deMercer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:56:
[...]
Met Android Auto kun je via het grote scherm van Renault je Android telefoon bedienen (net zoals je met Apple Carplay je iPhone kunt bedienen). Dit doe je door je telefoon te koppelen aan je auto. Dat kan zowel bedraad als draadloos.
Heb je je telefoon gekoppeld, dan verandert het middelste icoon in de tabbar op het infotainmentsysteem van een telefoon naar een dubbele, gestyleerde hoofdletter A. Druk je daarop, dan zie je alle apps van je telefoon waarvan Android Auto vindt dat je die in de auto mag gebruiken. Dit zijn voornamelijk muziek en navigatie gerelateerde apps.
Deze lijst met apps kun je op je telefoon indien gewenst verkleinen: bepaalde apps die je wel in de auto mag gebruiken maar die je niet wilt gebruiken, kun je uit de lijst met beschikbare apps halen. Dat maakt dit scherm wel zo overzichtelijk. Dit gaat via het Bluetooth-menu van je telefoon.
Een paar mogelijke tips:
- Het komt bij mij geregeld voor dat de verbinding met mijn reeds eerder gekoppelde telefoon niet automatisch tot stand komt. Dan staat er in het meldingenscherm van het infotainmentsteem een melding à la "Verbinden met telefoon xyz". Daarop drukken en de verbinding komt tot stand.
- Het is mij al een paar keer overkomen dat mijn reeds eerder gekoppelde en gebruikte telefoon niet meer wil verbinden. Ik heb dan enkel verbinding via Bluetooth, niet via Android Auto. Een herstart van het infotainmentsysteem (een aantal seconden de "power"-knop van het infotainmensysteem ingedrukt houden) heeft dit tot nu toe nog elke keer verholpen.
- Ik heb de locatie van mijn telefoon altijd uitgeschakeld, anders start Google Maps automatisch op bij het verbinden met Android Auto. En dat vind ik ietwat overbodig met de ingebakken Google Maps. De melding van Android Auto dat deze de locatie nodig heeft voor Google Maps, kun je gewoon negeren.
- Let op: als je de auto verlaat na verbinden met Android Auto, dan staat de WiFi van je telefoon aan, ook als deze voordat je ging verbinden uit stond. Zelf schakel ik als ik de auto verlaten heb altijd mijn Bluetooth en WiFi weer uit.
Ik vind Android Auto erg irritant juist, icm mijn Android toestel. Ik wil wel via Bluetooth verbinden zodat ik handsfree kan bellen, maar niet gebruik maken van Android auto omdat ik gewoon gebruik wil maken van de ingebouwde apps voor maps en Spotify. Echter als je eenmaal een keer verbonden bent geweest, krijg je dat haast niet meer ongedaan gemaakt. Heb Android auto in m'n telefoon handmatig uit moeten schakelen zodat het niet meer gebeurt.
Good to know: wanneer je de Spotify app van Android auto of Carplay gebruikt, worden de geluidsinstellingen van de ingebouwde Spotify app niet toegepast, tenzij je die start tijdens het gebruik van de Android auto of Carplay app, best vervelend. Dat is sowieso nog een tip voor de mensen die niet over Harman Kardon beschikken: in de ingebouwde Spotify app is een optie om de geluidsinstellingen aan te passen op 4 verschillende standen. Zet deze eens op 'Club' ipv de standaard' Neutraal'. Het is persoonlijk, maar ik vind het echt een enorme verbetering, muziek klinkt er 10x beter door (en niet alleen bij elektronische muziek, in tegenstelling).