Yep, dit heb ik ook.. eigenlijk nooit zorgen om gemaakt.DeJos1985 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:59:
Al 1 persoon gevonden met dezelfde schade. Dus fabrieksfout. Versie is evolution 130pk 60kW
Ik heb KinkFM en classics ook in de favo lijst staan, maar in het midden van het land en Flevopolder niet altijd goed te ontvangen. En misschien daarom ook op dat moment niet zichtbaar in de lijst.Brainiac schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:01:
Ik heb een Renault Megane E-Tech Techno en luisterde tot kort regelmatig naar Kink FM op DAB, maar recentelijk is deze zender niet meer terug te vinden in de lijst. Hij staat nog wel tussen mijn favorieten, maar ook deze doet niets meer.
Heeft iemand vergelijkbare problemen met DAB?
Een zender met slecht bereik start vaak wel, maar dan moet je even geduld hebben totdat hij wat gebufferd heeft. Soms seconden, soms minuten.
Gekke is dat Kink distortion bij mij wel altijd goed te ontvangen is.
Jorik
Is er nog iemand zo teleurgesteld van het bereik en de laadsnelheid in de winter? Ik krijg er met moeite 250 kilometer uit, en heb al in maanden geen laadsnelheid boven de 60kW gezien.
Bereik is idd een pak minder in de winter, maar voor mij nog steeds voldoende.Simiak schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:32:
Is er nog iemand zo teleurgesteld van het bereik en de laadsnelheid in de winter? Ik krijg er met moeite 250 kilometer uit, en heb al in maanden geen laadsnelheid boven de 60kW gezien.
Deze morgen nog met 25% aan Fastned gehangen, laadsnelheid max op 122kW gezien. Wel lader vooraf ingegeven in Google Maps.
Een paar weken geleden toen het een stuk kouder was bleef ik steken tussen 285 en 310 km, nu rond de 340 km en rij 95% van de tijd op de snelweg en dan de cruisecontrol op 104 km/u.Simiak schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:32:
Stuk beter als de Mazda MX30 van mijn vrouw die nu max 165 km haalt…..
Nee, totaal niet teleurgesteld want dit wist ik van tevoren eigenlijk al wel.Simiak schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:32:
In de winter heeft het bereik er flink onder te lijden....Die ervaring deel ik helemaal.
Met 80% snelweg kilometers, zit ik hier rond de 280km op één volledige lading. De winterbanden zullen ook niet meehelpen.
Met 80% snelweg kilometers, zit ik hier rond de 280km op één volledige lading. De winterbanden zullen ook niet meehelpen.
Die lader ingeven in Maps, doet dat dan eigenlijk iets? Ik heb in deze thread een tabel zien staan in het Frans met welke auto's de preconditioning van de batterij hadden. Volgens die tabel had ik (EV60, Super Charge, Techno zonder verdere opties) het niet. Ik heb ook nooit een verschil gemerkt door wel of niet in Maps naar de lader te navigeren.maarten08 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:12:
[...]
Bereik is idd een pak minder in de winter, maar voor mij nog steeds voldoende.
Deze morgen nog met 25% aan Fastned gehangen, laadsnelheid max op 122kW gezien. Wel lader vooraf ingegeven in Google Maps.
Dat mijn bereik zo is ingezakt is ergens te begrijpen, ik woon in België en rij vooral op de snelweg, dus mijn gemiddelde snelheid ligt hoog. De laadcurve begin ik wel meer en meer onacceptabel te vinden. Bij een lader van 300kW in mijn straat en 1% batterij krijg ik bij deze (niet eens echt koude) temperaturen maximum 60kW. 1% tot 80% duurt zo een uur. Een maand geleden was ik in Engeland en kreeg ik bij temperaturen rond het vriespunt met 10% batterij maar 30kW aan laders van 175kW. Door elke dag een kwartier op te laden voor het werk kreeg ik maar juist genoeg stroom binnen om heen en terug te rijden naar het hotel (20km totaal).
Zie mijn post van poosje terug. Megane Techno EV60 met warmtepompSimiak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:23:
[...]
Die lader ingeven in Maps, doet dat dan eigenlijk iets?
Japie.G in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 28-12-2023 12:29 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ja, bij ingeven van een snellader zal de accu voorverwarmd worden, maar ik dacht dat alle uitvoeringen deze functie hadden... Zonder preconditioning zal je idd tussen de 30 en 60 kW halen.Simiak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:23:
[...]
Die lader ingeven in Maps, doet dat dan eigenlijk iets? Ik heb in deze thread een tabel zien staan in het Frans met welke auto's de preconditioning van de batterij hadden. Volgens die tabel had ik (EV60, Super Charge, Techno zonder verdere opties) het niet. Ik heb ook nooit een verschil gemerkt door wel of niet in Maps naar de lader te navigeren.
Dat mijn bereik zo is ingezakt is ergens te begrijpen, ik woon in België en rij vooral op de snelweg, dus mijn gemiddelde snelheid ligt hoog. De laadcurve begin ik wel meer en meer onacceptabel te vinden. Bij een lader van 300kW in mijn straat en 1% batterij krijg ik bij deze (niet eens echt koude) temperaturen maximum 60kW. 1% tot 80% duurt zo een uur. Een maand geleden was ik in Engeland en kreeg ik bij temperaturen rond het vriespunt met 10% batterij maar 30kW aan laders van 175kW. Door elke dag een kwartier op te laden voor het werk kreeg ik maar juist genoeg stroom binnen om heen en terug te rijden naar het hotel (20km totaal).
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Japie.G schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:28:
[...]
Zie mijn post van poosje terug. Megane Techno EV60 met warmtepomp
Japie.G in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
Ik heb dus geen warmtepomp. Hier staat die tabel: https://gathering.tweaker...message/74632478#74632478The Wizard schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:29:
[...]
Ja, bij ingeven van een snellader zal de accu voorverwarmd worden, maar ik dacht dat alle uitvoeringen deze functie hadden... Zonder preconditioning zal je idd tussen de 30 en 60 kW halen.
Ik zal binnenkort nog eens wat actiever de lader ingeven als bestemming, maar ik heb hier nog nooit eerder verschil van gemerkt.
[ Voor 22% gewijzigd door Simiak op 28-12-2023 12:51 ]
Dank voor de link!Simiak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:50:
[...]
[...]
Ik heb dus geen warmtepomp. Hier staat die tabel: https://gathering.tweaker...message/74632478#74632478
Ik zal binnenkort nog eens wat actiever de lader ingeven als bestemming, maar ik heb hier nog nooit eerder verschil van gemerkt.
Batterij verwarming staat los van een evt. warmtepomp, warmtepomp is puur voor het interieur, voor de accuverwarming wordt een separaat verwarmingscircuit gebruikt. Koeling is wel weer gedeeld.
Klinkt hoopgevend voor mijn wagen, maar heb je daar een bron voor? Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat hier niets officieel van terug te vinden is.The Wizard schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:06:
[...]
Dank voor de link!
Batterij verwarming staat los van een evt. warmtepomp, warmtepomp is puur voor het interieur, voor de accuverwarming wordt een separaat verwarmingscircuit gebruikt. Koeling is wel weer gedeeld.
In de meeste EV's is dit het geval. De tabel geeft het eigenlijk ook wel aan, bij auto's zonder WP is preconditioning wel gewoon mogelijk.Simiak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:16:
[...]
Klinkt hoopgevend voor mijn wagen, maar heb je daar een bron voor? Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat hier niets officieel van terug te vinden is.
Maar in de mijne niet dan? Aangezien ik dat optiepack niet heb dat daar vermeld staat...The Wizard schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:31:
[...]
In de meeste EV's is dit het geval. De tabel geeft het eigenlijk ook wel aan, bij auto's zonder WP is preconditioning wel gewoon mogelijk.
Ah ja, ik zie het, dat was blijkbaar weer een extra optie. Verwarrend al die opties van de Megane.Simiak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:36:
[...]
Maar in de mijne niet dan? Aangezien ik dat optiepack niet heb dat daar vermeld staat...
Het stukje hiervoor legt uit over de laadpunten via google maps. En dan vanaf dit punt met één zinnetje over het conditioneren van de batterijSimiak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:16:
[...]
Klinkt hoopgevend voor mijn wagen, maar heb je daar een bron voor? Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat hier niets officieel van terug te vinden is.
In dit patent staat opgesomd wat de warmtepomp extra doet.
https://patents.google.com/patent/EP3727910B1/en
[ Voor 105% gewijzigd door Centauriprime op 28-12-2023 16:07 ]
15x330 SW38
Als het goed is heb je deze optie gewoon... Hoe wil je anders ooit je 130Kw halen aan de paal? Test het maar eens uit, wel minimaal kwartier voordat je bij een Fastcharger aan komt.Simiak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:36:
[...]
Maar in de mijne niet dan? Aangezien ik dat optiepack niet heb dat daar vermeld staat...
Kun je dan ergens zien dat het accupack wordt voorverwarmd? Ik ga er altijd gewoon blind vanuit dat het gebeurd wanneer ik een snellader als bestemming ingeef, maar eigenlijk zie ik nergens een melding oid.
ik rij de auto altijd zo naar een "fastned" zonder navi in te stellen en ik haal ook gewoon de >100KW mits de batterij genoeg leeg is, ook in temperaturen rond t vriespunt.
Geen melding, maar als je op de verbruiksmonitor kijkt, zie je toch een verbruik tijdens regenereren.
Precies, bij mij hetzelfde geval. Onder de 10% altijd boven de 60 kW kunnen laden.Bushie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:14:
ik rij de auto altijd zo naar een "fastned" zonder navi in te stellen en ik haal ook gewoon de >100KW mits de batterij genoeg leeg is, ook in temperaturen rond t vriespunt.
Nee maar aangezien het een leasebak is en voor deze prullen eind contract betaald moet worden.grote_oever schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:17:
[...]
Yep, dit heb ik ook.. eigenlijk nooit zorgen om gemaakt.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier een aantal van jou foto's te posten? Zo heb ik bewijsje dat dit een fabrieksfout is. Ik kreeg namelijk al de vraag, Wat is daar mee gebeurd? Dusja niets he, fabrieksfout.
Al 3 megane rijders heb ik gevonden op FB fora maar blijkbaar heeft hier nog niemand een klacht voor ingediend. Niet leuk voor jezelf maar ook niet leuk voor toekomstige meganerijders die nog een nieuwe wagen krijgen.
Heeft er al iemand ervaringen opgedaan met sneeuwkettingen op de 20-inch wielen?
Vandaag zijn de winterbanden geplaatst. Bij de bandenboer gaven ze aan dat er vanwege de beperkte ruimte aan de achterkant waarschijnlijk 'loopvlak-kettingen' nodig zullen zijn.
Die zijn niet precies gratis zeg maar :-)
Vandaag zijn de winterbanden geplaatst. Bij de bandenboer gaven ze aan dat er vanwege de beperkte ruimte aan de achterkant waarschijnlijk 'loopvlak-kettingen' nodig zullen zijn.
Ik 2 keer snel geladen ook ook niet boven de 60kW uitgekomen. Wel 1 maand geleden.Simiak schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:32:
Goh nu begin ik me toch ook vragen te stellen. 2 keer gaan snelladen met evolution EV60 130pk 7kW en niet boven de 60kW uitgekomen.Razer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:21:
Geen melding, maar als je op de verbruiksmonitor kijkt, zie je toch een verbruik tijdens regenereren.
De wagen was verkeerd geleverd. Ik had namelijk de 22kW besteld maar daar is dus iets mis gegaan en ik heb de 7kW gekregen.
Op de bestelbon van de 22kW heb ik een warmtepomp met optie van 500€ bijgenomen. (Bestelbon 03/2023)
Op de geleverde 7kW zit de warmtepomp ook (ik hoor alvast de "pomp" draaien bij verwarmen). Maar hoe zit het dan met het "Pack performance autonomie" in de optielijst?
Zo te zien kon je bij de 7kW destijds niet alleen de warmtepomp 400€ bestellen maar enkel dat pakket 600€ , of zie ik dat verkeerd?
Wat ik wel hoor is dat bij het snelladen de pomp of koeling ook draait. In de app staat ook dat ik het pack performance autonomie wel heb maar ik heb al gemerkt dat er dingen niet kloppen. Zo staat er in de app dat de warmtepomp standaard is terwijl ik deze als optie had, en heb ik ook geen getinte ramen en binnenverlichting in het dashbord....
Dus kon je destijds de 7kW evolution EV60 bestellen met enkel de warmtepomp?
Destijds waren de bijgekozen opties van de 22kW:
Warmtepomp (PRROP) 413.22
Winter Pack 1 (PCV90) 454.55
Wat een soep.
[ Voor 16% gewijzigd door DeJos1985 op 29-12-2023 17:44 ]
Zou het kunnen dat die versie net als de EV40 (met dezelfde 130pk motor) DC laadt tot 85kW ipv 130kW?
De opties zijn al zo vaak veranderd dat geen kat daar nog correct zicht op heeft vrees ik.
De opties zijn al zo vaak veranderd dat geen kat daar nog correct zicht op heeft vrees ik.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Die bedenking maakte ik me ook al. Net eens in de lijsten van toen terug gekeken. Afhankelijk van de versie die gekozen is zou dat kunnen. Maar de versie die ik heb zou dat niet mogelijk zijn.JanAd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:01:
Zou het kunnen dat die versie net als de EV40 (met dezelfde 130pk motor) DC laadt tot 85kW ipv 130kW?
Vandaag hebben ze het gefixed. Geluiden van parkeersensoren van zowel voor als achter werken weer! Ze hebben een losse interface op de nieuwe losse versterker aangesloten. Kennelijk zorgt die interface dat de geluiden weer goed worden doorgegeven aan de speakers. Heel fijn!equilibreev60 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:11:
[...]
Ja, dat is zeker balen! Met de wetenschap van nu was ik er nooit aan begonnen. Maar eerlijk is eerlijk, het geluid van de muziek is nu echt wel stukken beter. Daar kan ik niks van zeggen. Ik had aan de voorkant geïnformeerd of ze zonder schades (krasjes) de boel konden inbouwen. Dat kon, zeiden ze. Ze doen ook wagens van meer dan een ton voorzien van nieuwe speakers etc. En dan toch een krasje maken. Doet gewoon pijn...
Maar goed, feit blijft dat het geluid van de achterste sensoren moet werken. Ze zijn op dit moment erg druk, dus ik ben benieuwd wanneer en óf ze het gaan oplossen. Ze balen hier zelf ook van. Immers hebben zij hier ook meer werk aan. Ik denk dat ze door alle drukte zich van te voren niet goed genoeg hebben ingelezen, want dit probleem komt dus vaker voor bij de E-Tech.
Ik hoop dat ze met een passende oplossing komen en dat is voor mij niet het laten inbouwen van een nieuwe unit waarmee enkel de piepjes gegenereerd kunnen worden. Ik wil het gewoon, zoals het al was, door de speakers kunnen horen. Mij boeit het niet of dit van voor of achteren komt, al zou het wel fraaier zijn wanneer de achter sensoren over de achterste speakers geluid geven. Aan de andere kant, voor de upgrade zaten er achterin überhaupt geen speakers.
Inzake het krasje. Ik ga binnenkort maar eens langs een schadeherstelbedrijf in Tiel. Kijken of zij iets kunnen betekenen. Mogelijk dat ze met een heatgun de kras kunnen doen laten verdwijnen of verminderen. Het is geen diepe kras. Kost 90 euro, maar goed, dat heb ik wel voor over. Jammere is dat het niet nodig had hoeven zijn als men gewoonweg wat netter had gewerkt.
Ik laat hier nog wel weten of men het audio probleem met de sensoren achter heeft kunnen oplossen en ook hoe, want ik lees steeds vaker dat men niet tevreden is over de standaard speakers van de E-Tech en dus audio upgrades zullen gaan toenemen. Dan kun je maar beter van te voren gewaarschuwd zijn.
[Afbeelding]
Krasje laat ik voor wat het is. Ze hebben met een vinger lopen boenen en door de wrijving daarvan valt het al minder op. Laten maken door een professional kost, schrik niet, 300 euro ex btw! Dat vind ik ietwat veel voor 1 krasje. Baal er nog steeds van, maar nu het minder opvalt vind ik het acceptabel.
Zelf vonden ze het meevallen, het krasje. Maar ja, dat is nogal gemakkelijk...
Ze lieten me met een felle lamp zien waar nog meer krasjes zitten. Betreft een fonkelnieuwe wagen en dan schrik je toch van de hoeveelheid krasjes die er al op zitten her en der...
Gewoon melden aan de leasemaatschappij dat ze dat noteren en de kous is af. Zo draai je er zelf op het einde van de rit niet voor op.equilibreev60 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:06:
[...]
Vandaag hebben ze het gefixed. Geluiden van parkeersensoren van zowel voor als achter werken weer! Ze hebben een losse interface op de nieuwe losse versterker aangesloten. Kennelijk zorgt die interface dat de geluiden weer goed worden doorgegeven aan de speakers. Heel fijn!
Krasje laat ik voor wat het is. Ze hebben met een vinger lopen boenen en door de wrijving daarvan valt het al minder op. Laten maken door een professional kost, schrik niet, 300 euro ex btw! Dat vind ik ietwat veel voor 1 krasje. Baal er nog steeds van, maar nu het minder opvalt vind ik het acceptabel.
Zelf vonden ze het meevallen, het krasje. Maar ja, dat is nogal gemakkelijk...
Ze lieten me met een felle lamp zien waar nog meer krasjes zitten. Betreft een fonkelnieuwe wagen en dan schrik je toch van de hoeveelheid krasjes die er al op zitten her en der...
Ik heb een nieuwe wagen gekregen met 10 kleine beschadigingen aan. Vooral krasjes en vlekken. Gemeld aan de leasing om dit te noteren. Mijn ervaringen met reparaties zijn dat ze niet altijd beter zijn als het defect en dat er, zoals je nu zelf ervaren hebt, veel kans is op nevenschade. Gewoon melden en niet laten maken.
Je hebt wel gelukt dat je een namaakleer dashboard hebt. Dan was het denk ik een ander verhaal geweest.
Waar waren de andere krasjes dan die te zien waren met de lamp?
Heb je mijn post ook gezien ivm de beschadiging aan de tankklep? Heb jij dat ook?
Dat is wel straf. Ik ben nog niet boven 60kW gegaan. Nog maar 2x geprobeerd toen ik de wagen net had. 1x met preconditioning en 1x zonder. Als ik dit uberhaubt al heb.Bushie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:14:
Tankdop vergeten te kijken, maar denk het niet aangezien de tankdop makkelijk opent en sluit.DeJos1985 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:30:
[...]
Gewoon melden aan de leasemaatschappij dat ze dat noteren en de kous is af. Zo draai je er zelf op het einde van de rit niet voor op.
Ik heb een nieuwe wagen gekregen met 10 kleine beschadigingen aan. Vooral krasjes en vlekken. Gemeld aan de leasing om dit te noteren. Mijn ervaringen met reparaties zijn dat ze niet altijd beter zijn als het defect en dat er, zoals je nu zelf ervaren hebt, veel kans is op nevenschade. Gewoon melden en niet laten maken.
Je hebt wel gelukt dat je een namaakleer dashboard hebt. Dan was het denk ik een ander verhaal geweest.
Waar waren de andere krasjes dan die te zien waren met de lamp?
Heb je mijn post ook gezien ivm de beschadiging aan de tankklep? Heb jij dat ook?
Mijn dashboard is van stof en bij de voorruit een dunne kunststof strip waar ook de tweeter roostertjes in zitten. Die strip heeft een kras, maar na wrijven met de vinger al een stuk minder zichtbaar. In mijn lease reglement staat dat alle schades groter dan een euromunt gevolgen kunnen hebben. Zo groot is de kras niet.
Verder liet hij overal en nergens krasjes zien, dus ook op plaatsen waar zij niet gewerkt hebben. Neem aan dat het gewoon gebruikerssporen betreft. Maar zoals gezegd, ben mega zuinig, auto is nieuw, dus wel vreemd...
Wat duurt het trouwens lang tot er daadwerkelijk wordt geüpdatet nadat er een notificatie in de app is geweest. Dit is al 2 weken terug, op de auto hebben we nog niks binnen.
Even heel wat anders. Wat zijn jullie ervaring rondom de levertijden. We zijn voorzichtig aan het kijken naar een Techno of Iconic…
De dealer spreekt over een maand of 4 a 5.
Zijn er geen configuraties leverbaar uit voorraad? Ik weet dat Zeeuw en Zeeuw aardig wat had staan nog. Dat scheelt aanzienlijk in levertijd.
Duurde bij mij een kleine 2 weken, van notificatie in de app tot daadwerkelijke update.twowheeler schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:14:
Wat duurt het trouwens lang tot er daadwerkelijk wordt geüpdatet nadat er een notificatie in de app is geweest. Dit is al 2 weken terug, op de auto hebben we nog niks binnen.
Ik quote mijzelf;B.Hofman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:21:
Even heel wat anders. Wat zijn jullie ervaring rondom de levertijden. We zijn voorzichtig aan het kijken naar een Techno of Iconic…
Zjanzjak schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:09:
Moet je voor de gein eens in dit topic zoeken op het woordje 'touw' 9 van de 10 berichten gaan hier namelijk over, en dat er geen touw aan vast te knopen is.![]()
Ik deed het net zelf weer en moest echt lachen hoe vaak dat woord voorkomt bij deze vraagstelling.
Gefixt. In de DAB instellingen is er een Simulcast/overdracht (DAB->FM) optie. Deze stond bij mij aan. Als een zender niet op een FM frequentie zit (zoals Kink), dan wordt deze ook niet getoond in de 'DAB' lijst. Met de optie uit heb ik nu flink wat meer zenders in de lijst staan.Brainiac schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:01:
Ik heb een Renault Megane E-Tech Techno en luisterde tot kort regelmatig naar Kink FM op DAB, maar recentelijk is deze zender niet meer terug te vinden in de lijst. Hij staat nog wel tussen mijn favorieten, maar ook deze doet niets meer.
Heeft iemand vergelijkbare problemen met DAB?
Hier idem zeer zunig er opequilibreev60 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:17:
[...]
Tankdop vergeten te kijken, maar denk het niet aangezien de tankdop makkelijk opent en sluit.
Mijn dashboard is van stof en bij de voorruit een dunne kunststof strip waar ook de tweeter roostertjes in zitten. Die strip heeft een kras, maar na wrijven met de vinger al een stuk minder zichtbaar. In mijn lease reglement staat dat alle schades groter dan een euromunt gevolgen kunnen hebben. Zo groot is de kras niet.
Verder liet hij overal en nergens krasjes zien, dus ook op plaatsen waar zij niet gewerkt hebben. Neem aan dat het gewoon gebruikerssporen betreft. Maar zoals gezegd, ben mega zuinig, auto is nieuw, dus wel vreemd...
Eergisteren nig een snellaadsessie gedaan bij 7 graden en 30min preheating. Ik heb enkele seconden 90kWh gezien maar dit zakte snel terug. Geladen van 30 naar 80%. 35 min over 31kWh dus aan ongeveer 60kWh/h gemiddeld. Dat valt me wel tegen...
Net iets onder de bekende laadcurve. Vanaf 35% gaat hij al onder de 100kW. Als je wil snelladen met de Megane loont het de moeite om zo leeg mogelijk aan te komen bij de snellader. Vanaf 50% tot 80% zit je onder de 75 kW. Renault beschermt heel erg zijn accu'sDeJos1985 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 08:50:
[...]
Hier idem zeer zunig er op. Tankdop als het past laat maar weten.
Eergisteren nig een snellaadsessie gedaan bij 7 graden en 30min preheating. Ik heb enkele seconden 90kWh gezien maar dit zakte snel terug. Geladen van 30 naar 80%. 35 min over 31kWh dus aan ongeveer 60kWh/h gemiddeld. Dat valt me wel tegen...
Ja idd. Dat is wel jammer. Eigenlijk zou je die curve zelf moeten kunnen instellen.Sr_Ogel schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Net iets onder de bekende laadcurve. Vanaf 35% gaat hij al onder de 100kW. Als je wil snelladen met de Megane loont het de moeite om zo leeg mogelijk aan te komen bij de snellader. Vanaf 50% tot 80% zit je onder de 75 kW. Renault beschermt heel erg zijn accu's
Mijn zakelijke Kia EV6 laad veel sneller, pas boven de 80/85% duikt ie onder de 100 kW. Erg prettig, even koffie/broodje halen en je hebt weer 100 km+ erbij.
Verander bijna nooit van zender in de auto (ik luister vrijwel altijd naar NPO Radio1) maar heel soms wil ik naar StuBru luisteren, staat ook gewoon in de DAB-lijst, maar hoe krijg ik 'Hey Google' aan het verstand dat ik naar StuBru wil luisteren via DAB?
#worldfirstproblems
#worldfirstproblems
In je favorieten zetten en dan aan het wieltje draaien achter het pookje van de volume knoppen. Dan ga je door je favorieten lijstje.Zjanzjak schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:09:
Verander bijna nooit van zender in de auto (ik luister vrijwel altijd naar NPO Radio1) maar heel soms wil ik naar StuBru luisteren, staat ook gewoon in de DAB-lijst, maar hoe krijg ik 'Hey Google' aan het verstand dat ik naar StuBru wil luisteren via DAB?![]()
#worldfirstproblems
Geen Google Assistant oplossing maar wel zo simpel
Dus al de andere merken die sneller kunnen laden bij hogere batterijlevel beschermen hun batterijen minder goed? (ID4, volvo XC40....)Sr_Ogel schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Net iets onder de bekende laadcurve. Vanaf 35% gaat hij al onder de 100kW. Als je wil snelladen met de Megane loont het de moeite om zo leeg mogelijk aan te komen bij de snellader. Vanaf 50% tot 80% zit je onder de 75 kW. Renault beschermt heel erg zijn accu's
Of is er gewoon een andere beperking?
Technisch kan de Megane de snelheid aan anders kan hij het ook niet in het deel tot 30%. Dus dan is het batterij management systeem zo ingesteld dat de laadsnelheid gereduceerd moet worden. Daarin maakt Renault andere keuzes dan anderen. Overigens heeft de id4 een vergelijkbare curve alleen is daar de maximale laadstroom hoger. Kijk je bij Hyundai dan beginnen zij pas bij 55% de laadsnelheid te reduceren.DeJos1985 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Dus al de andere merken die sneller kunnen laden bij hogere batterijlevel beschermen hun batterijen minder goed? (ID4, volvo XC40....)
Of is er gewoon een andere beperking?
Verwijderd
Ben benieuwd hoe dit straks in de zomer gaat, hoeveel het pre-heaten kost weet ik niet exact, maar het zal niet weinig zijn: toch paar honderd kg aan metaal die moet worden verwarmd tegen snellaadtarieven. In veel gevallen heb ik niet zoveel haast; binnen NL laden we nooit snel eigenlijk, buiten NL zijn we meestal op vakantie en in chill modusBushie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:14:
De effecten van de temperatuur van de accu is op de laadsnelheid te zien in dit voorbeeld Fastned - Hoe snel kan mijn voertuig laden? - Temperatuur. Bij 25-30 graden is de laadsnelheid optimaal.
Als je laad bij koude temperaturen zonder eerst een flink stuk te rijden dan is de laadsnelheid laag.
Bij lage(re) temperaturen is het aan te raden om eerst minstens een half uur te rijden en te pre-conditioneren als je dit hebt. Mocht je dan nog lage laadsnelheden halen dan moet je naar je dealer.
Zomers kan het andersom zijn. Dan zal de accu tijdens het rijden gekoeld worden.
Als je laad bij koude temperaturen zonder eerst een flink stuk te rijden dan is de laadsnelheid laag.
Bij lage(re) temperaturen is het aan te raden om eerst minstens een half uur te rijden en te pre-conditioneren als je dit hebt. Mocht je dan nog lage laadsnelheden halen dan moet je naar je dealer.
Zomers kan het andersom zijn. Dan zal de accu tijdens het rijden gekoeld worden.
Vraag me af of Renault the curve ooit via een update anders gaat laten lopen als ze wat meer data hebben. Ik zie Renault wel als een van de meer ervaren EV makers, dus ze zullen vast een goede reden hebben. Maar als je naast kia of Hyundai staat te laden is het verschil toch wel groot. De Megane heeft toch ruim voldoende koel capaciteit voor de accu zou ik zeggen.Sr_Ogel schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:35:
[...]
Technisch kan de Megane de snelheid aan anders kan hij het ook niet in het deel tot 30%. Dus dan is het batterij management systeem zo ingesteld dat de laadsnelheid gereduceerd moet worden. Daarin maakt Renault andere keuzes dan anderen. Overigens heeft de id4 een vergelijkbare curve alleen is daar de maximale laadstroom hoger. Kijk je bij Hyundai dan beginnen zij pas bij 55% de laadsnelheid te reduceren.
Ik had via app aangegeven dat ik een paar updates mis, krijg antwoord op enkel de OPENR-link..... wel een snelle reactie overigens.
Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op 02/01/2024 ontvingen, waarin u vragen heeft over de updates van het OpenR Link systeem.
Wij hebben dit voor u bekeken en kunnen u het volgende aangeven. De updates verschillen per voertuig, er is helaas in deze geen exacte datum wanneer het systeem automatisch zal updaten. Dit kan langer dan normaal duren vanwege verschillende versies en varianten. Dit verschilt per OpenR Link systeem. Wij kunnen u wel aangeven dat het mogelijk is om de updates handmatig via de dealer te laten uitvoeren.
Naar aanleiding van ons contact ontvangt u mogelijk binnenkort een enquête met de mogelijkheid om uw tevredenheid uit te drukken in 5 sterren. Renault hecht veel waarde aan uw mening. Om die reden stellen wij uw medewerking aan de enquête erg op prijs. Bij voorbaat hartelijk dank.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Maar even de vraag gesteld hoe het met 2 keer mislukken van de tractieaccu en google maps update gesteld is, want daar krijg ik geen antwoord op. Ook niet dat Renault handmatig een update door kan drukken OTA.
Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op 02/01/2024 ontvingen, waarin u vragen heeft over de updates van het OpenR Link systeem.
Wij hebben dit voor u bekeken en kunnen u het volgende aangeven. De updates verschillen per voertuig, er is helaas in deze geen exacte datum wanneer het systeem automatisch zal updaten. Dit kan langer dan normaal duren vanwege verschillende versies en varianten. Dit verschilt per OpenR Link systeem. Wij kunnen u wel aangeven dat het mogelijk is om de updates handmatig via de dealer te laten uitvoeren.
Naar aanleiding van ons contact ontvangt u mogelijk binnenkort een enquête met de mogelijkheid om uw tevredenheid uit te drukken in 5 sterren. Renault hecht veel waarde aan uw mening. Om die reden stellen wij uw medewerking aan de enquête erg op prijs. Bij voorbaat hartelijk dank.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Maar even de vraag gesteld hoe het met 2 keer mislukken van de tractieaccu en google maps update gesteld is, want daar krijg ik geen antwoord op. Ook niet dat Renault handmatig een update door kan drukken OTA.
[ Voor 9% gewijzigd door Surfroy01 op 02-01-2024 11:32 ]
Op oudjaarsavond nog naar een Supercharger geweest. Genavigeerd, en dus voorverwarmd, kwam met 5% aan. Keurig 130 kW tot 16%. Had ik niet verwacht want hoewel het niet vriest was het behoorlijk koud door de (harde) wind.
Maar hij dacht er wel 40min voor nodig te hebben om naar de 80% te komen. Ik was echter tot 60% gegaan want ik hoefde nog maar een klein stukje om thuis te komen en wilde over hebben want, ja hoor, alle laadplekken langs de straat bij mij in de buurt weer geblokkeerd door wagens die op dino saus rijden
Maar hij dacht er wel 40min voor nodig te hebben om naar de 80% te komen. Ik was echter tot 60% gegaan want ik hoefde nog maar een klein stukje om thuis te komen en wilde over hebben want, ja hoor, alle laadplekken langs de straat bij mij in de buurt weer geblokkeerd door wagens die op dino saus rijden

Nu treft mij het niet persoonlijk (dino auto) maar partner heeft de Megane en moet zeggen, in onze straat doen ze het netjes. Er is een plek, en je kan ook op de stoep uitwijken (paal heeft twee aansluitingen maar 1 plek gereserveerd). En het valt op dat die twee plekken prima afwisselend worden gebruikt.vayshen schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:45:
Op oudjaarsavond nog naar een Supercharger geweest. Genavigeerd, en dus voorverwarmd, kwam met 5% aan. Keurig 130 kW tot 16%. Had ik niet verwacht want hoewel het niet vriest was het behoorlijk koud door de (harde) wind.
En dit krijg ik nu als antwoord op mijn vervolg email.
Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op 02/01/2024 ontvingen. Om uw verzoek in behandeling te kunnen nemen, vragen wij u deze e-mail, aangevuld met enkele ontbrekende gegevens, aan ons retour te zenden.
Het betreft in deze:
• De Renault dealer waar u de auto in onderhoud heeft
• Foto van de Softwareversie - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Over - Systeem Informatie - (SW)
• Foto van de Serienummer - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Over - Systeem Informatie - (Serienummer)
• Foto van de Build-number - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Over - Systeem Informatie
• Foto van de Netwerkstatus - Swipe omlaag - Tandwiel - Netwerk en Internet - Connectiviteit - Netwerkstatus (hele pagina)
• Foto van de Gegevens delen - Swipe omlaag - Profiel (poppetje linksboven) - Gegevens & Locatie delen met Renault - Gegevens en positie delen met Renault
• Foto van de My Renault account - Swipe omlaag - Profiel (poppetje linksboven) - My Renault account
• Foto van de Fabrieksinstellingen - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Opties voor resetten - Herstel fabrieksinstellingen - Resetten
Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op 02/01/2024 ontvingen. Om uw verzoek in behandeling te kunnen nemen, vragen wij u deze e-mail, aangevuld met enkele ontbrekende gegevens, aan ons retour te zenden.
Het betreft in deze:
• Foto van de Softwareversie - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Over - Systeem Informatie - (SW)
• Foto van de Serienummer - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Over - Systeem Informatie - (Serienummer)
• Foto van de Build-number - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Over - Systeem Informatie
• Foto van de Netwerkstatus - Swipe omlaag - Tandwiel - Netwerk en Internet - Connectiviteit - Netwerkstatus (hele pagina)
• Foto van de Gegevens delen - Swipe omlaag - Profiel (poppetje linksboven) - Gegevens & Locatie delen met Renault - Gegevens en positie delen met Renault
• Foto van de My Renault account - Swipe omlaag - Profiel (poppetje linksboven) - My Renault account
• Foto van de Fabrieksinstellingen - Swipe omlaag - Tandwiel - Systeem - Opties voor resetten - Herstel fabrieksinstellingen - Resetten
Ja voor mij persoonlijk hoeft het echt niet strict worden gevolgd. Officieel zijn er drie plekken gereserveerd maar wel 4 aansluitingen. Aan de andere kant van de straat worden de parkeerplaatsen bijna nooit gebruikt terwijl daar geen palen staan.twowheeler schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Nu treft mij het niet persoonlijk (dino auto) maar partner heeft de Megane en moet zeggen, in onze straat doen ze het netjes. Er is een plek, en je kan ook op de stoep uitwijken (paal heeft twee aansluitingen maar 1 plek gereserveerd). En het valt op dat die twee plekken prima afwisselend worden gebruikt.
Met andere worden men is te lui om over te steken of wil niet aan de straat kant instappen. Allebei belachelijk. Ze parkeren zelfs aan de 'verkeerde' kant dus in dat opzicht maken ze het zichzelf zelfs moeilijker.
Als je maar ff oplet en probeert minstens 2 plekjes vrij te houden zodat die palen een beetje benut kunnen worden. Maar vaak is er maar een vrij (die wordt dan benut) en de rest geblokt.
En toen ik nieuwe aanvroeg bij de gemeente zeiden ze dat de bestaande palen nog niet voldoende worden benut.
Kip en ei probleem dus.
Heel bijzonder weer…ik was vorige week bij de dealer die vanuit Renault was verboden om updates te installeren. Updates mochten alleen door Renault gepusht worden en absoluut niet meer lokaal door de dealers worden geïnstalleerd, en sowieso was het beleid om alleen te updaten indien er defecten of klachten waren. Tot zover het nut van FOTA…Surfroy01 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:18:
Het betreft in deze:
Ik heb een gelijksoortig verzoek gekregen ivm de hangende update 0/0 met voortgang 0%. Ben benieuwd of ze met die info een custom FOTA update gaan maken of dat ik binnenkort daarvoor naar de dealer moet.Surfroy01 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:18:
Het betreft in deze:
Ik heb mijn Megane medio/eind december naar de dealer gebracht voor oa euvel met bonkende achteras en gevraagd gelijk nieuwste RLink te installeren. Was toen (nog) geen probleem. Wellicht is dit beleid later veranderd.. Enkele dagen na de update zag ik berichten op dit forum verschijnen dat mensen de RLink update wel OTA hadden ontvangen.BVice schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Heel bijzonder weer…ik was vorige week bij de dealer die vanuit Renault was verboden om updates te installeren. Updates mochten alleen door Renault gepusht worden en absoluut niet meer lokaal door de dealers worden geïnstalleerd, en sowieso was het beleid om alleen te updaten indien er defecten of klachten waren. Tot zover het nut van FOTA…
Overigens is bij mij versie 2.2 geïnstalleerd, terwijl ik hier lees dat mensen via OTA 2.1(.1/.2) hebben gekregen. Kan dit kloppen?
[ Voor 6% gewijzigd door NimmaRoc op 03-01-2024 08:53 ]
Ik rij over 5 weken naar de wintersport, ben ook nieuwsgierig.jeanpaulh schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:19:
Heeft er al iemand ervaringen opgedaan met sneeuwkettingen op de 20-inch wielen?
Even wat opbouwende kritiek, je rijd een niet echt goedkope auto, je gaat op een niet echt goedkope manier op vakantie (wintersport) en dan klagen over evt dure sneeuwkettingen?jeanpaulh schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:19:
Daar vanaf gezien ik heb nog nooit sneeuwkettingen onder mijn niet aangedreven wielen gelegd, altijd enkel de aangedreven wielen. En eigenlijk van de tig keer wintersport maar 1 keer omdat er heul veul sneeuw lag (ok heb ook lange tijd een XC70 met 4WD gereden). En meestal is het net die paar laatste meters om bij je huisjes/hotel omhoog te komen waar je kettingen voor moet hebben. Wat blijkt met een voorwiel aangedreven auto? Achteruit rij je er zo tegen op zonder kettingen.
Sneewkettingen moeten altijd om de aangedreven wielen gelegd worden, achterkant is dus niet nodig in dit geval.Surfroy01 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Even wat opbouwende kritiek, je rijd een niet echt goedkope auto, je gaat op een niet echt goedkope manier op vakantie (wintersport) en dan klagen over evt dure sneeuwkettingen?
Daar vanaf gezien ik heb nog nooit sneeuwkettingen onder mijn niet aangedreven wielen gelegd, altijd enkel de aangedreven wielen. En eigenlijk van de tig keer wintersport maar 1 keer omdat er heul veul sneeuw lag (ok heb ook lange tijd een XC70 met 4WD gereden). En meestal is het net die paar laatste meters om bij je huisjes/hotel omhoog te komen waar je kettingen voor moet hebben. Wat blijkt met een voorwiel aangedreven auto? Achteruit rij je er zo tegen op zonder kettingen.
Goed punt; daar is denk ik wel voldoende ruimte voor gewone kettingen. Ik zag ook nog sneeuw sokken langskomen. Maar geen idee hoe goed dat werkt.PatrickN68 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Sneewkettingen moeten altijd om de aangedreven wielen gelegd worden, achterkant is dus niet nodig in dit geval.
Edit: ik lees net dat die in Oostenrijk niet toegestaan zijn als vervanging van kettingen.
[ Voor 10% gewijzigd door jeanpaulh op 03-01-2024 12:10 ]
Ik heb in mijn antwoord oa vermeld dat ik het vreemd vind dat ik deze screenshots moet maken (wel gedaan overigens), waarom kunnen zij dat niet van afstand uitlezen? Ik krijg eens in de zoveel tijd de vraag of ik gegevens wil delen met Renault. En ten tweede, waarom maak je updates die je niet met iedereen deelt? Heb aangegeven dat daardoor mijn vertrouwen in het merk een deuk opgelopen heeft temeer daar er concurrenten zijn die het op dat gebied aanzienlijk beter voor elkaar hebben.BVice schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Heel bijzonder weer…ik was vorige week bij de dealer die vanuit Renault was verboden om updates te installeren. Updates mochten alleen door Renault gepusht worden en absoluut niet meer lokaal door de dealers worden geïnstalleerd, en sowieso was het beleid om alleen te updaten indien er defecten of klachten waren. Tot zover het nut van FOTA…
Misschien hebben die concurrenten veel minder varianten van 1 type. En het kan ook zijn dat ze bang zijn dat een hele serie vast komt te staan na een update.
Als je sneller OTA's uitbrengt dan dat je ze installeert en daarbij ook 'random' installeert, krijg je vanzelf een ratjetoe aan combinaties in het huidige wagenpark.Mjaa schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:18:
Misschien hebben die concurrenten veel minder varianten van 1 type. En het kan ook zijn dat ze bang zijn dat een hele serie vast komt te staan na een update.
Dit maakt testen lastig en het risico op problemen ook veel groter (update moet werken op groot aantal mogelijke software versies).
Dan blijft mijn mening van kracht, dan doet de concurrentie het op dat vlak beter. Maar ik denk bij een R-link update dat die niet zoveel zal verschillen per uitvoering. Tevens geldt dat voor google maps. Plus dat een update na 2 keer mislukt te zijn niet meer aangeboden wordt ook nogal discutabel blijft.Mjaa schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:18:
[ Voor 9% gewijzigd door Surfroy01 op 05-01-2024 15:09 ]
Tesla moet 1,6 miljoen auto’s terugroepen in China vanwege softwareproblemen. Ik denk dat Renault dat liefst wil voorkomen.
Alleen fixt Tesla dat met een simpele OTA, zoals ze dat al tig jaar doen.Mjaa schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:49:
Tesla moet 1,6 miljoen auto’s terugroepen in China vanwege softwareproblemen. Ik denk dat Renault dat liefst wil voorkomen.
Overigens zijn de titels hierover weer lekker clickbait. In het echt gaat het hierom:
"For vehicles within the scope of this recall, when the automatic assisted steering function is turned on, the driver may misuse the level two combined assisted driving function, increasing the risk of vehicle collision and posing a safety hazard," the SAMR explained.
Oftewel, user error die Tesla moet voorkomen met nieuwe software.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
YouTube: Volvo EX30 vs. Renault Megane E-Tech - Dubbeltest
Dubbeltest
De resultaten:
/f/image/ZVxBSOYjho2d0XuOPKQoLxuJ.png?f=fotoalbum_large)
Dubbeltest
De resultaten:
/f/image/ZVxBSOYjho2d0XuOPKQoLxuJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZVRmzDhi4ayu9YC9TqCV4oJL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door Razer op 05-01-2024 16:58 ]
Waarom de Megane minder punten krijgt voor het onderdeel Multimedia begrijp ik - op basis van de gegeven onderbouwing - niet.
Meer punten voor multimedia toch? Voor de renault.deMercer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:34:
Waarom de Megane minder punten krijgt voor het onderdeel Multimedia begrijp ik - op basis van de gegeven onderbouwing - niet.
Vandaag dan toch de OpenR 2.1.0 gekregen OTA.
Dealer afspraak kan worden gecanceld, hoewel ze ook naar de rammel zouden zoeken. Dus laat hem wellicht staan.
Het systeem lijkt alweer wat soepeler: switch naar achteruitrij camera gaat soepeler en er zijn nu wat meer instel mogelijkheden in die camera, donker modus doet het beter en de knop voor stuurverwarming luistert vooralsnog in één keer ipv dat je hem 3x moet aanklikken…
Dealer afspraak kan worden gecanceld, hoewel ze ook naar de rammel zouden zoeken. Dus laat hem wellicht staan.
Het systeem lijkt alweer wat soepeler: switch naar achteruitrij camera gaat soepeler en er zijn nu wat meer instel mogelijkheden in die camera, donker modus doet het beter en de knop voor stuurverwarming luistert vooralsnog in één keer ipv dat je hem 3x moet aanklikken…
Hopelijk arriveert die ook snel hier 😆BVice schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:55:
Vandaag dan toch de OpenR 2.1.0 gekregen OTA.
Ach, je hebt gelijk. Kennelijk heb ik scheef zitten kijken, want ik was ervan overtuigd dat de Renault een halve punt minder had dan de Volvo.Japie.G schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:52:
Meer punten voor multimedia toch? Voor de renault.

Ik snap niet goed waarom fabrikanten kiezen voor die Tesla indeling.
Dat scherm achter je stuur vind ik toch echt een pak beter dan alleen een centraal scherm. Zeker de combo met Google Maps in de Megane vind ik enorm handig. Ik zet maps altijd op, op het scherm van het stuur en bijna nooit op het centrale scherm als ik een onbekende route moet volgen.
De Volvo is een mooie wagen, maar ik zou toch nog voor de Megane kiezen. Zeker qua interieur en de toch sportievere look van de Megane.
Al vind ik het Volvo kontje iets mooier en een automatische kofferbak is toch verdraaid handig (vriendin heeft een BMW x1 die dat wel heeft).
Mss moet Renault die heads-up display in de voorruit van BMW eens overnemen…
Dan mag het scherm in het dashboard wel weg.
Dat scherm achter je stuur vind ik toch echt een pak beter dan alleen een centraal scherm. Zeker de combo met Google Maps in de Megane vind ik enorm handig. Ik zet maps altijd op, op het scherm van het stuur en bijna nooit op het centrale scherm als ik een onbekende route moet volgen.
De Volvo is een mooie wagen, maar ik zou toch nog voor de Megane kiezen. Zeker qua interieur en de toch sportievere look van de Megane.
Al vind ik het Volvo kontje iets mooier en een automatische kofferbak is toch verdraaid handig (vriendin heeft een BMW x1 die dat wel heeft).
Mss moet Renault die heads-up display in de voorruit van BMW eens overnemen…
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Ach Volvo is een halve Chinees. Voordat je het weet zijn ze je in je eigen auto aan het afluisteren.
Nee want Google heeft zo'n goede reputatie op dat gebied 😏Mjaa schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:32:
Ach Volvo is een halve Chinees. Voordat je het weet zijn ze je in je eigen auto aan het afluisteren.
Renault had twee jaar geleden nog een paar fabrieken in Rusland staan. Soms denk ik dat ze een paar overgebleven onderdelen uit deze fabrieken in de Megane hebben verwerkt en nu een GarantiePlus aan de kopers willen aanbieden voor het geval de onderdelen bezwijken.
Dat.JanAd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:11:
En dan puur over geen dashboard meer recht voor je neus, of beter, een heads-up display.
Snap dat er af en toe 'out of the box' gedacht moet worden, anders komen we nergens, maar dit vind ik een stukje minder veilig. Ik zeg bewust stukje want tis nou ook weer niet over the top, maar toch, je moet je zichtveld even een seconde afwenden naar de zijkant voor allerhande zaken.
Dit dus. Als ze nu nog een HUD zouden gebruiken, was het nog acceptabel.JanAd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:11:
Dat scherm achter je stuur vind ik toch echt een pak beter dan alleen een centraal scherm.
Plus vrijwel geen fysieke knoppen. Ik merk dat ik fysieke knoppen toch bijzonder waardeer. Zo kost het in-/uitschakelen van bijv. de stoelverwarming zo veel meer aandacht en moeite dan bijv. het verhogen/verlagen van de temperatuur. Blij dat de Megane nog wel de nodige fysieke knoppen heeft. Of anders gezegd: nog steeds erg blij met de keuze voor een auto die nog fysieke knoppen heeft.
Met Google assistant kun je dat soort dingen met voice control doen. Ik ga hier er gemakshalve van uit dat de Volvo dat ook kan?deMercer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:33:
[...]
Dit dus. Als ze nu nog een HUD zouden gebruiken, was het nog acceptabel.
Plus vrijwel geen fysieke knoppen. Ik merk dat ik fysieke knoppen toch bijzonder waardeer. Zo kost het in-/uitschakelen van bijv. de stoelverwarming zo veel meer aandacht en moeite dan bijv. het verhogen/verlagen van de temperatuur. Blij dat de Megane nog wel de nodige fysieke knoppen heeft. Of anders gezegd: nog steeds erg blij met de keuze voor een auto die nog fysieke knoppen heeft.
Ik dacht dat de Megane en de Volvo mbt Google Assistant vergelijkbaar zijn. Zelf vang ik geregeld bot als ik iets probeer te doen met Google Assistant. Instellen temperatuur lukt inderdaad, stoel- e/o stuur verwarming heb ik nog nooit geprobeerd - is ook geen noodzaak voor in de Megane, want handige fysieke knopppen (en ja, voor de temperatuur zijn die er ook maar een mens moet toch iets proberen wat zeer waarschijnlijk wél zal lukken).LaTiNo156 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:34:
Met Google assistant kun je dat soort dingen met voice control doen. Ik ga hier er gemakshalve van uit dat de Volvo dat ook kan?
Zo kun je via GA wel de spraakbegeleiding van Google Maps volledig aan of uit zetten, maar de optie voor enkel meldingen dan weer niet. En is de recirculatiestand van het HVAC ook via GA te bedienen? Maar een fysieke knop werkt natuurlijk vele malen sneller als er weer opeens zo’n roetende diesel voor je neus opduikt dan GA. Als GA eenmaal de recirculatie heeft ingeschakeld is het interieur al een dampend dieselhok en wil je de recirculatie juist niet meer aan hebben …
Nee, geef mij maar een aantal fysieke knoppen. Voor het ingeven van een (nieuwe) bestemming in Google Maps bijvoorbeeld vind ik GA daarentegen juist weer wel heel handig. Dat gebruik ik dan weer liever dan een virtueel toetsenbord. Oftewel, de meest geschikte manier van bedienen is afhankelijk van de uit te voeren actie. En waarschijnlijk is dat persoonlijk, waarbij het volgens mij toch ook objectief is vast te stellen dat een bepaalde manier van bedienen echt veiliger is dan andere(n).
Tijdje weg geweest maar ik ben weer bij op het Forum ! 
Zojuist voor het eerst op wintersport geweest met de EV40 Techno.
Ook voor het eerst winterbanden (215-45-20) er op laten zetten.
Moet zeggen dat de winterbanden het verbruik extreem doen toenemen!
Heb de reis continue in ECO gereden ( max 100 Km/h) en een verbruik van 19,6/100Km.
Het laden ging dan wel weer snel.
Het laden tussen 0 - 20% met 90KW, bij 55 % zakt ie onder de 45 en bij 70% 30Kw t/m 80%. Daarna is t kruipen.
Vraag: Wat is jullie verbruik met winterbanden? klopt het dat dit inderdaad tot 20% actieradius scheelt?
Er zitten Goodyear ultra grip banden onder.
Heb de reis continue in ECO gereden ( max 100 Km/h) en een verbruik van 19,6/100Km.
Het laden tussen 0 - 20% met 90KW, bij 55 % zakt ie onder de 45 en bij 70% 30Kw t/m 80%. Daarna is t kruipen.
Vraag: Wat is jullie verbruik met winterbanden? klopt het dat dit inderdaad tot 20% actieradius scheelt?
Wij hebben ook de 20-inch wielen en Goodyear ultragrip performance banden sinds kort (ik gok dus exact dezelfde).Larsdedj schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:11:
Hier is het verschil ongeveer 10%, maar vanwege de vakantie nog niet echt lange afstanden gereden.
Razer in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"Larsdedj schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:11:
Tijdje weg geweest maar ik ben weer bij op het Forum !
Als ik kijk naar gecombineerd verbuik de laatste tijd met wat snelweg en overige wegen, met tot afgelopen week de nog niet echt koude temperaturen dat ik de boordcomputer niet meer onder het gemiddelde van 20 KwH / 100km gezien heb…
In de zomer zat ik eigenlijk altijd rond de 15. Nu zal het niet alleen aan de banden liggen, maar die hebben inderdaad wel ook een flinke impact. Blij als ze er in april weer vanaf kunnen. Misschien kijken of ik ze nog wat eerder kan laten vervangen
Ik rij gewoon op zomerbanden en het verbruik is vergelijkbaar met wat jullie op winterbanden hebben. Zit nu rond 19.5. In de zomer rond de 15.
Het hoge verbruik ligt volgens mij meer aan het verwarmen van het interieur. Dan aan de winterbanden.
Het hoge verbruik ligt volgens mij meer aan het verwarmen van het interieur. Dan aan de winterbanden.
Ah, dat zou best kunnen. hoewel ik mij slecht kan voorstellen dat dit zo veel vermogen vraagt (WP).Mark146 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:40:
Ik rij gewoon op zomerbanden en het verbruik is vergelijkbaar met wat jullie op winterbanden hebben. Zit nu rond 19.5. In de zomer rond de 15.
Wel goed om te weten dat mensen met zomerbanden ook geen hele mooie cijfers halen dus dat de impact wel mee valt. we gaan het zien als de temperaturen weer wat hoger zijn. Woon/werk zal ik er in iedergeval geen last van hebben met ritjes van 35km.
Bij mij is het verschil op dit moment 17,9% tussen zomer en winter. Dat zal voornamelijk door de kou komen. Het klimaat in de auto pakt nu zo'n 2,4kWh per 100km volgens de boordcomputer. De winterbanden zullen iets doen maar hooguit een procentje of 2.
15x330 SW38
Zat net bij de consumptie te kijken. er ging 4,8 kWh / 100 kilometer naar alles behalve de aandrijving. Moet daarbij wel zeggen dat ik niet voorverwarmd was weggereden. Dus met een verbruik van 20kWh/100km kom je aardig in de beurt van mijn zomerse verbruik dat ook ronde de 15 lag.
extra verbruik zit inderdaad niet zozeer in de banden maar meer in de temperatuur. Ook met een WP kost het verwarmen van een interieur erg veel energie.
Vorig weekend met 2 fietsen achterop naar de Eiffel gereden, het was ongeveer 5 graden, CC op 105 km/u, ECO stand. Het verbruik was 25 kWh/100km. Ik kon de enkele reis van 240km niet in 1x halen met mijn EV60. Of ik kwam met <5% aan en zou ik daar niet meer wegkomen.
Dus 20 minuten moeten snelladen om een enkele reis van 240km comfortabel te kunnen doen. En dan nog veel langzamer op de autobahn dan ik zou willen. Op dat soort momenten mis ik de benzinewagen wel
Vorig weekend met 2 fietsen achterop naar de Eiffel gereden, het was ongeveer 5 graden, CC op 105 km/u, ECO stand. Het verbruik was 25 kWh/100km. Ik kon de enkele reis van 240km niet in 1x halen met mijn EV60. Of ik kwam met <5% aan en zou ik daar niet meer wegkomen.
Dus 20 minuten moeten snelladen om een enkele reis van 240km comfortabel te kunnen doen. En dan nog veel langzamer op de autobahn dan ik zou willen. Op dat soort momenten mis ik de benzinewagen wel
Precies hierom zijn wij vorige week lekker met de benzineslurper van mijn partner richting Italië gegaan voor de jaarlijkse wintersport.BVice schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:05:
extra verbruik zit inderdaad niet zozeer in de banden maar meer in de temperatuur. Ook met een WP kost het verwarmen van een interieur erg veel energie.
1x tanken, 140 / 150 rijden en na een uur of 4 maar weer eens tanken.
Elektrisch rijden is een uitkomst voor woon-werk, maar voor verre afstanden (zeker in de winterperiode) prefereer ik de conventionele verbrandingsmotoren.
Iemand ervaring met de pre-heat aan de laadpaal? Het is me al vaker opgevallen dat als het echt koud is de auto niet de pre-heat uit de laadpal lijkt te halen, althans niet geheel. Daarom ben ik de boel eens op een wat hogere resolutie gaan loggen.
Mijn vrouw heeft vanmorgen de auto gepreekt-heat voordat ze naar het werk ging, en het was lekker koud (-1). Ik kijk de log na en zie dit.
https://snapshots.raintan...fH46HB0zXTketFH0y12C2KvFf
Af en toe een pulsje uit de lader, maar de rest komt uit de tractieaccu, die is 2 procent gedaald. De auto was wel lekker warm, maar ik heb liever dat hij dit doet vanuit het 'stopcontact'. Bij iets hogere temperaturen doet hij wel alles uit het stopcontact! Verder valt me op dat de auto fluisterstil is bij pre-heat in kou. Me andere woorden.. ik hoor de warmtepomp niet aanslaan! Zodra ik de auto start en weg rij hoor ik wel degelijk de warmtepomp zijn werk doen..
Is dit gedrag bij anderen ook zo opgevallen? Of is dit wel logisch te verklaren..
Mijn vrouw heeft vanmorgen de auto gepreekt-heat voordat ze naar het werk ging, en het was lekker koud (-1). Ik kijk de log na en zie dit.
Af en toe een pulsje uit de lader, maar de rest komt uit de tractieaccu, die is 2 procent gedaald. De auto was wel lekker warm, maar ik heb liever dat hij dit doet vanuit het 'stopcontact'. Bij iets hogere temperaturen doet hij wel alles uit het stopcontact! Verder valt me op dat de auto fluisterstil is bij pre-heat in kou. Me andere woorden.. ik hoor de warmtepomp niet aanslaan! Zodra ik de auto start en weg rij hoor ik wel degelijk de warmtepomp zijn werk doen..
Is dit gedrag bij anderen ook zo opgevallen? Of is dit wel logisch te verklaren..
mooie log, netjes! Heb je toevallig Mobilize Smart Charging actief? Dat kan verschil maken, omdat de SOC dan (denk ik) eerst naar de cloud gaat en van daaruit het signaal om te gaan laden weer moet komen. En dan ga je iets achterlopen, dus de auto wordt pas verteld dat hij weer mag gaan laden als de SOC alweer gedaald is.Japie.G schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:50:
Iemand ervaring met de pre-heat aan de laadpaal? Het is me al vaker opgevallen dat als het echt koud is de auto niet de pre-heat uit de laadpal lijkt te halen, althans niet geheel. Daarom ben ik de boel eens op een wat hogere resolutie gaan loggen.
Als je Mobilize niet actief hebt snap ik het niet helemaal, ik heb niet zo'n mooie log als jij maar altijd als ik bij de auto aankom als hij aan het klimatiseren is, zie ik het vermogen op het scherm van de lader rond de 5kW staan...
NB hoe kom je aan een 'start' SOC van 65 op een aangesloten niet-ladende auto?
ik moet volgende week een enkele reis van 600km maken richting de Alpen (zakelijk). En zit een beetje krap in de tijd. Verslagje volgtWoesst schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Precies hierom zijn wij vorige week lekker met de benzineslurper van mijn partner richting Italië gegaan voor de jaarlijkse wintersport.
1x tanken, 140 / 150 rijden en na een uur of 4 maar weer eens tanken.
Elektrisch rijden is een uitkomst voor woon-werk, maar voor verre afstanden (zeker in de winterperiode) prefereer ik de conventionele verbrandingsmotoren.
SoC van 65 procent is ingesteld in de auto als eindpunt laden (normaal 80, stond nu nog op 65). Ik heb geen apps actief verder. Bij temperaturen buiten van boven de 3 á 4(?) graden zie ik ook altijd tussen de 5 en 7kw aan opgenomen vermogen uit de lader. Echter als het kouder wordt zie ik dit gebeuren. Bijzonder he? Alsof hij even kijkt hoeveel vermogen het laadpunt geeft, en dan denkt hij... ik heb meer nodig, laat ik maar ff uit de batterij gaan slurpen.. zoiets? Maar in dat geval had ik het leuker gevonden als hij na het klimatiseren weer zou gaan bijladen op 11kw naar (in dit geval) 65pct. Doet ie ook niet..BVice schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:18:
[...]
mooie log, netjes! Heb je toevallig Mobilize Smart Charging actief? Dat kan verschil maken, omdat de SOC dan (denk ik) eerst naar de cloud gaat en van daaruit het signaal om te gaan laden weer moet komen. En dan ga je iets achterlopen, dus de auto wordt pas verteld dat hij weer mag gaan laden als de SOC alweer gedaald is.
Als je Mobilize niet actief hebt snap ik het niet helemaal, ik heb niet zo'n mooie log als jij maar altijd als ik bij de auto aankom als hij aan het klimatiseren is, zie ik het vermogen op het scherm van de lader rond de 5kW staan...
NB hoe kom je aan een 'start' SOC van 65 op een aangesloten niet-ladende auto?
[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 08-01-2024 16:28 ]
Dank!! Het is dus niet normaal wat er gebeurt bij mij. Je hebt ook gewoon een 11kw paal?Centauriprime schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:56:
Dit is van vanmorgen. Ging allemaal via de stekker.
[Afbeelding]
1,5kwh in 10min is 9kw wat ie heeft geleverd. Past dus prima binnen een 11kw paal. Morgen nog eens proberen en dan zet ik de warmtepomp even uit. Wellicht is dat icm de loadbalancer de boosdoener.
[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 08-01-2024 18:45 ]
Hier is dat ook zo. Ik heb mijn paal begrensd op 2.5kW ivp piektarief.Japie.G schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Dank!! Het is dus niet normaal wat er gebeurt bij mij. Je hebt ook gewoon een 11kw paal?
1,5kwh in 10min is 9kw wat ie heeft geleverd. Past dus prima binnen een 11kw paal. Morgen nog eens proberen en dan zet ik de warmtepomp even uit. Wellicht is dat icm de loadbalancer de boosdoener.
Als ik preheat neemt hij het maximum uit de paal, met name 2.5kW. Maar meestal zakt deze dan iets lager rond de 1800W. Dit zonder aanslaan van de warmtepomp.
Zodra je preconditioning nog aan hebt staan en je de stekker uittrek springt de pomp op.
Volgens mij is dit een beslissing van renault om de warmtepomp niet aan te laten slaan als hij aan de laadkabel hangt maar vraag me niet waarom.
Preconditioning zonder aan de laadpaal te hangen gebruikt hij wel de warmtepomp en maakt hij bij koud weer serieus van zijn kloten
Normaal wat je dus merkt.
Nota: Mijn wagen staat wel binnen.
De auto pakt wat ie pakken kan voor een aantal minuten. De duur hangt af van hoeveel er verwarmd of gekoeld moet worden. Daarna zakt het vermogen.
Klinkt aannemelijk dat de lb in werking treedt als je nog meer in huis aan hebt staan.
Klinkt aannemelijk dat de lb in werking treedt als je nog meer in huis aan hebt staan.
15x330 SW38
Zo juist onderweg de update ontvangen. OpenRink 2.1.x. geen melding van gehad in de app. Dus voor iedereen die zit te wachten op een melding probeer ook eens handmatig te updaten.
ik heb hetvanmorgen ook weer getest, en miste ook 2% SOC. Auto was 100%, na het voorverwarmen aan de stekker nog 98%. Terwijl de lader wel degelijk vermogen heeft geleverd.Japie.G schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Dank!! Het is dus niet normaal wat er gebeurt bij mij. Je hebt ook gewoon een 11kw paal?
Hoe zet je de warmtepomp uit?