Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 28 ... 95 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan01
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-10-2023
MisterX schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:42:
[...]

Deze technologie werkt met zenders op de grond, net als FM. In bijna alle Europese landen wordt ook met DAB gewerkt, maar helaas: het ontvangen van Nederlandse zenders is in het buitenland niet mogelijk. Daarvoor hebben de Nederlandse omroepen geen licenties en ze hebben ook geen toegang tot de plaatselijke zendmasten.
Da’s wel jammer. Ik zal vast niet alleen maar naar radio willen luisteren (vaak muziek via spotify of usb-stick) maar het is wel fijn om het nieuws te kunnen volgen. Misschien is het te volgen via internet radio (iPhone gekoppeld aan Apple car play)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 13:20
Jan01 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:32:
[...]

Da’s wel jammer. Ik zal vast niet alleen maar naar radio willen luisteren (vaak muziek via spotify of usb-stick) maar het is wel fijn om het nieuws te kunnen volgen. Misschien is het te volgen via internet radio (iPhone gekoppeld aan Apple car play)?
Je kunt inderdaad bijv. TuneIn gebruiken. Dat werkt echt prima, met goed helder kwalitatief geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-06 23:07
JanAd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 06:29:
[...]

Ik heb de EV40 Techno Boost Charge in bestelling staan sinds 8 juli. Ik heb deze morgen mijn VIN eindelijk kunnen registreren *O* , dus mijn auto is gefabriceerd. (Bij voertuiggegevens lijken alle gekozen opties alvast aanwezig).
Levering was geschat, eerst eind december, dan eind januari, nu eind deze maand… Wat ze wss niet gaan halen als de auto gisteren van de band is gerold.

Er is naast mij nog 1 tweaker met een EV40 in bestelling dacht ik en eentje die hem al heeft. Maar verder is er heel weinig info hier gepasseerd over de EV40 en de levering ervan.
Levertijd lijkt minstens evenlang te zijn als bij de populaire modellen.
Ik heb zelf ook een Ev40 Techno in bestelling inderdaad. Besteld in December. Zou eerst in Mei geleverd worden maar staat nu op maart. We gaan het zien. Ruil mn Clio in voor een afgesproken prijs dus de deal wordt steeds gunstiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 15:36
JanAd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 06:29:
[...]

Ik heb de EV40 Techno Boost Charge in bestelling staan sinds 8 juli. Ik heb deze morgen mijn VIN eindelijk kunnen registreren *O* , dus mijn auto is gefabriceerd. (Bij voertuiggegevens lijken alle gekozen opties alvast aanwezig).
Hoe en waar kun jij zien aan de hand van VIN wat er op de auto zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:32

JanAd

Wind’s howling

Larsdedj schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Ik heb zelf ook een Ev40 Techno in bestelling inderdaad. Besteld in December. Zou eerst in Mei geleverd worden maar staat nu op maart. We gaan het zien. Ruil mn Clio in voor een afgesproken prijs dus de deal wordt steeds gunstiger :)
Idem hier, ik wissel een Clio 5 in van net 3 jaar. Zal een hele upgrade worden. Al ben ik wel zeer tevreden over de Clio.

@dustx In de My Renault app, bij voertuiggegevens, in die lijst eronder kan ik per onderdeel zien wat er standaard in zit en wat er in optie is bijgekomen. Bv H/K audio en de warmtepomp (lijst met gele bolletjes)

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
JanAd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Idem hier, ik wissel een Clio 5 in van net 3 jaar. Zal een hele upgrade worden. Al ben ik wel zeer tevreden over de Clio.

@dustx In de My Renault app, bij voertuiggegevens, in die lijst eronder kan ik per onderdeel zien wat er standaard in zit en wat er in optie is bijgekomen. Bv H/K audio en de warmtepomp (lijst met gele bolletjes)
Top bedankt zojuist de dealer gebeld en VIN gekregen, echter zie ik niet het pakket:
Pack Advanced Drive Assist (PCV0W) er tussen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scratch1972
  • Laatst online: 20-01-2024
Heb ook het VIN nummer ontvangen en in de app geplaatst.
Zie ook geen opties🤔Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_0YJQEKnX-pYSl-KHOBD24M0Hk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rx1KJyipQom5bAiL0Iq6mZIO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Scratch1972 op 09-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

dustx schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Top bedankt zojuist de dealer gebeld en VIN gekregen, echter zie ik niet het pakket:
Pack Advanced Drive Assist (PCV0W) er tussen staan.
Mss een verschil tussen de Andriod app en iOS? Of een verschil tussen onze landen? In FR kunnen ze precies veel meer zien in de app dan wij.
Mijn scherm op m'n Pixel 7 is anders dan wat @Scratch1972 toont. Als ik een screenshot neem is het beeld helemaal zwart :?

Je kan ook kijken bij My Renault online, via de website.
Daar bij Mijn Auto - Mijn uitrusting - staat dezelfde lijst. Bv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Fjtpd_n3H_306zN5BaDxNDhgZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxxvNW4khH4r69CmfdA5MMzk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door JanAd op 09-02-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Op Nederlandse (privé) facebook groep (Renault Megane e-tech electric groep Nederland) sprake van een terugroep actie. Schijnt om de parkeer-button te gaan die kan blijven hangen.

Ik zag op de Engelse facebook groep al dat mensen daar die knop niet meer gebruiken maar het hendeltje links onderin naast het stuur om in de parkeerstand te komen.
Zelf ook geprobeerd maar dat gaat niet zo lekker dus ik blijf gewoon de parkeerbutton op de stick gebruiken.

Iemand hier al tegen zoiets aangelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch007m
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
hallo,
Ik rij sinds een paar weken een iconic ev60 met warmtepomp,
Mij is verteld dat met dit weer ik 300 km wel moet halen.
Heb eergisteren de km teller voor een rit gereset op 0 en heb 2 dagen in comfort gereden en zo normaal mogelijk te rijden.
Nu kwam ik op 160 km uit met de km teller en had ik nog 16% en 40 km over , dit allemaal zonder snelweg , kortom 200km dus.
Als ik de actieradius weer reset bij 100% geeft hij weer 320 km aan , maar is dat aleen haalbaar als je in eco modus rijdt zonder verwarming aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:41
Ik haal makkelijk de 300 km. Misschien heb ik een lichtere voet dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Mitch007m schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:26:
hallo,
Heb eergisteren de km teller voor een rit gereset op 0 en heb 2 dagen in comfort gereden en zo normaal mogelijk te rijden.
Nu kwam ik op 160 km uit met de km teller en had ik nog 16% en 40 km over , dit allemaal zonder snelweg , kortom 200km dus.
Als ik de actieradius weer reset bij 100% geeft hij weer 320 km aan , maar is dat aleen haalbaar als je in eco modus rijdt zonder verwarming aan?
Ik rijd een Techno EV 60 zonder warmtepomp, bijna alleen in eco-modus, verwarming staat op 20 graden.
Een mix van snelweg, dorpjes en soms een stad, de ACC aan waar dat kan.
Remmen doe ik eigenlijk met de 'flippers' tenzij ik voor een verkeerslicht sta.
Ik haal nu uit 100% zo'n 320 tot 340 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-06 21:17
Volgens dit bericht komen er een aantal zeer nuttige toevoegingen voor Google maps

[ Voor 31% gewijzigd door jschoorl2 op 09-02-2023 22:56 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
jschoorl2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:55:
Volgens dit bericht komen er een aantal zeer nuttige toevoegingen voor Google maps
De functies die genoemd worden voor EVs heeft de Mégane toch gewoon al? Ik lees er niets nieuws in ieder geval.
Oké, wellicht de functie waarbij aangegeven wordt of een supermarkt een laadpaal heeft. Op zich nuttig, maar zou pas echt mooi zijn als de kwh prijs er dan ook bij zou staan, dat kan tegenwoordig echt enorm verschillen.

[ Voor 17% gewijzigd door Majesty op 09-02-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch007m
  • Laatst online: 09-12-2023
Verbruikt een elektrische auto eigenlijk veel energie als je stilstaat met de motor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woesst
  • Laatst online: 11-12-2024
Mitch007m schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:19:
Verbruikt een elektrische auto eigenlijk veel energie als je stilstaat met de motor aan?
Valt wel mee, ik denk dat je filerijden bedoeld. Zie onderstaande link:

https://elektrischeautova...rijden-op-je-actieradius/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 16:30
Verwarming en range

Onderstaand figuur laat de relatie zien tussen verwarming (CC) en range bij een Leaf. Het principe is geldig voor andere elektrische auto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6lIjHbE4vaeL-q3TGSTrUM79JE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/XMawR2vHd6JDDptpp1IRO8LO.gif?f=user_large

De blauwe lijn is zonder CC, de groene CC op volle kracht en de rode hier tussen in. De groene lijn zijn de eerste km(s) tot de auto is opgewarmd.

Met name in stadsverkeer is de invloed groot en kan de range meer dan halveren. Voor hele korte ritjes in drukke steden kan de range onder de snelwegrange uitkomen.

Verwarm dus niet onnodig. Door de droge lucht is geen hoge temperatuur nodig, stoelverwarming is efficiënter, doe deuren en achterklep zo kort mogelijk open en gebruik geen ventilatie die alle verwarmde lucht naar buiten blaast.
Mitch007m schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:19:
De motor staat uit en verbruikt geen stroom. Naast de elektronica en verlichting zijn de grootverbruikers de verwarming (ca 3000W) en eventueel pre-heating voor snelladen (5000W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mitch007m schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:26:
hallo,
Er was nog iemand in dit forum die zulk dramatisch bereik had (@Lucantiek). Bij hem (haar?) is iets vervangen aan de accu geloof ik, dus even zoeken in dit topic en bij de dealer aankloppen. 200 Km uit 60kWh is niet normaal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThiNij
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Eindelijk het verlossende bericht, na lang wachten, 9 juli besteld, is ie gisteren van de vrachtwagen af gereden bij de garage.
Over +/-1,5 week mogen wij hem dan gaan afhalen, nadat er nog een afneembare trekhaak onder komt, dubbele kofferbak bodem en 18" winterbanden met nieuwe velgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9j4Me8NdIJY0Y4CtckP5Dq3NiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1gSW3d9OCpQ2ek2Igsl53zP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9vjWNynuEWCyccrKX1q0HKQwEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7LaF5l6xsl8WOsSyJZGL6xC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

@ThiNij Weet je de productiedatum ongeveer? Verschillende tweakers hier hebben rond die datum besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasi78
  • Laatst online: 24-01-2024
Eind juni de Iconic uitvoering besteld en vandaag op mogen halen bij de dealer. Wat een genot om in te rijden en wat is tie stil in vergelijking met de ingeruilde Megane diesel. Zal binnenkort alle berichten in de historie met tips and tricks doorlezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:50
Nog exact vijf weken aftellen... En het kan me niet snel genoeg gaan want de voorloper (Kia TraagCeed) is handgeschakeld, en mist stoelverwarming en wat andere dingen die ik op de GT wel heb (maar privé heb overgenomen dus niet voor werk gebruik)

Tijd voor die Techno op de oprit :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGFbrUwEUGGHjQsbmGYZ76R8C-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqCXnkgdS93sZ2VRjEibDuO9.jpg?f=fotoalbum_large

11 maart zelf de auto afleveringsklaar poetsen volgens mijn wensen/eisen (glascoating op de wielen, lak waar nodig kleien, polijsten, etc). Begin maart zetten ze hem naar Nederlands, vragen ze kenteken aan en zorgen ze dat de auto alle updates heeft incl eventuele terugroepacties. (Parkeerremknop en wielbouten)

De wallbox (met vaste kabel van 7,5m) via Shell Recharge heeft een levertijd van 3 tot 5 maanden, hopelijk kan Athlon er nog wat druk opzetten.

Vraagje voor hier: wie heeft er de officiële dakdragers en kan kijken welk bestelnummer de zwarte houders hebben? Ik heb al een originele set dakdragers en dakkoffer voor op de IV GT maar die klem je op de dakrails. Bij de Electric moet ie op de stijlen staan geloof ik. Dan kan ik met het wisselen van de voetjes de boel op beide auto's gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-05 12:01
Vervelende telefoontje gehad dat de auto 700* euro duurder wordt. Stoelverwarming en lendensteun + hoogteverstelbaarheid, dat laatste is echt een must voor mij, is ook apart. 400 euro. Bovendien nog steeds totaal geen indicatie kunnen geven; begin september besteld.

Dus eigenlijk 1100 euro duurder geworden...ik kijk al rond voor iets op vooraad. Het is een mooie wagen maar met de nieuwe prijs is het niet zo leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

vayshen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:51:
Vervelende telefoontje gehad dat de auto 700* euro duurder wordt. Stoelverwarming en lendensteun + hoogteverstelbaarheid, dat laatste is echt een must voor mij, is ook apart. 400 euro. Bovendien nog steeds totaal geen indicatie kunnen geven; begin september besteld.

Dus eigenlijk 1100 euro duurder geworden...ik kijk al rond voor iets op vooraad. Het is een mooie wagen maar met de nieuwe prijs is het niet zo leuk meer.
Welk model heb je dan in bestelling staan? Een Equilibre of een Evolution ER? In BE mag dat zomaar dacht ik, geen idee wat in NL de regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-03 18:02
Ik heb in januari een 40kWh 130pk model besteld (via m'n werk).
Arctic White (std kleur) met warmtepomp en H/K audio.

Gisteren leverdatum gehoord van de leasemaatschappij, vooralsnog 22-6-2023.

Kreeg bij het bestellen in 't leaseportaal verplicht het winterpakket (in hoogte verstelbare stoelen / elektrische lendensteun / verwarmde stoelen) als optie, maar in de bevestiging van de bestelling stond 't winterpakket niet.

De dataleverancier schijnt de nieuwe data van aangepaste pakketten nog niet gehad te hebben op 't moment van bestellen. Leasemaatschappij gaat nu weer in overleg met werkgever hoe ze dat nu gaan aanpakken.

Levertijd valt mij enorm mee! Ik heb namelijk half/eind januari een proefrit gedaan in Hoorn, daar gaf de dealer aan dat ik van 7-8 maanden levertijd uit kon gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door appelsaus op 11-02-2023 11:12 . Reden: typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Vanmiddag voor het eerst meegemaakt dat de laadklep niet meer wilde sluiten.
Bij gebrek aan WD40 maar even CRC 5-56 gebruikt, that did the trick, het werkt nu weer.
Binnenkort toch maar even WD40 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evonly
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-02 16:50
Wat is de beste manier om de verwarming uit te zetten? Of doet de auto dat automatisch als de ruimte op de juiste temperatuur is?

Ik kan alles op ‘off’ zetten maar dan is de ventilator ook uit.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Evonly schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:34:
Wat is de beste manier om de verwarming uit te zetten? Of doet de auto dat automatisch als de ruimte op de juiste temperatuur is?
Het systeem brengt de ruimte op de ingestelde temperatuur, en houdt de ruimte op deze temperatuur zodra deze is bereikt. Dus als het nodig was om te verwarmen, dan schakelt het systeem inderdaad uit zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Maar deze gaat weer aan zodra de temperatuur in de ruimte weer is gedaald.
Als je niet wilt dat de verwarming of de air conditioning aangaat maar dat de ventilator nog wel draait, dan kun je ook de temperatuur heel laag instellen, en vervolgens de AC uitzetten. Waarschijnlijk gaat dan de ventilator hard blazen, maar die kun je vervolgens handmatig zachter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vayshen
JanAd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Welk model heb je dan in bestelling staan? Een Equilibre of een Evolution ER? In BE mag dat zomaar dacht ik, geen idee wat in NL de regels zijn.
Techno, 60kWh 220pk.

Ze mogen idd de prijs verhogen, stond in het contact en werd expliciet gezegd. Neemt niet weg dat het alsnog niet leuk is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

[b]vayshen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:51 Stoelverwarming en lendensteun + hoogteverstelbaarheid
Dat is bij de Techno toch standaard uitrusting? - kijkt op Renault.nl - Nee, bij jullie niet.
Toch echt bizar die verschillen in opties/pack per land. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vayshen
JanAd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:18:
[...]

Dat is bij de Techno toch standaard uitrusting? - kijkt op Renault.nl - Nee, bij jullie niet.
Dat was standaard, ook in NL. Is nu apart gezet en moet je extra voor betalen.
Maar ik heb zojuist een occasion gevonden. Mooie prijs, nog geen 4k op de teller. Alleen geen Harman Kardon en niet de kleur dat ik wilde maar dat zilvere is in het echt wel wat beter dan op de foto's. Wrappen kan altijd nog. Ik heb gelijk getekend.
Hij heeft geen eens dat getik in de pedalen bij regen. Over 2 weken ga ik hem ophalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
deMercer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Het systeem brengt de ruimte op de ingestelde temperatuur, en houdt de ruimte op deze temperatuur zodra deze is bereikt. Dus als het nodig was om te verwarmen, dan schakelt het systeem inderdaad uit zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Maar deze gaat weer aan zodra de temperatuur in de ruimte weer is gedaald.

[...]

Als je niet wilt dat de verwarming of de air conditioning aangaat maar dat de ventilator nog wel draait, dan kun je ook de temperatuur heel laag instellen, en vervolgens de AC uitzetten. Waarschijnlijk gaat dan de ventilator hard blazen, maar die kun je vervolgens handmatig zachter zetten.
Ik hoop dat het beter werkt dan in mijn huidige Volvo. Als je op temperatuur zit en je zet alles uit dan beslaan de ruiten in no-time. Dus je moet de ac op minimumstand laten staan.
Maar wat ik ook doe, ik krijg er of alleen hete lucht uit of alleen koude, nooit "lauwe" lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
adinsx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:01:

11 maart zelf de auto afleveringsklaar poetsen volgens mijn wensen/eisen (glascoating op de wielen, lak waar nodig kleien, polijsten, etc).
Heb je dan moeten betalen voor een deluxe afleveringspakket ofzo?
Je laat alleen de wielen coaten, niet de lak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
JanAd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:18:
[...]

Dat was het wel, maar is er in december of januari uit gehaald helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adinsx
LaTiNo156 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Heb je dan moeten betalen voor een deluxe afleveringspakket ofzo?
Je laat alleen de wielen coaten, niet de lak?
Nee ik betaal nergens voor, het is een eigen wens. Auto nummer drie die ik zelf wil doen. Hobby zeg maar. Dus de dealer laat een brug vrij zaterdag 11 maart, en dan kan ik de auto voorbehandelen (de-ironize) wassen (met de hand), kleien waar nodig, polijsten waar nodig (affabriek zit er altijd wel iets op), daarna de lak voeden en waxen. Glascoating op de lak blijft te kort echt goed tov de kms die ik ga maken.
De wielen wel van binnen en buiten in de glascoating omdat ze zowel zomer als winter eronder zullen liggen (extra wielenset mocht niet binnen leaseregeling).

Dus eh, de dealer maakt de auto technisch klaar, ik optisch. Daarna de showroom in onder een doek en een paar dagen later (17 maart) ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evonly
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-02 16:50
deMercer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:50:
[...]

[...]

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
adinsx schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:01:

(affabriek zit er altijd wel iets op)
Inderdaad. Bij mij hadden ze de voorklep waarschijnlijk met zeer vette handen opengemaakt in de fabriek ofzo.
En dan in de zon gestaan denk ik.
Waren 2 flinke plekken die ik pas zag na een paar dagen toen het licht er op een bepaalde manier opviel.
Heb wel flink moeten poetsen om dat weg te krijgen.
Ik ben maar een amateur op het gebied van poetsen en gebruik Mer superwax, Turtle Wax en Color Turtle Wax maar ik denk dat jij wel de betere producten kent/gebruikt.
Vooral nieuwsgierig naar wat 'voeden' van de lak inhoudt?

(sorry voor de lichte offtopic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
LaTiNo156 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:27:
Ik hoop dat het beter werkt dan in mijn huidige Volvo. Als je op temperatuur zit en je zet alles uit dan beslaan de ruiten in no-time. Dus je moet de ac op minimumstand laten staan.
Zelf laat ik het systeem altijd gewoon op de automatische stand staan. Wel op "soft", zodat de ventilatie minder hard werkt.

Volledig uitzetten van het systeem is inderdaad niet aan te bevelen in verband met het beslaan, de ventilatie zal altijd wel zachtjes moeten werken. Vandaar de ietwat omslachtige werkwijze die ik beschreef.
Maar wat ik ook doe, ik krijg er of alleen hete lucht uit of alleen koude, nooit "lauwe" lucht.
Wat daarbij ook nog een rol speelt, is dat de auto andere uitstroomopeningen gebruiken als de temperatuur bereikt is. Aan het begin blaast die op de voeten en de voorruit. Is de temperatuur bereikt, dan wijzigt dat naar openingen in het dashboard. En tussen die standen wisselt 'ie vervolgens continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Jan01 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:26:
Zie hieronder welke instellingen in het geheugenprofiel gezet kunnen worden.
Het lijkt erop dat de instellingen van de buitenspiegels geen onderdeel van de profiel instellingen zijn bij een Tecno. Als ik van profiel wissel, dan verandert er niets aan de spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BVice schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:00:
Op de kaart in de app zie je linksonder 3 picto's, een 'vizier', een auto en een pinpoint/rastertje. Als je die laatste aanklikt zie je waar je op de kaart allemaal kunt komen met je huidige SOC. Of je selecteert het zwarte balkje ernaast waar je je SOC/range ziet en kiest dan voor 'bereikbare gebieden'.
Dit werkt bij mij dus niet, helaas.

Maar wat mij bij nadere bestudering opvalt, is dat er gegevens lijken te missen. Als ik op het auto-icoon klik, dan verschijnt er onder in beeld een info-'venster'. Achter het eerste icoon - voor het rijbereik gegeven de huidige SoC - staat enkel een streepje, terwijl ik daar hetzelfde getal verwacht als onder batterij niveau op de hoofdtab Auto.
Ook het verversen van de informatie biedt geen soelaas: het adres wordt netjes opgehaald (2e icoon), het rijbereik blijft een streepje. Dan is het geen wonder dat er geen bereikbaarheidsvlak getoond kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThiNij
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
JanAd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:21:
@ThiNij Weet je de productiedatum ongeveer? Verschillende tweakers hier hebben rond die datum besteld.
Productie datum was: Vrijdag 13 >:) januari en uit fabriek op 19 januari.
Transport was vertraagd, maar toch onverwacht geleverd op 9 februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinceub1972
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-06-2024

En dan moet je weten dat de stoelen niet eens goed zitten, en de lende steun is werkelijk een lachertje een totaal niet fatsoenlijk in te stellen… ik rijd in een Iconic. Mooie zetels om te zien, maar de Panda van m’n vriendin zit beter! Mijn mening hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBurgez
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-07-2024
Luke.warm schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:47:
[...]

in de huidige uitvoeringsoverzicht op de website staat het niet meer bij de Evolution.
Maar op basis van het het plaatje dat jij @WalterBurgez op 11 januari had geplaatst zou ik het wel verwachten.

[Afbeelding]

Ik rijd nu tijdelijk in een Equilibre uit de wagenpool van mijn werkgever, maar verwacht uiterlijk volgende week mijn Evolution EV60 220pk.Zodra ik die heb laat ik het weten.
Toch een reactie gehad van mijn leasemaatschappij gehad dat door een te kort aan chips het elektrisch naar binnenklappen van de buitenspiegels bij de Evolution is komen te vervallenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tOMWmSmP_AwJ-p4VYu33jCpJBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHyqRijwOhUpi1bZKgLmWM9t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Laatst online: 13-06 15:08
LaTiNo156 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:27:
[...]

klinkt alsof er een temperatuur sensor in je Volvo stuk is, of dat je misschien uberhaupt geen climate control hebt?
"als je op temperatuur zit en je zet alles uit". Waarom zet je iets uit? Als je climate control hebt, houdt de auto zelf netjes de temperatuur vast.
Het systeem staat bij mij altijd op AUTO, Hij houdt hem gewoon op de ingestelde temperatuur (dat is ook het idee van Climate Control). In al mijn auto's stond hij gewoon op een vaste temperatuur, ik zit verder nooit aan de climate control instellingen. Hooguit om de stoel/stuurverwarming aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
zonoskar schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Er was nog iemand in dit forum die zulk dramatisch bereik had (@Lucantiek). Bij hem (haar?) is iets vervangen aan de accu geloof ik, dus even zoeken in dit topic en bij de dealer aankloppen. 200 Km uit 60kWh is niet normaal.
op basis van 2 dagen/160 kilometer rijden zou ik niet bij een dealer gaan aankloppen. Ga eens een paar duizend kilometer rijden en dan je gemiddelde bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Zjanzjak schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Ik ben maar een amateur op het gebied van poetsen en gebruik Mer superwax, Turtle Wax en Color Turtle Wax maar ik denk dat jij wel de betere producten kent/gebruikt.
Vooral nieuwsgierig naar wat 'voeden' van de lak inhoudt?

(sorry voor de lichte offtopic).
van het wassen, kleinen en polijsten wordt de lak een beetje 'schraal' / sterk ontvet. Voeden doe je om de kleur weer diep te maken.
Daarna kun je hem coaten/sealen/waxen.

Heb het ook een tijdje gedaan maar de hoeveelheid werk staat niet in verhouding tot het plezier wat je ervan hebt (tenzij je ook veel plezier haalt uit het proces zelf). Zeker de Megane, met de (achter)wielen op de uiterste hoeken van de wagen, gooit het vuil rechtstreeks op de achterklep. Ja, met een goede coating was je het er makkelijk af, maar dat betekent dat de de auto dus meerdere keren per week moet wassen om die clean look te houden. Ik heb veel auto's gehad maar de Megane wordt het snelste vies van allemaal.

Met het huidige weer heb je wel een paar dagen plezier van een schone auto, maar ik merk het wordt nu alweer wat stoffig overdag, terwijl je 's ochtends een vochtige snelweg hebt.
Benieuwd wat je wielcoating doet, door het regeneratieve remmen komt er relatief veel rommel van de schijven af als je wel eens echt goed remt dus ook de wielen blijven niet lang schoon. Gelukkig zijn het grote oppervlakken dus makkelijk te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustx
WalterBurgez schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:01:
Toch een reactie gehad van mijn leasemaatschappij gehad dat door een te kort aan chips het elektrisch naar binnenklappen van de buitenspiegels bij de Evolution is komen te vervallen[Afbeelding]
Wanneer had jij je Evolution besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ben zelf echt wel tevreden met hoe zuinig de auto kan rijden (Techno 60 zonder warmtepomp). Ik heb 'm standaard op eco stand staan met regeneratie in de hoogste stand, zowel in de stad als op de snelweg (dan staat ACC vrijwel altijd aan).

Gisteren weer een ritje gemaakt met voornamelijk snelweg (A2 / A27) dus vrijwel continu op ACC in Eco modus (dus max 100 km/u). Jammer dat 'ie niet boven 100 km/u kan in de eco stand, maar goed het verschil in aankomsttijd met 100km/u of 120km/u is hooguit enkele minuten en het scheelt redelijk wat als het gaat om stroomverbruik volgens mij.

Gisteren dus, temperatuur van 9 graden buiten en AC aan op 20 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-UPlFtJnKll1KRzS98coM6pqic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrt5LCxQOOaJcCAbtE3W650u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n1CZ87vi7DfABSQ2V5rkHZLYSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vckN8pv2v9gGBRgIHe3ZU9mt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:38
Mooie cijfers Majesty!

Hier met de Iconic en warmtepomp zonder moeite gemiddeld 17 kw/h per 100 km. Kan nog wel zuiniger, maar rij nooit op ECO en soms blijf dat gaspedaal lonken.

Voor mensen die nog op zoek zijn naar een mooie Techno, heb er 10-11 voor levering in Maart beschikbaar. Uiteraard origineel Nederlands, 2022 specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:09:
van het wassen, kleinen en polijsten wordt de lak een beetje 'schraal' / sterk ontvet. Voeden doe je om de kleur weer diep te maken.
Daarna kun je hem coaten/sealen/waxen.
Dank voor de uitleg weer wat wijzer geworden, alleen nog niet helder hoe de lak dan te voeden.
Dus tussen het wassen en wax'en in, maar hoe de lak te voeden? Met welk middel? Hoe gaat dat in zijn werk?
Heb het ook een tijdje gedaan maar de hoeveelheid werk staat niet in verhouding tot het plezier wat je ervan hebt (tenzij je ook veel plezier haalt uit het proces zelf). Zeker de Megane, met de (achter)wielen op de uiterste hoeken van de wagen, gooit het vuil rechtstreeks op de achterklep. Ja, met een goede coating was je het er makkelijk af, maar dat betekent dat de de auto dus meerdere keren per week moet wassen om die clean look te houden. Ik heb veel auto's gehad maar de Megane wordt het snelste vies van allemaal.
Ja, de wagen wordt idd sneller vuil heb ik gemerkt, nu is auto wassen een vorm van ontspanning voor mij dus ik heb er 0 problemen mee om de wagen meerdere malen per week te wassen, of te wax'en. ;)
Benieuwd wat je wielcoating doet, door het regeneratieve remmen komt er relatief veel rommel van de schijven af als je wel eens echt goed remt dus ook de wielen blijven niet lang schoon.
Regeneratief remmen is toch wat anders dan remmen? Tenminste dat dacht ik.
Dat gaat toch via de/een dynamo in tegenstelling tot remmen wat via de schijven gaat (en dus 'rommel' geeft)?
AnthonyR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:04:
Voor mensen die nog op zoek zijn naar een mooie Techno, heb er 10-11 voor levering in Maart beschikbaar. Uiteraard origineel Nederlands, 2022 specs.
!

Kommie nou mee. :P

Nee gekheid, tis dat ik em al heb anders stond ik op de stoep.
1 van de dealers in den lande waar ik een zeer goed gevoel bij heb dus vandaar.

Sla je slag mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Het mysterie van het wel/niet kunnen weergeven van het rijbereik in de MyRenault-app is voor mij helder: het werkt niet in de Android-app, en wel in de iPhone/iPad-app.

Sowieso valt me op dat er de nodige verschillen zitten tussen de Android en de iOS-app. Het lijkt er sterk op dat de iOS-app meer de aandacht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Zjanzjak schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:06:
Regeneratief remmen is toch wat anders dan remmen? Tenminste dat dacht ik.
Dat gaat toch via de/een dynamo in tegenstelling tot remmen wat via de schijven gaat (en dus 'rommel' geeft)?
lak voeden doe je bijvoorbeeld met een glaze (black hole van Poorboyw wordt veel gebruikt bij (donkere) kleuren). Maar het is wel wat twijfelachtig of je dit moet doen als de auto nieuw is. Mijns inziens zou je die stap over kunnen slaan, meer van toepassing bij wat oudere lakken. Maar Adinsx is de expert, zoals ik alz ei ben ik alweer even uit de detail wereld. Sinds ik een leaseauto heb eigenlijk :$

Wat betreft het remmen: juist omdat bij regeneratief remmen de blokken en schijven weinig gebruikt worden, komt er wat meer (vlieg)roest op de schijven, en bijft remstof ook makkelijker zitten. Dus zijn de remmen relatief vuiler. Bij een conventionele auto wordt de boel nog wel eens flink heet geremd, dat houdt de boel schoon. Ik ga er vanuit dat Renault daar rekening mee heeft gehouden in de keuze van remblok compound maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Edit: oei, een paar reacties gemist

@TaxiGilbert hieronder Proficiat! De levertermijn is serieus gezakt precies. Allemaal ongeveer 3 a 4 weken. Dan is er nog hoop voor mijn Megane tegen het eind van de maand of begin maart. _/-\o_

[ Voor 66% gewijzigd door JanAd op 13-02-2023 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 19:13
Hij is binnen!
Besteld 9/07/2022
Gemaakt 16/01/2023
Geleverd bij dealer 13/02/2023
Afhalen hangt af of de onderdelen voor trekhaak te krijgen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
AnthonyR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:04:
Kun je die niet even bij de leasetoko van m’n werk aanbieden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
appelsaus schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:22:
[...]

Kun je die niet even bij de leasetoko van m’n werk aanbieden? ;)
Ik heb gewoon een offerte van een 2022 Techno gemaild naar Athlon, en na wat mail en belverkeer was het rond. Met huidige levertijden zijn leasemaatschappijen best meedenkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-05 21:29
Evonly schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:34:

Dank alvast!
Ik zie dat leden hier op gereageerd hebben al heb je er niet bij geschreven of je 'handbediende airo' of 'Elektronisch geregelde airconditioning' hebt. Bij handbediend (standaard op de Equilibre) zul je zelf de verwarming en airco moeten regelen. Als je de verwarming aan zet dan neem ik aan dat die ook aan blijft. Als je elektronisch geregelde klimaatregeling hebt, dan zal het systeem ervoor zorgen dat de verwarming wordt uitgeschakeld zodra de auto tot de ingestelde temperatuur is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR

Omdat mijn auto ook in de bestelling zit en ik via dit forum werd getipt op deze wijzigingen (en bevestigd zag in de online configurator) had ik meteen de dealer gebeld. Hij gaf mij aan dat dit enkel van toepassing is voor auto's die vanaf of na week 12 worden geproduceerd. Als jouw auto in september is besteld dat is de kans groot dat die daarvoor wordt geproduceerd en is er voor jou niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:34:
lak voeden doe je bijvoorbeeld met een glaze (black hole van Poorboyw wordt veel gebruikt bij (donkere) kleuren). Maar het is wel wat twijfelachtig of je dit moet doen als de auto nieuw is. Mijns inziens zou je die stap over kunnen slaan, meer van toepassing bij wat oudere lakken. Maar Adinsx is de expert, zoals ik alz ei ben ik alweer even uit de detail wereld. Sinds ik een leaseauto heb eigenlijk :$
Ah okay, dank. Hou ik het vooralsnog bij wassen en wax'en.
Misschien dan in een later stadium eventueel dat spul van Poorboy's.
Net wat dingen bekeken en ik zou dan uitkomen op Poorboy's World White Diamond aangezien wit.
Maar goed, wat je zei, misschien niet nodig, ik zal mij er nog eens verder in verdiepen.
BVice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:34:
Wat betreft het remmen: juist omdat bij regeneratief remmen de blokken en schijven weinig gebruikt worden, komt er wat meer (vlieg)roest op de schijven, en bijft remstof ook makkelijker zitten. Dus zijn de remmen relatief vuiler. Bij een conventionele auto wordt de boel nog wel eens flink heet geremd, dat houdt de boel schoon. Ik ga er vanuit dat Renault daar rekening mee heeft gehouden in de keuze van remblok compound maar dat weet ik niet zeker.
AHA! Op die fiets. Ik rem amper, ja laatste stukje voor een verkeerslicht maar dat is nadat ik de meest regeneratieve stand al heb gebruikt en de auto nog wat rolt. Of bij het naderen van een kruising.
Je zou zeggen dat er dan amper remstof vrijkomt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBurgez
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-07-2024
dustx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Wanneer had jij je Evolution besteld?
17 september 2022 in bestelling gegaan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:35
Mijn auto is deze week ook afgeleverd bij de dealer, volgende week ophalen :D
Iconic, begin augustus 2022 besteld.

Ik lees hier trouwens allemaal mensen die de regeneratie stand op maximaal zetten. Maar in de Youtube filmpjes van "Professional Eco Driver" wordt geadviseerd de regeneratie stand op minimaal te zetten. Snelheid die je niet verliest hoef je ook niet opnieuw te genereren, en accelereren kost altijd meer energie dan opgewekt kan worden met afremmen.

Het zal vast niet heel veel schelen, maar kwam toevallig in het Megané filmpje van hem aan bod :) (Geldt dus overigens voor alle elektrische auto's en niet alleen voor de Megané).

YouTube: Renault Mégane e-tech - real-world consumption test done by a profes...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
de mate van regeneratie staat los van hoeveel energie je opwekt of verliest. Want als hij op maximaal staat en je wilt een beetje afremmen ga je niet je 'gas' volledig loslaten. Je drukt je accelerator minder in waardoor je afremt. Er vooral verschil in pedaal-gevoel/rijgedrag, en dat heeft wel impact:

Voorbeeld:
je rijdt 80km/u en nadert een rood verkeerslicht. Je kunt dan 2 dingen doen: zo vroeg mogelijk het 'gas' er af en dus lineair afremmen tot 0km/u/stilstand. OF je blijft met 80km/u doorrijden en hoopt dat hij groen wordt. Als dat niet gebeurt zul je op het allerlaatste moment veel bij moeten remmen.
In theorie heb je in beide siuaties evenveel energie terug gewonnen, ECHTER zit er een maximum op het vermogen wat je terugwint. En als je zo laat remt, zit je al heel snel op 100% van je regeneratie vermogen. De rest rem je dan bij met de mechanische remmen, en daar win je niks mee terug.

Dus in de praktijk win je meer terug door vroeg te beginnen met afremmen.

[ Voor 3% gewijzigd door BVice op 14-02-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
adinsx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:38:
[...]

Ik heb gewoon een offerte van een 2022 Techno gemaild naar Athlon, en na wat mail en belverkeer was het rond. Met huidige levertijden zijn leasemaatschappijen best meedenkend.
Ook een optie inderdaad.
Even voor mijn beeldvorming, een warmtepomp is zeker niet achteraf in te bouwen? :P

Heb een EV40 met warmtepomp, H/K speakers en winterpakket besteld. Zie wel wat mooie exemplaren staan in voorraad op verschillende plekken maar de warmtepomp komt er vaak pas in hoger geprijsde modellen bij. Ik vrees dat ik spijt krijg als ik die achterwege laat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

BVice schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:10:
de mate van regeneratie staat los van hoeveel energie je opwekt of verliest. Want als hij op maximaal staat en je wilt een beetje afremmen ga je niet je 'gas' volledig loslaten. Je drukt je accelerator minder in waardoor je afremt. Er vooral verschil in pedaal-gevoel/rijgedrag, en dat heeft wel impact:
Leuke discussie over regeneratie.
Ik heb vorige week proef gereden in een Megane E-Tech. Vanuit de garage zeiden ze, dat als je het gaspedaal loslaat, de remlichten gaan branden. En dat dat vaker/meer gebeurt naar mate je de regeneratie stand hoger zet. Geen idee of dat klopt: ik zou toch denken dat remmen altijd remmen is en je remlichten dus altijd branden ongeacht de stand van regeneratie. Of zie ik wat over het hoofd?

Over proefrit gesproken: ik twijfel toch wel behoorlijk tussen de Techno en de Iconic.
De Iconic heeft Twotone lak, maar daar zit ik niet op te wachten: een zwart dak is te warm in de zomer, een grijs dak vind ik eigenlijk ook niks. En de parkeersensoren die de Iconic extra heeft, zitten in het Drive Assist pakket, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. Luidsprekers: leuk maar met mijn valse gegalm kom ik daar toch wel bovenuit :+
Dus wat heeft de Iconic nu echt extra op de Techno?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:55
Ik heb vorige week proef gereden in een Megane E-Tech. Vanuit de garage zeiden ze, dat als je het gaspedaal loslaat, de remlichten gaan branden. En dat dat vaker/meer gebeurt naar mate je de regeneratie stand hoger zet. Geen idee of dat klopt: ik zou toch denken dat remmen altijd remmen is en je remlichten dus altijd branden ongeacht de stand van regeneratie. Of zie ik wat over het hoofd?
Dat kan je zelf zien in dat miniatuur autootje tussen de 'klokken" in het dashboard display.
wel/niet remlicht is dynamisch, afhankelijk van hoe sterkt de auto afremt, in standje maximaal regenereren gaat remlicht zeker aan bij loslaten van gaspedaal.
Gouden F1 blades

[ Voor 7% gewijzigd door Bushie op 14-02-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Pietervs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:54:
[...]

Over proefrit gesproken: ik twijfel toch wel behoorlijk tussen de Techno en de Iconic.
De Iconic heeft Twotone lak, maar daar zit ik niet op te wachten: een zwart dak is te warm in de zomer, een grijs dak vind ik eigenlijk ook niks. En de parkeersensoren die de Iconic extra heeft, zitten in het Drive Assist pakket, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. Luidsprekers: leuk maar met mijn valse gegalm kom ik daar toch wel bovenuit :+
  • 6-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met massage-en geheugenfunctie en Easy Entry bestuurder
  • alu 20"-velgen "ENOS" met diamant look
;)

Vooral de interieurstijl en afwerking. Dat is imo een kwestie van smaak. :)

[ Voor 5% gewijzigd door JanAd op 14-02-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39
Volgens mij is de regulering dat de remlichten gaan branden vanaf een afname in snelheid van 1.3m/s2

edit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgBzs1tdOobrDJ7z0nQUYvSVih0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GE45FvTiXd7r8CNU7Wltwjg0.png?f=user_large

bron: https://eur-lex.europa.eu...?uri=CELEX:42015X1222(01)

[ Voor 58% gewijzigd door Centauriprime op 14-02-2023 16:41 ]

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
...
Wat je nog niet hebt genoemd: (kunst?)lederen bekleding en elektrische verstelling van de voorstoelen met geheugen voor de bestuurder. Wij zaten met dezelfde afweging, en hebben uiteindelijk voor de Techno gekozen. Tot op heden nog geen spijt van - integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoP
  • Laatst online: 16-02-2023
Weet iemand of google maps permanent in dark mode getoond kan worden op het display? Dus niet alleen bij avond maar altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
TheoP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:12:
Weet iemand of google maps permanent in dark mode getoond kan worden op het display? Dus niet alleen bij avond maar altijd...
nee kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Vanuit de garage zeiden ze, dat als je het gaspedaal loslaat, de remlichten gaan branden. En dat dat vaker/meer gebeurt naar mate je de regeneratie stand hoger zet. Geen idee of dat klopt: ik zou toch denken dat remmen altijd remmen is en je remlichten dus altijd branden ongeacht de stand van regeneratie. Of zie ik wat over het hoofd?
als je het rempedaal gebruikt gaan ze inderdaad altijd branden. Maar als je alleen het gas los laat gaan ze soms ook al branden (afhankelijk van je snelheid en regeneratie stand en daarmee dus je vertraging). Ook de ACC laat soms de remlichten branden als iemand voor je invoegt.

Verschil Techno en Iconic: vooral leren interieur (incl elektrisch/massagestoelen), two tone lak en Harman Kardon.
Als die drie opties je niet boeien heeft Iconic geen meerwaarde mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoP
  • Laatst online: 16-02-2023
Toch kom ik soms foto's tegen van daglicht met darkmode screen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQkHssoEiTcvuhc9vLwwpQOaiGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2w54WymVITZMNdedkW9bqlsf.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
tja. 'Foto's'. Renders denk ik.

Er zijn ook plaatjes van het Drive Assist scherm waarbij je ziet dat er vrachtwagens en motorfietsen voor/naast je rijden. In de praktijk herkent hij alleen of er 1 auto voor je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 17:00
TheoP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Toch kom ik soms foto's tegen van daglicht met darkmode screen :?

[Afbeelding]
De dark/light mode switch is op zijn minst buggy te noemen. Soms switched hij heel eenvoudig naar dark mode door wat schaduw, soms is het donker en switched hij helemaal niet. Kan dus zijn dat die auto op de foto in de schaduw staat ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gvdijk23
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58
Net gebeld door de dealer. Auto is binnen (Witte Evolution 60kWH, besteld eind juli) en wordt over 2 weken geleverd _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door gvdijk23 op 14-02-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-04 08:02
[...]

Ik heb de regeneratie altijd op stand 3 staan, hierbij valt mij op dat als ik onder de 80 km/h rij en het 'gas'pedaal loslaat de remlichten altijd aan gaan. Als je dus op de snelweg (of andere 80+ weg) rijd gaan de remlichten nog niet aan als je je 'gas'pedaal los laat, maar pas vanaf 80 km/h.
Als je zelf op het rempedaal drukt gaan de lichten uiteraard altijd aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
appelsaus schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:44:

Even voor mijn beeldvorming, een warmtepomp is zeker niet achteraf in te bouwen? :P
Nee, is niet mogelijk.

Even vraagje over de 'flippers' van regeneratief remmen, eentje 'klikt' niet meer zo lekker.
Normaliter voel ik duidelijk de klik en is het mij duidelijk in welke stand ik zit qua regeneratief remmen, maar nu lijkt het wel of er bij eentje dus iets tussen zit ofzo, soms voel ik het klikje niet meer zo goed.

Zou teflonspray een oplossing kunnen zijn?

P.S. uiteraard kan ik het ook in het display zien in welke stand ik zit maar ik hou mijn ogen liever op de weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Zjanzjak schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Nee, is niet mogelijk.

Even vraagje over de 'flippers' van regeneratief remmen, eentje 'klikt' niet meer zo lekker.
Normaliter voel ik duidelijk de klik en is het mij duidelijk in welke stand ik zit qua regeneratief remmen, maar nu lijkt het wel of er bij eentje dus iets tussen zit ofzo, soms voel ik het klikje niet meer zo goed.

Zou teflonspray een oplossing kunnen zijn?

P.S. uiteraard kan ik het ook in het display zien in welke stand ik zit maar ik hou mijn ogen liever op de weg. ;)
Even laten vervangen lijkt me…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Even laten vervangen lijkt me…
Ja dat zal misschien de uiteindelijke stap zijn als het zo blijft maar ik heb de ijdele hoop dat het simpel op te lossen is. Het werkt dus nog wel, daar niet van, maar ik voel dat klikje dus soms niet meer.

Donderdag heb ik dus een spuitbusje teflonspray en een spuitbusje perslucht tot mijn beschikking en daarmee wilde ik dan aan de slag gaan. Vandaar de vraag.
Tenzij dat afgeraden wordt, of iemand een andere oplossing heeft.

Tips, suggesties etc. welkom!

En anders zal ik een afspraak gaan maken met de Renault-dealer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
deMercer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Wat je nog niet hebt genoemd: (kunst?)lederen bekleding en elektrische verstelling van de voorstoelen met geheugen voor de bestuurder. Wij zaten met dezelfde afweging, en hebben uiteindelijk voor de Techno gekozen. Tot op heden nog geen spijt van - integendeel.
“ECHTE” lederen bekleding in de Iconic…. Leer op dashboard is kunst, maar de zetels zijn wel degelijk van echt leer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinceub1972
[...]

Ook geheugen op de voorstoelen voor bijrijder. Standaard Harman Kardon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-06 15:03
Even checken.. Die "Easy Entry" van de Iconic, is dat ook dat de auto automatisch ontgrendeld als je aan komt lopen? Of zit die functie ook op de Techno en andere uitvoeringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:38
Easy entry is de stoel die naar achteren gaat bij uit en instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
Sjeefr schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:06:
Even checken.. Die "Easy Entry" van de Iconic, is dat ook dat de auto automatisch ontgrendeld als je aan komt lopen? Of zit die functie ook op de Techno en andere uitvoeringen?
Het automatisch ontgrendelen is "keyless entry" en zit (geloof ik) op iedere uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Nog ff een vraagje: heb je ook de achteruitkijkspiegel met camera? Zo’n proefrit geeft wel een idee, maar ik vraag me af of je dat in de praktijk ook echt gebruikt?

@Bushie die kreet “F1 blades” is een leuk verkoopargument. Maar is dat nou werkelijk iets of is dat alleen maar een iets andere gril?

@JanAd @BVice dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Pietervs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:32:

@Bushie die kreet “F1 blades” is een leuk verkoopargument. Maar is dat nou werkelijk iets of is dat alleen maar een iets andere gril?
Alleen de gouden kleur is anders, de rest is identiek met de Techno 8)7

Die keyless entry kan je toch uitschakelen dacht ik? Onze buurman z’n nieuwe BMW is een tijdje geleden geplunderd dankzij zo’n systeem. Stuur eruit, multimedia systeem helemaal weg op een paar minuten tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
F1 blades heeft zowel de techno als de iconic, alleen bij de laatste zijn ze standaard goudkleurig (maar kun je volgens mij ook gewoon in carrosserie kleur kiezen).

Die spiegel…ik kon er niet aan wennen. Maar bij die spiegel zit ook het 360 graden camera pakket enz, dat moet ik nu missen. Dus ook als je de spiegel niks vindt, heeft het AV pakket alsnog meerwaarde. Ter overweging…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 17:00
BVice schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:52:
F1 blades heeft zowel de techno als de iconic, alleen bij de laatste zijn ze standaard goudkleurig (maar kun je volgens mij ook gewoon in carrosserie kleur kiezen).

Die spiegel…ik kon er niet aan wennen. Maar bij die spiegel zit ook het 360 graden camera pakket enz, dat moet ik nu missen. Dus ook als je de spiegel niks vindt, heeft het AV pakket alsnog meerwaarde. Ter overweging…
Je hoeft de camera in de spiegel niet te gebruiken. Staat bij mij ook uit... gewone spiegel is prettiger aan de ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JanAd schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Alleen de gouden kleur is anders, de rest is identiek met de Techno 8)7

Die keyless entry kan je toch uitschakelen dacht ik? Onze buurman z’n nieuwe BMW is een tijdje geleden geplunderd dankzij zo’n systeem. Stuur eruit, multimedia systeem helemaal weg op een paar minuten tijd.
Grappige is dat de leasemaatschappij de F1 blade aanbiedt in dezelfde kleur als de auto voor €0,-. Tenminste, op de Iconic, voor de Techno wordt de F1 blade niet eens genoemd.

Keyless entry heb ik nu op mijn Volkswagen T-Cross. Zit er een beetje dubbel in: het werkt prima en de gadget freak in mij houd van dat soort dingen. Aan de andere kant: ik heb al meerdere malen meegemaakt dat ik bij mijn auto kwam en die gewoon open was. En daar baal ik wel een beetje van. Maar die auto is 3,5 jaar oud, Volkswagen gaf in september aan dat er een software update beschikbaar is. Maar ja, leaseauto op het einde van de lease… Ga ik geen moeite meer in steken. :+

@BVice dat pakket gaat er inderdaad komen. :)

Andere vraag aan de experts: wie heeft er een verhoogde vloer in de kofferbak laten leggen? En wat kostte dat? Want ik vind die wel laag…

[ Voor 5% gewijzigd door Pietervs op 14-02-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:32:
Nog ff een vraagje: heb je ook de achteruitkijkspiegel met camera?
Voor zowel de Techno als de Iconic is dat onderdeel van een pakket.
Zo’n proefrit geeft wel een idee, maar ik vraag me af of je dat in de praktijk ook echt gebruikt?
Wij gebruiken de de achteruitkijkspiegel altijd in de camera-stand.
Het gaat om het "gouden", dat is het verschil tussen de Iconic en de Techno. Beide hebben de F1-blades. Gelukkig kun je ze bij de Iconic kostenloos in carrosseriekleur krijgen zoals de Techno ze heeft.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:17:
Andere vraag aan de experts: wie heeft er een verhoogde vloer in de kofferbak laten leggen? En wat kostte dat? Want ik vind die wel laag…
Wij hebben die verhoogde vloer. Zijn we blij mee: allerlei spullen liggen eronder, en de vloer is nu tenminste niet zo vreselijk laag.
Wat die kost, weet ik niet. Die hebben we van de dealer cadeau gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Vinceub1972 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:42:
“ECHTE” lederen bekleding in de Iconic…. Leer op dashboard is kunst, maar de zetels zijn wel degelijk van echt leer!
Ja, ik wist het niet zeker of het nu echt leder is of niet. Er zijn tegenwoordig diverse merken die kunstleder verkopen als leder, en ik wist niet of Renault ook tot die groep behoort. Goed te lezen dat het echt leder is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR
BVice schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:10:

Voorbeeld:
je rijdt 80km/u en nadert een rood verkeerslicht. Je kunt dan 2 dingen doen: zo vroeg mogelijk het 'gas' er af en dus lineair afremmen tot 0km/u/stilstand. OF je blijft met 80km/u doorrijden en hoopt dat hij groen wordt. Als dat niet gebeurt zul je op het allerlaatste moment veel bij moeten remmen.
In theorie heb je in beide siuaties evenveel energie terug gewonnen, ECHTER zit er een maximum op het vermogen wat je terugwint. En als je zo laat remt, zit je al heel snel op 100% van je regeneratie vermogen. De rest rem je dan bij met de mechanische remmen, en daar win je niks mee terug.

Dus in de praktijk win je meer terug door vroeg te beginnen met afremmen.
Er is nog een factor die meespeelt wat in je voordeel werkt bij het verkeerslicht. Ik ervaar het zelf sinds ik een 'zuinig rijden' rijtraining heb gehad (ontving ik destijds bij een Golf GTE (plug-in hybride)):
Als je zo vroeg mogelijk de snelheid verminderd, dan duurt het langer voordat je bij het verkeerslicht bent. Daarmee vergroot de kans dat, tegen de tijd dat je bij het verkeerslicht aankomt, deze groen licht geeft. Je hebt dan nog snelheid (dus geen verlies door regeneratie en weer accelereren) en bent nog eerder weer op snelheid na het stoplicht ook. Dus energiebesparing en tijdwinst. Het vergt wel een gedragsaanpassing. Zonder die trainer was het me denk ik niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR
Ik heb mijn e-tech nog niet maar één ding blijf ik me met al die verhalen over 'regeneratief remsysteem met 4 instelbare niveau’s' afvragen;
Als je het regeneratief remmen op uit/minimaal hebt staan en remt met het rempedaal, vertraagt de auto dan ook maximaal op basis van regeneratie en dat de fysieke remmen dan enkel worden ingeroepen indien de auto op regeneratie kracht niet voldoende kan vertragen? Of werkt vertragen dan volledig op de fysieke remmen zonder regeneratie.
Weet iemand van jullie dat. Wellicht kunnen jullie op het scherm zien wat er daadwerkelijk gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:41
Heb ook de verhoogde vloer en vind het erg fijn. Als je de achterbank plat gooit heb je bijna een vlakke laadvloer wat met de racefiets handig is. Als je spullen in de kofferbak wilt doen hoef je niet zo diep te bukken. Als ik op vakantie ga haal ik hem eruit denk ik voor meer bergruimte. Prijs was dacht ik 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
TweakieRR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:43:
Ik heb mijn e-tech nog niet maar één ding blijf ik me met al die verhalen over 'regeneratief remsysteem met 4 instelbare niveau’s' afvragen;
Als je het regeneratief remmen op uit/minimaal hebt staan en remt met het rempedaal, vertraagt de auto dan ook maximaal op basis van regeneratie en dat de fysieke remmen dan enkel worden ingeroepen indien de auto op regeneratie kracht niet voldoende kan vertragen? Of werkt vertragen dan volledig op de fysieke remmen zonder regeneratie.
Weet iemand van jullie dat. Wellicht kunnen jullie op het scherm zien wat er daadwerkelijk gebeurd.
Uiteraard het eerste, dus dan doe je met het rempedaal wat normaal zou zijn gebeurd als je level 4 had gekozen. De mechanische remmen komen pas in het uiterste geval erbij.
Dat is ook waarom de regeneratie stand in principe niks uitmaakt. Het is persoonlijke voorkeur of je graag met je rempedaal werkt of graag met het gaspedaal/one pedal drive werkt. Voor de hoeveelheid teruggewonnen energie maakt het niet uit welk pedaal je gebruikt om langzamer te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dank je wel @deMercer , @Andres

Heb een offerte opgevraagd bij de dealer. Die ff afwachten en dan kijken waar de leasemaatschappij mee gaat komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Pietervs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:57:
Dank je wel @deMercer , @Andres

Heb een offerte opgevraagd bij de dealer. Die ff afwachten en dan kijken waar de leasemaatschappij mee gaat komen :)
Idem hier. Ik heb nu telkens 2 Ikea-bakken in de koffer staan met gereedschap ed. Ik zou dat weg willen in de Megane.
Ik heb ook even gepolst naar de Verlichte deurdrempels (882 01 731 140) - gewoon omdat het kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR
BVice schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Uiteraard het eerste, dus dan doe je met het rempedaal wat normaal zou zijn gebeurd als je level 4 had gekozen. De mechanische remmen komen pas in het uiterste geval erbij.
Dat is ook waarom de regeneratie stand in principe niks uitmaakt. Het is persoonlijke voorkeur of je graag met je rempedaal werkt of graag met het gaspedaal/one pedal drive werkt. Voor de hoeveelheid teruggewonnen energie maakt het niet uit welk pedaal je gebruikt om langzamer te gaan.
Helder verhaal. Bedankt. Dan denk ik dat ik het toch met het rempedaal ga doen. Ik vermoed dat er in een hoge regeneratieve stand meer onnodig geremd (vertraagd) gaat worden dan eigenlijk nodig is. Maar inderdaad, als er een voorkeur is voor one pedal driving dan is dat een andere overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakieRR
Andres schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:59:
Heb ook de verhoogde vloer en vind het erg fijn. Als je de achterbank plat gooit heb je bijna een vlakke laadvloer wat met de racefiets handig is. Als je spullen in de kofferbak wilt doen hoef je niet zo diep te bukken. Als ik op vakantie ga haal ik hem eruit denk ik voor meer bergruimte. Prijs was dacht ik 200 euro.
Accessoires staan op de Renault site: €259,-
Pagina: 1 ... 28 ... 95 Laatste