Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 69 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet62
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-02-2024
[quote]Pannekoek81 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:36:
Sinds de laatste 2 weken toch meer problemen met de Megane en het laden. Ging altijd goed, maar sinds 2.1.1 (of dit er iets mee te maken heeft, denk ik niet) heb ik dat meerdere laadpalen, zowel op kantoor als publieke het niet meer doen bij mij. Collega's met een Tesla of Cupra laden er zonder problemen.

Daarnaast staat de camera geregeld vast op die "bird view" terwijl er niks achter de auto aanwezig is.

De dealer toch maar eens gaan bezoeken.

Hallo, ook ik heb veel problemen met het laden, de ene keer kan ik wel thuisladen en de andere keer weer niet. Vaak kon ik dan nog wel bij een openbare laadpaal laden maar afgelopen maandag lukte dat ook niet meer. Ik heb daarop Renault Routeservice gebeld en mijn auto is door een bergingsbedrijf opgehaald en staat nu bij de dealer. Omdat ik al langer problemen had stond ik ook in contact met de installateur en fabrikant van mijn thuislaadpaal. Een medewerker van de fabrikant had ook problemen met laden en stond in contact met Renault. Afgelopen woensdag is bij zijn auto aantal updates ingevoerd en de problemen zouden zijn opgelost. Ik het zojuist de informatie over deze updates ontvangen en deze gelijk doorgestuurd naar de dealer waar mijn auto staat. Het gaat om het volgende: Nu is de update uitgevoerd van de lader van de auto en het probleem is weg. Mogelijk heb je hier wat aan als je naar de dealer gaat.

met vriendelijke groet, Piet

In de omschrijving van de update van Renault staat:
Programmering van de computer tractiebatterijlader (OBC_3233) en de centrale regeleenheid elektrische auto (HEVC_946):
Detectiedrempel van DTC P15A923 te gevoelig op bepaalde laadaansluitingen.
De updates die zijn uitgevoerd zijn de volgende:
ECU HEVC_946, van 237D30882R naar 237D30882R (lijkt hetzelfde maar kennelijk is dit als ‘update’ meegenomen.)
ECU OBC_3233, van 296C60108R naar 296C60109R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:39
BVice schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Kun je wel al voorverwarmen via de app enz? Zo ja, dan ben je klaar. Zo nee, even een paar dagen (weken?) geduld.
Ik kan helemaal niets met de app, nog niet eens de kilometerstand bekijken. Youtube filmpjes net nog maar eens bekeken en een uur zitten prutsen maar ik kom geen steek verder. Ik ga maar een ticket inschieten bij Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 11:22
pbennink schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Ik kan helemaal niets met de app, nog niet eens de kilometerstand bekijken. Youtube filmpjes net nog maar eens bekeken en een uur zitten prutsen maar ik kom geen steek verder. Ik ga maar een ticket inschieten bij Renault.
maar je hebt de auto toch net opgehaald? Zoek even in dit topic, het kan best een tijdje duren nadat je de auto hebt gekregen voordat die connectie werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbennink
BVice schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:38:
[...]

maar je hebt de auto toch net opgehaald? Zoek even in dit topic, het kan best een tijdje duren nadat je de auto hebt gekregen voordat die connectie werkt.
Ik heb Klantenservice Renault Nederland gebeld. Die konden zien dat alle contracten etc. aktief waren en adviseerde me om een factory reset uit te voeren. Daarna fluitend door alle aanmeldingen heengelopen en nu werkt het allemaal zoals het hoort. Simpele oplossing, ik had het zelf kunnen verzinnen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zo sta je in Denemarken vast bij een laadpaal. 12v accu waarschijnlijk brak zonder vooraankondiging, paar minuten bij de snellader geladen, wil de auto weer starten: foutmeldingen. De accu stond op 11V en accupack + laadkabels bood geen soelaas. De wagen moet nu worden afgesleept. Maandag is de dealer pas weer aanwezig, dus dat wordt een paar dagen in een hotel ergens in het midden van Denemarken ipv Kopenhagen. Snork :P

Jammer, de rest van de rit ging goed. Eerste keer snelladen zonder voorverwarmen met een 60kw zo'n beetje, daarna was de accu al warmer en ging het met 70-90kw. Niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelsi
  • Laatst online: 21-02-2024
Vraagje, sinds een aantal weken hoor ik bij het optrekken een zoemend, versnellend, elektromotorachtig geluid. Dit is mij dus een aantal weken terug opgevallen. Dit was tevens rond update 2.1.2. Het geluid begint vanuit stilstand en verdwijnt wanneer de auto een snelheid heeft van rond de 40 km per uur. Is dit voor een ander herkenbaar? Of is dit het geluid wat de auto express maakt voor voetgangers. Mijn vriendin valt het inmiddels ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larskov
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-05 13:28
Boelsi schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:57:
Vraagje, sinds een aantal weken hoor ik bij het optrekken een zoemend, versnellend, elektromotorachtig geluid. Dit is mij dus een aantal weken terug opgevallen. Dit was tevens rond update 2.1.2. Het geluid begint vanuit stilstand en verdwijnt wanneer de auto een snelheid heeft van rond de 40 km per uur. Is dit voor een ander herkenbaar? Of is dit het geluid wat de auto express maakt voor voetgangers. Mijn vriendin valt het inmiddels ook op.
Bij mijn weten heb ik dat vanaf begin af aan ook al, heb hem nu ruim een jaar. Met name vanuit stilstand en als je wat steviger optrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:06
Dat is vrij normaal. Volgens mij hoor je de AVAS. De sterkte van dat geluid kun je trouwens instellen. Misschien dat het na een update terug is geschoten naar een hardere default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Laatst online: 16-09 20:06
Oh en er is daarnaast een hele geeky video over van Renault zelf: YouTube: The story behind the sound design with Jean-Michel Jarre : the docum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:34
Hebben jullie ook dat het beeld van de achteruitrijcamera meedraaid met het stuur sinds 2.1.2?
Super irritant, en krijg het ook niet weg via de instellingen.

[Video: https://imgur.com/a/61yV597]

[ Voor 6% gewijzigd door Centauriprime op 10-02-2024 23:07 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 17:26

JanAd

Wind’s howling

Bedoel je die blauwe lijnen? Dat is toch gewoon je rijrichting?
Ik heb dat altijd al gehad. (Ik heb wel het 360° graden camera pakket).
Ik merk sinds 2.1.2 geen enkel verschil op de camera’s… Dat zoomen en het bovenaanzicht heb ik altijd al gehad.

Edit: Ahja, nu zie ik de beweging. Zal er eens op letten, is mij nog nooit opgevallen.

[ Voor 15% gewijzigd door JanAd op 11-02-2024 19:34 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:59

Japie.G

Colour Classic

JanAd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 06:49:
Bedoel je die blauwe lijnen? Dat is toch gewoon je rijrichting?
Ik heb dat altijd al gehad. (Ik heb wel het 360° graden camera pakket).
Ik merk sinds 2.1.2 geen enkel verschil op de camera’s… Dat zoomen en het bovenaanzicht heb ik altijd al gehad.
Dit

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Centauriprime schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:05:
Hebben jullie ook dat het beeld van de achteruitrijcamera meedraaid met het stuur sinds 2.1.2?
Super irritant, en krijg het ook niet weg via de instellingen.

[Video]
Dit had mijn Megane uit 2012 al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:16
Temperaturen van rond de 10 graden beginnen de range inmiddels alweer aardig goed te doen. Dit is op winterbanden en aardig wat snelweg KM's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCH01RG1ivnEHVePWC6WdKgobNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgkGMSWiNO3vKymmwJXhD7tU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Nee, niet de rijrichting lijnen kijk naar de kentekenplaat.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:24

The Wizard

Moderator Mobile
Razer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:07:
Temperaturen van rond de 10 graden beginnen de range inmiddels alweer aardig goed te doen. Dit is op winterbanden en aardig wat snelweg KM's:

[Afbeelding]
Yep, gisteren 330 km gereden, 40% snelweg, de rest 80/60/50 km wegen. Kwam op 15,4 kWh/100 km, incl. nog voorverwarmen voor het bijladen bij een Tesla SuC. Maar gisteren was het natuurlijk ook erg lekker weer, 14/15 graden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 11:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

Centauriprime schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:25:
Nee, niet de rijrichting lijnen kijk naar de kentekenplaat.
Ja doet hij hier ook. Het praktisch nut ontgaat mij. Het bijdraaien is zo subtiel dat het weinig extra zicht oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe de reset procedure eruit ziet om de 12v accu te vervangen. In een handleiding van Renault wordt verwezen naar MR ENG RPR-001824182 maar die kan ik nergens vinden helaas.

Enige wat ik op internet kon vinden:
It requires unplugging the 12V battery AND pulling out fuses under the hood (only fuses finally killed the computer and forced reboot, without 12V battery it it still ran off the inverter/main battery.)

BTW: there's no physical emergency cable release. Confirmed with Renault Assist. If the car does not stop charging and the reset doesn't help, you're SOL.
Maar heb liever de handleiding in de hand :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:40:
En zo sta je in Denemarken vast bij een laadpaal.
Clever laadpaal?
Wel balen daar niet van.
Boelsi schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:57:
Is je misschien niet eerder opgevallen (er zijn een paar opties en bij sommige hoor jij het amper) maar dit is gewoon verplicht. Tot een bepaalde snelheid (ik dacht dat het tot 26 km/u was) moet dat geluid te horen zijn.
Voor o.a. voetgangers etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larskov
Zjanzjak schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Clever laadpaal?
Wel balen daar niet van.

[...]

Is je misschien niet eerder opgevallen (er zijn een paar opties en bij sommige hoor jij het amper) maar dit is gewoon verplicht. Tot een bepaalde snelheid (ik dacht dat het tot 26 km/u was) moet dat geluid te horen zijn.
Voor o.a. voetgangers etc.
De Porsche Taycan maakt er zelfs een gesimuleerd race geluid bij. Dat vind ik een echt de sneuheid ten top. 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Aan de mensen met een evolution ER. Hebben jullie ook van die uitstulpingen in de voorbumer net langs de nummerplaat? 2 links en 2 rechts. 1 ervan is goed te zien op de foto. Mijn vermoeden is dat hier het kliksysteem zit van de bumper. Niet zo strak afgewerkt. De uitstulpingen zijn niet voelbaar.

Ps: Ik heb dus zeker nergens tegen gereden met mijn bumper.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBuqemmv-v6QlsiEpX2uZWVVEC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5gG2LnISiTHkZ5pz7TNXX2e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xewsUD9T130Py2O2KGcPcT8RNGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRjTiPK84PN8bLmF0zuIJuOR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vazNS9KIx9_b1Iud-mxt6KpNGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWy4uHktHlfDeNLzzEsjC6ks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdG_EWXB9C9eTXEdw5BtrpouE4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUbjPEwAY1eQNiIFwrmabxEI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelsi
  • Laatst online: 21-02-2024
Hier ook de evolution er. Ik heb die bobbeltjes niet. Ook nog gekeken met een zaklamp.

[ Voor 4% gewijzigd door Boelsi op 12-02-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Boelsi schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:51:
Hier ook de evolution er. Ik heb die bobbeltjes niet. Ook nog gekeken met een zaklamp.
Bedankt om te kijken. Met een zaklamp zie je het inderdaad zeker niet. Dan zijn ze bij mij ook weg.

Best zie je zie als er lichtinval is recht op de bumper en vanop 1m voor de wagen.

Vind het allesinds merkwaardig. Het voelt niet als een bobbeltje maar het ziet er zo wel uit. Lijkt erop dat met de bumper op te klikken wat teveel kracht is gezet in de fabriek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• viggen60
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:33
Heb sinds begin vorige week ook mijn nieuwe Renault ER versie (met dakkoffer)
Tot nu toe heel tevreden van deze wagen.

Mijn vraag is: Wat met het opladen van de batterij? De garage raden aan om tot altijd max 80% opladen om de levensduur van de batterij te vrijwaren. Klopt dit? Of is 100% geen enkel probleem.

Klein beetje achtergrond: ikzelf rij gemiddeld 45.000km per jaar

Merci.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlGTycEf1REeijcg99I_IyeOrBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI7v793FAc8HUKDkjqyBcKIz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-cShhpuoVj1NP1fQznhfkhVAcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADcmb9Pfem7tD2JccAsTAttU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j97YPfzZpf1RNrF2zO6yc_q6e7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqu45lPTxLEpR6VnB8NZDf24.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:16
viggen60 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:14:

Mijn vraag is: Wat met het opladen van de batterij? De garage raden aan om tot altijd max 80% opladen om de levensduur van de batterij te vrijwaren. Klopt dit? Of is 100% geen enkel probleem.

Merci.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je auto!
Voor de batterij techniek die Renault gebruikt is het inderdaad aan te bevelen de accu zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% te houden. Hetzelfde als met een telefoonbatterij :) Vervolgens bijvoorbeeld 1x per maand de auto eens goed leeg rijden en tot 100% laden om alle accu cellen actief te houden en te kalibreren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eewokney
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 08:59
opladen van een batterij tot 100% is niet het beste, je rekt dan de batterij uit tot zijn maximum en dat is niet goed voor de levensduur.
grafiek van batteryuniversity.com
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a88PhRknIMPZZeotFU_lRzL4KGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jCjM9HJsvyb7IeYiKbcVvcba.png?f=fotoalbum_large

je ziet alle batterijen de de getest hebben met continue opladen en afladen waarbij ze hem helemaal opladen tot 100% het minst lang mee gaan vergeleken met de rest.
Je ziet dat 60% van je capaciteit gebruiken tussen de 85% en 25% (groene lijn) langer mee gaat dan 50% gebruiken tussen de 100% en 50% van de totale capaciteit (donkerblauwe lijn).

heb je een makkelijke locatie om regelmatig op te laden voor je reguliere gebruik, laad hem dan op tot 80%
De originele bron van de data https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries

[ Voor 28% gewijzigd door Eewokney op 13-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:12:
Kreeg vanmorgen weer de door mij gewraakte V02 elektromotor update en ja hoor, weer loopt de hele zooi vast. Ondanks contact met RenaultNL en doorsturen van foto's van software levels etc.. Man man man. Wordt er ondertussen kierewiet van. IK WIL DIE V02 ELEKTROMOTOR UPDATE NIET!!
Na wederom meerdere keren contact en uiteindelijk ook met Renault Frankrijk kreeg ik deze morgen na de zoveelste factory reset van de wagen een service update gepushed vanuit Frankrijk. Deze installeerde succesvol en heeft er ook voor gezorgd dat de gewraakte V02 ELEKTROMOTOR update inmiddels als mislukt geregistreerd staat in mijn updatelijst. Dat is vooruitgang :-) De laatste 4x was er namelijk überhaupt geen registratie van gefaalde update. Ik heb weer een beetje hoop dat die service update er voor kan zorgen dat de volgende keer dat die k*tupdate binnenkomt wel een succesvolle installatie volgt..

Ik moet erbij zeggen dat de contacten met RenaultNL en indirect ook Renault FR prima verlopen. Geeft de burger moed.

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 13-02-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:46
Eewokney schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:31:
opladen van een batterij tot 100% is niet het beste, je rekt dan de batterij uit tot zijn maximum en dat is niet goed voor de levensduur.
grafiek van batteryuniversity.com
[Afbeelding]

je ziet alle batterijen de de getest hebben met continue opladen en afladen waarbij ze hem helemaal opladen tot 100% het minst lang mee gaan vergeleken met de rest.
Je ziet dat 60% van je capaciteit gebruiken tussen de 85% en 25% (groene lijn) langer mee gaat dan 50% gebruiken tussen de 100% en 50% van de totale capaciteit (donkerblauwe lijn).

heb je een makkelijke locatie om regelmatig op te laden voor je reguliere gebruik, laad hem dan op tot 80%
De originele bron van de data https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries
Maar als ik nu 1000 keer van 25-100% laad met gemiddeld zo'n 250km range per laadbeurt..... dan zit ik dus aan de 2,5 ton qua totale km's en dan heeft mijn accu nog 90% capaciteit dat is dan 25km range per laadbeurt minder..... waar hebben we het dan over? Als het niet nodig is laad ik mijn accu niet tot 100% maar als ik ver weg moet doe ik het met een gerust hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Japie.G schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Na wederom meerdere keren contact en uiteindelijk ook met Renault Frankrijk kreeg ik deze morgen na de zoveelste factory reset van de wagen een service update gepushed vanuit Frankrijk. Deze installeerde succesvol en heeft er ook voor gezorgd dat de gewraakte V02 ELEKTROMOTOR update inmiddels als mislukt geregistreerd staat in mijn updatelijst. Dat is vooruitgang :-) De laatste 4x was er namelijk überhaupt geen registratie van gefaalde update. Ik heb weer een beetje hoop dat die service update er voor kan zorgen dat de volgende keer dat die k*tupdate binnenkomt wel een succesvolle installatie volgt..

Ik moet erbij zeggen dat de contacten met RenaultNL en indirect ook Renault FR prima verlopen. Geeft de burger moed.
Mee eensch, service van Renault is prima op dit vlak, nu nog eens zien dat die 1.1.0 tractieaccu update zich na 5 keer mislukken en opnieuw doorzetten door Renault FR zich nog gaat melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Surfroy01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Mee eensch, service van Renault is prima op dit vlak, nu nog eens zien dat die 1.1.0 tractieaccu update zich na 5 keer mislukken en opnieuw doorzetten door Renault FR zich nog gaat melden.
Wat jij hebt met fractieaccu heb ik dus met v02 elektromotor. Als tweaker ben ik toch benieuwd wat daar achter zit. Komen we nooit achter ben ik bang :-) Duimen dat het opgelost is/wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 09:41

Megalodon86

Enzyme X

viggen60 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:14:

Merci.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In het wit toch ook wel een mooie bak, gefeliciteerd :*)

Ik begrijp dat je hem vooral niet moet wegzetten als hij helemaal vol of vrijwel leeg is. Dus na 100% laden meteen mee gaan rijden, en als hij bijna leeg is snel aan de lader. En als het volledige bereik niet nodig is, lekker tussen 20 en 80% blijven inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eewokney
Surfroy01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Maar als ik nu 1000 keer van 25-100% laad met gemiddeld zo'n 250km range per laadbeurt..... dan zit ik dus aan de 2,5 ton qua totale km's en dan heeft mijn accu nog 90% capaciteit dat is dan 25km range per laadbeurt minder..... waar hebben we het dan over? Als het niet nodig is laad ik mijn accu niet tot 100% maar als ik ver weg moet doe ik het met een gerust hart.
Dat is de juiste manier van denken lijkt mij. Als je reguliere afstand het toelaat laden tot 80% en wanneer nodig tot 100% en niet druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Eewokney schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Dat is de juiste manier van denken lijkt mij. Als je reguliere afstand het toelaat laden tot 80% en wanneer nodig tot 100% en niet druk maken.
This is the way :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constant14
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-09 09:29
Na 2,5 maand wel tevreden met de Megane op een paar dingen na n.l.:

- rare meldingen dat je bijna een ongeluk krijgt
- lanekeeping doet zeker vreemd bij wegen zonder middenstreep maar op wegen met ook
- we hadden een Ratio lader die het niet deed en is nu omgeruild voor een Zaptec. Het schijnt dat Renault een update hadden uitgebracht voor de Ratio lader maar de omruil actie was al gepland

Zijn er meer die van die vreemde meldingen krijgen? Die bijna ongeluk meldingen ook iedere keer op dezelfde plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
constant14 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:59:
Na 2,5 maand wel tevreden met de Megane op een paar dingen na n.l.:

- rare meldingen dat je bijna een ongeluk krijgt
- lanekeeping doet zeker vreemd bij wegen zonder middenstreep maar op wegen met ook
- we hadden een Ratio lader die het niet deed en is nu omgeruild voor een Zaptec. Het schijnt dat Renault een update hadden uitgebracht voor de Ratio lader maar de omruil actie was al gepland

Zijn er meer die van die vreemde meldingen krijgen? Die bijna ongeluk meldingen ook iedere keer op dezelfde plekken.
Ja hier ook regelmatig spookmelding. Goed om ongelukken te maken met een bumperklever. Vlieg regelmatig hard in de remmen.

Lane assist valt bij mij wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Hebben die problemen altijd al gespeeld? Of bijv. alleen als je auto net even wat viezer is dan normaal? Oftewel, ligt het aan de sensoren of aan de software? Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Megalodon86 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:44:
Hebben die problemen altijd al gespeeld? Of bijv. alleen als je auto net even wat viezer is dan normaal? Oftewel, ligt het aan de sensoren of aan de software? Enig idee?
Altijd, mijn auto is meestal kraaknet. Ik merk alvast geen verschil tussen een pas gewassen wagen of een wagen na 1 week.

Vermoedelijk software, valt weinig aan te doen maar zou eigelijk niet mogen...

Welke versie heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Na 5 keer mislukken van 1.1.0 tractieaccu update OTA werd ik net gebeld door Renault NL, dat ze vanuit Frankrijk het verzoek hebben gekregen om de auto bij de dealer te brengen omdat er een update en configuratie plaats moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Surfroy01 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
Na 5 keer mislukken van 1.1.0 tractieaccu update OTA werd ik net gebeld door Renault NL, dat ze vanuit Frankrijk het verzoek hebben gekregen om de auto bij de dealer te brengen omdat er een update en configuratie plaats moet vinden.
Zijn die updates zo dringend? Je kan toch ook altijd bij het volgende onderhoud de update laten mee uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Vandaag aan een Allegro snellader gestaan met preconditionering. 15%.
Samen met iemand anders stond ik aan de 300kW laadpaal te laden.

De andere persoon was aan het laden aan 70kW, ikzelf startte ocharm aan 7kW, oplopend tot 21kW maar niet hoger te krijgen.
Totdat de persoon vertrok en toen had ik ineens 80kW.

Naderhand kwam er opnieuw een andere persoon bij me staan (Porsche) en die startte ook aan 20kW, terwijl ik aan 70kW verder binnen trok.

De porsche steeg pas in kW nadat ik terug afgekoppeld had.

Meestal zorg ik ervoor dat ik volledig 1 paal voor mijn eigen heb (niet langs snelweg laden maar ergens op een industrieterrein). Maar dit vind ik nu wel heel begrenzend, zeker als je aan een 300kW paal staat. Dan zou je toch zeggen 150kW/ auto?

Of wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dat, ongeacht welke wagen dan ook, je wel vaker ziet dat bij 1 laadpaal met 2 laadpunten de snelheid inzakt/kan inzakken bij 2 aangekoppelde wagens. AC en DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Zjanzjak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Dat, ongeacht welke wagen dan ook, je wel vaker ziet dat bij 1 laadpaal met 2 laadpunten de snelheid inzakt/kan inzakken bij 2 aangekoppelde wagens. AC en DC.
Ja klopt. Dit was mijn eerste ervaring door met 2 te laden aan 1 laadpaal.

Maar een 300kW laadpaal die uiteindelijk maar 100kW levert dat vind ik wel zeer ondermaats. Of er was iets mis met juist die paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
DeJos1985 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:04:
Maar een 300kW laadpaal die uiteindelijk maar 100kW levert dat vind ik wel zeer ondermaats.
Och ja, ik kijk er echt niet van op.

Maar goed, dit hoort meer thuis in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en daar lees ik dit wel vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

DeJos1985 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:46:
[...]

Altijd, mijn auto is meestal kraaknet. Ik merk alvast geen verschil tussen een pas gewassen wagen of een wagen na 1 week.

Vermoedelijk software, valt weinig aan te doen maar zou eigelijk niet mogen...

Welke versie heb je?
Ik zit hier alvast mee te lezen, maar krijg mijn Megane Techno pas in april :D

• Surfroy01
DeJos1985 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:24:
[...]

Zijn die updates zo dringend? Je kan toch ook altijd bij het volgende onderhoud de update laten mee uitvoeren?
Geen idee of ie dringend is maar waarom krijg je überhaupt updates is dan de vraag die je kunt stellen. Het gaat mij meer om het feit dat ie steeds mislukt.

• Surfroy01
Hoeveel kan onze Megane max laden,140kW? Ik heb hem ooit heel even op 125kW ergens gehad om dan meteen in te zakken naar <100kW. Ach 95% van de tijd laad ik hem thuis lekker rustig met max 11kW, vind het batterijtje nog lekkerder ook.

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Max 130kW op DC en 22kw AC.

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:18
Soms vraag ik me toch wel af of sommige mensen zo maar een handtekening onder een koopcontract zetten zonder te weten wat ze kopen. Dit zijn toch wel belangrijke dingen om te weten als je een ev koopt.

[ Voor 38% gewijzigd door Mark146 op 15-02-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 17:18
Mark146 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:58:
Soms vraag ik me toch wel af of sommige mensen zo maar een handtekening onder een koopcontract zetten zonder te weten wat ze kopen. Dit zijn toch wel belangrijke dingen om te weten als je een ev koopt.
Je hebt mensen die pas na tig jaar erachter komen dat de auto bepaalde opties heeft. Ook onbegrijpelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfroy01
Zo leerde ik pas een paar weken geleden, heeft even niks met een EV te maken, dat je bij veel auto's aan de benzine meter kunt zien aan welke kant de vulopening zit 🤣 en ik rij pas 40 jaar auto!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

De technische details zijn niet aan iedereen besteed. De meeste Tweakers hier weten zo'n dingen natuurlijk wel 😅

• larskov
Gisteren m’n Megane aan gort gereden 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️
Stond nota bene bij de Gamma in een parkeervak stil en aan de telefoon. Ik was er vanuit gegaan dat hij in z’n achteruit stond. Bleek hij in z’n D te staan. Tot overmaat van ramp schiet m’n gladde sneaker van de rem op het gas. Tot overmaat van ramp rijdt de berger ook nog de rest van de bumper eronderuit. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tj1PsKSBE4z_04wWugGmzMTR24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OC7Fkia1ppB37FeyB9Co3fIA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgO9bOf4DyYPYJ5IJ1oF8m13oLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYSjRlMuU9wE96m5JQarIg2k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHo9hkKlrp471o2HrMcBT92csMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL3wi6TRO84cJZXqjytt44QP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRsGsngPLGDR7E8nq7hQQ8k7OQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NITawGttTiWpeGDiK8OmBoK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syNxf1UAAxl1KERK3wsuOQuSgLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK0WJ2W4No86nmigMXhXPBoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBmOuGFJdE1H1KsAyh3TiDkgAwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiReGCZRig1vNEYrFvjXtPep.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben bang dat ik hem lang kwijt zal zijn 😭

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:19
Au, dat is niet mooi om te zien 😒
Ik ben nu al bijna 2x mijn garagedeur ingereden omdat niet in D stond...

Ik vind het schakelpootje het grootste minpunt aan de auto.
Had liever een switch of draaiknop gehad.

• larskov
LaTiNo156 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:13:

Ja ik ook alhoewel je er wel weer aan went ook . Dit was een hele stomme domme fout. 20 jaar geen deukje gereden. Overigens was mijn achteruitrijpiepje sinds update 2.1.2 ineens wel was veranderd viel me op maar daar had dit uiteraard niks mee te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLIR6JBQgS2-_G7dBllO6AObrgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUKkYMzfrNmybbFfXdSlSKLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Tot tijd een nieuwe Peugeot 308.

[ Voor 26% gewijzigd door larskov op 15-02-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
LaTiNo156 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:13:

Nou, ik maak vaker fouten met de draaiknop in mijn Kia EV6 dan in de Megane :P. Maar idd, ik kijk altijd wel als ie in de goede versnelling staat, maar het gebeurt altijd op een moment dat je snel weg wil. Murphy is a b*tch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik vind die knop juist heel intuïtief, na 20Kkm nog nooit verkeerd geselecteerd. Wel dat ie soms jengelt dat ie niet goed in de versnelling staat. 1 keer gehad dat ie niet van de parkeerstand af wilde. Dat was met een ctr alt del actie verholpen (auto uit, op slot, van slot af en starten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke.warm
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-03 21:10
Surfroy01 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:55:
Ik vind die knop juist heel intuïtief, na 20Kkm nog nooit verkeerd geselecteerd. Wel dat ie soms jengelt dat ie niet goed in de versnelling staat. 1 keer gehad dat ie niet van de parkeerstand af wilde. Dat was met een ctr alt del actie verholpen (auto uit, op slot, van slot af en starten).
Ik vind het ook prima werken. In het begin zette ik nog wel eens de ruitenwissers aan in plaats van de auto in Drive, maar dat geeft niet zulke desastreuze gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenriL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 17:04
Ik ben een paar maanden terug eens bij de dealer geweest voor een rammel (zelf gefikst met de tip van Surfroy01) , ze konden niks vinden maar hebben wel nieuwe rubbers voor de schokdempers besteld. dit was een bekend euvel en stond een passieve actie op. nu wordt dit binnekort uitgevoerd. Ik moet zeggen dat ik daar niet echt last van heb. behalve dat het soms iets bonkig is op een klinker weg, of de auto deint als je remt. maar ik weet niet of het daaraan gerelateerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Ja dat deinen idd om zeeziek van te worden in de file. Laat effe weten of dat weg is.

Verder had ik wel graag meer indicatie gehad bij het omschakelen van R naar D.
Als je achteruit wegrijd en overschakeld naar D moet je altijd maar visueel controleren.
Paar keer gehad dat ie toch nog in R stond terwijl de stok helemaal naar beneden geduwd.

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 10:19
Mijn intuïtie is kennelijk compleet tegengesteld. Ik kan er niet aan wennen dat omhoog naar achter en omlaag naar voren is. Bij een schakelauto is 1 ook naar voren en achteruit naar achter. Dus bij parkeren en wegrijden kijk ik steeds driemaal of de hendel goed staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

idd, ik heb zelfs in de auto van m'n vriendin problemen met de automaat... Ik pak door 'muscle memory' vanzelf naar het stuur ipv naar de eerder klassieke automaat pook van de BMW. :+

Verder vind ik het ondertussen een uitstekend systeem, ik zou niet meer willen wisselen. Hoewel dat vooral gewoonte zal zijn en elk ander systeem went ook wel weer.

Achteruit is toch nogal duidelijk aan de camera op het scherm, zou ik denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Centauriprime schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:37:
Ja dat deinen idd om zeeziek van te worden in de file. Laat effe weten of dat weg is.

Verder had ik wel graag meer indicatie gehad bij het omschakelen van R naar D.
Als je achteruit wegrijd en overschakeld naar D moet je altijd maar visueel controleren.
Paar keer gehad dat ie toch nog in R stond terwijl de stok helemaal naar beneden geduwd.
Ook gehad een keer bij het snel willen keren op de weg. Schrok me wezenloos haha. Ik reed bijna de sloot in. Gelukkig geen schade zoals @larskov

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 16-02-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Japie.G schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:57:
Ook gehad een keer bij het snel willen keren op de weg. Schrok me wezenloos haha. Ik reed bijna de sloot in. Gelukkig geen schade zoals @larskov
Ik heb ook geregeld dat de versnelling niet staat zoals mijn bedoeling was. Vooral als je even snel wilt manoeuvreren erg vervelend. In zo’n situatie wil ik niet eerst naar de schakelindicatie hoeven kijken, maar het blijkt jammer genoeg essentieel. Blindelings vertrouwen dat het goed is gegaan is er niet bij.

Mijn vermoeden is dat ik dan de rem niet ver genoeg heb ingetrapt. Maar zeker weten doe ik het (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
JanAd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:32:
Achteruit is toch nogal duidelijk aan de camera op het scherm, zou ik denken ;)
Daar heb je helaas weinig aan als de overschakeling van R naar D niet goed is gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Visje99 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:15:
Mijn intuïtie is kennelijk compleet tegengesteld. Ik kan er niet aan wennen dat omhoog naar achter en omlaag naar voren is. Bij een schakelauto is 1 ook naar voren en achteruit naar achter. Dus bij parkeren en wegrijden kijk ik steeds driemaal of de hendel goed staat.
Ik vind het juist super intuïtief. Grappig hoe dat kennelijk van persoon tot wisselt. Wel vervelend als het voor jou juist tegen-intuïtief is.

Overigens is het bij lang niet alle schakelauto’s zo dat de acheruit naar achteren is. Er zijn er zat waarbij de achteruit naast de 1 vooruit is. En dan hebben sommige niet eens een vergrendeling op de achteruit zitten …

En dan heb je ook nog de sportbakken, waarbij linksvoor de achteruit is, linksachter de 1, middenvoor de 2, middenachter de 3, etc. Dat moet echt helemaal wennen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Visje99 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Bij een klassieke automaat is de D altijd naar beneden, vandaar dat het ook zo is met een stuurversnelling. Al die Amerikaanse auto's hebben dat ook op die manier. Behalve Tesla met de laatste update waar je naar boven moet swipen voor D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viggen60
In mijn notificatiescherm blijven er altijd twee meldingen staan die ik niet kan wegzetten, of uitzetten. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHf6PcHku8h_YR0fgQd-QnD7c9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oTo1lbSjrCCedgxnh7JLIeY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:47
Melding van Google assistent heb ik ook heel lang gehad. Met Renault NL hier ook mee bezig geweest maar konden het niet oplossen. Heb nu het schuifje met meldingen op uit staan. Hoort niet maar werd gek van die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Google melding krijg je weg door in app scherm ff je vinger op de assistent app te houden en geforceerd te herstarten of even de cache te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:47
Klopt maar dan is hij twee dagen later weer terug bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Japie.G schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:27:
Google melding krijg je weg door in app scherm ff je vinger op de assistent app te houden en geforceerd te herstarten of even de cache te legen.
Deze tip ga ik ook eens gebruiken, dank! Heb je toevallig ook nog een tip om van de volkomen overbodige melding “Verbonden met Apple Carplay” af te komen die elke keer verschijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-09 22:16
larskov schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:09:
Gisteren m’n Megane aan gort gereden 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️
Stond nota bene bij de Gamma in een parkeervak stil en aan de telefoon. Ik was er vanuit gegaan dat hij in z’n achteruit stond. Bleek hij in z’n D te staan. Tot overmaat van ramp schiet m’n gladde sneaker van de rem op het gas. Tot overmaat van ramp rijdt de berger ook nog de rest van de bumper eronderuit. Resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben bang dat ik hem lang kwijt zal zijn 😭
ai, zuur. Maar zo te zien had het veel erger kunnen aflopen, als er nog meer wagens aan de andere kant stonden, of zelfs mensen. Hopelijk ben je zelf ook alleen met de schok (en rekening) vrijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larskov
vayshen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:35:
[...]

ai, zuur. Maar zo te zien had het veel erger kunnen aflopen, als er nog meer wagens aan de andere kant stonden, of zelfs mensen. Hopelijk ben je zelf ook alleen met de schok (en rekening) vrijgekomen.
Zeker. Eigen risico van €150,-. Geen letsel aan derden of mezelf. Nu alleen wachten op hoelang ik hem kwijt ben. Tot die tijd is die 308 ook prima. Meer (multimedia) opties dan mijn equilibre :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrolijkefluiter
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-08 23:21
Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Sinds begin dit jaar ben ik EV-rijder met een Renault Megane E-tech. Eén van de redenen dat ik voor deze auto ben gegaan, was het feit dat hij met 3-fase (22kW) kan laden bij een laadpaal bij mij in de wijk, en met 130kW bij een snellader. Echter, in de praktijk haal ik beide snelheden niet. In de wijk meestal zo'n 11kW en laatst (voor het eerst) bij een snellader 35 kW.

Ik ben een beginneling op dit gebied en voordat ik met mijn vraag bij de garageaankoop, wilde ik even checken of er misschien een logische verklaring voor dit verschil in laadsnelheid is. Ben benieuwd naar jullie gedachten!

Groet,
vrolijkefluiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

vrolijkefluiter schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:20:
Beste allemaal,

Sinds begin dit jaar ben ik EV-rijder met een Renault Megane E-tech. Eén van de redenen dat ik voor deze auto ben gegaan, was het feit dat hij met 3-fase (22kW) kan laden bij een laadpaal bij mij in de wijk, en met 130kW bij een snellader. Echter, in de praktijk haal ik beide snelheden niet. In de wijk meestal zo'n 11kW en laatst (voor het eerst) bij een snellader 35 kW.

Ik ben een beginneling op dit gebied en voordat ik met mijn vraag bij de garageaankoop, wilde ik even checken of er misschien een logische verklaring voor dit verschil in laadsnelheid is. Ben benieuwd naar jullie gedachten!

Groet,
vrolijkefluiter
Voor het snelladen, testen of je boordlader in orde is:
Voer een snellaadstation als eindbestemming in in je Google navigatie. Rij er heen en zorg dat je minimaal 30 minuten onderweg bent (dit zorgt ervoor dat je accu op de juiste temperatuur is) en met een accupercentage ONDER de 20 procent aankomt. De auto MOET dan 130kw halen mits de paal het ook daadwerkelijk kan leveren.

Voor het regulier laden aan een 22kw paal:
Dit is lastig te testen aangezien bijna alle palen in NL slechts 11kw leveren.. Je moet echt een paal hebben waarvan je van iemand anders zeker weet dat die 22kw kan doen. Palen op een industrieterrein hebben de meeste kans ook daadwerkelijk 22kw te kunnen leveren als je de enige wagen aan de paal bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 19-02-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
vrolijkefluiter schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:20:
Beste allemaal,

Groet,
vrolijkefluiter
voor de 130kW tip, zie hierboven inderdaad.

Voor het 22kW AC laden: welke laadpaal/palen heb je geprobeerd? Als je even de nummers of adressen geeft kun je wel checken of het een 11kW of 22kW is. Maar de meeste losse laadpalen op straat zijn 11kW per stopcontact. 22kW vind je eerder in parkeergarages, laadpleinen en bedrijven enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrolijkefluiter
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-08 23:21
BVice schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:47:
[...]

voor de 130kW tip, zie hierboven inderdaad.

Voor het 22kW AC laden: welke laadpaal/palen heb je geprobeerd? Als je even de nummers of adressen geeft kun je wel checken of het een 11kW of 22kW is. Maar de meeste losse laadpalen op straat zijn 11kW per stopcontact. 22kW vind je eerder in parkeergarages, laadpleinen en bedrijven enz.
Dank voor de tips! Die van de snellaadpaal ga ik zeker op korte termijn proberen. Voor de laadpaal in de wijk: dat is Equans 89880807, op de Dr. Augustijnlaan in Rijswijk. Volgens oplaadpalen.nl en dergelijke zou die met 22kW moeten laden... vandaag: 28kWh geladen in bijna 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
vrolijkefluiter schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Dank voor de tips! Die van de snellaadpaal ga ik zeker op korte termijn proberen. Voor de laadpaal in de wijk: dat is Equans 89880807, op de Dr. Augustijnlaan in Rijswijk. Volgens oplaadpalen.nl en dergelijke zou die met 22kW moeten laden... vandaag: 28kWh geladen in bijna 3 uur.
In Voorburg heb ik vorige maand voor het eerst een 22KW laadpaal in het wild gezien. Op de Einddorpstraat 18 haalde ik bijna volle bak die 22KW binnen op mijn ZOE. Dus als je heeeeeeeel nieuwsgierig bent zou je dat een keer kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
[...]

het zou mij verbazen als deze daadwerkelijk 22kW is. De laadpaal kan technisch wel geschikt zijn voor 22kW, maar de voeding / aansluiting is doorgaans, net als thuis, 3x25A. Zelfs al zou het een 3x35A zijn is het vanwege de elektrotechnische regelgeving lastig om daadwerkelijk 22kW op het stopcontact te krijgen (dezelfde reden dan je thuis ook je groepen afzekert met 16A).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

BVice schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:41:
[...]

het zou mij verbazen als deze daadwerkelijk 22kW is. De laadpaal kan technisch wel geschikt zijn voor 22kW, maar de voeding / aansluiting is doorgaans, net als thuis, 3x25A. Zelfs al zou het een 3x35A zijn is het vanwege de elektrotechnische regelgeving lastig om daadwerkelijk 22kW op het stopcontact te krijgen (dezelfde reden dan je thuis ook je groepen afzekert met 16A).
Daarom heb je de meeste kans op 22kw levering op palen bij bedrijven op bedrijventerreinen. Die hebben doorgaans geen 3x25a voeding.

Om dit terug te brengen naar de Megane.. In oostenrijk had ik een paal welke een tarief rekende per minuut, en daadwerkelijk 22kw gaf. Dan ben je met de Megane wel spekkoper hoor. Het tarief was duidelijk zo ingesteld dat je bij 11kw op een 'normale' kwh prijs uit kwam, en met mijn megane dus voor de helft van t geld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Japie.G schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:46:
Daarom heb je de meeste kans op 22kw levering op palen bij bedrijven op bedrijventerreinen.
Niet echt een bedrijventerrein maar het zit wel onder een kantoren-complex, edoch, toch openbaar;
Interparking World Port Center, Kop van Zuid tegenover HotelNewYork, heeft 60 laadpunten die 22 kW leveren.
Tevens ook waar ik parkeer als ik naar kantoor ga en de Megane inderdaad zo weer 'vol' zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben m.b.t. de levertijden van een Megane E-tech? Deze week wordt er een zwarte Iconic bestelling door de LM geplaatst.

Dealer gaf eind vorig jaar zo'n 4 / 5 maanden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
B.Hofman schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:41:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben m.b.t. de levertijden van een Megane E-tech? Deze week wordt er een zwarte Iconic bestelling door de LM geplaatst.

Zat, alle mensen hier hebben daar ervaring mee. ;)
Alleen het verschilt echt per persoon en dus, zie mijn quote hieronder;
Zjanzjak schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:09:
Moet je voor de gein eens in dit topic zoeken op het woordje 'touw' 9 van de 10 berichten gaan hier namelijk over, en dat er geen touw aan vast te knopen is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

B.Hofman schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:41:

Ik kreeg te horen 3 maanden, een Techno. Verwacht hem begin april. We gaan het zien hoeveel daarvan klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Hofman
  • Nu online
Megalodon86 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Ik kreeg te horen 3 maanden, een Techno. Verwacht hem begin april. We gaan het zien hoeveel daarvan klopt :)
Helder, dat zijn mooie termijnen! Is productie / transport etc ook ergens online te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viggen60
Vraagje over het android automotive systeem in de Renault Megane.
Als je een melding krijgt dat de update mislukt is. Hoe kan je deze update opnieuw lanceren?
Is om naar versie 2.1.2 te gaan. Sta nu op 2.1.0.

[ Voor 7% gewijzigd door viggen60 op 21-02-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
viggen60 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:40:
Vraagje over het android automotive systeem in de Renault Megane.
Als je een melding krijgt dat de update mislukt is. Hoe kan je deze update opnieuw lanceren?
Is om naar versie 2.1.2 te gaan. Sta nu op 2.1.0.
Dat gaat vanzelf, je komt dan weer in de queue terecht, je zal hem vanzelf weer aangeboden krijgen. Wat ik wel begreep is dat het na de 3e keer mislukt deze niet meer wordt aangeboden, dan kan je het beste naar de dealer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
B.Hofman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:33:
Helder, dat zijn mooie termijnen! Is productie / transport etc ook ergens online te volgen?
In het begin kon het met een 'trucje' maar dat werkt niet meer (staat ergens in het begin van dit topic), je zou het bij je dealer kunnen vragen maar of je antwoord krijgt is 2.

Mijn dealer zei destijds 6 tot 9 maanden dus had ik me ingesteld op 9 maanden en er niet meer naar omgekeken (want wat heeft het voor nut), na een kleine 6 maanden kreeg ik een telefoontje dattie binnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik werd netjes op de hoogte gehouden door dealer. In April '22 besteld en afleverdatum stond toen op Juli, maar dealer vertelde meteen, reken maar op September, en zowaar geschiedde dat.

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-09 22:16
[...]

Ik denk dat ik weet welk model paal dat is, Equans zit ook in Utrecht en Allego gebruikt ze ook.

Ze kunnen wel 22kW geven maar zijn wel gebalanceerd. Zodra er andere auto's naast je komen laden deel je de belasting en zul je die 22kW niet halen. Kan ook soms goed uitpakken. Om de hoek van m'n werk kom ik vaak aan met 3/4 palen bezet, allemaal plug-in hybides. Die kunnen vaak niet eens drie fase laden en hebben bovendien een klein accupakket en zijn alsnog gauw klaar. Dan pakt m'n auto toch op een gegeven moment wel meer dan 11kW want ik ben dan soms binnen drie uur van 10% naar 80%+ gegaan.

Maar dat balanceren is niet overal hetzelfde. Het kan tussen 1 paal gebalanceerd worden maar ook tussen 2 verschillende, bij elkaar 4 aansluitingen. Het is niet altijd te zien aan het model laadpaal en zeker niet duidelijk in alle apps te zien. Sowieso wordt er bij dat laatste vaak verkeerde info gegeven.
Zo hebben we in NL relatief weinig palen die 22kW kunnen geven maar hooguit ~17kW (Park 'n Charge) maar in apps wel genoteerd staat als 22kW. En natuurlijk op de paal zelf misschien alleen in hele kleine lettertjes op een stickertje vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 17:18
viggen60 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:42:
In mijn notificatiescherm blijven er altijd twee meldingen staan die ik niet kan wegzetten, of uitzetten. Iemand een idee?

[Afbeelding]
Hier is dat na een update verdwenen.

• twanb
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08 20:17
Vannacht voor het eerst de auto slim laten laden met de mobilize smart charge app en een dynamisch energie contract. Scheelde toch weer €2 voor 37kWh t.o.v. vorig energie contract. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Weer een update in deze V02 elektromotor saga. Nadat ik een service update had gekregen ging ik er dus vanuit dat de oplossing geboden was. Echter werd ik gisteren gebeld dat ik de auto naar de dealer moet brengen omdat er toch ook nog een handmatige herprogrammering noodzakelijk was waarna dan de update geïnstalleerd zou kunnen worden. Dus volgende week woensdag gaat de wagen een dagje naar Zwolle. Het is blijkbaar een zeer lastig en hardnekkig probleem. Toch wederom wel heel blij dat er blijkbaar niet stilgezeten wordt bij Renault en er serieus naar gekeken wordt, ondanks dat het geen probleem is die het rijplezier met de wagen in de weg zit.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Gisteren de auto voor de 2e keer naar de dealer gebracht om versie 2.x te krijgen (ik blijf op 1.x steken) en een DAB modificatie (kan soms storen door de parkeersensoren, er is een andere kabel geplaatst en extra afscherming), had wat DAB problemen.
Vorige keer was er blijkbaar geen update beschikbaar. Gisteren weer aangegeven dat de 2.2 update gewoon door de dealer geïnstalleerd kan worden, toch jammer dat je vaak meer informatie hebt dan de dealer zelf...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxJnyLUnWys217v0PsB22wcQfA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMm0Nndn2K7Tvh4JScakXaNO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar 2.2 staat er nu (eindelijk) op! De garantie verloopt in november dit jaar, voor die tijd gaat ie nog wel terug voor het tikkende gaspedaal (al raak je daar wel aan gewend), niet goed op slot gaan van de laadpoort (WD-40 kan ook, maar zo lang als ie in de garantie zit) en de lichte bonken van de achteras.

Kan iemand omschrijven hoe dat "gebonk" bij jullie klinkt? Ik merk bij last wissel (links/rechts) dat er een klein bonkje van de achteras klinkt, maar ik weet niet of dat hetzelfde is als hier in het forum beschreven.

Wat doen ze er eigenlijk aan en waar komt het vandaan? Klinkt als een te los rubbertje in de ophanging.

• Niwatori
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 16:54
Mijn dealer is stellig dat het tikken in het gaspedaal een product-eigenschap is en ze weigeren dan ook hier verder naar te kijken. Daarnaast "plakt" het rempedaal als de auto-hold aanstaat en klapt het rempedaal als je je voet dan van de rem haalt. Met best wat lawaai. Ervaren jullie dit ook, en was er nou een "echte" fix voor dit tikken?

[ Voor 5% gewijzigd door Niwatori op 22-02-2024 09:59 ]

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:48
Niwatori schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:58:
Daarnaast "plakt" het rempedaal als de auto-hold aanstaat en klapt het rempedaal als je je voet dan van de rem haalt. Met best wat lawaai. Ervaren jullie dit ook, en was er nou een "echte" fix voor dit tikken?
Ja; dat rempedaal herken ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B.Hofman
  • Nu online
B.Hofman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:33:
[...]

Zojuist bericht gehad dat hij eind april wordt verwacht. 2 maanden… dat is erg netjes!

• Eewokney
B.Hofman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Zojuist bericht gehad dat hij eind april wordt verwacht. 2 maanden… dat is erg netjes!
Wanneer heb je hem besteld? Ik mijn besteldatum is 17 januari en hij word 30 april verwacht volgens het leaseportaal.

• Zjanzjak
The Wizard schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:33:
niet goed op slot gaan van de laadpoort (WD-40 kan ook, maar zo lang als ie in de garantie zit)
Waarom heb je dit niet gelijk (kostenloos) laten vervangen toen je bij de dealer was?

• B.Hofman
  • Nu online
Eewokney schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Wanneer heb je hem besteld? Ik mijn besteldatum is 17 januari en hij word 30 april verwacht volgens het leaseportaal.
Volgens het portaal is deze week, 20 februari, besteld. Een zwarte Iconic met Driver Assist.
Pagina: 1 ... 69 ... 98 Laatste