Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.428 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 16:30
Spykie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 06:53:
[...]

Ik praatte hier in de verleden tijd, alsof het al afgerond was. Dat was iets te opportunistisch 8) . Ze gaan over een uurtje weer verder. Dag 3 7(8)7
Witte rook! Ze zijn klaar.
Een ander team heeft het afgerond.

Ze zijn in totaal 24 uur bezig geweest met een super simpele installatie (niet mij woorden maar van het team dat het afgerond heeft).

Je kan blijkbaar écht pech hebben wie je krijgt qua installateurs.

Maar hij doet het, ureca!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzbLVBis-SGeJduNOq7SBG2Ae7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRQGZie6kL0GEVSoIU84gLmg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SLemJ-QGcSe2tSlU-hHA1gq5Qg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YefjQgYbV1DwY22RyMgQRZM.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik wil nog wel de andere 'bigfoots', ik vind deze te groot.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Heinemancp schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:33:
[...]

Wat is de oorzaak daarvan? Heb je ook update fotos?
Het lag voornamelijk aan de monteurs. Ze waren dingen vergeten, ze deden dingen onhandig en hadden over het algemeen gewoon te weinig ervaring.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 14:11
Spykie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Ze zijn in totaal 24 uur bezig geweest met een super simpele installatie (niet mij woorden maar van het team dat het afgerond heeft).

[Afbeelding][Afbeelding]

Ziet er keurig uit. Veel bespaar (EUR en CO2) plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 15:26
Even weer een vraag tussendoor... Omdat Tado weer kan, heb ik mijn Lyric T6 verwijderd en mijn Tado teruggeplaatst. Hiervoor moest ik wel de CiC verwijderen van zijn plek en verhangen. Ik heb een foto gemaakt voordat ik alle draden heb losgemaakt behalve de stroom en de draad naar de sensor. De aansturing van de warmtepomp heb ik weer exact hetzelfde teruggeplaatst (rood in rood, blauw in blauw en groen en geel in groen. De draad van de thermostaat naar de Lyric ketelunit heb ik nu aangesloten op de aansluiting van de thermostaat op de CiC (rechts naast de aansluiting van de warmtepomp) en rechts daarnaast heb ik de opentherm kabel aangesloten naar mijn Remeha Calenta 40 Ace ketel.

Nu ik de stroom er weer op heb gezet, begint mijn ketel te draaien en stookt hij de CV temp op naar 60 graden. In de Quatt app staat dat alles werkt en wordt ook aangegeven dat de CV ketel aan het verwarmen is. Maar in mijn Tado app staat de verwarming uit en ik heb ook het verwarmingstoestel in de Tado app aangepast naar Quatt CiC.

Waar kan dit fout zijn gegaan? Het wordt inmiddels behoorlijk heet in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:42
Mooi dat het eindelijk dan klaar is & werkt

Wel opvallend inderdaad dat je überhaupt Bigfoots hebt gekregen, doorgaans krijg je plastic dingen bij plaatsing op de grond.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Lampo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:14:
Even weer een vraag tussendoor... Omdat Tado weer kan, heb ik mijn Lyric T6 verwijderd en mijn Tado teruggeplaatst. Hiervoor moest ik wel de CiC verwijderen van zijn plek en verhangen. Ik heb een foto gemaakt voordat ik alle draden heb losgemaakt behalve de stroom en de draad naar de sensor. De aansturing van de warmtepomp heb ik weer exact hetzelfde teruggeplaatst (rood in rood, blauw in blauw en groen en geel in groen. De draad van de thermostaat naar de Lyric ketelunit heb ik nu aangesloten op de aansluiting van de thermostaat op de CiC (rechts naast de aansluiting van de warmtepomp) en rechts daarnaast heb ik de opentherm kabel aangesloten naar mijn Remeha Calenta 40 Ace ketel.

Nu ik de stroom er weer op heb gezet, begint mijn ketel te draaien en stookt hij de CV temp op naar 60 graden. In de Quatt app staat dat alles werkt en wordt ook aangegeven dat de CV ketel aan het verwarmen is. Maar in mijn Tado app staat de verwarming uit en ik heb ook het verwarmingstoestel in de Tado app aangepast naar Quatt CiC.

Heb je je TADO wel verteld welke aansturing die moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
ErnstvV schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Heb je je TADO wel verteld welke aansturing die moet gebruiken?
Hoe bedoel je? Ik heb in de Tado app aangegeven dat het verwarmingsapparaat de Quatt CiC is. Er bestaat ook nog een Quatt outdoor unit als optie, maar die werkt niet.

Wat zou ik dan nog meer moeten aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as-7sAxFKDRCrWBTJJkVJzv4DDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQpkfLPp8UwJQ4N73ruGTrpg.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik nu in de Tado app zie bij Care & Protect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Lampo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:41:
[...]

Hoe bedoel je? Ik heb in de Tado app aangegeven dat het verwarmingsapparaat de Quatt CiC is. Er bestaat ook nog een Quatt outdoor unit als optie, maar die werkt niet.

Wat zou ik dan nog meer moeten aanpassen?
Dat lijkt wel goed, welke contacten van de thermostaat gebruik je, zijn dat de juiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
ErnstvV schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:56:
[...]

Dat lijkt wel goed, welke contacten van de thermostaat gebruik je, zijn dat de juiste?
Op de + en - van de Tado thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
Wat ook raar is, is dat er helemaal geen warmtevraag is vanuit de Tado thermostaat, dat laat de app ook zien. Dat de CV-ketel wel aanspringt en gaat verwarmen lijkt een reactie op een watertemperatuur onder de 18 graden. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als de buitenunit geen stroom heeft (heb ik al proefondervindelijk ondervonden...)

Wat ook raar is, is dat het verbruik van de Quatt omhoog is gegaan nu ik de Tado weer heb aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Pzh-8Ch8o7u-6eV81gfpI5y_c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4YjB5NzDwxxzvTZl5Lxv5nN.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat kan wellicht ook veroorzaakt worden door het afwijkende gedrag van de CV-ketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-09 20:09
Misschien een storing vanuit Quatt? Hier ging vanmiddag ook opeens de ketel verwarmen terwijl er geen warmtevraag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:37
cptingreenfield schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:36:
Misschien een storing vanuit Quatt? Hier ging vanmiddag ook opeens de ketel verwarmen terwijl er geen warmtevraag was.
Dan was het niet een algemene storing, ik had geen problemen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
Ik heb het CV gedeelte van de ketel vanmiddag maar uitgeschakeld, de Quatt app blijft maar aangeven dat de CV aan moet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeBXBK9pDONSXSBYv6oNOLi8J-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIA3RTNuS0lNLnHM5fW2Evnn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:50
Lampo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:12:
Ik heb het CV gedeelte van de ketel vanmiddag maar uitgeschakeld, de Quatt app blijft maar aangeven dat de CV aan moet:

[Afbeelding]
Heb je de bedrading aan de achterzijde van de thermostaat zelf modulerend aangesloten?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
Gerardwaz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Heb je de bedrading aan de achterzijde van de thermostaat zelf modulerend aangesloten?
Ik heb de aanwijzingen van Tado gevolgd en mijn draden op de plus en min aansluiting van de thermostaat aangesloten. Dat gaat nu direct de CiC in en van daaruit naar de ketel.

Zou ik het anders moeten/kunnen aansluiten? Ik hoor het graag. Ik ben ook benieuwd of ik de enige ben die zijn Tado terug hangt en deze problemen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:55
Lampo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Ik heb de aanwijzingen van Tado gevolgd en mijn draden op de plus en min aansluiting van de thermostaat aangesloten. Dat gaat nu direct de CiC in en van daaruit naar de ketel.

Zou ik het anders moeten/kunnen aansluiten? Ik hoor het graag. Ik ben ook benieuwd of ik de enige ben die zijn Tado terug hangt en deze problemen heeft...
Ik zou dat ook wel willen doen maar ik wil wel een goede uitleg van Tado zijde en quatt zijde. Hoe ben je aan de uitleg van Tado gekomen?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Lampo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Als de bedrading van de Lyric ook aan de onderzijde van de CiC zat zou ik niets anders kunnen verzinnen. Maandag even een ticket aanmaken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Deze dempen wel duidelijk beter.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lampo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:14:

Normaal is de verbinding van cic naar de ketel geen open term maar gewoon aan/uit. Ligt daar de fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
MacD007 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:15:
[...]

Normaal is de verbinding van cic naar de ketel geen open term maar gewoon aan/uit. Ligt daar de fout?
Waar baseer je dat op? De mijne is gewoon open therm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:44
MacD007 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:09:
[...]

Deze dempen wel duidelijk beter.
Ik zou ze er ook op laten zitten, lijken me een stuk hoogwaardiger dan die plastic voeten. Maar ik moet zeggen dat ik alleen maar ervaring heb met de rubberen big foots aan de Quatt op het garagedak.

Edit: als je dan toch wilt gaan klussen zou ik eerder kiezen voor een paar stevige betonnen elementen, en daarin een schroefpunt maken. Veren er tussen en je hebt een nagenoeg onzichtbare aansluiting die trillingen ook nog eens netjes wegfiltert.

[ Voor 26% gewijzigd door onlinaius op 11-06-2023 00:32 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:26:
[...]

Waar baseer je dat op? De mijne is gewoon open therm.
Dit punt is hier al vaak langs gekomen, bij quatt blijkt dat standaard de ketel via aan/uit wordt aangestuurd, mn omdat deze nu als backup cq bijverwarming wordt ingezet, de functie van je ketel is dus duidelijk anders geworden. Lees maar eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
MacD007 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:15:
[...]

Zou ik dan de aansluiting op de CiC moeten aanpassen of een instelling op de ketel moeten aanpassen? En kan dit het gedrag veroorzaken dat de CiC de ketel maar blijft vertellen dat hij moet gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 21:45
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Staat de quatt tegen je erfgrens aan?

Ik mocht hem zelfs niet 10 meter uit de gevel van de buren zetten als ie op de erfgrens kwam. Het moest 3 meter vd erfgrens… best kansloos elke installateur die ik hier heb gehad vind het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Inferi schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:27:
[...]

Staat de quatt tegen je erfgrens aan?

Ik mocht hem zelfs niet 10 meter uit de gevel van de buren zetten als ie op de erfgrens kwam. Het moest 3 meter vd erfgrens… best kansloos elke installateur die ik hier heb gehad vind het geen probleem.
Ja, maar wel met een brede steeg tussen ons en de buren.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Lampo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:09:
[...]

Zou ik dan de aansluiting op de CiC moeten aanpassen of een instelling op de ketel moeten aanpassen? En kan dit het gedrag veroorzaken dat de CiC de ketel maar blijft vertellen dat hij moet gaan verwarmen?
Als de Quatt applicatie zelf aan geeft dat de ketel aan moet zal dit weinig oplossen. Dan blijft die warmtevraag sturen naar de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
ErnstvV schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Als de Quatt applicatie zelf aan geeft dat de ketel aan moet zal dit weinig oplossen. Dan blijft die warmtevraag sturen naar de ketel.
Dat zat ik ook al te denken... Ik heb de Quatt app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, de stroom afgehaald van de CiC en de warmtepomp, maar het haalt allemaal niks uit, hij blijft zeggen dat de CV moet gaan verwarmen...

Wat ook bizar is, is dat wanneer ik de stroom af haal van de CiC en de warmtepomp, ik geen enkele melding krijg van de Tado app dat er iets niet goed gaat. Sterker nog, de app blijft volharden dat alles werkt, ook als ik de optie selecteer dat ik net de netwerkkabel heb aangesloten. Ook blijft de afbeelding van het huis hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 14:11
Lampo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Dat zat ik ook al te denken... Ik heb de Quatt app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, de stroom afgehaald van de CiC en de warmtepomp, maar het haalt allemaal niks uit, hij blijft zeggen dat de CV moet gaan verwarmen...

Wat ook bizar is, is dat wanneer ik de stroom af haal van de CiC en de warmtepomp, ik geen enkele melding krijg van de Tado app dat er iets niet goed gaat. Sterker nog, de app blijft volharden dat alles werkt, ook als ik de optie selecteer dat ik net de netwerkkabel heb aangesloten. Ook blijft de afbeelding van het huis hetzelfde....
Klinkt als dat de cic niet goed werkt met de tado. Tado al geüpdatet?
En anders stekker los vanuit cic naar cv en morgen bellen. Mijn advies zou echter zijn: T6 terug hangen.
Nut van tado icm wp lijkt mij ook niet erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Ja, maar wel met een brede steeg tussen ons en de buren.
Heb je geluk, want in die situatie is de geluidsnorm namelijk niet van toepassing, namelijk een steeg (ongeacht de breedte) is namelijk geen woonfunctie. Heb je echt mazzel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
Heinemancp schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Klinkt als dat de cic niet goed werkt met de tado. Tado al geüpdatet?
En anders stekker los vanuit cic naar cv en morgen bellen. Mijn advies zou echter zijn: T6 terug hangen.
Nut van tado icm wp lijkt mij ook niet erg hoog.
Het gaat er meer om dat ik de thermostaatknoppen van Tado heb en de app en de thermostaat van Tado veel fijner is dan die van de T6. En volgens de nieuwsbrief moet het nu kunnen. Het schema haal ik er dan uit en vervang ik door een constante temperatuur en ik zet de geo functie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
Ik heb een ticket aangemaakt, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03-2024
Lampo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:12:

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde probleem sinds de quatt draait. Dit is inmiddels al 4 maanden. De quatt blijft steeds maar de ketel aansturen en gasverbruiken. Dit is natuurlijk volledig onzinnig. Bij de installatie is de Honeywell thermostaat geplaatst. Vorige week de cv-ketel monteur langs laten komen. Zij hebben instelling aangepast in de ketel maar nog steeds gasverbruik.

Quatt is niet in staat om dit probleem op te lossen. En wijst steeds naar de Remeha ketel. Blijf natuurlijk wel vreemd dat het probleem ontstaan is na de installatie van de Quatt.

Ben hier wel een beetje klaar mee. Voor mij geen vijf sterren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
roberto77 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Ik heb exact dezelfde probleem sinds de quatt draait. Dit is inmiddels al 4 maanden. De quatt blijft steeds maar de ketel aansturen en gasverbruiken. Dit is natuurlijk volledig onzinnig. Bij de installatie is de Honeywell thermostaat geplaatst. Vorige week de cv-ketel monteur langs laten komen. Zij hebben instelling aangepast in de ketel maar nog steeds gasverbruik.

Quatt is niet in staat om dit probleem op te lossen. En wijst steeds naar de Remeha ketel. Blijf natuurlijk wel vreemd dat het probleem ontstaan is na de installatie van de Quatt.

Hmmm, dat klinkt niet goed. Met de Lyric T6 had ik geen problemen... Misschien die toch maar weer terug hangen en kijken wat er gebeurt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
[...]

Dat is wel erg makkelijk van Quatt. De ketel doet gewoon wat hem gevraagd wordt, die gaat niet uit zichzelf warmte maken. Of hij moet om één of andere reden in weersafhankelijke mode terecht gekomen zijn maar dan is met dit weer nog warmte maken natuurlijk niet de bedoeling. Kan je op je ketel een stooklijn instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Lampo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Het gaat er meer om dat ik de thermostaatknoppen van Tado heb en de app en de thermostaat van Tado veel fijner is dan die van de T6. En volgens de nieuwsbrief moet het nu kunnen. Het schema haal ik er dan uit en vervang ik door een constante temperatuur en ik zet de geo functie uit.
Misschien domme vraag, maar wat is het voordeel van een Tado ten opzichte van de t6 wanneer er geen schema gebruikt wordt?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Lampo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Hmmm, dat klinkt niet goed. Met de Lyric T6 had ik geen problemen... Misschien die toch maar weer terug hangen en kijken wat er gebeurt |:(
In dat geval ligt het haast wel zeker aan Quatt, aangezien je de thermostaat verbindt met de Quatt controller en die maakt verbinding met je ketel. De verbinding met de ketel verandert niet als je een andere kamerthermostaat aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Misschien domme vraag, maar wat is het voordeel van een Tado ten opzichte van de t6 wanneer er geen schema gebruikt wordt?
Regeling met kamer misschien, zodat iedere kamer apart warmte kan vragen als het nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
ErnstvV schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Regeling met kamer misschien, zodat iedere kamer apart warmte kan vragen als het nodig is?
Kan een Tado het zo regelen (icm Quatt) dat het in de woonkamer bijvoorbeeld 20° is en op een slaapkamer 23°?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10
Er moet altijd een bepaald vermogen/capaciteit aan radiatoren open blijven staan. Maar 1 of 2 vertrekken zou je misschien nog na kunnen regelen, afh v de grootte van je systeem/huis. Anders moet je met een buffervat gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Ze hebben na de installatie een hoop achtergelaten:
  1. een pallet
  2. een hoop karton
  3. 5 meter witte buis
  4. een muur / dak doorvoer
  5. een Fernox TF1 Omega pro vuilafscheider
:+

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Edit:
Omg.. ik zie nu dat ze de vuilafscheider hebben verwijderd...

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9j6HZKuaXY78pIQ-h5agYv0EE0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSw4HGCiReJ60CzI4HpsisGh.jpg?f=fotoalbum_large

Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSvbNE-17rYboNvWD6-6BclEKbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNkeKgtOQftlvWASml2SjvCM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Spykie op 11-06-2023 13:12 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Spykie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:10:
Edit:
Omg.. ik zie nu dat ze de vuilafscheider hebben verwijderd...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou die ene knie knelkoppeling in de retour loshalen en daar die vuilfilter opnieuw plaatsen. Lijkt dat je genoeg lengte in ribbelbuis hebt dat die iets hoger kan

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0t-JLKF8eK3wQ5vUHvxZ5BFQPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeZpd0fJXu8SlyJ6aUwYsV6a.jpg?f=fotoalbum_large
Hoge temperaturen IN de QUATT; moet ik mij zorgen maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYR2MQrrurSveKUG0_1x62_80OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1rxmdhcLaWQpxu3XG7r9e03.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door HenkRood op 11-06-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Laatst online: 20:38
HenkRood schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:23:
[Afbeelding]
Hoge temperaturen IN de QUATT; moet ik mij zorgen maken?[Afbeelding]
Zou niet weten waarvoor? En 30 graden is toch geen hoge temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wonderlijk aansluitschema trouwens, al je CV aanvoer loopt ten alle tijde door de WP. Ook als je met de CV ketel stookt. Vandaar dat ze bij de ketel willen aansluiten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Laatst online: 12-09 20:15
HBO88 Ok, daar heb je gelijk in🤔
Wellicht voor het systeem, dacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door HenkRood op 11-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
HenkRood schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:
HBO88 Ok, daar heb je gelijk in🤔
Wellicht voor het systeem, dacht ik.
De Quatt maakt bij sommige mensen tot 50 graden water, dus is geen enkel probleem. Hier ook in de zon en in de 30 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
ds23man schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:
Wonderlijk aansluitschema trouwens, al je CV aanvoer loopt ten alle tijde door de WP. Ook als je met de CV ketel stookt. Vandaar dat ze bij de ketel willen aansluiten.
Alle retour wordt door warmtepomp gestuurd en komt daarna bij CV ketel, erdoorheen of door de bypass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

het zou wel handig zijn als je aangeeft welke thermostaat (Tado of T6) je nu gebruikt.
en hoe de CIC met je ketel verbonden is OT of aan/uit? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Spykie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:06:
Ze hebben na de installatie een hoop achtergelaten:
  1. een pallet
  2. een hoop karton
  3. 5 meter witte buis
  4. een muur / dak doorvoer
  5. een Fernox TF1 Omega pro vuilafscheider
:+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK1d_oWxB1YrQ_DpVKAoHRoW1CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV2JmDE3OeubPuwcX2c8jkLT.jpg?f=fotoalbum_large

Ze geven ook wel aan dat ze wat afval achterlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
okijokii schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:00:
[...]

[Afbeelding]

Ze geven ook wel aan dat ze wat afval achterlaten.
Ging me vooral om punt 3, 4 en 5 :')

Ze mogen binnenkort nog even terugkomen voor de vuilafscheider.

Iemand behoeft aan 5 meter witte buis en/of een dak doorvoer? 7(8)7

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lampo
Het probleem is opgelost! De blauwe draad van de verbinding met de warmtepomp bleek niet goed contact te maken en nadat ik dat gefixt had, deed alles weer normaal gelukkig... Dus nu blij met alles weer Tado en één app. En de slimme kamerthermostaten gebruik ik niet zozeer om alle kamers verschillende temperaturen te geven, maar meer om de verwarming per kamer goed in te regelen. Hiervoor zater er een soort van aan/uit knoppen op en was het of koud of heel warm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Lampo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:21:
Het probleem is opgelost! De blauwe draad van de verbinding met de warmtepomp bleek niet goed contact te maken en nadat ik dat gefixt had, deed alles weer normaal gelukkig... Dus nu blij met alles weer Tado en één app. En de slimme kamerthermostaten gebruik ik niet zozeer om alle kamers verschillende temperaturen te geven, maar meer om de verwarming per kamer goed in te regelen. Hiervoor zater er een soort van aan/uit knoppen op en was het of koud of heel warm
Bij connectieproblemen is dat eigenlijk de eerste stap, kijken of alles goed is aangesloten. Om dit zeker te weten sluit je de contacten opnieuw een voor een aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
Vannacht weer de cv ketel aan, niet echt prettig als het al 24 graden is in huis...
Geen warmtevraag vanuit de thermostaat maar toch geeft de CIC door aan de ketel dat ie gas moet geven.

Voor nu de verwarmingsfunctie op de ketel maar uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:01
Goedemorgen,

Wat ik mijn afvraag. Heeft de quatt ook zoiets al weersafhankelijk regeling? De ketel bij mijn staat zo ingesteld nu. Beneden heb ik overal vloerverwarming, en boven radiatoren. In de winter is er boven altijd warmte vraag, dat regel ik met de thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
cptingreenfield schreef op maandag 12 juni 2023 @ 06:17:
Vannacht weer de cv ketel aan, niet echt prettig als het al 24 graden is in huis...
Geen warmtevraag vanuit de thermostaat maar toch geeft de CIC door aan de ketel dat ie gas moet geven.

Voor nu de verwarmingsfunctie op de ketel maar uitgeschakeld.
Veel gasverbruik? Kan me bijna niet voorstellen dat het CV water onder de 18 graden gekomen is, want dat is de buitentemperatuur niet eens geweest...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
  • Laatst online: 10-09-2024
krizzziz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:45:
[...]

Welke graph card gebruik jij eigenlijk om je SOC te laten zien met min/max/gemiddelde waardes?
https://github.com/kalkih/mini-graph-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:59:
[...]

Veel gasverbruik? Kan me bijna niet voorstellen dat het CV water onder de 18 graden gekomen is, want dat is de buitentemperatuur niet eens geweest...
2 kuub ongeveer. Dat is inderdaad ook niet gebeurd. Heb al contact gehad met Quatt de vorige keer. Toen kwam het door een update die ze hadden uitgerold voor de CIC. Die zorgde er voor dat de communicatie met de thermostaat weg viel en dat resulteert blijkbaar in 100% CV ketel warmtevraag.

Nu opnieuw een ticket ingeschoten want dit weekend gebeurde het dus twee keer.

We wachten het af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik wacht nog steeds mijn technische rapport en offerte af voor de 8kw Quatt... Ik heb in de tussentijd wel een 5kw airco erbij besteld voor de 1e verdieping, ook om te kunnen koelen.

Wel een beetje spannend, Quatt moet nog goedkeuring geven voor mijn voorstel dat ik zelf een 10cm gat laat boren vanuit de kruipruimte naar buiten onder de grond (dat wilden zij zelf niet doen) zodat zij daar de leidingen door kunnen leggen. Quatt moet nog laten weten of zij dit zien zitten, zo niet, dan heb ik ook geen gat om mijn airco leidingen door te kunnen doen en staat mijn hele plan eigenlijk op losse schroeven...

Even een vraag, Een gat van 10cm. Daar moeten de Quatt leidingen doorheen. Daar past toch ook nog wel een split-airco koelleiding bij, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:06:
Wel een beetje spannend, Quatt moet nog goedkeuring geven voor mijn voorstel dat ik zelf een 10cm gat laat boren vanuit de kruipruimte naar buiten onder de grond (dat wilden zij zelf niet doen) zodat zij daar de leidingen door kunnen leggen. Quatt moet nog laten weten of zij dit zien zitten, zo niet, dan heb ik ook geen gat om mijn airco leidingen door te kunnen doen en staat mijn hele plan eigenlijk op losse schroeven...

Even een vraag, Een gat van 10cm. Daar moeten de Quatt leidingen doorheen. Daar past toch ook nog wel een split-airco koelleiding bij, toch?
Dat zal wel enigzins proppen worden en ik weet niet of je dat zou moeten willen.
Neem aan dat je eerst de airco leidingen dan wilt leggen en dat daarna de Quatt leidingen erdoorheen gaan?
Bij mij liggen quatt leidingen ook door kruipruimte naar buiten en dat was best een lastig werken vanuit de kruipruimte met veel duw & trek werk. Dus ik zou niet de integriteit (+ eventuele koelmiddel lekkage) van de aircoleidingen daarvoor op het spel willen zetten.

Overigens heeft Quatt bij mij het gat zelf geboord, maar dan vanaf buiten de kruipruimte in (scheelt wel dat ik door eerder geboorde gaten de exacte buitenpositie kon bepalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Toby-Wan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Dat zal wel enigzins proppen worden en ik weet niet of je dat zou moeten willen.
Neem aan dat je eerst de airco leidingen dan wilt leggen en dat daarna de Quatt leidingen erdoorheen gaan?
Bij mij liggen quatt leidingen ook door kruipruimte naar buiten en dat was best een lastig werken vanuit de kruipruimte met veel duw & trek werk. Dus ik zou niet de integriteit (+ eventuele koelmiddel lekkage) van de aircoleidingen daarvoor op het spel willen zetten.

Overigens heeft Quatt bij mij het gat zelf geboord, maar dan vanaf buiten de kruipruimte in (scheelt wel dat ik door eerder geboorde gaten de exacte buitenpositie kon bepalen)
Mwa, ik wil het ongeveer tegelijk installeren... Met dit hete weer is er een kans dat de airco eerst komt. Het gat moet nog geboord worden, misschien moet ik wel voor 11cm gaan ipv 10 ofzo... Een groot gat wordt het nu toch al... Maar hoe heb jij dat? Het is toch gewoon een recht gat van binnen naar buiten? Hoe moeilijk kan het zijn om dat erdoor te steken?

Edit: Heb je misschien foto's van het gat? Ik ben wel benieuwd hoe het er uit komt te zien en hoe krap het nu eigenlijk is in de praktijk...

[ Voor 6% gewijzigd door geerttttt op 12-06-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Mwa, ik wil het ongeveer tegelijk installeren... Met dit hete weer is er een kans dat de airco eerst komt. Het gat moet nog geboord worden, misschien moet ik wel voor 11cm gaan ipv 10 ofzo... Een groot gat wordt het nu toch al... Maar hoe heb jij dat? Het is toch gewoon een recht gat van binnen naar buiten? Hoe moeilijk kan het zijn om dat erdoor te steken?

Edit: Heb je misschien foto's van het gat? Ik ben wel benieuwd hoe het er uit komt te zien en hoe krap het nu eigenlijk is in de praktijk...
waarom niet 2 kleinere gaten boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:01:
[...]

waarom niet 2 kleinere gaten boren?
Tja, is dat beter? Quatt moet sowieso een 10cm gat hebben zeggen ze. Nou is dat omdat er 2 buizen in moeten van 5cm breed per stuk als ik het goed heb begrepen, dus als je die 2 gaten naast elkaar legt houd je boven en onder nog een stuk ruimte over lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UzR2NmZdx2bU_wsgSv0Y-7HjlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D67k0Os9WjjZV9ek9Egpmj2q.png?f=user_large
zoiets dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Als ik het goed lees is een koelleiding 15,5mm en 18,5mm breed. Ik heb aan beide kanten ongeveer 2,5cm over als het goed is om een ronde buis in te plaatsen, dus theoretisch zou het moeten kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:07:
Als ik het goed lees is een koelleiding 15,5mm en 18,5mm breed. Ik heb aan beide kanten ongeveer 2,5cm over als het goed is om een ronde buis in te plaatsen, dus theoretisch zou het moeten kunnen toch?
Ik zou eigenlijk eerder deze twee in twee aparte gaten doen, je hebt ook nog ruimte voor de isolatiemateriaal nodig, anders in ieder geval als je de toch in een gat wil proppen de koelleidingen in een aparte mantelbuis plaatsen, voor als er iets met de aparte leidingen moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Ik zou eigenlijk eerder deze twee in twee aparte gaten doen, je hebt ook nog ruimte voor de isolatiemateriaal nodig, anders in ieder geval als je de toch in een gat wil proppen de koelleidingen in een aparte mantelbuis plaatsen, voor als er iets met de aparte leidingen moet gebeuren.
De isolatiedikte van de leiding is 9mm, de diameter van de buis is 6,35 mm + 9,52 mm. Dus de breedte die ik noemde was inclusief isolatie.

Maar waarom zou je het in een apart gat doen dan? Ik moet die lui betalen per gat, een gat van 10 of 11mm kost iets van 100 euro ruim om te laten boren, een tweede gat is duurder dan een net iets groter gat..

[ Voor 16% gewijzigd door geerttttt op 12-06-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Als het gat wat groter is, zal het zeker makkelijker gaan. die 10cm is gewoon al vrij minimaal voor de Quatt leidingen, maar waarschijnlijk ook de grootste maat die (letterlijk) uit de losse pols geboord kan worden.
Als je het laat door externe partij zou ik gewoon wat groter kiezen 100 of 125 mm zou niet bijster veel verschillen in kosten.

dit is helaas beste foto die ik heb (pur inmiddels weggesneden & meer waterdicht gemaakt met een bak rubberseal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5UVV8U11yDS67bwt1EHRZcImDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Azu10COpSCY8tDHZddLQ6VJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:50:
[...]

De isolatiedikte van de leiding is 9mm, de diameter van de buis is 6,35 mm + 9,52 mm. Dus de breedte die ik noemde was inclusief isolatie.

Maar waarom zou je het in een apart gat doen dan? Ik moet die lui betalen per gat, een gat van 10 of 11mm kost iets van 100 euro ruim om te laten boren, een tweede gat is duurder dan een net iets groter gat..
sorry, ik was niet duidelijk genoeg, ik bedoelde dus niet de isolatie van de leidingen, ik begreep dat deze er wel bij in waren verwerkt (gezien de afmetingen), ik bedoelde de isolatie die je nog moet toevoegen om het gat weer wind en waterdicht te maken (zal veelal met pur worden opgeschuimd, daar wil je wel enige plaats voor hebben, je krijgt anders kierwerking (en dat wil je dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Als het gat wat groter is, zal het zeker makkelijker gaan. die 10cm is gewoon al vrij minimaal voor de Quatt leidingen, maar waarschijnlijk ook de grootste maat die (letterlijk) uit de losse pols geboord kan worden.
Als je het laat door externe partij zou ik gewoon wat groter kiezen 100 of 125 mm zou niet bijster veel verschillen in kosten.

dit is helaas beste foto die ik heb (pur inmiddels weggesneden & meer waterdicht gemaakt met een bak rubberseal)
[Afbeelding]
sorry dat ik het zeg, maar dat hebben ze niet zo mooi geplaatst, ik had hier iets meer lengte willen hebben zodat je zo veel mogelijk leidingwerk (het zwarte deel) zo veel mogelijk in een kanaal had kunnen wegwerken (incl. extra isolatie), dat gaat nu niet meer lukken. circa 50 cm meer lengte was hier waarschijnlijk voldoende geweest. mogelijk toch in ding om tijdens de installatie rekening me te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:11:
[...]

sorry dat ik het zeg, maar dat hebben ze niet zo mooi geplaatst, ik had hier iets meer lengte willen hebben zodat je zo veel mogelijk leidingwerk (het zwarte deel) zo veel mogelijk in een kanaal had kunnen wegwerken (incl. extra isolatie), dat gaat nu niet meer lukken. circa 50 cm meer lengte was hier waarschijnlijk voldoende geweest. mogelijk toch in ding om tijdens de installatie rekening me te houden.
Volgens mij is dat niet echt een optie. Ze voegen volgens mij lengte toe per 4 meter en 20 centimeter.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:07:
[...]

sorry, ik was niet duidelijk genoeg, ik bedoelde dus niet de isolatie van de leidingen, ik begreep dat deze er wel bij in waren verwerkt (gezien de afmetingen), ik bedoelde de isolatie die je nog moet toevoegen om het gat weer wind en waterdicht te maken (zal veelal met pur worden opgeschuimd, daar wil je wel enige plaats voor hebben, je krijgt anders kierwerking (en dat wil je dus niet).
Ok, maar dan is een gat van 11-12,5 cm misschien een optie? Lijkt me toch dat een enkel groter gat dan beter te isoleren is dan 2 losse gaten, plus het scheelt in de kosten van het boren waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:12
Maak het jezelf makkelijk en hou een lekker marge aan. Doe 16 cm, of beter, ga het even uitmeten en hou rekening met het feit dat niet elke leiding per se parallel met de opening zal willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 10:54
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Ik heb ook door het standaard gat van de Quatt nog een airco leiding laten aanleggen, ging prima. (Eerst is de Quatt geïnstalleerd, 2 dagen later de airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Laatst online: 26-09 11:50

SBL

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x08-fuPEN1pJXilSlu-u-6Efii0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFNdmzS4u649u4kJTD6MM40H.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Dat is opzich nog best wat ruimte over. Die isolatie die is ook nog wel wat in te deuken/kneden natuurlijk....

Ander alternatief wat ik me nu bedenk zou kunnen zijn: het ingraven van 1 of 2 mantelbuizen van 125mm onder de fundering door... zou dat een optie zijn denken jullie?

Dus, aan de buitenkant een redelijk diep gat graven zodat ik onder het huis kom (dat is wel een metertje diep denk ik zo) en in de kruipruimte zal het een klein beetje graven zijn, daar zit je neem ik aan al bijna tegen de onderkant aan te kijken? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Dat is opzich nog best wat ruimte over. Die isolatie die is ook nog wel wat in te deuken/kneden natuurlijk....

Ander alternatief wat ik me nu bedenk zou kunnen zijn: het ingraven van 1 of 2 mantelbuizen van 125mm onder de fundering door... zou dat een optie zijn denken jullie?

Dus, aan de buitenkant een redelijk diep gat graven zodat ik onder het huis kom (dat is wel een metertje diep denk ik zo) en in de kruipruimte zal het een klein beetje graven zijn, daar zit je neem ik aan al bijna tegen de onderkant aan te kijken? :o
Theoretisch wel, maar zijn al meerdere voorbeelden dat Quatt daar niet (meer) in mee gaat met zo'n oplossing.
Zou het dus gewoon houden op een gat door de muur (desnoods een gat van 125mm, dan heb je zo te zien wel ruimte genoeg over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Theoretisch wel, maar zijn al meerdere voorbeelden dat Quatt daar niet (meer) in mee gaat met zo'n oplossing.
Zou het dus gewoon houden op een gat door de muur (desnoods een gat van 125mm, dan heb je zo te zien wel ruimte genoeg over.)
Mja... oke. 125mm it is.

Ik weet niet meer of ik dit nou eerder gevraagd heb, maar is het nou slim om dan ook een 125mm pvc buis om het gat heen te doen? En dan nog met bochten? Of gewoon, gat in de muur, buizen erdoor en dicht maken met aquaswell ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Mja... oke. 125mm it is.

Ik weet niet meer of ik dit nou eerder gevraagd heb, maar is het nou slim om dan ook een 125mm pvc buis om het gat heen te doen? En dan nog met bochten? Of gewoon, gat in de muur, buizen erdoor en dicht maken met aquaswell ofzo?
rechte buis kan prima, bochten zou ik niet aan beginnen. die ribbelbuis is redelijk stroef spul, je moet het zelf buigen en laat zich niet zomakkelijk zelf een bocht om leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Mja... oke. 125mm it is.

Beetje afhankelijk hoe bij jou de grondwaterstand is, is het in het algemeen droog, zou ik ook geen bochten gebruiken, wil je dit wel dan max. 45 graden bochten.
voordeel is dat je door de buis de doorvoer beschermd en ook beter kunt isoleren (aquaswell) is een goed idee. zowel voor muur/buis verbinding alsook als laatste laag voor in de pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
Bacteria1980 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:40:
Goedemorgen,

Wat ik mijn afvraag. Heeft de quatt ook zoiets al weersafhankelijk regeling? De ketel bij mijn staat zo ingesteld nu. Beneden heb ik overal vloerverwarming, en boven radiatoren. In de winter is er boven altijd warmte vraag, dat regel ik met de thermostaatknoppen.
Weet niemand dit? Ik neem aan dat veel mensen dit ook al hadden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Laatst online: 28-09 16:41
[quote]Bacteria1980 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:48:
[...]

[/quote

Deze sturing heeft weinig tot geen nut op een warmtepomp, de WP is sowieso heel traag in vergelijk met een CV.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 13:34
Even een vraag over de geschatte besparing.

Quatt claimt een terugverdientijd van 1-4 jaar.
Ik heb bij mijn weten alle boxen getikt m.b.t. de isoaltie en mijn huis wordt in het rapport van Quatt bestempeld als ''Zeer geschikt''.

Als besparing per jaar komen ze uit op €370 per jaar.
Met een investering van laat ik het houden op alleen de unit van €2500 kom ik al op 6,75 jaar.

Hoe hebben jullie dat?
Ik ben uiteraard blij met elke vorm van besparing/milieu etc maar ik vind het verschil wel erg groot.
Ben benieuwd naar jullie berekeningen en of die wel een beetje in de buurt van de 1-4 zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Bacteria1980 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Nee dat heeft Quatt niet, naar mijn beste weten. Hoe de stooklijn exact bepaald wordt is voor iedereen hier een vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
rvdgaag schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:59:
[quote]Bacteria1980 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:48:
[...]

[/quote

Deze sturing heeft weinig tot geen nut op een warmtepomp, de WP is sowieso heel traag in vergelijk met een CV.
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit jaar met de optie weersafhankelijk gestookt op 50 graden aanvoer op mijn cv ketel. Dat werkte perfect. Beneden hangt de thermostaat en heb daar vloerverwarming. Als de temperatuur daar bereikt is gaat de ketel uit. Met de weersafhankelijk regeling kon ik het boven warm houden. En regelden ik dat met de thermostaatknoppen op de radiatoren. Hoe moet dit dan met een quatt warmtepomp??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Bacteria1980 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:08:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit jaar met de optie weersafhankelijk gestookt op 50 graden aanvoer op mijn cv ketel. Dat werkte perfect. Beneden hangt de thermostaat en heb daar vloerverwarming. Als de temperatuur daar bereikt is gaat de ketel uit. Met de weersafhankelijk regeling kon ik het boven warm houden. En regelden ik dat met de thermostaatknoppen op de radiatoren. Hoe moet dit dan met een quatt warmtepomp??
Misschien handig om even aan Quatt zelf te vragen? Ze reageren vrij rap :-)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
ScooBY_DoO schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:00:

Ik heb bij mijn weten alle boxen getikt m.b.t. de isoaltie en mijn huis wordt in het rapport van Quatt bestempeld als ''Zeer geschikt''.

Met een investering van laat ik het houden op alleen de unit van €2500 kom ik al op 6,75 jaar.

Hoe hebben jullie dat?
Ik ben uiteraard blij met elke vorm van besparing/milieu etc maar ik vind het verschil wel erg groot.
Ben benieuwd naar jullie berekeningen en of die wel een beetje in de buurt van de 1-4 zitten.
Juist als je al een goed geïsoleerd huis (= weinig gas verbruik) hebt is de terugverdientijd langer. Er is namelijk veel minder te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan

Hoe hebben jullie dat?
Hoeveel m3 is de geschatte besparing? Van hoeveel m3 kom je historisch gezien? Hoeveel daarvan is voor warm water/koken?
Heb je overcapaciteit van zonnepanelen?

Als je nu al heel weinig stookt en je warmteverlies gering is, is er een kans dat de Quatt meer gaat besparen dan Quatt zelf nu aangeeft. Ik kom van 800m3 (historisch gasverbruik, incl 120m3 warm water) en het viel mij mee dat zelfs met koude dagen in april de CV ketel niet bij hoefde te springen. En dan draaide de Quatt niet maximaal en had ik ook nog een 1.5 graad nachtverlaging.

Praten in euros is makkelijk maar niemand weet wat de gasprijs gaat doen, als die weer omhoog schiet komende winter (of die daarna) en je terugverdientijd verdwijnt als sneeuw voor de zon. Aantallen m3 of kWh geeft een beter beeld wat dat betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een klimaatbudget van mijn werkgever van 2500 netto ontvangen. Inclusief de subsidie van de overheid heb ik dus zelfs al meteen winst/rendement vanaf dag 1. Ik heb persoonlijk dus niks voor de Quatt zelf hoeven te betalen. Wij gebruiken zelf rond de 800m3 per jaar, dus er viel bij ons ook relatief weinig te besparen.

Hoe hebben jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Toby-Wan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Hoeveel m3 is de geschatte besparing? Van hoeveel m3 kom je historisch gezien? Hoeveel daarvan is voor warm water/koken?
Heb je overcapaciteit van zonnepanelen?

Als je nu al heel weinig stookt en je warmteverlies gering is, is er een kans dat de Quatt meer gaat besparen dan Quatt zelf nu aangeeft. Ik kom van 800m3 (historisch gasverbruik, incl 120m3 warm water) en het viel mij mee dat zelfs met koude dagen in april de CV ketel niet bij hoefde te springen. En dan draaide de Quatt niet maximaal en had ik ook nog een 1.5 graad nachtverlaging.

Praten in euros is makkelijk maar niemand weet wat de gasprijs gaat doen, als die weer omhoog schiet komende winter (of die daarna) en je terugverdientijd verdwijnt als sneeuw voor de zon. Aantallen m3 of kWh geeft een beter beeld wat dat betreft
Ik kom van 1000m3, ik weet even niet meer wat ik aan ww kwijt ben.

Ze gaan uit van het prijsplafond.

Ik bespaar 567m3, wat alleszins redelijk is en zou 1130kwh extra verbruik hebben.

Nette cijfers maar dit resulteert dan in 370€

Heb ook zonnepanelen dus ik bespaar wel meer maar die zijn niet in de berekening meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Je zou ook kunnen kijken naar rendement van spaargeld. Ik denk dat 370,- dan heel mooi is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
okijokii schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:07:
Je zou ook kunnen kijken naar rendement van spaargeld. Ik denk dat 370,- dan heel mooi is.
Zeker wel maar dat is het punt niet.

1-4jr claimen en ik zit op bijna het dubbele dat vind ik wel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
ScooBY_DoO schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Zeker wel maar dat is het punt niet.

1-4jr claimen en ik zit op bijna het dubbele dat vind ik wel apart
Waar of wanneer claim(t)(de) men dat?
Toevallig toen de gasprijs 3,50 was?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Spykie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Staat gewoon op hun site quatt.io bijna bovenaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Wanneer je de Quatt voor 1600,- hebt laten installeren, 700 m3 per jaar bespaart en een prijs van 1,50 moet betalen voor 1m3 gas, is dat wel te doen. Gasprijs zakt, Quatt wordt duurder, dan duurt het wat langer, maar misschien nog steeds wel binnen de 4 jaar. Wanneer je sowieso al heel weinig gas gebruikt zal de tvt vele jaren meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
ScooBY_DoO schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Staat gewoon op hun site quatt.io bijna bovenaan
Ah, bijzonder.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bacteria1980 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Ja, dit is gewoon een stooklijn. Alle WP’s hebben dat, alleen bij Quatt kun je deze momenteel nog niet zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Beetje afhankelijk hoe bij jou de grondwaterstand is, is het in het algemeen droog, zou ik ook geen bochten gebruiken, wil je dit wel dan max. 45 graden bochten.
voordeel is dat je door de buis de doorvoer beschermd en ook beter kunt isoleren (aquaswell) is een goed idee. zowel voor muur/buis verbinding alsook als laatste laag voor in de pijp.
Wij wonen erg hoog (relatief), dus de grond is hier erg droog. Nooit problemen met water wat blijft staan, ook de kruipruimte is voor zover ik altijd gezien heb kurkdroog.

Kan ik dat aquaswell ook gewoon gebruiken zonder pvc pijp er omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:50:
[...]

Wij wonen erg hoog (relatief), dus de grond is hier erg droog. Nooit problemen met water wat blijft staan, ook de kruipruimte is voor zover ik altijd gezien heb kurkdroog.

Kan ik dat aquaswell ook gewoon gebruiken zonder pvc pijp er omheen?
Ja dat kan, die pvc pijp is meer om je leidingwerk tegen de ruwe steen oppervlak te beschermen, dus puur een liner-functie. Dat aquaswell is best leuk spul, binnenkant met pur en als toplaag over de steen en leidingen dat aquaswell smeren. (aan de buitenkant )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Spykie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:24:
[...]

De mijne draait sinds begin januari en de schatting is dat ik hem na de winter van 2025 heb terug verdient.

Pagina: 1 ... 97 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.