Hallo,
Ik ben sinds eind Maart 2023 eigenaar van een mooie Renault Megane e-tech Ionic full option.
Ik heb door dit forum heen gescrolled en ik zie vooral positieve berichten ik moet zeggen dat ik gemengde gevoelens heb over de auto en was benieuwd of er meerdere eigenaren zijn die hetzelfde ervaren.
Ik moet er wel even bij vermelden dat ik hiervoor een Audi A5 sportback (2020) had, dus misschien ben ik gewoon verpest en mag ik de kwaliteit niet vergelijken met die van mijn vorige auto.
Voordelen:
- De auto ziet er mooi uit zowel van binnen als buiten. Die van mij is volledig in het wit icm het zwarte dak van de Ionic uitvoering wat hem wel sportief eruit laat zien. Van binnen mooi bekleed met pu nep leer wat ik echt een toegevoegde waarde vind ten opzichte van vele EV’s die vanbinnen erg kaal zijn en volledig van hard plastic.
- Harmen kardon set klinkt erg goed
- kofferbak is mooi ruim, er past veel in. Onze joolz geo2 kinderwagen kan er volledig in icm met de bak zonder dat de hoedenplank los moet (Vrij zeldzaam voor een hatchback).
- de navigatie is veruit de beste die ik ooit in een auto heb gehad (Google maps).
- infotainment systeem is mooi en werkt lekker vlot.
- knoppen in de auto voelen solide aan en niet goedkoop.
- mooie grote echte 20 inch velgen zonder plastic!
- achteruit rij camera is erg scherp!
- stuur en stoel verwarming en vooral het voorverwarmen van de auto is een genot! Des te meer snap ik niet dat andere dingen niet elektrisch zijn (zie nadelen lijstje).
- 22 kw dc laden is ook mooi meegenomen. - 130kw Snelladen is mooi maar had wel wat sneller gemogen nog. Het is echter niet zo erg dat ik het als nadeel zie.
Nadelen:
- Er is beknibbeld op de auto op plekken waar ik het eigenlijk juist niet had verwacht voor een EV. De achterklep heeft gasveren ipv elektrisch en de motorkap kan je open houden met een ouderwetse stang ipv gasveer. (Clio 2019 van mijn vrouw heeft dit wel).
- beenruimte is ook voorin erg weinig, de auto heeft ook geen lange neus dus het is ook wel te verklaren waarom, ik ben overigens “maar” 1.83 dus hier moeten veel meer mensen last van hebben.
- ik vind het zit comfort van de stoelen tegenvallen, - Je hoofd stuitert tegen de hoofdsteun wanneer je je hoofd tegen de steun laat rusten wanneer je aan het cruisen bent. Omdat deze hard is.
- De hoofdsteun is niet qua diepte in te stellen wat ik als zeer nadelig ervaar. Enkel naar boven en beneden)
- Wanneer je als bijrijder wil slapen in de stoel is het icm het gestuiter van je hoofd en het feit dat je hoofd redelijk ver naar voren staat eigenlijk niet prettig. Er zit een diepe kromming in de hoofdsteun die mijn inziens te diep is.
- de radio heeft kuren met DAB. Radiozenders worden soms heel subtiel ineens langzamer afgespeeld en ik als liefhebber van elektronische muziek/dance vind dit verschrikkelijk. Wanneer ik overschakel naar FM is dit weg of even de zender switchen. Heel irritant.
- de ramen erger ik me ook aan, deze lijken veel te dun te zijn. Ik hoor ontzettend veel wind geruis (zeker tijdens de storm van de afgelopen dagen) zo erg dat ik mijn stem behoorlijk moet verheffen als we in de auto willen praten (op dat moment) dit was zowel in mijn Audi als de Renault clio van mijn vrouw niet zo, die lijken beter te zijn geïsoleerd.
- ik voel tocht door de rubbers waar de ramen invallen wanneer ze gesloten zijn, ook hier lijkt Renault niet voor absolute kwaliteit te hebben gekozen wat dus ook voor meer geluiden en kou zorgt in de auto.
- de spiegels hebben alles behalve dat ze verwarmd zijn, ik vind het jammer dat ze hier op bezuinigd hebben want wanneer ze beslagen zijn zie je dus niet zo veel door je spiegels. (Ja dit is een luxe probleem maar voor een EV anno 2023/2024 had dit toch echt wel erop moeten zitten) en het is ook veiliger dus dat zou een goede reden kunnen zijn.
- ik heb het al voorbij horen komen maar ik hoor soms gerammel in het interieur.
- achteruit kijk camera is erg mooi maar zit op zo’n onlogische plek??!. 1 ritje en je camera is vies waardoor je er dus niks door ziet. Je kan ze ook niet schoon sprayen dus dat is veel poetsen (of met je vinger over het glaasje).
- automatisch centreren in een rijbaan. Erg mooie feature alleen dan moet de auto me wel echt op het midden van de rijbaan zetten, soms wil de auto de randjes letterlijk gaan opzoeken om zo het midden te bepalen echter is dit niet grappig wanneer je een auto aan het inhalen bent.
- adaptief cruise control houd niet zoals Audi rekening met links rijdend verkeer (je mag dus gewoon rechts inhalen wat niet erg prettig is).
- sommige apps werken gewoon niet (weer app)
- de auto blijft maar allerlei mededelingen geven onder elkaar in een zwarte overlay bij binnenkomst die je dan weer moet sluiten voordat je in je hoofdscherm bezig kan.
- radio springt vanzelf aan (kan vast uitgezet worden maar nog niet ontdekt) wanneer je een portier opent. Is niet grappig met slapende kinderen…
- wanneer het hard waait waait de wind gewoon recht de auto in via de lucht roosters. Ook als ik de airco en het klimaatbeheer systeem uitzet. Enkel fysiek dicht zetten van de roosters helpt tegen het tochten. Ik ben naar de Renault garage gegaan en die konden niks vinden, er werd me afgeraden om het klimaat beheer systeem uit te zetten want deze zou de accu ook koelen/verwarmen ??? Vreemd dat je zo’n belangrijke eigenschap überhaupt aan een onwetende bestuurder over laat. Verder werd er gezegd dat ik de temp maar gewoon naar boven moest schroeven 22+! Ik zelf rij het liefste met 20 tot 21 graden max.
Gemengd gevoel:
- Digitale achteruitkijkspiegel: met zo’n klein achterraam snap ik de keuze van dit apparaat wel alleen nu ben je eeuwig met je achterruit wissers bezig om je ruit schoon te maken want vuil, vocht en andere belemmeringen zie je extra goed op zo’n camera waardoor hij ook niet goed kan scherpstellen, niet heel handig dus.
- Dit is misschien erg persoonlijk maar de range valt me erg tegen in de winter en we hebben de koudste dagen nog niet eens gehad. Nee ik rij meestal 110/120 en dus geen 100 maar 250/300km en hij is leeg. Hier had ik meer van verwacht maar nogmaals dat is wat ik persoonlijk vind

.
Conclusie:
De auto is mooi om te zien en Renault heeft zeker stappen gemaakt om in ieder geval populair voor de dag te komen. Een aantal features/opties zijn erg prettig en werken super de rest is voor mijn gevoel te snel toegevoegd om de auto populairder te maken maar zijn duidelijk nog niet goed genoeg doordacht. Ook baal ik wel van de kinderziektes zoals apps die niet werken, tocht in de auto en veel omgevingsgeluid (isolatie) en het zitcomfort van de stoelen icm de hoofdsteun.
Desalniettemin ben ik wel blij met de auto en is het vooral voor ritjes in NL een fijne auto! Richting het buitenland is toch wel even een ander verhaal want dan merk je toch wel dat je rit een heel stuk langer duurt door al het laden. (Vooral in de winter) dit is voor velen misschien geen issue maar met kleine kinderen toch echt wel een nadeel want dan is snelheid vaak wel geboden
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!