Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 20 ... 95 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
NimmaRoc schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:08:
[...]

Jullie ook met warmtepomp, of zonder?
Wij hebben een EV-60 220pk Techno, zonder warmtepomp.

Afgelopen woensdag 90km gereden, alles snelweg, 100km/u. Batterij ging van 100 naar 72%. Dat zou dan een bereik van ongeveer 320km geven.

EV-40 heeft een WLTP bereik van 300km toch? Dan sluit ik uit dat er een verkeerd accu-pakket inzit.

Ik zal hem morgen voor vertrek eens voorverwarmen en de 170km op eco (bleh 😉) rijden. Ben benieuwd welk % er dan overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06 08:55
Wij hebben een keer 445 km gedaan een tweetal maanden geleden. Alle instellingen staan nog hetzelfde maar elke laadbeurt geeft hij minder en minder range aan. Nu weet ik ook wel dat winter en zomer een verschil is maar niet zo extreem als dit.
@ Ancent: Neem zeker je laadpassen mee.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lucantiek schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:01:
Gemiddelde snelheid van die 49km was 40kmh, gemiddeld verbruik 21,5
Dat klinkt er hoog, dat verbruik. Nu begreep ik dat je van de 60kWh batterij er 54kWh effectief kunt gebruiken. Dat zou met een verbruik van 21,5 een bereik van 250 km betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
deMercer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:02:
[...]

Dat klinkt er hoog, dat verbruik. Nu begreep ik dat je van de 60kWh batterij er 54kWh effectief kunt gebruiken. Dat zou met een verbruik van 21,5 een bereik van 250 km betekenen.
Dat is zeer hoog naar de rijstijl die we hanteren. Heeft altijd rond de 13 a 14 kwh gelegen. Daarom dat ik het vreemd vind. Instellingen, rijstijl en trajecten zijn hetzelfde gebleven maar met het huidige vooruitzicht halen we de 200 km range niet eens meer. Bizar.
Ik rij zelf al 3 jaar elektrisch met een i-pace en die range blijft altijd bijna identiek. Natuurlijk is er een verschil tussen winter en zomer maar dat beperkt zich tot een verschil van een 50km range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:23
Lucantiek schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:01:
Gemiddelde snelheid van die 49km was 40kmh, gemiddeld verbruik 21,5
Dat is wel een extreem hoog verbruik bij zo’n lage snelheid. Typefout? Anders lijkt het me dat er iets niet klopt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:47
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickN68
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:45
adinsx schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:01:
[...]

Goed om te lezen. En mis je nog iets van de GT205? Als het hier op orde komt blijft de GT205 Estate voor de caravan overigens, en als het even lukt een Iconic erbij op de oprit. 8)
[...]

Ik heb nu zakelijk een SE2020, maar het nummer gaat over naar privé en heb een A52s gekocht daarvoor. iOS of Android maakt me weinig uit wat dat betreft.

Denk dat ik zakelijk dan lekker bij Apple blijf, privé de Samsung.
Van de GT205 mis ik voornamelijk de 4-wiel besturing en misschien de ruimte tov de Estate.
Geen kinderwagens meer, dus de Estate werd een beetje too much.
GT is een bijzonder fijne auto, maar na 3 weken en 1500 km verder ben ik ook wel erg onder de indruk van de E-tech. Fijne auto voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
deMercer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:20:
[...]

Afgezien van het trillen beschrijf je volgens mij wel precies wat er verandert in de mapping van het gaspedaal bij wijziging van het regeneratie niveau. Die wisseling in acceleratie bij wijziging van het generatie niveau vind ik niet zo fijn voelen, dat gaat nogal abrupt. Net zoals het uitschakelen van de cruise control (toets 0) terwijl de regeneratie op één van de twee hoogste standen staat, ook dat gaat nogal abrupt en schokkerig. Ben er nog niet achter hoe dit soepel toe te passen.
Dit valt me ook op ja, dat de overstap naar cruise control altijd een kleine schok met zich meebrengt, of eigenlijk voelt het alsof de auto een spurt vermogen bijlevert, je schiet ineens vooruit. Niet prettig en al helemaal niet voor je passagiers. Niet getest of dat alleen is wanneer de regeneratiestand op z'n hoogst staat, maar zou goed kunnen dat dat zo is.

Qua tikken in het pedaal hier overigens weinig last van, maar voel het inderdaad heel lichtjes af en toe. Als hier een fix voor is zoals een stukje terug beschreen, overweeg ik 'm nog wel langs de dealer te brengen.

[ Voor 10% gewijzigd door Majesty op 03-12-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 13:51
Dit geschat bereik red ik met de huidige temperaturen in de verste verte niet. Ben benieuwd wat dit verschil verklaart. Gebruik jij de elektrische stoel-/stuurverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 154% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Hier 320 km bij 100% geladen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• efolkert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
IJzebrand schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:38:
Ik heb weer problemen met de My Renault app. Laadbeheer was niet actief. De app opnieuw gedownload en nu maakt ie geen verbinding meer met de auto. Krijg melding: er zijn technische problemen, probeer het later nog eens. Dat duurt nu al drie dagen. Volgens klantenservice Renault, ze kunnen de auto online volgen, “staat alles goed”.
Raadselachtig. Iemand soortgelijke problemen en een oplossing?
Ja. Ik heb dit sinds de laatste update. Ik kan geen connectie krijgen via de app en als ik op ‘activering controleren’ druk dan krijg de melding “Er zijn technische problemen. Probeer later nog eens te verbinden.” De melding 100% geladen werkt wel.
Na de update kreeg ik ook de melding “Uw auto kan enkele dagen niet goed werken”

Inmiddels heb ik het probleem kunnen oplossen door:
1) verwijderen app van de telefoon en opnieuw installeren en aanmelden
2) account verwijderen in Google Car en opnieuw installeren en aanmelden

[ Voor 10% gewijzigd door efolkert op 07-12-2022 21:07 . Reden: Update oplossing probleem ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvrnd
Voor ieder die nog wil weten welke winterbanden te nemen. Via Leaseplan zijn die van ons gewisseld voor Bridgestone Blizzak LM005: https://banden.autoweek.n...05/215-45-r20-95v-414224/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
Ik lees hier 320 en 378 km geladen bij 100% maar hoeveel km rijden jullie werkelijk.
Mijn vorige lading was 324 km/ 100%, ik heb amper de 200 km bereikt.....
Geen autobaan gedaan, verwarming op 21° ventilatie op 2 + radio aan.
Ecoscore rijgedrag 95 %

[ Voor 23% gewijzigd door Lucantiek op 03-12-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvrnd
Lucantiek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:55:
Ik lees hier 320 en 378 km geladen bij 100% maar hoeveel km rijden jullie werkelijk.
Ecoscore rijgedrag 95 %
Hebben 65 kilometer afgelegd van Utrecht naar Den Haag. Accu is nog 78% met 251km. Dat is nagenoeg hetzelfde aan de werkelijke afgelegde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H142Zp2Xpt-3tHsLQBBzOPi1b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYQ3TXN8KwoWwvQ3KHUN2R3h.jpg?f=fotoalbum_large

Juist nog een klein ritje gemaakt van 32 km, range verlies van 57 km ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Majesty schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:26:
[...]

Dit valt me ook op ja, dat de overstap naar cruise control altijd een kleine schok met zich meebrengt, of eigenlijk voelt het alsof de auto een spurt vermogen bijlevert, je schiet ineens vooruit. Niet prettig en al helemaal niet voor je passagiers. Niet getest of dat alleen is wanneer de regeneratiestand op z'n hoogst staat, maar zou goed kunnen dat dat zo is.
De overgang naar en van de cruise control werkt wel heel soepel in regeneratie stand 1, ben ik achter. In stand 3 (de hoogste) is het allemaal nogal schokkerig. Heeft vast te maken met de mappingsverschillen in het gaspedaal voor de diverse regeneratie standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
Lucantiek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:55:
Ecoscore rijgedrag 95 %
Ik heb vandaag 44 km gereden. Dit heeft aan geschatte range 83 km 'gekost' en maar liefst 21% van de batterij. Dat betekent dus een range van 209km, terwijl wij alleen in de stad rijden en geen coureur uithangen. Overigens wel met 2x stoelverwarming aan.

[ Voor 3% gewijzigd door NimmaRoc op 03-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04:47
NimmaRoc schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:07:
[...]

Ik heb vandaag 44 km gereden. Dit heeft aan geschatte range 83 km 'gekost' en maar liefst 21% van de batterij. Dat betekent dus een range van 209km, terwijl wij alleen in de stad rijden en geen coureur uithangen. Overigens wel met 2x stoelverwarming aan.
Kun je het gemiddelde van de dagteller voor die rit bekijken? Anders zou je bijna denken dat je een 40kwh batterij hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
AnthonyR schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:26:
[...]

Kun je het gemiddelde van de dagteller voor die rit bekijken? Anders zou je bijna denken dat je een 40kwh batterij hebt
Nee heb sowieso 60kwh, niet op de laatste plaats omdat ik dat er ook ingeladen krijg en ik in augustus nog wel 400km haalde. Gemiddeld verbruik van de rit was 23kwh/100km. Zie overigens wel in menu bij consumptie dat groot deel wordt toegeschreven aan verwarming ed. Rit betreft verschillende korte stukjes. Moet morgen wat verder stuk rijden, op de snelweg, en zal het dan eens bijhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door NimmaRoc op 03-12-2022 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
NimmaRoc schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:13:
[...]

Zie overigens wel in menu bij consumptie dat groot deel wordt toegeschreven aan verwarming ed. Rit betreft verschillende korte stukjes.
Verwarming zal vooral in het begin van een rit veel vermogen vragen, dan moet deze immers het interieur op temperatuur zien te krijgen. Enigszins vergelijkbaar met een ICE auto die in het begin van elke rit bij het opwarmen van de motor ook een significant hoger verbruik heeft. Als je rit uit diverse korte stukjes bestaat, moet de verwarming elke keer door die ‘duurste’ fase heen.

Zelf vandaag een rit van 40 km gemaakt, in totaal heen en terug. Heeft 12% batterij gekost en 22 km aan bereik. Heb niet gekeken wat de auto aangaf als verbruik voor de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-06 06:13

JanAd

Wind’s howling

De verwarming hakt er serieus in precies. Als je auto in een garage staat ga je dat effect wss veel minder hebben.
Kan je comfortabel rijden met enkel de zetel- en stuurverwarming aan en de rest uit? Of blijft de auto dan te fris.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
Gisteren vanuit Nijmegen naar Leeuwarden gereden. 170km enkele reis, volledig snelweg (CC op 107kmu in Comfort, stoelverwarming aan en verwarming op 20,5). Auto vooraf voorverwarmd en ik kwam aan met nog 33% aan accu capaciteit. Daarna nog ongeveer 20/25km gereden voordat hij 's avonds aan de lader ging. Accu op ongeveer 20% en 50,5Kwh geladen. Dat sluit een verkeerd accupakket in ieder geval volledig uit.

Vandaag dezelfde route terug gereden. Begonnen met 100kmu CC op Eco, verwarming na ongeveer 30min een paar minuten uitgezet, maar ik kreeg het gemiddeld verbruik niet onder de 22,1Kwh/100km. Daarna de auto in Comfort met de CC op 110kmu. Verbruik daalde naar 21,1Kwh/100km. Geen idee of 110kmu zuiniger is dan 100kmu, dit zal vast komen doordat de auto volledig op temperatuur was. Bij thuiskomst had ik nog een accu capaciteit van 28%.

Al met al een bereik in de winter van zo'n 230 tot 250km. Mij valt dat behoorlijk tegen. Toen ik de auto ophaalde 5 weken geleden zat ons gemiddeld gebruik nog rond de 15/16Kwh. Ik heb daar niet zo op gelet, omdat de eerste kilometers toch niet heel representatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
Ik ben vandaag vanuit Nijmegen naar Utrecht op en neer gereden bij buitentemperatuur van 2 graden. Vertrokken met volle batterij, in comfort modus, verwarming op 22 graden, verwarming voorstoelen beide op max en rustig gereden. Stuurverwarming heeft zowel heen als terug na vertrek 10min aangestaan. Heb voornamelijk snelweg gereden op 103 km/u. Betreft een EV60 met warmtepomp.

Gemiddeld verbruik van de rit was 19,7kwh/100km. Totaal heb ik 149km afgelegd en bij thuiskomst had ik nog 43% over. Dat komt neer op een range van 257km. 'Klimaat en overige' heeft volgens de boordcomputer 3,5kwh/100 verbruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door NimmaRoc op 04-12-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-06 11:59
Ik herken al deze cijfers en vind ze ook wel wat tegenvallen. Zeker in combinatie met een warmtepomp.
Moet wel zeggen dat het verbruik meten bij ritjes van minder dan 50km nu weinig nut heeft, zoals al eerder werd gezegd hebben die eerste kilometers van een rit veel impact.
Maar ik zou niet al te blind staren op die verwachte range op het display. Bij langere ritten (100+ kilometer) stabiliseert die range flink. Als je altijd korte ritjes doet zal die range fors lager liggen en ook minder betrouwbaar zijn. Het gemiddelde van je dagteller is in die zin een meer betrouwbare richtlijn. En ga eens strak 100 km/u rijden in plaats van 105 of 110, ook dat maakt erg veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 89% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NimmaRoc
Bushie schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:04:
OT: in het kader van “domme vragen bestaan wel” hoe zet ik de dagteller op 0?
Dat hendeltje rechts op het stuur paar seconden naar boven of naar beneden houden, wanneer op het scherm achter het stuur rechts in dat klustertje de dagteller wordt getoond. Althans, volgens mij kun je alle waarden die daar op dat moment worden getoond op deze manier resetten (in elk geval gemiddeld verbruik en bandenspanning).

[ Voor 35% gewijzigd door NimmaRoc op 05-12-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
NimmaRoc schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:33:
[...]
volgens mij kun je alle waarden die daar op dat moment worden getoond op deze manier resetten (in elk geval gemiddeld verbruik en bandenspanning).
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij het ‘resetten van de bandenspanning’? Zijn de getoonde waarden daarvan dan niet altijd de actuele waarden?

Bij de simpelere varianten van dit soort systemen snap ik het, die meten enkel de afwijkingen in omwentelingen van de wielen tov de ingestelde referentiewaarde. Maar dit systeem meet toch de daadwerkelijke spanningen? Of werkt dat toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
deMercer schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:08:
[...]

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij het ‘resetten van de bandenspanning’? Zijn de getoonde waarden daarvan dan niet altijd de actuele waarden?

Bij de simpelere varianten van dit soort systemen snap ik het, die meten enkel de afwijkingen in omwentelingen van de wielen tov de ingestelde referentiewaarde. Maar dit systeem meet toch de daadwerkelijke spanningen? Of werkt dat toch anders?
klopt maar heeft af en toe calibratie nodig blijkbaar. Ik snap eigenlijk ook niet hoe het werkt want je kunt niet zelf de waarden instellen. Onlangs heb ik wel de calibratie gedaan, bij de bandenwissel was er door Profile niet voldoende ingepompt.
Ik denk dat het vooral is om kleine onderlinge verschillen te vereffenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
Denk dat het resetten van de bandenspanning eigenlijk inhoudt dat gewoon een nieuwe meting wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
nee die metingen zijn continue want je ziet je bandenspanningen varieren tijdens een rit (daarom wil ik hem ook niet permanent op het scherm hebben want mijn OCD trekt het slecht als linksachter op 2.6 zit en rechtsachter op 2.7, terwijl dat een kilometertje verder weer andersom kan zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvrnd
In het kader van zuinig rijden. Het nadeel van de Eco stand vind ik dat je de cruisecontrol niet harder kan zetten dan de maximum snelheid van de borden detectie. Omdat ik deze meestal 5km/u harder moet ik in de Comfort modus rijden. Weet iemand of je dit uit kan zetten, of aan kan passen in de Persoonlijke modus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wees
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-08-2024
Ben nieuw op dit forum. Heb mijn Megane Etech Techno sinds medio juli. Was eerder dan de demo van de dealer. Inmiddels ruim 11.000km mee gereden. Veel lange ritten, in NL steeds ca 150km en naar Frankrijk steeds ca 600km. In Frankrijk meest korte ritten. Mijn verbruikcijfers zijn ongeveer als volgt bij temperaturen tot ca 8gr. Bij 100km/u ca 18kwh/100km, bij 120km ca 20kwh, bij 130km in Frankrijk ca 22kwh. Hangt ook nogal af van wind mee of tegen. Met benzine gooi je dan gewoon de tank wat vaker vol. Met electrisch veel meer op verbruik gefocustom dat t laden zoveel tijd kost. Maar gewoon tempo rijden blijft voor de totale rijtijd op de 600km het gunstigst. In Frankrijk 200km aan ca 10km korte ritten bij ca 2gr. Verbruik voor vorr verwarmen etc ca 4,5kwh/100km, dus aanzienlijk. Op de ritten van 600km, bij 8gr was dat ca 0,5kwh, dus verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bushie schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:54:
[...]

Die 260 km actieradius daar kom ik ook zo'n beetje op, ik vind dat wel een beetje teleurstellend als je dan de auto adverteert met 470km WLTP. In Duitsland ook nog redelijk netjes gereden ~114kmh, als ik dan Enschede<>Essen retour ternauwernood kan redden heb ik nog wel mijn twijfels over de accu als deze wat ouder gaat worden. Als je zo'n autobeurs in Essen bezoekt dan is het vinden van een parkeerplek al een flink karwei, laat staan dat je een vrije laadpaal aantreft..
Je zit nu ook wel in de ongunstige periode voor een EV. Straks in de zomer heb je een mooi bereik. In mijn Ioniq ga ik ook van ca 120Wh/km in de zomer naar 150Wh/km in de winter. Dat is ca 25-30% meer verbuik. In de zomer zul je dus ca 325 Km kunnen rijden. En als ik jou zo lees zijn dat voornamelijk snelweg kilometers. Dat is niet slecht voor een 60kWh accu. De WLTP is het verbruik gecombineerd, dus ook een hoop kilometers door de stad.

Wil je wat bereik hebben in een EV moet je rond de 100 Km/h op de snelweg rijden, geen 120. Qua eco stand, ik ken de Megane niet, maar bij vrijwel geen enkele EV heeft de eco stand significante imapct, dus vlgens mij maakt het niet uit of je eco of comfort rijdt. Als eco features niet ondersteund die jij wenst, dan gebruik je die niet. Ik rij in mijn Ioniq altijd in sport stand. ik heb wel eens eco gebruikt, maar ik merkte niet echt verschil in verbruik. Wel mis ik dan de digitale snelheidsmeter in het dash en het gaspedaal reageert veel minder direct.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BVice schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:55:
nee die metingen zijn continue want je ziet je bandenspanningen varieren tijdens een rit
Ja, daarom snap ik de noodzaak voor resetten ook niet. Laatst de banden weer iets opgepompt, geen reset gedaan, en de verhoging van de spanning was gewoon terug te zien in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
deMercer schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:54:
[...]

Ja, daarom snap ik de noodzaak voor resetten ook niet. Laatst de banden weer iets opgepompt, geen reset gedaan, en de verhoging van de spanning was gewoon terug te zien in het scherm.
Bij mijn Tesla doet mijn garage dat alleen als je de banden wisselt, dus steeds bij de winter/zomerbanden wissel. Verder zou ik ook niet weten waarom je het zou moeten doen, en zelfs dan…

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Himalaya schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:08:
[...]

Bij mijn Tesla doet mijn garage dat alleen als je de banden wisselt, dus steeds bij de winter/zomerbanden wissel. Verder zou ik ook niet weten waarom je het zou moeten doen, en zelfs dan…
Als je de complete wielen (dus banden plus velgen) wisselt, kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Dan zullen de sensoren vermoedelijk ook andere zijn.

Toch maar eens in de elektroniche handleiding van de Megane gedoken:
Reset van de referentiewaarde voor bandenspanning

Deze gebeurt:
- wanneer de referentiespanning in de banden moet worden gewijzigd om aangepast te zijn aan de gebruiksomstandigheden (onbelast, belast, rijden op de autosnelweg...);
- na het wisselen van de wielen (dit wordt echter afgeraden);
- na het verwisselen van een wiel.
Dit maakt het er (in ieder geval voor mij) niet duidelijker op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
Bushie schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:35:
vanmorgen wederom een onderbreking van het laadproces.
iemand dit ook al eens gehad?
Auto start normaal met laden, maar laden stop ook door onbekende reden.
Als ik dan bij de auto poolshoogte ga nemen lijkt alles normaal, lampje in de paal blijft blauw (Shell recharge paal) en dashboard van de auto geeft ook aan dat er wordt geladen.
Kabel opnieuw inpluggen en opladen opnieuw starten verhelpt het euvel, maar als ik niet op de app had gekeken had ik om 17:00 uur met een 16% accu gezeten.
[Afbeelding]
Hing er nog een andere auto aan de paal? Volgens mij zit daar een soort loadbalancer in, die voorkomt dat de paal kortstondig teveel vraagt. Heb het zelf ook wel eens meegemaakt dat het laadproces even onderbroken werd, toen een tweede auto op dezelfde paal werd aangesloten.

Wat betreft verbruik; vandaag heeft mijn vrouw met 4 graden buiten 140 km afgelegd op de snelweg. Deze rit was dus met maar één persoon (ipv met 4, zoals gisteren) en (dus) ook met maar éénmaal de stoelverwarming aan. Dit heeft de batterij slechts 43% gekost. Dat komt neer op een range van 326km, wat ik met deze temperaturen zeer acceptabel vind. Vermoed dat de stoelverwarming een aardig aandeel in het verbruik heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door NimmaRoc op 05-12-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Bushie schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:50:
[...]
ja hing ook tweede auto aan, maar vanaf 7:30 (16%) tot 12:00 aan de laadpaal gehangen, totdat ik in de app zag dat om 12:00 de accu nog steeds op 16% hing.
Thuis laad ik de auto op met alleen overtollige energie van de zonnepanelen. Dat betekent dus dat het opladen een aantal keren per dag onderbroken kan worden. En soms start het opladen na een onderbreking niet op, heel vaak ook wel. Als het fout gaaat, knippert dan het lichtje in de laadpoort van de auto oranje, terwijl de lader aangeeft dat de auto het opladen heeft gestopt. Naar mijn idee een geval van miscommunicatie tussen auto en lader.

Wellicht was dit bij jou ook het geval? Heb je toevallig gezien wat het lichtje in de laadpoort aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 90% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickN68
NimmaRoc schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:19:
[...]

Wat betreft verbruik; vandaag heeft mijn vrouw met 4 graden buiten 140 km afgelegd op de snelweg. Deze rit was dus met maar één persoon (ipv met 4, zoals gisteren) en (dus) ook met maar éénmaal de stoelverwarming aan. Dit heeft de batterij slechts 43% gekost. Dat komt neer op een range van 326km, wat ik met deze temperaturen zeer acceptabel vind. Vermoed dat de stoelverwarming een aardig aandeel in het verbruik heft.
Langere afstanden zijn per saldo efficienter, verwarming etc maar 1 keer "opstarten".
Ik heb dezelfde goede ervaring met de range met langere afstanden en vind het dan ook nog meevallen. Heb de auto pas sinds 9 November met 1650 km, dus heb alleen koudere temperature meegemaakt.
Ik volg ook andere electrische auto forums, er wordt momenteel veel geklaagd over beperkte ranges met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 119% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
Waze is te installeren in de Megane:
https://www.engadget.com/...navigation-094429189.html

[ Voor 7% gewijzigd door Schmoove op 06-12-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 15:26

Louw Post

Cerenas

Ik vind Waze wel een erg fijne navigatie app, maar zover ik weet hebben ze nog steeds geen support voor elektrische auto's toch? (Als in navigeren met of naar laadpunten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
Heb de waze app juist geinstalleerd, ging vlot. Morgen eens goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Het valt mij op dat de labels in Google Maps in de Megane niet helemaal lekker werken.
Als ik een locatie (op mijn laptop) zowel als favoriet markeer als een label geef, dan komt deze in de auto wel voor in de lijst "Favorieten" maar niet in de lijst "Gelabeld". Heb ik deze locatie als bestemming geselecteerd, dan verschijnt deze later wel met het ingevoerde label (en het label-icoon) in de lijst met recente bestemmingen.
Het systeem kent de ingevoerde labels dus wel, maar lijkt de locaties enkel alleen niet te tonen in de lijst "Gelabeld".

Iemand een tip om dit werkend te krijgen? Werken met labels vind ik vele malen fijner werken dan "Favorieten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-06 07:12
Het is inmiddels een grote frustratie met de My Renault app. Probeer van alles, contact met Renault NL en de dealer, wordt van kastje naar de muur gestuurd. Maar weer even zelf geprobeerd met reset R link naar fabrieksinstellingen, de App voor de zoveelste keer opnieuw geïnstalleerd op de iPhone XR en de IPad Pro, maar nog steeds de melding: Er zijn technische problemen…..
Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
IJzebrand schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:43:
Het is inmiddels een grote frustratie met de My Renault app. Probeer van alles, contact met Renault NL en de dealer, wordt van kastje naar de muur gestuurd. Maar weer even zelf geprobeerd met reset R link naar fabrieksinstellingen, de App voor de zoveelste keer opnieuw geïnstalleerd op de iPhone XR en de IPad Pro, maar nog steeds de melding: Er zijn technische problemen…..
Iemand nog een tip?
En als je kijkt op https://myr.renault.nl/ Onder mijn auto’s, daar even verwijderen en opnieuw toevoegen?

De auto(‘s) die daar staan komen ook naar voren in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
Iemand nog een tip?
Ik heb dit ook verscheidene keren gehad. Heel irritant. Gelukkig maar slechts tijdelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door NimmaRoc op 09-12-2022 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efolkert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Vandaag wilde ik laden maar wilde de laadklep niet openen. Gelukkig nog genoeg actieradius om naar de dichtbij zijnde Renault garage te rijden. Hier bleek dat de ver(ont)grendel motor stuk was (al bij 1.000 km op de teller). Ze hebben de motor bedrading er tijdelijk afgehaald en een nieuwe besteld. De laadklep is wel handmatig met enige moeite weer te openen en sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 88% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 15:40
Er is toch een terugroepactie voor de laadklep? Meen dat ik dat hier in het topic langs heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:49
Leuk draadje tot zover

Eerder deze week de Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Techno besteld via zakelijke lease met de volgende opties:

Harman Kardon Premium Sound
Pack Augmented Vision
Warmtepomp

Nu geduld tot zomer 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:49
juhet schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:55:
Vandaag een evolution ER besteld. Verwachte leverdatum 15-8-2023. Tot die tijd lees ik hier lekker mee :)
15-8-2023 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-08-2023
Iemand nog een tip?
Ik heb het zelfde probleem, dit is begonnen in augustus. In juli werkte alles nog. Zowel Renault services en dealer hebben aangegeven dat er eind december een update komt. Gisteren nog een poging gewaagt alles in de auto te synchroniseren maar idd nog steeds technische problemen melding op de telefoon. Als ik tegenwoordig ga opladen kijk ik op mijn dashboard hoeveel tijd dit gaat duren en zet mijn wekker op de telefoon aan. Tja beetje omslachtig en frustrerend z'n dure auto waarbij op het oog simpel appje niet kan communiceren met je Renault Megane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-06 09:43
Je zou eens kunnen proberen of je wel connectie met de mobilize app kunt verbinden.

Gebruik je voor de my Renault website en de app hetzelfde e-mailadres ?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
Iemand nog een tip?
Ik heb dit ook een paar keer gehad. Toen een aantal keer auto in app verwijderd en met VIN weer toegevoegd. Dan kwam uiteindelijk de auto er weer 'goed' in te staan, maar kreeg ik vervolgens bij het connecten eerst de melding 'er zijn technische problemen, probeer het later opnieuw' onderin het scherm. Uiteindelijk deed hij het dan na een aantal dagen weer, toevallig telkens als ik hem aan de publieke lader had. Dan kreeg ik popup op telefoon 'lading gestart' en kon ik in de app weer alle gegevens zien.

Heb je al geprobeerd de auto uit de app te verwijderen en deze opnieuw met VIN toe te voegen?

[ Voor 5% gewijzigd door NimmaRoc op 09-12-2022 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
waar ik tegenaanloop tegenwoordig:

ik laadt via Mobilize Smart Charging, ben benieuwd of daar een een beetje mee te verdienen is. Als je dat combineert met Voorverwarmen via de laadplanner lijkt het alsof de stroom niet meer uit de laadpaal komt, maar uit de batterij. Dus ik vertrek dan standaard met 99% SOC.

Ik laadt op een Alfen ICU EVE single pro. Als ik voorverwarmen gebruik zonder Mobilize Smart Charging is de batterij wel altijd 100% vol als ik vertrek.

Het is geen ramp, eerder iets wat bij Mobilize opgepakt moet worden denk ik. Kan ook bewust zijn omdat zij anders niet meer kunnen vertrouwen op de aangegeven vertrektijd (zij sturen het laden dat hij op de vertrektijd vol zit, alleen als er ineens weer vermogen wordt gevraagd nadat de batterij al vol zat klopt hun profiel niet meer denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark-knight
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 13:24
Zojuist komen er 2 updates binnen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mooPIxjfov3qF-ajOpdhD3-_PX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6Ig6vVPTKgpthXtMUvzvXe7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrvbz1pui97o2acpoJglZpoZCCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LdmpF81xmbFdGEU3JiVZkx8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 18-06 11:52

ThsAdrns

Be the change!

BVice schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:54:
waar ik tegenaanloop tegenwoordig:

ik laadt via Mobilize Smart Charging, ben benieuwd of daar een een beetje mee te verdienen is. Als je dat combineert met Voorverwarmen via de laadplanner lijkt het alsof de stroom niet meer uit de laadpaal komt, maar uit de batterij. Dus ik vertrek dan standaard met 99% SOC.

Ik laadt op een Alfen ICU EVE single pro. Als ik voorverwarmen gebruik zonder Mobilize Smart Charging is de batterij wel altijd 100% vol als ik vertrek.

Het is geen ramp, eerder iets wat bij Mobilize opgepakt moet worden denk ik. Kan ook bewust zijn omdat zij anders niet meer kunnen vertrouwen op de aangegeven vertrektijd (zij sturen het laden dat hij op de vertrektijd vol zit, alleen als er ineens weer vermogen wordt gevraagd nadat de batterij al vol zat klopt hun profiel niet meer denk ik)
Ik verwacht dat dit ermee te maken heeft dat de Mégane de laadsessie niet weer oppakt als deze (te lang) onderbroken is geweest, ook al is de auto nog verbonden. Ik hoor dit ook terug van mensen die (o.a. met Zappi) weersafhankelijk willen laden. Zodra de Zappi het laden heeft onderbroken wegens te weinig PV surplus, en later weer wil voortzetten, pikt de Mégane het laden niet weer op.

Het voorverwarmen van de auto met netstroom als de auto nog verbonden is, is in feite hetzelfde.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
ik denk dat het wat anders is. Want:
een dergelijke time out zit in minuten, niet in uren. En als hij al in uren zou zitten, dan zou juist bij Mobilize smart charging de auto nog wakker moeten zijn omdat hij A. communiceert met Mobilize en B. de laadmomenten dan vaak in de vroege ochtend zitten (dus er zit minder tijd tussen laden en verwarmen).
Bovendien zit het 'wake up' signaal in de laadpaal, en dat signaaltje is altijd beschikbaar, onafhankelijk of je Mobilize gebruikt.
Als ik de 'domme' planner gebruik is het laadmoment meestal tussen 23:00 en 01:00 en staat hij vervolgens van 01:00 tot 07:00 in de 'wacht' stand maar pakt hij met het voorverwarmen het laden weer op.

Het probleem bij Zappi zit hem vermoedelijk in het ontbreken van dat wake-up signaal, wellicht hebben ze dat niet geïmplementeerd, of zit er iets in de Renault dat hij niet wil starten bij te laag vermogen van de Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzebrand
@NimmaRoc
Heb alles al gedaan wat je voorstelt. Heb nu de auto aan een publieke lader staan. By the way, nu 4 keer goedkoper dan mijn eigen laadpaal! Dat is wat dynamische tarieven doen.
Ga het straks opnieuw proberen.

NB iemand een tip hoe je het bericht waarop je antwoordt meegenomen wordt in de reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
@Etech ik check het nu ook vanuit de auto en zet de wekker. Maar kan je zonder app de airconditioning vanuit R link activeren, zodat ik in de ochtend niet hoef te krabben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
IJzebrand schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:40:
@Etech ik check het nu ook vanuit de auto en zet de wekker. Maar kan je zonder app de airconditioning vanuit R link activeren, zodat ik in de ochtend niet hoef te krabben?
je kunt gewoon een planner in de auto instellen waar hij op bepaalde tijde voorverwarmt. Ik doe dit nooit via de app Ik gebruik de app uberhaupt amper, waarom is dit zo'n gemis en waarom moet je een wekker zetten als het laden klaar is? Is dat om de auto weg te halen bij een laadpaal zodat de volgende kan oid? Zo nauw komt dat allemaal toch niet...

(los van het feit dat een functie die bij de auto hoort gewoon moet werken, maar het is niet echt een essentieel onderdeel toch)

[ Voor 18% gewijzigd door BVice op 09-12-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
ThsAdrns schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:37:

Ik verwacht dat dit ermee te maken heeft dat de Mégane de laadsessie niet weer oppakt als deze (te lang) onderbroken is geweest, ook al is de auto nog verbonden. Ik hoor dit ook terug van mensen die (o.a. met Zappi) weersafhankelijk willen laden. Zodra de Zappi het laden heeft onderbroken wegens te weinig PV surplus, en later weer wil voortzetten, pikt de Mégane het laden niet weer op.
BVice schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:05:
Het probleem bij Zappi zit hem vermoedelijk in het ontbreken van dat wake-up signaal, wellicht hebben ze dat niet geïmplementeerd, of zit er iets in de Renault dat hij niet wil starten bij te laag vermogen van de Zappi.
Ik laad thuis normaal gesproken ook met PV surplus via een Fronius Wattpilot. Normaal gesproken pakt de Megane de laadsessie weer op na een tijdelijk tekort aan PV surplus. Soms echter niet, ik heb nog niet kunnen vastpinnen wat de exacte conditie(s) wanneer de laadsessie niet hervat. Wat helpt als de sessie stagneert, is met de sleutel naar de auto lopen zodat deze ontgrendelt en dan weer weg lopen. Het is dus niet nodig om de laadkabel te ontkoppelen en weer te verbinden.
En het gaat gelukkig altijd goed na een nacht: de sessie gaat de volgende ochtend altijd weer verder.

De Wattpilot start het laden pas bij een minimaal PV surplus van 1,4 kW, zij zeggen dat een EV dat minimaal nodig heeft bij het laden. En sommige EV's schijnen een nog hoger minimaal laadvermogen te vereisen. De minimale stroom die ik bij de Wattpilot kan instellen is 6A (= 1,4 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
IJzebrand schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:35:
@NimmaRoc
NB iemand een tip hoe je het bericht waarop je antwoordt meegenomen wordt in de reactie?
Klikken op de link "Quote" van het bericht dat je wilt opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 18-06 11:52

ThsAdrns

Be the change!

deMercer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:55:
[...]
De Wattpilot start het laden pas bij een minimaal PV surplus van 1,4 kW, zij zeggen dat een EV dat minimaal nodig heeft bij het laden. En sommige EV's schijnen een nog hoger minimaal laadvermogen te vereisen. De minimale stroom die ik bij de Wattpilot kan instellen is 6A (= 1,4 kW).
Die 6A (= 1,4 kW) liggen in elk geval vast in de standaard voor EV laden. Inderdaad accepteren sommige EV's een lagere of juist hogere minimale laadstroom.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04:47
Je wltp weleens gecheckt op ovi.rdw.nl? Met 20 inch heb je lagere range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTjaKQydLAXnRxqBgCggyoWutQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWgA8AIMFZnqdsUxLQ5ULzkq.jpg?f=fotoalbum_large

Zit nu nog in Frankrijk. Ook 20inch. Rijden vandaag 600km retour NL. Bij mij is de beginstand nog iets minder. Oorzaak nu vooral kou, sneeuw, 300km korte ritten en dus eel energie naar verwarmen, ca 5kw/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wees
Laatste weken trouwens slechte connectie met MyRenault. Vrijdag vervolgens compleet offline. Zelfs geen verbinding meer met google, assistent en kaarten. Gisteren gelukkig met hulp van NL dealer en zijn instructie per mail kunnen herstellen. Nu zien of dat blijvend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-06 06:13

JanAd

Wind’s howling

@saqib.c13 wat hou jij met de EV40 nu nog over qua range?

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Bushie schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:29:
429km, vind ik 295 nog wel tegenvallen (-30%)
Toch bijzonder die geregistreerde gegevens. Renault communiceert voor de 20" Meganes een WLTP bereik van 450 km, maar er staat 429 km geregistreerd. Als ik het geregistreerde WLTP verbruik combineer met het WLTP bereik, dan kom ik uit op een batterij van 69,9 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
BVice schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:07:
[...]

je kunt gewoon een planner in de auto instellen waar hij op bepaalde tijde voorverwarmt. Ik doe dit nooit via de app Ik gebruik de app uberhaupt amper, waarom is dit zo'n gemis en waarom moet je een wekker zetten als het laden klaar is? Is dat om de auto weg te halen bij een laadpaal zodat de volgende kan oid? Zo nauw komt dat allemaal toch niet...

(los van het feit dat een functie die bij de auto hoort gewoon moet werken, maar het is niet echt een essentieel onderdeel toch)
Ik vind het prettig om vlak voor vertrek even de auto op te warmen. Ben gepensioneerd en heb geen vaste vertrektijden meer. Dan is de app een uitkomst. En zeker met de vorst van de afgelopen nachten…..
Verder wil ik inderdaad niet langer dan strikt nodig bij een laadpaal staan.
Morgen langs bij de dealer, kijken of die eruit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
Bij mijn laatste 100% laadsessie 297 km range voorzien. Dan mag je blij zijn als je 200 a 220 km kan rijden. Dit valt ons echt tegen. Hoe goed en prettig de wagen ook rijd, de range in de winter is een serieuze tegenvaller. Wij hebben al beslist dat deze wagen snel aan vervanging zal toe zijn. Hoe enthousiasme kan omslaan in telleurstelling.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzebrand
deMercer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:58:
[...]

Klikken op de link "Quote" van het bericht dat je wilt opnemen.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Bushie op 12-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
Vanochtend bij de dealer geweest. Blijkt dat er in december een update van de My Renault app aan komt waarmee de problemen zouden moeten zijn opgelost.
Afwachten dus. Toch verbaast het me dat deze informatie niet actief door Renault Nederland wordt gecommuniceerd. Volgens de dealer hebben talloze Megane Electric eigenaren hiermee te maken. En dat zijn er veel meer dan de enkelen op dit forum. Anyway, er wordt aan gewerkt…..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Bushie Wat is het nut van dit telkens te melden? Elke EV rijder weet dat je in de winter 30% minder bereik hebt. Als je dit niet wilt, zet je de airco/verwarming maar uit. Verwarming in een EV kost energie, in tegenstelling tot een benzine auto, waar de warmte een restproduct is. Bovendien, als je veel snelweg kilometers maakt is het verbruik hoger en daarmee het bereik kleiner. Maar ook dat weet elke EV rijder. En kom niet af met 'jamaar Renault adverteert met 440 km bereik". Een benzine auto haalt ook zijn opgegeven vebruik niet, zelfs niet bij de meest zuinige rijder. Maar met een EV kun je dat bereik wel halen als je zuinig rijdt en max 100 km/h op de snelweg rijdt.

Daarom zijn de filmpjes van TeslaBjorn op youtube zo waardevol. Hij meet het bereik bij 90 km/h en 120 km/h en bovendien slechts 70% daarvan omdat je op lange trips nooit naar 100% laadt. Dan kun je inschatten om de hoeveel uur je moet stoppen om te laden. Met de megane e-tech was dat 240 en 180 Km resp.

Probeer eens je verwarming een paar graden lager te zetten en ter compensatie de stoelverwarming aan. Elke EV zou stoelverwarming moeten hebben IMHO.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
je moet onderscheid maken in je ritten. Korte ritten: veel hoger verbruik = minder bereik. Langere ritten: slechts 1x verwarmen en daarna bijna hetzelfde verbruik als 's zomers.

Ik kijk niet meer naar het geschatte verbruik, want die baseert het op je laatste paar korte ritjes. Het lukt me bij deze temperaturen nog steeds om 320km te halen. Het verbruik op een lange rit zit nu rond de 15, van de zomer lag het rond de 14. Maar m'n all-time gemiddelde gaat inderdaad naar de 18, vanwege de korte ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
zonoskar schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:19:
@Bushie Wat is het nut van dit telkens te melden? Elke EV rijder weet dat je in de winter 30% minder bereik hebt. Als je dit niet wilt, zet je de airco/verwarming maar uit. Verwarming in een EV kost energie, in tegenstelling tot een benzine auto, waar de warmte een restproduct is. Bovendien, als je veel snelweg kilometers maakt is het verbruik hoger en daarmee het bereik kleiner. Maar ook dat weet elke EV rijder. En kom niet af met 'jamaar Renault adverteert met 440 km bereik". Een benzine auto haalt ook zijn opgegeven vebruik niet, zelfs niet bij de meest zuinige rijder. Maar met een EV kun je dat bereik wel halen als je zuinig rijdt en max 100 km/h op de snelweg rijdt.

Daarom zijn de filmpjes van TeslaBjorn op youtube zo waardevol. Hij meet het bereik bij 90 km/h en 120 km/h en bovendien slechts 70% daarvan omdat je op lange trips nooit naar 100% laadt. Dan kun je inschatten om de hoeveel uur je moet stoppen om te laden. Met de megane e-tech was dat 240 en 180 Km resp.

Probeer eens je verwarming een paar graden lager te zetten en ter compensatie de stoelverwarming aan. Elke EV zou stoelverwarming moeten hebben IMHO.
Niet akkoord met deze stelling. Ik rijd zelf al in mijn 2de i-pace en dat range verschil tussen winter en zomer is hierbij zeker niet zo groot als bij mijn vrouw hare megane. Ik doe in de zomer spelend 400 km en in de winter 350 en dit zonder warmtepomp. Met de megane haalden we ook 400 en zelfs 440 km in de zomer en nu in de winter (zelfde trajecten) halen we met moeite de 200km !!!!. U vind dit misschien normaal maar voor mij is het dat zeker niet. Als ik dit vooraf had geweten had ik zeker niet voor de megane gegaan. Hoe blij wij waren met de aankoop hoe teleurgesteld we nu zijn met de range ondanks het rijplezier en de vlotte manier van rijden. Dit is naar mijn mening een zwakke en onbetrouwbare batterij die in de megane zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Lucantiek schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:08:
Met de megane haalden we ook 400 en zelfs 440 km in de zomer en nu in de winter (zelfde trajecten) halen we met moeite de 200km !!!!.
haal je echt maar 200km of ga je af op wat de app je vertelt?
We hebben exact dezelfde wagen maar ik heb vorige week nog een rit van 320km gedaan op 1 batterijlading. Verdeeld over 3 ritten zonder tussentijds laden. En ik was nog niet helemaal leeg, en heb geen ECO gebruikt, gewoon verwarming etc. aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
De app en auto geeft na 100% laden een range (laatste laadbeurt) van 286 km aan. We halen nauwelijks de 200 km. Dat is de realiteit hier.
Als ik een rit van 40km doe ben ik gegarandeerd 60km range kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
Lucantiek schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:33:
De app en auto geeft na 100% laden een range (laatste laadbeurt) van 286 km aan. We halen nauwelijks de 200 km. Dat is de realiteit hier.
Als ik een rit van 40km doe ben ik gegarandeerd 60km range kwijt.
dat klopt, maar dit heeft meer met het voorspel-algoritme van Renault te maken. Ga vooral niet af op de app of de verwachte range. Die corrigeert wel weer tijdens je rit.
Met een rit van 40km ben je misschien 60km kwijt, maar dit stabiliseert zich vanzelf. Met een rit van 120 km ben je dan maar 100km kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:19:
Elke EV rijder weet dat je in de winter 30% minder bereik hebt. ... Bovendien, als je veel snelweg kilometers maakt is het verbruik hoger en daarmee het bereik kleiner.
Elke ervaren EV rijder, er zijn genoeg "beginnende" EV rijders die dat nog moeten ondervinden.
Verwarming in een EV kost energie, in tegenstelling tot een benzine auto, waar de warmte een restproduct is.
Ik kan me nog herinneren dat toen de diesels zo "superefficiënt" werden (de common rail en aanverwanten), die niet meer genoeg restwarmte produceerden voor de verwarming. Die kregen toen ook aanvullende verwarming, met extra verhoging van het verbruik tot gevolg tov een reguliere brandstofmotor.
Daarom zijn de filmpjes van TeslaBjorn op youtube zo waardevol. Hij meet het bereik bij 90 km/h en 120 km/h ...
Eens ja. Wat een enorm verschil in bereik tussen een rit met 90 km/u of 120 km/u. Bij een brandstofmotor heb je ook verschil, alleen is dat minder groot omdat die (vergeleken met een elektromotor) zo inefficiënt is.

Een EV maakt de gevolgen van kou (dus verwarming) en snelheid op het bereik veel zichtbaarder vanwege de efficiëntie van een elektromotor tov een brandstofmotor. Ik kan me wel goed voorstellen dat dat aanvankelijk schrikken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Lucantiek schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:08:
Ik rijd zelf al in mijn 2de i-pace en dat range verschil tussen winter en zomer is hierbij zeker niet zo groot als bij mijn vrouw hare megane.
Is het gebruik van jullie beide EV's ook hetzelfde? Daarmee bedoel ik of je met beide auto's een vergelijkbare mix aan lange/korte ritten, stads/buitenweg/snelweg ritten en binnen of de buiten de spits maakt? Of zit daar een groot verschil tussen? Dat zou (een deel) kunnen het verschil in zomer/winter bereik/verbruik van beide EV's kunnen verklaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wees
Voor wie het interesseert, een kort verslag van onze rit vanuit Frankrijk naar Nederland.

Afstand gereden: 578km
Temperatuur: 0 to 3 graden, begonnen in de sneeuw
Totale tijd onderweg: 8 uur
Snelheid: Frankrijk 130km/u, Belgie 125, NL 105

Gestart met batterij 100%
Bij thuiskomst batterij 19%

Verreden 'thuislading: 81%, ofwel 48,6kW
Onderweg laden: 3x, totale laadtijd 1,5 uur, totaal geladen 94,2kW
Totaal verbruik voor 578km dus: 142,8kW

Verbruik totaal (dus incl klimaat etc) per 100km: 24,7kW
Verbruik klimaat etc per 100km (volgens voertuig-scherm): 1,1kW
Ofwel verbruik voor enkel t rijden per 100km: 23,6kW

Wat betreft de geraamde actieradius:
- app is weinig betrouwbaar
- google maps is in het algemeen betrouwbaar, een enkele keer een ongunstige afwijking van 5 à 10% op ca 150km afstand (mogelijk door tegenwind oid)

Inmiddels bijna 12000 km gereden met mn Megane. Komende week met n aanhanger (ca 600 kg) nog een retourtje Frankrijk. Zeer benieuwd wat de verbruikscijfers dan worden.

Blijft wel verrassend hoe gefocust je met electrisch rijden bent op t verbruik en de actieradius. Logisch natuurlijk, want laden is in niks hetzelfde als je tank effe volgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Wees schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:13:
Afstand gereden: 578km
Verreden 'thuislading: 81%, ofwel 48,6kW
Onderweg laden: 3x, totale laadtijd 1,5 uur, totaal geladen 94,2kW
Totaal verbruik voor 578km dus: 142,8kW

Verbruik totaal (dus incl klimaat etc) per 100km: 24,7kW
Verbruik klimaat etc per 100km (volgens voertuig-scherm): 1,1kW
Ofwel verbruik voor enkel t rijden per 100km: 23,6kW
Heb je dit verbruik afgelezen uit de auto, of berekend adhv afstand en ladingen? Ik vermoed dat je het berekend hebt.

Ik vraag dit ivm de nettocapaciteit van de Megane. Ik weet niet meer waar (Teslabjörn?) maar ik heb ergens gelezen/gehoord dat de 60 kWh batterij van de Megane een netto capaciteit zou hebben van 54,5 kWh. Maar ook dat dat slechts een vermoeden was. Ik ben nog steeds benieuwd naar de netto capaciteit, en als jij het verbruik had afgelezen, dan hadden we de netto capaciteit kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wees
deMercer schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:53:
[...]

Heb je dit verbruik afgelezen uit de auto, of berekend adhv afstand en ladingen? Ik vermoed dat je het berekend hebt.

Ik vraag dit ivm de nettocapaciteit van de Megane. Ik weet niet meer waar (Teslabjörn?) maar ik heb ergens gelezen/gehoord dat de 60 kWh batterij van de Megane een netto capaciteit zou hebben van 54,5 kWh. Maar ook dat dat slechts een vermoeden was. Ik ben nog steeds benieuwd naar de netto capaciteit, en als jij het verbruik had afgelezen, dan hadden we de netto capaciteit kunnen berekenen.
Ik heb het verbruik berekend aan de hand van de begin en eind percentages die ik bij het laden van app cq dashboard heb afgelezen. Dus 'afgelezen' zoals jij t noemt? Als ik de facturen erbij neem, lijkt t totaal onderweg laden iets meer te zijn. Onerweg 99,5 ipv 94,2.

Ik zal er ook nog s over doordenken. Zou vreemd zijn wanneer de capaciteit lager is dan de opgave van Renault.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik rij op dit moment een Tesla maar ben al vast naar een volgende auto aan het kijken en de Megane E-tech staat wel hoog op het lijstje dus volg dit topic met interesse.

Bij mijn Tesla heb ik statistieken over ca 40.000km waarin de efficiëntie in relatie tot de buitentemperatuur zichtbaar is. Dan zie je dat temperatuur behoorlijk van invloed is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzeohKECS8CXu7Ex_nbPRSj1Mi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2V8NAx4Xe6HaY8zOWes5uqq.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik wel zeggen dat je bij de Tesla kunt kiezen om de batterij in kilometers of in procenten te zien en dat ik al na een week naar procenten ben gegaan omdat ik helemaal zenuwachtig werd van de kilometers en het verschil tussen echte en virtuele. Procenten is dan toch meer te vergelijken met het ouderwetse benzinemetertje. Maar ik ben benieuwd hoe jullie de winter doorkomen, bepaald straks toch mede de opvolger.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Himalaya schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:18:
Bij mijn Tesla heb ik statistieken over ca 40.000km waarin de efficiëntie in relatie tot de buitentemperatuur zichtbaar is. Dan zie je dat temperatuur behoorlijk van invloed is:
Interessant, en inderdaad goed te zien dat de temperatuur een flinke invloed heeft.
Moet ik wel zeggen dat je bij de Tesla kunt kiezen om de batterij in kilometers of in procenten te zien en dat ik al na een week naar procenten ben gegaan omdat ik helemaal zenuwachtig werd van de kilometers en het verschil tussen echte en virtuele. Procenten is dan toch meer te vergelijken met het ouderwetse benzinemetertje.
De Megane geeft ze beide gelijktijdig weer, je hoeft dus niet te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Wees schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:10:
Ik heb het verbruik berekend aan de hand van de begin en eind percentages die ik bij het laden van app cq dashboard heb afgelezen. Dus 'afgelezen' zoals jij t noemt?
Wat ik bedoel met afgelezen is het verbruik zoals de boordcomputer dat aangeeft. Wat je nu hebt gedaan met de "thuislading" is wat ik berekenen noem. Aan de hand van de afgelezen percentages heb je de hoeveelheid verbruikte stroom van de "thuislading" berekend, niet afgelezen. Je bent daarbij - heel begrijpelijk - uitgegaan van de opgegeven capaciteit van de batterij.
Ik zal er ook nog s over doordenken. Zou vreemd zijn wanneer de capaciteit lager is dan de opgave van Renault.
Alle - tenminste voor zover ik weet - EV's maken een onderscheid tussen een bruto en een netto capaciteit van de batterij. Bruto is de echte capaciteit van de batterij, netto de capaciteit die je daadwerkelijk kunt gebruiken. Dit om volledig volladen en ontladen te voorkomen, om zodoende extreme slijtage van de batterij te beperken.

Nus is de vraag of de door Renault opgegeven capaciteit van de batterij (60 kWh) de bruto of de netto capaciteit is. Ik meen ergens gelezen/gehoord te hebben dat die 60 kWh de bruto capaciteit is, en dat de netto capaciteit 54,5 kWh is. Maar ik zou dat graag bevestigd of ontkend zien.

Als die getallen kloppen, dan is af fabriek de batterij met 100% niet met 60 kWh geladen maar met 'slechts' (60 - 54,5) / 2 + 54,5 = 57,25 kWh. En bij 0% is de batterij niet compleet leeg, maar bevat nog (60 - 54,5) / 2 = 2,75 kWh.
Pagina: 1 ... 20 ... 95 Laatste