WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Heb deze inmiddels binnen, moet nog wel geïnstalleerd worden.bbn_ldp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:31:
Iemand al ervaringen met de COMPUTHERM E400RF thermostaat op de Mitsubishi? Kost hier maar 70 euro en dus veel goedkoper dan de Panasonic https://infraredheat.ie/product/computherm-e400rf/
Veel mogelijkheden.
2 nadelen
- ding moet op de 220v aangesloten zijn.
- lastig te verkrijgen alhier
Die van mij komt uit Ierland €50 ex transport.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ik zou zeggen hou ons op de hoogte!Chip2710 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:21:
[...]
Heb deze inmiddels binnen, moet nog wel geëtaleerd worden.
Veel mogelijkheden.
2 nadelen
Die van mij komt uit Ierland €50 ex transport.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
@DutchWingNaalroc schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:09:
Installatie/gebruikers handleiding dacht ik.
Inderdaad. Uit diverse handleidingen geplukt (o.a. die van het kabeltje zelf, kun je gewoon op Googlen). En ondertussen weten we ook vele ervaringen aardig hoe het werkt.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 02-10-2022 18:57 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het is helemaal niet verwarrend, want door diverse voorgangers is alles voor je uitgezocht, en in de post onder de TS samengevat.DutchWing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:18:
Heel bijzonder en verwarrend allemaal!
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 02-10-2022 19:01 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Volgens mij nog een derde nadeel: Niet geschikt voor koelen.Chip2710 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:21:
Heb deze inmiddels binnen, moet nog wel geïnstalleerd worden.
Veel mogelijkheden.
2 nadelen
Geeft vlgs. mij gewoon een koel signaal.Andrehj schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:03:
[...]
Volgens mij nog een derde nadeel: Niet geschikt voor koelen.
Maar ik gebruik zo wie zo geen koeling..
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Dat begrijp ikAndrehj schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:58:
[...]
Het is helemaal niet verwarrend, want door diverse voorgangers is alles voor je uitgezocht, en in de post onder de TS samengevat.
Alleen ik snap gewoon puur het feit niet waarom ervoor wordt gekozen deze informatie in de PUHZ-SW handleiding achterwege te houden, terwijl in de handleiding van de oudere buitenunits dit gewoon netjes en keurig vermeld staat…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Via https://alklima.nl/dealer-locator/wat-zoek-je is niets te vinden binnen een redelijke afstand.
Kan m niet voorstellen dat er zo weinig leveranciers zijn.
Heeft iemand hier misschien een tip (alleen via DM) voor een goed adres?
Had gedurende het jaar wat proefstartjes gedaan om te checken of alles op druk bleef. Kijkend naar mijn aanvoer retour grafiekjes viel mij op dat de dT richting de 5 k ging waar hij normaal 3,5 is. Parameter 540 gaf 18 l/min. Deze is normaal 23 l/min met pompstand 2. Dus het gaasfilter maar eens getrokken. Inderdaad, behoorlijk vuil, vuiler als normaal, ik check het meestal een keer per jaar. bij de start stookseizoen, meestal wat kleine vuil korreltjes. Dit keer meer dus door het langere tijd gedeeltelijk leeg staan en van druk af. Bij het terugplaatsen heb ik het filter zo in de dop geklemd dat de 4 mm overlap van het gaasfilter niet voor de instroomzijde van het filterhuis zit. Scheelt weer ietsje in weerstand. Na opvullen en pomp ontluchten (is wel een dingetje dat laatste...) is hij weer klaar voor zijn 4e winterperiode.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
een boel schakelaars zijn ook niet voor de gebruiker of zelfs de installateur bedoeld. sommige zijn echt alleen voor de koeltechnicus bijvoorbeeld en andere zijn alleen voor de fabriek of voor andere modellen die dezelfde controller gebruiken.DutchWing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:18:
Ik moet wel zeggen dat bij Mitsubishi en/of Alklima niet alle informatie heel overzichtelijk terug te vinden is.
bepaalde bedrijfsmodi kunnen een machine binnen enkele minuten de soep in draaien als je niet exact weet waar je mee bezig bent. stukje security door obsurity is wel handig soms om ook de welwillende installateur te beshermen tegen zichzelf.
in de zomer heb ik ook doorgaans wel 1x per week alkima aan de lijn voor wat rare dipswitch-combinaties nodig om een diagnose te stellen of om een machine weer aan de gang te krijgen.
voor het meeste kan je gewoon ME engineer gebruiken in de app store.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 20:06 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Tja, over dat opvullen na filter reiniging zijn ook al heel wat pagina's vol geschreven, oa door mijzelf, een paar jaar geleden, en door @Grolsch ook nog wat recentelijker..Gasschuif schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:46:
........................ Na opvullen en pomp ontluchten (is wel een dingetje dat laatste...) is hij weer klaar voor zijn 4e winterperiode.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn benodigde attributen zijn: een zoontje van 5 en een credit card
Overigens, ik begrijp dat dit probleem eindelijk is opgelost in de laatste binnenunit, door een ontlucter ná, dus boven de interne pomp te plaatsen, maar daar hebben de wat oudere gebruikers dus niets aan.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Voor installateurs/koeltechnicus moeten deze instellingen juist in de service handleiding staan.flippy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:56:
[...]
een boel schakelaars zijn ook niet voor de gebruiker of zelfs de installateur bedoeld. sommige zijn echt alleen voor de koeltechnicus bijvoorbeeld en andere zijn alleen voor de fabriek of voor andere modellen die dezelfde controller gebruiken.
Fabrikant parameters even uitzondering maar dat is logisch dat is zowel in koeling als verwarming als regeltechniek hetzelfde.
Maar ik was sowieso van plan even erover te bellen, alleen beetje druk met storingen rijden/planning aanpassen dus had vandaag geen tijd om te informeren.
Dat sowieso, sommige gaan overal aanzitten zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.bepaalde bedrijfsmodi kunnen een machine binnen enkele minuten de soep in draaien als je niet exact weet waar je mee bezig bent. stukje security door obsurity is wel handig soms om ook de welwillende installateur te beshermen tegen zichzelf.
Vooral huismeesters hebben daar een handje van
Ik heb inderdaad die combinaties voorbij zien komen voor zelf diagnose, maar waarom om een machine aan de praat te krijgen? Soort reset functie via dipswitches ofzo?in de zomer heb ik ook doorgaans wel 1x per week alkima aan de lijn voor wat rare dipswitch-combinaties nodig om een diagnose te stellen of om een machine weer aan de gang te krijgen.
als er een sensor of klep niet tof is bijvoorbeeld en een storing veroorzaakt wil ik die gewoon kunnen negeren (omdat ik met de hand er een magneet op heb gedruk bijvoorbeeld) en wil zien of er niet meer issues zijn voor we aan reparatie overgaan wil ik wel weten dat dat specifieke onderdeel/probleem het issue is. heb er weinig zin in en staat ook niet profi bij de klant als je 3x moet terugkomen omdat je heb gemist dat nog iets niet tof is of dat het probleem dieper ligt en een protesterend onderdeel een symptoom is en niet de oorzaak.
vooral met city vrf's waar er rustig een half dozijn van op een dak staan en allemaal doorgekoppeld in master-slave is het gewoon echt wel nodig om aan een boel dipswitches te klooien die niet in de handleiding staan.
soms kan het nodig zijn om een ander meetbereik in te schakelen voor een voeler of om voelers uit te schakelen zelfs zonder dat de unit in storing gaat. beetje knullig om een gebouw zonder koeling te zetten omdat het nog een week duurt voor je een nieuwe buitenvoeler kan leveren en monteren.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-10-2022 20:42 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hier ook een stukje kunststof ervoor gedaan, echter om het filter goed met de overlap las te positioneren paar keer er in en uit... toch wel weer een luchtbel erin gekregen. Inmiddels krijg ik hem wel aan de praat, pomp ff manual in en schroefdop op de pomp los tot de lucht uit de pomp is, na een sec of 30 schiet de luchtbel er dan uit, richting ontluchter.Naalroc schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:57:
[...]
Tja, over dat opvullen na filter reiniging zijn ook al heel wat pagina's vol geschreven, oa door mijzelf, een paar jaar geleden, en door @Grolsch ook nog wat recentelijker..
Zijn benodigde attributen zijn: een zoontje van 5 en een credit card![]()
Overigens, ik begrijp dat dit probleem eindelijk is opgelost in de laatste binnenunit, door een ontlucter ná, dus boven de interne pomp te plaatsen, maar daar hebben de wat oudere gebruikers dus niets aan.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Pasje van de sligro gaat beter, credit card is niet vlak genoegNaalroc schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:57:
[...]
Tja, over dat opvullen na filter reiniging zijn ook al heel wat pagina's vol geschreven, oa door mijzelf, een paar jaar geleden, en door @Grolsch ook nog wat recentelijker..
Zijn benodigde attributen zijn: een zoontje van 5 en een credit card
Ps zoon van 8 gaat ook (nog steeds) goed
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 03-10-2022 22:44 ]
:strip_exif()/f/image/OBU43juaopJfYUYRK9W6AIQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Speedyace op 04-10-2022 12:02 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
(dan ligt het in ieder geval niet aan mij )
Bij ons is de ketel vlak voor de zomer geïnstalleerd en hebben we na genoeg geen uitleg gehad.
Met hulp van jullie en uiteindelijk komst van de monteur (was iets niet goed aangesloten) heb ik de ketel met moeite op koelen gekregen.
Nu het buiten weer begint af te koelen zijn we aan het stoeien om de vloerverwarming aan de praat te krijgen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uxv2dXB0cgDMQmmd3UZ0ET9i.jpg?f=user_large)
We hebben de ketel op verwarmen gezet, maar we hebben het idee dat de thermostaat in de ketel onze Dampfoss thermostaten aan de muur overruled.
Als ik de thermostaat op de ketel op 30 zet begint de vloerverwarming wel mee te lopen.
:strip_exif()/f/image/1jaX6GC1P8Ulo8nTl4cmMBI9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu staat de thermostaat weer terug op 20 en zien we dat hij eigenlijk niets doet.
De vloeren voelen koud aan en de tempratuur zakt in de woonkamer terug naar 19.5 graden (terwijl de dampfoss thermostaat op 20 staat).
Gelukkig verwarmt de zon het huis wel weer naar de gewenste tempratuur, maar dit lijkt mij niet de bedoeling.
Wat doe ik verkeerd? En wat kan ik er aan doen?
Of (beter) met de warmtepomp
In dat geval zou ik maar beginnen met de Mitsu bedieningspaneel op 30° te zetten ipv 20.
Dat doe je door 10 x op het + je te drukken. (2e knopje van rechts)
Dan zien we wel weer.
[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 04-10-2022 12:26 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
(Dan staat er in het huisje niet een thermometer, maar een thermometer met een druppel ernaast).
Dan regelt je warmtepomp de water temperatuur, en je thermostaat kan bepalen of hij aan moet.
Nu heb je een warmtepomp die nog steeds staat te regelen op de temperatuur van het hok waar hij in staat en niet je kamer. Die kun je op 30 zetten, maar zou gekke water temperaturen op kunnen leveren.
Dat klopt ook, hij staat ingesteld op “auto-adaptatie”, dan gaat hij uit van de temperatuur van de hoofdbediening.(en/of externe sensor, maar die heb je denk ik niet)ZL900 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:15:
Het is goed om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen.
Bij ons is de ketel vlak voor de zomer geïnstalleerd en hebben we na genoeg geen uitleg gehad.
Met hulp van jullie en uiteindelijk komst van de monteur (was iets niet goed aangesloten) heb ik de ketel met moeite op koelen gekregen.
Nu het buiten weer begint af te koelen zijn we aan het stoeien om de vloerverwarming aan de praat te krijgen.
[Afbeelding]
We hebben de ketel op verwarmen gezet, maar we hebben het idee dat de thermostaat in de ketel onze Dampfoss thermostaten aan de muur overruled.
Als ik de thermostaat op de ketel op 30 zet begint de vloerverwarming wel mee te lopen.
[Afbeelding]
Nu staat de thermostaat weer terug op 20 en zien we dat hij eigenlijk niets doet.
De vloeren voelen koud aan en de tempratuur zakt in de woonkamer terug naar 19.5 graden (terwijl de dampfoss thermostaat op 20 staat).
Gelukkig verwarmt de zon het huis wel weer naar de gewenste tempratuur, maar dit lijkt mij niet de bedoeling.
Dat staat ontzettend slecht beschreven in de handleiding.
Als je kiest voor “Voorlooptemp” of “Compensatiecurve” dan zal hij aanspringen wanneer de kamerthermostaat wil verwarmen.
Ik heb hem op “Compensatiecurve” i.c.m. een externe kamerthermostaat.
:strip_exif()/f/image/N4nPsj05HEpMwUmAIvTw6mro.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, maar ik dacht: laten we het stapje voor stapje doen...En praten over een KETEL? En wat voor thermostaat? die intern temp staat nu op 23, dus dat is niet de kamertemperatuur, volgens de beschrijvingJeroen Vreeken schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:31:
Je kunt hem dan beter op doel voorlooptemperatuur zetten.
(Dan staat er in het huisje niet een thermometer, maar een thermometer met een druppel ernaast).
Dan regelt je warmtepomp de water temperatuur, en je thermostaat kan bepalen of hij aan moet.
Nu heb je een warmtepomp die nog steeds staat te regelen op de temperatuur van het hok waar hij in staat en niet je kamer. Die kun je op 30 zetten, maar zou gekke water temperaturen op kunnen leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 04-10-2022 13:18 ]
Daarvoor heb ik destijds gebruik gemaakt van een compressor van een Zubadan. De compressor opengeslepen en allerlei zaken gefotografeerd en de stationaire en roterende spiraal opgemeten, etc.
Ik dacht dat jullie het misschien leuk zouden vinden om eens wat foto's van het inwendige van een Zubadan compressor te zien. Dus hieronder volgen er een aantal.
De stationaire spiraal:
:strip_exif()/f/image/efzoLoAuRlVWgIzDLb9fO39d.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterkant stationaire spiraal (is bovenzijde compressor). Hier kun je ook mooi de twee injectiepunten van de flash-injectie zien:
:strip_exif()/f/image/E7FfEsZ8Hp3fgxK0iRJdNlsn.jpg?f=fotoalbum_large)
Roterende spiraal:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ZXcY8WCpbQqOhQhP0IMsUnL.jpg?f=user_large)
Achterzijde roterende spiraal:
:strip_exif()/f/image/VrlkcufXh0GBjBtoVTvvX8Mj.jpg?f=fotoalbum_large)
"Schuifframe" (om te zorgen dat de roterende spiraal in positie blijft):
:strip_exif()/f/image/JS7prsKazjbInGkc1cPRZoPl.jpg?f=fotoalbum_large)
De samenbouw van stilstaande en bewegende spiraal samen met schuifframe:
:strip_exif()/f/image/0Gve9S8Am0oM4dKSmh3gUgWv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zwerius Kriegsman
Dus ik kan ook aan het lijstje toegevoegd worden met de Puhz-SW75YAA + ERST30D-VM2ED
En de eerste 4.7KWh zijn al verbruikt met het 2x opwarmen van de boiler.
Ehm, als je de warmtepomp gewoon "warmtepomp" noemt en geen "ketel" scheelt dat een boel verwarring.ZL900 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan:
- Je WP staat op de adaptieve ruimtetemperatuurregeling, waarschijnlijk met de sensor in de bedieningsunit als ingang. Die sensor meet nu 23 graden, dus je WP gaat niet aan. Als je die regeling wilt gebruiken moet je het bedieningspaneel naar je woonkamer verplaatsen of daar een externe temperatuursensor ophangen.
- Je vermeldt niks over je afgiftesysteem. Van Dampfoss heb ik nog nooit gehoord. Ik neem aan dat je Danfoss bedoelt? Je spreekt over meerdere thermostaten. Dit betekent dat dat je een zoneregeling hebt? Heb je ook een buffervat? En heb je wel geregeld dat er voldoende zones (liefst alle) altijd open staan zodat je het minimum vermogen kwijt kunt?
Als je idd een zoneregeling hebt, zal die aan de thermostaatingang van je FTC hangen, en moet je WP dus op een constante watertemperatuur of WAR staan. - Al deze regelingen staan beschreven in de diverse handleidingen die je bij je WP hebt gekregen. Heb je die al gelezen?
Op zijn piek trok de Puhz-SW75YAA 2472W aan vermogen. Is dit een beetje normaal wat jullie weten. En op een gegeven moment zelfs door naar 3020W.
:strip_exif()/f/image/ehlSdfOFUAIXkSf1JtuXSNKf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier pieken van bijna 4900 (SHW112YAA)Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:13:
Vanmorgen voor het eerst de douche gebruikt. (4 personen) en het SSW-setpoint stond ingesteld op 50gr. Nadat de 4 persoon onder de douche stapte stond de SSW-temp op 39gr en begon de buitenunit te draaien. Wat mij hierbij is opgevallen, dat deze aardig wat vermogen nodig heeft.
Op zijn piek trok de Puhz-SW75YAA 2472W aan vermogen. Is dit een beetje normaal wat jullie weten. En op een gegeven moment zelfs door naar 3020W.
[Afbeelding]
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Je moet de eco-stand inschakelen voor warm water. Dat scheelt al flink. Maar bij mij staat de WP (zowel voor SWW als voor verwarmen/koelen) momenteel op 75% begrensd (ik heb de veelbesproken schakeling met de vermogensbegrenzing mbv een relais gescheiden in verwarmen/koelen en SWW), dan gaat ie bij SWW maken niet hoger dan zo'n 2 kW.Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:13:
Vanmorgen voor het eerst de douche gebruikt. (4 personen) en het SSW-setpoint stond ingesteld op 50gr. Nadat de 4 persoon onder de douche stapte stond de SSW-temp op 39gr en begon de buitenunit te draaien. Wat mij hierbij is opgevallen, dat deze aardig wat vermogen nodig heeft.
[Afbeelding]
Verder kun je het SWW setpoint nog wel wat verlagen (net zo lang totdat je een keer merkt dat het douchewater nu echt te koud wordt). 39 graden op de sensor betekent dat er nog erg veel water boven die sensor een stuk warmer is. Ik zou eens beginnen met 47 graden setpoint en 10 graden verlaging.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 05-10-2022 10:33 ]
Ga ik vanavond eens even berekenen.doek55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:44:
@Speedyace Zolang je geen vermogensbegrenzing kabeltje erop hebt zitten zal de warmtepomp naar Max vermogen gaan. Voor de SW75YAA kun je dan op 4300W elektrisch uitkomen bij lagere buitentemperaturen. Zie het Mitsubishi databook, daar kun je Capacity delen door COP om het elektrisch vermogen te bepalen.
Dan ga ik hem eerst eens op de ECO stand zetten. De setpoint eens op 47gr zetten met een verlaging van 10gr.Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Je moet de eco-stand inschakelen voor warm water. Dat scheelt al flink. Maar bij mij staat de WP (zowel voor SWW als voor verwarmen/koelen) momenteel op 75% begrensd (ik heb de veelbesproken schakeling met de vermogensbegrenzing mbv een relais gescheiden in verwarmen/koelen en SWW), dan gaat ie bij SWW maken niet hoger dan zo'n 2 kW.
Verder kun je het SWW setpoint nog wel wat verlagen (net zo lang totdat je een keer merkt dat het douchewater nu echt te koud wordt). 39 graden op de sensor betekent dat er nog erg veel water boven die sensor een stuk warmer is. Ik zou eens beginnen met 47 graden setpoint en 10 graden verlaging.
Ik krijg continu de storing L9 Controleer of de waterdruk nog in orde is en of er geen lucht in het systeem zit.
Waterdruk staat op ongeveer 1,6 bar. Als ik de boel reset begint de pomp in de binnenunit weer te draaien maar op een gegeven moment stopt deze en dan heb ik deze melding weer op het scherm.
Ik heb het filter (gaasje) bij de pomp eruit gehaald en deze is schoon. Even de kraan open gedaan bij de pomp en er komt keurig water uit.
De pompen staan ingesteld op pompsnelheid 5.
:strip_exif()/f/image/UByYhXLr3Im0S5njfWo96TCR.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee
Als je handmatig de pomp inschakelt, wat is dan de flow die je krijgt? (Informatie werking, code 540)Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:00:
Dan heb ik trouwens nog een vraagje en deze is hardnekkig.
Ik krijg continu de storing L9 Controleer of de waterdruk nog in orde is en of er geen lucht in het systeem zit.
Waterdruk staat op ongeveer 1,6 bar. Als ik de boel reset begint de pomp in de binnenunit weer te draaien maar op een gegeven moment stopt deze en dan heb ik deze melding weer op het scherm.
Ik heb het filter (gaasje) bij de pomp eruit gehaald en deze is schoon. Even de kraan open gedaan bij de pomp en er komt keurig water uit.
[Afbeelding]
Iemand een idee
Deze code krijg je over het algemeen als er lucht in het systeem zit....
Heb je de ontluchter helemaal bovenin je binnenunit, achter de FTC print al eens open gedraaid?
En zit er wel een automatische (microbellen)ontluchter in je leidingwerk vlak na de binnenunit?
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 05-10-2022 11:10 ]
En wat zegt de handleiding over die code?Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:10:
en wat ik te zien krijg links bovenin het scherm. Een LP die knippert. [Afbeelding]
Dat kan ik juist niet vinden. Heb wel even google gehanteerd en dan zie ik iets staan over legionella.
Ik mag er toch vanuit gaan dat deze nog in tact is, alles is nieuw.
L9 Laag debiet in primair circuit gedetecteerd door stroomschakelaar (stroomschakelaars 1 2 3.)
Zie actie voor L3. Als de stroomschakelaar zelf niet werkt, vervang hem dan.
Let op: Wees voorzichtig: de pompkleppen kunnen warm zijn
En ik kom de codes wel tegen, maar geen LP.
LC Bescherming tegen oververhitting van het ketelcirculatiewater Controleer of de ingestelde verwarmingstemperatuur van de Ketel de
beperking overschrijdt. (Zie de handleiding van de thermistors PACTH011HT-E)
Het debiet van het ketelverwarmingscircuit kan verlaagd zijn. Controleer op
• waterlekkage,
• verstopte Filter
• werking van de watercirculatiepomp.
LD Defect thermistor van de boilertemperatuur (THWB1, THWB2) Controleer de weerstand van de thermistor.
LE Storing Stookketel Zie actie voor L8. Controleer de status van de Stookketel
LH Bescherming tegen bevriezing van het boilercirculatiewater Het debiet van het boilerverwarmingscircuit kan verlaagd zijn. Controleer op
• waterlekkage
• verstopte Filter
• werking van de watercirculatiepomp.
LL Instellingsfouten van dipswitches op het regelpaneel van de FTC4 Controleer voor boilerbedrijf dat Dip SW1-1 op AAN staat (met boiler) en
Dip SW2-6 op AAN (met mengtank).
Controleer voor 2-zone temperatuurcontrole dat Dip SW2-7 op AAN staat
(2-zone) en Dip SW2-6 op AAN (met mengtank).
Controleer bij meerdere buitenunits of Dip SW 1-3 op AAN staat op de
slave-unit die SWW-bedrijf draait
Heb je ook de installatiehandleiding van je binnenunit bekeken? Daar staan namelijk al die codes in...Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:13:
Dat kan ik juist niet vinden. Heb wel even google gehanteerd en dan zie ik iets staan over legionella.
Ik heb dik gedrukt geantwoord op jouw vragen en opmerkingen.Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:08:
[...]
Ehm, als je de warmtepomp gewoon "warmtepomp" noemt en geen "ketel" scheelt dat een boel verwarring.
Dan: Je hebt gelijk ik was niet helemaal duidelijk (ik was ook een beetje gefrustreerd, omdat het allemaal zo onduidelijk is en wij al een aantal keren contact hebben gehad met de installateur.) We hebben inderdaad een warmtepomp Lucht/ water als ik mij niet vergis
- Je WP staat op de adaptieve ruimtetemperatuurregeling, waarschijnlijk met de sensor in de bedieningsunit als ingang. Die sensor meet nu 23 graden, dus je WP gaat niet aan. Als je die regeling wilt gebruiken moet je het bedieningspaneel naar je woonkamer verplaatsen of daar een externe temperatuursensor ophangen.
- Je vermeldt niks over je afgiftesysteem. Van Dampfoss heb ik nog nooit gehoord. Ik neem aan dat je Danfoss bedoelt? Klopt Danfoss Icon gekoppeld aan vloerverwarming met verschillende zones Je spreekt over meerdere thermostaten klopt. Dit betekent dat dat je een zoneregeling hebt? Ik heb geen idee wat dat in houd Heb je ook een buffervat? ja van 120 liter En heb je wel geregeld dat er voldoende zones (liefst alle) altijd open staan zodat je het minimum vermogen kwijt kunt? aAls het goed is regelt dat het Danfoss Icon systeem
Als je idd een zoneregeling hebt, zal die aan de thermostaatingang van je FTC hangen, en moet je WP dus op een constante watertemperatuur of WAR staan.- Al deze regelingen staan beschreven in de diverse handleidingen die je bij je WP hebt gekregen. Heb je die al gelezen?
- [b]Ja, maar ik wordt hier niet echt wijzer van.[/b]
Ik ben gewoon benieuwd welke instellingen jullie hebben en hoe dat er uitziet op jullie display zodat ik dat kan reproduceren om te kijken hoe het werkt.
Je moet de WP op WAR (of vaste aanvoertemperatuur) zetten. En dan de juiste WAR-curve bepalen en zoveel mogelijk stelmotoren van je zoneregeling eraf halen zodanig dat de WP altijd zijn minimale vermogen kwijt kan. Zoek anders even naar de posts van @Grolsch in dit topic, hij heeft een vergelijkbaar systeem en al vaak vermeld hoe het bij hem in combinatie met een zoneregeling wel goed werkt.ZL900 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:45:
Ik heb dik gedrukt geantwoord op jouw vragen en opmerkingen.
Ik ben gewoon benieuwd welke instellingen jullie hebben en hoe dat er uitziet op jullie display zodat ik dat kan reproduceren om te kijken hoe het werkt.
Maar eigenlijk moet je je installateur terugroepen, die hoort bovenstaande voor jou te doen.
De helft wat hier staat is Abracadabra, jullie technische kennis gaat veel verder dan die van mij.
Maar je hoeft toch geen raket geleerde te zijn om je kachel aan te zetten
Edit
Net een telefoongesprek gehad met iemand die een soort gelijk systeem heeft.
Hij had zijn instelling doorgeven en ik heb die gereproduceerd.
Wat blijkt nu (en hier is de verwarring ontstaan) deze display hangt bij mij op de binnenunit
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uxv2dXB0cgDMQmmd3UZ0ET9i.jpg?f=user_large)
Bij hem hangt deze display in de woonkamer als Thermostaat.
Ik heb in het hele huis vloerverwarming 6 zones afgeregeld met een Danfoss Icon systeem.
Waar ik met zijn en jullie hulp nu achter ben is dat de display hier boven weergegeven de "master" thermostaat is. Dus als deze een waarde meet boven de 20 graden wordt mijn woonkamer dus niet verwarmt.
Dus ik kan mij 2 oplossingen bedenken
1 Ik moet zorgen dat de thermostaten van het Danfoss systeem "master"worden
Of
2 Ik stel de display op de binnen-unit op een hoge temp in zodat de vloerverwarming in de rest van het huis aan gaat. (ik vraag me dan alleen af of de pomp dan niet blijft lopen om te proberen om de onhaalbare temperatuur te halen.
[ Voor 70% gewijzigd door ZL900 op 05-10-2022 12:34 ]
Laten we beginnen het beestje bij de naam te noemen, namelijk warmtepomp.ZL900 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:08:
Ik heb me al flink ingelezen, maar ik wordt er maar slecht wijzer van.
De helft wat hier staat is Abracadabra, jullie technische kennis gaat veel verder dan die van mij.
Maar je hoeft toch geen raket geleerde te zijn om je kachel aan te zetten
Het probleem = "hij loopt niet" dat kun je zien door het pauze teken.
Er zijn een aantal voorwaarden die gemaakt moeten worden voordat de WP loopt, en die moet je dan stuk voor stuk af.
Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn, maar je komt over als iemand die echt niet weet waar hij mee bezig is.
Als iemand komt met de klacht dat zijn fiets niet werkt, en dat hij eigenlijk bedoelt dat zijn auto niet wil starten, en hem dan als tip geeft dat hij die sleutel in het contact moet doen en omdraaien, en als je dat niet begrijpt, kun je beter de installateur bellen
Zo moeilijk is het niet.
Ik zou hem punt 1 voor testen ff op vaste Ta zetten van 35 graden ofzo, en als hij dan niet begint zit er een thermostaat dwars, dus moet je een dipswitch (NO/NC) omzetten.
Bij mij is dat SW2-1 (Kamerthermostaat1 ingang (IN1) logische wijziging ) maar let op, kan bij jou anders zijn.
En gezien je reacties in dit topic (NOFI) lijkt het mij niet verstandig dat jij de boel open gaat schroeven en dipswitches gaat verzetten.
L9 betekent kort samengevat dat hij geen flow meet.Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:00:
Dan heb ik trouwens nog een vraagje en deze is hardnekkig.
[Afbeelding]
Iemand een idee
Dus als je de pomp handmatig laat lopen standje 5, wat zegt code 540 dan in het installatie menu (waarschijnlijk 0 of een foutmelding).
Ik heb dat ook ooit eens gehad (ergens 1e helft 2017) en bij mij was het een dipswitch instelling volgens mij.
Heeft je WP ooit goed gelopen, en meet je flow bij code 540?
Ik ben net tot de conclusie gekomen dat ik al die tijd op het verkeerde been ben gezet door iemand, waarbij het display wat bij mij op de binnen-unit hangt bij heb als hoof thermostaat in de woonkamer hangt.Grolsch schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Laten we beginnen het beestje bij de naam te noemen, namelijk warmtepomp.
Het probleem = "hij loopt niet" dat kun je zien door het pauze teken.
Er zijn een aantal voorwaarden die gemaakt moeten worden voordat de WP loopt, en die moet je dan stuk voor stuk af.
Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn, maar je komt over als iemand die echt niet weet waar hij mee bezig is.
Als iemand komt met de klacht dat zijn fiets niet werkt, en dat hij eigenlijk bedoelt dat zijn auto niet wil starten, en hem dan als tip geeft dat hij die sleutel in het contact moet doen en omdraaien, en als je dat niet begrijpt, kun je beter de installateur bellen
Zo moeilijk is het niet.
Ik zou hem punt 1 voor testen ff op vaste Ta zetten van 35 graden ofzo, en als hij dan niet begint zit er een thermostaat dwars, dus moet je een dipswitch (NO/NC) omzetten.
Bij mij is dat SW2-1 (Kamerthermostaat1 ingang (IN1) logische wijziging ) maar let op, kan bij jou anders zijn.
En gezien je reacties in dit topic (NOFI) lijkt het mij niet verstandig dat jij de boel open gaat schroeven en dipswitches gaat verzetten.
Ik heb zojuist mijn voor gaande bericht aangepast/ en bij gewerkt.
Welkom op het forum 😀.ZL900 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een nieuwe installatie zou ik adviseren om je installateur een goed werkend systeem te laten opleveren. Dat is vrij duidelijk nog niet gebeurd. Het is ZIJN probleem, niet de jouwe 😀.
Als hulp kan hij Alklima bellen en of laten langskomen.
En je installateur kan (en dient) ook de stooklijn in te stellen van de weerafhankelijke (WAR) regeling die gebruikt dient te worden omdat je een zoneregeling hebt (Danfoss Icon). Die modus is nu niet actief waardoor de WP niet draait.
Stooklijn en WAR bestaan al jaren, ook bij fossiele ketels dus (no pun intended).
Suc6! Enne…. leuk als je het meldt als het allemaal als een ☀️ werkt!
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
De warmtepomp is sinds gisteren inbedrijf. Het SWW ging hij gelijk verwarmen en stopte keurig bij de ingestelde temperatuur.Grolsch schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:34:
[...]
L9 betekent kort samengevat dat hij geen flow meet.
Dus als je de pomp handmatig laat lopen standje 5, wat zegt code 540 dan in het installatie menu (waarschijnlijk 0 of een foutmelding).
Ik heb dat ook ooit eens gehad (ergens 1e helft 2017) en bij mij was het een dipswitch instelling volgens mij.
Heeft je WP ooit goed gelopen, en meet je flow bij code 540?
Dus ik dacht, laat ik de thermostaat even hoger zetten om te kijken of het verwarmen ook werkt.
De pomp (zijn er 2) eentje voor de SWW en dan eentje voor de verwarming. De pomp die onder de flow meter zit draait wel maar gaat na een tijdje dus uit en krijg ik de melding L9.
Heb het hele systeem nog maar eens doorgespoeld zodat er echt geen lucht meer inzit.
Weer aangezet en na een min of 5 wederom de storing.
Code 540 geeft idd 0 aan wat dus inhoudt geen flow.
De kranen van de pomp eentje boven en eentje beneden staan open.
En hoe kan ik dan eventueel de pomp op handmatig zetten of zal er toch ergens een dip switch verkeerd staan
Verder zitten er geen kleppen tussen, alles gaat met 28mm koper zo richting de vloerverdeler.
:strip_exif()/f/image/C5UOk69tTtE1IMHhzh7bTNRH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Speedyace op 05-10-2022 13:36 ]
Je zult de master controller van je Danfoss Icon systeem op de thermostaat ingang van je warmtepomp moeten aansluiten, en je zult de warmtepomp zo moeten instellen dat hij deze thermostaat ingang gebruikt voor het bepalen of er warmtevraag is. Dat betekent dus dat er een kabeltje moet lopen van de Danfoss controller naar je WP; als dat niet het geval is dan is je installatie nog niet compleetZL900 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:08:
1 Ik moet zorgen dat de thermostaten van het Danfoss systeem "master"worden
Of
2 Ik stel de display op de binnen-unit op een hoge temp in zodat de vloerverwarming in de rest van het huis aan gaat. (ik vraag me dan alleen af of de pomp dan niet blijft lopen om te proberen om de onhaalbare temperatuur te halen.
Ik weet niet wat je afgifte oppervlak is qua vloerverwarming, maar het is in mijn ervaring aan te raden om het gedrag van de WP goed te monitoren (bijv. via Melcloud WiFi interface) om zeker te weten dat er niet gependeld wordt (WP continue aan/uit). Het Danfoss Icon systeem werkt hier prima, maar ik heb wel altijd een paar zones open (zonder aansturing van de Danfoss naregeling), zoals badkamer en hal.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Nee. Er staat geen dipswitch verkeerd. Je hebt lucht in je systeem (wat je nu al diverse malen verteld is), waarschijnlijk afkomstig uit je verwarmingscircuit. Je zult gewoon moeten ontluchten. Even goed je binnenunit bestuderen, er zal vast ergens op het hoogste punt een ontluchter zitten.Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:11:
En hoe kan ik dan eventueel de pomp op handmatig zetten of zal er toch ergens een dip switch verkeerd staan
Verder zitten er geen kleppen tussen, alles gaat met 28mm koper zo richting de vloerverdeler.
[Afbeelding]
En anders even je installateur bellen, die had dit gewoon werkend achter moeten laten.
En om te ontluchten moet je de waterpomp handmatig aanzetten en ondertussen ontluchten, dit doe je niet door het systeem door te spoelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 05-10-2022 13:55 ]
Knap dat jij in die paar zones het minimum vermogen van je Zubadan kwijt kan...Rockster schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:23:
maar ik heb wel altijd een paar zones open (zonder aansturing van de Danfoss naregeling), zoals badkamer en hal.
Dat zag ik toch niet? De Zubadan gaat pas aan als de Danfoss controller een signaal geeft, ik heb dan met de groepen die de Danfoss open zet samen met de groepen die altijd open staan voldoende afgifte vermogen. Elke thermostaat zit hier aan minimaal 3 groepen, en dat levert prima runs op (in totaal heb ik 26 groepen)Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Knap dat jij in die paar zones het minimum vermogen van je Zubadan kwijt kan...
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
OK. Dat is nog steeds krap, je zult wel een wat hogere stooklijn draaien om dat werkend te hebben. Waar staat je watertemperatuur op?Rockster schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:59:
Dat zag ik toch niet? De Zubadan gaat pas aan als de Danfoss controller een signaal geeft, ik heb dan met de groepen die de Danfoss open zet samen met de groepen die altijd open staan voldoende afgifte vermogen. Elke thermostaat zit hier aan minimaal 3 groepen, en dat levert prima runs op (in totaal heb ik 26 groepen)
@Speedyace heeft de ERST30D-VM2ED, dus met ingebouwd SWW-vat. Ik heb geen idee hoe daarvan intern de layout is en waar de eventuele ontluchters zitten. Logischerwijs zou er ook eentje bovenin moeten zitten, maar zo'n binnenunit heeft ook de aansluitingen aan de bovenzijde, dus wellicht dat men er bij Mitsubishi ervan uitgaat dat de gebruiker die zelf bovenop de binnenunit plaatst.Naalroc schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:10:
@Speedyace Zoals Andre zegt: lucht in je systeem, maar jij moet de nieuwe binnenunit al wel hebben, en die hebben juist voor dit probleem gebied een ontluchter net boven de pomp binnenin de binnenunit geplaatst;
(EHST20D-VM2D - bouwjaar: 2022)
de ERST en 20/30 (C/D) modellen zullen nagenoeg gelijk zijn.
Overzichtsfoto:
:strip_exif()/f/image/7f1grFiM1cQb6VRNkMEJS28z.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderzijde:
:strip_exif()/f/image/RqkDrzEqYk2NvOZ6ci8aVden.jpg?f=fotoalbum_large)
Manual bedrijf > pomp 1 inschakelen > 5 minuten wachten > ontluchten > driewegklep laten omschakelen > 5 minuten wachten > ontluchten > pomp 2 inschakelen > 5 minuten wachten > ontluchten > alles weer op automatisch.
Even een silicone slangetje eraan zetten en de 3 crème kleurige ontluchtingspunten beetje opendraaien tot water eruit komt.
Handig is hierbij een emmer te gebruiken.
ontluchter/aftappers:
:strip_exif()/f/image/xNw588mBFcLdfY4ziXMJyKZM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door DutchWing op 05-10-2022 17:23 ]
/f/image/m7ylYVeoXDNfrKrSN4eZZwnO.png?f=fotoalbum_large)
Verwarmingsmodus is kamertemperatuur en is niet gezakt onder de ingestelde 20,5ºC (paarse lijn) maar toch start hij drie keer vandaag voor ogenschijnlijk niets de compressor?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
OK... Bijzonder. Normaliter verwacht je een ontluchter ergens bovenin. Deze zitten alle drie onderin... Zal wel aan mij liggen, maar dit verwacht je niet.
Hij zal wel vinden dat je kamertemperatuur zakt en op minimum vermogen er iets bij willen verwarmen. Wel erg korte runs trouwens.breinonline schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:10:
Kan iemand mij uitleggen wat de warmtepomp hier nu probeert te doen?
[Afbeelding]
Verwarmingsmodus is kamertemperatuur en is niet gezakt onder de ingestelde 20,5ºC (paarse lijn) maar toch start hij drie keer vandaag voor ogenschijnlijk niets de compressor?
Maar je ziet dat net voordat de WP de eerste keer startte, de temperatuur van 21 naar 20.5 was gedaald. Dit, in combinatie met wat er toen buiten gebeurde (jammer dat je de buitentemperatuur niet mee plot, die neemt het algoritme wel mee namelijk) zal dat er bij de regeling voor hebben gezorgd dat de WP even aan moest om verdere daling tot onder 20.5 te voorkomen
[ Voor 38% gewijzigd door Andrehj op 05-10-2022 17:37 ]
Er zit gewoon een ontluchter bovenop, het zwarte ding met grijze dopje. Nummer 9 in dit overzicht :DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:06:
Zo ziet de Cilinderbinnenunit eruit:
(EHST20D-VM2D - bouwjaar: 2022)
de ERST en 20/30 (C/D) modellen zullen nagenoeg gelijk zijn.
Overzichtsfoto:
[Afbeelding]
Onderzijde:
[Afbeelding]
Manual bedrijf > pomp 1 inschakelen > 5 minuten wachten > ontluchten > driewegklep laten omschakelen > 5 minuten wachten > ontluchten > pomp 2 inschakelen > 5 minuten wachten > ontluchten > alles weer op automatisch.
Even een silicone slangetje eraan zetten en de 3 crème kleurige ontluchtingspunten beetje opendraaien tot water eruit komt.
Handig is hierbij een emmer te gebruiken.
ontluchter/aftappers:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JPW2nWWM39A0Bv8lJgBrUlfH.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar die zou gewoon moeten werken en je moet hooguit her grijze dopje wat losdraaien. En alle lucht moet eruit gaan als je een microbellen ontluchter hebt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
@Andrehj Dat kan ik wel verzorgenAndrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Hij zal wel vinden dat je kamertemperatuur zakt en op minimum vermogen er iets bij willen verwarmen. Wel erg korte runs trouwens.
Maar je ziet dat net voordat de WP de eerste keer startte, de temperatuur van 21 naar 20.5 was gedaald. Dit, in combinatie met wat er toen buiten gebeurde (jammer dat je de buitentemperatuur niet mee plot, die neemt het algoritme wel mee namelijk) zal dat er bij de regeling voor hebben gezorgd dat de WP even aan moest om verdere daling tot onder 20.5 te voorkomen
/f/image/ww7vUAzKwERLXWoCIII8PM2M.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie niet direct de relatie tot de buitentemperatuur moet ik zeggen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
2 pompen in je binnenunit zittenSpeedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
De warmtepomp is sinds gisteren inbedrijf. Het SWW ging hij gelijk verwarmen en stopte keurig bij de ingestelde temperatuur.
Dus ik dacht, laat ik de thermostaat even hoger zetten om te kijken of het verwarmen ook werkt.
De pomp (zijn er 2) eentje voor de SWW en dan eentje voor de verwarming. De pomp die onder de flow meter zit draait wel maar gaat na een tijdje dus uit en krijg ik de melding L9.
Verwarmen CV of SWW wordt geschakeld door een 3-weg-klep.
Dat ziet er in Twente uit als code 569 en niet als code 540Heb het hele systeem nog maar eens doorgespoeld zodat er echt geen lucht meer inzit.
Weer aangezet en na een min of 5 wederom de storing.
Code 540 geeft idd 0 aan wat dus inhoudt geen flow.
De kranen van de pomp eentje boven en eentje beneden staan open.
[Afbeelding]
Maar L9 = geen flow
En dat moet opgelost worden, dus of ergens een afsluiter dicht, lucht in het systeem, aanvoer/retouraansluitingen verkeerd aangesloten (geloof me, dat kan, heb ik ook al meegemaakt bij mijzelf
Hadden die units niet een warmtewisselaar naast het vat om SWW te verwarmen en dus een extra circulatiepomp om het SWW daar door te pompen?Grolsch schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:57:
2 pompen in je binnenunit zittenDat ken ik niet, volgens mij heb je er maar 1
Klopt, alleen door de aftappers even iets open te zetten, duwt de pomp het er nog iets makkelijker eruit.HaTe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:46:
[...]
Er zit gewoon een ontluchter bovenop, het zwarte ding met grijze dopje. Nummer 9 in dit overzicht :
[Afbeelding]
Maar die zou gewoon moeten werken en je moet hooguit her grijze dopje wat losdraaien. En alle lucht moet eruit gaan als je een microbellen ontluchter hebt.
@Speedyace deze ook open?
:strip_exif()/f/image/zxfC47NCQvB4cBHmQBwbH5iA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 05-10-2022 18:26 ]
@GrolschAndrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:15:
[...]
Hadden die units niet een warmtewisselaar naast het vat om SWW te verwarmen en dus een extra circulatiepomp om het SWW daar door te pompen?
Pomp 1 (rood) is primair door TSA/condensor. (rood) hierdoor stroom gewoon cv water
Pomp 2 (blauw) is secundair door TSA/boiler. (blauw) hierdoor stroomt drinkwater
:strip_exif()/f/image/x7NqE9HZO8XbBU9MlvxKBuBl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door DutchWing op 05-10-2022 18:27 ]
Laat ik hier nu ook aangedacht hebben. De aanvoer en retour verkeerd aangesloten. Maar dat ga ik morgen wel even bekijken.Grolsch schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:57:
[
En dat moet opgelost worden, dus of ergens een afsluiter dicht, lucht in het systeem, aanvoer/retouraansluitingen verkeerd aangesloten (geloof me, dat kan, heb ik ook al meegemaakt bij mijzelf)
Klopt idd van die pompen. Ook heb ik het dopje iets losgedraaid van de ontluchter.DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:17:
[...]
Klopt, alleen door de aftappers even iets open te zetten, duwt de pomp het er nog iets makkelijker eruit.
@Speedyace deze ook open?
[Afbeelding]
Zolang je geen instellingen of dipswitches heb gewijzigd verwacht ik niet dat dit de oorzaak is…
LP = Legionella Preventie, blz 26 - Hoofdstuk 5 - gelijk bovenaan. (Dikke boek)Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:10:
en wat ik te zien krijg links bovenin het scherm. Een LP die knippert. [Afbeelding]
LP = Storing, blz 28 - Hoofdstuk 7
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 05-10-2022 19:24 ]
Maar niet als foutmelding!DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
LP = Legionella Preventie, blz 26 - Hoofdstuk 5 - gelijk bovenaan. (Dikke boek)
Als er LP knippert op het display is dat ook een flowgerelateerde fout, zoals in de installatiehandleiding van mijn binnenunit wordt uitgelegd.
Je hebt waarschijnlijk je elektrisch element nog aanstaan voor normaal verwarming en SWWSpeedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:13:
[Afbeelding]
Verwarming:
Menu > Service > Code: 0000 > Extra instellingen > Elektr.weerstand(Verw.) > OFF
SWW:
Menu > Service > Code: 0000> Extra instellingen > Elektrisch weerstand(SWW) > Booster heater + Immersion Heater > OFF
Ben momenteel niet thuis. Maar zal wel even posten.DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
LP = Legionella Preventie, blz 26 - Hoofdstuk 5 - gelijk bovenaan. (Dikke boek)
Sorry je hebt inderdaad gelijk!Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:12:
[...]
Maar niet als foutmelding!
Als er LP knippert op het display is dat ook een flowgerelateerde fout, zoals in de installatiehandleiding van mijn binnenunit wordt uitgelegd.
Over LP bij storingen heen gekeken

DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:46:
@Speedyace maakt eens een foto van de binnenunit en leidingwerk erboven.
Zolang je geen instellingen of dipswitches heb gewijzigd verwacht ik niet dat dit de oorzaak is…
Waar het filter zit is de retour.
:strip_exif()/f/image/Jq9hEVdetaCwwjr0mfwf5VbW.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je geen ontluchters op het hoogste punt?
Of loopt leidingwerk nog verder omhoog, of zitten ontluchters verder rechts uit zicht van de foto?
Er was mij verteld, dat de spirotech voldoende zou moeten zijn. Verder heb ik op zolder waar de ketel stond twee ontluchters. En er zit er nog eentje op de verdeler.DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Heb je geen ontluchters op het hoogste punt?
Of loopt leidingwerk nog verder omhoog, of zitten ontluchters verder rechts uit zicht van de foto?
Ik krijg als ik 540 in toets niets te zien.Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
Als je handmatig de pomp inschakelt, wat is dan de flow die je krijgt? (Informatie werking, code 540)
Deze code krijg je over het algemeen als er lucht in het systeem zit....
Heb je de ontluchter helemaal bovenin je binnenunit, achter de FTC print al eens open gedraaid?
En zit er wel een automatische (microbellen)ontluchter in je leidingwerk vlak na de binnenunit?
En achter de FTC print ben ik nog niet geweest.
Er zit een spirotech vuilafschijder en Microbel ontluchter gecombineerd in de retour.
Als het leidingwerk eerst nog naar beneden gaat rechts voordat deze weer omhoog gaat, dan blijft er gewoon lucht in hangen.Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:44:
[...]
Er was mij verteld, dat de spirotech voldoende zou moeten zijn. Verder heb ik op zolder waar de ketel stond twee ontluchters. En er zit er nog eentje op de verdeler.
Dus gewoon 2 ontluchters plaatsen, automatisch of hand.
Ook als de pomp aanstaat?Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
Ik krijg als ik 540 in toets niets te zien.
En achter de FTC print ben ik nog niet geweest.
Er zit een spirotech vuilafschijder en Microbel ontluchter gecombineerd in de retour.
Staat dipswitch SW2-8 op ON van de binnenunit?
Heb je het meetbereik van de flowsensor instelling van min: 5L - max: 100L aangepast?
Informatie werking code: 569 = 0 = No operated flow switch.
Informatie werking code: 571 = flow rate at time of error.
[ Voor 23% gewijzigd door DutchWing op 05-10-2022 23:23 ]
Dat kan ik me niet voorstellen. Code 540 geeft altijd een waarde (ook al is het nul) op een FTC6, en die heb je.Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:23:
Ik krijg als ik 540 in toets niets te zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 06-10-2022 09:37 ]
Heb er alleen een spirotech vuil/micro filter er tussen zitten.
Ik zal boven de binnenunit nog wel twee ontluchtingsautomaten plaatsen.
:strip_exif()/f/image/yqY5dFUmhQjMdZfiNsAlEWev.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gaat inderdaad niet werken.Speedyace schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:17:
Even snel een schetsje gemaakt op het werk in paint en de situatie ziet er zo uit.
Heb er alleen een spirotech vuil/micro filter er tussen zitten.
Ik zal boven de binnenunit nog wel twee ontluchtingsautomaten plaatsen.
[Afbeelding]
Maar dat je zwager zelf niet doorhad dat dit natuurlijk niet ging werken verbaasd me wel een beetje of wie het ook was…
Maar ik had info ingewonnen en mij was verteld dat het spirotech filter voldoende zou zijn. Niet dus!.
Zal ik nu de ontluchters bij de rode cirkels plaatsen of bij de groene cirkels.
:strip_exif()/f/image/oGx1Zf8Y4CvpV3Ots7FajJ3G.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb hier wel mijn vingers aangezetenDutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:46:
@Speedyace maakt eens een foto van de binnenunit en leidingwerk erboven.
Die geeft zoals verwacht 0 aan, wat betekent dat er geen flow is, waarschijnlijk door lucht.Speedyace schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:11:
Dit krijg ik te zien bij de genoemde codes
Code 540
[Afbeelding]
Stond op dit moment de pomp wel aan?
Pomp staat idd aanAndrehj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:42:
[...]
Die geeft zoals verwacht 0 aan, wat betekent dat er geen flow is, waarschijnlijk door lucht.
Stond op dit moment de pomp wel aan?
Hij geeft gewoon 0 flow aan en je weet zelf toch wel wat je omgezet hebt eventueelSpeedyace schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:22:
[...]
ik heb hier wel mijn vingers aangezeten
Maar dit is gewoon 100% zeker een luchtprobleem, geen twijfel over mogelijk.
kijk eens bij deze link, die werkte voor ons, en mogelijk dus ook bij de integrale boilerunit:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" en verder op die pagina
Er is nog veel meer over geschreven, maar verspreid over de opvolgende onderwerpen van #6 tot nu #10
Succes.
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 06-10-2022 21:41 ]
Eerst even een foto gemaakt. 😁DutchWing schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:20:
[...]
Hij geeft gewoon 0 flow aan en je weet zelf toch wel wat je omgezet hebt eventueel
Kan ik morgenochtend nog wel even naar kijken. 👍Naalroc schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:36:
Ik heb even moeten zoeken naar mijn eigen post en die van @Grolsch
kijk eens bij deze link, die werkte voor ons, en mogelijk dus ook bij de integrale boilerunit:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" en verder op die pagina
Er is nog veel meer over geschreven, maar verspreid over de opvolgende onderwerpen van #6 tot nu #10
Succes.
Is bij jou trouwens de ingebouwde afstandbediening van de binnenunit wel meegeleverd? Bij mijn ERST30C-VM2ED die vandaag wordt afgeleverd, wordt deze niet 'ingebouwd' meegeleverd, maar apart geleverd. Omdat Climamarket hiervan niet op de hoogte was, wordt deze in mijn geval nog nagestuurd en komt dat cruciale onderdeel pas eind deze maand binnen
Bij de laatste 2 leveringen van Climamarket was de thermostaat los bijgeleverd, dus niet gemonteerd zoals je ze van Alklima altijd krijgt.
Bij een hydromodule los in de doos, bij de cilinderunit lag deze bovenop.
Dus los is schijnbaar wel gebruikelijk, wellicht is het een foutje.
Ik krijg dan namelijk geen fout melding op het display terwijl alle leidingen warm worden tot onder aan de 3 weg klep.
Ja dit klopt.Speedyace schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:41:
Klopt het dat tijdens een SWW run beide pompen draaien.
Ik krijg dan namelijk geen fout melding op het display terwijl alle leidingen warm worden tot onder aan de 3 weg klep.
Je hebt de transportpomp + condensor.
Je hebt de tapwisselaar + tapwaterpomp.
Voor CV draait de transportpomp
Voor SWW draait de transportpomp + tapwaterpomp.
Bedankt voor de reactie.DutchWing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:14:
[...]
Ja dit klopt.
Je hebt de transportpomp + condensor.
Je hebt de tapwisselaar + tapwaterpomp.
Voor CV draait de transportpomp
Voor SWW draait de transportpomp + tapwaterpomp.
En dan nog even een vraag ik weet niet of jij hem kan beantwoorden. Maar ik ga morgen twee automatische ontluchters plaatsen maar zit nog even met de locatie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1i0bbv2oLrPo4D42gcUsaEDU.jpg?f=user_large)
Bij de rode cirkels of bij de groene. bij de rode zit al een ontluchter af fabriek (oke iets lager) en een spirotech en bij de groene zit niets. En achter de muur zit wel de verdeler. Ik neig naar de groen optie.
:strip_exif()/f/image/oGx1Zf8Y4CvpV3Ots7FajJ3G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Speedyace op 07-10-2022 11:24 ]
Als je ze in het midden plaatst is het ook goed. Maakt dus niet veel uit omdat het allemaal even hoog is.Speedyace schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:21:
[...]
Bedankt voor de reactie.
En dan nog even een vraag ik weet niet of jij hem kan beantwoorden. Maar ik ga morgen twee automatische ontluchters plaatsen maar zit nog even met de locatie.
[Afbeelding]
Bij de rode cirkels of bij de groene. bij de rode zit al een ontluchter af fabriek (oke iets lager) en een spirotech en bij de groene zit niets. En achter de muur zit wel de verdeler. Ik neig naar de groen optie.
[Afbeelding]
En dat het met sww wel warm wordt bevestigd dat in die leidingen je lucht zit.
Je kan je microbellen ontluchter ook in het horizontale deel plaatsen, dan heb je er niet 2 extra nodig
[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 07-10-2022 14:59 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero