Hehe, gisteren eindelijk de Megane in ontvangst mogen nemen. Wat een klasbak is het geworden!
Eerste 200km staan erop en hij bevalt super. Je moet in het begin wel door een hoop menu’s en instellingen heen om de auto op smaak af te stellen, maar dan heb je wel wat.
Rijdt super, degelijk, met prachtig geluid uit de h&k speakers (na afstelling!) en de auto verovert nu al de harten van alle buurtjes in de straat, echter wél i.c.m. de welbekende kinderziektes, trillend pedaal, bizar lawaai van de koeling bij thuisladen met 16kw tot 17kw (ik heb geen warmtepomp

), het lijkt dan alsof de auto om 5 minuten wilt opstijgen voor 15 seconden, wat een kabaal! Net een Ford Mustang Electric, waarschijnlijk voor het afkoelen van de accu.
Helaas dus wel degelijk last van trillend pedaal, vooral bij snel optrekken vanuit stilstand en het pedaal intrappen bij hoge snelheden (130-150 km/u). Het lijkt dan of de Megane ineens mijn rem indrukt, hij is zoekende “moet ik wel of niet remmen” en “hoe flink moet ik nu regeneratief remmen” en dus het rempedaal indrukken. Het is niet dat de Megane vol in de ankers duikt, maar je voelt het rempedaal wel degelijk werken (omhoog en omlaag bewegen). Ik rijd in de hoogste regeneratieve mode, dit komt mijn sportieve rijstijl met name ten goede. Dit maakt het mogelijk om vooral met 1 pedaal lekker strak door bochtjes heen te rijden.
In lagere regeneratieve modes merk je het duidelijk minder, de Megane eigenaren die aangeven dat het niet in hun productiemodel zit hebben waarschijnlijk geen sportieve rijstijl en/of geen gevoel in hun rechtervoet over omdat ze te druk zijn met het verwerken van alle andere signalen in het verkeer

.
Ik heb nu in 4 Meganes gereden, in elke was dit trillende pedaal aanwezig, ook de dealer geeft aan, het zit in alle Meganes.
Overweeg je het dus nog om een Megane te kopen, houdt hier dan serieus rekening mee.
Overigens, voor de cententijgers, mijn verbruik bij een sportieve rijstijl betreft tot nu toe 17kwh/100km met een eco score van een 6,4/10. Best wel netjes moet ik eerlijk toegeven!
En dit is ‘m dan geworden:
EDIT: de app werkt ondertussen ook, al zie ik de tabbladen in een ontwikkelaars modus, dus er is nog wel wat ruimte voor verbetering. En ja, met 77% schat de auto, op basis van mijn eco score, dat ik 247km ver kan komen. Dat is nou niet zo schrikbarend ver, 320km bij 100% om even wat makkelijker te vergelijken. Iets lager dan ik gedacht had maar ach… ik rij zulke afstanden in de praktijk nauwelijks. Thuis laad ik met 16 tot 17,5kw, dus het laden en het bereik is niet echt een probleem
[
Voor 14% gewijzigd door
Dylan98 op 02-08-2022 11:44
]