Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 49 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Ik heb zaterdag een proefritje kunnen doen in een Iconic en ben al eigenlijk wel verkocht. Keuze zit hem alleen nog even in de kleur...

Maar ik vraag me af, gebruiken jullie voornamelijk AAOS of toch gewoon Android Auto? Heb begrepen dat de de AAOS versie van Flitsmeister niet meer door ontwikkeld word en daarna miste ik zelf ook gewoon WhatsApp..

Heb je met Android Auto dan alsnog wel de route planning met laadstops en de mini map bij het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 22:14
Ik gebruik altijd de navi van de Megane. Deze heb je dan ook achter je stuur. Daarnaast Android Auto gekoppeld. Deze gebruik ik oa voor WhatsApp en nooit voor de navigatie. Navi van AA komt niet achter je stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

Andres schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:17:
Ik gebruik altijd de navi van de Megane. Deze heb je dan ook achter je stuur. Daarnaast Android Auto gekoppeld. Deze gebruik ik oa voor WhatsApp en nooit voor de navigatie. Navi van AA komt niet achter je stuur.
Niet volledig juist. De aanwijzingen komen wel op je scherm. Ook vanuit Waze maar geen kaart weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Google maps kan je gewoon achter je stuur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
En iconic heeft van die rare gouden bumpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Facerafter schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:59:

Heb je met Android Auto dan alsnog wel de route planning met laadstops en de mini map bij het stuur?
Nee, dat zit niet in AA.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Mjaa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:09:
Google maps kan je gewoon achter je stuur zetten.
Alleen met de ingebouwde Google Maps, niet via AA of CP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:57

JanAd

Wind’s howling

Facerafter schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:59:
Ik heb zaterdag een proefritje kunnen doen in een Iconic en ben al eigenlijk wel verkocht. Keuze zit hem alleen nog even in de kleur...

Maar ik vraag me af, gebruiken jullie voornamelijk AAOS of toch gewoon Android Auto? Heb begrepen dat de de AAOS versie van Flitsmeister niet meer door ontwikkeld word en daarna miste ik zelf ook gewoon WhatsApp..

Ik gebruik enkel AAOS, ik heb AA uitgeschakeld. Voornamelijk voor het betere beeld (AA schaalt te groot imo).
Ik gebruik Macrodroid op m'n Pixel om vanzelf de Hotspot te laten opstarten en dat werkt al maanden prima.
In Spotify -native dan- werkt enkel de lijst 'Nummers die je leuk vind' niet bij mij. Dit heeft gewerkt in het begin, maar nu laadt die toch al een paar maanden niet meer, wat ik ook probeer. Ik zet die nummers nu gewoon af en toe manueel over naar een identieke lijst 'Favorieten' die grappig genoeg wel werkt.

Het enige nadeel(?) is dat je geen Whatsapp meldingen binnen krijgt tijdens het rijden. Maar persoonlijk vind ik dat eerder een voordeel. SMSjes leest/ontvangt AAOS wel.

AA heeft verder geen meerwaarde tov AAOS imo.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Mjaa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:33:
Niet per se, die kan in je gewoon mee laten spuiten in carrosserie kleur zonder kosten.
Andres schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:17:
Dus AAOS maps achter het stuur, en dan op het grote display AA ?
JanAd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Ik gebruik enkel AAOS, ik heb AA uitgeschakeld. Voornamelijk voor het betere beeld (AA schaalt te groot imo).
Ik gebruik Macrodroid op m'n Pixel om vanzelf de Hotspot te laten opstarten en dat werkt al maanden prima.
In Spotify -native dan- werkt enkel de lijst 'Nummers die je leuk vind' niet bij mij. Dit heeft gewerkt in het begin, maar nu laadt die toch al een paar maanden niet meer, wat ik ook probeer. Ik zet die nummers nu gewoon af en toe manueel over naar een identieke lijst 'Favorieten' die grappig genoeg wel werkt.

Het enige nadeel(?) is dat je geen Whatsapp meldingen binnen krijgt tijdens het rijden. Maar persoonlijk vind ik dat eerder een voordeel. SMSjes leest/ontvangt AAOS wel.

WhatsAppjes zou ik nog wel fijn vinden maar gaat mij voornamelijk om de meldingen flitsmeister waarvoor ik AA dan nog zou willen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikw
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04:47
JanAd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Ik gebruik dezelfde configuratie ook, dus geen AA meer om dezelfde redenen.
En de "vind ik leuk" lijst geeft hij bij mij ook niet meer weer in de auto. Dacht misschien de cache een keer te legen, kijken of dat helpt.
Wat sowieso wel werkt is om de lijst te starten op je telefoon, en vervolgens over te nemen in de auto.

Maar waar blijven de apps voor AAOS inderdaad? Flitsmeister ;w

Jorik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Gaat AAOS ook werken met een IPhone? Of heb je een Android smartphone daarbij nodig? Zal wel een stomme vraag zijn, maar ik zie wel een mooie scherm met alles goed geïntegreerd.
review: Android Automotive in opkomst - Googles auto-OS: meer auto's, nog wei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Mjaa schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:18:
Gaat AAOS ook werken met een IPhone? Of heb je een Android smartphone daarbij nodig? Zal wel een stomme vraag zijn, maar ik zie wel een mooie scherm met alles goed geïntegreerd.
review: Android Automotive in opkomst - Googles auto-OS: meer auto's, nog wei...
AAOS werkt volledig los van je smartphone. Als je bv. het Orange abo nog hebt lopen kan je je gsm gewoon thuis laten en toch nog Spotify luisteren.
Als AA (of Apple Carplay) is uitgeschakeld veranderd het middelste symbooltje bovenaan in een telefoon - je phone is dan gekoppeld via BT enkel voor handfree telefonie. De internet verbinding loopt dan ofwel via Orange ofwel via een Hotspot.
jorikw schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Ik gebruik dezelfde configuratie ook, dus geen AA meer om dezelfde redenen.
En de "vind ik leuk" lijst geeft hij bij mij ook niet meer weer in de auto. Dacht misschien de cache een keer te legen, kijken of dat helpt.
Wat sowieso wel werkt is om de lijst te starten op je telefoon, en vervolgens over te nemen in de auto.

Maar waar blijven de apps voor AAOS inderdaad? Flitsmeister ;w
Heb ik al meerdere keren geprobeerd, her installeren ed ook. Het is april beginnen te haperen en vanaf mei was het helemaal gedaan. Lijkt me echt een fout van Spotify zelf. Nuja, het is te omzeilen, dus ik trek het mij niet meer aan. Starten via de gsm zelf is idd ook een optie.

Een aantal maanden terug was er iemand van Flitsmeister zelf hier op het forum rond de werking op AAOS: @frankkie12345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Na de auto gebruikt te hebben, lukt het wederom al meer dan twee dagen niet om de auto op te laden.

De auto is zo niet te gebruiken. Morgen bij de dealer langs, hopelijk kan deze dit oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1stFox
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 08:45
Heeft iemand anders ook de laatste tijd problemen met Android Auto?
Vorige week moest ik continue op verbinden met telefoon drukken om hem aan de praat te krijgen (scherm naar beneden schuiven -> Verbinden met en daarna deed hij het wel weer.

Nu doet hij het echter helemaal niet meer. Telefoon geeft aan dat ik op het scherm van de Auto verder moet gaan terwijl de auto juist weer naar de telefoon verwijst.

Auto: Als je Android Auto wilt gebruiken, parkeer je en volg je de instructies op je telefoon.
Telefoon: Selecteer Android Auto op het scherm van je auto om door te gaan.

Ja uhh... :|

Trouble shooting:
- Android Auto verwijderd en er opnieuw opgezet. (zover mogelijk, volgens mij verwijderd hij alleen recent updates).
- Telefoon in de auto laten vergeten in de bluetooth settings.
- Connectie verbreken op de telefoon met de auto.

Had stiekem gehoop dat ik hem kon verbinden via een USB kabel om zo BT over te slaan maar dat kan schijnbaar niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reet Petite
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-08 08:20
Mjaa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:33:
Hoeft niet…. Ik heb zelf ook een Iconic en je kunt bij de bestelling gewoon opgeven om deze dezelfde kleur als de carrosserie te houden. Kost niets extra…

Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 11:45
1stFox schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:33:
Heeft iemand anders ook de laatste tijd problemen met Android Auto?
Vorige week moest ik continue op verbinden met telefoon drukken om hem aan de praat te krijgen (scherm naar beneden schuiven -> Verbinden met en daarna deed hij het wel weer.

Nu doet hij het echter helemaal niet meer. Telefoon geeft aan dat ik op het scherm van de Auto verder moet gaan terwijl de auto juist weer naar de telefoon verwijst.

Auto: Als je Android Auto wilt gebruiken, parkeer je en volg je de instructies op je telefoon.
Telefoon: Selecteer Android Auto op het scherm van je auto om door te gaan.

Ja uhh... :|

Trouble shooting:
- Android Auto verwijderd en er opnieuw opgezet. (zover mogelijk, volgens mij verwijderd hij alleen recent updates).
- Telefoon in de auto laten vergeten in de bluetooth settings.
- Connectie verbreken op de telefoon met de auto.

Had stiekem gehoop dat ik hem kon verbinden via een USB kabel om zo BT over te slaan maar dat kan schijnbaar niet?
Ik heb ditzelfde probleem, enorm irritant! Als je aan/uit-knop rechts naast scherm paar seconden inhoudt en systeem laat rebooten, dan pakt hij AA daarna wel weer via BT, maar om dit elke rit te doen is natuurlijk ook niks.

Heb jij dit euvel inmiddels opgelost? Had jouw troubleshooting-tips overigens ook al proberenderwijs gedaan, maar heeft het helaas niet heel veel beter gemaakt, althans niet verholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door NimmaRoc op 07-08-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53

Japie.G

Colour Classic

Wordt tijd dat Renault de boel eens update. We draaien een ‘stokoude’ aaos versie met zn allen.. Snap er niets van. De nieuwe Renaults worden wel met de nieuwe aaos geleverd.

[ Voor 28% gewijzigd door Japie.G op 07-08-2023 19:24 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simiak
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 15:20
NimmaRoc schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:44:
[...]

Ik heb ditzelfde probleem, enorm irritant! Als je aan/uit-knop rechts naast scherm paar seconden inhoudt en systeem laat rebooten, dan pakt hij AA daarna wel weer via BT, maar om dit elke rit te doen is natuurlijk ook niks.

Heb jij dit euvel inmiddels opgelost? Had jouw troubleshooting-tips overigens ook al proberenderwijs gedaan, maar heeft het helaas niet heel veel beter gemaakt, althans niet verholpen.
Ik heb hier ook last van (dacht eigenlijk dat het aan mijn Tasker-automations lag). Je kan in het app-menu van de auto Android Auto ingedrukt houden, gedwongen stoppen en dan opnieuw starten. Dat gaat iets sneller. Ik vind het ook een erg irritant probleem, zit voor een aantal dingen toch al wel even op een QoL update te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Simiak schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Ik heb hier ook last van (dacht eigenlijk dat het aan mijn Tasker-automations lag). Je kan in het app-menu van de auto Android Auto ingedrukt houden, gedwongen stoppen en dan opnieuw starten. Dat gaat iets sneller. Ik vind het ook een erg irritant probleem, zit voor een aantal dingen toch al wel even op een QoL update te wachten...
Maar komt dit door de software van Renault of is er een update van AA geweest die de boel heeft vernageld?
Ik heb mijn auto pas een paar weken, maar ik weet zeker dat AA in het begin altijd vlekkeloos werkte, terwijl ik sinds een week of zo dezelfde problemen heb als jullie.

Ik heb nu AA “verwijderd” (dwz, vermoedelijk alleen de updates) van mijn telefoon. Google Maps van Renault werkt prima, daar kan ik zelfs op zien hoeveel % er nog in de accu zit als ik thuis kom. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
Toen ik wilde vertrekken tijdens een stortbui gisteren kwam ik er achter dat alle 4 de ramen open stonden, terwijl mijn auto op de oprit stond. We rijden nooit met open ramen, dus dat is per ongeluk gegaan. Is er een combinatie van knoppen op de afstandsbediening waardoor alle ramen in 1x geopend worden? (Ik kan nu wel bevestigen dat alle schakelaars op de portieren redelijk waterbestendig zijn...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Frank S schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:36:
Toen ik wilde vertrekken tijdens een stortbui gisteren kwam ik er achter dat alle 4 de ramen open stonden, terwijl mijn auto op de oprit stond. We rijden nooit met open ramen, dus dat is per ongeluk gegaan. Is er een combinatie van knoppen op de afstandsbediening waardoor alle ramen in 1x geopend worden? (Ik kan nu wel bevestigen dat alle schakelaars op de portieren redelijk waterbestendig zijn...)
Als je het 'open' knopje een paar seconden ingedrukt houdt dan gaan alle ramen open.
Heb het al een paar keer voorbij zien komen bij diverse mensen hier maar ook op andere fora.
Meest gelezen 'in de broekzak' (te strakke broek?), 1 persoon had iets boven op de sleutel gelegd wat kennelijk zo zwaar was dat het knopje ingedrukt werd en bij 1 iemand was waarschijnlijk de kat de boosdoener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Pietervs schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Maar komt dit door de software van Renault of is er een update van AA geweest die de boel heeft vernageld?
Ik heb mijn auto pas een paar weken, maar ik weet zeker dat AA in het begin altijd vlekkeloos werkte, terwijl ik sinds een week of zo dezelfde problemen heb als jullie.

Ik heb nu AA “verwijderd” (dwz, vermoedelijk alleen de updates) van mijn telefoon. Google Maps van Renault werkt prima, daar kan ik zelfs op zien hoeveel % er nog in de accu zit als ik thuis kom. :)
Ik gebruik zoals hierboven gezegd enkel AAOS. Android Auto kan je idd niet echt verwijderen. Gewoon op je gsm bij de Apps even AA opzoeken en dan Uitzetten is voldoende. Dan start het niet meer op als de gsm verbind met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Laatst online: 11:35
Net een afspraak gemaakt voor de eerste onderhoudsbeurt na 1 jaar
De afpraak toond onderstaand lijstje:
OTS 0DXW OTS - MEGANE E-TECH ELECTRIC - FOTA - INVFE-COMPUTER HERPROGRAMMEREN
OTS 0DY5 OTS - MEGANE E-TECH ELECTRIC - HEVC-REKENEENHEID HERPROGRAMMEREN
OTS 0DY8 MEGANE E-TECH ELEKTRISCH - SCHARNIEREN LINKER VOORPORTIER
All-in Renault Z.E. service A - prijs incl. BTW 144,00

De check van de linker voorportier heb ik eerder gehoord, iemand enig idee wat die andere twee items zouden moeten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51
PWS-Megane schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:30:
Net een afspraak gemaakt voor de eerste onderhoudsbeurt na 1 jaar
De afpraak toond onderstaand lijstje:
OTS 0DXW OTS - MEGANE E-TECH ELECTRIC - FOTA - INVFE-COMPUTER HERPROGRAMMEREN
OTS 0DY5 OTS - MEGANE E-TECH ELECTRIC - HEVC-REKENEENHEID HERPROGRAMMEREN
OTS 0DY8 MEGANE E-TECH ELEKTRISCH - SCHARNIEREN LINKER VOORPORTIER
All-in Renault Z.E. service A - prijs incl. BTW 144,00

De check van de linker voorportier heb ik eerder gehoord, iemand enig idee wat die andere twee items zouden moeten oplossen?
Erg benieuwd! Laat ons even weten, klinkt erg interessant. Ik las op diverse fora dat men klaagt over erg veel windgeruis bij het linker voorportier. Wellicht dat men hier iets mee doet? Je kunt altijd na de beurt eens vragen wat er inhoudelijk allemaal gebeurd is :)

Benieuwd wat ze uiteindelijk allemaal aan je auto gaan doen. OpenRLink mag inmiddels ook wel een update gaan ontvangen om wat glitches weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:39
Zijn er in dit topic ook mensen die de 130 pk en de 220 hebben gereden, maar vanwege de zakelijke deal (of andere reden) de 130pk zijn gaan rijden?

Wij hebben enkel de sterkste variant kunnen testen, dit reed erg goed. Ben een beetje bang dat de 130pk in vergelijking sloom kan aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

twowheeler schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:02:
Zijn er in dit topic ook mensen die de 130 pk en de 220 hebben gereden, maar vanwege de zakelijke deal (of andere reden) de 130pk zijn gaan rijden?

Wij hebben enkel de sterkste variant kunnen testen, dit reed erg goed. Ben een beetje bang dat de 130pk in vergelijking sloom kan aanvoelen.
De 130Ppk is totaal niet sloom. Ik heb de EV40 en dat ding is imo zeer vlot en zeer aangenaam om mee te rijden.
Ik had daar ook een beetje schrik van, maar het valt super goed mee.
Het grootste verschil is dat ik wel plankgasstroom kan geven zonder dat de banden beginnen te spinnen >:)

Deze versie is ook zuiniger, ik zit nu in Sport-modus op 14kwh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:23
twowheeler schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:02:

Ik heb zelf gekozen voor de 130pk (Evolution ER, 'zakelijke' uitvoering). Als je van een brandstofauto komt heb je nergens last van. Heb ook proefgereden in de 220pk, maar merk het verschil zelf nauwelijks. Ook niet de spannendste chauffer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
Hoezo is 14kwh/100 km zuiniger. Heeft echt met je eigen voet te maken. Ik red dit met mijn 220 pk ook makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Andres schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:55:
Hoezo is 14kwh/100 km zuiniger. Heeft echt met je eigen voet te maken. Ik red dit met mijn 220 pk ook makkelijk.
In Sport-modus met een sportieve rijstijl lijkt me dat toch een prima resultaat niet? Nuja, de EV40 is natuurlijk lichter dan de EV60, wss zal de winst vooral daarvan komen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JanAd op 09-08-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Andres schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:55:
Is mij nog niet gelukt met mijn 220 versie. Maar ik vind het trekken van sprintjes dan ook nog iets te leuk ;)
(vorige week dikke Audi die niet voorbij kwam, heb hem bij het volgende verkeerslicht smakelijk uit staan lachen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Vandaag zag ik een klein rond zwart gaatje links bovenaan in het dashboard naast de luchtinlaat. Ik vroeg me af zou daar een camera achter verscholen zitten? Haha je weet maar nooit met die gekke Fransen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17
Mjaa schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:25:
Vandaag zag ik een klein rond zwart gaatje links bovenaan in het dashboard naast de luchtinlaat. Ik vroeg me af zou daar een camera achter verscholen zitten? Haha je weet maar nooit met die gekke Fransen.
Zal lichtsensor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:50
Mjaa schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:25:
Is inderdaad de lichtsensor, als je er in het donker op schijnt met de zaklamp op je mobiel zal de dashboard verlichting ook feller gaan branden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:42
Hoe redden jullie uberhaupt om rond de 15kwh/100km te komen? Ik zit na 7.000km ondertussen pas op de 16.8kwh/100, met als gevolg zo'n 355km bij 100% accu. Rij vrijwel enkel snelwegen en gemiddeld 105km/h in comfort stand (als Eco met 105 kon, deed ik dat). De blowers staan natuurlijk altijd aan voor frisse lucht, net als muziek en navigatie. Niet meer dan logisch. Auto sinds Maart, dus niet gereden in de koude wintermaanden met een verhoogd verbruik en dus is de 16.8 een lente-zomer gemiddelde.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjeefr op 10-08-2023 11:22 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Iemand hier ook wel eens spontane resets van het systeem? In 6000km nu een keer of 3 gehad. Eco drive score is dan ineens weer 0, rit kilometers binnen ecodrive menu weer op 0. Soms is taal dan ook ineens anders dan nederlands (duuts of engels), gegevens delen met Renault moet ik dan ineens weer opnieuw accepteren etc. Heel irritant. Zit nog op OpenRlink 1.1, dus wellicht is er in 1.1.2 wat verbeterd (begreep wel zoiets ergens van een vaag frans forum).

Mijn dealer snapt blijkbaar niets van software updates. Erg vervelend zo. Iemand hier die me een mail adres bij Renault Nederland kan geven (per pb). Wil mijn dealer liever gaan passeren in de toekomst. Heb er geen vertrouwen in op software gebied.
Sjeefr schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:21:
Hoe redden jullie uberhaupt om rond de 15kwh/100km te komen? Ik zit na 7.000km ondertussen pas op de 16.8kwh/100, met als gevolg zo'n 355km bij 100% accu. Rij vrijwel enkel snelwegen en gemiddeld 105km/h in comfort stand (als Eco met 105 kon, deed ik dat). De blowers staan natuurlijk altijd aan voor frisse lucht, net als muziek en navigatie. Niet meer dan logisch. Auto sinds Maart, dus niet gereden in de koude wintermaanden met een verhoogd verbruik en dus is de 16.8 een lente-zomer gemiddelde.
Ik rij ongeveer dezelfde settings en zit rond de 14/15 kwh/100km. Comfort 104kmh op acc. Zit wel een derde 80km/h op mijn standaard route. Ben een rustige ootrekker bij stoplichten en probeer wel goed vooruit te kijken om snelheidswisselingen zo veel mogelijk te voorkomen.

[ Voor 52% gewijzigd door Japie.G op 10-08-2023 11:34 ]

• deMercer
  • Niet online
Japie.G schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:27:
Iemand hier ook wel eens spontane resets van het systeem? In 6000km nu een keer of 3 gehad. Eco drive score is dan ineens weer 0, rit kilometers binnen ecodrive menu weer op 0.
Ik heb dit volgens mij slechts 1x gehad, en wel bij het installeren van de laatste update (voor de tractie batterij). Toen was opeens de gemiddelde consumptie gereset.

Wel heb ik geregeld dat allerlei instellingen gereset worden, bijvoorbeeld de delta tov de snelheidslimiet bij het inschakelen van de cruise control. Die stel ik in op +3, maar geregeld staat die weer op 0. Ook de automatische aanpassing van de dashboardverlichting ging heel vaak uit (als in meerdere kere per week), maar dat lijkt inmiddels verholpen te zijn.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

deMercer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

Ik heb dit volgens mij slechts 1x gehad, en wel bij het installeren van de laatste update (voor de tractie batterij). Toen was opeens de gemiddelde consumptie gereset.

Wel heb ik geregeld dat allerlei instellingen gereset worden, bijvoorbeeld de delta tov de snelheidslimiet bij het inschakelen van de cruise control. Die stel ik in op +3, maar geregeld staat die weer op 0. Ook de automatische aanpassing van de dashboardverlichting ging heel vaak uit (als in meerdere kere per week), maar dat lijkt inmiddels verholpen te zijn.
Dat soort dingen dus ja.. jij hebt OpenRLink 1.1.2 er wel op? En sindsdien die rare bugs weg?

• deMercer
  • Niet online
deMercer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:43:
Na bijna 3 dagen niet kunnen opladen na het installeren van de update "1.1.0 tractie accu" lukt het opladen vanochtend gelukkig spontaan weer wel. Dus installeer deze update alleen als je een paar dagen niet hoeft op te laden!
Inmiddels staat de auto sinds dinsdagochtend bij de dealer. Nadat we de auto weer een keer hadden gebruikt, lukte het wederom niet om op te laden. Ook na drie dagen de auto niet gebruikt te hebben nog steeds niet. De dealer kon niet aangeven hoe lang ze nodig hebben om dit te fixen, het kon uren of dagen gaan duren. Inmiddels dus al drie dagen, en sinds we de auto hebben gebracht is er nog niets gebeurd. Ze zijn afhankelijk van Renault HQ, en dat kan in de vakantieperiode langer duren dan gewenst helaas ...

Omdat de auto nu toch in de werkplaats is, gaan ze ook naar het linker voorportier kijken (de niet-urgente terugroepactie). De problemen met de wielbouten zijn kennelijk pas ontstaan na productie van onze auto.

• deMercer
  • Niet online
Japie.G schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:15:
Dat soort dingen dus ja.. jij hebt OpenRLink 1.1.2 er wel op? En sindsdien die rare bugs weg?
Ja, onze auto heeft OpenR Link 1.1.2. Sindsdien geen probleem met het resetten van de instelling voor de automatische dashboardverlichting aanpassing gehad, wel nog steeds de reset van de cruise control delta. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met wisseling van profiel.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:27
Hi, nu ik de auto ook heb he. Ik ook wat puntjes. Benieuwd of anderen dat ook ervaren.

Ik reed laatst in de nacht op de snelweg met regen zonder straatverlichting maar vond de lichtstraal van de auto maar minimaal op het wegdek. Een vriend naast me vond het prima maar ik vo d het maar niks.
De borden werden prima verlicht overigens.
Lichten afstellen zoals in het boekje staat werkt niet. Adaptive vision staat aan.

M'n partner en ik hebben allebei een iphone en als je dan samen in de auto zit weet je niet welke carplay zal starten. Had verwacht dat dat achter het profiel zat, maar helaas.

Het starten, niet plannen van de klimatisering vanuit de app. Werkt dat bij jullie?
Ik krijg deze melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNTVrKvskpc0jXM39HwOSN2_6Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WyWzo5qGIfmXWDTX2f5eLWO.jpg?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:39
Ali11baba schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Ik heb zelf gekozen voor de 130pk (Evolution ER, 'zakelijke' uitvoering). Als je van een brandstofauto komt heb je nergens last van. Heb ook proefgereden in de 220pk, maar merk het verschil zelf nauwelijks. Ook niet de spannendste chauffer :+
Volgens mij is dit exact de uitvoering die ook bij ons op het lijstje staat. Met alle opties, dus ook dat zelfstandig rijden (active driver assist).

We zijn wel weggeblazen door de snelle Volvo en Niro waarin we hebben gereden, en de snelle Megane. We hebben ook in een Corsa gereden, deze was niet zo enorm fel maar verloor wel snel range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:11
Centauriprime schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:50:
Hi, nu ik de auto ook heb he. Ik ook wat puntjes. Benieuwd of anderen dat ook ervaren.

Ik reed laatst in de nacht op de snelweg met regen zonder straatverlichting maar vond de lichtstraal van de auto maar minimaal op het wegdek. Een vriend naast me vond het prima maar ik vo d het maar niks.
Lichten afstellen zoals in het boekje staat werkt niet. Adaptive vision staat aan.

M'n partner en ik hebben allebei een iphone en als je dan samen in de auto zit weet je niet welke carplay zal starten. Had verwacht dat dat achter het profiel zat, maar helaas.

Het starten, niet plannen van de klimatisering vanuit de app. Werkt dat bij jullie?
Ik krijg deze melding.
[Afbeelding]
Yep, hier het probleem gehad en ook opgelost!

Ik had zelfde probleem als: cvrnd in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"

oplossing is om klimatiseringsprogramma IN de auto te starten. Nadat hij klaar is kan de app ook weer gebruikt worden. Oplossing werkte bij mij en bij @cvrnd

Dit doe je door: https://nl.e-guide.renaul...CONDITIONING-programmeren

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 10-08-2023 14:32 ]

• blueberry00
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-05 13:38

Kijk, dit vind ik nu zelf ook bovenmatig irritant - misschien des te meer omdat ik voor de rest zo'n fan ben van het infotainment systeem.

Als je met gebruikersprofielen werkt, moet het toch mogelijk zijn bij het detecteren van 2 iPhones, 1 verbinding te blokkeren?

Overigens contra-intuïtief zou ik als passagier bij mijn partner namelijk willen kiezen om op mijn profiel aan te melden voor de spotify muziekkeuze vanop mijn telefoon (wachtrij kiezen, door lijsten scrollen op telefoon die op Carplay niet laden), en vice-versa.

Er is een omweg: via het gedwongen stoppen en dan selecteren van de juiste iPhone bij opnieuw verbinden in het vierde submenu, maar dit werkt traag/omslachtig en soms zelfs helemaal niet.

Tenzij iemand een andere oplossing kent om toch met het gebruikersprofiel (automotive) te koppelen? _/-\o_

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
blueberry00 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Tenzij iemand een andere oplossing kent om toch met het gebruikersprofiel (automotive) te koppelen? _/-\o_
Ik ga als volgt te werk: op scherm 'apps' (de stapel vierkantjes) openen en daar de app 'apparaatbeheerder' openen en dan kiezen welke telefoon in de auto aanwezig de CarPlay gaat gebruiken. Zijn eigenlijk maar twee keer tikken op scherm.

• deMercer
  • Niet online
Stond de groot licht assistent wellicht aan?

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik doe bijna geen snelweg kilometers ;) Dat geeft een gigantisch verschil. In maart zat ik rond de 18kwh. Het was toen toch behoorlijk koud hier in BE.

@Centauriprime Op de linker ‘stuurhengel’ zit een schakelknopje, ik zag onlangs dat als je dit naar boven duwt er een regensymbooltje verschijnt - naar onder zijn de mistlampen.
Geen idee wat er dan juist gebeurd met de lichten, maar mss helpt dat?

Edit: even opgezocht:
Functie bij slechte weersomstandigheden
(afhankelijk van de auto)
Deze functie maakt deel uit van de adap- tieve verlichting voor. Het vervangt het ge- bruik van de mistlampen voor. Het kan worden geactiveerd bij mistig of sneeuw- weer of in elk ander geval van slecht zicht.
Om deze functie te activeren, draait u aan de ring 3 tot het symbool AUTO is uitgelijnd met het merkteken 2 en lijnt u vervolgens de markering 4 uit met het symbool 5.

[ Voor 19% gewijzigd door JanAd op 10-08-2023 16:01 ]

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Haal hier gemiddeld 15kwh/100 kilometer. Doe ik niks bijzonders voor anders dan veel tussen 6:00 en 19:00 rijden. Rijd vrijwel alleen snelweg en dan 110 op de begrenzer.

Als jullie het over "sportstand" hebben bedoelen jullie de "niet eco stand" neem ik aan? Of kunnen de luxere modellen nog gekker doen bij de verkeerslichten? Sta nu al te slippen.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Alle modellen hebben toch Eco - Comfort - Sport en Perso modus. Met elks iets andere instellingen.
Ik gebruik zelf Perso met erin alle Sport settings omdat ik het Sport-dashboard iets minder mooi vind.
Bij de EV40 heb je dan een lekker vinnige auto. Eco heb ik nog nooit gebruikt. Comfort gebruik ik wel eens als ik langere stukken snelweg moet doen.

Edit: Multisence enkel voor Techno en Iconic heb ik compleet over het hoofd gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door JanAd op 10-08-2023 19:53 ]

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

JanAd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:46:
Alle modellen hebben toch Eco - Comfort - Sport en Perso modus.
Alleen de techno en de iconic hebben multi sense volgens de brochure. Dan snap ik waarom ik geen sport stand heb. Ik heb alleen "eco" en "niet eco"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
Japie.G schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Volgens mij gaat het over 2 dingen: de dagteller incl gemiddelde verbruik, die zichzelf (volgens mij) automatisch na 10.000km reset of bij een volledige systeem reset. Daarnaast heb je de eco drive score die ook van individuele ritten het verbruik bij houdt. Deze laatste reset zichzelf bij mij erg vaak, soms meerdere malen per dag. En soms inderdaad gecombineerd met de melding dat ik weer ‘gegevens delen’ met Renault moet accepteren (even op OK klikken). Ik vind het niet echt een probleem…
Ik heb het idee dat wanneer je tot 100% vol laadt, hij ook de eco score reset en automatisch een nieuwe rit begint. Aan de andere kant heb ik op mijn reis naar Frankrijk 1200km gereden zonder dat hij werd gereset, maar na een nachtje op de camping staat hij dan toch weer op 0. (Ik heb het hier dus niet over de dagteller cq tripmeter maar over de ECO drive score en bijbehorend verbruik registratie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETphonehome
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 00:35
Herkenbaar verbruik. Ik rij idem veel snelweg met een snelheid iets boven de 100. En ik zit ook rond de 16,5-17 verbruik met een vergelijkbare range.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

BVice schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Volgens mij gaat het over 2 dingen: de dagteller incl gemiddelde verbruik, die zichzelf (volgens mij) automatisch na 10.000km reset of bij een volledige systeem reset. Daarnaast heb je de eco drive score die ook van individuele ritten het verbruik bij houdt. Deze laatste reset zichzelf bij mij erg vaak, soms meerdere malen per dag. En soms inderdaad gecombineerd met de melding dat ik weer ‘gegevens delen’ met Renault moet accepteren (even op OK klikken). Ik vind het niet echt een probleem…
Ik heb het idee dat wanneer je tot 100% vol laadt, hij ook de eco score reset en automatisch een nieuwe rit begint. Aan de andere kant heb ik op mijn reis naar Frankrijk 1200km gereden zonder dat hij werd gereset, maar na een nachtje op de camping staat hij dan toch weer op 0. (Ik heb het hier dus niet over de dagteller cq tripmeter maar over de ECO drive score en bijbehorend verbruik registratie)
Op welke OpenR link zit je?

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
ETphonehome schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Herkenbaar verbruik. Ik rij idem veel snelweg met een snelheid iets boven de 100. En ik zit ook rond de 16,5-17 verbruik met een vergelijkbare range.
Hier snelweg met eco stand op 100, zo'n 45km enkele rit iedere dag, gemiddelde zit hier wel echt op 13 - 13,5 kwh/100. Rij veel op ACC ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
  • Laatst online: 31-08 11:04
Hi Allemaal!

Omdat ik het niet helemaal snap ga ik het hier toch even vragen.
Ik zit te kijken om mogelijk een Megane E tech (218pk) te kopen maar ik ben zelf nieuw in de Elektrische autos. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat je ongeveer kwijt bent voor het laden?

Op internet zie ik verschillende prijzen staan. Als ik dan bereken wat je ongeveer per laadbeurt uitgeeft komt dat rond de 15-20 euro aan een publieke paal. Dat is toch niet perse voordeliger dan een tankbeurt?

Hiernaast vroeg ik mij af waarom jullie hebben gekozen voor een elektrische auto in plaats van een plug in hybride?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je kwijt bent voor een laadbeurt:

60kWh is de capaciteit van je auto, er is ongeveer 10% laadverlies, de prijs is afhankelijk van de aanbieder.

Ik heb zelf een ZuidHolland pas en betaal € 0,31 per kWh.

Dan kost laden van 0 naar 100% voor de Megane € 20,46 en daar kan je dan +/- 350km mee rijden, dat is bijna € 6,- per 100km.

Stel je hebt een benzine auto die 1 op 20 rijd, dan heb je 5 liter brandstof van € 2,- nodig voor 100km en dat kost je € 10,-

Ik heb zelf gekozen voor elektrisch omdat ik denk dat het schoner is dan benzine of hybride.

[ Voor 0% gewijzigd door Diederik op 11-08-2023 08:47 . Reden: Typo ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
jerjer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:21:
Hi Allemaal!

Ik zit te kijken om mogelijk een Megane E tech (218pk) te kopen maar ik ben zelf nieuw in de Elektrische autos. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat je ongeveer kwijt bent voor het laden?

Op internet zie ik verschillende prijzen staan. Als ik dan bereken wat je ongeveer per laadbeurt uitgeeft komt dat rond de 15-20 euro aan een publieke paal. Dat is toch niet perse voordeliger dan een tankbeurt?

Hiernaast vroeg ik mij af waarom jullie hebben gekozen voor een elektrische auto in plaats van een plug in hybride?

Het voordeligst blijft natuurlijk laden aan huis van zonnestroom (of gratis bij een werkgever), maar als ik van 20% tot 80% laad hier aan de publieke paal (0.30 per kwh) ben ik rond de 10 euro kwijt en daar rijd ik zo'n 240km mee (met 60% accu).

Ligt eraan waar je tankt natuurlijk, als je dat wilt vergelijken. Keuze voor mij zit 'm overigens niet in het financiële aspect, maar in het duurzame, beter voor de leefomgeving (zowel qua luchtkwaliteit als uitstoot). Wil graag bijdragen aan de transitie gezien ik er de financiële middelen voor heb. Ik was toe aan een nieuwe auto en ben van mening dat auto's op dinosap dan niet meer bij het keuze pakket horen. Daarnaast rijdt het ook heerlijk :). Stil, smooth en heeft erg fijne ingebouwde software (specifiek AAOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Voor laadprijzen: chargeprice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:11
Hi Allemaal!

Hier iemand die recentelijk bewust gekozen heeft voor een EV ten opzichte van hybrid.

Ik rij dagelijks 40 km naar mijn werk en 40 km terug, wat uitkomt op 80km per dag. Dan heb ik nog alle prive ritjes niet meegerekend die ik daarnaast nog doe.

Ook heb ik recentelijk een aantal zonepanelen erbij gelegd, waardoor ik thuis op 16380wp uitkom. Ik woon in een huis zonder gasaansluiting en heb dus een warmtepomp.

Investeringen in het huis hoef ik op dit moment niet te doen, want alles is nieuw. Ik zit wel in een luxe positie dat mijn spaargeld flink opliep de laatste periode. Das natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

Mijn oude megane (diesel) uit 2012 begon toch echt wat mankementen te krijgen (zie renault topic hier op tweakers) en er zat dus echt een nieuwe auto aan te komen.

Waarom EV? Heel veel mensen vinden hybrid de sweetspot! alle positieve punten van een benzine en alle positieve van een EV. Ik zie een hybrid meer als alle negatieve punten van een EV en alle negatieve punten van een benzine.

Als ik een hybrid had gekocht:
- kom ik met een accu lader niet op het werk en moet ik overschakelen op bezine. Dan heb ik 2 keuzes:
1ste keuze: stekkeren op het werk en de accu weer volladen, met daarbij het kwh-tarief (op werk is het nog steeds 50cent per kwh)
2de keuze: op benzine verder rijden, maar dan sta ik nog steeds bij de pomp litertjes benzine in de auto te gooien.

Gezien de hoeveelheid zonnepanelen wil ik dus altijd thuis laden, want daar is het "gratis". Met name omdat ik nu op dit moment al meer dan 3600kwh MEER teruggeleverd heb dit jaar dan verbruikt. Ik heb mijn megane e-tech nu pas net 2 weken.

Daarnaast mooi voordeel: je betaald geen wegenbelasting. Bij mijn diesel betaalde ik 125 euro per maand aan wegenbelasting + 130 euro aan diesel. Dat is dus ongeveer 250 euro per maand die ik bespaar. en dus 3000 euro op jaarbasis.

Daarnaast vind ik het ook wel een prettig idee om een positieve groene voetafdruk achter te laten. Ik knapte prima met mijn diesel rond en ben echt niet bezig met het milieu, maar het idee dat ik al mijn energie die ik verbruik "zelf" opwek is voor mij wel een prettige gedachten.

Ook heb ik met een schuin ook gekeken naar wat de hybrid markt doet. Terwijl ik moest wachten bij de renaultdealer om een offerte van de megane e-tech een rondje door de zaak gelopen. Wat mij opviel is dat hybrid wel goedkoper zijn, maar dat het uiteindelijk ook best nog wel duur is. Je bent, voor een hybrid, ook zo tegen de 28k kwijt.

En wat betreft het laden.. ja, als je thuis volledig kan opladen dan kunnen de laadpalen je gestolen worden. Als je rond kijkt zie je de meest wilde verhalen over tarieven voorbij komen. Ionity -> 70 cent per kwh; Fastnet -> 65 cent per kwh; lokale laadpaal -> 35 cent per kwh; mijn werk -> 50 cent per kwh. Zal vast met een abonnement goedkoper kunnen. Omdat ik geen hybrid heb maar vol EV kan me dit dus gestolen worden.

Dus voor mij is het een zeer bewust keuze geweest om over te stappen op EV. En dat weeg ik nog niet mee dat de megane e-tech op dit moment, voor mij, wel de meest mooie auto is voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Een ID.4 of een skoda enyaq betaal je al gauw 10k meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
Zjanzjak schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Als je het 'open' knopje een paar seconden ingedrukt houdt dan gaan alle ramen open.
Heb het al een paar keer voorbij zien komen bij diverse mensen hier maar ook op andere fora.
Meest gelezen 'in de broekzak' (te strakke broek?), 1 persoon had iets boven op de sleutel gelegd wat kennelijk zo zwaar was dat het knopje ingedrukt werd en bij 1 iemand was waarschijnlijk de kat de boosdoener.
Haha, dat laatste is zeer zeker mogelijk, onze kat kickt erop om op afstandsbedieningen, telefoons en laptops te gaan liggen, dus op een sleutel gaan zitten is dan niet zo raar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
jerjer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:21: Zou iemand mij kunnen uitleggen wat je ongeveer kwijt bent voor het laden?
Ik kom (thuis bij E-Flux laadpunt in de buurt met E-Flux pas en op kantoor bij Joulz met Freshmile pas) gemiddeld uit op 31,5 cent de kWh.

Dit verschilt wel voor een ieder, afhankelijk van o.a. woonplaats en/of dagelijkse bestemming.

Als je puur naar verbruik kijkt dan zal elektrisch in de meeste gevallen toch net nog iets goedkoper zijn dan diesel. En zoals je in het onderstaand ziet is het voor benzine nog iets duurder.

Buiten dat, we hoeven tot 2025 geen wegenbelasting te betalen.
Diederik schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:40:
Dan kost laden van 0 naar 100% voor de Megane € 20,46 en daar kan je dan +/- 350km mee rijden, dat is bijna € 6,- per 100km.

Stel je hebt een benzine auto die 1 op 20 rijd, dan heb je 5 liter brandstof van € 2,- nodig voor 100km en dat kost je € 10,-
Maar het is soms wel appels met peren vergelijken, denk dat je voor jezelf zou moeten kijken welke benzine/diesel auto je eventueel zou willen en daar tegenover welke elektrische, en die dan vergelijken.
Diederik schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:40:daar kan je dan +/- 350km mee rijden,
Dit nog even aanstippen;
In de zomer kom ik ergens rond de 440....450 km uit, in de winter zat ik ergens rond de 340 km. Dus sterk afhankelijk van het weer (ook wind speelt een factor) en je rijstijl.
grote_oever schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:31:

Daarnaast mooi voordeel: je betaald geen wegenbelasting.
Beetje flauw maar mijn zin zou zijn;

Daarnaast mooi voordeel: je betaald (nog) geen wegenbelasting. ;)

Tot 2025, wat trouwens een overgangsjaar is en je nog wel 75% korting krijgt, vanaf 2026 is dat helemaal over. Vooralsnog betaal je dan per gewicht (en dat is voor EV's wel in het nadeel) maar goed, wie weet ziet een volgende regering het toch anders.
Dit beïnvloedt trouwens wel mijn stemkeuze in november aangezien ik elektrisch rijden hoog in het vaandel heb staan, maar dit terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

JanAd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:40:
Een aantal maanden terug was er iemand van Flitsmeister zelf hier op het forum rond de werking op AAOS: @frankkie12345
Flitsmeister heeft de plannen voor AAOS tijdelijk in de koelkast gezet;
( Niets is zo permanent als een tijdelijke maatregel ~ Mooie quote van iemand )

Maar de AA variant van Flitsmeister wordt gewoon doorontwikkeld. :)

[ Voor 12% gewijzigd door frankkie12345 op 11-08-2023 11:35 ]

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Ik heb geen hybride gekocht, omdat je dan nog brandstof gaat tanken en een gecompliceerde motor hebt die meer onderhoud vraagt. Als alles gratis van de baas krijgt wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Anno 2023 is de hybride echt wel verleden tijd. Tenzij je dagelijks 450+ kilometer rijdt, of bijvoorbeeld elke schoolvakantie een caravan wil gaan trekken.
Karretjes of vouwwagens gaan al prima met een EV.
Het is technisch/economisch wat vreemd om al dat extra gewicht van een hybride mee te slepen terwijl datzelfde gewicht in extra batterij capaciteit precies dezelfde range oplevert en veel meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
En elektrisch is momenteel nog goedkoper als je het goed uitzoekt met laadpassen en laadstations. Het is betrekkelijk nieuw en de verschillende stroomleveranciers hebben geen onderonsje kunnen afsluiten zoals bij de verschillende brandstoftankstations. Voor 40 kWh bij een snellader ben ik 12 euro kwijt en kan ik 250 km rijden tot de accu van 80 weer op 20 procent staat. En dan rij ik niet 80 km per uur op een landweggetje, maar 105 tot 120km per uur op een snelweg. Met een diesel of benzine ben je echt meer kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scratch1972
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-01-2024
Even onze ervaring met de Renault Mégane naar Spanje gereden.
100 procent geladen, en vertrokken vanuit noord Holland, in België geladen en zo door Luxemburg gereden, moet zeggen België heeft het goed voor elkaar met laad mogelijkheden, en Frankrijk is echt top! Wat een hoop snel laders zijn daar, en dan Spanje; eigenlijk gewoon niet doen… veel laders die geen enkel pasje pakte ( ik had er 4), of out of order, en dan zijn er ook nog een stuk minder en minder snel dan in Frankrijk.
Voor de reis had in premium aangeschaft van ABRP, maar heb deze eigenlijk niet gebruikt, de Google in de Renault doet het erg goed, en houdt ook rekening met je actieradius.
Minpuntje vind ik wel als je een laadstop verwijderd hij vaak weer dezelfde herberekend .
Al met al is het best goed bevallen om door Frankrijk te toeren, 200 km rijden, dan half uurtje pauze kop koffie halen en weer 200 km rijden.
Iets anders dan met verbranding motor, maar zeker niet onaangenaam… een ja het duurt wel wat langer dan met een verbrandingsmotor.
En… geen 130+ gaan rijden dan haal je nog geen 300 km op een accu.
En wachtrijen voor laden; helemaal niet gehad, als er bij de pomp lange rijen stonden, waren wij de enige bij het laadstation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zTlURFBxprl2l9QIL1y0qz-0ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7e9AtAfqDItFJvuKE4iPoqv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiKcHQwjHa0TG-H_npVs_NB2BFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL3QFdIGxmUjtXgT3jGAKylN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Scratch1972 op 12-08-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Scratch1972 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:42:
100 procent geladen, en vertrokken vanuit noord Holland, in België geladen en zo door Luxemburg gereden, moet zeggen België heeft het goed voor elkaar met laad mogelijkheden, en Frankrijk is echt top! Wat een hoop snel laders zijn daar, en dan Spanje; eigenlijk gewoon niet doen… veel laders die geen enkel pasje pakte ( ik had er 4), of out of order, en dan zijn er ook nog een stuk minder en minder snel dan in Frankrijk.
Al met al is het best goed bevallen om door Frankrijk te toeren, 200 km rijden, dan half uurtje pauze kop koffie halen en weer 200 km rijden.
Iets anders dan met verbranding motor, maar zeker niet onaangenaam… een ja het duurt wel wat langer dan met een verbrandingsmotor.
En… geen 130+ gaan rijden dan haal je nog geen 300 km op een accu.
En wachtrijen voor laden; helemaal niet gehad, als er bij de pomp lange rijen stonden, waren wij de enige bij het laadstation

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vergelijkbare ervaring hier, naar de Pyreneeën gereden. Erg goed bevallen! Veel Tesla Superchargers gepakt, dat werkt toch wel prettig. IONITY laders wel regelmatig kapotte van tegen gekomen, maar als ze het deden, super snel.

Op een gegeven moment zelfs een snellader tegen gekomen met een tarief van 0.30/kwh. Daarbij ook gedetailleerde informatie over het laadproces

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8sTI_Izbrw6KM9Ki7DRHfk8Fgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1O1u0WdGreKbPaoCywwrkz6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKNDQnksYNVzQksiNHJzBdjia-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idL854XvLgpOyOl6umRkHVw8.jpg?f=fotoalbum_tile

Al met al ook erg goed bevallen. Heb AAOS Maps het telkens laten berekenen en soms ook ABRP ernaast gehouden om te checken voor betere opties.

Wel geleerd dat het handig is voor je een laadstation binnen rijdt nog even in de app van de laadstation fabrikant (is accurater dan Google Maps) te kijken of alle palen werken. Eén keer vergeten, toen een tijdje moeten wachten omdat er 3/6 defect waren. Zo heb ik inmiddels wel een mapje met 14 verschillende EV charge map apps op m'n telefoon staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlhT7YYKQkR6f31qEhb9BLUann8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZjUvOTuIP9nEOzny57B3ZsP.jpg?f=fotoalbum_large

Ook gemerkt dat vanuit stilstand de route laten berekenen niet altijd goed gaat, omdat z'n inschatting dan erg conservatief kan zijn. Soms helpt dan na 15 min rijden de route nog eens te laten berekenen.

Voor Fastned kun je zelfs autocharge instellen zag ik, dan begint hij meteen te laden op moment dat je de lader inplugt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Majesty schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:05:

Op een gegeven moment zelfs een snellader tegen gekomen met een tarief van 0.30/kwh. Daarbij ook gedetailleerde informatie over het laadproces
Yup, dat is IECharge.
Even een quote van mijzelf die ik ook in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa heb gezet;
Zjanzjak schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:22:
De snelladers van IECharge zijn ook vrij nieuw (en retegoedkoop) dus kan mij er iets bij voorstellen dat het nog niet in bepaalde apps zichtbaar is.

https://iecharge.io/locations/

Voor het zoeken naar snelladers in Frankrijk (en een flink aantal in België) gebruik ik altijd het kaartje van Denis Schoelens: https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

Hij ververst dit regelmatig, soms ook te zien op zijn X (voorheen twitter) account: https://twitter.com/DSchoelens

De facebook groep waar hij deel van uit maakt is nog accurater;
La recharge rapide en France : actu, news, astuces, etc.
Bij IECHarge kan je trouwens net a la FastNed ook met autocharge laden.
En dat voor 30 cent !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Ja dat is dan wel weer een nadeel dat je verplicht bent om een stop in te plannen om de 200 km met een laadpunt. Kan je wel zeggen dat je dat nodig hebt voor je rust, maar je komt pas tot rust als dat ding weer is opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Sommige mensen zie ik dan zelfs na het laden van de auto een kopje koffie doen. Dan smaakt de koffie net iets beter als dat je het drinkt tijdens het laden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Scratch1972 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:42:
Eerlijk gezegd krijg ik hier een tikje stress van: we gaan in september naar Alicante. Hebben al besloten om in meerdere etappes te rijden: eerst naar Lyon, daarna naar Perpignan, om dan de laatste rit naar Alicante te doen. Dus iedere reisdag zo’n 700-800 kilometer.

Als ik het zo lees gaat Frankrijk dus wel goed (dat lees ik ook in andere fora), maar welke pas(en) heb je dan uiteindelijk in Spanje gebruikt?

Ik heb nu Shell recharge (van mijn werk), Fastned en Chargemap op mijn telefoon (hoewel ik die nog niet gebruikt heb). Natuurlijk heb ik een Visa en normale bankpas, maar ik vraag me af welke ik nog meer zou moeten aanschaffen?

Overigens: ff nieuwsgierig: waarom ben je over Luxemburg gereden? Voor Lyon wordt voor mij (Utrecht als startpunt) Parijs als aanbevolen route aangegeven. Was dat voor jou ook niet sneller?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scratch1972
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-01-2024
De reden dat het via Luxemburg ging, heef te maken met Google ☺️. Ik reed op zwarte zaterdag en de snelst manier zonder file was door Luxemburg.

De passen die ik gebruikt heb is ; de druppel van mijn werk, volgens mij is dit multitankcard ( deze kom ik bij 8 van de 10 laadstations gebruiken.
Verder Shell recharge, en anwb., dan had ik nog de app van tesla, deze heb ik helemaal niet gebruikt.
Pietervs schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Eerlijk gezegd krijg ik hier een tikje stress van: we gaan in september naar Alicante. Hebben al besloten om in meerdere etappes te rijden: eerst naar Lyon, daarna naar Perpignan, om dan de laatste rit naar Alicante te doen. Dus iedere reisdag zo’n 700-800 kilometer.

Als ik het zo lees gaat Frankrijk dus wel goed (dat lees ik ook in andere fora), maar welke pas(en) heb je dan uiteindelijk in Spanje gebruikt?

Ik heb nu Shell recharge (van mijn werk), Fastned en Chargemap op mijn telefoon (hoewel ik die nog niet gebruikt heb). Natuurlijk heb ik een Visa en normale bankpas, maar ik vraag me af welke ik nog meer zou moeten aanschaffen?

Overigens: ff nieuwsgierig: waarom ben je over Luxemburg gereden? Voor Lyon wordt voor mij (Utrecht als startpunt) Parijs als aanbevolen route aangegeven. Was dat voor jou ook niet sneller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andres
De Anwb laadpas wordt heel goed geaccepteerd in diverse landen waar ik geweest ben. Zou deze dus sowieso nog aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
Andres schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:08:
De Anwb laadpas wordt heel goed geaccepteerd in diverse landen waar ik geweest ben. Zou deze dus sowieso nog aanschaffen.
Let daarbij wel even op de prijs per kWh (als je toch de keuze hebt). Ze garanderen een vast tarief, maar da's wel de hoofdprijs. De tarieven is ANWB overigens wel transparant in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Scratch1972 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:43:
De reden dat het via Luxemburg ging, heef te maken met Google ☺️. Ik reed op zwarte zaterdag en de snelst manier zonder file was door Luxemburg.

De passen die ik gebruikt heb is ; de druppel van mijn werk, volgens mij is dit multitankcard ( deze kom ik bij 8 van de 10 laadstations gebruiken.
Verder Shell recharge, en anwb., dan had ik nog de app van tesla, deze heb ik helemaal niet gebruikt.

[...]
Top, dank je wel.
En inderdaad, als Google je via Luxemburg stuurt zou ik dat ook volgen. (In de tijd dat ik nog rookte had ik de neiging om via Luxemburg naar Antwerpen te rijden ;) Niet dat ik dat uiteindelijk ooit gedaan heb hoor :D )
Andres schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:08:
Daar ga ik zeker naar kijken, dank!

[ Voor 15% gewijzigd door Pietervs op 13-08-2023 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Met anwb pas betaal je 60 cent per kWh en bij Tesla de helft. Het is maar om even een indruk over de verschillen in bedragen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
ik zie niet echt meerwaarde in bijvoorbeeld een ANWB pas als je ook al een MTC of Shell of Eneco oid hebt. De dekking is nagenoeg hetzelfde.

Ben zelf net terug van 2 weken Franse Alpen (150km oostelijk van Grenoble). 1200km enkele reis voor mij. De heenweg 's nachts gereden in 1x, ik had er 5 laadstops voor nodig met ritten van 175-225km. Was erg goed te doen, zowel langs de snelweg als in de wat grotere dorpjes in de Alpen staan prima laadpalen die ook met Nederlandse passen werken. NB die laadpalen in dorpjes is wel regionaal geregeld, er zulen vast regio's zijn waar je ze niet zal vinden.
Terug opgeknipt in een stuk van 400km en 800km.

Omdat ik met een dakkoffer en fietsen achterop reed was het verbruik erg hoog, rond de 25 kWh/100km met een snelheid van rond de 110. Als je een 'kale' auto hebt zul je harder kunnen rijden of misschien minder vaak hoeven stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
Mjaa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:55:
Sommige mensen zie ik dan zelfs na het laden van de auto een kopje koffie doen. Dan smaakt de koffie net iets beter als dat je het drinkt tijdens het laden van de auto.
waar zie jij die mensen precies?

Ik heb in de afgelopen weken zeker 15x aan de snellader gestaan voor minimaal 25 minuten, en slechts 1x werd het laden onderbroken door een lader die tijdens de sessie defect raakte. Heel vreemd, maar geen reden om er naast te blijven staan tot hij vol is (sowieso ga je niet volladen aan een snellader). Elke 200km stoppen is wennen maar het is niet vervelend. 's nachts even slapen of in ieder geval de ogen dicht, overdag een spelletje, koffietje of wandelingetje over de smerige Franse Aires :P als ze nou op elke locatie 1 snellader minder hadden geplaatst en dat geld hadden gebruikt om toiletten of de parkerplaatsen zelf schoon te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Haha het waren Duitsers, die van ons strand in een ruk naar Duitsland wilden rijden. Tijdens het opladen zaten ze in de auto boekje te lezen en daarna doken ze het wegrestaurant in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Iets wat ik niet snap als je een route inplant naar een oplaadstation op je app en je geeft daarna aan dat je het op googlemaps wil zien, dan streamt Google dat niet meteen naar je Google maps op je scherm van de auto, maar moet je dat uit de geschiedenis ophalen. Beetje stom, kan toch sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
[Eerlijk gezegd krijg ik hier een tikje stress van: we gaan in september naar Alicante. Hebben al besloten om in meerdere etappes te rijden: eerst naar Lyon, daarna naar Perpignan, om dan de laatste rit naar Alicante te doen. Dus iedere reisdag zo’n 700-800 kilometer.

Stress is nergens voor nodig :)

Wij zijn in april vanuit Zuid-Spanje naar Noord-Spanje gereden, en na een week weer terug. Afgezien van een langzame lader in het centrum van Valladolid die niet werkte geen enkel probleem onderweg ervaren. Ook nergens hoeven wachten omdat alle laadpalen al in gebruik waren. Als je 100% op safe wilt spelen, maak dan enkel gebruik van Tesla opladers. Die kunnen wel druk zijn.

Wij hebben geen enkele laadpas gebruikt, enkel de apps van de laadpaaleigenaren. Dat is goedkoper dan met laadpassen, die hanteren (soms flinke) opslagen per kWh.

NB De navigatie in de Megane neemt Tesla-laders niet mee in de routeplanning. Hij kent ze wel als POIs, maar neemt ze niet in de laadplanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
deMercer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

NB De navigatie in de Megane neemt Tesla-laders niet mee in de routeplanning. Hij kent ze wel als POIs, maar neemt ze niet in de laadplanning.
Dat doet ie zeker wel, ik rij alleen maar op SuC's deze zomer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
De SuperCharger app van Tesla dan maar installeren.
Weet iemand hoe je teveel aangemaakte bestuurdersprofielen kunt verwijderen, zonder de alles te moeten resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:37:
Dat doet ie zeker wel, ik rij alleen maar op SuC's deze zomer :).
Ah, dat is dan kennelijk verbeterd tov de situatie in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Mjaa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:48:
Dat is sowieso handig zodat je van te voren kunt zien welke palen te gebruiken zijn, en hoe druk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

deMercer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Stress is nergens voor nodig :)

Wij zijn in april vanuit Zuid-Spanje naar Noord-Spanje gereden, en na een week weer terug. Afgezien van een langzame lader in het centrum van Valladolid die niet werkte geen enkel probleem onderweg ervaren. Ook nergens hoeven wachten omdat alle laadpalen al in gebruik waren. Als je 100% op safe wilt spelen, maak dan enkel gebruik van Tesla opladers. Die kunnen wel druk zijn.

Wij hebben geen enkele laadpas gebruikt, enkel de apps van de laadpaaleigenaren. Dat is goedkoper dan met laadpassen, die hanteren (soms flinke) opslagen per kWh.

Dan denk ik dat ik hier in Nederland eerst nog maar eens langs een Tesla Supercharger ga rijden om te kijken of ik de benodigde passen/apps heb en die het ook doen :)

Kosten hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden: ik kan alles declareren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Op voorwaarde dat je je werk meeneemt op vakantie;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:43:
Dan denk ik dat ik hier in Nederland eerst nog maar eens langs een Tesla Supercharger ga rijden om te kijken of ik de benodigde passen/apps heb en die het ook doen :)
Voor de Tesla laders heb je de Tesla app nodig, die werken niet met passen. Dat is een kwestie van app installeren, account aanmaken, betaalpas koppelen en je bent klaar om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
[...]

Lees,ook mijn reis verhaal Spanje ook eens voor wat tips en ervaringen. Inmiddels staan in Google maps ook de tesla laadpunten. Wel handig om voor een maand een abbo te nemen als je hiervan veel gebruik wilt gaan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door jschoorl2 op 15-08-2023 19:30 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

deMercer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Voor de Tesla laders heb je de Tesla app nodig, die werken niet met passen. Dat is een kwestie van app installeren, account aanmaken, betaalpas koppelen en je bent klaar om te gaan.
Dat is bekend :) ik heb de Chargemap app en de Tesla app inmiddels geïnstalleerd. Komende week ff aanmelden, komt goed!
jschoorl2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:27:
[...]

Lees,ook mijn reis verhaal Spanje ook eens voor wat tips en ervaringen. Inmiddels staan in Google maps ook de tesla laadpunten. Wel handig om voor een maand een abbo te nemen als je hiervan veel gebruik wilt gaan maken.
Die had ik gezien, thanks! Ik ben blijkbaar niet de enige die die middenhoofdsteun in de weg vind zitten :)
Overigens: wat bedoel je met een abonnement nemen? Op Tesla’s Superchargers? Voor de kosten hoef ik dat niet te doen, maar geeft het ook voordelen voor reserveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:26:
Overigens: wat bedoel je met een abonnement nemen? Op Tesla’s Superchargers? Voor de kosten hoef ik dat niet te doen, maar geeft het ook voordelen voor reserveren?
Voornamelijk voor kosten inderdaad, maar volgens mij kun je dan ook bij meer laadpalen per laadplein terecht dan zonder abonnement. Reserveren kan niet bij Tesla Superchargers voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 11:13
Mjaa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:48:
Weet iemand hoe je teveel aangemaakte bestuurdersprofielen kunt verwijderen, zonder de alles te moeten resetten?
Er staat als je de in het profiel keuze scherm zit rechtsboven een klein tandwieltje. Daaronder zit de optie om een profiel te verwijderen.
Er wordt dan gevraagd welk profiel je wilt verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 14:53
Update actieradius tractiebatterij heeft zich 2 keer zonder succes geprobeerd te installeren, als ik nu op update controleren zoek, zegt het systeem, geen updates beschikbaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mjaa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:55:
Doen mensen dit? Je plugt toch gewoon in, en gaat lekker even iets drinken/eten of naar de wc?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Surfroy01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:00:
Update actieradius tractiebatterij heeft zich 2 keer zonder succes geprobeerd te installeren, als ik nu op update controleren zoek, zegt het systeem, geen updates beschikbaar :?
Het zou me niet verbazen als Renault de update heeft teruggetrokken. Sinds die update wil onze Megane niet meer laden, en staat deze inmiddels ruim een week bij de dealer. In die periode is er aan de auto nog zelf niets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Doen mensen dit? Je plugt toch gewoon in, en gaat lekker even iets drinken/eten of naar de wc?
Als het bij een Tesla SuC is snap ik het wel, mijn Tesla zit zo snel vol dat er nauwelijks tijd is om een kopje koffie te bestellen en op te drinken.

Wanneer de Tesla vol is moet deze binnen 5 minuten verplaatst worden om idle fees te voorkomen.

Idle fees hoeven alleen betaald te worden wanneer >50% laders bezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
schumi1986 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:22:
Als het bij een Tesla SuC is snap ik het wel, mijn Tesla zit zo snel vol dat er nauwelijks tijd is om een kopje koffie te bestellen en op te drinken.
Een Tesla laadt dan ook veel sneller dan een Megane. Als de Megane leeg genoeg is (<10%) en je niet te ver hoeft te lopen, lukt het om zonder te haasten een complete doordeweekse Spaanse maaltijd te verorberen en het toilet met een bezoekje te vereren voordat de batterij op 100% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

schumi1986 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:22:
[...]

Wanneer de Tesla vol is moet deze binnen 5 minuten verplaatst worden om idle fees te voorkomen.

Idle fees hoeven alleen betaald te worden wanneer >50% laders bezet zijn.
Wel nee. Ik kan een complete avondmaaltijd bestellen en eten met een Model 3, zelfs bij een 250kW lader. 10-80% duurt al een half uur, en de laatste 20% duurt nog eens een half uur. In een uur krijg je toch wel een kopje koffie op?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Wel nee. Ik kan een complete avondmaaltijd bestellen en eten met een Model 3, zelfs bij een 250kW lader. 10-80% duurt al een half uur, en de laatste 20% duurt nog eens een half uur. In een uur krijg je toch wel een kopje koffie op?
Dan ga jij er vanuit dat iedereen met 10% komt laden?

Ik stond dit weekend nog bij een SuC waar ik met 40% aankwam, een kleine wandeling naar het restaurant en net een hap in mijn burger kreeg ik een melding dat mijn auto al vol zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Surfroy01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:00:
Dit vind ik zoiets doms. Ik heb hierdoor 2 updates niet gehad. Die zijn een paar keer weg geklikt en vervolgens komen ze niet meer. Dealer heeft geen idee hoe ik er aan moet komen. Vreselijk amateuristisch update beleid daar bij Renault. Tractiebatterij update moet je installeren terwijl de ‘motor gestart’ is. Anders faalt ie. Die heb ik dan wel weer juist geïnstalleerd. Een paar eerdere kan ik gewoon niet meer krijgen.
deMercer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Het zou me niet verbazen als Renault de update heeft teruggetrokken. Sinds die update wil onze Megane niet meer laden, en staat deze inmiddels ruim een week bij de dealer. In die periode is er aan de auto nog zelf niets gebeurd.
Klinkt meer als een defecte boordlader. Lees verder nergens over problemen rondom deze update. Klinkt mij meer als toeval.. kapotte boordladers lees je wel meer. Hopelijk fiksen ze m snel!

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 16-08-2023 16:54 ]

• BVice
deMercer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

dit is onzin, die update doet alleen iets met het berekenen van de getoonde actieradius.
Pagina: 1 ... 49 ... 98 Laatste