Mjaa schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:44:
Om van 38 procent naar 80 procent te komen met een snellader ben je een half uur kwijt en heb je 26 kW/h geladen. Van 10 naar 80 procent verwacht ik dat je minstens driekwartier kwijt bent aan tijd. De Megane is best een slome in de EV reeks.
Nou , als je ook de positieve ervaringen leest, en ik voeg er ook nog één aan toe, gaat het best snel.
Ten eerste helpt het als je ver leeg durft te rijden: De mijne begint dan (voorgeconditioneerd) op ca 120kW, stijgt naar ca 128kW rond de 20% en zakt naar ca 75kW bij 50%
Ten 2e: snelladen veroudert je accu. Renault is misschien defensief maar ik heb grafiekjes waaruit blijkt dat door de jaren hen Renaults 2x minder degeneren dan Tesla's of Nissans. Gemeten door bedrijf die leaseautos analyseert sinds 2014.
Als ik eens ver moet rijden is het bijv, 500 km. Dan thuis 100% opgeladen net voor vertrek, en tussen de middag, of bij nog ca 5% laadt ik even net voldoende om straks goed thuis te komen. Dan sta je niet lang aan de lader hoor.
Heb de auto nu precies 2 maanden en 9700km gereden, net terug van 3900km vakantie Zweden. Op de hele(!) vakantie was de extra tijd door laden (tov als we gewoon pause en benzine hadden), 4 tot 5 uur, Dat gaat nogal op die afstand. En in Dld heb ik stukken 130-160 op de ACC gereden als de afstand tot de volgende geplande Teslasnellader dat toevallig toestond. Heb je ook nog een beetje plezier
Gemiddelde kWh prijs op de hele rit, inclusief tijdelijk Tesla abo à 12,99 : € 0,262 ofwel € 0,0461 per km