• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:01
Staat nu overigens lekker gratis te laden via zonnepanelen 8)

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 19:20
deMercer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Ja, gaat goed maar traag. Ik laad met opgewekte maar niet-gebruikte PV-stroom, en dat start vanaf 6A. Normaal loopt dat gedurende de dag op, maar als het bewolkt is, kan dat lang(er) op 6A blijven 'hangen '.
Heb je hier een automatische sturing opstaan of wat bedoel je met blijven hangen?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46
Gaat de warmtepomp niet meer om vaker en sneller te kunnen quick chargen? Zodat hij de accucellen beter op temperatuur kan houden.

Weet ook niet of op afstand verwarming (preheating) aanzetten kan zonder warmtepomp.

[Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 11-03-2023 15:20]

Gallery

• DeJos1985
Snelle jelle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:49:
Goedemorgen allemaal, ik heb een paar vragen over de renault megane etech en hoop stiekem dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Als je een equillibrium (60 kw batt en snelste oplaad uitvoering) uitvoering kiest. Kan iemand mij vertellen of het kiezen van de heat pump het waard is? Vind het een hoop geld en kan voor hetzelfde geld bijna de speakers kiezen. Is er een test uitgevoerd waar het verschil tussen een megane met en zonder heatpump wordt gedaan?

Context van de vraag:
Doel waarvoor ik de auto wil gaan gebruiken. Woon-werk 5 dagen per week ca. 70 km voor heen en weer per dag.
Vakantie zomer naar spanje, italië. Iemand ervaringen mee?
Vakantie wintersport naar frankrijk.

Vraag 2: wat vinden jullie van de standaard speakers. Zit er wel een beetje bass in of is het heel schel geluid? Heb test ritje gemaakt in een iconic en ze hadden helaas geen equillibrium staan om dit te testen.

Vraag 3: kun je de geluidsinstallatie aanpassen naar jou wensen? Meer/minder bass, treble, hooge lage tonen etc
2 en 3: Ik ben gaan testrijden met de evolution 130pk (standaard geluid) versie en de iconic 220pk versie (HK geluid). Qua geluid voor mij een groot verschil. De iconic gaat goed in de bass met het HK systeem. De evolution (of andere modellen met het standaard audio systeem) klinkt wat flets. In het menu van het standaard systeem zag ik dat je enkele tussen 4 profielen kon kiezen en geen aparte bass/treble instellingen kon doen. Of ik heb niet ver genoeg gezocht. Jammer dat je de HK niet op de evolution kan nemen, anders zat er die zeker in ;(

ps: ik rij nu met een volvo v40 D2 2018 waarbij het standaard geluid ongeveer HK waardig is.

• Surfroy01
Jawel je kunt bass en treble apart instellen.

• Surfroy01
BiG-GuY schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:20:
Gaat de warmtepomp niet meer om vaker en sneller te kunnen quick chargen? Zodat hij de accucellen beter op temperatuur kan houden.

Weet ook niet of op afstand verwarming (preheating) aanzetten kan zonder warmtepomp.
Aan de snel lader is hij zonder warmtepomp in 20 - 30 minuten > 200km bijgeladen. Vind ik prima.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40
Surfroy01 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:12:
Staat nu overigens lekker gratis te laden via zonnepanelen 8)
Gratis? Ik zie dit doorlopend bij mensen met zonnepanelen die menen dat stroom gratis is. Dat klopt gewoon niet.

Als je overproductie hebt, dan krijg je voor je opgewekte stroom de TLV. Dus als je die gebruikt om je auto te laden, dan kost dat de TLV. Immers, zou je je auto niet laden dan krijg je die TLV.

Als je geen overproductie hebt betaal je dus, zelfs na salderen, nog steeds de volle mep voor die stroom (zie je contract). Immers, had je je auto niet opgelaten dan had je minder stroom verbruikt en dus minder betaalt.

Dus gratis? I don’t think so.

Gratis is alleen mogelijk in het scenario dat je met dynamische tarieven werkt en 0 euro voor je teruggeleverde stroom krijgt en precies op het moment van overproductie zelf die stroom gebruikt om je auto op te laden.

• BramVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:17
Goedemorgen allemaal, ik heb een paar vragen over de renault megane etech en hoop stiekem dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Als je een equillibrium (60 kw batt en snelste oplaad uitvoering) uitvoering kiest. Kan iemand mij vertellen of het kiezen van de heat pump het waard is? Vind het een hoop geld en kan voor hetzelfde geld bijna de speakers kiezen. Is er een test uitgevoerd waar het verschil tussen een megane met en zonder heatpump wordt gedaan?

Context van de vraag:
Doel waarvoor ik de auto wil gaan gebruiken. Woon-werk 5 dagen per week ca. 70 km voor heen en weer per dag.

Vraag 2: wat vinden jullie van de standaard speakers. Zit er wel een beetje bass in of is het heel schel geluid? Heb test ritje gemaakt in een iconic en ze hadden helaas geen equillibrium staan om dit te testen.

Vraag 3: kun je de geluidsinstallatie aanpassen naar jou wensen? Meer/minder bass, treble, hooge lage tonen etc
Je hebt het over een Equilibre. Daar kun je niet de Harman Kardon speakers bij kiezen, dat is geen mogelijke optie. Pas vanaf de Techno kan dit.
Als je je budget wat kunt rekken zou ik voor een Techno gaan of andere opties kiezen dan een warmtepomp, zoals een winter pakket met verwarmde stoelen en stuur. Dat gaat efficienter zijn dan een warmtepomp. Maar lees je goed in: de equilibre is echt heel kaal, heeft GEEN google maps, GEEN google assistent en heeft ook een klein 9" scherm in plaats van 12" en ziet er ook heel anders uit dan een Iconic of Techno. Dus de Iconic waar je in hebt gereden is moeilijk te vergelijken met een Equilibre. Ik heb nu al veel mensen gehoord die een Equilibre geleverd hebben gekregen en verbaasd waren wat er allemaal niet op zat.

[Voor 3% gewijzigd door BramVice op 11-03-2023 17:18]

• BramVice
mjax schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:39:
[...]
Gratis? Ik zie dit doorlopend bij mensen met zonnepanelen die menen dat stroom gratis is. Dat klopt gewoon niet.

Als je overproductie hebt, dan krijg je voor je opgewekte stroom de TLV. Dus als je die gebruikt om je auto te laden, dan kost dat de TLV. Immers, zou je je auto niet laden dan krijg je die TLV.

Als je geen overproductie hebt betaal je dus, zelfs na salderen, nog steeds de volle mep voor die stroom (zie je contract). Immers, had je je auto niet opgelaten dan had je minder stroom verbruikt en dus minder betaalt.

Dus gratis? I don’t think so.

Gratis is alleen mogelijk in het scenario dat je met dynamische tarieven werkt en 0 euro voor je teruggeleverde stroom krijgt en precies op het moment van overproductie zelf die stroom gebruikt om je auto op te laden.
je redeneert hier verkeerd. De mensen die dit roepen hebben sowieso al een elektrische auto en hebben dus de keuze om hem te laden via het reguliere tarief, of via de zonne energie die toch al wel wordt opgewekt. Dat 'kost' niet de TLV. Met die redenering zeg jij dus ook dat je 50 euro hebt verdiend als je langs een flitspaal rijdt zonder geflitst te worden?
De TLV wil je sowieso eigenlijk vermijden. Jouw redenering gaat pas op als je je auto niet hoeft op te laden.
Als je geen overproductie hebt is er sowieso geen sprake van salderen.

[Voor 4% gewijzigd door BramVice op 11-03-2023 17:12]

• mjax
BramVice schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:10:
[...]

je redeneert hier verkeerd. De mensen die dit roepen hebben sowieso al een elektrische auto en hebben dus de keuze om hem te laden via het reguliere tarief, of via de zonne energie die toch al wel wordt opgewekt. Dat 'kost' niet de TLV. Met die redenering zeg jij dus ook dat je 50 euro hebt verdiend als je langs een flitspaal rijdt zonder geflitst te worden?
De TLV wil je sowieso eigenlijk vermijden. Jouw redenering gaat pas op als je je auto niet hoeft op te laden.
Als je geen overproductie hebt is er sowieso geen sprake van salderen.
Nee, ik redeneer niet verkeerd. Laat ik het even cijfermatig duidelijk maken ahv mijn eigen situatie:

1. Zonnepanelen produceren 16.000 KWh
2. Verbruik totaal is 14.000 KWh
3. Van dat verbruik is 4.000 KWh voor onze EV auto

Dus wij hebben een overproductie van 2.000 KWh inclusief het laden van de EV.

Maar als ik die EV niet geladen zou hebben, dan had ik 4.000 KWh meer aan overproductie. Dat levert dus de TLV op. In mijn geval 9 cent per KWh. Dus 360 euro. Dus het laden thuis met zonnepanelen kost mij dus 360 euro voor die 4.000 KWh. Dat is dus niet gratis.

• Surfroy01
Uh ik kan rechtstreeks vanaf mijn panelen laden……. Dat is toch echt gratis. Ok het is niet veel, maar wel gratis. En als ik in eco mode laad dan staat er ook echt hoeveel er van mijn panelen geladen is naast uit het net getrokken.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DeJos1985 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:15:
Heb je hier een automatische sturing opstaan of wat bedoel je met blijven hangen?
Ja, de lader houdt in de gaten hoeveel door de zonnepanelen opgewekte stroom aan het net terug geleverd wordt. Is dat 1,4 kW of meer, dan start die automatisch het opladen van de auto. De lader regelt daarbij continue het verhogen aan de hand van het overschot aan stroom.

Dus bij een zonnige dag (een continue overig verbruik) start de sessie in de ochtend met 1,4 kW, gedurende de dag loopt het vermogen op, en in de middag loopt het vermogen weer terug om aan het einde van de middag te stoppen als het vermogen onder de 1,4 kW daalt.

Bij een slechte dag kan het dus voorkomen dat het laden niet hoger komt dan 1,4 kW (= 6A).

• mjax
Surfroy01 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:52:
Uh ik kan rechtstreeks vanaf mijn panelen laden……. Dat is toch echt gratis. Ok het is niet veel, maar wel gratis. En als ik in eco mode laad dan staat er ook echt hoeveel er van mijn panelen geladen is naast uit het net getrokken.
Dat is dus niet gratis want je had diezelfde stroom ook kunnen terugleveren tegen een vergoeding. Dus dat zijn de kosten voor het laden.

Dus je kiest ervoor om niet terug te leveren tegen X euro maar om direct je auto te laden. Oftewel dat laden kost X euro.

• Surfroy01
Uh volgens mij als ik ze in het net stop en er vervolgens uit haal om mijn auto te laden kost dat meer, dus toch gratis van de panelen.

• mjax
Surfroy01 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:54:
Uh volgens mij als ik ze in het net stop en er vervolgens uit haal om mijn auto te laden kost dat meer, dus toch gratis van de panelen.
Het is alleen "gratis" als je niet kunt salderen. Voor 99% van de Nederlanders met zonnepanelen is dat niet van toepassing, want die kunnen wel salderen. Wellicht jij niet. Als je wel kunt salderen, maakt het niet uit of je de stroom eerst teruglevert aan het net en dan gebruikt of rechtstreeks gebruikt vanuit de panelen. Immers, dat wordt gesaldeerd.

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03 11:01
Vandaag van 9 tot 15.30 bezig geweest met het afleveringsklaar 'detailen' van mijn Techno samen met een vriend die dezelfde tik heeft. Voor de liefhebbers:
Auto geheel voorbehandeld met de-ironize, apc en strak gewassen. Hierna gekleid en afgeplakt. Daarna lichte polish eroverheen. Op de motorkap zat een vreemde kras, op de deur linksachter een gek plekje.

De lak daarna voorzien van Ceramic-wax. De wielen hebben wat extra aandacht gekregen. Gewassen, gekleid, gepolijst en daarna ontvet en in de Gyeon Q2M glascoating gezet. Is even flink wat werk (spaak voor spaak) maar het resultaat mag er zijn. Vrijdag aflevering.

• Basselt
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
mjax schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:22:
[...]

1. Zonnepanelen produceren 16.000 KWh
2. Verbruik totaal is 14.000 KWh
3. Van dat verbruik is 4.000 KWh voor onze EV auto
Dus wij hebben een overproductie van 2.000 KWh inclusief het laden van de EV.
Maar als ik die EV niet geladen zou hebben, dan had ik 4.000 KWh meer aan overproductie. Dat levert dus de TLV op. In mijn geval 9 cent per KWh. Dus 360 euro. Dus het laden thuis met zonnepanelen kost mij dus 360 euro voor die 4.000 KWh. Dat is dus niet gratis.
In theorie heb je gelijk maar is dat de hele waarheid? Feit is dat jij (en iedereen met overproductie) aan de andere kant ‘winst’ maakt. Ik zou het zo berekenen: laadkosten € 0,60 / kWh minus terugleveringvergoeding € 0,09 = € 0,51 x 4.000 kWh = winst ruim € 2.000.
Daarnaast maak ik mij nu nog niet druk maken over het tijdstip van laden. Vooralsnog is er de salderingsregeling en kun je tot 2025 gewoon ‘s nachts laden. En daarna verwacht/hoop ik dat de terugleververgoeding omhoog gaat naar ca. 80%. ;)

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-03 22:12
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:17:
[...]

Maximum laden van de auto zelf kan niet vanuit de app geregeld worden, moet je echt in de auto doen.

[...]

En? Inmiddels verholpen?
Benieuwd ook wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Opgelost na een herprogrammering. Geen storingen te vinden, software bleef verder ook gelijk, dus hoe en wat blijft een klein raadsel.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:54
adinsx schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:38:
Vandaag van 9 tot 15.30 bezig geweest met het afleveringsklaar 'detailen' van mijn Techno samen met een vriend die dezelfde tik heeft. Voor de liefhebbers:
Auto geheel voorbehandeld met de-ironize, apc en strak gewassen. Hierna gekleid en afgeplakt. Daarna lichte polish eroverheen. Op de motorkap zat een vreemde kras, op de deur linksachter een gek plekje.

De lak daarna voorzien van Ceramic-wax. De wielen hebben wat extra aandacht gekregen. Gewassen, gekleid, gepolijst en daarna ontvet en in de Gyeon Q2M glascoating gezet. Is even flink wat werk (spaak voor spaak) maar het resultaat mag er zijn. Vrijdag aflevering.
Zo hallo, wat glanst dat mooi zeg!
Hmmm, nu ik dit zie zit ik toch weer te dubben om hier ook voor te gaan haha.
AnthonyR schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:22:
Opgelost na een herprogrammering. Geen storingen te vinden, software bleef verder ook gelijk, dus hoe en wat blijft een klein raadsel.
Ah vrij op zichzelf staand ding dus, had er nog niet eerder van gehoord/gelezen (en ik hou best wat fora bij, Nederlandse, paar Franse en Duits). namelijk. Hoe dan ook, goed om te horen dat het verholpen is.
Want het is toch wel prettig rijden met werkende flippers. ;)

• DeJos1985
deMercer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Ja, de lader houdt in de gaten hoeveel door de zonnepanelen opgewekte stroom aan het net terug geleverd wordt. Is dat 1,4 kW of meer, dan start die automatisch het opladen van de auto. De lader regelt daarbij continue het verhogen aan de hand van het overschot aan stroom.

Dus bij een zonnige dag (een continue overig verbruik) start de sessie in de ochtend met 1,4 kW, gedurende de dag loopt het vermogen op, en in de middag loopt het vermogen weer terug om aan het einde van de middag te stoppen als het vermogen onder de 1,4 kW daalt.

Bij een slechte dag kan het dus voorkomen dat het laden niet hoger komt dan 1,4 kW (= 6A).
Zo een systeem zoek ik ook maar blijkbaar kan de Alfen Pro Single Line dat niet? Hoe doe jij dat? Waar stel je die 1.4kW in?

• DeJos1985
BramVice schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Je hebt het over een Equilibre. Daar kun je niet de Harman Kardon speakers bij kiezen, dat is geen mogelijke optie. Pas vanaf de Techno kan dit.
Als je je budget wat kunt rekken zou ik voor een Techno gaan of andere opties kiezen dan een warmtepomp, zoals een winter pakket met verwarmde stoelen en stuur. Dat gaat efficienter zijn dan een warmtepomp. Maar lees je goed in: de equilibre is echt heel kaal, heeft GEEN google maps, GEEN google assistent en heeft ook een klein 9" scherm in plaats van 12" en ziet er ook heel anders uit dan een Iconic of Techno. Dus de Iconic waar je in hebt gereden is moeilijk te vergelijken met een Equilibre. Ik heb nu al veel mensen gehoord die een Equilibre geleverd hebben gekregen en verbaasd waren wat er allemaal niet op zat.
Hoe weet je dat van die google maps en google assistent? Ik wil de evolution ER bestellen. Dat is equilibre en nog een deel opties waaronder de 12inch. Dus ik neem aan dat het wel op de evolution zit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:47

JanAd

Toss a coin...

DeJos1985 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:41:
[...]

Hoe weet je dat van die google maps en google assistent? Ik wil de evolution ER bestellen. Dat is equilibre en nog een deel opties waaronder de 12inch. Dus ik neem aan dat het wel op de evolution zit?
Ervaringen van Tweakers met dat model en ook reviews.
Mijn schoonbroer heeft de Equilibre als salariswagen en dat is toch een heel verschil met mijn Techno.
Zodra je het 12” scherm hebt, zit alles van Google er wel weer bij.
Bij de Evolution zijn er langs de buitenkant wel wat verschillen, de lichten zijn bv wat anders, een klassieke antenne, geen geblindeerde ramen, ….

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BramVice
DeJos1985 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:41:
[...]

Gewoon te vinden in de brochure:

https://cdn.group.renault...h-electric-prijslijst.pdf

• DeJos1985
JanAd schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Ervaringen van Tweakers met dat model en ook reviews.
Mijn schoonbroer heeft de Equilibre als salariswagen en dat is toch een heel verschil met mijn Techno.
Zodra je het 12” scherm hebt, zit alles van Google er wel weer bij.
Bij de Evolution zijn er langs de buitenkant wel wat verschillen, de lichten zijn bv wat anders, een klassieke antenne, geen geblindeerde ramen, ….

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja dat weet ik. Grootste verschillen zijn evolution vs techno zijn.
Antenne
Stalen velg wieldop, bewuste keuze.
Geen chroom sierlijsten
Bumper voor anders, vind deze zelfs mooier
Ramen niet getint (wist ik niet)
Interieur equilibre grijze zetels met 12inch scherm.
Geen achterspiegel met camera

Voor de rest heb ik al de opties als drive assistpack, winterpack, warmtepomp, dashbord in imitatieleer aangevinkt bij de evolution waardoor deze zo goed als al de opties heeft van de techno.

Volgens mij zit er verder niet veel verschil op.

Belangrijk weetje. De prijslijst is sinds maart veranderd. Er staat standaard meer op de evolution waaronder de lane assist, adaptieve lampen etc...daarom dat de packs ook veranderd zijn.

[Voor 5% gewijzigd door DeJos1985 op 12-03-2023 12:08]

• DeJos1985
Wat is juist het verschil tussen metallic lak en speciale metallic lak met vernisnlaag?

• adinsx
DeJos1985 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:56:
Wat is juist het verschil tussen metallic lak en speciale metallic lak met vernisnlaag?
Een diepere kleur omdat de blanke lak laag niet transparant maar een kleurtint heeft. Daarmee heb je, vooral in de zon, een opvallendere kleur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:09

Wow, dat ziet er fantastisch uit!
Ben je toevallig ook in te huren in juni voor de mijne? 😁

• deMercer
  • Niet online
DeJos1985 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:35:
Zo een systeem zoek ik ook maar blijkbaar kan de Alfen Pro Single Line dat niet? Hoe doe jij dat? Waar stel je die 1.4kW in?
Wij hebben een Fronius Wattpilot lader. Die heeft veel mogelijkheden en instellingen. Waaronder het laadvermogen, dat kan variëren van 1,4 kW (1-fase) tot 22 kW (3-fasen). Ook kan het slim omgaan met overschotten opgewekt vermogen door zonnepanelen, maar je kunt hem ook instellen dat die werkt als 'domme' lader.

Het veranderen van de instellingen doe je met de bijbehorende app. Sommige instellingen kun je ook met een fysieke knop op het apparaat veranderen.

Nadeel (klein of groot, afhankelijk van je situatie) is dat de verbinding met het netwerk alleen via WiFi gaat en dus niet met een kabel.

En ik ben nog op zoek naar een manier om in te stellen dat het laadvermogen weliswaar meeloopt met het overschot aan opgewekt vermogen door de zonnepanelen, maar dat een tijdelijke dip in dat vermogen onder de 1,4 kW niet leidt tot een onderbreking van de laadsessie - en een daling daaronder aan het einde van de dag wel.

• benonline
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-03 15:02

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow !! Die mag gezien worden,... Complimenten _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• adinsx
LaTiNo156 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Wow, dat ziet er fantastisch uit!
Ben je toevallig ook in te huren in juni voor de mijne? 😁
Haha, die hoor ik vaker. Helaas, drukke baan, gezin met jonge Kids incl voetbal. Gaat hem niet worden :(:)
benonline schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Wow !! Die mag gezien worden,... Complimenten _/-\o_
Dank. Hopen op mooi lenteweer net als gister d:)b

• DeJos1985
adinsx schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Een diepere kleur omdat de blanke lak laag niet transparant maar een kleurtint heeft. Daarmee heb je, vooral in de zon, een opvallendere kleur.
Ok dank je, het is niet zo dat de speciale metaallak minder krasgevoelig is dan gewone metaallak?

Ik ben namelijk nogal gevoelig aan krasjes en blutsjes :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeJos1985
deMercer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Wij hebben een Fronius Wattpilot lader. Die heeft veel mogelijkheden en instellingen. Waaronder het laadvermogen, dat kan variëren van 1,4 kW (1-fase) tot 22 kW (3-fasen). Ook kan het slim omgaan met overschotten opgewekt vermogen door zonnepanelen, maar je kunt hem ook instellen dat die werkt als 'domme' lader.

Het veranderen van de instellingen doe je met de bijbehorende app. Sommige instellingen kun je ook met een fysieke knop op het apparaat veranderen.

Nadeel (klein of groot, afhankelijk van je situatie) is dat de verbinding met het netwerk alleen via WiFi gaat en dus niet met een kabel.

En ik ben nog op zoek naar een manier om in te stellen dat het laadvermogen weliswaar meeloopt met het overschot aan opgewekt vermogen door de zonnepanelen, maar dat een tijdelijke dip in dat vermogen onder de 1,4 kW niet leidt tot een onderbreking van de laadsessie - en een daling daaronder aan het einde van de dag wel.
Ok super bedankt voor de info. Ik ga een laadpaal ontvangen van de werkgever. Helaas beheert total heel het systeem waardoor het spelen met de vermogens waarschijnlijk niet van toepassing is.

Dat gaat wel een groot gemis zijn vermoed ik.

• adinsx
DeJos1985 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Ok dank je, het is niet zo dat de speciale metaallak minder krasgevoelig is dan gewone metaallak?

Ik ben namelijk nogal gevoelig aan krasjes en blutsjes :9
Helaas, en je hebt mijn foto's hier in het topic wel gezien van mijn rode Techno die ik gister klaar heb gemaakt. Ik ben ook gevoelig voor krasjes en deukjes. ;)

[Voor 46% gewijzigd door adinsx op 12-03-2023 13:25]

• DeJos1985
adinsx schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Helaas, en je hebt mijn foto's hier in het topic wel gezien van mijn rode Techno die ik gister klaar heb gemaakt. Ik ben ook gevoelig voor krasjes en deukjes. ;)
Ja gezien, knap werk! Heb jij een gewone of een speciale metaalkleur?

Ik heb de indruk dat bij de recente wagens een veel dikkere vernislaag ligt. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een witte citroen C4 en als je daar me je nagel overgaat zie je daar niets van.
Als ik dat doe met mijn volvo V4 D2 onyx black staat er al een kras in van jewelste. Extreem gevoelig.

Vandaar mijn vraag of de speciale metaallak minder gevoelig is. Ik ga namelijk zo meteen de megane bestellen ;)

• adinsx
DeJos1985 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Ja gezien, knap werk! Heb jij een gewone of een speciale metaalkleur?

Ik heb de indruk dat bij de recente wagens een veel dikkere vernislaag ligt. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een witte citroen C4 en als je daar me je nagel overgaat zie je daar niets van.
Als ik dat doe met mijn volvo V4 D2 onyx black staat er al een kras in van jewelste. Extreem gevoelig.

Vandaar mijn vraag of de speciale metaallak minder gevoelig is. Ik ga namelijk zo meteen de megane bestellen ;)
Het is een speciale metallic, Rouge Flamme. Let op de lakken van Renault zijn de laatste jaren ook relatief zacht, zo ook van de Electric. Goed behandelen dus.

Mijn IV GT205 behandel ik elk jaar volledig om de lichte swirls (ik was de auto altijd met de hand) eruit te halen. Na 5 jaar en 136.000 schadevrije. Nja, op een krasjes op een wiel na... Vrouwen... |:(

Eens zien hoe lang de 20" schadevrij blijven, op de dagen dat ik thuiswerk neemt de vrouw de EV mee.

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:09
adinsx schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Haha, die hoor ik vaker. Helaas, drukke baan, gezin met jonge Kids incl voetbal. Gaat hem niet worden :(:)
Ken je toevallig wel iemand uit dat wereldje die als hobbyist af en toe wat bijverdient? 😁

• DeJos1985
adinsx schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Het is een speciale metallic, Rouge Flamme. Let op de lakken van Renault zijn de laatste jaren ook relatief zacht, zo ook van de Electric. Goed behandelen dus.

Mijn IV GT205 behandel ik elk jaar volledig om de lichte swirls (ik was de auto altijd met de hand) eruit te halen. Na 5 jaar en 136.000 schadevrije. Nja, op een krasjes op een wiel na... Vrouwen... |:(

Eens zien hoe lang de 20" schadevrij blijven, op de dagen dat ik thuiswerk neemt de vrouw de EV mee.
Ai dat is niet zo leuk om te lezen. Momenteel met mijn volvo 155 000km, 4.2jaar. Veel snelweg dus steentjes slaan enorm goed in de zachtere lakken. Nu op een zwarte lak zie je ook wel alles. Vandaar mijn keuze opnieuw naar een grijze wagen.

Ik was ook met de hand 2 emmer methode etc. Kruipt veel tijd in helaas. Behandelen van de lak met was/pollieren doe ik dan weer niet. We mogen namelijk niet zelf aan een leasewagen werken.
Hij is al binnen geweest ter reparatie maar hoe ze daar omgaan me pollieren, trekt op niks. Heel veel hologrammen als resultaat. :-(

Een van de redenen waarom ik geen 20's er onder wil hebben liggen maar toch wel een band. 18inch met wieldoppen kan wel wat meer hebben. Al heb ik op mijn huidige velgen nog geen beschadigingen staan :)

• Surfroy01
Met schoonmaken ben ik deze stickers tegen gekomen, maar wat zou het nu betekenen? FR 33,7 RR 30

• Surfroy01
Ik ben niet zo’n super detailer, was wel met de hand en 2 emmers en droog hem daarna goed. Zet het geheel dan in de SiO2 met best een aardig resultaat.

Overigens vorig weekend zelf rechtsachter de 20” langs stoeprand krappe parkeergarage gehaald 😡. Vast niet te repareren, nieuwe velg 500 euro. Ik laat het maar even. Maar ik vind die 20” de auto wel helemaal afmaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Surfroy01

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

Ik heb als optie bij de aankoop een Glascoating laten aanbrengen op de auto. Helpt dat ook al niet voor de bescherming van de lak?

• BramVice
JanAd schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:12:
Ik heb als optie bij de aankoop een Glascoating laten aanbrengen op de auto. Helpt dat ook al niet voor de bescherming van de lak?
vast wel maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de dealer dat zo grondig doet als iemand die het vrijwillig doet :) denk dat de dealer hem door de wasstraat trekt en misschien een spray +poetsdoekje er overheen haalt...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:14
De vuistregel is over het algemeen 10% besparing bij koud weer. Jij zult het niet nodig hebben voor de woon werk, dus alleen echt relevant voor je wintersport.

Ik zou eerst een techno met HK hebben maar heb uiteindelijk een import uit Duitsland, die had dat niet. Achteraf toch liever gehad MAAR het standaard systeem is echt wel prima. Ik ben een beetje een audiophile en mis sommige detail in het hoog en laag. Maar oversturen oid doet ie niet. Ik heb veel erger gehoord.
Het geluid is idd te verstellen: hoog, mid, laag en nog aardig wat andere opties.
Veel mensen weten deze instellingen niet te vinden blijkt: bij de muziektab van je scherm op het icoontje met schuifjes drukken.

Bovendien moet je daarnaartoe om de geluidsinstellingen te activeren, steeds als je de auto weer start heb ik gemerkt. Bij mij kleine aanpassingen aan de EQ en de Club setting - dat laatste zorgt voor een beetje soundstage voor mij.

Context van de vraag:

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

In heb net even gekeken, de audio settings worden hier toch netjes opgeslagen. Wel met H/K audio, maar dat zou voor zoiets toch echt geen verschil mogen uitmaken.

• Surfroy01
Echt Hollands weer om te laden tegen 0 cent variabel tarief!

• BramVice
ze worden wel opgeslagen maar niet altijd toegepast. Dan moet je per se even de app openen (bijvoorbeeld spotify actief aanklikken) en dan worden de instellingen weer actief.

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:17
Ik heb mijn Iconic nu een paar dagen, die vrijwel probleemloos zijn verlopen. Automatisch connecten met het hotspot op mijn iPhone was even een dingetje, maar via de opdrachten-app op mijn telefoon een automatisering aangemaakt, dat zodra Carplay verbinding maakt, ook het hotspot wordt aan gezet. Trekt wel de batterij van mijn telefoon snel leeg, sneller dan deze draadloos kan worden opgeladen. Alsnog een snoertje dus.

Er is 1 ding dat ik nog niet voor elkaar heb: de sneheidsregelaar heb ik zo ingesteld dat je 5km/u harder rijdt dan toegestaan. Echter, dat past zich niet automatisch aan bij wijziging van de maximumsnelheid. Ik moet dan op de knop op het stuur naast de snelheidsregelaar drukken, dan wordt de nieuwe maximumsnelheid (+5 km/u) overgenomen. Kan dit niet automatisch?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46
Frank S schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:05:
Ik heb mijn Iconic nu een paar dagen, die vrijwel probleemloos zijn verlopen. Automatisch connecten met het hotspot op mijn iPhone was even een dingetje, maar via de opdrachten-app op mijn telefoon een automatisering aangemaakt, dat zodra Carplay verbinding maakt, ook het hotspot wordt aan gezet. Trekt wel de batterij van mijn telefoon snel leeg, sneller dan deze draadloos kan worden opgeladen. Alsnog een snoertje dus.

Er is 1 ding dat ik nog niet voor elkaar heb: de sneheidsregelaar heb ik zo ingesteld dat je 5km/u harder rijdt dan toegestaan. Echter, dat past zich niet automatisch aan bij wijziging van de maximumsnelheid. Ik moet dan op de knop op het stuur naast de snelheidsregelaar drukken, dan wordt de nieuwe maximumsnelheid (+5 km/u) overgenomen. Kan dit niet automatisch?
Bij mij is dit een instelling in het menu onder driving assits en dan snelheid (deze moet je elke keer aanzetten bij een nieuwe rit). Overigens vind ik die functie maar vervelend omdat hij zich wel eens in een bord vergist en er dan plotseling best hard geremd wordt, of een plotselinge acceleratie. Hier eerste week een beetje mee getest, daarna nooit meer aangeraakt.

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-03 10:28
Het is toch teleurstellend voor woorden als het gaat om de logistieke problemen die men heeft bij de dealers en producenten. De auto heb ik vorig jaar mei besteld, op advies van mijn werkgever, zodat deze op tijd geleverd zou gaan worden. 27 maart zou de leverdatum zijn, maar krijg vandaag bericht dat het pas 21 april gaat worden. De auto is al in januari geproduceerd dit jaar en staat nog in Frankrijk wachtend op transport, te gek voor woorden.

"That's what I do. I drink and I know things."

• Surfroy01
Razer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Bij mij is dit een instelling in het menu onder driving assits en dan snelheid (deze moet je elke keer aanzetten bij een nieuwe rit). Overigens vind ik die functie maar vervelend omdat hij zich wel eens in een bord vergist en er dan plotseling best hard geremd wordt, of een plotselinge acceleratie. Hier eerste week een beetje mee getest, daarna nooit meer aangeraakt.
Ik heb dezelfde ervaring. Op zich rijdt het fijn totdat ie op de snelweg met 100+km/u ineens een 50 bord leest van weg ernaast en vol in de remmen gaat. Ik gebruik wel continu de handmatige versie, geen gezeur van te hard rijden.

• Surfroy01
Frozenhands schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:29:
Het is toch teleurstellend voor woorden als het gaat om de logistieke problemen die men heeft bij de dealers en producenten. De auto heb ik vorig jaar mei besteld, op advies van mijn werkgever, zodat deze op tijd geleverd zou gaan worden. 27 maart zou de leverdatum zijn, maar krijg vandaag bericht dat het pas 21 april gaat worden. De auto is al in januari geproduceerd dit jaar en staat nog in Frankrijk wachtend op transport, te gek voor woorden.
Ik snap het ook niet, ik had de mijne in april besteld en rij er ondertussen al ruim een half jaar in. Ik weet wel dat er een beperkt aantal voor 2022 waren gereserveerd voor NL.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
Surfroy01 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:21:
Met schoonmaken ben ik deze stickers tegen gekomen, maar wat zou het nu betekenen? FR 33,7 RR 30

[Afbeelding]
Kan er niets anders van maken dan FrontRight - 33,7 PSI (ofwel 2.3 bar) en RearRight - 30 PSI (2,0 bar)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
Frozenhands schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:29:
Troost je met de gedachte dat dit niet alleen bij Renault zo gaat op het moment.
Toevallig lees ik net in het Polestar topic exact hetzelfde (zie: DPPSchoenmaker in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic")

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramVice
DonJunior schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Kan er niets anders van maken dan FrontRight - 33,7 PSI (ofwel 2.3 bar) en RearRight - 30 PSI (2,0 bar)
Nee, bij mij staan er namelijk andere waarden. Vast iets met de productielijn / mal / datum / batch te maken. Ik zou me er niet te druk om maken. Bij wel meer panelen die je los trekt zit een sticker onder.

• vayshen
JanAd schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:23:
In heb net even gekeken, de audio settings worden hier toch netjes opgeslagen. Wel met H/K audio, maar dat zou voor zoiets toch echt geen verschil mogen uitmaken.
Bij mij ook, maar als ik mn auto instap dan zijn de settings nog niet 'toegepast'. Als ik op mijn media tab druk dan klinkt het opeens veel beter - vooral de Club effect is dan aanwezig. Misschien toch nvt voor HK Meganes.

*Ik heb ook waarschijnlijk een ouwe AAOS versie omdat hij maar geen updates wil vinden/downloaden.

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

@vayshen Ik gebruik momenteel enkel Spotify via de native app (Android Auto is Uitgeschakeld). Mss geeft dat een verschil.
Maar ik had dat probleem bij mijn Clio heel af en toe wel eens, die had een Focal Audio installatie en dat was dan telkens duidelijk hoorbaar.

• Surfroy01
BramVice schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Nee, bij mij staan er namelijk andere waarden. Vast iets met de productielijn / mal / datum / batch te maken. Ik zou me er niet te druk om maken. Bij wel meer panelen die je los trekt zit een sticker onder.
Ik maak mij er verre van druk over, vond het gewoon grappig en benieuwd naar de betekenis. En leuk om te zien dat er toch een menselijk touch aan het geheel is gegeven _/-\o_

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:14
Helaas blijft mijn auto ook continu vertraging oplopen.
In 1e instantie zou deze 28 februari geleverd worden. De week ervoor gebeld met de dealer, auto zou in nederland zijn en wachten op inplanning voor rijklaar maken.
Na een tijdje niks gehoord te hebben heb ik rond 2 maart weer gebeld. De auto was blijkbaar nog niet bij de dealer maar al wel in nederland, nog even geduld dus.
Vandaag weer gebeld, en blijkt het dat de auto nog wacht op transport vanaf de fabriek naar de dealer toe. En dat zou nog eens 4 weken kunnen duren.

Erg wisselende verhalen dus, geen touw aan vast te knopen.
Helaas is de dealer een andere partij dan de lease maatschappij. Daar tussen gaat de communicatie ook erg stroef.

Erg jammer, maar nog even geduld hebben dus.

• Luke.warm
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:07
arnieo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:23:
Helaas blijft mijn auto ook continu vertraging oplopen.
In 1e instantie zou deze 28 februari geleverd worden. De week ervoor gebeld met de dealer, auto zou in nederland zijn en wachten op inplanning voor rijklaar maken.
Na een tijdje niks gehoord te hebben heb ik rond 2 maart weer gebeld. De auto was blijkbaar nog niet bij de dealer maar al wel in nederland, nog even geduld dus.
Vandaag weer gebeld, en blijkt het dat de auto nog wacht op transport vanaf de fabriek naar de dealer toe. En dat zou nog eens 4 weken kunnen duren.

Erg wisselende verhalen dus, geen touw aan vast te knopen.
Helaas is de dealer een andere partij dan de lease maatschappij. Daar tussen gaat de communicatie ook erg stroef.

Erg jammer, maar nog even geduld hebben dus.
Herkenbaar verhaal ik rijd tijdelijk in een basis uitvoering Megane uit het wagenpark van mijn werkgever. Maar wacht op de Megane die ik besteld heb. Die was eind januari al in Nederland, stond eerst gepland op aflevering begin februari. Maar de aflevering is door logistieke problemen voorlopig opgeschort naar een niet nader genoemde datum. Dus vingers gekruist en hopen dat ik deze maand in de bestelde auto mag gaan rijden.

Iets anders.
Hoe ervaren jullie de afwatering van het water van de ruitenwissers? Vanmorgen in de regen liep het water over mijn zijruit op deze manier. Zie afbeelding: vol over het zicht van de spiegel. Ik vind het hinderlijk.

[Voor 19% gewijzigd door Luke.warm op 14-03-2023 20:17]

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:58
Surfroy01 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Op zich rijdt het fijn totdat ie op de snelweg met 100+km/u ineens een 50 bord leest van weg ernaast en vol in de remmen gaat. Ik gebruik wel continu de handmatige versie, geen gezeur van te hard rijden.
Ik heb het kennelijk anders ingesteld: de snelheid wordt alleen aangepast als ik op het knopje on der 0 op het stuur klik. Ergens in het menu kan je aangeven dat je 1, 2, 3, of meer harder wilt rijden dan de op het bord aangegeven snelheid. Dus als ik bij een 80 bord kom, en ik wil dat volgen klik ik op de knop en gaat de snelheid naar 83. Werkt prima.
Het werkt niet als je in Eco op 100 klikt, want > 100 wil die niet in Eco
En bij 50 of minder doet ie het ook niet ...

• Zjanzjak
Luke.warm schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:45:

Iets anders.
Hoe ervaren jullie de afwatering van het water van de ruitenwissers? Vanmorgen in de regen liep het water over mijn zijruit op deze manier. Zie afbeelding: vol over het zicht van de spiegel. Ik vind het hinderlijk.
Apart, bij mij is dit niet zo, dus ook nergens last van bij regen.
Ik ervaar de afwatering dus als goed. ;)

• BramVice
Zjanzjak schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:24:
[...]

In heb exact hetzelfde als Luke, de boel loopt inderdaad over de zijruiten. Ook al bij heel even de sproeier gebruiken.
Overigens had mijn vorige auto, een alfa 159, exact hetzelfde en een Tesla Model 3 heeft hier ook last van. Ik denk alleen dat echte premium merken hier goed op testen :)

• BramVice
Visje99 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:10:
[...]

Ik heb het kennelijk anders ingesteld: de snelheid wordt alleen aangepast als ik op het knopje on der 0 op het stuur klik. Ergens in het menu kan je aangeven dat je 1, 2, 3, of meer harder wilt rijden dan de op het bord aangegeven snelheid. Dus als ik bij een 80 bord kom, en ik wil dat volgen klik ik op de knop en gaat de snelheid naar 83. Werkt prima.
Ik heb het ook zo ingesteld ja, nooit automatisch de snelheid overnemen maar wel met de knop.

• Kampie_
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-03 08:28
Is het probleem inmiddels opgelost?

• Kampie_
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-03 08:28
deMercer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Heb deze ook een hele tijd gehad. Is vanzelf verdwenen.

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

Zjanzjak schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:24:
[...]

De koffer open doen als het geregend heeft is anders niet zo prettig… ;) Bij de Megane loopt er dan nogal veel water recht je nek in als je niet oplet :P

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

Deze morgen voor de eerste keer het DC-laden eens getest op de EV40.

10kW op 15 minuten - Van 31% naar 56%.
Bij het insteken piekte de paal even rond de 65kW, daarna zakte het bijna direct naar +50kW zoals op de foto en even later bleef het rond de 40kW zitten.
Ik stond alleen te laden. 10kW op 15 minuten omgerekend is ongeveer 40kW gemiddeld.
De EV40 Boost Charge kan tot 85kW laden, maar die piek heb ik niet gezien. Dus ik ga zeker nog eens testen met een SOC onder de 20%.

Ik had wel een hoopje Tesla's als gezelschap :+

• Zjanzjak
BramVice schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:33:

In heb exact hetzelfde als Luke, de boel loopt inderdaad over de zijruiten. Ook al bij heel even de sproeier gebruiken.
Wat maf dat het bij jullie wel is en bij mij niet.
Vanochtend reed ik nog door een flinke bui, hier dus speciaal op gelet maar totaal geen last van.
JanAd schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:51:
De koffer open doen als het geregend heeft is anders niet zo prettig… ;) Bij de Megane loopt er dan nogal veel water recht je nek in als je niet oplet :P
Ja dit al een keer meegemaakt met auto wassen haha, gelukkig komt het voor de rest zeer weinig voor dat ik de achterklep opendoe in de regen.

• Surfroy01
Over ruitenwissers, ik ben al toe aan nieuwe, vind de kwaliteit matig. Maar eens zoeken op betere kwaliteit. Maar maten tussen wat ik op kenteken zoek en op de auto meet zijn verschillend.

• Surfroy01
Visje99 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:10:
[...]

Ja zo doe ik het ook. Overigens werkt het bij mij al met 30km borden.

• deMercer
  • Niet online
Kampie_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:17:
Bij mij wel, maar dat was het zoals gezegd al maanden terug. Laatst kreeg ik de melding (updaten Google Assistent) nog een keer, maar ook die is ook weer snel verdwenen.

Vandaag overigens update 1.1.2 voor OpenLink R ontvangen.

• deMercer
  • Niet online
JanAd schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:51:
Bij de Megane loopt er dan nogal veel water recht je nek in als je niet oplet :P
En als je wel oplet, loopt het in de kofferbak ...

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:43
Surfroy01 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:13:
Over ruitenwissers, ik ben al toe aan nieuwe, vind de kwaliteit matig. Maar eens zoeken op betere kwaliteit. Maar maten tussen wat ik op kenteken zoek en op de auto meet zijn verschillend.
Ja die zijn wel erg matig, gaven bij aflevering al streepvorming.

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-03 19:43
Goedenavond allen,

Ik rij nu 2 weke in mijn Megane Techno rond.
Hij rijdt prima, echter zijn er 3 zaken die me opvallen t.o.v. van mijn vorige auto (VW ID3)

1) Ik gebruikte altijd een 128 gb USB stick in mijn VW. Wertke prima in mappenmodus.
De auto sorteerde dan alles netjes als op de pc in folders (artiest) en subfolders.(abums)
Echter in de Megane zie ik alle mappen (albums) onder elkaar, de auto ziet ook geen subflders.
Kan ik dit op een af en andere manier instellen? Zou wel mooi zijn.

2) De Adaptieve cruise control werkt erg agressief met optrekken en afremmen in de sport stand.
In de modus ECO is dit veel beter, alleen dan te weinig power.
k neem aan dat hier niets aan te doen is? In de VW kon je per profiel de CC apart instellen. (ECO/N/SP)

3) De ID3 deed automatisch bij remmen als hij in de laagste regeneratiestand stond. (zonder CC)
Dus reed je b.v. 100 en hij zag een bord 70, dan remde hij al iets bij en liet bij 70 het remmen weer los.
Is dit ook mogelijk op de Megane?

Verder een zeer mooie auto en qua infotainment en bediening een hele stap beter dan de ID3.

Groeten,

Mark

• vayshen
MarcF1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:53:
Goedenavond allen,

Ik rij nu 2 weke in mijn Megane Techno rond.
Hij rijdt prima, echter zijn er 3 zaken die me opvallen t.o.v. van mijn vorige auto (VW ID3)

1) Ik gebruikte altijd een 128 gb USB stick in mijn VW. Wertke prima in mappenmodus.
De auto sorteerde dan alles netjes als op de pc in folders (artiest) en subfolders.(abums)
Echter in de Megane zie ik alle mappen (albums) onder elkaar, de auto ziet ook geen subflders.
Kan ik dit op een af en andere manier instellen? Zou wel mooi zijn.

2) De Adaptieve cruise control werkt erg agressief met optrekken en afremmen in de sport stand.
In de modus ECO is dit veel beter, alleen dan te weinig power.
k neem aan dat hier niets aan te doen is? In de VW kon je per profiel de CC apart instellen. (ECO/N/SP)

3) De ID3 deed automatisch bij remmen als hij in de laagste regeneratiestand stond. (zonder CC)
Dus reed je b.v. 100 en hij zag een bord 70, dan remde hij al iets bij en liet bij 70 het remmen weer los.
Is dit ook mogelijk op de Megane?

Verder een zeer mooie auto en qua infotainment en bediening een hele stap beter dan de ID3.

Groeten,

Mark
2) Ik gebruik meestal Comfort modus en vind het eigenlijk wel relaxed werken. Nog nooit echt plotse dingen gehad, en als andere mensen heel dicht op me inhalen dan grijp ik gewoon zelf in tot er weer afstand is.
Alleen als je de (A)CC aanzet dat er dan altijd een flinke spurt kW bijkomt en gelijk weer weg is, ongeacht of je al op de ingestelde snelheid zat. Ik heb ook nooit een ID serie auto gereden dus ik kan het niet goed vergelijken.

3) Ja dat kan. Moet je eerst even in de infotainment instellen en dan met de knop onder de 0 (ofwel links van de ACC knop) op het stuur drukken. Ik gebruik het niet omdat we allerlei borden hebben in NL (na 19u X, bij gladheid Y) en hij reageert overal op.

• deMercer
  • Niet online
vayshen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 02:15:
Alleen als je de (A)CC aanzet dat er dan altijd een flinke spurt kW bijkomt en gelijk weer weg is, ongeacht of je al op de ingestelde snelheid zat.
Dan rijd je zeer waarschijnlijk met een hogere regeneratie stand dan de standaard na starten. Bij de standaard stand (1 op een schaal van 0 tot 3) doet de auto dat namelijk niet. In stand 2 en 3 wel, en in stand 0 vermoedelijk ook niet (geen ervaring met deze stand). Ik kan me zelfs voorstellen dat je in die stand wellicht zelfs te maken hebt met een tijdelijke vertraging.

Volgens mij is de oorzaak van dit fenomeen dat de inschakeling van de (A)CC geen rekening houdt met de verschillen in 'throttle mapping' tussen de regeneratie standen.

• Zjanzjak
deMercer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:35:
Dan rijd je zeer waarschijnlijk met een hogere regeneratie stand dan de standaard na starten. Bij de standaard stand (1 op een schaal van 0 tot 3) doet de auto dat namelijk niet. In stand 2 en 3 wel, en in stand 0 vermoedelijk ook niet (geen ervaring met deze stand). Ik kan me zelfs voorstellen dat je in die stand wellicht zelfs te maken hebt met een tijdelijke vertraging.
Jij houdt altijd de default regeneratie stand aan? Stand 1 bedoel ik dan.

Ik zet 'em bij wegrijden altijd op 0 bijvoorbeeld, of als ik de ACC niet aan heb staan en ik moet weer omhoog in de tunnel gaatie ook op 0, naar beneden zoek ik de stand op waarbij de wagen niet (zo) vertraagd maar wel regenereert. Mijn gedachte hierachter is dat het dan minder energie kost om weg te komen, of in het geval van een tunnel (maar kan ook heuvel op zijn bijvoorbeeld), omhoog te komen. Eenmaal rollend/rijdend is het wel vaak stand 1, met en zonder ACC.
Maar ben dus erg benieuwd wat nu energie-efficiënter is.

Trouwens vanochtend bij instappen en starten heel even (2 seconden ofzo) de melding 'DC laden niet mogelijk'. Heel even schoot het euvel wat @cliffhanger1970 had door m'n hoofd, maar toen het dus snel verdween dacht ik dat het vast een bug/glitch was waar bijvoorbeeld @Bushie ook wel eens last van heeft (had?). Ergens op een Frans forum/facebook pagina las ik ooit eens dat de melding ook wel eens tevoorschijn komt als er een update plaatsvind. Naja, we gaan het zien. Mocht het wel zo zijn dan is het eigenlijk niet eens een probleem nu maar met de vakantie is dat natuurlijk een ander verhaal.

• deMercer
  • Niet online
Zjanzjak schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:18:
Jij houdt altijd de default regeneratie stand aan? Stand 1 bedoel ik dan.
Nee, juist niet. Enkel als ik de CC ga gebruiken. Merendeel van de tijd rijd ik in de heuvels/bergen of in de bebouwde kom. Dan rijd ik in de hoogste regeneratie stand (stand 3 dus). Dat vind ik erg prettig rijden, in principe met slechts 1 pedaal.

De tijdelijke versnelling bij het inschakelen van de CC en de enorme vertraging bij het tijdelijk uitschakelen van de CC in stand 3 vind ik erg vervelend, dus dan rijd ik met stand 1.

• Surfroy01
Ik zet de regeneratie in hoogste stand bij wegrijden en kijk er niet meer naar samen met de ACC vind ik het heerlijk rijden - ook one pedal drive zonder ACC. Dat hikje bij inschakelen neem ik voor lief, ben er al aan gewend.

[Voor 3% gewijzigd door Surfroy01 op 16-03-2023 15:51]

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
Kan het zijn dat Renault de prijs verhoogd heeft in de afgelopen 3 maanden?

Mijn huidige configuratie bij de Lease maatschappij

Op de site van Renault:

Ik heb enkel de basisuitvoering equilibre gekozen en een duurdere lak + Comfort pakket.

Let me share my screen...

• Razer
Ja de prijzen zijn dacht ik per 1 februari aangepast.

• BramVice
Aviv1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:49:
Kan het zijn dat Renault de prijs verhoogd heeft in de afgelopen 3 maanden?

Mijn huidige configuratie bij de Lease maatschappij

[Afbeelding]

Op de site van Renault:

[Afbeelding]

Ik heb enkel de basisuitvoering equilibre gekozen en een duurdere lak + Comfort pakket.
Let op: je hebt dan geen Google/Google maps en ook geen verwarmde stoelen.
Ik zou sowieso het pack winter pakken ipv die lak, verwarmde stoelen zijn echt een must in een EV.

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
BramVice schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Let op: je hebt dan geen Google/Google maps en ook geen verwarmde stoelen.
Ik zou sowieso het pack winter pakken ipv die lak, verwarmde stoelen zijn echt een must in een EV.
Waarom een must? Ik moet sowieso een duurdere lak kiezen omdat dit een policy is.

Let me share my screen...

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-03 21:48
Aviv1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Waarom een must? Ik moet sowieso een duurdere lak kiezen omdat dit een policy is.
Omdat je dan de temperatuur in de auto wat lager kan zetten in de winter zonder dat je het snel koud krijgt, hetgeen de actieradius ten goede komt. Daarom stelt men dat dit een must is. :9

• Zjanzjak
deMercer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:56:
Nee, juist niet. Enkel als ik de CC ga gebruiken. Merendeel van de tijd rijd ik in de heuvels/bergen of in de bebouwde kom. Dan rijd ik in de hoogste regeneratie stand (stand 3 dus). Dat vind ik erg prettig rijden, in principe met slechts 1 pedaal.

De tijdelijke versnelling bij het inschakelen van de CC en de enorme vertraging bij het tijdelijk uitschakelen van de CC in stand 3 vind ik erg vervelend, dus dan rijd ik met stand 1.
Weinig heuvels en bergen hier in Brabant haha, stand 2 en 3 gebruik ik eigenlijk alleen maar bij afremmen.
Liefst laat ik de boel gewoon uitrollen, bij elke rotonde hier in de buurt weet ik wel waar ik van de acc af moet, of m'n 'gas' moet los laten, om met precies de juiste snelheid aan te komen. Ga ik richting steden dan gebruik ik stand 2 en 3 bij verkeerslichten die op rood gaan. In de steden klik ik dus wat af met die flippers.

Maar goed, wat is nou wijsheid, want liefst wil ik zo efficiënt mogelijk omgaan met de wagen.
Surfroy01 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:45:
Ik zet de regeneratie in hoogste stand bij wegrijden en kijk er niet meer naar samen met de ACC vind ik het heerlijk rijden - ook one pedal drive zonder ACC. Dat hikje bij inschakelen neem ik voor lief, ben er al aan gewend.
Nah, dat vind ik echt te bruusk, voor m'n gevoel schiet ik met m'n neus tegen het raam aan als ik dan van de acc af ga. Ook bij het wegrijden gaat het mij dan net te traag. Stand 3 is voor mij eigenlijk puur om wat harder af te remmen. Overkomt me wel eens als een verkeerslicht op oranje, rood springt en ik dat niet verwacht.
Aviv1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:24:

Mwoah, tis wel handig, en het scheelt wat energie, zelf heb ik er nog maar 2 keer gebruik van gemaakt maar ik ben dan ook in de gelukkige omstandigheid dat m'n wagen in de garage staat.

• deMercer
  • Niet online
Zjanzjak schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:15:
Maar goed, wat is nou wijsheid, want liefst wil ik zo efficiënt mogelijk omgaan met de wagen.
Volgens mij is het het meest energie efficiënt om zo veel mogelijk met een constante snelheid te rijden. Dus zo min mogelijk accelereren en vertragen. Ook in de bochten (niet zo fijn voor de passagiers en de banden). Dat betekent dus stand 0 qua regeneratie - indien mogelijk.
Nah, dat vind ik echt te bruusk, voor m'n gevoel schiet ik met m'n neus tegen het raam aan als ik dan van de acc af ga.
Mee eens. Aan de korte versnelling bij inschakelen zou ik nog kunnen wennen, aan de vertraging bij uitschakelen zeker niet.

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:06
Juist de update: Electric Motor 0.2.1 binnengekregen.

• Razer
Lucantiek schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:14:
Juist de update: Electric Motor 0.2.1 binnengekregen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Ik ram elke ochtend op weg naar het werk een keer op die knop. Helaas nog geen updates gehad. Mijn auto is begin februari geleverd dus vermoed dat de RLink updates toen al meegenomen zijn. Benieuwd wanneer deze voor de motor komt 😀

• Surfroy01
Dat brute afremmen is heel gemakkelijk op te vangen door het stroom pedaal te gebruiken, en ik zet hem vaak net op tijd uit dat ie vol regeneratief afremt tot aan waar je de laatste paar meters bij moet remmen. Vind het een leuk spelletje en het werkt best goed, ok ik heb de auto al een half jaar.

• Vincentamster
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:12
Ik ben heel tevreden over de megane. (60kw-versie.
Toen het vroor reed ik er ongeveer 280/300 km op 100%, inmiddels al wel weer 360km.

Toch nog een vraagje. Heeft iemand al ergens een passende bekerhouder weten te scoren en zo ja waar? Nu is er plek voor 1 kop koffie, twee zou handig zijn.. Bij de accessoires van Renault kan ik het niet vinden. Dank!

• adinsx
Vanavond de voorloop Kia TraagCeed uitgeruimd. 6,5 week is genoeg, tijd voor de Electric morgen.

"Tom, de auto staat klaar voor een schuifdeur met de doek er weer overheen. Morgen even de dimlichten aan kort voor de onthulling door je dochters, staat mooier. Zie je morgenmiddag! "

Hopelijk blijft het net zo'n lekker weer als afgelopen zaterdag met het afleveringsklaar poetsen ;)

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-03 21:02
Kreeg eerder deze week goed nieuws.
Levering van de megane is naar voren gehaald van eind augustus naar mid april. Netjes een brief van de lease maatschappij gekregen. In december besteld bij de leasemaatschappij die begin januari de bestelling bij de dealer heeft gedaan.

Best netjes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• larskov
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:09
DDSR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Dit is het probleem dat ik hierboven bedoelde. Heb je hier ondertussen al nieuws van ? :)
Yes. De auto is 2 dagen weggeweest bij Renault Nieuwegein. Het piept en kraakt helaas bij Renault. Ze hebben hem 2 dagen lang getest aan meerdere publieke snelladers en tegelijkertijd uitgelezen op storingen. Ze zijn ook niet boven de 50KW gekomen, wat ik ze ook al van tevoren had voorspeld.

Uiteindelijke conclusie: geen storingen gevonden, dus we kunnen er niets mee.

Wat quotes van Renault:
- ‘zal wel met de temperatuur te maken hebben, hopen op snel warm weer!’ (Wtf?!!)
-‘ ach 50KW is toch nog een stuk sneller dan publieke AC laders’ (WTF?!?!?!)
- ‘ja je moet je batterij pre-conditioneren’ die optie is er niet gaf ik aan voor versies zonder warmtepomp, en toen zei de brave man dat klimatisering hetzelfde is als batterij pre-conditioneren in de Renault app, wat ik dus ten zeerste betwijfel.

Met name die uitspraken die ze erover deden, lieten mijn bloed koken. Het is dat ik een fatsoenlijke vent ben, anders was ik helemaal door het lint gegaan.
Ik heb ze medegedeeld dat, zoals ze zelf al zeiden, ze inderdaad nog maar weinig verstand van deze auto hebben.
Ik heb het nu doorgezet naar de leasemaatschappij, dat ik niet meer ga betalen voor een non conform product. Die zijn nu in overleg naar de Renault importeur in Groningen want ze zouden op basis van mijn verhaal haast gaan vermoeden dat er verkeerde onderdelen in de auto zijn ingebouwd.
Heel HEEL irritant is het in ieder geval. Vooral als je zelf al een hoop research hebt gedaan en in meerdere omstandigheden DC laden hebt geprobeerd, omdat je niet bij ieder klein dingetje aan de bel gaat trekken bij de garage.
Wordt dus weer vervolgd!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-03 09:27
Ik krijg zojuist een nieuwe update binnen: elektromotor 0.2.1. Bij toelichting staat 'Verbeterde aansturing van de elektromotor wat kan leiden tot onterecht bericht "Storing elektromotor".'

• Razer
Krijgen jullie deze updates tijdens het rijden? Of zodra je auto in stapt als die een nachtje stil gestaan heeft?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:35

75km aan 110 ACC, het blijft collega's verbazen met hun Volvo XC40 of C40 :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Razer
Sow dat is een netjes verbruik! 8)

[Voor 15% gewijzigd door Razer op 17-03-2023 09:40]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn oude 2015 Zoe had een knop op de sleutel voor voorverwarmen(/koelen). Dat was briljant, betrouwbaar (spotty 3G bereik op plekken in Noorwegen) en mis ik op mijn Kona.
Ik vind niet terug of de Megane dit wel heeft.
Omdat afwezigheid van bevestiging geen bevestiging van afwezigheid is, vraag ik het nog even hier aan de mensen die het kunnen weten :)
Als alternatief; is er een offline/cloudloze integratie mogelijk (bv over wifi)?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-03 15:29
Proton_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:28:
Omdat afwezigheid van bevestiging geen bevestiging van afwezigheid is, vraag ik het nog even hier aan de mensen die het kunnen weten :)
De Megane heeft ingebouwde netwerkconnectiviteit en dus verbonden met de Cloud. Via de Renault app kan je je auto voorverwarmen; binnentemperatuur, stoel en stuur. Twee minuten voorafgaand instappen is al voldoende om het aangenaam te hebben. Hier hoef je geen extra diensten voor af te sluiten. Geen idee wat er gebeurt in de zomer m.b.t. verkoeling.

[Voor 7% gewijzigd door Sjeefr op 17-03-2023 13:58]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sjeefr dus geen knop op de sleutel.

Via een app is leuk (en wordt inderdaad overal vermeld) maar is minder gebruiksvriendelijk, afhankelijk van netwerkbereik en extern beheerde infra en moeilijker uit te lenen, vandaar de vraag.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee