Hoeveel ben je 'verloren' dan? Ik heb net een goede inruil gekregen en daarom ook de Scenic besteld...Japie.G schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:44:
Ik ga overstappen van de Megane naar de Scenic. Duurt allemaal nog maanden natuurlijk, maar tzt komt mijn mijn Megane vast voor een hele goede prijs te koop via de dealer gezien de m.i. veel te lage inruilwaarde :-P Dus als je nog op zoek bent naar een megane blauw/zwart 60kwh techno met Advanced Driving en augmented vision die ook nog eens in aanmerking komt voor subsidie.. Er komt er tzt een te koop voor een goede prijs
Ik hoop dat we dan de huidige display ook nog kunnen kiezen, dit is wel ‘flashy’, maar het standaard scherm dat we nu hebben is imo wel mooier…Razer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:44:
Op de Renault NL site wordt nu geadverteerd met de nieuwe Android 12 interface:
[Afbeelding]
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Korte vraag; de bandenspanning kreeg ik bij afleveren (paar weken geleden) op 3.0 psi, dat lijkt me wat aan de hoge kant? In de deur staat volgens mij 2.6 (uit mn hoofd). Wat gebruiken jullie?
Hier vanuit de garage bij het laatste onderhoud ook 2.9 voor 2.7 achteraan…
Ik heb ze zelf altijd bijgepompt tot 2.6 voor en achter omdat het zo in de deur staat. (Na 1 jaartje rondbollen)
Ik heb ze zelf altijd bijgepompt tot 2.6 voor en achter omdat het zo in de deur staat. (Na 1 jaartje rondbollen)
In europa gebruiken we bar als eenheid. 3 psi is zeer weinig als bandendruk. 3 bar is zo'n 43 psi.Megalodon86 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:45:
Korte vraag; de bandenspanning kreeg ik bij afleveren (paar weken geleden) op 3.0 psi, dat lijkt me wat aan de hoge kant? In de deur staat volgens mij 2.6 (uit mn hoofd). Wat gebruiken jullie?
Bij mij zijn ze alle vier iig 3 bar. Met de zomerbandjes ietsje minder.
15x330 SW38
Wij hebben hetzelfde. Als we van profiel wisselen doe ik ook een systeem-reset (de twee knopjes op de 'staaf' achter het stuur). Het duurt dan effe, maar dan werkt CarPlay weer.Tom Marivoet schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:42:
We hebben op onze Megane 2 profielen ( mijn vrouw en ik), we gebruiken beide carplay. Nu wanneer mijn vrouw er mee gereden heeft kan ik carplay niet meer starten als ik mijn profiel oproep. Mijn Iphone is wel bluetooth verbonden zie ik want ik kan bellen via Android auto en hij ziet hem ook in bluetoothprofielen maar in apparaatbeheer kan het toestel enkel actief staan voor bellen en muziek, het icoon carplay licht niet op. Wanneer ik mijn Iphone via USB insteek is carplay onmiddelijk actief. Als mijn vrouw haar toestel via USB inplugt als ik mijn profiel actief heb werkt mijn carplay draadloos ook weer. Tot dat mijn vrouw haar profiel heeft opgeroepen.
Het lijkt alsof d eauto mijn Iphone niet herkent als Ipone via bluetooth.
Iemand een idee ?
Bedankt alvast.
Heb er hier nog weinig over gelezen, maar gebruiken meer mensen de mobilize smart charge app voor thuisladen?
Je delegeert het laden op basis van de ingestelde locatie aan mobilize en zij bepalen dan het beste moment om te laden. Daarbij kijken ze niet alleen naar jouw tarief maar ook naar het verdere stroomverbruik in Nederland (wat ik begrepen heb)
Je auto staat gewoon optijd klaar met een accu geladen tot een percentage naar keuze, maar het laadmoment wordt extern bepaald. In ruil hiervoor krijg je een hele kleine vergoeding. Het hogere doel is natuurlijk een meer uitgebalanceerd stroomverbruik zodat niet heel BEV rijdend Nederland die ook nog eens thuis laadt om 23:00 de lading met vol vermogen start omdat dan het daltarief ingaat (21:00 onder de rivieren)
De relatie met Megane is dat er een 3 jarig abonnement zat bij mijn auto
Je delegeert het laden op basis van de ingestelde locatie aan mobilize en zij bepalen dan het beste moment om te laden. Daarbij kijken ze niet alleen naar jouw tarief maar ook naar het verdere stroomverbruik in Nederland (wat ik begrepen heb)
Je auto staat gewoon optijd klaar met een accu geladen tot een percentage naar keuze, maar het laadmoment wordt extern bepaald. In ruil hiervoor krijg je een hele kleine vergoeding. Het hogere doel is natuurlijk een meer uitgebalanceerd stroomverbruik zodat niet heel BEV rijdend Nederland die ook nog eens thuis laadt om 23:00 de lading met vol vermogen start omdat dan het daltarief ingaat (21:00 onder de rivieren)
[ Voor 4% gewijzigd door Sr_Ogel op 29-03-2024 07:49 ]
Ja tijdje gebruikt, maar als je tot 3 keer toe 's ochtends merkt dat je auto niet is opgeladen (vanwege storing in de cloud service) dan houdt het heel snel op. Wat mij betreft niet aan te raden.
JanAd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:53:
Hier vanuit de garage bij het laatste onderhoud ook 2.9 voor 2.7 achteraan…
Oké, bar it isCentauriprime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:35:
[...]
In europa gebruiken we bar als eenheid. 3 psi is zeer weinig als bandendruk. 3 bar is zo'n 43 psi.
Bij mij zijn ze alle vier iig 3 bar. Met de zomerbandjes ietsje minder.
Wel apart dat het zoveel afwijkt van de waardes in de deur. Maar dan hou ik ook de iets hogere waardes aan.
Ik maak er al een tijdje gebruik van. Werkt prima. Er wordt wat ik begrepen heb inderdaad gekeken naar de belasting van het net en ook hoeveel wind- en zonne-energie er opgewekt wordt. Daarmee wordt bepaald wat het beste moment is om de auto op te laden.Sr_Ogel schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:47:
Heb er hier nog weinig over gelezen, maar gebruiken meer mensen de mobilize smart charge app voor thuisladen?
Toevallig gisteren ook een probleem met de service maar hij begon daarom juist gelijk te laden ipv op een moment in de daltarief periode.Schmoove schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:26:
Ja tijdje gebruikt, maar als je tot 3 keer toe 's ochtends merkt dat je auto niet is opgeladen (vanwege storing in de cloud service) dan houdt het heel snel op. Wat mij betreft niet aan te raden.
Gelukkig toch ook positieve verhalen in combinatie met de Megane
Zijn er nog mensen die Tronity gebruiken in combinatie met de megane? Is een online platform die onder andere al je ritten en oplaadbeurten bijhoud met nog een hele boel informatie extra.
Ik ben momenteel bijna door de trailperiode van 14 dagen, maar ik heb toch wel regelmatig dat er ritten niet geregistreerd worden, of dat ik zogezegd aan 300kW aan het AC laden ben. Niet echt handig dus, vooral als het een betalende service wordt. Zijn er nog mensen die dergelijke dataproblemen hebben, of een ander platform gebruiken voor dergelijke doeleinden?
Ik ben momenteel bijna door de trailperiode van 14 dagen, maar ik heb toch wel regelmatig dat er ritten niet geregistreerd worden, of dat ik zogezegd aan 300kW aan het AC laden ben. Niet echt handig dus, vooral als het een betalende service wordt. Zijn er nog mensen die dergelijke dataproblemen hebben, of een ander platform gebruiken voor dergelijke doeleinden?
Ga ik eens proberen met die systeemreset. Je bedoelt dan knopjes op de multimedia bediening om een systeemreset te doen?
En ben je dan ook instellingen kwijt?
corvankruchten schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Wij hebben hetzelfde. Als we van profiel wisselen doe ik ook een systeem-reset (de twee knopjes op de 'staaf' achter het stuur). Het duurt dan effe, maar dan werkt CarPlay weer.
Meer mensen sinds 26 maart problemen met de Mobilize Smart Charge app? Bij mij laadt de auto niet meer met het protocol van de app, ondanks dat Slim Laden aanstaat, krijg ik nog allene maar onbeheerde laadsessies. Heeft een jaar probleemloos gewerkt.
Hier ook problemen. Ik vroeg er deze week in het topic na of meer mensen het gebruikten. Of het zo moet zijn ligt het er sindsdien uit. Hij herkent de status en locatie van de auto niet meer. Gelukkig laad hij bij mij verder wel gewoon op.Razer schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:45:
Meer mensen sinds 26 maart problemen met de Mobilize Smart Charge app?
Precies dit... Dan weet ik dat het in elk geval niet aan mij ligtSr_Ogel schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:45:
[...]
Hier ook problemen. Ik vroeg er deze week in het topic na of meer mensen het gebruikten. Of het zo moet zijn ligt het er sindsdien uit. Hij herkent de status en locatie van de auto niet meer. Gelukkig laad hij bij mij verder wel gewoon op.
Afgelopen weekend heb ik nog geladen met de Mobilize Smart Charge app. Bij mij werkte het slim laden prima.
Ja, idd met die knopjes. En nee, je raakt niets kwijt. Is eigenlijk gewoon opnieuw opstarten van de computer.Tom Marivoet schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:25:
Ga ik eens proberen met die systeemreset. Je bedoelt dan knopjes op de multimedia bediening om een systeemreset te doen?
[...]
Ja, ik heb hetzelfde. Nu al 4 keer voorgekomen dat de app de auto niet had geladen, terwijl ik dat had ingesteld en ook nodig had. Vanochtend weer. Ik had ingeschat dat hij afgelopen nacht zou gaan laden en vanochtend om 8:15 op 80% zou staan. Niet dus. Stond nog gewoon op 20%. Heb de Mobilize app nu maar ontkoppeld en ga het van nu handmatig doen.Razer schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:45:
Meer mensen sinds 26 maart problemen met de Mobilize Smart Charge app? Bij mij laadt de auto niet meer met het protocol van de app, ondanks dat Slim Laden aanstaat, krijg ik nog allene maar onbeheerde laadsessies. Heeft een jaar probleemloos gewerkt.
Rij nu een tijdje de Megane als voorloopauto van mijn inmiddels bestelde leaseauto. Eerste elektrische auto en dat bevalt erg goed. Eerste periode van de Megane was kraakvrij, maar sinds een 2 weken toch wel een irritante rammel in het interieur. Afgelopen weekend maar eens door de auto heen gegaan op zoek naar waar het vandaan kwam.
Gevonden en opgelost met een stukje plak rubber. De opbergbak voor de laadkabel in de kofferbak heeft aan één kant een rand waarbij een stuk plastic van de kofferbak over een ander stuk plastic heen gaat van de bak. Dit tikt / rammelt tegen elkaar aan en is dus nu opgelost door wat ertussen te plakken. Mogelijk dat dit ook bij andere met een rammel in het interieur het probleem is.
Gevonden en opgelost met een stukje plak rubber. De opbergbak voor de laadkabel in de kofferbak heeft aan één kant een rand waarbij een stuk plastic van de kofferbak over een ander stuk plastic heen gaat van de bak. Dit tikt / rammelt tegen elkaar aan en is dus nu opgelost door wat ertussen te plakken. Mogelijk dat dit ook bij andere met een rammel in het interieur het probleem is.
Ola's ....
Omdat ik thuis zelf een laadpunt heb ben ik tot gisteren nog nooit bij een publieke snellader geweest.
Maar ja...ik vergeet ook wel eens om de auto aan de oplader te hangen en gisteren ging ik dus van huis met maar 31% op de meter.
Op weg naar huis toch maar even aan de snallader gehangen, fastnet langs de a12 voorbij gouda richting utrecht.
Ik snap niet waarom mensen zo piepen over wachten tijdens het opladen. In de tijd dat ik naar de wc ging een broodje afrekende en opat was ik 25% bijgeladen en kon ik makkelijk naar huis.
Klassiek tanken duurde bij mij vroeger langer (ging ik ook naar de wc en at ik een broodje).
Wel gruwelijk duur zo publieke snellader ....tering...ik ga niet snel meer vergeten om de auto thuis aan de stekker te hangen
just my 2ct's
Omdat ik thuis zelf een laadpunt heb ben ik tot gisteren nog nooit bij een publieke snellader geweest.
Maar ja...ik vergeet ook wel eens om de auto aan de oplader te hangen en gisteren ging ik dus van huis met maar 31% op de meter.
Op weg naar huis toch maar even aan de snallader gehangen, fastnet langs de a12 voorbij gouda richting utrecht.
Ik snap niet waarom mensen zo piepen over wachten tijdens het opladen. In de tijd dat ik naar de wc ging een broodje afrekende en opat was ik 25% bijgeladen en kon ik makkelijk naar huis.
Klassiek tanken duurde bij mij vroeger langer (ging ik ook naar de wc en at ik een broodje).
Wel gruwelijk duur zo publieke snellader ....tering...ik ga niet snel meer vergeten om de auto thuis aan de stekker te hangen
just my 2ct's
[ Voor 5% gewijzigd door als het ware op 02-04-2024 10:21 ]
Met een klein beetje uitzoekwerk kan je pakken minder betalen.als het ware schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:15:
Ik laad amper bij snelladers (die ene keer vakantie uitgezonderd) maar weet wel zo'n beetje waar Abraham de mosterd haalt, en dat is niet bij FastNed.
Nederland heeft genoeg snelladers om FastNed te vermijden, enige fijne aan FastNed is AutoCharge.
Maar goed, meer een onderwerp voor: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Vwb Mobilize Smart Charge: ik had 'm ook even uitgezet (paar weken terug). Zodra je hem uitzet neemt de Renault-app de berichtgeving rond het laden weer over. Nu viel het mij op dat de afgelopen dagen ook geen meldingen uit de MyRenault app meer kwamen over het laden. Wellicht zat er dus een probleem in de verbinding (hoewel de rest van de app-functies nog wel werkten).
Ik krijg zojuist weer een lading berichten van MyRenault over 'votre charge est terminee' terwijl de auto niet aan de lader staat. Dus mogelijk werkt Mobilize nu ook weer
Ik krijg zojuist weer een lading berichten van MyRenault over 'votre charge est terminee' terwijl de auto niet aan de lader staat. Dus mogelijk werkt Mobilize nu ook weer
Hier ondertussen 40.000 km op de teller en ook enkel op vakanties de snellader gebruikt. Ik las onlangs wel dat men door de explosie aan snellaadpalen mogelijk binnenkort wel eens wat betere prijzen ten gevolge van de toegenomen concurrentie kan verwachten https://www.tijd.be/onder...t-zelfketen/10512454.html:Zjanzjak schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:37:
[...]
Ik laad amper bij snelladers (die ene keer vakantie uitgezonderd)
Wat ik hier aan wou toevoegen, is de tip niet te vergeten dat de e Tech in veel uitvoeringen 22kw wisselstroom laden ondersteunt. Op reis gaan we vaak dus 2 uur lunchpauze nemen aan een publieke 22kw laadpaal en is onze auto gewoon 80 % bijgeladen ook. En da's vaak goedkoper dan snelladen.Over twee tot drie jaar ziet de markt er heel anders uit. Als je dan nog 70 cent per kilowattuur vraagt, krijg je niemand meer aan je snelle laadpaal.
Ik zag even voorheen een post over problemen bij het loskoppelen van de laadkabel. Ik steek thuis steeds de laadkabel in, ook als de auto niet laadt met zonne-energie of dynamic load balancing (in winter met "nachttarief"). De kabel wordt dus meer dan dagelijks uitgehaald en aangesloten; geen problemen mee gehad, en dit mag ook geen problemen geven. Renault hoort dit dus wel op te lossen

Ja had dat al gelezen in het andere topic ([EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3):blueberry00 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:20:
Hier ondertussen 40.000 km op de teller en ook enkel op vakanties de snellader gebruikt. Ik las onlangs wel dat men door de explosie aan snellaadpalen mogelijk binnenkort wel eens wat betere prijzen ten gevolge van de toegenomen concurrentie kan verwachten https://www.tijd.be/onder...t-zelfketen/10512454.html:
Klik maar op de afbeelding hieronder in de post van Piddybull.
Piddybull schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:50:
HUBO gaat nationaal stunten !!
Globaal goed nieuws voor België.
[Afbeelding]
Ik wist in het begin niet beter dan dat er met 22 kW geladen kon worden.;)blueberry00 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:20:
Wat ik hier aan wou toevoegen, is de tip niet te vergeten dat de e Tech in veel uitvoeringen 22kw wisselstroom laden ondersteunt. Op reis gaan we vaak dus 2 uur lunchpauze nemen aan een publieke 22kw laadpaal en is onze auto gewoon 80 % bijgeladen ook. En da's vaak goedkoper dan snelladen.
Maar dat komt omdat er in Nederland alleen maar de 22kW versie geleverd werd/wordt. Niets anders.
Als ik op m’n vakantieritten met 22kW zou gaan laden kan ik bijna een week voor de reis uittrekken…
Wij doen de combinatie hoor. 1 keer ‘s ochtends en 1 keer in de vooravond snelladen en over de middag de 22 kw lunch hackBVice schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:48:
Als ik op m’n vakantieritten met 22kW zou gaan laden kan ik bijna een week voor de reis uittrekken…
Maar vind het toch vermeldenswaardig.
Maar klopt ook wel dat wij kiezen voor “trager” reizen (al is dat vreselijke term) met vaak niet meer dan 800 km per dag gezien onze daktent.
Tenzij je vakantie naar de noordelijke regionen van Frankrijk is.BVice schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:48:
Nah, gekheid, maar op zich best fijn met de Megane, zat vorig jaar vlakbij Troyes en de meeste laadpunten in de dorpjes en steden daar leveren dus 22 kW. Best fijn om een plaatsje te bezoeken, en bij terugkomst de wagen weer flink bijgeladen terug aan te treffen. Voor zeer aangename prijzen ook nog eens.
Ik rij meestal naar de Alpen, met de Megane nu 1x gedaan maar inclusief alle spullen op en aan de auto zat het verbruik toch rond de 25-30 kWh/100km dus dat is op 1200km gewoon 4-5x snelladen. Anders lukt het niet meer in 1 dag. Ik reken dit ook als ‘traag reizen’ trouwens, want met 4-5x snelladen is het zomaar 15 uur met max 110 km/u waar het voorheen prima binnen 12 uur kon.
[ Voor 25% gewijzigd door BVice op 03-04-2024 08:35 ]
Nu we het toch pas over de openbare laadpalen en snelladen hebben gehad: Zijn er manieren ondertussen om 100+kwh laden te forceren? December reed ik van Duitsland naar huis, maar redde het niet. In't centrum weet-ik-weer vlug wat eten gehaald en daarna bij de Shell aan de snellader. De lader kwam niet verder dan 40kw.. Dat was een uur wachten voordat ik het resterende stuk met zekerheid kon rijden. Dat was natuurlijk erg jammer.
Betreffende snellader in je navigatie in programmeren, minimaal ongeveer op 20 minuten afstand en uiteraard moet je accu leeg genoeg zijn bij aankomst bij de lader.Sjeefr schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:01:
Nu we het toch pas over de openbare laadpalen en snelladen hebben gehad: Zijn er manieren ondertussen om 100+kwh laden te forceren? December reed ik van Duitsland naar huis, maar redde het niet. In't centrum weet-ik-weer vlug wat eten gehaald en daarna bij de Shell aan de snellader. De lader kwam niet verder dan 40kw.. Dat was een uur wachten voordat ik het resterende stuk met zekerheid kon rijden. Dat was natuurlijk erg jammer.
Gisteren m'n E-Tech Techno naar de garage gebracht zodat ze de niet meer sluitende laadklep konden repareren: kwamen ze erachter dat ze niet alleen het sluitsysteem aan de binnenkant moesten vervangen, maar ook de laadklep en die hadden ze niet besteld.
Volgende week weer een poging.
Toevallig genoeg stonden er wel twee Scenics, daar heb ik gelijk maar even een rondje in gereden. Reed heerlijk!
Het dak dat met elektroden doorschijnend en gesloten gemaakt kan worden is toch wel erg mooi, had dat best in m'n Mégane willen hebben
.

Toevallig genoeg stonden er wel twee Scenics, daar heb ik gelijk maar even een rondje in gereden. Reed heerlijk!
Het dak dat met elektroden doorschijnend en gesloten gemaakt kan worden is toch wel erg mooi, had dat best in m'n Mégane willen hebben
:strip_exif()/f/image/uQu4N0L8QlZEsYl0YnMf0uLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kerst is al weer even voorbij maar vanochtend leek het er toch echt op toen ik de wagen in stapte....
Google Maps gaf alleen het logo aan van Google Maps maar de achtergrond flikkerde, zo ook de Eco modus widget, was 1 groot feest!
Net toen ik er aan dacht om te gaan resetten floepte alles weer normaal aan (na een seconde of 20).
Rij nu meer dan een jaar met deze wagen maar deze 'glitch' was ik nog niet eerder tegengekomen.
Google Maps gaf alleen het logo aan van Google Maps maar de achtergrond flikkerde, zo ook de Eco modus widget, was 1 groot feest!

Net toen ik er aan dacht om te gaan resetten floepte alles weer normaal aan (na een seconde of 20).
Rij nu meer dan een jaar met deze wagen maar deze 'glitch' was ik nog niet eerder tegengekomen.
Ik rijd pas een lange maand met de Megane (zeer tevreden), maar heb wel wat rare dingen met de android settings. De ene keer pakt hij de android auto wel automatisch + muziek, zoals ingesteld, en de andere keer niet.
Ook whatsapp berichten dicteren was een dingetje ivm de melding 'kan geen whatsapp nummer vinden voor contact'.
Maar dat zijn in principe allemaal software/android toestanden, de auto zelf so far so good. Heerlijk dat electrisch rijden
Ook whatsapp berichten dicteren was een dingetje ivm de melding 'kan geen whatsapp nummer vinden voor contact'.
Maar dat zijn in principe allemaal software/android toestanden, de auto zelf so far so good. Heerlijk dat electrisch rijden
Hoe heb je het WhatsApp probleem opgelost? Ik heb dit ook, maar nog geen oplossing kunnen vinden.Megalodon86 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:24:
Je moet echt ver onder de 20% zitten wil je de 130 halen, en onder de 30/35% zitten om 100 te halen. En uiteraard wel een stop inplannen, anders kom je niet boven de 40/50 kW uit.Sjeefr schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:01:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb een Samsung S22. Volgens het Samsung forum was de oplossing om in de contacten app van de telefoon een verborgen menu te openen en daar "3rd party accounts visibility" te openen voor whatsapp.jeanpaulh schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:39:
[...]
Hoe heb je het WhatsApp probleem opgelost? Ik heb dit ook, maar nog geen oplossing kunnen vinden.
open contacten app -> hamburger/3 liggende streepjes -> tandwieltje -> info contacten -> druk 9 keer op 'contacten'. Dan verschijnt het menu'tje en zet je whatsapp aan.
Bij mij hielp dit echter niet. Ik las een van de reacties die had het over de contacten app van google installeren op je telefoon (via de playstore, die stond er bij mij niet standaard op).
Daarna werkte het wel.
Dit is niet helemaal correct, als je bij normale temperaturen niet een stop inplant kun je prima 100+ kW halen…The Wizard schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:08:
[...]
Je moet echt ver onder de 20% zitten wil je de 130 halen, en onder de 30/35% zitten om 100 te halen. En uiteraard wel een stop inplannen, anders kom je niet boven de 40/50 kW uit.
Wat zijn normale temperaturen dan? Ik kijk niet naar zomerse waarden uiteraard, dat is nog niet aan de orde. Rond de 10 graden buiten temp ga je echt niet 100+ halen.BVice schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:19:
[...]
Dit is niet helemaal correct, als je bij normale temperaturen niet een stop inplant kun je prima 100+ kW halen…
Mijn dochter heeft van het weekend de MeganE meegenomen naar Antwerpen met 3 vriendinnen en bagage erin, op 100% vertrokken, ze kwam terug met 20% en 86km range dus dat leert dat de range weer > 400km zit na maanden van tussen de 320-360.
De Equilibre is er helemaal uit? Instapmodel is nu de Evolution (EV40 of EV60, met 130pk) en standaard in rood (ipv wit).
Daarnaast alleen nog de Techno of de Iconic (allebei EV60 met 220pk).
https://www.renault.nl/el...lectric/samenstellen.html
Zo lijkt het wel... In BE zijn de EV40 modellen al een tijd langer nergens meer te vinden.
https://nl.renault.be/ele...lectric/configureren.html
Nochtans vind ik een EV40 nog steeds een prima oplossing voor vrij kort woon-werk verkeer zonder snelwegen. Met 2 laadbeurten per week kom ik overal waar ik moet zijn.
https://nl.renault.be/ele...lectric/configureren.html
Nochtans vind ik een EV40 nog steeds een prima oplossing voor vrij kort woon-werk verkeer zonder snelwegen. Met 2 laadbeurten per week kom ik overal waar ik moet zijn.
Ik dacht even dat de Equilibre eruit is maar dat is niet het geval. De features van de Equilibre zijn in de Evolution gestopt. Let dus op. De Equilibre en nu dus de Evolution heeft maar het 9" scherm zonder google services. Eigenlijk is dus de Evolution verdwenen en is de Equilibre hernoemd.Megalodon86 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:27:
De Equilibre is er helemaal uit? Instapmodel is nu de Evolution (EV40 of EV60, met 130pk) en standaard in rood (ipv wit).
(je bent van je telefoon afhankelijk voor je navigatie)
Wel apart dat ik voor de rode 600 euro moest bij betalen bovenop de standaard witte uitvoering en je nu 600 euro moet bij betalen om geen rode uitvoering te krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Sr_Ogel op 08-04-2024 13:13 ]
Wanneer ik de voice toets op het stuur gebruik en zeg Navigeer naar X dan gebruikt die de ingebouwde maps. Is het mogelijk om hem dan waze van Android auto te gebruiken? (niet waze op de auto zelf)
dat werkt niet via de voice toets, want die geeft commando's aan Android Automotive (en niet aan Android Auto).Eewokney schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:34:
Wanneer ik de voice toets op het stuur gebruik en zeg Navigeer naar X dan gebruikt die de ingebouwde maps. Is het mogelijk om hem dan waze van Android auto te gebruiken? (niet waze op de auto zelf)
Je zal dan binnen Android Auto ergens op een voice command moeten drukken (bij Carplay moet je dan bijvoorbeeld op het scherm op de Siri toets drukken, misschien werkt 'Hey Siri' ook wel, niet getest)
Probeer eens te starten met de knop voor spraakopdrachten op het stuur ingedrukt en zeg "hey Google" om Android Auto op te starten.BVice schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:24:
[...]
dat werkt niet via de voice toets, want die geeft commando's aan Android Automotive (en niet aan Android Auto).
Je zal dan binnen Android Auto ergens op een voice command moeten drukken (bij Carplay moet je dan bijvoorbeeld op het scherm op de Siri toets drukken, misschien werkt 'Hey Siri' ook wel, niet getest)
[ Voor 8% gewijzigd door tweetyvogel op 09-04-2024 17:36 ]
Als ik het goed heb, is die toets kort indrukken voor Android Automotive, en lang indrukken voor je telefoon. Heb zelf echter geen ervaring met het lang indrukken van die toets (ik gebruik geen spraakassistent op mijn telefoon).Eewokney schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:34:
Hallo allemaal,
Sinds afgelopen zaterdag merk ik tijdens het rijden in onze Megane e-Tech Techno (in zo goed als alle modussen) bij 100km/u+ een zoomend/buzzing geluid van voren komen. Daarnaast tegelijkertijd voel ik dit ook in het gaspedaal wat zich uit in lichte trillingen, erg irritant als je een langere afstand moet rijden.
Kan iemand verifieeren of dit normaal is of niet? Ik kan het namelijk zelf niet plaatsen op dit moment.
Misschien goed om erbij te vermelden dat we de auto pas een week hebben en wij van een benzine auto afkomen, hoor/voel/merk alles op dit moment.
Gaat sowieso de 23e van april naar de dealer voor onderzoek. Dacht wellicht even hier proberen of er mensen zijn die dit herkennen?
Sinds afgelopen zaterdag merk ik tijdens het rijden in onze Megane e-Tech Techno (in zo goed als alle modussen) bij 100km/u+ een zoomend/buzzing geluid van voren komen. Daarnaast tegelijkertijd voel ik dit ook in het gaspedaal wat zich uit in lichte trillingen, erg irritant als je een langere afstand moet rijden.
Kan iemand verifieeren of dit normaal is of niet? Ik kan het namelijk zelf niet plaatsen op dit moment.
Misschien goed om erbij te vermelden dat we de auto pas een week hebben en wij van een benzine auto afkomen, hoor/voel/merk alles op dit moment.
Gaat sowieso de 23e van april naar de dealer voor onderzoek. Dacht wellicht even hier proberen of er mensen zijn die dit herkennen?
[ Voor 24% gewijzigd door Kwiepz op 09-04-2024 20:34 ]
Hier ook een Techno, sinds januari 2023, heb nog nooit dat geluid waargenomen noch dat dat dan uiting zou geven op het gaspedaal stroompedaal.Kwiepz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:25:
Hallo allemaal,
Klopt dat geluid heb ik ook. Maar die gaat ook weer weg na pakweg 10min.Kwiepz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:25:
Hallo allemaal,
Weet je toevallig ook waar door veroorzaakt wordt?viggen60 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:44:
[...]
Klopt dat geluid heb ik ook. Maar die gaat ook weer weg na pakweg 10min.

Het is een heel vreemd geluid, net alsof er vanaf 100km/u een stofzuiger aangezet wordt die aan t brommen/zoomen is, en daarbij voel ik dat helaas ook lichtelijk in het "stroompedaal".Zjanzjak schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:59:
[...]
Hier ook een Techno, sinds januari 2023, heb nog nooit dat geluid waargenomen noch dat dat dan uiting zou geven op het gaspedaal stroompedaal.
Ik ga het eens testen of dit ook weer verdwijnt zoals "Viggen60" aangeeft.
Is het niet de warmtepomp die aangaat?Kwiepz schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:06:
[...]
Het is een heel vreemd geluid, net alsof er vanaf 100km/u een stofzuiger aangezet wordt die aan t brommen/zoomen is, en daarbij voel ik dat helaas ook lichtelijk in het "stroompedaal".
Ik ga het eens testen of dit ook weer verdwijnt zoals "Viggen60" aangeeft.
Goede opmerking al zou ik niet weten hoe ik dit kan controleren.
Daarnaast ebt het geluid ook weer weg zodra ik mijn pedaal los laat en de snelheid weer terug zakt naar onder de 100/90km/u. Accelereer ik weer komt het weer op.
Kan er geen vinger op leggen maar ga zeker even een stukje rijden om te kijken of het na 10min weg gaat zoals eerder aangegeven door een andere tweaker.
Herken het ook! Vooral een brommend geluid. Voor mij begon het afgelopen winter vanaf 95 km/u, momenteel geen last meer van. Heb het er nog over gehad tijdens mijn controle bij de 30.000 km. Scheen niets 'mis'/te zien zijn met de autoKwiepz schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:32:
[...]
Goede opmerking al zou ik niet weten hoe ik dit kan controleren.
Daarnaast ebt het geluid ook weer weg zodra ik mijn pedaal los laat en de snelheid weer terug zakt naar onder de 100/90km/u. Accelereer ik weer komt het weer op.
Kan er geen vinger op leggen maar ga zeker even een stukje rijden om te kijken of het na 10min weg gaat zoals eerder aangegeven door een andere tweaker.
Vind het geluid vooral te vergelijken met een PHEV: Zodra je volledig het gas intrapt gaan de elektromotoren aan bovenop de verbrandingsmotor.
Probeer eens een filmpje met audio te maken? Ik heb nog nooit zoiets ervaren.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Sinds een paar maanden zijn we in het bezit van een nieuwe Renault Megané E-Tech. Bevalt goed, hoewel ik me toch wel meer dan ik wil erger aan tikkende stroompedaal (voelbaar en hoorbaar).
Nu merk ik dat als ik ‘s avonds de auto wegzet het accupercentage vaak 1 a 2 procent hoger is dan wanneer ik hem ‘s ochtends ophaal. Het verschil was na een lange rit gisteren zelfs 7 procent. Zijn er meer mensen die dit hebben? Volgens de garage is dit normaal en heeft dit met het temperatuurverschil te maken. Ik had verwacht dat een temperatuurverschil alleen invloed zou hebben op het rijbereik en niet op het percentage.
Nu merk ik dat als ik ‘s avonds de auto wegzet het accupercentage vaak 1 a 2 procent hoger is dan wanneer ik hem ‘s ochtends ophaal. Het verschil was na een lange rit gisteren zelfs 7 procent. Zijn er meer mensen die dit hebben? Volgens de garage is dit normaal en heeft dit met het temperatuurverschil te maken. Ik had verwacht dat een temperatuurverschil alleen invloed zou hebben op het rijbereik en niet op het percentage.
Tikkend stroompedaal kan de dealer verhelpen, althans bij mij is het grotendeels opgelost (doet het nog soms heeeel licht niet storend meer).
Mijn ervaring in verschil van % is dat het na paar km rijden weer goed komt.
Mijn ervaring in verschil van % is dat het na paar km rijden weer goed komt.
Ja of dus niet, mijn dealer erkent het tikkend stroompedaal niet als probleem en ziet het als een productseigenschap...
dat hangt dus af van welke dealer je hebt
Zoiets toevallig zaterdag opgemerkt. Na een lange rit met 18% weggezet rond 19:00 uur, en rond 23:00 met 12% weggereden. Zo’n verschil vond ik wel erg vreemd.Flyingdutchie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:42:.
De meeste hier rijden in Techno’s of Iconics met 20” banden. Als je op het forum zoekt naar winterbanden kom je wel wat setjes tegen. Ik heb zelf een tijdje rondgekeken naar 20” en 18” versies, maar uiteindelijk de bestelling geannuleerd (levertijd bleef onbekend en het was toen al december).AnthonyR schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:45:
Nog iemand belang bij een 20 inch upgrade? Nieuw setje met banden. 👍🏻
Als je ergens nieuwe hebt besteld, zeker delen. Altijd leuk om een Megane te zien met ‘custom’ velgen.
@Flyingdutchie Het tikkende pedaal is hier vanzelf verdwenen of toch zo hard geminderd dat ik het niet meer merk. Het lijkt wat af te hangen van de regeneratie settings, ik rij altijd op de ‘default’ met de auto in Perso-modus met erin de Sport settings.
@Kwiepz De geluid op de snelweg herken ik ook niet en als Belg rijd ik toch meestal zeker 125km/u.
Voor de rest, gewoon de muziek wat harder zetten, dan hoor je geen tikjes, piepjes en kraakjes
Ik heb goede ervaring met Renault NL service desk, niet vanwege het tikkende pedaal maar software updates. Anyhow dat de ene dealer het oplost en de ander niet zou niet moeten gebeuren. Denk dat Renault NL daar erg gevoelig voor is. Ik heb ze via de app gecontact en daarna werd via email en telefoon op de hoogte gehouden.Niwatori schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:08:
Ja of dus niet, mijn dealer erkent het tikkend stroompedaal niet als probleem en ziet het als een productseigenschap...
Overigens is mijn dealer Zeeuw&Zeeuw in Naaldwijk.
Bij een koude tractiebatterij kun je de laatste kWh's er niet uit halen, dus gaat het percentage omlaag. B.v. 10/60 = 17%, 5/55 = 9%.Flyingdutchie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:42:
... Ik had verwacht dat een temperatuurverschil alleen invloed zou hebben op het rijbereik en niet op het percentage.
Als de batterij weer wordt opgewarmd krijg je de kWh's weer terug.
De regeneratie settings (op het stuur bedoel je toch?) staan bij mij altijd op 1? Kan je dat opslaan in de perso modus? Zo ja, weer wat geleerd :-)JanAd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:36:
[...]
@Flyingdutchie Het tikkende pedaal is hier vanzelf verdwenen of toch zo hard geminderd dat ik het niet meer merk. Het lijkt wat af te hangen van de regeneratie settings, ik rij altijd op de ‘default’ met de auto in Perso-modus met erin de Sport settings.
Voor de rest, gewoon de muziek wat harder zetten, dan hoor je geen tikjes, piepjes en kraakjes
Denk dat je wel gelijk hebt voor wat betreft het tikkende pedaal, ik heb dat ook _wel eens_ gemerkt, maar denk dat het inderdaad in de sportstand + max regeneratie was.
Geen last van geluidjes hier, maar inderdaad de muziek lekker op niveau altijd.
Ik herinner me dat ik in het begin het pedaal erg storend vond - ook al had ik er hier al over gelezen voor aankoop. Zo lijkt de auto wel stuk.JanAd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:36:
[...]
Ik weet niet of het vanzelf is overgegaan, maar ik merk dit amper nog, en er gebeurden enkel automatische updates, en binnenfiltervervanging.
Ik rij in comfort en erg veel met adaptive cruise control, en inderdaad nu steeds in regeneratie 1. Ik ga het nog eens testen om te verzetten. Jammer van de coole paddles achter het stuur.
Ik weet niet of dit correct is, maar ik heb het gevoel dat ik het in adaptive cruise control nog ervaar als ik gas bijgeef (voorbijsteken), omdat de auto dan wil corrigeren - vermoed ik.
[ Voor 6% gewijzigd door blueberry00 op 11-04-2024 09:42 ]
De regeneratie reset telkens terug naar default/1, dat kan je dus jammer genoeg niet opslaan.Megalodon86 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:03:
[...]
De regeneratie settings (op het stuur bedoel je toch?) staan bij mij altijd op 1? Kan je dat opslaan in de perso modus? Zo ja, weer wat geleerd :-)
Denk dat je wel gelijk hebt voor wat betreft het tikkende pedaal, ik heb dat ook _wel eens_ gemerkt, maar denk dat het inderdaad in de sportstand + max regeneratie was.
Geen last van geluidjes hier, maar inderdaad de muziek lekker op niveau altijd.
Ik vind het Sport display niet zo mooi ivm het standaard dashboard, dus heb ik de ‘Sport settings’ overgenomen in Perso, dat kan dus wel.
Lijkt mij niet echt "normaal" boven de 100km/u rijdend in een stofzuiger met trillingen die tegelijkertijd opspelen naast het brommend geluid.JanAd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:36:
[...]
@Kwiepz De geluid op de snelweg herken ik ook niet en als Belg rijd ik toch meestal zeker 125km/u.
Sinds vandaag (?) heb ik in de MyRenault app geen batterij status meer staan. Het valt me ook op dat er volgens de app geen connected services zijn ('je hebt geen lopende contracten').
Meer mensen hier last van? Tot voor kort deed de app het prima. Overigens staat de auto er nog steeds gewoon in, en kan ik met de plaatsbepaling ook zien waar hij staat.
Meer mensen hier last van? Tot voor kort deed de app het prima. Overigens staat de auto er nog steeds gewoon in, en kan ik met de plaatsbepaling ook zien waar hij staat.
Na lange tijd weer eens op dit topic wezen lezen
Ik heb al heel lang een gek tikkend geluid bij het aanremmen.
Éénmalig een tik, daarna pas weer bij de volgende keer remmen (na accellereren).
Een tikje klinkt niet als erg, maar het is voor mij genoeg om helemaal knettergek van te worden (inmiddels word ik er, elke keer dat ik in de auto stap en het geluidje weer hoor, pissig om).
Ben al bij verschillende dealers geweest, geluid word erkend maar nog niet gelokaliseerd / opgelost. Het komt bij andere Meganes niet voor, dus het is zeker dat het geen producteigenschap is. Ik heb al een keer een nieuwe rembekrachtiger gehad waarmee een andere klacht opgelost is (klapperend pedaal bij auto-hold bij stoplicht). Daarbij is alleen de auto teruggezet naar fabrieksinstellingen, waardoor klachten als een zwart blijvend scherm, mega hoog volume v/d radio bij ontgrendelen en openen van de deur) die eerder opgelost of zo goed als opgelost waren, teruggekomen zijn... En weer lastig op te lossen schijnen te zijn..
Ik moet alleen steeds > twee maanden wachten tot er weer een afspraak mogelijk is. Uiteindelijk na bijna een jaar met een klacht ingediend via de LM, niet over de dealer want die doet zijn best, maar over het geheel.
LM heeft vervolgens iets gevonden over de aandrijfas, dat die een geluid kan maken (schijnt relatief zeldzaam te zijn, Renault nr. 85963), dat het geluid even weg is als de auto van de wielen geweest is maar terugkeert na even rijden. Dit is precies mijn ervaring ook, onlangs heb ik winterbanden weer terug laten wisselen naar zomerbanden, en was het een half uurtje zo goed als weg.
Uiteindelijk heeft de LM een garage gevonden die me binnen anderhalve week kon helpen, dus ik had goede hoop op eindelijk een oplossing. Helaas is het bericht daarvan "We horen niets, en wat we niet kunnen horen kunnen we niet lokaliseren en dus niet oplossen". Opzich logisch, maar ik heb niet echt het gevoel serieus genomen te worden, ondanks dat 3 man bij 2 andere garagebedrijven erkennen dat het geluid er is en geen producteigenschap is.
Ik ben dus bang dat het toch > 2 maanden wachten zal worden, tot de dealer die het geluid wel (h)erkent(d) tijd heeft...
Herkent iemand het terugkomen van zwart scherm / hoog volume, of het geluid dat ik omschrijf?
Verder overigens na bijna een jaar en 20k+ km wel heel tevreden over de rest van de auto!
Éénmalig een tik, daarna pas weer bij de volgende keer remmen (na accellereren).
Een tikje klinkt niet als erg, maar het is voor mij genoeg om helemaal knettergek van te worden (inmiddels word ik er, elke keer dat ik in de auto stap en het geluidje weer hoor, pissig om).
Ben al bij verschillende dealers geweest, geluid word erkend maar nog niet gelokaliseerd / opgelost. Het komt bij andere Meganes niet voor, dus het is zeker dat het geen producteigenschap is. Ik heb al een keer een nieuwe rembekrachtiger gehad waarmee een andere klacht opgelost is (klapperend pedaal bij auto-hold bij stoplicht). Daarbij is alleen de auto teruggezet naar fabrieksinstellingen, waardoor klachten als een zwart blijvend scherm, mega hoog volume v/d radio bij ontgrendelen en openen van de deur) die eerder opgelost of zo goed als opgelost waren, teruggekomen zijn... En weer lastig op te lossen schijnen te zijn..
Ik moet alleen steeds > twee maanden wachten tot er weer een afspraak mogelijk is. Uiteindelijk na bijna een jaar met een klacht ingediend via de LM, niet over de dealer want die doet zijn best, maar over het geheel.
LM heeft vervolgens iets gevonden over de aandrijfas, dat die een geluid kan maken (schijnt relatief zeldzaam te zijn, Renault nr. 85963), dat het geluid even weg is als de auto van de wielen geweest is maar terugkeert na even rijden. Dit is precies mijn ervaring ook, onlangs heb ik winterbanden weer terug laten wisselen naar zomerbanden, en was het een half uurtje zo goed als weg.
Uiteindelijk heeft de LM een garage gevonden die me binnen anderhalve week kon helpen, dus ik had goede hoop op eindelijk een oplossing. Helaas is het bericht daarvan "We horen niets, en wat we niet kunnen horen kunnen we niet lokaliseren en dus niet oplossen". Opzich logisch, maar ik heb niet echt het gevoel serieus genomen te worden, ondanks dat 3 man bij 2 andere garagebedrijven erkennen dat het geluid er is en geen producteigenschap is.
Ik ben dus bang dat het toch > 2 maanden wachten zal worden, tot de dealer die het geluid wel (h)erkent(d) tijd heeft...
Herkent iemand het terugkomen van zwart scherm / hoog volume, of het geluid dat ik omschrijf?
Verder overigens na bijna een jaar en 20k+ km wel heel tevreden over de rest van de auto!
Nee je kan niet opslaan in welke stand de regeneratie vast blijft staan na het uitzetten van de auto. Maar er zitten flippers aan het stuur om die stand tijdens het rijden steeds aan te passen, werkt prima toch? Auto blijft ook niet in 'D' staan als je er uit staptMegalodon86 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:03:
[...]
De regeneratie settings (op het stuur bedoel je toch?) staan bij mij altijd op 1? Kan je dat opslaan in de perso modus? Zo ja, weer wat geleerd :-)
Zelf vind ik dit niet prima, ik begrijp echt niet dat de auto dit niet onthoudt. De kans dat ik dezelfde regeneratiestand bij vertrek wil gebruiken als bij aankomst grenst aan 100%, en is normaliter ook de hoogste stand. Idem voor mijn vrouw.BVice schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:57:
Nee je kan niet opslaan in welke stand de regeneratie vast blijft staan na het uitzetten van de auto. Maar er zitten flippers aan het stuur om die stand tijdens het rijden steeds aan te passen, werkt prima toch? Auto blijft ook niet in 'D' staan als je er uit stapt
Zojuist uitgeprobeerd, en kort indrukken van de toets geeft bij mij toch echt de spraakassistent van de auto (Android Automotive). Na lang indrukken van de toets begon Siri tegen me te babbelen.Japie.G schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:52:
Bij CarPlay is de voice toets gewoon voor siri, en niet meer voor android automotive. Het gewoon roepen van Hey Google, dus zonder zonder toets, bedient android automotive.
Nee, beide herken ik - gelukkig! - niet.appelsaus schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
Vind ik ook jammer ja, dat die stand niet opgeslagen wordt.deMercer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:02:
[...]
Zelf vind ik dit niet prima, ik begrijp echt niet dat de auto dit niet onthoudt. De kans dat ik dezelfde regeneratiestand bij vertrek wil gebruiken als bij aankomst grenst aan 100%, en is normaliter ook de hoogste stand. Idem voor mijn vrouw.
Tja, mn ramen zitten wel altijd nog dicht als ik ze dicht achterlaat.BVice schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:57:
[...]
Nee je kan niet opslaan in welke stand de regeneratie vast blijft staan na het uitzetten van de auto. Maar er zitten flippers aan het stuur om die stand tijdens het rijden steeds aan te passen, werkt prima toch? Auto blijft ook niet in 'D' staan als je er uit stapt
Nu je het zegt druk ik altijd lang, onbewustdeMercer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:05:
[...]
Zojuist uitgeprobeerd, en kort indrukken van de toets geeft bij mij toch echt de spraakassistent van de auto (Android Automotive). Na lang indrukken van de toets begon Siri tegen me te babbelen.
Meer bedoeld voor de berijders met een Evolution op 18 inch. Ik heb een klant gehad die 20 inch naar 18 inch moest. Setje is dus nieuw incl. sensoren en zomerbanden. Dus wellicht voor een Tweaker interessant.JanAd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:36:
[...]
De meeste hier rijden in Techno’s of Iconics met 20” banden. Als je op het forum zoekt naar winterbanden kom je wel wat setjes tegen. Ik heb zelf een tijdje rondgekeken naar 20” en 18” versies, maar uiteindelijk de bestelling geannuleerd (levertijd bleef onbekend en het was toen al december).
Nee maar wel herkenbaar, er zal vast wel weer een server probleem zijn ergens bij Renault.Megalodon86 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:04:
Sinds vandaag (?) heb ik in de MyRenault app geen batterij status meer staan. Het valt me ook op dat er volgens de app geen connected services zijn ('je hebt geen lopende contracten').
Ik zag in de Engelse facebook groep dat een paar mensen er ook last van hadden.
Wees gerust, gaat vanzelf weer over.
Nope, rij al meer dan een jaar probleemloos rond.appelsaus schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
Heel soms wel eens de gebruikelijke glitches maar dat is snel te verhelpen met een auto afgesloten laten staan voor een kwartier of een reset op het multimedia-systeem.
BVice schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:57:
Nee je kan niet opslaan in welke stand de regeneratie vast blijft staan na het uitzetten van de auto.
Grappig, dit boeit me totaal niet, het is, zoals het is.deMercer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:02:
Zelf vind ik dit niet prima, ik begrijp echt niet dat de auto dit niet onthoudt. De kans dat ik dezelfde regeneratiestand bij vertrek wil gebruiken als bij aankomst grenst aan 100%, en is normaliter ook de hoogste stand. Idem voor mijn vrouw.
Zit ook enorm in mijn 'systeem' ingebakken dat ik, bij eenmaal wegrijden, 1 tikje op de flipper geef om naar zo min mogelijk regeneratie te gaan.
Inderdaad, hij doet het ondertussen weer. Wel met opeens een benzinepomp icoontje erbij...Zjanzjak schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:01:
[...]
Nee maar wel herkenbaar, er zal vast wel weer een server probleem zijn ergens bij Renault.
Ik zag in de Engelse facebook groep dat een paar mensen er ook last van hadden.
Wees gerust, gaat vanzelf weer over.
maar je gebruikt die flippers toch gewoon de hele tijd met rijden? Dan maakt het verder toch niet uit in welke stand je vertrekt...deMercer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:02:
[...]
maakt het voor dat laatste dan nog uit of je scherm ook op CarPlay staat of kun je native Maps open hebben staan en alsnog siri oproepen via de knop? (heb de auto even niet hier anders kon ik het zo testen)deMercer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:05:
[...]
Zojuist uitgeprobeerd, en kort indrukken van de toets geeft bij mij toch echt de spraakassistent van de auto (Android Automotive). Na lang indrukken van de toets begon Siri tegen me te babbelen.
Echt? Ik gebruik de flippers letterlijk nooit tijdens het rijden.BVice schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:35:
[...]
maar je gebruikt die flippers toch gewoon de hele tijd met rijden? Dan maakt het verder toch niet uit in welke stand je vertrekt...
Wegrijden, full regen (3x tikken tegen de linker flipper) en op de snelweg gaat de ACC aan en dan schakelt regen automatisch uit. Verder zit ik er echt helemaal nooit aan.
Ik snap al die tussenstanden ook niet echt.
Tja, ligt aan je rijstijl en voorkeur natuurlijk. Ik zet hem meestal op 1 stand méér regeneratie dan de standaardinstelling. Maar pas hem ook wel aan tijdens het rijden, soms, afhankelijk van omstandigheden (drukte vooral).
als ik bij een verkeerslicht wegrijd flipper ik op naar 1, bij afremmen weer naar 4 enz. Maar ik gebruik het rempedaal eigenlijk niet, dus alles met de flippers.
Ik herken je "rem" probleem, een soort klunk als je remt, bij mij voor het gevoel linksachter. Ik heb dit ook gehad met een vorige auto (Toyota Yaris), daar kwam het door speling op de remblokken, die bewegen dan iets als ze belast worden. Je zou de dealer kunnen vragen of ze hier naar willen kijken of testen met het vervangen van de remblokken (beide kanten, anders kan je weer terug). Ik heb er nog niks mee gedaan, ik bewaar het even voor de volgende beurt.appelsaus schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
Na lange tijd weer eens op dit topic wezen lezen
Nee, juist niet. Normaal gesproken gebruik ik die flippers 1x per rit, nl. bij vertrek om de hoogste regeneratiestand te kiezen.BVice schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:35:
maar je gebruikt die flippers toch gewoon de hele tijd met rijden? Dan maakt het verder toch niet uit in welke stand je vertrekt...
Bij native Maps open hebben staan werkt het ook: lang indrukken roept dan ook Siri op.BVice schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:36:
maakt het voor dat laatste dan nog uit of je scherm ook op CarPlay staat of kun je native Maps open hebben staan en alsnog siri oproepen via de knop? (heb de auto even niet hier anders kon ik het zo testen)
Grappig, dat verschil in gebruik van die flippers. Ik laat hem altijd in de hoogste regeneratiestand staan, en gebruik het rempedaal ook vrijwel nooit - behalve het allerlaatste stukje om tot stilstand te komen.BVice schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:58:
als ik bij een verkeerslicht wegrijd flipper ik op naar 1, bij afremmen weer naar 4 enz. Maar ik gebruik het rempedaal eigenlijk niet, dus alles met de flippers.
Ik raak de flippers nooit aan :-)
Heb juist voor de Megane gekozen omdat er juist wel flippers achter het stuur zitten. Eerste wat ik bij elke auto bekeken heb.Japie.G schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:50:
Ik raak de flippers nooit aan :-)
Heerlijk op de snelweg gas loslaten zonder dat remlichten aan gaan. Bij de afrit naar hogere regeneratie niveau flipperen. Speel er continu mee.
Op de snelweg rij ik op acc, überhaupt niets doen. Ook heerlijk :-)Sr_Ogel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:22:
[...]
Heb juist voor de Megane gekozen omdat er juist wel flippers achter het stuur zitten. Eerste wat ik bij elke auto bekeken heb.
Heerlijk op de snelweg gas loslaten zonder dat remlichten aan gaan. Bij de afrit naar hogere regeneratie niveau flipperen. Speel er continu mee.
Das voor mij veel te agressief. Ik zal wel als een oud omatje rijden, maar ik laat hem altijd uitrollen richting verkeerslicht. Ik flipper hem dan naar van helemaal geen regeneratie naar maximale regeneratie naarmate ik dichterbij kom.deMercer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:14:
[...]
Nee, juist niet. Normaal gesproken gebruik ik die flippers 1x per rit, nl. bij vertrek om de hoogste regeneratiestand te kiezen.
Ik heb soms idee dat ik met flipperen in een formule 1 auto zit en ben continue bezig met flipperen. Remmen op ACC vind ik veel te agressief bij hogere snelheden. Zelfs bij file kies ik er soms voor om hem uit te laten lopen zonder ACC ipv ACC file te laten rijden. Uberhaupt heb ik soms het idee dat mijn ACC in fille rijden behoorlijk pittig reageert. Optrekken, remmen, optrekken, remmen.. had van mij wel minder mogen zijn.
Voordeel van ACC rijden is wel dat de ecoscore niet naar beneden gaat
[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 11-04-2024 21:53 ]
Juist ACC in combinatie met de flippers maakt dat je het rempedaal eigenlijk niet nodig hebt. Snelweg ACC en op de afrit flipperen tot de bocht of bijna stilstand…Japie.G schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:04:
[...]
Op de snelweg rij ik op acc, überhaupt niets doen. Ook heerlijk :-)
Eerste maandje (4000 km) met de Megane is niet onverdeeld positief.
Wat me negatief opvalt:
- Draadloze lader doet het slecht, verschillende telefoons geprobeerd, maar hebben allemaal het probleem dat het laden na 10-15 minuten stopt.
- Boven de 115/120 zoemt de motor merkbaar, maar lijkt het alsof hij ook wat resonantie doorgeeft in het stuur en in de vloer.
- Er zit een hobbel in, waarschijnlijk in de banden, waardoor hij op elke snelheid erg onrustig aanvoelt.
Volgende week gaat hij weer terug naar de dealer, hopelijk kunnen ze er wat mee.
Wat me negatief opvalt:
- Draadloze lader doet het slecht, verschillende telefoons geprobeerd, maar hebben allemaal het probleem dat het laden na 10-15 minuten stopt.
- Boven de 115/120 zoemt de motor merkbaar, maar lijkt het alsof hij ook wat resonantie doorgeeft in het stuur en in de vloer.
- Er zit een hobbel in, waarschijnlijk in de banden, waardoor hij op elke snelheid erg onrustig aanvoelt.
Volgende week gaat hij weer terug naar de dealer, hopelijk kunnen ze er wat mee.
Bij de draadloze lader is het wat zoeken naar de juiste manier om je phone erin te leggen. Bij m’n Pixel 8 Pro werkt het niet goed als ik hem recht leg, draai ik de gsm een beetje schuiner dan gaat het 95% van de ritjes perfect.
De Regeneratie op max lijkt me erg vervelend voor de auto achter je, dan springt je remlicht toch continue aan bij het minste dat je de stroompedaal lost? Ik ben zoals de meeste hierboven ook een ‘flipperaar’, maar sommige ritjes blijft hij gewoon heel de tijd op 1/default staan.
Ik heb wel geen ACC en de AC gebruik ik ook nooit, ik zet de Limiter altijd op.
De Regeneratie op max lijkt me erg vervelend voor de auto achter je, dan springt je remlicht toch continue aan bij het minste dat je de stroompedaal lost? Ik ben zoals de meeste hierboven ook een ‘flipperaar’, maar sommige ritjes blijft hij gewoon heel de tijd op 1/default staan.
Ik heb wel geen ACC en de AC gebruik ik ook nooit, ik zet de Limiter altijd op.