Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:45
Saus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Thanks, ja t paadje is gewoon van onszelf, de heg ook. Daarachter een strook gras (2 meter) dan een openbare weg, grasstrook, voortuin en dan de buren. Vandaar dat ik denk dat t een ideale plek is want t geeft niemand overlast van geluid.

Echter als t mn heg bevriest moet ik ff kijken hoe en wat. Vandaar dat ik benieuwd was of er ergens iets te lezen was. T zal ook afhangen van t type plant, maargoed. Misschien had iemand een idee.
Ik heb die vraag nog uitstaan bij iemand die daar duidelijk meer verstand van heeft dan ik zelf. dus zo snel ik het weet geef ik het wel even door. dus graag nog even geduld. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Daar heb ik ook eerlijk gezegd wel een beetje mijn twijfels bij. Als je kijkt naar GWP heeft R290 duidelijk de voorkeur (hoewel er nog wel betere koelmiddelen zoals bijv Co2 als het om GWP gaat).

Hierbij wordt echter niet meegewogen wat het effect is van een lagere / hogere efficientie.

Het zou mij niet verbazen dat 3kg R32 dat over 10 jaar weg lekt (ik noem maar wat getallen) qua milieuschade minder slecht is dan een warmtepomp die 10 jaar lang op een 5% lagere efficientie draait.

Ik noem maar willekeurige getallen, maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat bepaalde koelmiddelen milieuvriendelijk worden genoemd, puur door een lagere GWP, zonder daarbij efficientie mee te nemen. Zelfs als het elektriciteitsnet 100% groen is, maakt de efficientie nog steeds een klein beetje uit. 20 windmolens plaatsen is tenslotte slechter voor het millieu dan 19 windmolens plaatsen.
exact, dat zei ik dus ook R290 heeft heel duidelijke milieutechnische voordelen (oa de veel betere GWP), is een beetje mijn eigen wereld, maar daartegen heeft R290 wel wat meer technische eisen en nadelen, zijn allemaal op te lossen, kosten alleen meer geld. m.b.t. het aspect milieuvriendelijk, deze schaal verschuift met de tijd, dus wat ze 15 jaar geleden nog super milieuvriendelijk noemden is dat nu zeker niet meer.

Mbt de efficiënte van koudemiddelen, deze is ook van een heleboel andere factoren afhankelijk, er wordt bij het bepalen van GWP puur naar de directe invloed bij het vrijkomen in de atmosfeer gekeken.

definitie (bron wiki): is een aanduiding voor de mate waarin een broeikasgas kan bijdragen tot de klimaatopwarming. De internationaal gebruikte afkorting is GWP (van global warming potential). Het is een relatieve maat, die het aardopwarmingsvermogen van een broeikasgas aangeeft vergeleken met dat van koolstofdioxide (CO2); meer bepaald, het opwarmingsvermogen in een periode van 100 jaar van 1 kg van het gas ten opzichte van 1 kg CO2.
R32 worden in een laboratorium gemaakt en noemen we synthetische koudemiddelen. Ze vallen onder de zogeheten fluorkoolwaterstoffen, in de media vaak aangeduid als F-gassen (of HFK’s); wzh aan dit soort installaties (koudemiddel) heb je een F-gassen certificaat nodig. Bij een monoblok is dat in feite een gesloten systeem. Dit inafwijking tot een spit systeem waar het koudemiddel via leidingen vanuit de buitenunit naar de binnenunit moet.
R290 is de wetenschappelijk aanduiding voor een gas dat veel mensen wel kennen, namelijk propaan of (nog populairder) campinggas. Omdat propaan ook in de natuur voorkomt, noemen we R290 een natuurlijk koudemiddel. Propaan is géén F-gas. Echter heeft Propaan wel een erg vervelende eigenschap, het is explosief en valt daarom onder ATEX 95, en dus ook de warmtepomp. Hierdoor word het dus iets duurder, dat kun je ook zien, R290 warmtepompen zijn in het algemeen een stuk duurder dan de R32 versie. Door milieueisen zal het echter steeds meer richting R290 gaan.

[Voor 36% gewijzigd door MacD007 op 19-05-2023 10:41]

Saus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Is daar iets over te lezen (of zoek opdracht suggesties)? Bij welke afstand overleeft zoiets wel, iemand enig idee?

Als ik zoek op warmtepomp / plaatsing / heg gaat het alleen over geluid/overlast en buren. In theorie zou deze bij ons tussen de garage en de erfafscheiding (klein paadje voor vuilcontainers met daaraan sluitend met een hoge heg en daarachter de straat van de gemeente) kunnen, alleen snap ik dat als een warmtepomp die heg bevriest het niet goed afloopt.

Maar ik kan niet zo snel vinden hoe ver een heg van een warmtepomp moet zodat ie het wel overleefd.
Wellicht dat een beukenhaag zoiets overleeft, maar als je de hele winter ijskoude wind op een plant blaast, dan is het ws einde verhaal ja.
Nou blazen de meeste fans ook niet zomaar exact rechtdoor, maar meer rondom verspreid. Ik denk toch dat het een kwestie van proberen wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 11:56
sky_walker schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:41:
Suggestie voor mensen met reeds een installatie ervaring van Quatt WP om dit te posten op trustpilot? Quatt heeft slechts 1 review daar voor zover ik kan zien en is niet zo'n beste ....

https://nl.trustpilot.com/review/www.quatt.io
Review geplaatst! Er is geluisterd naar je oproep. Er staan er al meerdere op.

Misschien goed voor de rest om review naast google ook daar te zetten? Hoe meer mensen quatt nemen, hoe meer zekerheid voor ons.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:10
Vraag plaatsing van de Quatt:

Heb al veel gelezen op dit forum, zeer informatief en heeft mij ook overtuigd om voor de Quatt te gaan, maar heb mijn situatie nog niet veel gevonden..

Ik heb volgende week een intakegesprek, wil voorbereid zijn op de mogelijkheden en voordelen/nadelen plaatsing Quatt, ik had eerst hoog aan de muur opgegeven maar is dat slim?

Mijn CV staat op de 2e verdieping, vrijstaande woning blokkendoos platdak. Blinde zijmuur noord op 3 meter uit erfgrens en 7 meter van blinde zijmuur buren.

Plaatsen ze de Quatt:
  • op ruim 6 meter hoogte direct achter de CV ketel (oranje), steiger oid nodig, en kan bij onderhoud alleen met ladder bij, of
  • laag aan de muur/grond zoals de kussenopbergbox, dan wel via 6 meter geïsoleerde CV leiding
  • op plat dak lijkt mij gezien de houten dakconstructie niet handig voor geluid en 10 m hoog
In de woning achter de mogelijke plekken zijn geen slaapkamers waar geluid een probleem zou zijn.
Zie ik wat over het hoofd?

Suggesties zijn welkom, alvast dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:51
MWink schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:06:

Heb al veel gelezen op dit forum, zeer informatief en heeft mij ook overtuigd om voor de Quatt te gaan, maar heb mijn situatie nog niet veel gevonden..

Ik heb volgende week een intakegesprek, wil voorbereid zijn op de mogelijkheden en voordelen/nadelen plaatsing Quatt, ik had eerst hoog aan de muur opgegeven maar is dat slim?

Mijn CV staat op de 2e verdieping, vrijstaande woning blokkendoos platdak. Blinde zijmuur noord op 3 meter uit erfgrens en 7 meter van blinde zijmuur buren.
[Afbeelding]
Plaatsen ze de Quatt:
  • op ruim 6 meter hoogte direct achter de CV ketel (oranje), steiger oid nodig, en kan bij onderhoud alleen met ladder bij, of
  • laag aan de muur/grond zoals de kussenopbergbox, dan wel via 6 meter geïsoleerde CV leiding
  • op plat dak lijkt mij gezien de houten dakconstructie niet handig voor geluid en 10 m hoog
In de woning achter de mogelijke plekken zijn geen slaapkamers waar geluid een probleem zou zijn.

Ik zou op de grond een grindbak maken en het tegelpad er in een U er omheen leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Plaatsen ze de Quatt:

Wie cq wat zit er aan je rechterkant, achter dat hekwerkje? met die afstand ga je mogelijk niet aan de geluidseisen 45/40 dB voldoen, zul je dus moeten berekenen. Ook de vraag, net ook wat spykie zegt, waarom niet beneden aan de grond? vroeg of laat heb je onderhoud nodig, of die hoogte betekend dat met de huidige arbonormen, steiger en dus hogere kosten. Los hoe denk je dat dit ding naar boven komt, volgens mij heeft deze geen vleugels? |:(
Maar los eerst eens het probleem van het geluid op.
ik zag: Blinde zijmuur noord op 3 meter uit erfgrens; heb je een berekening gedaan, 3m is een kantje boord, je houd circa 2,65m effectief over.
zoeven een snele berekening gedaan; het gaat net lukken met die afstand, dus het zou kunnen. _/-\o_ *O*

[Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 19-05-2023 12:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bertha
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-05 20:53
Ik heb een klein goed geïsoleerd appartement, met een verwarmingsvraag van ongeveer 3,5kW. Kan de Quatt dit in zijn eentje doen of is er altijd een cv installatie nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
Bertha schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:49:
Ik heb een klein goed geïsoleerd appartement, met een verwarmingsvraag van ongeveer 3,5kW. Kan de Quatt dit in zijn eentje doen of is er altijd een cv installatie nodig?
Beste Bertha, een quatt is een hybride warmtepomp, dit betekend dat hij ten allertijde (los van bepaalde oplossingen hiervoor die Quatt echter niet wil) dat je een CV ketel nodig hebt.
Een Quatt maakt geen warm water voor te douchen ed (dus geen SWW), dat deel wordt dus nog steeds netjes door de CV ketel verzorgd.
Daarnaast heeft de Quatt een starthulp nodig als het CV water < dan 18º C is, dan moet de CV het water dan even tot op die temperatuur opwarmen, daarna neemt de Quatt het over.
Als het buiten dermate koud is dat de Quatt het niet meer trekt cq het goedkoper is om het via de CV te laten doen, dan help de CV ook de Quatt cq neemt het volledig over.
Bij een klein appartement heb je wel nog een bijkomend problem, eigenlijk 2 problemen, opstelling kan alleen na goedkeuring van VvE van het apparementencomplex en je moet je ook houden aan de geluidseisen van 45/40 dB of de erfgrens (dus de buren, naast, boven en onder je) de Rekentool WPAC heeft hiervoor een aparte module voor. Heb je hulp nodig, stuur dan een PM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Bertha schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:49:
Volgens mij doet Quatt op dit moment geen appartementen. Maar mogelijk is dat gewijzigd?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:39
Gestapelde bouw en een warmtepomp zijn gewoon kansloos, daarom vallen ze per 2026 niet onder de hybride verplichting.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-06 21:49
Nog even iets over de Lyric T6. Ik heb heel wat contact gehad met Resideo over de gemeten temperatuur en als laatste kreeg ik deze reactie terug:

De meeste aan/uit warmtepompen vereisen een schakeling van 1 per uur en een minimale aan tijd van 10 minuten of meer, maar op dit moment is er geen software beschikbaar voor de T6/T6R-serie om deze instellingen mogelijk te maken.

Momenteel zijn de laagste instellingen voor T6/T6R schakelingen per uur 3 en minimale aan tijd van 5 minuten. Ons team werkt hieraan en een update zal hier worden geplaatst zodra deze beschikbaar is.

OpenTherm gestuurde warmtepompen werken goed samen met de T6/T6R serie.

De T6 Smart thermostaat heeft niet de functie van warmte differentieel, maar vertrouwt op TPI en andere algoritmen om het verwarmingsgedrag van het systeem te leren.

Moderne thermostaten zijn ontworpen om de best mogelijke energie-efficiëntie uit uw verwarmingssysteem te halen.

TPI (Time Proportional & Integral) is een functie in uw kamerthermostaat die ervoor zorgt dat uw verwarming zo kort mogelijk stookt om uw ruimte op het gekozen comfortniveau te brengen en te houden.

Een TPI kamerthermostaat werkt door continu de kamertemperatuur te meten en een verschil te berekenen tussen de gemeten en de gewenste temperatuur.

Wanneer het verschil groter is dan 1,5 graden C (bekend als buiten de proportionele band) wordt de ketel continu in werking gesteld. Wanneer de kamertemperatuur binnen 1,5 graden C komt van het instelpunt dat u op uw kamerthermostaat hebt gekozen, komt de TPI-software in de thermostaat in actie.

Hij voert een reeks berekeningen uit waarbij hij berekent hoe lang de ketel moet worden gestookt om de ingestelde temperatuur te bereiken en te behouden. De berekening is gebaseerd op de eerder geleerde kenmerken van de ruimte waarin de thermostaat is geplaatst en de huidige gemeten temperatuur.

Dit 'slim' stoken van de verwarmingstoestel betekent dat de verwarmingstoestel net lang genoeg wordt gestookt om de ingestelde temperatuur te bereiken en niet langer, waardoor het energierendement toeneemt.

Bij normaal gebruik zult u geen verschil merken in de werking van uw verwarmingssysteem.

Als u goed luistert, kunt u de verwarming steeds korter horen branden naarmate de juiste temperatuur wordt bereikt. Wanneer de gewenste kamertemperatuur is bereikt, zult u merken dat de verwarming gedurende korte tijd wordt gestookt om de temperatuur te handhaven.

De thermostaat berekent de snelheid waarmee de kamer warmte verliest en vult precies de benodigde hoeveelheid bij om dit tegen te gaan.

Omdat het werkt, laat ik het hier maar verder bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:51
Kortom geheel ontwikkeld voor cv ketels en niet voor warmtepompen? Met een warmtepomp wil je immers liever geen aan/uit gedrag.
interfacing is a bitch

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16
pietjm schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:41:
Nog even iets over de Lyric T6. Ik heb heel wat contact gehad met Resideo over de gemeten temperatuur en als laatste kreeg ik deze reactie terug:

De meeste aan/uit warmtepompen vereisen een schakeling van 1 per uur en een minimale aan tijd van 10 minuten of meer, maar op dit moment is er geen software beschikbaar voor de T6/T6R-serie om deze instellingen mogelijk te maken.

Momenteel zijn de laagste instellingen voor T6/T6R schakelingen per uur 3 en minimale aan tijd van 5 minuten. Ons team werkt hieraan en een update zal hier worden geplaatst zodra deze beschikbaar is.

De T6 Smart thermostaat heeft niet de functie van warmte differentieel, maar vertrouwt op TPI en andere algoritmen om het verwarmingsgedrag van het systeem te leren.

Moderne thermostaten zijn ontworpen om de best mogelijke energie-efficiëntie uit uw verwarmingssysteem te halen.

TPI (Time Proportional & Integral) is een functie in uw kamerthermostaat die ervoor zorgt dat uw verwarming zo kort mogelijk stookt om uw ruimte op het gekozen comfortniveau te brengen en te houden.

Een TPI kamerthermostaat werkt door continu de kamertemperatuur te meten en een verschil te berekenen tussen de gemeten en de gewenste temperatuur.

Wanneer het verschil groter is dan 1,5 graden C (bekend als buiten de proportionele band) wordt de ketel continu in werking gesteld. Wanneer de kamertemperatuur binnen 1,5 graden C komt van het instelpunt dat u op uw kamerthermostaat hebt gekozen, komt de TPI-software in de thermostaat in actie.

Hij voert een reeks berekeningen uit waarbij hij berekent hoe lang de ketel moet worden gestookt om de ingestelde temperatuur te bereiken en te behouden. De berekening is gebaseerd op de eerder geleerde kenmerken van de ruimte waarin de thermostaat is geplaatst en de huidige gemeten temperatuur.

Dit 'slim' stoken van de verwarmingstoestel betekent dat de verwarmingstoestel net lang genoeg wordt gestookt om de ingestelde temperatuur te bereiken en niet langer, waardoor het energierendement toeneemt.

Bij normaal gebruik zult u geen verschil merken in de werking van uw verwarmingssysteem.

Als u goed luistert, kunt u de verwarming steeds korter horen branden naarmate de juiste temperatuur wordt bereikt. Wanneer de gewenste kamertemperatuur is bereikt, zult u merken dat de verwarming gedurende korte tijd wordt gestookt om de temperatuur te handhaven.

De thermostaat berekent de snelheid waarmee de kamer warmte verliest en vult precies de benodigde hoeveelheid bij om dit tegen te gaan.

Wel goed dat ze zo'n uitgebreid antwoord geven. Maar geeft ook mooi aan waarom veel 'slimme" thermostaten niet goed werken met warmtepompen, of met LTV en trage afgifte systemen zoals vloerverwarming. Best wel bijzonder dat geen van de grote fabrikanten nog niet een speciale thermostaat daarvoor ontwikkeld heeft. De grap is dat ie zo simpel mogelijk is, omdat alle logica in de WP controllers zit (zoals de CiC bij Quatt). Of zou moeten zitten, om de afhankelijkheid met specifieke thermostaten/merken te minimaliseren. Geen 2 kapiteins op 1 schip.

• MacD007
olafmol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Wel goed dat ze zo'n uitgebreid antwoord geven. Maar geeft ook mooi aan waarom veel 'slimme" thermostaten niet goed werken met warmtepompen, of met LTV en trage afgifte systemen zoals vloerverwarming. Best wel bijzonder dat geen van de grote fabrikanten nog niet een speciale thermostaat daarvoor ontwikkeld heeft. De grap is dat ie zo simpel mogelijk is, omdat alle logica in de WP controllers zit (zoals de CiC bij Quatt). Of zou moeten zitten, om de afhankelijkheid met specifieke thermostaten/merken te minimaliseren. Geen 2 kapiteins op 1 schip.
de vraag is alleen dat niemand weet wat er nu in de Quatt CiC zit, heeft iemand hier al wat meer info wat je kan verwachten, weet ook iemand met welk protokoll de CiC met de Quatt Warmtepomp comuniceerd ?
In het verleden zijn hier wel eens foto's van het binnenwerk voorbij gekomen, kun je daar iets uit opmaken? _/-\o_

• Bertha
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-05 20:53
ds23man schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:49:
Gestapelde bouw en een warmtepomp zijn gewoon kansloos, daarom vallen ze per 2026 niet onder de hybride verplichting.
Nu ik dat aan het uitzoeken ben kan ik me dat idd voorstellen. Cv-ketel eruit en warmtepomp erin is minder eenvoudig dan het klinkt.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-06 21:49
Onno ! schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:54:
Kortom geheel ontwikkeld voor cv ketels en niet voor warmtepompen? Met een warmtepomp wil je immers liever geen aan/uit gedrag.
Nee, wel voor warmtepompen, maar via OpenTherm. Staat er duidelijk in.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16
pietjm schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Nee, wel voor warmtepompen, maar via OpenTherm. Staat er duidelijk in.
Moet de warmtepomp logica wel met die specifieke opentherm pakketjes van jouw specifieke thermostaat de juiste dingen gaan doen. Kijk maar eens naar hoe bv een Nest of een Tado, beiden opentherm, met een wp samenwerken.

Imho is opentherm ontwikkeld om cv ketels efficiënter aan te sturen, maar een wp verwacht vaak nog minder slimmigheid. Die wil gewoon veelal warmtevraag, gevraagde en huidige temp weten.

• Samsam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 20:17

[Afbeelding]
Plaatsen ze de Quatt:

Zou hem 2 meter hoog hangen. Dan loop je er onder door, onderhoud geen issue. Afgaande op mijn eigen ervaring hoor je niets aan de andere kant van de muur (die van mij hangt vlak bij hoofdeinde echtelijke sponde).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:11
Heb gisteren de aanbetaling gedaan. Moest alleen zelf het gat naar binnen boren. Dat durfde ze niet aan.. Niet zo'n ramp, zelf maar gedaan vanmiddag. Hij komt recht naast de airco te hangen. Bewust gekozen voor deze plek. Dit is de achterkant van het huis. Dus niet in het zicht. Huis is uit 1850. Veel aan verbouwd en geïsoleerd. Afgelopen winter getest op 50 graden aanvoer, was heerlijk comfortabel in huis... Gasverbruik afgelopen jaren was gemiddeldrond de 1500 m3. Stroom daar in tegen genoeg ivm zonnepanelen. Ben benieuwd hoe het aanstaande winter vergaat 😅👍

[Voor 16% gewijzigd door Bacteria1980 op 20-05-2023 17:38]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:55
pietjm schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:41:

Klopt niks van icm met de Quatt. Heb ik al vaker geschreven.

• tsprenk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-05 01:05
@marijnflipse

Quatt bij ons en mijn schoonouders onlangs geïnstalleerd. Heel blij met de installatie tot zo ver. Zou je wat licht kunnen schijnen op de volgende wishlist:

-integratie met HomeAssistant
-integratie met dynamische energie leveranciers

Met deze functionaliteit zou het naar mijn mening mogelijk moeten zijn om de warmtepomp enkel te laten draaien op uren van de dag waar de energie prijs laag is (of de gas prijs hoog) en visa versa. Kan volgens mij veel schelen op den duur. Vooral als we straks all electric kunnen gaan. Hoor graag je mening hier over en of een API in de roadmap zit. Thanks!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:19
Ik heb de offerte en technisch rapport inmiddels liggen voor de 8kw. Eerlijk gezegd staat er niet heel veel spannends in en met name weinig details.

Zelf elektra verzorgen met werkschakelaar, prima.
En Bigfoots voor plaatsing op plat dak.
Ik ga zelf wat ballast (opsluitband) en misschien meteen maar veren regelen.

Quatt geeft aan dat 1m afstand tot de erfgrens genoeg is qua geluid. Mijn berekening komt wel iets anders uit, maar op de geplande locatie moet het goed komen.

• Slurpgeit
  • Laatst online: 04-06 13:01
MacD007 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:23:
[...]

de vraag is alleen dat niemand weet wat er nu in de Quatt CiC zit, heeft iemand hier al wat meer info wat je kan verwachten, weet ook iemand met welk protokoll de CiC met de Quatt Warmtepomp comuniceerd ?
In het verleden zijn hier wel eens foto's van het binnenwerk voorbij gekomen, kun je daar iets uit opmaken? _/-\o_
Modbus:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:35

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wat een bastards, Cooling is gewoon een mode die ze kunnen sturen naar de pomp, maar ze gewoon niet willen implementeren!...

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Slurpgeit
Naja goed dat je het commando kan sturen wil niet zeggen dat de hardware het ook kan natuurlijk ;)

• cptingreenfield
  • Nu online
geerttttt schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Wat een bastards, Cooling is gewoon een mode die ze kunnen sturen naar de pomp, maar ze gewoon niet willen implementeren!...
Ze hebben juist aangegeven hier aan te werken? Alleen de toevoeging van een aparte fancoil unit op een bestaand systeem gaan ze niet doen.

Vloerkoeling zal worden toegevoegd middels een update maar waarschijnlijk niet dit jaar nog.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Waarom niet een keer een modbus adapter er aan hangen en binaries gaan zoeken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slurpgeit
paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:36:
[...]

Waarom niet een keer een modbus adapter er aan hangen en binaries gaan zoeken?
Die heb ik niet :D. Verstand van modbus ook niet, trouwens.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Slurpgeit schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Die heb ik niet :D. Verstand van modbus ook niet, trouwens.
Misschien iemand anders met een Quatt.
De (te selecteren) opties (voor koelen) staan/zijn er.

Dit is meteen het nadeel van de interfacing van de leverancier. Die bepaalt wat je wel en vooraal niet kunt, en tegen betaling van welk bedrag weer wel. Dat zal bij dewarmte en adlar net zo zijn. Ze kommen alle drie met een betaalde app / features.

Die 0,1, 2, 7 enz zal puur de status zijn van het ding. Maar daar moet ook een adres zijn die je kan schrijven.
Ik vraag me alleen af of je die opties in de modbus van de CIC terugvindt. Dan zul je wellicht rechtstreeks op de wp zelf moeten inhaken ergens.

[Voor 19% gewijzigd door paQ op 21-05-2023 10:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slurpgeit
paQ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Misschien iemand anders met een Quatt.
De (te selecteren) opties (voor koelen) staan/zijn er.

Dit is meteen het nadeel van de interfacing van de leverancier. Die bepaalt wat je wel en vooraal niet kunt, en tegen betaling van welk bedrag weer wel. Dat zal bij dewarmte en adlar net zo zijn. Ze kommen alle drie met een betaalde app / features.

Die 0,1, 2, 7 enz zal puur de status zijn van het ding. Maar daar moet ook een adres zijn die je kan schrijven.
Ik vraag me alleen af of je die opties in de modbus van de CIC terugvindt. Dan zul je wellicht rechtstreeks op de wp zelf moeten inhaken ergens.
Naja, die dingen staan wel echt onder het kopje Set working mode. Get working mode heeft veel meer parameters lijkt het:

Acties:
  • 0Henk 'm!
Slurpgeit schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Naja, die dingen staan wel echt onder het kopje Set working mode. Get working mode heeft veel meer parameters lijkt het:

[Afbeelding]
oh nice, had ik nieteens gezien. Dit is best 'waardevolle' info hoor.
Dan weet je de adressen ook.

Ben benieuwd wanneer de eerste tweaker zich meldt met een werkende verbinding :)
(en dan de wp meteen van internet afhalen ;) )

[Voor 8% gewijzigd door paQ op 21-05-2023 11:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:31

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:59:
[...]

oh nice, had ik nieteens gezien. Dit is best 'waardevolle' info hoor.
Dan weet je de adressen ook.

Ben benieuwd wanneer de eerste tweaker zich meldt met een werkende verbinding :)
(en dan de wp meteen van internet afhalen ;) )
Maar de blockchain ai in de cloud helpt je dan niet meer :N.
Super dat het kan, ook als er ooit iets met Quatt zou gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 10:49
Bacteria1980 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:26:
Heb gisteren de aanbetaling gedaan. Moest alleen zelf het gat naar binnen boren. Dat durfde ze niet aan.. Niet zo'n ramp, zelf maar gedaan vanmiddag. Hij komt recht naast de airco te hangen. Bewust gekozen voor deze plek. Dit is de achterkant van het huis. Dus niet in het zicht. Huis is uit 1850. Veel aan verbouwd en geïsoleerd. Afgelopen winter getest op 50 graden aanvoer, was heerlijk comfortabel in huis... Gasverbruik afgelopen jaren was gemiddeldrond de 1500 m3. Stroom daar in tegen genoeg ivm zonnepanelen. Ben benieuwd hoe het aanstaande winter vergaat 😅👍

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je mij eens vertellen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Ik heb een intake gehad. Kreeg te horen dat ze geen doorvoer konden maken door de goot. Heb daarna aangegeven ook zelf aan de slag te gaan en dat te regelen. Daarna nooit meer iets gehoord. Wacht nu al maanden op antwoord van mijn adviseur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
@marijnflipse Ik heb na een intake gesprek helemaal niks meer gehoord van Quatt. Ik probeer met mails in contact te komen met mijn adviseur, maar er komt helemaal geen reactie. Kun jij mij helpen? Ik heb je een week of wat geleden een bericht gestuurd met mijn factuurnummer en de situatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
Slurpgeit schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]
Ik verwacht dat de CiC als modbus master is ingesteld, mogelijk dat de controllunit in de buitenunit ook een master instelling heeft. heeft iemand een modbus rs485 poort in de aansluitingen van de buitenunit kunnen ontdekken?
Mijn vermoeden is als de communicatie tussen CiC en Buitenunit via Modbus loopt zal daar waarschijnlijk ook RS485 gebruikt zijn, of heeft iemand een ander idee? _/-\o_

update: nog even de aansluitingen van de Quatt CiC opgezocht:

Lijkt dus een drieaderige serieele poort (A, B, G) te zijn, dus een fullhalf-duplex verbinding.
Daarnaast vind je dus ook een PC aansluiting met dezelfde poort layout, dus hier zou je dus met je HA kunnen aansluiten (via Modbus?)

[Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 21-05-2023 16:54. Reden: Edit fout: full-duplex naar half-duplex en A en B]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Sja die AB poort zat daar al van het begin.
Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er nog niemand wat op heeft aangesloten.
Beetje controller kost 4 tientjes (heb er ook wel eentje werkeloos liggen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Kun je mij eens vertellen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Ik heb een intake gehad. Kreeg te horen dat ze geen doorvoer konden maken door de goot. Heb daarna aangegeven ook zelf aan de slag te gaan en dat te regelen. Daarna nooit meer iets gehoord. Wacht nu al maanden op antwoord van mijn adviseur.
Harrr; kleine tip, @marijnflipse zit ook op linkedin dus als je daar ook een account hebt of maakt, kun je mogelijk via die weg contact maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
AGB is A+B voor Modbus en G voor ground.

zodra ik mijn Quatt heb zal ik mijn modbus boel eraan hangen.

Goed te zien dat de CIC ook al voorbereid is voor toekomstige schakelingen zoals warm water voor ziening (via een relais zo te zien) en koelmodus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWink
MacD007 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Wie cq wat zit er aan je rechterkant, achter dat hekwerkje? met die afstand ga je mogelijk niet aan de geluidseisen 45/40 dB voldoen, zul je dus moeten berekenen. Ook de vraag, net ook wat spykie zegt, waarom niet beneden aan de grond? vroeg of laat heb je onderhoud nodig, of die hoogte betekend dat met de huidige arbonormen, steiger en dus hogere kosten. Los hoe denk je dat dit ding naar boven komt, volgens mij heeft deze geen vleugels? |:(
Maar los eerst eens het probleem van het geluid op.
ik zag: Blinde zijmuur noord op 3 meter uit erfgrens; heb je een berekening gedaan, 3m is een kantje boord, je houd circa 2,65m effectief over.
zoeven een snele berekening gedaan; het gaat net lukken met die afstand, dus het zou kunnen. _/-\o_ *O*
Ja, die afstand gaat net, ook berekening gedaan. De buren zitten op 7 meter afstand, ook een blinde zijmuur, niet helemaal parallel dus het geluid wordt niet opgesloten. We gaan het hekwerk ook vervangen door een schutting. Hoe komt de Quatt naar boven? Ze hebben een mooi liftje om de Quatt omhoog te brengen, en ik zag meerdere Quatts op Facebook en Tweakers foto's op hoogte gemonteerd, daarom zag ik dat als reëele optie. Maar onderhoud, tja, ik kan zelf met een ladder erbij om het ding schoon te maken, ik weet niet exact hoe streng arboregels zijn als er wat meer moet gebeuren. Of op een hoogte wat dichter bij de grond is misschien ook optie . Moet er meteen beslist worden bij het online intakegesprek?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gaat het niet om afstand tot erfafscheiding? En niet tot het huis van de buren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Ja, die afstand gaat net, ook berekening gedaan. De buren zitten op 7 meter afstand, ook een blinde zijmuur, niet helemaal parallel dus het geluid wordt niet opgesloten. We gaan het hekwerk ook vervangen door een schutting. Hoe komt de Quatt naar boven? Ze hebben een mooi liftje om de Quatt omhoog te brengen, en ik zag meerdere Quatts op Facebook en Tweakers foto's op hoogte gemonteerd, daarom zag ik dat als reëele optie. Maar onderhoud, tja, ik kan zelf met een ladder erbij om het ding schoon te maken, ik weet niet exact hoe streng arboregels zijn als er wat meer moet gebeuren.
Als een bedrijf zich aan de regels houd, zijn ladders not done, dus een steiger, deze zal dus extra in rekening worden gebracht, plus kost ook weer meer tijd, dus uiteindelijk betaal jij gewoon voor de meerkosten en de hoogte. Ik zou hem gewoon op de grond zetten (heb je ook minder kans op resonanties door de muur omdat deze nu gewoon los staat van de muur).
Of op een hoogte wat dichter bij de grond is misschien ook optie . Moet er meteen beslist worden bij het online intakegesprek?
normaal wel, want ze berekenen hier dus ook eventuele meerkosten, denk aan steiger, zag meerprijs van circa 500 euro al voorbijkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
MacD007 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Harrr; kleine tip, @marijnflipse zit ook op linkedin dus als je daar ook een account hebt of maakt, kun je mogelijk via die weg contact maken.
Ik wil hem eigenlijk niet op 2 netwerken tegelijkertijd spammen. Ik zou trouwens ook tevreden zijn met: we komen er in juni op terug als antwoord. Maar dan weet ik waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:12
Binnenkort wordt een Quatt bij mij geïnstalleerd, maar eerst wordt de groepenkast vernieuwd en wordt er een werkschakelaar op de muur naast het platte dak geplaatst.(bij de nog te plaatsen Quatt). Zijn er eigenlijk nog regels waar deze precies moet zitten, of wat is een goede hoogte? Ik heb alle vrijheid om deze te plaatsen, kan er naast maar ook er boven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
N3OREJ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:31:
Binnenkort wordt een Quatt bij mij geïnstalleerd, maar eerst wordt de groepenkast vernieuwd en wordt er een werkschakelaar op de muur naast het platte dak geplaatst.(bij de nog te plaatsen Quatt). Zijn er eigenlijk nog regels waar deze precies moet zitten, of wat is een goede hoogte? Ik heb alle vrijheid om deze te plaatsen, kan er naast maar ook er boven.
de enige regel is, hij moet in zicht zijn tijdens onderhoud van de buitenunit, dus er naast (dan valt deze ook niet zo op, hou wel voldoende afstand dat zij aan de warmtepomp moeten kunnen komen.
succes met de Quatt.
Dus niet de werkschakelaar binnen in je huis bij de ketel plaatsen (zag dat hier ook al) maar echt dus buiten, wat jij van plan was. O-)

[Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 21-05-2023 18:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Ja, die afstand gaat net, ook berekening gedaan. De buren zitten op 7 meter afstand, ook een blinde zijmuur, niet helemaal parallel dus het geluid wordt niet opgesloten. We gaan het hekwerk ook vervangen door een schutting. Hoe komt de Quatt naar boven? Ze hebben een mooi liftje om de Quatt omhoog te brengen, en ik zag meerdere Quatts op Facebook en Tweakers foto's op hoogte gemonteerd, daarom zag ik dat als reëele optie. Maar onderhoud, tja, ik kan zelf met een ladder erbij om het ding schoon te maken, ik weet niet exact hoe streng arboregels zijn als er wat meer moet gebeuren. Of op een hoogte wat dichter bij de grond is misschien ook optie . Moet er meteen beslist worden bij het online intakegesprek?
Wat paQ schrijft is juist, dus wel de juiste afstand nemen, dat dat is echt de afstand tot de erfgrens (loodrecht van bron tot grens gemeten, als deze op de grond staat), of dat huis nu 2meter of 200m verder staat maakt voor de geluidseis helemaal niets uit behalve als je ivm bv hoogte ook nog kans maakt bij een te openen raam/deur van de buuren, dan krijg je dus ook nog te maken met die afstand (dat is dan positie 1, of als dat meer ramen zijn ....)
in het ergste geval zou je bv door de hoogte van de installatie wel aan de afstand tot de erfgrens (op 1,5m hoogte) voldoen (diagonaal van bron-naar erfgrens) maar weer niet door de loodrechte afstand tot het raam van de buren. |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:11
harrr schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Hoi, ik heb dat afgesproken met mijn adviseur van quatt. Ik heb wel onder de goot geboord. In het boei deel. Ze wilden idd niet over het dak heen, dat was mijn plan in eerste instantie. Voor de rest had ik ook al alles netjes voorbereid voor de quatt installatie. Nieuwe groep geplaatst, 3 stekkers bij de ketel, internet etc.. Jammer dat ze niet meer reageren op jouw emails. Eigenlijk een slechte zaak. Communicatie is erg belangrijk voor een bedrijf, vooral als je een nieuw product op de markt zet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:34:
AGB is A+B voor Modbus en G voor ground.

zodra ik mijn Quatt heb zal ik mijn modbus boel eraan hangen.

Goed te zien dat de CIC ook al voorbereid is voor toekomstige schakelingen zoals warm water voor ziening (via een relais zo te zien) en koelmodus.
Volgens mij is de bovenste een aansturing voor een motor aangedreven afsluiter, alleen het doel is voor mij onduidelijk, zou bv een afsluiter zijn voor de radiator lijn zodat tijdens de koel modus alleen het VV deel aan blijft (gok?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWink
paQ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:57:
Gaat het niet om afstand tot erfafscheiding? En niet tot het huis van de buren.
Ja, dat klopt, maar de berekening gedaan voor de erfgrens, met bron met geluidsvermogen 52dBA, bij erfgrens is 3 meter van de zijmuur, dan kom ik op 2.55m afstand op 1.5m hoogte op geluidsdruk van rond de 39 dB, als de Quatt op de grond staat (richtingsfactor Q=4), en dan moet je eigenlijk nog een onzekerheidsmarge nemen van 2 dB. Als de Quatt op 6 meter hoogte hangt kom ik veel lager uit, ook mede door de richtingsfactor Q=2. De buren hebben geen ramen in de zijmuur.

Als de kosten 500 euro zijn voor de steiger dan laat ik hem zeker op de grond monteren. Dan neem ik aan dat de kabelgoot zonder steiger gemonteerd kan worden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:24:
[...]

Volgens mij is de bovenste een aansturing voor een motor aangedreven afsluiter, alleen het doel is voor mij onduidelijk, zou bv een afsluiter zijn voor de radiator lijn zodat tijdens de koel modus alleen het VV deel aan blijft (gok?)
Zou dat niet bedoeld zijn voor de aparte cool unit? Die moet condenserend koelen en dat wil je niet in de vloer/andere niet geïsoleerde leidingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Lijkt me niet. Elke wp kan koelen en verwarmen (althans die van deze eeuw)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:31

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:54:
Lijkt me niet. Elke wp kan koelen en verwarmen (althans die van deze eeuw)
Er was sprake van een losse fan coil unit in het begin. Kan mij voorstellen dat je daarvoor wel eea wil kunnen aansturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
naja dan nog, 'moet' elke wp ook kunnen koelen. En via modbus simpelweg door op dat adres een andere waarde te schrijven.
De vraag is een beetje of je nu in de modbus van de CIC zit te graven, en of dat integraal wordt doorgezet naar de wp zelf.

[Voor 17% gewijzigd door paQ op 21-05-2023 22:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05 15:30
MacD007 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Ik verwacht dat de heg behoorlijk in de weg staat, je hebt ook nog min 15 cm nodig aan de achterkant voor de toevoer, met de heg loop je ook nog kans op recirculatie (dat wil je echt niet, je COP gaat dan behoorlijk achteruit) en een bevroren heg (nog meer kans op recirculatie en de heg zal het zelf ook niet echt leuk vinden)

Rechts naast je huis is blijkbaar water?, dus geen woonbestemming? is dat juist? (hoe breed is deze waterpartij?) als dat zo is heb je in ieder geval geen zorg voor de eisen van het geluid van de warmtepomp.

[...]
Waterpartij is circa 7M tot de buren, tussen de regels door lees ik van plaats de machine overdwars? met uitblaas naar het water?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RobertowNL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Er was sprake van een losse fan coil unit in het begin. Kan mij voorstellen dat je daarvoor wel eea wil kunnen aansturen.
Zie de meerwaarde niet zo van dit integreren. Losse WP aansturing (enkel Ta) en fancoil ook los(setpoint, fanspeed) werkt gewoon goed. Kun je zelf iets uitkiezen wat past qua uiterlijk, prijs, interfacing, formaat en vermogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWink
Als je meerdere mogelijkheden hebt voor het plaatsen van de Quatt speelt naast het geluid en de bereikbaarheid van de unit natuurlijk ook de lengte van de warmwaterleidingen buiten. Zo kort mogelijk is beter, maar als de bereikbaarheid daardoor lastig wordt moet je compromissen sluiten.

De leidingen zijn wel geïsoleerd, dat voorkomt echter niet dat ze afkoelen naar ongeveer de buitentemperatuur als de pomp niet draait. Dat geeft volgens mij 2 issues als je een lange (bv 6 meter) buitenleiding hebt:
  • Als het heel koud is buiten kan het water misschien bevriezen? Maar bij die temperaturen zal de Quatt toch altijd wel draaien, en als de CV de verwarming geheel overneemt dan pompt het water ook. Stel dat je nachtverlaging toepast (niet doen) of paar dagen weg bent in de winter zou het wel kunnen voorkomen dat het water (bijna) bevriest. Is er een soort vorstbescherming ingebouwd?
  • Ik begreep dat de CV-ketel bij het starten van de Quatt even moet meehelpen als de temperatuur van de retour van de radiatoren dat de Quatt ingaat onder de 18 graden is. Dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Maar waar meet de Quatt die temperatuur, in de buitenunit of bij de CV ketel? Het water dat in de Quatt zit is natuurlijk afgekoeld tot de buitentemperatuur, dus als het wordt gemeten in de buitenunit neem ik aan dat hij dat pas meet als er een tijdje gepompt is en het warmere water van binnen in de buitenunit is gestroomd?
Heeft iemand inzicht hierin?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MWink schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:12:
Als je meerdere mogelijkheden hebt voor het plaatsen van de Quatt speelt naast het geluid en de bereikbaarheid van de unit natuurlijk ook de lengte van de warmwaterleidingen buiten. Zo kort mogelijk is beter, maar als de bereikbaarheid daardoor lastig wordt moet je compromissen sluiten.

De leidingen zijn wel geïsoleerd, dat voorkomt echter niet dat ze afkoelen naar ongeveer de buitentemperatuur als de pomp niet draait. Dat geeft volgens mij 2 issues als je een lange (bv 6 meter) buitenleiding hebt:
  • Als het heel koud is buiten kan het water misschien bevriezen? Maar bij die temperaturen zal de Quatt toch altijd wel draaien, en als de CV de verwarming geheel overneemt dan pompt het water ook. Stel dat je nachtverlaging toepast (niet doen) of paar dagen weg bent in de winter zou het wel kunnen voorkomen dat het water (bijna) bevriest. Is er een soort vorstbescherming ingebouwd?
  • Ik begreep dat de CV-ketel bij het starten van de Quatt even moet meehelpen als de temperatuur van de retour van de radiatoren dat de Quatt ingaat onder de 18 graden is. Dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Maar waar meet de Quatt die temperatuur, in de buitenunit of bij de CV ketel? Het water dat in de Quatt zit is natuurlijk afgekoeld tot de buitentemperatuur, dus als het wordt gemeten in de buitenunit neem ik aan dat hij dat pas meet als er een tijdje gepompt is en het warmere water van binnen in de buitenunit is gestroomd?
Vanzelfsprekend heeft een monoblock ingebouwde vorstbescherming.

Je kan altijd zelf de leidingen verder inpakken.

Hij zal ook eerst circuleren, en dus "bijmengen" met water uit je verwarmingscircuit binnen.
Pas bij een acceptabele watertemperatuur zal de compressor starten.

[Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-05-2023 09:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWink
bbbrumbrum schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Vanzelfsprekend heeft een monoblock ingebouwde vorstbescherming.

Je kan altijd zelf de leidingen verder inpakken.

Hij zal ook eerst circuleren, en dus "bijmengen" met water uit je verwarmingscircuit binnen.
Pas bij een acceptabele watertemperatuur zal de compressor starten.
Leidingen inpakken kan altijd, maar helpt niet tegen volledig afkoelen als de pomp tijdje niet draait..
Dus het gaat bij die 18 graden grens om het starten van de compressor, de pomp zal wel al draaien ook al is de temperatuur onder 18 graden. Dat geeft ook mogelijkheden om een kleine temperatuursverhoging te maken zonder de CV in te schakelen met bv een doorstroomverwarmingselement, wel wat software en elektronica nodig. Aansturing CV vanuit de CiC is aan/uit neem ik aan. Heeft iemand al wat geprobeerd op dat vlak?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 10:52
bbbrumbrum schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Zie de meerwaarde niet zo van dit integreren. Losse WP aansturing (enkel Ta) en fancoil ook los(setpoint, fanspeed) werkt gewoon goed. Kun je zelf iets uitkiezen wat past qua uiterlijk, prijs, interfacing, formaat en vermogen.
Bij een fancoil wil je (neem ik aan) condenserend koelen. Aan de andere kant zul je er niet blij van worden als je radiatoren condenserend koelen.

Op dat moment zijn er 3 opties:

1. Je zet de fancoil helemaal voorin het cv netwerk en isoleert de leidingen tot dat punt. Je stelt de aanvoertemperatuur zo in dat de temperatuur van het cv netwerk na de fancoil boven het dauwpunt ligt. Nadeel is dat je hierdoor erg beperkt bent in de plaatsing van de fancoil, deze moet dan immers zo kort mogelijk na de ketel.

2. Je legt een 2e leidingen netwerk aan met geisoleerde leidingen voor koeling. Je sluit het verwarming netwerk af, en pompt het water door het koude netwerk. Hiervoor heb je wat aansturing nodig (tenzij je handmatig afsluiters om wilt zetten).

3. Je isoleert het hele netwerk, en gebruikt thermostatische ventielen en / of slimme aansturing om de radiatoren en / of vloerverwarming dicht te knijpen. Daar zit echter wel het risico in dat als er iets fout gaat in de aansturing je een natte vloer hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 20:37
Ik heb daar wel ervaring mee, ik heb een paar jaar geleden mijn cv de deur uitgedaan en vervangen voor een pelletkachel met cv aansluiting en als back-up een doorstroom verwarmer. Vrouwlief vondt het risico te hoog om afhankelijk te zijn van een Italiaanse kachel met weken levertijd op onderdelen.

Ik heb zowel de kachel als doorstromer geautomatiseerd met esphome, node-red en home assistant. Ook heb ik een buffervat met zonneboiler aangesloten op dit systeem. Zodoende kan ik makkelijk kiezen hoe ik kan verwarmen. Ik ben van plan het aan/uit contact van de CIC uit te lezen met een esp8266 en dan hiermee de kachel/doorstromer of de buffer aan te sturen.

Ik heb dit verhaal uiteraard richting Quatt sterk vereenvoudigd, aangezien dit uiteraard een complexere installatie betreft. Ik vrees echter dat ik voorlopig toch niet aan de beurt ben...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onlinaius
MWink schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Leidingen inpakken kan altijd, maar helpt niet tegen volledig afkoelen als de pomp tijdje niet draait..
Dus het gaat bij die 18 graden grens om het starten van de compressor, de pomp zal wel al draaien ook al is de temperatuur onder 18 graden. Dat geeft ook mogelijkheden om een kleine temperatuursverhoging te maken zonder de CV in te schakelen met bv een doorstroomverwarmingselement, wel wat software en elektronica nodig. Aansturing CV vanuit de CiC is aan/uit neem ik aan. Heeft iemand al wat geprobeerd op dat vlak?
Voor zover ik weet nog niet, tot nu toe is het hier alleen theoretisch besproken.

Software en elektronica is hiervoor eigenlijk niet eens nodig. Een 12V geschakelde relay, die je aan de aan - uit poort van de CiC koppelt zou moeten werken.

Het nadeel hiervan is uiteraard wel dat deze COP 1 blijft doorverwarmen zo lang de Quatt de cv ketel wil bijschakelen.

Je zou dat mogelijk kunnen oplossen met een pompschakelaar op het circuit die bij een retourtemperatuur boven de 18 / 19 graden de elektriciteit van de doorstroomverwarmer haalt.

Edit: of uiteraard voor de high-tech optie gaan zoals L_Edje beschrijft.

[Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 22-05-2023 10:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48
onlinaius schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Voor zover ik weet nog niet, tot nu toe is het hier alleen theoretisch besproken.

Software en elektronica is hiervoor eigenlijk niet eens nodig. Een 12V geschakelde relay, die je aan de aan - uit poort van de CiC koppelt zou moeten werken.

Het nadeel hiervan is uiteraard wel dat deze COP 1 blijft doorverwarmen zo lang de Quatt de cv ketel wil bijschakelen.

Je zou dat mogelijk kunnen oplossen met een pompschakelaar op het circuit die bij een retourtemperatuur boven de 18 / 19 graden de elektriciteit van de doorstroomverwarmer haalt.

Of de gasprijs op 100 euro zetten, dan zal hij denk ik altijd voor elektra/quatt kiezen zodra dat kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:31
MWink schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Aansturing CV vanuit de CiC is aan/uit neem ik aan. Heeft iemand al wat geprobeerd op dat vlak?
Volgens mij kan dat zowel opentherm als aan/uit (uitgang zijkant/onder CiC heb ik volgens mij hier gelezen). Is bij mij niet besproken maar installatie is al wel binnenkort.
Ik wil eigenlijk wel gewoon aan/uit, dan kan ik CV op lage temperatuur instellen en gaat CV niet naar 70 graden als iemand de thermostaat een paar graden hoger zet.
Of werkt de maximum-temperatuur-instelling van CV (Remeha) ook nog wel als hij modulerend wordt aangestuurd?

Aanvulling, Pbure97 schreef in feb23:
Kabeltjes uit de onderkant van de CiC -> OpenTherm
Kabeltjes uit de zijkant van de CiC -> Aan/Uit
Ik wil dus kabeltje aan de zijkant.

[Voor 11% gewijzigd door SBL op 22-05-2023 10:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Volgens mij kan dat zowel opentherm als aan/uit (uitgang zijkant/onder CiC heb ik volgens mij hier gelezen). Is bij mij niet besproken maar installatie is al wel binnenkort.
Ik wil eigenlijk wel gewoon aan/uit, dan kan ik CV op lage temperatuur instellen en gaat CV niet naar 70 graden als iemand de thermostaat een paar graden hoger zet.
Of werkt de maximum-temperatuur-instelling van CV (Remeha) ook nog wel als hij modulerend wordt aangestuurd?

Aanvulling, Pbure97 schreef in feb23:
Kabeltjes uit de onderkant van de CiC -> OpenTherm
Kabeltjes uit de zijkant van de CiC -> Aan/Uit
Ik wil dus kabeltje aan de zijkant.
Wat ik hier gelezen heb sluit Quatt standaard de cv-ketel via aan/uit aan en de thermostaat wordt via OT aangesloten, de lyric T6 in ieder geval. Je zou de cv ook via OT kunnen aansluiten maar dat heeft naar de Posts te zien in de meeste gevallen geen voordeel. Dat zal waarschijnlijk ook weer per merk uitmaken, aan/uit lijkt in ieder geval te werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:59
MacD007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Wat ik hier gelezen heb sluit Quatt standaard de cv-ketel via aan/uit aan en de thermostaat wordt via OT aangesloten, de lyric T6 in ieder geval. Je zou de cv ook via OT kunnen aansluiten maar dat heeft naar de Posts te zien in de meeste gevallen geen voordeel. Dat zal waarschijnlijk ook weer per merk uitmaken, aan/uit lijkt in ieder geval te werken.
En in geval van Nefit hebben de meeste apparaten een eigen communicatieprotocol ipv opentherm. Dan zou er nog een converter tussen moeten.

Hier is de t6r middels opentherm aangesloten op cic en cic op aan/uit aangesloten op ketel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:12:

[list]
Ja, de Quatt heeft een vorstbeveiling ingebouwd, nadeel je hele cv loopt dan leeg.
Omdat je blijkbaar de Quatt niet mag uitzetten, ik zou graag willen dat iemand dat kan bevestigen door de desbetreffende handleiding hier te delen, ik denk dat je een boel mensen blij maakt, kun je dus ook niet de uitgaande/ ingaande cv leidingen via een bypass en afsluiters en leegloopinrichting watervrij maken, vind ik wel een gemis, technisch zou dit geen probleem mogen zijn.

[/list]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 22:50
Ik zit op nummer 64xx en ik heb inmiddels de schouw gehad. Toevalligerwijs had ik ook van DeWarmte die dag de digitale schouw. Waarbij Quatt technischere vragen stelde, professioneel overkwam en ook met een overflow module kwam zat de dewarmte voornamelijk in de modus dat het een hele eenvoudige installatie is, alleen op hoogte. Ik had het idee dat ik de schouw met een TU-bijbaan-student doornam. De pomp komt direct achter de muur van de zolder te staan waar ook de ketel hangt.

Verder is het een 2 onder 1 kap huis (1995), 150m2. Lage temperatuurradiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Redelijk goed geïsoleerd verder. Vloerisolatie ook aanwezig. We verbruiken ca 1200-1500m3 gas al denk ik dat de verhouding douchen wat hoger is dan gemiddeld met andere woorden de besparing zal % wellicht iets lager zijn dan de verschillende modellen. Zonnepanelen genoeg (20 stuks).

De pomp komt op een platdak te staan waaronder een slaapkamer zit. Huis is wel "stevig" gebouwd met andere woorden, dikke muren, goede isolatie voor die tijd, etc. Gevoelsmatig heb ik nog zo iets hang de pomp maar aan de muur in plaats van op het dak maar Quatt was daar in hun advies wel vrij duidelijk in. Op het platte dak geeft de minste resonantie.

Het prijsverschil, inclusief installatie op hoogte en nieuwe thermostaat is ca. € 1000,- in het voordeel van Quatt uiteraard. Al gaat de afweging mij niet om deze € 1000,-

Gevoelsmatig neig ik naar DeWarmte vanwege het grotere bereik naar 8kw maar dat is dan ook het enige. Quatt heeft meer installaties op hun naam en is meer informatie (o.a. hier) over te vinden. Ik heb heel veel pagina's doorgeworsteld en realiseer mij dat er niet een directe voorkeur (of afkeur) is in het topic maar ik stel toch de vraag of iemand nog een duidelijk argument voor 1 van de 2 heeft. :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:41
Musicmaster20 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:43:
Ik zit op nummer 64xx en ik heb inmiddels de schouw gehad. Toevalligerwijs had ik ook van DeWarmte die dag de digitale schouw. Waarbij Quatt technischere vragen stelde, professioneel overkwam en ook met een overflow module kwam zat de dewarmte voornamelijk in de modus dat het een hele eenvoudige installatie is, alleen op hoogte. Ik had het idee dat ik de schouw met een TU-bijbaan-student doornam. De pomp komt direct achter de muur van de zolder te staan waar ook de ketel hangt.

Verder is het een 2 onder 1 kap huis (1995), 150m2. Lage temperatuurradiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Redelijk goed geïsoleerd verder. Vloerisolatie ook aanwezig. We verbruiken ca 1200-1500m3 gas al denk ik dat de verhouding douchen wat hoger is dan gemiddeld met andere woorden de besparing zal % wellicht iets lager zijn dan de verschillende modellen. Zonnepanelen genoeg (20 stuks).

De pomp komt op een platdak te staan waaronder een slaapkamer zit. Huis is wel "stevig" gebouwd met andere woorden, dikke muren, goede isolatie voor die tijd, etc. Gevoelsmatig heb ik nog zo iets hang de pomp maar aan de muur in plaats van op het dak maar Quatt was daar in hun advies wel vrij duidelijk in. Op het platte dak geeft de minste resonantie.

Het prijsverschil, inclusief installatie op hoogte en nieuwe thermostaat is ca. € 1000,- in het voordeel van Quatt uiteraard. Al gaat de afweging mij niet om deze € 1000,-

Gevoelsmatig neig ik naar DeWarmte vanwege het grotere bereik naar 8kw maar dat is dan ook het enige. Quatt heeft meer installaties op hun naam en is meer informatie (o.a. hier) over te vinden. Ik heb heel veel pagina's doorgeworsteld en realiseer mij dat er niet een directe voorkeur (of afkeur) is in het topic maar ik stel toch de vraag of iemand nog een duidelijk argument voor 1 van de 2 heeft. :-)
Ik zit ook te twijfelen. Quatt heeft zeker het prijsvoordeel. DeWarmte is sneller met plaatsen en heeft als voordeel maar 1 apparaat dat geplaatst dient te worden.

Welke beter is kan ik ook niet zeggen. Heb ook vele reacties doorgelezen en ben er wel wijzer van geworden, maar het heeft me nog niet de kennis gegeven om een keuze te maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacD007

een vraag, welke constructie heeft dat dak? is het hout dan kan ik je maar één advies geven; niet doen.
is het van beton, zou je het kunnen doen.
hou je wel rekening dat je het ding ook moet onderhouden, dus berijkbaarheid zou wel daarbij handig zijn en voorkomt in de toekomst onnodige extra kosten (de arbo regels worden steeds strenger en bedrijven gaan zich daar gelukkig ook aan houden).
een goede beugel voorzien van de hier bekende anti-tril matjes en extra rubberen dempers (deze kosten circa 10 euro) zou echt een prima oplossing zijn. Dus een muurbeugel heeft bij mij echt de voorkeur en zo denken er meer Tweakers hier over.

Gevoelsmatig neig ik naar DeWarmte vanwege het grotere bereik naar 8kw maar dat is dan ook het enige.
Met die 8 kW claim zal ik je helaas moeten teleurstellen, daar is nu nog maar slechts 6,5 kW van over, staat ook op op hun site (wel goed verborgen, je moet namelijk kijken daar het geluidsvermogen (op vol vermogen) en daar zie je dat dit op 6,5 kW gebasserd is, dus helaas echt geen 8 kW. Jammer dat ze hun eigen opgave nog steeds vasthouden aan de oude vermogensweergave, je zou hier zelfs kunnen spreken van misleiding.

Hou ook rekening met de hoogere geluidsvermogen, het verschil is redelijk groot. Als de Quatt net aan zou kunnen ga je het met DeWarmte AO dus helaas niet halen.
Quatt heeft meer installaties op hun naam en is meer informatie (o.a. hier) over te vinden. Ik heb heel veel pagina's doorgeworsteld en realiseer mij dat er niet een directe voorkeur (of afkeur) is in het topic maar ik stel toch de vraag of iemand nog een duidelijk argument voor 1 van de 2 heeft. :-)
ik had in het begin ook een duidelijk voorkeur van DeWarmte (heb zelf een eigen forum hier op tweaker opgestart hiervoor), helaas is door een aantal zaken dit heel sterk bekoeld. Als je nu kijkt op hun site is het gewoon heel veel blabla en je kunt heel weinig concreete info vinden.

Zolang je het extra vermogen van DeWarmte niet nodig hebt, en eigenlijk zelfs dan (8 kW versie van Quatt heeft dan dus echt een heel stuk extra vermogen tegen eigenlijk dezelde prijs, ook kwa geluid zijn ze even hard (58 dB bij 6,5 kW).

Ik denk ook niet dat je bij hun echt meer kwaliteit gaat komen, ze kopen het model net als Quatt ook gewoon uit Azie, grappig is dat er nog een tweede aanbieder (Adlår Castra) is met nagenoeg exaxt dezelfde warmtepomp, ten minste daar lijkt het op, echter deze is dan weer een stuk duurder (voor het zelfde).

Mijn advies is: is de Quatt (4,5 kW) voor jou voldoende, blijf bij deze.
Heb je het vermogen echt nodig, is denk ik de Quatt 8kW voor de zelfde prijs een betere optie, het meer zou je als het beschikbaar komt voor SWW kunnen gebruiken.

Itho Daalderop Amber is bv een hele mooie alternatief, reken echter voor een hybride opstelling met een prijs van circa 7.000 incl. installatie en subsidie, er komt ook nog een optie voor all-electric reken wel op een meerprijs van circa 3.000 euro. kom je dus totaal op 10.000 euro.
Bij jou verbruik van 1.500 m3 gas (circa €2.300/jaar (bij 1,40)) en een extra stroomverbruik van circa 3.000 kwh/jaar (=€1.200/jaar (0,40 kwh)) kom je op 1.100 winst/jaar: TVT circa 9 jaar.

[Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 22-05-2023 15:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:42
L_Edje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:06:
Ik heb daar wel ervaring mee, ik heb een paar jaar geleden mijn cv de deur uitgedaan en vervangen voor een pelletkachel met cv aansluiting en als back-up een doorstroom verwarmer. Vrouwlief vondt het risico te hoog om afhankelijk te zijn van een Italiaanse kachel met weken levertijd op onderdelen.

Ik heb zowel de kachel als doorstromer geautomatiseerd met esphome, node-red en home assistant. Ook heb ik een buffervat met zonneboiler aangesloten op dit systeem. Zodoende kan ik makkelijk kiezen hoe ik kan verwarmen. Ik ben van plan het aan/uit contact van de CIC uit te lezen met een esp8266 en dan hiermee de kachel/doorstromer of de buffer aan te sturen.

Ik heb dit verhaal uiteraard richting Quatt sterk vereenvoudigd, aangezien dit uiteraard een complexere installatie betreft. Ik vrees echter dat ik voorlopig toch niet aan de beurt ben...
Bij mij ook een pellet-cv kachel, en een zonneboiler met opslagvat. Nog geen automatisering, behalve een driewegklep die omgaat als de pelletkachel water van 55 graden maakt (dan wordt mijn boilervat verwarmd door het water van de pelletkachel, de retour gaat dan als aanvoer de radiatoren in. Ik wil deze driewegklep ook gebruiken om de aanvoer van de warmtepomp van warmer water te voorzien. Maandag wordt er bij mij geïnstalleerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Is er al iemand die de Quatt op een houten plat dak heeft staan ??

Graag je bevindingen met betrekking tot geluid en eventuele vibraties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:51
Barbapapa720 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Ik zit ook te twijfelen. Quatt heeft zeker het prijsvoordeel. DeWarmte is sneller met plaatsen en heeft als voordeel maar 1 apparaat dat geplaatst dient te worden.

Welke beter is kan ik ook niet zeggen. Heb ook vele reacties doorgelezen en ben er wel wijzer van geworden, maar het heeft me nog niet de kennis gegeven om een keuze te maken.
Nog sneller? Ik heb afgelopen donderdag de offerte geaccordeerd en ze willen 6 juni installeren.. :*)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:56:

als je een andere mogelijkheid hebt, ga hem dan NIET op je dak plaatsen, is dat echter de enige manier zorg dan voor extra demping en vooral ook massa.

zie bv deze opstelling:

goede trildempers met veersysteem (helaas zijn deze dus wel een stuk duurder) dan de gewoone dempers, zie een van mijn vorige posts waar een foto is geplaatst, deze kosten maar circa 10 euro per set.

massa door bv twee zware stoeptegels opelkaar, ik zou er onder wel een rubberen tegel leggen voor extra demping mee ook voor bescherming van je dakbedekking. dan goede bigfoots met extra zachte dempers, dan zul je waarschijnlijk een heel stuk komen, het hier hier wel gewoon proberen, elk dak is weer anders.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 21:53
rvdgaag schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:56:

Bij ons staat de Quatt op het houten dak van een dakkapel (5 x1,80 m) naast onze Daikin 4MX multisplit airco. De Quatt staat alleen op de meegeleverde Bigfoots (de echte rubberen, niet de plastieke).

Qua geluid op vollast en bij defrost maakt de Quatt echt veel minder geluid dan de Daikin airco.

De Daikin is meer een diepe brom, de Quatt is meer een hele lichte trilling/gezoem.

Onze zoon slaapt eronder, geen issue verder. We hebben meer last van de weg voor ons huis 😀.

Maar, helemaal onhoorbaar is de Quatt niet, en geluid is subjectief.

Voor ons echt 1000% meegevallen na alle indianenverhalen van “doe het niet op een dakkapel!”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Bij ons staat de Quatt op het houten dak van een dakkapel (5 x1,80 m) naast onze Daikin 4MX multisplit airco. De Quatt staat alleen op de meegeleverde Bigfoots (de echte rubberen, niet de plastieke).

Qua geluid op vollast en bij defrost maakt de Quatt echt veel minder geluid dan de Daikin airco.

De Daikin is meer een diepe brom, de Quatt is meer een hele lichte trilling/gezoem.

Onze zoon slaapt eronder, geen issue verder. We hebben meer last van de weg voor ons huis 😀.

Maar, helemaal onhoorbaar is de Quatt niet, en geluid is subjectief.

Voor ons echt 1000% meegevallen na alle indianenverhalen van “doe het niet op een dakkapel!”
Dat is mooi om te horen, echter elk dak is dus weer anders, mn de dakopbouw speelt hier een grote rol in, heb jij bv een hele dikke EPS isolatie op je dak liggen kan dat al heel veel helpen. ook de vorm onderlinge afstand van spanten en of deze hol zijn of opgevuld met isolatie maakt ook weer uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 21:53
MacD007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:13:
[...]

Dat is mooi om te horen, echter elk dak is dus weer anders, mn de dakopbouw speelt hier een grote rol in, heb jij bv een hele dikke EPS isolatie op je dak liggen kan dat al heel veel helpen. ook de vorm onderlinge afstand van spanten en of deze hol zijn of opgevuld met isolatie maakt ook weer uit.
Eens.

Bij ons is het een simpele houten dakkapel, 18mm multiplex, bitumen en 8cm steenwol tussen de spanten 😀.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:09
Gebeld door quatt, voor de installatie op het balkon, Leiding gaat via binnen onder de deur naar een andere kamer om zo in het hoekje uit het huis te komen, inplaats van gelijk achter de cv naar buiten en dan over de vloer van het balkon te gaan.

Mijn cv hangt namelijk rechts en de quatt komt helemaal Links. met een balkon op de volledige breedte van de woning, helaas direct achter de cv op het balkon geen plek (en te dicht bij de buren)

Wilde vandaag of morgen wel alvast de werk schakelaar op het balkon monteren, maar er werd mij net verteld dat de stroom kabel via de leidingen lopen. en het daarom direct in het stopcontact bij de cv moet komen.

Dus voor nu even geen idee waar ik het beste de werkschakelaar kan plaatsen.

Helaas voor de stroom kabel al wel een gat door de muur geboord :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
djneo-nl schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:32:
Gebeld door quatt, voor de installatie op het balkon, Leiding gaat via binnen onder de deur naar een andere kamer om zo in het hoekje uit het huis te komen, inplaats van gelijk achter de cv naar buiten en dan over de vloer van het balkon te gaan.

Mijn cv hangt namelijk rechts en de quatt komt helemaal Links. met een balkon op de volledige breedte van de woning, helaas direct achter de cv op het balkon geen plek (en te dicht bij de buren)

Wilde vandaag of morgen wel alvast de werk schakelaar op het balkon monteren, maar er werd mij net verteld dat de stroom kabel via de leidingen lopen. en het daarom direct in het stopcontact bij de cv moet komen.

Dus voor nu even geen idee waar ik het beste de werkschakelaar kan plaatsen.

Helaas voor de stroom kabel al wel een gat door de muur geboord :')
ik zou de gok wagen en kabel + werkschakelaar aanleggen, de installateurs zijn vaak een stuk praktischer aangelegd in dat soort zaken dan het kantoorpersoneel van Quatt (genoeg voorbeelden in dit topic ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
ldegroot89 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:38:
[...]

ik zou de gok wagen en kabel + werkschakelaar aanleggen, de installateurs zijn vaak een stuk praktischer aangelegd in dat soort zaken dan het kantoorpersoneel van Quatt (genoeg voorbeelden in dit topic ;) )
Ben het met @Idegroot89 helmaal eens, die kantoormensjes bij Quatt denken soms dat je dan de stekker in de werkschakelaar kunt stoppen, die stekker heb je dus helemaal niet nodig. De bestaande kabel gaat vanuit de Quatt direct in de werkschakelaar (ondaan van de stekker dan) en de werkschakelaar krijgt zijn spanning via de door jou aangelegde leiding, er is helemaal geen noodzaak om deze stroomkabel gelijk te laten lopen met de leidingen.
De stuurkabels lopen natuurlijk wel via die leidingen.
Dus gewoon zo aanlegen zoals jij dat in gedachten hebt, et enige wat belangrijk is dat de werkschakelaar buiten in zicht is bij de Quatt (hij hoeft er dus niet direct naast de Quatt te hangen).
succes en laat eens een foto zien als ze geweest zijn, we zijn benieuwd. d:)b

[Voor 1% gewijzigd door MacD007 op 22-05-2023 20:00. Reden: kabel word leidingen]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:09
Vanavond even aan de slag dan, Werkschakelaar komt dus niet naast de quatt, maar nog wel inzicht van waar die staat. Misschien 3 meter afstand maximaal

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 20:37
Ron6 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Bij mij ook een pellet-cv kachel, en een zonneboiler met opslagvat. Nog geen automatisering, behalve een driewegklep die omgaat als de pelletkachel water van 55 graden maakt (dan wordt mijn boilervat verwarmd door het water van de pelletkachel, de retour gaat dan als aanvoer de radiatoren in. Ik wil deze driewegklep ook gebruiken om de aanvoer van de warmtepomp van warmer water te voorzien. Maandag wordt er bij mij geïnstalleerd.
Oh dat is goed om te horen dat ook de complexere installaties aan de beurt komen.
Heel erg benieuwd hoe het is gegaan dan, succes !
En welk Nr ben je ? Ik ben 3xxx in de wachtrij.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ldegroot89
MacD007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:48:
[...]
De bestaande kabel gaat vanuit de Quatt direct in de werkschakelaar (ondaan van de stekker dan)
Sterker nog, ze stekker is los van de kabel, dus is sowieso een handeling die ze moeten doen.
Installateurs bij mij vonden de werkschakelaar direct ernaast alleen maar handig, scheelde gehannes met 12m snoer en om stekker aan kabel te krijgen.
Denk dat dit ook een geval is dat de 'adviseur' de stroomkabel en stuurkabel door elkaar haalt 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 08:29
Effe een brainfart laten kaatsen:

Ik zit in de pipeline voor een 8kW Quatt nr 49xx, dus ik vermoed dat het niet al te lang meer gaat duren voordat ik een gesprek krijg.

Op dit moment heb ik nog ouderwetse radiatoren die ik dus door ltv of vloerverwarming moet vervangen. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste maar na offertes opgevraagd te hebben kreeg ik te horen dat de 22mm leiding van mijn zolder naar de vloerverwarming (op de begane grond) niet dik genoeg is voor een warmtepomp.

Maar wat nu als ik de warmtepomp in onze voortuin neerzet zodat er een korte leiding direct van de warmtepomp naar de verdeler van de vloerverwarming kan lopen? Is die 22 mm dan voldoende voor de rest van het huis? Daar wordt tenslotte veel minder verwarmd en eventueel later nog warm water van gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onno !
kwetterpletter schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:44:
Effe een brainfart laten kaatsen:

Ik zit in de pipeline voor een 8kW Quatt nr 49xx, dus ik vermoed dat het niet al te lang meer gaat duren voordat ik een gesprek krijg.

Op dit moment heb ik nog ouderwetse radiatoren die ik dus door ltv of vloerverwarming moet vervangen. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste maar na offertes opgevraagd te hebben kreeg ik te horen dat de 22mm leiding van mijn zolder naar de vloerverwarming (op de begane grond) niet dik genoeg is voor een warmtepomp.

Maar wat nu als ik de warmtepomp in onze voortuin neerzet zodat er een korte leiding direct van de warmtepomp naar de verdeler van de vloerverwarming kan lopen? Is die 22 mm dan voldoende voor de rest van het huis? Daar wordt tenslotte veel minder verwarmd en eventueel later nog warm water van gemaakt.
Quatt wilt enkel direct onder je CV inlussen op je bestaande systeem. Dus al het water naar boven als je CV daar staat, om vervolgens weer grotendeels naar je woonkamer beneden te stromen.
Ik heb zodoende besloten mijn CV te verplaatsen naar de berging op de begane grond (of een tweedehands CV kopen en later mijn oude te koop zetten). Easy installatie voor Quatt (en ook 600 euro minder duur vanwege minder lange leidingen en slechts 1 gat te boren), maar veel werk voor mijzelf / installateur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
L_Edje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Oh dat is goed om te horen dat ook de complexere installaties aan de beurt komen.
Heel erg benieuwd hoe het is gegaan dan, succes !
En welk Nr ben je ? Ik ben 3xxx in de wachtrij.
Ik ben je 27xx. Maar ik denk niet dat ze bij Quatt in de gaten hebben dat ze hier een 'complexe installatie' doen hoor. Net als velen hier ben ik niet erg onder de indruk van de 'technisch specialisten' die de intakes doen. Vooral luisteren, en vervolgens begrijpen, is een moeilijk ding. :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 08:29
Onno ! schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Quatt wilt enkel direct onder je CV inlussen op je bestaande systeem. Dus al het water naar boven als je CV daar staat, om vervolgens weer grotendeels naar je woonkamer beneden te stromen.
Ik heb zodoende besloten mijn CV te verplaatsen naar de berging op de begane grond (of een tweedehands CV kopen en later mijn oude te koop zetten). Easy installatie voor Quatt (en ook 600 euro minder duur vanwege minder lange leidingen en slechts 1 gat te boren), maar veel werk voor mijzelf / installateur.
Dat meen je niet! Ik dacht twee vliegen met een klap te slaan en dan wordt dat door zo'n regeltje gedwarsboomd...

Tenminste, ik begrijp van je verhaal dat het technisch allemaal zou moeten kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harrr

Om je te helpen. Ik neig ook naar DeWarmte, omdat Quatt na mijn installatiegesprek geen gehoor meer heeft gegeven. Na Googlen blijkt ook mijn adviseur een student van de Hoogeschool Rotterdam. Niks mis mee, maar de manier hoe er nu geen reactie komt is niet bepaald deftig. Bij DeWarmte hebben ze vaste contactpersonen in dienst, die ook alleen maar daar mee bezig zijn.

Bij DeWarmte ook heel veel vragen neer gelegd en die werden dus allemaal wel heel netjes beantwoord. Daardoor weet ik ook veel meer over hun product, waarbij het bij Quatt dit topic doorspitten is en "raden/gokken".

Maar: DeWarmte wil uiteindelijk all-electric gaan met een groot buffervat. Daar moety je ruimte voor hebben. Ze experimenteren hier nog mee en het drijft nog op losse planken. Ik denk dat Quatt hier al betere ideeën over heeft en wellicht binnen alleen een verwarmingselement nodig heeft in de toekomst. Iets wat je nog kan vragen wellicht aan Quatt. Verder merk ik dat DeWarmte gewoon veel beter met je mee wil gaan als je iets anders dan standaard wilt.

Door de communicatie met DeWarmte heb ik ook het idee dat je meer van hun kunt verwachten aan service, indien je het nodig bent. Terwijl ik bij Quatt eigenlijk denk dat het product zelf beter is. Tja waar kies je dan voor?

Voor mij is 1 unit ook zeker de afweging. Zeker als er uiteindelijk SWW bij komt (DeWarmte is van plan dit te gaan doen via dezelfde pomp), dan is 6,4kW wel fijn i.p.v. 4 kW. Bij Quatt heb je wellicht een aparte WPB nodig, wat wel weer als voordeel heeft dat je hierop subsidie kunt krijgen. Met een 8KW Quatt en WPB zou je dus 3 x subsidie kunnen krijgen. Met DeWarmte maar 1 x voor een apparaat wat in de toekomst ook SWW kan doen, waardoor je geen WPB nodig bent.

[Voor 7% gewijzigd door harrr op 22-05-2023 20:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Voor de 8kW zit ik in de 8xx range, alleen toezegging dat gesprek binnenkort komt..
Dus lastig een tijdsduur te bepalen.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Musicmaster20
harrr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Om je te helpen. Ik neig ook naar DeWarmte, omdat Quatt na mijn installatiegesprek geen gehoor meer heeft gegeven. Na Googlen blijkt ook mijn adviseur een student van de Hoogeschool Rotterdam. Niks mis mee, maar de manier hoe er nu geen reactie komt is niet bepaald deftig. Bij DeWarmte hebben ze vaste contactpersonen in dienst, die ook alleen maar daar mee bezig zijn.

Bij DeWarmte ook heel veel vragen neer gelegd en die werden dus allemaal wel heel netjes beantwoord. Daardoor weet ik ook veel meer over hun product, waarbij het bij Quatt dit topic doorspitten is en "raden/gokken".

Maar: DeWarmte wil uiteindelijk all-electric gaan met een groot buffervat. Daar moety je ruimte voor hebben. Ze experimenteren hier nog mee en het drijft nog op losse planken. Ik denk dat Quatt hier al betere ideeën over heeft en wellicht binnen alleen een verwarmingselement nodig heeft in de toekomst. Iets wat je nog kan vragen wellicht aan Quatt. Verder merk ik dat DeWarmte gewoon veel beter met je mee wil gaan als je iets anders dan standaard wilt.

Door de communicatie met DeWarmte heb ik ook het idee dat je meer van hun kunt verwachten aan service, indien je het nodig bent. Terwijl ik bij Quatt eigenlijk denk dat het product zelf beter is. Tja waar kies je dan voor?

Voor mij is 1 unit ook zeker de afweging. Zeker als er uiteindelijk SWW bij komt (DeWarmte is van plan dit te gaan doen via dezelfde pomp), dan is 6,4kW wel fijn i.p.v. 4 kW. Bij Quatt heb je wellicht een aparte WPB nodig, wat wel weer als voordeel heeft dat je hierop subsidie kunt krijgen. Met een 8KW Quatt en WPB zou je dus 3 x subsidie kunnen krijgen. Met DeWarmte maar 1 x voor een apparaat wat in de toekomst ook SWW kan doen, waardoor je geen WPB nodig bent.
Helder verhaal. Misschien is mijn installatie wel zo simpel dat de adviseur van DeWarmte ook niet verder doorvroeg. Het is mij ook nog niet helemaal helder waarom Quatt perse een bypass voor doorstroming wil. Dit werd geconcludeerd nadat we de verdeler van de vloerverwarming bekeken en dit bij DeWarmte "absoluut niet nodig is"..

Gevoelsmatig ben ik nog zoekend naar de juiste beslissing maar wellicht moet ik die knoop ook maar gewoon doorhakken.
Ik gun het juist de startups en ben ook benieuwd naar de innovatie in de toekomst en tegelijkertijd wil ik dat ik de "juiste keuze" maak voor de komende jaren.. Nog maar paar nachtjes slapen en Googelen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Musicmaster20
MacD007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:42:
[...]

een vraag, welke constructie heeft dat dak? is het hout dan kan ik je maar één advies geven; niet doen.
is het van beton, zou je het kunnen doen.
hou je wel rekening dat je het ding ook moet onderhouden, dus berijkbaarheid zou wel daarbij handig zijn en voorkomt in de toekomst onnodige extra kosten (de arbo regels worden steeds strenger en bedrijven gaan zich daar gelukkig ook aan houden).
een goede beugel voorzien van de hier bekende anti-tril matjes en extra rubberen dempers (deze kosten circa 10 euro) zou echt een prima oplossing zijn. Dus een muurbeugel heeft bij mij echt de voorkeur en zo denken er meer Tweakers hier over.
[Afbeelding]

[...]

Met die 8 kW claim zal ik je helaas moeten teleurstellen, daar is nu nog maar slechts 6,5 kW van over, staat ook op op hun site (wel goed verborgen, je moet namelijk kijken daar het geluidsvermogen (op vol vermogen) en daar zie je dat dit op 6,5 kW gebasserd is, dus helaas echt geen 8 kW. Jammer dat ze hun eigen opgave nog steeds vasthouden aan de oude vermogensweergave, je zou hier zelfs kunnen spreken van misleiding.

Hou ook rekening met de hoogere geluidsvermogen, het verschil is redelijk groot. Als de Quatt net aan zou kunnen ga je het met DeWarmte AO dus helaas niet halen.
[Afbeelding]

[...]

ik had in het begin ook een duidelijk voorkeur van DeWarmte (heb zelf een eigen forum hier op tweaker opgestart hiervoor), helaas is door een aantal zaken dit heel sterk bekoeld. Als je nu kijkt op hun site is het gewoon heel veel blabla en je kunt heel weinig concreete info vinden.

Zolang je het extra vermogen van DeWarmte niet nodig hebt, en eigenlijk zelfs dan (8 kW versie van Quatt heeft dan dus echt een heel stuk extra vermogen tegen eigenlijk dezelde prijs, ook kwa geluid zijn ze even hard (58 dB bij 6,5 kW).

Ik denk ook niet dat je bij hun echt meer kwaliteit gaat komen, ze kopen het model net als Quatt ook gewoon uit Azie, grappig is dat er nog een tweede aanbieder (Adlår Castra) is met nagenoeg exaxt dezelfde warmtepomp, ten minste daar lijkt het op, echter deze is dan weer een stuk duurder (voor het zelfde).

Mijn advies is: is de Quatt (4,5 kW) voor jou voldoende, blijf bij deze.
Heb je het vermogen echt nodig, is denk ik de Quatt 8kW voor de zelfde prijs een betere optie, het meer zou je als het beschikbaar komt voor SWW kunnen gebruiken.

Itho Daalderop Amber is bv een hele mooie alternatief, reken echter voor een hybride opstelling met een prijs van circa 7.000 incl. installatie en subsidie, er komt ook nog een optie voor all-electric reken wel op een meerprijs van circa 3.000 euro. kom je dus totaal op 10.000 euro.
Bij jou verbruik van 1.500 m3 gas (circa €2.300/jaar (bij 1,40)) en een extra stroomverbruik van circa 3.000 kwh/jaar (=€1.200/jaar (0,40 kwh)) kom je op 1.100 winst/jaar: TVT circa 9 jaar.
Dank, het is een betonnen dak. De slangen zijn beetje flexibel toch. In het uiterste geval kan ik hem in de toekomst mocht het nodig zijn nog op een eigen beugel plaatsen.

Ik ben met je eens dat de specificaties niet overal even helder staan..

Twijfel, twijfel.. Ik wil de goede keuze maken maar misschien moet ik accepteren dat ik geen slechte keuze kan maken en dan de knoop doorhakken. Al blijft de afweging lastig..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harrr
Musicmaster20 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:34:
[...]

Helder verhaal. Misschien is mijn installatie wel zo simpel dat de adviseur van DeWarmte ook niet verder doorvroeg. Het is mij ook nog niet helemaal helder waarom Quatt perse een bypass voor doorstroming wil. Dit werd geconcludeerd nadat we de verdeler van de vloerverwarming bekeken en dit bij DeWarmte "absoluut niet nodig is"..

Gevoelsmatig ben ik nog zoekend naar de juiste beslissing maar wellicht moet ik die knoop ook maar gewoon doorhakken.
Ik gun het juist de startups en ben ook benieuwd naar de innovatie in de toekomst en tegelijkertijd wil ik dat ik de "juiste keuze" maak voor de komende jaren.. Nog maar paar nachtjes slapen en Googelen..
DeWarmte heeft nu 100+ warmtepompen geïnstalleerd en Quatt 1000+. De gunfactor zou duidelijk gaan naar DeWarmte vooral omdat zij moeite doen om te verkopen. Bij Quatt moet ik hun smeken om te komen installeren, want ze gaan liever naar 100 anderen die makkelijker zijn. Maar ik zit met hetzelfde: wil ook het juiste product. die 1000 euro verschil boeit me ook verre van. Had ik bij Quatt normale service voor 1000 euro meer, dan was hij al geplaatst. DeWarmte moet dus ook wel met service komen om daarvoor te kiezen. Ze zijn duurder en hun product lijkt tot nu toe nog iets minder ver doorontwikkeld (gaat wel goed komen vermoed ik).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWink
onlinaius schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Zal wel een high-tech optie worden:
Ik denk dat er wel nog een temperatuursensor nodig is om te zien of de doorstroomverwarmer weer uitgeschakeld kan worden als de temperatuur hoog genoeg is. En het signaal wat er uit de CiC komt zal niet geschikt zijn om direct een relais mee aan te sturen, want een CV geeft normaal een 24V op die bus met een stroombegrenzing (en die is te laag voor een relais) en wordt naar GND geschakeld door de CiC. Dus we moeten voor de CiC dan een CV ketel emuleren. Wordt waarschijnlijk wel een ESP32 oplossing , kan ik meteen de temperatuur monitoren, daar heb ik wel ervaring in, lijkt mij leuk project.

Overigens niet alleen bij een CV ketel in opentherm mode kun je de maximum aanvoer temperatuur begrenzen, werkt ook bij aan/uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWink
Quiz oOo vraag:

wat zit hier in mijn CV aanvoerleiding (warm)

en

kan het kwaad als het eruit wordt gehaald?

Helaas heb ik alleen verstand van embedded software en elektronica..

Het zit in de weg voor de flowmeter, geen andere plek in de leiding om deze te monteren zonder dat er een flinke lus moet worden gemaakt.

Dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onlinaius
Waarbij Quatt technischere vragen stelde, professioneel overkwam en ook met een overflow module kwam
Grappig, ik moet zeggen dat ik de kennis die ik bij de Quatt medewerker zag bij het installatiegesprek aardig vond tegenvallen.

Voorstel: plaatsen op een houten dak, bijna direct boven mijn werkplek, terwijl aan de muur bevestigen ook een optie was.

Toen ik later vroeg of ik voor wat meer meters leiding kon betalen zodat de Quatt wat verder naar achteren op de garage geplaatst kon worden (mijn redenatie was minder geluid bij ons en de buren) deed de medewerker daar zo moeilijk over dat ik dat idee maar heb laten varen omdat ik bang was dat de installatie verdere vertraging zou oplopen als ik het ze moeilijker zou maken dan nodig.
Zijn idee was dat wat extra meters teveel warmteverlies zou geven.

Ergens lijkt dat een wat gemakzuchtige manier te zijn om je te overreden vooral niet voor extra meters te gaan, terwijl in werkelijkheid het verlies vrij beperkt is.

@Theo heeft ooit eens berekend dat het verlies ongeveer 3KWh per meter per jaar is.

Waar de Quatter dan weer geen rekening mee hield was dat verder naar achteren plaatsen zou betekenen dat de warmtepomp in de winter al snel 1 tot 2 uur extra zon per dag zou pakken, en het zou me verbazen als dat niet een stuk meer efficientiewinst oplevert dan die 4 meter (24KWh) aan extra verlies kost.

Het strookt wel met de eerdere ervaringen met Quatt:

Alles wat online / op afstand is, doen ze beroerd. Slechte communicatie, matig contact met de klantenservice, weinig kennis bij de online planners, etc.

Het fysieke deel zijn ze gelukkig een stuk beter in. Prima product (tenminste, het deel wat nu al werkt), prima prijs, prima monteurs, fijne reparateurs die langskwamen om een probleempje op te lossen.

Toch grappig dat een nieuwe startup beter is in het klassieke offline gedeelte dan in het online / telefonisch gedeelte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onlinaius
mrdop schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:05:
Grappig, bij ons klinkt juist de Quatt als een vrij diepe brom, alsof er voor ons huis een auto stationair staat te draaien. Dit is gelukkig wel alleen in de garage, en dan nog steeds vrij lokaal als je er redelijk recht onder staat, een paar meter verderop is het geluid al nagenoeg weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onlinaius
harrr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:13:
Maar: DeWarmte wil uiteindelijk all-electric gaan met een groot buffervat. Daar moety je ruimte voor hebben. Ze experimenteren hier nog mee en het drijft nog op losse planken. Ik denk dat Quatt hier al betere ideeën over heeft en wellicht binnen alleen een verwarmingselement nodig heeft in de toekomst. Iets wat je nog kan vragen wellicht aan Quatt.
Bedoel je geen SWW vat?

De reparateurs die enige tijd geleden bij mij langs kwamen omdat er een klein probleempje was gaven aan dat Quatt aan het experimenteren is met een SWW vat van Remeha. Ze gaan geen aparte WPB gebruiken, maar ook het vat met de Quatt verwarmen.

Alleen een verwarmingselement wordt vrij lastig: zelfs als je met een warmtewisselaar werkt vanuit de Quatt en daar achter een doorstroomverwarmer plaatst heb je bijna altijd aanpassingen aan je elektrische systeem nodig, want een doorstroomverwarmer heeft echt een bak stroom nodig. Daarnaast is het ook niet erg efficient om COP 1 te douchen. Mogelijk is het een optie als dat SWW vat echt niet past, maar ik zou het persoonlijk alleen overwegen als het echt, echt, echt niet anders kan.

Houd er ook rekening mee dat je eventueel ook voor een losse WPB kunt kiezen, en deze kun je redelijk vrij neerzetten. Zo lang er lucht aangevoerd en afgevoerd kan worden, de WPB ergens binnen staat, en er een warmwater leiding in de buurt is kun je een WPB aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldegroot89
onlinaius schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:14:
[...]

Bedoel je geen SWW vat?

De reparateurs die enige tijd geleden bij mij langs kwamen omdat er een klein probleempje was gaven aan dat Quatt aan het experimenteren is met een SWW vat van Remeha. Ze gaan geen aparte WPB gebruiken, maar ook het vat met de Quatt verwarmen.

Alleen een verwarmingselement wordt vrij lastig: zelfs als je met een warmtewisselaar werkt vanuit de Quatt en daar achter een doorstroomverwarmer plaatst heb je bijna altijd aanpassingen aan je elektrische systeem nodig, want een doorstroomverwarmer heeft echt een bak stroom nodig. Daarnaast is het ook niet erg efficient om COP 1 te douchen. Mogelijk is het een optie als dat SWW vat echt niet past, maar ik zou het persoonlijk alleen overwegen als het echt, echt, echt niet anders kan.
blijkbaar heeft DeWarmte het idee om all-electric te gaan met 2 vaten, 1 boilervat voor warm water & 1 (groot/klein? serie/parallel?) buffervat die de extra energie benodigd voor defrosts bevat.
ik moet zeggen dat ik daar zo mijn twijfels bij heb, er kunnen zich best ongunstige situaties voordoen (2 graden buitenlucht, hoge luchtvochtigheid, ijzige wind direct op de WP, het is wel NL natuurlijk) dat de volgende defrost al langskomt voordat het buffervat weer voldoende energie bevat, en dat je in een defrost-spiraal terechtkomt.
Dan heb ik liever een actieve manier (doorstroomverwarmer, E-CV bijvoorbeeld) om extra energie aan het systeem toe te voegen.
Maarja, hoe DeWarmte of Quatt uiteindelijk richting all-electric gaat is voor iedereen een vraagteken op dit moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!
ldegroot89 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:58:
[...]

Maarja, hoe DeWarmte of Quatt uiteindelijk richting all-electric gaat is voor iedereen een vraagteken op dit moment.
...of wat het gaat kosten, en ondanks dat anticipeert hier de helft van de mensen daar alvast op

Sowieso heb ik wat vraagtekens bij 4.5 kW vermogen om zowel je SWW als huis mee op temperatuur te houden/krijgen.

[Voor 14% gewijzigd door paQ op 23-05-2023 09:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onno !
kwetterpletter schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:39:
[...]
Dat meen je niet! Ik dacht twee vliegen met een klap te slaan en dan wordt dat door zo'n regeltje gedwarsboomd...

Tenminste, ik begrijp van je verhaal dat het technisch allemaal zou moeten kunnen.
Technisch kan dat volgens mij. Maar dan moeten de leidingen op punt van inlussen wel dezelfde diameter hebben als direct onder de CV. Vaak zijn ze bij de CV dikker en vertakken ze in de woning. Dat zou ellende geven met (te) hoge flow door dunne leidingen. Dus omdat Quatt eenvoud en zekerheid wilt beginnen ze er niet aan om elders in huis in te lussen op de CV leidingen. Daarnaast heeft het wellicht ook te maken met de bypass die ze direct onder de CV aanbrengen zodat de CV pomp niet geforceerd moet meedraaien als de pomp in de Quatt draait.
Pagina: 1 ... 92 ... 95 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee