Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 21 ... 94 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 19:07
Lucantiek schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:08:
[...]

Niet akkoord met deze stelling. Ik rijd zelf al in mijn 2de i-pace en dat range verschil tussen winter en zomer is hierbij zeker niet zo groot als bij mijn vrouw hare megane. Ik doe in de zomer spelend 400 km en in de winter 350 en dit zonder warmtepomp. Met de megane haalden we ook 400 en zelfs 440 km in de zomer en nu in de winter (zelfde trajecten) halen we met moeite de 200km !!!!. U vind dit misschien normaal maar voor mij is het dat zeker niet. Als ik dit vooraf had geweten had ik zeker niet voor de megane gegaan. Hoe blij wij waren met de aankoop hoe teleurgesteld we nu zijn met de range ondanks het rijplezier en de vlotte manier van rijden. Dit is naar mijn mening een zwakke en onbetrouwbare batterij die in de megane zit.
Met moeite 200km is wel opvallend. Als ik langere ritten op de snelweg rijd met 100km/u haal ik de 325km nog wel.

Zou je met de Ipace mogelijk minder last van de kou ervaren doordat die eenzelfde wltp-range heeft op 90kWh, waar de Megane diezelfde wltp uit een batterij van slechts 60kWh haalt? Lijkt me dat een Megane, die het met name moet hebben van efficiëntie ipv veel batterijcapaciteit, relatief harder 'geraakt' wordt door koud weer; de verwarming van de Ipace (die netto vermoedelijk net zoveel energie zal verbruiken als die van de Megane) zal immers op die 90kWh-batterij een relatief veel minder grote impact hebben als op de 60kWh-batterij van de Megane.

[ Voor 14% gewijzigd door NimmaRoc op 12-12-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wees
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-08-2024
deMercer schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:32:

Nus is de vraag of de door Renault opgegeven capaciteit van de batterij (60 kWh) de bruto of de netto capaciteit is. Ik meen ergens gelezen/gehoord te hebben dat die 60 kWh de bruto capaciteit is, en dat de netto capaciteit 54,5 kWh is. Maar ik zou dat graag bevestigd of ontkend zien.

Als die getallen kloppen, dan is af fabriek de batterij met 100% niet met 60 kWh geladen maar met 'slechts' (60 - 54,5) / 2 + 54,5 = 57,25 kWh. En bij 0% is de batterij niet compleet leeg, maar bevat nog (60 - 54,5) / 2 = 2,75 kWh.
Dit lijkt een bevestiging van jouw stelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_53oabxvk1STm7fQj8Q1qJ6oOxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpYVQFkkWBOorXvIfwo5NpKv.jpg?f=fotoalbum_large

Renault zou dus bruto etaleren, terwijl netto bruikbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wees schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:44:
Dit lijkt een bevestiging van jouw stelling:
Ja, daar lijkt het wel op. Deze info kende ik nog niet, dank!
Renault zou dus bruto etaleren, terwijl netto bruikbaar is
Voor de goede orde: daar is Renault niet bijzonder in. Dat geldt voor alle fabrikanten van EVs. Is op zich ook niet erg, het WLTP bereik is ook gebaseerd op de netto capaciteit. Je moet alleen niet de bruto maar de netto capaciteit gebruikenbij het berekenen van het daadwerkelijke bereik obv van het daadwerkelijke verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Zijn er al etech eigenaren in de wasstraat geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:27
cvrnd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:18:
Zijn er al etech eigenaren in de wasstraat geweest?
Ja, waarom?
Even oppassen dat je de automatische handrem afzet. Die schiet aan. Was een beetje onverwacht, deed mijn Mercedes namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:36
Er wordt altijd gewerkt met nominale capaciteit van een EV battery, dus 60 kwh is 'de grootte van de brandstoftank'. In werkelijkheid is de bruikbare capaciteit in de Megane 55 kwh. Er blijft altijd 5 kwh 'over' om het leegtrekken van de battery te verhinderen.
deMercer schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:32:
[...]

Wat ik bedoel met afgelezen is het verbruik zoals de boordcomputer dat aangeeft. Wat je nu hebt gedaan met de "thuislading" is wat ik berekenen noem. Aan de hand van de afgelezen percentages heb je de hoeveelheid verbruikte stroom van de "thuislading" berekend, niet afgelezen. Je bent daarbij - heel begrijpelijk - uitgegaan van de opgegeven capaciteit van de batterij.

[...]

Alle - tenminste voor zover ik weet - EV's maken een onderscheid tussen een bruto en een netto capaciteit van de batterij. Bruto is de echte capaciteit van de batterij, netto de capaciteit die je daadwerkelijk kunt gebruiken. Dit om volledig volladen en ontladen te voorkomen, om zodoende extreme slijtage van de batterij te beperken.

Nus is de vraag of de door Renault opgegeven capaciteit van de batterij (60 kWh) de bruto of de netto capaciteit is. Ik meen ergens gelezen/gehoord te hebben dat die 60 kWh de bruto capaciteit is, en dat de netto capaciteit 54,5 kWh is. Maar ik zou dat graag bevestigd of ontkend zien.

Als die getallen kloppen, dan is af fabriek de batterij met 100% niet met 60 kWh geladen maar met 'slechts' (60 - 54,5) / 2 + 54,5 = 57,25 kWh. En bij 0% is de batterij niet compleet leeg, maar bevat nog (60 - 54,5) / 2 = 2,75 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:04

JanAd

Wind’s howling

@TaxiGilbert Ondertussen nog nieuws gekregen over de levering van jouw Megane? Wij hebben ongeveer op dezelfde moment besteld in BE, mijn dealer blijft vasthouden aan 'eind januari - begin februari'.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:36
JanAd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:47:
@TaxiGilbert Ondertussen nog nieuws gekregen over de levering van jouw Megane? Wij hebben ongeveer op dezelfde moment besteld in BE, mijn dealer blijft vasthouden aan 'eind januari - begin februari'.
Hier ook begin Februari levering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickN68
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-05 23:56
Schmoove schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:27:
[...]

Ja, waarom?
Even oppassen dat je de automatische handrem afzet. Die schiet aan. Was een beetje onverwacht, deed mijn Mercedes namelijk niet.
Ik ben inmiddels in de wasstraat geweest, gewoon in N gezet, niets gebeurd.
Staat volgens mij overigens ook in de manual zo voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Ik heb begin augustus besteld, leasemaatschappij gaf aan week 33 van 2023, vorige week eens stoute schoenen aangetrokken en de dealer zelf gebeld om eens te informeren naar een update. De auto zou voorlopig opstaan voor maart, daar kan ik wel mee leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-05 12:57
PatrickN68 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:11:
[...]

Ik ben inmiddels in de wasstraat geweest, gewoon in N gezet, niets gebeurd.
Staat volgens mij overigens ook in de manual zo voorgeschreven.
haha wat zou er moeten gebeuren? Wat is er speciaal aan een Megane in de wasstraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdonker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07-2024
Dat de handrem aangetrokken wordt bij uitzetten contact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
bdonker schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:37:
Dat de handrem aangetrokken wordt bij uitzetten contact!
Maar waarom zou je het contact uitzetten? Eén van de vele voordelen van een EV, je kunt hem gewoon lange tijd idle aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 14:26
deMercer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:33:
[...]

Maar waarom zou je het contact uitzetten? Eén van de vele voordelen van een EV, je kunt hem gewoon lange tijd idle aan laten staan.
En vergeet de hillasssist niet uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
corvankruchten schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:07:
En vergeet de hillasssist niet uit te zetten
Als je goed kunt doseren met het rempedaal, is het mogelijk om de Megane tot stilstand te krijgen en de automaat in stand N te zetten zonder dat de automatische handrem activeert. Maar let wel goed op als je dit probeert in de wasstraat! Uitzetten van de automatische handrem is veiliger.

NB Mijn vorige auto had een hill assist, maar de automatische handrem in de Megane is toch een stuk geavanceerder. Ik kreeg bijna op mijn kop van de dealer toen ik bij aflevering deze een hill assist noemde. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
BVice schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:02:
[...]

haha wat zou er moeten gebeuren? Wat is er speciaal aan een Megane in de wasstraat?
Precies omdat jullie al deze tips hebben. Haha! Genoeg andere EVs in filmpjes gezien waar het niet helemaal goed ging. Maar op basis van deze reacties is het niet zo spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:48
Himalaya schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:18:
Ik rij op dit moment een Tesla maar ben al vast naar een volgende auto aan het kijken en de Megane E-tech staat wel hoog op het lijstje dus volg dit topic met interesse. Maar ik ben benieuwd hoe jullie de winter doorkomen, bepaald straks toch mede de opvolger.
Een 3 denk ik? Hier zit ik in twijfel tussen de E-tech en de Y. Twee totaal verschillende auto's qua formaat, interieur, etc, maar de prijs ontloopt elkaar weinig fiscaal en in de lease.
Mijn hart zegt als Renault-fan echter de Megane.

Nog een andere relevante vraag hier.
Techno vs Iconic. Als ik de boel samenstel komt de prijs aardig in de buurt bij elkaar want op de Techno moet ik HK apart aanvinken, op de Iconic is het standaard. Lederen-bekleding van de Iconic vind ik dan weer geen must. Warmtepomp geldt voor beide als must-have (straks 125km enkele reis naar kantoor), net als ACC met stop&go. De pakketten met advanced, etc. moet ik nog induiken.

Budget is overigens 800,- op basis van 36 maanden en 25.000 km. Ga dus sowieso over budget heen (mag 50% eroverheen voor eigen kop), en dan gaat zowel de E-tech als Y me al snel 525,- netto in de maand kosten. Enige EV-voordeel tov benzine is dat ik maandelijks de gratis opgewekte stroom kan afrekenen tegen het reguliere tarief ipv de 17 cent terugleververgoeding van Vattenfall :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
adinsx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:15:
Techno vs Iconic. Als ik de boel samenstel komt de prijs aardig in de buurt bij elkaar want op de Techno moet ik HK apart aanvinken, op de Iconic is het standaard. Lederen-bekleding van de Iconic vind ik dan weer geen must.
De algehele sfeer in het interieur (gebruikt materiaal en kleur) is erg verschillend tussen Techno en Iconic. Je noemde al de lederen bekleding van de Iconic. De bekleding van de Techno is deel grijze stof en deels zwart (kunst)leer, en dus duidelijk two-tone. Het dashboard in de Iconic is bekleed met zwart (kunst)leer en heeft een houten print in de portieren en een stukje in het dashboard. In de Techno is het dashboard bekleed met dezelfde grijze stof als van de stoelen, en ipv de hout print is er alcantara aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Het stofje van de stoelen in de Techno is wel anders dan op het dashboard (dashboard is donkerder).
Persoonlijk vind ik de 'loft' uitstraling van de Techno mooier dan het leer van de Iconic, maar lichtgrijze stoelen zijn wel gevoelig voor vlekken. Het houten randje in de Iconic is dan weel weer leuk. En de massage stoelen zijn ook wel een leuke gimmick.
Verder inderdaad technisch hetzelfde. Als je per se two-tone metallic en HK wil is een iconic waarschijnlijk de betere keuze.
Persoonlijk zou ik altijd voor drive assist pakket gaan (anders heb je geen adaptive cruise control). Meerwaarde van een goed geluidssysteem zie ik niet zo, ik merk niet dat ik iets mis aan het standaard systeem.

hoe zit het met levertijden van de Y?
NB 500+ netto voor een kleine hatchback... :|

[ Voor 9% gewijzigd door BVice op 14-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:37
adinsx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:15:
[...]

Een 3 denk ik? Hier zit ik in twijfel tussen de E-tech en de Y. Twee totaal verschillende auto's qua formaat, interieur, etc, maar de prijs ontloopt elkaar weinig fiscaal en in de lease.
Mijn hart zegt als Renault-fan echter de Megane.
Klopt een 3, de Y was er toen nog niet. Maar ik heb al mijn hele leven Frans gereden en we hebben ook een ZOE die gewoon echt prima rijdt, De Tesla was echt een YOLO auto en valt echt niet tegen maar het mag van mij wel wat kleiner en terug naar een Franse auto vind ik ook wel leuk. Dus de E-tech staat hoog op de lijst. Zit alleen wel een beetje met het winterbereik. Kan nu 95% van mn ritten gedurende het jaar rijden op de thuislading maar kwam gisteren ook gewoon met 4% thuis, en met de E-tech had ik dus ergens even een "splash and dash" moeten doen. Ook geen drama maar liever niet, gelukkig heb ik geen haast, mag nog 2 jaar in de Tesla verder :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Met nog een maand of 2-3 op de klok (hopelijk) begint langzaam de voorpret. Dit wordt mijn eerste EV. Is de navigatie van de Megane een beetje slim m.b.t. langere routes navigeren (600-700km) en dan het plannen van de meest efficiënte route in combinatie met onderweg laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
Razer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:25:
Met nog een maand of 2-3 op de klok (hopelijk) begint langzaam de voorpret. Dit wordt mijn eerste EV. Is de navigatie van de Megane een beetje slim m.b.t. langere routes navigeren (600-700km) en dan het plannen van de meest efficiënte route in combinatie met onderweg laden?
Ja, met Android Automative is dat goed geregeld van wat ik heb gelezen.

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Razer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:25:
welke versie heb je gekozen?
De goedkoopste versie heeft geen Google Maps.
De 'normale' versies hebben Google Maps als navigatie systeem. Als je een route plant die buiten je bereik ligt plant hij inderdaad laadstops voor je in, rekening houdend met je ingeschatte verbruik.
Waar je op moet letten:
- of hij wel snelladers selecteert (soms adviseert hij bij een gewone AC lader te stoppen)
- mogelijk staan er meer snelladers dan dat Google weet...dus ik zou bij zulke lange ritten sowieso ook zelf even in kaart brengen waar welke snelladers ongeveer zullen staan langs je rit

Als je een warmtepomp als optie hebt gekozen zorgt hij er voor dat bij de ingeplande laadstops de batterij alvast is opgewarmd zodat je sneller kunt laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-05 20:57
IJzebrand schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:59:
[...]

Ik vind het prettig om vlak voor vertrek even de auto op te warmen. Ben gepensioneerd en heb geen vaste vertrektijden meer. Dan is de app een uitkomst. En zeker met de vorst van de afgelopen nachten…..
Verder wil ik inderdaad niet langer dan strikt nodig bij een laadpaal staan.
Morgen langs bij de dealer, kijken of die eruit komen.
Als bij toverslag is de My Renault app weer actief! Heb er niks voor hoeven doen. Nu maar hopen dat het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 16:16
IJzebrand schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:41:
[...]

Als bij toverslag is de My Renault app weer actief! Heb er niks voor hoeven doen. Nu maar hopen dat het zo blijft.
Hier ook inderdaad, voor het eerst nu ik de auto een week in bezit heb.

• NimmaRoc
Bij mij geeft de auto nu juist ineens geen data meer door aan de app; bij refreshen blijft accuniveau op 53% hangen, en airco op afstand geeft foutmelding. Laatste auto activiteit zou van gisteravond zijn, wat niet juist is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
NimmaRoc schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:50:
Bij mij geeft de auto nu juist ineens geen data meer door aan de app; bij refreshen blijft accunumiveau op 53% hangen, en airco op afstand geeft foutmelding. Laatste auto activiteit zou gisteravond zijn, wat niet juist is..
Ik las op FB dat er een storing is en er gewerkt wordt aan een oplossing.
deMercer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:33:
[...]

De algehele sfeer in het interieur (gebruikt materiaal en kleur) is erg verschillend tussen Techno en Iconic. Je noemde al de lederen bekleding van de Iconic. De bekleding van de Techno is deel grijze stof en deels zwart (kunst)leer, en dus duidelijk two-tone. Het dashboard in de Iconic is bekleed met zwart (kunst)leer en heeft een houten print in de portieren en een stukje in het dashboard. In de Techno is het dashboard bekleed met dezelfde grijze stof als van de stoelen, en ipv de hout print is er alcantara aanwezig.
Ik moet een Techno nog even goed gaan bekijken. De twee demo's waarmee ik reed waren Iconic. De een met zwart leder, de ander het het lichte. Die laatste heeft mijn voorkeur i.c.m. de zwarte hemel.
BVice schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:01:
Het stofje van de stoelen in de Techno is wel anders dan op het dashboard (dashboard is donkerder).
Persoonlijk vind ik de 'loft' uitstraling van de Techno mooier dan het leer van de Iconic, maar lichtgrijze stoelen zijn wel gevoelig voor vlekken. Het houten randje in de Iconic is dan weel weer leuk. En de massage stoelen zijn ook wel een leuke gimmick.
Verder inderdaad technisch hetzelfde. Als je per se two-tone metallic en HK wil is een iconic waarschijnlijk de betere keuze.
Persoonlijk zou ik altijd voor drive assist pakket gaan (anders heb je geen adaptive cruise control). Meerwaarde van een goed geluidssysteem zie ik niet zo, ik merk niet dat ik iets mis aan het standaard systeem.

hoe zit het met levertijden van de Y?
NB 500+ netto voor een kleine hatchback... :|
Adaptieve CC is wel een vereist gezien ik meer file ga krijgen op de nieuwe woon-werkroute. Originele geluid nog niet gehoord, maar op de huidige Mégane IV GT zit het Bose-systeem want zonder vond ik het echt niet wat.

En ja, die bijtelling... Voor de huidige GT205 Estate zit ik op 430 (bijtelling over 37k en 145,- eigen bijdrage), de nieuwe werkgever hanteert 120,- eigen bijdrage, maar de leasenorm is lager maakt bijna 260,- eigen bijdrage bovenop de bijtelling. Goed voor 520-540 netto in de maand. Enige voordeel: ik hou nog 2000 kWh over thuis (21 zonnepanelen, bodemlus-warmtepomp), en die kan ik mooi doorbelasten.

Maar... ik moet nu eerst toegang krijgen tot de Athlon-bestelportal om überhaupt zicht te krijgen op de kosten bij 36 maanden/25k/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:27
NimmaRoc schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:50:
Bij mij geeft de auto nu juist ineens geen data meer door aan de app; bij refreshen blijft accuniveau op 53% hangen, en airco op afstand geeft foutmelding. Laatste auto activiteit zou van gisteravond zijn, wat niet juist is..
Same here.. al sinds gisteren problemen met laden starten en HVAC starten via de app.

• deMercer
  • Niet online
adinsx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:43:
Ik moet een Techno nog even goed gaan bekijken. De twee demo's waarmee ik reed waren Iconic. De een met zwart leder, de ander het het lichte. Die laatste heeft mijn voorkeur i.c.m. de zwarte hemel.
Dan zou een Techno je qua interieur weleens heel goed kunnen bevallen.
Originele geluid nog niet gehoord, maar op de huidige Mégane IV GT zit het Bose-systeem want zonder vond ik het echt niet wat.
Heb zelf de standaard speakers, en die vallen mij zeker niet tegen. Ten opzichte van de optionele audio in de voorgaande Clio diesel (Arkham?) is het een vooruitgang.
Wat ook meespeelt in de geluidsbeleving is dat een EV vele malen stiller is tov een ICE auto vanwege het ontbreken van motorgeluid. De audio hoeft dat dus niet te overstemmen.

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:36
Had in mijn vorige Megane ook het Bose setje en in de EV de standaard. Vind het niet onder doen voor de Bose. Pas bij hoog volume hoor je verschil maar dat doe ik toch zelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baaz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-04 08:02
Updaten maar! Ik hoop dat de problemen die sommige mensen ervaren nu opgelost worden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMj8LOHmpTn1WGvdQRIQtzexiuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24G1u8UdhubpIc1EJvc3RGAd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
ik had niet echt issues met de app, alleen de meldingen van start/stop laden kwamen niet altijd binnen.
Ik hoop dat we de app of auto een keer aan Google Home kunnen koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
BVice schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:29:
ik had niet echt issues met de app, alleen de meldingen van start/stop laden kwamen niet altijd binnen.
Ik hoop dat we de app of auto een keer aan Google Home kunnen koppelen.
Ik heb de auto van de week wel aan Homey kunnen koppelen. De auto aanklikken en hij gaat voorverwarmen. Homey is weer gekoppeld aan Google Home, dus kan ook met spraak commando’s.

De app is gemaakt voor de Zoe, maar werkt dus ook prima met de Megane.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs0rgt5gGUUA63FC3mWxlRd6aQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ck7iacZwkLWB82Brbtncy5i5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
dat is wel interessant, ik ken het niet. Ga er eens in duiken. Ik wilde inderdaad vooral met spraak commando's de auto kunnen voorverwarmen of de actuele SOC/range ophalen. Er is nog veel meer mogelijk maar dat zal vast lange termijnwerk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BliXem
Binnen Home Assistant kan dat ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhonKlnRQXHLdmh3Lng-loghyQs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NTkDHtnsIYmZv1SGySEGW0Oi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trhSt1jgPg2eYsumVU4rdGUzzvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weObd7zBiY4zvRNX3HWlQKzl.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet ook hoeveel energie beschikbaar is. In dit geval 80% = 45kWh.
Batterij temp werkt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baaz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-04 08:02
Top update! Kan nu supper snel laden!!😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg2S1CIZzkfKKdyIM_lmA3S5L-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XjdISCAFmra3xhfCBtK6nqG.jpg?f=fotoalbum_large
Baaz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:30:
Updaten maar! Ik hoop dat de problemen die sommige mensen ervaren nu opgelost worden!
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
BliXem schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:59:
Binnen Home Assistant kan dat ook:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet ook hoeveel energie beschikbaar is. In dit geval 80% = 45kWh.
Batterij temp werkt helaas niet.
Hoe kun je dit instellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BliXem
Zoeken naar een app en dan renault intypen en dan de inloggegevens invoeren van my.renault.nl en de rest wordt vanzelf toegevoegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-05 09:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajPczJ9ZKAmcwbF9ctiEP84Bm40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mVE28jqZXuzuffrk8Wh3Qv9.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien handig voor mensen aan de Duitse grens. Lidl.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten08
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 18:24
Hier net bericht gekregen van de dealer, verwachte leverdatum is vervroegd naar eind maart/begin april 2023. Was voorheen 15/9/23, dus een leuke verrassing. Besteld eind september '22.

Bestelde versie: Techno met warmtepomp, parking pack 1 (Belgisch model) en vaste trekhaak.

[ Voor 5% gewijzigd door maarten08 op 17-12-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Mark146 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:35:
Die mobiele lader klinkt als een interessant product voor een goede prijs. Vooral dat je kunt instellen met welk vermogen die moet laden, en dan tot 3,7 kW. Dat is meer dan wat de mobiele lader vanuit Renault doet, dat werkt met 1 vast vermogen van 2,4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
maarten08 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:42:
Hier net bericht gekregen van de dealer, verwachte leverdatum is vervroegd naar eind maart/begin april 2023. Was voorheen 15/9/23, dus een leuke verrassing. Besteld eind september '22.
Dat zijn de betre berichten. Mooi!
Bestelde versie: Techno met warmtepomp, parking pack 1 (Belgisch model) en vaste trekhaak.
Uit nieuwsgierigheid: wat houdt parking pack 1 in? Ik ben niet bekend met de Belgische modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Lucantiek schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:33:
De app en auto geeft na 100% laden een range (laatste laadbeurt) van 286 km aan. We halen nauwelijks de 200 km. Dat is de realiteit hier.
Hoe is het de afgelopen week gegaan met het bereik van de Megane, @Lucantiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:04

JanAd

Wind’s howling

deMercer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:24:
[...]

[...]

Uit nieuwsgierigheid: wat houdt parking pack 1 in? Ik ben niet bekend met de Belgische modellen.
pack augmented vision & advanced driving assist, geen idee waarom bij ons die namen anders zijn. Inhoud en prijs zijn identiek. :P

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten08
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 18:24
deMercer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:24:
[...]

[...]

smart rear view mirror
dodehoekdetectie en hulp bij het volgen van de rijstrook bij het inhalen
parkeersensoren voor, zij en achter en full auto park
360° camera
adaptieve snelheidsregelaar
active driver assist
waarschuwing voor achterliggend verkeer met noodstop
waarschuwing voor veilig uitstappen van inzittenden

Zal wel overeenkomen met wat in de reactie hierboven wordt vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-05 15:51
deMercer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:27:
[...]

Hoe is het de afgelopen week gegaan met het bereik van de Megane, @Lucantiek?
Heb nu een week zelf in de megane gereden en zelfde conclusie. Met moeite de 200km bereikt. Dus dezelfde trajecten als met mijn i-pace gedaan.
i-pace: 100% geladen. Voorziene range 424 km. Gereden km 345 en nog 18% range over.
Megane: 100% geladen. Voorziene range 264 km. Gereden km 185 en nog 16% range over.
Telkens enkel de verwarming op 21° en de ventilatie op stand 2.
Ondanks dat de megane echt goed en prettig rijd is de range voor ons een echte tegenvaller. Gelukkig hebben we een eigen laadpaal en nog een terugdraaiende teller want anders is het een dure grap om met de megane te rijden. Ben ook al bij de dealer langs geweest en men zou het melden bij Renault. Gaan het bekijken of ze een batterij test kunnen doen maar de testwagen daar doet het eigenlijk niet veel beter dus weinig hoop op beterschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:23
Lucantiek schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:10:
[...]

Heb nu een week zelf in de megane gereden en zelfde conclusie. Met moeite de 200km bereikt. Dus dezelfde trajecten als met mijn i-pace gedaan.
i-pace: 100% geladen. Voorziene range 424 km. Gereden km 345 en nog 18% range over.
Megane: 100% geladen. Voorziene range 264 km. Gereden km 185 en nog 16% range over.
Telkens enkel de verwarming op 21° en de ventilatie op stand 2.
Ondanks dat de megane echt goed en prettig rijd is de range voor ons een echte tegenvaller. Gelukkig hebben we een eigen laadpaal en nog een terugdraaiende teller want anders is het een dure grap om met de megane te rijden. Ben ook al bij de dealer langs geweest en men zou het melden bij Renault. Gaan het bekijken of ze een batterij test kunnen doen maar de testwagen daar doet het eigenlijk niet veel beter dus weinig hoop op beterschap.
als je zou moeten kiezen tussen een megane (<1 jaar oud) en een i-pace (4 jaar oude occasion) voor ongeveer de zelfde prijs, wat zijn dan de verschillen en voor welke zou je dan kiezen als je deze twee keuzes had?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucantiek
  • Laatst online: 25-05 15:51
Coasterfreak schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:01:
[...]

als je zou moeten kiezen tussen een megane (<1 jaar oud) en een i-pace (4 jaar oude occasion) voor ongeveer de zelfde prijs, wat zijn dan de verschillen en voor welke zou je dan kiezen als je deze twee keuzes had?
Is moeilijk om te vergelijken. Hou wel rekening dat een i-pace van 4 jaar oud een 1 fase lader heeft en dus zeer traag oplaad. De nieuwere versie heeft een 3 fase lader en laad aan 11kw zoals de meeste ev. Ik heb nu mijn 2de i-pace en het verschil in laadtijd is enorm.
Er zijn grote verschillen tussen de i-pace en de megane zodat vergelijken moeilijk is. Nl: 220 pk tegenover 400pk. 300nm koppel tegenover 696nm koppel. Voorwielaandrijving tegen vierwielaandrijving. 1700 kg gewicht tegen 2200kg enz.. is eigenlijk niet te vergelijken. Je moet voor jezelf uitmaken wat het beste bij je past.

Zowel de megane als de i-pace zijn een plezier om in te rijden alleen de range is totaal anders ondanks dat ze eigenlijk beide een wltp hebben van 450km. Uit ervaring weet ik dat de i-pace een zeer stabiele batterij heeft terwijl ik deze van de megane heel wispelturig en onbetrouwbaar vind. Hopelijk komt hier nog beterschap in.
Je leest ook vele artikels waarin er een groot verschil is in range winter / zomer. Sommige merken zijn er gevoeliger aan dan andere. Blijkbaar is dit bij de megane zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Lucantiek op 18-12-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Lucantiek schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:10:
Mmm, dat is echt balen.
Dat is echt een enorm hoog verbruik, van de Megane :'(
Als je een 60 kWh batterij hebt, dan kom je nu dus op een verbruik van 250 Wh/km (= 25 kWh / 100 km, berekening: 55.000 Wh (= netto capaciteit batterij) * (100% - 16%) / 185 km). Dat kan haast niet normaal zijn.
Ben ook al bij de dealer langs geweest en men zou het melden bij Renault. Gaan het bekijken of ze een batterij test kunnen doen maar de testwagen daar doet het eigenlijk niet veel beter dus weinig hoop op beterschap.
Hopelijk gaan ze dit goed onderzoeken, komen ze er achter dat er iets fout is, en dat dat goed te herstellen is.

Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
deMercer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:22:
[...]

Die mobiele lader klinkt als een interessant product voor een goede prijs. Vooral dat je kunt instellen met welk vermogen die moet laden, en dan tot 3,7 kW. Dat is meer dan wat de mobiele lader vanuit Renault doet, dat werkt met 1 vast vermogen van 2,4 kW.
Ja interessant. Toevallig ben ik vanaf 26 december in Duitsland te vinden, ga wel even langs de Lidl daar om 'm op te halen, als ze 'm hebben!

Hier haal ik overigens ruim 200km met een Techno 60 en hetzelfde soort gebruik als @Lucantiek. Als ik naar 100 zou laden (doe ik niet, want standaard tot 80), dan zou de schatting +250km zijn, met temperaturen rond 0 graden. Wellicht zijn jullie zogenoemde 'dynamische' rijders? ;)

Wat betreft de (standaard) speakers: ik ben er ook tevreden over. Als je in Spotify de EQ op 'Club' zet, is het geluid echt top wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobH08
  • Laatst online: 04-04-2023
Goedemorgen,

Hoe krijg in ingesteld dat Google Maps in "Donker Modus" zichtbaar wordt als het buiten ook donker is binnen Android Automotive?
En hoe krijg ik dat de Google Assistent reageert op "Hallo Google" zonder eerst microfoon knopje te moeten indrukken op stuurwiel ? (Dit functioneerde wel in de auto waarin ik van de zomer test heb gereden.).

Dank jullie alvast voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Majesty schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:17:
Hier haal ik overigens ruim 200km met een Techno 60 en hetzelfde soort gebruik als @Lucantiek. Als ik naar 100 zou laden (doe ik niet, want standaard tot 80), dan zou de schatting +250km zijn, met temperaturen rond 0 graden. Wellicht zijn jullie zogenoemde 'dynamische' rijders? ;)
Haha, volgens mij ben ik geen dynamische / sportieve rijder. Eerder een rustige rijder die wel normaal doorrijdt (ben geen road block).
Van de week is het overall gemiddelde verbruik van de Megane (ook een Techno 60) gedaald naar 154 Wh/km. Dat zou dus een daadwerkelijk bereik van 357 km betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 16:57
De EVDB snelweg range winter van het 55 kWh model is 235 km bij 110 km/u constant. In de praktijk dus minder omdat je niet constant 110 rijdt. Brede banden (Techno) maken de range wat minder.

Verder moet je 's winters de lucht zo veel mogelijk recycleren anders verlies je veel energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
RobH08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:29:
Hoe krijg in ingesteld dat Google Maps in "Donker Modus" zichtbaar wordt als het buiten ook donker is binnen Android Automotive?
Ik heb de auto ingesteld op "Automatische helderheid" van de schermen, en dan gebeurt dat vanzelf. Deze instelling is te vinden op de tab "Cockpit" onder "Voertuig".
En hoe krijg ik dat de Google Assistent reageert op "Hallo Google" zonder eerst microfoon knopje te moeten indrukken op stuurwiel ? (Dit functioneerde wel in de auto waarin ik van de zomer test heb gereden.).
Dit is in te stellen via "Google Assistent" binnen "Instellingen" onder "Voertuig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
RobH08 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:29:
Goedemorgen,

Dank jullie alvast voor de reacties :)
Dat moet automatisch gaan en staat ook automatisch aan. Echter werkt het helaas niet altijd even goed. 'Hey Google' al geprobeerd overigens? Die zou ook automatisch aan moeten staan, tenzij je dit bij het instellen hebt uitgezet.
deMercer schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:55:
[...]

Haha, volgens mij ben ik geen dynamische / sportieve rijder. Eerder een rustige rijder die wel normaal doorrijdt (ben geen road block).
Van de week is het overall gemiddelde verbruik van de Megane (ook een Techno 60) gedaald naar 154 Wh/km. Dat zou dus een daadwerkelijk bereik van 357 km betekenen.
Helder! Het zit wel voornamelijk in optrekken, het verbruik. Je kunt het goed merken als je in ECO modus op ACC staat te wachten voor een stoplicht (met een auto voor je) en je de auto dus zelf laat optrekken. Dan rijd je weg als een oma, maar wel zuinig. Als je zelf het pedaal in trapt, is het erg verleidelijk om je voet iets zwaarder te laten worden om een beetje door te rijden, maar dat kost nu eenmaal veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
De test om het officiele verbruik te bepalen bevat een 0-100 sprint in ongeveer 20 seconden (uit m'n hoofd). Dan weet je hoe hard je ongeveer mag optrekken.

Overigens maakt het ook enorm veel verschil of je 100, 105 of 110 rijdt, en of je ritten kort of lang zijn (echter zie ik dat @Lucantiek wel lange ritten maakt, ik neem aan dat die 185 kilometer over 1 rit was?). Dan zou je echt geen 25 kWh/100km verwachten maar eerder 19-20, en bij echt rustig aan doen kun je prima rond de 17 zitten op zo'n lange rit.

Om echt structureel boven de 20 te zitten moet je wel je best doen. Gister reed ik bijvoorbeeld met een fiets achterop bij -7, dan ga je wel richting de 25.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wees
Laat me nog wat verbruik gegevens toevoegen uit mijn ervaring over intussen 12000km (alles in kw/100km)

Opladen en leegrijden:
- standaard tot 85%, begin reis NL-FR 100%

Kou met warmtepomp:
- korte rit 10gr of minder: 5kw extra
- lange rit 580km en ca 10gr of hoger: 0,5kw extra
- lange rit 580km en 0 à -5gr: 1,5kw extra
- bij korte ritten werkt de warmtepomp dus niet mee

Wind tegen:
- windkracht 4 is gelijk ca 25km/u, dus let op feitelijke snelheid 25km sneller dan op de teller
- kortom invloed wind kan aanzienlijk zijn

Nederland lange rit:
- overdag herfst ca 100km/: normaliter <20kw
- avond herfst gemiddeld ca 120km: normaliter: ca22kw
- google maps (grote techno scherm) indicatie lading over ca 150km bij eindpunt betrouwbaar

Nederland<>Normandie 580km:
- snelheid herfst 100>120>130km: gemiddeld 22 à 24kw
- beetje afhankelijk van wind tegen of mee denk ik
- google maps indicatie lading over a 150 à 200km bij laad-/eindpunt tot 5 à 10% te optimistisch (bij hogere snelheid in FR)

Klapper op de vuurpijl afgelopen weekend Nederland<>Normandie met kleine dichte aanhanger ca 600kg:
- heen: snelheid 90 à 95km: 38kw, tegenwind kracht 2-4, 6x laden
- retour: met de ijzel gelijk opgereden, snelheid: 90 à 50km: 40kw, 7x laden
- range: ca 100km (90>15à20%)
- google maps indicatie hele route 100% onbetrouwbaar, dus zelf mogen rekenen kw en % etc, gedoe
- idioot hoog verbruik dus, doen we dus nooit meer, voor een rit langer dan 100km (retour)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Wees schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:29:
Laat me nog wat verbruik gegevens toevoegen uit mijn ervaring over intussen 12000km (alles in kw/100km)

Opladen en leegrijden:
- standaard tot 85%, begin reis NL-FR 100%

Kou met warmtepomp:
- korte rit 10gr of minder: 5kw extra
- lange rit 580km en ca 10gr of hoger: 0,5kw extra
- lange rit 580km en 0 à -5gr: 1,5kw extra
- bij korte ritten werkt de warmtepomp dus niet mee

Wind tegen:
- windkracht 4 is gelijk ca 25km/u, dus let op feitelijke snelheid 25km sneller dan op de teller
- kortom invloed wind kan aanzienlijk zijn

Nederland lange rit:
- overdag herfst ca 100km/: normaliter <20kw
- avond herfst gemiddeld ca 120km: normaliter: ca22kw
- google maps (grote techno scherm) indicatie lading over ca 150km bij eindpunt betrouwbaar

Nederland<>Normandie 580km:
- snelheid herfst 100>120>130km: gemiddeld 22 à 24kw
- beetje afhankelijk van wind tegen of mee denk ik
- google maps indicatie lading over a 150 à 200km bij laad-/eindpunt tot 5 à 10% te optimistisch (bij hogere snelheid in FR)

Klapper op de vuurpijl afgelopen weekend Nederland<>Normandie met kleine dichte aanhanger ca 600kg:
- google maps indicatie hele route 100% onbetrouwbaar, dus zelf mogen rekenen kw en % etc, gedoe
- idioot hoog verbruik dus, doen we dus nooit meer, voor een rit langer dan 100km (retour)
Hier word ik niet zo heel erg vrolijk van... Dit wordt mijn eerste EV, maar bovenstaand verbruik en dan met name het laatste stukje word ik wel erg nerveus van... Met een WLTP van 450+ KM had ik wel heel iets anders verwacht om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wees
Razer schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:30:
[...]

Hier word ik niet zo heel erg vrolijk van... Dit wordt mijn eerste EV, maar bovenstaand verbruik en dan met name het laatste stukje word ik wel erg nerveus van... Met een WLTP van 450+ KM had ik wel heel iets anders verwacht om eerlijk te zijn.
Tja, laatste deel, die aanhanger ... doe t gewoon lekker niet.

Wat de rest betreft, ja, EV is zeker effe 'omdenken'. Ik vergelijk t wel s met uit de auto stappen en OV gaan doen. En dus dan wachten op stations op de overstap. Maar geen files. t Is wennen, maar t heeft zeker ook zn voordelen.

En die 580km ritten. Voor ons een vaste route. Dus we kennen de betere en rustige laadplaatsen. Was tuurijk een beetje vallen en opstaan. En dus, op een onbekende route en zeker in vakantietijd ... goed de trajecten uitpuzzelen. En beter niet direct langs de snelweg, maar net effe een km ervan af. Veel rustiger. Edoch blijft soms een gok. Wel grappig om bij drukte ook een ouderwets saamhorigheidsgevoel mee te maken. Netjes in de rij dus en ervaringen uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
NB. beter is om te spreken over kWh/100 km.

impact van de aanhanger is groot zeg. Ik rijd regelmatig met een fietsendrager en vind die impact ook groot. Komende zomer is (was?) het plan om met 3 fietsen + dakkoffer naar zuid Frankrijk te rijden maar ik begin een beetje te twijfelen op basis van mijn ervaring van de impact van 1 fiets. Laat staan met 3 fietsen + dakkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wees
BVice schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:00:

impact van de aanhanger is groot zeg. Ik rijd regelmatig met een fietsendrager en vind die impact ook groot. Komende zomer is (was?) het plan om met 3 fietsen + dakkoffer naar zuid Frankrijk te rijden maar ik begin een beetje te twijfelen op basis van mijn ervaring van de impact van 1 fiets. Laat staan met 3 fietsen + dakkoffer.
Zuid Frankrijk ... zegge 1000km ... ca 10x laden ... onze aanhanger ervaring leert ons dat je de reistijd tov benzine oid rijden dan bijna kunt verdubbelen. Maar overnachting erbij ... kan ook een ontspannen begin van de vakantie zijn. Als je verwachting maar niet te optimistisch intzet. Kunst van geduld oefenen, schone zaak,, maar ben ik niet altijd goed in.

Overigens (zonder aanhanger en geen vergelijkbare andere EV heeft die optie) blijf ik de techno een prima kar vinden voor ons gebruik met best veel km en lange ritten langs bekende routes. Belgie en Frankrijk zijn echt nog ontwikkelingsland op t gebied van (snelle) laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 19:20

ThsAdrns

Be the change!

Heb je een plaatje van die aanhanger? De luchtweerstand is veel belangrijker dan het gewicht. Een lage aanhanger loopt meestal gemakkelijk mee in de slipstream van de auto zonder veel extra verbruik. Voor een hogere aanhanger bijv. met huif is dat uiteraard anders.

Lopen de wielen (remmen) goed vrij? Banden van de aanhanger op spanning? Dit is wel een veel hoger verbruik dan verwacht.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is beter om te spreken over Wh/km.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Op wat voor een banden wordt de Megane eigenlijk standaard geleverd als de auto in februari / maart geleverd wordt? Mijn nieuwe voorgaande auto's kwamen altijd midden in de zomer, dus die stonden logischerwijs op zomerbanden.

Kan me voorstellen dat winterbanden ook niet veel goeds doen voor de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wees
ThsAdrns schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:14:
[...]

Heb je een plaatje van die aanhanger? De luchtweerstand is veel belangrijker dan het gewicht. Een lage aanhanger loopt meestal gemakkelijk mee in de slipstream van de auto zonder veel extra verbruik. Voor een hogere aanhanger bijv. met huif is dat uiteraard anders.

Lopen de wielen (remmen) goed vrij? Banden van de aanhanger op spanning? Dit is wel een veel hoger verbruik dan verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0TQkyAgBtdbFBL-ZqzeRTjmaV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJROoUXNCCW15tv7sNSq45Ue.jpg?f=fotoalbum_large

Daar is ie. LxBxH 250x130x152+bandhoogte. 450kg eigen gewicht + ca 150kg lading. Zelfrem okee, bandenspanning ook.

Is zeker vooral de luchtweerstand. Maar ik had ca 50% meerverbruik verwacht en niet de ca 80%.

Lage wagen en fietsendrager beslist gunstiger. Beide ook al mee gereden. Maar geen cijfers van.

Koffer op t dak? Belangrijk lijkt me dat er een vrije ruimte is tussen dak en koffer en dus een mogelijkheid voor een luchtstroom direct langs het dak. Daarmee zou de luchtweerstand met dakkoffer kunnen meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:48
Wow, wat een gave opsomming!
Ok, het ziet er niet rooskleurig uit haha maar toch fijn dat je dit met ons deelt, dank.
Wind tegen:
Bedoel je hier mee, je rijdt 100 maar hou er rekening mee dat je, qua verbruik, 125 rijdt?
zonoskar schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:18:
Het is beter om te spreken over Wh/km.
Denk dat dat aan de persoon ligt, en ja, de algemene consensus zal vast het een, of het ander zijn.
Of wat anders.
Zelf vind ik kWh/100 km dan weer fijner. :P
Razer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:50:
Op wat voor een banden wordt de Megane eigenlijk standaard geleverd als de auto in februari / maart geleverd wordt?
Voor zover ik weet op zomerbanden, voor de Techno is dat de Goodyear EfficientGrip Performance-lijn.
En dat de standaard bandenmaat dan 215/45 R20 J7 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Dakkoffer geeft bij een normale auto zo'n 15% meer verbruik meen ik.

Kleine update van mijn kant, ik heb als het goed is voor kerst toegang tot de bestelportal van Athlon. Wat mij betreft is de shorlist nu:
-Mégane E-tech Iconic met sowieso WP en ACC
-Model Y RWD zonder verdere opties (wellicht nog trekhaak)
- n.n.b. (ID4/Niro/Born, etc.)

Ik volg met belangstelling de actieradius zo met de kou, want ik heb straks 125km enkele reis te gaan naar kantoor. Waar ik wel kan opladen overigens, maar dat zal ook afhangen van beschikbare plek.

Nog een bandenvraag:
Standaard worden de leaseauto's van de nieuwe werkgever op All-season geleverd, wat mij prima is want wintersport gaan we toch met de GT205 doen. Maar in de gekke bandenmaat zie ik slechts één bandenleverancier met all-season (gekeken bij Euromaster)

Iemand anders hier all-season op zijn Mégane liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wees
Nou ja tot slot dan nog maar n aardige foto (mn kenteken is nu toch al bekend haha).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyvpIFAVOmvhUx-ETJMAxMKUAmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgVNLQDRd5rxOs86r4cAjHEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was dus zondagavond. Elektrisch, dus koude motorkap. LED, dus koude lampen. Verder geen last van gehad.

En ja, windkracht 4 tegen betekent 100km/u rijden, maar verbruik van ca 125km/u.

En ja, die 15% voor n dakkoffer lijkt me best reëel, vanwege de luchtstroom die langs t dak kan blijven stromen.

En ook, kleven met 90km/u achter een vrachtwagen helpt best veel in t verbruik. Maar ik heb eerlijk gezegd snel genoeg van zo'n muur voor me.

Volgens mijn configuratie heb ik goodyear 215 45r20 95t xl banden. (Heb t niet nagekeken op de auto zelf) Zomerbanden, maar met de ijzel daar naar mijn idee geen last van gehad. Volgende banden zouden zowiezo allweather worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
adinsx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:16:
Nog een bandenvraag:
Standaard worden de leaseauto's van de nieuwe werkgever op All-season geleverd, wat mij prima is want wintersport gaan we toch met de GT205 doen. Maar in de gekke bandenmaat zie ik slechts één bandenleverancier met all-season (gekeken bij Euromaster)

Iemand anders hier all-season op zijn Mégane liggen?
Ja, die van mij staat op all-seasons. Is een private lease auto. Ik heb geen idee wat deze bandjes kosten, maar 20” all season zal niet al te grappig zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5buOAVSJ4TJ-NGqB-gY80vkQv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmnAG5Q2MGbuY2FQIwNohMn0.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag bevestiging dat mijn subsidie aanvraag (onder coulance door tussentijdse prijsverhogingen) akkoord is. Cat. waarde was ongeveer € 1.000 te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Laatst online: 23-05 08:15
jschoorl2 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:17:
Zojuist weer een nieuwe OTA update connectiviteit 1.1.0. Zou internet moeten verbeteren
Ik heb toe nu toe twee updates gehad, elektromotor en parkeersensoren (en dat ging goed fout). Wachten er meer op de volgende updates of zijn ze al uitgerold? Ik begrijp dat het gefaseerd gebeurd, maar het lijkt wel heel lang te duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Ancent schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:33:
[...]

Ja, die van mij staat op all-seasons. Is een private lease auto. Ik heb geen idee wat deze bandjes kosten, maar 20” all season zal niet al te grappig zijn.
[Afbeelding]

Vandaag bevestiging dat mijn subsidie aanvraag (onder coulance door tussentijdse prijsverhogingen) akkoord is. Cat. waarde was ongeveer € 1.000 te hoog.
Heb zelf van de week navraag gedaan over de kosten voor winter banden (heb ze nodig in Duitsland) bij m'n dealer, onderstaand was het antwoord. Prijs is ex BTW en zonder montage 8)7 . Heb nu voor deze gekozen, tsja het is wat minder fraai, maar +2k gaat me toch wel te ver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGypFaBZCKmDDfbuGCmoNrK3AyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jv0W7ZNyh5SGizlcDzOEU25n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkJ_zDuqGs-CSdaTYl7noC-KaMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wp4be0SvJSXqoI0d9TIPymGV.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 20-12-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
Majesty schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:57:
[...]

Heb zelf van de week navraag gedaan over de kosten voor winter banden (heb ze nodig in Duitsland) bij m'n dealer, onderstaand was het antwoord. Prijs is ex BTW en zonder montage 8)7 . Heb nu voor deze gekozen, tsja het is wat minder fraai, maar +2k gaat me toch wel te ver.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die € 1.895 is incl een extra setje velgen mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
PWS-Megane schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:24:
Ik heb toe nu toe twee updates gehad, elektromotor en parkeersensoren (en dat ging goed fout). Wachten er meer op de volgende updates of zijn ze al uitgerold? Ik begrijp dat het gefaseerd gebeurd, maar het lijkt wel heel lang te duren.
Voor de elektromotor heb ik 2 updates gehad (V01 en V02), samen met die voor de parkeersensoren 3 updates in totaal. Die voor de verbetering van de internetconnectiviteit moet ik ook nog krijgen.

NB Wat ging er fout met jouw updates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomstam
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:37
Boomstam schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:47:
Vorige week een Evolution ER besteld, met warmtepomp en winterpack.

Volgens de dealer zal die ergens half juni worden geleverd. De leasemaatschappij geeft de laatste week van augustus als leverdatum.
Vandaag ineens bericht gekregen vanuit de dealer dat levering van de auto in de planning staat voor eind maart al en dat ik hem eerste week van april zou kunnen ophalen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-05 10:42
Boomstam schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:41:
[...]

Vandaag ineens bericht gekregen vanuit de dealer dat levering van de auto in de planning staat voor eind maart al en dat ik hem eerste week van april zou kunnen ophalen. *O*
Nice! Mooi nieuws! :)
Dat bied perspectief. Nog aan het wachten op bevestiging van de dealer op leverdatum. Bestelling eind begin december gedaan via leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Laatst online: 23-05 08:15
deMercer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:54:
[...]

Voor de elektromotor heb ik 2 updates gehad (V01 en V02), samen met die voor de parkeersensoren 3 updates in totaal. Die voor de verbetering van de internetconnectiviteit moet ik ook nog krijgen.

NB Wat ging er fout met jouw updates?
OTA update gaf aan dat update mislukt is (V01), Daarna naar dealer die updates heeft uitgevoerd, maar melding bleef. Zou vanzelf weg gaan, niets dus. Dealer, Renault NL en Renault FR kwamen er niet uit. Volgens NL moest iemand in FR iets op een server doen. Na 2 maanden een factory reset gedaan, toen was de melding weg. Melding is heel irritant, komt continu over vol beeld ' Software update mislukt' en de waarschuwing dat auto mogelijk niet goed functioneert. Navigatie was bijna onbruikbaar. Ik zie nu alleen nergens meer de history van de updates, geen idee wat nu wel of niet geinstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddet22
  • Laatst online: 04-01-2023
Goedemiddag,

Mijn megane wordt als het goed is 22 december geproduceerd. Wat zijn jullie ervaringen met de tijd tussen productie en het ophalen bij de dealer. Duurt dit maanden of een paar weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
PWS-Megane schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:37:
OTA update gaf aan dat update mislukt is (V01), Daarna naar dealer die updates heeft uitgevoerd, maar melding bleef. Zou vanzelf weg gaan, niets dus. Dealer, Renault NL en Renault FR kwamen er niet uit. Volgens NL moest iemand in FR iets op een server doen. Na 2 maanden een factory reset gedaan, toen was de melding weg.
Heel vreemd.
Bij mij zijn ook 3 updates mislukt, en daarna bij de 2e poging steeds een paar dagen later alsnog goed gegaan. In de historie zie ik dat ook terug.
Ik zie nu alleen nergens meer de history van de updates, geen idee wat nu wel of niet geinstalleerd is.
In de handleiding van het R-Link systeem komt het woord fabriek precies 1 keer voor, en wel in deze sectie:
De auto doorverkopen
Persoonlijke informatie verwijderen
Bij het verkopen van uw auto is het belangrijk dat alle persoonlijke informatie wordt verwijderd die in de auto of daarbuiten is opgeslagen.
Om dit te doen, reset u het ingebouwde systeem en verwijdert u de auto uit uw “My Renault”-account.
Resetten van het systeem
Om dit te doen, schakelt u het multimediasysteem van uw auto in. In de “Voertuig”-modus, “Instellingen”,
“Systeem”, selecteert u “Opties resetten” en vervolgens “Gegevens wissen” (om de fabrieksinstellingen
te herstellen).
Opmerking: het is alleen mogelijk het systeem te resetten vanuit het beheerdersprofiel.
Afgaande op deze tekst zou ik denken dat geïnstalleerde updates ongemoeid blijven. Alleen wel irritant dat niet meer te zien is welke dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
  • Laatst online: 14-06-2024
Wat een hopeloze situatie weer zeg! Geen wifi, geen hotspot niks werkt meer… Nu zelfs mijn hele scherm geblokkeerd. Hebben meerdere mensen deze nare ervaring, of sta ik hier alleen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
Vinceub1972 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:56:
Wat een hopeloze situatie weer zeg! Geen wifi, geen hotspot niks werkt meer… Nu zelfs mijn hele scherm geblokkeerd. Hebben meerdere mensen deze nare ervaring, of sta ik hier alleen in?
Wat heb je gedaan om het op te lossen? Dit is een beetje roepen om het roepen voor mijn gevoel. Is het incident of is het continue wanneer je de auto start?

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
  • Laatst online: 14-06-2024
Frozenhands schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:59:
[...]

Wat heb je gedaan om het op te lossen? Dit is een beetje roepen om het roepen voor mijn gevoel. Is het incident of is het continue wanneer je de auto start?
Continu gedonder. Al alles gereset, maar mocht óók niet baten! Nu klapt m’n linker buitenspiegel ook niet meer in (niet als ik in m’n portier op de knop druk, en niet bij het verlaten van de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
hiddet22 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:10:
Goedemiddag,

Mijn megane wordt als het goed is 22 december geproduceerd. Wat zijn jullie ervaringen met de tijd tussen productie en het ophalen bij de dealer. Duurt dit maanden of een paar weken?
als je even zoekt in dit topic, daar is veel over geschreven. Rond de zomer duurde dit meer dan een maand vanwege de blokkades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Wees schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:57:
[...]

Zuid Frankrijk ... zegge 1000km ... ca 10x laden ... onze aanhanger ervaring leert ons dat je de reistijd tov benzine oid rijden dan bijna kunt verdubbelen. Maar overnachting erbij ... kan ook een ontspannen begin van de vakantie zijn. Als je verwachting maar niet te optimistisch intzet. Kunst van geduld oefenen, schone zaak,, maar ben ik niet altijd goed in.

Overigens (zonder aanhanger en geen vergelijkbare andere EV heeft die optie) blijf ik de techno een prima kar vinden voor ons gebruik met best veel km en lange ritten langs bekende routes. Belgie en Frankrijk zijn echt nog ontwikkelingsland op t gebied van (snelle) laadpalen.
ik hoor echt verschillende verhalen, ook iemand die met de Megane in stints van 330 kilometer dus maar 3x hoefde te laden onderweg naar zuid frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Wees schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:21:
Nou ja tot slot dan nog maar n aardige foto (mn kenteken is nu toch al bekend haha).
En ja, die 15% voor n dakkoffer lijkt me best reëel, vanwege de luchtstroom die langs t dak kan blijven stromen.
dit lijkt mij absoluut niet reeel, de vergelijking met een brandstof auto gaat ook niet op want die draait standaard al in z'n krap 15% efficiency, dus de impact van extra luchtweerstand is daar veel kleiner.

Met 1 fiets achterop verdubbelt het verbruik al bijna (van 16 kWh/100km naar 28 kWh/100km). Laat staan dat je de flow nog meer verstoort met een dakkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
hiddet22 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:10:
Goedemiddag,

Uitzonderingen daargelaten, gemiddeld tussen de 4 en 10 weken.
Is mijn inschatting op basis van wat ik hier lees, en op diverse fora, waarbij mensen aangeven wanneer de productie datum is en wanneer de wagen uiteindelijk geleverd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anhu
  • Laatst online: 22-05 21:00
Mark146 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:35:
[Afbeelding]

Vandaag bij de Lidl geweest en aangeschaft, bedankt voor de tip. Nu nog de auto.
Boomstam schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:41:
[...]

Wij hebben onze Iconic in het rood, pack augmented vision & advanced driving assist, warmtepomp, all-season banden en afneembare trekhaak besteld op 5 november bij de dealer in Hengelo, vorige week nog gebeld en ze wisten nog niets. Zal morgen eens weer bellen, voelt voor mij raar dat wij nog niets gehoord hebben. Auto is privé gekocht, of zal het aan de uitvoering liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Anhu schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:08:
[...]

Vandaag bij de Lidl geweest en aangeschaft, bedankt voor de tip. Nu nog de auto.

[...]

Wij hebben onze Iconic in het rood, pack augmented vision & advanced driving assist, warmtepomp, all-season banden en afneembare trekhaak besteld op 5 november bij de dealer in Hengelo, vorige week nog gebeld en ze wisten nog niets. Zal morgen eens weer bellen, voelt voor mij raar dat wij nog niets gehoord hebben. Auto is privé gekocht, of zal het aan de uitvoering liggen?
Welke LIDL? Ik zie op de Duitse site helaas geen voorraad. Maar ik wil hem ook wel hebben denk ik.
Op de site kost hij alweer 159…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anhu
  • Laatst online: 22-05 21:00
BVice schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:29:
[...]

Welke LIDL? Ik zie op de Duitse site helaas geen voorraad. Maar ik wil hem ook wel hebben denk ik.
Op de site kost hij alweer 159…
Uelsen, daar waren de wallbox 11KW, 22KW en de mobiele lader op voorraad. Laadkabel niet gezien (maar ook niet echt op gelet)

• Boomstam
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:37
Anhu schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:08:

Een collega heeft begin december dezelfde uitvoering als mij besteld en hij kreeg deze week bij de bestelbevestiging eind april als waarschijnlijk leverdatum.
Dat zou er op kunnen lijken dat het aan de uitvoering ligt.

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-02 09:25
Boomstam schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:08:
[...]

Een collega heeft begin december dezelfde uitvoering als mij besteld en hij kreeg deze week bij de bestelbevestiging eind april als waarschijnlijk leverdatum.
Dat zou er op kunnen lijken dat het aan de uitvoering ligt.
Ik heb die uitvoering eind april besteld. Eerste inschatting was aflevering half november, nu eind januari.

• BVice
Een in april '22 bestelde Megane die nu nog niet is geleverd? Poeh...
Als je kijkt naar de leveringen sinds augustus zie je vooral Techno's en Iconic's, en vanaf november zijn daar de 'kalere' versies bijgekomen en een enkele 40kWh uitvoering...maar ik had niet gedacht dat een 'gewone' Iconic soms ook zo lang op zich liet wachten.

• NimmaRoc
Ik heb de originele dakkoffer van Renault (de grootste). In september mee gereden en toen ging m'n verbruik op een traject van 40km van 14,7kwh/100km naar 17,3kwh/100km. Dit op een route van hoofdzakelijk 80 en 100-wegen. Vermoedelijk niet representatief maar dacht deel het toch om een idee te geven van de impact op korte route bij zomers weer (en mogelijk ook wind mee ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door NimmaRoc op 22-12-2022 09:39 ]

• BVice
dat vind ik echt heel netjes. Ik heb me altijd afgevraagd wat meer impact heeft: iets op het dak of iets achter de auto. Op het dak lijkt logischer vanwege het vergrootte frontale oppervlak maar ik krijg steeds meer het idee dat dwars-geplaatste fietsen op een drager achter de auto (en een beetje MTB heeft tegenwoordig een wielbasis die een stuk groter is dan de breedte van een Megane) meer impact heeft.

Ik heb dus al met 4 fietsen gereden, 2 achter de auto en 2 op de auto, verbruik lag toen rond de 30kWh/100km.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:37
Fietsen achterop zijn mij ook enorm tegengevallen. Het zou zelfs wel eens zuiniger kunnen zijn om een platte (lage bak) aanhanger mee te nemen waar de fietsen plat in liggen dan een fietsendrager achterop. Aanhanger kost mij tot 100km/u ca 15% extra terwijl ik met de fietsendrager afhankelijk van de wind zomaar 25% extra kwijt ben.

Toen ik nog Diesel reed is het me nooit echt opgevallen maar in de EV zie je pas echt wat het effect is.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• BVice
Himalaya schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:29:
Fietsen achterop zijn mij ook enorm tegengevallen. Het zou zelfs wel eens zuiniger kunnen zijn om een platte (lage bak) aanhanger mee te nemen waar de fietsen plat in liggen dan een fietsendrager achterop. Aanhanger kost mij tot 100km/u ca 15% extra terwijl ik met de fietsendrager afhankelijk van de wind zomaar 25% extra kwijt ben.
dit is wel interessant...maar ook wel gedoe/heel inefficient gebruik van ruimte. Een MTB plat leggen betekent dat het wiel of stuur er af moet. Ook niet heel lekker voor je fiets om hem zo te vervoeren. En je hebt wel een serieus grote kar nodig om op die manier een paar fietsen te vervoeren. Maar best kans dat het in the end inderdaad zuiniger is.

• WalterBurgez
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb afgelopen september via zakelijke lease een Renault Megane E-tech Evolution (EV60, 220pk) besteld. Stond voor 16 januari 2023 als afleverdatum, maar is naar eind februari verplaatst.

Ik zie veel mensen over de Iconic en de Techno versie praten, maar bijna niemand over de Evolution.
Ik had de Evolution besteld a.d.h.v. de prijslijst van maart 2022.
Maar ik zag in de huidige prijslijst, die van november 2022, de Evolution versie van EV60 2022pk er helemaal niet meer tussen staan. Alleen de Evolution ER versie van 130pk.

Iemand enig idee waarom Renault de Evolution EV60 versie niet meer in NL aanbied?

• Zjanzjak
BVice schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:15:
[...]

dit is wel interessant...maar ook wel gedoe/heel inefficient gebruik van ruimte. Een MTB plat leggen betekent dat het wiel of stuur er af moet. Ook niet heel lekker voor je fiets om hem zo te vervoeren. En je hebt wel een serieus grote kar nodig om op die manier een paar fietsen te vervoeren. Maar best kans dat het in the end inderdaad zuiniger is.
Toen ik nog regelmatig ging downhillen in Todtnau, Bischofmais en noem de bikeparken maar op was dat voor mij wel DE oplossing.
Tenminste als we met 3 (incluis ik) waren, omdat ik maar 2 bikes kwijt kon op de fietsendrager
Huurde dan een boedelbak, van alle 3 de bikes gingen de pedalen af, de voorwielen eruit en de sturen werden een kwartslag gedraaid.
Onderin de boedelbak 2 dikke dekens, en dan fiets, deken, fiets, deken, fiets, afdekzeil en klaar.
Voorwielen, fiets-gereedschapkist, gear, etc., links en rechts verdelen, de boel lag dan lekker stevig.
Even een gedoe maar binnen half uurtje gepiept, denk alleen wel dat 4 bikes een stuk lastiger gaat worden.

Maar goed, dit is het Megane E-Tech electric topic haha.
Daarom nog een vraag die mij te binnen schoot;

Ik zie nu regelmatig dat men over the air updates heeft, stel dat je auto nog gemaakt moet worden, zijn al die updates dan al automatisch verwerkt?
Of krijg je ze alsnog nadat je de wagen in bezit hebt?

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 08:53
WalterBurgez schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:40:
Ik heb afgelopen september via zakelijke lease een Renault Megane E-tech Evolution (EV60, 220pk) besteld. Stond voor 16 januari 2023 als afleverdatum, maar is naar eind februari verplaatst.

Ik zie veel mensen over de Iconic en de Techno versie praten, maar bijna niemand over de Evolution.
Ik had de Evolution besteld a.d.h.v. de prijslijst van maart 2022.
Maar ik zag in de huidige prijslijst, die van november 2022, de Evolution versie van EV60 2022pk er helemaal niet meer tussen staan. Alleen de Evolution ER versie van 130pk.

Iemand enig idee waarom Renault de Evolution EV60 versie niet meer in NL aanbied?
Dit is de Evolution EV60 ER geworden. De ER staat voor extended range. Wel het grote accu pakket maar een minder krachtige motor. Om op die manier nog net even wat extra range uit de accu te persen. De ER modellen zijn voornamelijk op de zakelijke markt gericht. Met waarschijnlijk het idee dat PK's minder belangrijk zijn dan range in de zakelijke markt.

Zelf heb ik de Evolution EV60 ER in bestelling staan, als ik de dealer mag geloven word deze in de laatste week van februari geleverd.

• Andres
  • Laatst online: 21:36
Evolution ER wordt ook met 18 inch wielen geleverd wat ten gunste komt aan de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickN68
  • Laatst online: 15-05 23:56
Andres schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:24:
Evolution ER wordt ook met 18 inch wielen geleverd wat ten gunste komt aan de range.
Wat is de reden dat de range langer zou zijn voor de 18"? De bandomtrek is hetzelfde als met de 20", de standaard bandbreedte kan ik me iets bij voorstellen.
Maar dat zal weinig uitmaken, denk ik.
Pagina: 1 ... 21 ... 94 Laatste