Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.811.531 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timcastelijn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste allen,

kan iemand met een geinstalleerde Quatt toevallig een aantal screenshotjes maken van de instellingen in de app die te maken hebben de regeling o.b.v. energietarieven en aanwezigheid van een PV systeem?

Ik overweeg voor Quatt te kiezen en ben benieuwd naar de instelmogelijkheden. Ik lever veel stroom terug en zou graag willen dat Quatt tijdens "terugleveren van stroom + warmtevraag" de voorkeur geeft aan de warmtepomp boven de gasgestookte ketel.

alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:39
Ik zou daar niet te zwaar aan tillen.
De tijden dat je wilt verwarmen heb je normaliter weinig of geen overschot/teruglevering. (ja, er zijn uitzonderingen bij koude dagen met stralend weer)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:31
timcastelijn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:44:
Beste allen,

kan iemand met een geinstalleerde Quatt toevallig een aantal screenshotjes maken van de instellingen in de app die te maken hebben de regeling o.b.v. energietarieven en aanwezigheid van een PV systeem?

Ik overweeg voor Quatt te kiezen en ben benieuwd naar de instelmogelijkheden. Ik lever veel stroom terug en zou graag willen dat Quatt tijdens "terugleveren van stroom + warmtevraag" de voorkeur geeft aan de warmtepomp boven de gasgestookte ketel.

alvast bedankt!
Je kunt je stroomprijs en gasprijs instellen. Eronder zit nog wel een schakelaar waarmee je kunt kiezen dat hij zo veel mogelijk op de warmtepomp moet werken ipv op de cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgUP0HwSwaUVv5FkAsNzjb6hJCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vuFgHn2XFPZfmajyl9iFIJL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem zo ingevuld, maar heb me er eigenlijk nog niet in verdiept wat nu slim is. Ik heb zonnepanelen, verbruik van de 3.4 opbrengst ongeveer 2.9. ik heb nog een analoge meter, dus wil graag dat vooral de Quatt het werk doet en niet de cv denk ik.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 15:30

SBL

okijokii schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:55:
[Afbeelding]

Ik heb hem zo ingevuld, maar heb me er eigenlijk nog niet in verdiept wat nu slim is. Ik heb zonnepanelen, verbruik van de 3.4 opbrengst ongeveer 2.9. ik heb nog een analoge meter, dus wil graag dat vooral de Quatt het werk doet en niet de cv denk ik.
Wat staat er onder die "Lees meer" knop. Wat gaat hij dan zo veel mogelijk besparen, gas of euro's?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Euro natuurlijk :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timcastelijn
[Afbeelding]

Precies wat ik zocht! dankjewel (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:41
[Afbeelding]

Als je optimalisatie uit zet pakt ie sowieso maximaal de WP ipv de ketel, zie beschrijving onder lees meer..
(Quatt noemt het 'beste voor het milieu')
ivm overproductie PV & te salderen stroom heb ik de optimalisatie ook uitgezet

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 02-06-2023 14:56 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 11:28
Toby-Wan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Als je optimalisatie uit zet pakt ie sowieso maximaal de WP ipv de ketel, zie beschrijving onder lees meer..
(Quatt moet het 'beste voor het milieu')
ivm overproductie PV & te salderen stroom heb ik de optimalisatie ook uitgezet
Yes, hier ook gedaan. Als het overschot op raakt zie ik wel verder. Überhaupt wel interessant om te zien tot welke buitentemperaturen hij het zelfstandig trekt tijdens het eerste stookseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Frisian1206 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Yes, hier ook gedaan. Als het overschot op raakt zie ik wel verder. Überhaupt wel interessant om te zien tot welke buitentemperaturen hij het zelfstandig trekt tijdens het eerste stookseizoen.
mijn idee is om uiteindelijk over te gaan op volledig elektrisch, dus CV bijschakelen zoveel mogelijk vermijden.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05 13:33
Ik kreeg onderstaand bericht vaan Quatt n.a.v. online installatie check en evohome systeem. Wellicht handig voor mensen die een Quatt overwegen met een bestaande Evohome zoneregeling systeem, maar ook voor Tado thermostaat gebruikers en een intergas met 2/3 wegklep.

grt skywalker,

"Zonesystemen werken niet altijd goed samen met warmtepompen

Er bestaan verschillende soorten zonesystemen. Sommige kunnen goed met hybride warmtepompen samenwerken, en andere niet. Voor een hybride warmtepomp als de Quatt Hybrid is het noodzakelijk dat er altijd voldoende water circuleert, en dat is niet bij alle zonesystemen het geval. Ook de manier waarop deze zonesystemen communiceren met de cv-ketel (warmtevraagfluctuatie) past niet bij een warmtepomp.
In de afgelopen maanden hebben onze engineers de mogelijkheden onderzocht om verschillende zonesystemen te matchen met de Quatt Hybrid. Voor sommige zonesystemen is dat gelukt. Bij een aantal andere zonesystemen weten we inmiddels dat dat niet op korte termijn gaat lukken.

Veelgestelde vragen

Wat is er zo ingewikkeld aan een zoneregeling?

De Quatt Hybrid heeft een thermostaat nodig om aangestuurd te worden. Een hybride warmtepomp zoals de Quatt Hybrid kan niet aangestuurd worden door nóg een thermostaat of vergelijkbare bedieningsunit. Er kunnen immers geen twee kapiteins op één schip staan.

Bij zoneregelingen zijn er meerdere thermostaten of bedieningsunits. Meerdere kapiteins dus. Dit maakt de combinatie met een warmtepomp zo ingewikkeld!

Ik zie op internet dat het bij iemand wel gelukt is om het zonesysteem te matchen met een hybride warmtepomp, hoe zit dat dan?

In theorie is het mogelijk om een match te maken. In de praktijk betekent dit dat de samenwerking niet stabiel is, waardoor een betrouwbaar verwarmingssysteem niet kan worden gegarandeerd. Ook is de gasbesparing in deze gevallen zeer klein. Wij zien dit niet als een acceptabele oplossing.

Hoe zit het met de Tado?

Je kunt een Tado-thermostaat hebben mét of zonder zoneregeling. Hieronder leggen we uit hoe het zit.
• Tado zonder zoneregeling
Zonder zoneregeling (dus zonder elektrische thermostaatknoppen op de radiatoren en zonder extra thermostaten) kan de Quatt Hybrid -na een aantal instellingsaanpassingen via de Tado pro app- samenwerken met de Tado-thermostaat. Maar in dat geval is de besparing tóch een stuk lager dan bij andere thermostaten. Daarom adviseren wij om een andere thermostaat aan te schaffen. Bijvoorbeeld de Honeywell T6.
• Tado met zoneregeling
Als de Tado is aangesloten op zones (dan heb je elektrische thermostaatknoppen op je radiatoren) is het sinds kort ook mogelijk om samen te werken met de Quatt.
Het is dan wel van belang dat er een bypass in het afgiftesysteem aanwezig is en je dient er bij het regelmatig verwarmen van slechts één kamer rekening mee te houden dat het rendement lager kan zijn dan je had verwacht.

Hoe zit het met de zoneregeling van Honeywell Evohome?
De Quatt Hybrid kan samenwerken met de Honeywell Evohome, als wordt voldaan aan twee voorwaarden:
• De Honeywell Evohome is draadloos en werkt op wifi.
• De ketelmodule heeft artikelnummer R8810A Opentherm, én de productiecode is 1438 of hoger.
• Er is een bypass aanwezig in het afgiftesysteem.
In alle overige gevallen is de installatie van een hybride warmtepomp zoals de Quatt Hybrid niet mogelijk.

Hoe zit het met het zonesysteem van Intergas?

Als je een Intergas 2-zonesysteem hebt, is er sprake van een 2-wegklep of een 3-wegklep met twee afgiftezones en dus ook twee thermostaten. Doordat de Intergas cv-ketel zelf bepaalt welk zone wordt aangestuurd, kan een hybride warmtepomp (ook die van Intergas!) hier niet mee samenwerken. Daarom is de installatie van een Quatt Hybrid niet mogelijk bij een zonesysteem van Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Zijn er meer met wifi problemen? Wanneer ik in de app op wifi-netwerken zoek ziet hij er geen en bij verbinden met specifiek netwerk krijg ik een error of de melding dat het wachtwoord moet klopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46gihL2hofy7wuRx4cPYjpg_w4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyXD05eO6Yv75jjwyybfGcqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2B3mmBK8MMvHXb7NFu5zLgzL_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWBiWCaxsE7TeOooaFu2xcZA.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 14:56
Is je WiFi Netwerk naam een Emoji ?

Ik las op Facebook een bericht dat iemand met een ‘ in de SSID ook geen succes had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ja klopt, en het heeft gewerkt, dus dat zou geen probleem moeten zijn 🥳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djneo-nl
Gisteren is die geplaatst.

Snel werk

Vriendelijke mensen. Zeer snel hebben ze alles gedaan.

Bij de CV hebben ze de CiC geplaatst. De pomp netjes op de werk schakelaar buiten.

Ze hoefde gelukkig niet ver

CiC op de WiFi voor nu. Moet nog veel doen in die hoek.

De kamer er achter hoor ik het niet. Kamer er onder een klein beetje.

Tis wel groter dan dat ik dacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM68dWpPk3eNSWfmt4AhHniLQ1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3jbwGf9mRmYVhDS7iaijTJy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwMP2GCkV0sZMGmKdYCXEgQUOJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYU7EIXxi7UANG3MLmrnNdPa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OHxhcKQp61Z15_YcboBCcpAh6A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JICxI43YPe6DXgiCC5Yl6VeL.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas is mijn CV wat lastig aan het doen met de warm water modus. En heeft die wat gas verbruikt voor niks :(. Maar dat is los van de Quatt.

Mogelijk dat we die nog vervangen. Maar dat wordt dan met Quatt ook even afstellen denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door djneo-nl op 03-06-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Laatst online: 30-05 07:47
djneo-nl schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:49:

Snel werk

Bij de CV hebben ze de CiC geplaatst. De pomp netjes op de werk schakelaar buiten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Helaas is mijn CV wat lastig aan het doen met de warm water modus. En heeft die wat gas verbruikt voor niks :(. Maar dat is los van de Quatt.

Mogelijk dat we die nog vervangen. Maar dat wordt dan met Quatt ook even afstellen denk ik
Je zou ook kunnen overwegen om een warmtepompboiler te plaatsen, zodat de cv ook geen warmwaterproductie meer hoeft te doen. Zon warmtepompboiler kan 60° maken en als je de cv op 55° warmwater zet ben je volgens mij grotendeels van het gas af. Als je quatt zn verwarmingsactiviteiten goed aan kan, hoeft de cv nooit of amper meer aan.
Of zou ik dat verkeerd zien? Als ik het goed heb begrepen gaat in de all electric modus (die op termijn gaat komen) de quatt zelf ook een soort warmtepompboiler toevoegen, dus dan kun je het beter zelf nu doen. Ik gok dat de subsidies op dat ogenblik niet meer zo hoog zijn als nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:39

Snel werk

Intergas ketel?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online

Snel werk

Wat voor soort geluid? als het laag (broom geluid is, zou het resonatie kunnen zijn, zie betonnen vloer, dus massa genoeg), mogelijk dat bv anti-trillingsmatjes (die kwamen hier regelmatig langs) of rubberen tegels onder de bigfoots hier kunnen helpen, of ook zachte trillingsdempers tussen pomp en bigfoots, cq een combinatie van deze) helpen.
Zit er goed uit.
Kleine tip, ik zou de voedingskabel van de pomp naar de werkschakelaar wel vastzetten, zeker omdat deze achter een trap gemonteerd is (mogelijk ook in een buis plaatsen (als extra bescherming)).
d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:13

Waarvan is dat balkon gemaakt? MacD007 zegt beton, maar volgens mij zie ik zink?
Maw is het een houten constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
Inderdaad hout, kamer der onder zit niet direct onder het balkon, maar heeft een eigen balkon die dus wel direct onder het bovenste balkon zit. (woning was vroeger 2 woningen. met 2 balkonen en een tuin.

Ik heb nog wel rubberen matjes extra's dus kan eens kijken of die helpen in de toekomst. Met de huidige weer verwachting draait die een poosje niet

Probleem met de CV Ketel was de 3 wegs klep die vast zat, ketel dacht dus in warm water modus te blijven en bleef dus maar zinloos verwarmen. probleem lijkt nu opgelost te zijn. Misschien omdat de druk weg was door de installatie of een luchtbel die vast zat.

Kabel van de warmtepomp naar de werk schakelaar ga ik nog vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timcastelijn
Beste allen,
sky_walker schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:48:
Daarom adviseren wij om een andere thermostaat aan te schaffen. Bijvoorbeeld de Honeywell T6.
Ik lees vaak dat Quatt de Honeywell T6 Lyric aanbeveelt t.o.v. alle andere thermostaten. Heeft iemand inzicht in wat de T6 Lyric doet/kan, wat bijvoorbeeld Tado of Plugwise Adam niet kunnen? Zit dit hem bijvoorbeeld in instellingen die op de T6 wel beschikbaar zijn en op de andere niet, ligt het aan de mate waarin het opentherm protocol is geimplementeerd op de andere apparaten (i.e. missen er bepaalde aansturings parameters die door de T6 wel worden verstuurd) of is het iets volledig anders?

ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet,
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
timcastelijn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:42:
Beste allen,

[...]

Ik lees vaak dat Quatt de Honeywell T6 Lyric aanbeveelt t.o.v. alle andere thermostaten. Heeft iemand inzicht in wat de T6 Lyric doet/kan, wat bijvoorbeeld Tado of Plugwise Adam niet kunnen? Zit dit hem bijvoorbeeld in instellingen die op de T6 wel beschikbaar zijn en op de andere niet, ligt het aan de mate waarin het opentherm protocol is geimplementeerd op de andere apparaten (i.e. missen er bepaalde aansturings parameters die door de T6 wel worden verstuurd) of is het iets volledig anders?

ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet,
Tim
met name dit: "ligt het aan de mate waarin het opentherm protocol is geimplementeerd op de andere apparaten"
zoek anders even terug in dit topic, er is al heel veel over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Beste allen,

[...]

t.o.v. alle andere thermostaten.
Niet helemaal waar, ik heb de remeha Isense en die werkt uitstekend samen met de quatt. het enige nadeel is dat je deze thermostaat niet op afstand kunt bedienen. maar verder een uitstekende keus (en voordeliger)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:11
Ik lees vaak dat Quatt de Honeywell T6 Lyric aanbeveelt t.o.v. alle andere thermostaten. Heeft iemand inzicht in wat de T6 Lyric doet/kan, wat bijvoorbeeld Tado of Plugwise Adam niet kunnen?
Ik denk dat de Tado inmiddels ook geschikt is. De afgelopen periode heb ik meegedaan aan een test waarbij zowel van de kant van Tado als Quatt developers betrokken waren. Vanuit Tado heb ik begrepen dat de testperiode is afgerond en dat zij alle noodzakelijke aanpassingen hebben gedaan maar vanuit Quatt heb ik verder niets gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthus!
  • Laatst online: 30-05 12:58
Dit blijkt inmiddels ook door Quatt bevestigd te worden, want heb net een intake gehad waar ik dit nieuws te horen kreeg(en staat ook op de website). Goede ontwikkeling..
Timmy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat de Tado inmiddels ook geschikt is. De afgelopen periode heb ik meegedaan aan een test waarbij zowel van de kant van Tado als Quatt developers betrokken waren. Vanuit Tado heb ik begrepen dat de testperiode is afgerond en dat zij alle noodzakelijke aanpassingen hebben gedaan maar vanuit Quatt heb ik verder niets gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Top, dan gooi ik mijn Lyric maar weer op marktplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthus!
  • Laatst online: 30-05 12:58
thoomie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:58:
Top, dan gooi ik mijn Lyric maar weer op marktplaats...
Bypass is wel noodzakelijk voor een juiste werking, maar die had ik gelukkig al. Dat was, voor zover ik begreep en voor mijn situatie, het enige “afwijkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han61
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik ben bezig met voorbereidingen voor de installatie van de Quatt en heb een probleempje met de aanvoerleiding (links) en retourleiding (rechts). Quatt heeft aangegeven minstens 20 cm vrije leiding nodig te hebben. Verticaal lukt dit bij mij niet.
Horizontaal mag ook werd me verteld.

Ik ben leek op dit gebied en hoop dat er een tweaker een schetsje of uitleg kan sturen hoe ik dit het beste kan laten uitvoeren. Alvast hartelijk dank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IOIgLywwuz_2J0duyqfhgbyPyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lv7o51TRnpB6HVm3tzqKNmEt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
plank verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:47
[...]

Moet er dan nog wat aan de instellingen veranderd worden? En op wat voor manier de Tado dan op de cic aansluiten?
Moet men aan Tado doorgeven dat je een quatt warmtepomp gebruikt?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:11
berrieberrie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:15:
Moet er dan nog wat aan de instellingen veranderd worden? En op wat voor manier de Tado dan op de cic aansluiten?
Moet men aan Tado doorgeven dat je een quatt warmtepomp gebruikt?
Aan de aansluitingen heb ik niets hoeven te veranderen. Wel heeft Tado een ander profiel (als dat de juiste benaming is) ingelezen. Tado support kan dat voor je toepassen. Via de website kan je contact met ze opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Han61 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:20:
Ik ben bezig met voorbereidingen voor de installatie van de Quatt en heb een probleempje met de aanvoerleiding (links) en retourleiding (rechts). Quatt heeft aangegeven minstens 20 cm vrije leiding nodig te hebben. Verticaal lukt dit bij mij niet.
Horizontaal mag ook werd me verteld.

Ik ben leek op dit gebied en hoop dat er een tweaker een schetsje of uitleg kan sturen hoe ik dit het beste kan laten uitvoeren. Alvast hartelijk dank.
[Afbeelding]
Bij de retour de vul/aftap verplaatsen naar de horizontale leiding aan de bovenzijde en bij de aanvoer de perskoppeling zover mogelijk naar beneden opnieuw laten persen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
Omdat ik dacht, ik kijk al een tijdje naar hoe ik mijn Quatt in mijn Home Assistant installatie kan krijgen. Maar toen dacht ik, als Quatt niet weet dat dit gevraagd wordt door hun klanten, dan is het niet zo gek dat ze er niks mee doen.
Nou, onderstaande vind ik dan goed nieuws!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZH9oi5RNu27WfzU0LJG-f1ybg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S52yn6OPivzsBYLlDXJTZSo.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
Ook ik zit in de voorbereidingsfase vd installatie.

We willen de stroomkabel zelf gaan trekken, kan iemand bevestigen of dit met 3x 2,5mm kabel volstaat?

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
[...]

Dat zou heel mooi zijn, wachten nog op de offerte met een draadloze Lyric T6 maar dan kunnen we inplaats daarvan een draadloze Tado kopen ter vervanging van de huidge Nest V3. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
ScooBY_DoO schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:23:
Ook ik zit in de voorbereidingsfase vd installatie.

We willen de stroomkabel zelf gaan trekken, kan iemand bevestigen of dit met 3x 2,5mm kabel volstaat?

Bvd
Ja dat volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-04 12:40
HaraldBou schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:33:
[...]

Je zou ook kunnen overwegen om een warmtepompboiler te plaatsen, zodat de cv ook geen warmwaterproductie meer hoeft te doen. Zon warmtepompboiler kan 60° maken en als je de cv op 55° warmwater zet ben je volgens mij grotendeels van het gas af. Als je quatt zn verwarmingsactiviteiten goed aan kan, hoeft de cv nooit of amper meer aan.
Of zou ik dat verkeerd zien? Als ik het goed heb begrepen gaat in de all electric modus (die op termijn gaat komen) de quatt zelf ook een soort warmtepompboiler toevoegen, dus dan kun je het beter zelf nu doen. Ik gok dat de subsidies op dat ogenblik niet meer zo hoog zijn als nu....
Ik vind dit wel een goede optie. Kan dan de CV ketel helemaal weg of moet die blijven hangen om de CiC tevreden te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dat weet niemand :+
De vraag is/wordt of de quatt dan nog wel opstart. (niet omdat de cv ketel er niet meer zou zijn, maar of de opstart temp van het water hoog genoeg is voor de tere ziel)

[ Voor 102% gewijzigd door paQ op 06-06-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enickma89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik heb van de week een pre-order geplaatst en i.p,v. maanden te moeten wachten kunnen ze eind augustus hem al komen installeren.

Misschien een domme vraag maar werkt de Quatt met een Toon van Eneco?
En ik heb een dakdoorvoer waar mijn airco en zonnepanelen doorlopen, hoeveel ruimte is er nodig voor de kabels van de Quatt?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:09
enickma89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:01:
Ik heb van de week een pre-order geplaatst en i.p,v. maanden te moeten wachten kunnen ze eind augustus hem al komen installeren.

En ik heb een dakdoorvoer waar mijn airco en zonnepanelen doorlopen, hoeveel ruimte is er nodig voor de kabels van de Quatt?

Ja, de Quatt werkt met Toon (in ieder geval bij mij, en minimaal nog 1 andere tweaker hier waarvan de naam mij ontschoten is), maar let wel op dat je de Toon 1 hebt. Je hebt in ieder geval de ketelmodule (klein kastje) nodig van de Toon 1. Mogelijk werkt de Toon 2 ook, maar de nieuwe ketelmodule (stuk groter kastje ter grote van een gemiddelde router) werkt niet goed samen met Quatt.

Zie ook https://support.quatt.io/...werkt-met-de-quatt-hybrid

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 06-06-2023 10:19 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

UnboxingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ofh-OnBhkh5RaDIk6IS23mTZKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0246lfo3G7cXQ66SmdIEq2w.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
enickma89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:01:

Dat is toch ook gek? Waarom moeten wij dan zo lang wachten?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik snap overigens ook heel goed dat Quatt een goed werkend systeem wil opleveren en garanderen.

In mijn geval heb ik netjes opgegeven dat ik een zone regeling systeem heb (technisch gezien nog niet, maar dat ben ik nog aan het maken):
- Relay board
- Thermische motoren
- Thermostaat per ruimte die dus de warmtevraag gaat bepalen
- OpenTherm Gateway die moet gaan vertellen aan de ketel wat de gewenste temperatuur moet zijn

Mijn aanvraag lijkt hier nu op te stranden. Quatt zegt dat dit allemaal niet kan met de Quatt.
Waarom kan Honeywell evohome en tado dan wel? Dat zijn gelijkaardige setups.

Zijn andere mensen hier ook tegenaan gelopen? Je zou het ook als een stukje eigen verantwoording kunnen zien. Ik kan in principe zonder dit systeem ook gewoon zelf naar de vloerverwarming verdeler lopen en een paar kraantjes dicht draaien. Hetzelfde met radiatoren. Je hebt toch niet altijd alles vol open staan.

In mijn geval heb ik ook alleen vloerverwarming, geen radiatoren. Wel een bypass circuit van een x aantal meters met een ventiel.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 20:54

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even een vraag, kan het bij de Quatt (en ook bij een airco) kwaad om een soort plank erboven te maken? Oftewel, open zijkanten en voorkant en dan een plank vlak boven de buitenunit zodat je er nog spullen bovenop kunt opbergen?

In ons geval staat hij aan de zijkant van het huis. Ik heb nog een lading stenen die ik daar eerst had liggen en ik graag ergens netjes wil opstapelen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
geerttttt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:22:
Even een vraag, kan het bij de Quatt (en ook bij een airco) kwaad om een soort plank erboven te maken? Oftewel, open zijkanten en voorkant en dan een plank vlak boven de buitenunit zodat je er nog spullen bovenop kunt opbergen?

In ons geval staat hij aan de zijkant van het huis. Ik heb nog een lading stenen die ik daar eerst had liggen en ik graag ergens netjes wil opstapelen.
er zijn allelei soorten omkastingen voor WP's/aircos, maar afhankelijk van de type geven die ook kans op recirculatie van afvoer naar aanvoer zijde.
Ik zou proberen om minstens de afstand van muur tot WP ook vrijhouden boven de WP. maar dit is mijn gevoel die spreekt ipv dat ik dit met cijfers kan onderbouwen oid.

oja, & zorgen dat er geen stenen bovenop de Quatt vallen 7(8)7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius

Waar ik (naast wat @Anoniem: 1139961 aangeeft) ook rekening mee zou houden is zon op de Quatt. Als de Quatt in de zon staat kan dit de COP wat verbeteren door een hogere (buiten)temperatuur.

Wat betreft recirculatie: Als je de bovenkant niet helemaal afsluit, de zijkanten genoeg ruimte hebben en er niets in de (uitblaas)luchtstroom van de Quatt staat vermoed ik dat je hier wel mee weg komt. Uiteraard kun je het altijd even testen door even te meten of de temperatuur aan de aanzuigkant daalt als de Quatt aan gaat, maar ik denk dat dit (als de Quatt voor de rest wel vrij opgesteld staat) wel mee zal vallen. Als je zelf bij de sensoren van de Quatt kunt met root kun je ook de thermometer van de Quatt gebruiken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Toby-Wan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:26:
[...]

er zijn allelei soorten omkastingen voor WP's/aircos, maar afhankelijk van de type geven die ook kans op recirculatie van afvoer naar aanvoer zijde.
Ik zou proberen om minstens de afstand van muur tot WP ook vrijhouden boven de WP. maar dit is mijn gevoel die spreekt ipv dat ik dit met cijfers kan onderbouwen oid.

oja, & zorgen dat er geen stenen bovenop de Quatt vallen 7(8)7 O-)
Nou ja mijn plan is om de zijkanten en voorkant ook vrij te houden natuurlijk. En echt zo'n geluidsomkasting is geloof ik ook aardig dicht aan de bovenkant toch?

Dus in mijn geval alleen pootjes op de hoeken en dan een soort steigerhouten planken als 'dakje' zodat ik daarop wat spullen kan leggen. Er komen bij mij 2 quatt's en een airco buitenunit ernaast, dus dat is iets van 3 meter aan breedte wat ik daar kwijtraak aan ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
geerttttt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Nou ja mijn plan is om de zijkanten en voorkant ook vrij te houden natuurlijk. En echt zo'n geluidsomkasting is geloof ik ook aardig dicht aan de bovenkant toch?

Dus in mijn geval alleen pootjes op de hoeken en dan een soort steigerhouten planken als 'dakje' zodat ik daarop wat spullen kan leggen. Er komen bij mij 2 quatt's en een airco buitenunit ernaast, dus dat is iets van 3 meter aan breedte wat ik daar kwijtraak aan ruimte...
Ga je de airco en de Quatts ooit tegelijk gebruiken?

Zo niet dan zou ik de airco in het midden plaatsen, tussen de Quatts in. Als er 3 units (te) dicht op elkaar staan, en alle 3 aan staan kan de middelste wel eens moeite krijgen om voldoende lucht aan te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
onlinaius schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Ga je de airco en de Quatts ooit tegelijk gebruiken?

Zo niet dan zou ik de airco in het midden plaatsen, tussen de Quatts in. Als er 3 units (te) dicht op elkaar staan, en alle 3 aan staan kan de middelste wel eens moeite krijgen om voldoende lucht aan te zuigen.
Dat is opzich wel een slim idee. Ja ze kunnen tegelijk gebruikt worden, in de winter als het erg koud is ofzo, of in ieder geval als bijverwarming. Maar ook in de zomer natuurlijk om te koelen, en dan zal de Quatt aan het duimendraaien zijn...

Maar goed, je punt over luchtaanzuiging is dan denk ik niet heel erg van toepassing... In de zomer zal het sowieso geen probleem zijn want dan doen de quatts niks, en in de winter doen ze mogelijk alle 3 wat.

Wat wel slim is denk ik, is om de 'tweede' quatt naast de airco te zetten. Voor wat ik begreep springt de 2e quatt alleen aan als het nodig is qua vermogen. Ik weet niet of dat random gebeurt om ze evenveel te laten slijten, maar als dat niet zo zou zijn is het denk ik het mooiste als de secundaire Quatt naast de airco staat.

Verder dacht ik de airco het dichtst bij ons raam te zetten, omdat de airco een lagere dB waarde heeft dan de Quatt.. dus die zal ik waarschijnlijk het minst snel horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gschuurman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-05 12:13
Net een (2de) installatiegesprek (8kw, 28xx) gehad met Quatt. De medewerker viel gelijk met de deur in huis en zei dat dit installatie zonder aanpassing van mijn CV installatie niet mogelijk is omdat er te weinig ruimte is onder de CV om in te koppelen en om de flow meter te plaatsen. Dit had hij gezien in het filmpje dat ik nu ongeveer een jaar geleden heb geupload. Tijdens het eerste installatiegesprek in februari is hier niet over gesproken.
Ze eisen 50cm vrije aan- en afvoerbuis -net onder de CV. Dat is bij mij een paar centimeter. Hij stelde voor de CV hoger te hangen maar dat kan maximaal 17cm. Iemand anders een zelfde ervaring? Ik dacht dat een vrij doorsnee installatie had. Iedereen met een vloerverwarmingverdeler onder de CV moet al snel tegen dit probleem aanlopen lijkt mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyGxNSEFPJt9F00LU3jaVM44m64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zTvVfiOx41beyK3LXW26JAl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10
[...]
offtopic:
Kruipruimte, naast je setje reservedakpannen (zo ligt het bij mij iig ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Ik wil hier toch even mijn ervaring tot dusver delen wbt de levering.
De geplande installatiedatum is 14-6.
Nu krijg ik vandaag om 14:30 een bericht dat de unit morgen bezorgd zal worden.
Als ik het daar niet mee eens ben, mogelijkheid tot reageren voor 16:00. Dit heb ik gedaan (zonder enige reactie).
Om vervolgens gewoon een bevestiging van het geplande bezorgmoment te krijgen, morgen.
Zeer onprofessioneel en onwenselijk.

Inmiddels al een reactie ontvangen van Quatt. Maar van Vos logistics niet echt onder de indruk.

[ Voor 11% gewijzigd door thoomie op 06-06-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

gschuurman schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:09:
Net een (2de) installatiegesprek (8kw, 28xx) gehad met Quatt. De medewerker viel gelijk met de deur in huis en zei dat dit installatie zonder aanpassing van mijn CV installatie niet mogelijk is omdat er te weinig ruimte is onder de CV om in te koppelen en om de flow meter te plaatsen...
Ze eisen 50cm vrije aan- en afvoerbuis -net onder de CV. Dat is bij mij een paar centimeter. Hij stelde voor de CV hoger te hangen maar dat kan maximaal 17cm. Iemand anders een zelfde ervaring? Ik dacht dat een vrij doorsnee installatie had. Iedereen met een vloerverwarmingverdeler onder de CV moet al snel tegen dit probleem aanlopen lijkt mij.[Afbeelding]
Ja ik denk het. Ik moest het eerst meten 20cm, en daarna moest het 30 zijn.
Ook was 8kW niet nodig want dat is voor 200m2. Dat de huidige ketel het met max 6kW moeilijk heeft leek niet over te komen. Zoiezo best lastig in het engels met enorme lag op de lijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
JWT schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:41:
[...]

Ja ik denk het. Ik moest het eerst meten 20cm, en daarna moest het 30 zijn.
Ook was 8kW niet nodig want dat is voor 200m2. Dat de huidige ketel het met max 6kW moeilijk heeft leek niet over te komen. Zoiezo best lastig in het engels met enorme lag op de lijn..
Wat ook weer laat zien dat de telefonische planners van Quatt een aantal simpele stelregels aangeleerd krijgen, maar verder geen flauw idee hebben waar die precies vandaan komen. 200 m2 is wel zo generiek dat ik het opnieuw een indicatie vind van de onbekwaamheid van veel van degenen die het installatiegesprek doen. In een zeer goed gebouwde (passive house) nieuwbouwwoning kan 200 m2 over het algemeen nog prima op 4KW, heb je een 75 m2 arbeiderswoning uit begin 1900 met zeer beperkte isolatie dan zou het wel eens kunnen zijn dat je met 8KW nog niet uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Wat ook weer laat zien dat de telefonische planners van Quatt een aantal simpele stelregels aangeleerd krijgen, maar verder geen flauw idee hebben waar die precies vandaan komen. 200 m2 is wel zo generiek dat ik het opnieuw een indicatie vind van de onbekwaamheid van veel van degenen die het installatiegesprek doen. In een zeer goed gebouwde (passive house) nieuwbouwwoning kan 200 m2 over het algemeen nog prima op 4KW, heb je een 75 m2 arbeiderswoning uit begin 1900 met zeer beperkte isolatie dan zou het wel eens kunnen zijn dat je met 8KW nog niet uit komt.
dat is hetzelfde als mensen als graadmeter nemen: nee, maar je huis is van voor 1979, dan kan een wp niet

:?

Ik heb toch een beetje de indruk dat quatt graag de -2 adressen op 1 dag erin stampen- adressen wil. Als het dreigt uit te lopen op 1 lange dag met 2 of 3 man, dan liever niet. Dus graag niets wat afwijkt van het eenvoudige doorsnee werk, dat kost (te veel) marge.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 06-06-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
thoomie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:41:
Ik wil hier toch even mijn ervaring tot dusver delen wbt de levering.
De geplande installatiedatum is 14-6.
Nu krijg ik vandaag om 14:30 een bericht dat de unit morgen bezorgd zal worden.
Als ik het daar niet mee eens ben, mogelijkheid tot reageren voor 16:00. Dit heb ik gedaan (zonder enige reactie).
Om vervolgens gewoon een bevestiging van het geplande bezorgmoment te krijgen, morgen.
Zeer onprofessioneel en onwenselijk.

Inmiddels al een reactie ontvangen van Quatt. Maar van Vos logistics niet echt onder de indruk.
Hier ook installatie x 2 op 14 juni en vandaag het bezorgbericht ook ontvangen: levering donderdag. Dat kwam me niet goed uit, dus een mail terug gestuurd met alternatieve data. Daar kwam meteen een mail op terug met een ander, beter passend, bezorgmoment. Zo kan het dus ook.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
Het is hier inmiddels recht gezet door interventie van Quatt. Levering nu op de dag zelf, vroeg in de ochtend. Perfect voor mij.

[ Voor 53% gewijzigd door thoomie op 06-06-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
geerttttt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Dat is opzich wel een slim idee. Ja ze kunnen tegelijk gebruikt worden, in de winter als het erg koud is ofzo, of in ieder geval als bijverwarming. Maar ook in de zomer natuurlijk om te koelen, en dan zal de Quatt aan het duimendraaien zijn...

Maar goed, je punt over luchtaanzuiging is dan denk ik niet heel erg van toepassing... In de zomer zal het sowieso geen probleem zijn want dan doen de quatts niks, en in de winter doen ze mogelijk alle 3 wat.

Wat wel slim is denk ik, is om de 'tweede' quatt naast de airco te zetten. Voor wat ik begreep springt de 2e quatt alleen aan als het nodig is qua vermogen. Ik weet niet of dat random gebeurt om ze evenveel te laten slijten, maar als dat niet zo zou zijn is het denk ik het mooiste als de secundaire Quatt naast de airco staat.

Verder dacht ik de airco het dichtst bij ons raam te zetten, omdat de airco een lagere dB waarde heeft dan de Quatt.. dus die zal ik waarschijnlijk het minst snel horen...
Let wel dat de 2x 4kW in serie staan en kan me voorstellen dat Quatt wil dat ze naast elkaar staan om tussenliggende leidingen zo kort mogelijk te houden. Ook ivm minimaliseren warmteverlies van leidingen aan koude buitenlucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:41
Morgen de installatie bij mijn schoonvader en overmorgen bij mij.

Alle spullen zijn vorige week keurig geleverd door VOS logistics.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:29:
Ook ivm minimaliseren warmteverlies van leidingen aan koude buitenlucht
Warmteverlies uit de leidingen minimaliseren is inderdaad 1 van de slagzinnetjes die de Quatt installatie gesprek uitvoerders hebben meegekregen.

Deze is echter vrij beperkt, @Theo rekende ooit eens in een ander draadje uit dat het gaat om ongeveer 3 KWh per jaar (elektrisch, zo'n 9 thermisch).

Niet helemaal verwaarloosbaar, maar ook weer niet zo heel schokkend. Door dat soort kort door de bocht parameters krijg je echter wel behoorlijke suboptimale oplossingen. Bij mij deden ze moeilijk over 3 meter verder naar achter plaatsen op het dak van de garage.

Voordelen: minder geluid op de bovenverdieping, minder geluid in de aanbouw (de werkplek had er direct onder gezeten).

Hiermee was er op jaarbasis dus 6 x 3 = 18KWh bespaart.

De Quatt had dan echter aan de noordkant van het huis gezeten, en stond dan bijna altijd in de schaduw, behalve in de late namiddag.

3 meter verder naar achter op de garage plaatsen betekend dat de Quatt het grootste deel van de dag in de zon staat, en dat gaat met 100% zekerheid meer dan 18KWh per jaar besparen.

Helaas stond 'leidinglengte beperken' hoger op het lijstje dan 'in de zon plaatsen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
De Wifi verbinding blijft er uit klappen en opnieuw instellen lukt alleen door de CIC even van het stroom te halen....
Weet iemand de oplossing? En heeft dit ook invloed op de werking van de warmtepomp of alleen op de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
gschuurman schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:09:
Net een (2de) installatiegesprek (8kw, 28xx) gehad met Quatt. De medewerker viel gelijk met de deur in huis en zei dat dit installatie zonder aanpassing van mijn CV installatie niet mogelijk is omdat er te weinig ruimte is onder de CV om in te koppelen en om de flow meter te plaatsen. Dit had hij gezien in het filmpje dat ik nu ongeveer een jaar geleden heb geupload. Tijdens het eerste installatiegesprek in februari is hier niet over gesproken.
Ze eisen 50cm vrije aan- en afvoerbuis -net onder de CV. Dat is bij mij een paar centimeter. Hij stelde voor de CV hoger te hangen maar dat kan maximaal 17cm. Iemand anders een zelfde ervaring? Ik dacht dat een vrij doorsnee installatie had. Iedereen met een vloerverwarmingverdeler onder de CV moet al snel tegen dit probleem aanlopen lijkt mij.[Afbeelding]
Kan je wat betere foto's plaatsen van de aanvoer en retour, kan het zo niet goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
djneo-nl schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:07:
Inderdaad hout, kamer der onder zit niet direct onder het balkon, maar heeft een eigen balkon die dus wel direct onder het bovenste balkon zit. (woning was vroeger 2 woningen. met 2 balkonen en een tuin.
Sorry, dan had ik dat dus verkeerd gezien, bij hout zou ik wel wat meer maatregelen nemen, alleen rubberen matjes gaan je daar niet helpen, verwacht ik tenminste. Gewoon uitproberen zou ik zeggen. Overigens zouden dan wat zware stoeptegels niet verkeerd zijn, wel opletten met de belasting,
Ik heb nog wel rubberen matjes extra's dus kan eens kijken of die helpen in de toekomst. Met de huidige weer verwachting draait die een poosje niet

Probleem met de CV Ketel was de 3 wegs klep die vast zat, ketel dacht dus in warm water modus te blijven en bleef dus maar zinloos verwarmen. probleem lijkt nu opgelost te zijn. Misschien omdat de druk weg was door de installatie of een luchtbel die vast zat.

Kabel van de warmtepomp naar de werk schakelaar ga ik nog vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enickma89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05-2024
onlinaius schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Ja, de Quatt werkt met Toon (in ieder geval bij mij, en minimaal nog 1 andere tweaker hier waarvan de naam mij ontschoten is), maar let wel op dat je de Toon 1 hebt. Je hebt in ieder geval de ketelmodule (klein kastje) nodig van de Toon 1. Mogelijk werkt de Toon 2 ook, maar de nieuwe ketelmodule (stuk groter kastje ter grote van een gemiddelde router) werkt niet goed samen met Quatt.

Zie ook https://support.quatt.io/...werkt-met-de-quatt-hybrid
Ik heb de Toon 2 maar wel de oude ketelmodule gelukkig. Maar fijn dat het werkt, scheelt weer een nieuwe thermostaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
enickma89 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Ik heb de Toon 2 maar wel de oude ketelmodule gelukkig. Maar fijn dat het werkt, scheelt weer een nieuwe thermostaat kopen.
Poeh, even onder voorbehoud. Ik heb hier een Toon 1, met oude ketelmodule (had eerst de nieuwe ketelmodule maar die begon regelmatig te storen). De Toon 2 heb ik dus niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
Iemand hier met een Nest die goede resultaten behaald heeft? Volgens Quatt werkt de Nest nu, maar geeft deze wel een minder "economisch" resultaat dan bv de Lyric T6.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 13:01
De Nest was eerst niet compatibel met de Quatt, nu is ze dat dus wel gelukt. Ondertussen is het lente/zomer en zullen er, gok ik, niet zo veel gebruikers zijn die ervaring hebben met daadwerkelijk 'stoken' met de Nest icm de Quatt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
moikke schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:23:
De Nest was eerst niet compatibel met de Quatt, nu is ze dat dus wel gelukt. Ondertussen is het lente/zomer en zullen er, gok ik, niet zo veel gebruikers zijn die ervaring hebben met daadwerkelijk 'stoken' met de Nest icm de Quatt.
De Nest was bij mijn installatiegesprek nog volledig perfect compatible want OpenTherm.

Daarna is aangegeven dat de Nest niet goed werkte. Nadat er een "oplossing gevonden was" is de Quatt bij mij geïnstalleerd. Na installatie bleek dat er bij mij echter geen besparing in gasverbruik te bespeuren was terwijl het stroomverbruik van de Quatt significant was. In praktijk werd er bij warmtevraag constant op volle capaciteit verwarmd met zowel de CV-ketel als de Quatt.

Nu wordt dan aangegeven dat er een lagere besparing is i.c.m. de Nest. In mijn geval hangt er een nutteloze Quatt aan de gevel. Conclusie voor mij : het werkt, maar je hebt er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 13:01
Wat is dan je reden om de Nest niet te vervangen? Ik zou voor die paar tientjes (2e hands T6) niet het risico willen nemen.
Neemt natuurlijk niet weg dat het rete irritant is dat ze iets voorspiegelen wat niet blijkt te werken.

[ Voor 29% gewijzigd door moikke op 07-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
moikke schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:31:
Wat is dan je reden om de Nest niet te vervangen? Ik zou voor die paar tientjes (2e hands T6) niet het risico willen nemen.
Neemt natuurlijk niet weg dat het rete irritant is dat ze iets voorspiegelen wat niet blijkt te werken.
Het vervelende is dat pas achteraf is gebleken dat er geen besparing was.

Ik heb hier een ticket voor aangemaakt en er is me een (bescheiden) korting op een T6 aangeboden. Bij Quatt schijnt men hoop te hebben dat het probleem alsnog vanuit Nest opgelost wordt. Ik heb aangegeven hierop te kunnen wachten tot het volgende stookseizoen.

Bijkomend probleem is dat ik dit niet zelf wil doen. Ik had dit natuurlijk het liefst meteen door de monteurs laten doen.

Toevallig heb ik deze week nog een installatiegesprek voor een Quatt een straat verderop, ook in combinatie met een Nest. Ik ben benieuwd wat ze hier zullen zeggen, ik verwacht dat ze aangeven dat de thermostaat vervangen moet worden. In dat geval zal ik vragen dit te combineren met het vervangen bij mij thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

Gisteren installatie gehad, van 9u15 tot 16u15. Twee Slowaakse mannen, 1 voor het water en 1 voor de rest. Ik heb alleen wat koffie en wat water aan ze kunnen slijten. 1 sprak wat Engels, de andere eigenlijk niet. Er schijnen 15 teams in Nederland aan de slag te zijn.

Die installateurs-app, laat mooi de flow zien (tot ruim 1000, meer dan 800 die ik als max dacht te weten; installateur vond het niet raar), en aan- en afvoer temp. Waarom staat dat ook niet gewoon in klant-app?

Gat boren deden ze blijkbaar vanuit zolderraam. Verticale goot monteren met ladder op dak garage. En leiding loopt in zolderkamer kleine meter omhoog en halve weer naar beneden. Was volgens hen geen probleem (en kan anders met losdraaien van een paar schroeven).

Testdraaien tot 1000We (proberen huis naar 28graden te stoken), vond ik verrassend stil. Kwam niet boven wind-geluid uit, terwijl ik er naast stond. Vandaag Quatt steady 4Watt, terwijl CV ketel een piekje naar 25W had.

Ze hebben netjes gewerkt en het afval meegenomen.
Voorlopig ben ik happy.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• noebas
  • Laatst online: 10-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdHgIkRZ9jytSUi3lgzZC0jgcJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcIYDfuZEby1cLwnRXJRPC0Y.jpg?f=fotoalbum_large

En zowaar het werkt inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcMJqk50INP7JnZ1RTyotYne9Eg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BF9AO8WZwURQHZnhySgIlUMV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:58
Heeft iemand al een omgevingsvergunning aangevraagd voor de plaatsing van de warmtepomp. Zo ja, wat had je allemaal nodig?

Ik weet wat mensen zeggen, maar ik heb geen andere keus dan de warmtepomp op het dak van m’n voorste dakkapel te plaatsen. Niet ideaal, I know, maar andere opties ivm geluid heb ik eigenlijk niet.

Ik neem aan dat je een tekening moet inleveren van de warmtepomp op de dakkapel getekend, een constructieberekening en dat Excel-sheet met de geluidsdrukberekening. Mis ik nog iets?

Ik heb de archieftekening opgevraagd bij de gemeente, dus een tekening op schaal met de warmtepomp op de dakkapel kan ik zelf ook wel.

Van de constructieberekening, neem ik aan dat die aan de hand van de tekening te berekenen is door een architectenbureau oid.

En de geluidsdruk sheet is een apart ding, ik krijg er wel wat waardes uit, maar hoe weet ik dat dit geaccepteerd wordt door de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:26:
Die installateurs-app, laat mooi de flow zien (tot ruim 1000, meer dan 800 die ik als max dacht te weten; installateur vond het niet raar)
Ik heb in dit draadje op tweakers niet hoger gezien dan een ruime 800, en dat zagen de installateurs bij mij ook.
Waarom staat dat ook niet gewoon in klant-app?
Ja, dat is mij ook een raadsel. Als je de gegevens toch hebt is weergeven een hele kleine moeite. Desnoods voorlopig even plain tekst zonder mooie opmaak / layouts.

Edit: en dan zie je letterlijk 1 bericht daaronder dat ze dat ook inderdaad gedaan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 07-06-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Testdraaien tot 1000We (proberen huis naar 28graden te stoken), vond ik verrassend stil. Kwam niet boven wind-geluid uit, terwijl ik er naast stond. Vandaag Quatt steady 4Watt, terwijl CV ketel een piekje naar 25W had.
Bij 1600 watt en goed koud buiten zal de Quatt wel iets meer geluid maken, maar ik moet zeggen dat ik de Quatt ook dan verrassend stil vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Niceeee! Gelijk proberen! :)

Gelukt.

Vraagje aan de HA mensen alhier: bij hen zie ik onder andere een COP waarde en een elektrisch verbruik. Halen ze die rechtstreeks (met root toegang) uit de CiC of meten ze het verbruik met een aparte meter en wordt de COP daaruit berekend?

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 07-06-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Even een mogelijk stomme vraag, ben geen HA expert, welke app heb je hier voor nodig? Een rooted Android telefoon of ??? Of kan dat nu ook gewoon met de quatt app (iOS of Android)
Of loopt dat via de HA programma.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:41
MacD007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Even een mogelijk stomme vraag, ben geen HA expert, welke app heb je hier voor nodig? Een rooted Android telefoon of ??? Of kan dat nu ook gewoon met de quatt app (iOS of Android)
Of loopt dat via de HA programma.
Ik vermoed dat je http://ip.van.je.cic:8080 in je browser kunt inkloppen (mits je op hetzelfde (WiFi)netwerk zit.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
74Eric74 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:44:
Heeft iemand al een omgevingsvergunning aangevraagd voor de plaatsing van de warmtepomp. Zo ja, wat had je allemaal nodig?

Ik weet wat mensen zeggen, maar ik heb geen andere keus dan de warmtepomp op het dak van m’n voorste dakkapel te plaatsen. Niet ideaal, I know, maar andere opties ivm geluid heb ik eigenlijk niet.

Ik neem aan dat je een tekening moet inleveren van de warmtepomp op de dakkapel getekend, een constructieberekening en dat Excel-sheet met de geluidsdrukberekening. Mis ik nog iets?

Ik heb de archieftekening opgevraagd bij de gemeente, dus een tekening op schaal met de warmtepomp op de dakkapel kan ik zelf ook wel.

Van de constructieberekening, neem ik aan dat die aan de hand van de tekening te berekenen is door een architectenbureau oid.

En de geluidsdruk sheet is een apart ding, ik krijg er wel wat waardes uit, maar hoe weet ik dat dit geaccepteerd wordt door de gemeente?
Eerst even een vraag, welke informatie heeft je gemeente over dit punt?
Er zijn een aantal punten waar je op moet letten, heeft je huis een landelijke of gemeentelijke monumentenstatus of zit je in een beschermd stad’s of dorpsgezicht?
Mn de grote gemeenten hebben speciale voorschriften voor buitenunits van airco’s en warmtepompen.

Mbt het geluid, een gemeente hoeft dat eigenlijk niet te controleren, maar doet dat vaak wel. De geluidsvermogen in combinatie met de overheid tool wpac ingevuld is normaal genoeg, gemeenten weten vaak daar nog heel weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
MacD007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Eerst even een vraag, welke informatie heeft je gemeente over dit punt?
Er zijn een aantal punten waar je op moet letten, heeft je huis een landelijke of gemeentelijke monumentenstatus of zit je in een beschermd stad’s of dorpsgezicht?
Ik kan zelf weinig informatie vinden bij de gemeente, ze verwijzen eigenlijk direct door naar de omgevingsvergunning check website. Alleen die site is zo vaag als maar kan, de optie warmtepomp of airco unit kan ik niet eens vinden tussen de opties. Er staat ook nergens bij wat je nodig hebt zonder het vergunningsproces te starten, vandaar ook de vraag.

Voor de rest is mijn woning voor zover ik weet geen monument of beschermd stadsgezicht. Gewoon een iets versprongen tussenwoning in een niet bijzondere wijk uit de buurt van het centrum.
In de buurt zijn er meerdere huizen te vinden met buitenunits op de zijgevel (aan de kant zonder aangrenzende huizen bijv) en een enkele op een dakkapel aan de achterkant.
Aangezien ik de buitenunit aan de voorkant wil, op de dakkapel, kan ik er wel van uitgaan dat dit vergunningsplichtig is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik vraag me even af wat Quatt nu eigenlijk wil weten van de thermostaat. Verwacht Quatt nu echt een PID regeling en dergelijke waar hij wat mee doet? Of wil Quatt alleen via Opentherm weten wat de binnen- en ingestelde temperatuur is momenteel?

Als dat laatste het is kunnen we ook zelf misschien wat bedenken als thermostaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
olafmol schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Blijkbaar geeft de Nest via het OpenTherm protocol alleen de gewenste aanvoertemperatuur (Ta) door, en verder niets. Als ik het bovenstaande goed begrijp geeft de Honeywell daarnaast ook nog de huidige en de gewenste kamertemperatuur door, wat de Nest dus niet doet. De algoritmes in de CiC berekenen de benodigde Ta van de warmtepomp dus blijkbaar puur gebaseerd op de delta tussen huidige en gewenste kamertemperatuur, en negeren verder alles dat de thermostaat via Opentherm nog wil toevoegen of slim wil berekenen.

De Ta die de Nest TrueRadiant vraagt is nooit hoger dan de ingestelde "voorloop/supply temp" trouwens, dus daar is nog mee te spelen lijkt me dan. Maar als de CiC gewoon alleen gemeten en gewenste kamer temp nodig heeft dan heeft verdere OpenTherm slimmigheid ook weinig nut.

Ik heb dit niet gechecked in de specs btw, ik probeer puur het bericht van Quatt Support te interpreteren, niet zozeer te valideren. Ik weet wel dat de minimaal verplichte OT specs heel erg minimaal zijn (http://files.domoticaforu...erm%20Protocol%20v2-2.pdf), eigenlijk alleen de gevraagde aanvoertemperatuur. Dat kan dus zomaar kloppen dat de Nest alleen dat maar doorgeeft in z'n TrueRadiant opentherm pakketje.
Als ik dit verhaal van @olafmol begrijp dan geeft de Nest dus e.e.a. aan info niet door. Via een opentherm gateway zouden we misschien dus alsnog deze waarden door kunnen sturen aan de CiC toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
74Eric74 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Ik kan zelf weinig informatie vinden bij de gemeente, ze verwijzen eigenlijk direct door naar de omgevingsvergunning check website. Alleen die site is zo vaag als maar kan, de optie warmtepomp of airco unit kan ik niet eens vinden tussen de opties. Er staat ook nergens bij wat je nodig hebt zonder het vergunningsproces te starten, vandaar ook de vraag.

Voor de rest is mijn woning voor zover ik weet geen monument of beschermd stadsgezicht. Gewoon een iets versprongen tussenwoning in een niet bijzondere wijk uit de buurt van het centrum.
In de buurt zijn er meerdere huizen te vinden met buitenunits op de zijgevel (aan de kant zonder aangrenzende huizen bijv) en een enkele op een dakkapel aan de achterkant.
Aangezien ik de buitenunit aan de voorkant wil, op de dakkapel, kan ik er wel van uitgaan dat dit vergunningsplichtig is :?
Met dat laatste te beginnen, dat zou kunnen, hoeft echter niet.
Is sterk afhankelijk hoe jou gemeente dit geregeld heeft.
Met de nieuwe omgevingswet wordt het wel anders. Deze gaat per 1-1-2024 in.
Weet je overigens of Quatt op die plek wel wil installeren, gezien dat ze op dit moment alleen voor eenvoudige installaties gaan.
Bedenk ook dat bij een dergelijke plek onderhoud en reparatie mogelijk duur en langer kan gaan duren.
Ookal heeft een warmtepomp minder hiervan nodig, je ontkomt er op een bepaald moment gewoon er niet aan.
Is dat werkelijk de enige plek?
Vraag eens bij je buren die een dergelijk unit aan de buitengevel hebben hangen of zij een vergunning nodig hadden?

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 08-06-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
Spykie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:04:
[...]

Ik vermoed dat je http://ip.van.je.cic:8080 in je browser kunt inkloppen (mits je op hetzelfde (WiFi)netwerk zit.
Correct dat dus, overigens hoef je niet perse in het zelfde subnet te zitten maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
onlinaius schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Gelukt.

Vraagje aan de HA mensen alhier: bij hen zie ik onder andere een COP waarde en een elektrisch verbruik. Halen ze die rechtstreeks (met root toegang) uit de CiC of meten ze het verbruik met een aparte meter en wordt de COP daaruit berekend?
Stroom meter bv Shelly icm uitlezen vermogen online (dus niet uit de CiC). Voor wat ik nu zie geeft de nieuwe API in de CiC het vermogen niet prijs en dus kun je de berekening niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
onlinaius schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Gelukt.

Top dat dit werkt nu.
Is dit nu te gebruiken in Home Assistant? Zo ja, iemand die daar een korte beschrijving van heeft hoe dit toe te voegen?
Of moet je nog wachten tot er een integratie beschikbaar komt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 16:43
De open lokale API zorgt ervoor dat we een begin kunnen maken aan een home assistant integratie. Ik had daar al plannen voor maar safetynet hield me tegen. Als er mensen zijn die graag mee willen developen aan de integratie dan hoor ik het graag! Stuur me een berichtje of kijk mee op het home assistant forum: https://community.home-as...t-pump-integration/553378

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noebas
HBO88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Top dat dit werkt nu.
Is dit nu te gebruiken in Home Assistant? Zo ja, iemand die daar een korte beschrijving van heeft hoe dit toe te voegen?
Of moet je nog wachten tot er een integratie beschikbaar komt
Nu geen tijd om hem uit te werken maar onderstaande werkt dus is kwestie van alle velden even verwerken en klaar

rest:
#Quatt
- resource: "http://cic_ip:8080/beta/feed/data.json"
scan_interval: 60
sensor:
- name: "Quatt CiC Temperature Outside"
value_template: "{{ value_json['hp1']['temperatureOutside'] }}"
unit_of_measurement: "°C"
device_class: temperature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Spykie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:04:
[...]

vreselijke noob vraag: hoe kom je achter de CIC IP? 8 8)7 :o

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
rest:
  - resource: http://CIC-hostname-invullen:8080/beta/feed/data.json
    scan_interval: 10
    sensor:
      - name: "Quatt hp1 workingmode"
        unique_id: quatt.hp1.getMainWorkingMode
        value_template: "{{ value_json.hp1.getMainWorkingMode }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureOutside"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureOutside
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureOutside | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterIn
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterIn | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterOut
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterOut | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 silentMode"
        unique_id: quatt.hp1.silentModeStatus
        value_template: "{{ value_json.hp1.silentModeStatus }}"
      - name: "Quatt hp1 limitedByCop"
        unique_id: quatt.hp1.limitedByCop
        value_template: "{{ value_json.hp1.limitedByCop }}"
      - name: "Quatt CV"
        unique_id: quatt.boiler.otFbChModeActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbChModeActive }}"
      - name: "Quatt SWW"
        unique_id: quatt.boiler.otFbDhwActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbDhwActive }}"
      - name: "Quatt CV vlam"
        unique_id: quatt.boiler.otFbFlameOn
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbFlameOn }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyInletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyInletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyOutletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyOutletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV verwarmen"
        unique_id: quatt.boiler.otTbCH
        value_template: "{{ value_json.boiler.otTbCH }}"
      - name: "Quatt flowMeter temperature"
        unique_id: quatt.flowMeter.waterSupplyTemperature
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.waterSupplyTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt flowMeter snelheid"
        unique_id: quatt.flowMeter.flowRate
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.flowRate | round(0) }}"
        unit_of_measurement: "l/u"
      - name: "Quatt thermostat verwarmen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtChEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtChEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat SWW"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtDhwEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtDhwEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat koelen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtCoolingEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtCoolingEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat control setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtControlSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtControlSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room temperature"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomTemperature
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt QC"
        unique_id: quatt.qc.supervisoryControlMode
        value_template: "{{ value_json.qc.supervisoryControlMode }}"
      - name: "Quatt QC pomp protectie"
        unique_id: quatt.qc.stickyPumpProtectionEnabled
        value_template: "{{ value_json.qc.stickyPumpProtectionEnabled }}"

Ik heb de CiC hostname gebruikt, voor het geval het ip adres wijzigt.

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2023 11:33 . Reden: code=yaml voor syntax highlighting :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven_SvD
Toby-Wan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:21:
[...]

In de Quatt app is de CIC hostname te vinden onder systeem gegevens.
Zoiets als 'CIC-xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxx'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Inloggen op je router, en kijken welke devices verbonden zijn. (tenminste, zo deed ik het, ik kan niet echt een andere manier bedenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Steven_SvD schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:26:
[...]

In de Quatt app is de CIC hostname te vinden onder systeem gegevens.
Zoiets als 'CIC-xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxx'
Maar dat is geen IP adres (tenminste, bij mij niet). Dit device ID kun je wel opzoeken in je lijst met verbonden apparaten in je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
onlinaius schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Inloggen op je router, en kijken welke devices verbonden zijn. (tenminste, zo deed ik het, ik kan niet echt een andere manier bedenken).
router dhcp mac opzoeken vd CiC, of zoals ik gedaan heb een reservering maken en dns entry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
MacD007 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Met dat laatste te beginnen, dat zou kunnen, hoeft echter niet.
Is sterk afhankelijk hoe jou gemeente dit geregeld heeft.
Met de nieuwe omgevingswet wordt het wel anders. Deze gaat per 1-1-2024 in.
Weet je overigens of Quatt op die plek wel wil installeren, gezien dat ze op dit moment alleen voor eenvoudige installaties gaan.
Bedenk ook dat bij een dergelijke plek onderhoud en reparatie mogelijk duur en langer kan gaan duren.
Ookal heeft een warmtepomp minder hiervan nodig, je ontkomt er op een bepaald moment gewoon er niet aan.
Is dat werkelijk de enige plek?
Vraag eens bij je buren die een dergelijk unit aan de buitengevel hebben hangen of zij een vergunning nodig hadden?
Ik meende hier een ander bericht te zien van iemand die hem ook op de dakkapel heeft laten plaatsen, dus ik neem aan dat dat geen uitzondering is.
Als Quatt voor de makkelijke installaties eerst gaat, dan duurt het misschien wat langer, maar daar heb ik niet zo veel problemen mee. Wachten op een nieuwe wet in 2024 kan net zo lang duren.
Met de 500-600 kuub gas die ik per jaar verbruik zijn de kosten wel te overzien natuurlijk, zelfs als al wordt de gasprijs weer zo hoog als afgelopen jaar.

Over de plaatsing van de Quatt… ik woon tussen twee oudere stellen in die niet van geluid houden maar wel de tv op standje 200 hebben staan. Hopelijk geeft dat een beeld van de buren 7(8)7

Aan de voorkant van het huis heb ik een oprit, al zou ik hem in de voortuin in de hoek zetten, het verst van de erfgrens. Dan is de route naar de ketel erg vervelend qua leidingwerk. Dan zouden ze twee of drie gaten moeten boren in het beton en dan moet op zolder de muur onder het schuine dak (gewapend beton) deels afgebroken worden, anders komt men er niet bij. 8 meter kabelgoten over de gevel zie ik ook niet zitten, zeker omdat het bovenste deel met keralit bekleed is, dus het verspringt een stuk naar binnen toe vanaf het bakstenen deel van de muur. Ik denk niet dat ze dat mooi kunnen wegwerken. Ook omdat de muur en het keralit andere kleuren zijn.

Dan kunnen we nog naar de achtertuin kijken. Daar kunnen de buurtjes er last van hebben, aan alle drie de kanten. Achterin de tuin staat de gevel van het volgende huis er nog geen meter achter. De weg van de slangen en kabelgoot zou ook om te huilen zijn. Weer met karalit panelen op de eerste verdieping, betonnen muren op zolder en nog eens een overkapping waar men langs moet werken.
Dus op het dak is helaas de makkelijkste en ook vooral de kortste weg waar de minste mensen er last van zullen hebben.

Leuk dat de regering iedereen van het gas af wilt hebben, maar het met iedereen rekening moeten houden maakt het vrijwel een onmogelijke opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
onlinaius schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Maar dat is geen IP adres (tenminste, bij mij niet). Dit device ID kun je wel opzoeken in je lijst met verbonden apparaten in je router.
Klopt, maar het werkt, ik heb de CiC hostnaam ingevuld. En als het ip adres mocht wijzigen, blijft de data bereikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steven_SvD
onlinaius schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou8ynOEolFwzANKOmHUFJGYYcT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ycUnfN1Tjn9k2PCQEnuj3i7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I6St86dO-FYrNjlkV8QTTRCRnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3z3Ubnjy3cTUeQWfLSu0eBe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Steven_SvD op 08-06-2023 10:44 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
Stille modus werkt nu ook in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Zojuist mij ingeschreven voor een installatie check.

Ik woon in een jaren 30 huis welke geheel nageisoleerd is. HR++ glas, spouw, dak en vloerisolatie. Verwarming is via radiatoren ondersteund met ventilatoren. Op 50 graden kreeg ik het makkelijk warm deze winter. 14 zonnepanelen die 3.5 MWh opwekken per jaar. 1200 m3 gas was het gebruik afgelopen jaar.

Onze ketel is een Atag i36ecz uit 2020. Deze wordt nu opentherm aangestuurd door een Nest V3. Ik begrijp al dat ik beter naar een Honeywell t6 kan gaan. Ik snap alleen niet waarom dat is. Ze sturen toch allebei opentherm aan? Waarom is een t6 dan toch beter? Ik zou veel liever mijn Nest houden.

Zijn er hier mensen die de Quatt gebruiken in combinatie met een Atag i36ecz ketel? Zijn er nog tips?

En klopt het dat de thermostaat aangesloten wordt op de de CiC via opentherm? En dat de CiC dan aangesloten wordt op de CV via de aan/uit aansluiting ( deze is apart bij de Atag i36ecz )?

Bedankt alvast, ik vind het best spannend om een aparte warmtepomp aan te sluiten op een bestaand systeem...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noebas
Steven_SvD schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:22:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
rest:
  - resource: http://CIC-hostname-invullen:8080/beta/feed/data.json
    scan_interval: 10
    sensor:
      - name: "Quatt hp1 workingmode"
        unique_id: quatt.hp1.getMainWorkingMode
        value_template: "{{ value_json.hp1.getMainWorkingMode }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureOutside"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureOutside
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureOutside | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterIn
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterIn | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterOut
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterOut | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 silentMode"
        unique_id: quatt.hp1.silentModeStatus
        value_template: "{{ value_json.hp1.silentModeStatus }}"
      - name: "Quatt hp1 limitedByCop"
        unique_id: quatt.hp1.limitedByCop
        value_template: "{{ value_json.hp1.limitedByCop }}"
      - name: "Quatt CV"
        unique_id: quatt.boiler.otFbChModeActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbChModeActive }}"
      - name: "Quatt SWW"
        unique_id: quatt.boiler.otFbDhwActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbDhwActive }}"
      - name: "Quatt CV vlam"
        unique_id: quatt.boiler.otFbFlameOn
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbFlameOn }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyInletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyInletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyOutletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyOutletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV verwarmen"
        unique_id: quatt.boiler.otTbCH
        value_template: "{{ value_json.boiler.otTbCH }}"
      - name: "Quatt flowMeter temperature"
        unique_id: quatt.flowMeter.waterSupplyTemperature
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.waterSupplyTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt flowMeter snelheid"
        unique_id: quatt.flowMeter.flowRate
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.flowRate | round(0) }}"
        unit_of_measurement: "l/u"
      - name: "Quatt thermostat verwarmen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtChEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtChEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat SWW"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtDhwEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtDhwEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat koelen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtCoolingEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtCoolingEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat control setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtControlSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtControlSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room temperature"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomTemperature
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt QC"
        unique_id: quatt.qc.supervisoryControlMode
        value_template: "{{ value_json.qc.supervisoryControlMode }}"
      - name: "Quatt QC pomp protectie"
        unique_id: quatt.qc.stickyPumpProtectionEnabled
        value_template: "{{ value_json.qc.stickyPumpProtectionEnabled }}"

Ik heb de CiC hostname gebruikt, voor het geval het ip adres wijzigt.
En zo iets om een leesbare status te krijgen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  - sensor:
    - name: "Quatt CiC SupervisoryControlMode"
      state: >
          {% if is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '0') %}
            'Standby'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '1') %}
            'Standby - heating'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '2') %}
            'Heating - heatpump only'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '3') %}
            'Heating - heatpump + boiler'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '4') %}
            'Heating - boiler only'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '96') %}
            'Anti-freeze protection - boiler on'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '97') %}
            'Anti-freeze protection - boiler pre-pump'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '98') %}
            'Anti-freeze protection - water circulation'
          {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '99') %}
            'Fault - circulation pump on'
          {% endif %}

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2023 11:37 . Reden: code=yaml voor syntax highlighting :) ]

Pagina: 1 ... 95 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.