Zou dat nu niet juist één gevalletje van klankkast kunnen zijn, al geprobeerd om van die zachte rubberen dempers er tussen te zetten? ( had pas een foto van die geplaatst) of/en matjes onder de bigfoots of juist massa toevoegen aan de ondergrond ( bv tegels onder de bigfoots plaatsen)onlinaius schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:05:
[...]
Grappig, bij ons klinkt juist de Quatt als een vrij diepe brom, alsof er voor ons huis een auto stationair staat te draaien. Dit is gelukkig wel alleen in de garage, en dan nog steeds vrij lokaal als je er redelijk recht onder staat, een paar meter verderop is het geluid al nagenoeg weg.
Dat zal ook voor veel mensen te weinig zijn, tenzij je huis niet al te groot en / of behoorlijk goed geisoleerd is minder dan 120 m2 en gebouwd na 2000 zal mogelijk nog wel gaan, zeker als je geen 21 gewend bent maar bijv. 19.5.paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:17:
[...]
...of wat het gaat kosten, en ondanks dat anticipeert hier de helft van de mensen daar alvast op
Sowieso heb ik wat vraagtekens bij 4.5 kW vermogen om zowel je SWW als huis mee op temperatuur te houden/krijgen.
Ik heb hier al twee airco's hangen van totaal 8.5KW, en ik denk dat het voor nog wel meer mensen geldt dat er ook nog een airco aanwezig is, of een andere extra vorm van verwarming zoals een (pellet)kachel.
En dan is een 4.5KW Quatt voor de meesten wel voldoende.
Wel goed om er over na te denken, en ik heb het hier ook al naar meerderen aangegeven: als je al op het randje zit qua capaciteit maakt dat je upgrade pad wel lastiger. Ik zou (als je geen andere vormen van verwarming hebt) meestal aanraden voor de 8KW te gaan, ondanks dat Quatt dat vrij actief lijkt af te raden.
En dan kom je weer op de vakkundigheid van de personen die de installatiegesprekken bij Quatt doen...

Ik heb al 4 rubber tegels op het bitumen dak liggen, met daarop 4 (19 kilo per stuk) opsluitbanden.MacD007 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Zou dat nu niet juist één gevalletje van klankkast kunnen zijn, al geprobeerd om van die zachte rubberen dempers er tussen te zetten? ( had pas een foto van die geplaatst) of/en matjes onder de bigfoots of juist massa toevoegen aan de ondergrond ( bv tegels onder de bigfoots plaatsen)
Ik heb er eerlijk gezegd ook eigenlijk geen last van omdat het maar in de garage is, dus ik kan er niet echt mee zitten, maar ik ben wel erg blij dat ik het advies van de Quatter niet heb gevolgd en de Quatt op de garage heb gezet ipv (zoals geadviseerd) op het dak van de aanbouw, direct boven mijn werkplek.
en of je een bad hebt, en met 2 of 5 personen, en hoe lang douchen gezinsledenonlinaius schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:02:
[...]
Dat zal ook voor veel mensen te weinig zijn, tenzij je huis niet al te groot en / of behoorlijk goed geïsoleerd is minder dan 120 m2 en gebouwd na 2000 zal mogelijk nog wel gaan, zeker als je geen 21 gewend bent maar bijv. 19.5.
Als je met 4.5 kW elke dag 300l van 23 naar 58 graden (bijv) moet opwarmen, heb je in de winter urenlang geen verwarming. Dat is waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Als je gescheiden systemen hebt, hoef je daar in elk geval nooit meer bij stil te staan.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zou om die reden bij de 4KW Quatt pleiten voor een aparte WPB. Dat boven een upgrade naar 2 x 4KW Quatt. Omdat je dan geen verwarming en geen sww meer hebt als er eentje uitvalt. Subsidie krijg je in beide gevallen.paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:20:
[...]
en of je een bad hebt, en met 2 of 5 personen, en hoe lang douchen gezinsleden
Als je met 4.5 kW elke dag 300l van 23 naar 58 graden (bijv) moet opwarmen, heb je in de winter urenlang geen verwarming. Dat is waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Als je gescheiden systemen hebt, hoef je daar in elk geval nooit meer bij stil te staan.
[Voor 13% gewijzigd door harrr op 23-05-2023 11:16]
Dit is denk ik een goed voorbeeld van hoeveel impact de specifieke situatie op de "geluidservaring" van een warmtepomp kan hebben. Op welke frequentie draait de WP veelal in jouw specifieke situatie, en welke frequenties van de woning/uitbouw resoneren mee met deze wp-frequentie, en fungeert het gebouw als een klankkast of niet. En dan maakt het dus ook nog uit waar je precies gaat staan, aangezien frequenties golfvormen zijn die versterkt kunnen worden op bepaalde plekken. Kortom: elke situatie is uniek, en om resoneren en klankkast-werking te minimaliseren is ontkoppelen van het gebouw echt belangrijk. Het kan zelfs voorkomen dat je zelf niets hoort, maar dat frequenties door bepaalde balken ed toch bij je buren of nog verder in de straat te horen/voelen zijn.onlinaius schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:05:
[...]
Grappig, bij ons klinkt juist de Quatt als een vrij diepe brom, alsof er voor ons huis een auto stationair staat te draaien. Dit is gelukkig wel alleen in de garage, en dan nog steeds vrij lokaal als je er redelijk recht onder staat, een paar meter verderop is het geluid al nagenoeg weg.
Ik heb nummer 6xx en ben nog aan het wachten op mijn intake gesprek. Nu heb ik wel de 8WK besteld en volgens Quatt ook nodig maar DeWarmte kan wel snel leveren.Spykie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:58:
[...]
Nog sneller? Ik heb afgelopen donderdag de offerte geaccordeerd en ze willen 6 juni installeren..
Ik blijf het lastig vinden. Met name omdat het prijsverschil voor mij wel behoorlijk in het voordeel van Quatt is.
Ik denk ook dat dit een klankkast-werking is. Dit filmpje van Mr.Scruff, een erg goede DJ die vnl met vinyl draait, in grote zalen met hele dikke PA's, en die dus echt het vibratie probleem met jarenlange ervaring heeft opgelost voor z'n setup. Wat je dus ziet is een combinatie van hout, beton, acoustic foam (schuimrubber), squashballen(!!), en springveren. Elk materiaal absorbeert weer specifieke frequenties, dus door het stapelen en combineren pak je zoveel mogelijk verschillende frequenties mee.MacD007 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Zou dat nu niet juist één gevalletje van klankkast kunnen zijn, al geprobeerd om van die zachte rubberen dempers er tussen te zetten? ( had pas een foto van die geplaatst) of/en matjes onder de bigfoots of juist massa toevoegen aan de ondergrond ( bv tegels onder de bigfoots plaatsen)
Ah, 8kw is inderdaad nog niet op stoom bij Quatt.Barbapapa720 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:01:
[...]
Ik heb nummer 6xx en ben nog aan het wachten op mijn intake gesprek. Nu heb ik wel de 8WK besteld en volgens Quatt ook nodig maar DeWarmte kan wel snel leveren.
Ik blijf het lastig vinden. Met name omdat het prijsverschil voor mij wel behoorlijk in het voordeel van Quatt is.
Het lijkt er op dat dit wel begint te komen.Spykie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Ah, 8kw is inderdaad nog niet op stoom bij Quatt.
Ik heb komende donderdag mijn videogesprek voor de 8KW.
Ik had initieel bedacht dat ik wel met de 4kW uit de voeten zou kunnen maar op hun advies toch in de wachtrij gegaan voor de 8kW versie.
Ben erg benieuwd wat er uit het gesprek komt donderdag.
Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Ah, hier woensdag hetzelfde! Wat is je ordernummer? Mijne 40xxf.welvering schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:10:
[...]
Het lijkt er op dat dit wel begint te komen.
Ik heb komende donderdag mijn videogesprek voor de 8KW.
Ik had initieel bedacht dat ik wel met de 4kW uit de voeten zou kunnen maar op hun advies toch in de wachtrij gegaan voor de 8kW versie.
Ben erg benieuwd wat er uit het gesprek komt donderdag.
Oost west, 127.0.0.1 best!
53xgeerttttt schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:59:
[...]
Ah, hier woensdag hetzelfde! Wat is je ordernummer? Mijne 40xx
Nu heb ik er niet zo veel moeite mee omdat het bij mij dus in de garage is. Mogelijk dat ik komende winter nog eens ga experimenteren met de rubber tegels er onderuit, en de opsluitbanden direct op het bitumen dak. Hierdoor komt de Quatt net een tikje lager te staan waardoor deze net wat minder zichtbaar is vanaf de straat, maar ook als het zo blijft heb ik er geen moeite mee.olafmol schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:02:
[...]
Ik denk ook dat dit een klankkast-werking is. Dit filmpje van Mr.Scruff, een erg goede DJ die vnl met vinyl draait, in grote zalen met hele dikke PA's, en die dus echt het vibratie probleem met jarenlange ervaring heeft opgelost voor z'n setup. Wat je dus ziet is een combinatie van hout, beton, acoustic foam (schuimrubber), squashballen(!!), en springveren. Elk materiaal absorbeert weer specifieke frequenties, dus door het stapelen en combineren pak je zoveel mogelijk verschillende frequenties mee.
Nu was dit vooral op lage frequentie, het is nauwelijks koud meer geweest sinds de Quatt geinstalleerd werd. Ik had het idee dat op hogere frequentie de Quatt binnen minder hoorbaar was.
Maar goed, komende winter maar eens naar kijken, nu heeft het geen nut meer.
Dat klopt, lage frequenties dragen verder, hoge frequenties worden sneller gedempt. Daarom kan ik me ook voorstellen dat er ooit warmtepompen komen waarbij je kunt instellen welke frequenties ze moeten skippen omdat die teveel resoneren. Ook veroorzaken lage frequenties sneller een klankkast-effect, te vergelijken met een bass-box.onlinaius schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:09:
[...]
Nu heb ik er niet zo veel moeite mee omdat het bij mij dus in de garage is. Mogelijk dat ik komende winter nog eens ga experimenteren met de rubber tegels er onderuit, en de opsluitbanden direct op het bitumen dak. Hierdoor komt de Quatt net een tikje lager te staan waardoor deze net wat minder zichtbaar is vanaf de straat, maar ook als het zo blijft heb ik er geen moeite mee.
Nu was dit vooral op lage frequentie, het is nauwelijks koud meer geweest sinds de Quatt geinstalleerd werd. Ik had het idee dat op hogere frequentie de Quatt binnen minder hoorbaar was.
Die zijn er al, vooral duurdere merken zoals Wolf en Nibe. Een andere handige instelling is de uren dat er tapwater gemaakt mag worden, zodat je op die lekkere warme zomeravond niet onder een loeiende warmtepomp zit die het SWW vat staat op te warmen na een paar douchebeurten.olafmol schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:39:
Daarom kan ik me ook voorstellen dat er ooit warmtepompen komen waarbij je kunt instellen welke frequenties ze moeten skippen omdat die teveel resoneren.
Ik neem aan dat dergelijke functies op termijn ook wel in de goedkopere warmtepompen terecht komen, maar die markt is duidelijk nog niet volwassen. Dit zie je ook aan het prijsverschil met het plaatsen van een airco: 90% van de onderdelen zijn hetzelfde, (of mogelijk zelfs goedkoper voor waterleiding ipv koelgasleiding), maar bij een L/W kijk je opeens tegen 2 tot 3x de prijs aan.
Grindbak 100x60x10 in wording, gelukkig had ik hulp:
- de kraan gaat weg
- er komt een werkschakelaar op een nieuwe groep
[Voor 11% gewijzigd door Spykie op 23-05-2023 19:55]
Euhm dit is toch de slimste warmtepomp met AI en al die onzin? Dus het blacklisten van bepaalde toeren moet gewoon mogelijk zijn met de Quatt. Denk alleen dat deze functie achter de paywall gaat komen.onlinaius schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Die zijn er al, vooral duurdere merken zoals Wolf en Nibe. Een andere handige instelling is de uren dat er tapwater gemaakt mag worden, zodat je op die lekkere warme zomeravond niet onder een loeiende warmtepomp zit die het SWW vat staat op te warmen na een paar douchebeurten.
Ik neem aan dat dergelijke functies op termijn ook wel in de goedkopere warmtepompen terecht komen, maar die markt is duidelijk nog niet volwassen. Dit zie je ook aan het prijsverschil met het plaatsen van een airco: 90% van de onderdelen zijn hetzelfde, (of mogelijk zelfs goedkoper voor waterleiding ipv koelgasleiding), maar bij een L/W kijk je opeens tegen 2 tot 3x de prijs aan.
Haha, die gedachte heb ik achter mij gelaten. Ik hoop in de toekomst nog statistieken te kunnen inzien, en ooit te kunnen koelen met de Quatt, als er meer komt zie ik dat als 'mazzel'.HBO88 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:57:
[...]
Euhm dit is toch de slimste warmtepomp met AI en al die onzin? Dus het blacklisten van bepaalde toeren moet gewoon mogelijk zijn met de Quatt. Denk alleen dat deze functie achter de paywall gaat komen.
Ik denk dat we ons er voorlopig nog even bij moeten neerleggen dat er geen warmtepompen zijn die echt daadwerkelijk slim zijn, want eerlijk gezegd zie ik frequenties blokkeren en wat geavanceerder kunnen inregelen ook niet echt als 'echt slim'.
Voor zover ik het nu heb gezien is er geen warmtepomp op de markt die 'slimmer' is dan de gemiddelde printer, je kunt wat instellingen aanpassen, maar een warmtepomp die automatisch dagelijks binnen bepaalde parameters op basis van een serie variabelen het meest optimale verwarmingsprofiel bepaalt bestaat voor zover ik weet nog niet.
Ik had even gehoopt dat Quatt dit zou worden, maar op basis van de ervaringen tot nu toe heb ik niet het idee dat Quatt behalve de prijs veel vernieuwing in de markt gaat brengen. Ik hoop uiteraard dat ze dit in de toekomst gaan ontkrachten.
Het is beloofd / geadverteerd als slimste warmtepomp met AI. Of dat waarheid wordt moeten we nog maar zien. In theorie kun je daar dan de reclame code commissie bij slepen, maar ik denk niet dat dat de R&D zal versnellen. Helaas/gelukkig zijn de gebroeders Flipse geen Elon Musk die continu tweeten en beloftes maken. We kunnen nu alleen maar hopen op al die mooie extra's bovenop de aantrekkelijke prijs.HBO88 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:57:
[...]
Euhm dit is toch de slimste warmtepomp met AI en al die onzin? Dus het blacklisten van bepaalde toeren moet gewoon mogelijk zijn met de Quatt. Denk alleen dat deze functie achter de paywall gaat komen.
Nou ja de reclame Code Commissie is lastig. Ze hebben geen harde beloftes die ze niet waarmaken. De slimste is subjectief. Wat vind jij slim? Misschien is slimste wel dat je via een app met een visueel plaatje ziet of de quatt aan het werk is, of jouw ketel. Dat kan geloof ik ook geen andere warmtepomp dus zijn zij het slimste.Onno ! schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:46:
[...]
Het is beloofd / geadverteerd als slimste warmtepomp met AI. Of dat waarheid wordt moeten we nog maar zien. In theorie kun je daar dan de reclame code commissie bij slepen, maar ik denk niet dat dat de R&D zal versnellen. Helaas/gelukkig zijn de gebroeders Flipse geen Elon Musk die continu tweeten en beloftes maken. We kunnen nu alleen maar hopen op al die mooie extra's bovenop de aantrekkelijke prijs.
Denk je dat dit op den duur niet nadelig is voor je dak? Kans op beschadiging wordt wel groter, je hebt hierbij niet eens grote bewegingen nodig, mm zijn hier al genoeg om op den duur je bitumen te beschadigen.onlinaius schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:09:
[...]
Nu heb ik er niet zo veel moeite mee omdat het bij mij dus in de garage is. Mogelijk dat ik komende winter nog eens ga experimenteren met de rubber tegels er onderuit, en de opsluitbanden direct op het bitumen dak. Hierdoor komt de Quatt net een tikje lager te staan waardoor deze net wat minder zichtbaar is vanaf de straat, maar ook als het zo blijft heb ik er geen moeite mee.
Ik vind nu juist dat Quatt een van de partijen is die een warmtepomp voor een boel vernieuwing, m’n de prijs heeft gemaakt, met de prijzen van andere warmtepompen zoals bv de nieuwe Amber, waar je min 7000-8000 euro (hybride) moet neertellen en een TVT van gemiddeld 9-10 jaar heeft wordt je dus niet blij. Wil je Full electric dan gaat de Amber al heel snel richting 11.000-12.000 euro en dat al incl de subsidie meegerekend, met een TVT > 11-12 jaar.onlinaius schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 02:16:
[...]
Haha, die gedachte heb ik achter mij gelaten. Ik hoop in de toekomst nog statistieken te kunnen inzien, en ooit te kunnen koelen met de Quatt, als er meer komt zie ik dat als 'mazzel'.
Ik denk dat we ons er voorlopig nog even bij moeten neerleggen dat er geen warmtepompen zijn die echt daadwerkelijk slim zijn, want eerlijk gezegd zie ik frequenties blokkeren en wat geavanceerder kunnen inregelen ook niet echt als 'echt slim'.
Voor zover ik het nu heb gezien is er geen warmtepomp op de markt die 'slimmer' is dan de gemiddelde printer, je kunt wat instellingen aanpassen, maar een warmtepomp die automatisch dagelijks binnen bepaalde parameters op basis van een serie variabelen het meest optimale verwarmingsprofiel bepaalt bestaat voor zover ik weet nog niet.
Ik had even gehoopt dat Quatt dit zou worden, maar op basis van de ervaringen tot nu toe heb ik niet het idee dat Quatt behalve de prijs veel vernieuwing in de markt gaat brengen. Ik hoop uiteraard dat ze dit in de toekomst gaan ontkrachten.
En ja de Amber heeft een aantal voordelen oa R290 als koudemiddel, maar ook dat geeft weer de nodige problemen bij plaatsing omdat je hier met de ATEX 95 rekening moet houden.
Tijd is toch niet zo'n heel groot probleem meer volgens mij. Verwarm seizoen start weer in oktober, dat is 5 maanden.Barbapapa720 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:01:
[...]
Ik heb nummer 6xx en ben nog aan het wachten op mijn intake gesprek. Nu heb ik wel de 8WK besteld en volgens Quatt ook nodig maar DeWarmte kan wel snel leveren.
Ik geef zelf dan ook aan dat de Quatt een goede prijs heeft en de ervaring met de monteurs vond ik ook best prima.MacD007 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:06:
[...]
Ik vind nu juist dat Quatt een van de partijen is die een warmtepomp voor een boel vernieuwing, m’n de prijs heeft gemaakt, met de prijzen van andere warmtepompen zoals bv de nieuwe Amber, waar je min 7000-8000 euro (hybride) moet neertellen en een TVT van gemiddeld 9-10 jaar heeft wordt je dus niet blij. Wil je Full electric dan gaat de Amber al heel snel richting 11.000-12.000 euro en dat al incl de subsidie meegerekend, met een TVT > 11-12 jaar.
En ja de Amber heeft een aantal voordelen oa R290 als koudemiddel, maar ook dat geeft weer de nodige problemen bij plaatsing omdat je hier met de ATEX 95 rekening moet houden.
Waar velen hier zich vooral wat aan lijken te storen is het van een hoge toren blazen dat het EEN WARMTEPOMP MET AI !!!! is, terwijl op dit moment zelfs iets basaals als de wifi nog niet foutloos werkt.
Ook qua communicatie laten ze nu niet echt iets zien wat marktvernieuwend is qua 'AI'.
En dan ben ik ook nog wel geneigd om ze hierin wat ruimte te geven. Het hoeft geen ChatGPT level AI te zijn, maar indertijd hebben ze bij mij wel de indruk gewekt dat ze een stuk 'slimmer' werden dan de concurrentie.
Misschien dat ze dit in de toekomst waar gaan maken, maar op dit moment heb ik er een hard hoofd in.
Overigens zie ik op dit moment weinig op de site meer staan over 'slim'. Het enige wat ik op dit moment nog wat voorbarig vindt is het 'All-Electric' ready stukje, maar ook dat neem ik ze niet erg kwalijk, aangezien ze dit al kunnen bereiken met wat software aanpassingen (niet meer de 18 graden cutoff temperatuur) en 'plaats er maar een WPB bij'.
Jup, daar heb je gelijk in,echter ik heb nooit zo in de AI geloofd, het is tot nu toe een puur marketing ding geweest, en ook nog heel slecht neergezet. Dus een beetje oplettende lezer prikt daar zo doorheen.onlinaius schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:15:
[...]
Ik geef zelf dan ook aan dat de Quatt een goede prijs heeft en de ervaring met de monteurs vond ik ook best prima.
Waar velen hier zich vooral wat aan lijken te storen is het van een hoge toren blazen dat het EEN WARMTEPOMP MET AI !!!! is, terwijl op dit moment zelfs iets basaals als de wifi nog niet foutloos werkt.
Ook qua communicatie laten ze nu niet echt iets zien wat marktvernieuwend is qua 'AI'.
En dan ben ik ook nog wel geneigd om ze hierin wat ruimte te geven. Het hoeft geen ChatGPT level AI te zijn, maar indertijd hebben ze bij mij wel de indruk gewekt dat ze een stuk 'slimmer' werden dan de concurrentie.
Misschien dat ze dit in de toekomst waar gaan maken, maar op dit moment heb ik er een hard hoofd in.
Overigens zie ik op dit moment weinig op de site meer staan over 'slim'. Het enige wat ik op dit moment nog wat voorbarig vindt is het 'All-Electric' ready stukje, maar ook dat neem ik ze niet erg kwalijk, aangezien ze dit al kunnen bereiken met wat software aanpassingen (niet meer de 18 graden cutoff temperatuur) en 'plaats er maar een WPB bij'.
Ne, het is gewoon een no no nonsens warmtepomp met die heel scherp geprijst is, mn door eenvoudige installaties en mogelijk een controller waar op den duur enige potentie in zit, maar dan moet Quatt het wel nog gaan overleven in de komende twee a 3 jaar. Ik denk ook dat ze zich daar nu op meer moeten focussen en een stabiele basis vormen voor hun bedrijf en stuk voor stuk verbetereringen aan brengen.
Als hun controller (CIC) echt op AI is voorbereid verwacht ik op den duur daar wel iets van. Het zou Quatt ook goed doen om meer openheid en met hun bestaande klanten op een volwassen manier moeten gaan comuniceren. Een ander ding waar ik zelf nog me aan stoor is dat hun producten op dit moment gewoon NIET aan geldende eisen en normen voldoen die hier in de EU verplicht zijn, dit feit zou Quatt namelijk heel snel in zeer grote problemen kunnen brengen. Blijkbaar is dit echter bij de herren aan dovermans ooren gericht, want ik zie geen enkele poging om hier duidelijkheid in te krijgen. Ik weet het is maar papier, maar wel papieren die je dus echt nodig hebt, en zonder is het BASTA - OVER en Uit - GAME OVER, om het maar even heel bot uit te drukken.
Weet iemand ook tot wanneer je aanbetaling kunt annuleren? Kan dit nog tot na het video gesprek?
Ik kon hier geen antwoord op vinden op hun website.
Je krijgt een offerte en die accepteer of cancel je geloof ik.Salvogs schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:59:
Weet iemand ook tot wanneer je aanbetaling kunt annuleren? Kan dit nog tot na het video gesprek?
Hier ook 8 Kw call mail gehad.
Stiekem hoop ik ook dat er al weet meer bekend is over het koelen. Met fancoil of alleen met de vloer.
Stiekem hoop ik ook dat er al weet meer bekend is over het koelen. Met fancoil of alleen met de vloer.
Ik heb vandaag ook mijn online gesprek gehad voor de 8kw versie. Prima gesprek. In mijn geval moet er alleen een gat van binnen naar buiten. Kan wel boven de fundering langs maar wel onder de grond, dus dat wil quatt niet doen. Ze gaan nu overleggen of ze het acceptabel vinden als ik het zelf doe voor de tijd...
Hoe zouden jullie dat doen? De leidingen moeten vanuit mijn kruipruimte naar de zijkant van het huis, dus door de muur naar buiten.. moet er dan gewoon een 10cm gat komen, quatt leidingen erdoor en dicht maken?? Of is het beter een net pvc pijpje waar je later de leidingen doorheen legt?
En gaat er nu eigenlijk 1x aanvoer en 1x retour naar de ketel? Of 2x beide ivm 2 units?
Hoe zouden jullie dat doen? De leidingen moeten vanuit mijn kruipruimte naar de zijkant van het huis, dus door de muur naar buiten.. moet er dan gewoon een 10cm gat komen, quatt leidingen erdoor en dicht maken?? Of is het beter een net pvc pijpje waar je later de leidingen doorheen legt?
En gaat er nu eigenlijk 1x aanvoer en 1x retour naar de ketel? Of 2x beide ivm 2 units?
Weten we ondertussen wat dat is? Ben ook benieuwdMWink schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
Quizvraag:
wat zit hier in mijn CV aanvoerleiding (warm)
en
kan het kwaad als het eruit wordt gehaald?
[Afbeelding]
Helaas heb ik alleen verstand van embedded software en elektronica..
Het zit in de weg voor de flowmeter, geen andere plek in de leiding om deze te monteren zonder dat er een flinke lus moet worden gemaakt.
Dank!
Laat dat nou exact zijn wat ze bij mij wel gewoon gedaan hebbengeerttttt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:36:
Kan wel boven de fundering langs maar wel onder de grond, dus dat wil quatt niet doen. Ze gaan nu overleggen of ze het acceptabel vinden als ik het zelf doe voor de tijd...

Vanaf buiten (zelf grond weggeschrapt) direct horizontaal de kruipruimte in geboord. Ze hebben het hier wel direct door de muur heen gedaan, had zelf wel een pijp voor netheid maar die paste net niet.
De 2 units staan in serie, dus maar 1 aanvoer & 1 retour door het gat.
Ik verwacht omdat ze in serie gekoppeld worden die koppeling buiten bij de twee units gaat gebeuren, output van de eerste word input van de tweede. Dit betekend dat de retour van de cv naar de input van de eerste gaat, en de aanvoer voor de cv van de tweede unit komt.geerttttt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:36:
Ik heb vandaag ook mijn online gesprek gehad voor de 8kw versie. Prima gesprek. In mijn geval moet er alleen een gat van binnen naar buiten. Kan wel boven de fundering langs maar wel onder de grond, dus dat wil quatt niet doen. Ze gaan nu overleggen of ze het acceptabel vinden als ik het zelf doe voor de tijd...
Bijzonder. Nou ja ik kan vast wel een watergekoelde gatenboor huren ofzo. Maar hoe dicht je dat gat goed af? Heb hier geen ervaring mee...ldegroot89 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:05:
[...]
Laat dat nou exact zijn wat ze bij mij wel gewoon gedaan hebbengratis zelfs, ik zou ze er maar gewoon op aanspreken hoor, slaat nergens op dit bij ene wel en andere niet te doen.
Vanaf buiten (zelf grond weggeschrapt) direct horizontaal de kruipruimte in geboord. Ze hebben het hier wel direct door de muur heen gedaan, had zelf wel een pijp voor netheid maar die paste net niet.
De 2 units staan in serie, dus maar 1 aanvoer & 1 retour door het gat.
Ze hebben het hier gedicht met purgeerttttt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:34:
[...]
Bijzonder. Nou ja ik kan vast wel een watergekoelde gatenboor huren ofzo. Maar hoe dicht je dat gat goed af? Heb hier geen ervaring mee...

Daarna zelf nog aantal lagen rubberseal eroverheen gedaan
Grappig, ik noemde pur en hij zei:" euuh ik denk niet dat pur geschikt is blabla."ldegroot89 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:37:
[...]
Ze hebben het hier gedicht met pur![]()
Daarna zelf nog aantal lagen rubberseal eroverheen gedaan
Rubberseal vind ik wel een slim idee
Ik heb zelf Soudal Aquaswell gebruikt hiervoor nav tips op dit forum. Gat iets groter boren en dan de buis centreren met pu rugvulling. Binnenkant (kruipruimte kant) wel met pur gedaan en buitenkant dus met de Soudal kit.
Heb nog een nieuwe staan, mag voor mooie prijs weg (regio Den Bosch).
Heb nog een nieuwe staan, mag voor mooie prijs weg (regio Den Bosch).
[Voor 5% gewijzigd door Speedfight op 25-05-2023 07:41]
Ik ben er uitgestapt (jammer)
Gisteren aangegeven dat ik mijn inschrijfgeld terug wil.
We komen er niet uit, Quatt will niet door de dakgoot. Toevallig is er hier in de straat nu een installatie met een Airco op de zijmuur waarbij de koelleidingen ook door de dakgoot zijn geplaatst naar zolder.
Maar ze willen niet, ook niet wanneer ik voorstel dat ik zelf de leidingen er wel door wil maken.
Ze vinden de hoek te scherp en verwachten problemen bij de pomp.
Kortom, door de slaapkamer of niet.
Het is dus niet geworden, ik weiger die leidingen door de slaapkamer te trekken. (Dan moet je ook weer door het betonnen plafond naar zolder boren, kan niet direct in de hoek enz. Wordt een bende en ziet er niet uit)
Het is jammer maar we komen er niet uit. Het is wat het is.
We gaan verder kijken, de installateur van die Airco ziet geen probleem en wil wel een WP ophangen. Maar ga me eerst eens rustig verdiepen in alle alternatieven, geen haast nu.
De rest hier, succes met de Quatt WP.
We komen er niet uit, Quatt will niet door de dakgoot. Toevallig is er hier in de straat nu een installatie met een Airco op de zijmuur waarbij de koelleidingen ook door de dakgoot zijn geplaatst naar zolder.
Maar ze willen niet, ook niet wanneer ik voorstel dat ik zelf de leidingen er wel door wil maken.
Het is dus niet geworden, ik weiger die leidingen door de slaapkamer te trekken. (Dan moet je ook weer door het betonnen plafond naar zolder boren, kan niet direct in de hoek enz. Wordt een bende en ziet er niet uit)
We gaan verder kijken, de installateur van die Airco ziet geen probleem en wil wel een WP ophangen. Maar ga me eerst eens rustig verdiepen in alle alternatieven, geen haast nu.
Wilde ze bij mij helaas ook niet. Ik heb wel de keuze gemaakt dan maar via een slaapkamer te gaan. Is een jongenskamer, dus een metallic folie over de goot geplakt, en ziet er nog best stoer uit.frank_b schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:55:
Ik ben er uitgestapt (jammer)
Voor wie nog meer geinteresseerd is in een Home Assistant integratie voor je Quatt, meld je hier (https://community.home-as...ump-integration/553378/10) even. Dan hebben we iedereen bij elkaar. En hoop ik dat er binnenkort eentje aangesloten gaat worden bij iemand die deze integratie weer nieuw leven in blazen 

ehhhh..HOI
ivm kans op lekkage zou ik de optie van een ruime PVC pijp met bochten van 45 graden nemen, deze kun je dan nog altijd aan de bovenkant en er onder (in de kruikruimte) aan de binnenkant goed afpurren, de bruitenkant zou ik met goede bitumenlijm (die je dus ook om dat deel van de pijp wat in direct contact komt met de muur kunt insmeren.) idem aan de binnenkant, het beste is ook dit met flexband te verstevigen (min. 3 lagen bitumen en twee lagen flexband, pijp kan namelijk iets bewegen. zelfde flexband die je ook gebruikt in de badkamer om overgang vloer naar wand waterdicht te houden.geerttttt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:36:
Hallo, ben een (bijna) absolute zero op dit gebied, maar kan je wellicht iets meer aangeven wat een Home Assistent intergratie 'doet' en wat je daar aan hebt?krizzziz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:57:
Voor wie nog meer geinteresseerd is in een Home Assistant integratie voor je Quatt, meld je hier (https://community.home-as...ump-integration/553378/10) even. Dan hebben we iedereen bij elkaar. En hoop ik dat er binnenkort eentje aangesloten gaat worden bij iemand die deze integratie weer nieuw leven in blazen
Wij hebben een 4Kw Quatt inmiddels 'in bestelling' en wie weet is dat wat voor ons......
Dank!

met goede bitumen/PU achtige lijm die goed tegen water kan, bij bitumen deze met flexband (-grofgeweven wapeningsband, wat je bv ook in badkamers gebruikt. wel een bitumenlijm gebruiken die elastisch blijft. de hier genoemde Soudal Aquaswell is ook een mooi product. voor het goed vixeren van de pijp kun je natuurlijk wel pur gebruiken, voor afdichting echter is de bitumen of PU lijm een stuk beter. door gebruik van 45 graden bochten maak je wat meer ruimte voor de flexleidingen, die vinden krappe 90 graden bochten niet echt fijn.geerttttt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:34:
[...]
Bijzonder. Nou ja ik kan vast wel een watergekoelde gatenboor huren ofzo. Maar hoe dicht je dat gat goed af? Heb hier geen ervaring mee...
Home Assistant (HA) is een open source domotica programma waar heel veel integraties voor ontwikkelt worden.Evert H. schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:51:
[...]
Hallo, ben een (bijna) absolute zero op dit gebied, maar kan je wellicht iets meer aangeven wat een Home Assistent intergratie 'doet' en wat je daar aan hebt?
Wij hebben een 4Kw Quatt inmiddels 'in bestelling' en wie weet is dat wat voor ons......
Dank!
Omdat een aantal mensen in dit topic het al gelukt is om hun Quatt in Home Assistant te krijgen en je klaarblijkelijk meer sensoren kan uitlezen dan wat bijvoorbeeld de Quatt app je laat zien, is dit informatie met veel toegevoegde waarde. ook kan je door middel van HA veel dingen van je Quatt verder automatiseren.
Omdat er nog geen officiele integratie bestaat, kan je je melden in het HA forum om je interesse hiervoor op te geven.
ehhhh..HOI
Inmiddels heb ik mijn omgevingsvergunning binnen, het was niet makkelijk maar dan weet ik in ieder geval zeker dat het via die route nu snor zit.
Volgende stap is een extra groep, dan ga ik na de plaatsing ook maar de ervaringen delen.
Volgende stap is een extra groep, dan ga ik na de plaatsing ook maar de ervaringen delen.
Dank je wel, ik denkkrizzziz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:47:
[...]
Home Assistant (HA) is een open source domotica programma waar heel veel integraties voor ontwikkelt worden.
Omdat een aantal mensen in dit topic het al gelukt is om hun Quatt in Home Assistant te krijgen en je klaarblijkelijk meer sensoren kan uitlezen dan wat bijvoorbeeld de Quatt app je laat zien, is dit informatie met veel toegevoegde waarde. ook kan je door middel van HA veel dingen van je Quatt verder automatiseren.
Omdat er nog geen officiele integratie bestaat, kan je je melden in het HA forum om je interesse hiervoor op te geven.

Zal daar eens naar toe gaan.
Merci

Vanmiddag heb ik mijn videocall gehad voor de 8kW Quatt set-up.
Het was een fijn gesprek met een nederlandse jongeman waarmee ik alle details heb kunnen doornemen.
Helaas wil Quatt niet bij mij plaatsen omdat de leiding vanaf de Quatt's eerst 2 meter omhoog moet en bij de cv weer +/- 1,5 meter naar beneden. Volgens hen krijg je dan flow issues en dat willen ze niet riskeren.
Volgens mij is de enige reden dat er dan op het hoogste niveau iets gedaan moet worden met ontluchten.
Ook vertelden ze me dat de 8kW enkel staand geplaatst word, bij voorkeur op de grond en optioneel als het niet anders kan op een plat dak. Voor mij hadden de units prima achter aan mijn garage kunnen hangen, maar helaas.
Ik vind het erg jammer dat ik na zo lang wachten alsnog geen Quatt's in de tuin krijg.
Dan toch maar eens bij DeWarmte of Adlar Castra kijken.
Het was een fijn gesprek met een nederlandse jongeman waarmee ik alle details heb kunnen doornemen.
Helaas wil Quatt niet bij mij plaatsen omdat de leiding vanaf de Quatt's eerst 2 meter omhoog moet en bij de cv weer +/- 1,5 meter naar beneden. Volgens hen krijg je dan flow issues en dat willen ze niet riskeren.
Volgens mij is de enige reden dat er dan op het hoogste niveau iets gedaan moet worden met ontluchten.
Ook vertelden ze me dat de 8kW enkel staand geplaatst word, bij voorkeur op de grond en optioneel als het niet anders kan op een plat dak. Voor mij hadden de units prima achter aan mijn garage kunnen hangen, maar helaas.
Ik vind het erg jammer dat ik na zo lang wachten alsnog geen Quatt's in de tuin krijg.
Ik zal ook even mijn ervaringen delen. Vandaag ook mijn intake gehad. En alhoewel het gesprek prima verliep, moet ik wel zeggen dat ik het gevoel heb dat het alleen op de manier waarop zij het willen kan en anders niet. Je zou denken dat het hier een hele gemakkelijke installatie zou zijn. Quatt op dak van garage. Gat op 2,5 meter hoogte naar binnen en dan via knieschot naar de ketel.
Quatt wil enkel op max 1,5m naar binnen (dan kom je dus in de slaapkamer uit) en dan naar boven. Waardoor je dus ook nog een extra gat in het plafond moeten boren tegen meerprijs. Enkel omdat ze geen steiger op het platdak kunnen / willen zetten. Heb ook nog gevraagd of het kon dat ik zelf het gat boor, maar ze gaven aan dat de installateurs alles moeten doen ivm garantie.
Ik wacht nog even de definitieve installatie aanbod, maar denk dat het hem niet gaat worden zo. Wat ik wel jammer zou vinden. Ik hoefde trouwens geen werkschakelaar buiten te plaatsen, als er drie stopcontacten binnen bij de ketel beschikbaar waren, prikte ze daar ook de warmtepomp in.
Quatt wil enkel op max 1,5m naar binnen (dan kom je dus in de slaapkamer uit) en dan naar boven. Waardoor je dus ook nog een extra gat in het plafond moeten boren tegen meerprijs. Enkel omdat ze geen steiger op het platdak kunnen / willen zetten. Heb ook nog gevraagd of het kon dat ik zelf het gat boor, maar ze gaven aan dat de installateurs alles moeten doen ivm garantie.
Ik wacht nog even de definitieve installatie aanbod, maar denk dat het hem niet gaat worden zo. Wat ik wel jammer zou vinden. Ik hoefde trouwens geen werkschakelaar buiten te plaatsen, als er drie stopcontacten binnen bij de ketel beschikbaar waren, prikte ze daar ook de warmtepomp in.
Heel even, waarom 2m omhoog en dan weer 1,5m omlaag, lijkt op de zelfde niveau te zitten? geen mogelijkheid door de muur om dat omhoog en omlaag te vermijden?f.welvering schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:13:
Vanmiddag heb ik mijn videocall gehad voor de 8kW Quatt set-up.
zou je eens een foto kunnen plaatsen, dan zouden we me kunnen denken?Bartjuh! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:22:
Ik zal ook even mijn ervaringen delen. Vandaag ook mijn intake gehad. En alhoewel het gesprek prima verliep, moet ik wel zeggen dat ik het gevoel heb dat het alleen op de manier waarop zij het willen kan en anders niet. Je zou denken dat het hier een hele gemakkelijke installatie zou zijn. Quatt op dak van garage. Gat op 2,5 meter hoogte naar binnen en dan via knieschot naar de ketel.

Quatt heeft niets met een aparte groep en werkschakelaars, snappen ze niet. zolangs ze ergens iets kunnen inpluggen zijn ze al tevreden.
helaas mag dit ook, ze leggen daardoor de veiligheid gewoon bij de gebruiker neer, lekker makelijk.

[Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 25-05-2023 17:37]
Tijdens het online gesprek dinsdag bleek dat dit moet worden vervangen door een stuk buis van 40 cm. Daar moet ik zelf voor zorgen, voor de installatie en bewijzen met een foto dat het vervangen is. Maar ik weet niet of ik dit zo maar mag verwijderen uit de installatie, en kan ik niet zelf. Ook kan je dit onmogelijk vervangen door een buis van 40 cm, want er moet ook een sprong in onderaan, dus zal er een sowieso dan grote lus gemaakt moeten worden. En probeer maar eens iemand te vinden op korte termijn. Ik betwijfel of die 40 cm echt noodzakelijk is..MWink schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
Quizvraag:
wat zit hier in mijn CV aanvoerleiding (warm)
en
kan het kwaad als het eruit wordt gehaald?
[Afbeelding]
Helaas heb ik alleen verstand van embedded software en elektronica..
Het zit in de weg voor de flowmeter, geen andere plek in de leiding om deze te monteren zonder dat er een flinke lus moet worden gemaakt.
Dank!
Zit een deurkozijn, dus daar kun je alleen overheenMacD007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:24:
[...]
Heel even, waarom 2m omhoog en dan weer 1,5m omlaag, lijkt op de zelfde niveau te zitten? geen mogelijkheid door de muur om dat omhoog en omlaag te vermijden?
Ach, de Limbo zal wel weer eens in de mode raken.f.welvering schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Zit een deurkozijn, dus daar kun je alleen overheen

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
MacD007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:34:
[...]
zou je eens een foto kunnen plaatsen, dan zouden we me kunnen denken?
Quatt heeft niets met een aparte groep en werkschakelaars, snappen ze niet. zolangs ze ergens iets kunnen inpluggen zijn ze al tevreden.
helaas mag dit ook, ze leggen daardoor de veiligheid gewoon bij de gebruiker neer, lekker makelijk.
Hier zou hij kunnen komen, moet ongeveer 2 - 2,5 meter omhoog om op de juiste plek binnen te komen.
Volledige zijgevel. Achterkant en voorkant kan hij niet komen ivm ramen van de buren.
Bij mij is het zo geplaatst. Moet bij jou dan toch ook kunnen? Let niet op het slordige werk, dat is netjes gecorrigeerd.Bartjuh! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:49:
[...]
[Afbeelding]
Hier zou hij kunnen komen, moet ongeveer 2 - 2,5 meter omhoog om op de juiste plek binnen te komen.
[Afbeelding]
Volledige zijgevel. Achterkant en voorkant kan hij niet komen ivm ramen van de buren.
en links of rechts langs het deurkozijn dan?f.welvering schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Zit een deurkozijn, dus daar kun je alleen overheen
Hadden ze geen bochtstuk bij?pietjm schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:04:
[...]
Bij mij is het zo geplaatst. Moet bij jou dan toch ook kunnen? Let niet op het slordige werk, dat is netjes gecorrigeerd.
[Afbeelding]
ik snap het even niet, sorry. Zou je kunnen aangeven waar je CV staat en hoe de leiding zou moeten lopen.Bartjuh! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:49:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de werkhoogte van het gat op 2,5m hoogte is, heb je dus een werkplatform op 1m hoogte nodig.
bv deze trap, daar mogen volgens arboregels ook deze wzh uitgevoerd worden.
https://www.boels.com/nl-nl/huren/plateautrap/p/14711, deze kost 70 euro huur voor 1 week.
[Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 25-05-2023 20:47]
zolang je niet weet wat dat ding is kun je het ook niet weghalen. Willen ze op die plek de by-pass plaatsen?MWink schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:38:
[...]
Tijdens het online gesprek dinsdag bleek dat dit moet worden vervangen door een stuk buis van 40 cm. Daar moet ik zelf voor zorgen, voor de installatie en bewijzen met een foto dat het vervangen is. Maar ik weet niet of ik dit zo maar mag verwijderen uit de installatie, en kan ik niet zelf. Ook kan je dit onmogelijk vervangen door een buis van 40 cm, want er moet ook een sprong in onderaan, dus zal er een sowieso dan grote lus gemaakt moeten worden. En probeer maar eens iemand te vinden op korte termijn. Ik betwijfel of die 40 cm echt noodzakelijk is..
Helaas, de leiding moet langs de gehele lengte van de wand a 4,5 meter. Het deurkozijn zit midden in deze wand.MacD007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:04:
[...]
en links of rechts langs het deurkozijn dan?
Ik had dus bedacht dat deze mooi langs het plafond kon, ik zie niet in wat voor probleem die kan geven met de flow.
Nu ze de 8kW niet willen ophangen blijft er geen haalbare plek meer over voor Quatt.
Andere optie moeten ze een aardig stuk door de kruipruimte, maar dat is te complex voor ze
En als je zelf alle gaten kan voorbereiden?f.welvering schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:55:
[...]
Andere optie moeten ze een aardig stuk door de kruipruimte, maar dat is te complex voor ze
Bij mij hangt ie, werkt prima tijdens het testen, en de installateurs denken een stuk beter mee als de online adviseur, dus nu hangt ie toch op de plek waar ik hem zelf had bedacht. Alles ging voorspoedig, monteurs waren er rond 8.30u en om 14u alweer klaar.
Ze wilden mijn ketel alleen via aan/uit aansluiten (Nefit, en had/heb een opentherm converter) want anders zou het niet werken. Lijkt me verder niet zo’n probleem.
Waar ik me wel nog aan stoor, ook al hangt ie aan de zijkant van het huis, is de witte goot…. Deze zou ik dus graag vervangen of schilderen. Iemand enig idee welke RAL kleur de Quatt heeft? Ik kan mijn RAL waaier even nergens vinden.
Ze wilden mijn ketel alleen via aan/uit aansluiten (Nefit, en had/heb een opentherm converter) want anders zou het niet werken. Lijkt me verder niet zo’n probleem.
Waar ik me wel nog aan stoor, ook al hangt ie aan de zijkant van het huis, is de witte goot…. Deze zou ik dus graag vervangen of schilderen. Iemand enig idee welke RAL kleur de Quatt heeft? Ik kan mijn RAL waaier even nergens vinden.
Daar zag men ook alleen maar beren op de weg.ldegroot89 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:10:
[...]
En als je zelf alle gaten kan voorbereiden?
Ben benieuwd wat DeWarmte gaat zeggen over de situatie. Willen zij wel stukje omhoog en weer omlaag...
De CV hangt aan de andere zijde van het huis (tegen de muur van de buren). Als de leiding binnen is op de zolder, dus vanaf het platte dak op 2 - 2,5 meter werkhoogte zou deze dus gewoon achter het knieschot kunnen lopen naar de andere kant van het huis naar de CV. Enkel de plaats waar de leiding van buiten naar binnen moet is dus een probleem. Als ze hem op max 1,5 hoogte binnen brengen komt hij in de slaapkamer binnen en moet dan omhoog door een betonnen plafond naar de zolder. Eenmaal extra onnodig boren en een lelijke leiding in mijn slaapkamer waar weer koof oid overheen moet.ik snap het even niet, sorry. Zou je kunnen aangeven waar je CV staat en hoe de leiding zou moeten lopen.
Als de werkhoogte van het gat op 2,5m hoogte is, heb je dus een werkplatform op 1m hoogte nodig.
bv deze trap, daar mogen volgens arboregels ook deze wzh uitgevoerd worden.
https://www.boels.com/nl-nl/huren/plateautrap/p/14711, deze kost 70 euro huur voor 1 week.
In principe zou zo'n trapje dan dus mogen, maar daar hebben ze niet over gesproken. Ik zal het aangeven als reactie van het installatievoorstel. Tijdens het gesprek ging het alleen over een steiger, en die zetten ze dan dus schijnbaar alleen op begane grond neer.
Bij mij hebben ze hem zo geplaatst. Ik heb er voor gekozen om de doorvoer van binnenuit door de betonnen binnenmuur te laten boren aangezien er aardig wat leidingen achterlopen en ik wilde niet het risico lopen dat die geraakt werden.
Tevens was er een steiger nodig als ze van buiten zouden boren. Van binnenuit konden ze aan de buitenkant met een ladder de installatie doen.
Ze waarschuwden mij dat boren van binnenuit boren veel stof zou geven, maar ze boorden met een steenboor gaatjes in de omtrek van de cirkel met een stofzuiger er bij waardoor er nauwelijks stof vrij kwam.
Tevens was er een steiger nodig als ze van buiten zouden boren. Van binnenuit konden ze aan de buitenkant met een ladder de installatie doen.
Ze waarschuwden mij dat boren van binnenuit boren veel stof zou geven, maar ze boorden met een steenboor gaatjes in de omtrek van de cirkel met een stofzuiger er bij waardoor er nauwelijks stof vrij kwam.
[Voor 63% gewijzigd door RvdB0001 op 25-05-2023 21:44]
Ook dat heb ik gevraagd, of ze van binnen naar buiten konden boren, maar wilde ze ook niet omdat ze dan bang waren uiteindelijk de buitenmuur te beschadigen. Ik wacht wel af waarmee ze nu komen en of daar nog wat aan te veranderen valt. Anders gaat het niet door. Ze kiezen echt de meest gemakkelijke weg (wat ik in deze fase wel snap) maar daardoor haken denk ik ook veel mensen af. Mijn nr was 76xx net voor de prijsverhoging ingeschreven.RvdB0001 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:27:
Bij mij hebben ze hem zo geplaatst. Ik heb er voor gekozen om de doorvoer van binnenuit door de betonnen binnenmuur te laten boren aangezien er aardig wat leidingen achterlopen en ik wilde niet het risico lopen dat die geraakt werden.
Ze waarschuwden mij dat boren van binnenuit boren veel stof zou geven, maar ze boorden met een steenboor gaatjes in de omtrek van de cirkel met een stofzuiger er bij waardoor er nauwelijks stof vrij kwam.[Afbeelding]
Maar een gat op 2,5 meter boren kan gewoon op een eenvoudige trap inderdaad! Volledig arbo proof. Dit is echt een eenvoudige installatie bij jou, het valt me op dat de mensen bij de intake weinig kennis/ervaring lijken te hebben.Bartjuh! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:34:
[...]
Ook dat heb ik gevraagd, of ze van binnen naar buiten konden boren, maar wilde ze ook niet omdat ze dan bang waren uiteindelijk de buitenmuur te beschadigen. Ik wacht wel af waarmee ze nu komen en of daar nog wat aan te veranderen valt. Anders gaat het niet door. Ze kiezen echt de meest gemakkelijke weg (wat ik in deze fase wel snap) maar daardoor haken denk ik ook veel mensen af. Mijn nr was 76xx net voor de prijsverhoging ingeschreven.
De installateurs zijn veel pragmatischer.
Ik snap dat ze volgens de regels willen werken, maar jouw situatie is eenvoudig binnen de regels uit te voeren.
Desnoods gaan voor de andere optie, en als de installateurs er zijn gewoon jouw gewenste optie doen...
Oh bij mij hebben ze het wel gedaan. Buis gaat ook op ong 2,5m weer de muur in. En vervolgens nog een meter of 7,5m binnenlangs naar de ketel. Works like a charm. Wellicht dit voorbeeld aanhalen?Bartjuh! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:22:
Nou ja wel grappig. Bij mij vroegen ze letterlijk er om dat ze willen dat ik een werkschakelaar zelf plaats bij waar de Quatts moeten komen, ze gaan mij nog een voorbeeld werkschakelaar sturen als standaard.MacD007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:34:
[...]
zou je eens een foto kunnen plaatsen, dan zouden we me kunnen denken?
Is dat een 8 kW versie, want dan willen ze plotseling namelijk wel een eigen groep. Je moet het maar willen snappen.succes, overigens, je kunt gewoon de emat werkschakelaar ( met wartels ) nemen kost circa 20 euro, deze is prima.geerttttt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Nou ja wel grappig. Bij mij vroegen ze letterlijk er om dat ze willen dat ik een werkschakelaar zelf plaats bij waar de Quatts moeten komen, ze gaan mij nog een voorbeeld werkschakelaar sturen als standaard.
Ja 8kw inderdaad. Nou ja de buitenunit moet buiten op de begane grond komen met een gat naar de kruipruimte, dus een kabel trekken vanaf de meterkast naar de quatt is een kleine moeite natuurlijk.MacD007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:52:
[...]
Is dat een 8 kW versie, want dan willen ze plotseling namelijk wel een eigen groep. Je moet het maar willen snappen.succes, overigens, je kunt gewoon de emat werkschakelaar ( met wartels ) nemen kost circa 20 euro, deze is prima.
Bij ons zelfde constructie, gat is vanuit knieschot naar buiten geboord.Bartjuh! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:22:
Ik heb momenteel een Honeywell Round modulerende kamerthermostaat, is de Lyric T6 dan evengoed nodig?
Vind de T6 nogal prijzig , al zie ik nu een 2e handsje op MP voor 120,-.
Ik heb nu het hele huis voorzien van Tado apparatuur. Woonkamer met vloerverwarming en kamers met Jaga Tempos voorzien van de DBE module van een Tweaker. Net ook aangemeld voor een Quatt. Hopelijk is de Tado integratie op orde voordat ik aan de beurt ben.
Ziet er goed uit! Persoonlijk zou ik de leidinggoot in dezelfde kleur verven als de opbouw, nu valt het zo op.Ton de Waal schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:45:
[...]
Bij ons zelfde constructie, gat is vanuit knieschot naar buiten geboord.[Afbeelding]
de leidinggoot is prima te schilderen, desnoods even een kunsstof primer erop.
(nog) niet gehad. maar lijkt toch wel legit te zijn.Trumpske schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:30:
Iemand anders ook deze email gekregen van het RVO? In het begin dacht ik dat dit spam was, het logo is totaal niet scherp en lijkt ergens gekopieerd van.
[Afbeelding]
Even in het topic terug gezocht (zoals het natuurlijk hoort). Dit topic zegt eigenlijk dat de round modulation gewoon kan. Ik vermoed dat de werkvoorbereider niet door had dat het een round + modulation is dat wij hebben. Ik zal haar eens een mailtje sturen .Spykie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:12:
Ik heb momenteel een Honeywell Round modulerende kamerthermostaat, is de Lyric T6 dan evengoed nodig?
Yep, ook gehad. Email addres is @rvo.nl dus dat lijkt me legaal.Trumpske schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:30:
Iemand anders ook deze email gekregen van het RVO? In het begin dacht ik dat dit spam was, het logo is totaal niet scherp en lijkt ergens gekopieerd van.
[Afbeelding]
Iemand een idee hoe ik mezelf kan aanmelden voor de nieuwsbrief van Quatt? Ik sta in de wachtrij, maar ik hoor helemaal niets van het bedrijf. Ik zou in ieder geval graag de nieuwsbrief willen hebben, zodat ik toch een klein beetje up-to-date word gehouden.
Beter de werkschakelaar van Eaton (wordt heel veel gebruikt voor warmtepompen) of van ABB o.i.d. nemen. EMAT is echt de Sweex en Trust onder de elektromaterialen.MacD007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:52:
[...]
Is dat een 8 kW versie, want dan willen ze plotseling namelijk wel een eigen groep. Je moet het maar willen snappen.succes, overigens, je kunt gewoon de emat werkschakelaar ( met wartels ) nemen kost circa 20 euro, deze is prima.
[Voor 20% gewijzigd door Tanuki op 26-05-2023 09:14]
Kruipruimte (circa 4 meter) was bij mijn gesprek echt geen probleem, moet wel zelf het gat voorbereiden.ldegroot89 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:10:
[...]
En als je zelf alle gaten kan voorbereiden?
Normaal ben ik het met je eens mbt het merk EMAT, heb ook bewust in mijn geheel nieuwe groepenkast juist daarom niet gekozen voor EMAT, de werkschakelaar van hun is echter verrassend goed opgebouwd, gezien dat je deze ook weinig zult gebruiken, acht ik in dit geval de keuze niet verkeerd, echter de andere merken zijn zeker beter en kosten ook niet zo veel meer.Tanuki schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:13:
Iemand een idee hoe ik mezelf kan aanmelden voor de nieuwsbrief van Quatt? Ik sta in de wachtrij, maar ik hoor helemaal niets van het bedrijf. Ik zou in ieder geval graag de nieuwsbrief willen hebben, zodat ik toch een klein beetje up-to-date word gehouden.
[...]
Beter de werkschakelaar van Eaton (wordt heel veel gebruikt voor warmtepompen) of van ABB o.i.d. nemen. EMAT is echt de Sweex en Trust onder de elektromaterialen.

Wat de heren in Den Haag weer vergeten zijn dat intern verbruik opgewekt door zonnepanelen niet door de slimme meter gezien worden, ook het directe verbruik van de warmtepomp wordt door de slimme meter niet gezien, hij kan alleen het totaal verbruik versus totaal teruglevering meten.Trumpske schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:30:
[Afbeelding]
Dus ze missen gewoon de belangrijkste aspecten. Pure boekhouders zonder enig technisch verstand.

De techies van Tado en Quatt hebben de afgelopen periode samengewerkt om eea beter te laten werken. Ik begreep gisteren van Tado dat de tests (waar ik aan mee deed) zijn afgerond. Vanuit Quatt heb ik nog niets gehoord over het verloop van de tests.Tranze schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:30:
Ik heb nu het hele huis voorzien van Tado apparatuur. Woonkamer met vloerverwarming en kamers met Jaga Tempos voorzien van de DBE module van een Tweaker. Net ook aangemeld voor een Quatt. Hopelijk is de Tado integratie op orde voordat ik aan de beurt ben.
Ik heb wel gezien dat het gasverbruik tijdens de testperiode hoog was (tijdens het opstarten). Dat heb ik terug gemeld maar geen reactie tot op heden. En zojuist zie ik plots gasverbruik terwijl dat nergens voor nodig heb. Dat moet ik straks nog even verder bekijken en dan terug melden.
De Quatt staat er bij mij nog niet, maar op de tekening in mijn technisch rapport gaan ze bij mij precies wel doen, wat ze bij jou niet willen. Van garagedak, 2,5m omhoog, naar binnen boren. "We will place the pipes on the wall, drill and enter at attic level"Bartjuh! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:22:
Het kan vast wel, maar hij schakelt teveel en stuurt daardoor niet efficiënt de WP aan.Spykie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:43:
[...]
Even in het topic terug gezocht (zoals echt natuurlijk hoort). Dit topic zegt eigenlijk dat de round modulation gewoon kan. Ik vermoed dat de werkvoorbereider niet door had dat het een round + modulation is dat wij hebben. Ik zal haar eens een mailtje sturen .
Ik had een Round Modulation liggen, maar heb op Marktplaats een T6 gekocht die ik dit weekend aan ga sluiten. Quatt komt over 1,5week.
Helaas is het dus bij Quatt een loterij afhankelijk bij welke werkvoorbereider je komt of iets wel of niet kan. Verwacht dat dit echt een kwestie van deskundigheid van de persoon zelf is, wat ze helaas hier zelf nog niet snappen is dat deze werkwijze hun uiteindelijk klanten gaan kosten die ze wel hard nodig hebben. Gebrek aan aansturing en ondersteuning is hier heel duidelijk te zien. Even sparren met andere collega’s om te kijken of het toch niet zo kan als de klant het graag zou willen is er blijkbaar niet bij, een gemiste kans, zou ik zeggen.SBL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42:
[...]
De Quatt staat er bij mij nog niet, maar op de tekening in mijn technisch rapport gaan ze bij mij precies wel doen, wat ze bij jou niet willen. Van garagedak, 2,5m omhoog, naar binnen boren. "We will place the pipes on the wall, drill and enter at attic level"
Als ik dit soort zaken zie mis ik een gedreven leider, juist in deze voor Quatt best spannende tijd.ik hoop dat de aangesproken lui hier meelezen, echter gezien het verleden lijken ze daar een andere mening er op na te houden.

Hier was ook iemand die heeft dat met plakfolie (steenstripmotief) gedaan, zag er heel mooi uit.HBO88 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:38:
[...]
Ziet er goed uit! Persoonlijk zou ik de leidinggoot in dezelfde kleur verven als de opbouw, nu valt het zo op.
de leidinggoot is prima te schilderen, desnoods even een kunsstof primer erop.
Verven op kunststof is vrij lastig, dat had je eigenlijk moeten doen voor montage.
Zo ver ik weet gebruikt Quatt het merk Canalit kokers, deze zijn er in twee kleuren, wit (RAL 9010) en Antraciet grijs (RAL 7016).PBrommert schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:11:
Bij mij hangt ie, werkt prima tijdens het testen, en de installateurs denken een stuk beter mee als de online adviseur, dus nu hangt ie toch op de plek waar ik hem zelf had bedacht. Alles ging voorspoedig, monteurs waren er rond 8.30u en om 14u alweer klaar.
https://www.canalit.nl/products/118/119
Bedankt! Toch maar een T6 aanschaffen dan, zonde (en lelijk ding).SBL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Het kan vast wel, maar hij schakelt teveel en stuurt daardoor niet efficiënt de WP aan.
Ik had een Round Modulation liggen, maar heb op Marktplaats een T6 gekocht die ik dit weekend aan ga sluiten. Quatt komt over 1,5week.
De Quatt staat er bij mij nog niet, maar op de tekening in mijn technisch rapport gaan ze bij mij precies wel doen, wat ze bij jou niet willen. Van garagedak, 2,5m omhoog, naar binnen boren. "We will place the pipes on the wall, drill and enter at attic level"
Vandaag al de offerte gekregen. Ik heb nu voorgesteld om zo'n plateautrap te huren voor de installateurs om toch de boring via de zolder te kunnen krijgen (thx voor de tip @MacD007). Benieuwd hoe ze gaan reageren. Ik denk dat je wel gelijk hebt dat ze op deze manier veel klanten 'verliezen'. Voor ons is het ook een no-go als ze niet meegaan in de oplossing. Terwijl het echt een gemakkelijke installatie is.MacD007 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:05:
[...]
Helaas is het dus bij Quatt een loterij afhankelijk bij welke werkvoorbereider je komt of iets wel of niet kan. Verwacht dat dit echt een kwestie van deskundigheid van de persoon zelf is, wat ze helaas hier zelf nog niet snappen is dat deze werkwijze hun uiteindelijk klanten gaan kosten die ze wel hard nodig hebben. Gebrek aan aansturing en ondersteuning is hier heel duidelijk te zien. Even sparren met andere collega’s om te kijken of het toch niet zo kan als de klant het graag zou willen is er blijkbaar niet bij, een gemiste kans, zou ik zeggen.

[Voor 11% gewijzigd door Bartjuh! op 26-05-2023 13:03]
Volgens mij ook, maar volgens mij gebruikt Quatt een (groot, breed) type dat alleen in wit verkrijgbaar is.MacD007 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:14:
[...]
Zo ver ik weet gebruikt Quatt het merk Canalit kokers, deze zijn er in twee kleuren, wit (RAL 9010) en Antraciet grijs (RAL 7016).
https://www.canalit.nl/products/118/119
Oke, want ik dacht dat ik hier al eens de zwarte (grijs) ook al gezien had, kan iemand waar deze al geinstalleerd is en je er gemakkelijk bijkomt even de afmetingen doorgeven, alvast bedankt.Frisian1206 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:15:
[...]
Volgens mij ook, maar volgens mij gebruikt Quatt een (groot, breed) type dat alleen in wit verkrijgbaar is.
De witte en grijze zijn er in twee afmetingen: (b*h) 65*50 en 90*65 mm.
Bij mij in het gesprek gisteren gaven ze aan altijd de witte te gebruiken, want die is overschilderbaar en daardoor gemakkelijk door elke klant in de gewenste kleur te schilderenMacD007 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:54:
[...]
Oke, want ik dacht dat ik hier al eens de zwarte (grijs) ook al gezien had, kan iemand waar deze al geinstalleerd is en je er gemakkelijk bijkomt even de afmetingen doorgeven, alvast bedankt.
Topservice van Honeywell: 2e hands T6 aangeschaft, maar die kon ik niet registreren, want hij was al geregistreerd bij de vorige eigenaar.
Een belletje en was gelijk opgelost. Even via een link een foto van het Mac adres moeten maken. En gelijk was de T6 ontkoppeld.
Fijn, want morgenmiddag wordt de Quatt geplaatst.
Een belletje en was gelijk opgelost. Even via een link een foto van het Mac adres moeten maken. En gelijk was de T6 ontkoppeld.
Fijn, want morgenmiddag wordt de Quatt geplaatst.
Quatt gebruikt de breedste, 125x75, en die is er helaas alleen in het wit.MacD007 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:54:
[...]
Oke, want ik dacht dat ik hier al eens de zwarte (grijs) ook al gezien had, kan iemand waar deze al geinstalleerd is en je er gemakkelijk bijkomt even de afmetingen doorgeven, alvast bedankt.
Dus ik ga maar gewoon een ander merk/type (die breed genoeg is, en die in elke gewenste RAL kleur leverbaar is) bestellen. Iets smaller/subtieler lijkt mij ook wel te kunnen, de leidingen liggen nogal ruim in de goot namelijk.
[Voor 8% gewijzigd door PBrommert op 26-05-2023 15:14]
De Quatt wordt volgende week vrijdag geïnstalleerd, en zou dus volgende week geleverd worden. Ik kreeg net een email van DPD dat er een pakket vanuit Quatt aankomt
Ik dacht dat de Quatt via Vos Logistics zou worden geleverd. zou het de Cic zijn als dit toevallig los komt ?
-- Update: het weegt blijkbaar 1KG. zal ze een mailtje sturen met de vraag wat het is
Ik dacht dat de Quatt via Vos Logistics zou worden geleverd. zou het de Cic zijn als dit toevallig los komt ?
-- Update: het weegt blijkbaar 1KG. zal ze een mailtje sturen met de vraag wat het is
[Voor 13% gewijzigd door djneo-nl op 26-05-2023 20:56]
Idem hier ik was ook een beetje verbaast en dacht hetzelfde xD. Maar mail enz klopte.Trumpske schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:30:
[Afbeelding]
Gaan er meer mensen meedoen?
Het is de Quatt mini, ze moesten de pomp gezien de prijs downsizen.mklcln schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:47:
[...]
Idem hier ik was ook een beetje verbaast en dacht hetzelfde xD. Maar mail enz klopte.
Gaan er meer mensen meedoen?

Met veel interesse lees ik dit forum. Zeker omdat ik vandaag mijn videogesprek heb gehad over een 4kw installatie. Toch kan ik een goed antwoord op twee van mijn vragen nog niet vinden.
De eerste is het geluid. Het plan is nu om de quatt op de buitenmuur te hangen, eerste verdieping. Dat is precies naast onze slaapkamer. Op ongeveer 2,5 meter zit ook ons slaapkamerraam dat 's nachts altijd open is. Is dat (ja altijd subjectief maar toch) voor het geluid een probleem?
Het andere is of 4kw wel genoeg is. Quatt zegt van wel, maar ik lees hier al vaker dat dat niet altijd klopt. We hebben een huis van 160m2, vloerverwarming, laag temperatuur radiatoren, goede (niet uitstekende) isolatie. Het hoeft geen 25 graden te worden in huis, 19 graden is wel wat fris.
Alvast bedankt voor jullie advies!
De eerste is het geluid. Het plan is nu om de quatt op de buitenmuur te hangen, eerste verdieping. Dat is precies naast onze slaapkamer. Op ongeveer 2,5 meter zit ook ons slaapkamerraam dat 's nachts altijd open is. Is dat (ja altijd subjectief maar toch) voor het geluid een probleem?
Het andere is of 4kw wel genoeg is. Quatt zegt van wel, maar ik lees hier al vaker dat dat niet altijd klopt. We hebben een huis van 160m2, vloerverwarming, laag temperatuur radiatoren, goede (niet uitstekende) isolatie. Het hoeft geen 25 graden te worden in huis, 19 graden is wel wat fris.
Alvast bedankt voor jullie advies!