jerjer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:21:
Hi Allemaal!
Omdat ik het niet helemaal snap ga ik het hier toch even vragen.
Ik zit te kijken om mogelijk een Megane E tech (218pk) te kopen maar ik ben zelf nieuw in de Elektrische autos. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat je ongeveer kwijt bent voor het laden?
Op internet zie ik verschillende prijzen staan. Als ik dan bereken wat je ongeveer per laadbeurt uitgeeft komt dat rond de 15-20 euro aan een publieke paal. Dat is toch niet perse voordeliger dan een tankbeurt?
Hiernaast vroeg ik mij af waarom jullie hebben gekozen voor een elektrische auto in plaats van een plug in hybride?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Hier iemand die recentelijk bewust gekozen heeft voor een EV ten opzichte van hybrid.
Ik rij dagelijks 40 km naar mijn werk en 40 km terug, wat uitkomt op 80km per dag. Dan heb ik nog alle prive ritjes niet meegerekend die ik daarnaast nog doe.
Ook heb ik recentelijk een aantal zonepanelen erbij gelegd, waardoor ik thuis op 16380wp uitkom. Ik woon in een huis zonder gasaansluiting en heb dus een warmtepomp.
Investeringen in het huis hoef ik op dit moment niet te doen, want alles is nieuw. Ik zit wel in een luxe positie dat mijn spaargeld flink opliep de laatste periode. Das natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Mijn oude megane (diesel) uit 2012 begon toch echt wat mankementen te krijgen (zie renault topic hier op tweakers) en er zat dus echt een nieuwe auto aan te komen.
Waarom EV? Heel veel mensen vinden hybrid de sweetspot! alle positieve punten van een benzine en alle positieve van een EV. Ik zie een hybrid meer als alle negatieve punten van een EV en alle negatieve punten van een benzine.
Als ik een hybrid had gekocht:
- kom ik met een accu lader niet op het werk en moet ik overschakelen op bezine. Dan heb ik 2 keuzes:
1ste keuze: stekkeren op het werk en de accu weer volladen, met daarbij het kwh-tarief (op werk is het nog steeds 50cent per kwh)
2de keuze: op benzine verder rijden, maar dan sta ik nog steeds bij de pomp litertjes benzine in de auto te gooien.
Gezien de hoeveelheid zonnepanelen wil ik dus altijd thuis laden, want daar is het "gratis". Met name omdat ik nu op dit moment al meer dan 3600kwh MEER teruggeleverd heb dit jaar dan verbruikt. Ik heb mijn megane e-tech nu pas net 2 weken.
Daarnaast mooi voordeel: je betaald geen wegenbelasting. Bij mijn diesel betaalde ik 125 euro per maand aan wegenbelasting + 130 euro aan diesel. Dat is dus ongeveer 250 euro per maand die ik bespaar. en dus 3000 euro op jaarbasis.
Daarnaast vind ik het ook wel een prettig idee om een positieve groene voetafdruk achter te laten. Ik knapte prima met mijn diesel rond en ben echt niet bezig met het milieu, maar het idee dat ik al mijn energie die ik verbruik "zelf" opwek is voor mij wel een prettige gedachten.
Ook heb ik met een schuin ook gekeken naar wat de hybrid markt doet. Terwijl ik moest wachten bij de renaultdealer om een offerte van de megane e-tech een rondje door de zaak gelopen. Wat mij opviel is dat hybrid wel goedkoper zijn, maar dat het uiteindelijk ook best nog wel duur is. Je bent, voor een hybrid, ook zo tegen de 28k kwijt.
En wat betreft het laden.. ja, als je thuis volledig kan opladen dan kunnen de laadpalen je gestolen worden. Als je rond kijkt zie je de meest wilde verhalen over tarieven voorbij komen. Ionity -> 70 cent per kwh; Fastnet -> 65 cent per kwh; lokale laadpaal -> 35 cent per kwh; mijn werk -> 50 cent per kwh. Zal vast met een abonnement goedkoper kunnen. Omdat ik geen hybrid heb maar vol EV kan me dit dus gestolen worden.
Dus voor mij is het een zeer bewust keuze geweest om over te stappen op EV. En dat weeg ik nog niet mee dat de megane e-tech op dit moment, voor mij, wel de meest mooie auto is voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Een ID.4 of een skoda enyaq betaal je al gauw 10k meer.