Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:31
Ja/Ja Ja/Nee Nee/Ja Nee/Nee, bij ons mogen verkiezingsfolders overal in. Dat ligt per gemeente anders, bij ons is namelijk een uitzondering gemaakt voor niet-commercieel drukwerk. Maar de meeste mensen weten het verschil tussen de verschillende folders niet. Mijn partij gooit ze alleen in brievenbussen met een Ja-Ja sticker (maar dat doen ze niet allemaal, tot frustratie van sommige ontvangers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:42

DevWouter

Creator of Todo2d.com

New Yorker schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:13:
Bij een speciale moslim stemwijzer in Utrecht blijkt DENK het "beste" partij te zijn voor moslims. Links is uiteraard niet blij mee. [Afbeelding]

Bron https://dekanttekening.nl...-kluit-vindt-lokale-pvda/
Vooral die laatste opmerking: "Geen haatdemonstraties bij moskeeën" _O-
Volgens mij zou alleen de PVV/FVD daar tegen kunnen zijn.

Effe door de site gespit en het lijkt opgericht te zijn door "J.J. van Klaveren", dat is de tot moslim bekeerde ex-PVVer.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:47
DevWouter schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Effe door de site gespit en het lijkt opgericht te zijn door "J.J. van Klaveren", dat is de tot moslim bekeerde ex-PVVer.
Politici van DENK en de PVV lijken meer op elkaar dan ze ooit zelf in de gaten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Politici van DENK en de PVV lijken meer op elkaar dan ze ooit zelf in de gaten hebben
In TK 2021 wilde Baudet samenwerken met DENK onder een 'Conservatieve Alliantie' DENK zelf zegt dat ze seculiere partij zijn. https://www.geenstijl.nl/...021-met-denk-samenwerken/
Baudet noemt GeenStijl 'judas' supporters verwijzend naar JA21
https://www.geenstijl.nl/...nk-nederland-islamiseren/

[ Voor 9% gewijzigd door New Yorker op 07-03-2022 20:17 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:53:
Wilders is idd pro-Poetin, en pro-Rusland. Hij heeft Poetin meermaals tot "een groot bondgenoot" betiteld, en diverse Russische onderscheidingen van Putin gehad. Waar hij vol trots op de foto poseerde naast Putin.

En daarmee is dus ook de PVV als geheel pro-Poetin, en pro-Rusland. De PVV heeft inderdaad maar één lid (Wilders zelf), en die bepaalt dus de koers van de hele partij.

Ook de mensen van de lokale afdelingen / stemlijsten zijn dus geen PVV-lid en bepalen dus niet het PVV-beleid. De PVV heeft immers maar één lid, anderen (ook degenen die de partij lokaal vertegenwoordigen) kunnen geen lid zijn, en dus ook niet het beleid van de partij beinvloeden. Nou ja, via Wilders dan, indirect dus.

Voor FvD geldt dit overigens nog iets extremer, die is er zelfs ronduit trots op dat hij pro-Putin is. Zie de speeches eerder deze week van hem in de Tweede Kamer, waarin hij Putin (en zijn acties / inval) nogal vurig aan het verdedigen was.
Bij de vorige (2e-kamer)verkiezing hadden de partijen die in meer of mindere mate pro-Poetin/Rusland zijn zo'n 20% van de stemmen (zie ook het stemgedrag in de Tweede Kamer van die partijen voor gerelateerde kwesties) . Ik ben wel benieuwd wat dat volgende week gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:17
htca schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:52:
Ja/Ja Ja/Nee Nee/Ja Nee/Nee, bij ons mogen verkiezingsfolders overal in. Dat ligt per gemeente anders, bij ons is namelijk een uitzondering gemaakt voor niet-commercieel drukwerk. Maar de meeste mensen weten het verschil tussen de verschillende folders niet. Mijn partij gooit ze alleen in brievenbussen met een Ja-Ja sticker (maar dat doen ze niet allemaal, tot frustratie van sommige ontvangers)
Bij mij valt iedere partij die ondanks mijn nee-nee sticker toch een flyer door de bus gooit meteen af. Leuk dat de gemeente "een uitzondering maakt voor niet-commercieel drukwerk", maar ik geef toch duidelijk aan daarin geen interesse te hebben. Reclame is reclame, of het nu voor de lokale bakker, een kerkgenootschap of een politieke partij is. Wanneer een partij dat negeert maken ze meteen duidelijk wat ze van de mening van hun burgers vinden. Maakt de keuze overigens wel weer een stuk makkelijker voor mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
dixet schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Bij mij valt iedere partij die ondanks mijn nee-nee sticker toch een flyer door de bus gooit meteen af. Leuk dat de gemeente "een uitzondering maakt voor niet-commercieel drukwerk", maar ik geef toch duidelijk aan daarin geen interesse te hebben. Reclame is reclame, of het nu voor de lokale bakker, een kerkgenootschap of een politieke partij is. Wanneer een partij dat negeert maken ze meteen duidelijk wat ze van de mening van hun burgers vinden. Maakt de keuze overigens wel weer een stuk makkelijker voor mij :)
Kan ik me helemaal voorstellen, maar als de gemeente die ruimte laat voor niet-commercieel drukwerk, kun je partijen niet kwalijk nemen dat ze hem wel door je bus duwen en verschilt het ook nog per gemeente wat niet-commercieel drukwerk.
Amsterdam laat het toe:
Folders van vrijwilligersorganisaties en niet commerciële organisaties zijn geen reclamefolders. Als de folder geen aanprijzend karakter heeft, is er geen sprake van reclame. Bijvoorbeeld bij het verspreiden van feitelijke informatie, of folders van politieke partijen. We spreken dan van ”voorlichting”. Die folders mogen wel in uw brievenbus.
Rotterdam niet:
Het verspreiden van niet-commercieel drukwerk van maatschappelijke organisaties is niet verboden. Heeft u een NEE/JA-sticker of een NEE/NEE-sticker en ontvangt u ongewenst drukwerk van maatschappelijke organisaties zoals religieuze organisaties, politieke partijen of goede doelen? Dan dient u een klacht in te dienen bij de afzender van het reclamedrukwerk. Vervolgens kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Deze zal de afzender dringend adviseren de reclamestickers te respecteren. Aan maatschappelijke organisaties worden geen boetes opgelegd.
Het is uiteindelijk aan een partij om te bepalen of ze die ruimte nemen of niet. Ik zou het niet doen (precies om de reden die je noemt), maar ik kan me voorstellen dat partijen het wel doen. Andersom, als ik door Rotterdam rij en om letterlijk elke paal een bord te zien staan, kan ik er van alles van vinden, maar de gemeente laat die ruimte (in mijn gemeente mag dat niet) en partijen nemen die ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:19
htca schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:47:
[...]

maar als de gemeente die ruimte laat voor niet-commercieel drukwerk, kun je partijen niet kwalijk nemen dat ze hem wel door je bus duwen
Natuurlijk wel, alles wat toegestaan is is daarmee moreel verantwoord. Zeker een politieke partij zou meer principes moeten hebben dan "het is volgende de wet toegestaan dus ik doe het"
Het is uiteindelijk aan een partij om te bepalen of ze die ruimte nemen of niet.
Precies dit! Ze zijn er zelf bij om wel of niet tegen de wens van de bewoners in te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Philip Ross schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:51:
[...]
Natuurlijk wel, alles wat toegestaan is is daarmee moreel verantwoord. Zeker een politieke partij zou meer principes moeten hebben dan "het is volgende de wet toegestaan dus ik doe het"
Je kunt mensen/partijen niet kwalijk nemen dat ze zich aan de wet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
htca schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Je kunt mensen/partijen niet kwalijk nemen dat ze zich aan de wet houden.
Jawel. Ik mag tot 10 uur s avonds elke dag lawaai maken. Maar als ik dat weken op rij ook in het weekend doe is het wel asociaal.

Je buren een goede dag wensen als.je ze tegen komt hoeft ook niet volgens de wet.

De wet is echt een minimum eis aan fatsoenlijk gedrag, niet een richtlijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Philip Ross schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:11:
[...]

Jawel. Ik mag tot 10 uur s avonds elke dag lawaai maken. Maar als ik dat weken op rij ook in het weekend doe is het wel asociaal.

Je buren een goede dag wensen als.je ze tegen komt hoeft ook niet volgens de wet.

De wet is echt een minimum eis aan fatsoenlijk gedrag, niet een richtlijn.
Ze stoppen ze niet vier jaar lang elke dag in je bus. Sommige partijen zullen zeggen dat ze uitermate fatsoenlijk zijn door je voor te lichten voor de verkiezingen. Het is maar net wat je perspectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

htca schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Ze stoppen ze niet vier jaar lang elke dag in je bus. Sommige partijen zullen zeggen dat ze uitermate fatsoenlijk zijn door je voor te lichten voor de verkiezingen. Het is maar net wat je perspectief is.
Perspectief door een brievenbus is letterlijk gezien heel nauw (ha!).
Maar inhoudelijk stelt zo pamflet vaak heel weinig voor.

Een paar dagen kreeg ik er één van de FvD die ging meteen de prullenbak in, van de andere (vooral lokale) partijen heb ik niks gezien.

Overigens heb ik een nee-nee sticker dus het is zeer goed mogelijk dat andere partijen die wel respecteren. Ik zal binnenkort eens rondvragen wat mensen zonder sticker ontvangen hebben.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Als ik de stemwijzer invul dan komt daar weer dezelfde partij uit als vorige keer. Als ik ook kijk naar de achterlijke stelling die er gepresenteerd worden dan kon dat ook niet anders. De nieuwe namen op de lijst zijn wat mij betreft ook eigenlijk alleen maar Mickey Mouse partijen die geen enkel standpunt hebben of ideologie. Ze gaan gewoon lekker mee in het feestgedruis van de grote partijen zonder enige vernieuwing te brengen.
Jammer hoor.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
DevWouter schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:12:
[...]

Perspectief door een brievenbus is letterlijk gezien heel nauw (ha!).
Maar inhoudelijk stelt zo pamflet vaak heel weinig voor.

Een paar dagen kreeg ik er één van de FvD die ging meteen de prullenbak in, van de andere (vooral lokale) partijen heb ik niks gezien.

Overigens heb ik een nee-nee sticker dus het is zeer goed mogelijk dat andere partijen die wel respecteren. Ik zal binnenkort eens rondvragen wat mensen zonder sticker ontvangen hebben.
Ik was gisteren bij een debat hier.... een van de kandidaten met een nee/nee sticker had een folder van een andere partije ontvangen en daarover op social media geklaagd....

Iemand van een derde partij: "Ik heb hier nog een stapeltje folders van allerlei verschillende partijen behalve die van ons, kan ik die bij hem gewoon door de bus doen" _/-\o_

Overigens debat was tenenkrommend van niveau van de meesten (slecht of niet voorbereid, of zelfs hun programma niet kennend...)... een van de partijen profileert zich met "ontaarde kunst" en de lijsttrekker vond de term niet ongelukkig gekozen.... 8)7 ff googlen en je weet genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Peiling van veel steden staan hier al online
https://kantarpublic.com/...nteraadsverkiezingen-2022

In veel steden gaat het om een strijd tussen GroenLinks en D66 en is het niet echt spannend omdat ze toch overal samen werken. Alleen in den haag en Rotterdam is een lokale partij het grootste maar ze worden makkelijk buitengesloten.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
New Yorker schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:44:
In veel steden gaat het om een strijd tussen GroenLinks en D66 en is het niet echt spannend omdat ze toch overal samen werken. Alleen in Den Haag en Rotterdam is een lokale partij het grootste maar ze worden makkelijk buitengesloten.
Precies, bijna reden om niet te gaan stemmen als hetzelfde geluid toch overal gaat winnen |:(
De wijkraad kandidaten bij ons in de buurt zijn ook alleen maar VVD-korpsballen, die dan allemaal een andere partij vertegenwoordigen om het nog een beetje divers te houden. Misschien heb ik gewoon geen enkel vertrouwen meer in de geloofwaardigheid van de Nederlandse politiek de afgelopen jaren. Het komt op mij althans over als eenheidsworst.

[ Voor 12% gewijzigd door zzzzz op 10-03-2022 11:18 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Hier ook een lokaal debat meegemaakt. Belangrijk thema hier is het betrekken van de lokale bevolking bij de beslissingen: bewoners pakken zelf groenvoorziening op om geld vrij te spelen voor opknappen voetbalkantine. Tsja, zijn de bewoners die niet voetballen daar blij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
Ik ben me maar eens extra gaan verdiepen door maar gewoon wat mailtjes naar de partijen te sturen met vragen over specifieke plannen over bepaalde onderwerpen in mijn gemeente die mij aangaan.

Wat me toen opviel was dat sommige fracties niet eens contact gegevens online hebben staan van de lokale fractie, partij van de dieren, christen-unie en pvda... nou, bij de pvda kan je nog het email adres vinden van de lokale fractie voorzitter, maar vind ik toch wel laakbaar. Met wat google-fu kan ik natuurlijk wel contact gegevens vinden van lokale personen maar die direct contacteren is een beetje onbeschoft dus dat heb ik maar niet gedaan. Moet het maar op de website staan. Maakt wel duidelijk dat de kans een stuk kleiner is dat ik op die partijen ga stemmen. Lokaal moet je in contact kunnen komen.

Blijft opvallend dat de lokale partijen best snel zijn met antwoorden, en ook antwoorden die iets dieper gaan dan de bullet points van het partij programma. Maar landelijke partijen doen er (hopelijk) iets langer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Jos_V schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:23:
Ik ben me maar eens extra gaan verdiepen door maar gewoon wat mailtjes naar de partijen te sturen met vragen over specifieke plannen over bepaalde onderwerpen in mijn gemeente die mij aangaan.
Nou dan ben je toch gewoon weer een illusie armer? Of had je echt gedacht dat de partijen uit Den Haag iets voor jou wilde betekenen? Het is vervelend, maar zo kun je wel weer met de rest van je dag verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos_V
zzzzz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Nou dan ben je toch gewoon weer een illusie armer? Of had je echt gedacht dat de partijen uit Den Haag iets voor jou wilde betekenen? Het is vervelend, maar zo kun je wel weer met de rest van je dag verder :)
Laten we wel wezen, de meeste mensen op de lokale kieslijsten zijn gewoon inwoners van de gemeentes die iets voor hun woonplaats willen betekenen, niet iedereen daar ziet de gemeenteraad als opstapje voor politieke carrière.

De kunst is om de mensen te vinden die jou mening delen over hoe de gemeente bestuurd/veranderd moet worden. Landelijke politiek heeft daar niks mee te maken.

Dat Landelijk het als voedingsbodem, en als trofee, marketing opportunity beschouwd is wel bekend. maar de gemeente gaat gewoon bestuurd worden door de mensen waarop we gaan stemmen, inclusief de mensen op de lijsten van de landelijke partijen. Dat heeft niks met illusies te maken, maar met mensen. Ik deel gewoon mijn ervaringen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

htca schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ik was gisteren bij een debat hier.... een van de kandidaten met een nee/nee sticker had een folder van een andere partije ontvangen en daarover op social media geklaagd....

Iemand van een derde partij: "Ik heb hier nog een stapeltje folders van allerlei verschillende partijen behalve die van ons, kan ik die bij hem gewoon door de bus doen" _/-\o_

Overigens debat was tenenkrommend van niveau van de meesten (slecht of niet voorbereid, of zelfs hun programma niet kennend...)... een van de partijen profileert zich met "ontaarde kunst" en de lijsttrekker vond de term niet ongelukkig gekozen.... 8)7 ff googlen en je weet genoeg...
Wat betreft de stand van de tenen...
Het probleem is dat men men tegenwoordig vaak denkt dat het doel van het debat is om de ander niet te laten winnen. Dat werkt uitermate goed in landen waar er dualiteit is tussen twee partijen, je voorkomt daarmee dat mensen naar de ander partij overstappen. Maar niet in een omgeving waar er meerdere partijen zijn werkt het een stuk minder en dan is als neutrale toeschouwer inderdaad drie keer niks.

Het is dan ook de stijl die men uit de tweede kamer wilt overnemen, immers daar is een roep om meer dualiteit tussen kabinet en oppositie en tevens ook de reden waarom rechtse partijen heel graag willen dat links een fusie aangaat.

Samenvattend: De meeste debatten gaan dan vooral om de vorm en niet zo zeer om de inhoud. De term "ontaarde kunst" is inderdaad wel een dingetje, maar als men oprecht in de inhoud was geintresseerd dan had men besproken waarom kunst wel/niet van belang is voor het rijk (daar is een namelijk in intressante relatie).

Ook de opmerking over folders. Waar gaat het over? En dat is geen uiting van frustratie, maar een verzoek tot focus. Nee-Nee stickers hebben volgens mij geen duidelijke status (althans 10 jaar geleden niet, het is lang geleden dat ik het uitgezocht heb en ik kans niks snel vinden) en het zijn volgens mij(!) vooral afspraken tussen partijen en lokale overheid. Echter een folder van politieke partij valt niet automatisch onder reclame en dan is de nee-nee sticker niet van toepassing. Men spreekt dan van "voorlichting". Maar helaas zoals jij al aangaf, komt er een derde partij erbij met de opmerking "l-o-l, die brievenbus kan voller".

De status van een nee/ja-sticker zou een mooi onderwerp van een debat zijn maar in plaats daarvan besluit men om zich op het handelen van de ene partij te wijzen terwijl een ander wijst op de frustratie van de ander.

Terug naar dat debat, ik ben oprecht van mening dat we dat in Nederland op de meeste plekken niet meer kunnen. Het is tegenwoordig namelijk relatief makkelijk om een "debat" stuk te maken door juist over de inhoud te praten. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
DevWouter schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Wat betreft de stand van de tenen...
Het probleem is dat men men tegenwoordig vaak denkt dat het doel van het debat is om de ander niet te laten winnen. Dat werkt uitermate goed in landen waar er dualiteit is tussen twee partijen, je voorkomt daarmee dat mensen naar de ander partij overstappen. Maar niet in een omgeving waar er meerdere partijen zijn werkt het een stuk minder en dan is als neutrale toeschouwer inderdaad drie keer niks.

Het is dan ook de stijl die men uit de tweede kamer wilt overnemen, immers daar is een roep om meer dualiteit tussen kabinet en oppositie en tevens ook de reden waarom rechtse partijen heel graag willen dat links een fusie aangaat.

Samenvattend: De meeste debatten gaan dan vooral om de vorm en niet zo zeer om de inhoud. De term "ontaarde kunst" is inderdaad wel een dingetje, maar als men oprecht in de inhoud was geintresseerd dan had men besproken waarom kunst wel/niet van belang is voor het rijk (daar is een namelijk in intressante relatie).

Ook de opmerking over folders. Waar gaat het over? En dat is geen uiting van frustratie, maar een verzoek tot focus. Nee-Nee stickers hebben volgens mij geen duidelijke status (althans 10 jaar geleden niet, het is lang geleden dat ik het uitgezocht heb en ik kans niks snel vinden) en het zijn volgens mij(!) vooral afspraken tussen partijen en lokale overheid. Echter een folder van politieke partij valt niet automatisch onder reclame en dan is de nee-nee sticker niet van toepassing. Men spreekt dan van "voorlichting". Maar helaas zoals jij al aangaf, komt er een derde partij erbij met de opmerking "l-o-l, die brievenbus kan voller".

De status van een nee/ja-sticker zou een mooi onderwerp van een debat zijn maar in plaats daarvan besluit men om zich op het handelen van de ene partij te wijzen terwijl een ander wijst op de frustratie van de ander.

Terug naar dat debat, ik ben oprecht van mening dat we dat in Nederland op de meeste plekken niet meer kunnen. Het is tegenwoordig namelijk relatief makkelijk om een "debat" stuk te maken door juist over de inhoud te praten. |:(
Helemaal eens... de meeste debatten gaan ook niet meer over de inhoud... Ik had dat betreffende stukje in het verkiezingsprogramma niet opgeslagen tot het gisteren in het debat ter sprake kwam én de manier waarop zij campagne voeren incl de uiterst rechtse koers die ze varen.... maakte een en een twee (zorgelijk wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Piet_Piraat7 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:03:
In onze gemeente flyeren de PvdA en GroenLinks samen merkte ik
Utrechtse Heuvelrug? Ik had de hoop dat ze in mijn gemeente ook samen gingen maar dat zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
BBTM schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Utrechtse Heuvelrug? Ik had de hoop dat ze in mijn gemeente ook samen gingen maar dat zijn ze niet.
Bij ons niet. Er zit ook wel een behoorlijk verschil tussen beide partijen trouwens hier. PvdA realistisch sociaal, GL lomp en drammerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kremlin in de Kamer: https://www.npostart.nl/zembla/10-03-2022/BV_101407355

Een aflevering van Zembla over onze politiek en ruschische invloeden en ik quote "In 2020 onthult Zembla in de uitzending Baudet en het Kremlin vertrouwelijke appberichten van Baudet. Daaruit blijkt dat hij banden heeft met het Kremlin.".

Wel interessant in de context van deze hele situatie en de aankomende gemeenteverkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Op EenVandaag vandaag (vanaf 13:40) een stukje over raadsleden op een kieslijst van een landelijke partij die zich zorgen maken dat het gekonkel in Den Haag negatieve gevolgen heeft voor hun verkiezing.
Dan vraag ik me toch af waarom zij nog lid zijn van die landelijke partij wanneer je het gedachtengoed/stijl niet meer draagt? Het meest opmerkelijke vind ik dan nog het "geen Kim Jung Hoekstra praktijken" op de stemwijzer van het CDA van leiden (kopje "wij zijn anders dan landelijk"). WAAROM?! Waarom ben je dan nog lid van die partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
boxlessness schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:07:
over raadsleden op een kieslijst van een landelijke partij die zich zorgen maken dat het gekonkel in Den Haag negatieve gevolgen heeft voor hun verkiezing.
Ik vermoed dat er dit jaar bij de landelijke partijnamen veel wordt ingeleverd in de gemeenteraden.

Het is sowieso vreemd om enkel om die reden op een kandidaat te stemmen die lid is van dezelfde partij als de kandidaat waar iemand landelijk op stemt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik wil toch even aandacht voor een prachtige partij van Almelo: Forum voor Rechts

De site begint al geweldig met enkel bashen op links: https://forumvoorrechts.nl/ en een soort quasi verdedigende houding aannemen over LGBT, maar dan wel spreken over 'de homo's' :+ Almelo is verdoemd, een samensmelting van hoge stempercentages op zowel PVV als DENK (tijdens de 2e kamerverkiezingen) en als ik eerlijk naar de lokale partijen kijk komt daar ook niet echt veel helders uit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
boxlessness schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:07:
Op EenVandaag vandaag (vanaf 13:40) een stukje over raadsleden op een kieslijst van een landelijke partij die zich zorgen maken dat het gekonkel in Den Haag negatieve gevolgen heeft voor hun verkiezing.
Dan vraag ik me toch af waarom zij nog lid zijn van die landelijke partij wanneer je het gedachtengoed/stijl niet meer draagt? Het meest opmerkelijke vind ik dan nog het "geen Kim Jung Hoekstra praktijken" op de stemwijzer van het CDA van leiden (kopje "wij zijn anders dan landelijk"). WAAROM?! Waarom ben je dan nog lid van die partij?
Zoveel mensen zoveel meningen. “Mijn” landelijke partij is een partij met grondbeginselen. Ons lokale beleid is daarop (ook) gestoeld. Maar ik schaar me onder dezelfde mensen van wie de landelijke inmenging op lokaal niveau zo min mogelijk mag zijn, in het kader er last van te hebben. De Hoekstras, Ruttes, Kaags of willekeurig welk andere landelijke politicus mogen lekker in Den Haag blijven…. Wat weten ze over onze rotondes, afvalbeleid, etc… ze kunnen het niet verdedigen of uitleggen. Waarom dan toch lid zijn/blijven van de landelijke partij; we delen dezelfde grondbeginselen/uitgangspunten/etc. Hoewel ik in sommige dossiers lijnrecht tegenover onze Haagsche volksvertegenwoordigers sta/stond. Ik zou weg kunnen lopen, maar dan verandert er landelijk ook niets….

Verder misschien nog goed om op te merken dat er ook mensen bij partijen zitten die niet landelijk georganiseerd zijn en zich of hebben afgescheiden van de landelijke partij of zelfs nog lid zijn (gebleven) van een landelijke partij. Overigens is elke partij waarop je kunt stemmen komende week een lokale partij….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
True schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:25:
Ik wil toch even aandacht voor een prachtige partij van Almelo: Forum voor Rechts

De site begint al geweldig met enkel bashen op links: https://forumvoorrechts.nl/ en een soort quasi verdedigende houding aannemen over LGBT, maar dan wel spreken over 'de homo's' :+ Almelo is verdoemd, een samensmelting van hoge stempercentages op zowel PVV als DENK (tijdens de 2e kamerverkiezingen) en als ik eerlijk naar de lokale partijen kijk komt daar ook niet echt veel helders uit.
Ja maar Almelo en omgeving, dan zeg je ook wat. De ontwikkelingen gaan daar zo snel dat men niet altijd tijd heeft adequaat te reageren op maatschappelijke verschuivingen. Zo lang geleden was het nog niet dat men daar met de eerste rassen- en immigratiekwesties te maken had, aldus Herman Finkers. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:00
NOS op 3 heeft een goede video gemaakt over waar de gemeenteraadsverkiezingen over gaan, voor degenen die zich daar nog niet in verdiept hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Die video heeft gelijk over jongeren op m'n 18e en 22e heb ik niet gestemd maar nu ga ik wel doen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
Ben ik de enige die totaal geen zin heeft in deze verkiezingen?

Mijn dochter van 20 is er al klaar mee, merk dat ik geen idee heb en met tegenzin naar de stembus ga.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:30:

Mijn dochter van 20 is er al klaar mee, merk dat ik geen idee heb en met tegenzin naar de stembus ga.
Ik zou zeggen: dan maak je maar zin. Zeker in tijden waarbij de landelijke overheid heel veel taken voor heel weinig geld bij de gemeente dumpt wordt de gemeente steeds belangrijker.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
hoevenpe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:30:

Ach gut.

Ik ga elke keer met veel enthousiasme, omdat ik in ieder geval de kans heb om op iets te stemmen dat iets weg heeft van een politieke partij en niet onze democratie in de grondvesten probeert te ondermijnen. Dat soort "partijen" staan namelijk tegenwoordig ook altijd op het stembiljet. Alleen al het idee dat ik meehelp om dat niet aan de macht te brengen vervult mij met een zekere doelbewustheid.

Als iedereen die er "al klaar mee is" ook maar gewoon netjes thuisblijft en niet naar de stembus huppelt voor een "proteststem" vind ik het prima.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02
New Yorker schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:44:
Peiling van veel steden staan hier al online
https://kantarpublic.com/...nteraadsverkiezingen-2022

In veel steden gaat het om een strijd tussen GroenLinks en D66 en is het niet echt spannend omdat ze toch overal samen werken. Alleen in den haag en Rotterdam is een lokale partij het grootste maar ze worden makkelijk buitengesloten.
15 is toch niet het woord "veel" waard?
In mijn provincie gaat het voornamelijk over de Westerscheldetunnel, waar de politiek dingen belooft maar niet nakomt (VVD). Bijna geen enkele partij spreekt zich uit over dit euvel.

[ Voor 14% gewijzigd door carpebios op 13-03-2022 21:53 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:12:
Zeker in tijden waarbij de landelijke overheid heel veel taken voor heel weinig geld bij de gemeente dumpt wordt de gemeente steeds belangrijker.
Alle partijen hier hebben in grote lijnen hetzelfde programma, grote ideologische tegenstellingen zijn er niet.

Het gaat om wat parkeerplekken in het centrum, wel of geen woningbouw aan de rand van de stad en/of extra geld voor de voor de bibliotheek. Ga sowieso stemmen maar de stemwijzer zegt SGP, er zijn grenzen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Alle partijen hier hebben in grote lijnen hetzelfde programma, grote ideologische tegenstellingen zijn er niet.

Het gaat om wat parkeerplekken in het centrum, wel of geen woningbouw aan de rand van de stad en/of extra geld voor de voor de bibliotheek. Ga sowieso stemmen maar de stemwijzer zegt SGP, er zijn grenzen... ;)
Je moet sowieso niet op de stemwijzers afgaan. Dat is puur marketing: wedstrijdje wie de meeste stellingen verzint waar mensen ja op zeggen.

Hebben jullie daar geen jeugdzorg, wmo etc? Dat zijn belangrijke zaken die de gemeente op haar bordje heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:57

DropjesLover

Dit dus ->

Ik wil partijen afrekenen op niet hun verkiezingsprogramma, maar wat ze de laatste jaren gestemd hebben in de gemeenteraad (en 2e kamer).
Ik meende dat er een site was om dit op te zoeken, maar ik kan hem niet meer vinden. Google met "gemeenteraad stemmen afgelopen jaren" of dergelijke komt alleen met verkiezingsuitslagen.

Iemand een idee?
Ik wil degene die bouwplannen en zo'n/windparken niet blokkeren belonen voor het niet zwichten onder de NIMBY's.

En er lijkt geen stemwijzer te zijn voor mijn gemeente, Breda :/

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 13-03-2022 23:29 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:33:
Hebben jullie daar geen jeugdzorg, wmo etc? Dat zijn belangrijke zaken die de gemeente op haar bordje heeft gekregen.
Net de verkiezingskrant gescand: de woorden 'jeugdzorg' en 'wmo' kwamen daar niet in voor. Geen enkele partij vond dat dusdanig belangrijk om een deel van de eigen pagina mee te vullen. Diep in verkiezingsprogrammas zie ik soms een regel, maar veel verder dan nietszeggend 'jeugdzorg dicht bij de mensen' en 'bereikbaar voor iedereen' komt het niet.

Alle partijen van links tot rechts zetten vol in op wonen (meer dorps of stedelijk, voor eigen inwoners, hoogbouw of niet, etc.). Daarnaast komen vooral duurzaamheid (wel of geen zonneparken, windmolens, etc.), parkeren en gemeentelijke lasten.

We hebben een breed college met GroenLinks, D66, CDA en VVD, wellicht dat daardoor er weinig profileringsdrang is over zaken als jeugdzorg en wmo waar men zelf jaren voor verantwoordelijk is geweest. Men is er vooral op gericht de lokalen buiten het bestuur te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
DropjesLover schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:28:
Ik wil partijen afrekenen op niet hun verkiezingsprogramma, maar wat ze de laatste jaren gestemd hebben in de gemeenteraad (en 2e kamer).
Ik meende dat er een site was om dit op te zoeken, maar ik kan hem niet meer vinden. Google met "gemeenteraad stemmen afgelopen jaren" of dergelijke komt alleen met verkiezingsuitslagen.

Iemand een idee?
Ik wil degene die bouwplannen en zo'n/windparken niet blokkeren belonen voor het niet zwichten onder de NIMBY's.

En er lijkt geen stemwijzer te zijn voor mijn gemeente, Breda :/
De magic google term waarmee ik het gevonden heb is "raadsbesluiten". Verwacht geen mooie gepresenteerde doorzoekbare lijst met grafiekjes, maar een bulk aan documenten en muren van tekst waar je zelf in mag gaan spitten.
boxlessness in "De gemeenteraadsverkiezingen 2022"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
boxlessness schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:35:
[...]

De magic google term waarmee ik het gevonden heb is "raadsbesluiten". Verwacht geen mooie gepresenteerde doorzoekbare lijst met grafiekjes, maar een bulk aan documenten en muren van tekst waar je zelf in mag gaan spitten.
De meeste gemeentes hebben wel een raadsinformatie systeem. Maar ook daarin even zoeken naar "stemmingen" op raadsbesluiten is een crime. Als je een specifieke stemming zoekt vind je hem over het algemeen wel. Als je het echt wilt weten (en waarom een bepaalde partij een bepaald standpunt kiest en onderbouwd) zul je het actiever moeten volgen. Uiteindelijk is het binair: voor of tegen, maar er zit in de debatten vaak nuance, krijgen voorstellen moties/amendementen etc. Beetje afhankelijk van de plaats wordt er in de lokale media aandacht aan besteed. Eens overigens over de kieswijzers (schijnbare tegenstellingen vaak, als of je moet kiezen tussen stimuleren openbaar vervoer en bouwen voor jongeren), dat is toch een beetje alsof je voor je mondeling Nederlands zit en er een week van te voren achter komt dat nog 8 boeken moet lezen en je dan baseert op een aantal slechte uittreksels of landelijke trends. De lokale VVD kan echt behoorlijk slechter voor je stad zijn dan de lokale SP'er (bij wijze van spreken) en waar ze landelijk nooit zullen samen werken is dat plaatselijk zeker mogelijk (sterker het gebeurt op diverse plekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

hoevenpe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:23:
[...]

We hebben een breed college met GroenLinks, D66, CDA en VVD, wellicht dat daardoor er weinig profileringsdrang is over zaken als jeugdzorg en wmo waar men zelf jaren voor verantwoordelijk is geweest. Men is er vooral op gericht de lokalen buiten het bestuur te houden.
Schandelijk. Ik weet overigens niet in hoeverre de locale politiek het WMO en jeugdzorg probleem kan oplossen als er veel te weinig middelen voor zijn. Hier kom ik het gelukkig wel tegen in de verkiezingsprogramma's.

Overigens richt ik mijn kiesgedrag op digitalisering*. Welke lokale politieke partij heeft hierover een coherente mening? En wie wil hier wat mee doen?

*) i.e. ik stem op mijzelf, maar wat dat betreft sta ik niet voor een specifieke partij (wel wat natuurlijk), maar vooral voor een stokpaardje: digitalisering.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

boxlessness schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:35:
[...]

Daarmee kom ik een stuk verder en beland ik in het raadsinformatiesysteem van mijn stad *O*
Echter, in de stukken die ik zo naar boven trek staat alleen of een voorstel is aangenomen of afgewezen, niet de stemverhoudingen -O-

We geinig, die stukken bevatten ook de complete documentatie, dus ook alle bezwaren. Zoals bij een bouwplan "er staat hier een treurwilg en die is essentieel voor mijn groene uitzicht en welzijn". Met in een ander bezwaar een paar foto's van de omgeving en als er iets treurig is, dan is het wel die hele omgeving ('50 laagbouw, betegelde achtertuintjes en vervallen schuttingen)

[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 14-03-2022 09:36 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
DropjesLover schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Daarmee kom ik een stuk verder en beland ik in het raadsinformatiesysteem van mijn stad *O*
Echter, in de stukken die ik zo naar boven trek staat alleen of een voorstel is aangenomen of afgewezen, niet de stemverhoudingen -O-
dat is wel gek, bij ons staat de stemverhouding er altijd wel bij (de laatste jaren, dat moet ik dan wel weer toegeven)
Lol, ik zie nu pas je signature.... Is je bond ook tegen de afkortingen die politieke partijen in hun naam hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door htca op 14-03-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

htca schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:35:
[...]

dat is wel gek, bij ons staat de stemverhouding er altijd wel bij (de laatste jaren, dat moet ik dan wel weer toegeven)
Het systeem is ook erg recent, het bevat alleen stukken van vanaf 2020

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
htca schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Lol, ik zie nu pas je signature.... Is je bond ook tegen de afkortingen die politieke partijen in hun naam hebben?
Breda, toch?
Ik kom dan hier uit, moties en amendementen (via hier). Wanneer je door klikt is er een pdf met handtekeningen en partij logo's. Weet niet of dat de voor-stemmende partijen zijn.

/edit: Niet dus, zoals @htca hieronder zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
boxlessness schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Breda, toch?
Ik kom dan hier uit, moties en amendementen (via hier). Wanneer je door klikt is er een pdf met handtekeningen en partij logo's. Weet niet of dat de voor-stemmende partijen zijn.
Nee, de motie wordt ondertekend door de indienende partijen (hun logos staan er ook boven). Zij stemmen over het algemeen voor (hoewel... maar dat zijn uitzonderingen). Niet indienende partijen kunnen een motie steunen (voor stemmen) of niet (tegen stemmen). Bij ons schreef de griffier er meestal op wat de stemverhouding is en in het verleden ook welke partijen voor en tegen stemden (maar dat staat nu ook in het raadsinformatie systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Ik mocht zowaar stemmen in een buurthuis waarvan niemand wist dat het een buurthuis was. Zo leer je nog eens wat tijdens zo'n early-birds stemronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Hier zit ik nog erg te twijfelen waar op ik stem. Wonen is eigenlijk het enige agendapunt dat me interesseert: ik woon in een dure vrije sectorwoning en wil eigenlijk 5 jaar geleden al een huis kopen. Om twee uitersten te pakken: de VVD hier claimt 'eigen woningbezit te bevorderen' , hoewel de goedkoopste appartementjes voor 350k+ gaan, en nieuwbouw zelfs 420k voor de goedkoopsten.

Groenlinks zet dan weer vooral in op sociale en middenhuur,maar hebben ook een zelfbewoningsplicht afgedwongen voor een appartementenblok. Dat lijkt me ook gunstig. Echter vraag ik ik me echt af wat nou het beste is voor mijn eigen situatie.

Ik zie mezelf niet echt een lagere huur betalen als we nog minder vrijesector huurwoningen op te markt krijgen, maar een stem op de VVD zie ik ook niet zitten. 10 jaar VVD beleid heeft de woningmarkt nou niet echt toegankelijker gemaakt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Laatst online: 12:48
DropjesLover schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:34:
[...]

We geinig, die stukken bevatten ook de complete documentatie, dus ook alle bezwaren. Zoals bij een bouwplan "er staat hier een treurwilg en die is essentieel voor mijn groene uitzicht en welzijn". Met in een ander bezwaar een paar foto's van de omgeving en als er iets treurig is, dan is het wel die hele omgeving ('50 laagbouw, betegelde achtertuintjes en vervallen schuttingen)
Mijn gemeente heeft ook heel netjes een lijst van ingediende moties en toezeggingen online staan. Maar daar staan de stemverhoudingen niet bij. Dus heb ik de griffie gevraagd hoe ik het stemgedrag van de huidige partijen in de raad kon terugvinden. Daar kwam de volgende dag heel netjes een antwoord op dat alle raadsvergaderingen online staan, en dat je dus per vergadering kunt nazoeken welke moties er ingediend zijn, en hoe daarop is gestemd.. -O-

Beetje als de belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken, maar ook vooral niet makkelijker.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Michael_OsGroot je hebt belang bij een grotere woningvoorraad (iedereen wel :) ) dus heb je meer aan 60x een woning van 80 m² dan 40 woningen van 120 m².
Het tekort aan sociale huur doet ook de vrije sector harder stijgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Malfunctions schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Mijn gemeente heeft ook heel netjes een lijst van ingediende moties en toezeggingen online staan. Maar daar staan de stemverhoudingen niet bij. Dus heb ik de griffie gevraagd hoe ik het stemgedrag van de huidige partijen in de raad kon terugvinden. Daar kwam de volgende dag heel netjes een antwoord op dat alle raadsvergaderingen online staan, en dat je dus per vergadering kunt nazoeken welke moties er ingediend zijn, en hoe daarop is gestemd.. -O-

Beetje als de belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken, maar ook vooral niet makkelijker.
Veelal zijn mensen met op zoek naar een specifiek onderwerp, de vraag is wat je ziet als je een lijst met stemverhoudingen zonder dat je de inhoud van de motie of voorstel kent. “Raadsvoorstel ontwerp bestemmingsplan binnenstebuitengebied” 18 voor en 7 tegen. Aanvullende “motie parkeren” 10 voor en 15 tegen, aanvullende “motie aantal m2 winkel bvo” 18 voor 7 tegen.
Overigens zijn de meeste besluiten unaniem en is er helemaal geen stemming. (Kunnen nog steeds veel tijd kosten in de voorbereiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Kieswijzer gevonden, en ook al heb ik een bovenmodaal inkomen en koopwoning, ik ben echt wel voor meer woningbouw. Maar de enige stelling die daar over gaat is "mag er gebouwd worden ten koste van natuur", waar alleen de VVD voor is...

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@DropjesLover daarom zijn kieswijzers op zijn best richtinggevend en op zijn slechtst misleidend.
Welke woningen worden er teruggezet bij sloop, bijvoorbeeld (geen idee of dat bij jou speelt), bij mij wil de VVD er eengezinswoningen voor terugzetten, PvdA appartementen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Proton_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:43:
@DropjesLover daarom zijn kieswijzers op zijn best richtinggevend en op zijn slechtst misleidend.
Welke woningen worden er teruggezet bij sloop, bijvoorbeeld (geen idee of dat bij jou speelt), bij mij wil de VVD er eengezinswoningen voor terugzetten, PvdA appartementen :)
Paar programma's gelezen en twijfelde tussen een lokale partij (zitten al in de raad) of GroenLinks. Voor de lokale gegaan, minder wollig, meer pragmatisch programma.
Blijft toch nog meer een ver van m'n bed show dan landelijke politiek :')

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
DropjesLover schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:45:
[...]
Blijft toch nog meer een ver van m'n bed show dan landelijke politiek :')
Gemeentepolitiek is letterlijk minder ver van je bed dan landelijke, behalve als je in de gemeente Den Haag woont ;)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Ik kom door fok forum erachter dat er nog steeds Lijst Pim Fortuyn is in Eindhoven met oude logo. :+ Ze blijven nog steeds stabiel zetels te halen als een soort SGP.

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Michael_OsGroot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:02:
Hier zit ik nog erg te twijfelen waar op ik stem. Wonen is eigenlijk het enige agendapunt dat me interesseert: ik woon in een dure vrije sectorwoning en wil eigenlijk 5 jaar geleden al een huis kopen. Om twee uitersten te pakken: de VVD hier claimt 'eigen woningbezit te bevorderen' , hoewel de goedkoopste appartementjes voor 350k+ gaan, en nieuwbouw zelfs 420k voor de goedkoopsten.

Groenlinks zet dan weer vooral in op sociale en middenhuur,maar hebben ook een zelfbewoningsplicht afgedwongen voor een appartementenblok. Dat lijkt me ook gunstig. Echter vraag ik ik me echt af wat nou het beste is voor mijn eigen situatie.

Ik zie mezelf niet echt een lagere huur betalen als we nog minder vrijesector huurwoningen op te markt krijgen, maar een stem op de VVD zie ik ook niet zitten. 10 jaar VVD beleid heeft de woningmarkt nou niet echt toegankelijker gemaakt.
De VVD is de laatste partij die je moet geloven als het op de woningmarkt aankomt. In het debatje over dat programma van Sander Schimmelpenninck (Sander en de kloof, een aanrader) viel de VVD-er uit Rotterdam ook weer heel klassiek de mevrouw van de PvdA uit Amsterdam aan op het aantal sociale huurwoningen.
Maar de markt is al twintig jaar niet in staat het juiste aanbod voor de middenklasse aan te bieden. Als de VVD belooft dat dat nu wel zou kunnen hebben ze of onder een steen geleefd of ze liegen je bewust voor. De harde realiteit is dat sociale huur voor veel meer mensen de enige oplossing is, niet alleen voor de kansarmen aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Lrrr schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Gemeentepolitiek is letterlijk minder ver van je bed dan landelijke, behalve als je in de gemeente Den Haag woont ;)
Het enige waar ik hier de gemeente voor nodig zou hebben is een mooier speeltoestel op het trapveldje.
Zaken zoals OZB (hoogstens tientjeswerk) en politie capaciteit (groter dan gemeente) zijn lood om oud ijzer.
Woningbouw, VVD zegt voor te zijn maar doet nauwelijks iets. GroenLinks en andere partijen willen sociale huurwoningen maar willen ook nergens werkelijk bouwen / buigen voor de NIMBY's en "oh maar het groen" (3 bomen...).

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Hier in Rotterdam wil links die luchthaven sluiten en woningen bouwen maar ik ben bang dat het leeg zal blijven na sluiting omdat GroenLinks het groen wil houden of alleen dure woningen willen bouwen met ruime tuinen die niemand kan betalen. (Mijn mening) ook willen ze auto's langzaam verbannen, grappige is dat DENK tegen deze beleid is waardoor ze eventueel rechts kunnen helpen aan een rechtse meerderheid omdat ze auto's willen behouden en airport willen houden. Struikelblok van leefbaar Rotterdam en DENK is meer politie/boa of meer straatcoach/jongeren medewerkers volgens leefbaar is een Rotterdam wet geen struikelblok meer en lijkt me prima dat DENK een keer zijn verantwoordelijk neemt en beiden sluiten elkaar niet uit. Ook vluchtelingen en een bijstandsuitkering is een struikelblok.

[ Voor 4% gewijzigd door New Yorker op 15-03-2022 08:36 ]

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
Hier in een gehucht in de Achterhoek zijn de issues die mij raken wat kleiner merk ik :') ik wil gewoon een stoep langs de weg naar de basisschool voor mijn kind later. Al die tractoren die langsrazen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
New Yorker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:20:
Struikelblok van leefbaar Rotterdam en DENK is meer politie/boa of meer straatcoach/jongeren medewerkers volgens leefbaar is een Rotterdam wet geen struikelblok meer en lijkt me prima dat DENK een keer zijn verantwoordelijk neemt en beiden sluiten elkaar niet uit. Ook vluchtelingen en een bijstandsuitkering is een struikelblok.
DENK zijn eigenlijk per definitie verloren stemmen. Dat begint langzaam op de KVP te lijken; aangezien hier in de moskee, de turkse supermarkt en bij de marrokaanse bakker gewoon de flyers liggen tot een meter hoog. Er zit geen enkel beleid in behalve het sentiment dat 'de lokale minderheden ook gehoord moeten worden'. Hetzelfde wat PvdA, GroenLinks en zo veel andere partijen ook roeptoeteren.
Het zal hier er wel gewoon op uitdraaien dat we een gedoog-gemeenteraad krijgen met allerlei linkse oppositie die dan weer vier jaar mag miauwen tegen alles wat in Rotterdam de economie draaiend houd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
New Yorker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:20:
omdat GroenLinks het groen wil houden of alleen dure woningen willen bouwen met ruime tuinen die niemand kan betalen
Waar haal je in godesnaam vandaan dat GL dure woningen met grote tuinen zou willen laten bouwen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Waar haal je in godesnaam vandaan dat GL dure woningen met grote tuinen zou willen laten bouwen? :?
Omdat we in een stikstof probleem zitten waardoor we niet alles meer vol kunnen stampen met woningen. Hoe willen ze daarnaast die grondstoffen halen voor die gebouwen ik verwacht echt alleen dure woningen daar en veel groen. Hoe gaat het in Amsterdam dan? ik heb het daar niet gevolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door New Yorker op 15-03-2022 08:57 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
zzzzz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:45:
[...]

DENK zijn eigenlijk per definitie verloren stemmen. Dat begint langzaam op de KVP te lijken; aangezien hier in de moskee, de turkse supermarkt en bij de marrokaanse bakker gewoon de flyers liggen tot een meter hoog. Er zit geen enkel beleid in behalve het sentiment dat 'de lokale minderheden ook gehoord moeten worden'. Hetzelfde wat PvdA, GroenLinks en zo veel andere partijen ook roeptoeteren.
Het zal hier er wel gewoon op uitdraaien dat we een gedoog-gemeenteraad krijgen met allerlei linkse oppositie die dan weer vier jaar mag miauwen tegen alles wat in Rotterdam de economie draaiend houd.
Zelf snap ik niet wat een ondernemer met een dure auto bij DENK te zoeken heeft.. Hij lijkt me eerder een VVD stemmer. Tja zijn klanten zullen wel anders zijn dan hij zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door New Yorker op 15-03-2022 09:04 ]

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
New Yorker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:55:
Zelf snap ik niet wat een ondernemer met een dure auto bij DENK te zoeken heeft.
Ja daar heb ik wel een mening over, maar die zal ik maar niet plaatsen. Naar mijn idee kan het haast niet kloppen dat iedereen hier in de buurt in een Mercedes rijd terwijl ze allemaal een AliExpress-jurkenwinkel runnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
New Yorker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Omdat we in een stikstof probleem zitten waardoor we niet alles meer vol kunnen stampen met woningen. Hoe willen ze daarnaast die grondstoffen halen voor die gebouwen ik verwacht echt alleen dure woningen daar en veel groen. Hoe gaat het in Amsterdam dan? ik heb het daar niet gevolgd.
Het weghalen van een vliegveld levert wel wat stikstof ruimte op hoor.

Leuk dat jij dingen projecteert op partijen maar doe dan niet alsof dad daadwerkelijk de feiten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
New Yorker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Leuk dat je je eigen manier van denken op een partij projecteert maar zullen we op de feiten afgaan? Het meest logische lijkt me dat GL van dat vliegveld af wil juist om stikstof ruimte te scheppen voor woningen. Dat is tenminste de landelijke GL-lijn. De conclusie dat minder woningen door grondstoftekort duurdere woningen oplevert gaat wat dat betreft ook nergens over. Sowieso zouden alle partijen daar dan last van hebben.

Dan nog kun je een discussie houden: wil je dat vliegveld daar wel of niet hebben? Maar dat heeft weinig met de keuze voor een bepaald soort woningen te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 15-03-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Leuk dat je je eigen manier van denken op een partij projecteert maar zullen we op de feiten afgaan? Het meest logische lijkt me dat GL van dat vliegveld af wil juist om stikstof ruimte te scheppen voor woningen. Dat is tenminste de landelijke GL-lijn. De conclusie dat minder woningen door grondstoftekort duurdere woningen oplevert gaat wat dat betreft ook nergens over. Sowieso zouden alle partijen daar dan last van hebben.

Dan nog kun je een discussie houden: wil je dat vliegveld daar wel of niet hebben? Maar dat heeft weinig met de keuze voor een bepaald soort woningen te maken.
Dit is nu mijn mening en geen feit, stel dat ze dat sluiten en 90% sociale huurwoning bouwen. Is het dan niet nog steeds een tijdelijke oplossing omdat er meer mensen komen en we moeten nog steeds doorbouwen. Hoe willen dan partijen plekken vinden? Rotterdam heeft na die sluiting nauwelijks plek over.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
New Yorker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:32:
Dit is nu mijn mening en geen feit, stel dat ze dat sluiten en 90% sociale huurwoning bouwen. Is het dan niet nog steeds een tijdelijke oplossing omdat er meer mensen komen en we moeten nog steeds doorbouwen. Hoe willen dan partijen plekken vinden? Rotterdam heeft na die sluiting nauwelijks plek over.
De vraag is denk ik ook waar de stad het meest van opsteekt. Nu worden er alleen maar luxe appartementen gebouwd en wijken als Nieuw Kralingen voor de dokters, adviseurs en makelaars van deze wereld.
De hele buurt volplempen met sociale huurwoningen is ook niet de oplossing, maar wat dan wel? Ik zie hier in de buurt vooral dat men een sociaal huizenblok omgooit en er dan middenklasse huurwoningen/koopwoningen voor terugbouwt. Een kleine upgrade dus, maar de vraag is wat voor mensen daar dan weet komen te wonen.
De politieke partijen hier in de stad lijken vooral in te zetten op het luxe segment, en landelijk wonen etc. Verkooppraat voor mensen die al in een huis van 7 ton wonen en nergens over hoeven te stressen. Voor de gemiddelde man is er dan weinig te stemmen; want welke partij is voor normale huizen? (en is tegen de fabeltjeskrant van de stikstofregelingen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
[...]

Dat Rotterdam geen plek meer heeft, is maar net hoe je dat bekijkt. Rotterdam heeft "slechts" 2995 inwoners er km^2 (plek 23 in het rijtje), Amsterdam 5277, Utrecht (3341), Den Haag (6650), maar gemeentes in de buurt als Schiedam (4448) Vlaardingen (3137), Maassluis (3960), Capelle ad IJssel (4761) zitten ook beduidend hoger dan Rotterdam (noordzijde van de Maas). Randgemeentes aan de zuidzijde zitten wat ruimer Barendrecht, Ridderkerk zitten beduidelijk lager, ik denk dat Barendrecht met 2450 de eerste is.
Ik zeg niet dat je meteen op de Maasvlakte huizen moet bouwen. En natuurlijk telt dat hele grote havengebied mee in die m2, maar Rotterdam vol? neuh dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
@htca Ik denk niet dat Barendrecht mensen uit Rotterdam zitten te wachten. Ze zijn niks voor niks uit Rotterdam ''gevlucht''. VVD wil die mensen juist weer terug hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door New Yorker op 15-03-2022 10:02 ]

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
htca schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Dat Rotterdam geen plek meer heeft, is maar net hoe je dat bekijkt. Rotterdam heeft "slechts" 2995 inwoners per km^2 (plek 23 in het rijtje.
Het 'probleem' is dat er niet ingezet word op mid-story housing voor 'nette mensen'. Je hebt in de stad momenteel drie smaken; kleine yuppenwoningen voor WO-starters als opstapje in de woningmarkt, sociale woningbunkers (eigenlijk gewoon een soort ghetto's) en luxe eengezinswoningen in het segment 700k+.
In het segment 200-300k word er eigenlijk niet gebouwd, en zeker niet voor de gewone man. De woningmarkt heeft besloten dat daar geen behoefte aan is, of geen brood in te verdienen is. Dat heeft gewoon uiteindelijk verloedering als gevolg, omdat er wijken veranderen in sociale woningbouw-zones waar je als Hollander niet dood gevonden meer wil worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
@zzzzz
De misrekening is dat wanneer er wordt gesproken over "sociale huur" dat de gemiddelde VVD-er denkt aan woningen voor het allerlaagste deel van de bevolking. Maar sociale huur kan net zo goed een woning betekenen voor de onderwijzer of de verpleger. De markt voorziet namelijk totaal niet in de behoefte voor die groep en de markt gaat dat ook niet zomaar doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Maar hoe is een tijdelijke oplossing dan slechter dan geen oplossing? In welke wereld is 1000 nieuwe woningen als je er 2000 nodig hebt slechter dan 0 nieuwe woningen?

En niemand wil 90% sociale huur. De minimum grenzen die partijen in hun programma's hebben staan zijn vaak 30%-40% van nieuwbouwprojecten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jos_V
zzzzz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Het 'probleem' is dat er niet ingezet word op mid-story housing voor 'nette mensen'. Je hebt in de stad momenteel drie smaken; kleine yuppenwoningen voor WO-starters als opstapje in de woningmarkt, sociale woningbunkers (eigenlijk gewoon een soort ghetto's) en luxe eengezinswoningen in het segment 700k+.
In het segment 200-300k word er eigenlijk niet gebouwd, en zeker niet voor de gewone man. De woningmarkt heeft besloten dat daar geen behoefte aan is, of geen brood in te verdienen is. Dat heeft gewoon uiteindelijk verloedering als gevolg, omdat er wijken veranderen in sociale woningbouw-zones waar je als Hollander niet dood gevonden meer wil worden.
Laten we ook wel wezen, met een Modaal inkomen 38500 bruto per jaar, kan je 172k hypotheek krijgen met een reguliere annuïteit/lineaire hypotheek. met 1.5k modaal huishouden zit je op 272k.

het probleem is gewoon dat een normaal rijtjes huis dat 5 jaar geleden 180k was, nu 300k is als het niet meer is, en zelfs met een normaal inkomen gewoon de markt uit bent geprijsd van normale nederlandse huizen.

Dus ik weet niet wat jij verondersteld van wat een mid-story housing is voor "nette" mensen is. maar voor 270k krijg je een tussenwoning van 80m2 in het oosten van het land. en in andere plekken moet je daar dus 400k voor betalen.

de focus over Juppen, Nette mensen, Hollander, Gewone man, Is leuk maar sociale huurwoningen wijken hebben daar niks mee te maken, die moeten ook gewoon ergens wonen.

Als je kijkt naar het woning aanbod van de laatste 10 jaar

https://opendata.cbs.nl/#...t/82900NED/table?dl=1C1CC

dan zie je dat van 2012 tot 2021 het totale aanbod met 8% is gegroeid, het aantal koopwoningen met 9% ten opzichte van 2012, het aantal woningcorporatie woningen met maar 1% terwijl het aantal particuliere huurwoningen met wel 29% is gegroeid ten opzichte van 2012.

dus ik weet niet waar die sociaalewoningzones ontstaan, maar de consensus is toch echt dat het sociale aanbod daalt, en meer en meer huizen van de markt worden gehaald voor particuliere huur.

Kijk dat de woningmarkt een probleem is moge duidelijk zijn, daar kunnen we elkaar tenminste vinden. Maar laten we tenminste proberen om correcte oorzaken en oplossingen te vinden, en ons niet in frames van nette mensen pushen, en alsof het sociaal woningaanbod sterk aan het groeien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Dat we nog steeds dit woord gebruiken, dát is het werkelijke probleem. Zolang we nog het uitgangspunt houden dat het per definitie een markt is gaan we het probleem never nooit oplossen.

Natuurlijk kan en moet een markt bijdragen aan oplossingen. Maar het moet geen uitgangspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:11
Weet iemand hoe het zit met volmachtstemmen? Je moet een kopie van een ID overleggen, maar mag dit ook een digitale foto van de ID zijn? Heb geen printer bij de hand, dus dat wordt lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Dutchy007 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:22:
Weet iemand hoe het zit met volmachtstemmen? Je moet een kopie van een ID overleggen, maar mag dit ook een digitale foto van de ID zijn? Heb geen printer bij de hand, dus dat wordt lastig...
In Rotterdam wel wel moet het duidelijk zijn.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voorbeeldje van hoe kapot de woning"markt" is bij nieuwbouw, en de grote rol die de gemeente daarin kan spelen:
https://www.schiedamsnieu...w-sociale-koop-maassluis/
Thunnissen bouwt woningen van 336.000 euro (vrij op naam) en laat kopers in eerste instantie 239.000 euro betalen. Wanneer de woning later verkocht wordt en deze in waarde is gestegen, dient de koper een uitgestelde betaling te doen van 97.000 euro en 35 procent over de eventuele verdere waardestijging.
en de afloop
https://wos.nl/nieuws/art...jectontwikkelaar-beslecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Jos_V schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:56:
dus ik weet niet waar die sociaalewoningzones ontstaan, maar de consensus is toch echt dat het sociale aanbod daalt, en meer en meer huizen van de markt worden gehaald voor particuliere huur.
Je zou hier eens een bak koffie moeten komen drinken. Het aanbod daalt ja, maar concentreert zich op een andere manier dan juist in bepaalde wijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Tsja, ze zijn natuurlijk allemaal gelimiteerd geweest in wat ze konden doen als onderdeel van zo'n grote coalitie. Als 1 of 2 partijen dwars liggen kunnen de anderen ook hun plannen niet verwezenlijken.

Ze volledig afschrijven is dan ook niet erg zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Philip Ross schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Tsja, ze zijn natuurlijk allemaal gelimiteerd geweest in wat ze konden doen als onderdeel van zo'n grote coalitie. Als 1 of 2 partijen dwars liggen kunnen de anderen ook hun plannen niet verwezenlijken.

En ze hebben ook te maken met landelijk beleid van onder andere hun moederpartijen. Daar kun je natuurlijk ook naar kijken: wat heeft de moederpartij uitgespookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Dat we nog steeds dit woord gebruiken, dát is het werkelijke probleem. Zolang we nog het uitgangspunt houden dat het per definitie een markt is gaan we het probleem never nooit oplossen.

Natuurlijk kan en moet een markt bijdragen aan oplossingen. Maar het moet geen uitgangspunt zijn.
Ik ben het met je eens hoor dat woordkeuze het frame helpt neer te zetten. maar dit is het nederlandse uitgangspunt van mijn hele volwassen leven - hoe zou jij het willen noemen dan? De woningsituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:23:
[...]

En ze hebben ook te maken met landelijk beleid van onder andere hun moederpartijen. Daar kun je natuurlijk ook naar kijken: wat heeft de moederpartij uitgespookt?
Daarom zijn het ook lokale partijen.... |:( Op woningbouw staan ze soms lijnrecht tegenover de landelijke lijn en zijn ook afhankelijk van de omstandigheden. Als de groot sociale aanbieder Vestia was in de gemeente, die hadden het veel te druk met hun mooie autos hun hoofd boven water te houden...

Vergis je ook niet in de problemen waarmee die woningbouwstichtingen te maken kregen met de verhuurdersheffingen.... Gemeentes wilden vaak wel (ook de landelijke partijen), maar het ontbrak aan investeringsruimte en garantstellingen (waarborgfonds sociale woningbouw) bij de woningbouwstichtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Jos_V schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Ik ben het met je eens hoor dat woordkeuze het frame helpt neer te zetten. maar dit is het nederlandse uitgangspunt van mijn hele volwassen leven - hoe zou jij het willen noemen dan? De woningsituatie?
Het frame is er bij mij ook ingegoten hoor. Maar laten we het volkshuisvesting noemen?

@htca
Mwah. Ik vind niet dat pakweg een lokaal GL of lokale VVD zich kan onttrekken aan het landelijk beleid van de partij. Dat is ongeloofwaardig. Of nog erger: een lokale PVV-er die pleit voor meer opvang voor asielzoekers? Dat kun je niet los van elkaar zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:35:
[...]
@htca
Mwah. Ik vind niet dat pakweg een lokaal GL of lokale VVD zich kan onttrekken aan het landelijk beleid van de partij. Dat is ongeloofwaardig. Of nog erger: een lokale PVV-er die pleit voor meer opvang voor asielzoekers? Dat kun je niet los van elkaar zien.
Een partij heeft grondbeginselen en uitgangspunten, een beetje verschillend per partij hoe ze dat noemen, die zullen overeenkomen. Maar de woningnood is geen "probleem" van klassiek links of rechts alleen.
Verder kan ik diverse dossiers noemen waarbij ik lijnrecht tegenover de landelijke lijn sta.... Jeugdzorg, WMO, abonnementstarief, herverdeling gemeentefonds, trap-op-trap-af systematiek, verhuurdersheffing, etc. om zo maar een paar zaken te noemen. Het zou ongeloofwaardig zijn als we al het landelijk beleid een op een vertalen naar het lokale niveau (als dat al mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:35:

180 graden anders is ongeloofwaardig. Maar afwijken aan de van de lokale omstandigheden lijkt me niet meer dan normaal. De VVD in Blaricum heeft met andere zaken te maken dan de VVD in pak m beet Helmond. En die zaken vragen om een andere aanpak. Om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
@htca
Maar er zitten grenzen aan de geloofwaardigheid wat mij betreft. Iemand kan niet hartstochtelijk pleiten voor het afschaffen van megastallen en dan lokaal voor het CDA gaan werken. Je kunt niet én moord en brand schreeuwen over de uit de hand gelopen beleggingen in de huizenmarkt en dan lokaal vrolijk voor de VVD gaan lopen folderen. En pro Lelystad airport zijn en dan lokaal voor de PvdD op lijst staan rijmt ook niet met elkaar.

Ik zal niemand aanspreken op zijn privé, niemand is 100 procent consequent. Halsema koopt vast wel eens een jurk bij een dubieus warenhuis en ik zal Ouwehand niet raar aankijken als ze eens vliegt.

Maar politiek consequent zijn is wel belangrijk. Als je er op tegen bent dat de jeugdzorg of wmo voor veel minder geld bij de gemeente worden gedumpt heb je bij de VVD niets te zoeken. Als je tegen windmolens bent is het vreemd om actief te zijn voor GL. Voor minder overheidsingrijpen zijn en dan lokaal voor de SP actief zijn gaat nergens over. Dat betreft namelijk wezenlijke gedragingen van de betreffende partijen.

En dan maakt het geen ruk uit of dat lokaal is. Want hoe je het wendt of keert: een lokale afdeling is een uithangbord voor de landelijke afdeling.

Ps.
Het is ook één van de redenen dat de VVD zo groot is en Rutte maar blijft zitten: die partij heeft een heel netwerk van lokale ondernemers en ouderwetse liberalen die lokaal heus goede dingen willen. Maar ik vind het vaak op het hypocriete af dat men dan vervolgens duikt als een decennium afbraakbeleid ter sprake komt. Want daar heeft men dan hoegenaamd niks mee te maken. Ammehoela....

[ Voor 17% gewijzigd door D-e-n op 15-03-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik ben ook van mening dat je de landelijke en gemeentepolitiek los van elkaar moet zien. Sterker nog, in mijn (landelijke) gemeente zijn er verschillende issues per dorp/kern. Voorbeeld: in de meeste kernen is krapte op de huizenmarkt, maar in 1 kern zijn er door diverse redenen niet eens plannen voor nieuwbouw terwijl er wel mensen met binding willen blijven/gaan wonen. Daar ligt de focus van de campagne dus meer op dat onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik vind het altijd wel grappig van partijen dat ze eerst bijvoorbeeld betaald parkeren invoeren in eind 2021 in bepaalde wijken en dan bij de campagne voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 dat ze zeggen, gratis parkeren . Die partijen stem ik dus nooit op tijdens een landelijke of gemeenteraadsverkiezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Philip Ross schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:42:
@htca
Maar er zitten grenzen aan de geloofwaardigheid wat mij betreft. Iemand kan niet hartstochtelijk pleiten voor het afschaffen van megastallen en dan lokaal voor het CDA gaan werken. Je kunt niet én moord en brand schreeuwen over de uit de hand gelopen beleggingen in de huizenmarkt en dan lokaal vrolijk voor de VVD gaan lopen folderen. En pro Lelystad airport zijn en dan lokaal voor de PvdD op lijst staan rijmt ook niet met elkaar.

Ik zal niemand aanspreken op zijn privé, niemand is 100 procent consequent. Halsema koopt vast wel eens een jurk bij een dubieus warenhuis en ik zal Ouwehand niet raar aankijken als ze eens vliegt.

Maar politiek consequent zijn is wel belangrijk. Als je er op tegen bent dat de jeugdzorg of wmo voor veel minder geld bij de gemeente worden gedumpt heb je bij de VVD niets te zoeken. Als je tegen windmolens bent is het vreemd om actief te zijn voor GL. Voor minder overheidsingrijpen zijn en dan lokaal voor de SP actief zijn gaat nergens over. Dat betreft namelijk wezenlijke gedragingen van de betreffende partijen.

En dan maakt het geen ruk uit of dat lokaal is. Want hoe je het wendt of keert: een lokale afdeling is een uithangbord voor de landelijke afdeling.

Ps.
Het is ook één van de redenen dat de VVD zo groot is en Rutte maar blijft zitten: die partij heeft een heel netwerk van lokale ondernemers en ouderwetse liberalen die lokaal heus goede dingen willen. Maar ik vind het vaak op het hypocriete af dat men dan vervolgens duikt als een decennium afbraakbeleid ter sprake komt. Want daar heeft men dan hoegenaamd niks mee te maken. Ammehoela....
Kan allemaal, maar als je lokaal geen vvd stemt omdat ze het landelijk niet goed doen en daar je lokale stem op baseert. De voorbeelden die je noemt, liggen in elkaars verlengde tussen lokaal en landelijk en zijn terug te voeren naar historie/grondbeginselen/uitgangspunten. Maar er zijn legio mensen die hun lokale stem baseren op het COVID beleid, de oneliners in de tweede kamer, een slecht of juist goed interview bij op1 van een landelijk politicus, misgelopen onderhandelingen, etc. De vraag is of je daar je lokale stem op moet baseren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

htca schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Kan allemaal, maar als je lokaal geen vvd stemt omdat ze het landelijk niet goed doen en daar je lokale stem op baseert.
Ik heb de lokale politiek niet gevolg en als ik alle programma's zie dan zijn ze allemaal geweldige dingen van plan. Denk dat ik maar over sla deze keer want ik heb geen zin raadsvergaderingen en besluiten terug te kijken.

Wat ook jammer is dat de lokale partij schijnbaar niet meer bestaat bij ons.
Slechts VVD, GL, D66, PvdA en CDA. Wel jammer.

(Zit ik nu toch lokale debat te kijken.. mijn God!! Ik MOET stemmen. Het nivo van sommige partijen is echt nachtmerrieverwekkend.)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
htca schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Kan allemaal, maar als je lokaal geen vvd stemt omdat ze het landelijk niet goed doen en daar je lokale stem op baseert. De voorbeelden die je noemt, liggen in elkaars verlengde tussen lokaal en landelijk en zijn terug te voeren naar historie/grondbeginselen/uitgangspunten. Maar er zijn legio mensen die hun lokale stem baseren op het COVID beleid, de oneliners in de tweede kamer, een slecht of juist goed interview bij op1 van een landelijk politicus, misgelopen onderhandelingen, etc. De vraag is of je daar je lokale stem op moet baseren…
Ik denk dat het een combinatie zou moeten zijn. Die landelijke debatten slaan natuurlijk nergens op. Het zou over de thema's in jouw stad moeten gaan. Maar landelijk GL stemmen en gemeentelijk VVD, of andersom, vind ik ook raar. Dat is teveel in tegenstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Net lekker vroeg gestemd met mijn volmacht stemmen. Ze moesten wel navragen omdat ik een andere wijk stemde en foto's is van mijn mobiel van ID's hebben ze geaccepteerd. Ik heb alleen niet voor wijkraad gestemd omdat ik nut ervan niet inzie.

[ Voor 17% gewijzigd door New Yorker op 16-03-2022 08:07 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:05

Spooksel

Spooksel!

Hier net even op pad geweest, lekker rustig in het stembureau. Ik was de enige aanwezige op dat moment :+

Ow well, de burgerlijke plicht is weer voldaan namens mezelf en mijn ouders. Tot over 4 jaar :P

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
MrMonkE schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:57:
[...]

Ik heb de lokale politiek niet gevolg en als ik alle programma's zie dan zijn ze allemaal geweldige dingen van plan. Denk dat ik maar over sla deze keer want ik heb geen zin raadsvergaderingen en besluiten terug te kijken.

Wat ook jammer is dat de lokale partij schijnbaar niet meer bestaat bij ons.
Slechts VVD, GL, D66, PvdA en CDA. Wel jammer.

(Zit ik nu toch lokale debat te kijken.. mijn God!! Ik MOET stemmen. Het nivo van sommige partijen is echt nachtmerrieverwekkend.)
Vergeet niet dat het grootste deel van de kandidaten goedbedoelende amateurs zijn. Geen enkele gemeenteraadslid doet dit als professie. En op zich wel weer goed dat in principe iedereen dit kan gaan doen, ongeacht opleiding en achtergrond.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste