Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 46 ... 99 Laatste
Acties:

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-10 08:55
Gamma bijgeschaafd:

https://www.autoweek.nl/a...na-altijd-met-warmtepomp/

Dus in mijn bestelde evolution zou nog een 12inch scherm zitten. Hopelijk niet het 9inch. Volgens dealer zou het het 12inch scherm zijn.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:06
Beekhouse schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:40:
Ik lees dat bij meerdere mensen de laadklep soms niet open gaat. Ik heb dat nu ook maar ik wil eigenlijk wel graag laden.. Kan ik deze met wat kracht gewoon open krijgen, heeft iemand hier ervaring mee?
Int begin ook gehad, iets meer kracht zetten hielp bij mij.
En ook een keertje andersom (wilde niet sluiten) toen ik vergeten was de laadklep te sluiten en ik 'em bij thuiskomst niet direct dicht kreeg,
Nadat ik het, excusez le mot, pieletje (te zien na openen laadklep) had ingespoten nooit meer last van gehad.
Ik raad teflonspray aan.
RoLeaf schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:12:

Ervaringen vakantie Beieren en Oostenrijk met de Megane 60 kWh

Inleiding
In Duitsland staan doorgaans zoveel snelladers dat het reizen niet moeilijk is. De Räststattes hebben niet altijd voldoende laders. Ikzelf vermijd ze liever, ook omdat de pauzeplekken weg van de snelweg relaxter zijn en de koffie e.d. beter smaakt. Ik had één Räststatte (Niedernhausen) gepland maar van de vier laders was er één vrij en defect waardoor ik meteen weer doorging naar de volgende. Verder zijn er in Duitsland/Oostenrijk veel 22kW paaltjes. Super handig dat de Megane deze ten volle kan benutten.

We houden indien mogelijk ca 115 km op de teller aan. Maar door de vele Baustelles en soms druk verkeer is de gemiddelde snelheid onder de 100. Verder was het vaak rond 30°C zodat de airco zwaar moest werken.

Omdat we bij de pauzes nooit haasten zijn deze doorgaans ruim een half uur. Hierdoor hebben we nooit hoeven te wachten op de auto. We hadden zelfs twee keer een bestuurderswissel en één keer een pauze zonder te laden en daarnaast nog veel meer dan gepland over bij aankomst. Het is supergoed bevallen.
Heenreis Beieren
Trajecten van 240, 220, 180 en 105 km en 66% bij aankomst.
Heerlijke koffie met lekkers bij Seed and Greet en laadpunten genoeg (Hilden): 12 + 40.
Rustig onder een boom bij 30°C bij 4 laadpunten (Obertshausen) . Weer lekkere koffie bij 20 + 2 laadpunten (Hessdorf).
Door naar Oostenrijk (Grossarl)
Een traject van 300 km. Laden is niet nodig maar onderweg een leuk plaatsje bezocht en met een 22kW paaltje tot 100% geladen. Hierdoor hadden we 70% bij aankomst.
Voor Oostenrijk gebruikten we de Stromladen app van Salzburg AG om hoge kosten te vermijden. Met de ChargePrice app kun je de prijzen per laadpunt zien voor de verschillende aanbieders.
Terug naar Beieren
Een traject van 450 km. Door druk verkeer en een omleiding door München pas geladen bij de tweede stop met nog 45% in de batterij na 250 km bij 6 laadpunten (Schweitenkirchen). Weer veel over bij aankomst.
Terugreis
Trajecten van 225, 150 en 270 km en 27% bij aankomst.
Een omleiding bracht ons naar Baunatal bij 4 laadpunten en heerlijk ijs.
Bij de tweede stop (Kamen) weer ruim keuze: 52 laadpunten + 10.
Leuk om te lezen! En boordevol tips.
Dank voor je verhaal.
Deze post zou ook zeker niet misstaan in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DeJos1985 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:18:
Gamma bijgeschaafd:

https://www.autoweek.nl/a...na-altijd-met-warmtepomp/

Dus in mijn bestelde evolution zou nog een 12inch scherm zitten. Hopelijk niet het 9inch. Volgens dealer zou het het 12inch scherm zijn.
Ik heb het idee dat de prijzen een stukje gedaald zijn, klopt dat? Want de Techno uitvoering (60 kWh/220 pk) staat voor zo’n 4000 euro minder als waar ik hem in februari voor besteld heb :o

de mijne wordt hopelijk binnen 2 weken geleverd

[ Voor 5% gewijzigd door Pietervs op 30-06-2023 15:27 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Mjaa
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Slotbouten op de wielen zijn bevestigd. Een extra service van Renault. Wat ik begreep is dat de grote wielen onder de Megane extra gewild zijn onder de jeugd. Ik dacht altijd dat het enkel airbags en zijspiegels waren, maar nu dus ook de extra grote wielen, waar ze naar uit kijken.

• Mjaa
  • Niet online
Pietervs schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Ik heb het idee dat de prijzen een stukje gedaald zijn, klopt dat? Want de Techno uitvoering (60 kWh/220 pk) staat voor zo’n 4000 euro minder als waar ik hem in februari voor besteld heb :o

Wees gerust een paar weekjes in je nieuwe auto rond rijden en je auto is weer een stuk goedkoper geworden.

• Mjaa
  • Niet online
Er stonden vandaag weer lange rijen voor de benzine stations. Best wel lachen met een EV.

• Reet Petite
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-10 12:57
Reet Petite schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:13:
[...]

[Afbeelding]

dus in feite zou je (met een hand aan het stuur :) ) de weg kunnen laten volgen, zelfs flauwe bochten. In het rijhulpsysteem (openRlink) staan dan ook visueel strepen naast de auto ten teken dat dit aanstaat.

[YouTube: actieve bestuurdersassistentie]
nou, “we” (de garage en Renault Nederland) zijn inmiddels stukje verder in de oplossing van het probleem. Na allerlei metingen en auto 2 dagen in de garage is de conclusie (100% zekerheid werd niet gegeven) dat het probleem in het stuur zit. Daar zit een chip die blijkbaar kaduuk is. Oplossing: compleet stuur vervangen (en dan niet alleen wat je vasthoudt met rijden). Ze lieten me een tekening zien hoe dat er uit ziet van binnen (dom geen foto gemaakt), ik snap waarom dan alles wat met het stuur te maken heeft moet worden vervangen. Ongelooflijk hoe alles in elkaar grijpt qua elektronica. Ja, logisch, maar als je de opbouw ziet in zo’n stuur… wow! Dat alles voor die ene chip/controller.
Maar goed, zal een paar weken duren voordat het stuur binnen is (hebben ze niet op voorraad ;) ; ben benieuwd!

Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic

• DeJos1985
Reet Petite schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:20:
[...]

nou, “we” (de garage en Renault Nederland) zijn inmiddels stukje verder in de oplossing van het probleem. Na allerlei metingen en auto 2 dagen in de garage is de conclusie (100% zekerheid werd niet gegeven) dat het probleem in het stuur zit. Daar zit een chip die blijkbaar kaduuk is. Oplossing: compleet stuur vervangen (en dan niet alleen wat je vasthoudt met rijden). Ze lieten me een tekening zien hoe dat er uit ziet van binnen (dom geen foto gemaakt), ik snap waarom dan alles wat met het stuur te maken heeft moet worden vervangen. Ongelooflijk hoe alles in elkaar grijpt qua elektronica. Ja, logisch, maar als je de opbouw ziet in zo’n stuur… wow! Dat alles voor die ene chip/controller.
Maar goed, zal een paar weken duren voordat het stuur binnen is (hebben ze niet op voorraad ;) ; ben benieuwd!
Goed dat er hopelijk een oplossing is. Ik ben echter geen fan van het demonteren/monteren van onderdelen van de auto. Zeker niet als het over grote onderdelen gaan.

Ik heb ervaring met bijgeplaatste parkeersensoren op mijn volvo v40. Heeft 1 jaar geduurd eer ze goed werkte. Na 3x controle + bijna de volledige kabelboom vervangen bleek een stekkertje los te zitten.

Demontage en montage hoe goed de garage ook is vind ik altijd een risico.

Hopelijk met mijn toekomstige megan geen grote issue's.... 8)7

• Mjaa
  • Niet online
Ik snap het ook niet. Ik zou een nieuwe auto eisen.

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
Ik merk dat bij remmen tot volledige stilstand, hoe gelijkmatig ook uitgevoerd, de auto op het laatste moment even terugveert in de wielophanging en een zachte bonk geeft. Is dit normaal, of een gevolg van de aanrijding van achteren die ik heb gehad?

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-10 14:48
Frank S schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:25:
Ik merk dat bij remmen tot volledige stilstand, hoe gelijkmatig ook uitgevoerd, de auto op het laatste moment even terugveert in de wielophanging en een zachte bonk geeft. Is dit normaal, of een gevolg van de aanrijding van achteren die ik heb gehad?
Volgens mij is dat de ‘overgang’ van remmen op de motor naar remmen op de mechanische remmen. De Megane doet dat niet heel soepel inderdaad

• Mjaa
  • Niet online
Zelfde hier. Voelt alsof de remmen een beetje los onder je auto hangen.

• DeJos1985
Iemand al ruimere ervaring met het snelladen? Ik ga dit veel moeten toepassen maar helaas bengelt de megane onderaan de fastned charging curves en andere vergelijkingen.

Van 10-80% aan een gemiddelde van 88kWh/h. Dus je staat dus een dikke 30min aan een snellader. Klopt?

Ja ik weet dat je beter kan stoppen bij bijvoorbeeld 50% als je je eindbestemming haalt. Maar toch hoor ik graag praktijkvoorbeelden.

• Mjaa
  • Niet online
Om van 38 procent naar 80 procent te komen met een snellader ben je een half uur kwijt en heb je 26 kW/h geladen. Van 10 naar 80 procent verwacht ik dat je minstens driekwartier kwijt bent aan tijd. De Megane is best een slome in de EV reeks.

• Frank S
DeJos1985 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:46:
Iemand al ruimere ervaring met het snelladen? Ik ga dit veel moeten toepassen maar helaas bengelt de megane onderaan de fastned charging curves en andere vergelijkingen.

Van 10-80% aan een gemiddelde van 88kWh/h. Dus je staat dus een dikke 30min aan een snellader. Klopt?

Ja ik weet dat je beter kan stoppen bij bijvoorbeeld 50% als je je eindbestemming haalt. Maar toch hoor ik graag praktijkvoorbeelden.
Gisteren een record behaald, met 45 kW laadsnelheid, op 20%, bij 21 graden Celsius, aan een 150 kW snellader. Normaal gesproken kom ik niet boven de 35 kW. Die 130 kW theoretische laadsnelheid is een farce.

• BVice
Mjaa schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:34:
Slotbouten op de wielen zijn bevestigd. Een extra service van Renault. Wat ik begreep is dat de grote wielen onder de Megane extra gewild zijn onder de jeugd. Ik dacht altijd dat het enkel airbags en zijspiegels waren, maar nu dus ook de extra grote wielen, waar ze naar uit kijken.
Die wielen passen alleen maar onder de Megane e tech vanwege het gekke formaat dus ‘de jeugd’ zal er snel genoeg achter komen dat de markt voor die wielen erg klein is…

• BVice
Frank S schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:17:
[...]

Gisteren een record behaald, met 45 kW laadsnelheid, op 20%, bij 21 graden Celsius, aan een 150 kW snellader. Normaal gesproken kom ik niet boven de 35 kW. Die 130 kW theoretische laadsnelheid is een farce.
Dan is er iets stuk, ik haal echt altijd 130 kW als hij leeg genoeg is. 45kW bij 20% is niet ok, auto zsm bij de dealer neerzetten. Hij is stuk.

• Frank S
BVice schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:19:
[...]

Dan is er iets stuk, ik haal echt altijd 130 kW als hij leeg genoeg is. 45kW bij 20% is niet ok, auto zsm bij de dealer neerzetten. Hij is stuk.
Ja, dat zei ik ook toen ik 'm bij de Renault dealer Janssen Kerres in Nuenen bracht. Hele dag gestaan, ze hebben volgens mij het portier nog niet open gehad en kreeg alleen een standaardtekst van Renault Fr. als antwoord gemaild, dat laden afhankelijk is van omstandigheden....

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Wij zijn vandaag begonnen aan drie weken vakantie Italië. Nu eerste dag naar de stop in zuid Zwitserland.

Tip voor de vakantiegangers komende zomer: pas de laadpassen in Google maps aan naar de merken die alleen snelladen (bijv. IONITY en Tesla Supercharger. Daardoor ABRP niet meer gebruikt. Google maps is wel wat behouden dus soms opnieuw de route plannen en je krijgt andere laadstops voorgeschoteld. Werkt echt heel goed!

Totaal 900 km, 5 laadstops, 2uur laadtijd, 10u reistijd, 17kWh/100km, max 120km/h waar dat kon.

Ps. Max op Duitse snelwegen was 165km/h.

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-11 14:35
Inmiddels de 11K op de teller, rijd nogsteeds super en de EV40 is in de praktijk goed voor Zo'n 250 - 270 km Range ( rij bijna altijd snelweg ).
Gemmiddeld verbruik ligt op 16,3 met af en toe een aanhanger trekken.

Wel een dingetje, Het stuur is ontzettend snel beschadigd.. (techno) ik heb altijd een leren stuur gehad en nu ineens al 3 behoorlijke krassen. hebben meer mensen hier last van? leer is flinterdun

• Mjaa
  • Niet online
BVice schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Die wielen passen alleen maar onder de Megane e tech vanwege het gekke formaat dus ‘de jeugd’ zal er snel genoeg achter komen dat de markt voor die wielen erg klein is…
Het kan natuurlijk ook zijn dat de Fransen met de huidige rellen denken dat je maar beter alles goed vast kan zetten aan je auto haha

• Mijngk
  • Laatst online: 19-07-2023
Pietervs schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Alleen de warmtepomp is nu “inclusief” dus als je die had besteld is de prijs nu 1000 lager :|

• Mijngk
  • Laatst online: 19-07-2023
Frank S schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:22:
[...]

Ja, dat zei ik ook toen ik 'm bij de Renault dealer Janssen Kerres in Nuenen bracht. Hele dag gestaan, ze hebben volgens mij het portier nog niet open gehad en kreeg alleen een standaardtekst van Renault Fr. als antwoord gemaild, dat laden afhankelijk is van omstandigheden....
Terug naar de dealer dan. Mijn Megane komt van dezelfde dealer en probleem wat deze had is uitsteken opgelost .

• Zjanzjak
Larsdedj schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:29:
Wel een dingetje, Het stuur is ontzettend snel beschadigd.. (techno) ik heb altijd een leren stuur gehad en nu ineens al 3 behoorlijke krassen. hebben meer mensen hier last van? leer is flinterdun
Totaal niet, auto (Techno EV60) nu goede 6 maanden in bezit en alles ziet er nog funkelnagelneu uit.
Beekhouse schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:40:
Ik lees dat bij meerdere mensen de laadklep soms niet open gaat. Ik heb dat nu ook maar ik wil eigenlijk wel graag laden.. Kan ik deze met wat kracht gewoon open krijgen, heeft iemand hier ervaring mee?
Nog even hier op terug komend.

Las toevallig ergens op een Frans forum dat ook de plaats waar je drukt op het laadluik van invloed kan zijn.
Zelf druk ik altijd in het midden van het logo, heel af en toe wil het niet maar tot dusver werkt het wel maar nu las ik dus dat je in de hoek van het luik moet drukken. Ze zeggen alleen niet of je links in de hoek (waar het luik opent) of rechts in de hoek (waar het scharnier zit) moet drukken, mijn vraag is nu, hoe openen jullie het laadluik?

Oh voor Megane eigenaren die willen laden bij Tesla Breda... doe dit alleen als het niet te druk is.
Ze hebben de laadpunten net te ver van het stoepje geplaatst (of het stoepje te ver van de laadpunten) zodat laden onmogelijk is.
Tenzij.
Tenzij je dwars gaat staan, en dus 2 plaatsen bezet houdt.
Vanmiddag was het gelukkig totaal niet druk. ;)

• Mjaa
  • Niet online
Ja al flink aan het oefenen lees ik voor je vakantie in het buitenland.

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 20:10
RoLeaf schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:12:

Ervaringen vakantie Beieren en Oostenrijk met de Megane 60 kWh

Inleiding
In Duitsland staan doorgaans zoveel snelladers dat het reizen niet moeilijk is. De Räststattes hebben niet altijd voldoende laders. Ikzelf vermijd ze liever, ook omdat de pauzeplekken weg van de snelweg relaxter zijn en de koffie e.d. beter smaakt. Ik had één Räststatte (Niedernhausen) gepland maar van de vier laders was er één vrij en defect waardoor ik meteen weer doorging naar de volgende. Verder zijn er in Duitsland/Oostenrijk veel 22kW paaltjes. Super handig dat de Megane deze ten volle kan benutten.

We houden indien mogelijk ca 115 km/u op de teller aan. Maar door de vele Baustelles en soms druk verkeer is de gemiddelde snelheid onder de 100. Verder was het vaak rond 30°C zodat de airco zwaar moest werken.

Omdat we bij de pauzes nooit haasten zijn deze doorgaans ruim een half uur. Hierdoor hebben we nooit hoeven te wachten op de auto. We hadden zelfs twee keer een bestuurderswissel en één keer een pauze zonder te laden en daarnaast nog veel meer dan gepland over bij aankomst. Het is supergoed bevallen.
Heenreis Beieren
Trajecten van 240, 220, 180 en 105 km en 66% bij aankomst.
Heerlijke koffie met lekkers bij Seed and Greet en laadpunten genoeg (Hilden): 12 + 40.
Rustig onder een boom bij 30°C bij 4 laadpunten (Obertshausen) . Weer lekkere koffie bij 20 + 2 laadpunten (Hessdorf).
Door naar Oostenrijk (Grossarl)
Een traject van 300 km. Laden is niet nodig maar onderweg een leuk plaatsje bezocht en met een 22kW paaltje tot 100% geladen. Hierdoor hadden we 70% bij aankomst.
Voor Oostenrijk gebruikten we de Stromladen app van Salzburg AG om hoge kosten te vermijden. Met de ChargePrice app kun je de prijzen per laadpunt zien voor de verschillende aanbieders.
Terug naar Beieren
Een traject van 450 km. Door druk verkeer en een omleiding door München pas geladen bij de tweede stop met nog 45% in de batterij na 250 km bij 6 laadpunten (Schweitenkirchen). Weer veel over bij aankomst.
Terugreis
Trajecten van 225, 150 en 270 km en 27% bij aankomst.
Een omleiding bracht ons naar Baunatal bij 4 laadpunten en heerlijk ijs.
Bij de tweede stop (Kamen) weer ruim keuze: 52 laadpunten + 10.
Welke laadpas(sen) heb je gebruikt tijdens je rit? Ikzelf heb een laadpas van de werkgever die alleen voor Nederland geldig is en voor het buitenland heb ik een pas van de ANWB. Is de pas van de ANWB voldoende of niet?

"That's what I do. I drink and I know things."

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:00
Over 2 weken zit ik in de UK met vakantie en de Megane, nu zag ik dat de ANWB pas daar niet werkt, maar ik zag ook relatief weinig laadpunten. Maar wat blijkt veel laadpalen daar gaan via bank of credit card en staan niet online in de bekende app's, wel in de ZAPMAP, een UK app die laadpalen aangeeft, en gelukkig blijkt er op loopafstand van cottage wat we gehuurd hebben in Sussex een paal. Nu nemen we sowieso de wielrenfietsen mee dus ik had al bedacht dan zetten we hem aan een paal en gaan paar uur wielrennen maar dat hoeft niet per se.

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-11 20:00
@Frozenhands . Ik kom net terug uit Italië en heb bijna overal de Anwb pas kunnen gebruiken. Bij 1 station in Oostenrijk heb ik de Shell pas moeten gebruiken.

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-11 09:22
Frozenhands schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Welke laadpas(sen) heb je gebruikt tijdens je rit? Ikzelf heb een laadpas van de werkgever die alleen voor Nederland geldig is en voor het buitenland heb ik een pas van de ANWB. Is de pas van de ANWB voldoende of niet?
Ik heb alleen de Shell pas gebruikt en de Stromladen app. Bij het plannen van de route kun je je pasje(s) ingeven zodat je alleen de laadpunten te zien krijgt van jou pasje(s). ANWB zal een heel goede dekking hebben in landen als Duitsland.

Bij storingen is het handig om meerdere pasjes/apps te hebben. Mocht je moeten bellen dan kunnen ze de storing niet afschuiven op het pasje als je meerdere hebt geprobeerd.

Verder altijd het laadpaaltje bij je bestemming even checken op pasjes en tarieven. In mijn geval varieerden de tarieven van 2 uur (40 kW) van € 10 tot ruim € 80 afhankelijk van je pasje (allemaal zonder abbonnement).

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 20:10
Andres schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:38:
@Frozenhands . Ik kom net terug uit Italië en heb bijna overal de Anwb pas kunnen gebruiken. Bij 1 station in Oostenrijk heb ik de Shell pas moeten gebruiken.
Bedankt! Ik ga voor de zekerheid de Shell Recharge pass aanvragen, dan moet het wel goedkomen met twee laadpassen.

"That's what I do. I drink and I know things."

• RoLeaf
DeJos1985 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:46:

Gemeten: Van 25% naar 83% in 33 minuten, gemiddeld 63 kW. Dit komt (tesamen met andere metingen) grofweg overeen met de FastNed curve.

Van de 3% boven de 80% zou je ca 8% onder de 25% kunnen laden. Ik schat ongeveer 35-36 minuten voor 10-80%.

De brochure geeft 42 minuten aan voor 0-80%. Dit zou dan redelijk kloppen.

• Lajos
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-11 09:33
benonline schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:41:
Wellicht dat een iemand de oplossing heeft.

Ik krijg nml regelmatig de melding “ controleer automatische verlichting “. Waarschuwing blijft in het scherm staan en gaat weg als ik hem doorscrol met de selectieknop aan rechterkant stuurwiel ( knopje waar je ook de dagteller een rest geeft )
Geel waarschuwinglampje blijt wel actief op het scherm staan.
Vandaag voor het eerst meegemaakt, heb je deze foutmelding nog steeds?

• DeJos1985
RoLeaf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Gemeten: Van 25% naar 83% in 33 minuten, gemiddeld 63 kW. Dit komt (tesamen met andere metingen) grofweg overeen met de FastNed curve.

Van de 3% boven de 80% zou je ca 8% onder de 25% kunnen laden. Ik schat ongeveer 35-36 minuten voor 10-80%.

De brochure geeft 42 minuten aan voor 0-80%. Dit zou dan redelijk kloppen.
Dank je. Benieuwd hoe het in de winter is. Soms 500km op 1 dag dus ergens zal er een tussenstop moeten zijn...

• BVice
Frank S schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:22:
[...]

niet mee akkoord gaan.
Heb je wel verschillende DC locaties geprobeerd om uit te sluiten dat je niet bij een defecte DC lader stond?

Rij de auto eens goed leeg (tot onder de 10%) en plan dan een snellaadstop in via Google. Je zit dan gegarandeerd boven de 120 kW. Zo niet is er echt iets stuk.

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Frozenhands schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Bedankt! Ik ga voor de zekerheid de Shell Recharge pass aanvragen, dan moet het wel goedkomen met twee laadpassen.
Wij hebben ook ChargePoint als pas mee. Deze rekent het werkelijke tarief van de paal. ANWB en Shell Recharge rekenen beide een vaste kWh prijs. Voor sommige lokale palen (niet snelladen) scheelt het zo 10-20ct per KW.

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-10 10:42
Voor de mensen die problemen ondervinden van de combo Megane E-Tech - Zappi.
---

Allereerst wil ik u vragen om uw firmware up-to-date te maken. Zappi's laatste firmware update is momenteel: 5.052

Hierbij de communicatie die wij mogen delen van onze CTO Dr. Chris Horne:

Official statement on the Megane / zappi compatibility problems

A very productive meeting with Renault on Monday evening. There were a couple of follow up actions which is why I'm only posting now.

As I'm sure you are fully aware, we work extremely hard to make sure that zappi works with all EV's, providing reliable "eco-smart" charging.
Unfortunately, there have been some compatibility issues with the Megane E-Tech 100% electric EV with the connection dropping out or not charging at all.

The Renault team in the UK have been very quick to engage with us to diagnose the issue and this is now being looked after at global Renault level.

Since the initial problem was reported, we have been working with Renault to look into this fault and understand how it can be remedied. I'm pleased to report that we had a very productive meeting on Monday with the global Renault team in France and its engineering cohort where we went through how the zappi charger works and reviewed the tests that the Renault team have carried out with the zappi that we provided.

The tests have confirmed that zappi meets the requirements of the charging standard, IEC 61851-1 and it appears from the initial discovery from Renault’s global headquarters that some UK Megane E-Tech 100% customers will need a firmware update to allow the seamless charging with zappi. That update, which will be integrated and sent through Renault’s firmware-over-the-air (FOTA) update portal, will be tested extensively before launch to mitigate any further disruption to the valuable Megane E-Tech 100% customers. We understand that Renault are looking at how this can be expedited.

In the meantime, we’re continuing to keep in close contact with the Renault team, doing all we can to support the testing of the proposed new firmware to make sure that it works with all zappi's eco-smart features, and to work together to provide a reliable charging solution for all drivers.
It's now up to Renault to announce when the new firmware will be made available. This will take a few weeks to go through their quality and compliance process so unfortunately we can't give an indication to our customers of when this will be available. Hopefully it won't be very long.

• BVice
TaxiGilbert schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:08:
---

Allereerst wil ik u vragen om uw firmware up-to-date te maken. Zappi's laatste firmware update is momenteel: 5.052

(...)
mooi transparant dit. Je zou wat communicatie vanuit Renault verwachten hier...
Ik hoop wel dat het aanpassen van de laad-instellingen niet ten koste gaat van van de compatibiliteit met andere laders...

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Sinds een paar weken/maanden last van een tikkend geluid bij het wegrijden icm sturen (met name naar links maar ook naar rechts). Herkent iemand dit?

Gisteren naar m'n dealer gebracht, die geeft aan dat het geluid bij de schokdempers vandaan komt en heeft deze in bestelling staan om te vervangen.

• ronald1963
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-08-2023
Mjaa schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:44:
Om van 38 procent naar 80 procent te komen met een snellader ben je een half uur kwijt en heb je 26 kW/h geladen. Van 10 naar 80 procent verwacht ik dat je minstens driekwartier kwijt bent aan tijd. De Megane is best een slome in de EV reeks.
Nou , als je ook de positieve ervaringen leest, en ik voeg er ook nog één aan toe, gaat het best snel.
Ten eerste helpt het als je ver leeg durft te rijden: De mijne begint dan (voorgeconditioneerd) op ca 120kW, stijgt naar ca 128kW rond de 20% en zakt naar ca 75kW bij 50%
Ten 2e: snelladen veroudert je accu. Renault is misschien defensief maar ik heb grafiekjes waaruit blijkt dat door de jaren hen Renaults 2x minder degeneren dan Tesla's of Nissans. Gemeten door bedrijf die leaseautos analyseert sinds 2014.
Als ik eens ver moet rijden is het bijv, 500 km. Dan thuis 100% opgeladen net voor vertrek, en tussen de middag, of bij nog ca 5% laadt ik even net voldoende om straks goed thuis te komen. Dan sta je niet lang aan de lader hoor.
Heb de auto nu precies 2 maanden en 9700km gereden, net terug van 3900km vakantie Zweden. Op de hele(!) vakantie was de extra tijd door laden (tov als we gewoon pause en benzine hadden), 4 tot 5 uur, Dat gaat nogal op die afstand. En in Dld heb ik stukken 130-160 op de ACC gereden als de afstand tot de volgende geplande Teslasnellader dat toevallig toestond. Heb je ook nog een beetje plezier
Gemiddelde kWh prijs op de hele rit, inclusief tijdelijk Tesla abo à 12,99 : € 0,262 ofwel € 0,0461 per km

• DeJos1985
ronald1963 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Ten 2e: snelladen veroudert je accu. Renault is misschien defensief maar ik heb grafiekjes waaruit blijkt dat door de jaren hen Renaults 2x minder degeneren dan Tesla's of Nissans. Gemeten door bedrijf die
Wil je die grafiekjes hier delen?

• bhuurne
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:40
Majesty schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:50:
Sinds een paar weken/maanden last van een tikkend geluid bij het wegrijden icm sturen (met name naar links maar ook naar rechts). Herkent iemand dit?

Gisteren naar m'n dealer gebracht, die geeft aan dat het geluid bij de schokdempers vandaan komt en heeft deze in bestelling staan om te vervangen.
Dit herken ik. De dealer gaat er volgende week naar kijken. Ben benieuwd of de dealer tot dezelfde conclusie komt.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
bhuurne schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:27:
[...]

Dit herken ik. De dealer gaat er volgende week naar kijken. Ben benieuwd of de dealer tot dezelfde conclusie komt.
Ben benieuwd! Vandaag langs geweest om 'm op te halen en er nog even over gepraat. Het geluid leek uit de linker schokdemper te komen, die is nu besteld en wordt onder garantie vervangen. Ze hadden het zelf nog nooit gezien bij mijn dealer. Maar then again, ze hadden ook nog nooit gehoord dat update 1.1.0 van openR link telkens failed. Ze keken me een beetje vreemd/wantrouwend aan, maar hebben 'm uiteindelijk geüpdatet via USB.

Van links naar rechts:
- openR link 1.1.0 die telkens vast liep en vervolgens niet meer wilde
- openR link 1.2 geïnstalleerd door dealer
- overzicht alle updates
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPpykWhAiscVOj7J6Vcrba2FvBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDTaNGqEe6MgnDy399EXtEt2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS_mAtA8dEL3BXasuuCOROLd9gA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zfy61fdIhoDDu4fuS7oUhIh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGfmEhlLCJHKQ6yaAPSBnE7UJqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NziEjsfbhFJEiLhcgsuWUMiW.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals hier al eerder is besproken denk ik niet dat het echt 1.2 betreft (die bestaat nog niet?), maar 1.1.2 maar dan met een andere naam. Security patch van Android is nog steeds dezelfde namelijk.

Overigens ook een pit in de ruit door een steentje op de snelweg helaas :(. Die hebben ze nagenoeg volledig kunnen wegwerken gelukkig.

[ Voor 34% gewijzigd door Majesty op 05-07-2023 22:13 ]

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:21

JanAd

Wind’s howling

Onze laadpaal is ondertussen geplaatst.
Mijn vriendin kan met haar Mini PHEV laden (de Countrymen laadt op 3,5kW). Maar als ik m’n Megane aansluit slaat de laadpaal uit. Zodra het laden gaat starten komt er een foutmelding op de paal (blauw/geel/groen ledjes die samen flikkeren).
Volgens de techniekers die de paal aangesloten hebben kan de paal laden aan 7,4kW, de LB is ook hierop ingesteld - hoewel wij maar een 1 fase aansluiting hebben.
Ik heb gisteren al met Cenenergy en LastMile gebeld, omdat er eerst een probleem was met m’n privé laadkaartje. Dat is opgelost, maar het laden kregen ze gisteren niet in orde.
Ik ga deze namiddag terug bellen, hebben jullie enige suggesties?

Als ik de installatie zo bekijk is de paal gezekerd op 32A, bij Hoofddiff. staat 63A.
De LB is van Inepro metering PRO380-mod. Als ik dat ding opzoek valt op dat deze bedoeld is voor 3 fases…
Lijkt me niet echt correct :|

[ Voor 3% gewijzigd door JanAd op 06-07-2023 07:10 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-11 20:50
Afgelopen week volgende fenomeen gehad.
's morgen 7:30 uur auto (63% accu) bij mijn werk ingeplugd op een Newmotion paal 11KW. Toen ik de auto rond 17:00 uur van de paal heb gehaald, was deze nog maar gevorderd tot 94%.
Dag erna aan zelfde paal was laadsnelheid weer normaal.

PS. auto was de dag er voor bij Renault geweest voor 30.000km beurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bushie op 06-07-2023 08:24 ]

• PWS-Megane
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11 08:18
JanAd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:08:
Onze laadpaal is ondertussen geplaatst.
Mijn vriendin kan met haar Mini PHEV laden (de Countrymen laadt op 3,5kW). Maar als ik m’n Megane aansluit slaat de laadpaal uit. Zodra het laden gaat starten komt er een foutmelding op de paal (blauw/geel/groen ledjes die samen flikkeren).
Volgens de techniekers die de paal aangesloten hebben kan de paal laden aan 7,4kW, de LB is ook hierop ingesteld - hoewel wij maar een 1 fase aansluiting hebben.
Ik heb gisteren al met Cenenergy en LastMile gebeld, omdat er eerst een probleem was met m’n privé laadkaartje. Dat is opgelost, maar het laden kregen ze gisteren niet in orde.
Ik ga deze namiddag terug bellen, hebben jullie enige suggesties?

Als ik de installatie zo bekijk is de paal gezekerd op 32A, bij Hoofddiff. staat 63A.
De LB is van Inepro metering PRO380-mod. Als ik dat ding opzoek valt op dat deze bedoeld is voor 3 fases…
Lijkt me niet echt correct :|
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Webasto pure, op 1 fase lukte het niet om de Megane te laden, toen alles al laten voorbereiden op 3 fase en nadat stedin de aansluiting had aangepast werkte alles.
In theorie zou de laadpaal 1 fase aansluiting ook ondersteunen, maar met de Megane werd dan 'lekstroom' geconstateerd

• BVice
de Megane kan prima op 1 fase laden. Of hij daadwerkelijk ook 1 fase 32A ondersteunt weet ik niet, dat heb ik nog niet getest. Maar 1x16A kan sowieso.
Maar zoals ook al blijkt uit het bericht van ZAPPI hierboven, is het laad-protocol bij Renault niet heel lekker geimplementeerd. Best kans dat wanneer de update komt, jouw probleem verholpen is.

Het is nogal een kostbare ingreep om heel je installatie te vervangen, terwijl je er vanuit was gegaan dat je ook op 1 fase kan laden.

NB kun je die load balancer er niet even tussenuit halen om te checken of het daar aan ligt?

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:21
Ik heb hier een ABB Terra AC-Wallbox en laad thuis op 1 fase, 32A, wat dus neerkomt op 7.4kW.
Vanwege de loadbalancer (rest van het huis gebruikt natuurlijk ook stroom) kom ik ongeveer uit op max 6.2kW.
Dus het kan wel, met een lader die goed compatibel is met de Megane.

[ Voor 18% gewijzigd door Schmoove op 06-07-2023 09:32 ]

• RoLeaf
BVice schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:23:
Of hij daadwerkelijk ook 1 fase 32A ondersteunt weet ik niet, dat heb ik nog niet getest.
De Megane kan dit inderdaad. Omdat je thuis bijna nooit een zekering van meer dan 32A kunt plaatsen zal een lader doorgaans iets lager zijn ingesteld. Ik haal hierdoor ook ca 6.2 kW (met een Zappi).

• TaxiGilbert
RoLeaf schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:11:
[...]

De Megane kan dit inderdaad. Omdat je thuis bijna nooit een zekering van meer dan 32A kunt plaatsen zal een lader doorgaans iets lager zijn ingesteld. Ik haal hierdoor ook ca 6.2 kW (met een Zappi).
Ik laad momenteel op mono-fase 25A, dus max 5.75kW. Werkt perfect, enige probleem met de Zappi is dat hij soms niet direct begint met laden ( maar zoals in eerdere post afwachten waarmee Renault afkomt als oplossing )

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:32
Mijn Megane laadt thuis met 6.9 kW, inderdaad 1 fase, 32A lader, staat op max 7.2 ingesteld, maar daadwerkelijke laadperformance zit op 6.9.

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-07 20:34
Net een weekje Duitsland achter de rug. Met de 8 maanden oude Megane 60 KW Optimum Charge zonder warmtepomp prima prestaties. Geen laadstress, vooral geladen langs de snelweg bij Autohof. Daar bijna altijd Tesla Superchargers,(ook voor niet-Teslarijders het goedkoopst, €0,50)
Ook met 22 KW geladen, ideaal. Met een uurtje laden 2 keer zoveel stroom als bij de 11 KW EV’s.
Via Chargemap plan je de route. Neem deze over in Google Maps en klaar.
Met 9 % over weer thuis aan de laadpaal tegen dynamisch tarief. Kortom erg tevreden met de Megane.

• Zjanzjak
Bushie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:23:
's morgen 7:30 uur auto (63% accu) bij mijn werk ingeplugd op een Newmotion paal 11KW. Toen ik de auto rond 17:00 uur van de paal heb gehaald, was deze nog maar gevorderd tot 94%.

o.O

Om en nabij 2 kW per uur dus, maar in eerste instantie zou ik het toch aan het laadpunt wijten dan aan je auto.

Waren de kosten voor de 30.000 km beurt conform de prijzen; https://onderhoud.renault.nl/prijzen/ ?

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

@hierboven, bedankt voor de info. Ze gaan mij straks terug bellen.
Ik ben benieuwd of er een oplossing uit de bus gaat komen. Ze zijn bij Cenenergy wel zeer vriendelijk aan de helpdesk, da’s toch al positief :P

Update: Bij Cenenergy zeggen ze dat de auto de laadsessies afbreekt… Het Zappi-verhaal dus ongeveer.
Ze gaan nog wel wat verder zoeken, maar wss heb ik een nutteloze laadpaal hangen (PHEV van partner kan wel laden). :(

[ Voor 35% gewijzigd door JanAd op 06-07-2023 13:49 ]

• Bushie
Zjanzjak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:59:
[...]

o.O

Om en nabij 2 kW per uur dus, maar in eerste instantie zou ik het toch aan het laadpunt wijten dan aan je auto.

Waren de kosten voor de 30.000 km beurt conform de prijzen; https://onderhoud.renault.nl/prijzen/ ?
Kosten weet ik niet is zakelijke lease. kreeg ook niet echt antwoord op de vraag wat ze nou eigenlijk doen bij zo'n "grote beurt", er zijn geen updates geïnstalleerd overigens.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31
Zo binnenkort mag ik ook de auto gaan rijden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IYM4MlBAbYJTnRAfQf6cu4NUTw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yWf2EqHG5FhpfL3PJGELh13z.png?f=user_large

5 maanden, prima zo.

Techno, met WP en HK

15x330 SW38

• BVice
JanAd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:03:
@hierboven, bedankt voor de info. Ze gaan mij straks terug bellen.
Ik ben benieuwd of er een oplossing uit de bus gaat komen. Ze zijn bij Cenenergy wel zeer vriendelijk aan de helpdesk, da’s toch al positief :P

Update: Bij Cenenergy zeggen ze dat de auto de laadsessies afbreekt… Het Zappi-verhaal dus ongeveer.
Ze gaan nog wel wat verder zoeken, maar wss heb ik een nutteloze laadpaal hangen (PHEV van partner kan wel laden). :(
dan zal het dus binnenkort met de update vanuit Renault verholpen zijn.

• DeJos1985
Iemand ervaring met een alfen paal en renault?

• BVice
Bushie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Kosten weet ik niet is zakelijke lease. kreeg ook niet echt antwoord op de vraag wat ze nou eigenlijk doen bij zo'n "grote beurt", er zijn geen updates geïnstalleerd overigens.
ZE A of ZE B service is rond de 200 euro.
Het is vooral een controle die ze doen, dus even uitlezen op storingen op de OBD, controleren of je remblokken nog OK zijn, controleren of de KVS geen gekke kleur heeft. Stelt allemaal weinig voor in ieder geval en voor zover ik weet komt er geen gereedschap of sleutelwerk aan te pas.
Daarnaast doen ze de voorgeschreven terugroepacties, als die open staan. Ik geloof dat ze het aanhaalmoment van de wielbouten en de portier bevestiging checken, dat waren openstaande terugroepacties voor veel meganes.

• BVice
DeJos1985 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:49:
al een jaar en vele duizenden kWh's aan de Alfen EVE geladen zonder enig probleem.

• Razer
Dikke prima, die hangt hier aan de muur :)

• Zjanzjak
Bushie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:31:
er zijn geen updates geïnstalleerd overigens.
Maar jij had al wat updates gekregen toch?
Ik zit hier nog steeds sinds aanschaf auto (half januari) zonder enige update.
Niet dat het boeit want alles functioneert goed.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Zjanzjak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:13:
[...]

Die updates (of het gebrek ervan) vond ik ook niet storend, alles werkte goed... Totdat onze laadpaal nu niet werkt |:(
Zondag komt een vriend met een Polestar even testen, dan zijn we zeker of het aan de Megane ligt.

• Bushie
Zjanzjak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:13:
[...]

ja laatste is van medio april zo uit mn hoofd

• BVice
JanAd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Die updates (of het gebrek ervan) vond ik ook niet storend, alles werkte goed... Totdat onze laadpaal nu niet werkt |:(
Zondag komt een vriend met een Polestar even testen, dan zijn we zeker of het aan de Megane ligt.
heb je al getest met een laadschema in de megane? Zodat hij niet direct begint met laden?

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

BVice schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:13:
[...]

heb je al getest met een laadschema in de megane? Zodat hij niet direct begint met laden?
Nee, maar zal het dadelijk eens proberen.

Edit: Nope, al tijdens het aftellen hoor je de laadpaal uitvallen. Auto toont ‘Controlle bezig’ en soms lijkt het laden een paar seconden te starten, maar dan hoor je de paal weer uitschakelen. Heel vreemd en knap vervelend…
De Renault app toont wel 4 laadsessies van 0,0 en eentje van 0,05kWh :? Mijn pogingen gisteren en eergisteren tellen voor 25 laadsessies 8)7 Waarbij er letterlijk niks is opgeladen.

[ Voor 47% gewijzigd door JanAd op 07-07-2023 13:33 ]

• BVice
oke...dit zit echt in het laadprotocol in de Megane (Mode 3 uit de IEC61851-1 als je het interessant vindt). Vaak heeft het te maken met timings van de state-transities. Bijvoorbeeld de auto die via dit protocolletje te vroeg of te laat aangeeft dat hij klaar is om te laden, en de laadpaal die er dan al wel of juist niet klaar voor is. Dus echt de 'handshake' tussen laadpunt en auto. Het is iets ingewikkelder dan bij een tost-ijzer ;)

Ik heb het heel sporadisch bij niet veel voorkomende merken laadpalen. Het kan vaak met een update aan de auto dan wel laadpaalkant worden opgelost.

• TaxiGilbert
TaxiGilbert schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:08:
---

Official statement on the Megane / zappi compatibility problems

A very productive meeting with Renault on Monday evening. There were a couple of follow up actions which is why I'm only posting now.

As I'm sure you are fully aware, we work extremely hard to make sure that zappi works with all EV's, providing reliable "eco-smart" charging.
Unfortunately, there have been some compatibility issues with the Megane E-Tech 100% electric EV with the connection dropping out or not charging at all.

The Renault team in the UK have been very quick to engage with us to diagnose the issue and this is now being looked after at global Renault level.

Since the initial problem was reported, we have been working with Renault to look into this fault and understand how it can be remedied. I'm pleased to report that we had a very productive meeting on Monday with the global Renault team in France and its engineering cohort where we went through how the zappi charger works and reviewed the tests that the Renault team have carried out with the zappi that we provided.

The tests have confirmed that zappi meets the requirements of the charging standard, IEC 61851-1 and it appears from the initial discovery from Renault’s global headquarters that some UK Megane E-Tech 100% customers will need a firmware update to allow the seamless charging with zappi. That update, which will be integrated and sent through Renault’s firmware-over-the-air (FOTA) update portal, will be tested extensively before launch to mitigate any further disruption to the valuable Megane E-Tech 100% customers. We understand that Renault are looking at how this can be expedited.

In the meantime, we’re continuing to keep in close contact with the Renault team, doing all we can to support the testing of the proposed new firmware to make sure that it works with all zappi's eco-smart features, and to work together to provide a reliable charging solution for all drivers.
It's now up to Renault to announce when the new firmware will be made available. This will take a few weeks to go through their quality and compliance process so unfortunately we can't give an indication to our customers of when this will be available. Hopefully it won't be very long.
Na het updaten van de firmware op de Zappi, begint mijn Megane ierdere keer direct te laden, dus dit ziet er goed uit. Ik gebruik geen uitgesteld laden, alleen direct inpluggen en gaan :) ,dus geen ervaring met fouten daarop...

• RoLeaf
PWS-Megane schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:37:
[...]
In theorie zou de laadpaal 1 fase aansluiting ook ondersteunen, maar met de Megane werd dan 'lekstroom' geconstateerd
Dit verklaart ook waarom in de UK er veel problemen zijn met openbare laadpalen (zie Zappi-forum) omdat deze daar vaak 1 fase zijn.

Ooit heb ik eens gehoord dat de Megane een aparte 1-fase lader had. Deze levert dan de problemen op bij verschillende laders.

Bij wisselstroom is bij een ideale stroomgebruiker het stroomverbruik (in Ampere - A) synchroon met de spanning (in Volt - V). Voedingen werken echter met korte pulsen vaak net voor of net na de doorgang door 0 V. Effect hiervan is dat het net vervuild wordt en dat er meer stroom (A) wordt verbruikt voor eenzelfde vermogen (in Watt - W). Hierdoor het lijkt of er stroom weglekt t.o.v. de ideale stroomverbruiker (dit is niet zo). Echter wordt de bekabeling zwaarder belast. Door de weerstand van de bekabeling kan dit verliezen opleveren waarbij de bekabeling warm wordt. Deze effecten dienen binnen grenzen te worden gehouden. De beveiliging van de laadpaal/wallbox grijpt bij de Megane in.

In het Zappi-forum heeft iemand de settings verruimd om dit probleem te omzeilen. Dit was een setting die ook nodig is voor een Zoë. Mogelijk is met deze ervaring binnen Renault te weinig gedaan bij de ontwikkeling van de Megane.

• RoLeaf
Bushie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:23:

Mijn hypotheses:
  • (In de garage) is een laadschema o.i.d. ingesteld
  • Het zou een laadplein kunnen zijn waarbij stroom wordt verdeeld over de verschillende auto's. Mogelijk is er geschakeld naar 1-fase en daar heeft de Megane problemen mee. In de garage konden ze ook vertellen dat storingen kunnen voorkomen als er een b.v. Tesla komt laden.
Als je wat meer te weten komt dan horen we het graag.

• Basselt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-10 19:38
Ik gebruik een Alfen single pro-line 11 kW. Met de standaard Renault laadkabel werkt ie prima op mijn Megane. Ik heb ook een langere laadkabel (12 m) en die heeft 1x goed gewerkt maar de volgende keren gaf de Renault een foutmelding (controleer verbinding) en ging bij het laadpunt van de auto een rode lamp knipperen. Ik heb de indruk dat deze foutmelding door de software in de auto wordt veroorzaakt. Wellicht geeft een toekomstige update verbetering.

OPGELOST: volgorde van aansluiten lijkt de oorzaak. Eerst laadpunt, daarna Megane en tenslotte starten laadproces ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Basselt op 14-07-2023 11:30 . Reden: Aanvulling ]

• Bushie
RoLeaf schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:37:
[...]

Mijn hypotheses:
  • (In de garage) is een laadschema o.i.d. ingesteld
  • Het zou een laadplein kunnen zijn waarbij stroom wordt verdeeld over de verschillende auto's. Mogelijk is er geschakeld naar 1-fase en daar heeft de Megane problemen mee. In de garage konden ze ook vertellen dat storingen kunnen voorkomen als er een b.v. Tesla komt laden.
Als je wat meer te weten komt dan horen we het graag.
nee geen laadschema,
laadpalen zijn van m'n werk niet ge-load-ballanced, volgende dag zelfde paal was laadsnelheid weer normaal.

• Mjaa
  • Niet online
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 10-07-2023 21:20 . Reden: Offtopic, het is hier geen AWM... ]

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:57
Mjaa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:13:
En inmiddels is de regering gevallen en zitten we met een overbelast energienetwerk en huizenmarkt.
Yup, elke keer hetzelfde. Nu raken we weer een jaar kwijt aan verkiezingen en coalitieonderhandelingen.

• Mjaa
  • Niet online
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 10-07-2023 21:20 . Reden: Offtopic, het is hier geen AWM... ]

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

En inmiddels is de regering gevallen en zitten we met een overbelast energienetwerk en huizenmarkt.
Je mag wel een paar regeringen van België hebben, wij hebben er toch genoeg… (en allemaal even onbekwaam).

Gelukkig hebben we allemaal een mooie Megane om ons mee te troosten ;)

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En wat heeft dit te maken met de Megane? Ik zie de link even niet.

• Zjanzjak
ebis schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:14:
En wat heeft dit te maken met de Megane? Ik zie de link even niet.
Niets maar toch reageren er mensen op clickbait uitspraken. :)

Zoals ik in juni al zei;
Zjanzjak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:10:
Grappig dat sommigen nog de moeite nemen om te reageren op loze clickbait uitspraken.
Waar vervolgens toch niet op gereageerd wordt. :)
Anyways.

Iemand al gemerkt dat als je een (willekeurig) raam helemaal opent door 1 klik op het knopje te geven, het bewuste raam helemaal open gaat maar als je dan nog een keertje op het knopje klikt dan zakt het raam nog een ministukje. Heel apart.

• Mjaa
  • Niet online
Knip

[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 11-07-2023 12:14 . Reden: Offtopic / 0 toegevoegde waarde ]

• Mjaa
  • Niet online
JanAd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:45:
[...]

Je mag wel een paar regeringen van België hebben, wij hebben er toch genoeg… (en allemaal even onbekwaam).

Gelukkig hebben we allemaal een mooie Megane om ons mee te troosten ;)
Weet ik alles van. Ik heb er zes jaar met plezier gewerkt en gewoond. Dat kwam vooral doordat mensen daar niet altijd met iedereen wil bemoeien en meer zelfstandig gedragen. Hier krijg je ongevraagd advies en weten ze het altijd beter. Het leuke vond ik altijd de wit rode kentekenplaten. Het eerst wat ik deed was een rode auto kopen. Ik zou het nu ook gedaan hebben, maar het ziet er niet uit met die gele platen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OU41UKGoRUAY8S17WUXyL68nG3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exoY5Xbzx1rfvR9qYL3ovWlG.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjXQnMLit3RF_FJO4Qr7s016P7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MXvsDtBGkuWKw6FGUpQHykHy.jpg?f=user_large

• Zjanzjak
Qua Zappi en de Megane kwam ik dit trouwens op de Engelse facebook pagina van de Megane tegen;

Magane and Zappi - I've got it to work!
Two times on the trot now!
1 - Between stopping your car and plugging the car in, do not let your car lock itself. Keep the door open and plug it in and make sure it's on custom timing for charging / programme is set.
2- Shut the door, walk away and lock the car. The light should still be flashing red.
3- After about 15 mins, when the car have fully put itself to sleep, Unlock and then lock the door.
The car will now charge at the programmed time.
As I say this method has now worked for both charges this week

• BVice
auto staat momenteel even bij een Renault serviceunt ivm de nu toch wel irritant wordende rammel in het interieur, en het verzoek om de max. ACC snelheid in ECO te wijzigen / in ieder geval de laatste firmware voor ACC te hebben.

Toen ik er vanmorgen heen reed kreeg ik spontaat de melding 'DC laden niet mogelijk' maar die was ook direct weer verdwenen. Heb die melding in het afgelopen jaar nog nooit gezien...hopen dat het daar bij blijft.

• Razer
BVice schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:15:
auto staat momenteel even bij een Renault serviceunt ivm de nu toch wel irritant wordende rammel in het interieur, en het verzoek om de max. ACC snelheid in ECO te wijzigen / in ieder geval de laatste firmware voor ACC te hebben.

Toen ik er vanmorgen heen reed kreeg ik spontaat de melding 'DC laden niet mogelijk' maar die was ook direct weer verdwenen. Heb die melding in het afgelopen jaar nog nooit gezien...hopen dat het daar bij blijft.
Volgens mij is met de recente software de ACC in Eco toch nog altijd limited op 100 km/h? Erg benieuwd naar je bevindingen straks. Ik ben ook nog update loos, met de auto die in februari door de dealer geleverd is. Jammer dat het update beleid niet zo makkelijk te doorzien is, af en toe mogen er nog wat wat zaken gepolished worden.

Afgelopen week enkele rit van 550km gemaakt, 3x is de hele ACC uitgevallen onderweg met de melding 'Rijhulpsystemen niet beschikbaar". Kwartier later werkt alles gewoon weer...

• BVice
Razer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Volgens mij is met de recente software de ACC in Eco toch nog altijd limited op 100 km/h? Erg benieuwd naar je bevindingen straks. Ik ben ook nog update loos, met de auto die in februari door de dealer geleverd is. Jammer dat het update beleid niet zo makkelijk te doorzien is, af en toe mogen er nog wat wat zaken gepolished worden.
net weer opeghaald en de ACC in ECO gaat inderdaad netjes naar 115 nu waar hij voorheen niet boven de 100 kan.
Wat betreft de rammel: ook deze werd erkend, en zoals hier (of op de facebook groep?) werd aangegeven moet er een nieuwe achterlicht unit in. Deze wordt besteld, levertijd onbekend. Maar dat heeft geen haast, ik rij er toch ook al een jaar mee.
Al met al prima geholpen bij Bochane.

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die had ik afgelopen zaterdag ook en daarna ook niet weer gezien. Gisteren even bij Tesla aan de snellader gehangen als test en geen probleem met laden. Hopen dat het hier inderdaad bij blijft.

• LaTiNo156
Hoe werkt het nou precies met de naar beneden klappende spiegels als je achteruit rijdt? Ik heb gepoogd om voor het achteruit rijden de spiegels omlaag te zetten, dan zou die dat toch moeten onthouden? Of moet ik nog een actie uitvoeren?

• RoLeaf
LaTiNo156 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:17:
Hoe werkt het nou precies met de naar beneden klappende spiegels als je achteruit rijdt? Ik heb gepoogd om voor het achteruit rijden de spiegels omlaag te zetten, dan zou die dat toch moeten onthouden? Of moet ik nog een actie uitvoeren?
Zie:
BVice schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:12:
[...]

Ik heb ook meedraaiende spiegels, inderdaad alleen de kant waarop je de stelknop laat staan. Ik heb een techno zonder vision pakket, alleen drive assist. ....

• BVice
LaTiNo156 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:17:
dus:
1. zet de auto in R. Stel de rechterspiegel af op iets wat jij graag wil bij achteruit rijden
2. zet de auto in D en stel de spiegel af voor normaal rijden
3. zorg dat het lampje voor de rechterspiegelselectie actief blijft

nu draait de spiegel mee afhankelijk of je in D of R zit.
NB ik weet niet of je tussen stap 1 en 2 de selectieknop even uit moet zetten. Dat zou kunnen.

• Razer
BVice schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:02:
[...]

net weer opeghaald en de ACC in ECO gaat inderdaad netjes naar 115 nu waar hij voorheen niet boven de 100 kan.
Ik ben nu heel erg benieuwd of dit een update van de ACC is, of een parameter die de garage veranderd heeft van 100 naar 115.

Zelf vind ik het ook erg irritant dat deze maar tot 100 kan, maar had nog nergens gelezen dat hier een update oid voor zou zijn. Volgens mij is Renault sowieso niet zo scheutig met de updates 🤣

• LaTiNo156
BVice schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:57:
[...]

dus:
1. zet de auto in R. Stel de rechterspiegel af op iets wat jij graag wil bij achteruit rijden
2. zet de auto in D en stel de spiegel af voor normaal rijden
3. zorg dat het lampje voor de rechterspiegelselectie actief blijft

nu draait de spiegel mee afhankelijk of je in D of R zit.
NB ik weet niet of je tussen stap 1 en 2 de selectieknop even uit moet zetten. Dat zou kunnen.
Ik meende dat ik het ook zo deed, morgen nog eens proberen.
Maar sowieso om het te laten werken moet de linker OF rechterknop ingedrukt zijn?

• BVice
LaTiNo156 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:35:
[...]

Ik meende dat ik het ook zo deed, morgen nog eens proberen.
Maar sowieso om het te laten werken moet de linker OF rechterknop ingedrukt zijn?
De rechter ja. Maar die kun je gewoon altijd ingedrukt houden. Dan brandt er ook een verklikkertje bij

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
LaTiNo156 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:35:
Klopt. Wil je dat de linker spiegel verdraait bij het achteruit rijden, dan moet de linker knop zijn ingedrukt. Voor de rechter spiegel de rechter knop.

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 10:19
Ik heb de laatste weken een behoorlijke ruzie met Android Auto.
Ik heb op mijn telefoon (Samsung Galaxy S22), en volgens mij ook in de auto ingesteld dat Automatisch verbinding maakt.
Dat doet het ook in de helft van de gevallen. Dan vindt de auto mijn telefoon en dan werkt alles prima.

Maar in de andere helft van de keren niet. Ik heb nog niet kunnen uitvinden wat de omstandigheden zijn. Eerst dacht ik dat het door de parkeergarage kwam waarin ik stond. Maar gister deed AA het ook niet in de open lucht.
Het irritante is dat op het scherm steeds de melding komt dat ik op mijn telefoon iets moet doen als ik stil sta. Maar op mijn telefoon is niets te vinden wat ik moet bevestigen. Ook niet als ik stil sta en/of de auto uitschakel.
Deze melding komt de eerste 5 minuten tijdens een rit steeds maar terug, vooral in het zoekveld van google maps, en vaak springt het scherm dan ook naar een leeg scherm van de AA.
Het bijzondere is dat op het Google Maps scherm wel mijn spotify gaat werken (met een AA icoontje, niet met het Spotify icoontje), maw de auto ziet mijn telefoon wel, en kan er kennelijk ook gegevens af halen.

Ik heb alle verschillende keren op mij telefoon de bluetooth van de auto verwijderd, en ook in AA op mijn telefoon de Megane verwijderd. Als ik dan opnieuw opstart gaat het ook weer goed. Maar dat vind ik wel een omslachtige manier!

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? Of een sublieme oplossing?

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Visje99 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:04:
Ik heb de laatste weken een behoorlijke ruzie met Android Auto.
...
Het bijzondere is dat op het Google Maps scherm wel mijn spotify gaat werken (met een AA icoontje, niet met het Spotify icoontje), maw de auto ziet mijn telefoon wel, en kan er kennelijk ook gegevens af halen.
...
Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? Of een sublieme oplossing?
Ik heb al problemen met Android Auto vanaf het begin (september vorig jaar). Met de laatste update R-link 1.0.2) is het helaas verergert. Met als toppunt dat het geregeld voorkomt dat de auto aangeeft dat ik de instructies op mijn telefoon moet volgen, en mijn telefoon aangeeft dat ik de instructies op het scherm van de auto moet volgen ...

Wat lijkt te helpen, is om na het aanzetten van de auto even niets te doen en te wachten totdat AA goed verbinding heeft gemaakt. Dat gaat meestal in twee keer: er is verbinding, het AA-scherm wordt ook opgebouwd, de verbinding wordt verbroken, en opnieuw tot stand gebracht. Dan pas een bestemming invoeren, de auto in D of R zetten etc. Handig is anders.

Wat het verbinden lijkt te bemoeilijken, zijn onder andere:
- een slechte verbinding met het netwerk door de telefoon
- een korte periode tussen aankomst en vertrek, bijvoorbeeld na het boodschappen doen

Mocht het niet lukken om AA opgestart te krijgen, dan helpt het meestal om het infotainment systeem van de auto opnieuw op te starten.

• Zjanzjak
ebis schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:56:

Die had ik afgelopen zaterdag ook en daarna ook niet weer gezien. Gisteren even bij Tesla aan de snellader gehangen als test en geen probleem met laden. Hopen dat het hier inderdaad bij blijft.
Nee, het blijft hier niet bij. ;) Maar wees gerust, het is niets meer dan de melding (als het rap weer verdwijnt).
Vanochtend toevallig voor de 3de keer (wagen sinds half januari in bezit) meegemaakt, eerste keer snel daarna gecontroleerd of ik nog kon snelladen, en dat kon, nu haal ik mijn schouders er bij op.

Alle3 de keren gebeurde het als ik de auto start, even 1 a 2 seconden die melding en weg was het.
Zo zijn er nog een paar kleine glitches die ik voor lief neem.
Vorige week weer een nieuwe, beeld bleef hangen van de achteruit rij camera bij het achteruit rijden (duh).
Nadat ik weer een stukje vooruit ging en weer achteruit was het weg en deedtie het weer.

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-11 09:57
BVice schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Wat betreft de rammel: ook deze werd erkend, en zoals hier (of op de facebook groep?) werd aangegeven moet er een nieuwe achterlicht unit in. Deze wordt besteld, levertijd onbekend. Maar dat heeft geen haast, ik rij er toch ook al een jaar mee.
Al met al prima geholpen bij Bochane.
Potverdorie, die update moet ik hebben. Ik vind eco modus een stuk makkelijker rijden maar omdat ik veel op de snelweg ben is die grens van 100 totaal niet handig en zelfs onveilig.

Ben net de 12k voorbij en eind vd maand nog een tripje naar Zwitserland. Dan maar ff een afspraak inplannen voor als ik terug ben! Kunnen ze gelijk een kleine beurt doen - de auto is van juni vorig jaar al heb ik hem sinds maart ofzo. De remmen piepen soms ook :(

• BVice
vayshen schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:11:
[...]

Potverdorie, die update moet ik hebben. Ik vind eco modus een stuk makkelijker rijden maar omdat ik veel op de snelweg ben is die grens van 100 totaal niet handig en zelfs onveilig.

Ben net de 12k voorbij en eind vd maand nog een tripje naar Zwitserland. Dan maar ff een afspraak inplannen voor als ik terug ben! Kunnen ze gelijk een kleine beurt doen - de auto is van juni vorig jaar al heb ik hem sinds maart ofzo. De remmen piepen soms ook :(
Lange wachttijden voor reparatie en onderhoud helaas…
Ik heb m’n eerste beurtje al wel gehad bij 30.000km.
Ik rij eigenlijk nooit in eco maar had gehoopt dat ook de verkeersbordenherkenning naar een iets hoger niveau zou gaan met een update maar dat lijkt nog niet het geval.
Kun je om harder in ECO te gaan niet je PERSO modus helemaal instellen als eco modus, dus met alle instelingen op ECO? Of is de ACC dan ook gelijk beperkt?

Piepende remmen is een EV dingetje, ze worden te weinig echt gebruikt en dan gaat stof en viezigheid zich ophopen. Keertje de hogedrukreiniger achter de wielen doen en wat vaker goed hard remmen…

[ Voor 15% gewijzigd door BVice op 10-07-2023 23:16 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vraagje: een laad kabel voor een gewoon stopcontact vraagt Renault vrolijk 500+ euro voor.

Nu zag ik op Marktplaats dat er alternatieven zijn voor veel minder geld. Iemand ervaring met die alternatieven?

ik weet het, je moet zo’n kabel niet willen gebruiken, maar nood kan soms wet breken ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Pietervs schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 00:49:
Vraagje: een laad kabel voor een gewoon stopcontact vraagt Renault vrolijk 500+ euro voor.

Nu zag ik op Marktplaats dat er alternatieven zijn voor veel minder geld. Iemand ervaring met die alternatieven?

ik weet het, je moet zo’n kabel niet willen gebruiken, maar nood kan soms wet breken ;)
De Granny Charger in combinatie met zonnepanelen is net heel nuttig imo. De auto vraagt doorgaans minder stroom dan wat je panelen/omvormer op zonnige dagen opbrengt. Dus je laadt ‘gratis’ en zeker in BE met ons geweldige capasiteitstarief is traag laden veel voordeliger dan alles volpompen aan 7Kw of meer.

Ik gebruik er eentje die van een Mini Cooper komt. Werkt prima.

• BVice

ik heb er eentje van de LIDL, fancy ding en werkt ook prima.
Het is deze, was onlangs in de aanbieding maar nu alsnog een betere deal dan bij Renault: https://www.lidl.nl/p/ult...l_D4tMiEk5hRoC7dcQAvD_BwE

• Zjanzjak

Ik heb onderstaande (wel een stuk goedkoper, dat heb je wel eens als je goede connecties hebt ;)) ;

https://evplug.eu/collect...ko?variant=37700644634785

Instelbaar en doet zijn werk goed, al de nodige keren mee opgeladen thuis.
Wel op max 12A aangezien het op een gedeelde groep zit.

Zou trouwens wel voor een beetje kwaliteit gaan, want ja (ook al te lezen in een ander topic);
https://www.omroepflevola...to-s-previewDpCx48bVPL@NK

Goedkope laadkabels verhogen kans op brand
Brand in een elektrische auto ontstaat vaak door kortsluiting. Volgens autohandelaar Ben van Tilburg, die ook elektrische auto’s verkoopt, kan brand gemakkelijk voorkomen worden. "Vooral goede laadkabels gebruiken. Originele", waarschuwt hij. "Maar ook een goede laadinstallatie is belangrijk. Het gaat meestal mis als mensen imitatie-spullen of een heel goedkoop verlengstukje kopen. Dan ontstaat er kortsluiting."

Oh ja, van de facebook Megane groep, Sjors ten Tije van de VER heeft het volgende verzoek:

Beste mede-Megane-rijders,
Bij de Vereniging Elektrische Rijders (VER, www.evrijders.nl) rijden we momenteel in een Renault Megane Iconic EV60. Om te testen en te ervaren, maar ook om andere geïnteresseerden kennis te laten maken met het model en hen te vertellen over hoe het is met deze elektrische auto. Daar maken we dan ook wat foto's en wat videomateriaal van.
Nu lijkt het ons ook leuk om met een Megane-rijder wat ervaringen te delen. Hoe ervaar je de auto, wat is je verbruik, wat zijn volgens jou plus- en minpunten, etcetera? Dat verpakken we dan in een artikel en een korte video, om mensen te informeren over elektrisch rijden en specifiek de Renault Megane!
Lijkt het je leuk om daaraan mee te werken, stuur mij dan even een mailtje via sjorstentije@evrijders.nl. Dan neem ik contact met je op zodat we deze maand nog even samen kunnen gaan zitten!

Grijp je kans @Bushie ! :P

[ Voor 24% gewijzigd door Zjanzjak op 11-07-2023 08:45 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 99 Laatste