Volgende maand eerste jaarbeurt, maar eens even bij dealer kijken of die de laatste updates erin krijgen.
Dat zou het ook kunnen zijn. Wel toevallig dat 'ie precies stuk is gegaan na de installatie van de tractiebatterij update, maar dat kan natuurlijk het geval zijn.Japie.G schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:52:
Klinkt meer als een defecte boordlader. Lees verder nergens over problemen rondom deze update. Klinkt mij meer als toeval.. kapotte boordladers lees je wel meer.
Voordat je iemand van het uiten van onzin beschuldigt wel zelf correcte informatie verstrekkenBVice schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:23:
dit is onzin, die update doet alleen iets met het berekenen van de getoonde actieradius.
Ik vind het vreemd dat voor zoiets (ogenschijnlijks) simpels de meest uitgebreide update tot nu toe nodig is. Eerdere updates omvatten ook meer wijzigingen dan de release notes deden vermoeden, dus dat zou hier ook het geval kunnen zijn.1.1.0 tractie accu
Correcte weergave van laadniveau van de tractiebatterij aan het begin van de rit.
Ik heb geen foto's van de meldingen en waarschuwingen van deze update gemaakt, maar als ik het me goed herinner stond er bij deze update vermeld dat de auto gedurende enkele dagen niet normaal bruikbaar zou (kunnen) zijn na installatie van de update. En dat de auto in die periode niet zou kunnen opladen. In ieder geval duidelijk anders dan bij eerdere updates.
Vanochtend ging de laadklep niet meer open. Naar Renault gereden en daar hebben ze hem open gekregen, maar er moet blijkbaar wel een nieuw slot in.
Iemand dit al voor gehad?
eens dat er meer wijzigingen in kunnen zitten dan de release notes beschrijven.deMercer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:25:
[...]
Dat zou het ook kunnen zijn. Wel toevallig dat 'ie precies stuk is gegaan na de installatie van de tractiebatterij update, maar dat kan natuurlijk het geval zijn.
[...]
Voordat je iemand van het uiten van onzin beschuldigt wel zelf correcte informatie verstrekken. Dit zijn de release notes van de update:
[...]
Ik vind het vreemd dat voor zoiets (ogenschijnlijks) simpels de meest uitgebreide update tot nu toe nodig is. Eerdere updates omvatten ook meer wijzigingen dan de release notes deden vermoeden, dus dat zou hier ook het geval kunnen zijn.
Ik heb geen foto's van de meldingen en waarschuwingen van deze update gemaakt, maar als ik het me goed herinner stond er bij deze update vermeld dat de auto gedurende enkele dagen niet normaal bruikbaar zou (kunnen) zijn na installatie van de update. En dat de auto in die periode niet zou kunnen opladen. In ieder geval duidelijk anders dan bij eerdere updates.
Ik ken inderdaad de release notes, maar heb dus inderdaad het vermoeden dat hij 1. de bug van een te lage start SOC verhelpt en 2. een betere voorspelling doet van je resterende range.
De melding dat de auto mogelijk enkele dagen niet normaal functioneert is bij elke update. Over het opladen stond er dat het laden onderbroken zou worden, en dat het wellicht niet vanzelf verder zou gaan (logisch want niet alle laadpalen accepteren dat). Alleen dit laatste specifieke zinnetje, dus het onderbreken van het opladen, zie je niet bij elke update terug.
NB. er was sprake van een update van het laadprotocol (omdat de auto bij bijvoorbeeld de Zappi niet goed kon laden). Deze werd ook in de zomer verwacht. Het zou dus best kunnen dat het laadprotocol wel degelijk is aangepast met deze update. Maar dat daardoor de OBC defect raakt...?
Ik heb wel bij meer mensen gezien dat een update na enkele mislukte installatie pogingen gewoon verdwijnt. Ik laat ze altijd helemaal installeren tot ik de auto uitzet. Bij deze duurde dat een half uurtje uit m'n hoofd.
Ja is bij mij ook vervangen. Ging bij mij niet meer goed dicht.Schmoove schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:50:
Vanochtend ging de laadklep niet meer open. Naar Renault gereden en daar hebben ze hem open gekregen, maar er moet blijkbaar wel een nieuw slot in.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Afspraak via de app inplannen is ook niet van hoogstaand nivo, uiteindelijk gelukt maar wel een reactie van dealer of ik er echt 140Kkm in 1 jaar mee gereden heb.......oeps nul teveel, maarja geen handige app zei ik dat al
Ook melding gemaakt van de rammelende stroompedaal, ik ben benieuwd. En ik laat de airco schoonmaken, ruikt nu regelmatig of er een kater in de auto gepist heeft.
Ook melding gemaakt van de rammelende stroompedaal, ik ben benieuwd. En ik laat de airco schoonmaken, ruikt nu regelmatig of er een kater in de auto gepist heeft.
Grappig, in mijn herinnering is dat net andersom: ik dacht dat normaliter er altijd staat dat het laden onderbroken wordt, en dat het niet kunnen gebruiken van de auto gedurende enkele dag juist de afwijkende toevoeging was.BVice schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:26:
De melding dat de auto mogelijk enkele dagen niet normaal functioneert is bij elke update. Over het opladen stond er dat het laden onderbroken zou worden, en dat het wellicht niet vanzelf verder zou gaan (logisch want niet alle laadpalen accepteren dat). Alleen dit laatste specifieke zinnetje, dus het onderbreken van het opladen, zie je niet bij elke update terug.
Klopt inderdaad, dat er aanpassingen aan het laadprotocol in de planning stonden. Ik meen dat het de bedoeling was dat die deze zomer uitgerold zouden wordenBVice schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:26:
NB. er was sprake van een update van het laadprotocol (omdat de auto bij bijvoorbeeld de Zappi niet goed kon laden). Deze werd ook in de zomer verwacht. Het zou dus best kunnen dat het laadprotocol wel degelijk is aangepast met deze update. Maar dat daardoor de OBC defect raakt...?
Of de OBC echt defect is (hardware-matig stuk), of dat er 'slechts' een bug in de software zit, daar heb ik geen idee van. Het is met deze moderne auto's ook steeds lastiger in te schatten wanneer de hardware of de software de oorzaak van een probleem is (zo had ik ooit een Golf V met DSG waarvan de motor uitviel bj het schakelen van R naar D vergelijkbaar met de koppeling te snel laten opkomen/te weinig gas geven bij een handbak, iets dat werd opgelost met nieuwe software).
Op dit moment is de status van de auto bij de dealer overigens "wacht op diagnose"
De OBC heeft na de update niet meer correct gewerkt, op 1 dag na (3 dagen na de update) en heeft die dag meerdere keren goed gewerkt. Alle andere dagen werkte de OBC steeds even na het inpluggen, vervolgens steeds na 1m43s of m07s met de melding "Storing laadpaal" te stoppen. Dat met zowel onze reguliere thuislader als de bij Renault gekochte granny charger.
Wat wellicht goed is om te weten: onze Megane heeft een 1-fase OBC. Hier in Spanje is dat de standaard. Misschien maakt dat nog een verschil in waarom wij wel een probleem hebben en veel anderen (met een 3-fasen OBC) blijkbaar niet - uiteraard gaat dit enkel op indien de update het probleem bij onze Megane heeft veroorzaakt, wat dus nog niet vaststaat en enkel een hypothese is.
Bij ons wilde de laadklep op een gegeven moment niet meer sluiten, ondanks het goed drukken op het Renault-logo op de klep. Het zichtbare 'asje' draaide niet genoeg. Met wat Teflon-spray heb ik dat kunnen verbeteren/verhelpen.Schmoove schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:50:
Hi Allemaal,
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties die ik van jullie heb gekregen op mijn vorige post. Hierdoor kan ik nu zeggen dat ik mij nu officieel een EV rijder mag noemen. De auto duurt nog een aantal weken voordat ik deze kan ophalen maar de eerste stap is gezet!
Nu ben ik momenteel aan het zoeken naar een laadpaal / laadpas(sen). Kunnen jullie hier advies op geven?
Alvast bedankt weer!
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties die ik van jullie heb gekregen op mijn vorige post. Hierdoor kan ik nu zeggen dat ik mij nu officieel een EV rijder mag noemen. De auto duurt nog een aantal weken voordat ik deze kan ophalen maar de eerste stap is gezet!
Nu ben ik momenteel aan het zoeken naar een laadpaal / laadpas(sen). Kunnen jullie hier advies op geven?
Alvast bedankt weer!
Ergens op een Frans forum gelezen dat je meer links van het logo moet klikken, logisch ook want daar druk je meer op de gekke mechaniekje. En ik moet je zeggen, dat gaat een stuk soepeler.deMercer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:22:
Bij ons wilde de laadklep op een gegeven moment niet meer sluiten, ondanks het goed drukken op het Renault-logo op de klep. Het zichtbare 'asje' draaide niet genoeg. Met wat Teflon-spray heb ik dat kunnen verbeteren/verhelpen.
Voor laadpassen raad ik je een ander topic aan; [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3jerjer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:13:
Als je privé, en dus goedkoop wil laden, is advies nauwelijks te geven, afhankelijk van een aantal factoren.
Vooral je locatie, hoeveel je rijdt, waar je veel komt (ook werk), etc..
Maar goed, kijk 'even' in dat topic en je kan al een stuk wijzer worden.
Helaas is dit nog steeds niet opgelost tot frustratie van velen. Valt ook onder slecht update beleid. BronBVice schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
NB. er was sprake van een update van het laadprotocol (omdat de auto bij bijvoorbeeld de Zappi niet goed kon laden). Deze werd ook in de zomer verwacht. Het zou dus best kunnen dat het laadprotocol wel degelijk is aangepast met deze update. [...]
Ik heb dat al wat opgegeven - mijn Megane laadt niet op een Cenenergy thuislaadpaal. Beide partijen wijzen naar elkaar. Maar het probleem zit wss bij de Megane aangezien anderen wel kunnen laden op de paal.
Dus ik hou het maar bij de Granny charger...
Dus ik hou het maar bij de Granny charger...
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Voor zij die er nog last van hebben:
Ik (in BE) kom net van de 3mnd controle en schijnt dat er een tijdelijke fix is van Renault voor het tikken van de gaspedaal.
Het is een update van een uur dat in de garage moet gebeuren.
Ik wou er niet op wachten (ondertussen gewend aan het tikken).
De garagist ging me op de hoogte houden wanneer de definitieve update komt.
Volgens de garagist verwittigt Renault de garages niet bij fixes, maar moet de garage zelf regelmatig controleren of er een fix is nav een klacht van een klant. (Beetje vies van Renault imo)
Ik vroeg ook naar een oplossing voor het ‘helikoptergeluid’ bij het aanzetten van de AC, maar dat is er nog niet.
Heeft iemand een mechanische oplossing voor het gebonk achter van de hoedenplank? Dacht eerst dat het van de as of vering kwam, maar bij het verwijderen van de hoedenplank verdween ook het geluid..
Ik (in BE) kom net van de 3mnd controle en schijnt dat er een tijdelijke fix is van Renault voor het tikken van de gaspedaal.
Volgens de garagist verwittigt Renault de garages niet bij fixes, maar moet de garage zelf regelmatig controleren of er een fix is nav een klacht van een klant. (Beetje vies van Renault imo)
Ik vroeg ook naar een oplossing voor het ‘helikoptergeluid’ bij het aanzetten van de AC, maar dat is er nog niet.
Heeft iemand een mechanische oplossing voor het gebonk achter van de hoedenplank? Dacht eerst dat het van de as of vering kwam, maar bij het verwijderen van de hoedenplank verdween ook het geluid..
Mijn airco (blowers) staan standaard aan. Meestal (onbewust) ook A/C. Ik vind het altijd wel te warm of te koud in de auto en een fris windje is ook sowieso lekker.Mjaa schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:01:
Nou je dat zegt. Als je de airco lang niet gebruikt begint het echt stinken als je het aanzet.
Hebben veel mensen de blowers altijd uit staan dan, joh?
Heb de blowers altijd bewust aan/uit.
Ramen open: blowers uit.
Ramen dicht: blower aan.
Airco (A/C) alleen als het te warm in de auto is.
Weet niet of dit echt veel uitmaakt of dat ik de blowers altijd aan kan laten staan (op auto).
Bij vorige (benzine) auto's had ik altijd de blower op auto staan inclusief A/C en regelde alleen de temperatuur.
Dus bewuste gedragsverandering vanwege EV. Hiervoor ook wel bewust voor de (toen nog optionele) warmtepomp gekozen.
Ramen open: blowers uit.
Ramen dicht: blower aan.
Airco (A/C) alleen als het te warm in de auto is.
Weet niet of dit echt veel uitmaakt of dat ik de blowers altijd aan kan laten staan (op auto).
Bij vorige (benzine) auto's had ik altijd de blower op auto staan inclusief A/C en regelde alleen de temperatuur.
Dus bewuste gedragsverandering vanwege EV. Hiervoor ook wel bewust voor de (toen nog optionele) warmtepomp gekozen.
Mijne gaat ook niet helemaal soepel, vanavond zoals hier ook al aangegeven even wat teflonspray erop.Dat sluitinkje draait niet helemaal lekker.Schmoove schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:50:
Het “tikkende” pedaal komt bij mij alleen voor wanneer omgeschakeld word van stroom verbruiken (aandrijving) naar stroom opwekken (regenereren).
Ben er achter gekomen door ‘m op maximaal regenereren te zetten en het pedaal in te trappen / los te laten.
Ben er achter gekomen door ‘m op maximaal regenereren te zetten en het pedaal in te trappen / los te laten.
Nooit last gehad van tikkende pedaal of slecht sluitende laadklep, maar wel van draaiende warmtepomp. Bij het opladen begint dat ding te werken en krijg ik in de auto ook een beetje het gevoel opgeladen te worden. Je krijgt zoiets als onder een hoogspanning mast wonen met een punkkapsel.
Wanneer de auto weer thuis is, zal ik dat eens proberen. Hopelijk werkt dit ook bij onze Megane soepeler.Zjanzjak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:07:
Ergens op een Frans forum gelezen dat je meer links van het logo moet klikken, logisch ook want daar druk je meer op de gekke mechaniekje. En ik moet je zeggen, dat gaat een stuk soepeler.
De? gekke mechaniekje, gast praat Nederlands met me, DAT gekke mechaniekje dus.Zjanzjak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:07:
Ergens op een Frans forum gelezen dat je meer links van het logo moet klikken, logisch ook want daar druk je meer op de gekke mechaniekje. En ik moet je zeggen, dat gaat een stuk soepeler.
Zou alleen wel van tevoren nog wat teflonspray o.i.d. op het mechaniekje spuiten.deMercer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:14:
Wanneer de auto weer thuis is, zal ik dat eens proberen. Hopelijk werkt dit ook bij onze Megane soepeler.
O.i.d. dus, want zelf gebruik ik good ole 2-26, heb het allebei gebruikt (ik doe deze handeling 1 x per 2 maanden) en voor m'n gevoel loopt het dan net nog wat soepeler dan met teflonspray.
Oh en ik ben nog liever voor het laadluik dan voor mijn vrouw haha, heeeeeeel rustig klik ik op de bewuste plek naast het logo om te openen en zo sluit ik het ook weer, met heel veel beleid dus.
Succes!
Teflonspray zit er sinds 2 dagen voordat we de Megane naar de dealer brachten op, heb dus nog niet echt kunnen uitproberen of dat helpt.Zjanzjak schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:10:
Zou alleen wel van tevoren nog wat teflonspray o.i.d. op het mechaniekje spuiten.
O.i.d. dus, want zelf gebruik ik good ole 2-26, heb het allebei gebruikt (ik doe deze handeling 1 x per 2 maanden) en voor m'n gevoel loopt het dan net nog wat soepeler dan met teflonspray.
2-26 is een olie, toch? Dat lijkt me hier geen goed idee, we hebben nl. ongeveer een kilometer aan stoffige zandweg te gaan tussen asfaltweg en huis. Dat slotje met een stof en zand aantrekkend goedje insmeren lijkt me contraproductief te werken. Dan houd ik het liever bij teflonspray.
Het beste is niet je laadklep open laten staan bij het wegrijden. Dan forceer je het mechaniekje en moet je naar de teflonspray grijpen. Of als er een idioot tegen aangereden heeft bij het laden.
Zou het eerlijk gezegd niet weten, weet wel dat het meer voor electronica gebruikt wordt want verdringt vocht heb ik ooit van m'n pa geleerd. De goede man heeft me een hele tas vol gegeven met allerlei soorten.deMercer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:57:
2-26 is een olie, toch? Dat lijkt me hier geen goed idee, we hebben nl. ongeveer een kilometer aan stoffige zandweg te gaan tussen asfaltweg en huis. Dat slotje met een stof en zand aantrekkend goedje insmeren lijkt me contraproductief te werken. Dan houd ik het liever bij teflonspray.
2-26. 5-56, teflonspray, en ga zo maar door. Als er ergens iets niet lekker loopt grijp ik naar die tas.
Maar goed, wellicht verstandig dat je het bij teflonspray houdt ivm de stoffige zandweg.
En dit.Mjaa schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:38:
Het beste is niet je laadklep open laten staan bij het wegrijden.
Is mij nu 3 keer overkomen (2 x onbewust, 1 x bewust) en echt, daarna 'liep' het laadluik niet meer lekker.
Heel apart.
Ik heb grote problemen met het laden. Snelladen onderweg gaat prima, maar thuisladen is een ramp (ik heb een Ratio Solar Walbox).
Volgens Jaap Berg van Ratio is het wachten op een update van de software van de Megane.
Hoe vind ik een update? Mijn dealer heeft pas over een week of drie tijd voor mij.
Volgens Jaap Berg van Ratio is het wachten op een update van de software van de Megane.
Hoe vind ik een update? Mijn dealer heeft pas over een week of drie tijd voor mij.
Ergens bij voertuig vind je de optie 'Controleer op updates' maar Renault is niet zo scheutig met updates.pvantol schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:17:
Ik heb grote problemen met het laden. Snelladen onderweg gaat prima, maar thuisladen is een ramp (ik heb een Ratio Solar Walbox).
Buiten dat, het zijn dan algemene updates en niet specifiek voor jouw probleem.
Ik las dat er wel veel problemen waren met Zappi thuisladers en dat Renault in juli met een update zou komen, maar tot op heden ook nog niets van vernomen;
Ik ben bang dat de Renault dealer niet veel voor je kan betekenen maar goed, niet geschoten is altijd mis.RoLeaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:33:
Helaas is dit nog steeds niet opgelost tot frustratie van velen. Valt ook onder slecht update beleid. Bron
Wat voor problemen heb je precies?pvantol schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:17:
- Plug je in maar krijg je een rood lampje te zien?
- Start het ingestelde laadprogramma niet?
- Geeft de auto (na een tijdje laden) ten onrechte door dat de batterij al vol is terwijl dat niet zo is?
- ...
- Als de laadstekker wordt ingeplugged wordt het laadlampje na een kleine 10 seconden rood.
- Op de app van het laadprogramma wordt weergegeven dat het laden gepauzeerd is.
- De weergave in de auto over de batterijlading is in orde.
- Op de app van het laadprogramma wordt weergegeven dat het laden gepauzeerd is.
Kun je andere auto’s wel opladen met dat laadpunt? Kun je het laadpunt ook gewoon ‘dom’ instellen? Dus gewoon een vaste laadstroom? Dat zou het ‘zappi probleem’ moeten omzeilen.pvantol schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:47:
- Als de laadstekker wordt ingeplugged wordt het laadlampje na een kleine 10 seconden rood.
[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 20-08-2023 17:23 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Klinkt erg bekend helaas ...pvantol schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:47:
Lukt het laden bij een andere AC-lader, of een granny charger wel, of ook niet?
Renault en updates… De meeste hier hebben de laatste 6 maanden geen enkele update gehad, ook niet via de dealers - die doorgaans ook van niks weten.pvantol schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:17:
Ik heb zelf ook laadproblemen thuis met een Cenenergy laadpaal (werkt wel bij andere auto’s). Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit ‘snel’ opgelost geraakt. Mss over een jaar ofzo, maar mss ook nooit…

De update is er niet. Zou in juli komen, maar is niet gebeurd. Bron.pvantol schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:17:
De Megane heeft een issue bij verschillende 1-fase laders, die bij andere autos gewoon werken. Ook bij openbare laders! Bij het starten van het laadproces kan er een fout optreden en wordt de sessie beëindigd om veiligheidsredenen. Na een paar pogingen laad de auto. Bij mijn Zappi kan het in een keer goed gaan, maar soms pas na meerdere keren. Mijn max is ca 5x, maar er zijn ook ergere gevallen bekend.
Verder heb ik ook gelezen dat de Megane een issue heeft met het uitgesteld laden door de lader, b.v. laden op de zon. Na x minuten niet laden houd de Megane er mee op. Niet handig bij laden op de zon.
Welke openbare laders precies?RoLeaf schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:58:
De Megane heeft een issue bij verschillende 1-fase laders, die bij andere autos gewoon werken. Ook bij openbare laders!
Vooral in de UK. Daar zijn er meer 1-fase laders. Zie Bron, o.a.:
#172: "I find the big commercial public charging points to be ok. It's the smaller ones at Aldi. ASDA and ofc street that seem to behave like the Zappi."
#174: "I've basically abandoned non rapid chargers."
#175: "I have had 3 separate issues when my E Tech has not recharged. This has happened in two different cities and with at dozen different charging stations as I spent frustrating hours driving around to numerous ones. Last time down to 6 percent battery level. Then out of the blue it just starts charging.....until the next time. I contacted all the providers of the charging stations and checked with them if they were in working order. They all were."
Heeft je beurt al plaatsgevonden? Zo ja, waren er nog bijzonderheden of zaken die je nu opvallen?PWS-Megane schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:30:
Net een afspraak gemaakt voor de eerste onderhoudsbeurt na 1 jaar
De afpraak toond onderstaand lijstje:
OTS 0DXW OTS - MEGANE E-TECH ELECTRIC - FOTA - INVFE-COMPUTER HERPROGRAMMEREN
OTS 0DY5 OTS - MEGANE E-TECH ELECTRIC - HEVC-REKENEENHEID HERPROGRAMMEREN
OTS 0DY8 MEGANE E-TECH ELEKTRISCH - SCHARNIEREN LINKER VOORPORTIER
All-in Renault Z.E. service A - prijs incl. BTW 144,00
De check van de linker voorportier heb ik eerder gehoord, iemand enig idee wat die andere twee items zouden moeten oplossen?
@Zjanzjak, jij zeker ook nog altijd geen updates op je auto gehad?
Ik kan nu helemaal niet meer laden (3 maanden oude Megane E-tech).
De Renault Routeservice is vrijwel onbereikbaar en mijn dealer kan/wil me niet helpen.
Ik heb er heel erg spijt van dat ik een Megane E-tech gekocht heb.
De Renault Routeservice is vrijwel onbereikbaar en mijn dealer kan/wil me niet helpen.
Dank voor de feedback, gelukkig kom ik niet zo vaak (nooitRoLeaf schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:28:
Vooral in de UK. Daar zijn er meer 1-fase laders. Zie Bron, o.a.:
#172: "I find the big commercial public charging points to be ok. It's the smaller ones at Aldi. ASDA and ofc street that seem to behave like the Zappi."
#174: "I've basically abandoned non rapid chargers."
#175: "I have had 3 separate issues when my E Tech has not recharged. This has happened in two different cities and with at dozen different charging stations as I spent frustrating hours driving around to numerous ones. Last time down to 6 percent battery level. Then out of the blue it just starts charging.....until the next time. I contacted all the providers of the charging stations and checked with them if they were in working order. They all were."
Nope. Denk dat er weinig updates 'uitgerold' worden tot de boel weer een beetje op orde is bij Renault.Razer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:40:
Ik las dat je er in bepaalde gevallen bij de dealer om kon vragen zeuren, en ze het dan handmatig deden.
Maar goed, alles werkt nog als een zonnetje.
Dat kan ik mij levendig voorstellen en vind ik erg vervelend voor je.pvantol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:35:
Maar ik vind het wel zeer slecht van je dealer, zo ga je niet met je klanten om.
Wat anders;
In de tussentijd mijd ik nog steeds de laadpalen van Shell Recharge, dit o.a. vanwege dit verhaal;
Plus dit filmpje: YouTube: Laadkabel laat niet los - Renault Mégane E-Tech afsluitingRoLeaf schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:54:
Hoe een snellaadsessie een heel weekend kan duren: https://www.autoblog.nl/nieuws/conclusie-na-3-maanden-renault-megane-e-tech-duurtest-3445210.
En ook wat diverse soortgelijke verhalen op de Nederlandse facebook groep van de Renault Megane.
Maar nu las ik net op de Engelse facebook groep dat het daar ook gebeurde, dame in kwestie had precies hetzelfde euvel. Als ik het goed begrijp is er 1 mogelijke oplossing. De auto sluiten, weg van de auto gaan (zodat de sleutel niet meer herkent wordt), minimaal 30 minuten wachten en bij terugkomst zou de boel gereset zijn en kan je ontkoppelen.
Niet dat ik dit ga uitproberen want ondanks dat kans heel klein is blijf ik Shell mijden haha, maar voor degene die dit een keer mocht overkomen, hou deze oplossing in het achterhoofd en wie weet.
Ik heb nog nooit meerdere keren na elkaar geprobeerd. Mss eens testen straks.RoLeaf schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
De update is er niet. Zou in juli komen, maar is niet gebeurd. Bron.
De Megane heeft een issue bij verschillende 1-fase laders, die bij andere autos gewoon werken. Ook bij openbare laders! Bij het starten van het laadproces kan er een fout optreden en wordt de sessie beëindigd om veiligheidsredenen. Na een paar pogingen laad de auto. Bij mijn Zappi kan het in een keer goed gaan, maar soms pas na meerdere keren. Mijn max is ca 5x, maar er zijn ook ergere gevallen bekend.
Verder heb ik ook gelezen dat de Megane een issue heeft met het uitgesteld laden door de lader, b.v. laden op de zon. Na x minuten niet laden houd de Megane er mee op. Niet handig bij laden op de zon.
@pvantol Wat een waardeloze dealer is dat? Een gloednieuwe auto met een serieus probleem, dan moeten ze toch direct een vervangwagen geven en het probleem oplossen... Kan je evt rechtstreeks bij Renault klagen over die dealer? In BE zijn de dealers erg gevoelig aan negatieve feedback bij Renault
Heb je alleen problemen bij je eigen laadpaal, of ook bij ander (publieke)?pvantol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:35:
Het is nl. niet vreemd dat er bij bepaalde laadpalen connectieproblemen zijn icm een Megane (of andere EV's, tweakers staat er vol mee).
1 september...Razer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Heeft je beurt al plaatsgevonden? Zo ja, waren er nog bijzonderheden of zaken die je nu opvallen?
Zo, dat klinkt niet best. Wij zitten in hetzelfde schuitje. Wij hebben bij de dealer direct een vervangende auto meegekregen, de Megane staat nu inmiddels twee weken met status "wacht op diagnose" bij de dealer.pvantol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:35:
Geen idee of je het al gedaan hebt, en de mogelijkheid ertoe hebt (genoeg lading), maar ik zou met de auto bij de dealer langs gaan.
De laatste paal waar ik het probeerde was een 11kW van Allego.PatrickN68 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:12:
[...]
Heb je alleen problemen bij je eigen laadpaal, of ook bij ander (publieke)?
Het is nl. niet vreemd dat er bij bepaalde laadpalen connectieproblemen zijn icm een Megane (of andere EV's, tweakers staat er vol mee).
Sorry laat antwoord, vakantie tussendoor. 
Heb nu ook wat meer in echt pikkendonker gereden en dat gaat opzich prima, maar vind nog steeds dat de straal vrij snel neerkomt. Pak zelden groot licht maar was nu onontkomelijk.
Wat anders ook effe over laadpalen.
Ik heb gister geëxperimenteerd met m'n alfen pro en pv overschot laden (via eigen Energy Management System, Loxone). Dat ging uittekent, maar daarna zette ik m weer op max 13,8kw om dat later in de nacht tot 80 te komen. Maar dat deed ie dus nog op 1 fase.
De 1 fase had ik zo gezet omdat de alfen onder de 4,2kw (6A) moet omschakelen naar 1 fase.
De terugzetting naar max zet dan ook weer op 3 fase. En in het log zie je dat ook prima.
Maar kwam dus ook deze tegen. En de auto heeft dus ook maar via 1 fase geladen.
Thanks, dat was t.grote_oever schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:30:
[...]
Yep, hier het probleem gehad en ook opgelost!
Ik had zelfde probleem als: cvrnd in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
oplossing is om klimatiseringsprogramma IN de auto te starten. Nadat hij klaar is kan de app ook weer gebruikt worden. Oplossing werkte bij mij en bij @cvrnd
Dit doe je door: https://nl.e-guide.renaul...CONDITIONING-programmeren
Zal het eens proberen met regen. Heb het bekeken op een muur, er kwam voornamelijk aan de zijkanten wat licht bij.JanAd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:57:
[...]
Ik doe bijna geen snelweg kilometersDat geeft een gigantisch verschil. In maart zat ik rond de 18kwh. Het was toen toch behoorlijk koud hier in BE.
@Centauriprime Op de linker ‘stuurhengel’ zit een schakelknopje, ik zag onlangs dat als je dit naar boven duwt er een regensymbooltje verschijnt - naar onder zijn de mistlampen.
Geen idee wat er dan juist gebeurd met de lichten, maar mss helpt dat?
Edit: even opgezocht:
[...]
Heb nu ook wat meer in echt pikkendonker gereden en dat gaat opzich prima, maar vind nog steeds dat de straal vrij snel neerkomt. Pak zelden groot licht maar was nu onontkomelijk.
Ik heb gister geëxperimenteerd met m'n alfen pro en pv overschot laden (via eigen Energy Management System, Loxone). Dat ging uittekent, maar daarna zette ik m weer op max 13,8kw om dat later in de nacht tot 80 te komen. Maar dat deed ie dus nog op 1 fase.
De 1 fase had ik zo gezet omdat de alfen onder de 4,2kw (6A) moet omschakelen naar 1 fase.
De terugzetting naar max zet dan ook weer op 3 fase. En in het log zie je dat ook prima.
code:
1
2
3
| 2023-08-21T00:01:55.847Z:INFO:taskMain.c:6446:Socket #1: reset HF switch count 1 2023-08-21T00:01:55.902Z:INFO:EVCapabilities.c:20:Socket #1 EV: #phases supported: 1 2023-08-21T00:01:55.925Z:INFO:taskMain.c:6931:Socket #1: #phases is 1 by: Connected-EV |
15x330 SW38
Tijdens het laden switchen tussen 1 en 3 fase zou ik niet aanraden. Dus ook niet fases wegschakelen terwijl je aan het laden bent. Veel EV’s vinden dit niet leuk.Centauriprime schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:45:
Sorry laat antwoord, vakantie tussendoor.![]()
[...]
Thanks, dat was t.
[...]
Zal het eens proberen met regen. Heb het bekeken op een muur, er kwam voornamelijk aan de zijkanten wat licht bij.
code:
1 2 3 2023-08-21T00:01:55.847Z:INFO:taskMain.c:6446:Socket #1: reset HF switch count 1 2023-08-21T00:01:55.902Z:INFO:EVCapabilities.c:20:Socket #1 EV: #phases supported: 1 2023-08-21T00:01:55.925Z:INFO:taskMain.c:6931:Socket #1: #phases is 1 by: Connected-EV
Staan er hier een aantal van opt dorp, paar keer geladen zonder problemen.pvantol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:18:
De laatste paal waar ik het probeerde was een 11kW van Allego.
Dus denk dat het toch meer aan je wagen gerelateerd is, persoonlijk had ik dezelfde dag nog op de stoep gestaan bij mijn dealer.
Laadkabel in de achterbak kapot misschien. Als de snellader het wel doet. Eens een andere kabel proberen.
DC (snel)laden gaat via een ander systeem, hier zit geen conversie slag tussen maar gaat (zo goed als) rechtstreeks de accu in. Bij AC laden wordt een on board charger (OBC) gebruikt om AC naar DC om te zetten. Dit is een component wat relatief vaak kapot gaat bij EV’s.Mjaa schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 06:11:
Laadkabel in de achterbak kapot misschien. Als de snellader het wel doet. Eens een andere kabel proberen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat verklaart waarschijnlijk waarom snelladen het wél doet. Bedankt.
misschien goed om echt het type paal te vermelden. Allego is een exploitant maar die bouwt geen laadpalenpvantol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:18:
[...]
De laatste paal waar ik het probeerde was een 11kW van Allego.
Gewoon terugbrengen naar de dealer en daar aan de laadpaal hangen en zeggen hij werkt niet wat moet ik ermee.
Dat is goed om te weten, wel apart dat in BE er een 3 maands beurt is, hier pas na een jaar, maar ik zal het mijn dealer nog even op attenderen dat er een oplossing is voor het getik van het stroompedaal.Kemi schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:15:
Voor zij die er nog last van hebben:
Nog even een update over bovenstaande. Na de dongle meegenomen te hebben op een campervakantie en daarna weer in de Megane geplugd, werkte internet ook niet meer. Wel verbinding geen internet.Schmoove schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:15:
[...]
En dit werkt?
Ik heb exact dezelfde dongle maar dat ding werkt dus in mijn Megane E-Tech voor geen meter.
Als ik een hotspot opzet op mijn telefoon werkt alles perfect, geen problemen.
Maar met deze dongle als hotspot krijg ik een verschrikkelijke instabiele connectie.
Ik heb dan bijvoorbeeld 20 seconde internet, en dan vervolgens weer 30 seconde niet... en dat ping pongt op en neer.
Als ik dezelfde dongle gebruik met een laptop of smartphone, dan werkt het wel prima.
Dus vooralsnog lijkt het een incompatibiliteit tussen de Megane en dit ding... heb echt geen idee wat het veroorzaakt.
Heb je iets specifieks gedaan om het te laten werken?
Tijdens de vakantie heb ik de dongle een keer teruggezet naar "fabrieksinstellingen", en na lang zoeken lijkt het probleem met deze dongle en de Megane als volgt:
default doet de Huawei dongle DHCP in het 192.168.8.x segment, het lijkt er op dat in de Megane al een ander netwerk actief is met hetzelfde segment. Ik heb de DHCP in de dongle aangepast naar 192.168.1.x en voila, alles werkte weer.
Ik heb gezocht op Google, in de handleiding en in dit forum, de nodige stickers op de auto bekeken, maar waar kan je zien of je de 130 pk of de 220 pk variant hebt (los van de kentekencheck bij de RDW)? Staat vast ergens op de auto, of op een onderdeel, maar waar precies? Weet iemand dat? Alvast bedankt!
Ik zie dat enkel terug komen in de App bij de voertuig gegevens.
Daar staat bij mij Techno EV40 R130 Boost Charge.
Verder is een EV40 enkel te herkennen aan die sticker in de deur met 40kWh op.
Aan de motor zelf ga je niet veel verschil zien oppervlakkig. Kan wel eens een foto nemen straks (als ik eraan denk)
De enige andere uitvoering met 130pk is de Evolution ER dacht ik, die is makkelijk te herkennen aan de andere lichten en iets andere body-stijl vooraan en achteraan.
Aan de motor zelf ga je niet veel verschil zien oppervlakkig. Kan wel eens een foto nemen straks (als ik eraan denk)
De enige andere uitvoering met 130pk is de Evolution ER dacht ik, die is makkelijk te herkennen aan de andere lichten en iets andere body-stijl vooraan en achteraan.
Wij hebben inderdaad een sticker met 60kWh in de deur. Bij ons in de app bij de voertuiggegevens geen informatie over 40/60 kWh of 130/220 pk....JanAd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 06:45:
Ik zie dat enkel terug komen in de App bij de voertuig gegevens.
Mijn Google Maps doet het niet meer, en ook krijg ik de meldingen over het starten en eindigen van het laden uit de Renault app pas uren later. Gister kreeg ik de melding dat het laden begon op het moment dat ie al klaar was (zag ik in de app). Eerder was dat binnen 10 seconde.
Het lijkt erop dat het 'basis'internet (dat toch voor 5 jaar geregeld zou moeten zijn), het niet/slecht doet.
Afgelopen week is het gratis Orange abonnement afgelopen. Daarom gebruik ik (en dat deed ik daarvoor ook al) het internet van mijn telefoon. Dat gaat prima. Ik kan dus nog steeds Waze en Spotify en andere apps gebruiken. Echter op het eerste scherm waar Google maps zou moeten staan, is het 'blanco'. En dat nu al een aantal dagen achter elkaar.
Het feit dat Orange het niet meer doet zou toch het probleem niet kunnen zijn.
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Mijn idee is dat ik naar mijn dealer/Renault moet hiervoor.
Het lijkt erop dat het 'basis'internet (dat toch voor 5 jaar geregeld zou moeten zijn), het niet/slecht doet.
Afgelopen week is het gratis Orange abonnement afgelopen. Daarom gebruik ik (en dat deed ik daarvoor ook al) het internet van mijn telefoon. Dat gaat prima. Ik kan dus nog steeds Waze en Spotify en andere apps gebruiken. Echter op het eerste scherm waar Google maps zou moeten staan, is het 'blanco'. En dat nu al een aantal dagen achter elkaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Visje99 op 25-08-2023 10:41 ]
Het Orange-abonnement staat idd los van het al dan niet werken van Google Maps. Althans, dat was bij ons zo.Visje99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:40:
Mijn Google Maps doet het niet meer, en ook krijg ik de meldingen over het starten en eindigen van het laden uit de Renault app pas uren later. Gister kreeg ik de melding dat het laden begon op het moment dat ie al klaar was (zag ik in de app). Eerder was dat binnen 10 seconde.
Heb je al geprobeerd om het infotainment-systeem te herstarten?
Hier ook geen info over batterij of vermogen motor in de app.O07Goldeneye schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:31:
Wij hebben inderdaad een sticker met 60kWh in de deur. Bij ons in de app bij de voertuiggegevens geen informatie over 40/60 kWh of 130/220 pk....
Entertainment systeem een volledig nieuwe herstart geven, volgens mij de power knop 10 seconden ingedrukt houden. Bij mij werkte laatst 2-3 dagen de volledige internet connectie van de auto niet meer. Dacht na dag of 2, laat ik eens volledige reboot van het systeem proberen, en voila de auto kwam weer online. Tevens zag ik bovenin weer dat het data icoon actief was, ipv met een 'x' er doorheen.Visje99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:40:
Google Maps heeft het bij mij 2 a 3 keer niet gedaan na starten auto, even op de muziek button klikken en weer op de maps button en het was weg bij mij. Denk dat het bij jou wellicht, zoals hierboven al gezegd, meer een kwestie is van de boel even resetten. Orange heb ik nooit aangeraakt trouwens.Visje99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:40:
Dat starten en eindigen van ladingen uren later in de app krijgen is iets wat me de laatste weken is overkomen, Geen man overboord want in de app zie ik wel dat ik aan het laden ben, plus tijdsduur.
Bij mij staat de accu capaciteit en het vermogen er wel bij. Onder het kopje autogegevens/informatie/versie.deMercer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Hier ook geen info over batterij of vermogen motor in de app.
Techno ev60 220pk van eind juli 2023.
[ Voor 6% gewijzigd door Rob-1983 op 25-08-2023 13:53 ]
Hier ook geen gegevens in de app over de motor/accu (auto van 11/2022).Rob-1983 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:51:
[...]
Bij mij staat de accu capaciteit en het vermogen er wel bij. Onder het kopje autogegevens/informatie/versie.
Bijzonder, die verschillen. Bij mij staat er geen kopje "versie".Rob-1983 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:51:
Bij mij staat de accu capaciteit en het vermogen er wel bij. Onder het kopje autogegevens/informatie/versie.
Ik wilde een screenshot plaatsen, maar het maken van een screenshot lukt niet van die pagina. Ik krijg de melding " Uitgeschakeld door de beheerder". Van de start pagina kan ik wel een screenshot maken, maar dus niet van de pagina "Autogegevens".
Bij mij ook niet, niet dat er rouwig om ben. Techno EV 60 220 pk eind juli 2023. Je merkt gauw genoeg of je in een 220 of een 130 pk zit.
Wat mij opvalt dat het geluid uit mijn boxen beroerder klinkt met de googlemaps screen aan, dan als je op de muziek button klikt.
Wat mij opvalt dat het geluid uit mijn boxen beroerder klinkt met de googlemaps screen aan, dan als je op de muziek button klikt.
Vandaag connectiviteit 1.1.0 update gekregen. Installatie verliep snel en probleemloos.
Inderdaad bijzonder deze verschillen! De screenshots zijn niet mogelijk omdat het vin-nummer en het kenteken zichtbaar zijn op deze pagina.deMercer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Bijzonder, die verschillen. Bij mij staat er geen kopje "versie".
Ik wilde een screenshot plaatsen, maar het maken van een screenshot lukt niet van die pagina. Ik krijg de melding " Uitgeschakeld door de beheerder". Van de start pagina kan ik wel een screenshot maken, maar dus niet van de pagina "Autogegevens".
Op zich staan bij mij (in het Nederlands) dezelfde 'kopjes', behalve 'versie'. En bij mij staat de eerste registratiedatum tussen 'bekleding' en 'type brandstof'.
Ik heb nu voor de 2e keer in korte tijd dat de auto de accu niet tot 100% oplaadt, maar stopt rond de 83 - 85%. Dit terwijl de optie op 'laden tot 100%' en 'permanent' stond.
Normaal gesproken laad ik tot 80% maar we moeten vandaag ver rijden. Toen ik de auto opende om hem opnieuw in te stellen op 100% (ik ging ervan uit dat ik het verkeerd had gedaan) ging het laden weer verder.
Ik had in beide gevallen de laadpaal ingesteld op 5.5kW met het idee hem gedurende de nacht relatief langzaam op te laden. Geen idee overigens of dat er overigens mee te maken heeft.
Nog iemand dit eerder meegemaakt?
Normaal gesproken laad ik tot 80% maar we moeten vandaag ver rijden. Toen ik de auto opende om hem opnieuw in te stellen op 100% (ik ging ervan uit dat ik het verkeerd had gedaan) ging het laden weer verder.
Ik had in beide gevallen de laadpaal ingesteld op 5.5kW met het idee hem gedurende de nacht relatief langzaam op te laden. Geen idee overigens of dat er overigens mee te maken heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door jeanpaulh op 26-08-2023 07:39 ]
Heb je de mogelijkheid om in het logboek van je laadpaal te kijken?jeanpaulh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:37:
Ik heb nu voor de 2e keer in korte tijd dat de auto de accu niet tot 100% oplaadt, maar stopt rond de 83 - 85%. Dit terwijl de optie op 'laden tot 100%' en 'permanent' stond.
15x330 SW38
Dat is een afbeelding van de iOS-app, als ik het goed heb. Ik gebruik de Android-app (want Android telefoon). Na installatie van de My.Renault app op mijn iPad zie ik opeens het kenteken van de auto staan; in de Android-app komt dat niet voor.Centauriprime schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:26:
Dit staat er bij mij
Diverse gevens zijn overigens weinig informatief:
Merk: Renault
Model: Megane e-tech
Kleur: Gletsjerwit
Interieur: Interieurbekleding 02
Bekleding: Stof 03
Type brandstof: Elektriciteit
Versnellingsbak: Reductor voor elektromotor
VIN: [VIN]
Registratienummer: [kenteken]
NB Wellicht leuk om te vermelden dat in de iOS-app de labels in het Nederlands zijn, maar de gegevens in het Spaans. In de Android-app is alles in het Nederlands. In beide talen zijn de gegevens even beperkt.
Niet bij "normaal" laden, wel bij het laden van enkel het overschot van de door de PV-installatie opgewekte elektriciteit. In de laatste situatie kan het laden worden onderbroken omdat er niet genoeg stroom is. In de situatie komt het geregeld voor dat bij het herstarten van het laden de Megane aan de laadpaal meldt dat het ingestelde laadniveau is bereikt terwijl dat niet zo is.jeanpaulh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:37:
Ik ben inmiddels ook weer terug van vakantie met de Megane E-Tech. Aangezien ik veel van jullie ervaringen heb gebruikt zal ik mijn ervaring ook delen.
Toen ik de auto kocht had ik de trip naar Oostenrijk reeds gepland staan en maakte ik me behoorlijk zenuwachtig over of dit wel goed zou komen. Temeer omdat het ook de eerste keer zou worden dat we met onze zoon van 4 jaar EN een baby van 5 maanden zouden gaan rijden. Dat gaf me al zorgen genoeg, dus EV stress kon ik daar niet echt bij gebruiken. Door verschillende mensen uit de buurt die al langer EV rijden gerustgesteld en tevens hier op het forum veel bemoedigende woorden dat het echt geen probleem is om in 2023 met een EV op vakantie te gaan. Later ook via de verschillende apps ook zelf nog research gedaan omtrent laadmogelijkheden en verwachte drukte onderweg. De stress omtrent laden verdween al gauw. Al moet je het wel eerst echt zelf ervaren om de stress echt 100pct kwijt te raken.
Op advies van velen een Tesla abbo genomen omdat de tesla laders ruim beschikbaar zijn onderweg en dat toch flink wat kosten scheelt. De heenweg had ik vooraf gepland met ABRP. Ik had vaste stoppunten ingesteld na stints tussen de 200 en 300km. Spannend, bij het eerste laadpunt aangekomen de boel ingeplugd en... alles werkte gewoon zonder gezeik als een zonnetje. Tesla Paderborn. In nabijgelegen hotel de baby de fles gegeven en even naar het toilet geweest. Direct werd al duidelijk dat we meer tijd nodig hadden voor babyvoeding en sanitair dan dat ik laadtijd nodig had. Aangezien er laders zat vrij waren hebben de auto gewoon laten laden tot we klaar waren.
Deze tactiek van vooraf plannen in combinatie met het tijd nodig hebben voor babyvoeding maakte dat we de hele heenreis met veel te volle acculading bij de laadpunten aankwamen en weer weg gingen. De eerste stints reed ik 105 op de ACC omdat ik erg voorzichtig was. De laatste stints al wat geëxperimenteerd met hogere snelheden. Pas als ik harder dan 130 op de ACC ging rijden werd het verwachte aankomst percentage lager. Ik denk dat Google Maps op Google Automotive rekening houdt met een hogere gemiddelde snelheid op de Duitse wegen dan 105
.
Aangekomen op onze bestemming geconcludeerd dat het vooraf plannen van laadstops in ons geval niet een slimme strategie is. Wel safe, maar kost gewoon veel tijd. Wel mooie ervaring opgedaan!
Raalte (Vertrek) - Tesla Paderborn - Tesla Speicherz - Tesla Feucht - Tesla Kosching (overnachting) - (Tesla Bernau) - Zell am See regio (bestemming).
:strip_exif()/f/image/P6NGHLZljppTKD8CqJ3HUKTV.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Paderborn
Tesla Bernau heb ik in de route tussen haakjes gezet, want die lading was onnodig, maar we moesten stoppen voor babyvoeding na wat file, en ik heb daar niet bij tesla geladen, maar bij een Aral Pulse paal, om wat ervaring op te doen buiten Tesla. Stond op dezelfde site. Wel top dat systeem, prijs staat er op, bankpas ervoor en laden maar. Gewoon zoals old school benzine tanken..
:strip_exif()/f/image/OQ7cv31zJqJgZCWhsZbx08Aj.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Bernau, maar dan de Aral paal
. Overigens was deze tesla site ook vol toen ik bezig ging. Rond lunchtijd zijn de kleinere tesla sites nog wel eens vol..
Ervaringen opgedaan tijdens heenreis
- Megane heeft laadklep rechts voor, prima voor de Tesla sites.
- Sommige oudere tesla sites hebben de laders op een stoepje staan, bij deze sites MOET je met de megane dwarsparkeren. Hier was ik door een forumlid (thanks @Zjanzjak ) al op gewezen dus ik heb vooraf foto's gezocht van de sites en beschikbaarheid palen gecheckt om niemand in de weg te staan.
- Er zijn ook tesla sites waar er geen echte stoep is maar een soort rubberen varkensrug. Daar kun je met de megane vaak overheen rijden en hoef je nog steeds niet dwars te parkeren. Dat gaat prima.
- Beste met de megane is V3 Tesla sites gebruiken, daar kun je net zo mooi als reguliere tesla's laden. Die sites zijn ook vaak groter en dus minder drukte.
- Vooraf plannen van laadstops is voor ons niet de beste strategie. Ook wat google in de auto voorstelt is veel te safe en kost je per saldo dus extra tijd.
- Als je met vrijwel geen bereik op je telefoon staat (dat is me gebeurd in Duitsland) is het wel even peentjes zweten bij Tesla, want dan werkt de app niet. Gelukkig was er wifi in het nabijgelegen restaurantje. Das wel een dingetje. Autocharge zoals bij FastNed zou standaard moeten zijn...
)
Op locatie (Viehofen Oostenrijk) staat op het dorpsplein een 22kw paal van Salzburg AG die 4 euro per uur kost. Dan ben je met de megane die een 22kw boordlader heeft spekkoper
. Dat was dus ideaal, bijna gratis gereden in Oostenrijk. Te gebruiken met de 'Stromladen' app die ik in Nederland al had geïnstalleerd en klaar voor gebruik had gemaakt.
:strip_exif()/f/image/uzU075FaTC3Z3wRrOug9q38T.jpg?f=fotoalbum_large)
Salzburg AG 22kwAC lader in Viehofen Oostenrijk. Op korte loopafstand van ons verblijf.
Na een hele dikke prima vakantie ter plekke moesten we ook nog weer terug naar Nederland. Aangezien ik de heenweg strategie niet zo goed vond en we de terugweg ook in 1 keer wilden rijden hebben we het anders aangepakt. Ik werd middels dit forum gewezen op de ChargingTime app. Die app is echt de sweetspot en de missing link voor als je niet vooraf je stops wilt plannen. Dat werkt zo mooi dat ik keihard hoop dat dit standaard functionaliteit in Google Maps gaat worden ooit
In de ChargingTime app heb ik ons thuisadres als bestemming gezet, met de filtercriteria dat een lader niet verder dan 1,5km van de route af mag zitten, minimaal 4 stalls moet hebben en minimaal 75kw moet leveren. Afijn, app berekent een route en haalt alle (ALLE) palen op die op de route liggen en aan de criteria voldoen.
Vervolgens heb ik ons huisadres als bestemming in de google navi van de Megane gezet en alle voorgestelde laadstops weg gegooid uit de route.
We zijn lekker gaan rijden en telkens als we moesten stoppen voor een babyvoeding of de accu op 20 procent was aangekomen heb ik CarPlay gestart, en daar staat dan de chargingtime app open die exact en live aangeeft hoever de volgende potentiële lader staat, en die daarna, en die daarna..
:strip_exif()/f/image/9kq2AcDJKWuwvAF7gh1wGHcx.jpg?f=fotoalbum_large)
ChargingTime op CarPlay
We zochten een lader uit en ik schreeuwde vervolgens de naam van de uitgezochte laadlocatie tegen 'Hey Google' et voilà.. Google gooit deze locatie als tussenstop in de route en we reden erheen. Opladen tot 80pct en weer door op dezelfde voet. Dit reed echt geweldig. Tevens was het rustig op de weg en heb ik 135 to 140km/h gereden. Dat rijdt top op de Duitse (toen rustige) snelweg en in ons geval het fijnst. Minder snelheidswisselingen en gevoelsmatig kom je er ook stukken sneller mee thuis.
Zell am See regio (vertrek) - Ionity Eichstatt - Tesla Knetzgau - Tesla Ostheim - (Fastend De Lutte, ff om FastNed te proberen, was niet meer nodig om thuis te komen, wel voor babyvoeding). Raalte (bestemming).
Deze strategie door gewoon alleen te laden als het nodig is icm de ChargingTime app is echt geweldig in de Megane op een langere trip. Ik wil niet pretenderen dat dit DE methode is, maar het komt er verdomd dicht in de buurt (voor mij)
EDIT:
Hoe beviel de auto zelf?
De auto zelf beviel voor 95procent super. Waar 95 en geen 100pct? Hij blijft wat weinig ruimte bieden als gezinsauto op vakantie. Maar met dank aan de uitvinding van vacuüm bags voor kleding hebben we alles mee kunnen nemen wat we wilden. Inclusief koelbox (12v verlengkabel nodig, want geen 12v achterin) die we tussen de beide kinderen hadden gezet, babybedje, speelgoed etc.
De auto rijdt verder echt geweldig, ook op 130/140km/h. Het geluid van met name de banden en de lucht is op het wat oudere Duitse asfalt wel flink aanwezig dan. Joelt een beetje. Maar niet hinderlijk.
Ik heb een foutmelding gehad met 'check automatische verlichting'. Daar word ik dan niet vrolijk van, maar de automatische verlichting werkte wel gewoon (in tunnels in werking gezien tijdens dat de melding er stond). De melding verdween vanzelf weer na een volgende laadsessie.
Kortom, op wat kleine puntjes na, prima reisauto!
Edit2
Iemand heeft in Oostenrijk zonder achterlaten van briefje een deukje in mn megane achterkant gereden. Das een zure en dure😡. Maar laat ik mn vakantiepret (op een paar uurtjes na) niet door verpesten.
Toen ik de auto kocht had ik de trip naar Oostenrijk reeds gepland staan en maakte ik me behoorlijk zenuwachtig over of dit wel goed zou komen. Temeer omdat het ook de eerste keer zou worden dat we met onze zoon van 4 jaar EN een baby van 5 maanden zouden gaan rijden. Dat gaf me al zorgen genoeg, dus EV stress kon ik daar niet echt bij gebruiken. Door verschillende mensen uit de buurt die al langer EV rijden gerustgesteld en tevens hier op het forum veel bemoedigende woorden dat het echt geen probleem is om in 2023 met een EV op vakantie te gaan. Later ook via de verschillende apps ook zelf nog research gedaan omtrent laadmogelijkheden en verwachte drukte onderweg. De stress omtrent laden verdween al gauw. Al moet je het wel eerst echt zelf ervaren om de stress echt 100pct kwijt te raken.
Op advies van velen een Tesla abbo genomen omdat de tesla laders ruim beschikbaar zijn onderweg en dat toch flink wat kosten scheelt. De heenweg had ik vooraf gepland met ABRP. Ik had vaste stoppunten ingesteld na stints tussen de 200 en 300km. Spannend, bij het eerste laadpunt aangekomen de boel ingeplugd en... alles werkte gewoon zonder gezeik als een zonnetje. Tesla Paderborn. In nabijgelegen hotel de baby de fles gegeven en even naar het toilet geweest. Direct werd al duidelijk dat we meer tijd nodig hadden voor babyvoeding en sanitair dan dat ik laadtijd nodig had. Aangezien er laders zat vrij waren hebben de auto gewoon laten laden tot we klaar waren.
Deze tactiek van vooraf plannen in combinatie met het tijd nodig hebben voor babyvoeding maakte dat we de hele heenreis met veel te volle acculading bij de laadpunten aankwamen en weer weg gingen. De eerste stints reed ik 105 op de ACC omdat ik erg voorzichtig was. De laatste stints al wat geëxperimenteerd met hogere snelheden. Pas als ik harder dan 130 op de ACC ging rijden werd het verwachte aankomst percentage lager. Ik denk dat Google Maps op Google Automotive rekening houdt met een hogere gemiddelde snelheid op de Duitse wegen dan 105
Aangekomen op onze bestemming geconcludeerd dat het vooraf plannen van laadstops in ons geval niet een slimme strategie is. Wel safe, maar kost gewoon veel tijd. Wel mooie ervaring opgedaan!
Raalte (Vertrek) - Tesla Paderborn - Tesla Speicherz - Tesla Feucht - Tesla Kosching (overnachting) - (Tesla Bernau) - Zell am See regio (bestemming).
:strip_exif()/f/image/P6NGHLZljppTKD8CqJ3HUKTV.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Paderborn
Tesla Bernau heb ik in de route tussen haakjes gezet, want die lading was onnodig, maar we moesten stoppen voor babyvoeding na wat file, en ik heb daar niet bij tesla geladen, maar bij een Aral Pulse paal, om wat ervaring op te doen buiten Tesla. Stond op dezelfde site. Wel top dat systeem, prijs staat er op, bankpas ervoor en laden maar. Gewoon zoals old school benzine tanken..
:strip_exif()/f/image/OQ7cv31zJqJgZCWhsZbx08Aj.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Bernau, maar dan de Aral paal
Ervaringen opgedaan tijdens heenreis
- Megane heeft laadklep rechts voor, prima voor de Tesla sites.
- Sommige oudere tesla sites hebben de laders op een stoepje staan, bij deze sites MOET je met de megane dwarsparkeren. Hier was ik door een forumlid (thanks @Zjanzjak ) al op gewezen dus ik heb vooraf foto's gezocht van de sites en beschikbaarheid palen gecheckt om niemand in de weg te staan.
- Er zijn ook tesla sites waar er geen echte stoep is maar een soort rubberen varkensrug. Daar kun je met de megane vaak overheen rijden en hoef je nog steeds niet dwars te parkeren. Dat gaat prima.
- Beste met de megane is V3 Tesla sites gebruiken, daar kun je net zo mooi als reguliere tesla's laden. Die sites zijn ook vaak groter en dus minder drukte.
- Vooraf plannen van laadstops is voor ons niet de beste strategie. Ook wat google in de auto voorstelt is veel te safe en kost je per saldo dus extra tijd.
- Als je met vrijwel geen bereik op je telefoon staat (dat is me gebeurd in Duitsland) is het wel even peentjes zweten bij Tesla, want dan werkt de app niet. Gelukkig was er wifi in het nabijgelegen restaurantje. Das wel een dingetje. Autocharge zoals bij FastNed zou standaard moeten zijn...

Op locatie (Viehofen Oostenrijk) staat op het dorpsplein een 22kw paal van Salzburg AG die 4 euro per uur kost. Dan ben je met de megane die een 22kw boordlader heeft spekkoper
:strip_exif()/f/image/uzU075FaTC3Z3wRrOug9q38T.jpg?f=fotoalbum_large)
Salzburg AG 22kwAC lader in Viehofen Oostenrijk. Op korte loopafstand van ons verblijf.
Na een hele dikke prima vakantie ter plekke moesten we ook nog weer terug naar Nederland. Aangezien ik de heenweg strategie niet zo goed vond en we de terugweg ook in 1 keer wilden rijden hebben we het anders aangepakt. Ik werd middels dit forum gewezen op de ChargingTime app. Die app is echt de sweetspot en de missing link voor als je niet vooraf je stops wilt plannen. Dat werkt zo mooi dat ik keihard hoop dat dit standaard functionaliteit in Google Maps gaat worden ooit
In de ChargingTime app heb ik ons thuisadres als bestemming gezet, met de filtercriteria dat een lader niet verder dan 1,5km van de route af mag zitten, minimaal 4 stalls moet hebben en minimaal 75kw moet leveren. Afijn, app berekent een route en haalt alle (ALLE) palen op die op de route liggen en aan de criteria voldoen.
Vervolgens heb ik ons huisadres als bestemming in de google navi van de Megane gezet en alle voorgestelde laadstops weg gegooid uit de route.
We zijn lekker gaan rijden en telkens als we moesten stoppen voor een babyvoeding of de accu op 20 procent was aangekomen heb ik CarPlay gestart, en daar staat dan de chargingtime app open die exact en live aangeeft hoever de volgende potentiële lader staat, en die daarna, en die daarna..
:strip_exif()/f/image/9kq2AcDJKWuwvAF7gh1wGHcx.jpg?f=fotoalbum_large)
ChargingTime op CarPlay
We zochten een lader uit en ik schreeuwde vervolgens de naam van de uitgezochte laadlocatie tegen 'Hey Google' et voilà.. Google gooit deze locatie als tussenstop in de route en we reden erheen. Opladen tot 80pct en weer door op dezelfde voet. Dit reed echt geweldig. Tevens was het rustig op de weg en heb ik 135 to 140km/h gereden. Dat rijdt top op de Duitse (toen rustige) snelweg en in ons geval het fijnst. Minder snelheidswisselingen en gevoelsmatig kom je er ook stukken sneller mee thuis.
Zell am See regio (vertrek) - Ionity Eichstatt - Tesla Knetzgau - Tesla Ostheim - (Fastend De Lutte, ff om FastNed te proberen, was niet meer nodig om thuis te komen, wel voor babyvoeding). Raalte (bestemming).
Deze strategie door gewoon alleen te laden als het nodig is icm de ChargingTime app is echt geweldig in de Megane op een langere trip. Ik wil niet pretenderen dat dit DE methode is, maar het komt er verdomd dicht in de buurt (voor mij)
EDIT:
Hoe beviel de auto zelf?
De auto zelf beviel voor 95procent super. Waar 95 en geen 100pct? Hij blijft wat weinig ruimte bieden als gezinsauto op vakantie. Maar met dank aan de uitvinding van vacuüm bags voor kleding hebben we alles mee kunnen nemen wat we wilden. Inclusief koelbox (12v verlengkabel nodig, want geen 12v achterin) die we tussen de beide kinderen hadden gezet, babybedje, speelgoed etc.
De auto rijdt verder echt geweldig, ook op 130/140km/h. Het geluid van met name de banden en de lucht is op het wat oudere Duitse asfalt wel flink aanwezig dan. Joelt een beetje. Maar niet hinderlijk.
Ik heb een foutmelding gehad met 'check automatische verlichting'. Daar word ik dan niet vrolijk van, maar de automatische verlichting werkte wel gewoon (in tunnels in werking gezien tijdens dat de melding er stond). De melding verdween vanzelf weer na een volgende laadsessie.
Kortom, op wat kleine puntjes na, prima reisauto!
Edit2
Iemand heeft in Oostenrijk zonder achterlaten van briefje een deukje in mn megane achterkant gereden. Das een zure en dure😡. Maar laat ik mn vakantiepret (op een paar uurtjes na) niet door verpesten.
[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 26-08-2023 16:08 ]
Goed om te horen! Maar hoe voldoet de auto zelf je?
Goed punt, zal nog even een stukje toevoegen aan het verhaal.Syllabus schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:06:
Goed om te horen! Maar hoe voldoet de auto zelf je?
Dat tekort aan ruimte herken ik deels, wij zijn gewoon anders gaan inpakken…geen babybedje mee maar een zeemansbed maken op locatie. Koelbox snap ik als je kampeert, anders overbodig. Luiers alleen mee voor de heenweg + halve 1e dag etc. En het helpt ook dat we de eerste vakantie met een baby op bestemming ontdekten dat we een kledingtas van baby vergeten waren. Sindsdien zijn we wat relaxter. Weinig boodschappen mee want winkels zijn in heel Europa.
Ik vind de kofferbak wel echt mooi diep, je kan goed stapelen. En door de platte vloer bij de achterbank kun je daar ook nog veel kwijt. De portiervakken zijn wel echt waardeloos, Renault adverteert met 30L opbergruimte in de cabine maar alle liters in het portier zijn onbereikbaar en het dashboard kastje is echt hopeloos klein…
Ik vind de kofferbak wel echt mooi diep, je kan goed stapelen. En door de platte vloer bij de achterbank kun je daar ook nog veel kwijt. De portiervakken zijn wel echt waardeloos, Renault adverteert met 30L opbergruimte in de cabine maar alle liters in het portier zijn onbereikbaar en het dashboard kastje is echt hopeloos klein…
[ Voor 14% gewijzigd door BVice op 26-08-2023 23:08 ]
Maar in het middenconsole onder dashboard kun je wel weer heul veul kwijt!
O ja; daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad!Centauriprime schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Heb je de mogelijkheid om in het logboek van je laadpaal te kijken?
Ik zie alleen een error-log en een websocket log voor de communicatie met de backoffice. In beide staat niets voor deze datum. Alleen wat eerdere medlingen uit het verleden.
Mocht het nog een keer gebeuren dan zal ik eens inloggen op de WebUI van de laadpaal. Daar zie ik in ieder geval of de auto of de lader ervoor heeft gekozen om te stoppen.
Thx
Huh? Dan heb jij jouw auto nagenoeg op hetzelfde moment gekregen als ik de mijne (registratiedatum 07-07-2023). En bij mij in de app staat onder Autogegevens, kopje Informatie:Mjaa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:02:
Bij mij ook niet, niet dat er rouwig om ben. Techno EV 60 220 pk eind juli 2023. Je merkt gauw genoeg of je in een 220 of een 130 pk zit.
Versie techno EV60 220 pk.
Edit: eerst de rest lezen…

Verschil in geluid is me nog niet opgevallen, eigenlijk. Zal daar eens op letten
[ Voor 7% gewijzigd door Pietervs op 27-08-2023 11:13 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik gebruik de hotspot van mijn telefoon (Oppo x3) voor spotify en heb Android Auto uitgeschakeld op mijn telefoon.
Ik heb via Macrodroid ook ingesteld dat bij het maken van een BT verbinding Flitsmeister automatisch start.
Dat werkt goed, maar waarschuwingsgeluiden worden niet via de speakers afgespeeld. En ook niet via de telefoon. Ook muziek afgespeeld op de telefoon klinkt niet op de speakers.
Het kan aan Oppo liggen, want die van mijn vrouw heeft hetzelfde probleem, maar ik verdenk toch Renault 😏
Nu wilde ik weten of ik versie 1.0.0 heb of de update naar 1.1.0, maar waar kan ik die vinden in de menu's?
Ik heb via Macrodroid ook ingesteld dat bij het maken van een BT verbinding Flitsmeister automatisch start.
Dat werkt goed, maar waarschuwingsgeluiden worden niet via de speakers afgespeeld. En ook niet via de telefoon. Ook muziek afgespeeld op de telefoon klinkt niet op de speakers.
Het kan aan Oppo liggen, want die van mijn vrouw heeft hetzelfde probleem, maar ik verdenk toch Renault 😏
Nu wilde ik weten of ik versie 1.0.0 heb of de update naar 1.1.0, maar waar kan ik die vinden in de menu's?
Als je muziek via de tel op de auto wil afspelen moet je de source wel naar BT veranderen.LaTiNo156 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:59:
Ik gebruik de hotspot van mijn telefoon (Oppo x3) voor spotify en heb Android Auto uitgeschakeld op mijn telefoon.
Als je FM meldingen via de tel wil moet je forceren via telefoonluidspreker in de FM app instellen, dan wordt alles afgespeeld via je tel.
Ok, het is dus gewoonweg niet mogelijk om FM via de speakers te horen als je muziek aan het afspelen bent, zoals wel kon in mijn vorige auto'sThe Wizard schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
Als je muziek via de tel op de auto wil afspelen moet je de source wel naar BT veranderen.
Als je FM meldingen via de tel wil moet je forceren via telefoonluidspreker in de FM app instellen, dan wordt alles afgespeeld via je tel.
Nee, helaas. Heb verschillende kanalen geprobeerd maar dat wordt niet doorgestuurd. Wat je zou kunnen doen is Android Auto op de achtergrond laten draaien, dat heb ik niet getest.LaTiNo156 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:00:
[...]
Ok, het is dus gewoonweg niet mogelijk om FM via de speakers te horen als je muziek aan het afspelen bent, zoals wel kon in mijn vorige auto's
Uit mijn hoofd: Hoofdtab Voertuig, tab Update, item "Update geschiedenis". Dan even door de lijst scrollen.[b]LaTiNo156 in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"LaTiNo156 schreef Nu wilde ik weten of ik versie 1.0.0 heb of de update naar 1.1.0, maar waar kan ik die vinden in de menu's?
Bij mij staan daar 4 of 5 mislukte updates en 1tje die gelukt is, maar verder geen omschrijvingen.
Respect dat je alles in de auto krijgt voor vakantie! Hier twee kids 3 en 1, maar alles in de auto krijgen lukt niet. We nemen dan ook wel alles mee, camping bed, buggy, kinderwagen, 2 fietsen achterop en dan een hele vracht aan kleding etc. Maar omdat wij binnen NL blijven en max 250km enkele reis hebben gaat dat met een dakkoffer erop meer dan prima! Snoept wel een kleine 100km van je bereik af zo’n ding, zou bijna denken dat een vakantie karretje minder energie vreet omdat die achter de auto hangt, alleen wanneer je daar dan weer de fietsen op moet zetten krijg je natuurlijk wel weer wat extra wind vangers.BVice schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:06:
Dat tekort aan ruimte herken ik deels, wij zijn gewoon anders gaan inpakken…geen babybedje mee maar een zeemansbed maken op locatie. Koelbox snap ik als je kampeert, anders overbodig. Luiers alleen mee voor de heenweg + halve 1e dag etc. En het helpt ook dat we de eerste vakantie met een baby op bestemming ontdekten dat we een kledingtas van baby vergeten waren. Sindsdien zijn we wat relaxter. Weinig boodschappen mee want winkels zijn in heel Europa.
Je moet vervolgens op een update klikken om een heel summiere omschrijving te zien te krijgen.LaTiNo156 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:27:
Bij mij staan daar 4 of 5 mislukte updates en 1tje die gelukt is, maar verder geen omschrijvingen.
Mijn Renault app heeft vandaag helemaal geen binding meer met de auto vanwege storing. Op de Franse forum site klagen ze er ook over. Hier hoor ik er niemand over.
Bij deze: hier geeft de app momenteel ook geen actuele gegevens (batterij%, range en km-stand) door zie ik net.Mjaa schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:53:
Mijn Renault app heeft vandaag helemaal geen binding meer met de auto vanwege storing. Op de Franse forum site klagen ze er ook over. Hier hoor ik er niemand over.
Hier nog een. Sinds vanmiddag geen verbinding
Hier ook totaal geen connectie via de app....Mjaa schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:53:
Inmiddels werkt hij hier weer!Rob-1983 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:46:
[...]
Hier ook totaal geen connectie via de app....
Bij mij start de app niet meer door sinds vanochtend.
Owh, hij heeft gewerkt gisteren. Vanaf vanmorgen 5:30 werkt hij niet meer. Nu zie ik ook dat mijn node-red continue crashed als hij een request doet... gaat lekker.Rob-1983 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 06:52:
[...]
Bij mij start de app niet meer door sinds vanochtend.
De app heeft momenteel weer een beetje een connectie met de auto. Maar het functioneert maar half. Verwarming aanzetten vanuit de app lukt nog niet.
Misschien een rare vraag, maar waarom zou je nu je auto voor willen verwarmenMjaa schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:25:
De app heeft momenteel weer een beetje een connectie met de auto. Maar het functioneert maar half. Verwarming aanzetten vanuit de app lukt nog niet.

uiteraard gebruik ik ook een dakkoffer (1200km enkele reis dit jaar, idd veel impact op de range). Maar daar zitten vooral spullen in voor de hobby (fietshelmen, protectie, gereedschap en het speelgoed). En dus ook 2 fietsen en een loopfiets op de trekhaak.Ruud1988 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:34:
[...]
Respect dat je alles in de auto krijgt voor vakantie! Hier twee kids 3 en 1, maar alles in de auto krijgen lukt niet. We nemen dan ook wel alles mee, camping bed, buggy, kinderwagen, 2 fietsen achterop en dan een hele vracht aan kleding etc. Maar omdat wij binnen NL blijven en max 250km enkele reis hebben gaat dat met een dakkoffer erop meer dan prima! Snoept wel een kleine 100km van je bereik af zo’n ding, zou bijna denken dat een vakantie karretje minder energie vreet omdat die achter de auto hangt, alleen wanneer je daar dan weer de fietsen op moet zetten krijg je natuurlijk wel weer wat extra wind vangers.
3 en 1 zijn wel leeftijden waarbij er veel mee moet. Maar zoals ik zei, bedje enz vond ik altijd onzin, kun je prima op locatie maken of lenen. Neemt anders ook zo enorm veel ruimte in...