7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb zelf wel moeite met de zwarte variant van deze auto. het is dan alleen een zwarte vlek die je ziet rijden en je ziet niks van de vorm en accenten van de zijkant. maar smaken verschillen.
Zou zelf voor rood kiezen maar ik was al boven budget en wit was goedkoper
Overigens vind ik het behoorlijk verschillen; een zwarte met chromestrip, of zonder. Evenals de titanium f1 accenten... dat past wel of juist niet bij de kleur(en) van de auto.
[ Voor 36% gewijzigd door Megalodon86 op 23-02-2024 10:52 ]
Kan ik goed volgen! Heb zelf erg getwijfeld tussen zwart en grijs (Gris Schiste). Maar ik ben toch wel blij met de keuze voor zwart. Wordt hij erg chique van.Megalodon86 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:50:
Ik zit op een zwarte Techno te wachten, maar moet eerlijk toegeven, hoe meer ik ze zie rijden in two-tone (bijv. zwart + rood) hoe mooier ik het toch wel vind.
Overigens vind ik het behoorlijk verschillen; een zwarte met chromestrip, of zonder. Evenals de titanium f1 accenten... dat past wel of juist niet bij de kleur(en) van de auto.
:strip_exif()/f/image/6QQiVOa2jVOm7eT20rZJkcrl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rvqh17KnucW7glAQf92LOvkd.jpg?f=fotoalbum_large)
Hou op hoor... deze had ik uit voorraad kunnen krijgen maar afgewezen. Klein beetje spijt van wel eigenlijk.JanAd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:05:
Ik ben nog altijd heel blij met de Rafale/Zwarte versie die ik heb... Al blijft mijn 5-jarige kleuter volhouden dat papa een witte auto heeft![]()
[Afbeelding]
Gele nummerbord staat er ook niet stom bij? (op deze foto is hij in ieder geval erg mooi).
Ook heel mooi ja... dak is wel grijs?B.Hofman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:12:
[...]
Kan ik goed volgen! Heb zelf erg getwijfeld tussen zwart en grijs (Gris Schiste). Maar ik ben toch wel blij met de keuze voor zwart. Wordt hij erg chique van.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Het mooie aan zwart (onderkant) vind ik dat de bumpers wegvallen erin, dat opvallende zwart ervan vind ik niet zo mooi. Al is het met zwart dak en rode onderkant toch ook wel weer mooi...
Ach.. heb al gekozen, nu gewoon wachten
[ Voor 7% gewijzigd door Megalodon86 op 23-02-2024 12:21 ]
Lijkt een zwart/grijze combo te zijn. Da's ook wel mooi en dat ga je niet vaak tegen komen.B.Hofman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:12:
[...]
Kan ik goed volgen! Heb zelf erg getwijfeld tussen zwart en grijs (Gris Schiste). Maar ik ben toch wel blij met de keuze voor zwart. Wordt hij erg chique van.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Megalodon86 Ik heb BE platen
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Ja dat scheelt inderdaadJanAd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:35:
[...]
Lijkt een zwart/grijze combo te zijn. Da's ook wel mooi en dat ga je niet vaak tegen komen.
@Megalodon86 Ik heb BE platenDie zijn wel iets 'subtieler' dan jullie geel/zwarte platen.
Ik heb de kleuren combi van de fotos (zwart en grijs) met ook de metalen sierlijsten. En icm. met het licht grijze leren interieur met houten inleg…B.Hofman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heel mooi! Een Iconic dusdkln schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:51:
[...]
Ik heb de kleuren combi van de fotos (zwart en grijs) met ook de metalen sierlijsten. En icm. met het licht grijze leren interieur met houten inleg…
Beetje jammer dat veel leuke kleuren zo zeldzaam zijn tegenwoordig. Heb zelf dezelfde kleur als @JanAd want dat was destijds op voorraad maar het het liefst de blauw of rood gewild. De contrasten vallen idd weg bij zwart maar ben het eens dat het ook wel weer chique oogt.
Jep! Een Iconic inderdaad. Blijft nog steeds een nekken-draaier hoorJanAd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Heel mooi! Een Iconic dusDat zie je langs buiten direct aan de velgen. Bij de Techno zijn het velgen zoals op mijn foto.
Klopt ja. Maar goed, als je om je heen kijkt dan zijn 90% van de auto's wit, zwart, grijs of donkerblauw.vayshen schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:16:
Tot nu toe zie ik zilver of wit het meest. Maar de laatste tijd zie ik ook dat KPN ze heeft als bedrijfswagens, en die wrappen hem dan in KPN groen - zag er ook best tof uit hoor!
Beetje jammer dat veel leuke kleuren zo zeldzaam zijn tegenwoordig. Heb zelf dezelfde kleur als @JanAd want dat was destijds op voorraad maar het het liefst de blauw of rood gewild. De contrasten vallen idd weg bij zwart maar ben het eens dat het ook wel weer chique oogt.
tjah renault geeft geen leuke kleuren als optieLaTiNo156 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:48:
[...]
Klopt ja. Maar goed, als je om je heen kijkt dan zijn 90% van de auto's wit, zwart, grijs of donkerblauw.
Ik heb de rode kleur genomen omdat er geen lichtblauwe variant was, maar ik ben nu toch wel errug gecharmeerd van de kleur! Prachtig in de zon en in het donker onder het licht van een straatlamp 😍Eewokney schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:06:
[...]
tjah renault geeft geen leuke kleuren als optieik vind lichte kleuren op deze auto juist het mooist dat je de vorm en highlights goed kan zien. maar de leukste kleur die ze hebben is rood en dat durven weinig. de rood had ook wel wat lichter gemogen.
Dank voor de uitleg! Meestal sta ik alleen te laden aan de paal, maar als ik je goed begrijp zouden ook meerdere palen met elkaar gebalanceerd kunnen worden.vayshen schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 01:11:
[...]
Ik denk dat ik weet welk model paal dat is, Equans zit ook in Utrecht en Allego gebruikt ze ook.
Ze kunnen wel 22kW geven maar zijn wel gebalanceerd. Zodra er andere auto's naast je komen laden deel je de belasting en zul je die 22kW niet halen. Kan ook soms goed uitpakken. Om de hoek van m'n werk kom ik vaak aan met 3/4 palen bezet, allemaal plug-in hybides. Die kunnen vaak niet eens drie fase laden en hebben bovendien een klein accupakket en zijn alsnog gauw klaar. Dan pakt m'n auto toch op een gegeven moment wel meer dan 11kW want ik ben dan soms binnen drie uur van 10% naar 80%+ gegaan.
Maar dat balanceren is niet overal hetzelfde. Het kan tussen 1 paal gebalanceerd worden maar ook tussen 2 verschillende, bij elkaar 4 aansluitingen. Het is niet altijd te zien aan het model laadpaal en zeker niet duidelijk in alle apps te zien. Sowieso wordt er bij dat laatste vaak verkeerde info gegeven.
Zo hebben we in NL relatief weinig palen die 22kW kunnen geven maar hooguit ~17kW (Park 'n Charge) maar in apps wel genoteerd staat als 22kW. En natuurlijk op de paal zelf misschien alleen in hele kleine lettertjes op een stickertje vermeld.
Gister bij een snellaadpaal van EVBox in Rotterdam Nesselande gaan laden op basis van jullie tips. Dus 30 minuten gereden, accu was 25% vol. In 37 minuten toen 33kWh laden, tot 82% vol. Vond ik niet gek, maar is nog niet die theoretische 130kWh.
Is dit vergelijkbaar met de snelheden die jullie halen?
Dit is wel redelijk normaal volgens mij. De 130kW haal je echt alleen in de onderste regionen van de accu; zeg even 0 - 20%.vrolijkefluiter schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:58:
[...]
Gister bij een snellaadpaal van EVBox in Rotterdam Nesselande gaan laden op basis van jullie tips. Dus 30 minuten gereden, accu was 25% vol. In 37 minuten toen 33kWh laden, tot 82% vol. Vond ik niet gek, maar is nog niet die theoretische 130kWh.
Fastned heeft hier mooie grafieken van per merk en type auto.
Zie: https://support.fastned.n...cles/360035723373-Renault
/f/image/PQ47aayRWmuypAVaxRBFAspT.png?f=fotoalbum_large)
Idem hier. Heb over dit ook geen punt gemaakt.Niwatori schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:58:
Mijn dealer is stellig dat het tikken in het gaspedaal een product-eigenschap is en ze weigeren dan ook hier verder naar te kijken. Daarnaast "plakt" het rempedaal als de auto-hold aanstaat en klapt het rempedaal als je je voet dan van de rem haalt. Met best wat lawaai. Ervaren jullie dit ook, en was er nou een "echte" fix voor dit tikken?
Ook nog 4 bultjes in de bumper 2 links + 2 rechts van de nummerplaat op knal dezelfde afstand. Lijkt erop dat dit fout gemonteerd is geweest of door belasting dit zichtbaar is. Er is geen aanrijding geweest laat dat duidelijk zijn
Nu mijn vraag ivm de laadklep. Als jullie het klepje openen door op het renault logo te duwen, popt deze dan volledig open of komt hij dan op een kiertje te staan waarna je hem manueel zelf volledig open dient te zetten?
Gaat een klein beetje open en dus manueel helemaal openen.DeJos1985 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:33:
Nu mijn vraag ivm de laadklep. Als jullie het klepje openen door op het renault logo te duwen, popt deze dan volledig open of komt hij dan op een kiertje te staan waarna je hem manueel zelf volledig open dient te zetten?
Die bultjes of die lakschade heb ik niet.
[ Voor 39% gewijzigd door JanAd op 24-02-2024 10:40 ]
Op een kiertje.DeJos1985 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:33:
onteerd is geweest of door belasting dit zichtbaar is. Er is geen aanrijding geweest laat dat duidelijk zijn.
Ik druk alleen NOOIT meer op het logo.
Juist een stukje links er van, dan zit je meer in de buurt van dat mechaniekje.
Ooit ergens gelezen dat dat beter zou zijn, en ik geloof (mijn onderbuikgevoel) daar wel in.
Logisch, bedankt voor de tip.Zjanzjak schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Op een kiertje.
Ik druk alleen NOOIT meer op het logo.
Juist een stukje links er van, dan zit je meer in de buurt van dat mechaniekje.
Ooit ergens gelezen dat dat beter zou zijn, en ik geloof (mijn onderbuikgevoel) daar wel in.
130kW zie je tot tot 18%. Je zult echt diep moeten gaan om die pieksnelheid te kunnen zien. En dat is teevens ook de norm bij veel EV's, al zie je wel steeds vaker op nieuwe modellen die dit jaar uitkomen ze de hogere snelheden langer volhouden, tot 40% of zelfs 60%.vrolijkefluiter schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:58:
[...]
Dank voor de uitleg! Meestal sta ik alleen te laden aan de paal, maar als ik je goed begrijp zouden ook meerdere palen met elkaar gebalanceerd kunnen worden.
Maar ja mits je rond 10% begint en de accu de tijd geeft om te preconditioneren kun je in ~35 minuten naar de 80%+ komen.
En over de AC laadpalen, vergeet niet dat het ook altijd kan dat nadat je je auto eraan zet er altijd een andere auto gezet kan worden, kort laden, en voor jij terug bent alweer weg is. Dan de paal ook even een periode, bij gebalanceerde situaties, een beperkte vermogen. En dan zie ik ook vaak genoeg gebeuren. Andersom kan uiteraard ook.
Zegt ie dat het 10 uren gaat duren maar ben ik al na 4 uurtjes klaar omdat de andere auto's al klaar zijn of weg zijn.
Overigens startte het laden bij Fastned met 78 kWh. Na 10 minuten zat er 100km prik bij dus weer vertrokken.
Wat mij wel opviel onderweg tussen Groningen en laadpunt Hackelaar (A'dam) dat de Fastned stations allemaal vol stonden en 2 zelfs wachtende auto's. Hackelaar hadden we mazzel, direct plek en in nood kun je daar ook bij Shell laden. Fijne La Place daar ook.
[ Voor 14% gewijzigd door Surfroy01 op 26-02-2024 09:46 ]
ik begrijp dat je de vergelijking maakt met het 'zusje' van Nissan, maar dat is toch technische een heel andere auto. De Nissan met kleine batterij heeft een 63kWh bruikbaar (68kWh) accupakket, de megane een 60kWh bruikbaar (65kWh) accupakket..Centauriprime schreef op zondag 25 februari 2024 @ 02:10:
Vergeet ook niet dat het puur de keuze van de fabrikant is. De Nissan ariya is nagenoeg hetzelfde platform, maar nissan maakt hele andere keuzes in de laadcurve.
Megane
[Afbeelding]
Ariya
[Afbeelding]
ook qua boordlader verschillen ze de Nissan heeft standaard een 7,4kW AC-boordlader een 22kW is een optie. Waar in NL de Renautl standaard een 22kW AC-boordlader heeft op alle uitvoeringen in BE wordt ook 11kW lader geleverd.
Daarnaast zegt alleen de laadsnelheid (DC) niet zoveel. Ondanks de meer aflopende laadcurve van de Renault heeft deze door een lager verbruik een grotere toename van het rijbereik. Dat lijkt me veel relevanter.
volgens EVdatabase is de snellaadtijd voor de Ariya
https://ev-database.org/nl/auto/1301/Nissan-Ariya-63kWh
Snellaadtijd (33km ->268 km) 31 min
Snellaadsnelheid 450 km/u
en de Megane
https://ev-database.org/n...-Megane-E-Tech-EV60-220pk
Snellaadtijd (38km ->304 km) 30 min
Snellaadsnelheid 530 km/u
Het zijn dus inderdaad keuzes die worden gemaakt door de fabrikant waarbij ze vooral zullen kijken naar de gebruik door de doelgroep, marktpositie, levensduur (garantie/merkwaarde) en kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Luke.warm op 26-02-2024 10:20 . Reden: typo's + zinsopbouw verbeterd ]
Privérijder hier, ik mijd Shell dan weer als de pest om diverse redenen en probeer altijd of het via Tesla kan.twowheeler schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:10:
Wij kiezen daarom eigenlijk standaard voor de shell recharge (of andere Pomp). Fastned toch vaak druk gezien en zakelijk maakt het niks uit waar we laden.
Die bij Meerkerk is wel mijn favo, mede door de Starbucks erbij maar het ligt, voor onze langere trips, vaak centraal (om en nabij) in de rit. Laden niet echt noodzakelijk overigens, is meer voor het handige maar ook om de blaas weer even te ontzien.
Anyways, net de officiële (livestream Renault group) 'onthulling' van de R5 gezien, kek wagentje.
Met V2G en in vele kleurvarianten samen te stellen (zag ik op de Renault-site), alleen de duurste variant heeft 400 km (WLTP-) bereik, maar het merendeel 300 km. Dus toch meer een stads-autootje.
Na de onthulling gelijk vele filmpjes te zien, Autoweek, Autovisie, Carwow, ANWB, etc.
Op de Belgische Renault site kan je nog maar één versie van de Megane kiezen. Dat was mij al eerder opgevallen, maar toch wel erg vreemd imo.
Enkel de Techo Super Charge krijg ik nog te zien...
https://nl.renault.be/ele...lectric/configureren.html
Met standaard zelfs maar 1 fase/7kW laden
Dat is de basisversie, en dus de goedkoopste met de minste pk's. 40 kWh accu.
Daarboven kan je wel snelladen (of bedoelde je dat niet?). 40 kWh en 52 kWh accu's.
Het AC-laden is allemaal met 11 kW trouwens.
Hier wat info daarover; YouTube: Renault 5 E-Tech Electric - Eerste kennismaking
Vind de blauwe kleur trouwens zeer mooi.
Van de Megane EV40 was er bij release een versie die enkel AC kon laden op 7kW (ik had die zelfs besteld) maar na een paar dagen verscheen plots de Boost Charge versie en heb ik m'n bestelling direct aangepast. (22kW AC - 85kW DC voor de EV40 BC)
Nuja, zeer geslaagd die R5 en idd mooi in het blauw. Ik ga nog 4 jaar met de Megane rijden (particulier) en dan inwisselen. Een R5 is tegen dan mss al wat 'oud' en er zullen nog wel wat nieuwe modellen bijkomen. Ik hoop nog steeds op een elektrische Clio.
Edit: Na het kijken van het filmpje: ik zie die R5-EV40 versie met enkel AC-laden ook weer snel verdwijnen net als bij de Megane.
[ Voor 10% gewijzigd door JanAd op 26-02-2024 12:24 ]
Ah zo, excuus, zat met m'n neus te lezen.JanAd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:13:
@Zjanzjak Dat onderste stukje ging over de Megane in BE.
JanAd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:13:
Nuja, zeer geslaagd die R5 en idd mooi in het blauw. Ik ga nog 4 jaar met de Megane rijden (particulier) en dan inwisselen. Een R5 is tegen dan mss al wat 'oud' en er zullen nog wel wat nieuwe modellen bijkomen. Ik hoop nog steeds op een elektrische Clio.
Ik zat/zit soms ook een beetje te dagdromen aangaande de opvolger van de Megane.vayshen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:55:
Die 5 is echt te gek goed gelukt. Zou maar zo de opvolger van m'n Megane kunnen zijn wanneer dat ook mag zijn - hopelijk pas over een dikke 10 jaar
De R5 stond wel opt lijstje maar 52 kWh accu is het voor mij toch net niet.
Plan is iig, vooralsnog, om 4 a 5 jaar met de Megane te rijden (nog steeds supertevreden) en dan weer eens rond te kijken. Voorlopig vind ik, voor nu want er zullen vast veeeeele andere modellen volgen, de Fisker Pear een erg mooie wagen. En kijk ook erg uit naar de Rivian R2 (live launch 7 maart 19:00 uur).
Of wie weet is er dan een Megane E Tech Alpine versie.
Het is meer voor de R5, maar wel een opmerkelijk ontwerp voor de Alpine versieZjanzjak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:26:
Of wie weet is er dan een Megane E Tech Alpine versie.
Ik had deze nog niet eerder gezien.
Ja al een paar keer voorbij zien komen, erg fraai, en leuk 'speelgoed' maar denk dat deze ook minder bereik heeft dan mijn Megane. Dus komt dan eigenlijk niet in aanmerking. Voor mij dan.JanAd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:38:
Het is meer voor de R5, maar wel een opmerkelijk ontwerp voor de Alpine versie![]()
Ik had deze nog niet eerder gezien.
Deze zal ook vast een stuk duurder zijn.
Vandaag Renault Megane Etch Icinic opgehaald. Rijdt geweldig. beetje ontdekkingstocht in alle electronica maar leuk !
Ik krijg alleen niet te zien in de My Renault app hoeveel hij al opgeladen is, of hoe ik de verwarming enzo instel. Mis ik iets? Heb de activatie data al gedaan etc in het voertuig maar heb in de app de opties gewoonweg niet.
Wie helpt me even uit de brand?
wat was jou besteldatum? ik heb hem mid januari besteld en ben nieuwsgierig of het een beetje volgends planning gaat.Tom Marivoet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:22:
Hoi,
Vandaag Renault Megane Etch Icinic opgehaald. Rijdt geweldig. beetje ontdekkingstocht in alle electronica maar leuk !
Veel rijplezier.Tom Marivoet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:22:
Met een klein beetje zoekwerk in dit topic had je onderstaand antwoord al zelf kunnen vinden.
Zou eigenlijk in de startpost moeten staan dat dit soms een dag tot een paar dagen kan duren.Surfroy01 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:59:
Geduld, duurt meestal een dag of wat. Overigens zag ik dat gisteren ook niet, nu doet ie dat weer.
En dattie soms kuren heeft.
Ik heb zelf via de LM rond 20-02 een bestelling voor een Iconic geplaatst, levering staat voor 2e helft april.Eewokney schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:44:
[...]
wat was jou besteldatum? ik heb hem mid januari besteld en ben nieuwsgierig of het een beetje volgends planning gaat.
Ik heb ook al een paar keer Orange terug geactiveerd, maar met het 2GB pakket kom ik niet toe en dan moet je direct naar 5GB/10euro en dat vind ik wat veel voor iets wat ook gratis moet lukken.
Vandaag trouwens m’n Gotcha-day. 1 jaar met de Megane

(Hij kwam met de lift naar beneden om er daar buiten mee te rijden)
:strip_exif()/f/image/M8uLOrzAczr0SeZLBLaKGVnu.jpg?f=fotoalbum_large)
quote]Eewokney schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:44:
[...]
wat was jou besteldatum? ik heb hem mid januari besteld en ben nieuwsgierig of het een beetje volgends planning gaat.
[/quote]
Vandaag wilt ie zelfs mijn My Renault account niet meer aanvaarden. “Er is een probleem opgetreden”. En innde app zegt ie “bevestig je emailadres” Geen idee hoe ik dat nu weer moet doen
Toch niet zo gebruiksvriendelijk
Zjanzjak schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:05:
[...]
Veel rijplezier.
Met een klein beetje zoekwerk in dit topic had je onderstaand antwoord al zelf kunnen vinden.
[...]
Zou eigenlijk in de startpost moeten staan dat dit soms een dag tot een paar dagen kan duren.
En dattie soms kuren heeft.
Ik had de account al aangemaakt bij bestelling van de auto, de VIN toegevoegd in september. Zodra de auto uit de fabriek rolde in februari was de verbinding in orde. De laatste stap weet ik niet precies meer, ik dacht inloggen in de auto bij de eerste configuratie en dan even wachten.
Zoals @Zjanzjak Zjanzjak zegt, was het bij zowat iedereen hier na een paar dagen vanzelf in orde.
Edit: als ik er zo op terug denk, zag ik eerst de auto met een doek over (tijdens de bestelling) in de app. Zodra de auto effectief gebouwd was zag ik de auto staan met de gekozen opties. Bij oplevering, na inloggen in de auto zelf kwam binnen de 2 dagen alle functies van de app erbij.
Eventueel eens een reset doen van de wagen? Zodat je alle stappen daar opnieuw moet doorlopen.
[ Voor 27% gewijzigd door JanAd op 02-03-2024 08:56 ]
Bij mij werkte het ook allemaal niet in 1 keer. Wat bij mij hielp (maar weet niet of we exact hetzelfde probleem hebben uiteraard) was om de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen en de hele aanmeldingsriedel in de auto nog een keer te doorlopen. Mocht het dan nog niet werken: klantenservice Renault Nederland is heel hulpvaardig en geven niet op tot het opgelost is.Tom Marivoet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:22:
Hoi,
Ik krijg alleen niet te zien in de My Renault app hoeveel hij al opgeladen is, of hoe ik de verwarming enzo instel. Mis ik iets? Heb de activatie data al gedaan etc in het voertuig maar heb in de app de opties gewoonweg niet.
Wie helpt me even uit de brand?
Ander eigenaardigheidje. De subwoofer staat altijd uit bij starten. Ook al staat het schuivertje op aan. Ik moet hem is af en aan schakelen om sub te hebben. Nog iemand last van?
pbennink schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:40:
[...]
Bij mij werkte het ook allemaal niet in 1 keer. Wat bij mij hielp (maar weet niet of we exact hetzelfde probleem hebben uiteraard) was om de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen en de hele aanmeldingsriedel in de auto nog een keer te doorlopen. Mocht het dan nog niet werken: klantenservice Renault Nederland is heel hulpvaardig en geven niet op tot het opgelost is.
Ik heb gisteren weer een factory reset gedaan, ditmaal na het ontvangen van de OpenR updates, en nu kon ik WEL koppelen met het renault account 💪Tom Marivoet schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:26:
Misschien idd toch maar eens een reset doen. Na 2 dagen nog steeds de melding ‘er is een fout opgetreden ‘ in de My renault account. Zowel in de auto als in de app op telefoon
[...]
Dus zeker het proberen waard.
Zoek op bluetooth tethering op je telefoon, bij samsung gaat ie wel eens uit zonder reden.vayshen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:48:
De laatste tijd werkt internet van de telefoon delen met de auto niet. Met een rood ! tekentje geeft ie aan dat er wel verbinding is met de hotspot (mn telefoon) maar geen internet, terwijl andere apparaten wel normaal werken. Heb niks veranderd aan de auto of telefoon...heel raar dit. Heb voorlopig maar Android Auto aangesloten zodat ik iig weer Spotify heb.
Bedankt voor alle tips.
LaTiNo156 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:42:
[...]
Ik heb gisteren weer een factory reset gedaan, ditmaal na het ontvangen van de OpenR updates, en nu kon ik WEL koppelen met het renault account 💪
Dus zeker het proberen waard.
Trekhaak die gekeurd moest worden? Ik heb een afneembare die er zo onder geschroefd werd door de dealer 1,5 jaar geleden.Tom Marivoet schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:26:
Besteld 16/1, geleverd 1/3. Met beetje vertraging door de trekhaak die nog moest gekeurd worden.
Surfroy01 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:18:
[...]
Trekhaak die gekeurd moest worden? Ik heb een afneembare die er zo onder geschroefd werd door de dealer 1,5 jaar geleden.
Hier zelfde probleem, opgelost door de auto te verbinden met 'huiswifi', de mobiele hotspot te 'vergeten' en dan opnieuw te verbinden.vayshen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:48:
De laatste tijd werkt internet van de telefoon delen met de auto niet. Met een rood ! tekentje geeft ie aan dat er wel verbinding is met de hotspot (mn telefoon) maar geen internet, terwijl andere apparaten wel normaal werken. Heb niks veranderd aan de auto of telefoon...heel raar dit. Heb voorlopig maar Android Auto aangesloten zodat ik iig weer Spotify heb.
Geen problemen hier but out of curiosity, is het self-explanatory om hotspot o.i.d. in de Megane te 'vergeten'?TaxiGilbert schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:27:
Hier zelfde probleem, opgelost door de auto te verbinden met 'huiswifi', de mobiele hotspot te 'vergeten' en dan opnieuw te verbinden.
Zoals bijvoorbeeld op een laptop of smartphone.
Ik deel de internetverbinding via bluetooth, die verbindt automatisch als ik de auto start.
In Android:
- Settings
- Network & Internet
- Hotspot & tethering
- Bluetooth tethering aanzetten.
Vervolgens kan je in de pairing van je auto (langedrukt op bluetooth) een vinkje 'Internet Connection' oid aanvinken (kan ik wel even nakijken, weet ik nu niet uit mijn hoofd). Dan heb je helemaal geen hotspot meer nodig
Dit werkt ook op IOS, maar niet samen met carplay.L0we schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:38:
Waarom zou je dit via de hotspot willen doen?
Ik deel de internetverbinding via bluetooth, die verbindt automatisch als ik de auto start.
In Android:
- Settings
- Network & Internet
- Hotspot & tethering
Vervolgens kan je in de pairing van je auto (langedrukt op bluetooth) een vinkje 'Internet Connection' oid aanvinken (kan ik wel even nakijken, weet ik nu niet uit mijn hoofd). Dan heb je helemaal geen hotspot meer nodig
15x330 SW38
Voor muziek streamen lijkt me dit voldoende, maar als je tijdens het laden eens video wil streamen (via Vivaldi), dan lijkt mij de bandbreedte van bluetooth toch niet genoeg.L0we schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:38:
In Android:
- Settings
- Network & Internet
- Hotspot & tethering
Dan ben je beter af met een mobiele hotspot.
Ik dacht dat BT tethering minder 'goed' was dan een draadloze hotspot.(wat ook perfect automatisch kan via bv Marcodroid)L0we schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:38:
In Android:
- Settings
- Network & Internet
- Hotspot & tethering
Random quote uit Google...
Zelf heb ik dit nooit getest, altijd al de Hotspot of het Orange abo gebruikt.Van bluetooth-tethering worden we niet blij. De bluetooth op veel toestellen is ook beperkt tot maximaal 10 meter, en dat is onder ideale omstandigheden. Bovendien is bluetooth veel gevoeliger voor allerlei storingsignalen. Uit ervaring weten we ook dat bluetooth soms hardnekkige problemen heeft bij het maken van een verbinding. Problemen die vaak tijdrovend zijn om op te lossen. Gebruik bluetooth-tethering dan ook alleen maar als wifi-tethering niet mogelijk is.
[ Voor 3% gewijzigd door JanAd op 04-03-2024 16:21 ]
Dat is zeker waar ja! Dat heb ik nog niet echt bij de hand gehad, voor podcasts en muziek werkt het voor mij prima via BT.Schmoove schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:47:
[...]
Voor muziek streamen lijkt me dit voldoende, maar als je tijdens het laden eens video wil streamen (via Vivaldi), dan lijkt mij de bandbreedte van bluetooth toch niet genoeg.
Dan ben je beter af met een mobiele hotspot.
Is dit for real? Iemand durven proberen al hier?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ja dit werkt. Je kan gewoon APKs sideloaden. Meestal is het niet echt geoptimaliseerd voor de auto, maar soms werken de apps prima. Netflix werkt vrij goed zelfs.Japie.G schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:03:
YouTube: Install Netflix app to Renault OpenR link multimedia infotainment sy...
Ik heb Netflix van apkmirror.com gedownload, vrij bekende site. 100% te vertrouwen? Geen idee.
[ Voor 7% gewijzigd door Schmoove op 06-03-2024 08:35 ]
Heb je nog tips voor leuke apps (die ook nog prima werken)Schmoove schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:33:
[...]
Ja dit werkt. Je kan gewoon APKs sideloaden. Meestal is het niet echt geoptimaliseerd voor de auto, maar soms werken de apps prima. Netflix werkt vrij goed zelfs.
Ik heb Netflix van apkmirror.com gedownload, vrij bekende site. 100% te vertrouwen? Geen idee.
1: Werkt dit ook rijdend?Japie.G schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:03:
YouTube: Install Netflix app to Renault OpenR link multimedia infotainment sy...
2: Zou je wettelijk gezien mogen 'kijken'?
Voor onderweg zou ik het nooit doen, maar soms zit je echt in die tergend trage stilstaande files, dat het wel een fijne 'break' is.
Ik ben zelf een fan van fantasy boeken en kan jullie Bastion Immortal Great Souls, Book 1 - Phil Tucker
zeer aanbevelen maar er is heel veel om van te genieten! en een audiobook duurt ook veel langer dan een film!
[ Voor 45% gewijzigd door Eewokney op 06-03-2024 16:47 ]
Kan me niet herrinderen of dat er altijd al was, maar rechtboven zie je de eta en de resterende kilometers.Sjeefr schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:55:
Ik vraag mij trouwens af of met de komst van iOS 17.4 de Megane nog nieuwe Carplay features gaat krijgen. De megane heeft, voor zo ver ik weet, geen 'second screen', maar wellicht komt er nog iets nieuws. Zojuist 17.4 geinstalleerd, maar nog niet ingestapt
Maar dit wat volvo al wel heeft is er nog niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Centauriprime op 06-03-2024 16:46 ]
15x330 SW38
https://forums.automobile...-52765/?&page=31#comments
Ik heb nu de dubbele bodem, die is soms wel handig. Maar je verliest wel wat ruimte. Dus momenteel heb ik die eruit gehaald en ik zou zo'n net wel handig vinden voor de paar losse dingen die ik standaard mee sleur.(ik hou niet van rommel in m'n auto)
Ik zie via de app dat deze €71 zou kosten. (verticale versie)
[ Voor 3% gewijzigd door JanAd op 07-03-2024 09:45 ]
dat soort dingen kun je ook wel bij Action/Lidl enz halen, weet niet of een 'originele' heel veel meerwaarde heeft. Bedenk wel dat je dan niet zo makkelijk meer een krat op de bodem zet. Ik hou ook niet van losse zooi in de kofferbak, dus ik neem het gewoon niet mee. Alleen een paraplu, dat overleef ik wel en die zit vast aan de achterbank. De laadkabel en hulpset enz liggen in de laadkabelbak.JanAd schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:44:
Heeft er hier iemand de Kofferbaknet besteld? Is dat de moeite waard?
Ik heb nu de dubbele bodem, die is soms wel handig. Maar je verliest wel wat ruimte. Dus momenteel heb ik die eruit gehaald en ik zou zo'n net wel handig vinden voor de paar losse dingen die ik standaard mee sleur.(ik hou niet van rommel in m'n auto)
Ik zie via de app dat deze €71 zou kosten. (verticale versie)
Zie het net, super! Was ook wel echt raar geweest als ze in auto's met dezelfde hardware verschillende software gaan draaien.Schmoove schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:36:
Het lijkt erop dat we ergens rond juni/juli Android 12 gaan krijgen:
https://forums.automobile...-52765/?&page=31#comments
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Precies, ik heb nog de oude van mijn Volvo die er ook in past. In principe hebben die dingen allemaal haakjes waarmee je ze kan vastzetten, en ze zijn rekbaar, dus eentje van een 10tje gaat ook werkenBVice schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:51:
[...]
dat soort dingen kun je ook wel bij Action/Lidl enz halen, weet niet of een 'originele' heel veel meerwaarde heeft. Bedenk wel dat je dan niet zo makkelijk meer een krat op de bodem zet. Ik hou ook niet van losse zooi in de kofferbak, dus ik neem het gewoon niet mee. Alleen een paraplu, dat overleef ik wel en die zit vast aan de achterbank. De laadkabel en hulpset enz liggen in de laadkabelbak.
Wat zijn de grote verschillen met de oude software? Andere interface of ook nieuwe functionaliteiten?Japie.G schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:39:
[...]
Zie het net, super! Was ook wel echt raar geweest als ze in auto's met dezelfde hardware verschillende software gaan draaien.
in IOS werkt de hotspot naast CarPlay. Hotspot gebruik ik voor internetverbinding (goedkoper dan Orange abo) met bv de app Renault radio (luister veel Duitse zenders), CarPlay voor andere Apple-apps.Centauriprime schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:12:
[...]
Dit werkt ook op IOS, maar niet samen met carplay.
Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic
Snap ik, ik reageerde op z'n "ik gebruik Bluetooth". Dat werkt niet naast carplay.Reet Petite schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:58:
[...]
in IOS werkt de hotspot naast CarPlay. Hotspot gebruik ik voor internetverbinding (goedkoper dan Orange abo) met bv de app Renault radio (luister veel Duitse zenders), CarPlay voor andere Apple-apps.
15x330 SW38
Na uurtje weer klaar en geen bijzonderheden.
En direct wordt een kleine klacht verholpen.
Bestuurders lampje gaat af en toe random aan zonder dat ik deze weer uit kan zetten. Na enkele minuten wachten gaat hij dan weer vanzelf uit of kan ik deze via touch wel weer uitdoen.
Wordt een nieuwe unit besteld die binnenkort wordt geinstalleerd aka oude vervangen.
Kortom: na jaartje Megane E-tech rijden nog steeds zeer tevreden!
Ik ben in de markt voor een elektrische auto (nieuw of tweedehands), en de Megane staat hoog op het lijstje.
Gewoon zelf gaan testen en beoordelen.ChromeFR schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:16:
Is het tikkende pedaal nog steeds een aanwezijg bij nieuw geleverde Megane's? Hoe zit het modellen van 2022, is dit uiteindelijk opgelost?
Ik ben in de markt voor een elektrische auto (nieuw of tweedehands), en de Megane staat hoog op het lijstje.
Ik heb mijn Megane vanmorgen opgehaald, en merk vooralsnog niks van een tik. Ook nog niet echt op gelet misschien, vanwege het algemeen enthousiasmeChromeFR schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:16:
Is het tikkende pedaal nog steeds een aanwezijg bij nieuw geleverde Megane's? Hoe zit het modellen van 2022, is dit uiteindelijk opgelost?
ik blijf dit zo vreemd vinden, mijn dealer (Bochane) zegt dat dit onmogelijk is, het hoort bij de auto en kan niet worden verholpen....Surfroy01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:28:
Is bij mijn '22 versie opgelost door dealer.
Hoewel ik de tik in het begin - enkele maanden lang - goed en heel duidelijk gevoeld heb.
Ik heb van de tik nooit iets gezegd bij dealer.
Hier was het eerste onderhoud na 1 jaar (10.500km) vorige woensdag, ook klaar in een uurtje en moest €100 (+BTW) betalen.
Ze hadden m'n banden bijgepompt, 2.8 vooraan, 2.6 achteraan.
Dat was anders dan voorheen, dus het viel me direct op.
@BVice Blijf je de tik dan zo goed voelen bij elke rit? Als de regeneratie zo ongeveer op 0 staat en dan de voet op de stroompedaal laten rusten?
[ Voor 17% gewijzigd door JanAd op 08-03-2024 16:03 ]
Vind je het ook irritant dan zou ik Renault NL even contacten, die hebben mij heel goed geholpen met ander probleem.BVice schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:52:
[...]
ik blijf dit zo vreemd vinden, mijn dealer (Bochane) zegt dat dit onmogelijk is, het hoort bij de auto en kan niet worden verholpen....
Dit moet haast wel zeker software gedreven zijn, kan me niet voorstellen dat ze tussendoor iets in de aandrijving o.i.d. verbeterd hebben.Zjanzjak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:02:
Ietsjes meer range voor de nieuwe Megane's:
https://www.automobile-pr...Rr7IOXexg6k7ExH241aARLIJY
Volgens het artikel gaat het oa om aerodynamische verbeteringen zoals andere spiegels. Verder is er gemeten met 18" wielen.Razer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:51:
[...]
Dit moet haast wel zeker software gedreven zijn, kan me niet voorstellen dat ze tussendoor iets in de aandrijving o.i.d. verbeterd hebben.
15x330 SW38
Best bij je dealer navragen. Normaal gezien moet je krijgen wat je besteld hebt.jeffer2847 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:25:
Hallo, ik heb een maandje geleden een bestelling geplaatst voor een Renault Evolution ER met bijna alle mogelijke opties. Nu zie ik dat het model zoals ik deze besteld heb niet meer te vinden is op de site van Renault België (nu staat er een Evolution op maar deze heeft veel minder mogelijke opties). Kan ik er vanuit gaan dat ik mijn origineel bestelde uitvoering ga krijgen of kan deze nog wijzigen na bestelling?
Renault heeft al vaak de configs aangepast…
Nope, hoogstens wat updates die je bij de 1 wel hebt en de ander niet.ChromeFR schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:16:
Wat ik niet zo snel kan vinden of er aanpassingen gedaan zijn tussen de modellen van 2022 of 2023/2024?
Komt omdat ze soms nogal random doorgegeven worden.