MacD007 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:46:
[...]
Met dat laatste te beginnen, dat zou kunnen, hoeft echter niet.
Is sterk afhankelijk hoe jou gemeente dit geregeld heeft.
Met de nieuwe omgevingswet wordt het wel anders. Deze gaat per 1-1-2024 in.
Weet je overigens of Quatt op die plek wel wil installeren, gezien dat ze op dit moment alleen voor eenvoudige installaties gaan.
Bedenk ook dat bij een dergelijke plek onderhoud en reparatie mogelijk duur en langer kan gaan duren.
Ookal heeft een warmtepomp minder hiervan nodig, je ontkomt er op een bepaald moment gewoon er niet aan.
Is dat werkelijk de enige plek?
Vraag eens bij je buren die een dergelijk unit aan de buitengevel hebben hangen of zij een vergunning nodig hadden?
Ik meende hier een ander bericht te zien van iemand die hem ook op de dakkapel heeft laten plaatsen, dus ik neem aan dat dat geen uitzondering is.
Als Quatt voor de makkelijke installaties eerst gaat, dan duurt het misschien wat langer, maar daar heb ik niet zo veel problemen mee. Wachten op een nieuwe wet in 2024 kan net zo lang duren.
Met de 500-600 kuub gas die ik per jaar verbruik zijn de kosten wel te overzien natuurlijk, zelfs als al wordt de gasprijs weer zo hoog als afgelopen jaar.
Over de plaatsing van de Quatt… ik woon tussen twee oudere stellen in die niet van geluid houden maar wel de tv op standje 200 hebben staan. Hopelijk geeft dat een beeld van de buren
Aan de voorkant van het huis heb ik een oprit, al zou ik hem in de voortuin in de hoek zetten, het verst van de erfgrens. Dan is de route naar de ketel erg vervelend qua leidingwerk. Dan zouden ze twee of drie gaten moeten boren in het beton en dan moet op zolder de muur onder het schuine dak (gewapend beton) deels afgebroken worden, anders komt men er niet bij. 8 meter kabelgoten over de gevel zie ik ook niet zitten, zeker omdat het bovenste deel met keralit bekleed is, dus het verspringt een stuk naar binnen toe vanaf het bakstenen deel van de muur. Ik denk niet dat ze dat mooi kunnen wegwerken. Ook omdat de muur en het keralit andere kleuren zijn.
Dan kunnen we nog naar de achtertuin kijken. Daar kunnen de buurtjes er last van hebben, aan alle drie de kanten. Achterin de tuin staat de gevel van het volgende huis er nog geen meter achter. De weg van de slangen en kabelgoot zou ook om te huilen zijn. Weer met karalit panelen op de eerste verdieping, betonnen muren op zolder en nog eens een overkapping waar men langs moet werken.
Dus op het dak is helaas de makkelijkste en ook vooral de kortste weg waar de minste mensen er last van zullen hebben.
Leuk dat de regering iedereen van het gas af wilt hebben, maar het met iedereen rekening moeten houden maakt het vrijwel een onmogelijke opgave.