Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Gelukkig hoorde ik via mijn raam de Zappi uitslaan, hetzelfde klik geluid dat het apparaat maakt wanneer het laden wordt gestart. Had ik dit niet gehoord dan kon ik morgen al het vlees weggooien…
Iemand anders met de Zappi - Megane combi dezelfde problemen?
[ Voor 3% gewijzigd door Dylan98 op 09-08-2022 00:27 ]
Ik krijg bij mijn Techno EV 60 met Zappi in ECO (++) mode vaker Pilot Error!..... In fast mode geen problemen.... Ik laad met 3 fasen...Dylan98 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:27:
Net voor de tweede keer een stroomstoring gehad met de zappi. Slaat bij het instellen van vertraagd laden steeds na exact 36 minuten af… altijd rond 23:54. Met andere auto’s geen problemen.
Gelukkig hoorde ik via mijn raam de Zappi uitslaan, hetzelfde klik geluid dat het apparaat maakt wanneer het laden wordt gestart. Had ik dit niet gehoord dan kon ik morgen al het vlees weggooien…![]()
Iemand anders met de Zappi - Megane combi dezelfde problemen?
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
https://t.enews.myrenault...ion%20charge%20rapide.pdf
In september dus een over the air update waar het dan verholpen mee zou moeten zijn.
Edit: In Frankrijk hebben betrokkenen ook een mail gehad. Met dezelfde instructies.
[ Voor 13% gewijzigd door Zjanzjak op 09-08-2022 17:04 ]
Dank bij voorbaat !
Knopje op rechterkant stuur paar seconden naar beneden gedrukt houden.Lucantiek schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:13:
Hoe zet ik de dagteller (dashbord, boven de teller van het aantal gereden km) terug op 0 ?
Dank bij voorbaat !
Edit: Kijk vanaf 2.05 : YouTube: le tableau de bord openR
[ Voor 16% gewijzigd door Zjanzjak op 09-08-2022 17:48 ]
Dank u !! gelukt.Zjanzjak schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Knopje op rechterkant stuur paar seconden naar beneden gedrukt houden.
Edit: Kijk vanaf 2.05 : YouTube: le tableau de bord openR
https://www.largus.fr/act...-resolution-30000964.html
Ze zullen met export wel even op de update van de auto's willen wachten.
En voor de niet fransozen, even door google translate halen oid.
Hoe succesvol hij ook is, de nieuwe elektrische Mégane E-Tech is niet immuun voor kinderziektes. Sommige exemplaren zullen waarschijnlijk een storing van hun airconditioningcompressor ervaren na een snelle lading, maar een oplossing zal in september op afstand door Renault worden geïmplementeerd.
Het eerste Renault-model op basis van het nieuwe CMF-EV-platform, de nieuwe elektrische Mégane E-Tech is niet immuun voor technische problemen aan het begin van zijn carrière. Terwijl de eerste leveringen pas in juni begonnen, zijn al zo'n vijftien eigenaren het slachtoffer van een immobilisatieprobleem. Na een snelle gelijkstroomoplading zaten ze inderdaad zonder airconditioning! Sommigen hebben ook de berichten "Tractiebatterijfout" of "DC-batterij opladen onmogelijk" gezien op hun digitale teller, terwijl anderen een "storingsgeluid" oproepen. Een gevolg dat verband houdt met het falen van de aircocompressor, waardoor dit onderdeel soms al vervangen moest worden. Maar het aantal elektrische Mégane E-Techs dat deze storing heeft opgelopen is gelukkig erg laag, en het merk Diamond heeft niet stilgezeten. Ze werkte aan een patch, die in september via een remote update (Over The Air) uitgerold wordt, en stuurde een e-mail naar haar klanten om hen een tussenoplossing te geven.
Alleen modellen die niet zijn uitgerust met een warmtepomp (een optie die in Frankrijk wordt gefactureerd voor € 400) hebben last van dit probleem. Dit zou neerkomen op ongeveer 2.000 voertuigen, voornamelijk geleverd in Frankrijk. Bovendien treedt de storing alleen op onder specifieke omstandigheden, wat verklaart waarom deze niet werd gedetecteerd tijdens de talrijke validatietests vóór de start van de productie. Met name de accutemperatuur moet tussen de 40 en 45°C liggen en er moet een bepaalde tijd zijn verstreken tussen het moment dat het voertuig wordt aangesloten en het moment waarop het laden daadwerkelijk begint. Het gebeurt ook meestal na een lange rit op de snelweg bij warm weer en alleen bij snel opladen.
Als je snel moet opladen en je elektrische Mégane E-Tech heeft geen warmtepomp, dan raadt Renault aan om in afwachting van de update de airconditioning aan te laten staan. Om dit te doen, moet u, zodra het opladen is begonnen, aan boord gaan en de deuren veilig sluiten, zonder ze te vergrendelen, twee seconden op het centrale scherm drukken om het te activeren en vervolgens op de A/C-knop drukken. Een procedure om gedeeltelijk opnieuw te starten als het bijvullen van elektriciteit langer dan 40 minuten duurt. Aan de andere kant, als u bent aangesloten op uw huis of op een zwakstroomterminal, zijn deze voorzorgsmaatregelen overbodig.
In werkelijkheid is het een klep die het batterijkoelcircuit verbindt met het airconditioningcircuit dat de neiging heeft om in een "rust" -stand te gaan wanneer aan de bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan. De aircocompressor loopt dan het risico in sommige gevallen leeg te lopen, zonder het voordeel van smering, die hem soms onherstelbaar kan beschadigen (vandaar de aanwezigheid van ijzervijlsel in de leidingen). Momenteel is het al bijna klaar en wordt het gevalideerd, de toekomstige update op afstand zal gericht zijn op het herzien van de besturing van deze klep en de oproepstrategie voor het koelen van voertuigen. Als het noodzakelijkerwijs een beetje beperkend is, maakt de tijdelijke oplossing die al is gegeven het mogelijk om elke breuk van de compressor te voorkomen, aangezien het airconditioningcircuit altijd open blijft. Renault hoopt dat dit palliatief niet langer dan drie tot vier weken zal worden gebruikt en heeft de leveringen van de mogelijk betrokken modellen geblokkeerd in afwachting van het verhelpen van dit defect. Wat betreft de Méganes die zijn uitgerust met de warmtepomp, het is niet deze technologie die hen beschermt tegen het probleem, maar gewoon een andere regelsoftware voor de airconditioning.
Na jaren in vag auto’s gereden te hebben nu voor een Renault megane e-tech gekozen.
De auto uitzoeken was iets leuks,maar nu wil ik een thuislader maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik kwam op een wallbox pulsar uit maar lees toch best wel veel negatieve reacties. Iemand tips?
Kun je in de app van de auto ook de tijd van het laden instellen bv in de daluren.
Hoi, ik ga ook van VAG naar deze Renault maar ben nog in onderhandeling, komt goed.Mark146 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:11:
Hallo allemaal,
Na jaren in vag auto’s gereden te hebben nu voor een Renault megane e-tech gekozen.
De auto uitzoeken was iets leuks,maar nu wil ik een thuislader maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik kwam op een wallbox pulsar uit maar lees toch best wel veel negatieve reacties. Iemand tips?
Kun je in de app van de auto ook de tijd van het laden instellen bv in de daluren.
Er is trouwens een speciaal topic voor thuisladen; Thuisladen van je EV deel 2
Voor zover ik weet kan je de uren instellen in de app.
Ik lees vaak problemen met de WiFi verbinding. Bevalt hij jou wel?NimmaRoc schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:30:
Wat is er mis met een Pulsar Plus?
Ik heb de wallbox pulsar plus al bijna 4 jaar. Ik laad er mijn i-pace hier thuis mee op en sinds kort ook de megane van mijn vrouw. Nog nooit een probleem mee gehad. Je krijgt hier ook updates voor binnen en die moet je natuurlijk instaleren. Kortom, werkt perfect hier bij mijMark146 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:11:
Hallo allemaal,
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fRs7ZRSAT94FhbIGMe3qwJyT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4gZsYJtc2zoRr2xPMvoDJdeU.jpg?f=user_large)
Klopt je kunt uren instellen voor laden via de my renault appZjanzjak schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:21:
[...]
Hoi, ik ga ook van VAG naar deze Renault maar ben nog in onderhandeling, komt goed.
Er is trouwens een speciaal topic voor thuisladen; Thuisladen van je EV deel 2
Voor zover ik weet kan je de uren instellen in de app.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Nog niet, maar heb hem wel op het oog voor mijn aanstaande Megane.Mark146 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:39:
[...]
Ik lees vaak problemen met de WiFi verbinding. Bevalt hij jou wel?
Dit kan je uitschakelen in het menu van de auto.Zjanzjak schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:55:
(Nog) geen Renault rijder, dus onbekend voor mij, maar vraagje; Kan je het automatisch inklappen van de buitenspiegels ook uitschakelen?
Dank je.Lucantiek schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:05:
[...]
Dit kan je uitschakelen in het menu van de auto.
Gelukkig,
Nooit begrepen functie.
- auto aan en in neutraal
- auto ruitenwissers uit
- elektrische handrem uit
?
Dat vind ik een beetje bizar… ik vind dat net super handig, mijn Clio heeft dit ook. In de garage thuis, bij parkeren op m’n werk. Zo loopt er tenminste niemand tegen de spiegels.Zjanzjak schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Dank je.
Gelukkig,
Nooit begrepen functie.
Maar zolang je de keuze hebt, is iedereen tevreden
Helpt behouden van je spiegels als je in een grote stad moet fileparkeren langs een drukke weg. Die par centimeters kunnen net voorkomen dat een voorbijrijdende auto of fietser ze aantikt.Zjanzjak schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Dank je.
Gelukkig,
Nooit begrepen functie.
Koop 2 emmers, een washandschoen en een sopje, dat scheelt je echt heel veel krassen op een nu nog mooie nieuwe autojschoorl2 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:06:
Iemand al met de auto door de wasstraat geweest?
- auto aan en in neutraal
- auto ruitenwissers uit
- elektrische handrem uit
?
Ieder zijn meug.JanAd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Dat vind ik een beetje bizar… ik vind dat net super handig, mijn Clio heeft dit ook. In de garage thuis, bij parkeren op m’n werk. Zo loopt er tenminste niemand tegen de spiegels.
Hier thuis is iedereen er van doordrongen niet langs de auto te lopen als deze in de garage staat.
En geloof me, dat gebeurt ook niet haha.
In de parkeergarage van kantoor (1x in de week) zorg ik altijd dat ik op een plek sta waar niemand langs de auto loopt.
Dat ik dan 50 meter verder moet lopen boeit me niet zo.
Maar vaak sta ik op die plaatsen waar er maar 1 auto kan staan.
Voor de rest ben ik zo iemand die rustig de tijd neemt om een parkeerplek te vinden waar ik er gerust op ben.orillion schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:06:
[...]
Helpt behouden van je spiegels als je in een grote stad moet fileparkeren langs een drukke weg. Die par centimeters kunnen net voorkomen dat een voorbijrijdende auto of fietser ze aantikt.
Is haaksparkeren uit den boze, tenzij ik 84 kilometer aan beide zijden ruimte heb.
Fileparkeren langs drukke straat --> nope.
Ken ik alle perfecte plekken van vele parkeergarages in Nederland, waar ik wel eens kom, uit mijn hoofd.
Sta ik bijvoorbeeld altijd op -2 in parkeergarage Oudaen te Antwerpen, want altijd een perfecte parkeerplek te vinden daar.
Als je in Frankrijk bij de parkeerplaats van de Intermarché een auto totaal aan de andere kant van het terrein ziet staan, helemaal alleen in zijn uppie in de verte, in de brandende zon, is het vast de mijne.
Is ook meer dat 1 of andere onverlaat zijn/haar deur tegen mijn deur aan knalt hoor maar het bij-effect is ook dat er niemand tegen de spiegels aan loopt.
Maar meer is toch dat ik het echt een spuuglelijk gezicht vind, ingeklapte spiegels en wat ik zei, voor mij zelf, zoals je hierboven leest, ook niet echt nodig.
Rij al iets van 35 jaar auto en omdat ik dus deze afwijking (haha) heb is het mij nog nooit overkomen.
Zeg nooit nooit maar zoals je ziet is mij er veel, heel veel, aan gelegen om dit te vermijden.
Lang verhaal kort, automatisch ingeklapte spiegels is dus de eerste functie die ik uit zal zetten.
Ik had al wat proefritten gemaakt maar in je eigen auto kun je toch sneller wennen.
Eerste echte indrukken:
Stiller dan verwacht, zeker onder de 100km/u
Vlot Android automotive systeem
Blijf hem prachtig vinden
Waar mijns inziens verbetering mogelijk is:
- de deuren voelen wel wat licht aan. Komend van een 2018 e-golf was die meer solide. Net als de uitklappende spiegels, bij de megane gaat dat toch een beetje met tegenzin lijkt wel
- adaptive cruise is nog wat zenuwachtig, heb ook al phantom brakes gehad bij blauwe borden boven de snelweg (onnodig en hard remmen)
- bergruimte in de auto is echt minimaal. Ik mis een vakje links en het Dashboard kastje is zo klein dat de map van de dealer er niet eens in past. Ik ga op zoek naar iets afsluitbaars voor bij de loze ruimte tussen de bestuurder en passagiers. Vind die open bakken niet zo fijn.
Verder krijg ik de MyRenault app niet aan de praat (iOS 15.5, laatste app versie).
De auto is gekoppeld en zie ik in de app, in de auto zelf is de MyRenault koppeling ook gelukt maar in de app heb ik geen functionaliteiten waar ik de auto mee kan bedienen. Kan alleen m’n eigen locatie zien en contracten etc….
Zet de uitklappende spiegels uit hahahaBVice schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:17:
Waar mijns inziens verbetering mogelijk is:
- de deuren voelen wel wat licht aan. Komend van een 2018 e-golf was die meer solide. Net als de uitklappende spiegels, bij de megane gaat dat toch een beetje met tegenzin lijkt wel
Keep us posted.BVice schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:17:
- bergruimte in de auto is echt minimaal. Ik mis een vakje links en het Dashboard kastje is zo klein dat de map van de dealer er niet eens in past. Ik ga op zoek naar iets afsluitbaars voor bij de loze ruimte tussen de bestuurder en passagiers. Vind die open bakken niet zo fijn.
Ik zat al ook al te zoeken naar iets voor die ruimte daar.
Afsluitbaar, of wat netter.
Ik las ergens op een frans forum (ik dacht ergens in 1 van de vele onderwerpen op https://forums.automobile...gane-e-tech-electric-365/) dat er wat moeilijkheden zijn met dit, werd geloof ik gezegd dat als de update komt in september dit dan verholpen zou moeten zijn en het weer zou moeten werken.BVice schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:17:
Verder krijg ik de MyRenault app niet aan de praat (iOS 15.5, laatste app versie).
De auto is gekoppeld en zie ik in de app, in de auto zelf is de MyRenault koppeling ook gelukt maar in de app heb ik geen functionaliteiten waar ik de auto mee kan bedienen. Kan alleen m’n eigen locatie zien en contracten etc….
Helaas, nog geen Automotive App Host. Dus nog geen Flitsmeister.
Zelf proberen? Open de volgende link via Vivaldi browser:
https://play.google.com/s...automotive.templates.host
:strip_exif()/f/image/NEH8J51VdXMNsJhQriTQxPur.jpg?f=fotoalbum_large)
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.
Krijg dezelfde melding. In september zou er een update komen. Wellicht dat hij daar mee komt.frankkie12345 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:54:
Nog maar eens langs geweest bij de dealer.
Helaas, nog geen Automotive App Host. Dus nog geen Flitsmeister.
Zelf proberen? Open de volgende link via Vivaldi browser:
https://play.google.com/s...automotive.templates.host
[Afbeelding]
Ondertussen ruime 1500 km op de teller. Voor een zakelijke afspraak ruim 500km afgelegd dit weekend op met name de snelweg icm traject controle. Mooi moment om alle active drive assist systemen te verkennen. Alle systeempjes aangevinkt zoals:
- Adaptive cruise control
- Lane keep assist
- Waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook
- Automatisch centreren op de rijstrook
Helaas erachter gekomen dat alleen de adaptive cruise control werkt. Auto meerdere malen over de lijnen laten rijden, in geen van deze situaties kreeg ik een melding.
Ook de veilige uitstap voor inzittenden geeft in geen enkele situatie het signaal. Geprobeerd te triggeren met voorbij komende fietsers en auto’s, maar tevergeefs. Iemand anders die hier tegen aan is gelopen?
Knopje links naast het stuur staat ook aan.
Veilige uitstap heb ik nog niet getest
Heerlijk rijden
:strip_exif()/f/image/5m7grvFyvdHbWJzGCQMMkbjv.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk even getest bij de Lidl bij een laadpaal. Was even wennen allemaal.
Auto prive aangeschaf overgens.
Bij uitleg kregen wij te horen dat de ACC erbij zat achteraf terwijl wij die optie niet hadden aangevinkt. Maar volgensmij klopte dat niet want er zit geen ACC icoontje op het stuurwiel. Alleen de standaart CC.
[ Voor 4% gewijzigd door Mootje86 op 15-08-2022 13:59 ]
Maak eens een foto van je stuur (linkerkant) en gefeliciteerdMootje86 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:58:
Eindelijk ons Megane E tech mogen ontvangen, techno uitvoering met WP ook.
Heerlijk rijden[Afbeelding]
Gelijk even getest bij de Lidl bij een laadpaal. Was even wennen allemaal.
Auto prive aangeschaf overgens.
Bij uitleg kregen wij te horen dat de ACC erbij zat achteraf terwijl wij die optie niet hadden aangevinkt. Maar volgensmij klopte dat niet want er zit geen ACC icoontje op het stuurwiel. Alleen de standaart CC.
jschoorl2 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
Maak eens een foto van je stuur (linkerkant) en gefeliciteerd
:strip_exif()/f/image/EOAGWUtaEkpj9JFYQbhd1Ra0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank je wel.
Mooie wagen hoor.Mootje86 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:58:
Eindelijk ons Megane E tech mogen ontvangen, techno uitvoering met WP ook.
Afgaande op de f1-blades is het volgens mij de Iconic uitvoering en niet de Techno, tenzij je dat gedeelte hebt laten wrappen of spuiten.
Inderdaad geen ACC icoon op het stuur dus lijkt het mij ook niet, maar dat is toch zo uitgevonden?
Ik zie, bij de Iconic-versie dan, dat 2 van de 3 pakketen inclusief ACC zijn, alleen bij pack augmented vision is dat niet het geval.
Ik heb hier eens gelezen dat mensen die helemaal in het begin bestelde, ook bij de Techno versie die ‘gouden’ details konden kiezen. Later is dat dan aangepast.Zjanzjak schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Mooie wagen hoor.
Afgaande op de f1-blades is het volgens mij de Iconic uitvoering en niet de Techno, tenzij je dat gedeelte hebt laten wrappen of spuiten.
Inderdaad geen ACC icoon op het stuur dus lijkt het mij ook niet, maar dat is toch zo uitgevonden?
Ik zie, bij de Iconic-versie dan, dat 2 van de 3 pakketen inclusief ACC zijn, alleen bij pack augmented vision is dat niet het geval.
Ah wist ik niet, las net even terug en nu zie ik het ook;JanAd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:05:
[...]
Ik heb hier eens gelezen dat mensen die helemaal in het begin bestelde, ook bij de Techno versie die ‘gouden’ details konden kiezen. Later is dat dan aangepast.
Ik zie dat de uitrustingskeuze bij de Techno wel hetzelfde is als bij de Iconic maar wie weet was dat destijds ook anders.Mootje86 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:12:
[...]
Het gaat bij ons om de EV60 Optimum Charge Techno uitvoering met WP, Gouden bumpers (kon tijdelijk nu krijg je dat alleen bij de duurste uitvoering.
Puur afgaande op de foto's (en de icoontjes op de knopjes) denk ik ook dat er geen ACC aanwezig is, maar dit is volgens mij makkelijk te testen of dat inderdaad niet het geval is.
Ik heb wel ACC maar zou af en toe ook graag over “normale” cruisecontrol beschikken. Voor zover ik kan ontdekken is dat niet mogelijk als je de optie ACC hebt?jschoorl2 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Zo te zien heb je alleen gewone cruise control.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Voor iedereen die er een heeft of gaat krijgen: heel veel rijplezier ermee! Hoop hem over 10 jaar ofzo 3e hands aan te schaffen 😁
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Volgens mij is dat bij geen enkele Adaptive Cruise Controll mogelijk. Ik rij inmiddels al 9 jaar met ACC in verschillende auto's. Als je daar aan gewend bent, wil je geen gewone Cruise Control meer. Gewone CC gedraagd zich als een op hol geslagen paard, en kan je alleen gebruiken op 'stille' wegen (en die zijn er in NL niet meer. ACC werkt zelfs in de stad op 50 km, op de snelweg met steeds kans op files, op een 80 km weg waar je allemaal in een treintje rijdt. Ideaal!Arbo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:31:
[...]
Ik heb wel ACC maar zou af en toe ook graag over “normale” cruisecontrol beschikken. Voor zover ik kan ontdekken is dat niet mogelijk als je de optie ACC hebt?
Zeker wel, in mijn vorige Toyota kon ik kiezen tussen ACC en CC en ook mijn huidige Polestar heeft die optie. Nooit gebruikt, want na ACC wil je toch nooit meer terug naar gewone CC.Visje99 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Volgens mij is dat bij geen enkele Adaptive Cruise Controll mogelijk. Ik rij inmiddels al 9 jaar met ACC in verschillende auto's. Als je daar aan gewend bent, wil je geen gewone Cruise Control meer. Gewone CC gedraagd zich als een op hol geslagen paard, en kan je alleen gebruiken op 'stille' wegen (en die zijn er in NL niet meer. ACC werkt zelfs in de stad op 50 km, op de snelweg met steeds kans op files, op een 80 km weg waar je allemaal in een treintje rijdt. Ideaal!
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Jawel hoor. Op onze Polestar kan je kiezen tussen CC/ACC/LIMVisje99 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Volgens mij is dat bij geen enkele Adaptive Cruise Controll mogelijk. Ik rij inmiddels al 9 jaar met ACC in verschillende auto's. Als je daar aan gewend bent, wil je geen gewone Cruise Control meer. Gewone CC gedraagd zich als een op hol geslagen paard, en kan je alleen gebruiken op 'stille' wegen (en die zijn er in NL niet meer. ACC werkt zelfs in de stad op 50 km, op de snelweg met steeds kans op files, op een 80 km weg waar je allemaal in een treintje rijdt. Ideaal!
P2 is ook AAOS dus wellicht dat dit toegevoegd kan worden?
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Iemand enig idee hoelang de effectieve productie van de wagen duurt?
Ik kreeg eerst als afleverdatum 23 september door. Ik vroeg het nu enkele weken later opnieuw aan de dealer en die zei dat de productie gepland staat op 16 september? Is dit erna dan nog een kwestie van weken? Of is die 23 september dan nog realistisch?
Bedankt!
Sinds gisteren werkt ook de app ineens, en kan ik de airco etc. aanzetten vanuit de app. Dat lukte eerst nog niet, die functies waren verborgen omdat het infotainment pakket nog niet actief leek te zijn. Kreeg vanuit orange ineens een bevestiging (enkele dagen na activatie van het account). Ik had dus iets meer geduld moeten hebben.
Daarnaast kom ik wel wat bugs tegen: af en toe krijg ik de melding ‘parkeersensoren controleren’ (midden op de snelweg), heb ik ook al gehad dat de linker buitenspiegel niet meer inklapte en gister was het geluid van de richting aanwijzer ineens helemaal weg. Ook lijkt het voertuigwereld scherm soms niet te laden, het scherm blijft dan hangen op het profiel.
Maargoed, geen dingen waar ik direct de dealer voor ga bellen. Acceptabel bij nieuwe modellen wat mij betreft en zal vast door de tijd heen verbeteren. Misschien als ik de auto privé had gekocht ik er wat zenuwachtiger over was…
Dat klopt, omdat wij er erg vroeg bij waren kon je de golden F1 blade kiezen op de techno ook dus dit is orgineel mee geleverd. Ik denk een week erna was dat niet meer mogelijk. Het was maar een erg korte periode dat het kon en toevalig viel de onze model er precies tussen.JanAd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:05:
[...]
Ik heb hier eens gelezen dat mensen die helemaal in het begin bestelde, ook bij de Techno versie die ‘gouden’ details konden kiezen. Later is dat dan aangepast.
Dus het is wel een soort van collectors item hahah.
Vandaar ook dat wij de standaard CC hebben en niet de ACC maar op zich vind ik dat niet zo erg.
Ik heb dat ook laten vallen. Voor 'Augmented Vision' gegaan, ik heb liever wat meer 'hulp' bij het parkeren dan bij het rijden.Mootje86 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:07:
[...]
Vandaar ook dat wij de standaard CC hebben en niet de ACC maar op zich vind ik dat niet zo erg.
@hiddet22 Wanneer heb je besteld?
Jawel, dat kan nog wel, maar enkel als je auto tot leven is gewekt.hiddet22 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:30:
Ik heb ondertussen van de dealer mijn VIN gekregen. Auto wordt geproduceerd in september. VIN toevoegen in my renault is niet mogelijk. Kan ik op een of andere manier toch de productie volgen zonder dat ik mijn dealer continue moet lastig vallen?
VIN krijg je als die gemaakt. Hij is op zich binnen 1 dag gemaakt, en volgens mij kan je m de volgende dag dan in de app of myrenault zien.hiddet22 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:30:
Ik heb ondertussen van de dealer mijn VIN gekregen. Auto wordt geproduceerd in september. VIN toevoegen in my renault is niet mogelijk. Kan ik op een of andere manier toch de productie volgen zonder dat ik mijn dealer continue moet lastig vallen?
Je schiet hier verder ook niet zo veel mee op, want in NL krijg je dan verder nog geen info.
Vervolgens gaat ie door een 'kwaliteits-controle' wat nu gezien er vakantie is misschien wel langer kan duren.
Die van mij is 20 juli gemaakt, leek even of die weg mocht, maar nu dus nog steeds niet weg uit Frankrijk...
De dealer kan wel wat meer zien, maar de ETA is nogal veranderlijk.
Toevallig vanmorgen stond ik naast de auto met alle deuren open, en achter me kwam een auto de hoek om. Toen begon de megane ineens te piepen en knipperen binnen met de melding ‘obstakel gedetecteerd’ oid (ging te snel om goed te kijken). Ik denk dat dat die melding was voor veilige uitstap. Maar die wil je eigenlijk vooral als de portieren nog dicht zijn…Dylan98 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:48:
Ook de veilige uitstap voor inzittenden geeft in geen enkele situatie het signaal. Geprobeerd te triggeren met voorbij komende fietsers en auto’s, maar tevergeefs. Iemand anders die hier tegen aan is gelopen?
Op vakantie met de Renault Megane naar Noord Spanje
:strip_exif()/f/image/kBy1hm64EOcg6qNciJt3Ycux.jpg?f=fotoalbum_large)
Spannend ...
2 weken voordat we met vakantie zouden gaan, konden we de nieuwe Renault Megane ophalen bij de dealer Bochane in Deventer. Omdat we nog niet zeker wisten of we de auto op tijd zouden krijgen hadden we nog even gewacht met de vakantie te plannen. Nog even getwijfeld om te gaan kamperen met onze eigen tent en een bagagewagen mee te nemen maar uiteindelijk de knoop doorgehakt, we gaan een rondreis door Noord Spanje maken........De reis
:strip_exif()/f/image/YjCF1AKZdAi8x9m3AQ4vmSq0.jpg?f=fotoalbum_large)
De heenreis gaat in 2 dagen via Frankrijk richting Spanje waar we een overnachting in Frankrijk doen in Angouleme bij een hotel waar we 's nachts de auto kunnen opladen. De eerste bestemming in Spanje is Pamplona waar onze rondreis start.
De reis gaat via Pamplona, San Sebastiaan, Bilbao, Somo (Santanter) de bergen in naar Picos de Europa (letterlijk de ‘Pieken van Europa’), een imposante bergketen met een ruig landschap vol natuurlijk schoon.
We besluiten de terugreis via Madrid (waar het wel warm was) te doen met nog een dagje in Zaragoza en via een tussenstop in Poitiers in Frankrijk terug naar huis.
In te totaal ruim 4800 km in 3,5 week afgelegd waarbij we overnacht hebben in B&B's, jeugdherbergen, op campings in tipi's, berghutten en kleine hotels.
Uitvoering auto
- Renault Megane E-Tech EV60 Techno in de kleur Gris rafele (two tone)
- Pakket: advanced drive assist (parkeersensoren, occupant safety exit, blind spot warning en lane departure prevention (bij inhalen), adaptive cruise control, active driver assist, occupant safety exit
- all seasons banden (20" Goodyear, Vector Gen-3)
Voorbereiding
- Granny Mobiele lader (10/16A)
- 2 kabelopbergzakken
- Laadpassen van Shell/New Motion, ANWB, El Bizz Powercard
- Op de telefoon, de Testa app (voor het laden bij superchargers), ABRP
- Tolbadge
- USB-C laadkabels voor achter en voor in de auto
- de middenhoofdsteun verwijdert voor een beter zicht naar achteren
Ervaringen
Het was een heerlijke vakantie met een afwisseling van prachtige steden, dorpen, bergen, zee, Spaanse feesten, heerlijk eten en een temperatuur van tussen de 25 en 30 graden (behalve Madrid waar het ruim 38graden was).
De Megane heef flink bijgedragen aan de heerlijke vakantie. Wat een fijne auto om op vakantie te gaan. We waren met ons 4, 2 volwassen en 2 pubers 16 en 18 jaar).
Rijden
De auto rijdt heerlijk stil en rustig. Het grootste deel heb ik in de comfort stand gereden. Hij stuurt lekker direct en licht. Voor de langere stukken op snelwegen en autowegen erg veel gebruik gemaakt van de adaptive cruise control en lane keeping. Dat rijdt erg relaxed, voet van het gas en de auto zijn werk laten doen. Alleen als je inhaalt, richting uit en even wachten tot de lane keeping weer actief is. Ook praktisch is dat bij bochten de auto vanzelf wat afremt. Uiteraard is het een assistent systeem maar ik heb stukken van 50 km gereden zonder dat ik wat hoefde te doen. Ook in files is het erg handig, waarbij de auto volledig tot stilstand komt en vanzelf weer optrekt. (Sta je te lang stil moet je wel even gas geven of knopje op stuur indrukken). Borden herkenning gebruik ik overigens niet omdat hij als je bijvoorbeeld langs een afrit het snelheidsbord daarvan oppikt.Ook in de bergen is het heerlijk rijden, vooral met de zwaarste regeneratie stand. Je gebruikt eigenlijk nooit de rem, behalve om volledig te stoppen. Wat wel grappig was dat we een camping boven in de bergen hadden en circa 20 km moesten rijden om uit de bergen te komen waarbij we met een hoger batterij percentage de bergen uitkwamen dan dat we vertrokken. Wat ik niet verwacht had is dat met regeneratie in de bergen hierdoor het verbruik t.o.v. een vlakke weg gewoon gelijk is.
Ook steile hellingen is een eitje. Meer dan voldoende vermogen om makkelijk naar boven te rijden of scherpe, steile haarspeldbochten te nemen.
Ruimte
Voor ons was de bagageruimte voldoende als je de reistassen of koffers een beetje slim kiest. Doordat de bagageruimte diep is kun je makkelijk 2 lagen bagage op elkaar leggen. Tip: zorg wel dat je de laadkabels boven je bagage neerlegt (opbergtas is dan wel makkelijk). Ook vonden de kinderen en ikzelf de ruimte achterin prima, al voelt het wel wat donder in het begin vanwege de wat kleine ramen en donkere hemelbekleding. Overigens went dat snel.Plannen, laden en verbruik
Het gemiddelde verbruik met 4 personen, volle bagage ruimte, 80% snelweg (waarbij we ons aan de snelheid hielden) was 17.6 kwh/100km. Helemaal prima.Tijdens de heen en terugreis laden we de nacht ervoor tot 100% op. Meestal in een parkeergarage of een lader bij een hotel. Ook als we in een stad waren parkeerden we in een parkeergarage die in Spanje ook bijna allemaal van opladers waren voorzien.
Electromaps app is een aanrader, bevat veel meer laadpalen dan ABRP of Shell. Daarnaast als je in een stad bent. Zoek dan een parkeergarage via de Telpark app, €0.22 kwh laden-
Je kunt ook vooruit reserveren en aps je meerdere dagen zou willen parkeren scheelt het behoorlijk.
Voor de langere stukken laden we meestal bij snelladers onderweg, meestal Ionity of Tesla in Frankrijk en in Spanje zelf ook nog diverse andere. Meestal werkte de Shell pas en bij een enkele heb ik een app moeten installeren. De max snelheid is cicra 130 kwh en dat gaat dan gelijdelijk naar beneden tot circa 30 kwh als je richting de 85% vol gaat.
Overigens is het wat mij betreft een prima snelheid, voor een plas stop of een hapje eten onderweg duurde vaak langer dan het laden. Ik ben geen laadpalen tegengekomen die problemen hadden met de auto.
Voor het plannen voor de volgende dag gebruikte ik vaak ABRP om de route uit te stippelen, vooral omdat deze ook Tesla laadpunten heeft. Tijdens het rijden zette ik dan vaak de eerstvolgende stop in Google maps als ik een Tesla laadpunt op de route wilde meepakken. Puntje voor verbetering.
Wat de navigatie erg goed doet is voorspellen met welk batterij percentage je ergens aankomt, ook houdt hij zeer goed rekening met hoogteverschillen. Als je veel hoogtemeters maakt rekent hij met een veel hoger verbruik en vice versa ga je veel bergaf houdt hij rekening met de regeneratie.
Bekijks
Onderweg op laadplekken en op campings opvallen veel mensen, Nederlanders, Fransen en Spanjaarden tegengekomen die het een fantastische mooie auto vonden van binnen en buiten. Waaronder opvallend veel Tesla rijders.Wat kan beter
Toch een paar dingen die nog niet helemaal optimaal werken, maar die hopelijk verbeterd gaan worden met updates:- Toevoegen van meer filtermogelijkheden voor laadpalen en toevoegen Tesla superchargers
- Apple carplay stopt bij passeren tolpoortjes
- Laadklep openen en sluiten gaat niet altijd goed en geen melding als je hem per ongeluk open laat staan
- Tegelijkertijd draadloos gebruik maken van apple Carplay en een dataverbinding via de telefoon
Meestal het maximum, 100 of 130 km/hPvloon schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:15:
Wat een fijn en nuttig verhaal. Dank! Vraagje, hield u op de grote weg de max. snelheid van de borden aan, bv 130 km/u in Frankrijk of hield uzelf een bepaald maximum aan, bv 120?
Wat.jschoorl2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:55:Op vakantie met de Renault Megane naar Noord Spanje
Supergaaf.
Om te lezen!
Hulde.
Ook veel bruikbare tips, dank daarvoor.
Wel knap dat je alle bagage kwijt kon haha, als ik met 4 weg gaat dan is de huidige auto (inhoud bagageruimte 532 liter) tot de nok toe afgeladen, vooral dochterlief is de grote 'boosdoener'.
Had je nog met de granny charger geladen? Zo ja, hoe ging dat? En gebruikte je dan 10 A of 16A?
Dank. Ik heb 3 x de granny lader gebruikt, allemaal op 10A. In een parkeergarage, bij een hotel en camping. Gaat uiteraard niet snel, maar zeker als je een nacht eraan staat helpt het.Zjanzjak schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:54:
[...]
Wat.
Supergaaf.
Om te lezen!
Hulde.
Ook veel bruikbare tips, dank daarvoor.
Wel knap dat je alle bagage kwijt kon haha, als ik met 4 weg gaat dan is de huidige auto (inhoud bagageruimte 532 liter) tot de nok toe afgeladen, vooral dochterlief is de grote 'boosdoener'.
Had je nog met de granny charger geladen? Zo ja, hoe ging dat? En gebruikte je dan 10 A of 16A?
Wij hebben veel gekampeerd ook met de kids en we hebben aan het eind van de vakantie dan wel eens opgeschreven wat je nu echt nodig had. Voor dochterlief, dit is de koffer en daar moet het in passen, ook als je nog wat wilt kopen. En als je eens wat vergeet, kun je het eventueel nog halen.
We hebben ook eerst gekeken welke koffers en reistassen erin de auto hanig pasten en dan is het ook vol is vol. En terugkijkend nog steeds teveel mee, zeker omdat je vaak onderweg nog wel ergens kunt wassen.
Overigens is het opbergvak onder in de kofferruimte ideaal voor extra schoenen en slippers. Oplaadkabels wil je toch onder handbereik.
[ Voor 31% gewijzigd door jschoorl2 op 20-08-2022 16:49 ]
Wij zijn ook met z’n vieren en weet nu al dat we een vrij grote dakkoffer nodig gaan hebben. En 3 fietsen achterop, heel benieuwd hoe dat gaat en wat dat doet met het verbruik…
Dat was de 'tactiek' hier ook.jschoorl2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Voor dochterlief, dit is de koffer en daar moet het in passen,
Maar dan nog, 'ja maar mijn rugzak moet ook mee!', 'oh en dit paar schoenen nog'
Met downhillen gaat er inderdaad veel mee, hou op, schei uit, ik nam zowat ook nog eens een 2de bike aan onderdelen mee.BVice schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:17:
Voor MTB/Downhill gaan er bij mij al 2 grote helmen, protectie en gereedschap mee.
Alleen op pad was het achterbanken neer en dan ging het wel.
Maar als als de dames (vrouw en dochter, toen was dochter nog zonder vriend haha) meegingen dan werd het wel een gepuzzel ja.
Ben er een jaar of 12 mee gestopt dus daar hoef ik niet meer over na te denken.
Wel jammer van de altijd leuke trips (Todtnau, Winterberg, Morzine, Bischofsmais, etc.).
Reden dat ik voor de Megane wil gaan is ook beetje gebaseerd op dat ik wel wat kleiner kan qua ruimte.
Dochter (22) gaat nu ook vaker met haar vriend mee dan met haar ouders dus dat scheelt.
Nog even terugkomend hierop, ben nog steeds voornemens om, eenmaal elektrisch rijdend, te gaan voor de granny charger dus vandaar de vraag.jschoorl2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Ik heb 3 x de granny lader gebruikt, allemaal op 10A. In een parkeergarage, bij een hotel en camping. Gaat uiteraard niet snel, maar zeker als je een nacht eraan staat helpt het.
Ik ga 1 keer in de week naar kantoor (84 km heen en weer), voor de rest kleine ritjes maar soms staat de wagen gewoon een paar dagen werkloos in de garage.
Want, is het ook niet beter voor de accu uiteindelijk?
Hoe langzamer laden, hoe beter?
Dank voor het uitgebreide verslag!jschoorl2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:55:Op vakantie met de Renault Megane naar Noord Spanje
Wij zijn voornemens om volgend jaar met de e-Tech naar Madrid te rijden. Heb je deze trip in de zomervakantie gemaakt? Heb je overdag gereden? Ging dat goed met de drukte die er soms is bij de laadstations?
Het zou inderdaad mooi zijn als Renault de Tesla Superchargers toevoegt in Google Maps. Of moet Google dat doen?
Heb je nog ervaringen met het vinden van 22 Kw laadpalen, zowel in Nederland als daarbuiten?
Is toch de moeite waard om het snelladen (duur!) zoveel mogelijk te kunnen beperken.
[ Voor 17% gewijzigd door jschoorl2 op 21-08-2022 10:12 ]
Ja we zijn net een week terug. We hebben overdag gereden en hebben de zaterdagen vermeden. Voor laadstatus onderweg wel altijd gezicht naar de plekken met meerdere opladers. Soms had je bij een benzinepomp 1 of 2 opladers en die zijn dan vaak bezet. Door op 4 of meer laders te filteren ging het altijd goed. Al moet je soms dan de snelweg af om bij een winkelcentrum of nabij een hotel te laden. Combineerden dat vaak om te lunchen of te ontbijten of een koffie stop.Edje040 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
Dank voor het uitgebreide verslag!
Wij zijn voornemens om volgend jaar met de e-Tech naar Madrid te rijden. Heb je deze trip in de zomervakantie gemaakt? Heb je overdag gereden? Ging dat goed met de drukte die er soms is bij de laadstations?
Ook bij de Tesla chargers was altijd plek. Heb een maand abbo genomen en dan betaal je 0,50 kWh.
[ Voor 5% gewijzigd door jschoorl2 op 21-08-2022 10:19 ]
En 1 x 10 A in verhouding tot snelladers langs bijvoorbeeld de snelweg?BVice schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:32:
Met dit soort vermogens/laadstromen (1x10A of 3x16A) op een batterij van 60 kWh maakt het niet uit. 1x10A zal niet ‘beter’ zijn dan 3x16A…hooguit staat je batterij wat langer met een SOC van 100% maar ook dat zal verwaarloosbaar zijn.
Dat dan uitgesmeerd over een langere periode.
Als extreem voorbeeld; Wat zou het verschil in degradatie zijn van de accu als je zeg maar 10 jaar snel laadt langs de snelweg, of 10 jaar thuis op de 1 x 10 A.
Daar ben ik vooral benieuwd naar.
Dat zijn mooie tarieven daar in Spanje (Madrid).jschoorl2 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:11:
Niet specifiek gezocht op 22 kW laadpalen. In veel parkeergarage waren ze volgens mij wel 22 kw en betaalde je rond de 20-30 ct. In NL laat ik tot nu toe bijna alleen thuis. In Spanje werkt de electromaps app goed, dat ze veel laadpalen vermelden.
Hier (nog) geen zonnepanelen en ik betaal 29,9 cent per kWh (daltarief) hier thuis.
Naast de parkeergarage kosten in Madrid dan is het zowat goedkoper dus, netjes.
Dit argument gebruik ik altijd als mensen in mijn omgeving zeggen dat je dan heel lang moet wachten (door het laden) tijdens vakantietrips met een ev.jschoorl2 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Al moet je soms dan de snelweg af om bij een winkelcentrum of nabij een hotel te laden. Combineerden dat vaak om te lunchen of te ontbijten of een koffie stop.
Ik stop sowieso na 2 uur rijden en de stops zijn dan gemiddeld 30 a 35 minuten en met een ontbijt- of lunchstop zelfs nog langer.
Ondanks de wat mindere laadinfrastructuur in Frankrijk of Spanje zit er volgens mij, met een beetje plannen, weinig verschil in tijd voor de vakantietrip.
Over dat verschil in degradatie: ik weet niet of dat onderzocht is. Bij Tesla was dit een ding omdat de SuperChargers gratis waren en mensen dus alleen maar daar laadden. Toen Tesla de kwaliteit van de batterij terug zag lopen is toen op sommige auto’s de maximale DC laadsnelheid verlaagd. Dus er is wel degelijk een effect bij enkel snelladen, jarenlang
[ Voor 17% gewijzigd door BVice op 21-08-2022 14:00 ]
Moet er niet aan denken, 's nachts rijden, en 3 a 4 uur, haha, maar goed, ieder zijn meug.BVice schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:56:
Over de extra reistijd: dat verschilt echt hoe je het doet. Ik rijd vaak snachts en stop dan vaak alleen om even te tanken of om te slapen. Om te slapen zoek ik een rustige donkere plek op een Aire, voel me niet comfortabel om bij een snellader de ogen te sluiten. Ik rij soms 3-4 uur aan een stuk. Met moderne auto’s is dat geen probleem…als je dan eerst moet laden en dan nog slapen, of überhaupt langer stopt dan 10 minuten, ga je echt wel extra uren maken. Afgelopen zomer heb ik 3 a 4 stops gemaakt op 1200km, waarvan maar 1 stop langer was dan 15 minuten. Maargoed, met een EV moet het gewoon even anders en daar wennen we ook vast wel aan.
Over dat verschil in degradatie: ik weet niet of dat onderzocht is. Bij Tesla was dit een ding omdat de SuperChargers gratis waren en mensen dus alleen maar daar laadden. Toen Tesla de kwaliteit van de batterij terug zag lopen is toen op sommige auto’s de maximale DC laadsnelheid verlaagd. Dus er is wel degelijk een effect bij enkel snelladen, jarenlang
Voor mij zal er niet veel te wennen zijn, stop toch al na 2 uur en dat duurt nu dus ook al minimaal een half uur.
Het zal alleen iets meer uitkienen moeten zijn.
Nu dan, want in Frankrijk (ga ik vrijwel altijd heen) timmeren ze hard aan de weg qua laadinfrastructuur.
Dat van Tesla, kwam dat dan ook door het snelladen of meer dat ze snel aan de 100% zaten?
Omdat Skoda daar nu dus bijvoorbeeld maatregelen tegen treft;
https://www.auto55.be/nie...en-dan-80-van-de-batterij
En omdat in den beginne de Tesla superchargers gratis waren, waren er dus ook berijders die dagelijks aan de SuC hingen, en dat zal Tesla (en iedere andere fabrikant) niet fijn vinden.
Doorgaans laad je bij snelladen niet tot 100% SOC, en heb je dus ook niet de negatieve gevolgen van langere tijd stilstaan met 100% SOC. Sterker nog, na een bezoek aan de snellader zul je meestal weer verder rijden.
Het langere stilstaan met 100% SOC is dus vooral thuis een dingetje. Ik hou er persoonlijk geen rekening mee, maar ik rijd veel en de auto zal eigenlijk nooit 24 uur stil staan. Maar mocht ik weten dat we een paar dagen niet gaan rijden zorg ik ervoor dat hij niet vol zit.
[ Voor 0% gewijzigd door BVice op 22-08-2022 15:52 . Reden: spelfout ]
Mijn naam is Jan en ik ben nieuw op dit forum.
Wegens aanschaf van een Megane etech leek het mij interessant om dit forum te volgen.
Wij partner en ik) hebben vorige week gekocht een Megane etech, iconic met de twee packs en een warmtepomp. Levering zou begin volgend jaar zijn.
Het lijkt me leuk om eea te volgen en wellicht ook antwoorden te krijgen op vragen.
Mijn dank is groot
Ik heb alleen een testrit gehad, maar in vergelijking met mijn 6.1 Focal Audio systeem in m’n Clio V vond ik het zonder enige aanpassingen aan de instellingen al behoorlijk indrukwekkend.Baaz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:00:
Is er iemand die een goed filmpje heeft (of wil maken) van hoe het Harman Kardon systeem klinkt? Ik ben echt super benieuwd aangezien ik deze optie ook besteld heb. Ik kan nergens op het wereldwijde web iets vinden hierover.
Mijn dank is groot![]()
Edit: Een beetje terug in deze topic ging het nog over de audio.
Dylan98 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:16:
[...]
Ik heb ook een tijdje in een Aygo (bouwjaar 2012) gereden en heb ondertussen de Arkamis als de H&K’s beluisterd in de Megane. Als muziekliefhebber kan ik je wel een indicatie geven.
Aygo speakers: 3/10 (bijna niet te horen op de snelweg, geen bass aanwezig, geen hoge kwaliteit audio, weinig definitie laag/midden/hoog, gewoon brak)
Arkamis speakers: 5,8 (heldere midden en redelijke ok hoge tonen, en een zeer duidelijk merkbaar tekort aan bass. Bij het opendraaien van het volume en toevoegen van de bass met de equalizer gaan de boksen erg compenseren en knijpen waardoor de algehele geluidskwaliteit erg afneemt, ook vond ik persoonlijk de afstelling verschrikkelijk. Een beetje wat je veel op de Indiase automotive markt tegenkomt. Wat daar een 8 is, is hier dus een 5,8)
H&K: een mooie 8,7 (prima speakers, lekkere bass, weinig vibratie vanuit de auto, op alle volumeniveaus blijft de kwaliteit behouden van laag/midden/hoge tonen. In mijn ogen superieur ten op zichte van de Arkamis speakers)
Ik ben zelf uiteraard voor de H&K’s gegaan. Was erg teleurgesteld na het beluisteren van de Arkamis. Was echt een dikke bummer dus de keuze was een no-brainer.
Succes met jouw keuze
[ Voor 55% gewijzigd door JanAd op 24-08-2022 07:21 ]
Hier bij mij gaat dit automatisch in dag of nachtmodus (zelfs bij in en uit de garage rijden). En is altijd zo geweest. Ik ben aan het zoeken geweest in alle menu's maar vind hier geen instelling voor. Heb er zelf nooit iets voor moeten instellen. Alleen de helderheid kan je aanpassen.arno.stolk schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:23:
Weet iemand hoe je maps in dark mode krijgt? Ik reed voor het eerst in het donker en maps bleef in de dagstand staan, ook achter het stuur. Best veel licht.
Gaan s'avonds als het donker word uw lichten automatisch aan ?
[ Voor 8% gewijzigd door Lucantiek op 24-08-2022 08:32 ]
Dat ga ik bekijken. Ik had wel gewoon verlichting aan, maar misschien staat ie niet op automatisch.Lucantiek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:29:
[...]
Hier bij mij gaat dit automatisch in dag of nachtmodus (zelfs bij in en uit de garage rijden). En is altijd zo geweest. Ik ben aan het zoeken geweest in alle menu's maar vind hier geen instelling voor. Heb er zelf nooit iets voor moeten instellen. Alleen de helderheid kan je aanpassen.
Gaan s'avonds als het donker word uw lichten automatisch aan ?
Werkt het dan nog niet, doe dan eens een reset (aan uit knop rechts naast scherm >5 sec indrukken).
Nog steeds niet werkend dan langs de garage
:strip_exif()/f/image/4OOMToqGBwADBxATtpwZ5suE.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.facebook.com/groups/2418871888243808
M'n frans is niet echt subliem maar als ik het zo verder lees (en google vertaal er op los laat) in een facebook-groep is de heer over een paar zaken niet tevreden zoals z'n zitpositie niet goed kunnen vinden, slecht zicht naar achteren, oplaadsnelheid niet op z'n scherm kunnen zien en nog wat dingen.
Jeetje, dat is wel erg snel.
Weet niet zeker wat je met afstandsregeling bedoeld maar de afstand tot je voorganger kun jr gewoon op het stuur instellen. Linkerkant middelste knopje.BVice schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:34:
Dat denk ik niet. Je mist sowieso knoppen op het stuur voor de afstandregeling. En het hele menu met snelheidsmanagement. Lijkt me heel sterk dat ze dat kunnen installeren achteraf.
De radar die ze gebruiken voor ACC zal er niet in zitten neem ik aan. Dat is volgens mij best een duur onderdeel. of gebruikt Renault een volledig camera-based ACC, net als Tesla?Lucantiek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:59:
Dit zou perfect mogelijk zijn als Renault dat zou willen. De knoppen staan wel degelijk op het stuur en werken. Alleen het symbool op de knop mankeert. En softwarematig is het geen probleem om een menu volledig te veranderen. Die ervaring heb ik met mijn i-pace.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@Lucantiek je was me net voor, maar we bedoelen hetzelfde.
Dat bericht heb ik gelezen inderdaad, maar ik zou het graag willen horen dmv een filmpje, daar heb ik iets meer aan dan een goed verslag over de kwaliteitJanAd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:05:
[...]
Ik heb alleen een testrit gehad, maar in vergelijking met mijn 6.1 Focal Audio systeem in m’n Clio V vond ik het zonder enige aanpassingen aan de instellingen al behoorlijk indrukwekkend.
Edit: Een beetje terug in deze topic ging het nog over de audio.
[...]
We hadden het over uitvoeringen zonder ACC, die hebben dat knopje niet (het knopje doet niks en er staat geen logo op)jschoorl2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:02:
[...]
Weet niet zeker wat je met afstandsregeling bedoeld maar de afstand tot je voorganger kun jr gewoon op het stuur instellen. Linkerkant middelste knopje.
Maar dan gaat er kwaliteit verloren bij de opname, en vervolgens ga jij het vanaf je telefoon afspelen? Dan ga je niet het verschil horen tussen standaard en Arkamis. Je kunt geluid maar op 1 manier horen en dat is door in een demo te zitten met het HK systeem (alle demo’s hebben dit wel).Baaz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:53:
[...]
Dat bericht heb ik gelezen inderdaad, maar ik zou het graag willen horen dmv een filmpje, daar heb ik iets meer aan dan een goed verslag over de kwaliteit
Heb je de trekhaak door ABD laten monteren? Mag ik vragen wat deze kostte?Tinus_oost schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:28:
Ik heb de auto op 4 Februari besteld en was op dat moment de 2e klant die de Megane e-tech Electric in bestelling plaatste bij ABD Renault.
Besteld in de kleur Rouge Flamme en ik laat het dak naderhand wel in het zwart wrappen.. Ook laat ik achteraf een trekhaak monteren..
Bij mij vraagt ABD voor een afneembare trekhaak € 1650,—

Kwam dit tegen op een Duitse site
1. Bei MyRenault registrieren
2. Auto mit der VIN hinzufügen (wenn eine Fehlermeldung kommt, dies über die französische Seite erledigen (gleiche Anmeldedaten))
3. Auf der Startseite von MyRenault: Rechtsklick-> Untersuchen
4. In der geöffneten Konsole: Reiter „Netzwerk“ auswählen (evtl. über das „+“) und als Filter dann „Fetch/XHR“
5. Bei geöffneter Konsole die Seite neu laden
6. In der sich nun füllenden Liste in der Konsole den Eintrag „details?locale…“ auswählen
7. Dort gibt es unter dem Reiter „Vorschau“ und dem Eintrag „Order Tracking“ dann alle bekannten Variablen zum Auto zu sehen
Dit is niet de Maps achtergrond. Dit is de helderheid van het scherm. Die verandert dan bij lichtinval , bijzonder irritant dus heb dat meteen uitgezet.jschoorl2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:01:
Als je naar auto icon (rechtsboven) -> voertuig -> tab cockpit -> scherm -> automatische helderheid aan.
Werkt het dan nog niet, doe dan eens een reset (aan uit knop rechts naast scherm >5 sec indrukken).
Nog steeds niet werkend dan langs de garage
De nachtmodus van Maps stel je in maps zelf in bij het instellingen-“tandwiel”.
Bij mij werkt de dag / nachtmodus zonder dat ik er een instelling voor gedaan heb. Heb juist in maps het volledige menu doorlopen maar vind daar niets over een instelling van dag / nachtmodus.Arbo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:38:
[...]
Dit is niet de Maps achtergrond. Dit is de helderheid van het scherm. Die verandert dan bij lichtinval , bijzonder irritant dus heb dat meteen uitgezet.
De nachtmodus van Maps stel je in maps zelf in bij het instellingen-“tandwiel”.
Wie kan mij duidelijkheid geven over de hoeveelheid stoelinstellingen die zijn op te slaan in een geheugen?
Een dealer vertelde dat dit kan met aangemaakte geheugenprofielen, dan zou voor ieder persoon een geheugenprofiel aangemaakt moeten worden met daarin o.a. de positie instellingen van de stoel. Dat zou voor maximaal 4 personen kunnen.
In de gedownloade handleidingen kan ik dat niet terug vinden. Ook op andere plekken lees ik dat dit niet zou kunnen.
Wie o wie kan voor eens en altijd duidelijkheid geven?
Wij hebben in bestelling een iconic met de dubbele pakketten en WP.
Ik heb gisteren nog een keer geprobeerd. Wel even de automatische verlichting uit/aan gezet. Toen het begon te schemeren, ging maps in de nacht modus, na 30 seconde week in dag modus en 2 minuten later weer in nachtmodus. Voor zover ik weet zonder iets veranderd te hebben. Het werkt dus (weer/min of meer).Lucantiek schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:50:
[...]
Bij mij werkt de dag / nachtmodus zonder dat ik er een instelling voor gedaan heb. Heb juist in maps het volledige menu doorlopen maar vind daar niets over een instelling van dag / nachtmodus.
Overigens krijg ik de 'controleer parkeersensoren' steeds vaker in het scherm te zien...
ik helaas ook, meerdere keren per rit....vaak wel na een remactie. Dacht dat misschien een stekkertje niet goed was terug geplaatst bij het monteren van de trekhaak maar is dus een algemeen issue?arno.stolk schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:48:
Overigens krijg ik de 'controleer parkeersensoren' steeds vaker in het scherm te zien...
Gecheckt maar het stukje tracking mis ik helaas.jschoorl2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:29:
Wat je zou kunnen proberen op een pc. Browser naar myr.renault.nl en dan onderstaande stappen volgen
Kwam dit tegen op een Duitse site
[...]