Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.809.986 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:28
Gerardwaz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:54:
Stille modus werkt nu ook in de app.
apart dat stille modus uit staat maar de tekst daarboven aangeeft: "Jouw Quatt staat 's nachts standaard op stille modus" 8)7

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:12
Toby-Wan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:18:
[...]

apart dat stille modus uit staat maar de tekst daarboven aangeeft: "Jouw Quatt staat 's nachts standaard op stille modus" 8)7
Ja dat viel mij ook op, ik ga er maar van uit dat het werkt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Gerardwaz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Ja dat viel mij ook op, ik ga er maar van uit dat het werkt.
zou wel effect moeten kunnen zien via CIC-IP "SilentModeStatus"

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duNs7jfHuoPFPrEgQxlh49rdyck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIgrJvy629mxLyj9Dlg5ZGAb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat nu bij mij bij Stille Modus

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CC23
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-07-2023
Bij mij staat de Quatt sinds kort ook (nr 602 Drenthe). Nadat ik de nieuwsberichten zag dat ze er al 1000 hadden geplaatst zelf maar eens contact opgenomen wanneer ik aan de beurt was... Moest toen weer de installatiecheck opnieuw doen omdat de vorige plotseling niet duidelijk genoeg was. Daarna is het gelukkig redelijk vlot gegaan allemaal.
Nu 'helaas' een half jaartje wachten tot we kunnen zien hoe die het doet!
Bij ons kwam Quatt trouwens zelf met de suggestie om de waterafvoer via de regenpijp te laten verlopen. Dat kwam mij prima uit, scheelde me een grindkoffer maken 😁. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iugx8cMs0Z-grg-FFBgovTND9ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVQwsMxVbqu8Egm10tIamLa7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:05
marcoboers94 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:04:
De open lokale API zorgt ervoor dat we een begin kunnen maken aan een home assistant integratie. Ik had daar al plannen voor maar safetynet hield me tegen. Als er mensen zijn die graag mee willen developen aan de integratie dan hoor ik het graag! Stuur me een berichtje of kijk mee op het home assistant forum: https://community.home-as...t-pump-integration/553378
Het is jammer dat de lokale en remote API's niet gelijk zijn. De lokale API bevat meer statussen terwijl de remote API meer waardes (zoals frequentie, CV en Quatt vermogen) bevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Even de app updaten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09-2024
Timmy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Het is jammer dat de lokale en remote API's niet gelijk zijn. De lokale API bevat meer statussen terwijl de remote API meer waardes (zoals frequentie, CV en Quatt vermogen) bevat.
Je en vooral vermogen wil je weten om COP te berekenen maar het is beta dus mogelijk komt er nog meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Waar kan ik dat doen? Ik zie zo snel niets in de app zelf en ook in de Playstore alleen te openen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Waar kan ik dat doen? Ik zie zo snel niets in de app zelf en ook in de Playstore alleen te openen?
Ik heb het via de Playstore gedaan, je moet even kijken bij app updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
okijokii schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:33:
Soms komen app-updates niet direct voor iedereen beschikbaar. Google of Quatt kan er voor kiezen om in batches de app-update vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb het via de Playstore gedaan, je moet even kijken bij app updates.
Dit was hem, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Vraagje aan de Quatt-gebruikers: kunnen jullie in de app ook ontdekken of er 2 Quatt-systemen kunnen worden gemonitord? Woensdag worden hier twee separate Quatts geïnstalleerd, ik ben er wel benieuwd naar.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 09:47
Cella schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:00:
Vraagje aan de Quatt-gebruikers: kunnen jullie in de app ook ontdekken of er 2 Quatt-systemen kunnen worden gemonitord? Woensdag worden hier twee separate Quatts geïnstalleerd, ik ben er wel benieuwd naar.
Er is een optie als je eenmaal een Quatt hebt toegevoegd om een tweede Cic toe te voegen, volgens mij kan je dan op het start scherm van de App schakelen tussen de Cic's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
Cella schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:00:
Ik zie in de app niet iets, maar in de data die je uit kan lezen van de Quatt, is ook een tweede Quatt zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 22:04

JWT

De 8kW versie? Had jij nog doorslaggevende argumentatie? Als ik koevlaas toepas heb ik die ook wel nodig maar dat is niet wat er geadviseerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
djneo-nl schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:26:
Er is een optie als je eenmaal een Quatt hebt toegevoegd om een tweede Cic toe te voegen, volgens mij kan je dan op het start scherm van de App schakelen tussen de Cic's
Krijg je niet gewoon 1 CIC die gekoppeld is met twee Quatt's? Dus ik denk maar eenmaal koppelen en volgens de API zijn vervolgens beide zichtbaar. Maar hoe dat getoond wordt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Laatst online: 13:58

SBL

Dit is leuk. Onmiddellijk na installatie van mijn Quatt, kan ik via in elk geval via een website een aantal huidige variabelen uitlezen uit de CiC, update elke seconde. Onderaan staat een uitleg wat de variabelen betekenen. Met flow en temp.delta zou je thermisch vermogen uit kunnen rekenen, maar e-vermogen en th-vermogen = COP zou wel mooie toevoeging zijn.

The feed is structured as a JSON object, with the following properties:

time:
ts: The timestamp of the JSON feed in Unix time (milliseconds since 1970-01-01T00:00:00Z).
tsHuman: The timestamp of the JSON feed in human-readable format (ISO 8601).
hp1 / hp2: Information about the heatpump unit.
getMainWorkingMode: The current working mode of the heatpump as a numerical value. 0 - standby mode, 2 - Heating mode
temperatureOutside: The current ambient temperature outside the heatpump (in degrees Celsius).
temperatureWaterIn: The current temperature of the water going into the heatpump (in degrees Celsius).
temperatureWaterOut: The current temperature of the water coming out of the heatpump (in degrees Celsius).
limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.
boiler: Information about the boiler (cv ketel) - all boiler properties are only valid for systems with OpenTherm boiler only, unless specified otherwise.
otFbChModeActive: A boolean value indicating if the central heating mode is active.
otFbDhwActive: A boolean value indicating if the domestic hot water mode is active.
otFbFlameOn: A boolean value indicating if the boiler's flame is on.
otFbSupplyInletTemperature: The temperature of the water going into the boiler (in degrees Celsius).
otFbSupplyOutletTemperature: The temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius).
otTbCH: A boolean value representing CiC’s command to switch the boiler to heating mode.
oTtbTurnOnOffBoilerOn: A boolean value representing CiC’s command to switch an on-off boiler on.. This property is only valid for systems with on-off boilers.
flowMeter: Information about the flow meter.
waterSupplyTemperature: The current temperature of the water supplied by the boiler (in degrees Celsius).
flowRate: The current flow rate of the water in the heating circuit (in liters per hour).
thermostat: Information about the thermostat.
otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.
otFtDhwEnabled: A boolean value indicating if the domestic hot water is enabled.
otFtCoolingEnabled: A boolean value indicating if the cooling is enabled.
otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
otFtRoomSetpoint: The current setpoint temperature for the room (in degrees Celsius).
otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
qc: Quality control information.
supervisoryControlMode: The current supervisory control mode of the heatpump as a numerical value.
Description supervisoryControlMode
Standby 0
Standby - heating 1
Heating - heatpump only 2
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
Anti-freeze protection - boiler on 96
Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
Anti-freeze protection - water circulation 98
Fault - circulation pump on 99
Commissioning modes >= 100
system: Information about the system hosting the heatpump.
hostname: The hostname of the system hosting the heatpump.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:40
marcoboers94 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:04:
De open lokale API zorgt ervoor dat we een begin kunnen maken aan een home assistant integratie. Ik had daar al plannen voor maar safetynet hield me tegen. Als er mensen zijn die graag mee willen developen aan de integratie dan hoor ik het graag! Stuur me een berichtje of kijk mee op het home assistant forum: https://community.home-as...t-pump-integration/553378
Ben helaas geen programmeur, dus kan je niet helpen. Maar hoop dat het lukt om een mooie integratie te maken voor de HACS.

vroeg me al wel af wat verschil is tussen "waterSupplyTemperature" en "temperatureWaterIn"??

Edit: Die flowmeter die geplaatst wordt meet ook temperatuur. Dus is eigenlijk de temperatuur bij de CV ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door HBO88 op 08-06-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
HBO88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Ben helaas geen programmeur, dus kan je niet helpen. Maar hoop dat het lukt om een mooie integratie te maken voor de HACS.

vroeg me al wel af wat verschil is tussen "waterSupplyTemperature" en "temperatureWaterIn"??
waterSupplyTemperature= ketel (openterm data, dus nvt voor aan/uit installaties), temperatureWaterIn=quatt

[ Voor 6% gewijzigd door noebas op 08-06-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
noebas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:19:
[...]

waterSupplyTemperature= ketel (openterm data, dus nvt voor aan/uit installaties), temperatureWaterIn=quatt
Ik zag het ook net. Dus als je enkel op de Quatt draait, zal de WaterSupplyTemperature (gemeten bij de flowsensor) iets lager zijn dan de Temp Quatt out als het goed is,

[ Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 08-06-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
HBO88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Ik zag het ook net. Dus als je enkel op de Quatt draait, zal de WaterSupplyTemperature (gemeten bij de flowsensor) iets lager zijn dan de Temp Quatt out als het goed is,
Gaan het mee maken, voorlopig zie ik Standby nog wel even vermoed ik zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfCwtDR7UM7MNXIP2RwoAavDoDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h0j1CzxlCRHqmY1CKejneYUb.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:39
noebas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:19:
[...]

waterSupplyTemperature is de temperatuursensor bij de flowmeter (na de ketel) en is niet gebaseerd op OpenTherm data. Ik krijg daar bij mij, met aan/uit regeling, gewoon een temperatuur terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
marcoboers94 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:54:
[...]

waterSupplyTemperature is de temperatuursensor bij de flowmeter (na de ketel) en is niet gebaseerd op OpenTherm data. Ik krijg daar bij mij, met aan/uit regeling, gewoon een temperatuur terug.
Dat betwijfel ik, zit op aan/uit en zie geen temp. Flow sensor heeft een eigen kopje

er staat ook: all boiler properties are only valid for systems with OpenTherm boiler only, unless specified otherwise

Maar goed, leuke api mist nog heat power voor cop calculatie.

Oh laat maar ik kijk scheel, verwar otFbSupplyInletTemperature met waterSupplyTemperature 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door noebas op 08-06-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoboers94
noebas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Dat betwijfel ik, zit op aan/uit en zie geen temp. Flow sensor heeft een eigen kopje

er staat ook: all boiler properties are only valid for systems with OpenTherm boiler only, unless specified otherwise

Maar goed, leuke api mist nog heat power voor cop calculatie.
Jij bedoelt otFbSupplyInletTemperature en otFbSupplyOutletTemperature ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoboers94
Maar hoop inderdaad dat ze de data voor COP of COP zelf ook nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
marcoboers94 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:05:
Maar hoop inderdaad dat ze de data voor COP of COP zelf ook nog toevoegen.
Met de temperatureWaterIn, temperatureWaterOut en de flow rate kan de geleverde kW worden berekend.
(temperatureWaterOut - temperatureWaterIn) * flow rate * 0,001137888

En met een verbruiksmeter tussen de stekker van de Quatt ook het electrisch verbruik en daarmee ook de COP
COP = kW geleverd / kW verbruik

Als ik het goed heb, ik ga pas rond september weer testen

[ Voor 17% gewijzigd door Steven_SvD op 08-06-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Overigens lukt het mij niet om de data te zien. Ik doe http://192.168.2.64:8080 maar krijg site is niet bereikbaar.
Is wel het juiste ip adres, pingen geeft wel een reply.
Wel staat in de app bij verbinding alles werkt.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe of wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
HBO88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:36:
Overigens lukt het mij niet om de data te zien. Ik doe http://192.168.2.64:8080 maar krijg site is niet bereikbaar.
Is wel het juiste ip adres, pingen geeft wel een reply.
Wel staat in de app bij verbinding alles werkt.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe of wat dit kan zijn?
Als je Google Chrome gebruikt het adres in de bovenste zoekbalk ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Gerardwaz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:42:
[...]

Als je Google Chrome gebruikt het adres in de bovenste zoekbalk ingeven.
dat doe ik maar werkt niet. Ik zie nu dat pingen ook niet lukt, destination host unreachable. wel gek dat ik ping naar 192.168.2.64 en reply krijg van 192.168.2.61 met host unreachable?

heb de CIC al even van spanning afgehaald. Ip adres is nog steeds 64.

Wat gaat hier mis? CIC is met netwerkkabel aangesloten

Edit: opeens werkt het... vreemd

[ Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 08-06-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 13:17
Nooit verwacht dat dit mogelijk zou zijn. Weer wat geleerd!

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:52:
[...]

dat doe ik maar werkt niet. Ik zie nu dat pingen ook niet lukt, destination host unreachable. wel gek dat ik ping naar 192.168.2.64 en reply krijg van 192.168.2.61 met host unreachable?

heb de CIC al even van spanning afgehaald. Ip adres is nog steeds 64.

Wat gaat hier mis? CIC is met netwerkkabel aangesloten
Lukt het (even paginaatje terug klikken voor meer uitleg) toevallig wel met de Device ID? Deze kun je in je App vinden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
onlinaius schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Lukt het (even paginaatje terug klikken voor meer uitleg) toevallig wel met de Device ID? Deze kun je in je App vinden.
Het lukt nu.

Ik zie boiler inlet en outlet temperatuur, die is anders dan de heatpump1 temperatuur en supply water temp.

Welke temperaturen zijn dit dan? is dit data van mijn cv ketel ofzo?

Edit: zojuist warme kraan badkamer open gezet, ik zie de temperatuur bij boiler oplopen. Gaaf, hij haalt dus ook data uit mijn cv ketel.
Kan ik dan ook toevoegen in HA straks :)

[ Voor 17% gewijzigd door HBO88 op 08-06-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
De aardige installateurs zijn hier inmiddels sinds een uur of 9 bezig en nog laaaang niet klaar.

Op dit moment is het probleem dat het door mij bestelde extra leidingwerk niet meegeleverd is waardoor ze het vandaag sowieso niet gaan afkrijgen. En het extra leidingwerk is w.s. alsnog te kort.

Ik geloof dat de aardige installateurs niet heel blij zijn met de planners ;-)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Steven_SvD schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:26:
[...]

In de Quatt app is de CIC hostname te vinden onder systeem gegevens.
Zoiets als 'CIC-xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxx'
yes werkt, gelijk maar even gebookmarked in chrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:51
Ik heb binnenkort mijn installatiegesprek

Ter voorbereiding daarop ben ik naar mijn verbruik aan het kijken maar dat is nog niet zo makkelijk aangezien er een verandering is geweest afgelopen winter en ik tot medio vorig jaar geen slimme meter had.

Ik weet dat ik al wat jaren ongeveer 1600m3 gas verbruik

Afgelopen jaar van mei tot mei hebben we 1060m3 verbruikt
Het is een stuk lager omdat:
We in september, October, november en een deel van december niet thuis hebben gewoond ivm een verbouwing.
Bij deze verbouwing hebben we vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd (eerst hadden we wel vloerverwarming als bijverwarming)

Nu is een deel van de vermindering de grotere efficiëntie van vloerverwarming
Een deel SWW dat we 3,5 maand niet gebruikt hebben
En een deel verwarming dat we niet gebruikt hebben in september, oktober en november,(december wel met opstook protocol vloerverwarming) al is het verbruik voor verwarming in die 3 maanden normaliter ook niet zo hoog denk ik

Ik weet van mijn nieuwe (na de verbouwing) normale verbruik:
Januari - 232 m3
Februari - 185 m3
Maart - 178 m3
April - 124 m3
Mei - 15 m3 (hier stel ik wel een vraagteken bij)

Kan ik op basis van deze verbruiken m'n nieuwe jaarverbruik inschatten?

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
louzy82 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:59:
Ik heb binnenkort mijn installatiegesprek

Ter voorbereiding daarop ben ik naar mijn verbruik aan het kijken maar dat is nog niet zo makkelijk aangezien er een verandering is geweest afgelopen winter en ik tot medio vorig jaar geen slimme meter had.

Ik weet dat ik al wat jaren ongeveer 1600m3 gas verbruik

Afgelopen jaar van mei tot mei hebben we 1060m3 verbruikt
Het is een stuk lager omdat:
We in september, October, november en een deel van december niet thuis hebben gewoond ivm een verbouwing.
Bij deze verbouwing hebben we vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd (eerst hadden we wel vloerverwarming als bijverwarming)

Nu is een deel van de vermindering de grotere efficiëntie van vloerverwarming
Een deel SWW dat we 3,5 maand niet gebruikt hebben
En een deel verwarming dat we niet gebruikt hebben in september, oktober en november,(december wel met opstook protocol vloerverwarming) al is het verbruik voor verwarming in die 3 maanden normaliter ook niet zo hoog denk ik

Ik weet van mijn nieuwe (na de verbouwing) normale verbruik:
Januari - 232 m3
Februari - 185 m3
Maart - 178 m3
April - 124 m3
Mei - 15 m3 (hier stel ik wel een vraagteken bij)

Kan ik op basis van deze verbruiken m'n nieuwe jaarverbruik inschatten?
Kijk op een site als mindergas.nl naar de graaddagen voor bovengenoemde periodes.
Je aantal m3 uit mei zal wel kloppen,dit is je warm water & je CV heeft waarschijnlijk amper gedraaid.
Tel waarden januari-april bij elkaar op en deel dit door het aantal graaddagen van dezelfde periode, dan krijg je aantal m3 per graaddag. Google leert dat we ongeveer 2800 graaddagen in een jaar hebben, dus hier kan je een m3 schatting uit halen (dit kan je uiteraard ook nog beter uitzoeken voor je woonplaats/regio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:51
Toby-Wan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Kijk op een site als mindergas.nl naar de graaddagen voor bovengenoemde periodes.
Je aantal m3 uit mei zal wel kloppen,dit is je warm water & je CV heeft waarschijnlijk amper gedraaid.
Tel waarden januari-april bij elkaar op en deel dit door het aantal graaddagen van dezelfde periode, dan krijg je aantal m3 per graaddag. Google leert dat we ongeveer 2800 graaddagen in een jaar hebben, dus hier kan je een m3 schatting uit halen (dit kan je uiteraard ook nog beter uitzoeken voor je woonplaats/regio)
Dank!

Ik had zelf zojuist een vergelijking gemaakt met deze standaard verdeling. In die verdeling zie ik dat januari tm april ongeveer goed is voor de helft van het jaarverbruik en kwam ik daarmee iets boven de 1400m3 gas als mijn nieuwe jaar verbruik

Op mindergas.nl. Kom ik in deze regio voor die maanden op 1600 graaddagen, wat dus een verbruik van 0,45 m3 per graaddag betekent
En dat x 2800 graaddagen per jaar kom ik daarmee op een jaarverbruik van 1260m3 gas

Al klopt dat natuurlijk niet helemaal omdat in mijn verbruik van die maanden ook sww zit, dus dat is niet helemaal correct

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:13
Mr_thebrown schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:06:
Zojuist mij ingeschreven voor een installatie check.

Ik woon in een jaren 30 huis welke geheel nageisoleerd is. HR++ glas, spouw, dak en vloerisolatie. Verwarming is via radiatoren ondersteund met ventilatoren. Op 50 graden kreeg ik het makkelijk warm deze winter. 14 zonnepanelen die 3.5 MWh opwekken per jaar. 1200 m3 gas was het gebruik afgelopen jaar.

Onze ketel is een Atag i36ecz uit 2020. Deze wordt nu opentherm aangestuurd door een Nest V3. Ik begrijp al dat ik beter naar een Honeywell t6 kan gaan. Ik snap alleen niet waarom dat is. Ze sturen toch allebei opentherm aan? Waarom is een t6 dan toch beter? Ik zou veel liever mijn Nest houden.
Open term is niet open term, helaas zit daar best veel verschil tussen, het is net als met usb, mn de nest stuurt maar minimale info door, zeg maar usb 2.0, voor de Quatt is dat net te weinig, dit werd ik dacht gisteren nog hier op het forum uitgelegd, dus svp graag even terug kijken.
Zijn er hier mensen die de Quatt gebruiken in combinatie met een Atag i36ecz ketel? Zijn er nog tips?
Ja ik heb ook een ATAG, alleen een iets ouder type. Nu ook via de ATAG One aangesloten, de T6 staat echter al klaar, met deze heb je gewoon een beter effect.
En klopt het dat de thermostaat aangesloten wordt op de de CiC via opentherm? En dat de CiC dan aangesloten wordt op de CV via de aan/uit aansluiting ( deze is apart bij de Atag i36ecz )?
Ja, ketel wordt normaal open/aan aangestuurd, om deze als booster te werken is dat dus prima.
Bedankt alvast, ik vind het best spannend om een aparte warmtepomp aan te sluiten op een bestaand systeem...
Eigenlijk is juist een hybride warmtepomp hiervoor bedoeld, de Quatt heeft dat zelfs nodig, anders werkt deze dus niet (normaal gesproken)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
louzy82 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Dank!

Ik had zelf zojuist een vergelijking gemaakt met deze standaard verdeling. In die verdeling zie ik dat januari tm april ongeveer goed is voor de helft van het jaarverbruik en kwam ik daarmee iets boven de 1400m3 gas als mijn nieuwe jaar verbruik

Op mindergas.nl. Kom ik in deze regio voor die maanden op 1600 graaddagen, wat dus een verbruik van 0,45 m3 per graaddag betekent
En dat x 2800 graaddagen per jaar kom ik daarmee op een jaarverbruik van 1260m3 gas

Al klopt dat natuurlijk niet helemaal omdat in mijn verbruik van die maanden ook sww zit, dus dat is niet helemaal correct
Als je niet op gas kookt kun je nu eigenlijk prima zien wat je normaal SWW verbruik is, gewoon een aantal dagen/weken bekijken en dan daaruit het daggemiddelde nemen. Gebruik je wel gas om te koken zit daar dus ook het koken bij.
Normaal gebruik je vanaf oktober t/m april je verwarming. Interessant gaat het worden als je weet wat je Max dagverbruik was, van daar kun je kijken hoeveel % je Quatt voor zijn rekening kan nemen en hoeveel je cv er nog moet bijspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
JWT schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:10:
De 8kW versie? Had jij nog doorslaggevende argumentatie? Als ik koevlaas toepas heb ik die ook wel nodig maar dat is niet wat er geadviseerd is.
Nee, 2 x 4 kW, separate systemen, elk aan een aparte CV-ketel.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Timmy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Krijg je niet gewoon 1 CIC die gekoppeld is met twee Quatt's? Dus ik denk maar eenmaal koppelen en volgens de API zijn vervolgens beide zichtbaar. Maar hoe dat getoond wordt... ;)
De Quatts staan elk aan een andere kant van het huis, dus ik denk toch dat ze elk een eigen CiC krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 09:47
Timmy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Je kan 2 Quatt’s aan 1 CiC hebben maar dan draaien ze als een 8KW variant neem ik aan

De app heeft ondersteuning voor meerdere CiC’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfPS8rUfx3iYOwR1wiI5mBU79uc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3hu9Z8KF5aGBYbtcurxMVsgl.png?f=fotoalbum_large

Als je daar op. Nieuw Quatt product toevoegen klikt start de onboarding van een nieuwe CiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 23:52
Steven_SvD schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Met de temperatureWaterIn, temperatureWaterOut en de flow rate kan de geleverde kW worden berekend.
(temperatureWaterOut - temperatureWaterIn) * flow rate * 0,001137888

En met een verbruiksmeter tussen de stekker van de Quatt ook het electrisch verbruik en daarmee ook de COP
COP = kW geleverd / kW verbruik

Als ik het goed heb, ik ga pas rond september weer testen
Top dit! Betekend dus gewoon dat ik echt de COP zelf kan uitrekenen?

Dus als voorbeeld met gewoon wat random nummers. Mij Quatt is toch nu idle dus lastig om goede cijfers te kunnen pakken.

Variabelen
code:
1
2
3
4
temperatureWaterOut      23,00
temperatureWaterIn       22,49
flow rate                462
kW Verbruik              0,2 (200 watt)

Formule
code:
1
(23 - 22,49) x 462 x 0,001137888 = 0,268109170560001 kW Geleverd

COP calculatie
code:
1
0,268109170560001 /0,2 = 1,3

Klopt dit?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
noebas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Gaan het mee maken, voorlopig zie ik Standby nog wel even vermoed ik zo :)

[Afbeelding]
Toch wel erg benieuwd hoe de YAML hiervan eruit ziet en ook erg nieuwsgierig naar "Party mode" _/-\o_

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
djneo-nl schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Je kan 2 Quatt’s aan 1 CiC hebben maar dan draaien ze als een 8KW variant neem ik aan

De app heeft ondersteuning voor meerdere CiC’s

[Afbeelding]

Als je daar op. Nieuw Quatt product toevoegen klikt start de onboarding van een nieuwe CiC
Dat lijkt er op idd. Ik laat het weten als het zover is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:10
krizzziz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Dus als voorbeeld met gewoon wat random nummers. Mij Quatt is toch nu idle dus lastig om goede cijfers te kunnen pakken.

Variabelen
code:
1
2
3
4

Formule
code:
1

COP calculatie
code:
1

Klopt dit?
Nope, je afgegeven vermogen aan het water klopt niet, je moet deze formule gebruiken om die te berekenen:

Φ = Vermogen

Vermogen water: Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρw = soortelijke massa in kg/m³ (water 981…1000)
Cw = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (water 4,19…4,2)
∆t = temperatuur verschil (kelvin)r

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 20:08
In de nieuwsbrief heeft Quatt zojuist de ondersteuning van Tado bevestigd;
Quatt werkt nu ook samen met thermostaten van Tado
We hebben in een eerdere update laten weten dat Tado-thermostaten niet goed konden samenwerken met de Quatt Hybrid. Er was onvoldoende comfort en besparing mogelijk.

In de afgelopen weken werkten de engineeringteams van Quatt én van Tado intensief samen om mogelijke oplossingen te onderzoeken en te testen.

Het resultaat hiervan is dat de combinatie Quatt Hybrid/Tado je woning nu comfortabel kan verwarmen op een energie-efficiënte manier.
Mijn Quatt is deze week geplaatst, ik had de boel net vervangen door hun Lyric thermostaat. Tijd om alles weer terug te zetten.

Wie weet het volgende?
- Heeft iemand een foto van de aansluiting op de CiC, zodat ik hem in 1x goed kan aansluiten (en vele met mij)?
- Moet er nog een 'apart profiel' geladen worden via Tado support? Daarover spraken meerdere Tweakers in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:40
rvdgaag schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Nope, je afgegeven vermogen aan het water klopt niet, je moet deze formule gebruiken om die te berekenen:

Φ = Vermogen

Vermogen water: Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρw = soortelijke massa in kg/m³ (water 981…1000)
Cw = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (water 4,19…4,2)
∆t = temperatuur verschil (kelvin)r
Dat is toch hetzelfde? Met jouw officiële formule kom je op vrijwel hetzelfde afgegeven vermogen uit. Als ik voor de soortelijke massa bij 23 graden C, 997,5 kg/m³ neem en 4,187 kJ/(kg.K), kom ik op 0,27335 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
krizzziz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Variabelen
code:
1
2
3
4

Formule
code:
1

COP calculatie
code:
1

Klopt dit?
voor correctheid, energie/verbruik is in kWh (eenheden politie :+ )
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
Toby-Wan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Volgens mij blijft het kW, geleverd vermogen op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Steven_SvD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:27:
[...]

Volgens mij blijft het kW, geleverd vermogen op dat moment.
ja nog geen koffie gehad vanmorgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipvangelder
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-01-2024
Goedemorgen,

Ik hoop binnenkort Quatt gebruiker te worden, maar mijn huidige verwarmingssituatie lijkt wat uitdagend. Willen jullie eens met mij meedenken?

Huidige situatie:
- Ik heb een Intergas CV ketel
- Ik heb een 3-weg-klep verbonden met de CV en mijn boilervat (zie foto)
- Ik heb een Tado systeem: draadloze slimme thermostaat V3+ met draadloze ontvanger aan de CV, met draadloze radiatorknoppen in alle ruimtes in huis om de temperatuur per ruimte te regelen.
- speedcomfort radiatorventilatoren onder alle radiatoren.
- verbruik: 1600m3 gas p/j

Ik heb gisteravond de Quatt installatiecheck uitgevoerd. Vanochtend kreeg ik een e-mail om aanvullende informatie in te vullen over mijn zonesysteem. Na invullen komt daaruit dat ik geen Quatt kan laten plaatsen, omdat deze niet bij een Intergas-zonesysteem is te installeren. Maar ik heb geen Intergas-zonesysteem, maar een Tado-zonesysteem.

In de mail van Quatt wordt de wel/niet samenwerking met de systemen als volgt uitgelegd:

Tado met zoneregeling (dit heb ik!)
Als de Tado is aangesloten op zones (dan heb je elektrische thermostaatknoppen op je radiatoren) is het sinds kort ook mogelijk om samen te werken met de Quatt. Het is dan wel van belang dat er een bypass in het afgiftesysteem aanwezig is en je dient er bij het regelmatig verwarmen van slechts één kamer rekening mee te houden dat het rendement lager kan zijn dan je had verwacht.

Hoe zit het met het zonesysteem van Intergas? (Dit heb ik niet!)
Als je een Intergas 2-zonesysteem hebt, is er sprake van een 2-wegklep of een 3-wegklep met twee afgiftezones en dus ook twee thermostaten. Doordat de Intergas cv-ketel zelf bepaalt welk zone wordt aangestuurd, kan een hybride warmtepomp (ook die van Intergas!) hier niet mee samenwerken. Daarom is de installatie van een Quatt Hybrid niet mogelijk bij een zonesysteem van Intergas.

Vraag 1)
Kan ik nu, met mijn Intergas ketel met 3-weg-klep naar het boilervat, icm mijn Tado systeem toch een Quatt laten plaatsen? Ik heb één hoofdthermostaat (in de woonkamer) met op iedere radiator een tadoknop. Ik heb een extra thermostaat in slaapkamer 1 met één radiatorknop. Ik heb een extra thermostaat in slaapkamer 2 met één radiatorknop. Ik heb een radiatorknop op slaapkamer 3 (zonder extra thermostaat, daar gebruik ik de ingebouwde temperatuursensor van de radiatorknop).

Vraag 2)
Als Quatt toch niet geschikt blijkt, is er dan een andere warmtepomp die wel gaat werken met mijn systeem?

Alvast bedankt voor alle tips!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5tXgrCOs4L0jSOyO5c11C7hhiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwqxVKzNKbRTOO2wnMGuJjmE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door philipvangelder op 09-06-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:25
Het is me ook geluk om de CiC uit te lezen. Ik zie alleen dat de flowrate op dit moment ruim 500 liter per uur is. Terwijl de verwarming uit staat. Ik zou eigenlijk verwachten dat die 0 zou zijn. De pompschakelaars staan uit en ook de cv ketel doet niets.

Klopt dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
T-!-M schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:54:
In de nieuwsbrief heeft Quatt zojuist de ondersteuning van Tado bevestigd;

[...]

Mijn Quatt is deze week geplaatst, ik had de boel net vervangen door hun Lyric thermostaat. Tijd om alles weer terug te zetten.

Wie weet het volgende?
- Heeft iemand een foto van de aansluiting op de CiC, zodat ik hem in 1x goed kan aansluiten (en vele met mij)?
- Moet er nog een 'apart profiel' geladen worden via Tado support? Daarover spraken meerdere Tweakers in dit topic.
Dit is wel heel goed nieuws. Ik moet nog mijn beslissing nemen om voor een Quatt te gaan. Ik vind het wel echt vervelend om niet meer mijn Nest V3 thermostaat te kunnen gebruiken. Die Lyric thermostaat vind ik niet zo. Een Tado vind ik al veel beter.

Maar even voor de zekerheid. Bij de Nest is het dus zo dat deze niet zo efficient is als een Lyric thermostaat omdat hij niet alles doorgeeft via opentherm. Is het dan wel zo dat een Tado net zo efficient/goed is als een Lyric thermostaat?

Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
philipvangelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:13:
Goedemorgen,

Ik hoop binnenkort Quatt gebruiker te worden, maar mijn huidige verwarmingssituatie lijkt wat uitdagend. Willen jullie eens met mij meedenken?

Huidige situatie:
- Ik heb een Tado systeem: draadloze slimme thermostaat V3+ met draadloze ontvanger aan de CV, met draadloze radiatorknoppen in alle ruimtes in huis om de temperatuur per ruimte te regelen.

Ik heb gisteravond de Quatt installatiecheck uitgevoerd. Vanochtend kreeg ik een e-mail om aanvullende informatie in te vullen over mijn zonesysteem. Na invullen komt daaruit dat ik geen Quatt kan laten plaatsen, omdat deze niet bij een Intergas-zonesysteem is te installeren. Maar ik heb geen Intergas-zonesysteem, maar een Tado-zonesysteem.

In de mail van Quatt wordt de wel/niet samenwerking met de systemen als volgt uitgelegd:

Als de Tado is aangesloten op zones (dan heb je elektrische thermostaatknoppen op je radiatoren) is het sinds kort ook mogelijk om samen te werken met de Quatt. Het is dan wel van belang dat er een bypass in het afgiftesysteem aanwezig is en je dient er bij het regelmatig verwarmen van slechts één kamer rekening mee te houden dat het rendement lager kan zijn dan je had verwacht.

Als je een Intergas 2-zonesysteem hebt, is er sprake van een 2-wegklep of een 3-wegklep met twee afgiftezones en dus ook twee thermostaten. Doordat de Intergas cv-ketel zelf bepaalt welk zone wordt aangestuurd, kan een hybride warmtepomp (ook die van Intergas!) hier niet mee samenwerken. Daarom is de installatie van een Quatt Hybrid niet mogelijk bij een zonesysteem van Intergas.

Vraag 1)
Kan ik nu, met mijn Intergas ketel met 3-weg-klep naar het boilervat, icm mijn Tado systeem toch een Quatt laten plaatsen? Ik heb één hoofdthermostaat (in de woonkamer) met op iedere radiator een tadoknop. Ik heb een extra thermostaat in slaapkamer 1 met één radiatorknop. Ik heb een extra thermostaat in slaapkamer 2 met één radiatorknop. Ik heb een radiatorknop op slaapkamer 3 (zonder extra thermostaat, daar gebruik ik de ingebouwde temperatuursensor van de radiatorknop).

Vraag 2)
Als Quatt toch niet geschikt blijkt, is er dan een andere warmtepomp die wel gaat werken met mijn systeem?

Alvast bedankt voor alle tips!![Afbeelding]
Je geeft zelf antwoord eigenlijk, als het werkt met Tado dan is het geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Even een beetje of-topic, voor mensen die via een slimme meter cq via een dongle van homewizzard hun slimme meter uitlezen hier een link van een tweaker die een programma geschreven heeft om dit op een Windows pc ook uit te kunnen lezen.
https://gathering.tweaker...message/75368760#75368760
Zeker ook interessant die hiermee hun verbruik van de quatt mee willen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Mr_thebrown schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Dit is wel heel goed nieuws. Ik moet nog mijn beslissing nemen om voor een Quatt te gaan. Ik vind het wel echt vervelend om niet meer mijn Nest V3 thermostaat te kunnen gebruiken. Die Lyric thermostaat vind ik niet zo. Een Tado vind ik al veel beter.

Maar even voor de zekerheid. Bij de Nest is het dus zo dat deze niet zo efficient is als een Lyric thermostaat omdat hij niet alles doorgeeft via opentherm. Is het dan wel zo dat een Tado net zo efficient/goed is als een Lyric thermostaat?

Weet iemand dit?
Quatt zegt dit: Google Nest V3 (significant lagere besparing) dus ongeveer 5% verlies.

Tado (met specifieke voorwaarden* deze worden uitgelegd tijdens het gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:10
T-!-M schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:54:

Download de Tado Pro app op je telefoon dan kan je zelf het profiel van je Tado aanpassen zonder dat je Tado hoeft te bellen, de Quatt staat er inmiddels in.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipvangelder
Gerardwaz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Je geeft zelf antwoord eigenlijk, als het werkt met Tado dan is het geen probleem.
Bedankt voor het meedenken. En dat zou je zeggen inderdaad, maar de zoneregeling-check die ik van Quatt moet invullen is niet eenduidig:

Misschien dat ik ‘nee’ moet invullen bij de vraag heb je 2 thermostaten en een 2- of 3-wegklep. Omdat ik maar één hoofdthermostaat heb die alle radiatorthermostaten aanstuurt. Zie ook foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzHEfbyeGL3tSneQ97aNxSxyy_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iCBdgYTelFnW8SxvnWYeNIn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGhtqLKPdGQS2JmoqquOZEbYp1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyCjieTg5W82J85DQJpLO0p5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door philipvangelder op 09-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
Toby-Wan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:25:
[...]

8)7
Heb hem even aangezet en vergeleken maar dit klopt toch aardig als ik de berekende waarde o.b.v delta en flow vergelijk met wat uit de online API komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pprFkQspz9IBuxim1uHiS-xMbTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/za5wZIPQMJPj7GAat4IgzHvl.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- sensor:
      - name: "Quatt Water Delta"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        state: >
          {% set quatt_water_out_temp = states('sensor.quatt_water_out') | float %}
          {% set quatt_water_in_temp = states('sensor.quatt_water_in') | float %}
          {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(1, default=0) }}

- sensor:
      - name: "Quatt CiC Heatpower"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: energy
          {% set quatt_water_delta = states('sensor.quatt_water_delta') | float %}
          {% set quatt_flow_rate = states( 'sensor.quatt_flow_rate') | float %}
          {{ ((quatt_water_delta * quatt_flow_rate * 0.001137888) * 1000) | round(0, default=0) }}

[ Voor 36% gewijzigd door noebas op 09-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
dzuijlek schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
Het is me ook geluk om de CiC uit te lezen. Ik zie alleen dat de flowrate op dit moment ruim 500 liter per uur is. Terwijl de verwarming uit staat. Ik zou eigenlijk verwachten dat die 0 zou zijn. De pompschakelaars staan uit en ook de cv ketel doet niets.

Klopt dit wel?
Vreemd, de Quatt staat bij mij "uit" en de flowrate staat op 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEUKjkANqCERrRcuidCd7zCk0ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTCw9i8p49Zqx1nbsud2Hdu1.png?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
noebas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Heb hem even aangezet en vergeleken maar dit klopt toch aardig als ik de berekende waarde o.b.v delta en flow vergelijk met wat uit de online API komt.

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- sensor:
          {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(1, default=0) }}

- sensor:
          {{ ((quatt_water_delta * quatt_flow_rate * 0.001137888) * 1000) | round(0, default=0) }}
Wat bedoel je precies? Dat mijjn formule qua COP calculatie klopt?

Ik zie trouwens entiteiten bij jou doe bijvoorbeeld de frequentie in Hz aangeven, maar die heb ik niet via de API. Gebruik jij de eerder methodiek via een geroote android telefoon? Dan zie je wel echt een stuk meer.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
krizzziz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Wat bedoel je precies? Dat mijjn formule qua COP calculatie klopt?

Ik zie trouwens entiteiten bij jou doe bijvoorbeeld de frequentie in Hz aangeven, maar die heb ik niet via de API. Gebruik jij de eerder methodiek via een geroote android telefoon? Dan zie je wel echt een stuk meer.
Dat ik obv de telefoon online methode afgegeven warmte vermogen vergelijk met de berekende en dat komt aardig overeen.
En je die daarmee kunt gebruiken voor COP berekening.

Opzich mis je dan eigelijk alleen compressor frequentie en rated power die interessant zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door noebas op 09-06-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
Bereken eerst los de delta want ook leuk om die los te weten (noem ze voor nu even xx CiC zodat het vergelijk makkelijker is)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - sensor:
      - name: "Quatt CiC COP"
        unit_of_measurement: "%"
          {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_cic_heatpower') | float %}
          {% set quatt_power = states('sensor.shelly_quatt_switch_0_power') | float %}
          {{ ((quatt_heat_power / quatt_power ) * 100) | round(0, default=0) }}

- sensor:
          {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(2, default=0) }}

- sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Gerardwaz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Quatt zegt dit: Google Nest V3 (significant lagere besparing) dus ongeveer 5% verlies.

Tado (met specifieke voorwaarden* deze worden uitgelegd tijdens het gesprek.
50% is mij verteld en mijn ervaring is nog meer.

Gisteren tijdens installatiegesprek werd verteld dat de thermostaat (Nest) vervangen moest worden, omdat ze momenteel geen installaties met Nest meer doen. Begrijpelijk ook gezien bovenstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Pbure97 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Gisteren tijdens installatiegesprek werd verteld dat de thermostaat (Nest) vervangen moest worden, omdat ze momenteel geen installaties met Nest meer doen. Begrijpelijk ook gezien bovenstaand.
Ja een Nest valt wel af voor mij, ik dacht ook 50%.

Maar is een Tado dan een goed alternatief, is deze dan wel net zo goed als een T6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Spykie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:22:
De aardige installateurs zijn hier inmiddels sinds een uur of 9 bezig en nog laaaang niet klaar.

Op dit moment is het probleem dat het door mij bestelde extra leidingwerk niet meegeleverd is waardoor ze het vandaag sowieso niet gaan afkrijgen. En het extra leidingwerk is w.s. alsnog te kort.

Ik geloof dat de aardige installateurs niet heel blij zijn met de planners ;-)
We zitten inmiddels op 16 uur and counting. Gisteravond maar even Kebab gehaald voor de harde werkers.
Ze zijn in ieder geval lekker bezig (no sarcasm).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
philipvangelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Bedankt voor het meedenken. En dat zou je zeggen inderdaad, maar de zoneregeling-check die ik van Quatt moet invullen is niet eenduidig:

Misschien dat ik ‘nee’ moet invullen bij de vraag heb je 2 thermostaten en een 2- of 3-wegklep. Omdat ik maar één hoofdthermostaat heb die alle radiatorthermostaten aanstuurt. Zie ook foto’s.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Antwoord vraag 1 nee
Antwoord vraag 2 ja
Antwoord vraag 3 nee
Dat is gewoon zoals je installatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Pbure97 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Oké, maar dit staat op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Goedemorgen,

Huidige situatie:

Vraag 1)

Vraag 2)

Ik heb een vergelijkbare situatie. Het duurde even voordat Quatt begreep hoe het in elkaar zat. Ik heb zelf een tekening moeten maken van het leidingwerk.

Let op dat ze Quatt aan koppelen achter de driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Gerardwaz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Oké, maar dit staat op hun site.
Ik zie nergens een percentage staan, er staat enkel een significant lagere besparing dus ik begrijp niet waar de 5% vandaan zou komen. BIj een andere thermostaat staat enkel lagere besparing zonder de toevoeging significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
noebas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:28:
Bereken eerst los de delta want ook leuk om die los te weten (noem ze voor nu even xx CiC zodat het vergelijk makkelijker is)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - sensor:
      - name: "Quatt CiC COP"
        unit_of_measurement: "%"
          {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_cic_heatpower') | float %}
          {% set quatt_power = states('sensor.shelly_quatt_switch_0_power') | float %}
          {{ ((quatt_heat_power / quatt_power ) * 100) | round(0, default=0) }}

- sensor:
          {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(2, default=0) }}

- sensor:
Waarom is jouw COP in %? Is dat juist gebruikelijk?
Daarnaast probeer ik jouw code in mijn configuration.yaml te krijgen. Maar krijg het niet voor elkaar zonder dat ik foutmeldingen blijf houden.

[ Voor 4% gewijzigd door krizzziz op 09-06-2023 14:42 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dzuijlek schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:

Klopt dit wel?
Kan het zijn dat een andere pomp de flow rate veroorzaakt? VVW pomp bijv die niet op een pompschakelaar zit en dus permanent draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

louzy82 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Let wel op dat je consequent dezelfde definitie van graaddagen aanhoudt. Het KNMI, dat ook corrigeert voor wind, ziet minder graaddagen: "gemiddeld over de afgelopen 30 jaar (2332)" en langzaam dalend.
https://www.knmi.nl/over-...open%2030%20jaar%20(2332).

En eerst corrigeren voor 15m3 SWW per maand, lijkt me een goed idee.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Net mijn installatie check gedaan. Makkelijker kan haast niet dan bij mij. Bij de CV op eerste verdieping naar buiten, 3 meter recht naar beneden en daar kan de Quatt al staan.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik iets mag horen van ze. Las wel dat men hier het idee heeft dat makkelijke installatie's eerder gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipvangelder
fauquemont schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie. Het duurde even voordat Quatt begreep hoe het in elkaar zat. Ik heb zelf een tekening moeten maken van het leidingwerk.

Let op dat ze Quatt aan koppelen achter de driewegklep.
Dank fauquemont,

Bedoel je met ‘achter de driewegklep’ tussen de boiler en de driewegklep, tussen de ketel en de driewegklep, of tussen de driewegklep en de leidingen naar CV en warmwater (douche, bad, kranen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-10-2024
Hallo allen,

Sorry voor de plug, maar heb een vraag mbt koelen en WP.

Ik heb een Quatt WP en Jaga hybrid fancoils.

Nu lees ik dat je hiermee ook zou moeten kunnen koelen (niet aangeschaft met dit in gedachte), en dat zou natuurlijk perfect zijn.

Nu zegt Jaga dat het niet-condenserend kan koelen. Maar hoe regel ik dit met mijn Quatt WP?
Is dit een issue van de fancoils, of van de WP?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
krizzziz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Waarom is jouw COP in %? Is dat juist gebruikelijk?
Daarnaast probeer ik jouw code in mijn configuration.yaml te krijgen. Maar krijg het niet voor elkaar zonder dat ik foutmeldingen blijf houden.
Geen idee of dat gebruikelijk is, pas de formule aan en je hebt een x.x getal. Ik vind dit handig maar de COP politie hier zal er wel iets van vinden :)

Of wel je krijg COP van 4 of 400% net wat je leuk vind

[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 09-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:53
Seconz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:56:
Hallo allen,

Sorry voor de plug, maar heb een vraag mbt koelen en WP.

Ik heb een Quatt WP en Jaga hybrid fancoils.

Nu lees ik dat je hiermee ook zou moeten kunnen koelen (niet aangeschaft met dit in gedachte), en dat zou natuurlijk perfect zijn.

Nu zegt Jaga dat het niet-condenserend kan koelen. Maar hoe regel ik dit met mijn Quatt WP?
Is dit een issue van de fancoils, of van de WP?

Bedankt!
Dit is een issue van het dauwpunt. De temperatuur van je koelwater mag niet onder het dauwpunt komen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:53
Op wikipedia staat een aardig grafiekje.

Hieruit lees je af dat je bij een temperatuur van 30 graden en een relatieve vochtigheid van 40% koelwater van minimaal 15 graden moet gebruiken om condenseren te voorkomen. Als je slim bent, dan ga je hoger zitten, dan heb je wat marge.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Dewpoint-RH.svg/1280px-Dewpoint-RH.svg.png

Onderstaand de huidige situatie in mijn woonkamer. Dan zie je gelijk dat je niet zoveel hebt aan niet-condenserend koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvCLV3Alv0FXeCTnijdAkLaMYUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBtJL1ONTGdknpf4LJ2s2Rjb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Noutie op 09-06-2023 16:37 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Mr_thebrown schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
Net mijn installatie check gedaan. Makkelijker kan haast niet dan bij mij. Bij de CV op eerste verdieping naar buiten, 3 meter recht naar beneden en daar kan de Quatt al staan.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik iets mag horen van ze. Las wel dat men hier het idee heeft dat makkelijke installatie's eerder gaan :-)
Hier al vaker gelezen dat men denkt dat de installatie eigenlijk niet makkelijker kan dan bij hun, maar dat dan toch Quatt daar anders over denkt en de hele installatie niet doorgaat. Dus eerst even afwachten of zij net zo enthousiast zijn als dat jij bent :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
  • Laatst online: 20-05 19:51
Even een korte vraag: ik moet de CiC verplaatsen, omdat deze nu net op de plek zit waar mijn WTW geveldoorvoer moet komen. Ik heb al gekeken, maar ik zie niet zo snel hoe je het witte kapje loskrijgt, kan iemand me daar mee helpen?

Want ik neem aan dat als de witte kap weg is, ik bij de schroeven kan waarmee de CiC aan de muur vast zit, of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
okijokii schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Hier al vaker gelezen dat men denkt dat de installatie eigenlijk niet makkelijker kan dan bij hun, maar dat dan toch Quatt daar anders over denkt en de hele installatie niet doorgaat. Dus eerst even afwachten of zij net zo enthousiast zijn als dat jij bent :9
Ik heb een vrij eenvoudige installatie (geen vloer verwarming of andere gekkigheden, wel 12 meter buis) en ze zijn 2 dagen bezig geweest (20 uur). Ik begrijp inmiddels waarom Quatt zo kritisch is.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Lampo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:29:
Even een korte vraag: ik moet de CiC verplaatsen, omdat deze nu net op de plek zit waar mijn WTW geveldoorvoer moet komen. Ik heb al gekeken, maar ik zie niet zo snel hoe je het witte kapje loskrijgt, kan iemand me daar mee helpen?

Want ik neem aan dat als de witte kap weg is, ik bij de schroeven kan waarmee de CiC aan de muur vast zit, of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt!
Witte deksel zit aan de onderkant met 2 schroefjes vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
noebas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:00:
[...]

Geen idee of dat gebruikelijk is, pas de formule aan en je hebt een x.x getal. Ik vind dit handig maar de COP politie hier zal er wel iets van vinden :)

Of wel je krijg COP van 4 of 400% net wat je leuk vind
Eens! Maar het is gelukt hoor, kan alleen niks testen aangezien hij toch komende maanden niet meer aangaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6qzB7E2PINMPktAaFo10OwDCzM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7WqxzN1iKkco7bNFBkaByv0d.png?f=user_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:25
onlinaius schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Kan het zijn dat een andere pomp de flow rate veroorzaakt? VVW pomp bijv die niet op een pompschakelaar zit en dus permanent draait?
Daar dacht ik ook meteen aan, maar beide pompschakelaars staan uit. De CV ketel doet ook niets en de Quatt zal het ook niet doen omdat die nagenoeg geen stroom verbruikt (ongeveer 4w continue).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 15:30
Sinds the lokale API/web interface nu werkt heeft iemand al geprobeerd dit in Domoticz te zetten?

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
philipvangelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Dank fauquemont,

Bedoel je met ‘achter de driewegklep’ tussen de boiler en de driewegklep, tussen de ketel en de driewegklep, of tussen de driewegklep en de leidingen naar CV en warmwater (douche, bad, kranen)?
Ik bedoel tussen de driewegklep en de cv leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:39
Trumpske schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:28:
Sinds the lokale API/web interface nu werkt heeft iemand al geprobeerd dit in Domoticz te zetten?
Met een hw toevoeging kan je dit via GET toevoegen of anders via een script. Dan moet je verschillende waardes in een index zetten en daarmee gaan werken. Er zijn wel voorbeelden beschikbaar waarmee je aan de slag kan. HA zal populairder zijn, vrijdag is mijn installatie en ook ik zoek de Domoticz integratie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
okijokii schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Klopt bij mij ging het feest ook niet door.

Een andere installateur wil wel gewoon achter de dakgoot langs, geen probleem. (Hij heeft al een ander zelfde huis zo gedaan) Moet nu een keuze maken voor een andere WP.
Maar Quatt echt niet, dus geannuleerd, vragen ze ook nog waarom :?

Geld nog niet terug, we wachten het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Heren (en eventuele dames),
Ik heb vandaag mijn offerte en technisch rapport ontvangen voor de plaatsing van onze Quatt. Ik zit nu met een uitdaging... Ze geven aan dat de stalen pijpen onder de Nefit CV-ketel te kort zijn. In principe is er ruimte genoeg, maar ze willen 40-50 cm stalen pijp voor de aansluiting (Ik heb ook al 20 cm gelezen elders op dit forum...). Ze geven aan dat een installateur dit moet komen veranderen. Tevens zou dan het T-stuk voor het bijvullen van het water aan de rechterpijp (aanvoer) zoveel mogelijk naar beneden moeten worden verplaatst. De stalen pijpen zijn aangesloten op ouderwetse ijzeren verwarmingsbuizen. Is het een idee om de stalen pijpen te verlengen en de aansluiting lager op de rode ijzeren leidingen te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f9z4gC1fJ2Y2TLd30D8lQzp_Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHcNSThIQrbpl37duqaDH2ns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCNUjPf2NakrBUn8DycQyYCwLCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skvQmPNUYjE5crBZSLrHN1ta.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nog een vraag: ik heb een Nefit Topline CV-ketel met een Bosch-Nefit Easycontrol thermostaat. Ik ga deze vervangen door een Lyric T6. Moet ik ook de Nefit Opentherm converter aanschaffen? Of werkt deze T6 alleen met aan/uit? Alvast veel dank voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Spykie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:33:
[...]

Ik heb een vrij eenvoudige installatie (geen vloer verwarming of andere gekkigheden, wel 12 meter buis) en ze zijn 2 dagen bezig geweest (20 uur). Ik begrijp inmiddels waarom Quatt zo kritisch is.
Ik praatte hier in de verleden tijd, alsof het al afgerond was. Dat was iets te opportunistisch 8) . Ze gaan over een uurtje weer verder. Dag 3 7(8)7

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:39
Spykie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 06:53:
[...]

Ik praatte hier in de verleden tijd, alsof het al afgerond was. Dat was iets te opportunistisch 8) . Ze gaan over een uurtje weer verder. Dag 3 7(8)7
Wat is de oorzaak daarvan? Heb je ook update fotos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
noebas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]
Welke graph card gebruik jij eigenlijk om je SOC te laten zien met min/max/gemiddelde waardes?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 22:32

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Noutie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:24:
Op wikipedia staat een aardig grafiekje.

Hieruit lees je af dat je bij een temperatuur van 30 graden en een relatieve vochtigheid van 40% koelwater van minimaal 15 graden moet gebruiken om condenseren te voorkomen. Als je slim bent, dan ga je hoger zitten, dan heb je wat marge.

[Afbeelding]

Onderstaand de huidige situatie in mijn woonkamer. Dan zie je gelijk dat je niet zoveel hebt aan niet-condenserend koelen.
[Afbeelding]
Nou ja als ik goed lees zou je 19 graden water door je leidingen kunnen laten stromen? Had ik wel willen hebben hier... Toch jammer dat je WP deze hele zomertijd niks staat te doen terwijl hij theoretisch wel wat zou kunnen doen.

Edit: bij mij is het nu 22.8 graden met een luchtvochtigheid van 51% . Ik zou dus iets van 14 graden water kunnen laten stromen.

[ Voor 5% gewijzigd door geerttttt op 10-06-2023 09:01 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 15:30
Heinemancp schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Met een hw toevoeging kan je dit via GET toevoegen of anders via een script. Dan moet je verschillende waardes in een index zetten en daarmee gaan werken. Er zijn wel voorbeelden beschikbaar waarmee je aan de slag kan. HA zal populairder zijn, vrijdag is mijn installatie en ook ik zoek de Domoticz integratie ;)
Kijk, goede vooruitzichten. Ik ben momenteel met vakantie maar zal daarna eens aan de slag gaan!

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Goedemorgen,

Huidige situatie:

Vraag 1)

Vraag 2)

Het lijkt mij dat je wel erg weinig plaats hebt om een warmtepomp aansluiting te maken. Je cv aanvoer en retour verdwijnen zo te zien vrij snel de muur in, zeker de aanvoer lijkt mij lastig aangezien die direct uit de driewegklep de muur in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
gcoenen1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:11:
Heren (en eventuele dames),
Ik heb vandaag mijn offerte en technisch rapport ontvangen voor de plaatsing van onze Quatt. Ik zit nu met een uitdaging... Ze geven aan dat de stalen pijpen onder de Nefit CV-ketel te kort zijn. In principe is er ruimte genoeg, maar ze willen 40-50 cm stalen pijp voor de aansluiting (Ik heb ook al 20 cm gelezen elders op dit forum...). Ze geven aan dat een installateur dit moet komen veranderen. Tevens zou dan het T-stuk voor het bijvullen van het water aan de rechterpijp (aanvoer) zoveel mogelijk naar beneden moeten worden verplaatst. De stalen pijpen zijn aangesloten op ouderwetse ijzeren verwarmingsbuizen. Is het een idee om de stalen pijpen te verlengen en de aansluiting lager op de rode ijzeren leidingen te maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan nog een vraag: ik heb een Nefit Topline CV-ketel met een Bosch-Nefit Easycontrol thermostaat. Ik ga deze vervangen door een Lyric T6. Moet ik ook de Nefit Opentherm converter aanschaffen? Of werkt deze T6 alleen met aan/uit? Alvast veel dank voor jullie antwoord.
Ik zie het probleem niet, bij de aanvoer heb je ruimte zat en bij de retour de knie richting de ijzeren buis vervangen door een t-stuk. Onderzijde t-stuk gaat dan naar aanvoer Quatt en de zijkant naar de aanvoer ketel met een keerklep en is er ruimte zat voor de flowmeter.
Op de ijzeren retour komt dan retour Quatt.
Als ze hier niet in mee willen kan je zo laag als mogelijk nieuw draad laten snijden op de ijzeren leidingen maar mijn inziens totaal overbodig.
Dat t-stuk rechtsboven richting expansievat kan je gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipvangelder
ErnstvV schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Het lijkt mij dat je wel erg weinig plaats hebt om een warmtepomp aansluiting te maken. Je cv aanvoer en retour verdwijnen zo te zien vrij snel de muur in, zeker de aanvoer lijkt mij lastig aangezien die direct uit de driewegklep de muur in gaat.
Bedankt voor het meedenken Ernst! Het is een dun wandje (houten plaat) waar de leidingen doorheen lopen. Daarachter lopen de leidingen door en is nog volop ruimte om aan te koppelen.
Pagina: 1 ... 96 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.