Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 48 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:09
Japie.G schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Ja snap ik, dat is ook wat ik zie. Maar user @Mjaa vertelde anders. Binnenkort eens nader in duiken. Mijn logging is van dusdanig lage resolutie dat @Mjaa best gelijk kan hebben hoor. Ik weet t niet. Ik zie met 1 meetpunt per 5 minuten geen balancing bij een lading tot 80pct, en wel bij een lading tot 100procent. Wel benieuwd wat de boordlader nou precies doet. Ik ga er toch ook vanuit dat er tijdens laden gebalanceerd wordt. Vanuit mijn modelvliegerij ken ik gebalanceerd / gemonitord laden tot bijna vol, en het laatste stukje langzaam met precisie balanceren van de cellen. Ik denk dat zelfde bij de megane te zien bij een lading tot 100procent. Al blijft het zonder documentatie grotendeels interpretatie. In ieder geval lijkt het zinvol om eens in de zoveel tijd een 100pct lading te doen om balancing uit te laten voeren.
Je bedoelt dit gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfiG6lrFmWIqOauE3M_hkEkjGvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3hwSCKO6Z0CsHeB0aTBNIdy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe488swoUyRrXExSCogriZJGqPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAxXP0pcROTSzV9jqrsz3G9o.jpg?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Volgens mij hoor je aan het eind van het opladen ook de warmtepomp aan slaan. Weet iemand hoe hard je eigenlijk kan rijden met Megane. Volgens mij gaat de wagen harder als 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, niet hier proberen maar bijvoorbeeld op de autobahn in Duitsland als er een BMW achter je aan het seinen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Mjaa schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:45:
Volgens mij hoor je aan het eind van het opladen ook de warmtepomp aan slaan. Weet iemand hoe hard je eigenlijk kan rijden met Megane. Volgens mij gaat de wagen harder als 160.
Even de review bekijken van Autogefuhl, hij heeft de Megane getest op de Autobahn.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
OK bedankt 166 km per uur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:45
Begrensd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:03
De meeste elektrische autos zijn helemaal niet begrensd, maar zijn gewoon beperkt door het maximale toerental van de motor.

De enige uitzonderingen die ik weet: Volvo XC40 en EX30 (dual motor)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Best wel raar eigenlijk. Je zou zeggen dat een elektrische motor alleen beperkt kan worden door geleverd vermogen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51
Negatieve ervaring met de Megane gisteren m.b.t. het verbruik, gisteren voor een familie tripje in de ochtend 270km enkele reis afgelegd en terug ook weer 270km enkele reis in de avond.

In de ochtend thuis tot 100% geladen, aangekomen met 35% batterij over, en een gemiddeld verbruik van 14.2 kW/h - 100km. 95% snelweg kilometers en de hele route rond de 105 km/h gereden. Lijken me prima statistieken.

Toen de terugweg...
Op de plaats van bestemming tot 85% geladen, leek me ruim voldoende met een verbruik van 65% accu op de heen weg. Toen op de terugweg de auto netjes op cruise control op 115 km/h gezet (ipv op toegestane 130 om al beetje rekening te houden met verbruik).

Verbruik niet onder de 21 kW/h - 100km gezien, resterend accu bereik, liep harder terug dan restant aan kilometers te rijden. 120km voor bestemming (thuis), maar het restant van de route 105 km/h gereden en met precies 0% accu aangekomen thuis. Wat een drama...

Kan het gigantische verschil in verbruik totaal niet verklaren, en lijkt me niet dat 10km/h snelheidsverschil 7kW op 100km extra verbruikt hoort te gebruiken. Anders is deze auto echt alleen geschikt om maximaal 105 km/h te rijden op wat langere afstanden.

[ Voor 11% gewijzigd door Razer op 24-07-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53

Japie.G

Colour Classic

Razer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:11:
Negatieve ervaring met de Megane gisteren m.b.t. het verbruik, gisteren voor een familie tripje in de ochtend 270km enkele reis afgelegd en terug ook weer 270km enkele reis in de avond.

In de ochtend thuis tot 100% geladen, aangekomen met 35% batteri,j over en een gemiddeld verbruik van 14.2 kW/h - 100km. 95% snelweg kilometers en de hele route rond de 105 km/h gereden. Lijken me prima statistieken.

Toen de terugweg...
Op de plaats van bestemming tot 85% geladen, leek me ruim voldoende met een verbruik van 65% accu op de heen weg. Toen op de terugweg de auto netjes op cruise control op 115 km/h gezet (ipv op toegestane 130 om al beetje rekening te houden met verbruik).

Verbruik niet onder de 21 kW/h - 100km gezien, resterend accu bereik, liep harder terug dan restant aan kilometers te rijden. 120km voor bestemming, maar het restant van de route 105 km/h gereden en met precies 0% accu aangekomen thuis. Wat een drama...

Kan het gigantische verschil in verbruik totaal niet verklaren, en lijkt me niet dat 10km/h snelheidsverschil 6kW op 100km extra verbruikt hoort te gebruiken. Anders is deze auto echt alleen geschikt om maximaal 105 te rijden op wat langere afstanden.
Zo dat is een aardige inkakker. 85 procent gebruikt voor 270km.. das een range bij 100 procent van 317km. Das wel erg laag. Hoogtemeters? Wind? Temp lager? Banden leeg gelopen 8)7 Ik zou niet durven doorrijden en had m 10 min aan de snellader gehangen in zo'n geval.

Ik had laatst terugweg 4 procent minder verbruikt dan heenweg op een rit van 120km enkele reis. Vond ik ook vrij veel. Ik denk dat windrichting daarmee te maken had. Maar zo'n gigantisch verschil in verbruik is wel bizar.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile

In de ochtend thuis tot 100% geladen, aangekomen met 35% batterij over, en een gemiddeld verbruik van 14.2 kW/h - 100km. 95% snelweg kilometers en de hele route rond de 105 km/h gereden. Lijken me prima statistieken.

Toen de terugweg...

Verbruik niet onder de 21 kW/h - 100km gezien, resterend accu bereik, liep harder terug dan restant aan kilometers te rijden. 120km voor bestemming (thuis), maar het restant van de route 105 km/h gereden en met precies 0% accu aangekomen thuis. Wat een drama...

Kan het gigantische verschil in verbruik totaal niet verklaren, en lijkt me niet dat 10km/h snelheidsverschil 7kW op 100km extra verbruikt hoort te gebruiken. Anders is deze auto echt alleen geschikt om maximaal 105 km/h te rijden op wat langere afstanden.
10 km/u snelheidsverschil kan idd veel uitmaken, de luchtweerstand neemt sterk toe (niet linear) als je harder rijdt en aangezien EV's zeer efficient zijn tov ICE auto's merk je dit direct aan het verbruik. Daarnaast is tegenwind ook killing door deze factoren. Bij de laatste storm ging ik er recht tegenin van Groningen via de A7/A6, het verbruik bij 100 km/u was 35 kWh/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
35 kWh/100 km? Dat kan alleen een stroomvretende pluginhybride volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22

Toen de terugweg...

De snelweg range is 270 (winter) - 350 (zomer), zie EVBD. Het zomerbereik betreft ideale condities, geen wind, geen AC en 110 constant, dus eigenlijk nooit. Ga grofweg maar uit van 300 km zomers en 200 's-winters. Verder is het snelweg verbruik kwadratisch afhankelijk van de snelheid inclusief de wind mee/tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
RoLeaf schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:29:
[...]

De snelweg range is 270 (winter) - 350 (zomer), zie EVBD. Het zomerbereik betreft ideale condities, geen wind, geen AC en 110 constant, dus eigenlijk nooit. Ga grofweg maar uit van 300 km zomers en 200 's-winters. Verder is het snelweg verbruik kwadratisch afhankelijk van de snelheid inclusief de wind mee/tegen.
Leuk verhaal verder, maar zo een groot verschil over dezelfde route op één dag is erg opmerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLeaf
Razer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Leuk verhaal verder, maar zo een groot verschil over dezelfde route op één dag is erg opmerkelijk.
Bij een elektrische auto begint dit op te vallen. B.v. wind 50 km/u mee of tegen maakt heel veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Range 300 km. Dus bij 80 procent opladen en bij 20 procent weer laden kan je een kleine 200 km rond tuffen met een snelheid van om en de bij 105 km per uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Mjaa schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:50:
35 kWh/100 km? Dat kan alleen een stroomvretende pluginhybride volgens mij.
Nee hoor, 120 km/u windsnelheid is echt killing als je daar vol tegen in gaat. Was niet met de Megane maar met mijn zakelijke Kia EV6. Normaal zit ik daar op 15/16 kWh/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:17

Toen de terugweg...

Zondag waaide het erg hard op sommge plekken. Had je op de terugweg toevallg tegenwind? Kan je verbruik makkelijk omhoog duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Als je zijn verhaal mag geloven waren de ritten gelijkwaardig, maar reed hij iets harder terug naar huis.😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-01-2024
RoLeaf schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:45:
[...]

Bij een elektrische auto begint dit op te vallen. B.v. wind 50 km/u mee of tegen maakt heel veel verschil.
Sterker bij een benzine / diesel auto valt het niet op, omdat die al zo enorm inefficient zijn. Het grootste gedeelte van de energie wordt al als warmte de lucht in geslingerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:34

JanAd

Wind’s howling

Sr_Ogel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:23:
Toch grappig die use case van naar zuid Frankrijk rijden in een keer 1000 kilometer. Daarop de hele elektrische auto af doen als geen volwassen product.

De dag dat, dat kan kies ik wel de auto met de halve accu in dat model. Ik kom van een auto met EVDB range van 200 kilometer nu 380 EVDB range. De overstap gemaakt omdat het bedrijf maar beperkt faciliteert dat we allemaal elektrisch moeten rijden. Dis ja ondanks het belastingvoordeel dat ik nu kwijt ben heb ik toch een andere auto gekozen.

380 kilometer range is voor mijn dagelijkse rit hoofdzakelijk snelweg (110km/u) meer dan voldoende. Daar kies ik de auto op uit dat ik twee keer in het jaar 1000 kilometer moet rijden is mij de kosten niet waard. 8 uur achter het stuur zitten en dan maar 5 minuten pauze nodig hebben gaat mij geen fijne vakantie opleveren.

Maar zo is iedereen gelukkig anders. Met 7 miljard mensen zoals ik zou het ook niet goed komen.
Idd, ik kom met de EV40 zelfs ruimschoots toe. Ik kijk amper naar de range omdat het gewoon niet nodig is. Ik rij in Sport-modus met alle comfort op lekker 125km/u op de snelweg zonder daar over te moeten stressen.
Het is heerlijk om elektrisch te rijden imo.
Voor die paar keer dat ik eens wat verder moet dan 200km op 1 dag (nog nooit gebeurd) zal ik wel een snellader inplannen of een andere auto nemen. Wij zijn bv op reis geweest met de Koleos van de schoonouders.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoLeaf
Bij mijn eerste smartphone was ik ook regelmatig teleurgesteld omdat de batterij leeg was en ik steeds uren niet bereikbaar was. Nu is dit automatisme en denk ik er niet meer over na. Zo gaat het ook bij EV's.
Ik ben met mijn vorige EV (35 kWh en #rapidgate) ook naar Oostenrijk e.d. geweest. In kan de EV40 bezitters dit ook aanraden, uiteraard zonder overdreven lange dagtrajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Ik was in het begin ook wat teleurgesteld over de range en dan vooral in de winter, maar ach je wilt op een geef moment niet meer terug naar zo’n brandstof auto met benzinestank en herrie aan je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik krijg zojuist een update aangeboden

1.1.0 tractie accu
Correcte weergave van laadniveau van de tractiebatterij aan het begin van de rit.

Met daarbij de melding dat het enkele dagen kan duren voor ik de auto normaal kan gebruiken. Dat is een geintje van Renault hoop ik? Iemand ervaring?

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 26-07-2023 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15
Japie.G schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:03:
Met daarbij de melding dat het enkele dagen kan duren voor ik de auto normaal kan gebruiken.
Van wat ik al een paar keer gelezen heb is dit een beetje de standaard zin bij updates.
Zou me er geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik krijg zojuist 1.1.0 tractie accu
Correcte weergave van laadniveau van de tractiebatterij aan het begin van de rit.

Met daarbij de melding dat het enkele dagen kan duren voor ik de auto normaal kan gebruiken. Dat is een geintje van Renault hoop ik? Iemand ervaring?
Is het de Open R Link update? Dat is er één van november 2022 in ieder geval, zoek maar in het topic of zie hier.

Duurde bij mij 5 dagen voor ik de auto weer normaal kon gebruiken, deuren vlogen automatisch open op de snelweg enzo. Just kidding of course, denk dat het een ongelukkige vertaling is. Hier geen problemen gehad in ieder geval.

In other news: aankomende vrijdag naar de Pyreneeën met de Mégane, dat wordt z'n verste ritje ooit. Zin in! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 26-07-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Majesty schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:39:
[...]

Is het de Open R Link update? Dat is er één van november 2022 in ieder geval, zoek maar in het topic of zie hier.

Duurde bij mij 5 dagen voor ik de auto weer normaal kon gebruiken, deuren vlogen automatisch open op de snelweg enzo. Just kidding of course, denk dat het een ongelukkige vertaling is. Hier geen problemen gehad in ieder geval.

In other news: aankomende vrijdag naar de Pyreneeën met de Mégane, dat wordt z'n verste ritje ooit. Zin in! :)
Haha you got me for a second..

Nee (zoals ik al schreef😉) is het de update met de naam: tractie accu 1.1.0

Ben er inmiddels uit dat de auto ‘gestart’ moet zijn. Dan loopt de update zo door. Op ‘contact’ gaat hij niet door. En ik kan gewoon weer rijden :-)

Zou dit de update zijn voor de 0% bug zoals sommigen die hier hebben gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 26-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 11:45

1.1.0 tractie accu

Ik heb deze update vandaag ook gehad en na 25 min (nadat update is gedownload en geïnstalleerd, wat bij deze relatief lang duurde) kun je auto weer gewoon gebruiken hoor.

Dat van die aantal dagen niet normaal kunnen gebruiken staat er (in mijn beleving) overigens altijd bij de updates bij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
@Zjanzjak Jij op jouw auto ook nog altijd geen updates gezien?

Mijn auto van eind februari dit jaar heeft nog altijd 0 updates gehad :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:51:
Ik heb de auto net dus ben nog het een en ander aan het ontdekken. Hoe zit dat nu met het verlies van SoC bij stilzetten van de auto. Ik heb de auto afgelopen woensdag om 1800 stilgezet, en vanmorgen weer weg gereden, zegmaar 36 uur stilstand en ik was 3% SoC kwijt. Valt dit binnen normaal? (Weggezet in relatief warme conditie, vanmorgen en vannacht was het wel vrij koud natuurlijk, wat ik ook merkte, de range kakte vrij hard in het eerste gedeelte van de rit)
Even mezelf quoten. Dit gedrag lijkt weg na de update van gisteren :-) Ik zie wel mijn nog te rijden kilometers variëren na een nacht temperatuurverschil, maar niet meer mn SoC. Okee, het is nog maar 1 nacht, en N=1. Maar gistermiddag had ik 70pct in de warmte, en nu in de kou nog steeds 70pct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Razer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:52:
@Zjanzjak Jij op jouw auto ook nog altijd geen updates gezien?

Mijn auto van eind februari dit jaar heeft nog altijd 0 updates gehad :(
Mijne van half januari dit jaar.
Net nog even gecheckt (3 x zelfs) om te kijken of er een update was, maar nee, niets.

Ervaar nog steeds 0 problemen buiten de welbekende glitches om.
Beschouw het feit dat m'n flippers (regenereren) een paar keer niet lekker gingen niet als probleem, beetje teflonspray deed toen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwatori
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 16:54
Ik heb bij sommige publieke laadpalen het volgende probleem, hij lijkt constant nieuwe extreem korte laadsessies te starten en stoppen. Soms zelfs met sessies waarin die in de min gaat? Hierdoor stopt hij soms ook zonder de sessie opnieuw te starten. Iemand anders dit gedrag al eens tegengekomen?

De sessie in de screenshot is zonder ingreep dus heb de paal of auto tussentijds niet aangeraakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alzYXYkAZoxJaG9Zgrd-WYc9z7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyoa1U0vJvAy7RLlMIqg6kmb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Niwatori schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:24:
Ik heb bij sommige publieke laadpalen het volgende probleem, hij lijkt constant nieuwe extreem korte laadsessies te starten en stoppen. Soms zelfs met sessies waarin die in de min gaat? Hierdoor stopt hij soms ook zonder de sessie opnieuw te starten. Iemand anders dit gedrag al eens tegengekomen?

De sessie in de screenshot is zonder ingreep dus heb de paal of auto tussentijds niet aangeraakt.

[Afbeelding]
Zijn gewoon palen met ingestelde load balancing lijkt me? Kom ze ook weleens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
Niwatori schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:24:
Ik heb bij sommige publieke laadpalen het volgende probleem, hij lijkt constant nieuwe extreem korte laadsessies te starten en stoppen. Soms zelfs met sessies waarin die in de min gaat? Hierdoor stopt hij soms ook zonder de sessie opnieuw te starten. Iemand anders dit gedrag al eens tegengekomen? ...
[Afbeelding]
Bij mijn vorige auto ook gehad: De instellingen van de auto stonden op timer. Dan "laad" de auto een heel klein beetje stroom en gaat vervolgens wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 10:54
Wij hebben sinds een week of 6 een Megane E-tech. Hij bevalt goed, op één lastig punt na: Mijn vrouw is gehandicapt en moet daardoor remmen met de rechterhand, via een handel bij het stuur (geplaatst door Bever in Assen). Helaas kan zij daardoor niet fileparkeren, omdat de minimumsnelheid bij het loslaten van het 'gas'pedaal zo'n 7 of 8 km/h is. Zij heeft beide handen dan nodig om het stuur te verdraaien en moet tegelijkertijd remmen met een hand, wat dus niet kan.
Het probleem zou opgelost zijn als de auto bij het loslaten van het gaspedaal tot stilstand zou komen. Ze zou dan de minimale snelheid kunnen regelen met het gaspedaal, zoals bij onze vorige auto (Skoda op benzine).
Het lijkt me dat dit met een aanpassing van de software simpel voor elkaar te krijgen zou moeten zijn.
Ik probeer daarover contact te krijgen met Renault Nederland en Renault Frankrijk. Helaas reageren die niet op mijn e-mails. Slordig en bepaald klantonvriendelijk.
Heeft iemand van jullie een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 22:14
Denk dat de bezetting bij Renault klantenservice wat laag is ivm de vakantie. Heb ook lang moeten wachten op antwoord maar kreeg deze uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

pvantol schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:14:
Wij hebben sinds een week of 6 een Megane E-tech. Hij bevalt goed, op één lastig punt na: Mijn vrouw is gehandicapt en moet daardoor remmen met de rechterhand, via een handel bij het stuur (geplaatst door Bever in Assen). Helaas kan zij daardoor niet fileparkeren, omdat de minimumsnelheid bij het loslaten van het 'gas'pedaal zo'n 7 of 8 km/h is. Zij heeft beide handen dan nodig om het stuur te verdraaien en moet tegelijkertijd remmen met een hand, wat dus niet kan.
Het probleem zou opgelost zijn als de auto bij het loslaten van het gaspedaal tot stilstand zou komen. Ze zou dan de minimale snelheid kunnen regelen met het gaspedaal, zoals bij onze vorige auto (Skoda op benzine).
Het lijkt me dat dit met een aanpassing van de software simpel voor elkaar te krijgen zou moeten zijn.
Ik probeer daarover contact te krijgen met Renault Nederland en Renault Frankrijk. Helaas reageren die niet op mijn e-mails. Slordig en bepaald klantonvriendelijk.
Heeft iemand van jullie een suggestie?
Kun je de optie voor het automatisch fileparkeren niet gebruiken? Helaas heeft de megane geen one pedal drive modus (zoals bijvoorbeeld een ID3 die heeft) voor zover ik weet. Alleen als de ACC aan staat en er staat een auto voor je. Hopelijk kunnen ze met software wat organiseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 28-07-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
Optie voor automatisch fileparkeren? Die zit er bij de onze niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
Niet ideaal, maar misschien iets met stilstaan met "auto-hold" bij het overpakken van het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb nog even gemeten wat de output van de USB-C aansluitingen is van de achterpassagiers. Dit is 5V/3A. Helaas geen PD mode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ETphonehome
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 00:35
Voor het eerst met de Megane eTech op vakantie met een vouwwagen er achter. De auto trekt deze met gemak. We vertrokken uit Zaanstad en zitten in de jura vlakbij Orgelet. We hadden een tussenstop in Metz met 2 overnachtingen. De indruk is dat je met de vouwwagen achter de auto elke 200 km stopt om te laden. 250 km is ook goed te doen maar we zijn rustige rijders. Ik denk dat de snelweg range met 100km/u afneemt van 350 naar 250 km.
I’m Frankrijk tot nu toe niets te klagen over het aantal snellaadstations langs de snelwegen. Bij de laders van Ionity, FastNed en Engie hoefden we de vouwwagen ook niet los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Hallo allemaal,

We staan op het punt van een particulier een gebruikte Mégane eTech in Iconic uitvoering te kopen. Heeft iemand ervaring met het overdragen/overnemen van de auto in de MyRenault app? Hoe stel je zeker dat de oude eigenaar geen toegang meer heeft tot de auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
dene30 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:42:
Hallo allemaal,

We staan op het punt van een particulier een gebruikte Mégane eTech in Iconic uitvoering te kopen. Heeft iemand ervaring met het overdragen/overnemen van de auto in de MyRenault app? Hoe stel je zeker dat de oude eigenaar geen toegang meer heeft tot de auto?
Je kunt de huidige koppeling in de auto verwijderen en je aanmelden met een eigen Renault account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

dene30 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:42:
Hallo allemaal,

Fabrieksreset OpenR link is ook aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08 15:14
Allissey schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:02:
Afgelopen weekeinde met de deel-auto Megane EV60 naar Normandië geweest op en neer. Eerste keer met de EV, de route ken ik goed omdat mijn schoonzus daar woont. Toch wel goed om mijn ervaringen te delen, die helaas niet onverdeeld positief zijn.
De route gepland met ABRP en de geplande laadstops vergeleken met google maps. Beide gaven op een route van 700km 3 laadstops aan. Uiteindelijk hebben we zowel op de heen- als terugreis 11 uur gedaan over een route die ik met een brandstofauto al meerdere keren in 7 uur hebben voltooid, dat viel best wel tegen. Hier zat wel wat "leergeld" in maar ook gedoe met vreemde routes van de routeplanners.

Omdat ABRP (ik had speciaal een maand een pro abbo genomen) al in de thuisomgeving vreemde routes aangaf besloten om dan maar helemaal op google maps te rijden. Eerste keer laden in de buurt van Lille heb ik zelf een fout gemaakt door 'm niet aan een snellader te leggen (eigen kabel gebruikt). Dat zal ik niet snel meer fout doen :-) . In de buurt van Amiens gaf google maps aan dat het geplande oplaadpunt plotseling niet meer beschikbaar was, ga alternatieve route met 17 min vertraging over Rouen. Bij dat punt goed kunnen snelladen maar we belanden wel midden in Rouen met zeker 30 stoplichten... na het laatste laadpunt ging de Megane in storing.... geen navigatie en geen apps, audio of wat dan ook op het grote scherm, maar in plaats daarvan de achteruitrijcamera, terwijl de versnelling gewoon in D stond... de auto meerdere keren uit en aan gezet. Omdat het inmiddels al laat en goed donker was besloten dan toch de laatste honderd km zo te gaan rijden. Horror!

De terugreis dacht ik door schade en schande meer ervaring te hebben. Deze keer met Chargemaps gepland omdat deze app volgens mijn schoonzus in Frankrijk betrouwbaardere laadinfo geeft. Die laadpunten weer in googlemaps gedaan. Als puntje bij paaltje komt bleek het eerste laadpunt met geen mogelijkheid gestart te kunnen worden omdat alle passen die ik bij me had niet werden geaccepteerd. En toen begon het gedonder met het vinden van een alternatief laadstation ergens op het Franse platteland. Het was zondag, en in Frankrijk gooien middenstanders dan niet alleen de winkel dicht maar ook de laadpunten. Met 7% uiteindelijk op een dorpspleintje beland bij een 22kwh lader... daar gewacht tot we 51% hadden, dat duurde al een eeuwigheid, zo voelde dat. Inmiddels zoveel tijd verloren dat de frustratie opliep. Volgende stop heel goed gepland bij een Frans Fastned station. Wat een verademing! Nette oplaadplek, duidelijke instructies, voldoende ruimte. Terplekke de Fastned app gedownload en gaan met die banaan. Meteen besloten dat ook de laatste stop in België ook van Fastned zou zijn (bij Brecht). Dat was weliswaar en truckstop zonder enige voorzieningen omdat Fastned daar nog een servicepunt in aanbouw is.

Ik ben nog niet zo ervaren in het meten van het bereik maar tussen 80% en 10% zat plusminus 240km beetje afhankelijk van hoe we reden. Dat vond ik nog niet zo slecht gelet op de omstandigheden. Maar wel flink wat lessons Learned in de praktijk en de familie was heel geduldig maar omdat we ook nog een benzine auto voor de deur hebben staan denk ik dat we de volgende keer toch maar kiezen voor het zekere alternatief. Mijn lessen (excuses aan de ervaren EV rijders voor de open deuren)
- plan altijd een snellader langs de snelweg op plm 20% restcapaciteit van de accu, controleer vooraf goed of deze ook echt beschikbaar is.
- kies voor gerenommeerde stations, er zit wat gribus tussen met onvoorspelbare beschikbaarheid.
- houdt er rekening mee dat op zondag de Fransen vrij zijn en dan ook veel van hun laadpalen vrijaf geven (bijv. bij Lidl, Leclerc en meer van die grote winkelketens, die doen ze gewoon uit ook al kun je er wel bij, of het hek staat dicht en daar sta je dan).
- De deel-auto app gaf geen accustatus aan tijdens opladen dus ik heb de Renault app daarvoor gebruikt. Die gaf alleen niet altijd de batterijstatus door, soms wel soms niet en dat maakt het onbetrouwbaar.

tenslotte had de Megane dus wat kuren, ook met starten. Ik heb dat maar geaccepteerd, dat was het kleinere leed - behalve dan het vooruit rijden met achteruitrijcamera en zonder navigatie. Gelukkig wel fijne dagen in Normandië gehad en veel geleerd dat wel. Tips op dingen die ik slimmer had kunnen doen zijn altijd welkom!
Mag ik vragen wel deel platform je gebuikt om
Hem te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Fibrenl schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:01:
[...]

Mag ik vragen wel deel platform je gebuikt om
Hem te lenen?
Dat zei ze een dag later;
Allissey schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:41:

- onzeauto.com heeft een universele laadpas [edit] van Ecotap, daarmee kon ik in elk geval bij Engie en FastNed mee laden, daarnaast had ik mijn creditcard gekoppeld aan de apps van Ionity en plugsurfing.
Hier in mijn dorp rijd er ook zo een Megane, ik zie 'em regelmatig gebruikt worden.
Zjanzjak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:42:

Wat anders, hier in het dorp de 2de Megane E Tech!
Een blauwe, maar wel een deelauto van onzeauto . com.

[Afbeelding]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 14:53
Net terug van 2 weken Zuid-Engeland vakantie via Calais-Dover. Gemiddeld verbruik 15.3 kW/h met 2 passagiers, 2 wielrenfietsen op trekhaak, in de UK met 5 volwassen in auto gereden terug met 3, houd 110km/h als max snelheid aan. Ohja ik rijd altijd in sport modus met airco etc aan. Groot voordeel van laden in de UK, gewoon met mijn apple horloge, niks klooien met pasjes. Wel zapmap app gedownload, die geeft veel meer laadpalen aan dan met de reguliere apps. Laadpalen zijn in Sussex niet zo wijdversrpeid als we in mainland euope gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ohja waar ik wel meer last van had is de trillende 'stroom'pedaal. In NL doet ie het een beetje maar in zuid engeland met heuvelachtig terrein werd het regelmatig irritant, zelfs dat ie af en toe begon te stotteren. Iemand al eens iets aan laten doen via dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Gebogen remschijven misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Mjaa schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:38:
Gebogen remschijven misschien?
Mee, zit een tik in het gaspedaal, worden veel meldingen over gemaakt, de dealers weten uiteraard niks van het probleem af. Het is iets electronisch vermoed ik, als de auto uitstaat kan je het niet reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Klopt het is de stroompedaal, die voel je gewoon onder je voet bewegen terwijl je gewoon rustig 'gas' geeft. En het gebeurt niet continu. Zet je de acc aan dan is het meteen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simiak
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 15:20
Met de regen van de laatste dagen krijg ik regelmatig de melding "Rijhulpsystemen niet beschikbaar". Naar mijn mening is de zichtbaarheid nog vrij goed als dit gebeurt. Dit lijkt ook niet weg te gaan tijdens dezelfde rit, zelfs als regent het niet meer.

Heeft hier nog iemand last van?

Daarnaast, iemand al geprobeerd om een hydrofobe coating te spuiten op de radar/camera voor/camera achter/achterruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

Simiak schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:54:
Met de regen van de laatste dagen krijg ik regelmatig de melding "Rijhulpsystemen niet beschikbaar". Naar mijn mening is de zichtbaarheid nog vrij goed als dit gebeurt. Dit lijkt ook niet weg te gaan tijdens dezelfde rit, zelfs als regent het niet meer.

Daarnaast, iemand al geprobeerd om een hydrofobe coating te spuiten op de radar/camera voor/camera achter/achterruit?
Kan ook aan de markering liggen. Als die slecht zichtbaar wordt zal de lane Keeping uitschakelen. Heb wisselende ervaring ermee. Soms vind ik het zelf slecht zichtbaar terwijl de auto nog genoeg ziet maar ook andersom.

Wat mij bij de Megane opvalt is dat de automatische verlichting ook bij alleen slecht weer gewoon inschakelt. Kunnen veel merken nog wat van leren. sowieso dat er nog merken zijn die überhaupt geen dagrijverlichting aan de achterzijde hebben blijft voor mij een raadsel. (Al heb ik het bij mij zelf nog niet gecontroleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08 15:14
Sr_Ogel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Kan ook aan de markering liggen. Als die slecht zichtbaar wordt zal de lane Keeping uitschakelen. Heb wisselende ervaring ermee. Soms vind ik het zelf slecht zichtbaar terwijl de auto nog genoeg ziet maar ook andersom.

Wat mij bij de Megane opvalt is dat de automatische verlichting ook bij alleen slecht weer gewoon inschakelt. Kunnen veel merken nog wat van leren. sowieso dat er nog merken zijn die überhaupt geen dagrijverlichting aan de achterzijde hebben blijft voor mij een raadsel. (Al heb ik het bij mij zelf nog niet gecontroleerd)
Mijn lynk & Co 01 wel dagrijverlichting aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simiak
Sr_Ogel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Ik weet niet zeker of de lane keeping nog werkt, het is vooral de adaptieve cruise control die ik mis. Markering kan het hopelijk niet aan liggen, ik pendel op de E313 in België waar de markering heel goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hustieflots
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 19:13
Mjaa schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:54:
Best wel raar eigenlijk. Je zou zeggen dat een elektrische motor alleen beperkt kan worden door geleverd vermogen van de accu.
Nee hoor, dat is bij elke PM elektromotor zo. Hoe sneller het draait hoe meer back-EMF wordt opgewekt. Dat is een voltage dat wordt inherent opgewekt door de rotatie. Uiteindelijk kom je op een punt waar de back-EMF sneller stijgt dan het toegevoerde vermogen en daar is dan je limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Simiak schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:54:

Ik heb het toevallig vorige week in de UK meegemaakt, maar na 5 minuten schakelde deze zichzelf weer in. eerste keer in 13Kkm, deed mijn VAG het slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald1963
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-08-2023
Surfroy01 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Ik heb het toevallig vorige week in de UK meegemaakt, maar na 5 minuten schakelde deze zichzelf weer in. eerste keer in 13Kkm, deed mijn VAG het slechter.
Zelf nu 14k km (auto is van 3 mei dit jaar): ook afgelopen week voor het eerst meegemaakt. Mijn auto staat in een hydraufobe coating, en ik reed in de regen op de dichtst mogelijke afstand op ACC achter een vrachtauto. Door weer wat afstand te nemen en er voorbij werd het weer opgelost.

Ik vond het wel logisch en niet irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald1963

Toen de terugweg...

Ga er nou maar vanuit dat het echt aan de omstandigheden lag: dit is normaal. Ook bij benzine heb je dat hoor. Maar EV nou eenmaal korter bereik en bange mensen die niet durven leeg te rijden.
Wen eraan en durf leeg te rijden, als je maar direct weer laad. Je kunt je snelheid aanpassen naar wat je nog moet. Had laatst ook rit van 150 km die ik 'makkelijk' met 40% dacht uit te rijden .... bleek toch wat meer tegenwind te hebben. Laatste 50 km snelheid wat minder, 90 km/u om precies op 0 te mikken (0 is niet 0!), en dan thuis direct laden. Dan is het niet erg om leeg te rijden en dit is sneller en veel goedkoper dan nog ff een laadpauze in te plannen

Tip: stel je moet nog 100 km en ziet dat de auto denkt dat je nog maar 80 kunt. 20 te weinig dus. Als je je snelheid dan een beetje aanpast zul je zien dat na 20 km rijden je bijvoorbeeld nog 65 km kunt rijden. Je hebt dus in 20 km rijden 5km 'gewonnen'. Nou dan zou je als je nog 20 km moet, ook ongeveer 20 km over moeten hebben, en met ca 5 km resterend aan kunnen komen (hoewel hij het laatste stukje op -- springt omdat die niet meer durft te voorspellen als je nog 2% of zo over hebt)
Heb dit al vaker gedaan (14000km in 2,5 maand gereden), no sweat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Mja je kan altijd nog de laatste kilometers achter een vrachtwagen hangen haha

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag even de V2L functie getest om de Megane op te laden met de EV6, dit gaat zonder problemen :). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oohH7xVbOuwVePADKw9lhcm016M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dx9b4jWGw5Moc3xpMHUemA9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-pfmoJRHmoR8D11DB1XSCE-7l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IFlZydBPKQv7sPmLE1fdl7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXVI5CAGVxpOiExNsNXe5fb1pHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ypon4b7DzbSZrlUiVTZTE7qj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Leuk zo kan je gewoon stroom stelen bij een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17
Ik heb vandaag dit product binnen gekregen:
https://www.amazon.com.be...o2ov_dt_b_product_details

Foto van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4utllV_BFFH5u0capioyKzm5Me8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jIWTOcPbPFtZ2qKpps7aON4.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er best ok uit.
Het "gaspedaal" past maar net, maar zit er uiteindelijk stevig op.
Het rempedaal heeft wat speling, maar ik ga er wat foam tape aan de binnenkant op plakken en dan is dat ook opgelost.

Overall, best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald1963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald1963
... maar je gebruikt dan ongeveer 60kW vermogen (35-40kWh/100km * 160km/u), dan ben je de accu met 1C (60kW / 60kWh = 1 "C") aan het ontladen. Voor de levensduur niet heel slim dat sneller mogelijk te maken, behalve tijdens acceleratie. De motor wordt heet, de accu ook, de chemie moet nogal aan de bak.
Prima keuze van Renault, zodat mensen niet op de Autobahn eens hun best doen de accu zo snel mogelijk leeg te trekken en voor die enkele keren de batterij naar de galemiezen te helpen.
Ook remmen en wegligging zijn niet echt voor dat soort snelheden ontworpen.
Max. continue vermogen volgens RDW registratie is ook 'maar' 55kW, en geen 160kW!
Overigens is een tijdje flink gassen (en regenereren) ook een prima alternatief preconditioneren van de accu voor het laden, voor de winterse gebruikers zonder warmtepomp

[ Voor 8% gewijzigd door ronald1963 op 02-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

1.1.0 tractie accu

NimmaRoc schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:44:
Ik heb deze update vandaag ook gehad en na 25 min (nadat update is gedownload en geïnstalleerd, wat bij deze relatief lang duurde) kun je auto weer gewoon gebruiken hoor.

Dat van die aantal dagen niet normaal kunnen gebruiken staat er (in mijn beleving) overigens altijd bij de updates bij vermeld.
Volgens mij heb ik nu toch echt een probleem met deze update: de auto wil nu niet meer AC laden.

Voor het weekend kwam de eerste vraag of ik deze update wilde installeren, met daarbij de waarschuwing dat ik de auto mogelijk een paar dagen niet kon gebruiken. Geen probleem, de auto had ik een paar dagen toh niet nodig. Wel duurde het installeren erg lang. Auto ingeplugd, en netjes opgeladen.

Gisteren met de auto weggeweest, en toen bleek dat de update nog niet was afgerond: de optie om te controleren op updates was niet beschikbaar, en er stond iets van "update bezig". Bij het parkeren van de auto kwam wederom de vraag of ik deze update wilde installeren, met daarbij de melding dat ik de auto maximaal 25 minuten niet kon gebruiken. Deze vraag was qua user experience vergelijkbaar met eerdere updates (bijv. die voor parkeersensoren), de eerdere vraag van voor het weekend week wat dat betreft erg af. Upate geïnstalleerd, en zonder problemen naar huis gereden. Auto thuis ingeplugd, maar de auto wil niet meer laden. Gisteren een paar keer de kabel ontkoppeld en weer vast gemaakt, maar elke keer ging het lampje naast de connector rood branden.

Vanochtend weer geprobeerd, maar zonder resultaat. Ook met een andere kabel niet, en zelfs de granny charger werkt niet. Elke keer blijft de auto na korte tijd (soms na 2 minuten, vaak na enkele seconden) het laadproces beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald1963
Larsdedj schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:29:
Inmiddels de 11K op de teller, rijd nogsteeds super en de EV40 is in de praktijk goed voor Zo'n 250 - 270 km Range ( rij bijna altijd snelweg ).
Gemmiddeld verbruik ligt op 16,3 met af en toe een aanhanger trekken.

Wel een dingetje, Het stuur is ontzettend snel beschadigd.. (techno) ik heb altijd een leren stuur gehad en nu ineens al 3 behoorlijke krassen. hebben meer mensen hier last van? leer is flinterdun
Nou, ik had eerst een BMW met super 'individual' bekleding. Dat lijkt/is mss idd beter, maar ook dat slijt en kost een godsvermogen. Toverwoord is onderhoud: leer moet je onderhouden!
Dan kan het veel meer hebben. Nieuw is het vaak al te droog.
Bij de Megane heb ik direct na aanschaf al het leer ingevet met een half vloeibare transparant leer onderhoud/reiningingsmiddel. Dat laatste is ook niet overbodig omdat ik de lichtgrijze leren stoelen heb. Dit doe ik 2x per jaar, en bij de bestuurdersstoel links misschien nog wat tussendoor (ik rij ook veel, al 14k km in 3 mnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simiak
Surfroy01 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Vreemd, ik heb het op 2500km al zeker vier keer gehad, en maar één keer schakelde het terug in vóór ik op mijn bestemming was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Weet iemand wat de banden spanning van de grote wielen moet zijn voor eco niveau. 2.7 voor en 2.6 achter schijnt niet zuinig rijden te zijn volgens brein van mijn auto. Terwijl op de deurpost staat dat het normale waarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Mjaa schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:47:
Weet iemand wat de banden spanning van de grote wielen moet zijn voor eco niveau. 2.7 voor en 2.6 achter schijnt niet zuinig rijden te zijn volgens brein van mijn auto. Terwijl op de deurpost staat dat het normale waarden zijn.
Ik heb die van mij op 2.9 en 2.7 opgepompt, rijdt prima, dus hou ze daar maar op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan01
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-10-2023
Klopt het dat als ik de actuele laadstatus wil zien op de myrenault app ik deze steeds opnieuw moet opstarten? Dus geen realtime weergave?
En klopt het ook dat ik binnen de Renault app niet het laadpercentage kan aanpassen van bv 80% naar 100% maar dat dit alleen via het menu in de auto kan? Of zie ik ergens iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Laatst online: 18-09 22:14
Klopt beide

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
Jan01 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:05:
Klopt het dat als ik de actuele laadstatus wil zien op de myrenault app ik deze steeds opnieuw moet opstarten? Dus geen realtime weergave?
Geen realtime weergave, maar opnieuw opstarten is niet nodig: Naar beneden swipen ververst de status.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Razer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Ik heb die van mij op 2.9 en 2.7 opgepompt, rijdt prima, dus hou ze daar maar op :)
Ik rij met 2.6 en 2.5 enkel in sportmodus (verbruikt niet veel meer dan enig andere modus) 2.9 en 2.7 lijkt mij erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Pepernootje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Geen realtime weergave, maar opnieuw opstarten is niet nodig: Naar beneden swipen ververst de status.
Klopt helemaal. Alleen is naar beneden swipen niet altijd beschikbaar / werkt niet altijd (Android). Dan zit er inderdaad niets anders op dan opnieuw op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Surfroy01 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Ik rij met 2.6 en 2.5 enkel in sportmodus (verbruikt niet veel meer dan enig andere modus) 2.9 en 2.7 lijkt mij erg veel.
Ik zet ze op 2,7 en 2,5 (koud). Dat loopt tijdens het rijden op naar 2,9 en 2,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald1963
GT-stoel schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:48:
...Ik rij inmiddels zo'n 25 jaar Renault maar als ik geen andere of aangepaste stoel in de Electric kan verkrijgen
dan denk ik dat ik nu toch helaas bij een ander merk iets naar mijn gading moet zien te gaan vinden.
Het is misschien geen wereld van een verschil, maar de stoelen van de Iconic hebben meer zijdelingse steun. Heb 3000km in voorloopauto in Techno uitvoering gehad en nu zelf mijn Iconic met lichtgrijs leer.
Wel zou van mij de zitting meer mogen kantelen (voor hoger). Eens zien of ik daar wat voor kan maken, jammer dat dat in principe niet kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Dus een stoel in leren uitvoering geeft meer zijdelingse steun. Vreemd dat die stoelen iets anders vormgegeven zijn. Ik zou eerder denken je blijft in een leren stoel meer plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Ik las net dat een bejaarde zijn Tesla niet uit kon komen, omdat de 12 volts accu het had begeven. Al zijn portieren waren vergrendeld. Kan dat bij de Megane ook gebeuren? In de Tesla schijnt dan weer ergens een verscholen knopje te zitten, zodat je toch de handmatige ontgrendeling kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Mjaa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:23:
Ik las net dat een bejaarde zijn Tesla niet uit kon komen, omdat de 12 volts accu het had begeven. Al zijn portieren waren vergrendeld. Kan dat bij de Megane ook gebeuren? In de Tesla schijnt dan weer ergens een verscholen knopje te zitten, zodat je toch de handmatige ontgrendeling kan gebruiken.
Nee je hebt een handmatige, mechanische deurklink in je Renault.
Bij Tesla werkt alles met elektrische knopjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXNkdVMLaBcCBcoi8Zm-cc3NMQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w6UgC2GnauE6K7VIlsrkfhq3.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Na bijna 3 dagen niet kunnen opladen na het installeren van de update "1.1.0 tractie accu" lukt het opladen vanochtend gelukkig spontaan weer wel. Dus installeer deze update alleen als je een paar dagen niet hoeft op te laden!

Deze update bestaat uit twee delen. Het eerste deel wijkt qua UI experience af van eerdere updates. Dit deel waarschuwt je dat je de auto mogelijk enkele dagen niet normaal kunt gebruiken. Het tweede deel is qua UI experience gelijk aan eerdere updates, en geeft aan dat je de auto maximaal 25 minuten niet kunt gebruiken, dat het opladen stopt etc. etc. Bij ons was het opladen direct na installatie van deel 1 gewoon mogelijk, na installatie van deel 2 dus bijna drie dagen niet. Net andersom dan de waarschuwing/meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Razer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Nee je hebt een handmatige, mechanische deurklink in je Renault.
Bij Tesla werkt alles met elektrische knopjes.

[Afbeelding]
Dat is dan weer goed van Renault. Je zal maar net als die van Moof fietsen gefopt worden door een elektronica dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Laatst online: 11:35
Mjaa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Dat is dan weer goed van Renault. Je zal maar net als die van Moof fietsen gefopt worden door een elektronica dingetje.
Stel je zit in een brandende auto en de stroom is uitgevallen. Hoe kom je dan uit zo'n Tesla? Handleiding is vast ook alleen online te lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
PWS-Megane schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Stel je zit in een brandende auto en de stroom is uitgevallen. Hoe kom je dan uit zo'n Tesla? Handleiding is vast ook alleen online te lezen....
Op de foto van Razer is de noodontgrendeling te zien (net voor de knoppen van de raambediening). Iemand die niet eerder in een Tesla heeft gezeten opent de eerste keer vaak via de noodontgrendeling de deur. Achter is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Jan01 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:05:
En klopt het ook dat ik binnen de Renault app niet het laadpercentage kan aanpassen van bv 80% naar 100% maar dat dit alleen via het menu in de auto kan? Of zie ik ergens iets over het hoofd?
Schermpje omlaag 'trekken' ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Laatst online: 11:35
dene30 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Op de foto van Razer is de noodontgrendeling te zien (net voor de knoppen van de raambediening). Iemand die niet eerder in een Tesla heeft gezeten opent de eerste keer vaak via de noodontgrendeling de deur. Achter is weer een ander verhaal.
Er zal vast aan gedacht zijn. Als we hier al binnen korte tijd aan zo'n scenario denken, zal de keuringsinstantie daar zeker aan hebben gedacht. Ook nog geen verhalen gehoord van brandende Tesla's met mensen erin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blueberry00
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-05 13:38
Ook hier even een kleine update na onze reis: we trokken noordelijk met onze daktent (ik postte eerder foto's) en dit knaagde zeer aan de autonomie (250 km en een beetje met de versie techno 60 kwh). Dit hadden we voorzien dus vonden we niet erg. Door de wind die voortdurend veranderde was de inschatting van de auto omtrent de batterij autonomie echter vaak sterk fout: veel te positief over beschikbare kms, terwijl ie anders net conservatief rekent.

Al bij al zoals voorzien en heel hard genoten van het reizen in deze prachtauto. Vaak aan 22kw geladen tijdens de middagpauze en vol kunnen vertrekken na een stadsbezoek van plaats op de route. Heerlijk.

Fast charging ook een 8 tal keer gedaan. Bijna allemaal aan Tesla fast chargers tegen het einde van de reis: vaak niet ver van de autoweg (al lijkt het soms ver op de kaart, maar is vaak erg snel), heel betrouwbaar (we stonden ook 1 keer aan een andere fast charger die niet boven de 30kw kwam ...) en bij ons - zelfs op drukke momenten - altijd plek aangezien er veel laders op 1 plek voorzien zijn. De prijs is ook ongelooflijk veel lager in Scandinavië en Duitsland. Ik zou graag hetzelfde zeggen over Europese aanbieders, maar Tesla heeft dit erg goed voor mekaar.
p.s.: parkeerissue door hoge drempels geen enkele keer ervaren - ik vermoed dat dit afhankelijk is van de regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
Ik heb een Android telefoon en ik wil graag de lijst met contacten (adressen en telefoonnummers) importeren in de Megane E-tech. Helaas lukt me dat niet.
Op internet vond ik "Vernieuw de lijst met apparaten en voer de koppelingsprocedure uit." De daarin genoemde stappen heb ik gevolgd.. De E-tech ziet mijn telefoon wel, via bluetooth. Zowel koppelen via de telefoon als via de auto geeft geen resultaat.
is er iemand die weet hoe het wel moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-06-2024
De adaptieve cruisecontrol kan ineens niet meer hoger dan op 100km/u ingesteld worden? Meer mensen die dit ondervinden, of is het een instelling (die ik over het hoofd zie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:09
Vinceub1972 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:49:
De adaptieve cruisecontrol kan ineens niet meer hoger dan op 100km/u ingesteld worden? Meer mensen die dit ondervinden, of is het een instelling (die ik over het hoofd zie?)
Zit je in eco mode?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Vinceub1972 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:49:
Alleen in eco mode met oude software naar ik heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
blueberry00 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:08:
p.s.: parkeerissue door hoge drempels geen enkele keer ervaren - ik vermoed dat dit afhankelijk is van de regio?
Hier in Spanje zijn de stoepranden normaliter extreem hoog. Dat kun je je voor- of achterbumper prima op stuk rijden. Dat is bij veel Tesla-laders helaas ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66m5WschB5xSZ0D7HX7cXAyx98A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QftVGw2ddYBhAB4W0FH7A5RN.png?f=fotoalbum_large

Mja en als je bumper zegt, dan is dat de hele voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Je begint gewoon weer terug te verlangen naar het ouderwetse metalen bumpertje van 100 euro ipv deze windvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
Japie.G schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

Alleen in eco mode met oude software naar ik heb begrepen.
Ik zit gewoon in comfort mode, en hij wil in geen enkele stand harder dan 100 met de adaptieve cc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Vinceub1972 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:28:
[...]

Ik zit gewoon in comfort mode, en hij wil in geen enkele stand harder dan 100 met de adaptieve cc
Het klinkt alsof je niet de ACC aan hebt gezet maar de snelheidsbegrenzer? Of allebei als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
LaTiNo156 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Het klinkt alsof je niet de ACC aan hebt gezet maar de snelheidsbegrenzer? Of allebei als dat kan.
Dat dacht ik eerst ook, maar dat is echt niet het geval. Ik ga er wel mee naar de garage. Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basselt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 18:40
Vakantie in Zwarte Woud, soms even van de eco af en meerijden met ‘de grote jongens’ op de linkerbaan. Maar in de regel rustig gereden door de heuvels. Vandaag geladen bij de Aldi in Ettlingen, niet met een laadkaart maar met een gewone creditcard. Van 9 naar 100 % voor € 17,30.
Dat viel reuze mee t.o.v. snelladers. Je hebt alleen iets meer tijd nodig met 22kw. Maar goed, is paar honderd meter van mijn vakantieverblijf en ik kan er weer ruim 480 km mee verder
🤓
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjmAKQedx0zAycqyXA-mw9Fj0BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSzS8Ao2SkbyizdaNtYVprav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Nah knap zo zuinig kan ik niet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Met die plensbuien hier in Nederland laat mijn boardcomputer weten dat mijn rijhulpsysteem niet beschikbaar is. Als je het nodig hebt, dan is ie er even niet.
Pagina: 1 ... 48 ... 98 Laatste