Lastig, omdat geluid ook heel subjetief ervaren word, maar wat je kunt is in ieder geval de berekening doen, en bij de extra meetpunten de afstanden tot het raam ingeven, dan weet je ongeveer hoeveel dB er is.baas81 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:55:
Met veel interesse lees ik dit forum. Zeker omdat ik vandaag mijn videogesprek heb gehad over een 4kw installatie. Toch kan ik een goed antwoord op twee van mijn vragen nog niet vinden.
De eerste is het geluid. Het plan is nu om de quatt op de buitenmuur te hangen, eerste verdieping. Dat is precies naast onze slaapkamer. Op ongeveer 2,5 meter zit ook ons slaapkamerraam dat 's nachts altijd open is. Is dat (ja altijd subjectief maar toch) voor het geluid een probleem?
Hou er wel rekening dat een raam open je daardoor extra warmteverlies gaat krijgen, zeker in de winter, eigenlijk wil je dat niet, dit verlies moet je namelijk weer via de warmtepomp extra in je Huis krijgen, met een CV gaat dat veel eenvoudiger, een warmtepomp heeft daar meer tijd voor nodig, dus waarschnlijk dan ook geen of minder nachtverlaging toepassen. ventilatie is goed, maar ik verwacht dat je huis ook voorzien is van een ventilatiesysteem. Dus zeker in de winter is dat in combinatie met een warmtepomp een niet zo goed idee.
eerst, wat is je gasverbruik nu (zo veel mogelijk zonder SWW gebruik, de zomermaanden zijn een uitstekende referentie om te kijken wat je SWW gebruik is (verwarming zal dan wel uit zijn).Het andere is of 4kw wel genoeg is. Quatt zegt van wel, maar ik lees hier al vaker dat dat niet altijd klopt. We hebben een huis van 160m2, vloerverwarming, laag temperatuur radiatoren, goede (niet uitstekende) isolatie. Het hoeft geen 25 graden te worden in huis, 19 graden is wel wat fris.
Je hebt vloerverwarming en LTV dus je zult best een redelijke temperatuur ook met een warmtepomp kunnen krijgen, alleen de vraag of is of het met een 4,5 kW Quatt voldoende is?
Dat kun je met je gasverbruik wat eerder zien, hou wel rekening mee dat 19 of 20 het wel een verschil gaat maken met de kosten.
Heb je overigen zonnepanelen? Je stroomverbruik zal behoorlijk omhoog gaan.
Alvast bedankt voor jullie advies!
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 26-05-2023 23:13 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge