Dus 's avonds steek je de lader in de auto en de volgende ochtend is deze 80% geladen. Maar hoe stel je dan 100% in voor je lange ritten? Loop je daarvoor naar de auto en wijzig je dit op het scherm of kan dat ook via de MyRenault of andere app vanaf de bank/in bed?Nu heb ik de batterij - naar advies Renault in haar eGuide - begrensd op 80%, behalve voor lange ritten/reizen.
Razer schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:57:
[...]Anyone die eens in zijn auto wilt checken? (degene die alle updates hebben gehad)
[Voor 77% gewijzigd door Bushie op 07-03-2023 15:38]
Razer schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:39:
[...]Wat is je jouw softwareversienummer die ik plaatste?
Dat heb ik de eerste dag direct op 80% gezet (en in't weekend even op 95%). Zeer handige en makkelijke functie.blueberry00 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:22:
[...]
Ik weet niet of dit al besproken is, maar het is ook mogelijk om je E Tech batterij niet toe te laten boven een bepaald percentage te laden om die reden. Bij 'auto' -> 'elektrisch" -> 'batterij'.
Nu heb ik de batterij - naar advies Renault in haar eGuide - begrensd op 80%, behalve voor lange ritten/reizen.
Overigens hele goede vraag die je stelt: mijn Wallbox met Eco Smart (kijken wanneer er injectie op net van PV is, ben Belg zonder saldering met digitale meter) meet steeds of er voldoende groene overschot is om het laden te starten - al dan niet met stroom van het net erbij - maar kan bij wisselvallig weer (of beginnen wassen en koken) wel om het kwartier wisselen. Had me ook al afgevraagd of dat geen kwaad kan, want dit is dan een nog "extremere" situatie.

Ik had die blijkbaar terug gezet naar 85% en ik kreeg bij het laden deze middag een melding 'of ik deze niet naar 80% wou zetten'. Dus de auto stelt het blijkbaar ook zelf voor als je een afwijkende waarde hebt gekozen.
@Sjeefr Manueel aanpassen in de auto zover ik weet....
@Razer ik zit op dezelfde versie als @Bushie hierboven.
[Voor 4% gewijzigd door JanAd op 07-03-2023 17:29]
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Ik laad hem snachts of smiddags (zonnepanelen) in lage piekuren (lees goedkoopste tarief) en kijk even hoeveel % er is nog is en reken dan met10kwh hoeveel uur ik kan/moet laden tot aan de 80%. Gaat goed met de app; laden op aangepaste tjden.
De Zoe (41kW) die ik heb laad gewoon meestal op tot 100% en is ondertussen 4,5 jaar oud en 65.000km op de teller. Ook vaak genoeg een dag op de lader gestaan als ik vergeten was hem los te halen van de publieke paal buiten. Probeer hem meestal los te halen als ik de SMS ontvang dat hij vol is. Geen verlies in bruikbaar vermogen.
Ook vaker meegemaakt dat ik onder de 10-20% ben aangekomen op een bestemming, niks aan de hand. De Zoe heeft wel standaard een warmtepomp met actieve koeling/verwarming voor de accucellen.
Heb echt nooit hoeven nadenken of wanneer wel/niet te laden. Verwacht dat het met de Megane niet anders zal zijn straks en dat de auto zichzelf managed met welk vermogen hij de accu kan opladen.
Heb hem vaak genoeg 15-30min even aan de lader gehangen bij bijvoorbeeld de IKEA of een supermarkt. Aangezien ik niet op een eigen laadpaal kan laden, maakt het niet echt uit op welke publieke paal ik laad.
Ook vaker meegemaakt dat ik onder de 10-20% ben aangekomen op een bestemming, niks aan de hand. De Zoe heeft wel standaard een warmtepomp met actieve koeling/verwarming voor de accucellen.
Heb echt nooit hoeven nadenken of wanneer wel/niet te laden. Verwacht dat het met de Megane niet anders zal zijn straks en dat de auto zichzelf managed met welk vermogen hij de accu kan opladen.
Heb hem vaak genoeg 15-30min even aan de lader gehangen bij bijvoorbeeld de IKEA of een supermarkt. Aangezien ik niet op een eigen laadpaal kan laden, maakt het niet echt uit op welke publieke paal ik laad.
Maximum laden van de auto zelf kan niet vanuit de app geregeld worden, moet je echt in de auto doen.Sjeefr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:25:
Maar hoe stel je dan 100% in voor je lange ritten? Loop je daarvoor naar de auto en wijzig je dit op het scherm of kan dat ook via de MyRenault of andere app vanaf de bank/in bed?
En? Inmiddels verholpen?AnthonyR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Flippers klikken wel zoals het hoort, maar er is ook 0,0 werking van het regenereer systeem. Moet nu opeens veel remmen, niet meer gewend. Zal morgen kijken op de zaak of ze iets kunnen vinden.
Benieuwd ook wat de oorzaak zou kunnen zijn.
[Voor 33% gewijzigd door Zjanzjak op 07-03-2023 18:19]
Ik laad altijd tot 100%. Ik weet dat 80% beter is maar het is vooral het (langdurig) stil staan op 100% wat de veroudering versnelt. Ik plan hem zo dat hij een uurtje voor vertrek pas 100% is.
Mijn enkele reis is vaak 130km, ik verbruik sochtends vroeg op die rit dan ongeveer 40-50% batterij en smiddags ongeveer 30-40% (heenreis is altijd minder zuinig dan terugreis bij mij, combi van temperatuur, gemiddelde wind en misschien wegprofiel). Maar als het tegenzit en ik heb niet kunnen laden hou ik in het slechtste geval 10% over en dat vind ik niet ideaal, zeker als ik savonds weer weg moet.
Mijn enkele reis is vaak 130km, ik verbruik sochtends vroeg op die rit dan ongeveer 40-50% batterij en smiddags ongeveer 30-40% (heenreis is altijd minder zuinig dan terugreis bij mij, combi van temperatuur, gemiddelde wind en misschien wegprofiel). Maar als het tegenzit en ik heb niet kunnen laden hou ik in het slechtste geval 10% over en dat vind ik niet ideaal, zeker als ik savonds weer weg moet.
Zijn er mensen met een Google Workspace account die succesvol ingelogd zijn in hun auto? Ik krijg de foutmelding '<Emailaddress> is not supported in this car'.
Mijn Google Workspace is zelf-beheerd, dus ik kan waar nodig alles aanpassen.
Mijn Google Workspace is zelf-beheerd, dus ik kan waar nodig alles aanpassen.
Ik kreeg met de sneeuw deze morgen 1 melding en daarna enkel het Controlelampje "geavanceerde veiligheidsfunctie werkt niet /niet beschikbaar" en 1x een parkeersensor melding toen ik stopte aan een kruising.Bushie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:44:
Vanmorgen voor het eerst door een sneeuwbui gereden,
ongeveer om de 5 seconden een warning in het dashboard "rijhulpsystemen niet beschikbaar", aangezien ook dat lampje gaat branden dat de hulpsystemen niet beschikbaar zijn, is het mij een raadsel waarom die grote waarschuwings window zo vaak getoond moet worden.
Maar verder geen waarschuwingsvensters.
Het is hier wel serieus aan het sneeuwen, dus de hele voorkant zat onder een dik laagje sneeuw.
Range van m'n EV40 met dit weer is +/-210km atm.
Iemand toevallig dit (of iets vergelijkbaar) al gekocht?
Dat diepe opbergvak van de armleuning vind ik niet zo handig.
Edit: eentje besteld, ik laat nog weten of het rommel is of niet

[Voor 13% gewijzigd door JanAd op 08-03-2023 11:52]
@JanAd gewoon kopen, super handig altijd die bakjes.
Hoe openen de deurhendels eigenlijk met dit weer, gaat dat goed? Of blijven ze vastzitten?
Hoe openen de deurhendels eigenlijk met dit weer, gaat dat goed? Of blijven ze vastzitten?
15x330 SW38
@Bushie ik rijd de Megane heel regelmatig via een deel-auto concept waarbij je de auto opent en sluit met een app van de serviceprovider maar ik krijg exact ook deze melding. Dacht dat het aan de app ligt maar als ik jouw beschrijving lees komt het dus ook voor bij mensen die de auto in eigendom hebben.Bushie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:13:
Ik krijg de laatste tijd steeds vaker een melding in m'n dashboard "card not detected" of iets in die trant.
[...]
Meer mensen met dit euvel?
Afgelopen weekeinde met de deel-auto Megane EV60 naar Normandië geweest op en neer. Eerste keer met de EV, de route ken ik goed omdat mijn schoonzus daar woont. Toch wel goed om mijn ervaringen te delen, die helaas niet onverdeeld positief zijn.
De route gepland met ABRP en de geplande laadstops vergeleken met google maps. Beide gaven op een route van 700km 3 laadstops aan. Uiteindelijk hebben we zowel op de heen- als terugreis 11 uur gedaan over een route die ik met een brandstofauto al meerdere keren in 7 uur hebben voltooid, dat viel best wel tegen. Hier zat wel wat "leergeld" in maar ook gedoe met vreemde routes van de routeplanners.
Omdat ABRP (ik had speciaal een maand een pro abbo genomen) al in de thuisomgeving vreemde routes aangaf besloten om dan maar helemaal op google maps te rijden. Eerste keer laden in de buurt van Lille heb ik zelf een fout gemaakt door 'm niet aan een snellader te leggen (eigen kabel gebruikt). Dat zal ik niet snel meer fout doen :-) . In de buurt van Amiens gaf google maps aan dat het geplande oplaadpunt plotseling niet meer beschikbaar was, ga alternatieve route met 17 min vertraging over Rouen. Bij dat punt goed kunnen snelladen maar we belanden wel midden in Rouen met zeker 30 stoplichten... na het laatste laadpunt ging de Megane in storing.... geen navigatie en geen apps, audio of wat dan ook op het grote scherm, maar in plaats daarvan de achteruitrijcamera, terwijl de versnelling gewoon in D stond... de auto meerdere keren uit en aan gezet. Omdat het inmiddels al laat en goed donker was besloten dan toch de laatste honderd km zo te gaan rijden. Horror!
De terugreis dacht ik door schade en schande meer ervaring te hebben. Deze keer met Chargemaps gepland omdat deze app volgens mijn schoonzus in Frankrijk betrouwbaardere laadinfo geeft. Die laadpunten weer in googlemaps gedaan. Als puntje bij paaltje komt bleek het eerste laadpunt met geen mogelijkheid gestart te kunnen worden omdat alle passen die ik bij me had niet werden geaccepteerd. En toen begon het gedonder met het vinden van een alternatief laadstation ergens op het Franse platteland. Het was zondag, en in Frankrijk gooien middenstanders dan niet alleen de winkel dicht maar ook de laadpunten. Met 7% uiteindelijk op een dorpspleintje beland bij een 22kwh lader... daar gewacht tot we 51% hadden, dat duurde al een eeuwigheid, zo voelde dat. Inmiddels zoveel tijd verloren dat de frustratie opliep. Volgende stop heel goed gepland bij een Frans Fastned station. Wat een verademing! Nette oplaadplek, duidelijke instructies, voldoende ruimte. Terplekke de Fastned app gedownload en gaan met die banaan. Meteen besloten dat ook de laatste stop in België ook van Fastned zou zijn (bij Brecht). Dat was weliswaar en truckstop zonder enige voorzieningen omdat Fastned daar nog een servicepunt in aanbouw is.
Ik ben nog niet zo ervaren in het meten van het bereik maar tussen 80% en 10% zat plusminus 240km beetje afhankelijk van hoe we reden. Dat vond ik nog niet zo slecht gelet op de omstandigheden. Maar wel flink wat lessons Learned in de praktijk en de familie was heel geduldig maar omdat we ook nog een benzine auto voor de deur hebben staan denk ik dat we de volgende keer toch maar kiezen voor het zekere alternatief. Mijn lessen (excuses aan de ervaren EV rijders voor de open deuren)
- plan altijd een snellader langs de snelweg op plm 20% restcapaciteit van de accu, controleer vooraf goed of deze ook echt beschikbaar is.
- kies voor gerenommeerde stations, er zit wat gribus tussen met onvoorspelbare beschikbaarheid.
- houdt er rekening mee dat op zondag de Fransen vrij zijn en dan ook veel van hun laadpalen vrijaf geven (bijv. bij Lidl, Leclerc en meer van die grote winkelketens, die doen ze gewoon uit ook al kun je er wel bij, of het hek staat dicht en daar sta je dan).
- De deel-auto app gaf geen accustatus aan tijdens opladen dus ik heb de Renault app daarvoor gebruikt. Die gaf alleen niet altijd de batterijstatus door, soms wel soms niet en dat maakt het onbetrouwbaar.
tenslotte had de Megane dus wat kuren, ook met starten. Ik heb dat maar geaccepteerd, dat was het kleinere leed - behalve dan het vooruit rijden met achteruitrijcamera en zonder navigatie. Gelukkig wel fijne dagen in Normandië gehad en veel geleerd dat wel. Tips op dingen die ik slimmer had kunnen doen zijn altijd welkom!
De route gepland met ABRP en de geplande laadstops vergeleken met google maps. Beide gaven op een route van 700km 3 laadstops aan. Uiteindelijk hebben we zowel op de heen- als terugreis 11 uur gedaan over een route die ik met een brandstofauto al meerdere keren in 7 uur hebben voltooid, dat viel best wel tegen. Hier zat wel wat "leergeld" in maar ook gedoe met vreemde routes van de routeplanners.
Omdat ABRP (ik had speciaal een maand een pro abbo genomen) al in de thuisomgeving vreemde routes aangaf besloten om dan maar helemaal op google maps te rijden. Eerste keer laden in de buurt van Lille heb ik zelf een fout gemaakt door 'm niet aan een snellader te leggen (eigen kabel gebruikt). Dat zal ik niet snel meer fout doen :-) . In de buurt van Amiens gaf google maps aan dat het geplande oplaadpunt plotseling niet meer beschikbaar was, ga alternatieve route met 17 min vertraging over Rouen. Bij dat punt goed kunnen snelladen maar we belanden wel midden in Rouen met zeker 30 stoplichten... na het laatste laadpunt ging de Megane in storing.... geen navigatie en geen apps, audio of wat dan ook op het grote scherm, maar in plaats daarvan de achteruitrijcamera, terwijl de versnelling gewoon in D stond... de auto meerdere keren uit en aan gezet. Omdat het inmiddels al laat en goed donker was besloten dan toch de laatste honderd km zo te gaan rijden. Horror!
De terugreis dacht ik door schade en schande meer ervaring te hebben. Deze keer met Chargemaps gepland omdat deze app volgens mijn schoonzus in Frankrijk betrouwbaardere laadinfo geeft. Die laadpunten weer in googlemaps gedaan. Als puntje bij paaltje komt bleek het eerste laadpunt met geen mogelijkheid gestart te kunnen worden omdat alle passen die ik bij me had niet werden geaccepteerd. En toen begon het gedonder met het vinden van een alternatief laadstation ergens op het Franse platteland. Het was zondag, en in Frankrijk gooien middenstanders dan niet alleen de winkel dicht maar ook de laadpunten. Met 7% uiteindelijk op een dorpspleintje beland bij een 22kwh lader... daar gewacht tot we 51% hadden, dat duurde al een eeuwigheid, zo voelde dat. Inmiddels zoveel tijd verloren dat de frustratie opliep. Volgende stop heel goed gepland bij een Frans Fastned station. Wat een verademing! Nette oplaadplek, duidelijke instructies, voldoende ruimte. Terplekke de Fastned app gedownload en gaan met die banaan. Meteen besloten dat ook de laatste stop in België ook van Fastned zou zijn (bij Brecht). Dat was weliswaar en truckstop zonder enige voorzieningen omdat Fastned daar nog een servicepunt in aanbouw is.
Ik ben nog niet zo ervaren in het meten van het bereik maar tussen 80% en 10% zat plusminus 240km beetje afhankelijk van hoe we reden. Dat vond ik nog niet zo slecht gelet op de omstandigheden. Maar wel flink wat lessons Learned in de praktijk en de familie was heel geduldig maar omdat we ook nog een benzine auto voor de deur hebben staan denk ik dat we de volgende keer toch maar kiezen voor het zekere alternatief. Mijn lessen (excuses aan de ervaren EV rijders voor de open deuren)
- plan altijd een snellader langs de snelweg op plm 20% restcapaciteit van de accu, controleer vooraf goed of deze ook echt beschikbaar is.
- kies voor gerenommeerde stations, er zit wat gribus tussen met onvoorspelbare beschikbaarheid.
- houdt er rekening mee dat op zondag de Fransen vrij zijn en dan ook veel van hun laadpalen vrijaf geven (bijv. bij Lidl, Leclerc en meer van die grote winkelketens, die doen ze gewoon uit ook al kun je er wel bij, of het hek staat dicht en daar sta je dan).
- De deel-auto app gaf geen accustatus aan tijdens opladen dus ik heb de Renault app daarvoor gebruikt. Die gaf alleen niet altijd de batterijstatus door, soms wel soms niet en dat maakt het onbetrouwbaar.
tenslotte had de Megane dus wat kuren, ook met starten. Ik heb dat maar geaccepteerd, dat was het kleinere leed - behalve dan het vooruit rijden met achteruitrijcamera en zonder navigatie. Gelukkig wel fijne dagen in Normandië gehad en veel geleerd dat wel. Tips op dingen die ik slimmer had kunnen doen zijn altijd welkom!
Dank voor dit uitgebreide verslag. Tja, Frankrijk is een mooi land, maar ook met de nodige eigenaardigheden. Belangrijke tip is een kaart van Freshmile te nemen. Is een debetcard waar je bijvoorbeeld 100 euro op zet en daarmee kun je overal terecht, vooral bij de Auchans en Lidls.
Goed... probleem opgelost. Gebruikte dus initieel deze dongle, welke in mijn geval dus voor geen meter werkt:Bushie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:29:
[...]
ja niet teveel gekke tekens in je netwerknaam en je WPA key, dat vindt de Renault niet fijn.
ik heb als wifi netwerk-naam: renault en de WPA-key ook iets met alleen letter en cijfers
Nu overgeschakeld naar een TP-Link M7000. Voordeel, is dat ding heeft een batterij met 480 uur standby.
Dus wanneer je de auto inschakelt is er direct internet. Die Huawei dongle moest eerst nog opstarten, omdat hij pas bij het starten van de auto stroom kreeg. Hij laadt op via 1 van de 2 USB-C poorten tijdens het rijden en volledig uit het zicht.
Werkt prima zo, geen Orange abonnement meer nodig.
Hier hou ik van, dit soort levensechte verhalen!Allissey schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:02:
Afgelopen weekeinde met de deel-auto Megane EV60 naar Normandië geweest op en neer. Eerste keer met de EV, de route ken ik goed omdat mijn schoonzus daar woont. Toch wel goed om mijn ervaringen te delen, die helaas niet onverdeeld positief zijn.
Ondanks het minder positieve vind ik het toch zeer waardevol.
Dank!
Ben wel benieuwd naar een paar dingen;
- Welke laadpassen heb je gebruikt?
- Begrijp ik het goed als je zegt dat je van 80% naar 10% 240 km hebt gereden? Zit je rond de 17kWu/100 km
- Hoeveel personen en hoeveel bagage ongeveer?
Zoals al gezegd, die Freshmile pas bijvoorbeeld.
Zelf heb ik AutoCharge van FastNed, dat is lader aansluiten en gaan, kan handig zijn.
Denis Schoelens heeft een mooie kaart van Frankrijk waar vele snelladers zijn weergegeven, kan je in Google Maps gooien. Link is te vinden op zijn twitteraccount https://twitter.com/DSchoelens
Hoi allemaal. Een vraagje.
Weet iemand op welke temperatuur de megane gaat voorverwarmen als je op de klimatiseringsknop drukt? Als je een schema maakt vanuit de auto kun je een temperatuur kiezen, maar als ik op die knop druk maakt ie een hoop lawaai maar geen idee hoe warm/koud ie het maakt. Als ik instap in de auto kan ik het ook niet echt zien.
Dank alvast!
Bedankt voor de ervaring.Allissey schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:02:
Om die reden alleen al handig om alleen de gerenomeerde snellaadstations (Tesla/Shell etc) onderweg langs de snelweg te kiezen (en van te voren te plannen, ook voor kosten). Mijn plan voor zo'n reis is eenvoudig een Tesla abo te nemen, zodat je van te voren met de te verwachten range je reis kan plannen.
Geeft veel minder stress, m.i. Ook i.v.m. aantal laadplekken en betrouwbaarheid.
Ik heb mijn filter op Maps altijd alleen op "Super snel" laadstations staan, dat voorkomt dus inderdaad detouren en ergens verstrand raken bij trage laders. Tot nu toe heeft dat perfect gewerkt, echter enkele reis 700km heb ik nog geen ervaring mee...
Jip, besteld en in gebruik. Ik vind het een toevoeging. Heb overigens bij Ali ook een vakverdeling gekocht en al ontvangen voor het open vakje onder de console. Kwalitatief goed. De rubber matjes erin zorgen er voor dat de spulletjes niet rammelen.JanAd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:05:
Iemand toevallig dit (of iets vergelijkbaar) al gekocht?
Heb je daar ook een linkje van?corvankruchten schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:37:
[...]
Jip, besteld en in gebruik. Ik vind het een toevoeging. Heb overigens bij Ali ook een vakverdeling gekocht en al ontvangen voor het open vakje onder de console. Kwalitatief goed. De rubber matjes erin zorgen er voor dat de spulletjes niet rammelen.

Middenconsole:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005142267240.html
Vak waar je de sleutel plaatst:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005170875219.html
Waarom wil je dat weten? De auto is heerlijk warm en ontdooit, lijkt mij precies wat je wil.Vincentamster schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:47:
[Afbeelding]
Hoi allemaal. Een vraagje.
Weet iemand op welke temperatuur de megane gaat voorverwarmen als je op de klimatiseringsknop drukt? Als je een schema maakt vanuit de auto kun je een temperatuur kiezen, maar als ik op die knop druk maakt ie een hoop lawaai maar geen idee hoe warm/koud ie het maakt. Als ik instap in de auto kan ik het ook niet echt zien.
Dank alvast!
Betreffende achteruitrijcamera, dat had ik ook echter de voice commando’s werkte wel en via view kon ik de kaart in scherm achter stuur krijgen, dus toch met maps gereden. Overigens 10 minuten contact uit was de reset daarna alles ok en niet gebeurt.Allissey schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:02:
Je lijkt mijn vrouw wel haha, stel ik een vraag en dan krijg ik vaak 'waarom?', gewoon een antwoord geven schijnt lastig te zijn.Surfroy01 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:44:
Waarom wil je dat weten? De auto is heerlijk warm en ontdooit, lijkt mij precies wat je wil.

Anyways, meen me te herinneren dat de boel verwarmt tot de temp. zoals laatst in de auto was ingesteld.
Mijn Techno heeft inmiddels een kenteken. Wel bijzonder, de fiscale waarde ligt met 42550 behoorlijk laag voor een Techno ev60 220 met warmtepomp, augmented en drive assist, twotone. Maar goed, import is verder geslaagd dus het zal wel. Scheelt nog flink wat netto icm de 2022-bijtellingsregels.
Zaterdag zelf de auto op mijn gewenste niveau 'detailen' bij de dealer, 17e aflevering.
Nog een vraag, maar wellicht lastig te beantwoorden. De dealer heeft de auto geheel naar Nederlands gezet, maar het digitale instructieboekje blijft in het Duits. Iemand daar de oplossing voor?

Zaterdag zelf de auto op mijn gewenste niveau 'detailen' bij de dealer, 17e aflevering.
Nog een vraag, maar wellicht lastig te beantwoorden. De dealer heeft de auto geheel naar Nederlands gezet, maar het digitale instructieboekje blijft in het Duits. Iemand daar de oplossing voor?
Inmiddels nader ik de eerste duizend km en morgen de mijlpaal dat ik hem een week heb. Heerlijke auto! Dat er nog zo weinig van op de Nederlandse wegen rijden maakt hem ook extra exclusief in tegenstelling tot de vele Tesla's en id3's 
Ik baal wel dat mijn auto nog geen updates wil doen. Er zou 2 keer in oktober een poging zijn gedaan voor de elektromotor, beide mislukt. Binnenkort maar een afspraak maken bij een Renault dealer om te kijken of zij er wat mee kunnen!
Ik heb ook inmiddels af en toe getik gevoelt in de gaspedaal. Het is nogal sporadisch. Als het opduikt gebeurd het bij al het afremmen in een timespan van ~2 minuut en daarna is het wel weer verdwenen. Ik heb er niet echt last van en ook vooral (gelukkig) geen onveilig gevoel bij.

Ik baal wel dat mijn auto nog geen updates wil doen. Er zou 2 keer in oktober een poging zijn gedaan voor de elektromotor, beide mislukt. Binnenkort maar een afspraak maken bij een Renault dealer om te kijken of zij er wat mee kunnen!
Ik heb ook inmiddels af en toe getik gevoelt in de gaspedaal. Het is nogal sporadisch. Als het opduikt gebeurd het bij al het afremmen in een timespan van ~2 minuut en daarna is het wel weer verdwenen. Ik heb er niet echt last van en ook vooral (gelukkig) geen onveilig gevoel bij.
Helaas nog niet, we zijn in onderzoek.Zjanzjak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:17:
[...]
Maximum laden van de auto zelf kan niet vanuit de app geregeld worden, moet je echt in de auto doen.
[...]
En? Inmiddels verholpen?
Benieuwd ook wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik ga hem zo naar een eerste werkplaats afspraak brengen na 7000 km ivm het niet kunnen snelladen. In ieder geval niet boven de 40-50 KW in welke omstandigheid dan ook.
Ik heb niet veel hoop dat ze bij Renault zinnige dingen gaan doen, tenzij er duidelijk iets stuk is.
Vorige week overigens een ‘drop’ gehad dat hij ineens van 30% naar 2% schoot op de snelweg. Gelukkig op 5 km van mijn huis maar dat geeft bij mij ook aan dat er iets niet klopt.
De quote’Ja wij hebben nog niet veel ervaring met de Megane’ is weinig hoopvol. Ze gaan er nu zelf mee naar een snellader rijden en dan kijken wat hij doet bij het uitlezen.
Het zal mij benieuwen! Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb niet veel hoop dat ze bij Renault zinnige dingen gaan doen, tenzij er duidelijk iets stuk is.
Vorige week overigens een ‘drop’ gehad dat hij ineens van 30% naar 2% schoot op de snelweg. Gelukkig op 5 km van mijn huis maar dat geeft bij mij ook aan dat er iets niet klopt.
De quote’Ja wij hebben nog niet veel ervaring met de Megane’ is weinig hoopvol. Ze gaan er nu zelf mee naar een snellader rijden en dan kijken wat hij doet bij het uitlezen.
Dat scheelt inderdaad, is deze nieuw vanuit Duitsland geimporteerd? Krijg je dan ook nog subsidie?adinsx schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:18:
Mijn Techno heeft inmiddels een kenteken. Wel bijzonder, de fiscale waarde ligt met 42550 behoorlijk laag voor een Techno ev60 220 met warmtepomp, augmented en drive assist, twotone. Maar goed, import is verder geslaagd dus het zal wel. Scheelt nog flink wat netto icm de 2022-bijtellingsregels.![]()
[Afbeelding]
Na 1500km even een update.
Pro:
- Eerste EV en rijdt fantastisch, stil en relaxed rijden ( Techno 60 Optimum Charge )
- Laden gaat perfect, 11kw AC, 22kw AC, DC laden. Geen enkele laadsessie gaf problemen.
- Kostprijs (BE), 50 euro voor 1100km momenteel, nog geen thuisladen via de zonnepanelen enkel aan werkgever ( en de gratis laadpaal aan de Lidl
)
- Verbruik, eerste trip thuis werk (75km autosnelweg), 110 ACC, 16.2kwh/100km ( wat moet de zomer dan geven? )
- Infotainment fantastisch, iedere collega die plaatsneemt naast mij is onder de indruk ( en ik werk voor een Scandinavische auto, truck & Bus bouwer
)
- Rijhulpsystemen top! My Renault app werkt perfect.
Con:
- Zoon zit vanachter op een verhoogstoel en de gordelslotjes zitten heel diep weggezakt. In de Scenic kon hij zelf gordel inklikken, nu niet, jammer.
- Bij het nemen van een drempel zit er een 'klop' aan de achterophanging
- Spotify wil niet altijd laden ( niet via AA, maar Google Automotive )
- Heb nog niet de goede zithouding gevonden (soms last van vermoeide benen), stoelen zijn ook minder 'houvast' dan degene die in de Scenic zaten
- Kofferknopje in donker niet altijd vindbaar
Maar kortom, zeer tevreden van mijn eerste EV!
Pro:
- Eerste EV en rijdt fantastisch, stil en relaxed rijden ( Techno 60 Optimum Charge )
- Laden gaat perfect, 11kw AC, 22kw AC, DC laden. Geen enkele laadsessie gaf problemen.
- Kostprijs (BE), 50 euro voor 1100km momenteel, nog geen thuisladen via de zonnepanelen enkel aan werkgever ( en de gratis laadpaal aan de Lidl

- Verbruik, eerste trip thuis werk (75km autosnelweg), 110 ACC, 16.2kwh/100km ( wat moet de zomer dan geven? )
- Infotainment fantastisch, iedere collega die plaatsneemt naast mij is onder de indruk ( en ik werk voor een Scandinavische auto, truck & Bus bouwer

- Rijhulpsystemen top! My Renault app werkt perfect.
Con:
- Zoon zit vanachter op een verhoogstoel en de gordelslotjes zitten heel diep weggezakt. In de Scenic kon hij zelf gordel inklikken, nu niet, jammer.
- Spotify wil niet altijd laden ( niet via AA, maar Google Automotive )
- Heb nog niet de goede zithouding gevonden (soms last van vermoeide benen), stoelen zijn ook minder 'houvast' dan degene die in de Scenic zaten
Maar kortom, zeer tevreden van mijn eerste EV!
Deze 3 kan ik bevestigen na 3 weken en 2000km verder... Jammer dat de kofferbak niet automatisch gaat, had wel gemogen op een auto van 52.000 euro.TaxiGilbert schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:54:
Con:
De klop bij drempels heb ik ook, wel fijn om te horen dat het niet iets unieks voor mijn auto is

@TaxiGilbert Hier werkt Spotify native als een zonnetje. Wel heb ik AA moeten uitschakelen op de gsm en staat m'n Hotspot (Proximus) altijd op ipv het Orange abo.
Hoewel, gisteren in Brasschaat leek Orange precies wel even te werken... Er is ook data van die gratis 3GB gegaan zag ik. Mogelijk is het bereik van Orange hier in de Kempen gewoon dramatisch.
Nuja, via MacroDroid werkt de Hotspot perfect vanzelf met m'n Proximus abo (5G en 20GB data).
De gordelknoppen zijn met een kinderstoel ook klote
Hoewel, gisteren in Brasschaat leek Orange precies wel even te werken... Er is ook data van die gratis 3GB gegaan zag ik. Mogelijk is het bereik van Orange hier in de Kempen gewoon dramatisch.
Nuja, via MacroDroid werkt de Hotspot perfect vanzelf met m'n Proximus abo (5G en 20GB data).
De gordelknoppen zijn met een kinderstoel ook klote

[Voor 56% gewijzigd door JanAd op 09-03-2023 11:31]
Ik hoor veel over dat orange abonnement wat er bij zit. Kun je niet simpelweg de simkaart wisselen? Weet iemand dat?
Ik heb zelf een provider die meerdere sims op 1 data abonnement toestaat. dus zou voor mij wel handig zijn
Ik heb zelf een provider die meerdere sims op 1 data abonnement toestaat. dus zou voor mij wel handig zijn

nee dat kan niet, dit is juist een verdienmodel van Renault. Zou inderdaad wel top zijn maar ik snap 100% dat ze dit niet aanbieden.Larsdedj schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:22:
Ik hoor veel over dat orange abonnement wat er bij zit. Kun je niet simpelweg de simkaart wisselen? Weet iemand dat?
Mwah, weet niet of ze daar nou zo veel op verdienen.BramVice schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:25:
[...]
nee dat kan niet, dit is juist een verdienmodel van Renault. Zou inderdaad wel top zijn maar ik snap 100% dat ze dit niet aanbieden.
Zeker omdat je via een wifi hotspot er een zeer eenvoudige loophole is.
Maarja mischien heb je gelijk.
Had daarnet ook een leuke, ik rijd weg, in mijn eentje en gordel indicator begint te jengelen......... ik had mijn gordel om, zoals altijd, boosdoender was mijn tas op de achterbank, die triggerde dat er iemand zou zitten, tas tussen voorstoel en achterbank geschoven en probleem opgelost.
Iets anders, nu met regen en sneeuw, als ik achterportier opendoe achter chauffeur om mijn jas en tas daar te leggen, heb ik regelmatig dat er een stroom water ppprrrrllllll van het dak zo op de achterbank rolt
Iets anders, nu met regen en sneeuw, als ik achterportier opendoe achter chauffeur om mijn jas en tas daar te leggen, heb ik regelmatig dat er een stroom water ppprrrrllllll van het dak zo op de achterbank rolt

Wie heeft er hier een thuislader icm met een pasje van de werkgever EN zonnepanelen?
Hoe zit dat dan precies met laden? Als je overdag laadt met je zonnepanelen, word dat dan aan je werkgever doorgerekend?
Kun je uberhaupt zien via de app of je auto laadt via de panelen of het net?
En is het eventueel mogelijk om de auto alleen te laten laden voor/na zonsondergang?
Iemand praktijkervaring mee?
Hoe zit dat dan precies met laden? Als je overdag laadt met je zonnepanelen, word dat dan aan je werkgever doorgerekend?
En is het eventueel mogelijk om de auto alleen te laten laden voor/na zonsondergang?
Ik heb zonnepalen en een laadpaal met pasje van mijn werkgever. De laadpaal houdt bij hoeveel stroom er verbruikt wordt. Paal kan niet bijhouden waar de stroom vandaan komt. Dus stroom van mijn zonnepanelen krijg ik vergoed tegen het tarief wat ik voor de stroom zou betalen.LaTiNo156 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:16:
Wie heeft er hier een thuislader icm met een pasje van de werkgever EN zonnepanelen?
Ok, en voor je werkgever maakt dat dus niet uit, of het daadwerkelijke netstroom is of je eigen 'gratis' stroom?gvdijk23 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb zonnepalen en een laadpaal met pasje van mijn werkgever. De laadpaal houdt bij hoeveel stroom er verbruikt wordt. Paal kan niet bijhouden waar de stroom vandaan komt. Dus stroom van mijn zonnepanelen krijg ik vergoed tegen het tarief wat ik voor de stroom zou betalen.
Nu is het nog wel zo dat je via de salderingsregeling wat terugkrijgt, maar als dat straks foetsie is?
Ik hoop trouwens nog steeds dat Renault de auto's v2h ready kan maken. Eigenlijk zouden alle nieuwe EV's verplicht v2h moeten ondersteunen!
Je krijgt gewoon je contract tarief per kwh betaald van je werkgever / lease.
Waar die stroom vandaan komt boeit verder niet, blijf je onder je saldering en/of onder je prijsplafond heb je geluk dan hou je wat geld over.
Anders speel je quite en wordt alles gewoon 1 op 1 vergoed.
Waar die stroom vandaan komt boeit verder niet, blijf je onder je saldering en/of onder je prijsplafond heb je geluk dan hou je wat geld over.
Anders speel je quite en wordt alles gewoon 1 op 1 vergoed.
Moet nog langs de dealer!
Mijn etech EV60 Techno is van eind juli 2022 en er beginnen allerlei plekjes op/in de achterlichten te verschijnen. Het begon klein maar wordt steeds erger. Nog iemand last van?
O ja en ook last van kloppen aan achterzijde met name bij drempels. Voor de rest tevreden (6800km)
Mijn etech EV60 Techno is van eind juli 2022 en er beginnen allerlei plekjes op/in de achterlichten te verschijnen. Het begon klein maar wordt steeds erger. Nog iemand last van?
O ja en ook last van kloppen aan achterzijde met name bij drempels. Voor de rest tevreden (6800km)
Precies. Voor je werkgever maakt dat niet uit. En kan het ook niet zien.LaTiNo156 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Ok, en voor je werkgever maakt dat dus niet uit, of het daadwerkelijke netstroom is of je eigen 'gratis' stroom?
Nu is het nog wel zo dat je via de salderingsregeling wat terugkrijgt, maar als dat straks foetsie is?
Als straks de salderingsregeling weg is, moet je juist laden als de zon schijnt

Dat moet dan wel een hele zware tas zijn haha.Surfroy01 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:01:
Had daarnet ook een leuke, ik rijd weg, in mijn eentje en gordel indicator begint te jengelen......... ik had mijn gordel om, zoals altijd, boosdoender was mijn tas op de achterbank, die triggerde dat er iemand zou zitten, tas tussen voorstoel en achterbank geschoven en probleem opgelost.
Ik zet regelmatig een vrij zware boodschappentas op de achterbank maar krijg geen melding.
Wel soms als we de hond meenemen op de achterbank en hij zich verplaatst, hij zit namelijk ingeklikt in de middelste gordel maar als hij van plek veranderd dan 'snapt' de wagen dat niet en krijg ik die melding.
Nope, maar goed, heb 'em pas 2 maanden.emvee72 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:40:
Moet nog langs de dealer!
Dit lijkt alleen net wel of er nog een beschermfolie op zit die men vergeten is er af te halen.
Ik heb inderdaad ook zwaardere tassen gehad want het was nu niet bijzonder, rugzak met laptop en wat opladers.
Ik kan via mijn wallbox zien hoeveel er uit het net is getrokken en hoeveel zelf opgewekte kWh erin gegaan zijn.LaTiNo156 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:16:
Jep, helemaal nieuw (53 km op de teller omdat ik hem nog dag mee had paar weken terug).Surfroy01 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:43:
[...]
Dat scheelt inderdaad, is deze nieuw vanuit Duitsland geimporteerd? Krijg je dan ook nog subsidie?
Die subsidie is vast ergens benut door de tussenpersoon en de dealer. Wel gaf de dealer 1000,- korting aan de leasemij, die vervolgens met een offerte kwam die door mij en werkgever is goedgekeurd. Hoe de catalogusprijs is bepaald weet ik verder niet, de dealer ook niet.
Mij prima als lijkt de goed uitgeruste Techno nu een simpelere uitvoering qua fiscale waarde. Scheelt me toch 50,- netto in de maand.
Dat inderdaad.LaTiNo156 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Ok, en voor je werkgever maakt dat dus niet uit, of het daadwerkelijke netstroom is of je eigen 'gratis' stroom?
Ik hoop trouwens nog steeds dat Renault de auto's v2h ready kan maken. Eigenlijk zouden alle nieuwe EV's verplicht v2h moeten ondersteunen!
Hier 21 zonnepanelen liggen die in 2022 7300 kwh hebben opgewekt. Het huis (nieuwbouw incl bodemlus warmtepomp) had 5300 nodig, dus dat overschot kan ik mooi tengelde maken vanaf volgende week.
De boel monitor ik met een homewizard P1, de solaredge app en van Vattenfall zelf.
Zodra salderen eraf is mooi overdag laden op de dagen dat ik thuiswerken. Of juist thuiswerken als de zon schijnt straks.

- onzeauto.com heeft een universele laadpas [edit] van Ecotap, daarmee kon ik in elk geval bij Engie en FastNed mee laden, daarnaast had ik mijn creditcard gekoppeld aan de apps van Ionity en plugsurfing. En ik had uiteraard mijn gewone bankpas en nog creditcards van VISA en MasterCard bij me.Zjanzjak schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:56:
[...]
Ben wel benieuwd naar een paar dingen;
- Welke laadpassen heb je gebruikt?
- Begrijp ik het goed als je zegt dat je van 80% naar 10% 240 km hebt gereden? Zit je rond de 17kWu/100 km
- Hoeveel personen en hoeveel bagage ongeveer?
- Ja, dat klopt. Is 17kWu/100km redelijk? Ik las ergens (ik geloof bij ANWB) dat je het meeste bereik uit de accu haalt als je max 110km/u rijdt, maar dat vond ik niet te doen op de 130km wegen in Frankrijk.
- Op de heenweg 2 personen met handbagage en op de terugweg 3 personen met idem bagage.
[Voor 3% gewijzigd door Allissey op 09-03-2023 15:25. Reden: type laadpas toegevoegd]
Oops, oude auto ingeleverd. Net gebeld door de dealer dat de Megane's niet afgeleverd mogen worden door een kwaliteitsissue en ik de mijne morgen niet kan ophalen 

Is dat even balen! Hoewel dit wellicht tengoede is van de auto! Laat even weten wat er aan de hand was, misschien is er dus ook iets mis met de auto's die al uitgeleverd zijn.RoLeaf schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:54:
Oops, oude auto ingeleverd. Net gebeld door de dealer dat de Megane's niet afgeleverd mogen worden door een kwaliteitsissue en ik de mijne morgen niet kan ophalen
Een 'rode' campagne op Megane E Tech EN Austral sedert vandaag, maar dealer heeft 0 info over het probleem...Baaz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:21:
[...]
Is dat even balen! Hoewel dit wellicht tengoede is van de auto! Laat even weten wat er aan de hand was, misschien is er dus ook iets mis met de auto's die al uitgeleverd zijn.
Ik snap dit berichtje niet helemaalTaxiGilbert schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Een 'rode' campagne op Megane E Tech EN Austral sedert vandaag, maar dealer heeft 0 info over het probleem...

Een 'rode' campagne wil zeggen dat er een technisch mankement is en dat er niets mag uitgeleverd worden. Er zijn andere campagnes ( kweet de kleuren niet exact ) waar voertuigen gewoon moeten terugkomen naar werkplaats om iets aan te passen/vervangen...
Het is wel zo dat er minder verbruikt wordt bij 110 dan 130 km/u, denk dat dat geldt voor elke electrische auto.Allissey schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:41:
- Ja, dat klopt. Is 17kWu/100km redelijk? Ik las ergens (ik geloof bij ANWB) dat je het meeste bereik uit de accu haalt als je max 110km/u rijdt, maar dat vond ik niet te doen op de 130km wegen in Frankrijk.
En als je 100 rijdt is het dan nog beter, alleen ja, is je bereik groter maar doe je er ietsies langer over.

Maar hoe dan ook, 17 kWu/100 km vind ik dan heel netjes voor de trip die jij gedaan hebt.
Mijne wordt morgen uitgeleverd.
Op basis van mijn VIN zegt de website dat er niets aan de hand lijkt te zijn.
https://www.renault.nl/terugroepactie.html
Op basis van mijn VIN zegt de website dat er niets aan de hand lijkt te zijn.
https://www.renault.nl/terugroepactie.html
Het meeste bereik is bij ca 30 km/h. Het snelste bij de eindbestemming hangt af van de laadsnelheid. Bij een beperkte laadsnelheid, zoals bij de Megane, heb je ergens een optimum bij ca 110 km/h afhankelijk van allerlei dingen.Allissey schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:41:
[...] Ik las ergens (ik geloof bij ANWB) dat je het meeste bereik uit de accu haalt als je max 110km/u rijdt, maar dat vond ik niet te doen op de 130km wegen in Frankrijk.
Waren er niet paar Fransozen die 800km op een lading gehaald hebben? Door 50km/u max op een gesloten circuit te rijden...... 

Zowel Megane als Austral hebben een terugroepactie op de wielbouten, die zitten mogelijk niet strak genoeg. Dat is de enige overeenkomst die ik nu ken.
Zal mijn dealer ook eens vragen
Zal mijn dealer ook eens vragen
@AnthonyR
Jou wellicht iets meer bekend?
Jou wellicht iets meer bekend?
als je regelmatig 130 hebt gereden maar alsnog een verbruik van 17 kWh/100km is dat zeker netjes!Allissey schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:41:
heb je de auto al? Er zit een heel uitgebreide laadplanner in zowel de app als het menu, onder 'elektrisch'. Je kunt voor elke dag/tijd bepalen wanneer hij moet laden.LaTiNo156 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:16:
Bijvoorbeeld alleen laden NA een bepaalde tijd, of hij moet vol zijn OP een bepaalde tijd, enz enz.
De auto weet natuurlijk niet waneer jij stroom opwekt maar je zou kunnen kiezen dat hij altijd laadt na 10:00 's ochtends en alleen maar tot een bepaald accuniveau. Maar dan ben je wel veel aan het instellen en wijzigen.
Ik heb zelf ingesteld dat hij thuis nooit mag laden tussen 06:00 en 23:00. Daarnaast heb ik de klimatisering gepland op een paar vaste dagen dat ik rond dezelfde tijd vertrek in de ochtend.
In de huidige (NL) situatie is het niet relevant waar de stroom vandaan komt als je werkgever het vergoedt. Dus als je zelf wat opwekt is dat een leuke bonus. Hetzelfde geldt voor Slim Laden via Mobilize. Die beloont je met 1 cent per geladen kWh. Is dat verkapt loon? Interessante discussie

[Voor 15% gewijzigd door BramVice op 09-03-2023 19:58]
Mijn werkgever vergoed het gemiddelde tarief wanneer je een dal en piek tarief hebt. Dus bij mij begint het laden pas na 23:00.BramVice schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:56:
[...]
In de huidige (NL) situatie is het niet relevant waar de stroom vandaan komt als je werkgever het vergoedt.
Jorik
interessant! Heb jij zo'n groot verschil tussen piek en dal dan? Bij mij is dat 1 of 2 cent...jorikw schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:09:
[...]
Mijn werkgever vergoed het gemiddelde tarief wanneer je een dal en piek tarief hebt. Dus bij mij begint het laden pas na 23:00.
Ik heb de vergoeding vastgelegd op het daltarief om daarmee mezelf te stimuleren om ook in het daltarief op te laden...maar ik had hem ook op het normaaltarief kunnen vastzetten.
[Voor 20% gewijzigd door BramVice op 09-03-2023 20:17]
Heeft iemand al ladingen gedaan met de megane op dit lage niveau van 6 of 7A zonder problemen? Ik zou een Alfen Pro Single line laadpaal krijgen. Al ben ik niet zeker dat deze lager in te stellen is dan 3.7kW.BramVice schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:21:
[...]
wat wil je precies doen/bereiken? Waarom wil je het laden onderbreken? Als je de Mobilize Smart Charging app gebruikt van Renault, laadt de auto af en toe een beetje en krijg je een beloning daarvoor (1 cent per kWh).
Het minimale vermogen is 1 fase, 6A maar ik zou 7A als ondergrens aanhouden omdat 6A voor sommige EV's net te laag is.
Bedenk wel dat het laden met zulke lage vermogens niet zo efficiënt is, je hebt veel verliezen.
En begrenzen door middel van een andere zekering is niet begrenzen. Je moet in de laadpaal configureren welke zekering er in zit, dan zorgt de laadpaal dat de auto niet meer kan vragen. Als je enkel de zekering wisselt gaat de auto gewoon vol vermogen vragen en klapt de zekering er uit.
"Geen zoekresultaten", dus dan maar de vraag: Wie heeft er zitverhogers voor zijn/haar kinderen in de Electric en welke passen goed op de wat schuine achterbank?
En nog even naar die afleverblokkade: zou het wat met de stuurproblemen van de evenknie Ariya te maken kunnen hebben?
https://www.autoblog.nl/n...a-stuur-breekt-af-3464148
En nog even naar die afleverblokkade: zou het wat met de stuurproblemen van de evenknie Ariya te maken kunnen hebben?
https://www.autoblog.nl/n...a-stuur-breekt-af-3464148
Ja, gaat goed maar traag. Ik laad met opgewekte maar niet-gebruikte PV-stroom, en dat start vanaf 6A. Normaal loopt dat gedurende de dag op, maar als het bewolkt is, kan dat lang(er) op 6A blijven 'hangen '.DeJos1985 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:28:
Heeft iemand al ladingen gedaan met de megane op dit lage niveau van 6 of 7A zonder problemen?
Laden met 6A is geen probleem kan ik je uit eigen ervaring zeggen.DeJos1985 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:28:
[...]
Heeft iemand al ladingen gedaan met de megane op dit lage niveau van 6 of 7A zonder problemen? Ik zou een Alfen Pro Single line laadpaal krijgen. Al ben ik niet zeker dat deze lager in te stellen is dan 3.7kW.
Wel met een granny charger waarbij ik vergeten was om 'em op 10A te zetten, en iets later vond dat dit toch wel erg langzaam ging allemaal.

Heeft iemand goede ervaring met een bepaald type telefoonhouder?
Gebruik zelf de geïntegreerde soms, maar meestal gewoon Apple CarPlay.
[Voor 5% gewijzigd door jschoorl2 op 10-03-2023 04:30]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Die functie had ik nog niet door.
Ga het proberen. Bedankt!
Ga het proberen. Bedankt!
jep scherpe bocht is funest, heb de telefoon ook al regelmatig tussen m'n voeten terug moeten zoeken.jschoorl2 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 04:28:
[Afbeelding]
Gebruik zelf de geïntegreerde soms, maar meestal gewoon Apple CarPlay.
Ervaring niet, maar Renault heeft er zelf bij de Accessoires staan. Mogelijk een optie?Thomasi78 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:44:
Heeft iemand goede ervaring met een bepaald type telefoonhouder?
Ik gebruik al jaren deze:
https://www.amazon.com/Be...Smartphones/dp/B00NL7GTXG
Je offerte er wel de cupholder voor op, maar het werkt uitstekend in eender welke auto.
https://www.amazon.com/Be...Smartphones/dp/B00NL7GTXG
Je offerte er wel de cupholder voor op, maar het werkt uitstekend in eender welke auto.
Ook jarenlang Brodit telefoonhouder gebruikt.
Maar sinds ik een auto rij met Android Auto (bedraag od draadloos) zie ik persoonlijk geen meerwaarde meer in een telefoonhouder.
Zal, denk ik, nog meer gelden als ik later dit jaar de megane etech mag gaan rijden.
Wat is voor andere tweakers de meerwaarde van een telefoonhouder naast android auto / automotive?
Zeer geinteresseerd.
Maar sinds ik een auto rij met Android Auto (bedraag od draadloos) zie ik persoonlijk geen meerwaarde meer in een telefoonhouder.
Zal, denk ik, nog meer gelden als ik later dit jaar de megane etech mag gaan rijden.
Wat is voor andere tweakers de meerwaarde van een telefoonhouder naast android auto / automotive?
Zeer geinteresseerd.
Even een vraagje: vanwege de subsidie grens hebben wij geen parkeersensoren voor kunnen krijgen op onze nieuwe Megane E-Tech electric. Ik zoek nu een manier om alsnog parkeersensoren te laten installeren die integreren in het infotainment systeem. Heeft iemand hiermee ervaring of een tip?
Had hetzelfde "probleem", volgens de accessoirelijst van Renault Megane E-tech was deze achteraf te bestellen en te installeren voor rond 450 euro.ACL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:09:
Even een vraagje: vanwege de subsidie grens hebben wij geen parkeersensoren voor kunnen krijgen op onze nieuwe Megane E-Tech electric. Ik zoek nu een manier om alsnog parkeersensoren te laten installeren die integreren in het infotainment systeem. Heeft iemand hiermee ervaring of een tip?
Dat zijn redelijk lelijke doppen, maar na contact met mijn dealer was er wel een mooiere optie te doen.
Tot...ik een telefoontje kreeg dat op een ander filiaal ze geprobeerd hebben de sensoren te monteren en allerlei foutmeldingen etc. kregen.
Dat heeft mij doen besluiten het maar te laten. Nu 6000 km later ben ik eraan aan gewend weer zonder sensoren voor te rijden en dat bevalt ook prima, de neus van de auto is goed te overzien en in te schatten.
Heb deze ook een hele tijd gehad. Is vanzelf verdwenen.Surfroy01 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:03:
Kent iemand deze melding, Google assistant downloaden?
Heb d'r melding van Google assistent al maanden. Hij is even weggeweest maar na een week kwam hij weer terug. Is ook niet aan te klikken. Ook via hotspot geprobeerd maar er gebeurd niets.
Is dit uiteindelijk gelukt? Ik ben wel geïnteresseerd.ofbjansen schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:57:
[...]
Ik ben even aan het klussen geweest vandaag en een ruwe opzet gemaakt.
https://www.thingiverse.com/thing:5888486
Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een Renault Megane E Tech. Zeer tevreden van, maar 1 belangrijke functionaliteit werkt niet. Het DC-laden gaat altijd maar tot 30-35kW en dat is het. Ik heb al verschillende snelladers geprobeerd, maar zonder succes.
Zijn er nog mensen met dit probleem?
Zijn er nog mensen met dit probleem?
[Voor 74% gewijzigd door DDSR op 10-03-2023 14:03]
Dit is het probleem dat ik hierboven bedoelde. Heb je hier ondertussen al nieuws van ?larskov schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:38:
Ik ga hem zo naar een eerste werkplaats afspraak brengen na 7000 km ivm het niet kunnen snelladen. In ieder geval niet boven de 40-50 KW in welke omstandigheid dan ook.

Hallo allemaal,
sinds een week ben ik ook in het bezit van de Renault Megane E-tech; rijdt heerlijk! Ben voor 98% erachter hoe alles werkt, echter waar ik niet achter kom is de "werking" van de DAB-radio. Ja, ik weet waar die zit en het geluid werkt ook prima, maar wat ik mis zijn de afbeeldingen die meegezonden worden bij DAB. Mijn vrouw rijdt een auto van die andere Franse concurrent gelijkend op een citroen en cactus :-) en deze DAB-radio krijgt alle afbeeldingen keurig binnen, maar mijn DAB-radio dus niet (een enkele wel maar het merendeel niet)
Wat zou dit kunnen zijn c.q. moet ik nog iets instellen?
sinds een week ben ik ook in het bezit van de Renault Megane E-tech; rijdt heerlijk! Ben voor 98% erachter hoe alles werkt, echter waar ik niet achter kom is de "werking" van de DAB-radio. Ja, ik weet waar die zit en het geluid werkt ook prima, maar wat ik mis zijn de afbeeldingen die meegezonden worden bij DAB. Mijn vrouw rijdt een auto van die andere Franse concurrent gelijkend op een citroen en cactus :-) en deze DAB-radio krijgt alle afbeeldingen keurig binnen, maar mijn DAB-radio dus niet (een enkele wel maar het merendeel niet)
Wat zou dit kunnen zijn c.q. moet ik nog iets instellen?
Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic
bedoel je de logo's van de zenders? Ik heb ze ook niet allemaal...vind het niet heel storend maar benieuwd of er een oplossing isReet Petite schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:40:
(...) maar wat ik mis zijn de afbeeldingen die meegezonden worden bij DAB.

Heb ook niet alle logo's maar degene die ik mis heb ik ook niet in onze Clio hybrid. Denk dus niet dat er een oplossing voor is.
Deze melding heb ik al sinds begin staan (juli 2022). Gaat niet weg en kan er ook niets mee inderdaad.Andres schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:48:
Heb d'r melding van Google assistent al maanden. Hij is even weggeweest maar na een week kwam hij weer terug. Is ook niet aan te klikken. Ook via hotspot geprobeerd maar er gebeurd niets.
Heb nu ook probleem dat ik geen updates meer kan zoeken, de melding die ik krijg is
"Op dit moment niet mogelijk, probeer het later nog eens"
Laatste update was de OpenR link 1.1.0. Ik zag bij anderen dat er nog meer Open R link updates geweest zijn (1.1.1)
Als je een aantal keer op 'controleren op updates' hebt geklikt krijg je deze foutmelding. Even een paar dagen niet aanklikken en daarna doet hij het weer.
De auto is met een halve dag vertraging toch geleverd. De verkoper liet zich niet uit over de oorzaak, behalve dat iets gecontroleerd is en niets is gevonden.RoLeaf schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:54:
Deze is het:
Klopt; logo’s bij radiozenders. Heb vandaag ook bij klantenservice Renault navraag gedaan. Ben benieuwd of hier iets uit komt….BramVice schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:35:
[...]
bedoel je de logo's van de zenders? Ik heb ze ook niet allemaal...vind het niet heel storend maar benieuwd of er een oplossing is
Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic
Goedemorgen allemaal, ik heb een paar vragen over de renault megane etech en hoop stiekem dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
Als je een equillibrium (60 kw batt en snelste oplaad uitvoering) uitvoering kiest. Kan iemand mij vertellen of het kiezen van de heat pump het waard is? Vind het een hoop geld en kan voor hetzelfde geld bijna de speakers kiezen. Is er een test uitgevoerd waar het verschil tussen een megane met en zonder heatpump wordt gedaan?
Context van de vraag:
Doel waarvoor ik de auto wil gaan gebruiken. Woon-werk 5 dagen per week ca. 70 km voor heen en weer per dag.
Vakantie zomer naar spanje, italië. Iemand ervaringen mee?
Vakantie wintersport naar frankrijk.
Vraag 2: wat vinden jullie van de standaard speakers. Zit er wel een beetje bass in of is het heel schel geluid? Heb test ritje gemaakt in een iconic en ze hadden helaas geen equillibrium staan om dit te testen.
Vraag 3: kun je de geluidsinstallatie aanpassen naar jou wensen? Meer/minder bass, treble, hooge lage tonen etc
Als je een equillibrium (60 kw batt en snelste oplaad uitvoering) uitvoering kiest. Kan iemand mij vertellen of het kiezen van de heat pump het waard is? Vind het een hoop geld en kan voor hetzelfde geld bijna de speakers kiezen. Is er een test uitgevoerd waar het verschil tussen een megane met en zonder heatpump wordt gedaan?
Context van de vraag:
Doel waarvoor ik de auto wil gaan gebruiken. Woon-werk 5 dagen per week ca. 70 km voor heen en weer per dag.
Vakantie zomer naar spanje, italië. Iemand ervaringen mee?
Vakantie wintersport naar frankrijk.
Vraag 2: wat vinden jullie van de standaard speakers. Zit er wel een beetje bass in of is het heel schel geluid? Heb test ritje gemaakt in een iconic en ze hadden helaas geen equillibrium staan om dit te testen.
Vraag 3: kun je de geluidsinstallatie aanpassen naar jou wensen? Meer/minder bass, treble, hooge lage tonen etc
Vraag 1 kijk ik over mee. Heb warmtepomp besteld (heb een EV40 dus kan alle range goed gebruiken) Maar heb geen idee hoe veel dit scheelt anders dan het verhaal 'hij verwarmt zuiniger'Snelle jelle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:49:
Goedemorgen allemaal, ik heb een paar vragen over de renault megane etech en hoop stiekem dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
Voor Vraag 2&3 heb ik slechts 1 advies: Ga naar een dealer, neem je telefoon mee en luister de 2 verschillende uitvoeringen.
Mijn dealer zij: Is verspild geld, standaard geluid is prima.
Uiteindelijk toch nog een keer geluisterd en vond HK echt het geld waard dus alsnog bijbesteld.
Hier in het Forum heb ik ook Voors/tegens gezien. Het is een kwestie van muzieksmaak of het het waard is.
De standaard audio heeft namelijk geen sub woofer, dus bij bepaalde muziek ga je wat 'oempf' missen.
Ik vind het geluid in de techno uitvoering voldoende. Kwam uit een VAG golf 7 met subwoofer.
Ik heb geen warmtepomp. Bewust voor gekozen omdat het schijnt, pas onder de -5 echt voordeel heeft. Die keren dat dat het hier in NL is…. En dan wordt er gesproken over rond de 10% extra range. Dat is hoog winter 30km. Vind ik de moeite niet. Ik heb een 60kw uitvoering en als het echt koud is was range 300km, nu 360 en in september zat ik rond de 400km.
Ik heb geen warmtepomp. Bewust voor gekozen omdat het schijnt, pas onder de -5 echt voordeel heeft. Die keren dat dat het hier in NL is…. En dan wordt er gesproken over rond de 10% extra range. Dat is hoog winter 30km. Vind ik de moeite niet. Ik heb een 60kw uitvoering en als het echt koud is was range 300km, nu 360 en in september zat ik rond de 400km.