Allissey schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:02:
Afgelopen weekeinde met de deel-auto Megane EV60 naar Normandië geweest op en neer. Eerste keer met de EV, de route ken ik goed omdat mijn schoonzus daar woont. Toch wel goed om mijn ervaringen te delen, die helaas niet onverdeeld positief zijn.
De route gepland met ABRP en de geplande laadstops vergeleken met google maps. Beide gaven op een route van 700km 3 laadstops aan. Uiteindelijk hebben we zowel op de heen- als terugreis 11 uur gedaan over een route die ik met een brandstofauto al meerdere keren in 7 uur hebben voltooid, dat viel best wel tegen. Hier zat wel wat "leergeld" in maar ook gedoe met vreemde routes van de routeplanners.
Omdat ABRP (ik had speciaal een maand een pro abbo genomen) al in de thuisomgeving vreemde routes aangaf besloten om dan maar helemaal op google maps te rijden. Eerste keer laden in de buurt van Lille heb ik zelf een fout gemaakt door 'm niet aan een snellader te leggen (eigen kabel gebruikt). Dat zal ik niet snel meer fout doen :-) . In de buurt van Amiens gaf google maps aan dat het geplande oplaadpunt plotseling niet meer beschikbaar was, ga alternatieve route met 17 min vertraging over Rouen. Bij dat punt goed kunnen snelladen maar we belanden wel midden in Rouen met zeker 30 stoplichten... na het laatste laadpunt ging de Megane in storing.... geen navigatie en geen apps, audio of wat dan ook op het grote scherm, maar in plaats daarvan de achteruitrijcamera, terwijl de versnelling gewoon in D stond... de auto meerdere keren uit en aan gezet. Omdat het inmiddels al laat en goed donker was besloten dan toch de laatste honderd km zo te gaan rijden. Horror!
De terugreis dacht ik door schade en schande meer ervaring te hebben. Deze keer met Chargemaps gepland omdat deze app volgens mijn schoonzus in Frankrijk betrouwbaardere laadinfo geeft. Die laadpunten weer in googlemaps gedaan. Als puntje bij paaltje komt bleek het eerste laadpunt met geen mogelijkheid gestart te kunnen worden omdat alle passen die ik bij me had niet werden geaccepteerd. En toen begon het gedonder met het vinden van een alternatief laadstation ergens op het Franse platteland. Het was zondag, en in Frankrijk gooien middenstanders dan niet alleen de winkel dicht maar ook de laadpunten. Met 7% uiteindelijk op een dorpspleintje beland bij een 22kwh lader... daar gewacht tot we 51% hadden, dat duurde al een eeuwigheid, zo voelde dat. Inmiddels zoveel tijd verloren dat de frustratie opliep. Volgende stop heel goed gepland bij een Frans Fastned station. Wat een verademing! Nette oplaadplek, duidelijke instructies, voldoende ruimte. Terplekke de Fastned app gedownload en gaan met die banaan. Meteen besloten dat ook de laatste stop in België ook van Fastned zou zijn (bij Brecht). Dat was weliswaar en truckstop zonder enige voorzieningen omdat Fastned daar nog een servicepunt in aanbouw is.
Ik ben nog niet zo ervaren in het meten van het bereik maar tussen 80% en 10% zat plusminus 240km beetje afhankelijk van hoe we reden. Dat vond ik nog niet zo slecht gelet op de omstandigheden. Maar wel flink wat lessons Learned in de praktijk en de familie was heel geduldig maar omdat we ook nog een benzine auto voor de deur hebben staan denk ik dat we de volgende keer toch maar kiezen voor het zekere alternatief. Mijn lessen (excuses aan de ervaren EV rijders voor de open deuren)
- plan altijd een snellader langs de snelweg op plm 20% restcapaciteit van de accu, controleer vooraf goed of deze ook echt beschikbaar is.
- kies voor gerenommeerde stations, er zit wat gribus tussen met onvoorspelbare beschikbaarheid.
- houdt er rekening mee dat op zondag de Fransen vrij zijn en dan ook veel van hun laadpalen vrijaf geven (bijv. bij Lidl, Leclerc en meer van die grote winkelketens, die doen ze gewoon uit ook al kun je er wel bij, of het hek staat dicht en daar sta je dan).
- De deel-auto app gaf geen accustatus aan tijdens opladen dus ik heb de Renault app daarvoor gebruikt. Die gaf alleen niet altijd de batterijstatus door, soms wel soms niet en dat maakt het onbetrouwbaar.
tenslotte had de Megane dus wat kuren, ook met starten. Ik heb dat maar geaccepteerd, dat was het kleinere leed - behalve dan het vooruit rijden met achteruitrijcamera en zonder navigatie. Gelukkig wel fijne dagen in Normandië gehad en veel geleerd dat wel. Tips op dingen die ik slimmer had kunnen doen zijn altijd welkom!