Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 31 ... 93 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-04 16:35
benonline schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:42:
Helaas niet. Maar eens een paar dagen afwachten,... hopelijk lost het probleem zich vanzelf op. :*)
Succes!
Maar als het morgen nog zo is dan toch maar wat handelingen zoals bijvoorbeeld app verwijderen en opnieuw installeren. Als je hier een beetje terug bladert kom je misschien nog wel wat oplossingen tegen.

Of anders misschien op de facebook Renault Megane e-tech electric groep Nederland. Of de Franse.

Hoe dan ook, keep us posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Zojuist gesproken met de dealer en te horen gekregen dat mijn 15 september bestelde Techno 60KW volgende week dinsdag geleverd gaat worden. O-)

Nog even een vraagje: Moet je een elektrische auto nog 'inrijden'? Vijftien jaar geleden kocht ik (mijn eerste) nieuwe scooter en was toen verteld (dom wijs gemaakt?) dat ik de scooter moest inrijden en de eerste 100km niet harder mocht dan 20km/u. Dacht dat met 'de auto's van vroeger' ook zoiets was en weet daarmee niet hoe het zit met elektrische auto's.

[ Voor 55% gewijzigd door Sjeefr op 27-02-2023 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 14:56

JanAd

Wind’s howling

Daarnet telefoon gekregen, ik kan mijn EV40 Techno deze donderdag komen ophalen.
In België particulier besteld 8/7/22, gefabriceerd 8/2/23, ophalen 2/3/23 *O* Net geen 8 maanden :>

@Sjeefr Da’s best snel d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door JanAd op 27-02-2023 17:46 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-04 15:05
JanAd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:44:
Daarnet telefoon gekregen, ik kan mijn EV40 Techno deze donderdag komen ophalen.
In België particulier besteld 8/7/22, gefabriceerd 8/2/23, ophalen 2/3/23 *O* Net geen 8 maanden :>

@Sjeefr Da’s best snel d:)b
Gaaf!

Ben echt benieuwd wat de EV40 aan actieradius/laadcurves etc doet. is niet zo veel over bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sjeefr schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:41:
Zojuist gesproken met de dealer en te horen gekregen dat mijn 15 september bestelde Techno 60KW volgende week dinsdag geleverd gaat worden. O-)

Nog even een vraagje: Moet je een elektrische auto nog 'inrijden'? Vijftien jaar geleden kocht ik (mijn eerste) nieuwe scooter en was toen verteld (dom wijs gemaakt?) dat ik de scooter moest inrijden en de eerste 100km niet harder mocht dan 20km/u. Dacht dat met 'de auto's van vroeger' ook zoiets was en weet daarmee niet hoe het zit met elektrische auto's.
Dat was heeeeeeeeeel vroeger wel het geval, met een electrische wagen niet.
Lekker gaan dus.
Zelf wel rustig aan begonnen maar dat kwam meer omdat ik al bijna 40 jaar met een schakelbak heb gereden.

Veel plezier met je nieuwe wagen volgende week!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benonline
  • Laatst online: 08-02-2024
Zjanzjak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Succes!
Maar als het morgen nog zo is dan toch maar wat handelingen zoals bijvoorbeeld app verwijderen en opnieuw installeren. Als je hier een beetje terug bladert kom je misschien nog wel wat oplossingen tegen.

Of anders misschien op de facebook Renault Megane e-tech electric groep Nederland. Of de Franse.

Zjanzjak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Succes!

Vanavond nog enkele dingen geprobeerd en uiteindelijk is het gelukt om via de app de verwarming , lichtsignalen en claxon weer te activeren 🍾,

Wat ik gedaan had is nml de 2e telefoon die ook gekoppeld was via Bluetooth te verwijderen. Vreemd genoeg was dit voor mij de oplossing. Geen idee hoe komt en eerlijk gezegd zie ik ook het verband niet,.... maargoed ... Voor nu werkt weer alles en dat is de hoofdzaak 💪.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
benonline schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:10:
Wat ik gedaan had is nml de 2e telefoon die ook gekoppeld was via Bluetooth te verwijderen. Vreemd genoeg was dit voor mij de oplossing. Geen idee hoe komt en eerlijk gezegd zie ik ook het verband niet,.... maargoed ... Voor nu werkt weer alles en dat is de hoofdzaak 💪.
Kijk!

Netjes.

Denk dat de wagen, ergens, door die 2de verbinding misschien ergens in de 'war' geraakt is.

Wat ik al eerder zei, soms last van rare hiccupjes.

Deze ga ik iig onthouden mocht mij dit ooit overkomen maar voorlopig (en dat wil ik zeker zo houden, zeker na dit haha) ben ik de enige die wel eens met blue tooth verbindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:05
Nu een week de EV40 in bezit, blijft heerlijk rijden. Regeneratief remmen met de flippers is even wennen maar als je dit door hebt raak je de rem bijna niet meer aan. Ook was het zoeken naar de geluidsinstellingen, die kun je alleen benaderen (of ik doe iets fout) als je muziek afspeelt via de radio of app. Ik speel muziek via apple car en kom dan niet in dat menu.

Qua actieradius: met temperaturen tussen de 0 en 6 graden is die circa 210km. Met ritjes onder de 90km is dat goed te doen als je maar tijd en plek hebt om te laden. Tot nu toe is dat geen probleem, je komt aan met 20% batterij, hangt de auto 1 of 2 uur aan de lader en je komt weer makkelijk thuis. Gisterenavond opladen van 19% naar 86% duurde 3 uur. Je moet dus goed plannen en soms op zoek naar een vrije laadpaal. Helaas geeft de Shell Recharge app niet aan of een paal in storing is. Ook zijn er veel palen in woonwijken met 2 oplaadpunten maar met 1 gereserveerde parkeerplek voor opladen. Geeft de app een vrij oplaadpunt aan maar is die plaats (legaal) bezet door een parkeerder. Dan moet je als een laadpaal junk rondjes rijden om stroom te scoren :X. Een thuislader is dan wel veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

hansgrave schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:44:
Qua actieradius: met temperaturen tussen de 0 en 6 graden is die circa 210km. Met ritjes onder de 90km is dat goed te doen als je maar tijd en plek hebt om te laden. Tot nu toe is dat geen probleem, je komt aan met 20% batterij, hangt de auto 1 of 2 uur aan de lader en je komt weer makkelijk thuis. Gisterenavond opladen van 19% naar 86% duurde 3 uur.
Aan een paal van 11kW dan?
Ik ga zelf 95% van de tijd thuis op de oprit opladen. Voorlopig via een granny-charger, onze laadpaal besteld in augustus is er nog altijd niet :X (is wel via werkgever van partner)
Ik had gerekend op minstens 150km in de winter op secundaire wegen (50 tot 70km/u) als je tussen de 20-80% blijft. Dat moet dus wel lukken precies.

Kan je die laadcurves trouwens ergens opvragen of moet je dan op de laadpaal kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:47
Vanmorgen 75km autosnelweg, 3°, niet voorverwarmd, 110km/u ACC kwam op 16.3 kwh/100km. Echt onder de indruk van het verbruik! En dan vooral beseffen dat ik er gisteren 100km 'ingeduwd' heb met de zonnepanelen met de granny ( was een heel zonnige dag gisteren ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04 10:22
JanAd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:21:
Kan je die laadcurves trouwens ergens opvragen of moet je dan op de laadpaal kijken?
het overgrote deel van de publieke laadpalen in NL levert 11kW, en de Megane kan ook met 11kW laden (eigenlijk 22kW maar dat lukt vaak niet op straat).
Op de laadpaal zelf staat hier vaak geen info over. Maar bij AC laden is niet echt sprake van een laadcurve, de auto pakt dan altijd het maximale wat beschikbaar is. Pas bij 97% ongeveer zie je dat hij iets terugloopt in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Nu een week de EV40 in bezit(...)
Qua actieradius: met temperaturen tussen de 0 en 6 graden is die circa 210km.
netjes hoor, ik lees in dit topic ook mensen met een EV60 die krap 210 km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Zjanzjak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:55:
[...]

Dat was heeeeeeeeeel vroeger wel het geval, met een electrische wagen niet.
in principe geldt dat nog steeds voor een auto met verbrandingsmotor. En een klein beetje voor een EV, vooral de ophanging moet nog een beetje zetten. Maar in NL is dat redelijk verwaarloosbaar.
Ik zou wel de remmen even gebruiken voorbij het regeneratie-punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
BVice schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:36:
[...]

netjes hoor, ik lees in dit topic ook mensen met een EV60 die krap 210 km halen.
Dit is echt onzin trouwens... Auto nu bijna 2 weken in bezit, nog nooit boven de 80% geladen. Ik haal nu al makkelijk 270-290km op 80%, en dan is dit ook nog met dagelijks ritje van 20km heen, zonder pre conditioneren en 20km terug zonder pre conditioneren. Wellicht deze week door de flinke kou iets minder, maar 210 op 100% dan vraag ik me af hoe je rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:59
Razer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Dit is echt onzin trouwens... Auto nu bijna 2 weken in bezit, nog nooit boven de 80% geladen. Ik haal nu al makkelijk 270-290km op 80%, en dan is dit ook nog met dagelijks ritje van 20km heen, zonder pre conditioneren en 20km terug zonder pre conditioneren. Wellicht deze week door de flinke kou iets minder, maar 210 op 100% dan vraag ik me af hoe je rijdt...
Ik nodig je graag een keer uit als de temperatuur weer onder de -5C zakt voor een warme chocomelk+slagroom en een testrit in mijn EV60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Bushie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik nodig je graag een keer uit als de temperatuur weer onder de -5C zakt voor een warme chocomelk+slagroom en een testrit in mijn EV60
Benieuwd wat jouw auto dan dadelijk in de lente doet, met beetje Eco rijgedrag en combinatie tussen 80 wegen en snelweg. Hier valt het me tot nu toe mee (maar behalve in ochtend natuurlijk nog geen min temperaturen meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Het is gewoon die "extreme" kou die de batterij killed in mijn auto,
lijkt wel of ik iets mis qua isolatie van het accupakket.

Ik doe nu een respectabele 340km met de zelfde rij-gedrag als toen het <-5c was.
(meest extreem was minder dan 180km vanaf 100%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Bushie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:13:
Het is gewoon die "extreme" kou die de batterij killed in mijn auto,
lijkt wel of ik iets mis qua isolatie van het accupakket.

Ik doe nu een respectabele 340km met de zelfde rij-gedrag als toen het <-5c was.
(meest extreem was minder dan 180km vanaf 100%)
Helder, dan ben ik komende winter eens benieuwd wat er van mijn range overblijft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-02 09:25
Frank S schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:29:
Iconic besteld eind april 2022. Aflevering? Nobody knows. Bochane Boxmeer in ieder geval niet, ze nemen zelfs de moeite niet om terug te bellen, ondanks diverse verzoeken hiertoe via het hoofdkantoor.

Als ze de auto al gaan afleveren, dan is de kans dat ze er ooit nog een euro aan verdienen d.m.v. onderhoud, als terugkerende klant, of omdat ik ze zou aanbevelen, nihil.
Ineens bericht dat de auto volgende week vrijdag wordt afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-04 15:16
Frank S schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Ineens bericht dat de auto volgende week vrijdag wordt afgeleverd.
Ik hoop het echt voor je. Dit heeft te lang geduurd en dan met de afwezige tussentijdse communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-02 09:25
Dat laatste is ook mijn belangrijkste bezwaar. Ik kan leven met langere levertijden, gezien de huidige omstandigheden. Maar juist dan verwacht ik dat communicatie professioneel op orde is en niet, zoals nu, compleet afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benonline
  • Laatst online: 08-02-2024
.

[ Voor 114% gewijzigd door benonline op 28-02-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueberry00
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-12-2024
[...]

Dit is echt onzin trouwens... maar 210 op 100% dan vraag ik me af hoe je rijdt...
Ik schreef hierboven al wat algemener eens: een lange rit op de autostrade met 60kwh op 100% gestart aan 110 km/u in comfort was een kleine 300km bereik met wat overschotten aan % (buitentemperatuur +/- 8°C)

Geen expert, maar ik vermoed dat als je in sportmodus aan 120 (BE ;) ) rijdt dat dit al een groot verschil maakt die tientallen kilometers kan uitmaken.

MAAR ... wij parkeren in een garage, en ik heb bij de recente vriestemperaturen 's avonds gemerkt dat er soms al een procent minder bereik is door het preconditioneren in buitenomgeving, en dan is er nog het rijden zelf in de kou met klimaatregeling natuurlijk.

Dus waarschijnlijk zijn beiden waar: >400 km in de stad en 70-banen met verkeerslichten (regenereren!) in de tussenseizoenen en zomer en <250 km in de winter aan 100 km/u op de snelweg.

De smalle batterij, preconditionering etc. zijn dus niet echt zaligmakend (zullen ongetwijfeld schelen), maar goed, zelf wist ik dat bij het overgaan naar elektrisch. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakieRR
Sjeefr schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:41:
Inrijden is voor verbrandingsmotoren. Is om de zuigers en cylinders op elkaar te laten ‘inslijten’. Die fabricage toleranties zijn steeds verder verfijnd waardoor het over de jaren steeds minder van belang is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR
BVice schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:41:
[...]

in principe geldt dat nog steeds voor een auto met verbrandingsmotor. En een klein beetje voor een EV, vooral de ophanging moet nog een beetje zetten. Maar in NL is dat redelijk verwaarloosbaar.
Ik zou wel de remmen even gebruiken voorbij het regeneratie-punt.
Van die ophanging wist ik niet. Dank hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
blueberry00 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:43:
Geen expert, maar ik vermoed dat als je in sportmodus aan 120 (BE ;) ) rijdt dat dit al een groot verschil maakt die tientallen kilometers kan uitmaken.
sportmodus vs comfort modus maken niet zoveel uit is mijn ervaring. Alleen als je veel accelereert, maar bij stabiel rijden op de snelweg maakt het geen verschil uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
BVice schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:35:
[...]

het overgrote deel van de publieke laadpalen in NL levert 11kW, en de Megane kan ook met 11kW laden (eigenlijk 22kW maar dat lukt vaak niet op straat).
Op de laadpaal zelf staat hier vaak geen info over. Maar bij AC laden is niet echt sprake van een laadcurve, de auto pakt dan altijd het maximale wat beschikbaar is. Pas bij 97% ongeveer zie je dat hij iets terugloopt in vermogen.
Dat gedrag is dan wel anders dan met de Zoe die ik nu rijd, 20-80% gaat snel, met een 22kW AC paal ben je in iets meer dan 1u van 20% naar 80% (dus volle 22kW snelheid), daarna de 80-100% duurt dan nog meer dan een uur. Alle nieuwere publieke palen die ik heb gebruikt in Utrecht halen gewoon de 22kW, de oudere halen 11kW.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 28-02-2023 13:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
Geladen na rit (75km) aan 110 ACC, stoelverwarming aan en Comfort. 44% -> 81%. 5° buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOXVJJGc3XA-a568AewtqdYo8yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEVmFUyD4DX7ZKVC17b6zCOG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueberry00
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-12-2024
BVice schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:50:
[...]

sportmodus vs comfort modus maken niet zoveel uit is mijn ervaring. Alleen als je veel accelereert, maar bij stabiel rijden op de snelweg maakt het geen verschil uiteraard
Hmm, zou ik niet zo snel durven zeggen. Inhalen na vertraging op de snelweg gebeurt toch vaak, en de sport- modus trekt gevoelig sneller op aan hogere snelheden en met meer omgevingsweerstand. Ik heb geen cijfers, maar denk dat er toch een verschil is (zeker onder de 100km/u in vergelijking met ECO). Heeft iemand idee of hier (meet-)cijfers over bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:50
JanAd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:21:
[...]

Aan een paal van 11kW dan?
Ik ga zelf 95% van de tijd thuis op de oprit opladen. Voorlopig via een granny-charger, onze laadpaal besteld in augustus is er nog altijd niet :X (is wel via werkgever van partner)
Ik had gerekend op minstens 150km in de winter op secundaire wegen (50 tot 70km/u) als je tussen de 20-80% blijft. Dat moet dus wel lukken precies.

Hier was de bestelling van de wallbox (Shell Recharge) vergeten. Na wat belletjes drie weken terug de online intake ingevuld, eind vorige week de bestelbevestiging en tot mijn verbazing komen ze zaterdag 11 maart al installeren. Toch nog op tijd voor de aflevering van mijn Techno op 17 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Helaas geeft de Shell Recharge app niet aan of een paal in storing is. Ook zijn er veel palen in woonwijken met 2 oplaadpunten maar met 1 gereserveerde parkeerplek voor opladen. Geeft de app een vrij oplaadpunt aan maar is die plaats (legaal) bezet door een parkeerder. Dan moet je als een laadpaal junk rondjes rijden om stroom te scoren :X. Een thuislader is dan wel veel makkelijker.
Ben niet zo gecharmeerd van de Shell Recharge app, meeste gebruik ik de Vattenfall Incharge app, in combinatie met de Freshmile-app en/of de E-Flux EV app. Maar dat is meer als ik naar locaties ga waar ik niet bekend ben. Hier bij mij in het dorp weet ik wel naar welke laadpaal ik wil en die zijn allemaal te zien in de Vattenfall-app dus zie gelijk of de boel bezet is of niet. Zodra het daltarief bij mijn energieleverancier weer zakt onder de 33 cent ga ik weer thuisladen, tot die tijd de laadpunten in de buurt.

Maar goed, meer een onderwerp voor [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 21:37
Kan de megane via de app ook onderbroken/gestart worden qua lading?

Wat is het minimale laadvermogen van de wagen?
Stel dat je je 7kW paal begrenst op bv 2kW. Kan de wagen dan laden?
Ja ik weet dat dit lang duurt. Nee laden via de bommalader is geen optie.

[ Voor 59% gewijzigd door DeJos1985 op 28-02-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
DeJos1985 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:01:
Dit zat ik toevallig vanavond zelf ook te proberen.
Het starten met laden vanuit de app kan sowieso. Om het laden weer te stoppen heb ik gekozen om tijdens het laden te kiezen voor 'delayed start', en dan een tijdstip te pakken 'ver in de toekomst'. De auto is nu gestopt met laden, maar handig wil ik het niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Of je de laadpaal zelf kan instellen zal wat merkgebonden zijn gok ik. Maar in ons geval kunnen we paal af zekeren op 1 fase 16A = 3,5kW ofwel met 32A = 7,4kW.
Met het capaciteitstarief in België is dat trager laden mss wel interessanter.
Bij ons zit er ook een load balancer bij, ik vermoed dat je die ook kan instellen op bv. Max 5kW.
Een granny levert toch ook 2,3kW, ik ga daar mee starten omdat onze paal nogal vertraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyco
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-09-2024
TaxiGilbert schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Geladen na rit (75km) aan 110 ACC, stoelverwarming aan en Comfort. 44% -> 81%. 5° buiten.

[Afbeelding]
Ik kan hier alleen maar van dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Minimum is 1,4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Waar haam je deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
jeanpaulh schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Het starten met laden vanuit de app kan sowieso. Om het laden weer te stoppen heb ik gekozen om tijdens het laden te kiezen voor 'delayed start', en dan een tijdstip te pakken 'ver in de toekomst'. De auto is nu gestopt met laden, maar handig wil ik het niet noemen.
Dus onderbreken gaat niet?
Kan je mss ren screenshot sturen van hoe het juist werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice

wat wil je precies doen/bereiken? Waarom wil je het laden onderbreken? Als je de Mobilize Smart Charging app gebruikt van Renault, laadt de auto af en toe een beetje en krijg je een beloning daarvoor (1 cent per kWh).

Het minimale vermogen is 1 fase, 6A maar ik zou 7A als ondergrens aanhouden omdat 6A voor sommige EV's net te laag is.
Bedenk wel dat het laden met zulke lage vermogens niet zo efficiënt is, je hebt veel verliezen.
En begrenzen door middel van een andere zekering is niet begrenzen. Je moet in de laadpaal configureren welke zekering er in zit, dan zorgt de laadpaal dat de auto niet meer kan vragen. Als je enkel de zekering wisselt gaat de auto gewoon vol vermogen vragen en klapt de zekering er uit.

[ Voor 15% gewijzigd door BVice op 01-03-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
jeanpaulh schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:10:
[...]

waarom wil je het laden handmatig kunnen stoppen?
In de auto EN in de app zit een laadplanner, je kan daarin precies instellen hoe vol de auto moet zijn op een bepaald tijddstip EN welke tijdstippen hij moet vermijden. Maar wat wil je daarmee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 15:36
[...]
Ben weekendje in belgie geweest en vindt de auto echte top presteren haalde de net niet zou met -2% (302km) aankomen dit omdat we met meerdere autos reden die cuise controll op 110 hadden, ff koffie vlak voor bestemming bij fastnet 300kw CCS en had zo weer 50%. terugreis 104 gereden in 1x. 8% over

95% lading gemiddede ~350km op de teller staan. kan me goed vinden in de tekst hier boven.
auto nu twee weken in bezit en 2484km gereden.

Vraagje in belgie duurde het lang voor dat de auto weer internet had met Orange en heb zelf een hotspot op mijn telefoon gemaakt en verbonden met de auto om gebruik te kunnen maken van maps. is dit de juste manier om de auto internet te geven of kan het nog anders? De auto kan namelijk zelf ook een hotspot maken?
En is er een handige manier om offline kaarten te downloaden?

[ Voor 20% gewijzigd door dustx op 01-03-2023 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
dustx schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:10:
[...]
Vraagje in belgie duurde het lang voor dat de auto weer internet had met Orange en heb zelf een hotspot op mijn telefoon gemaakt en verbonden met de auto om gebruik te kunnen maken van maps. is dit de juste manier om de auto internet te geven of kan het nog anders? De auto kan namelijk zelf ook een hotspot maken?
En is er een handige manier om offline kaarten te downloaden?
Google Maps gebruik je niet met de Orange bundel maar met het eigen netwerk van Renault. Maar als de auto geen verbinding heeft met dat Renault netwerk kun je het inderdaad via een hotspot van je mobiel doen. Maar dit zou niet nodig moeten zijn voor Maps.

Globaal zit het zo:
- Maps, de Renault app, OTA updates en Google Assistant gaan via het Renault netwerk
- Apps vanuit de Playstore gaan via het Orange tegoed OF via je zelf gemaakt hotspot

De auto kan zelf een hotspot maken, maar dat is meer als je je Orange abonnement gebruikt en je kids op de achterbank willen Wifi hebben. Maar dat kun je ook oplossen door de achterbank te verbinden met een hotspot op je telefoon.

Ik heb laatst een hotspot op mijn telefoon aangezet, de auto daarmee verbonden, vervolgens de auto zelf een hotspot gemaakt en vervolgens de andere telefoons in de auto met die Renault hotspot verbonden. Maar dat heeft eigenlijk geen meerwaarde, wilde het alleen even testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
Ik heb een wifi stick in de 12 volt aansluiting (helemaal voorin boven de middenconsole) geplugd
met een data-only sim. Deze aansluiting krijgt stroom op moment dat de auto actief wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndT6VREYuzWrg49CsctNPRIkYVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN76X0ybNidhh3CprOnV7NbP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Bushie op 01-03-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
BVice schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:40:
[...]
Google Maps gebruik je niet met de Orange bundel maar met het eigen netwerk van Renault. Maar als de auto geen verbinding heeft met dat Renault netwerk kun je het inderdaad via een hotspot van je mobiel doen. Maar dit zou niet nodig moeten zijn voor Maps.

Globaal zit het zo:
- Maps, de Renault app, OTA updates en Google Assistant gaan via het Renault netwerk
- Apps vanuit de Playstore gaan via het Orange tegoed OF via je zelf gemaakt hotspot
Dankje wel voor de info! Wel vreemd want kon geen routes maken met google maps. offline kaarten downloaden duuurde extreem lang, na dat ik hotspot op me telefoon had gemaakt en stopte maps met het downloaden van de offline kaarten en heb ik die actie handmatig op nieuw gestart en dit ging een stuk sneller.
was beetje koppig om juist niet mijn telefoon te pakken (iphone met google maps) om de route te bepalen.

We willen deze zomer naar italie rijden en wil het even goed weten dat ik niet weer aan het prutsen ben op een reis van 19uur rijden. :)

Er zijn nog geen zonnewering of extra bekerhouders te bestellen of heb ik dat gemist O-)

[ Voor 10% gewijzigd door dustx op 01-03-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
Bushie schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:03:
Ik heb een wifi stick in de 12 volt aansluiting (helemaal voorin boven de middenconsole) geplugd
met een data-only sim. Deze aansluiting krijgt stroom op moment dat de auto actief wordt.
[Afbeelding]
Dit is idd ook een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
DeJos1985 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:14:
[...]

Waar haam je deze informatie?
In de documentatie van mijn lader staat dat volgens de standaard de minimumlaadstroom 6 A is (x 230 V = 1,38 kW). Maar daar staat ook dat niet elke EV hiermee overweg kan. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Megane dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Wat je kunt doen, is diverse aansluitende tijdvakken om te laden definiëren in de auto/app. Mocht je nu het laden willen onderbreken, dan schakel je de desbetreffende tijdvakken uit.

Wat veel gemakkelijker werkt (vind ik), is dit soort dingen doen via de lader thuis. Dat is een kwestie van de juiste lader kiezen die de gewenste functionaliteiten biedt. Zo kan ik via de app van mijn thuislader het laden stoppen of het niveau van de laadstroom wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-01 16:07
Ha, eindelijk kan ik m'n wagen morgen ophalen. Ik kom wel meteen lekker in de kou te rijden dus ik ben benieuwd.
Ik ben misschien ook een de weinigen hier die niet op 't werk of thuis kan laden, alleen om de hoek aan een paaltje langs de weg. Dus ingeplugd voorverwarmen met dit koude weer zit er niet (makkelijk) in voor mij.

Vooral daarom en omdat ik het leuk vind zal ik op den duur een review schrijven en bijhouden bij autoweek. Die ervaring hebben niet veel mensen maar zal toch erg relevant worden na verloop van tijd. Ik verheug me ontzettend - is ook m'n eerste auto, heb tot nu toe alleen maar gehuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
deMercer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Wat je kunt doen, is diverse aansluitende tijdvakken om te laden definiëren in de auto/app. Mocht je nu het laden willen onderbreken, dan schakel je de desbetreffende tijdvakken uit.

Wat veel gemakkelijker werkt (vind ik), is dit soort dingen doen via de lader thuis. Dat is een kwestie van de juiste lader kiezen die de gewenste functionaliteiten biedt. Zo kan ik via de app van mijn thuislader het laden stoppen of het niveau van de laadstroom wijzigen.
Maar waarom wil je dit, Wat bereik je er mee? Waarom zou je het laden willen onderbreken?
Ik heb een load balancer die automatisch rekening houdt met de vermogensvraag van mijn huis, en daarnaast kun je via stekker app laden op uurprijzen. Of je gebruikt de Mobilize app voor een vaste slim laden vergoeding van 1 cent per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BVice schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:10:
Maar waarom wil je dit, Wat bereik je er mee? Waarom zou je het laden willen onderbreken?
Ik heb een load balancer die automatisch rekening houdt met de vermogensvraag van mijn huis, en daarnaast kun je via stekker app laden op uurprijzen. Of je gebruikt de Mobilize app voor een vaste slim laden vergoeding van 1 cent per kWh
Ik kan natuurlijk niet voor de oorspronkelijke vragensteller spreken, maar bijvoorbeeld omdat:
1) je geen load balancer hebt
2) er invloeden zijn waar de load balancer geen rekening houdt, bijvoorbeeld een elektriciteitsnet met extreme schommelingen
3) ...

En als je dan het laden wilt kunnen stoppen/aanpassen, dan vind ik een lader waarmee dat kan een goede optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

vayshen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:05:
Ha, eindelijk kan ik m'n wagen morgen ophalen. Ik kom wel meteen lekker in de kou te rijden dus ik ben benieuwd.
Veel plezier! Ik ga de mijne morgen om 16.30u ophalen. *O*
Mijn eerste EV en eerste echt nieuwe auto. Voorheen heb ik altijd occasies gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Geen onzin denk ik, maar gewoon variatie in rijstijl/snelheid. Mensen die vooral in de avonduren rijden zullen makkelijker continu 130 door kunnen blazen dan mensen die eigenlijk continu filerijden met 90-100 op de middelste baan. En dat hakt er flink in qua verbruik.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
TaxiGilbert schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:19:

[Afbeelding]
Let wel op dat het geschatte bereik soms wel interpretatie behoeft. Zo vertrok ik vanochtend met 80% en een geschat bereik van 285 km. Bij aankomst was het nog steeds 80% maar was het geschatte bereik toegenomen tot 371 km. En na terugkomst thuis en weer opladen tot 80% is het geschatte bereik nu 281 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Er zijn verschillende redenen.

1) Ik woon in Belgie dus het capaciteitstarief is van toepassing. We hebben 3f en ik zou aan 22kW kunnen laden. We verbruiken zelf maar max 2.5kW qua capaciteit. Dus voor enkel de wagen aan 22kW te kunnen opladen zou een extra jaarlijkse kost zijn van 780€. Dat is dus zo goed als ons volledig jaarverbruik en dan heb ik nog geen kW van het net getrokken.

2) De laadpaal wordt aangeboden door de werkgever. Maar we krijgen geen toegang tot de app. Dus begrenzen via de laadpaal is geen mogelijkheid.

3) Als ik 100km per dag rij, zou ik in theorie toekomen met een laadcapciteit van 2kW. Stel dat de wagen 10h insteekt aan 2kW. 20kWh.

Dus vooral kostgewijs zoek ik een wagen die begrenst kan worden qua capaciteit. Bij volvo kon je dit instellen in de wagen zelf. 6A was minimum en dan afhankelijk of je 1f of 3f hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scratch1972
  • Laatst online: 20-01-2024
Ben erg benieuwd, over een 3 weken de megane ophalen… zin in.
N wij hebben besloten ermee naar Spanje te rijden, gewoon lekker rustig aan, een 500 km per dag..
Erg benieuwd hoe dat zal gaan met het laden in Frankrijk 😌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larskov
  • Laatst online: 05-04-2024
Ik wordt inmiddels door Renault van het kastje naar de muur gestuurd. Mijn 60KW 220 pk equilibre heeft sinds de aflevering in november nog nooit boven de 40-45 kw Snelladen gezeten.
Ieder mogelijk scenario geprobeerd in ongeveer 30 pogingen ( dus meerdere laadpaal aanbieders, met 2% eraan gehangen, 15%, 30%. Opgewarmde accu. Altijd in mijn eentje aan een laadstation.)
Renault utrecht zegt letterlijk dat ze niet zoveel verstand hebben van EV’s. Doorverwezen naar de EV ‘experts’ in Nieuwegein. Daar ook weer het verhaal, ‘tja we hebben nog niet veel ervaring met deze problemen met de e-tech’. Uiteindelijk met pijn en moeite een werkplaats afspraak. Dan gaan ze met de auto naar een snellaad station en hangen ze hem aan de computer. Ik snap dat die 130kw Snelladen niet altijd gehaald kan worden of misschien de 1e 20% maar dit is wel heel zuur als ik straks in mei naar zuid Frankrijk ga en ik dus zeker ben gebaat bij snellaad capaciteit.
Het is een 5 jarige lease auto dus als Renault straks zegt ‘we weten het niet’ dan ga ik korting op mijn maandbedrag eisen omdat de auto niet conform verwachting functioneert. Zeer frustrerend.
Andere mensen hier ook ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
larskov schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:33:
Ik wordt inmiddels door Renault van het kastje naar de muur gestuurd. Mijn 60KW 220 pk equilibre heeft sinds de aflevering in november nog nooit boven de 40-45 kw Snelladen gezeten.
Ieder mogelijk scenario geprobeerd in ongeveer 30 pogingen ( dus meerdere laadpaal aanbieders, met 2% eraan gehangen, 15%, 30%. Opgewarmde accu. Altijd in mijn eentje aan een laadstation.)
Renault utrecht zegt letterlijk dat ze niet zoveel verstand hebben van EV’s. Doorverwezen naar de EV ‘experts’ in Nieuwegein. Daar ook weer het verhaal, ‘tja we hebben nog niet veel ervaring met deze problemen met de e-tech’. Uiteindelijk met pijn en moeite een werkplaats afspraak. Dan gaan ze met de auto naar een snellaad station en hangen ze hem aan de computer. Ik snap dat die 130kw Snelladen niet altijd gehaald kan worden of misschien de 1e 20% maar dit is wel heel zuur als ik straks in mei naar zuid Frankrijk ga en ik dus zeker ben gebaat bij snellaad capaciteit.
Het is een 5 jarige lease auto dus als Renault straks zegt ‘we weten het niet’ dan ga ik korting op mijn maandbedrag eisen omdat de auto niet conform verwachting functioneert. Zeer frustrerend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxtZGfNeXHAYbIRCotLHHfC7XmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X85Dy7ALSuCqa2zilbNX9DgM.png?f=fotoalbum_large
Dit is de laadcurve van een Optimum Charge (ik veronderstel gelijk aan een Super Charge). 130kw haal je maar een heel korte periode. Maar als je niet boven de 50kw geraakt, lijk me hier toch een probleem. Deze week stond ik aan een Fastned, alleen, voorverwarmt en haalde bij SOC23% ook maar 67kw...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vayshen
JanAd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Veel plezier! Ik ga de mijne morgen om 16.30u ophalen. *O*
Mijn eerste EV en eerste echt nieuwe auto. Voorheen heb ik altijd occasies gehad.
Alvast gefeliciteerd :)
Ik keek vanochtend, we hebben een mooie datum om hem te halen: 02-03-'23 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dustx
larskov schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:33:
Dacht dat hier nog iemand was die accu/laad problemen had, het is echt niet goed, mijn EV60 evolution 22% aangekomen bij Fastned 300kw lader. Zie afbeelding voor laad snelheid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZwLNw2bectIGY66JYSvrz5q97o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uO3xN8SWlnQm6BTftfW34rxD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
dustx schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Dacht dat hier nog iemand was die accu/laad problemen had, het is echt niet goed, mijn EV60 evolution 22% aangekomen bij Fastned 300kw lader. Zie afbeelding voor laad snelheid.[Afbeelding]
Das snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:40
Dat dacht ik ook. Snelheden die ik ook zie en gaat vanaf hier snel richting de 80 KW. Geen technisch probleem / tekortkoming maar een producteigenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
deMercer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:04:
[...]

Let wel op dat het geschatte bereik soms wel interpretatie behoeft. Zo vertrok ik vanochtend met 80% en een geschat bereik van 285 km. Bij aankomst was het nog steeds 80% maar was het geschatte bereik toegenomen tot 371 km. En na terugkomst thuis en weer opladen tot 80% is het geschatte bereik nu 281 km.
Hij berekent de resterende range aan de hand van het gemiddelde verbruik aan de hand van de laatst gereden 75 kilometer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larsdedj
Volgens mij is 105KW best normaal bij 29%

Ben benieuwd hoe ik strakt met de EV 40 uitkom. Denk op zo'n 50 gemiddeld gok ik zo ( 20-80%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
[...]

Dacht dat hier nog iemand was die accu/laad problemen had, het is echt niet goed, mijn EV60 evolution 22% aangekomen bij Fastned 300kw lader. Zie afbeelding voor laad snelheid.[Afbeelding]
dit zijn ook de snelheden die ik haal ja, en heb ook al eens 128kW gehaald. Exact 130 niet, maar prima, 128 en een beetje is acceptabel.

Dus iemand die structureel nooit boven de 40-45 kW zit, dat is echt een technisch probleem van de auto (lees: stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
DeJos1985 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:49:
Er zijn verschillende redenen.

1) Ik woon in Belgie dus het capaciteitstarief is van toepassing. We hebben 3f en ik zou aan 22kW kunnen laden. We verbruiken zelf maar max 2.5kW qua capaciteit. Dus voor enkel de wagen aan 22kW te kunnen opladen zou een extra jaarlijkse kost zijn van 780€. Dat is dus zo goed als ons volledig jaarverbruik en dan heb ik nog geen kW van het net getrokken.

2) De laadpaal wordt aangeboden door de werkgever. Maar we krijgen geen toegang tot de app. Dus begrenzen via de laadpaal is geen mogelijkheid.

3) Als ik 100km per dag rij, zou ik in theorie toekomen met een laadcapciteit van 2kW. Stel dat de wagen 10h insteekt aan 2kW. 20kWh.

Dus vooral kostgewijs zoek ik een wagen die begrenst kan worden qua capaciteit. Bij volvo kon je dit instellen in de wagen zelf. 6A was minimum en dan afhankelijk of je 1f of 3f hebt.
kijk dit is heel interessant! Maar die laadpaal wordt vast beheerd door een CPO/laadpaal exploitant. Deze zou in jouw situatie prima op afstand de laadpaal zo kunnen configureren dat hij nooit boven een bepaald vermogen uitkomt. Of wil je daarin flexibel zijn?
Je kunt ook overwegen om het laadpunt gewoon op 1 fase aan te sluiten. Misschien kan 2 fase ook, dat weet ik niet.

Ik vind het ook een beperking dat je in de auto geen laadstroom kunt instellen, maar ik denk dat Renault dat niet wil ivm de efficiency en het ontwerp van de 22kW OBC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04 16:33
Lucantiek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:22:
[...]

Deze info krijg je mee van de dealer ivm de warmtepomp:[Afbeelding]
Volgens Renault heb je met een warmtepomp "tijdswinst bij snelladen". Dit zou kunnen betekenen dat je zonder warmtepomp bij lage temperaturen ook lage laadsnelheden haalt. Ik vraag me af: Zijn er auto's zonder warmtepomp die bij lagere temperaturen toch hoge laadsnelheden halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Laatst online: 24-04 23:24
RoLeaf schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Volgens Renault heb je met een warmtepomp "tijdswinst bij snelladen". Dit zou kunnen betekenen dat je zonder warmtepomp bij lage temperaturen ook lage laadsnelheden haalt. Ik vraag me af: Zijn er auto's zonder warmtepomp die bij lagere temperaturen toch hoge laadsnelheden halen?
Ik heb de afgelopen week een paar keer de 129 gehaald. Ik heb geen warmtepomp, maar wel de laadpaal ver van te voren in de navigatie opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04 16:33
Pepernootje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Ik heb de afgelopen week een paar keer de 129 gehaald. Ik heb geen warmtepomp, maar wel de laadpaal ver van te voren in de navigatie opgenomen.
Dank je. Dan is de claim "tijdswinst bij snelladen" ook zeer dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
[...]

'ver van te voren', hoe moet je dat zien? Is er eigenlijk een mogelijkheid om te zien of ie daadwerkelijke pre-conditioneerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernootje
TaxiGilbert schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:22:
[...]

'ver van te voren', hoe moet je dat zien? Is er eigenlijk een mogelijkheid om te zien of ie daadwerkelijke pre-conditioneerd?
In mijn geval een 20 minuten tot half uur voordat ik ging laden. Bij het starten van het laden zat in steeds tussen de 10-14%. Er is ergens een excel/plaatje/overzicht in omloop waar op staat welke megane versie aan preconditioning doet.
Ik heb nergens kunnen vinden of ik de status van de preconditioning ergens kon zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernootje
RoLeaf schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:06:
Ik vond dit nog over het pre-heating:

Details of battery preconditioning in Megane:
  • DC fast charger is selected in car navigation as destination (does not work with AC charger as destination)
  • distance to selected DC charger is less than 50km
  • battery SoC is 10% or more
  • battery heater draws 5 kW during preconditioning
  • Zie hier.
Nuttige info. Niet beschreven door Renault en ook niet te zien in op de schermpjes.

Bron: https://www.speakev.com/threads/dc-charge-and-pre-conditioning-tricks.174471/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:10
Pepernootje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:32:
[...]

In mijn geval een 20 minuten tot half uur voordat ik ging laden. Bij het starten van het laden zat in steeds tussen de 10-14%. Er is ergens een excel/plaatje/overzicht in omloop waar op staat welke megane versie aan preconditioning doet.
Ik heb nergens kunnen vinden of ik de status van de preconditioning ergens kon zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PInjfYMY0-Bc607JHtzJMCp98XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hljcHcoxbEqhaeNZ88M9Immh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Pepernootje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:32:
je kunt dit helaas niet zien, wel kreeg ik onlangs vlak voor en tijdens het snelladen de melding 'klimaatsysteem gereduceerd om optimaal te kunnen laden' of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
RoLeaf schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:00:
[...]

ik heb ook geen warmtepomp had hem wel via maps ingepland om daar te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:34
Dus uitvoeringen die standaard aan batterij conditionering doen
  • evolution ev60 Optimum
  • techno ev40 boost
  • techno ev60 optimum
  • iconic ev40 boost
  • iconic ev40 optimum

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
BVice schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:15:
[...]

kijk dit is heel interessant! Maar die laadpaal wordt vast beheerd door een CPO/laadpaal exploitant. Deze zou in jouw situatie prima op afstand de laadpaal zo kunnen configureren dat hij nooit boven een bepaald vermogen uitkomt. Of wil je daarin flexibel zijn?
Je kunt ook overwegen om het laadpunt gewoon op 1 fase aan te sluiten. Misschien kan 2 fase ook, dat weet ik niet.

Ik vind het ook een beperking dat je in de auto geen laadstroom kunt instellen, maar ik denk dat Renault dat niet wil ivm de efficiency en het ontwerp van de 22kW OBC.
Idealiter flexibel maar ik dacht idd 3fase kabel te vragen en laar 1fase aan te sluiten. Dus max 7.3kW en dan begrenzen op het minimum van de laadpaal. Echter blijkt dat voor de alfen 3.7kW te zijn?

Ik had in gedachten 2kW.

Iemand daar ervaring mee? Alfen laadpaal en renault megane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

DeJos1985 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Idealiter flexibel maar ik dacht idd 3fase kabel te vragen en laar 1fase aan te sluiten. Dus max 7.3kW en dan begrenzen op het minimum van de laadpaal. Echter blijkt dat voor de alfen 3.7kW te zijn?

Ik had in gedachten 2kW.

Iemand daar ervaring mee? Alfen laadpaal en renault megane?
Ik heb voor mijn situatie eens uitgeteld wat het verschil tussen pieken van 4kW en 8kW per maand zou geven via Mijnenergie.be. Dat was amper €10/maand... Dus 3,7kW gaat je echt niet veel extra kosten tov 2,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Centauriprime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:41:
Dus uitvoeringen die standaard aan batterij conditionering doen
  • evolution ev60 Optimum
  • techno ev40 boost
  • techno ev60 optimum
  • iconic ev40 boost
  • iconic ev40 optimum
Wat is eigenlijk het Pack "Performance autonomie"? Dat was geen optie bij het bestellen van de auto (in mijn geval een Techno EV60 Super Charge). Enkel de warmtepomp was wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Dacht dat hier nog iemand was die accu/laad problemen had, het is echt niet goed, mijn EV60 evolution 22% aangekomen bij Fastned 300kw lader. Zie afbeelding voor laad snelheid.
Dat komt behoorlijk overeen met de iets eerder geplaatste charging curve van Fastnet. Hoezo denk je dan dat dit niet goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernootje
deMercer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Wat is eigenlijk het Pack "Performance autonomie"? Dat was geen optie bij het bestellen van de auto (in mijn geval een Techno EV60 Super Charge). Enkel de warmtepomp was wel een optie.
Alleen leverbaar op de "Super" uitvoeringen, volgens mij worden die niet verkocht in NL.
Zoals ik dat kan zien gaat het om een pakket met warmtepomp en de regeneratie mogelijkheid bij het remmen (met de flippers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Pepernootje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:29:
Alleen leverbaar op de "Super" uitvoeringen, volgens mij worden die niet verkocht in NL.
Zoals ik dat kan zien gaat het om een pakket met warmtepomp en de regeneratie mogelijkheid bij het remmen (met de flippers)
Mijn Megane Super Charge heeft dan ook geen Nederlands kenteken ;)

Maar dank voor de info. De flippers waren hier ( = Spanje) volgens mij standaard (ze zitten in ieder geval op onze auto), de warmtepomp hebben we als optie gekozen. Dan zou onze auto ook aan preconditioning moeten kunnen doen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
deMercer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Dat komt behoorlijk overeen met de iets eerder geplaatste charging curve van Fastnet. Hoezo denk je dan dat dit niet goed is?
hij bedoelt dat het bij die ander niet goed is omdat hij zelf juist wel de goede snelheden haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BVice schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:10:
hij bedoelt dat het bij die ander niet goed is omdat hij zelf juist wel de goede snelheden haalt.
Ah, verkeerd begrepen door mij |:(
Dank voor de correctie!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

En voor mij is het wachten nu eindelijk voorbij.’. *O* :)B

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PuuXWT-nl0XX7ket0U4DgGC9Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdGIl7ujj57Quq36IJVrkjrD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2tSPJ40Dd1B-HnZmQuFyWRB0Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8uLOrzAczr0SeZLBLaKGVnu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik woon jammer genoeg op 500 meter van de garage, dus veel heb ik nog niet gereden. Dat is voor zo dadelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larsdedj
JanAd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:12:
En voor mij is het wachten nu eindelijk voorbij.’. *O* :)B

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik woon jammer genoeg op 500 meter van de garage, dus veel heb ik nog niet gereden. Dat is voor zo dadelijk :)
Proficiat! Veel rijplezier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
JanAd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Ik heb voor mijn situatie eens uitgeteld wat het verschil tussen pieken van 4kW en 8kW per maand zou geven via Mijnenergie.be. Dat was amper €10/maand... Dus 3,7kW gaat je echt niet veel extra kosten tov 2,5kW.
Per kW meer is het 40€ per jaar extra (afhankelijk waar je woont). Dus valt inderdaad mee als je het verschil neemt tussen 2.5kW en 3.7kW. Echter moet je denken dat bovenop de 3.7kW ook nog je gewone verbruik komt. Dus bijvoorbeeld nog 2kW extra is dan 5.7kW.

Ik weet het misschien voor sommige peanuts maar ik bekijk het toch liever even :). Zeker omdat de wagen de hele nacht heeft om op te laden en het nutteloos is om extra kosten te betalen als de wagen bv om 3h snacht al volgeladen zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door DeJos1985 op 02-03-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
In dit topic wordt gesproken over het instellen van de navi naar een snellader via maps. Moet ik hier iets voor aanzetten?

Vandaag gaf mijn auto aan dat ik met 8% thuis zou komen en adviseerde om te laden. In het scherm kwamen geen snelladers allen normale palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BVice schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:15:
Nee, 2 fasen is (in NL) niet mogelijk. Het is of 1 fase of 3 fasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak

Same here, had ook ergens gelezen dat je wel minimaal 20 minuten moet rijden.
Getest, zag verschil tussen 10 minuten en 20 minuten rijden naar snellader.
In beide gevallen had de wagen een tijd stil gestaan daarvoor.
Bij die 20 minuten naar snellader rijden ging het sneller met laden.
Andres schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:25:
In dit topic wordt gesproken over het instellen van de navi naar een snellader via maps. Moet ik hier iets voor aanzetten?

Vandaag gaf mijn auto aan dat ik met 8% thuis zou komen en adviseerde om te laden. In het scherm kwamen geen snelladers allen normale palen.
Vraagt wel enige voorbereiding.

Zijn een aantal mogelijkheden, bijvoorbeeld deze;
Ik gebruik de FastNed app om de locatie te zoeken, tik dan in de navi de locatie in, en er achter dan FastNed.
Dus bijvoorbeeld de snellader bij Numansdorp, het heet daar Buttervliet, dus ik tik in Buttervliet en dan FastNed (bij de eerste 2...3 letters weet maps het al dus aantikken maar).
Et voila, en start de route maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vayshen
Aurora schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:42:
[...]

Dealer heeft er niets van begrepen en kwam er niet uit. Alhoewel ik al het idee had dat er wellicht een recovery/boot menu zou zijn, net zoals je dat altijd hebt gekend van Android, heb ik het met verkeerde knoppen geprobeerd.

Vandaag een telefoontje van Renault Nederland. Er is inderdaad een recovery menu die je kan betreden:
  1. Houd de + en - toetsen op de hendel aan het stuur ingedrukt
  2. Houd tegelijkertijd de aan/uit knop van het scherm in ingedrukt.
  3. Blijf alle knoppen ingedrukt houden totdat het menu tevoorschijn komt.
Ik had het voorheen met de + - knoppen op het scherm geprobeerd.

[Afbeelding]
Enorm bedankt voor het delen! De vorige eigenaar/garage in Duitsland heeft zijn beheerder's profiel niet gewist dus hoewel ik een gewone profiel kan aanmaken ben ik nog niet de baas. Dus ik ga dit morgen proberen. Gelukkig had ik niet al te veel tijd in het customizen gestopt om het allemaal opnieuw te moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofbjansen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-03-2024
Kan iemand mij de maten doorgeven van de verdelers van de middenconsole? Ik heb de equilibre uitvoering en blijkbaar zittten deze er niet bij inbegrepen en ik kan ze ook niet ergens los kopen. Ik heb wel een optie om ze zelf te printen. Als iemand mij de exacte buitenmaten en de maten van de inkaping, maak ik mijn eigen verdeel plaatjes.

Het gaat dus om de losse onderdelen in de middenconsole:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR3xfZTk-bMcOBrAnYlM6iRHhTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9KOABDRf1fyAHuNPEy1HOIys.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Eerste ritjes zitten erop. Voorlopig zeer tevreden met alles.

Het enige wat ik wel wat vreemd vind is dat de Native Spotify app telkens verspringt naar Android Auto/Spotify.
Als ik m'n gsm niet meeneem werkt de native app prima, maar zodra de gsm mee in de auto zit start direct Android Auto - en kan ik de native app niet echt meer gebruiken.
Dat ga ik eens verder uitpluizen van't weekend. Nu echt storend is dat niet, maar het maakt het data-abo van Orange wel wat overbodig.

Verder aangenaam verrast door de 'power' van de EV40. Zelfs met de minder krachtige motor geeft dat ding toch echt een duw in je rug als je plankgas geeft >:)

Ahja, voor de mensen met H/K audio. Blijkbaar staat de subwoofer standaard af. :?

Over het verbruik kan ik nog niks zinnig zeggen.
Op 100% gaf hij 289km aan, ondertussen is dat 78% en 201km. Na in totaal 50 km in 3 ritjes met veel geëxperimenteer, verwarming hoger/lager - zetelverwarming - stuurverwarming - rijmodus - enz
Niet echt representatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Ik krijg de laatste tijd steeds vaker een melding in m'n dashboard "card not detected" of iets in die trant.
Rare is dat de auto wel van het slot gaat, dus de kaart wordt daar wel herkent, maar zit ik vervolgens achter het stuur en druk op de start-button, dan verschijnt die melding in het scherm en wil de auto niet "starten". Ik moet dan eerst op de sleutel "op slot/van het slot" knoppen duwen alvorens ik kan starten.
Meer mensen met dit euvel?

[ Voor 3% gewijzigd door Bushie op 03-03-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
deMercer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Dit was een reactie op iemand die niet hoger komt als 45-50kw snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
DeJos1985 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Per kW meer is het 40€ per jaar extra (afhankelijk waar je woont). Dus valt inderdaad mee als je het verschil neemt tussen 2.5kW en 3.7kW. Echter moet je denken dat bovenop de 3.7kW ook nog je gewone verbruik komt. Dus bijvoorbeeld nog 2kW extra is dan 5.7kW.

Ik weet het misschien voor sommige peanuts maar ik bekijk het toch liever even :). Zeker omdat de wagen de hele nacht heeft om op te laden en het nutteloos is om extra kosten te betalen als de wagen bv om 3h snacht al volgeladen zou zijn.
Denk er dan wel aan dat het rendement tijdens het laden lager is. Weet bij 1-fase laden niet wat het verschil is maar bij onze ZOE is het verschil tussen bijvoorbeeld 6kW en 11kW zomaar een procent of 15.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
ofbjansen schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:50:
Kan iemand mij de maten doorgeven van de verdelers van de middenconsole? Ik heb de equilibre uitvoering en blijkbaar zittten deze er niet bij inbegrepen en ik kan ze ook niet ergens los kopen. Ik heb wel een optie om ze zelf te printen. Als iemand mij de exacte buitenmaten en de maten van de inkaping, maak ik mijn eigen verdeel plaatjes.

Het gaat dus om de losse onderdelen in de middenconsole:
[Afbeelding]
ik wil deze ook los bestellen! kwamen niet bij mijn Evolution, heb ook de optie omzelf te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
Bushie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:13:
Ik krijg de laatste tijd steeds vaker een melding in m'n dashboard "card not detected" of iets in die trant.
Rare is dat de auto wel van het slot gaat, dus de kaart wordt daar wel herkent, maar zit ik vervolgens achter het stuur en druk op de start-button, dan verschijnt die melding in het scherm en wil de auto niet "starten". Ik moet dan eerst op de sleutel "op slot/van het slot" knoppen duwen alvorens ik kan starten.
Meer mensen met dit euvel?
Heb je al geprobeerd je kaart op de plek onder voor middenconsole te leggen? Het schijnt dat dat wel eens wil helpen om problemen te resetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
Zal mij overigens hier even voorstellen, pas net account aangemaakt. Heb mijn Megane EV 60kW Techno met 2tonelak (zwart dak en gris) nu een half jaar, in April 22 besteld dus nog voor de 2 mille prijs verhoging (en ik had zelfs nog 1 mille korting bedongen) met de 3,350 subsidie net 40 mille, in September opgehaald, Ook heb ik het ACC pakket erop en nog wat foefjes, geen warmtewisselaar en spiegel camera wel een afneembare trekhaak (hoofdzakelijk voor de wielrenfietsen/mountainbikes). Overigens met die cameraspiegel proefgereden en dat trokken mijn ogen/hersenen niet, dat videobeeld als spiegel. Moet zeggen zicht naar achteren is niet optimaal maar nu eenmaal gewend voldoet het prima.

Actieradius varieert tussen 300-400km per lading, nu zit ik rond de 350km, afhankelijk van temperatuur nogal. Wat mij ogevallen is, rammel in afdekplaat boven achterruit. Los gehaald, alle klemmetjes met tape anti rammel gemaakt, opgelost. Onlangs had ik dat achteruitrij camera aanbleef staan. Pas na 10 min stilstand deed alles het weer. Voor de rest ben ik dik tevreden over de auto, de looks een 10, rijgenot een 9 (rap zat - ik kwam uit een Golf GTI MK7 stage 1 getuned), verbruik een 7 overall een 8? Ik laad thuis op het moment via zonnepanelen en via variable tarief onder de middag rond de 6cent/kw, dan heb ik 'brandstof' kosten van 1 ct/km...... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
Heb je al geprobeerd je kaart op de plek onder voor middenconsole te leggen? Het schijnt dat dat wel eens wil helpen om problemen te resetten.
Nee nog niet gedaan, ga ik proberen
Overigens met die cameraspiegel proefgereden en dat trokken mijn ogen/hersenen niet, dat videobeeld als spiegel. Moet zeggen zicht naar achteren is niet optimaal maar nu eenmaal gewend voldoet het prima.
Ik heb wel die cameraspiegel, gebruik 'm nooit. daar zijn je brein/ogen niet voor gebouwd om iedere keer zo snel de focus te moeten aanpassen, misschien werkt t als je 18 bent maar ben je >50 dan is het verre van prettig.
Pagina: 1 ... 31 ... 93 Laatste