Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:17:
[...]

Maar er is toch dualisme?
Niet echt in Nederland helaas.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:34
qadn schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:26:
Niet echt in Nederland helaas.
Mee eens hoor. Zelfs niet in de tweede kamer, laat staan in de gemeenteraad. In dat opzicht kunnen we nog een voorbeeld nemen aan de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wel tevreden met de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen hier in Leiden. Helaas lage opkomst (53,6%).

Vooropgesteld: Het huidige college (D66/GL/PvdA) behoudt de meerderheid (van de 39 zetels).

GL heeft zetels gewonnen ten koste van D66 die tweede werd.
Het werd nog spannend wie de derde partij werd, PvdA of VVD, is uiteindelijk de VVD geworden. (Gedeelde) vierde partij is PvdD.
GL 10 (+3)
D66 6 (-3)
VVD 5 (-1)
PvdA 4 (-)
PvdD 4 (+1)

Verder is er nog Partij Sleutelstad 3 (+1), SP 2 (-1), CDA 2 (-1), Studenten voor Leiden 2 (+2) en de ChristenUnie 1 (-).
Twee andere lokale partijen, Leiden Participeert en Klimaat Actie Nu, hebben geen zetel behaald.

*knip* laat deze kwalificaties achterwege PVV, FvD, JA21 deden niet mee, vooral de afwezigheid van FvD valt me op, gezien Baudet's roots, maar blijkbaar heeft vooronderzoek laten zien dat er geen zetel te halen viel?

Ik wil ook nog even de nieuwkomer Studenten voor Leiden aanstippen, die vanuit niets met 2 zetels in de raad komt.

Zo, zijn jullie ook weer bijgepraat over de Leidse politiek :+

Edit: Wel lekker groen, sociaal en inclusief als ik het zo bekijk. Krijg bijna Nijmeegse vibes hier. De rechterflank (VVD en CDA) heeft maar 7 van de 39 zetels (~17,9%), zelfs voor Leiden is dat weinig. Misschien is het moeilijker geweest om in coronatijd oppositie te voeren en je te profileren?

Edit2: Ook opvallend, bedenk ik me nu, is dat Volt niet meedeed. Leiden lijkt mij daar een uitstekende stad voor.

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 17-03-2022 10:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Mag EVB hun eigen burgemeester kiezen of moet een burgemeester zijn termijn afmaken?

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
New Yorker schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:45:
Mag EVB hun eigen burgemeester kiezen of moet een burgemeester zijn termijn afmaken?
Burgemeesters worden elke 6 jaar door de gemeenteraad gekozen (althans de vertrouwenscommissie maar komt op hetzelfde neer).

Kan dus gewoon termijn afmaken.

Trouwens, Barendrecht heeft nu geen burgemeester dus krijgt EVB een belangrijke stem in:
Daar blijf hij waarschijnlijk het komende jaar aan het roer. De nieuw te kiezen gemeenteraad gaat na de verkiezingsdag in maart volgend jaar aan de slag met een profielschets, waarna de procedure om te komen tot een nieuwe kroonbenoemde burgemeester wordt opgestart.

[ Voor 34% gewijzigd door Dennis op 17-03-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:54
Wat me tot nu toe opvalt in de berichtgeving is hoe overwegend negatief men is over Volt. Tsja, het had beter kunnen zijn als ze het gedoe niet hadden gehad, maar NL is wel het eerste land waar ze in de landelijke politiek zitten en na Duitsland het tweede land waar ze in meerdere gemeenteraden komen te zitten. Voor een pan-Europese partij best netjes te noemen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik vind het fijn voor EVB en ze zullen vast wel terecht veel stemmen hebben gewonnen (ik ken de lokale politiek niet), maar 60% van de stemmen lijkt mij niet gezond, zelfs niet als je als partij de beste bedoelingen hebt.
We klagen altijd wel over de versplintering en de onbestuurbaarheid van de politiek, maar een eenpartijcollege lijkt mij ook niet geheel wenselijk :P

Zijn er andere steden waar één partij de meerderheid heeft? SGP in Staphorst ofzo?
CurlyMo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:53:
Wat me tot nu toe opvalt in de berichtgeving is hoe overwegend negatief men is over Volt. Tsja, het had beter kunnen zijn als ze het gedoe niet hadden gehad, maar NL is wel het eerste land waar ze in de landelijke politiek zitten en na Duitsland het tweede land waar ze in meerdere gemeenteraden komen te zitten. Voor een pan-Europese partij best netjes te noemen.
Volgens mij heeft Volt het redelijk gedaan, toch?
(Vooral gezien hoe ze de laatste maanden in de media staan)

[ Voor 39% gewijzigd door anandus op 17-03-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
anandus schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:54:
Ik vind het fijn voor EVB en ze zullen vast wel terecht veel stemmen hebben gewonnen (ik ken de lokale politiek niet), maar 60% van de stemmen lijkt mij niet gezond, zelfs niet als je als partij de beste bedoelingen hebt.
We klagen altijd wel over de versplintering en de onbestuurbaarheid van de politiek, maar een eenpartijcollege lijkt mij ook niet geheel wenselijk :P

Zijn er andere steden waar één partij de meerderheid heeft? SGP in Staphorst ofzo?
Vier jaar geleden CDA in Tubbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Volgens mij heeft Volt het redelijk gedaan, toch?
(Vooral gezien hoe ze de laatste maanden in de media staan)
Precies, maar in de media gaat het vooral over wat het kunnen zijn i.p.v. hoe bijzonder het nu al is. Glas half leeg / vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

In Utrecht verliest de huidige coalitie van GL, D66 en CU haar meerderheid. Maar het is zeker geen ruk naar rechts geworden; ook de VVD, PVV en lokale partij Stadsbelang Utrecht verliezen fors, terwijl nieuwkomers FvD en BVNL geen voet aan de grond krijgen. Het CDA is de enige rechtse partij die groeit.

Nieuwe binnenkomers aan de links/progressieve kant zijn Volt en Bij1 en de lokale EénUtrecht. Aan die kant van het spectrum doen ook PvdA, PvdD en de lokale Student&Starter goede zaken. De wat links-conservatieve Denk en SP verliezen beide wat.

Qua coalitievorming een hoop mogelijkheden, maar er zijn wel minstens vier partijen nodig. Groenlinks en D66 zullen de handschoen wel oppakken, en er kan naar hartelust aangevuld worden, zowel over rechts met CDA en VVD, of over links met PvdA en PvdD. Een echte progressieve coalitie van GL, D66, Volt en Student&Starter komt net één zetel te kort.

Al met al een lichte beweging naar links/progresief in Utrecht en geen zetels voor de nieuwe haatpartijen, dus dat zal de Utrechter deugd doen :)

[ Voor 20% gewijzigd door eamelink op 17-03-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:43
Het is vooral opvallend dat ze niet echt lijken te profiteren van het terugvallen van D66 door regeringsdeelname. Progressief Nederland lijkt door te hebben beter bij GL te kunnen zitten dan bij Volt denk ik.

Zeker als je kijkt hoe veel stemmen Volt in de vorige verkiezingen binnenhaalde in de grote steden valt het nu een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Vier jaar geleden CDA in Tubbergen.
Die nu ook flink hebben moeten inleveren. Logisch gezien hoe ze met Omtzigt zijn omgesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Burgemeesters worden elke 6 jaar door de gemeenteraad gekozen (althans de vertrouwenscommissie maar komt op hetzelfde neer).
Een kleine toevoeging voor de rest...

Het klopt dat de gemeenteraad veel invloed heeft op de keuze en zelfs de uiteindelijke keuze maakt in het proces, maar de vacature wordt opgesteld door de Minister van Binnenlandse zaken en die selecteert ook de kandidaten. Er is natuurlijk ruggespraak tussen die de commisie en het ministerie.

Mocht iemand meer willen weten over het proces: In 14 stappen burgemeester (Infographic download bij rijksoverheid)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Vorige keer kwamen ze exact 1 zetel tekort voor de meerderheid en toen hebben alle andere partijen een college gevormd, lijkt me ook niet de bedoeling...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Vorige keer kwamen ze exact 1 zetel tekort voor de meerderheid en toen hebben alle andere partijen een college gevormd, lijkt me ook niet de bedoeling...
Op zit niks over te zeggen. Misschien week hun programma te veel af van de rest waardoor het onbestuurbaar zou worden!?

Er zijn genoeg geldige redenen te bedenken waarom het gewoon goed democratisch is om 1 partij uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Op zit niks over te zeggen. Misschien week hun programma te veel af van de rest waardoor het onbestuurbaar zou worden!?

Er zijn genoeg geldige redenen te bedenken waarom het gewoon goed democratisch is om 1 partij uit te sluiten.
Ze zijn "populisten". Volgens hun verkiezingsprogramma krijgen mensen uit Barendrecht voorrang op woningen klinkt lekker maar nu wachten of ze aan hun woord houden.

[ Voor 15% gewijzigd door New Yorker op 17-03-2022 10:07 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

hoevenpe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Tjah, waarom niet? een meerderheid is een meerderheid ...
Ik ga ervan uit dat de andere partijen daar goede redenen voor hebben (lokaal tellende goede redenen).
Bijvoorbeeld: ik vind ze niet aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Philip Ross schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Het is vooral opvallend dat ze niet echt lijken te profiteren van het terugvallen van D66 door regeringsdeelname. Progressief Nederland lijkt door te hebben beter bij GL te kunnen zitten dan bij Volt denk ik.
Dat beeld herken ik niet

In deze gemeentes wint Volt en verliest GL (percentueel): Amsterdam, Arnhem, Delft, Enschede, Maastricht, Rotterdam, Utrecht,
In deze gemeentes wint Volt meer dan GL (percentueel): Eindhoven, Zwolle
Zeker als je kijkt hoe veel stemmen Volt in de vorige verkiezingen binnenhaalde in de grote steden valt het nu een beetje tegen.
Het blijft een pan-Europese partij die zich nergens anders zo heeft verankerd in de politiek als hier in NL. Dat is op zichzelf al een prestatie wat mijns inziens teveel onderbelicht blijft in de media. En wat Dassen ook niet goed weer te kantelen.

In Duitsland zijn ze vertegenwoordigd in meerdere gemeenteraden, maar nog geen onderdeel van de nationale politiek. In Bulgarije zijn ze onderdeel van de nationale politiek en één gemeenteraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 23:07
DevWouter schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 03:04:
[...]

Zucht... Zullen we even de quote er bij pakken en ontleden?

Thierry Baudet zei: "Forum gaat in alle gemeenten bouwen. We gaan scholen bouwen, sportclubs, communities, ondernemersverenigingen. We gaan de mensen bij elkaar brengen en een eigen zuil bouwen. Een gemeenschap op onze eigen manier vorm geven gebaseerd op onze idealen."
  1. Het is niet "alle gemeenten", maar een "paar" waar die mee doet.
  2. Hij heeft in (nog) is in geen enkele gemeente de grootste partij.
  3. Hij heeft dus geen macht.
  4. Scholen bouwen? The funk, hoe dom is die man? Het probleem is niet gebouwen, maar mankracht. Idioot.
  5. Sportclubs bouwen? The funk, hoe dom is die man? Als ex-bestuurslid kan ik je vertellen dat mankracht een groter probleem is bij zo'n beetje alle clubs. En daarna toegang tot middelen. Locaties zijn vaak zelden het probleem.
  6. Communities bouwen? The funk, is die man... Oké, weet je wat? Laat hem eerst maar defineren wat een community is.
  7. Ondernemingsverenigingen bouwen? Fuck that. Die bestaan al lang. Praat maar eens met een lokale ondernemer in een winkelstraat.
  8. Mensen bij elkaar brengen? Ha! Die natte dweil speelt graag mensen tegen elkaar uit.
  9. "eigen zuil bouwen"? The fuck. wie wilt de verzuiling weer terug? Man, dit is een dogwhistle voor klasse strijd van heb ik jouw daar.
  10. "een gemeenschap (...) een vorm geven (...) op onze idealen"? Dat is het opleggen van waardes. Geen gemeenschap. Dat is dwang, geen vrijheid.
Zoals @eamelink terecht zegt het is onverantwoord om een figuur zoals Baudet een podium te geven. Hij noemt zijn partij misschien Forum van Democratie, maar het is eerder een Tribunaal voor Democratie.

Thierry laat zich weer van zijn extreme dom kant zien. De lessen van de uil van Mirvana is die gewoon vergeten. Of nou ja, vergeten... Hij is er achter gekomen dat het geen consequenties heeft.

Fuck, normaal moet ik zelfs een beetje moeite doen om uit te leggen hoe Thierry Baudet een groot gevaar is. Maar vandaag maakt hij het zo simpel dat een kind van vijf de vergelijking met Hitler kan maken.

:r |:(
Het is de uil van Minerva (niet Mirvana).
Hoe je verder je stuk schrijft vind ik niet representatief. En dat zeg ik met een reden. Laat Baudet namelijk maar praten en aandacht vragen op dat lage niveau. De meeste mensen komen er dan vanzelf achter dat hij niet deugt. Inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens.

Laten we ons niet verlagen tot het niveau van Baudet. Wij kunnen laten zien hoe het in een moderne Westerse beschaving gaat. Geen censuur, geen cancel culture. Debat op inhoud. Juist als je Baudet de mond gaat snoeren of gaat aanvallen met 'fuck dit en dat van hem', zullen bepaalde mensen hem juist meer willen steunen.

Het is niet moeilijk om de punten en argumenten van Baudet inhoudelijk te fileren, zonder op de man te spelen en zonder krachttermen te gebruiken en zonder te overdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ook opvallend dat De Mos de grootste is in Den Haag.
Ik volg de lokale Haagse politiek niet, maar was daar niet een onwijs corruptieschandaal rond De Mos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:40
Dat hebben ze aan zichzelf te danken. Alle drama is een en al amateurisme jammer genoeg. Het was voor mij een reden om bij de GR niet opnieuw op ze te stemmen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel een partij als Volt écht weet wat er leeft in een stad. Totaal niet te vergelijken met andere verkiezingen.

Dat gezegd ben ik toch blij dat ze nog een aardige score hebben weten te behalen. Misschien stem ik de volgende keer wel weer op ze.

En wat me nóg blijer maakt, is dat Forum van Democratie het slecht heeft gedaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

New Yorker schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Ze zijn "populisten". Volgens hun verkiezingsprogramma krijgen mensen uit Barendrecht voorrang op woningen klinkt lekker maar nu wachten of ze aan hun woord houden.
Tja, toch snap ik wel dat ze flink wat stemmen hebben vergaard deze verkiezingen. Vooral deze "verspillingsmeter" is een mooi staaltje marketing:

https://www.echtvoorbarendrecht.nl/verspillingsmeter/

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Tja, toch snap ik wel dat ze flink wat stemmen hebben vergaard deze verkiezingen. Vooral deze "verspillingsmeter" is een mooi staaltje marketing:

De ironie is natuurlijk dat een totale meerderheid als partij haast een garantie is voor verspilling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Jeroenneman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Tenekromment dat ding.
Ik vind het positief dat ze alle "verspilling" benoemen.
Maar de redenatie in veel gevallen is totale kwats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Fuujii schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Dat hebben ze aan zichzelf te danken.
Ze zijn nergens in Europa zo verankert in de politiek als nu in NL. Ik zou me daar eens op focussen als ik communicatiestrateeg van Volt zou zijn geweest.

Het is allemaal waar wat je verder schrijft, maar wel maar één kant van dit verhaal. Het glas half vol perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27

drooger

Falen is ook een kunst.

Fuujii schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Dat hebben ze aan zichzelf te danken. Alle drama is een en al amateurisme jammer genoeg. Het was voor mij een reden om bij de GR niet opnieuw op ze te stemmen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel een partij als Volt écht weet wat er leeft in een stad. Totaal niet te vergelijken met andere verkiezingen.

Dat gezegd ben ik toch blij dat ze nog een aardige score hebben weten te behalen. Misschien stem ik de volgende keer wel weer op ze.

En wat me nóg blijer maakt, is dat Forum van Democratie het slecht heeft gedaan. :)
De kandidaat-raadsleden wonen allemaal in die stad, of horen i.i.g. bereid te zijn om naar de stad te verhuizen indien ze verkozen zijn.

Vervolgens zijn er lokale afdelingen en krijgen ze van de inwoners het vertrouwen.
Ik zie niet hoe het uitmaakt of het nou een pan-Europese, landelijke of lokale partij is, het wordt allemaal uitgewerkt door lokale afdelingen van de partij.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:13:
Ik volg de lokale Haagse politiek niet, maar was daar niet een onwijs corruptieschandaal rond De Mos?
Die is er ook.

Maar ik kan me voorstellen dat de Hagenees denkt: eindelijk iemand die niet namens de elite voor ons opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Tsja, discriminatie gaat lastig worden denk ik om er door te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 25-07 21:43
True schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 00:45:
Hier in Almelo zitten we straks met 35 zetels verspreid over 15 verschillende partijen. Ik hoop dat er nog iets van een coalitie te vormen is, anders gaan we weinig voor elkaar krijgen hier.
Huidige college van VVD, CDA, LAS (Lokaal Almelo Samen) en CU heeft geen meerderheid meer. Ze hadden 19 zetels, maar zowel VVD als CDA hebben een zetel ingeleverd.

Enige mogelijkheid voor een coalitie met 4 partijen is met de huidige partijen uit het college, minus CU, aangevuld met D66 of PvdA, voor een nipte meerderheid van 18 zetels.

PVV is een zetel kwijtgeraakt en FvD komt met 1 zetel in het college, helaas weinig verloren dus. ;(

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36

Roozzz

Plus ultra

De uitslag verbaast mij hier wel een beetje, er was vooraf nogal wat gedoe over een undercover onderzoek bij een van de moskeeën dat weggemoffeld werd. De partijen en wethouders, die behoorlijk negatieve reacties kregen omdat ze e.e.a. geheim wilden houden (en gedaan hebben), zijn totaal niet afgerekend.

Verder had niemand een serieus programma of ideeën die verder kwamen dan one-liners, dus ik vind het typisch. Anyway, de grootste lokale partij is nog aanzienlijk groter geworden. Dat valt me niet tegen omdat ze in de voorgaande periode ook een wethouder leverden. En de VVD verliest 2 zetels aan de SGP.

Als ik het zo inschat gaan dezelfde partijen weer wethouders leveren. Rechtsconservatief moddert rustig verder, waarbij de lokale partij daadwerkelijk wel de krenten uit de pap weet te vissen.

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 17-03-2022 10:30 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
@Roozzz opkomst is lager waardoor mensen die trouw zijn aan hun partij waarschijnlijk van invloed zijn.
In Rotterdam bijvoorbeeld is opkomst lager in armere wijken en hoger in VVD wijken waardoor ze stabiel blijven.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook hier in Zoetermeer forse wist voor de lokale partijen. Heb alleen wat moeite met de doorvertaling hiervan naar de landelijke politiek zoals die nu gebeurt.

Enerzijds; je hebt lokale politiek m.i. nodig om de landelijke politiek te voeden. Als dit van elkaar los geknipt raakt, zoals het nu lijkt te gebeuren, wordt het gat steeds groter.

Anderzijds; voor lokale partijen is het veel makkelijker om de juiste snaar te raken. Althans, dat zou het moeten zijn. Ze hebben immers niet het juk van de landelijke partij over zich.

Vraag me dus af of het we zo'n geweldige ontwikkeling is. En of het uberhaupt iets zegt over de staat van de landelijke politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-07 15:12
Dat klopt, maar dat heeft zijn status als martelaar/slachtoffer juist versterkt, ook al omdat hij er wel uit is gegooid als wethouder vanwege vermeende corruptie, maar er nog steeds geen aanklacht ligt en dus nog volkomen onduidelijk is of er nu wel of niet echt iets aan de hand is.

Verder is zijn partij, als enige, wel constant in contact met burgers, aanwezig in de wijken (althans de wijken waar zijn potentiele electoraat zit) en dus zichtbaar, de andere partijen komen eens in de vier jaar een weekje flyeren en laten zich verder niet zien.

Deze twee elementen zorgen voor een sterk "onze Ries is er tenminste voor de gewone burger en wordt tegengewerkt door de elite die alleen maar burgers wil pesten"-narratief.

Zie ook dit artikel in de Volkskrant, weet niet zeker of het achter een betaalmuur zit.
Hier in volkswijk Laak zijn ze groot fan van Richard de Mos, de oud-PVV’er die lokaal furore maakte. Vier jaar geleden werd zijn partij de grootste in Den Haag, maar na anderhalf jaar moest hij opstappen, omdat het Openbaar Ministerie hem verdacht van corruptie. Als wethouder economische zaken zou hij bevriende vastgoed- en horecaondernemers in ruil voor tienduizenden euro’s aan partijdonaties hebben voorzien van vergunningen, vertrouwelijke informatie en invloed op het coalitiebeleid. ‘Napels aan de Noordzee’ werd Den Haag genoemd.

Nu, tweeënhalf jaar later, is De Mos nog altijd niet vervolgd. Een veeg teken, volgens de mensen hier. De Mos staat gewoon bovenaan in de peilingen. ‘Als ze zulke sterke verdenkingen tegen hem hebben, waarom komen ze dan niet met bewijs?’, zegt Sigrid Grotens (67), die met trolley komt aanlopen.
‘Ombudspolitiek’ noemen ze dat bij Hart voor Den Haag. In de woorden van De Mos: ‘Het opkomen voor de belangen van burgers en kleine ondernemers, die worden platgewalst door de gemeentelijke regeltjesbulldozer.’ Een afvalcontainer die altijd vol is, een scheefzittende stoeptegel, een onhandige invalideparkeerplaats – niets is te klein voor De Mos.
Ben zelf trouwens bepaald geen fan van De Mos :)
Maar zijn benaderbaarheid en zijn bereidheid om ook kleine zaken gewoon wél te regelen voor de bewoners, die verder vaak (en niet geheel onterecht) het gevoel hebben dat ze gemeente niet naar ze omkijkt, ja daar zouden veel andere politici wel een voorbeeld aan kunnen nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door migchiell op 17-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-07 21:27
MikeyMan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:35:
Ook hier in Zoetermeer forse wist voor de lokale partijen. Heb alleen wat moeite met de doorvertaling hiervan naar de landelijke politiek zoals die nu gebeurt.

Enerzijds; je hebt lokale politiek m.i. nodig om de landelijke politiek te voeden. Als dit van elkaar los geknipt raakt, zoals het nu lijkt te gebeuren, wordt het gat steeds groter.

Anderzijds; voor lokale partijen is het veel makkelijker om de juiste snaar te raken. Althans, dat zou het moeten zijn. Ze hebben immers niet het juk van de landelijke partij over zich.

Vraag me dus af of het we zo'n geweldige ontwikkeling is. En of het uberhaupt iets zegt over de staat van de landelijke politiek.
Ik vraag me af in hoeverre lokale partijen echt iets met de landelijke partij te maken hebben, behalve dat ze dezelfde basisnormen/waarden zullen hebben en van elkaars netwerk gebruik kunnen maken. Met name bij de grotere/ gevestigde partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36

Roozzz

Plus ultra

New Yorker schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:32:
@Roozzz opkomst is lager waardoor mensen die trouw zijn aan hun partij waarschijnlijk van invloed zijn.
In Rotterdam bijvoorbeeld is opkomst lager in armere wijken en hoger in VVD wijken waardoor ze stabiel blijven.
Ah ja, dat kan zeker een verklarende factor zijn. Dat zal hier de SGP absoluut helpen, die achterban is hondstrouw aan de partij en heeft altijd een hele hoge opkomst.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Playa del C. schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Hoe je verder je stuk schrijft vind ik niet representatief. En dat zeg ik met een reden. Laat Baudet namelijk maar praten en aandacht vragen op dat lage niveau. De meeste mensen komen er dan vanzelf achter dat hij niet deugt. Inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens.

Laten we ons niet verlagen tot het niveau van Baudet. Wij kunnen laten zien hoe het in een moderne Westerse beschaving gaat. Geen censuur, geen cancel culture. Debat op inhoud. Juist als je Baudet de mond gaat snoeren of gaat aanvallen met 'fuck dit en dat van hem', zullen bepaalde mensen hem juist meer willen steunen.

Het is niet moeilijk om de punten en argumenten van Baudet inhoudelijk te fileren, zonder op de man te spelen en zonder krachttermen te gebruiken en zonder te overdrijven.
Laat termen als censuur en cancel culture achterwege, die voegen niets toe.

En debat op.inhoud met Baudet? Welke inhoud dan? Die heeft hij niet.

Gewoon minder media aandacht geven en geen platform, dan verdwijnt het vanzelf.

Als je hem continu aandacht geeft zal er al tijd een deel van de mensen intrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-07 23:40

ralpje

Deugpopje

New Yorker schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Doet Rijksrecherche daar onderzoek of niet? Ze zullen niet zomaar gratis voor stemmen.
Een partij die blijkbaar niet jouw mening deelt is direct corrupt?
Wat een totaal onzinnige post dit, zeg.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Philip Ross schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Laat termen als censuur en cancel culture achterwege, die voegen niets toe.

En debat op.inhoud met Baudet? Welke inhoud dan? Die heeft hij niet.

Gewoon minder media aandacht geven en geen platform, dan verdwijnt het vanzelf.

Als je hem continu aandacht geeft zal er al tijd een deel van de mensen intrappen.
Minder media aandacht en geen platform geven => censuur en cancel-culture. Per definitie.

Ik neem Baudet net zo min serieus als een partij als 'Jezus Leeft'. Op basis van de inhoud. En waarom de ene dan uit de media halen en de andere niet?

Juist door ze geen platform te geven, geeft de gelegenheid om de eigen bubbel te vormen. Betrek ze bij de media en ze vallen vanzelf door de mand.
M.a.w. door Baudet actief tegen te werken, wordt hij er alleen maar sterker van.
Door hem zelfs veel of te veel aandacht te geven, haken er juist meer mensen af.
Dat is het voordeel van mensen als Baudet die onzin roepen. Die kun je makkelijk inhoudelijk aan de kant schuiven. Maar dan moet je dus wel IN het debat zijn met hem. Laat je hem lopen buiten de algemene media, dan krijgt hij het weerwoord niet en krijgt hij meer en meer goedgelovige volgelingen die in populistische onzin trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Playa del C. schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Minder media aandacht en geen platform geven => censuur en cancel-culture. Per definitie.

Ik neem Baudet net zo min serieus als een partij als 'Jezus Leeft'. Op basis van de inhoud. En waarom de ene dan uit de media halen en de andere niet?

Juist door ze geen platform te geven, geeft de gelegenheid om de eigen bubbel te vormen. Betrek ze bij de media en ze vallen vanzelf door de mand.
M.a.w. door Baudet actief tegen te werken, wordt hij er alleen maar sterker van.
Door hem zelfs veel of te veel aandacht te geven, haken er juist meer mensen af.
Dat is het voordeel van mensen als Baudet die onzin roepen. Die kun je makkelijk inhoudelijk aan de kant schuiven. Maar dan moet je dus wel IN het debat zijn met hem. Laat je hem lopen, dan krijgt hij het weerwoord niet en krijgt hij meer en meer goedgelovige volgelingen die in populistische onzin trappen.
Die bubbel is er al, en die ga je nauwelijks tot niet kleiner maken door hun argumenten te ontkrachten.
Hoe gek ze het ook maken, mensen die nog steeds trouw blijven zijn al te geïnvesteerd en willen/kunnen niet toegeven dat ze wellicht verkeerd zitten.
In for a penny, in for a pound.

Ik zou toch ook even die definities opzoeken, want geen aandacht aan schenken is zeker geen definitie van censuur of cancelen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Playa del C. deze discussie heb je vaker geprobeerd. Je onderschat structureel de kracht van vooringenomenheid en overschat de rationaliteit, van anderen en van jezelf. Je stelling "mensen kunnen het zelf als bullshit herkennen, als je maar inhoudelijk weerwoord geeft" wordt volledig ontkracht door de literatuur.
Bovendien is op grond van de tolerantieparadox Jezus Leeft onvergelijkbaar met FvD.
Elk medium heeft een verantwoordelijkheid in plausibility checks en FvD komt daar niet doorheen -> geen aandacht waard, juist door het gebrek aan inhoud. Een medium mag / moet bullshitdetector zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

Wederom was ik stembureaulid in Kampen (mijn huidige woonplaats) en heb ik geholpen op dezelfde locatie als bij de Tweedekamerverkiezingen. Voor de verandering waren wij nu gecombineerd met een ander stembureau dat voorheen bij een Verzorgingstehuis was.

De inloop bij ons liep lekker door, maar het was niet absurd druk zoals de vorige keer waarbij we tussen 13:00 en 14:00 en tussen 17:00 en 20:00 geen rijen buiten de deur hadden zoals vorig jaar (ondanks dat wij hoorde dat op het Stadshuis er wel lange rijen waren).

Dit konden we ook zien in het aantal stemmen - circa 35% lager dan in 2021 - en waarbij wij de afgelopen keer pas om 01:00 uur vertrokken was ik rond 22:30 al richting huis ondanks dat we dezelfde manier van stemmen hanteerden waarbij wij alleen de partijen hoefde door te geven (10 vs 26 de vorige keer).

Kampen heeft behoorlijk wat Christelijke achterban (CU, SGP en CDA) en ook deze partijen waren stabiel in de uitkomst, ook op ons stembureau.

De lokale partijen Gemeente Belang Kampen (GBK), Kampen Sociaal (afsplitsing van SP meende ik) en Hart voor Kampen (afsplitsing van GBK, deed de 1e keer mee) deden het goed. GL, PvdA en VVD hebben allemaal een zetel moeten inleveren aan de lokale partijen en aan D66 (van 1 naar 2 zetels).

HvK heeft naar mijn mening boven verwachting gepresteerd.

Stukje historie: De (voormalige) wethouder en lijstrekker van GBK heeft samen met enkele (voormalige) prominenten geprobeerd om een (voorlopige) kandidatenlijst voor 2022 te realiseren waarbij een lokale Turkse ondernemer op een onverkiesbare plaats is komen te staan (volgens de lijsttrekker omdat hij te moeilijk was in de omgang; wat neer komt op het niet volgen van de partij lijn, ware het niet dat deze persoon terecht kritisch was op bepaalde vraagstukken en je hoeft de partij lijn niet te volgen) en die bij de volgende ledenvergaderingstemming final zou worden.

Aangezien de statuten van GBK de mogelijkheid gaf om voor een paar euro lid te worden en dat je daarmee direct stemrecht krijgt (voor onder andere de kandidatenlijst), heeft hij dus diverse bekenden en kennissen opgetrommeld om lid te worden en tijdens de desbetreffende ledenvergadering is hij op plaats nummer 2 van de kandidatenlijst terecht gekomen.

Hierdoor zijn 4 of 5 prominenten van GBK opgestapt (rond Kerst) en hebben ze Hart voor Kampen opgericht. GBK heeft 1 zetel verloren (maar is nog steeds 2e in Kampen) en HVK heeft 2 zetels gewonnen.

Gezien het gedoe in december had ik dit eigenlijk niet verwacht, mede omdat de voormalige en desbetreffende wethouder van GBK behoorlijk wat (politieke) kritiek over zich heen heeft gehad, waaronder onlangs nog een motie van afkeuring geinitieerd vanuit de SGP.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:26
Playa del C. schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Dat is het voordeel van mensen als Baudet die onzin roepen. Die kun je makkelijk inhoudelijk aan de kant schuiven. Maar dan moet je dus wel IN het debat zijn met hem. Laat je hem lopen buiten de algemene media, dan krijgt hij het weerwoord niet en krijgt hij meer en meer goedgelovige volgelingen die in populistische onzin trappen.
De feiten zeggen toch ook wat anders. Want waarom is Baudet überhaupt zo groot geworden met zijn partij? Omdat media hem veel aandacht hebben gegeven en conflicten daarbij uit de weg gingen. Kranten en tv programma's hebben hem daarbij als serieus "alternatief op rechts" gepresenteerd. Hij kwam keer op keer in talkshows ondanks het feit dat hij wegloopt bij kritische vragen. En hij mocht zelfs op prime time een debat aangaan met onze MP. Met name door dat laatste hebben de media hem feitelijk een "stempel van goedkeuring" gegeven. Mensen die misschien twijfelden vanwege dubieuze uitspraken hoefden dat daardoor niet meer te doen. Want FvD was nu een "gewone partij".

Dat is nu niet meer het geval. Wat velen al jaren geleden zagen is nu ook bij de gemiddelde VVD of CDA politicus ingedaald: Baudet heeft gevaarlijke ideeën. Maar mensen die nu nog op Baudet stemmen ga je niet overhalen, of je hem nu wel of geen aandacht geeft. Baudet wil sowieso niet inhoudelijk discussiëren dus iets zinvols komt er sowieso niet uit.

Waar je voor moet waken is de teleurgestelde kiezer die niet op Baudet stemt. Die wil je niet op zijn pad zetten. En die kans is veel groter als je hem serieus probeert te interviewen dan als je hem negeert. Fascisme is als vergif, dat moet je niet aanraken.

Ps.
De partij "Jezus leeft" neem je terecht niet serieus maar die club hebben we dus al die aandacht ook niet gegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Playa del C. schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Bedankt, het was 3 uur s'nachts, maar inderdaad.
Hoe je verder je stuk schrijft vind ik niet representatief.
Representatief ten opzichten van wat? Wie representeer ik?
En dat zeg ik met een reden. Laat Baudet namelijk maar praten en aandacht vragen op dat lage niveau. De meeste mensen komen er dan vanzelf achter dat hij niet deugt. Inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens.
"Tell a lie loud enough and long enough and people will believe it." -- Adolf Hitler

Dus nee, dit soort leugens werkt door herhaling, herhaling en herhaling. De enige manier omdat tegen te gaan is door te blijven herhalen dat het leugens en onwaarheden zijn. Door ze te blijven ontkrachten. De waarheid wint niet automatisch en mensen zijn niet "slim" of "logisch". Dat zijn fabels.

Er al veel over geschreven, maar de korte versie is dat de toolbox van Baudet ontzettend overeenkomt met die van cultleider en een dictator. En die toolbox is uitermate effectief ondanks dat het zeer onwenselijk is.
1. Herhaal niet de leugens van een ander en luister niet naar iemand die continue liegt. De mond snoeren is een gevolg van zijn handelen en de continue bereidheid om de democratie corrupt te maken. De vrijheid van meningsuiting kent verplichtingen
2. Elke leugenaar kent zijn volgers, maar die verdwijnen vaak wanneer de leugens hun kracht verliezen.
3. Ik verlaag me niet naar zijn niveau: De leugen is zijn zwaard, de waarheid is mijn schild.
Oprecht: Welke overdrijving zie jij in mijn post?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:46:
Fascisme is als vergif, dat moet je niet aanraken.
Dit voor 100%. Die nadruk op het niet aanraken is zo belangerijk.

Onderzoek doen en je verdiepen is niet weerstand opbouwen, maar de eerste stap. Het gaat om dat ene moment dat iemand zegt: "Oh, oké, dat argument vind ik logisch".

I was at a shitty crustpunk bar once getting an after-work beer. One of those shitholes where the bartenders clearly hate you. So the bartender and I were ignoring one another when someone sits next to me and he immediately says, "no. get out."

And the dude next to me says, "hey i'm not doing anything, i'm a paying customer." and the bartender reaches under the counter for a bat or something and says, "out. now." and the dude leaves, kind of yelling. And he was dressed in a punk uniform, I noticed

Anyway, I asked what that was about and the bartender was like, "you didn't see his vest but it was all nazi shit. Iron crosses and stuff. You get to recognize them."

And i was like, ohok and he continues.

"you have to nip it in the bud immediately. These guys come in and it's always a nice, polite one. And you serve them because you don't want to cause a scene. And then they become a regular and after awhile they bring a friend. And that dude is cool too.

And then THEY bring friends and the friends bring friends and they stop being cool and then you realize, oh shit, this is a Nazi bar now. And it's too late because they're entrenched and if you try to kick them out, they cause a PROBLEM. So you have to shut them down.

And i was like, 'oh damn.' and he said "yeah, you have to ignore their reasonable arguments because their end goal is to be terrible, awful people."

And then he went back to ignoring me. But I haven't forgotten that at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik zie het niet zo snel als een slechte ontwikkeling. Het is juist gek om voor een lokale verkiezing de landelijke kopstukken te laten discussiëren op tv terwijl Den Haag maar wat graag de gemeentes opzadelen met allerhande taken zonder toereikend budget te geven.

Het is typerend om vanuit de TK te verwachten dat hoe je het op landelijk niveau doet dit zou moeten doordruppelen en zich vertalen naar electorale winst in de gemeente. Laat de gevestigde partijen die de boventoon voeren landelijk maar eens bewijzen dat ze snappen wat er lokaal speelt. Alleen in de afgelopen week heb ik de bus vol flyers gekregen van CDA, VVD, GL, PvdA. Maar ik zie ze nooit in de wijk buiten de GR verkiezingen om.

Een lokale partij heeft als nadeel minder groot budget te hebben maar heeft geen last dat de landelijke afdeling bepaalt hoe de lokale vestiging zich moet manifesteren. Wat ik bovendien het meeste mis bij de GR verkiezingen: er valt nauwelijks bij te houden wat het college B&W en met meerderheid in de GR in 4 jaar tijd voor elkaar heeft gekregen. Op landelijk niveau kun je nog een stemmentracker hanteren die bijhoudt hoe gestemd is. Maar bij de gemeente moet je de info zelf maar bijhouden.

Concreet heb ik de partijen die in het college zaten in Zwolle dus nooit in de campagne wat ze hebben weten uit te voeren in vier jaar tijd te horen gekregen van dat is behaald door ons. Dus zat ik gisteren ook met: geen idee op wie ik ga stemmen. Betaalbaar wonen is een hot topic en waar niet. Maar dan wil ik dus concreet zien hoeveel nieuwbouw er gerealiseerd is of van start gegaan zijn bijvoorbeeld in de afgelopen vier jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:41
DevWouter schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Dit voor 100%. Die nadruk op het niet aanraken is zo belangerijk.
Ik ben het in principe met je eens dat FvD een potentieel gevaar is voor de vrijheid in dit land.

Maar vraag me wel af hoe jij dan wilt voorkomen dan wel afdwingen dat een bepaald persoon of organisatie afgesneden wordt van de mogelijkheden voor verspreiding van bepaalde gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Kalentum schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Ik ben het in principe met je eens dat FvD een potentieel gevaar is voor de vrijheid in dit land.

Maar vraag me wel af hoe jij dan wilt voorkomen dan wel afdwingen dat een bepaald persoon of organisatie afgesneden wordt van de mogelijkheden voor verspreiding van bepaalde gedachten.
Bijvoorbeeld door de media aan te spreken op hun verantwoordelijkheid en door als partijen niet meer in debat te gaan met hem op tv?
En als partij media boycotten die te veel aandacht aan Baudet schenken?
En consequent niet met hem of lokale afdelingen samenwerken?

Zo veel mogelijkheden te bedenken, maar voor sommige partijen is het heel handig dat hij er zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

D-e-n schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:46:
[...]
De feiten zeggen toch ook wat anders. Want waarom is Baudet überhaupt zo groot geworden met zijn partij? Omdat media hem veel aandacht hebben gegeven en conflicten daarbij uit de weg gingen. Kranten en tv programma's hebben hem daarbij als serieus "alternatief op rechts" gepresenteerd. Hij kwam keer op keer in talkshows ondanks het feit dat hij wegloopt bij kritische vragen. En hij mocht zelfs op prime time een debat aangaan met onze MP. Met name door dat laatste hebben de media hem feitelijk een "stempel van goedkeuring" gegeven. Mensen die misschien twijfelden vanwege dubieuze uitspraken hoefden dat daardoor niet meer te doen. Want FvD was nu een "gewone partij".
Dat komt natuurlijk ook omdat FvD indertijd redelijk normaal overkwam als een alternatief voor de PVV, kritisch was naar de reguliere partijen en kwam met "oplossingen" in de vorm van populaire oneliners die werden gedragen door de reguliere burger (mede als gevolg van enorme Social Media gebruik) terwijl de politiek hier geen goed antwoord op had.

Zelfs nu nog is het gebruik van Social Media een belangrijk onderdeel in het verwerven van leden en informeren van hun achterban om aan te geven waarom de reguliere partijen niet voor het reguliere volk op zou komen, uiteraard wel geframed met een FvD sausje.

FvD heeft hier optimaal gebruik van gemaakt omdat nagenoeg niemand een goed retoriek heeft om hier adequaat op te kunnen reageren omdat ze zich elke keer weten te manouvreren als de underdog, dat wordt uitgesloten door MSM en de politieke elite, dat alternatieve invulling geeft van belangrijke kwesties dat speelt in de Nederlandse samenleving en de achterban slikt dit als zoete koek ongeacht de gelekte WhatsApp berichten met racisistische/discriminerende drek.
Dat is nu niet meer het geval. Wat velen al jaren geleden zagen is nu ook bij de gemiddelde VVD of CDA politicus ingedaald: Baudet heeft gevaarlijke ideeën. Maar mensen die nu nog op Baudet stemmen ga je niet overhalen, of je hem nu wel of geen aandacht geeft. Baudet wil sowieso niet inhoudelijk discussiëren dus iets zinvols komt er sowieso niet uit.
Inderdaad. Enkele bekenden van mij delen berichten van FvD alsof het de waarheid is en deze personen bereik je echt niet meer; bewijs zou zijn gemanipuleerd door de politieke elite, WEF, etc of ze framen zodanig met Whataboutisms dat je geen fatsoenlijke discussie kunt voeren over datgene wat zij als feiten naar buiten brengen.
Waar je voor moet waken is de teleurgestelde kiezer die niet op Baudet stemt. Die wil je niet op zijn pad zetten. En die kans is veel groter als je hem serieus probeert te interviewen dan als je hem negeert. Fascisme is als vergif, dat moet je niet aanraken.
Ik ben het daar niet mee eens; struisvogel politiek helpt niet omdat je hier in feite aangeeft dat je het accepteert (wie zwijgt stemt toe) al dan niet om ze te boycotten - zoals onlangs waarbij enkele lokale kranten de FvD hebben geweerd - wat onacceptabel is in een vrije democratie.

Daarom zou ik zeggen dat het belangrijk is en blijft om het debat op fatsoenlijke manier aan te gaan om aan te geven waarom hun idee niet werkt zodat je juist de zwevende/teleurgestelde kiezer blijft informeren dat wat zij doen niet werkte al dan niet acceptabel is.
Ps.
De partij "Jezus leeft" neem je terecht niet serieus maar die club hebben we dus al die aandacht ook niet gegeven.
Ligt eraan waar je woont wellicht; ik heb op DeStentor en RTV Oost zeker wel wat zaken voorbij zien komen, wel vaak negatief trouwens ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:26
nwagenaar schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Dat komt natuurlijk ook omdat FvD indertijd redelijk normaal overkwam als een alternatief voor de PVV,
Euh nee? Baudet heeft vanaf het begin af aan al dubieuze uitspraken gedaan. Zijn geflirt met extreem rechts en altright was al voor de beruchte uil speech zichtbaar.
Ik ben het daar niet mee eens; struisvogel politiek helpt niet omdat je hier in feite aangeeft dat je het accepteert (wie zwijgt stemt toe) al dan niet om ze te boycotten - zoals onlangs waarbij enkele lokale kranten de FvD hebben geweerd - wat onacceptabel is in een vrije democratie.

Daarom zou ik zeggen dat het belangrijk is en blijft om het debat op fatsoenlijke manier aan te gaan om aan te geven waarom hun idee niet werkt zodat je juist de zwevende/teleurgestelde kiezer blijft informeren dat wat zij doen niet werkte al dan niet acceptabel is.
Je hebt twee partijen nodig voor een fatsoenlijk debat. Baudet wil helemaal geen fatsoenlijk debat. Baudet wil helemaal niet meedoen volgens de democratische principes die jij nu schetst. Hij wil die juist omver werpen.

Baudet is als een voetballer die constant de bal met de hand probeert te spelen. Hij houdt namelijk van handbal en wil het voetbal omvormen tot een soort van handbal. Dan rest op den duur slechts één oplossing: niet meer laten meespelen.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 17-03-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
DevWouter schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Bedankt, het was 3 uur s'nachts, maar inderdaad.
Kan gebeuren, geen dank.
[...]

Representatief ten opzichten van wat? Wie representeer ik?
Ons, jij en ik, wij. De mensen die rationeel zijn, (enig) verstand van zaken hebben en die de wereld graag beter zien worden. Het woord 'fuck' vind ik verder prima en gebruik ik ook zeker wel. Vloeken heeft ook een functie, alleen niet in dit topic over dit soort onderwerpen lijkt mij.
[...]

"Tell a lie loud enough and long enough and people will believe it." -- Adolf Hitler

Dus nee, dit soort leugens werkt door herhaling, herhaling en herhaling. De enige manier omdat tegen te gaan is door te blijven herhalen dat het leugens en onwaarheden zijn. Door ze te blijven ontkrachten. De waarheid wint niet automatisch en mensen zijn niet "slim" of "logisch". Dat zijn fabels.

Er al veel over geschreven, maar de korte versie is dat de toolbox van Baudet ontzettend overeenkomt met die van cultleider en een dictator. En die toolbox is uitermate effectief ondanks dat het zeer onwenselijk is.
Ben ik het mee eens. Alleen ook Rutte doet dit. En ook 'Jezus Leeft' en ook jij en ik. Want wij blijven maar roepen dat een democratie echt beter is dan communisme. Enz. Punt is dat het erg lastig is om vanuit je eigen partij te claimen dat een andere partij maar even stil moet blijven/van tv moet/geen aandacht mag, enz. Dat gaat precies in tegen vrijheid en democratie.
Ik snap dat je bang bent voor fascisme, maar de mensen die er door beïnvloed raken kun je alleen op hun plaats zetten door te praten of door ze dood te maken (wat we willen voorkomen). Niks doen/stilzwijgen/enz. en het fascisme blijft groeien onderhuids.
Ik werk in het onderwijs en ook daar is het belangrijk om de jeugd de juiste normen en waarden én inzichten mee te geven. Er kan gestuurd worden op heel wat punten. Ik geef het vak niet, maar lessen maatschappijleer en maatschappijkunde worden tegenwoordig veel gegeven aan leerlingen op elk niveau en in die lessen komen dit soort dingen regelmatig naar voren.
[...]

1. Herhaal niet de leugens van een ander en luister niet naar iemand die continue liegt. De mond snoeren is een gevolg van zijn handelen en de continue bereidheid om de democratie corrupt te maken. De vrijheid van meningsuiting kent verplichtingen
2. Elke leugenaar kent zijn volgers, maar die verdwijnen vaak wanneer de leugens hun kracht verliezen.
3. Ik verlaag me niet naar zijn niveau: De leugen is zijn zwaard, de waarheid is mijn schild.

[...]

Oprecht: Welke overdrijving zie jij in mijn post?
Niet inhoudelijk, maar het was nogal een overdreven reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Proton_ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:31:
@Playa del C. deze discussie heb je vaker geprobeerd. Je onderschat structureel de kracht van vooringenomenheid en overschat de rationaliteit, van anderen en van jezelf. Je stelling "mensen kunnen het zelf als bullshit herkennen, als je maar inhoudelijk weerwoord geeft" wordt volledig ontkracht door de literatuur.
Bovendien is op grond van de tolerantieparadox Jezus Leeft onvergelijkbaar met FvD.
Elk medium heeft een verantwoordelijkheid in plausibility checks en FvD komt daar niet doorheen -> geen aandacht waard, juist door het gebrek aan inhoud. Een medium mag / moet bullshitdetector zijn.
Zou kunnen dat je gelijk hebt. Ik kijk soms teveel vanuit mijzelf, terwijl de meeste mensen een 'andere' manier van doen hebben. Ik neem het mee.

Eens over dat FvD geen aandacht van jou en mij verdiend, die conclusie is vrij snel heel helder geworden. Baudet boeit mij verder niet, het gaat om duizenden mensen die blijkbaar de conclusie trekken dat Baudet iets goeds komt brengen. Die mensen moeten we nog wel kunnen bereiken. Maar dit gaat wat verder dan gewoon 'partij X deugt niet'. Het is dan meer de vraag of iedereen stemrecht moet hebben (is nu ook niet zo (18+), of wie wel en wie niet en waarom. En tot hoever de één zijn vrijheid gaat en waar die van een ander begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:29

Hier in Amersfoort precies het tegenover gestelde. De 9 partijen met 2 of meer zetels zijn 8 landelijke partijen. 7 zetels van de 39 zetels zijn lokale partijen, de rest is landelijk. Huidige coalitie van D66, GL, VVD en CU verliest twee zetels maar blijft met 20/39 nog nipt in de meerderheid.

Ik vind dat behoorlijk teleurstellend. Er is matig beleid gevoerd, op belangrijke dossiers is maar beperkt voortgang geboekt, er zijn veel projecten die keer op keer het kostenplaatje overstijgen en op vlakken als woning en duurzaamheid is er een waardeloze visie. En toch stemmen we dezelfde mensen weer terug.

Vooral de lokale partijen zijn vaak tegenstanders geweest van de grote projecten waar veel kostenoverschrijdingen zijn. Maar we gaan gewoon door. We zien wel wanneer het geld op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:41
Philip Ross schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:27:
[...]

Bijvoorbeeld door de media aan te spreken op hun verantwoordelijkheid en door als partijen niet meer in debat te gaan met hem op tv?
En als partij media boycotten die te veel aandacht aan Baudet schenken?
En consequent niet met hem of lokale afdelingen samenwerken?

Zo veel mogelijkheden te bedenken, maar voor sommige partijen is het heel handig dat hij er zit.
Tuurlijk dat kan. Maar daarmee voorkom je niet dat de ideeën van FvD zich verspreiden. Ik denk zelfs dat als de NOS stopt met aandacht geven aan FvD, dat 0 effect heeft omdat de aanhangers van FvD sowieso geen vriendjes van de NOS zijn.

Daarom vroeg ik specifiek naar afdwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:30

Quad

Doof

Malfunctions schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:25:
Een lokale VVD-afdeling was even vergeten dat bepaalde opvattingen beter niet en publique kunnen worden gedeeld:
https://www.rtvoost.nl/ni...r-met-kwetsende-uitlating

[...]

En zelfs in de obligate verontschuldiging doubled meneer eigenlijk down door te stellen dat de uiting in samenhang moet worden gezien met een ander deel van de campagne. Oftewel, "we vinden dit wel degelijk, maar jullie begrijpen het gewoon niet".
Nou stem ik sowieso geen VVD, maar ik ben toch benieuwd hoe ze het deze verkiezingen gaan doen.
Ze verliezen een zetel, net als D66 en CU. CDA verliest de meeste stemmen en daardoor 2 zetels, PVDA en GL blijven gelijk.
De grote winnaar is de partij Lokaal Hellendoorn (niet op gestemd), deze gaan de toko de komende 4 jaar alleen besturen want ze hebben de absolute meerderheid met 13 zetels uit 25.
De afgelopen 4 jaar waren ze de grootste maar zijn ze buitenspel gezet door de toenmalige coalitie.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Kalentum schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Tuurlijk dat kan. Maar daarmee voorkom je niet dat de ideeën van FvD zich verspreiden. Ik denk zelfs dat als de NOS stopt met aandacht geven aan FvD, dat 0 effect heeft omdat de aanhangers van FvD sowieso geen vriendjes van de NOS zijn.

Daarom vroeg ik specifiek naar afdwingen.
Toch kan je mogelijk voorkomen dat mensen die nog niet besmet zijn met de ideeën of in die bubbel zitten er in terecht komen. En dat is pure winst. De aanhang die hij nu al heeft is even bot gezegd al zover geen dat die niet te redden valt maar voorkomen dat er nieuwe aanhang bijkomt kan nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Nu online
migchiell schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Dat klopt, maar dat heeft zijn status als martelaar/slachtoffer juist versterkt, ook al omdat hij er wel uit is gegooid als wethouder vanwege vermeende corruptie, maar er nog steeds geen aanklacht ligt en dus nog volkomen onduidelijk is of er nu wel of niet echt iets aan de hand is.

Verder is zijn partij, als enige, wel constant in contact met burgers, aanwezig in de wijken (althans de wijken waar zijn potentiele electoraat zit) en dus zichtbaar, de andere partijen komen eens in de vier jaar een weekje flyeren en laten zich verder niet zien.

Deze twee elementen zorgen voor een sterk "onze Ries is er tenminste voor de gewone burger en wordt tegengewerkt door de elite die alleen maar burgers wil pesten"-narratief.

Zie ook dit artikel in de Volkskrant, weet niet zeker of het achter een betaalmuur zit.

[...]

[...]

Ben zelf trouwens bepaald geen fan van De Mos :)
Maar zijn benaderbaarheid en zijn bereidheid om ook kleine zaken gewoon wél te regelen voor de bewoners, die verder vaak (en niet geheel onterecht) het gevoel hebben dat ze gemeente niet naar ze omkijkt, ja daar zouden veel andere politici wel een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik ben er niet helemaal over uit wat ik van de Mos moet vinden. Z'n PVV achtergrond spreekt wat mij betreft niet in z'n voordeel, maar z'n 'dat gaan we regelen'-houding naar de burgers spreekt me dan wel weer aan. Ik heb m ook een paar keer van dichtbij meegemaakt, en ik vind het best een aardige kerel. Beetje onbehouwen, maar best ok.

En ik moet ook bekennen dat ik de lijn van veel bewoners best prima kan volgen. Als er echt iets aan de hand was geweest in die affaire, dan zou er nu inmiddels op z'n minst een aanklacht moeten liggen. Die ligt er niet, dus dan kunnen ze het waarschijnlijk toch niet hard maken. Voordeel van de twijfel wat mij betreft.

In mijn gemeente heeft een lokale partij flink gewonnen. Die zijn van 4 naar 7 gegaan en daarmee de grootste. Hun verkiezingsprogramma vind ik niet eens zo verschrikkelijk -ok, het is lokaal/VVD-ish, maar wat verwacht je anders in het Gooi- maar ik vind de lijsttrekker heel eng. Hij komt op mij over als het type dat in enge films op z'n 40e nog thuis bij z'n moeder woont en ergens in de kelder 5 lijken verborgen heeft.

De VVD en D66 zijn min of meer gelijk gebleven, dus dat zal een lekker liberaal beleid worden.. :')

Ik woon er pas net, dus ik ga het in de gaten houden. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Laatst online: 01-07 00:24
Censuur lijkt me niet echt wenselijk. Het doel heligt niet de middelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Maandag komt pas de definitieve uitslag in Leiden, maar met de gegevens die er nu zijn lijkt het erop dat D66 op 4 stemmen na een zevende zetel misloopt. Het is een restzetel die naar PvdD gaat (haar vierde zetel).

Al kan het nog spannender: In Teylingen is de VVD met 1 stem de grootste geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUhNgy2GZNT4fs8XGJOoASjKonU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tMdDdzqRTmaCI58O93rMZEYI.png?f=user_largeMaakt qua zetelaantal niets uit (zoals je ziet), maar wel opvallend.

Zo zie je maar dat elke stem telt :)

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 17-03-2022 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-07 19:38

Amphiebietje

In de blubber

De Mos vindt het normaal dat ondernemers politici betalen zodat politici vervolgens die ondernemers opdrachten kunnen geven. Dat is zo ongeveer de definitie van "steekpenningen". De man lijkt werkelijk niet te snappen waarom dat fout zou zijn.

Ergens op de site van Omroep West staat een interview met hem waarin hij zijn zienswijze uitlegt, inclusief hoe de vork volgens hem echt in de steel zit aangaande het corruptieschandaal. Blijkbaar heeft de recherche dat interview nooit gelezen, want anders was hij al lang vervolgd.

Dus de volgende Hagenaar die zeurt over corrupte politici moet misschien eerst eens wat zelfreflectie proberen...

[ Voor 18% gewijzigd door Amphiebietje op 17-03-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
marcunator schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:19:
Niemand heeft het hier over censuur.
Niet een podium geven =/= censuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:36
marcunator schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:19:
Indien je berichten het berichten niet waard zijn, is het geen censuur maar journalistiek die z’n werk doet.

Censuur is wanneer van bovenaf wordt opgelegd dat berichten die wél de moeite waard zijn toch niet verspreid mogen worden.

Om zoals hierboven maar een voetbal analogie aan te halen: als jij moedwillig niks zinnigs kunt met de bal moet je ook niet raar opkijken als je deze niet meer krijgt toegespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Laatst online: 01-07 00:24
Cid Highwind schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:20:
[...]

Indien je berichten het berichten niet waard zijn, is het geen censuur maar journalistiek die z’n werk doet.

Censuur is wanneer van bovenaf wordt opgelegd dat berichten die wél de moeite waard zijn toch niet verspreid mogen worden.

Om zoals hierboven maar een voetbal analogie aan te halen: als jij moedwillig niks zinnigs kunt met de bal moet je ook niet raar opkijken als je deze niet meer krijgt toegespeeld.
Fair enough. Echter heeft de media hier zelf een verantwoordelijkheid in. Het is niet aan de politieke partijen om hun hefboom te misbruiken door een politiek tegenstander buitenspel te zetten. Dat is inderdaad geen censuur.

De realiteit is dat zelfs kranten als de Trouw met clickbaity titels over forum in de krant zetten, omdat het verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:45
Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Kan dus gewoon termijn afmaken.

Trouwens, Barendrecht heeft nu geen burgemeester dus krijgt EVB een belangrijke stem in:

[...]
Bijna, de 14 stappen van het proces....
[...]

Er zijn regionale woningbouwafspraken, selchts 25% van de (sociale huur)woningen mogen exclusief aan mensen van de eigen woonplaats worden aangeboden. Praktijk is dat 60 tot 70% van de woningen aan mensen uit de eigen woonplaats worden toegewezen (omdat er geen anderen reageren). Er gaan wel stemmen op om dit percentage te verhogen.

[ Voor 35% gewijzigd door htca op 18-03-2022 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, de media is zogezegd weer eens erg mild; waar BIJ1, PvdD en Groenlinks best wat terrein gewonnen hebben en FvD toch best naar beneden gekelderd is, blijven ze erg mild over de best goeie groei van links....Typical :(

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Die oude PVV lijstrekker van Rotterdam die ook van lage niveau is zit op facebook te spammen omdat hij nauwelijks stemmen gehaald heeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pws81YjJlvqSbLUKr6b649c2tWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9vso7M3lgUeCx9tFbgbmqzd.jpg?f=fotoalbum_large

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Deathchant schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:42:
Nou, de media is zogezegd weer eens erg mild; waar BIJ1, PvdD en Groenlinks best wat terrein gewonnen hebben en FvD toch best naar beneden gekelderd is, blijven ze erg mild over de best goeie groei van links....Typical :(
Was ook verbaasd ja. Artikel op nu.nl dat in ging op waarom het kan dat alle partijen feest vieren en dat onlogisch is gaat vervolgens alleen maar de linkse partijen afkraken en doen alsof die zwaar verloren hebben.

Zo goed als geen woord over CDA& VVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
@Philip Ross in Rotterdam heeft VVD extra zetel gewonnen en profiteren langzaam ervan dat hun achterban hier groter worden omdat ze allen dure woningen bouwen en goedkope woningen slopen.
Oude bron uit 2019, https://www.trouw.nl/econ...men-de-stad-uit~baa69256/ Armen stemmen hier ook minder en kwestie van tijd tot hun woningen ook gesloopt zullen worden.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
New Yorker schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:17:
@Philip Ross in Rotterdam heeft VVD extra zetel gewonnen en profiteren langzaam ervan dat hun achterban hier groter worden omdat ze allen dure woningen bouwen en goedkope woningen slopen.
Oude bron uit 2019, https://www.trouw.nl/econ...men-de-stad-uit~baa69256/ Armen stemmen hier ook minder en kwestie van tijd tot hun woningen ook gesloopt zullen worden.
In Eindhoven zijn ze hun plek van grootste partij aan GL kwijt geraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:08
htca schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Bijna, de 14 stappen van het proces....

[...]

Er zijn regionale woningbouwafspraken, selchts 25% van de (sociale huur)woningen mogen exclusief aan mensen van de eigen woonplaats worden aangeboden. Praktijk is dat 60 tot 70% van de woningen aan mensen uit de eigen woonplaats worden toegewezen (omdat er geen anderen reageren). Er gaan wel stemmen op om dit percentage te verhogen.
Ik kom uit Barendrecht. Wat ik gemerkt heb in mijn omgeving is het volgende: veel mensen in Barendrecht zijn boos geweest over de toestand bij de vorige verkiezingen. Ze voelden zich niet gehoord.
Daarnaast zijn er de afgelopen jaren veel besluiten genomen die discutabel zijn:
Een nieuw afvalsysteem wat zo slecht is ingevoerd en wordt uitgevoerd dat men zich hier echt voor moet schamen.
Steeds een zweem van vriendjespolitiek rondom belangrijke beslissingen, zoals aanleg van een nieuw industrieterrein, windmolens met een bevriend adviesbureau en datzelfde afvalbeleid...
Daarbij is te merken dat veel van de andere partijen een stadse aanpak willen, terwijl er nog veel dorpse Barendrechters wonen, die nog veel verbondenheid hebben.
Die verbondenheid is door evb goed ingezet door actief rondjes in de wijken te lopen, in gesprek te gaan met bewoners, verenigingen en veel van die punten op te nemen in het programma.
Daarbij komt dat ze een vrij stabiele partij zijn, de afgelopen jaren is praktisch niemand gestopt, terwijl bij de andere partijen wel regelmatig gewisseld is.

Ik woon zelf ook mijn hele leven al Barendrecht en moet zeggen dat ik bij evb dit jaar voor het eerst het gevoel had, dat zij nog de enige zijn die echt luisteren naar bewoners.
Veel van de andere partijen lijken vooral bezig met het upgraden van Barendrecht naar een soort yuppen walhalla, sorry voor het ongenuanceerde woord, maar kom even geen alternatief bedenken 🤣.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 24-07 13:42
New Yorker schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:46:
Die oude PVV lijstrekker van Rotterdam die ook van lage niveau is zit op facebook te spammen omdat hij nauwelijks stemmen gehaald heeft.
Don't feed the troll. En dat bedoel ik vrij letterlijk, als je kijkt welke voorstellen deze Wilders-trekpop zoal in stemming gebracht heeft zakt je de broek sowieso op de knieën (vaak ook geen enkele relatie met Rotterdam). Ondertussen wel gewoon vrolijk meestemmen met de VVD voor de meeste dingen natuurlijk. Daar komt letterlijk niets nuttigs uit, dit soort stoorzenders ben je liever kwijt dan rijk. Hij moet vooral blijven roepen dat stemmen geen zin heeft, dan blijft het volk dat op iemand als hem stemt hopelijk ook thuis. Ondertussen lekker negeren.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Rotterdam krijgt waarschijnlijk een coalitie van D66 VVD DENK en leefbaar Rotterdam.
https://www.ad.nl/rotterd...ie-in-rotterdam~a9bb5af6/
Een coalitie tussen de vier partijen zou een meerderheid van 25 zetels (van de 45) in de raad hebben. Leefbaar Rotterdam werd op 16 maart de grootste met tien zetels, de VVD tweede met zes. D66 haalde vijf zetels en Denk vier. Als deze coalitie er komt, betekent dat ook dat Rotterdam - in tegenstelling tot de afgelopen vier jaar - een stevige linkse oppositie krijgt: met GroenLinks (5) en PvdA (4), maar ook onder meer BIJ1, Partij voor de Dieren en SP.
Ik vraag me af wat D66 doet met sociaal conservatief DENK en rechts populistisch leefbaar?

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Nu online
New Yorker schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:54:
Rotterdam krijgt waarschijnlijk een coalitie van D66 VVD DENK en leefbaar Rotterdam.
https://www.ad.nl/rotterd...ie-in-rotterdam~a9bb5af6/

[...]

Ik vraag me af wat D66 doet met sociaal conservatief DENK en rechts populistisch leefbaar?
De schaapskleding afgooien en hun ware aard laten zien? ;)

Anders kan ik het ook niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:03
Nu de meeste coalitie onderhandeling op hun eind lopen, zijn er hier nu mensen die de komende 4 jaar hun lokale politiek actiever gaan volgen dan ze al deden om de keuze in 2026 makkelijker te maken? Of misschien zelfs mee doen?

Persoonlijk word ik schaduw-raadslid in onze gemeente, dus ik ga actief mee doen. Ik stond overigens ook op de kieslijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Nu online
Ik ben wel van plan om het de komende tijd actiever te gaan volgen. Ik speel al langere tijd met het idee om zelf politiek actief te worden, maar hik erg aan tegen het vinden van een partij waar ik me aan wil verbinden. Dus door de lokale partijen wat nader te volgen hoop ik degene te vinden die het beste aansluit.

Het volgende probleem is dan wat ik precies wil doen. Het gaat me niet om verkiesbaar zijn, maar flyeren op de markt ben ik niet geschikt voor. Inhoudelijk meedenken weer wel, maar dat is misschien wat hoog gegrepen als je net binnen komt. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:45
ll roel j schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:12:
Nu de meeste coalitie onderhandeling op hun eind lopen, zijn er hier nu mensen die de komende 4 jaar hun lokale politiek actiever gaan volgen dan ze al deden om de keuze in 2026 makkelijker te maken? Of misschien zelfs mee doen?

Persoonlijk word ik schaduw-raadslid in onze gemeente, dus ik ga actief mee doen. Ik stond overigens ook op de kieslijst.
Veel succes! Ik zwaai af na 12 jaar en ga een tandje minder volgen. De meeste coalitie onderhandelingen beginnen nu pas, maar in de meeste gemeenten is wel duidelijk wie er aan tafel zitten voor een nieuwe coalitie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
In den haag is De Mos uigesloten omdat er nog steeds een zaak tegen hem loopt. https://nos.nl/index.php/...met-partij-richard-de-mos

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Nu online
New Yorker schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:16:
In den haag is De Mos uigesloten omdat er nog steeds een zaak tegen hem loopt. https://nos.nl/index.php/...met-partij-richard-de-mos
Na de al gegeven garantie dat ze vanwege het lopende onderzoek geen wethouder zouden worden vind ik dit een ontzettende naaistreek van de overige partijen. Volgens mij heeft die partij het de afgelopen jaren niet heel slecht gedaan. Je gaat bijna geloven in een partijkartel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Malfunctions schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:13:
[...]

Na de al gegeven garantie dat ze vanwege het lopende onderzoek geen wethouder zouden worden vind ik dit een ontzettende naaistreek van de overige partijen. Volgens mij heeft die partij het de afgelopen jaren niet heel slecht gedaan. Je gaat bijna geloven in een partijkartel..
Stel je voor zeg, iemand die voor corruptie onderzocht wordt buitensluiten, dat is het einde van de democratie /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Philip Ross schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:30:
[...]

Stel je voor zeg, iemand die voor corruptie onderzocht wordt buitensluiten, dat is het einde van de democratie /s
Tsja, zo lang als de beschuldigingen jegens De Mos maar niet concreet gemaakt worden, blijft dat onderzoek hem eerder stemmen opleveren dan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
migchiell schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:40:
[...]

Tsja, zo lang als de beschuldigingen jegens De Mos maar niet concreet gemaakt worden, blijft dat onderzoek hem eerder stemmen opleveren dan kosten.
Er zijn al genoeg bewijzen openbaar. Maar een gedegen onderzoek waar je alles boven water wil halen kost gewoon tijd.

Dat heeft niets met een partijkartel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Philip Ross schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:41:
[...]

Er zijn al genoeg bewijzen openbaar. Maar een gedegen onderzoek waar je alles boven water wil halen kost gewoon tijd.

Dat heeft niets met een partijkartel te maken.
Vertel dat maar tegen die kiezers die hem een extra zetel hebben bezorgd tov. 2018 :)

Maar goed, bekijk het van de zonnige kant: hij houdt wel een boel stemmen weg bij PVV en FvD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Was de mos geen pvv'er?

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

migchiell schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:51:
[...]

Vertel dat maar tegen die kiezers die hem een extra zetel hebben bezorgd tov. 2018 :)

Maar goed, bekijk het van de zonnige kant: hij houdt wel een boel stemmen weg bij PVV en FvD.
Die mogen dan blij zijn dat ze er een vertegenwoordiger bij hebben. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
migchiell schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:51:
[...]

Dat mensen ergens op stemmen maakt nog niet dat het moreel verantwoord is met iemand samen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:03:
[...]

Dat mensen ergens op stemmen maakt nog niet dat het moreel verantwoord is met iemand samen te werken.
İn Rotterdam hebben ze ook leefbaar uitgesloten maar dit keer pakken ze terug door zelfs met DENK te praten. GroenLinks wilde wanhopig in collega zitten met PvdA door DENK een VVD buiten te sluiten maar dat ging niet door omdat leefbaar meer overeenkomsten met DENK en VVD heeft dan links.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:03:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, ik geef alleen aan dat populariteit van De Mos eerder groter is geworden dan kleiner, door de manier waarop dat corruptieonderzoek nu al jarenlang voortsleept zonder concreet te worden.

Dat versterkt zijn narratief dat "de elite" erop uit is om de "gewone burger" te pakken. Dat sentiment wordt door veel van zijn kiezers ook beleefd, en als er dan een politicus is die wél aandacht heeft voor de gewone burger, continu en niet eens in de vier jaar in de week voor de verkiezingen, ja dat trekt dus stemmen.

Dat je dan als grootste partij wordt buitengesloten door de elitepartijen versterkt dat beeld alleen maar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
migchiell schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:13:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, ik geef alleen aan dat populariteit van De Mos eerder groter is geworden dan kleiner, door de manier waarop dat corruptieonderzoek nu al jarenlang voortsleept zonder concreet te worden.

Dat versterkt zijn narratief dat "de elite" erop uit is om de "gewone burger" te pakken. Dat sentiment wordt door veel van zijn kiezers ook beleefd, en als er dan een politicus is die wél aandacht heeft voor de gewone burger, continu en niet eens in de vier jaar in de week voor de verkiezingen, ja dat trekt dus stemmen.

Dat je dan als grootste partij wordt buitengesloten door de elitepartijen versterkt dat beeld alleen maar verder.
Je lijkt nu zelf zijn narratief wel te geloven en herhalen.
Zowel het idee dat andere partijen niet op komen voor de burgers als dat ze elite partijen zijn.

Probeer dat eens los te koppelen want je zegt het er niet mee eens te zijn maar toch herhaal je het ook.
Op die manier is heel onduidelijk of je nu wel of niet er in gelooft en dat maakt een discussie er over erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
New Yorker schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:11:
[...]

İn Rotterdam hebben ze ook leefbaar uitgesloten maar dit keer pakken ze terug door zelfs met DENK te praten. GroenLinks wilde wanhopig in collega zitten met PvdA door DENK een VVD buiten te sluiten maar dat ging niet door omdat leefbaar meer overeenkomsten met DENK en VVD heeft dan links.
Geen idee wat je hier precies wil zeggen of op welke manier dit ook maar iets met mijn bericht te maken heeft.
Lijkt nu gewoon ordinair links bashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:31:
[...]

Zowel het idee dat andere partijen niet op komen voor de burgers als dat ze elite partijen zijn.

Probeer dat eens los te koppelen want je zegt het er niet mee eens te zijn maar toch herhaal je het ook.
Op die manier is heel onduidelijk of je nu wel of niet er in gelooft en dat maakt een discussie er over erg lastig.
Elite partijen hadden grootste lokale partij in 2018 uigesloten die ruim 2x groter waren dan 2e partij.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:31:
[...]

Dat ik het narratief begrijp, en ook begrijp waarom het voor veel mensen ook gewoon waar is, maakt nog niet dat ik er zelf in geloof :)

Maar goed, de uitslagen liegen niet: De Mos is hier een populaire politicus, en die verdenking van corruptie heeft zijn populariteit niet minder gemaakt. Dat kunnen we gewoon objectief vaststellen.

Ook het uitsluiten van zijn partij, hoe terecht ook en hoezeer ik het daar principieel ook mee eens ben, zal zijn populariteit eerder vergroten dan verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
migchiell schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:16:
[...]

Dat ik het narratief begrijp, en ook begrijp waarom het voor veel mensen ook gewoon waar is, maakt nog niet dat ik er zelf in geloof :)
Maar waarom praat je dan zelf ook in termen als elite partijen en herhaal je dat andere partijen alleen eens in de 4 jaar aandacht voor kiezers hebben alsof dat feiten zijn en niet alleen het narratief van de Mos?
Maar goed, de uitslagen liegen niet: De Mos is hier een populaire politicus, en die verdenking van corruptie heeft zijn populariteit niet minder gemaakt. Dat kunnen we gewoon objectief vaststellen.

Ook het uitsluiten van zijn partij, hoe terecht ook en hoezeer ik het daar principieel ook mee eens ben, zal zijn populariteit eerder vergroten dan verkleinen.
Maar dat is niet wat ter discussie stond hier. Het leidt af van de vraag of het terecht is dat hij uitgesloten wordt.

Ik ging puur in op de claim dat het schandalig is dat hij uitgesloten wordt.

Probeer aub die twee zaken gescheiden te houden. Of het uitsluiten wel of niet goed.is voor zijn populariteit heeft geen enkele invloed op of het het juiste is om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 25-07 21:27
Ik kan me prima voorstellen dat je niet samen wilt werken met iemand waar het zeer waarschijnlijk van is dat hij corrupt is.

Ik snap ook niet dat hij zoveel stemmen trekt, hij doet juist waar andere partijen van beschuldigd worden. Juist vriendjes voortrekken/ omkoopbaar zijn is kartelvorming.

edit: en wat is er ondemocratisch aan het buiten de coalitie laten van de grootste partij? Als alle linkse partijen in de Den Haag fuseren tot "Haags Links", dan hebben ze 12 zetels en zijn ze duidelijk de grootste. Dan is 't wel prima als Hart voor Den Haag uitsluiten? Puur omdat ze zich tot een grotere groep hebben samengevoegd? Of als de huidige coalitie groeit in zetels, dan moet er persé een andere coalitie komen, ook al krijgen ze blijkbaar de goedkeuring van de kiezer?

[ Voor 44% gewijzigd door rik86 op 14-04-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Nu online
Ik geef toe dat ik daar ook niet altijd rechtlijnig in ben, maar volgens mij ben je in Nederland nog altijd onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Zeker het feit dat deze zaak zich nu al jaren voortsleept zonder dat er overtuigend bewijs is geleverd geeft hem in mijn ogen het voordeel van de twijfel. En daarmee vind ik het niet kies om die partij uit te sluiten nadat je er de afgelopen jaren wel een coalitie mee hebt gevormd. Zeker als ze al de knieval maken om de verdachte personen uit te sluiten van het wethouderschap.

Maargoed ieder zijn eigen mening enzo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Malfunctions schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:58:
Ik geef toe dat ik daar ook niet altijd rechtlijnig in ben, maar volgens mij ben je in Nederland nog altijd onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Zeker het feit dat deze zaak zich nu al jaren voortsleept zonder dat er overtuigend bewijs is geleverd geeft hem in mijn ogen het voordeel van de twijfel. En daarmee vind ik het niet kies om die partij uit te sluiten nadat je er de afgelopen jaren wel een coalitie mee hebt gevormd. Zeker als ze al de knieval maken om de verdachte personen uit te sluiten van het wethouderschap.

Maargoed ieder zijn eigen mening enzo. ;)
Maar is er geen bewijs of duurt de procedure gewoon lang?

Want ik heb filmpjes gezien waarop hij gewoon corruptie open toegaf.

Punt is dat de beschuldigingen veel verder gaan dan alleen dat en er dus ook meer tijd nodig is.

Maar die partijen hebben echt zelf wel zicht op wat er aan bewijs al geleverd is. Dus hoewel voor de rechtbank onschuldig tot tegendeel bewezen is is dat voor de positie van iemand in de maatschappij heel anders.

Je gaat ook niet Ridouan Taghi nu in je partij opnemen onder hem mom van onschuldig tot na de uitspraak van de rechter.

Het is gewoon prima dat partijen daar al rekening mee houden en het laten meewegen in hun besluit.

PS. Geloof jij oprecht dat hij geheel onschuldig is aan alle aanklachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:29:
[...]

Maar waarom praat je dan zelf ook in termen als elite partijen en herhaal je dat andere partijen alleen eens in de 4 jaar aandacht voor kiezers hebben alsof dat feiten zijn en niet alleen het narratief van de Mos?
Dat is hoe zijn kiezers het ervaren. En dat hij veel zichtbaarder is in de wijken (waar zijn kiezers zitten, hier (Bloemenbuurt, voor de locals) heb ik hem bv nog nooit gezien, buiten de verkiezingen), en veel meer aandacht heeft voor hun klachten, dat is gewoon een feit.

Rond de verkiezingen stond een mooi stuk hierover in de Volkskrant:
‘Als wij een klacht indienen, dan gaan ze dat bij Hart voor Den Haag meteen regelen. Terwijl de gemeente veel moeilijker in beweging komt.’

‘Ombudspolitiek’ noemen ze dat bij Hart voor Den Haag. In de woorden van De Mos: ‘Het opkomen voor de belangen van burgers en kleine ondernemers, die worden platgewalst door de gemeentelijke regeltjesbulldozer.’ Een afvalcontainer die altijd vol is, een scheefzittende stoeptegel, een onhandige invalideparkeerplaats – niets is te klein voor De Mos.

Gevraagd naar Hart voor Den Haag zegt iedereen een variant op hetzelfde in Laak: de enige zichtbare partij hier. ‘De Mos komt onder de mensen', zegt Jarno Boutkan. ‘Ik heb hier nog nooit een andere politicus gezien.’
Dit is wat zijn kiezers zien: De Mos is er wél voor hen, waar de andere politici het laten afweten. Voor hen zijn alle politici corrupt (en daar zijn, laten we eerlijk zijn, ook meer dan genoeg voorbeelden van) maar aan De Mos hebben ze tenminste wat. Dus voor hen is de keuze: corrupte politici die niks voor je doen, of een corrupte politicus die wel wat voor je doet.
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:29:

[...]

Maar dat is niet wat ter discussie stond hier. Het leidt af van de vraag of het terecht is dat hij uitgesloten wordt.

Ik ging puur in op de claim dat het schandalig is dat hij uitgesloten wordt.

Probeer aub die twee zaken gescheiden te houden. Of het uitsluiten wel of niet goed.is voor zijn populariteit heeft geen enkele invloed op of het het juiste is om te doen.
Ja, het is terecht dat hij wordt uitgesloten; hij is immers verdacht van corruptie. Maar ook: er mag best iets meer vaart worden gezet achter een formele aanklacht. Ruim 2,5 jaar nadat hij moest opstappen als wethouder (en ook dat was zeer terecht) is er nog niets vernomen. Dat is veel tijd om onderzoek te doen, zeker als de verdenking destijds al zo ernstig was dat hij weg moest als wethouder. Dat wekt de schijn dat het ook wel goed uitkomt dat hij nog altijd geen wethouder kan worden, terwijl hij dat op grond van zijn stemmen wel zou (kunnen) zijn. Terwijl het juist in ieders belang is, voor- of tegenstander van De Mos, om gewoon zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over deze zaak.

Die twee dingen zijn allebei waar, en hoezeer je ze ook gescheiden wilt houden, voor zijn kiezers zijn ze niet gescheiden. Dat is alles wat ik aangeef, en ik ben zeker niet zijn kiezer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
@migchiell kan je dan proberen wat zijn kiezers zien en wat jij ziet beter uit elkaar te halen.

Dus als het vanuit hun perspectief is dat actief aangeven.

Nu schrijf je met enige regelmaat vanuit de eerste persoon het standpunt van zijn kiezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:57:
@migchiell kan je dan proberen wat zijn kiezers zien en wat jij ziet beter uit elkaar te halen.

Dus als het vanuit hun perspectief is dat actief aangeven.

Nu schrijf je met enige regelmaat vanuit de eerste persoon het standpunt van zijn kiezers.
Nou tot op zekere hoogte zien zijn kiezers en ik hetzelfde. Ook ik zie dat veel politici (ik ben beter ingevoerd in de landelijke politiek dan de lokale, maar ik ga er gemakshalve even vanuit dat er meer overeenkomsten zijn dan verschillen tussen die twee) liegen dat het gedrukt staat, en daarmee wegkomen. Ik zie dat veel politici geld aannemen terwijl dat niet mag. Ik zie dat ze daarover dan ook weer liegen. Ik zie dat veel problemen niet, of niet voortvarend, worden aangepakt. Kortom: mijn indruk is dat het veel politici ontbreekt aan een moreel kompas, en aan nut (voor de maatschappij).

Waarin ik verschil met De Mos (en zijn kiezers) is dat ik denk dat ze dat niet expres doen, dat ze er niet op uit zijn om mij/de gewone burger te grazen te nemen, maar dat ze dat op zich meestal met de beste bedoelingen doen.

Een tweede ding waarin ik verschil is dat ik niet denk dat de oplossing erin zit om rechtser te worden als maatschappij, maar juist (veel!) linkser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Nu online
Philip Ross schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:05:
[...]

Maar is er geen bewijs of duurt de procedure gewoon lang?

Want ik heb filmpjes gezien waarop hij gewoon corruptie open toegaf.

Punt is dat de beschuldigingen veel verder gaan dan alleen dat en er dus ook meer tijd nodig is.

Maar die partijen hebben echt zelf wel zicht op wat er aan bewijs al geleverd is. Dus hoewel voor de rechtbank onschuldig tot tegendeel bewezen is is dat voor de positie van iemand in de maatschappij heel anders.

Je gaat ook niet Ridouan Taghi nu in je partij opnemen onder hem mom van onschuldig tot na de uitspraak van de rechter.

Het is gewoon prima dat partijen daar al rekening mee houden en het laten meewegen in hun besluit.

PS. Geloof jij oprecht dat hij geheel onschuldig is aan alle aanklachten?
Ik geloof meteen dat hij dingen heeft gedaan die niet toegestaan zijn. Wat ik persoonlijk dan niet denk is dat hij bewust corrupt is. Beetje moeilijk onderscheid, dat besef ik maar wat ik ermee bedoel is als volgt. Ik denk niet dat hij direct geld heeft aangenomen om ondernemer X project Y toe te spelen. Wat ik wel geloof is dat hij ondernemer X zijn partij heeft laten sponsoren om zijn invloed aan te wenden de gemeente meer budget uit te laten trekken voor de sector waarin ondernemer X actief is. Zal naar de letter van de wet vast ook corruptie zijn, maar voelt anders.

Zoals eerder gezegd is 2,5 jaar gewoon te lang om onderzoek te doen. Zeker omdat hij halsoverkop af moest treden als wethouder (terecht bij zulke verdenkingen), maar we in feite nog geen stap verder zijn in de waarheidsvinding. Dat lijkt inmiddels op moedwillig beschadigen.

De vergelijking met Taghi gaat mank. Alles wat die uitvoert duidt op een leven als crimineel buiten de maatschappij. De enige die daar doet alsof ze in zijn onschuld gelooft is zijn advocate omdat zij daar vorstelijk voor wordt betaald. De rest van de maatschappij weet dat het niet in de haak is. Voor zover ik weet doet de Mos verder gewoon netjes zijn werk in de gemeenteraad.

Als er echt aanleiding zou zijn om hem te weren bij de (soms) gevoelige informatie die daar voorbij komt zou dat inmiddels wel gebeurd zijn. Dat dat niet zo is, is ook wel een indicatie dat de zaak tegen hem misschien niet zo waterdicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
@Malfunctions Je bent wel erg subjectief aan het beoordelen. Of je gaat uit van het principe onschuldig tot tegendeel bewezen (en dus ook Taghi) of je staat toe dat men een eigen afweging maakt.

En ik heb genoeg voorbeelden voorbij zien komen die een integer politicus niet zou doen.

Wat betreft je 2 voorbeelden, voor mij is het allebei 100% corruptie en verwerpelijk. En beide zou reden zijn om zo iemand te weren uit een coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
In Rotterdam is DENK opgeschoven naar de rechts en stemmen ze inmiddels met VVD mee, die college gaat echt komen. Ze geven alsnog geen energietoeslag voor mensen met een inkomen van 100% en 130% boven minimumloon https://dagblad010.nl/Pol...g-geen-energietoeslag-uit
De PvdA en de SP staan hierin niet alleen. Vrijwel de voltallige ‘ nieuwe oppositie’ heeft alarm geslagen en de humanitar brandbrief van Balwantsingh ondertekend: SP, Volt, Bij1, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Christenunie, 50Plus, en CDA

Weg

Pagina: 1 2 3 4 Laatste