Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 45 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Om de accu van 60 Kw helemaal vol te krijgen zou je ruim een uur nodig hebben, maar aangezien je accu al voor 43 procent geladen is zal dat dan op een half uur uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Dat is dan voor 21 kWh bij Shell en een half uur wachten 12 euro ex BTW haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Dan kan je 200 km rijden en staat je je accu weer op 43 procent. Dus voor zeg een volle tank diesel van 60 euro waar je 700 km ver komt moet je met een electrische auto minstens drie keer aan de snellader staan en ben je twee uur kwijt en een bedrag van zeg 45 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mjaa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:15:
Dan kan je 200 km rijden en staat je je accu weer op 43 procent. Dus voor zeg een volle tank diesel van 60 euro waar je 700 km ver komt moet je met een electrische auto minstens drie keer aan de snellader staan en ben je twee uur kwijt en een bedrag van zeg 45 euro.
Natuurlijk zijn er minpunten te benoemen voor elektrisch rijden. En het zou zeker fijn zijn, als snelladen nog sneller gaat.

Maar in de praktijk is het niet zo negatief, ik rij nu bijna 4 jaar elektrisch en heb er 85000km op zitten. Daarvan heb ik hooguit 3000 km bij een snellader geladen. De rest is geladen terwijl ik lig te slapen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
Mjaa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:09:
Dat is dan voor 21 kWh bij Shell en een half uur wachten 12 euro ex BTW haha
Mnee, of je doet je huiswerk en laadt met Freshmile, zit je rond de 6,50 euro incl. BTW.

Stel dat ik bij Breukelen ga laden;
https://charge.freshmile.com/location/NLTNMGLTRITPK0012010

Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:21

JanAd

Wind’s howling

Diederik schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Natuurlijk zijn er minpunten te benoemen voor elektrisch rijden. En het zou zeker fijn zijn, als snelladen nog sneller gaat.

Maar in de praktijk is het niet zo negatief, ik rij nu bijna 4 jaar elektrisch en heb er 85000km op zitten. Daarvan heb ik hooguit 3000 km bij een snellader geladen. De rest is geladen terwijl ik lig te slapen.
Idd, ik heb de eerste maand wat AC-laadpalen geprobeerd in de regio omdat het toen 'nieuw' was, maar de laatste 2 maanden heb ik bijna uitsluitend thuis geladen. Een flink deel daarvan op eigen opgewekte energie. Dus het opladen kost mij bijna niks.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Wat voor laders gebruiken jullie met je megane? Lees problemen met zappi’s. Wat zijn wel werkende alternatieven?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Laatst online: 10:31
Japie.G schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:04:
Wat voor laders gebruiken jullie met je megane? Lees problemen met zappi’s. Wat zijn wel werkende alternatieven?
Ik heb een ABB Terra. Werkt uitstekend. Heeft een loadbalancer, je kan laadtijden en het aantal ampère instellen. Prima app ook. Lader is te bereiken via ethernet, wifi en bluetooth.
https://new.abb.com/low-v...plying-with-iec-standards

[ Voor 7% gewijzigd door Schmoove op 18-06-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik gebruik de granny-charger van de bedrijfswagen van m'n vriendin.
Normaal gezien kwam hier woensdag na bijna een jaar de Cenenergie laadpaal. 3,5kW op 1 fase, dus niet echt een upgrade... maar die is weeral uitgesteld.
Wij konden de paal niet kiezen, die komt via het werk van de vriendin zodat haar laadbeurten terug betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
DeJos1985 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:53:
[...]

Welke leasing zit je? (BE of NL?) Ben benieuwd naar hun antwoord want ik ga wel regelmatig moeten snelladen. En aan 35kW is dat niet echt OK.
Leaseplan (NL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reet Petite
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-08 08:20
Easee, prima lader met loadbalancing en met prima app.

Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Mnee, of je doet je huiswerk en laadt met Freshmile, zit je rond de 6,50 euro incl. BTW.

Stel dat ik bij Breukelen ga laden;
https://charge.freshmile.com/location/NLTNMGLTRITPK0012010

Haha.
OK nog maar eens een pasje bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-08 11:23
Ter info,

Mocht iemand overwegen om de verlichte instaplijsten aan te schaffen, niet doen!

Worden erop geplakt met tape, werken op batterijtje (universeel Renault producten), sluiten matig aan op de vorm van de dorpel, tape laat los en dorpel is bekrast tijdens montage. Kwam er vandaag achter tijdens het wassen van de auto. Mailtje naar garage is verzonden, benieuwd hoe ze t oppakken. Liefst dingen er weer af en geld terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0LW4F5PN6boZsxywQ6lQxBjnhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thun6q6drVuONiVtG7oewPUG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVCVHVBvBxI7kPtmbsO5UHkVHyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDbw7yTG5iHkiRplUwjCtSoR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Ruud1988 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:30:
Ter info,

Mocht iemand overwegen om de verlichte instaplijsten aan te schaffen, niet doen!

Worden erop geplakt met tape, werken op batterijtje (universeel Renault producten), sluiten matig aan op de vorm van de dorpel, tape laat los en dorpel is bekrast tijdens montage. Kwam er vandaag achter tijdens het wassen van de auto. Mailtje naar garage is verzonden, benieuwd hoe ze t oppakken. Liefst dingen er weer af en geld terug.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat had ik al nagevraagd en wist dat dit op batterijen was. Beetje raar concept. Ook niet gekozen owv de batterijen en eventueel beschadigingen.

Heb wel een trekhaak met fietsendragen meebesteld. Benieuwd hoe voorzichtig de trekhaak gemonteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud1988
Shell recharge vanuit t werk, werkt prima. Ook I.c.m. load balancing (huis heeft voorrang op de laadpaal qua stroom). Behalve dat de monteurs hem niet goed bevestigd hadden en t ding zomaar van de muur afviel _O- . Zelf fatsoenlijk bevestigd en Shell had direct n.a.v. mijn mail met wat er gebeurd was de onkosten (tijd en materiaal) vergoed. Heel netjes want dat hadden ze niet hoeven doen omdat ik op eigen initiatief in t weekend de paal opnieuw gemonteerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
DeJos1985 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:55:
[...]

Dat had ik al nagevraagd en wist dat dit op batterijen was. Beetje raar concept. Ook niet gekozen owv de batterijen en eventueel beschadigingen.

Heb wel een trekhaak met fietsendragen meebesteld. Benieuwd hoe voorzichtig de trekhaak gemonteerd wordt.
Ik heb de afneembare trekhaak, bevalt prima. Je moet er wel handigheid in krijgen en een beetje onder de auto gaan hangen. Eerste keer gaat stroef, beetje vet op de pen van de trekhaak die de auto ingaat doet wonderen. Ik zou bij de garage even om uitleg vragen en het zelf ter plekke ook een paar keer proberen. Er zit zo’n slotje op die trekhaak en een soort draaiknop met veer erin die voor montage precies in de juiste stand moet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ruud1988 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:30:
Ter info,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ze al een tijdje, helemaal geen klachten over. Ik vind ze erg mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvuWS7p1Bv5EtiitYPlOCOwwa4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByBfN6DzG4dwLXQLisZyzY87.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
JanAd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]
Ah ok. Ik vond t er ook mooi uitzien alleen de montage is me erg tegengevallen en had gehoopt dat t wat beter zou aansluiten allemaal. Ook ben ik bang dat na verloop van tijd de naadjes die je hebt tussen de verlichte dorpel en de dorpel van de auto vol komen te zitten met vuil. T is toch best een dik ding (zeker 1cm). Ik had gehoopt dat t meer als een soort optie “permanent” in de dorpel gemonteerd zou worden, maar misschien was dat ook wel een valse hoop omdat er nergens in de dorpel een indicatie voor was dat dat mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Reet Petite schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Deze is uit de handel genomen toch?
Schmoove schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb een ABB Terra. Werkt uitstekend. Heeft een loadbalancer, je kan laadtijden en het aantal ampère instellen. Prima app ook. Lader is te bereiken via ethernet, wifi en bluetooth.
https://new.abb.com/low-v...plying-with-iec-standards
Ziet er ook goed uit. Thanks voor de tips allen.

[ Voor 52% gewijzigd door Japie.G op 19-06-2023 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueberry00
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-05 13:38
Ik heb een Wallbox laten installeren. Gezien de fiscale regeling in België was het (en is het denk ik nog steeds momenteel) een no-brainer om een laadpaal thuis te laten installeren.

Ik ben heel tevreden over de Wallbox _/-\o_ : hij doet aan load balancing en heeft een "eco smart"-functie waardoor ie ook alleen kan laden als je teruggeeft aan het net. Heel handig, want met nieuwe zonnepanelen hier, heb je nooit meer recht op terugdraaiende teller.
--> alle functies van de Wallbox werken in 95% van de gevallen heel vlot en juist - op mijn reële verbruikersstatistieken bij de energieleverancier zie ik dan mooi een nulcurve staan op zonnige dagen, en een heel goed gevulde batterij in de wagen :)

Er zijn een aantal kleine werkpuntjes, zoals de Ampère instellingen die je niet kan enten op "eco smart" versus manueel of gepland laden ('s nachts wil ik aan lager ampère laden om piekverbruik te vermijden):; dit moet je steeds manueel opnieuw instellen. Gaat vlot, maar toch... Maar ik vermoed dat dit met app-updates wel nog komt.
--> zo vergeet ik toch nu en dan het ampère aan te passen bij laden 's nachts en heb ik plots toch een grote piek die uren en zijn alle andere manuele aanpassingen van die maand voor niets 8)7 (is tot nu toe enkel een probleem in BE)

Eerlijk wel: mocht het fiscaal voordeel er niet zijn, weet ik niet of ik die kost van 1500 + EUR wel zou aanraden in mijn situatie. Veel thuiswerk en dus overdag thuis zodat ik met een granny charger eigenlijk ook wel uit de voeten zou kunnen.

Maar een laadpunt is natuurlijk ook sowieso wel keuriger, en als we op reis vertrekken, weet je 100% zeker dat je binnen een paar uur volledig vol kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

ik heb op dit moment een 11kw lader van het merk BESEN, werkt perfect, kost niets, maar kan ook verder niets. Ik voorzie piekbelastingen straks in de winter als ook de warmtepomp continu draait. Ik wil dus sowieso iets met load balancing. En als hij kan afstemmen op laden op Solar overproductie zou dat super zijn. Daar zag ik de Zappi voor. Echter lees ik allerhande verhalen dat de megane niet overweg kan met de Zappi op zonnestroomstrand. Blijkbaar werkt de lader van wallbox dus wel goed op die modus bij de megane?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueberry00
Japie.G schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:29:
ik heb op dit moment een 11kw lader van het merk BESEN, werkt perfect, kost niets, maar kan ook verder niets. Ik voorzie piekbelastingen straks in de winter als ook de warmtepomp continu draait. Ik wil dus sowieso iets met load balancing. En als hij kan afstemmen op laden op Solar overproductie zou dat super zijn. Daar zag ik de Zappi voor. Echter lees ik allerhande verhalen dat de megane niet overweg kan met de Zappi op zonnestroomstrand. Blijkbaar werkt de lader van wallbox dus wel goed op die modus bij de megane?
Ja, voor zover mijn ervaring gaat. Ik laad sinds februari thuis met de Megane en Wallbox Pulsar (bijna nooit publieke laadpaal) en heb nog nooit een probleem gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door blueberry00 op 19-06-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Zjanzjak schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:20:
Even vraagje over de 'flippers' van regeneratief remmen, eentje 'klikt' niet meer zo lekker.
Normaliter voel ik duidelijk de klik en is het mij duidelijk in welke stand ik zit qua regeneratief remmen, maar nu lijkt het wel of er bij eentje dus iets tussen zit ofzo, soms voel ik het klikje niet meer zo goed.

Zou teflonspray een oplossing kunnen zijn?

P.S. uiteraard kan ik het ook in het display zien in welke stand ik zit maar ik hou mijn ogen liever op de weg. ;)
Zjanzjak schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:51:
Teflonspray! Daarvoor even met spuitbusje perslucht in de weer geweest.
Maar hij klikt weer als een malle. _/-\o_
5 maanden verder en nu begon de andere 'flipper' wat kuren te vertonen, teflonspray deed zijn werk weer.
Gelijk de andere flipper ook maar gedaan en dat pieletje achter het laadklepje.
Kunnen we er weer even tegen aan!

Iets meer dan 9500 km er op zitten nu en alles nog dik in orde, de rare glitches af en toe daargelaten.
En dat voor een wagen die vrijdag de 13e (januari) is afgeleverd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 09:17
Reet Petite schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Prima lader inderdaad maar slim is hij nog niet helemaal. Ik heb hem gekocht om overtollige energie uit mijn zonnepanelen te gebruiken maar dat is nog in beta versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Ik heb een auto gekocht om vrij de wereld rond te reizen en niet om elke keer aan de thuislaadpaal te zetten. Als je de auto enkel voor huis naar werk of supermarkt gebruikt, kan ik een lader thuis wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Een elektrische auto met een caravan erachter lijkt me niet kunnen. Vooral de Megane trekt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Hooguit een carbonfietsje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Ik zie dat de nieuwe Rafale met Android Automotive 12 geleverd wordt.. Ik ben benieuwd wanneer deze update naar de megane komt. (als die komt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Japie.G schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:56:
Ik zie dat de nieuwe Rafale met Android Automotive 12 geleverd wordt.. Ik ben benieuwd wanneer deze update naar de megane komt. (als die komt...)
Het is mss niet echt een discussie voor hier, maar ik snap totaal niet waarom Renault zoveel 'full-hybrides' blijft uitbrengen. Waarom zijn er geen plugin-varianten meer van deze wagens? Zelfs van de Captur is de plugin versie verdwenen precies.
Buiten de Renault 5 zit er ook geen andere EV aan te komen zover ik gelezen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 13:22
JanAd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:18:
[...]

Het is mss niet echt een discussie voor hier, maar ik snap totaal niet waarom Renault zoveel 'full-hybrides' blijft uitbrengen. Waarom zijn er geen plugin-varianten meer van deze wagens? Zelfs van de Captur is de plugin versie verdwenen precies.
Buiten de Renault 5 zit er ook geen andere EV aan te komen zover ik gelezen heb.
Daarom ;) https://www.autoweek.nl/a...-nemen-afstand-van-phevs/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:18
Mjaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
Ik heb een auto gekocht om vrij de wereld rond te reizen en niet om elke keer aan de thuislaadpaal te zetten. Als je de auto enkel voor huis naar werk of supermarkt gebruikt, kan ik een lader thuis wel begrijpen.
dit is een beetje een vreemde redenerng. Dan heb je ook geen huis neem ik aan, waarom zou je maandelijks huur/hypotheek betalen als je vrij de wereld rond wil reizen?
Stel er kwam benzine uit je kraan thuis, zou je dan alsnog naar een tankstation gaan rijden? Natuurlijk neem je een thuislader als je 1. een huis hebt en 2. op je eigen terrein kan parkeren. Dat staat los van wat je met je auto doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Grappig dat sommigen nog de moeite nemen om te reageren op loze clickbait uitspraken.
Waar vervolgens toch niet op gereageerd wordt. :)

Anyways;
JanAd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:18:
Ehm....

https://www.autoweek.nl/a...enic-vision-op-naar-2024/

Met waterstof! :P
Alhoewel ik denk dat dat niet zal gaan gebeuren met deze wagen en het bij EV blijft.

En dan weer echt on topic; Welke banden (met enig EV-kenmerk) kunnen er nog meer op de huidige velg?
Ik heb nu dus de GoodYears (215/45/r20) op mijn Techno uitvoering maar kan even niets anders vinden dan de Michelin's E primacy die dezelfde maat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30

Sr_Ogel

Klop klop klop

Mjaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
Elke reis begint thuis met een volle accu. De meeste tripjes zullen tegenwoordig op 1 accu lading te doen zijn. Net voor de buitenland tripjes moet je aan de snellader. De meeste mensen kopen voor dat laatste niet specifiek een auto. Hooguit de mensen die zelf een caravan hebben kiezen daar een auto bij. Voorlopig is een caravan achter een EV naar zuid Frankrijk een uitdaging weggelegd voor puristen.

Dus ja iedereen met de mogelijkheid van thuisladen maakt het zich zelf gewoon makkelijker, ongeacht gebruik, om thuis te laden. Ik zou geen enkele reden weten waarom iemand dit niet zou aanleggen. Ondanks hoge energieprijzen laad ik nog altijd goedkoper dan aan de openbare laadpaal. Dus de energietarieven zijn ook geen argument om het niet te doen.

Ik heb de enige BEV in de straat, de openbare paal is ooit door een voormalige buurman aangevraagd. Ondanks dat, heb ik zelf de mogelijkheid om vanuit huis te laden gerealiseerd. Dit houdt de paal vrij voor mensen die niet thuis kunnen laden. Inmiddels staan er 6 verschillende auto's vsn omliggende straten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Schmoove
Zjanzjak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:10:
Grappig dat sommigen nog de moeite nemen om te reageren op loze clickbait uitspraken.
Waar vervolgens toch niet op gereageerd wordt. :)

Anyways;

[...]

Ehm....

https://www.autoweek.nl/a...enic-vision-op-naar-2024/

Met waterstof! :P
Alhoewel ik denk dat dat niet zal gaan gebeuren met deze wagen en het bij EV blijft.

En dan weer echt on topic; Welke banden (met enig EV-kenmerk) kunnen er nog meer op de huidige velg?
Ik heb nu dus de GoodYears (215/45/r20) op mijn Techno uitvoering maar kan even niets anders vinden dan de Michelin's E primacy die dezelfde maat hebben.
Keuze te over:
  • Pirelli / P Zero / 215/45 R20 95 W (PZ4), XL, S.C.
  • Hankook / Ventus Prime4 K135 / 215/45 R20 95 W XL
  • Imperial / Ecosport 2 / 215/45 R20 95 Y XL
  • Continental / EcoContact 6 / 215/45 R20 95 T XL, FR, (+), ContiSeal
  • Bridgestone / Turanza Eco / 215/45 R20 95 T XL, FR, (+), SLT
  • Bridgestone / Potenza S001 / 215/45 R20 95 W XL, FR, *
  • Goodyear / Efficientgrip Performance / 215/45 R20 95 T XL, FP, R, SealTech
  • Goodyear / Efficientgrip Performance / 215/45 R20 95 T XL, FP
  • Michelin / E Primacy / 215/45 R20 95 T XL
  • Michelin / E Primacy / 215/45 R20 95 T XL, SelfSeal
  • Michelin / Pilot Sport 4 S / 215/45 R20 95 Y XL, ZR
Tip, kies er een met FR, FP of MFS in de code. Die hebben een velgen beschermende rand. Kan je nog wel eens redden bij het raken van een stoeprand.

[ Voor 4% gewijzigd door Schmoove op 20-06-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Schmoove schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:32:

Keuze te over:
  • Bridgestone / Turanza Eco / 215/45 R20 95 T XL, FR, (+), SLT\Goodyear
Tip, kies er een met FR in de code. Die hebben een velgen beschermende rand. Kan je nog wel eens redden bij het raken van een stoeprand.
Oh wow, dankjewel!
Wat een keuze ook, de tip (FR in de code) hou ik zeker in het achterhoofd.

Dan toch aardig nog wat keuze voor de Megane, niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 11:45
blueberry00 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb een Wallbox laten installeren. Gezien de fiscale regeling in België was het (en is het denk ik nog steeds momenteel) een no-brainer om een laadpaal thuis te laten installeren.

Ik ben heel tevreden over de Wallbox _/-\o_ : hij doet aan load balancing en heeft een "eco smart"-functie waardoor ie ook alleen kan laden als je teruggeeft aan het net. Heel handig, want met nieuwe zonnepanelen hier, heb je nooit meer recht op terugdraaiende teller.
--> alle functies van de Wallbox werken in 95% van de gevallen heel vlot en juist - op mijn reële verbruikersstatistieken bij de energieleverancier zie ik dan mooi een nulcurve staan op zonnige dagen, en een heel goed gevulde batterij in de wagen :)

Er zijn een aantal kleine werkpuntjes, zoals de Ampère instellingen die je niet kan enten op "eco smart" versus manueel of gepland laden ('s nachts wil ik aan lager ampère laden om piekverbruik te vermijden):; dit moet je steeds manueel opnieuw instellen. Gaat vlot, maar toch... Maar ik vermoed dat dit met app-updates wel nog komt.
--> zo vergeet ik toch nu en dan het ampère aan te passen bij laden 's nachts en heb ik plots toch een grote piek die uren en zijn alle andere manuele aanpassingen van die maand voor niets 8)7 (is tot nu toe enkel een probleem in BE)
Ik heb ook een Wallbox (Pulsar Plus). Heel tevreden mee. Als de zon schijnt laadt de auto met 22kwh. Topding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
BVice schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:41:
[...]

dit is een beetje een vreemde redenerng. Dan heb je ook geen huis neem ik aan, waarom zou je maandelijks huur/hypotheek betalen als je vrij de wereld rond wil reizen?
Stel er kwam benzine uit je kraan thuis, zou je dan alsnog naar een tankstation gaan rijden? Natuurlijk neem je een thuislader als je 1. een huis hebt en 2. op je eigen terrein kan parkeren. Dat staat los van wat je met je auto doet.
Snap ik ook niet helemaal. Als jij nog een benzine auto had, zou je graag benzine uit de kraan van je huis willen hebben. En als dat kan laten aanleggen. Helaas kan dat niet en zou je dat eigenlijk helemaal niet moeten willen. Dat zou veels teveel ruimte opslokken in een dichtbevolkt landje als Nederland.
Ik zie tegenwoordig dat mensen een lader aan de woning hebben hangen met een camera er boven. Dat is echt triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
En over glitches gesproken (tegenwoordig kunnen ze hier geen normaal Nederlands woord meer voor vinden). De Renault app heeft een aantal gebreken, namelijk de laadgeschiedenis geeft niet de juiste kWh aan. Ik vraag me af waar je die naast wat op de facturen staat in de auto terug kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09 22:14

0xi

Iemand ook valse informatie in het dashboard scherm m.b.t. de snelheid die je mag rijden? Reed laatst op een 60 weg en hij gaf 100km/h aan.
Of een 30 weg waar je 50 mag waar hij een 30km/h bordje aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

0xi schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:27:
Iemand ook valse informatie in het dashboard scherm m.b.t. de snelheid die je mag rijden? Reed laatst op een 60 weg en hij gaf 100km/h aan.
Hier in België gaat dat systeem regelmatig de mist in. Mijn Clio had dat trouwens ook. En ik zou denken dat dit bij andere merken even problematisch is… Je kan hier als mens al vaak niet volgen met de wildgroei aan borden langs de baan, dan is het voor een auto al helemaal moeilijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
Ik had hiervoor een Mercedes E-klasse en ook daar kon je niet op dat systeem vertrouwen. Het klopt meestal, maar zeker niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Laatst online: 18:47
Ik denk dat het voor 99% goed gaat met het lezen van de snelheidsborden, in mijn geval dan. Soms pakt ie ook de matrix borden mee, in Duitsland sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
0xi schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:27:
Surfroy01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:01:
Ik denk dat het voor 99% goed gaat met het lezen van de snelheidsborden, in mijn geval dan. Soms pakt ie ook de matrix borden mee, in Duitsland sowieso.
Het gaat ook in de regel goed, totdat je bijvoorbeeld parallel aan de snelweg rijdt op een 60 km weg en hij het bord (100) van de snelweg ineens herkent. Soms wordt er ook wel eens een bord gemist door de Megane nadat je bijvoorbeeld tijdelijke werkzaamheden voorbij bent en dus weer de maximale snelheid mag rijden.
Dat is tenminste mijn ervaring, mooie feature maar ik gebruik 'em iig (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
sowieso gebruikt hij niet alleen de borden-herkenning maar ook info die hij uit kaartgegevens haalt, en dit gaat vaak beter dan borden herkenning. Bij tijdelijke werkzaamheden met een tijdelijke snelheidsbeperking staat er in NL bijna nooit een bordje met 'einde beperking'. De Megane snapt dan niet dat je na de werkzaamheden weer 50 mag en blijft dus 30 rijden tot hij weer ziet dat je 50 mag.

NB. iemand hier had aangegeven dat de Megane herkende op welke tijdstippen je bijvoorbeel 100 en 130 mag en dat je dan een klokje onder de aangegeven snelheid zag op het scherm. Ik heb dit nog nooit gezien dus denk dat ik oudere software heb. De dingen die mijn 'bordenlezer' kan zien:
- snelheidsbeperkingen
- weers-afhankelijke snelheidsbeperking (snelheid met regenwolkje eronder)
- einde beperking (bordje RVV-F08)
- inhaalverbod

hij ziet wel eens dat er een uitzondering geldt op de beperking maar dan geeft hij een wit bordje zonder inhoud weer. Dus geen klokje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Mjaa schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:28:
En over glitches gesproken (tegenwoordig kunnen ze hier geen normaal Nederlands woord meer voor vinden). De Renault app heeft een aantal gebreken, namelijk de laadgeschiedenis geeft niet de juiste kWh aan. Ik vraag me af waar je die naast wat op de facturen staat in de auto terug kan lezen.
je kan die terugzien op je facturen of in de app van je laadpas-leverancier. Sowieso is Renault een van de weinige fabrikanten die iets van je laadgeschiedenis weergeeft, het heeft niet echt meerwaarde en zorgt alleen maar voor verwarring. Als je de auto koppelt met Mobilize kun je hem ook inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
Mjaa schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Snap ik ook niet helemaal. Als jij nog een benzine auto had, zou je graag benzine uit de kraan van je huis willen hebben. En als dat kan laten aanleggen. Helaas kan dat niet en zou je dat eigenlijk helemaal niet moeten willen. Dat zou veels teveel ruimte opslokken in een dichtbevolkt landje als Nederland.
Ik zie tegenwoordig dat mensen een lader aan de woning hebben hangen met een camera er boven. Dat is echt triest.
het ging me vooral om de redenering: ik wil geen thuislader want ik wil de wereld rondreizen. Die snap ik ff niet. Maar als je altijd druk bent met het rondreizen van de wereld zou ik inderdaad geen thuislaadpunt aanleggen, sterker nog ik zou in de auto gaan wonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueberry00
BVice schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:23:
sowieso gebruikt hij niet alleen de borden-herkenning maar ook info die hij uit kaartgegevens haalt, en dit gaat vaak beter dan borden herkenning. Bij tijdelijke werkzaamheden met een tijdelijke snelheidsbeperking staat er in NL bijna nooit een bordje met 'einde beperking'. De Megane snapt dan niet dat je na de werkzaamheden weer 50 mag en blijft dus 30 rijden tot hij weer ziet dat je 50 mag.
In België passeer ik vaak plaatsen waar wordt gewerkt aan wegeninfrastructuur; hierbij wordt het einde van de snelheidsbeperking/werken wel gesignaleerd, en mijn ervaring is dat de Megane dit zeer snel en goed herkent.

Mijn ervaring is dat verkeersbordherkenning verrassend goed werkt - maar inderdaad, niet zonder foutjes hier en daar (anekdotisch denk ik dat de accuraatheid tussen 90 en 95% ligt hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Bij mij werkt verkeersbord herkenning ook helemaal ruk. Hiervoor had ik een capturII PHEV, die deed dat echt stukken beter. Die had ook tomtom als navigatiebron, wat toch op dit gebied echt beter leek te werken dan google. Ik heb overigens geen klokje in beeld bij een 130kmh bord welke alleen tussen 1900 en 0600 geldt. Ik krijg dan gewoon 130 in beeld, ongeachte de tijd. Verdomd vervelend, met name als je op dat moment de reset knop van die cc gebruikt. Knal je met een godsvermogen naar de 130kmh 8)7 >:)
Ik heb denk ik dus ook de oudere software er nog in. Ga binnenkort maar eens een dealerafspraak maken om de software releases na te kijken. In de eco stand ook geen CC hoger dan 100 mogelijk, dat zou ook al opgelost moeten zijn in een nieuwere software release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik heb volgende woensdag een check-up in de garage (gratis dienst na verkoop), ik ga dan zeker vragen naar Software updates. Moest ik nadien een nieuwe versie hebben laat ik het hier zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09 22:14

0xi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq-_H8i4DPEjVVnNkExAAa53eO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6xyBYR3hLEVoZMb0ohHMYPf.jpg?f=fotoalbum_large

Hier op een weg in Duitsland ergens achteraf dicht bij bedrijventerrein(Rechts) 100km/h. Hiervoor een golf 8 gehad en eigenlijk nog nooit een fout meegemaakt, echter 1 keer op de autobahn in Duitsland waar hij een "pas op herten" bord aangaf als een "pas op fietsers" bord.

Verder merk ik het nu en dan binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
0xi schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:52:
[Afbeelding]
Hier op een weg in Duitsland ergens achteraf dicht bij bedrijventerrein(Rechts) 100km/h.
Buiten de bebouwde kom in Duitsland, dan klopt het toch ook?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijngk
  • Laatst online: 19-07-2023
Helaas lichte schade door steenslag en een door stommiteit.. zo balen. Hebben jullie een tip om dit enigszins mooi te herstellen zonder schadebedrijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
BVice schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:28:
[...]

het ging me vooral om de redenering: ik wil geen thuislader want ik wil de wereld rondreizen. Die snap ik ff niet. Maar als je altijd druk bent met het rondreizen van de wereld zou ik inderdaad geen thuislaadpunt aanleggen, sterker nog ik zou in de auto gaan wonen ;)
Nee ik zou een thuislader nemen als mijn accu van de auto zoveel overcapaciteit heeft dat het de woning ook nog van energie kan voorzien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Schmoove
Vreemde redenatie...

Een thuislader zorgt ervoor dat je zo goed als nooit een publieke lader hoeft te zoeken.
Dus 99% van de tijd geen bezoekjes aan de "benzinepomp" meer. Minder tijdverlies.
De electriciteit is significant goedkoper dan een snellader, zeker als je daarnaast ook zonnepanelen hebt.

Als je geen thuislader kan aanleggen, vanwege appartement of geen oprit ofzo, dan is het niet anders. Maar kan het wel zou ik het altijd doen.

Daarnaast veruit de meeste mensen gebruiken de auto 90% van de tijd voor woon-werk verkeer of inderdaad de tripjes naar de supermarkt.
Als je primair de wereld rond wil reizen met je auto, zou ik sowieso geen elektrische kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Schmoove op 21-06-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Ja dat is best slecht om daarom maar van de EV af te stappen. Het is nog een beetje wachten op doorontwikkeling.

Verder snap ik niks van dat mensen zich zorgen maken om een krasje op de velg of bumper. Het zijn toch gebruiksvoorwerpen. Het geeft de auto juist karakter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmoove
Mjaa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:18:
Ja dat is best slecht om daarom maar van de EV af te stappen. Het is nog een beetje wachten op doorontwikkeling.

Verder snap ik niks van dat mensen zich zorgen maken om een krasje op de velg of bumper. Het zijn toch gebruiksvoorwerpen. Het geeft de auto juist karakter.
Laten we eerlijk zijn. Elektrische autos zijn nu gewoon te duur. Kwalitatief is de Megane gewoon een 30.000 tot 35.000 waard. Maar omdat er een batterij in zit betaal je er nu 53.000 voor.
Dan heb je een prima auto hoor, maar niets uitzonderlijks en kun je er ook nog maar 400km mee rijden, geen caravan trekken en een aanhanger halveert je range.

Over een jaar of 5 zal het een stuk interessanter zijn. Meer range voor minder. Dan zal de markt een stuk meer genormaliseerd zijn.

Het is dat het fiscaal aantrekkelijk is, maar anders had ik nu geen elektrische auto gekocht.

En wat krassen betreft... als je net 53.000 euro uitgeven hebt en je raakt een stoeprand... karakter of niet, ik word er niet blij van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Mjaa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:18:

De leasing ziet dit niet als karakter maar mogelijkheid om extra te cashen.
Dus krasjes = betalen. Dit terwijl de wagen niet meer de jouwe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Niet online
Zal je ook wel weer tegen kunnen verzekeren.
Maar ik zou me niet zo druk maken om die paar krasjes. Een compleet nieuwe banden zet aanschaffen na vijf maanden om je velgen krasvrij te houden is toch wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Mjaa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:26:
Zal je ook wel weer tegen kunnen verzekeren.
Maar ik zou me niet zo druk maken om die paar krasjes. Een compleet nieuwe banden zet aanschaffen na vijf maanden om je velgen krasvrij te houden is toch wel iets.
nee, daar kun je je niet tegen verzekeren. Je moet vooral elke kras melden want die auto is all risk verzekerd. Maar het gros van de lease rijders denkt dat een kale velg rand bij gebruiks schade hoort en krijgt gewoon een rekening achteraf.

En niemand koopt hier een nieuwe set banden om zn velgen te beschermen. Maar als je toe bent aan nieuwe banden kun je het beste een versie kiezen met velgrandbescherming. Overigens hebben bijna alle banden in deze maat dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19
Ik heb mijn megane vorige week op het vliegveld geparkeerd voor 2 weken vakantie, maar pas nu vraag ik me af, had ik een soort lang stilstaan modus moeten activeren zodat er minimaal verbruik van de batterij is? 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

LaTiNo156 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:33:
Ik heb mijn megane vorige week op het vliegveld geparkeerd voor 2 weken vakantie, maar pas nu vraag ik me af, had ik een soort lang stilstaan modus moeten activeren zodat er minimaal verbruik van de batterij is? 🫣
dat bestaat niet volgens mij hoor. Ben uit nieuwsgierigheid wel benieuwd met hoeveel procent je de auto hebt weg gezet en hoeveel hij aangeeft als je weer terug komt. Irritante van de app is dat die geen updates geeft zolang de auto in 'sleep' staat. Pas zodra je weer in de buurt komt geeft ie weer een update aan de app.

Een kleine work-around om de auto 'wakker' te maken (en dus even live te kunnen kijken naar de actuele accustand) is door in de app de functie 'Mijn voertuig identificeren' te gebruiken en dan even de lampen aan te doen. Dan krijg je ook weer je actuele accu status doorgestuurd.. echter gebruikt dit natuurlijk wel weer energie 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 22-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LaTiNo156
Japie.G schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:56:
[...]

dat bestaat niet volgens mij hoor. Ben uit nieuwsgierigheid wel benieuwd met hoeveel procent je de auto hebt weg gezet en hoeveel hij aangeeft als je weer terug komt. Irritante van de app is dat die geen updates geeft zolang de auto in 'sleep' staat. Pas zodra je weer in de buurt komt geeft ie weer een update aan de app.

Een kleine work-around om de auto 'wakker' te maken is door in de app de functie 'Mijn voertuig identificeren' te gebruiken en dan even de lampen aan te doen. Dan krijg je ook weer je huidige accu status te zien.. echter gebruikt dit natuurlijk wel weer energie 8)7
Ik had nog 34% staan, ik zal volgende week posten wat er dan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Ben zelf wel benieuwd hoe de max range evolueert over het jaar. Heb in nodered nu even een calculatie gemaakt die telkens het beschikbare aantal km's deelt door het accupercentage en dan dat maar 100 doet. Die getallen gooit ik dan naar domotica en influx.

Volgend jaar eens kijken naar de grafiek die dat oplevert icm een plot van de buitentemperatuur. Waaorm? Omdat het kan :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1seN-zg4cEzWBtvO1yw59Ob_lqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u1561s9Kyj5JJvmTvORkmexY.png?f=user_large

Verder ben ik even benieuwd hoe ik kan zien of er in mijn auto daadwerkelijk een warmtepomp zit. Is er onder de motorkap iets heel herkenbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
Japie.G schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:16:
Ben zelf wel benieuwd hoe de max range evolueert over het jaar. Heb in nodered nu even een calculatie gemaakt die telkens het beschikbare aantal km's deelt door het accupercentage en dan dat maar 100 doet. Die getallen gooit ik dan naar domotica en influx.

Volgend jaar eens kijken naar de grafiek die dat oplevert icm een plot van de buitentemperatuur. Waaorm? Omdat het kan :+
[Afbeelding]

Verder ben ik even benieuwd hoe ik kan zien of er in mijn auto daadwerkelijk een warmtepomp zit. Is er onder de motorkap iets heel herkenbaars?
Ik heb in Home Assistant een beetje zitten spelen. De "Range at 100%" is een berekende waarde. Home Assistant houdt die waarde bij over tijd. Als het goed is kun je dan na een jaar een mooie grafiek genereren van de evolutie van de range over het jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQns52iKgT-oJGOtPPZ3EkuMjEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXk1RofrYfEMuLaAKu6SU9Zv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Range at 100pct is een betere benaming inderdaad. Heb je al een jaar data? En ik zie dat je ook locatie hebt? Hoe krijg je die data uit de api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
Japie.G schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:43:
Range at 100pct is een betere benaming inderdaad. Heb je al een jaar data? En ik zie dat je ook locatie hebt? Hoe krijg je die data uit de api?
Is in Home Assistant gewoon een sensor die aangemaakt wordt wanneer je de Renault integratie configureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Schmoove schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Is in Home Assistant gewoon een sensor die aangemaakt wordt wanneer je de Renault integratie configureert.
Ahh een bestaande integratie. Dan kan ik de api endpoints wel terugvinden in de code. Dat wordt even puzzelen dit weekend :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmoove
Japie.G schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Ahh een bestaande integratie. Dan kan ik de api endpoints wel terugvinden in de code. Dat wordt even puzzelen dit weekend :-)
Code staat op GitHub:
https://github.com/home-a...istant/components/renault

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ja, je kunt onder de motorkap zien of er een warmtepomp inzit of niet. Foto's van met en zonder warmtepomp zijn eerder in deze draad gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

deMercer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Ja, je kunt onder de motorkap zien of er een warmtepomp inzit of niet. Foto's van met en zonder warmtepomp zijn eerder in deze draad gepost.
Ah thanks, had ik ff gemist maar vind ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice

is het dan niet beter om een rittenregistratie te doen of vooral naar je verbruik te kijken? Omdat die range nogal afhankelijk is van je rijgedrag. Dus als je het type rit meeneemt incl verbruik krijg je een beter beeld lijkt me.
Er werd gezegd dat de range bepaald wordt aan de hand van je laatste 70km maar inmiddels is het duidelijk dat er meer variabelen in meegenomen worden. Dus het lijkt me dat de range bij 100 niet zo heel veel zegt over je daadwerkelijk range (die is namelijk altijd hetzelfde, namelijk 60kWh x je meest zuinige rijstijl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reet Petite
  • Laatst online: 28-08 08:20
Japie.G schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:27:
[...]

Deze is uit de handel genomen toch?

ow, zie inderdaad een bericht in tweakers, ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Wel erg fijne lader, moet alleen wel -blijven- voldoen aan veiligheidseisen natuurlijk. In de gaten houden…. :X

[...]

Ziet er ook goed uit. Thanks voor de tips allen.

Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Vraagje aangaande Tesla laden icm de Megane, nog niet gedaan maar met de vakantie waarschijnlijk wel.
Om geharrewar te voorkomen.... ik zie op nogal wat filmpjes dat je EERST de kabel in de auto moet doen en dan pas via de app de boel starten maar dan zie ik net weer een filmpje van Electricfelix, met een Porsche, waarbij dit niet werkt, en hij er naderhand achterkomt dat hij EERST de sessie moet starten en dan pas de kabel in de auto doet, en dan werkt het wel.

Hoe zit het nou?

En ook, bij sommigen duurt het best een poos (wat ook gezegd wordt in de app, tot 2 minuten) eer er echt geladen wordt. Wat waren jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:14
Zjanzjak schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:07:
Vraagje aangaande Tesla laden icm de Megane, nog niet gedaan maar met de vakantie waarschijnlijk wel.
Om geharrewar te voorkomen.... ik zie op nogal wat filmpjes dat je EERST de kabel in de auto moet doen en dan pas via de app de boel starten maar dan zie ik net weer een filmpje van Electricfelix, met een Porsche, waarbij dit niet werkt, en hij er naderhand achterkomt dat hij EERST de sessie moet starten en dan pas de kabel in de auto doet, en dan werkt het wel.

Hoe zit het nou?

En ook, bij sommigen duurt het best een poos (wat ook gezegd wordt in de app, tot 2 minuten) eer er echt geladen wordt. Wat waren jullie ervaringen?
Eerst kabel dan nr van de stall kiezen, kan inderdaad een paar minuten duren. Heb 1 x gehad dat ik van stall moest wisselen, maar verder ging het altijd goed.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kabel eerst aansluiten en vervolgens de juiste paal selecteren in de app. Heb er nu één keer gebruik van gemaakt en laden ging gelijk van start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Voor degene die laadproblemen ondervinden met een Zappi of andere lader goed nieuws: Er komt een update aan medio juli om deze problemen te verhinderen. De Megane gaat zich dan beter aan de standaard voldoen.
Bron: hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
RoLeaf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:25:
Voor degene die laadproblemen ondervinden met een Zappi of andere lader goed nieuws: Er komt een update aan medio juli om deze problemen te verhinderen. De Megane gaat zich dan beter aan de standaard voldoen.
even correct citeren: Renault 'hoopt' een update te hebben in juli. Dus we mogen blij zijn als hij er in december is :P En ook het verzoek om dus niet massaal de dealer te stalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:07:
Vraagje aangaande Tesla laden icm de Megane ...
Hoe zit het nou?

Beide werkt bij de Megane: eerst aansluiten, dan sessie starten werkt, maar eerst sessie starten en dan aansluiten ook. Wel heb ik 1x gehad dat bij het starten van de sessie de melding kwam dat de paal niet werkte. Toen kon ik dus loskoppelen en een andere paal gebruiken.

De tijd tussen het in de app starten van de sessie en het daadwerkelijk starten van het laden was altijd duidelijk korter dan 2 minuten.

1x gehad dat tijdens het laden de app de melding gaf dat er een probleem was, en dat de app geen verbinding meer had met de paal. Laden ging gelukkig door, de laadsessie is uiteindelijk niet in rekening gebracht. Was een goedkope lading van 7% naar 100%. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
jschoorl2 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:10:

Eerst kabel dan nr van de stall kiezen, kan inderdaad een paar minuten duren. Heb 1 x gehad dat ik van stall moest wisselen, maar verder ging het altijd goed.
ebis schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:28:
Kabel eerst aansluiten en vervolgens de juiste paal selecteren in de app. Heb er nu één keer gebruik van gemaakt en laden ging gelijk van start.
deMercer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:13:
Beide werkt bij de Megane: eerst aansluiten, dan sessie starten werkt, maar eerst sessie starten en dan aansluiten ook. Wel heb ik 1x gehad dat bij het starten van de sessie de melding kwam dat de paal niet werkte. Toen kon ik dus loskoppelen en een andere paal gebruiken.

De tijd tussen het in de app starten van de sessie en het daadwerkelijk starten van het laden was altijd duidelijk korter dan 2 minuten.
Dank voor de antwoorden, helder.
deMercer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:13:

1x gehad dat tijdens het laden de app de melding gaf dat er een probleem was, en dat de app geen verbinding meer had met de paal. Laden ging gelukkig door, de laadsessie is uiteindelijk niet in rekening gebracht. Was een goedkope lading van 7% naar 100%. 8)
Deze ga ik onthouden haha, als dit bij mij gebeurt gewoon aangesloten blijven dus en laat de prik maar komen.
RoLeaf schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:25:
Ik wacht nog steeds op de andere updates. :P
Wagen al sinds januari in bezit en nog steeds 0 updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Omdat klimatisering niet werkte heb ik in de app de verbinding met de auto verbroken. Maar nu ik opnieuw wil koppelen krijg ik in de auto niet het scherm wat ik zou moeten krijgen. Weet iemand hoe je opnieuw de auto met de app kan verbinden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jO1T_39LvP-R6ZrZ_Af1y0Zlx0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15LmATb0KsmlscLhBtVqaD8V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door cvrnd op 26-06-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietKr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-06-2024
Heeft er toevallig al iemand de letters Megane van de achterklep verwijdert en foto's hiervan heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

cvrnd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:37:
Omdat klimatisering niet werkte heb ik in de app de verbinding met de auto verbroken. Maar nu ik opnieuw wil koppelen krijg ik in de auto niet het scherm wat ik zou moeten krijgen. Weet iemand hoe je opnieuw de auto met de app kan verbinden?[Afbeelding]
Bovenin je scherm van de auto naar beneden swipen. Dan zie je links een cirkel. Dat is je profiel. Volgens mij heb ik daar opnieuw kunnen inloggen. (Moest ik doen om weer verbinding te maken tussen app en auto ) alleen heb jij vanuit de app de verbinding verbroken ik de auto gereset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
PietKr schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:40:
Heeft er toevallig al iemand de letters Megane van de achterklep verwijdert en foto's hiervan heeft ?
Yup, Lucantiek had dat gedaan, klap onderstaande post maar uit, zichtbaar op de 5de foto en laatste 2 foto's;
Lucantiek schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:25:

Wij rijden nu sinds een week met onze megane ev60 220pk tecno. De radio werkt uitstekend, de muziek via dab+ is uitstekend. Natuurlijk zal het H&K systeem beter zijn maar voor ons is het "gewone" systeem meer dan voldoende.
Voor de rest is het een plezier om in deze wagen te rijden. Gelukkig hebben we geen last van de trillende stroom pedaal zoals door sommige beschreven.
Kortom deze wagen is een aanrader, ik rijd zelf met een i-pace en kan de megane dus uitstekend inschatten.
Een topcreatie van renault in deze klasse.
Wij hebben er enkele cosmetische zaken aan veranderd, door het cromé rond de ramen, op de gril en op het laadklepje zwart te laten maken en wij hebben de chromé letters achteraan verwijderd.
Voor vragen mag je ons steeds contacteren, wij hebben al een 800 km gereden.
Hier enkele foto's van de aanpassingen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Dank @Sr_Ogel voor de tip over opnieuw koppelen.
Helaas is met opnieuw koppelen onderstaande nog niet opgelost. Iemand de oplossing voor het niet kunnen klimatiseren in de app?
cvrnd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:04:
Sinds een tijdje werkt het voorverwarmen op afstand niet meer. Meer mensen last van?
Is denk ik sinds een update van de app.

Als we de app openen dan zegt die gelijk al ‘Klimatisering is bezig’. Dan na 5 seconden is dat weer weg en staat er gewoon weer ‘Klimatisering starten’. Maar als ik daar op klik dan krijg ik de melding dat ‘klimaatbeheersing al is ingeschakeld.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
Schmoove schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Keuze te over:
  • Bridgestone / Turanza Eco / 215/45 R20 95 T XL, FR, (+), SLT
Tip, kies er een met FR, FP of MFS in de code. Die hebben een velgen beschermende rand. Kan je nog wel eens redden bij het raken van een stoeprand.
Weet je zeker dat dat allemaal ev banden zijn? Een niet ev band onder een ev zetten kan je range behoorlijk beïnvloeden.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
Centauriprime schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Weet je zeker dat dat allemaal ev banden zijn? Een niet ev band onder een ev zetten kan je range behoorlijk beïnvloeden.
Niet allemaal. De Goodyear, Continental en Michelin zijn EV banden. De rest zijn volgens mij niet specifiek voor EVs.

Ik vraag me af of dat echt wat uitmaakt of dat dit gewoon weer een label is waar je extra voor betaald en wat in praktijk niets uitmaakt... de bandenwereld is daar gek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Lijkt mij inderdaad ook kul dat het iets uitmaakt, al zitten er onder de mijne ook 'EV' banden........ ik denk inderdaad dat je een premium betaald en de fabrikant zich een deuk lacht. Zo kun je voor 500 euro extra!!!!! bij bestelling van de Megane 4 seizoenen banden krijgen, alsof die 125 euro/stuk duurder zijn dan reguliere banden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
Ik heb ook nog nergens een objectief vergelijk gevonden tussen de zogenaamde EV banden en reguliere banden. Enkel marketing praatjes van bandenmerken en automobiel media.

Alle zogenaamde voordelen van EV banden, zoals betere grip, lagere slijtage, hogere belasting, zuiniger (lees: meer bereik) zijn ook eigenschappen die voor ICE auto's interessant zijn.
Dus er is geen enkele reden om voor EV's 'betere' banden te maken en voor ICE 'slechtere' banden.

Daarnaast weegt de Megane zo'n 1708 kilo, mijn Mercedes E klasse was zwaarder (1800 kg) en die had die banden zogenaamd niet nodig...

I call bullshit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik heb de auto net terug na een check- up na 3 maanden.
Geen software update, de laatste is 28/2 bij mij. Ik had er nochtans naar gevraagd, maar ze zeiden dat ik de laatste versie had.
Ze hebben wel de bandenspanning niet nagekeken precies. Ik krijg nu zo’n melding dat dit nagekeken moet worden - na 3 maanden - en die melding is niet weg. Beetje raar… Ik dacht dat banden controle zowat standaard was in een garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
JanAd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:53:
Geen software update, de laatste is 28/2 bij mij. Ik had er nochtans naar gevraagd, maar ze zeiden dat ik de laatste versie had.
Vreemd. Mijn laatste update was in mei dacht ik.
Ze hebben wel de bandenspanning niet nagekeken precies. Ik krijg nu zo’n melding dat dit nagekeken moet worden - na 3 maanden - en die melding is niet weg.
Slordig. Welke spanning geeft de auto aan? Ik heb ook 1x een melding gehad over een niet-optimale spanning, toen was de spanning gedaald naar 2,5 bar voor.
Ik zet nu zelf elke maand de spanning op 2,7 bar voor en 2,5 achter. Tijdens het rijden loopt dat dan op naar 2,8 of 2,9 en 2,6 of 2,7. Lijken mij prima waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

deMercer schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:40:
[...]

Vreemd. Mijn laatste update was in mei dacht ik.

[...]

Slordig. Welke spanning geeft de auto aan? Ik heb ook 1x een melding gehad over een niet-optimale spanning, toen was de spanning gedaald naar 2,5 bar voor.
Ik zet nu zelf elke maand de spanning op 2,7 bar voor en 2,5 achter. Tijdens het rijden loopt dat dan op naar 2,8 of 2,9 en 2,6 of 2,7. Lijken mij prima waarden.
De mijne werd afgeleverd met 3.0 achter tot 3.2 voor. Wel lekker zuinig, op rijdcomfort merk ik er niks van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud1988
JanAd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]
Ter info, gister zijn ze bij mij verwijderd en krijg mijn geld terug.

100% netjes aansluiten is niet mogelijk, ze zitten voor en achter met dubbelzijdig tape geplakt waardoor hij in het midden open staat (ik ben in deze dingen in ieder geval een pietje precies). Het is een universeel product. Omdat er geen mal bij zit hoe ze geplakt moeten worden zaten ze links en rechts ook niet gelijk (ligt misschien aan de monteur hoeveel tijd hij neemt om te meten etc.). Ze gaven ook aan dat ze niet de intentie hebben deze lijsten nog te verkopen gezien het gedoe met montage en de kwaliteit van de lijsten. Ze zijn van aluminium en aan de onderzijde mega scherp en onafgewerkt (net een mes) dus m'n dorpel zit onder de krassen van zowel de montage als het verwijderen, je ziet de hele omtrek van het ding zitten. Dit moet middels spotrepair gefixt worden bij de schadehersteller omdat de krassen te diep zijn om te polijsten (wordt allemaal netjes door de dealer verzorgt alleen ben je er zelf toch wat tijd aan kwijt).

Dus tsja ik blijf er toch bij, niet aan beginnen.

Weer wat geleerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueberry00
Iemand ervaring met de eerste periodieke onderhouden?

De eerste inschrijving van onze e tech was oktober 2022, in de app staat dat het eerste onderhoud in augustus dient te worden gepland, maar het systeem in de auto geeft aan dat dit binnen de 14 dagen moet (dus midden juni). We hebben sinds de aankoop geen onderhoud meer laten uitvoeren.

We gaan in juli 3 weken op reis, dus ik vraag me af of ik nu nog inderhaast een onderhoud moet plannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ruud1988 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:53:
[...]

Ter info, gister zijn ze bij mij verwijderd en krijg mijn geld terug.

100% netjes aansluiten is niet mogelijk, ze zitten voor en achter met dubbelzijdig tape geplakt waardoor hij in het midden open staat (ik ben in deze dingen in ieder geval een pietje precies). Het is een universeel product. Omdat er geen mal bij zit hoe ze geplakt moeten worden zaten ze links en rechts ook niet gelijk (ligt misschien aan de monteur hoeveel tijd hij neemt om te meten etc.). Ze gaven ook aan dat ze niet de intentie hebben deze lijsten nog te verkopen gezien het gedoe met montage en de kwaliteit van de lijsten. Ze zijn van aluminium en aan de onderzijde mega scherp en onafgewerkt (net een mes) dus m'n dorpel zit onder de krassen van zowel de montage als het verwijderen, je ziet de hele omtrek van het ding zitten. Dit moet middels spotrepair gefixt worden bij de schadehersteller omdat de krassen te diep zijn om te polijsten (wordt allemaal netjes door de dealer verzorgt alleen ben je er zelf toch wat tijd aan kwijt).

Dus tsja ik blijf er toch bij, niet aan beginnen.

Weer wat geleerd 8)7
Vreemd, ik zie dit bij mij totaal niet. Ik vind het echt een mooi ding. Nuja, goed dat ze het kosteloos herstellen.

@deMercer Seves eens een tankstation zoeken waar ik zelf m'n banden kan bij pompen. Ze zitten nu rond de 2.7-2.5. Het idd die 'niet optimale eco-melding'.
Ik heb thuis wel een kleine compressor die ik vroeger voor m'n Vespa gebruikte. Maar die is niet erg nauwkeurig.
Wat is nu eigenlijk de ideale bandenspanning? Mss best alles oppompen tot 3?

Edit: ‘s middags met koude banden wel kunnen resetten. Probleem opgelost 8)7
En de aanbevolen bandendruk staat gewoon in de deur :F

[ Voor 5% gewijzigd door JanAd op 29-06-2023 20:16 . Reden: Update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
JanAd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Vreemd, ik zie dit bij mij totaal niet. Ik vind het echt een mooi ding. Nuja, goed dat ze het kosteloos herstellen.

@deMercer Seves eens een tankstation zoeken waar ik zelf m'n banden kan bij pompen. Ze zitten nu rond de 2.7-2.5. Het idd die 'niet optimale eco-melding'.
Ik heb thuis wel een kleine compressor die ik vroeger voor m'n Vespa gebruikte. Maar die is niet erg nauwkeurig.
Wat is nu eigenlijk de ideale bandenspanning? Mss best alles oppompen tot 3?
2.6 en 2.5, zeker niet hoger gaan. Gewoon fabrieksvoorschrift volgen. Bij 3 bar gaan ze bol staan en vreemd slijten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
blueberry00 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:57:
Iemand ervaring met de eerste periodieke onderhouden?

De eerste inschrijving van onze e tech was oktober 2022, in de app staat dat het eerste onderhoud in augustus dient te worden gepland, maar het systeem in de auto geeft aan dat dit binnen de 14 dagen moet (dus midden juni). We hebben sinds de aankoop geen onderhoud meer laten uitvoeren.

We gaan in juli 3 weken op reis, dus ik vraag me af of ik nu nog inderhaast een onderhoud moet plannen..
De wachttijden voor onderhoud zijn in mijn regio minimaal een maand. Ik neem aan dat je dan voor een 30.000 kilometer beurt moet en niet de jaarlijkse?
Ze wisselen het interieurfilter, misschien ruitenwisser, hangen hem aan de diagnose en doen de terugroepacties (deurbevestiging controleren). Heeft geen bloedspoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik houd mijn banden gewoon met een staande fietspomp op spanning, die kan mijn wielrenbandjes op 8 bar krijgen, dan lukt die max 3 bar prima op de auto (en motoren). Met een aparte drukmeter (die op de pomp is niet zo nauwkeurig) zet ik ze tot op een tiende bar nauwkeurig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LaTiNo156
LaTiNo156 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Ik had nog 34% staan, ik zal volgende week posten wat er dan staat.
Nog steeds 34%, al werd die instantly 33% toen ik wegreed. Not bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekhouse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik lees dat bij meerdere mensen de laadklep soms niet open gaat. Ik heb dat nu ook maar ik wil eigenlijk wel graag laden.. Kan ik deze met wat kracht gewoon open krijgen, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22

Ervaringen vakantie Beieren en Oostenrijk met de Megane 60 kWh

Inleiding
In Duitsland staan doorgaans zoveel snelladers dat het reizen niet moeilijk is. De Räststattes hebben niet altijd voldoende laders. Ikzelf vermijd ze liever, ook omdat de pauzeplekken weg van de snelweg relaxter zijn en de koffie e.d. beter smaakt. Ik had één Räststatte (Niedernhausen) gepland maar van de vier laders was er één vrij en defect waardoor ik meteen weer doorging naar de volgende. Verder zijn er in Duitsland/Oostenrijk veel 22kW paaltjes. Super handig dat de Megane deze ten volle kan benutten.

We houden indien mogelijk ca 115 km/u op de teller aan. Maar door de vele Baustelles en soms druk verkeer is de gemiddelde snelheid onder de 100. Verder was het vaak rond 30°C zodat de airco zwaar moest werken.

Omdat we bij de pauzes nooit haasten zijn deze doorgaans ruim een half uur. Hierdoor hebben we nooit hoeven te wachten op de auto. We hadden zelfs twee keer een bestuurderswissel en één keer een pauze zonder te laden en daarnaast nog veel meer dan gepland over bij aankomst. Het is supergoed bevallen.
Heenreis Beieren
Trajecten van 240, 220, 180 en 105 km en 66% bij aankomst.
Heerlijke koffie met lekkers bij Seed and Greet en laadpunten genoeg (Hilden): 12 + 40.
Rustig onder een boom bij 30°C bij 4 laadpunten (Obertshausen) . Weer lekkere koffie bij 20 + 2 laadpunten (Hessdorf).
Door naar Oostenrijk (Grossarl)
Een traject van 300 km. Laden is niet nodig maar onderweg een leuk plaatsje bezocht en met een 22kW paaltje tot 100% geladen. Hierdoor hadden we 70% bij aankomst.
Voor Oostenrijk gebruikten we de Stromladen app van Salzburg AG om hoge kosten te vermijden. Met de ChargePrice app kun je de prijzen per laadpunt zien voor de verschillende aanbieders.
Terug naar Beieren
Een traject van 450 km. Door druk verkeer en een omleiding door München pas geladen bij de tweede stop met nog 45% in de batterij na 250 km bij 6 laadpunten (Schweitenkirchen). Weer veel over bij aankomst.
Terugreis
Trajecten van 225, 150 en 270 km en 27% bij aankomst.
Een omleiding bracht ons naar Baunatal bij 4 laadpunten en heerlijk ijs.
Bij de tweede stop (Kamen) weer ruim keuze: 52 laadpunten + 10.
Pagina: 1 ... 45 ... 98 Laatste