Wat ik bedoel met afgelezen is het verbruik zoals de boordcomputer dat aangeeft. Wat je nu hebt gedaan met de "thuislading" is wat ik berekenen noem. Aan de hand van de afgelezen percentages heb je de hoeveelheid verbruikte stroom van de "thuislading" berekend, niet afgelezen. Je bent daarbij - heel begrijpelijk - uitgegaan van de opgegeven capaciteit van de batterij.
Ik zal er ook nog s over doordenken. Zou vreemd zijn wanneer de capaciteit lager is dan de opgave van Renault.
Alle - tenminste voor zover ik weet - EV's maken een onderscheid tussen een bruto en een netto capaciteit van de batterij. Bruto is de echte capaciteit van de batterij, netto de capaciteit die je daadwerkelijk kunt gebruiken. Dit om volledig volladen en ontladen te voorkomen, om zodoende extreme slijtage van de batterij te beperken.
Nus is de vraag of de door Renault opgegeven capaciteit van de batterij (60 kWh) de bruto of de netto capaciteit is. Ik meen ergens gelezen/gehoord te hebben dat die 60 kWh de bruto capaciteit is, en dat de netto capaciteit 54,5 kWh is. Maar ik zou dat graag bevestigd of ontkend zien.
Als die getallen kloppen, dan is af fabriek de batterij met 100% niet met 60 kWh geladen maar met 'slechts' (60 - 54,5) / 2 + 54,5 = 57,25 kWh. En bij 0% is de batterij niet compleet leeg, maar bevat nog (60 - 54,5) / 2 = 2,75 kWh.