Musicmaster20 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:43:
Ik zit op nummer 64xx en ik heb inmiddels de schouw gehad. Toevalligerwijs had ik ook van DeWarmte die dag de digitale schouw. Waarbij Quatt technischere vragen stelde, professioneel overkwam en ook met een overflow module kwam zat de dewarmte voornamelijk in de modus dat het een hele eenvoudige installatie is, alleen op hoogte. Ik had het idee dat ik de schouw met een TU-bijbaan-student doornam. De pomp komt direct achter de muur van de zolder te staan waar ook de ketel hangt.
Verder is het een 2 onder 1 kap huis (1995), 150m2. Lage temperatuurradiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Redelijk goed geïsoleerd verder. Vloerisolatie ook aanwezig. We verbruiken ca 1200-1500m3 gas al denk ik dat de verhouding douchen wat hoger is dan gemiddeld met andere woorden de besparing zal % wellicht iets lager zijn dan de verschillende modellen. Zonnepanelen genoeg (20 stuks).
De pomp komt op een platdak te staan waaronder een slaapkamer zit. Huis is wel "stevig" gebouwd met andere woorden, dikke muren, goede isolatie voor die tijd, etc. Gevoelsmatig heb ik nog zo iets hang de pomp maar aan de muur in plaats van op het dak maar Quatt was daar in hun advies wel vrij duidelijk in. Op het platte dak geeft de minste resonantie.
een vraag, welke constructie heeft dat dak? is het hout dan kan ik je maar één advies geven; niet doen.
is het van beton, zou je het kunnen doen.
hou je wel rekening dat je het ding ook moet onderhouden, dus berijkbaarheid zou wel daarbij handig zijn en voorkomt in de toekomst onnodige extra kosten (de arbo regels worden steeds strenger en bedrijven gaan zich daar gelukkig ook aan houden).
een goede beugel voorzien van de hier bekende anti-tril matjes en extra rubberen dempers (deze kosten circa 10 euro) zou echt een prima oplossing zijn. Dus een muurbeugel heeft bij mij echt de voorkeur en zo denken er meer Tweakers hier over.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large)
Het prijsverschil, inclusief installatie op hoogte en nieuwe thermostaat is ca. € 1000,- in het voordeel van Quatt uiteraard. Al gaat de afweging mij niet om deze € 1000,-
Gevoelsmatig neig ik naar DeWarmte vanwege het grotere bereik naar 8kw maar dat is dan ook het enige.
Met die 8 kW claim zal ik je helaas moeten teleurstellen, daar is nu nog maar slechts 6,5 kW van over, staat ook op op hun site (wel goed verborgen, je moet namelijk kijken daar het geluidsvermogen (op vol vermogen) en daar zie je dat dit op 6,5 kW gebasserd is, dus helaas echt geen 8 kW. Jammer dat ze hun eigen opgave nog steeds vasthouden aan de oude vermogensweergave, je zou hier zelfs kunnen spreken van misleiding.
Hou ook rekening met de hoogere geluidsvermogen, het verschil is redelijk groot. Als de Quatt net aan zou kunnen ga je het met DeWarmte AO dus helaas niet halen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/reYz8rWqPitSj7Ch2eRm7vu5.webp?f=user_large)
Quatt heeft meer installaties op hun naam en is meer informatie (o.a. hier) over te vinden. Ik heb heel veel pagina's doorgeworsteld en realiseer mij dat er niet een directe voorkeur (of afkeur) is in het topic maar ik stel toch de vraag of iemand nog een duidelijk argument voor 1 van de 2 heeft. :-)
ik had in het begin ook een duidelijk voorkeur van DeWarmte (heb zelf een eigen forum hier op tweaker opgestart hiervoor), helaas is door een aantal zaken dit heel sterk bekoeld. Als je nu kijkt op hun site is het gewoon heel veel blabla en je kunt heel weinig concreete info vinden.
Zolang je het extra vermogen van DeWarmte niet nodig hebt, en eigenlijk zelfs dan (8 kW versie van Quatt heeft dan dus echt een heel stuk extra vermogen tegen eigenlijk dezelde prijs, ook kwa geluid zijn ze even hard (58 dB bij 6,5 kW).
Ik denk ook niet dat je bij hun echt meer kwaliteit gaat komen, ze kopen het model net als Quatt ook gewoon uit Azie, grappig is dat er nog een tweede aanbieder (Adlår Castra) is met nagenoeg exaxt dezelfde warmtepomp, ten minste daar lijkt het op, echter deze is dan weer een stuk duurder (voor het zelfde).
Mijn advies is: is de Quatt (4,5 kW) voor jou voldoende, blijf bij deze.
Heb je het vermogen echt nodig, is denk ik de Quatt 8kW voor de zelfde prijs een betere optie, het meer zou je als het beschikbaar komt voor SWW kunnen gebruiken.
Itho Daalderop Amber is bv een hele mooie alternatief, reken echter voor een hybride opstelling met een prijs van circa 7.000 incl. installatie en subsidie, er komt ook nog een optie voor all-electric reken wel op een meerprijs van circa 3.000 euro. kom je dus totaal op 10.000 euro.
Bij jou verbruik van 1.500 m3 gas (circa €2.300/jaar (bij 1,40)) en een extra stroomverbruik van circa 3.000 kwh/jaar (=€1.200/jaar (0,40 kwh)) kom je op 1.100 winst/jaar: TVT circa 9 jaar.
[
Voor 4% gewijzigd door
MacD007 op 22-05-2023 15:02
]