Ik heb Android Auto volledig uitgeschakeld want had hetzelfde issue. Dus enkel BT voor telefoon. Gebruik veel liever de Google Automotive dan Android Auto.JanAd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:59:
Eerste ritjes zitten erop. Voorlopig zeer tevreden met alles.
Het enige wat ik wel wat vreemd vind is dat de Native Spotify app telkens verspringt naar Android Auto/Spotify.
Als ik m'n gsm niet meeneem werkt de native app prima, maar zodra de gsm mee in de auto zit start direct Android Auto - en kan ik de native app niet echt meer gebruiken.
Dat ga ik eens verder uitpluizen van't weekend. Nu echt storend is dat niet, maar het maakt het data-abo van Orange wel wat overbodig.
Verder aangenaam verrast door de 'power' van de EV40. Zelfs met de minder krachtige motor geeft dat ding toch echt een duw in je rug als je plankgas geeft![]()
Ahja, voor de mensen met H/K audio. Blijkbaar staat de subwoofer standaard af.![]()
Over het verbruik kan ik nog niks zinnig zeggen.
Op 100% gaf hij 289km aan, ondertussen is dat 78% en 201km. Na in totaal 50 km in 3 ritjes met veel geëxperimenteer, verwarming hoger/lager - zetelverwarming - stuurverwarming - rijmodus - enz
Niet echt representatief
welke plaat is het precies? Ik heb ook een rammeltje ergens maar nog niet ontdekt waar precies..Surfroy01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:53:
Wat mij ogevallen is, rammel in afdekplaat boven achterruit. Los gehaald, alle klemmetjes met tape anti rammel gemaakt, opgelost.
Achterklep open, de plaat aan de bovenkant binnen van je achterruit, die kun je er vrij gemakkelijk uit klikken. Ik vond het erg irritant en door een keer als passagier achterin mee te rijden kon ik het zo vinden. Was ook enkel op slechte klinker wegen dat het rammelde.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u7aaQAzexrkScmnjhsTDTg89.jpg?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Surfroy01 op 03-03-2023 10:46 ]
waar heb je de tape precies geplakt?Surfroy01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:43:
Achterklep open, de plaat aan de bovenkant binnen van je achterruit, die kun je er vrij gemakkelijk uit klikken.
Tussen de metalen klemmetjes en het plastic waar ze in geklemd zitten, die maken het rammelende geluid. Ik heb van dat stoffen tape gebruikt. Dus de werking blijft onverandert als je de kap weer monteerd ze moeten iets los zitten, maar nu rammelen ze niet meer tegen het plastic maar het stoffen tape.
Weet je nog hoe je dat precies hebt aangepakt? Moet ik m'n gsm gewoon ontkoppelen bij de AA-app?TaxiGilbert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:24:
[...]
Ik heb Android Auto volledig uitgeschakeld want had hetzelfde issue. Dus enkel BT voor telefoon. Gebruik veel liever de Google Automotive dan Android Auto.
Edit; Mijn data verbinding is precies ook nog niet helemaal ok. Dat deeltje bij de Instellingen is gewoon grijs. Op het Orange portaal lijkt wel alles in orde. Moet ik daarvoor in de auto nog iets doen?
Edit2: Als ik terug zoek op Orange in dit forum was dat bij vele precies een probleem de eerste dagen, dat lost zichzelf op dan?
Wss dit weekend een tripje van 140km maken, met lange stukken snelweg aan 120km/u. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven met de EV40.
@Surfroy01 Dat is pas Tweaken
[ Voor 36% gewijzigd door JanAd op 03-03-2023 14:26 ]
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Ik heb 2 telefoons aangesloten via bluetooth.
- zakelijke telefoon, android
- prive telefoon, Apple iphone
Mijn prive telefoon heb ik via de usb aangesloten (sneller opladen dan draadloos) en display geeft aan dat apple carplay actief is. Ik navigeer via de display van mijn megane naar apps zoals spotify en flitsmeister en ik kan inkomende/uitgaande telefoon gesprekken voeren.
Maar als ik bv een inkomend gesprek krijg op mijn werktelefoon (android), dan schakelt deze niet over.
Telefoon is wel geconnect met bluetooth en heb android auto hierop geïnstalleerd.
Weet iemand of dit mogelijk is en wat de instellingen hiervoor zijn??
- zakelijke telefoon, android
- prive telefoon, Apple iphone
Mijn prive telefoon heb ik via de usb aangesloten (sneller opladen dan draadloos) en display geeft aan dat apple carplay actief is. Ik navigeer via de display van mijn megane naar apps zoals spotify en flitsmeister en ik kan inkomende/uitgaande telefoon gesprekken voeren.
Maar als ik bv een inkomend gesprek krijg op mijn werktelefoon (android), dan schakelt deze niet over.
Telefoon is wel geconnect met bluetooth en heb android auto hierop geïnstalleerd.
Weet iemand of dit mogelijk is en wat de instellingen hiervoor zijn??
Ik krijg die melding heel soms als ik met de sleutel in mijn zak, naar buiten ga, mijn garage open en ik loop nog even de garage in ofzo, blijkbaar vindt de wagen dan dat ik te ver ben, en zie ik bij instappen die melding, maar zodra ik de deur van de wagen weer dichtdoe om in de garage te rijden verdwijnt de melding ook weer.Bushie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:13:
Ik krijg de laatste tijd steeds vaker een melding in m'n dashboard "card not detected" of iets in die trant.
Rare is dat de auto wel van het slot gaat, dus de kaart wordt daar wel herkent, maar zit ik vervolgens achter het stuur en druk op de start-button, dan verschijnt die melding in het scherm en wil de auto niet "starten". Ik moet dan eerst op de sleutel "op slot/van het slot" knoppen duwen alvorens ik kan starten.
Meer mensen met dit euvel?
Dus dit wel altijd dat de wagen al 'aan' staat.
Daar kwam ik ook na een paar dagen achter... wel vreemdJanAd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:59:
Ahja, voor de mensen met H/K audio. Blijkbaar staat de subwoofer standaard af.

Dat is dan wel een heel lage prijs. Ik betaal namelijk, zelfs als het dynamische tarief 0 is nog steeds circa €0,15 per kWh, ex BTW.........Surfroy01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:53:
Ik laad thuis op het moment via zonnepanelen en via variable tarief onder de middag rond de 6cent/kw, dan heb ik 'brandstof' kosten van 1 ct/km......
corvankruchten schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Dat is dan wel een heel lage prijs. Ik betaal namelijk, zelfs als het dynamische tarief 0 is nog steeds circa €0,15 per kWh, ex BTW.........
:strip_exif()/f/image/LFXdLEZaeww0TTHQ3jEXfyMl.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, maar dat is ex de energiebelasting van 15 eurocent, waarover je dan ook nog eens BTW moet betalen. Mogelijk, afhankelijk van je contract ook nog transport en/of administratiekosten!!
Oh ik reken mij dus iets te rijk 😂 maar goed nu doen de zonnepanelen ook hun aandeel mee, en dat kost mij niets.
en de leveringskosten enz.corvankruchten schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Klopt, maar dat is ex de energiebelasting van 15 eurocent, waarover je dan ook nog eens BTW moet betalen. Mogelijk, afhankelijk van je contract ook nog transport en/of administratiekosten!!
Wellicht is het inderdaad de standaard instelling bij HK. Ik maakte een proefrit in een e-tech met HK waar de subwoofer ook (nog) uitgeschakeld stond. De dame van de dealer die blijkbaar mee moest met de proefrit had er geen weet van.hansgrave schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Daar kwam ik ook na een paar dagen achter... wel vreemd
Het is dan toch ook raar dat de subwoofer uit staat? Het is tenslotte onderdeel van het audiopakket. Sterker nog, waarom zou je die überhaupt uit willen zetten? Omdat de baby op de achterbank anders ontwaakt uit z'n slaap?TweakieRR schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:23:
[...]
Wellicht is het inderdaad de standaard instelling bij HK. Ik maakte een proefrit in een e-tech met HK waar de subwoofer ook (nog) uitgeschakeld stond. De dame van de dealer die blijkbaar mee moest met de proefrit had er geen weet van.
Ik vond sowieso, vorig voorjaar, toen ik de auto ging bestellen en later proefrit maken en bij afhalen dat ik veel meer wist dan de verkopers van Zeeuw & Zeeuw, had toch iets meer kennis verwacht bij de dielurt..TweakieRR schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:23:
[...]
Wellicht is het inderdaad de standaard instelling bij HK. Ik maakte een proefrit in een e-tech met HK waar de subwoofer ook (nog) uitgeschakeld stond. De dame van de dealer die blijkbaar mee moest met de proefrit had er geen weet van.
In juli, oktober en januari is reeds hierover begonnen. Tijd om de vraag weer te herhalen:
Zijn er al mensen met een dashcam in hun Megane?
Wil het toch overwegen. Rijd je veilig door groen op een kruispunt en rijdt de ander je vol door rood aan. Bewijs vervolgens maar dat jij door groen reed. Een vriend van mij kon niet bewijzen dat hij door groen reed, dus mocht betalen. Maar ook in andere gevallen kan een dashcam toch een goede hulp zijn.
Wil het toch overwegen. Rijd je veilig door groen op een kruispunt en rijdt de ander je vol door rood aan. Bewijs vervolgens maar dat jij door groen reed. Een vriend van mij kon niet bewijzen dat hij door groen reed, dus mocht betalen. Maar ook in andere gevallen kan een dashcam toch een goede hulp zijn.
Ik heb hetzelfde idee dus had mijn vraag bij de dealer neergelegd. Mijn wens is een compacte camera voor zowel voor als achter. Daar hadden ze geen antwoord op, ik moet dus ook nog verder zoeken.Sjeefr schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:44:
In juli, oktober en januari is reeds hierover begonnen. Tijd om de vraag weer te herhalen:
Toch bijzonder eigenlijk dat een auto met zoveel cameratechnologie (onze nog te maken Iconic met 360-camera), deze video's niet kan opslaan.
Ik ben even aan het klussen geweest vandaag en een ruwe opzet gemaakt.dustx schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:27:
[...]
ik wil deze ook los bestellen! kwamen niet bij mijn Evolution, heb ook de optie omzelf te printen.
https://www.thingiverse.com/thing:5888486
Heb al jaren de blackvue dr590w-2ch icm Power Magic EZ. Werkt prima en gaat gewoon mee naar de nieuwe auto.Anhu schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:57:
[...]
Ik heb hetzelfde idee dus had mijn vraag bij de dealer neergelegd. Mijn wens is een compacte camera voor zowel voor als achter. Daar hadden ze geen antwoord op, ik moet dus ook nog verder zoeken.
Toch bijzonder eigenlijk dat een auto met zoveel cameratechnologie (onze nog te maken Iconic met 360-camera), deze video's niet kan opslaan.
15x330 SW38
Heb je dan wel de geleiders waar ze in moeten schuiven? De Equilibre die ik momenteel rijd heeft ze niet. Daar bij zijn de bakken in de midden console volledig glad.ofbjansen schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:50:
Kan iemand mij de maten doorgeven van de verdelers van de middenconsole? Ik heb de equilibre uitvoering en blijkbaar zittten deze er niet bij inbegrepen en ik kan ze ook niet ergens los kopen. Ik heb wel een optie om ze zelf te printen. Als iemand mij de exacte buitenmaten en de maten van de inkaping, maak ik mijn eigen verdeel plaatjes.
Het gaat dus om de losse onderdelen in de middenconsole:
[Afbeelding]
Ja, dat had ik verkeerd gelezen/begrepen. Ik zal (proberen) het niet meer (te) doendustx schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:20:
Dit was een reactie op iemand die niet hoger komt als 45-50kw snelladen.
Grappig, mijn vrouw en ik zijn beide 50+ en gebruiken allebei juist altijd de cameraspiegel en nooit de reguliere spiegel.Bushie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:58:
Ik heb wel die cameraspiegel, gebruik 'm nooit. daar zijn je brein/ogen niet voor gebouwd om iedere keer zo snel de focus te moeten aanpassen, misschien werkt t als je 18 bent maar ben je >50 dan is het verre van prettig.
Mijn middenconsole bak ziet er precies zo uit als in het plaatje hieronder (alleen zonder die verdelers). Dat is wel heel jammer als jij die geleiders niet hebt. Welk model heb jij?Luke.warm schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:45:
[...]
Heb je dan wel de geleiders waar ze in moeten schuiven? De Equilibre die ik momenteel rijd heeft ze niet. Daar bij zijn de bakken in de midden console volledig glad.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9KOABDRf1fyAHuNPEy1HOIys.webp?f=user_large)
Van dat verlies lees ik onderdaad overal.Himalaya schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:27:
[...]
Denk er dan wel aan dat het rendement tijdens het laden lager is. Weet bij 1-fase laden niet wat het verschil is maar bij onze ZOE is het verschil tussen bijvoorbeeld 6kW en 11kW zomaar een procent of 15.
Maar vraag. Is dit verlies vanaf de laadpaal tot de wagen of vanaf je meterkast tot de wagen?
Vanaf de laadpaal wordt namelijk vergoed door de werkgever dus financieel maakt dat niets uit. Ecologisch is een ander verhaal. Als de verkiezen door de laadpaal worden gemeten worden ze dus vergoed.
Verliezen van de meterkast tot de laadpaal hangt af van de dikte en van de lengte van de gebruikte kabels. Zo was voor de aanvankelijk bedachte plek van onze lader een kabel van 60m nodig, maar dat alleen al zou ruim 10% verlies op gaan leveren. Toen maar besloten de lader op een andere plek te plaatsen.DeJos1985 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:32:
Maar vraag. Is dit verlies vanaf de laadpaal tot de wagen of vanaf je meterkast tot de wagen?
Electro motor update?
https://forums.automobile...eur-electrique-021-51526/
Iets met laden verbetering.
https://forums.automobile...eur-electrique-021-51526/
Iets met laden verbetering.
Ok dus iets om rekening mee te houden. Het verlies gaat dan verloren in "warmte'"?deMercer schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:40:
[...]
Verliezen van de meterkast tot de laadpaal hangt af van de dikte en van de lengte van de gebruikte kabels. Zo was voor de aanvankelijk bedachte plek van onze lader een kabel van 60m nodig, maar dat alleen al zou ruim 10% verlies op gaan leveren. Toen maar besloten de lader op een andere plek te plaatsen.
Ik rijd nu een Equilibre EV60 220pk optimum charge, totdat de bestelde evolution geleverd kan worden.ofbjansen schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:30:
[...]
Mijn middenconsole bak ziet er precies zo uit als in het plaatje hieronder (alleen zonder die verdelers). Dat is wel heel jammer als jij die geleiders niet hebt. Welk model heb jij?
[Afbeelding]
Mijn midden console ziet er zo uit, alles erg open. Heel vervelend want kan nergens iets fatsoenlijk uit het zicht leggen.
Update: ik zat even te neuzen op de website van Renault en waarschijnlijk heb je een Pack Comfort. Daarbij zit naast de andere middenconsole ook een klimaatregeling, regen- en lichtsensor en USB-c aansluitingen achter.
:strip_exif()/f/image/zlLoi90Q6Nv8bjCbBvagScSG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Luke.warm op 04-03-2023 22:06 . Reden: Toevoeging van het een en ander ]
Nog even wat beginnersinfo inwinnen: ik lees nog steeds dat het beter is om de motor op te laten warmen van een brandstof auto voorafgaand hoge snelheid op de snelweg. Maar hoe zit dat met een EV?
Komt de megane ook nog in grotere batterijversies? Bv 80kWh?
Bij een laadpaaltje (AC) of wallbox zit de lader in de auto. De meeste verliezen komen door deze lader en de verliezen in de tractie-accu zelf. De bekabeling kan ook nog een bijdrage leveren. Het verbruik van de elektronica in de wallbox is klein. Deze heeft wel een standby-verbuik.DeJos1985 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:32:
[...]
Van dat verlies lees ik onderdaad overal.
Vanaf de laadpaal wordt namelijk vergoed door de werkgever dus financieel maakt dat niets uit. Ecologisch is een ander verhaal. Als de verkiezen door de laadpaal worden gemeten worden ze dus vergoed.
Nog twee weken hier en 11 maart monteren ze de wallbox incl Load Balancing, automatische vergoeding, etc.. eens zien hoe dat allemaal samenwerkt.
De zonnepanelen wekken 7300 kwh op en ons huis had 5300 kwh nodig (eigen gebruik incl. bodemlus warmtepomp). Een beetje de Vattenfall app en HomeWizard in de gaten houden om te kijken of we onder nul blijven.
Mooi het contracttarief terug voor overschot van de panelen tov de 17 cent terugleververgoeding.
Komende week krijgt de auto een kenteken toegewezen, de dataabonnementen zijn inmiddels aangemeld door de dealer, 11 maart zelf de auto 'detailen' en vanaf 17 maart karren maar
De zonnepanelen wekken 7300 kwh op en ons huis had 5300 kwh nodig (eigen gebruik incl. bodemlus warmtepomp). Een beetje de Vattenfall app en HomeWizard in de gaten houden om te kijken of we onder nul blijven.
Mooi het contracttarief terug voor overschot van de panelen tov de 17 cent terugleververgoeding.
Komende week krijgt de auto een kenteken toegewezen, de dataabonnementen zijn inmiddels aangemeld door de dealer, 11 maart zelf de auto 'detailen' en vanaf 17 maart karren maar
Of het alleen warmte verlies is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik vermoed van wel.DeJos1985 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:22:
Ok dus iets om rekening mee te houden. Het verlies gaat dan verloren in "warmte'"?
Wil een EV vol vermogen kunnen leveren, dient de tractie batterij op temperatuur te zijn. Is dat niet het geval, dan regelt de auto volgens mij zelf dat enkel het toelaatbare vermogen gegeven de temperatuur van de batterij beschikbaar is.Sjeefr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:10:
Nog even wat beginnersinfo inwinnen: ik lees nog steeds dat het beter is om de motor op te laten warmen van een brandstof auto voorafgaand hoge snelheid op de snelweg. Maar hoe zit dat met een EV?
Maar bij 'normaal' gebruik zul je daar in de praktijk weinig van merken qua beperkingen.
Beste tweakers. Ik heb gisterenavond mijn megane gekregen maar ik wil my Renault app installeren. Op mijn telefoon gaat het prima maar hij zegt dat ik nu moet inloggen op my Renault -account op het scherm van de auto.
Ik hoop dat iemand mij kan zeggen waar ik dat kan vinden. Ik voel me best een digibeet.
Ik hoop dat iemand mij kan zeggen waar ik dat kan vinden. Ik voel me best een digibeet.
Er staat een Renault app symbool op je middenscherm, als je daar op klikt moet het goed komen. Overigens hielp mijn dealer daarbij met ophalen.
Zag ooit eens foto's van een Alpine versie van de Megane, daarbij kan ik het mij wel voorstellen.DeJos1985 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:17:
Komt de megane ook nog in grotere batterijversies? Bv 80kWh?
Maar verder dan dat nog nooit sprake van geweest dus, vooralsnog, denk ik van niet.
Vaak werkt dat nog niet de eerste dag(en) is de ervaring hier en op diverse andere fora.Mark146 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:50:
Beste tweakers. Ik heb gisterenavond mijn megane gekregen maar ik wil my Renault app installeren. Op mijn telefoon gaat het prima maar hij zegt dat ik nu moet inloggen op my Renault -account op het scherm van de auto.
Wel krijg je de melding in de wagen elke keer dat je nog niet helemaal geconfigureerd bent (oid), daar tussen zit ook dat stukje van My Renault en is het een kwestie van wat handelingen.
Waar het precies te vinden is zou ik niet weten trouwens.
Mijn Renault had ik lang vooraf al aangemaakt. Dat werkte hier onmiddellijk zoals het hoort.Zjanzjak schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:51:
[...]
Vaak werkt dat nog niet de eerste dag(en) is de ervaring hier en op diverse andere fora.
Wel krijg je de melding in de wagen elke keer dat je nog niet helemaal geconfigureerd bent (oid), daar tussen zit ook dat stukje van My Renault en is het een kwestie van wat handelingen.
Waar het precies te vinden is zou ik niet weten trouwens.
Ik heb trouwens de indruk dat de iOS app (op een iPad) beter werkt dan de Android variant. (Pixel 7).
Maar het Data abo doet nog steeds niks. De Orange account had ik allang, de auto heb ik woensdag toegevoegd. Ik heb zelfs het betalende 2GB abo al lopen… Dus er staat nu 5GB aan gebruikte data.
Kan je de Orange account ergens in de Megane zelf controleren? Ik zie in de account bij Orange een ‘PIN ontgrendelingssleutel (PUK)’ staan, moet die ergens ingeven worden ofzo?
Als dat over een week nog niks doet, annuleer ik het abo en ga ik wel met de Hotspot verder.
Edit: Verder werkt alles prima. Ook nog helemaal geen tik gevoeld in de pedalen.
[ Voor 9% gewijzigd door JanAd op 04-03-2023 19:32 ]
Hoe zet je hem aan? Ik heb in het menu gezocht, maar ik heb de geluisinstellingen nog niet gevonden, alleen hoe luid de verschillenden zaken moeten zijn.hansgrave schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Daar kwam ik ook na een paar dagen achter... wel vreemd
Of zit het op de subwoofer zelf? Waar zit deze, onder de stoel?
De dag dat ik de auto bij de dealer ophaalde heb ik eerst een stukje met vrouwlief gereden, pas bij thuiskomt de My Renault app gedownload en account aangemaakt, toen in de auto gestapt en het verbaasde mij uitermate dat de boel gelijk allemaal werkte terwijl ik al maanden lees dat velen het niet gelijk aan de praat kregen. En als advies kregen 1 dag of een paar dagen af te wachten.JanAd schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:48:
Mijn Renault had ik lang vooraf al aangemaakt. Dat werkte hier onmiddellijk zoals het hoort.
Ik heb trouwens de indruk dat de iOS app (op een iPad) beter werkt dan de Android variant. (Pixel 7).
Dit trouwens met Android (Samsung S22) overigens.
Tot op heden 0 problemen daarmee.
Qua Orange zou ik het niet weten, had 0 zin om dat te regelen voor dat beetje data. Ik gebruik ook amper data.
Int begin kreeg ik nog wel de melding daarover (profiel niet compleet) maar sinds een paar weken niet meer.
Dat verklaart een hoop. Deze kale versie heeft inderdaad een groot leeg vak. Daar kun je niet echt veel mee.Luke.warm schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:55:
[...]
Ik rijd nu een Equilibre EV60 220pk optimum charge, totdat de bestelde evolution geleverd kan worden.
Mijn midden console ziet er zo uit, alles erg open. Heel vervelend want kan nergens iets fatsoenlijk uit het zicht leggen.
Update: ik zat even te neuzen op de website van Renault en waarschijnlijk heb je een Pack Comfort. Daarbij zit naast de andere middenconsole ook een klimaatregeling, regen- en lichtsensor en USB-c aansluitingen achter.
[Afbeelding]
In de koffer, achter zo’n rooster aan de linkerkant dacht ik. Ik heb er hier een filmpje van gepost een paar maanden geleden. (Gevonden)Visje99 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:44:
[...]
Hoe zet je hem aan? Ik heb in het menu gezocht, maar ik heb de geluisinstellingen nog niet gevonden, alleen hoe luid de verschillenden zaken moeten zijn.
Of zit het op de subwoofer zelf? Waar zit deze, onder de stoel?
Edit: rond de 12 minuten, je ziet ook het audio menu achter de man op de tv staan en de plaats van de sub op minuut 14.
Zo vanbuiten, tabblad Muziek, dan Bluetooth instellingen, dan het wieltje kiezen van instellingen, dan staat er boven ergens Harman/Cardon en daar staat ergens bovenaan een knopje voor de subwoofer.
Via de native Spotify app, ook dat wieltje rechtsbovenaan en dan krijg je ook alle audio settings.
[ Voor 5% gewijzigd door JanAd op 05-03-2023 07:41 ]
In iOS iPadOS zie ik bij Contracten, Infotainment Pack staan (abo van Orange denk ik) en dat pakket staat er niet bij op Android.Zjanzjak schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:52:
[...]
De dag dat ik de auto bij de dealer ophaalde heb ik eerst een stukje met vrouwlief gereden, pas bij thuiskomt de My Renault app gedownload en account aangemaakt, toen in de auto gestapt en het verbaasde mij uitermate dat de boel gelijk allemaal werkte terwijl ik al maanden lees dat velen het niet gelijk aan de praat kregen. En als advies kregen 1 dag of een paar dagen af te wachten.
Dit trouwens met Android (Samsung S22) overigens.
Tot op heden 0 problemen daarmee.
Qua Orange zou ik het niet weten, had 0 zin om dat te regelen voor dat beetje data. Ik gebruik ook amper data.
Int begin kreeg ik nog wel de melding daarover (profiel niet compleet) maar sinds een paar weken niet meer.
Verder loopt de kilometerstand achter op Android, 80km op iOS en Android zegt 75km.
Het opladen geven ze beide wel correct aan. Beetje vreemd dus, maar zeker niet problematisch
Zal de komende week eens testen hoe vlot de Hotspot werkt.
Het is mss wat muggenziften zoals ze in België zeggen, maar door de schaling/resolutie van Android Auto vind ik dat niet zo mooi overkomen op het prachtige middenscherm. Vandaar mijn voorkeur voor de native apps, die tonen imo gewoon mooier en scherper.
[ Voor 10% gewijzigd door JanAd op 05-03-2023 07:57 ]
Ik zag dat onze Megane beide updates inmiddels ook heel stilletjes heeft ontvangen. Ik heb er geen enkele melding van ontvangen dat ze zijn geïnstalleerd, maar in de update geschiedenis zag ik staan dat ze op 16 respectievelijk 25 februari zijn geïnstalleerd.BVice schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:43:
Zojuist ook R Link update 1.1.1 binnen gekregen. Was al aangekondigd in 1.1.0
Iemand die alle recente updates gehad heeft die eens kan kijken welke softwareversie er gedraaid wordt? Mijn auto half februari opgehaald, verder geen updates beschikbaar:
:strip_exif()/f/image/mnf6fwfMC3wu0EcMYtd2Ylbk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Razer op 05-03-2023 09:07 ]
Heb je wel de meest recente versie van de Android app (4.44.8) geïnstalleerd?JanAd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:47:
In iOS iPadOS zie ik bij Contracten, Infotainment Pack staan (abo van Orange denk ik) en dat pakket staat er niet bij op Android.
Verder loopt de kilometerstand achter op Android, 80km op iOS en Android zegt 75km.
Het opladen geven ze beide wel correct aan. Beetje vreemd dus, maar zeker niet problematisch
Bij mij geven beide apps het infotainment pakket weer, waarbij er wel verschil zit in de grootte van de bundel. Op Android is het "3 GB", op iPadOS "3.1 Go". Beide geven onder Details wel dezelfde incorrecte melding "€ {usedData} van € {initialData} gebruikt".
Ook geven beide apps wel dezelfde kilometerstand aan. Geven ze bij jou ook dezelfde datum en tijdstip voor de laatste auto activiteit aan?
Bij mij werkt de bereikbaarheid wel in de iPad app, maar niet in de Android app. En bij jou?
.
[ Voor 99% gewijzigd door deMercer op 05-03-2023 09:11 . Reden: Per ongeluk Quote ipv Wijzig ]
Ik heb tot nu toe alleen maar wat via hotspot gedaan (wat apps gedownload, via de Vivaldi browser wat zitten internetten en dochter gebruikt soms haar Spotify account), ging/gaat feilloos.JanAd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:47:
Zal de komende week eens testen hoe vlot de Hotspot werkt.
Yup, als het weer wat warmer wordt, is/gaat het weg.Surfroy01 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:17:
Herkennen mensen dit? Vocht in de lampen?
Mijn broertje kwam laatst vol trots zijn nieuwe Skoda Kamiq (ook mooi maar helaas non electric) laten zien en had precies hetzelfde.
Heb hem hetzelfde gezegd als wat ik jou nu zeg; Van wat ik links en rechts lees schijnt dit erg normaal te zijn bij ledlampen, van welk merk dan ook.
@deMercer idd versie 4.44.8, Laatste voertuigactiviteit is identiek.
Op de iPad staat er 2,1Go ipv de 5 die ik nog heb staan, wss omdat heb betalende abo al gestart is. Op Android staat er niks.
Ik kan met beide app bv de klimaat regeling opstarten. Dus dat werkt prima.
Op de iPad staat er 2,1Go ipv de 5 die ik nog heb staan, wss omdat heb betalende abo al gestart is. Op Android staat er niks.
Ik kan met beide app bv de klimaat regeling opstarten. Dus dat werkt prima.
@JanAd Bij mij werkt in de Android app het rijbereik op de kaart niet, en in de iPadOS app wel.
Het opstarten van de klimaatregeling werkt inmiddels (sinds de laatste updates?) vanuit de Android app weer wel (dat heeft een tijdje niet gewerkt), vanuit de iPadOS heb ik dat nog niet geprobeerd.
Het opstarten van de klimaatregeling werkt inmiddels (sinds de laatste updates?) vanuit de Android app weer wel (dat heeft een tijdje niet gewerkt), vanuit de iPadOS heb ik dat nog niet geprobeerd.
Dat is zo, hoewel ik best tevreden ben met deze auto kijk ik rijkhalzend uit naar de Evolution. Al had die er eigenlijk al moeten staan, maar op de logistiek van Renault is weinig invloed uit te oefenen lijkt het.ofbjansen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 02:58:
[...]
Dat verklaart een hoop. Deze kale versie heeft inderdaad een groot leeg vak. Daar kun je niet echt veel mee.
Misschien is het vragen naar de bekende weg, maar men zegt altijd: durf te vragen. Ik heb onbeperkt data op mijn mobiele abonnement, en als ik mijn telefoon als wifi. In de auto gebruik heb ik dan überhaupt nog iets van Orange nodig? Bijvoorbeeld voor het downloaden van de kaarten… Momenteel maak ik gebruik van een duur Orange abonnement, maar als dat niet noodzakelijk is wil ik daar graag vanaf uiteraard.
[quote]Surfroy01 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:17:
Ja heel herkenbaar,
Niet alleen bij Renault maar eigenlijk alle merken hebben hier tot op een zekere hoogte last van met led units.
Een verlichtingsunit is nooit helemaal luchtdicht dus kan er vocht (condens) aan de binnenkant ontstaan.
Vroeger werd zo goed als elke dag je unit opgewarmd door de halogeen lamp die er in zat en verdampte het vocht en viel het niet zo op.
Aangezien er van een led lamp bijna geen warmte af komt zal je dit eerder zien en is helaas niet zo veel aan te doen.
Ja heel herkenbaar,
Niet alleen bij Renault maar eigenlijk alle merken hebben hier tot op een zekere hoogte last van met led units.
Een verlichtingsunit is nooit helemaal luchtdicht dus kan er vocht (condens) aan de binnenkant ontstaan.
Vroeger werd zo goed als elke dag je unit opgewarmd door de halogeen lamp die er in zat en verdampte het vocht en viel het niet zo op.
Aangezien er van een led lamp bijna geen warmte af komt zal je dit eerder zien en is helaas niet zo veel aan te doen.
Voor het downloaden van kaarten heb je sowieso geen Orange abonnement nodig, dat gaat via de andere service die je voor 5 jaar bij de auto 'krijgt'.Vinceub1972 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:30:
Ik heb onbeperkt data op mijn mobiele abonnement, en als ik mijn telefoon als wifi. In de auto gebruik heb ik dan überhaupt nog iets van Orange nodig? Bijvoorbeeld voor het downloaden van de kaarten… Momenteel maak ik gebruik van een duur Orange abonnement, maar als dat niet noodzakelijk is wil ik daar graag vanaf uiteraard.
Voor de andere apps kun je prima gebruik maken van een hotspot op je telefoon. Dus nee, in jouw situatie heb je geen Orange abonnement nodig.
Ontzettend bedankt voor je snelle reactie, snel van dat onzinnige abonnement af dan! Gaf ook alleen maar problemen ☹️deMercer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:58:
[...]
Voor het downloaden van kaarten heb je sowieso geen Orange abonnement nodig, dat gaat via de andere service die je voor 5 jaar bij de auto 'krijgt'.
Voor de andere apps kun je prima gebruik maken van een hotspot op je telefoon. Dus nee, in jouw situatie heb je geen Orange abonnement nodig.
En dit werkt?Bushie schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:03:
Ik heb een wifi stick in de 12 volt aansluiting (helemaal voorin boven de middenconsole) geplugd
met een data-only sim. Deze aansluiting krijgt stroom op moment dat de auto actief wordt.
[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde dongle maar dat ding werkt dus in mijn Megane E-Tech voor geen meter.
Als ik een hotspot opzet op mijn telefoon werkt alles perfect, geen problemen.
Maar met deze dongle als hotspot krijg ik een verschrikkelijke instabiele connectie.
Ik heb dan bijvoorbeeld 20 seconde internet, en dan vervolgens weer 30 seconde niet... en dat ping pongt op en neer.
Als ik dezelfde dongle gebruik met een laptop of smartphone, dan werkt het wel prima.
Dus vooralsnog lijkt het een incompatibiliteit tussen de Megane en dit ding... heb echt geen idee wat het veroorzaakt.
Heb je iets specifieks gedaan om het te laten werken?
Goed om te horen dat het vocht in de LED ‘s niet exemplarisch is. En ja met wat zon erop is het weer weg.
Vandaag eerste echte trip met de EV40. 146km, etentje met familie.
Met het heen rijden gestart met 95% aangekomen met 60%, rustig gereden, 120km/ u op de snelweg, AC op 19.
Toevallig was er een laadpaal aan het restaurant. Dus opgeladen daar, 11kW paal, gaf 9,2kW laadsnelheid aan.
Terugrit begonnen met 95% aangekomen met 55%. Iets vinniger gereden, 125km/u op de snelweg, AC op 20 en zetelverwarming op. Dat verbruikte dus 5% meer batterij.
Voor mijn in totaal 221km geeft hij nu 18,5kWh/100 km aan als gemiddelde. Wat mij een prima resultaat lijkt gezien ik niet echt Eco gereden heb.
Zeer tevreden met alles tot nu toe.
Met het heen rijden gestart met 95% aangekomen met 60%, rustig gereden, 120km/ u op de snelweg, AC op 19.
Toevallig was er een laadpaal aan het restaurant. Dus opgeladen daar, 11kW paal, gaf 9,2kW laadsnelheid aan.
Terugrit begonnen met 95% aangekomen met 55%. Iets vinniger gereden, 125km/u op de snelweg, AC op 20 en zetelverwarming op. Dat verbruikte dus 5% meer batterij.
Voor mijn in totaal 221km geeft hij nu 18,5kWh/100 km aan als gemiddelde. Wat mij een prima resultaat lijkt gezien ik niet echt Eco gereden heb.
Zeer tevreden met alles tot nu toe.
Nope, alleen dat euveltje met dat de linker flipper het niet lekker deed (zag op Frans facebook Megane groep dat ik niet de enige was/ben) maar na een beetje teflonspray was dat weer verholpen.AnthonyR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:03:
Iemand al eens gehad dat de regeneratiefunctie compleet is verdwenen? Doet niks nu.
Kan me wel 1 geval heugen (op een ander Frans forum) van een nieuwe auto waarbij de flippers het helemaal niet deden vanaf het begin, die ging weer terug naar de dealer maar hoe dat afgelopen is zou ik niet weten.
Wie weet na een tijdje dat het weer werkt, anders morgen naar de dealer!
Kidding, maar ben wel benieuwd of je de boel weer werkend hebt gekregen.
Vandaag ook voor het eerst eens een iets langere trip gemaakt, 140km enkele reis in plaats van 20km file rijden naar kantoor.
Pre conditionering thuis aan de laadpaal, geladen tot 100%. Comfort modus, stoel en stuurverwarming, en verwarming op 19.5, buitentemperatuur was 5 graden. De hele route was 90% snelweg, klein stuk buiten bebouwdekom. Cruise control op rechterrijbaan op 104 km/h. Aangekomen met nog 63% accu, 15.1 kWh gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer. Super tevreden! Zou met deze temperaturen al rond de 380km op een single charge zijn. In de zomer uiteraard nog een stuk beter. Hier kan ik heel erg goed mee leven 😎👍🏻
Pre conditionering thuis aan de laadpaal, geladen tot 100%. Comfort modus, stoel en stuurverwarming, en verwarming op 19.5, buitentemperatuur was 5 graden. De hele route was 90% snelweg, klein stuk buiten bebouwdekom. Cruise control op rechterrijbaan op 104 km/h. Aangekomen met nog 63% accu, 15.1 kWh gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer. Super tevreden! Zou met deze temperaturen al rond de 380km op een single charge zijn. In de zomer uiteraard nog een stuk beter. Hier kan ik heel erg goed mee leven 😎👍🏻
Wat bedoel je met "de peddels wel flipperen"? Je hoort ze klikken, of je voelt de mate van regeneratie veranderen?AnthonyR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:43:
Het vreemde is dat de peddels wel flipperen, maar in mijn display achter het stuur de functie ook niet meer te zien is.
Als je op de cruise control rijdt, staat het symbool van de regeneratie stand niet meer in de teller. Maar als ik het goed zie, staat die niet aan. Vreemd.
ja niet teveel gekke tekens in je netwerknaam en je WPA key, dat vindt de Renault niet fijn.Schmoove schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:15:
[...]
En dit werkt?
Ik heb exact dezelfde dongle maar dat ding werkt dus in mijn Megane E-Tech voor geen meter.
Als ik een hotspot opzet op mijn telefoon werkt alles perfect, geen problemen.
Maar met deze dongle als hotspot krijg ik een verschrikkelijke instabiele connectie.
Ik heb dan bijvoorbeeld 20 seconde internet, en dan vervolgens weer 30 seconde niet... en dat ping pongt op en neer.
Als ik dezelfde dongle gebruik met een laptop of smartphone, dan werkt het wel prima.
Dus vooralsnog lijkt het een incompatibiliteit tussen de Megane en dit ding... heb echt geen idee wat het veroorzaakt.
Heb je iets specifieks gedaan om het te laten werken?
ik heb als wifi netwerk-naam: renault en de WPA-key ook iets met alleen letter en cijfers
[ Voor 4% gewijzigd door Bushie op 05-03-2023 19:30 ]
Ja, zelfde hier. SSID is "Megane", key is alleen letters en cijfers, maar fatsoenlijk werken doet het niet. Heb nu een andere besteld van TP-Link. Eens zien of dat werkt.Bushie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:29:
[...]
ja niet teveel gekke tekens in je netwerknaam en je WPA key, dat vindt de Renault niet fijn.
ik heb als wifi netwerk-naam: renault en de WPA-key ook iets met alleen letter en cijfers
Hmm, dat is wel erg vreemd ja, want we weten allemaal (en jij zeker) dat dit ook niet uit te zetten is ofzo.AnthonyR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:43:
Het vreemde is dat de peddels wel flipperen, maar in mijn display achter het stuur de functie ook niet meer te zien is.
Het icoontje verschijnt te alle tijden.
Voel je wel verschil bij gebruik van de flippers of werkt de boel gewoon helemaal niet meer?
En uit pure nieuwsgierigheid, maak je er veel gebruik van in zijn algemeenheid?
Klopt inderdaad dat je het bij cruise control niet ziet maar in dit geval staat dat niet aan en behoor je gewoon dat icoontje te zien, ongeacht of je flippers nu wel of niet werken (zoals bij mij 1 flipper die half werkte).deMercer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:17:
Als je op de cruise control rijdt, staat het symbool van de regeneratie stand niet meer in de teller. Maar als ik het goed zie, staat die niet aan. Vreemd.
Welke had je in gebruik?Schmoove schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:57:
[...]
Ja, zelfde hier. SSID is "Megane", key is alleen letters en cijfers, maar fatsoenlijk werken doet het niet. Heb nu een andere besteld van TP-Link. Eens zien of dat werkt.
Flippers klikken wel zoals het hoort, maar er is ook 0,0 werking van het regenereer systeem. Moet nu opeens veel remmen, niet meer gewend. Zal morgen kijken op de zaak of ze iets kunnen vinden.Zjanzjak schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:26:
[...]
Hmm, dat is wel erg vreemd ja, want we weten allemaal (en jij zeker) dat dit ook niet uit te zetten is ofzo.
Het icoontje verschijnt te alle tijden.
Voel je wel verschil bij gebruik van de flippers of werkt de boel gewoon helemaal niet meer?
En uit pure nieuwsgierigheid, maak je er veel gebruik van in zijn algemeenheid?
[...]
Klopt inderdaad dat je het bij cruise control niet ziet maar in dit geval staat dat niet aan en behoor je gewoon dat icoontje te zien, ongeacht of je flippers nu wel of niet werken (zoals bij mij 1 flipper die half werkte).
@AnthonyR Ik heb eens ergens gelezen, kan ook bij een ander merk zijn, dat bij vrij volle accu en koud weer hij niet regenereert omdat ie de stroom niet kwijt kan. Of is het al een tijdje ook met legere accu? Ik denk 96% te zien op je foto Anthony.
Hoe zit het trouwens met dat knopje van de parkeerrem? Daar was ook iets mee. Moet ik de dealer de bij voorbaat nog naar laten kijken voor aflevering?
Hoe zit het trouwens met dat knopje van de parkeerrem? Daar was ook iets mee. Moet ik de dealer de bij voorbaat nog naar laten kijken voor aflevering?
Dat zal ook wel schrikken geweest zijn de eerste keer dat je wilde afremmen via de flippers en de boel werkt niet. Wagen is morgen iig in goede handen, ben benieuwd of het opgelost kan worden, keep us posted.AnthonyR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:36:
Flippers klikken wel zoals het hoort, maar er is ook 0,0 werking van het regenereer systeem. Moet nu opeens veel remmen, niet meer gewend. Zal morgen kijken op de zaak of ze iets kunnen vinden.
Hmm, wie weet, maar dan zal je toch nog steeds dat icoontje moeten zien?adinsx schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:25:
Ik heb eens ergens gelezen, kan ook bij een ander merk zijn, dat bij vrij volle accu en koud weer hij niet regenereert omdat ie de stroom niet kwijt kan.
Dat de Megane met een bijna volle accu minder regenereert, kan ik bevestigen. Dat is volgens mij onafhankelijk van het weer, en komt inderdaad omdat de auto de gegenereerde stroom niet kan opslaan: de batterij is immers (bijna) vol.adinsx schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:25:
Ik heb eens ergens gelezen, kan ook bij een ander merk zijn, dat bij vrij volle accu en koud weer hij niet regenereert omdat ie de stroom niet kwijt kan. Of is het al een tijdje ook met legere accu? Ik denk 96% te zien op je foto Anthony.
Of het regeneratie symbool blijft staan of verdwijnt durf ik niet met zekerheid meer te zeggen, daar heb ik niet opgelet. Ik weet wel zeker dat de vermogensteller in het gedeelte "charge" terecht komt (daar lette ik expliciet op), maar dus minder dan normaal. Dat was bij een lading van 97% - 99% en een buitentemperatuur van 8 graden.
Vanmorgen voor het eerst door een sneeuwbui gereden,
ongeveer om de 5 seconden een warning in het dashboard "rijhulpsystemen niet beschikbaar", aangezien ook dat lampje gaat branden dat de hulpsystemen niet beschikbaar zijn, is het mij een raadsel waarom die grote waarschuwings window zo vaak getoond moet worden.
ongeveer om de 5 seconden een warning in het dashboard "rijhulpsystemen niet beschikbaar", aangezien ook dat lampje gaat branden dat de hulpsystemen niet beschikbaar zijn, is het mij een raadsel waarom die grote waarschuwings window zo vaak getoond moet worden.
Dat het minder werkt bij volle accu is inderdaad normaal. Maar de functie blijft dan wel zichtbaar en werkend.adinsx schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:25:
@AnthonyR Ik heb eens ergens gelezen, kan ook bij een ander merk zijn, dat bij vrij volle accu en koud weer hij niet regenereert omdat ie de stroom niet kwijt kan. Of is het al een tijdje ook met legere accu? Ik denk 96% te zien op je foto Anthony.
Ook bij 40% accu is er niks.
Je ziet toch duidelijk dat de Megane en de Peugeot van de hand van dezelfde ontwerper zijn. (rond 1 minuut)
:strip_exif()/f/image/WgKeJuSSRc33OvCZLThSvfpq.jpg?f=fotoalbum_large)
Net weer iets raars opgemerkt. Auto van slot, achterpassagier deur open en audio begint te spelen ( radio, Spotify ), achterpassagier deur dicht. Chauffeur deur open, audio gaat uit en dan pas weer aan wanneer startknop wordt ingedrukt? Logica ontbreekt mij hier
Ik heb dat andersom, parkeer de auto, zet hem uit, chauffeurdeur open en audio stopt, dan deur dicht en achterdeur open, audio begint weer........ gaat uit met op slot zetten. Maar dit gebeurt niet altijd, wel grappig als ik de podcast van Maarten van Rossem aan heb staan, en hem al brommend vanuit de auto hoor praten terwijl je weg loopt.
Precies dit heb ik ook inderdaad! Benieuwd of het een instelling ergens is, of Franse logica.TaxiGilbert schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:51:
Net weer iets raars opgemerkt. Auto van slot, achterpassagier deur open en audio begint te spelen ( radio, Spotify ), achterpassagier deur dicht. Chauffeur deur open, audio gaat uit en dan pas weer aan wanneer startknop wordt ingedrukt? Logica ontbreekt mij hier
Vrijdag mijn auto ontvangen
. Een witte Evolution 60 kWh. Bevalt tot nu erg goed. Alleen het op afstand inschakelen van klimatisering lukt niet. De app geeft een foutmelding: "Er is een probleem opgetreden". Voor de rest werkt de app wel. Iemand een idee?
Ik heb het soms, dan na een 2e of 3e keer proberen wordt het bericht wel als afgeleverd aan de auto vermeld en hoor je de verwarming vanuit huis aanslaan en hard blazen.
Ja de Renault is wel van de waarschuwingen haha, soms schrik je je ook echt het leplazerus als er ook nog eens een geluidsignaal aan te pas komt terwijl je totaal niets verwacht (omdat er geen aanleiding is).Bushie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:44:
Vanmorgen voor het eerst door een sneeuwbui gereden,
Ben er inmiddels aan gewend waarin natuurlijk wel het gevaar schuilt dat je de waarschuwingen niet meer (zo) serieus neemt. Maar goed, het zijn hulpmiddelen, uiteindelijk dient de bestuurder altijd alert te zijn.
TaxiGilbert schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:51:
Surfroy01 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:36:
Ik heb dat andersom, parkeer de auto, zet hem uit, chauffeurdeur open en audio stopt, dan deur dicht en achterdeur open, audio begint weer........ gaat uit met op slot zetten. Maar dit gebeurt niet altijd, wel grappig als ik de podcast van Maarten van Rossem aan heb staan, en hem al brommend vanuit de auto hoor praten terwijl je weg loopt.
Hier soms hetzelfde, de audio die een eigen leven leidt dan in soortgelijke situaties.jeanpaulh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:52:
Precies dit heb ik ook inderdaad! Benieuwd of het een instelling ergens is, of Franse logica.
Laten we het op de Franse slag houden.
Maar goed, ik hou van Frankrijk, dus ik neem het gewoon voor lief.
Buiten dat, het zijn ook maar kleinigheden, want ben gewoon reuze tevreden.
Ik vond de binnenspiegel-camera onprettig tijdens de proefrit; eerst zag ik niets omdat de camera bij nat weer vies was (water en vuil). Bij een schone camera kon ik op het beeld geen diepte inschatten. Omdat de spiegel met het beeldscherm een dikke blok was had ik ‘m liever niet dan wel.Bushie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:58:
[...]
Ik heb wel die cameraspiegel, gebruik 'm nooit. daar zijn je brein/ogen niet voor gebouwd om iedere keer zo snel de focus te moeten aanpassen, misschien werkt t als je 18 bent maar ben je >50 dan is het verre van prettig.
Je hoort vanuit huis de verwarming van de auto blazen? Dat lijkt mij toch niet echt de bedoeling? Ik bedoel.. Een elektrische kachel is toch ook stil?Surfroy01 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:36:
Ik heb het soms, dan na een 2e of 3e keer proberen wordt het bericht wel als afgeleverd aan de auto vermeld en hoor je de verwarming vanuit huis aanslaan en hard blazen.
"Wat is dat lawaai?"
"Ja, Sjeefr heeft de verwarming van z'n auto aangezet.."

Disclaimer: Ik krijg morgen pas mijn Megane, dus nog geen ervaringen op dit vlak.
[ Voor 8% gewijzigd door Sjeefr op 06-03-2023 13:07 ]
@Sjeefr maakt best veel lawaai hoor dat pre-conditioning, ik kan het ook goed horen als ik aan mijn bakkie koffie zit in de ochtend
Ik had dat tijdens de proefrit ook, maar nu merk ik het verschil al niet meer. De spiegelcam staat continue op en mijn ogen (42j) zijn het al gewoon denk ik. Ik vind het heerlijk, die camera.TweakieRR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:03:
[...]
Ik vond de binnenspiegel-camera onprettig tijdens de proefrit; eerst zag ik niets omdat de camera bij nat weer vies was (water en vuil). Bij een schone camera kon ik op het beeld geen diepte inschatten. Omdat de spiegel met het beeldscherm een dikke blok was had ik ‘m liever niet dan wel.
Bij regen wel de achteruitwisser opzetten natuurlijk.
Daarnet ook eens de tijd genomen om het Android Auto "probleem" te bekijken.
Gewoon AA volledig uitgeschakeld op de GSM.
Via MacroDroid start de Hotspot van m'n Pixel vanzelf op zodra de Pixel verbind met de Megane.
Nu kan ik gewoon de Native apps gebruiken.
Het AA logo bovenaan op het middenscherm is nu veranderd in een Telefoontje.
En het Orange abo mag weg...
Edit: idd maakt echt een rotherrie dat opwarmen.
[ Voor 3% gewijzigd door JanAd op 06-03-2023 18:28 ]
Dat ga je nog wel merken dan. Hij stijgt nog net niet op.Sjeefr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:07:
[...]
Je hoort vanuit huis de verwarming van de auto blazen? Dat lijkt mij toch niet echt de bedoeling? Ik bedoel.. Een elektrische kachel is toch ook stil?
"Wat is dat lawaai?"
"Ja, Sjeefr heeft de verwarming van z'n auto aangezet.."
Disclaimer: Ik krijg morgen pas mijn Megane, dus nog geen ervaringen op dit vlak.
Welke bandenspanning is eigenlijk normaal bij de 20" all seasons? Bij koud weer wegrijden zijn ze bij mij 2.2.
Jorik
Dat ga je inderdaad merken, eerste aantal seconden staat hij vol te blazen en dat hoor je. Ik heb een 2 onder 1 kap woning met de auto op de oprit en dan een voetpad ertussen maar de buurman aan die kant had het al wel opgemerkt. Maar jaloers dat ik niet hoef te krabben en in een volledig voorverwarmde auto kan stappen. Zelf heeft hij een wat oudere Q5......
Staat aangegeven wat de ideale spanning is, ik rijd op 2.6/2.7 bar. Vind 2.2 wat laag voor 20"
Overigens gisteren krappe parkeergarage uit gereden en rechtsachter velg tegen stoeprand, flink beschadigd
Ging best goed de eerste 6 maanden, zeker met gewoon parkeren doen de banden het goed, maar dit was toch wat teveel.
Staat aangegeven wat de ideale spanning is, ik rijd op 2.6/2.7 bar. Vind 2.2 wat laag voor 20"
Overigens gisteren krappe parkeergarage uit gereden en rechtsachter velg tegen stoeprand, flink beschadigd
Ging best goed de eerste 6 maanden, zeker met gewoon parkeren doen de banden het goed, maar dit was toch wat teveel.
[ Voor 9% gewijzigd door Surfroy01 op 06-03-2023 13:42 ]
dit staat ook gewoon op een sticker bij je portier. Maar zoals hierboven gezegd zou ik inderdaad 2.7 of 2.6 aanhouden. renault adviseert achter 0.1 lager dan voor. Maar check gewoon even die sticker.jorikw schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:16:
Welke bandenspanning is eigenlijk normaal bij de 20" all seasons? Bij koud weer wegrijden zijn ze bij mij 2.2.
Even een EV-n00b vraagje: Is regelmatig een beetje bijladen nu eigenlijk slecht voor de batterij of maakt het niet veel meer uit.
Ik verplaats mij tijdens de middag nogal vaak van locatie A naar B. Meestal neem ik dan ook m'n pauze en parkeer ik ergens rustig. Dus nu met de EV40 dacht ik tijdens de middag even aan een paaltje in de buurt te parkeren en telkens wat bij te laden. (+/-30 minuten aan een 11kW paal)
In principe is het niet nodig en kan ik thuis ook laden als de range te krap wordt.
Dus vroeg ik mij af wat is nu eigenlijk 'best practice' volgens de meer ervaren EV-rijders hier?
Laden wanneer ik kan, of laden wanneer het echt nodig is.
Ik zoek 5 jaar met de auto te rijden en dan door te verkopen of in te ruilen (privé eigendom).
Ik verplaats mij tijdens de middag nogal vaak van locatie A naar B. Meestal neem ik dan ook m'n pauze en parkeer ik ergens rustig. Dus nu met de EV40 dacht ik tijdens de middag even aan een paaltje in de buurt te parkeren en telkens wat bij te laden. (+/-30 minuten aan een 11kW paal)
In principe is het niet nodig en kan ik thuis ook laden als de range te krap wordt.
Dus vroeg ik mij af wat is nu eigenlijk 'best practice' volgens de meer ervaren EV-rijders hier?
Ik zoek 5 jaar met de auto te rijden en dan door te verkopen of in te ruilen (privé eigendom).
Persoonlijk laad ik wanneer het nodig is, probeer onder de 20% nivo te vermijden of boven de 80%. Maar als het nodig is laad ik wel tot 100%. Denk dat als je tussen de 20-80 bij laad geen probleem is. Financieel lijkt mij thuisladen het goedkoopst
Voor zover ik weet vanuit mijn ervaring met lithium accu's op mn werk maakt dit niet uit en is dit nog een gedachte vanuit de Ni/CD tijd die hier inderdaad niet tegen konden (memory effect).JanAd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:47:
Even een EV-n00b vraagje: Is regelmatig een beetje bijladen nu eigenlijk slecht voor de batterij of maakt het niet veel meer uit.
Wat o.a. de levensduur verkort: hoge temperaturen en bij 100% laden hem lang aan de lader laten hangen ( alhoewel ik denk dat de Cameleon lader in de Megane slim genoeg is om helemaal af te schakelen als de accu vol is).
Vaak geeft een acculader om de zo veel tijd nog een klein beetje extra spanning om te kijken of de accu 'echt wel/nog steeds vol is' daardoor blijft de accuspanning hoog, wordt de accu warmer en degradeert het pakket sneller.
Belangrijkste is, en gelukkig maakt Renault dat wat makkelijker: alles tussen de 20% en 80% is het beste.
@Surfroy01 en @Larsdedj Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb hem dus netjes ingestoken deze middag en een goeie 12% kunnen laden op een dik half uurtje.
Ik was sowieso van plan om de 20%-80% limiet te respecteren, behalve bij langere ritten.
Ik ga idd vooral thuisladen, maar omdat het m'n eerste EV is probeer ik nu wat te oefenen op/met verschillende palen in de regio. Onze eigen laadpaal heeft wat vertraging opgelopen, dus thuis is het met de granny atm.
Hotspot van de phone blijft hier trouwens prima werken in combo met de native apps.
Ik merk wel dat het draadloos opladen vaak niet werkt (rood uitroepteken aan gsm-symbool) - bij een Pixel 7 met Spigen hoesje.
Edit: De gsm schuin in het laadvak leggen lost het probleem op
Ik heb hem dus netjes ingestoken deze middag en een goeie 12% kunnen laden op een dik half uurtje.
Ik was sowieso van plan om de 20%-80% limiet te respecteren, behalve bij langere ritten.
Ik ga idd vooral thuisladen, maar omdat het m'n eerste EV is probeer ik nu wat te oefenen op/met verschillende palen in de regio. Onze eigen laadpaal heeft wat vertraging opgelopen, dus thuis is het met de granny atm.
Hotspot van de phone blijft hier trouwens prima werken in combo met de native apps.
Ik merk wel dat het draadloos opladen vaak niet werkt (rood uitroepteken aan gsm-symbool) - bij een Pixel 7 met Spigen hoesje.
Edit: De gsm schuin in het laadvak leggen lost het probleem op
[ Voor 4% gewijzigd door JanAd op 08-03-2023 06:41 ]
Mijn iphone in dikke stuiterhoes laat wel draadloos op waar mijn dochter van zei, je moet een dure apple hoesje er voor hebben
Ik weet niet of dit al besproken is, maar het is ook mogelijk om je E Tech batterij niet toe te laten boven een bepaald percentage te laden om die reden. Bij 'auto' -> 'elektrisch" -> 'batterij'.JanAd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:08:
Nu heb ik de batterij - naar advies Renault in haar eGuide - begrensd op 80%, behalve voor lange ritten/reizen.
Overigens hele goede vraag die je stelt: mijn Wallbox met Eco Smart (kijken wanneer er injectie op net van PV is, ben Belg zonder saldering met digitale meter) meet steeds of er voldoende groene overschot is om het laden te starten - al dan niet met stroom van het net erbij - maar kan bij wisselvallig weer (of beginnen wassen en koken) wel om het kwartier wisselen. Had me ook al afgevraagd of dat geen kwaad kan, want dit is dan een nog "extremere" situatie.
Anyone die eens in zijn auto wilt checken? (degene die alle updates hebben gehad)Razer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:06:
Iemand die alle recente updates gehad heeft die eens kan kijken welke softwareversie er gedraaid wordt? Mijn auto half februari opgehaald, verder geen updates beschikbaar:
[Afbeelding]