Dan zijn er dus verschillende rapport versies van het rapport in omloop. In het rapport dat ik van de week heb gekregen staat de afstand niet. Maar ik maak het zekerheidshalve wel wat breder, kleine moeite.Spykie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:24:
[...]
In de laatste versie van dit document staat hierover het volgende:
De grindbak moet minimaal 15 cm van de muur verwijderd zijn.
[Afbeelding]
Precies dit dus, daarom vroeg ik het me het af. Als de unit niet verder van de muur af hoeft hoeft het ook niet breder. Maar goed gezien de andere reacties zal ik het zekerheidshalve wel wat breder makenHBO88 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Ruimte zat @rduizend Als hij aan een muurbeugel hangt zit hij ook bijna tegen de gevel aan.
Hieronder nog een foto van een andere tweaker.
Sommige plaatsen dus niet enkel grind, maar een paar betonblokken waar hij op komt te staan.
De hart op hart afstand tussen de blokken is 66 cm.
[Afbeelding]

Dat zal sterk van je woning afhangen. Er gaat een aardige hoeveelheid energie in een tapwatervat, maar vergeleken met het verwarmen van de woning is het ook weer niet zo heel erg extreem.MacD007 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:26:
[...]
Wat Sky-walker bedoeld en wat jij bedoeld zijn twee verschillende dingen, die je waarschijnlijk alle twee nodig hebt, de een om volledig onafhankelijk te kunnen werken en de ander om aan de wens voor SWW te kunnen voldoen. De vraag is alleen of een enkele 4,5 kW unit daarvoor voldoende capaciteit heeft.
Ter indicatie: 200 liter water opwarmen van 10 graden naar 55 graden kost 10.4 KWh aan thermische energie, zo'n 2 tot 3 uur opwarmen op de Quatt dus. Het vermogen van de Quatt neemt als het buiten koud is en met hoge aanvoertemperaturen wel aardig af, dus in de praktijk denk ik dat je eerder aan 4 uur moet denken.
Aan de andere kant tap je in de praktijk natuurlijk zelden die 200 liter volledig leeg (als het al om een 200 liter vat gaat).
In veel gevallen denk ik dat als je Quatt op de wat koudere dagen meer dan 20 uur per dag op vol vermogen moet staan draaien om 3 - 4 uur tapwater te kunnen opwarmen je qua capaciteit al wel behoorlijk krap zit, en dat nadenken over een extra bron van verwarming voor de koude dagen sowieso niet onverstandig is (als je FE wil gaan).
En het hangt uiteraard ook een beetje af van de gewenste niveaus van comfort. Als je altijd stipt 20 graden wil in je woning, zal je afweging mogelijk anders zijn dan wanneer je het niet erg vind als de temperatuur bij echt koud weer een keer tot 18.5 zakt.
Luitjes, vraagje.
Ik zit er aan te denken om Quatt voor te stellen de Quatt in de steeg op te hangen, op een meter of 2, 3 of 4?
Goed of slecht idee qua resonantie en afwatering?
Huidige voorstel is om 'm in de achtertuin aan de rand van ons terras te plaatsen, tussen de achterdeur en de schutting. Maar daar zouden we er in de zomer dan continu naar kijken. Al wen je er natuurlijk snel aan...
Ik zit er aan te denken om Quatt voor te stellen de Quatt in de steeg op te hangen, op een meter of 2, 3 of 4?
Huidige voorstel is om 'm in de achtertuin aan de rand van ons terras te plaatsen, tussen de achterdeur en de schutting. Maar daar zouden we er in de zomer dan continu naar kijken. Al wen je er natuurlijk snel aan...
Ik vraag me wel af waarom jij vaker op een dergelijke manier reageerd, @ds23man heeft een punt, dat jij daar anders inzit wil echter niet betekenen dat die ander ongelijk heeft, dus wees aub wat vriendelijker, we posten hier om ook andere mensen te helpen. Alvast bedankt voor de moeite.paQ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:32:
[...]
ja zeg... zo kun je alles wel wegredeneren.
Ik zou helemaal niks meer met een stekker eraan kopen dan!
offtopic:
er zijn ook boilers zonder anodes

Quatt geeft aan dat 9kW een theoretische waarde is [bij een hybride] voor warmteverlies huis, inclusief een deel CV, net als bij Elga Ace 4+6kW warmtepompen.SBL schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Is hetzelfde energielabel dat ik dit weekend kreeg van Quatt naar aanleiding van vragen over mijn technisch rapport (enkele Quatt). Maar uitleg kreeg ik er niet bij en kan ik zelf ook niet geven.
2+kWe * hoge COP =9kWth??? = haalbaar in zomer als de Quatt een fabriekshal gaat verwarmen???
Label Elga Ace 4kW dat ik kan vinden heeft echter 5kW.

Elga Ace 6kW heeft inderdaad wel 9kW op energielabel.
[Voor 4% gewijzigd door SBL op 16-05-2023 09:17]
Die kaats ik dat even naar je terug. Welke berekening jij ook maakt, in geld, geluid, COP, jouw uitkomst is altijd Quatt. Ja een WP heeft ook (beperkt) onderhoud nodig, maar als je daar ook nog een CV ketel naast gebruikt, dan die ook. En iedereen met een onderhoudscontract op de CV ketel betaalt daar jaarlijks 75-150 euro voor. Het is zo simpel als wat.MacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:12:
[...]
Ik vraag me wel af waarom jij vaker op een dergelijke manier reageerd, @ds23man heeft een punt, dat jij daar anders inzit wil echter niet betekenen dat die ander ongelijk heeft, dus wees aub wat vriendelijker, we posten hier om ook andere mensen te helpen. Alvast bedankt voor de moeite.
Berekeningen zijn prima, maar neem dan alle kosten mee.
En/of benoem op zijn minst ook de nadelen van een Quatt.
In geval van een Quatt is dat nou juist de minst erge / mooiste (maar net hoe je het benadert)Spykie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:05:
[Voor 22% gewijzigd door paQ op 16-05-2023 09:30]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Lastige vraag, echter gezien de echt korte afstand heb ik daar wel mijn bedenkingen op, niet alleen ivm het geluid ( met een beetje pech zul je een behoorlijke versterking kunnen krijgen, denk maar aan je jeugd, het was juist erg leuk om voor oud en nieuw in soortgelijke gevallen een knalletje daar in te gooien, dat gaf altijd een veel hardere knal dan anders.) met een beetje pech kan de buurman daar dus echt lawaai (ook binnen) van gaan ondervinden.Spykie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:05:
Luitjes, vraagje.
[Afbeelding]
Goed of slecht idee qua resonantie?
Ik denk echter ook aan recirculatie als er onvoldoende luchtstroom door dat gangetje waait, op den duur verlies je hier een COP mee omdat de directe omgeving steeds kouder gaat worden.
Kleine tip, probeer altijd zo ver mogelijk van je buren af te blijven. Ik snap dat zeker in het begin de WAF de Quatt mogelijk een lelijk ding vind, echter is de ervaring dat in de meeste gevallen waar het object niet steeds van plaats wisselt, ( ga je bij een Quatt echt niet doen) deze na een tijd niet meer zal opvallen. Dat had je met zonnepanelen ook, nu hoor je daar niemand meer over.Huidige voorstel is om 'm in de achtertuin aan de rand van ons terras te plaatsen, tussen de achterdeur en de schutting. Maar daar zouden we er in de zomer dan continu naar kijken. Al wen je er natuurlijk snel aan...
[Afbeelding]
Met het gevaar dat dit weer of-topic wordt gezien, lezen is blijkbaar een vak, ik heb heel duidelijk aangegeven dat het een bier-viltje berekening was, dus zijn dit grove berekeningen waar natuurlijk niet alle berekeningen in zijn meegenomen, dat zou voor dat geval ook te complex te worden. Het ging mij eerder op de manier van reageren, nu dus ook weer. Ik zal er niets meer van zeggen, blijkbaar is het bij jou aan dovemansoren gericht.paQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Die kaats ik dat even naar je terug. Welke berekening jij ook maakt, in geld, geluid, COP, jouw uitkomst is altijd Quatt. Ja een WP heeft ook (beperkt) onderhoud nodig, maar als je daar ook nog een CV ketel naast gebruikt, dan die ook. En iedereen met een onderhoudscontract op de CV ketel betaalt daar jaarlijks 75-150 euro voor. Het is zo simpel als wat.
Berekeningen zijn prima, maar neem dan alle kosten mee.
Als ik het in de toekomst echt niet vind kunnen blijft helaas maar een andere manier over. Vind dit erg jammer
En nee ik ben niet perse pro Quatt, echter gezien de huidige prijzen is dat wel een van de goedkoopste mogelijkheden voor mensen die niet hun warmtepomp uit het buitenland halen en dan zelf installeren.
Zit je met dat steegje ook niet met de erfgrens? Of is het jullie steegje? Als het iets gezamenlijks is, of openbaar, kun je er niet zomaar een wp boven hangen, lijkt me.Spykie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:05:
Luitjes, vraagje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verbouwt een wellness (terug) tot dubbel woonhuis <- inmiddels een hobbyproject
Jup, snap die 9 kW op dit moment ook niet, we weten op dit moment ook niet of dit niet een ErP label van de 8 kW versie zou kunnen zijn, wat echter daartegen spreek is dat er officieel geen 8 kW versie bestaat, dat zijn dus eigenlijk 2 4 kW units.SBL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:14:
[...]
Quatt geeft aan dat 9kW een theoretische waarde is [bij een hybride] voor warmteverlies huis, inclusief een deel CV, net als bij Elga Ace 4+6kW warmtepompen.
Label Elga Ace 4kW dat ik kan vinden heeft echter 5kW.
Elga Ace 6kW heeft inderdaad wel 9kW op energielabel.
Wat ik ook vreemd vind dat voor alle 3 klimaatzones de zelfde waarde word gebruikt, normaal zie je daar wel verschil in. Ik heb tot nu toe ook dit ErP label nog niet officieel op hun site gezien, zou overigens wel verplicht zijn. Ik blijf dit soort zaken dan ook als een behoorlijk zwak punt vinden van Quatt, op dit moment voldoen ze gewoon niet aan de wettelijke eisen. Ik heb ze daar al meerdere malen tijdens gesprekken op gewezen maar helaas zonder al te veel succes. Ze mogen van geluk spreken dat we hier in Nederland van een zeer zwakke overheid, dit geval een niet functionerende toezichthouder ILT te maken hebben, zij hebben de taak om hier op toe te zien.
Cella, daar heb je ook een punt, echter zou die kant (dus wel op de eigen grond ophangen) betekenen dat aan die kant geen woonfunctie zit en dus voor die kant de geluidsnormen ook niet zouden gelden (weet alleen niet of ze voor dit soort zeer korte afstanden daar een escape hebben opgenomen in de wet)Cella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Zit je met dat steegje ook niet met de erfgrens? Of is het jullie steegje? Als het iets gezamenlijks is, of openbaar, kun je er niet zomaar een wp boven hangen, lijkt me.
Scherp! Maar de steeg is 50% van onsCella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Zit je met dat steegje ook niet met de erfgrens? Of is het jullie steegje? Als het iets gezamenlijks is, of openbaar, kun je er niet zomaar een wp boven hangen, lijkt me.

De bedjes zijn net gespreid... Die 15 cm fixen we vast nog welSpykie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:24:
[...]
In de laatste versie van dit document staat hierover het volgende:
De grindbak moet minimaal 15 cm van de muur verwijderd zijn.
[Afbeelding]

Weekend was te kort voor de werkschakelaar hier, komt nog
Ik ben het eens met de biervilt berekening van MacD007, ik wil alleen even meegeven dat de ROI berekening per thuis situatie zeer verschillend kan uitpakken. Ik heb verschillende offertes opgevraagd, de eerder gemelde €6.000 of €8.000 voor full-e incl. installatie ben ik nog niet tegengekomen, excl. installatie is natuurlijk appels met peren vergelijken.MacD007 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:40:
[...]
Dus een direct TCO tussen hybride (Quatt) en een fictief WP voor 6000 euro all- electric is dus nagenoeg gelijk als je de kosten over 15 jaar bekijkt.
Clonclusie, in de meeste gevallen zal een all-electric cq full-electric (zeker gezien de huidige hoge prijzen) t.o.v. een Quatt niet echt goedkoper zijn (hoe meer gas je kunt besparen hoe meer voordeel het gaat opleveren, dus bij een duidelijk hoger verbruik (bv 1.500m3 kan dit dus weer anders liggen), ook is het raadzaam om niet alleen naar de kosten voor aanschaf te kijken maar naar een totaal plaatje over 15 jaar, in excel kun je mooi de verschillende senario's van gasprijs cq stroomprijs in kaart brengen, dat gaat hier dus te ver.
Ter beeldvorming, het vergelijk tussen deze traditionele CV, Hybride en Full-e voor mijn thuis situatie:
Gas tarief (nog 3jr vast): €1,04 m3
Elektra tarief (nog 3 jr vast): €0,27 KWh
Huidig gasverbruik: 750m3 per jaar (waarvan 150m3 SSW) = €780
Transportkosten netbeheerder >500m3 = €205
Vastrecht gas = €75
TCO 15 jr = €15.900
Aanschaf Full-Electric incl. installatie €10.000 / 15jr = €666
Additioneel stroomverbruik Full-E = 1.388 KWh = € 374
TCO 15 jr = €15.611
Aanschaf Quatt incl. installatie met steiger €2.100 / 15jr = €140
Verwacht toekomstig gasverbruik met Quatt: 210 m3 (60m3+150m3 SSW) = €218
Additioneel stroomverbruik Quatt: 950 KWh = €256
Transportkosten netbeheerder <500m3 = €140
Vastrecht gas = €75
TCO 15 jr = €12.435
Zonnepanelen heb ik ook buiten beschouwing gelaten, gezien periode van 15 jaar en saldering word afgeschaft waarij de warmtepomp vooral in de winterperiode stroom verbruikt. Bij overcapaciteit binnen salderingsjaren is de ROI voor warmtepompen per definitie hoger.
De Quatt geeft dus op 15 jr een gegarandeerd rendement van +/- 22%, terwijl full-e nauwelijks rendement oplevert. Tevens is het aannemelijk dat het rendement van de Quatt nog hoger zal uitvallen door:
Overheidsplannen om gas vanaf 2024 zwaarder te belasten (gem. +/-€90 p.j.) en elektra minder te belasten.
Levensduur van Quatt langer, gem. gaat een warmtepomp 15 tot 20jr mee volgens mijn Google zoekopdracht.
De investering drukt de vaste maandlasten, wat natuurlijk prettig is mocht je werkloos / arbeidsongeschikt raken.
ps. Mijn Quatt is gister naar volledige tevredenheid geinstalleerd (Quatt # 40xx), harde en nette werkers. Ze stonden om 9:15 voor de deur en gingen om 16:00 weer weg. Aangesloten op de WiFI. Positief verrast dat ze al het afval (karton&pastic) meegenomen hebben!
Wat RVE_NL hierboven ook aangeeft, ik wilde FE, maar nu toch verder gegaan met Quatt. Ik stond al vroeg op de lijst voor een 8kW en daarmee de zeer gunstige prijs. Nr. 2xx
Zojuist de videocall gehad, het gaan 2 Quatts worden, op betontegels op bigfoots op het platte dak. De 2 staan in serie en het minimale vermogen is gelijk aan het minimale vermogen van een enkele Quatt (dan draait dus 1 pomp, het water gaat dan wel door de 2e Quatt). Echter gezien deze laaglast zal zijn bij relatief gunstige buitentemperaturen verwacht ik niet al teveel verlies.
Ons verbruik: 1600m3 incl SWW. Dus koevlaas (zonder SWW) zou 6.8kW zijn. Max vermogen -7/35 7.2 kW.
Mijn doel is nagenoeg geen gasverbruik (uiteraard steeds wel het opwarmen van het water naar 18 graden via de ketel).
Zojuist de videocall gehad, het gaan 2 Quatts worden, op betontegels op bigfoots op het platte dak. De 2 staan in serie en het minimale vermogen is gelijk aan het minimale vermogen van een enkele Quatt (dan draait dus 1 pomp, het water gaat dan wel door de 2e Quatt). Echter gezien deze laaglast zal zijn bij relatief gunstige buitentemperaturen verwacht ik niet al teveel verlies.
Ons verbruik: 1600m3 incl SWW. Dus koevlaas (zonder SWW) zou 6.8kW zijn. Max vermogen -7/35 7.2 kW.
Mijn doel is nagenoeg geen gasverbruik (uiteraard steeds wel het opwarmen van het water naar 18 graden via de ketel).
Dank je wel, zag ook een aantal verbeteringen ten opzichte van mijn kladje.RVE_NL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Ik ben het eens met de biervilt berekening van MacD007, ik wil alleen even meegeven dat de ROI berekening per thuis situatie zeer verschillend kan uitpakken. Ik heb verschillende offertes opgevraagd, de eerder gemelde €6.000 of €8.000 voor full-e incl. installatie ben ik nog niet tegengekomen, excl. installatie is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Ter beeldvorming, het vergelijk tussen deze traditionele CV, Hybride en Full-e voor mijn thuis situatie:
Gas tarief (nog 3jr vast): €1,04 m3
Elektra tarief (nog 3 jr vast): €0,27 KWh
Huidig gasverbruik: 750m3 per jaar (waarvan 150m3 SSW) = €780
Transportkosten netbeheerder >500m3 = €205
Vastrecht gas = €75
TCO 15 jr = €15.900
Aanschaf Full-Electric incl. installatie €10.000 / 15jr = €666
Additioneel stroomverbruik Full-E = 1.388 KWh = € 374
TCO 15 jr = €15.611
Vastrecht gas = €75
TCO 15 jr = €12.435
Zonnepanelen heb ik ook buiten beschouwing gelaten, gezien periode van 15 jaar en saldering word afgeschaft waarij de warmtepomp vooral in de winterperiode stroom verbruikt. Bij overcapaciteit binnen salderingsjaren is de ROI voor warmtepompen per definitie hoger.
De Quatt geeft dus op 15 jr een gegarandeerd rendement van +/- 22%, terwijl full-e nauwelijks rendement oplevert. Tevens is het aannemelijk dat het rendement van de Quatt nog hoger zal uitvallen door:
Overheidsplannen om gas vanaf 2024 zwaarder te belasten (gem. +/-€90 p.j.) en elektra minder te belasten.
Levensduur van Quatt langer, gem. gaat een warmtepomp 15 tot 20jr mee volgens mijn Google zoekopdracht.
De investering drukt de vaste maandlasten, wat natuurlijk prettig is mocht je werkloos / arbeidsongeschikt raken.
ps. Mijn Quatt is gister naar volledige tevredenheid geinstalleerd (Quatt # 40xx), harde en nette werkers. Ze stonden om 9:15 voor de deur en gingen om 16:00 weer weg. Aangesloten op de WiFI. Positief verrast dat ze al het afval (karton&pastic) meegenomen hebben!

en ja, je boodschap kan ik alleen maar onderschrijven, er is in dit soort dingen geen algemeen geldende wijsheid, elke situatie is weer anders en ook de eisen en wensen van de gebruikers zijn anders.
Gezien de relatieve lage investering, zeker voor die mensen die de Quatt nog tegen de oude prijs van 1.600 euro konden krijgen, was er eigenlijk geen alternatief. Noem het maar de VW Käfer

Ik was overigens ook zeer laag met mijn schatting over de kosten van een all-electric, en ja ik ken de prijzen (die overigens de laatste tijden ook aan het stijgen zijn) uit het buitenland, dan moet je ook maar iemand vinden die dat wil installeren, bij een normale installateur zal daar weinig animo voor bestaan, of het zelf doen (en dan ook weer wel de subsidie aanvragen, wat eigenlijk niet zou kunnen, echter gezien onze fallende overheid, blijkbaar wel weer lukt). De Amber (is nieuw) was eigenlijk de goedkoopste all-electric die ik kon vinden (allen is hier nog onduidelijk wat de boiler extra kost, blijkbaar zijn hier nog geen prijzen van) hier op tweaker heeft iemand ook een forum over deze WP aangemaakt.
oe dan ben je de eerste tweaker met een '8'?thoomie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:36:
Wat RVE_NL hierboven ook aangeeft, ik wilde FE, maar nu toch verder gegaan met Quatt. Ik stond al vroeg op de lijst voor een 8kW en daarmee de zeer gunstige prijs. Nr. 2xx
maar wat gebeurt er dan als je niet minimale vraag hebt, maar bijv dat 2 x?
Gaan beide dan zachtjes aan? Of springt de tweede hoe dan ook pas bij als de eerste het niet meer trekt?
Krijg jij er twee?Cella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:13:
[...]
De bedjes zijn net gespreid... Die 15 cm fixen we vast nog wel![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
TIP: Ik zou wel het grind heel goed aanstampen, om een verzakking (WP willen graag exact loodrecht staan) zo veel mogelijk te vermijden.
paQ,; hij schrijf "De 2 staan in serie en het minimale vermogen is gelijk aan het minimale vermogen van een enkele Quatt (dan draait dus 1 pomp, het water gaat dan wel door de 2e Quatt)."paQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:43:
[...]
oe dan ben je de eerste tweaker met een '8'?
Gaan beide dan zachtjes aan? Of springt de tweede hoe dan ook pas bij als de eerste het niet meer trekt?
Dus, nee, bij minimaal verbruik staat maar 1 Quatt aan, dus de tweede mag even niet meer meedoen.
Dus ook maar het verbruik van één Quatt bij minimaal vermogen.
Of de tweede Quatt pas bijspringt als de eerste aan zijn max zit of dat er een threshold zit dat bij een bepaalde minimum waarde de tweede er gaan bijspringen, technisch zou dat punt echter pas bij een vermogen 2 keer van het minimum vermogen moeten gaan liggen, anders maakt het geen zin. Ik verwacht dat dit via de CiC geregeld gaat worden, blijkbaar hebben ze met dit soort dingen nog moeten optimaliseren en zou dus ook de vertraging van de 8 kW versie kunen verklaren.

[Voor 1% gewijzigd door MacD007 op 16-05-2023 12:06. Reden: aanpassing nav paQ]
en dat is dus exact wat ik vraag... iets met lezen heMacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:57:
[...]
paQ, ook nu weer kwestie van goed lezen; hij schrijf namelijk "De 2 staan in serie en het minimale vermogen is gelijk aan het minimale vermogen van een enkele Quatt (dan draait dus 1 pomp, het water gaat dan wel door de 2e Quatt)."
Dus, nee, bij minimaal verbruik staat maar 1 Quatt aan, dus de tweede mag even niet meer meedoen.
Dus ook maar het verbruik van één Quatt bij minimaal vermogen.
Of de tweede Quatt pas bijspringt als de eerste aan zijn max zit of dat er een threshold zit dat bij een bepaalde minimum waarde de tweede er gaan bijspringen, technisch zou dat punt echter pas bij een vermogen 2 keer van het minimum vermogen moeten gaan liggen, anders maakt het geen zin. Ik verwacht dat dit via de CiC geregeld gaat worden, blijkbaar hebben ze met dit soort dingen nog moeten optimaliseren en zou dus ook de vertraging van de 8 kW versie kunen verklaren.

Dus de steeg is geen openbare "weg/steegje"? want dan heb je geluk (want dan zou je hem er mogen ophangen) maar ook direct pech (want dat zou betekenen dat het andere deel van je buurman is, en dus weer een woonfunctie betreft en dus je moet voldoen aan de eisen van 45/40 dB op de erfgerens, in die situatie is dat gewoon onmogelijk. Kan je echt maar één advies geven, daar zeker niet ophangen. (sorry).

Nou, 'krijgen'... was het maar waarMacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:47:
[...]
Krijg jij er twee?
TIP: Ik zou wel het grind heel goed aanstampen, om een verzakking (WP willen graag exact loodrecht staan) zo veel mogelijk te vermijden.

Ik heb met mijn 105 kg staan stampen, het ligt nu best stevig.
ten dele, maar om het niet op de punt te drijven heb ik mijn post iets aangepast.paQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:59:
[...]
en dat is dus exact wat ik vraag... iets met lezen he

Roger!MacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:02:
[...]
Kan je echt maar één advies geven, daar zeker niet ophangen. (sorry).

Dan wordt het in de hoek tussen de schutting en de achterdeur.
Bedankt voor het meedenken!
HBO88 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:31:
[...]
@MacD007 eindelijk, het energielabel. Maar ik twijfel erg of dit wel klopt. gezien ook het vermogen en de 52dB.
m.b.t. het vermogen, ik geloof er niets van:
Vermogen
Op het energielabel wordt het vermogen (de maximale warmteafgifte) van de warmtepomp gegeven bij de betreffende klimaatzone. Dit vermogen is inclusief een eventueel ingebouwde elektrische bijverwarming (die in zeer koude periodes kan worden ingezet, dit is dus wat anders dan een CV in de hybride opstelling, overigens kan dit ook niet omdat elke CV weer een andere eigen vermogen heeft, dus zouden ze voor elke combinatie van een CV (merk en type) en de Quatt een eigen ErP Label moeten creeren (dat is gewoon onbegonnen werk)).
dit zou dus een behoorlijke bijverwarming moeten zijn, vooral leuk voor die mensen die de Quatt op een bestaande groep met andere verbruikers hebben staan, die bij verwarming heeft namelijk een COP van 1, alleen al met een bijverwarming van 4,5 kW (op COP1) ga je met een 16A zekering niet redden.
met betrekking tot het geluid, dit zijn andere berekeningen (met minder vermogen) dan wat je in NL nodig hebt voor de geluidseisen.
hier een vergelijk van de ErP Label van DeWarmte: die zit op het vermogen zelfs duidelijk lager dan wat ze zelf opgeven.
hier de ErP label van de Elga Ace 4kW:
en de Elga Ace van 6 kW: bij deze heb ik ook mijn twijfels, zeker als je kijkt naar de andere twee klimaat zones, Mn de sprong van 6 naar 9 en dan weer terug naar 6 is heel vreemd.
[Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2023 07:10]
DAT, is een hele goede vraag....paQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:43:
[...]
oe dan ben je de eerste tweaker met een '8'?
Heb ik niet gevraagd, iets met nachtdienst.
Ik hoop eerlijk gezegd 2x zacht, maar ja who knows. Ergens hoop ik dat ze dit optimaliseren obv geluid. Maar wat dan beter is, 2x zacht (= dB 1 pomp + 3dB) of 1x hard(er) en 1x uit....
En wit de energielabels, lijkt echt totaal ongeloofwaardig. Die zones gekleurd in different shades of blue hebben normaal altijd ander waarden, gebaseerd op klimaat/temp. Lijkt me onmogelijk dat dit 9kW is voor alle gradaties.
Zoals ook zichtbaar op de labels van andere apparaten.
[Voor 19% gewijzigd door thoomie op 16-05-2023 12:47]
slijtagetechnisch lijkt me wenselijk dat ze vanaf een bepaalde vraag (minder dan max uiteraard) samen gaan werken. Daar zal dan een bepaalde window in moeten zitten lijkt me wanneer bijspringen en wanneer 1 uit (kan).thoomie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:46:
[...]
DAT, is een hele goede vraag....
Heb ik niet gevraagd, iets met nachtdienst.
Ik hoop eerlijk gezegd 2x zacht, maar ja who knows. Ergens hoop ik dat ze dit optimaliseren obv geluid. Maar wat dan beter is, 2x zacht (= dB 1 pomp + 3dB) of 1x hard(er) en 1x uit....
Of anders dat ze elke kalenderdag ruilen

[Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-05-2023 12:54]
Ziet er goed uit, wel een vraag over je werkschakelaar. Ik zie dat je 2 buitenstopcontacten aan die werkschakelaar hebt gezet, waarvoor is dat?Cella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:13:
[...]
De bedjes zijn net gespreid... Die 15 cm fixen we vast nog wel![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neem niet aan dat je de Quatt nu op dat stopcontact wilt gaan aansluiten??
Haha, die vraag verwachtte ik alHBO88 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:16:
[...]
Ziet er goed uit, wel een vraag over je werkschakelaar. Ik zie dat je 2 buitenstopcontacten aan die werkschakelaar hebt gezet, waarvoor is dat?

Ben bang dat Quatt dat wel zo graag zou willen, goed gezien. Advies is dus zeker niet doen.HBO88 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:16:
[...]
Ziet er goed uit, wel een vraag over je werkschakelaar. Ik zie dat je 2 buitenstopcontacten aan die werkschakelaar hebt gezet, waarvoor is dat?

Dat is niet de bedoeling iddMacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:31:
[...]
Ben bang dat Quatt dat wel zo graag zou willen, goed gezien. Advies is dus zeker niet doen.
Slijtage is inmiddels onzin, tegenwoordig kan een compressor tienduizenden keren aan en uit gaan voordat je ook maar iets van slijtage merkt. Helemaal een inverter model.paQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:47:
[...]
slijtagetechnisch lijkt me wenselijk dat ze vanaf een bepaalde vraag (minder dan max uiteraard) samen gaan werken. Daar zal dan een bepaalde window in moeten zitten lijkt me wanneer bijspringen en wanneer 1 uit (kan).
Of anders dat ze elke kalenderdag ruilen
Even een vraag. Zitten die dan op een andere groep?Cella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:31:
[...]
Haha, die vraag verwachtte ik alDank je. Nee hoor, maar omdat ik toch bezig was met de elektra heb ik er maar meteen twee stopcontacten bij gemaakt, altijd handig. Ze worden ook niet geschakeld door de werkschakelaar.
Nee, dat niet. Ik denk ook niet dat ze vaak worden gebruikt. Ms eens een keer voor de grasmaaier ofzo. Of om de caravan op aan te sluiten (koelkastje in rust).MacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:32:
[...]
Even een vraag. Zitten die dan op een andere groep?
[Voor 9% gewijzigd door Cella op 16-05-2023 16:38]
Een goede cascaderegeling wisselt elk apparaat af aan de hand van de draaiuren. Bij Vaillant zit dat gewoon standaard ingebouwd voor maximaal 6 warmtepompen.medu80 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:32:
[...]
Slijtage is inmiddels onzin, tegenwoordig kan een compressor tienduizenden keren aan en uit gaan voordat je ook maar iets van slijtage merkt. Helemaal een inverter model.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Lijkt me ook wel.
Het zal nog niet eens gaan om het in-uit schakelen maar gewoon het aantal uren.
Het zal nog niet eens gaan om het in-uit schakelen maar gewoon het aantal uren.
Je geeft er bij aan dat het een bierviltje is en voor iedereen anders, maar toch:RVE_NL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Vastrecht gas = €75
TCO 15 jr = €12.435
90% van je verwarmingsaardgas vervangen en een SCOP van 5,0* halen, petje af

* (750-60-150)m3 * 8,8 kWh th/m3 / 950 kWh e = SCOP 5,0
Ik heb 90% aangehouden omdat deze in de gequote post van MacD007 stond vermeld, ik heb enkel cijfers die nu bij mij bekend zijn en afwijken aangepast. Over een jaar kan ik natuurlijk pas vermelden wat de daadwerkelijke besparing is, het zal wel iets minder gunstig uitvallen, dan zal ik er nog eens op terugkomenSBL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:28:
[...]
Je geeft er bij aan dat het een bierviltje is en voor iedereen anders, maar toch:
90% van je verwarmingsaardgas vervangen en een SCOP van 5,0* halen, petje af![]()
* (750-60-150)m3 * 8,8 kWh th/m3 / 950 kWh e = SCOP 5,0

[Voor 16% gewijzigd door RVE_NL op 16-05-2023 18:11]
Die 9kWatt is de zgn. Pdesignh uit de ecodesign. Dat is een denkbeeldig vermogen bij -10c buiten. Vervolgens trekken ze een lijn vandaar naar 0 bij +20c buiten. Zodoende wordt voor verschillende buitentemperaturen het zgn. deellastvermogen bepaald. De warmtepomp laten ze op dit vermogen draaien (binnen een marge). Vervolgens wordt de COP gemeten, incl. defrosts. In de handleiding van de Remeha Elga Ace staan deze punten gewoon in; het produktfiche. Mede aan de hand hiervan wordt het seizoensrendement bepaald, dus de efficientieklasse: A++, etc.MacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:41:
[...]
[Afbeelding]
m.b.t. het vermogen, ik geloof er niets van:
Vermogen
Op het energielabel wordt het vermogen (de maximale warmteafgifte) van de warmtepomp gegeven bij de betreffende klimaatzone. Dit vermogen is inclusief een eventueel ingebouwde elektrische bijverwarming (die in zeer koude periodes kan worden ingezet, dit is dus wat anders dan een CV in de hybride opstelling, overigens kan dit ook niet omdat elke CV weer een andere eigen vermogen heeft, dus zouden ze voor elke combinatie van een CV (merk en type) en de Quatt een eigen ErP Label moeten creeren (dat is gewoon onbegonnen werk)).
dit zou dus een behoorlijke bijverwarming moeten zijn, vooral leuk voor die mensen die de Quatt op een bestaande groep met andere verbruikers hebben staan, die bij verwarming heeft namelijk een COP van 1, alleen al met een bijverwarming van 4,5 kW (op COP1) ga je met een 16A zekering niet redden.
met betrekking tot het geluid, dit zijn andere berekeningen (met minder vermogen) dan wat je in NL nodig hebt voor de geluidseisen.
hier een vergelijk van de ErP Label van DeWarmte: die zit op het vermogen zelfs duidelijk lager dan wat ze zelf opgeven.
[Afbeelding]
hier de ErP label van de Elga Ace 4kW:
[Afbeelding]
en de Elga Ace van 6 kW:
[Afbeelding]
Bij mijn weten moeten deze gegevens gewoon openbaar of opvraagbaar zijn. Ik heb dat bij DeWarmte gedaan, en kreeg keurig de gewenste info. Bij Quatt heb ik het een keer of wat gevraagd. Eerste keer dat ze die niet hadden. Tweede keer verkoop brochure (er om heen draaien). Toen weer geen antwoord. Toen weer een standaard FAQ. En daarna de melding dat ze het niet 'mogen' delen. Frappant: gepruts of onwil. Zeg het maar. @marijnflipse ik heb daar zo mijn gedachten bij...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Dit zou de plek dan moeten wordenSpykie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:21:
[...]
Roger!
Dan wordt het in de hoek tussen de schutting en de achterdeur.
Bedankt voor het meedenken!

De deur kan dan ook nog aardig fatsoenlijk open:
10 centimeter ruimte tussen grindbak en schutting. Kan desnoods wat gaten in de schutting boren ;-)
Dank je; toch zet ik er mijn vraagtekens bij de cijfers, zeker omdat deze voor alle 3 klimaatzones gelijk zijn (eigenlijk kan dat dus niet). Als je ook andere merken bekijkt is de opgegeven Vermogen nergens zo groot als bij Quatt, dus ik verwacht dat er meer is dan alleen de door jou genoemde Pdesignh uit de ecodesign.Fullpower schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:34:
[...]
Die 9kWatt is de zgn. Pdesignh uit de ecodesign. Dat is een denkbeeldig vermogen bij -10c buiten. Vervolgens trekken ze een lijn vandaar naar 0 bij +20c buiten. Zodoende wordt voor verschillende buitentemperaturen het zgn. deellastvermogen bepaald. De warmtepomp laten ze op dit vermogen draaien (binnen een marge). Vervolgens wordt de COP gemeten, incl. defrosts. In de handleiding van de Remeha Elga Ace staan deze punten gewoon in; het produktfiche. Mede aan de hand hiervan wordt het seizoensrendement bepaald, dus de efficientieklasse: A++, etc.
Bij mijn weten moeten deze gegevens gewoon openbaar of opvraagbaar zijn. Ik heb dat bij DeWarmte gedaan, en kreeg keurig de gewenste info. Bij Quatt heb ik het een keer of wat gevraagd. Eerste keer dat ze die niet hadden. Tweede keer verkoop brochure (er om heen draaien). Toen weer geen antwoord. Toen weer een standaard FAQ. En daarna de melding dat ze het niet 'mogen' delen. Frappant: gepruts of onwil. Zeg het maar. @marijnflipse ik heb daar zo mijn gedachten bij...
Je ervaring met de onwil en ik vrees ook gewoon onkunde is wel een dingetje, ik hoop voor ~marijnflipse dat het eindelijk een wakeupcall gaat worden, want als de toezichthouder zich gaat melden hebben ze de poppen aan het dansen, daar is Quatt maar ook de klant niet van gedient.
Dus ~marijnflipse, zorg dat je de toko in orde hebt, dit soort berichten zijn niet echt reklame voor jullie, ik heb Quatt een warm hart toegedragen, nog steeds overigens, maar het betekent niet dat ik wantoestanden gewoon accepteer. Zelf een startup dient dit soort zaken gewoon in orde te hebben.

Dus op dit moment mogelijk wat minder e-mails sturen, maar zorgen dat de de basis op orde hebt. De ErP is daar een van, maar wat dacht je van de CE verklaring, Handleiding e.d., vroeg of laat zal een klant die een pomp geleverd krijgt met niet de juiste documenten er melding van maken. Al is het een van de andere producten warmtepompen, je weet het maar nooit. het zou gewoon zonde zijn. Heb je niet zelf de deskundigheid huur deze dan in, deze kosten zullen altijd een heel stuk lager zijn dan een tijdelijke verkoopstop cq de antireklame die daar door krijgt.
[Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 16-05-2023 20:43]
Die kraan ga ik verplaatsen, en de deur vastzetten... dat is een goeie vraag! Daar had ik nog niet aan gedacht. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we die haak welgeteld 2x gebruikt hebben. Haha.paQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:35:
Hoe ga je de deur vastzetten? (Of bij je kraan komen)
Bedankt weer, food for thought

Simpel paaltje in de grond met een deurstopper.Spykie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:01:
[...]
Die kraan ga ik verplaatsen, en de deur vastzetten... dat is een goeie vraag! Daar had ik nog niet aan gedacht. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we die haak welgeteld 2x gebruikt hebben. Haha.
Bedankt weer, food for thought
Wellicht een domme vraag, maar het lijkt erop dat ik de nieuwsbrief van Quatt niet krijg. Ik kan ook geen linkje vinden om me aan te melden. Zat de aanmelding voor de nieuwsbrief ook bij het plaatsen van de reservering toevallig (als optioneel vinkje)?
Ik zou me iig graag nog aanmelden.
Dus als iemand weet waar dat kan 
Ik zou me iig graag nog aanmelden.

Inmiddels het intakegesprek gehad met quatt.
Verliep allemaal prima. Advies was om de aanvraag van 8kW te verlagen naar 4kW. Ze gaven aan de de 8kW inmiddels ook geplaatst wordt. In mijn geval is 4kW ook goed. 2onder1kap en prima geïsoleerd. Gasverbruik 2022 was 1050kuub. Maar hoe lang duurt het voordat je de offerte binnen krijgt. Gaat daar meerdere weken overheen?
Verliep allemaal prima. Advies was om de aanvraag van 8kW te verlagen naar 4kW. Ze gaven aan de de 8kW inmiddels ook geplaatst wordt. In mijn geval is 4kW ook goed. 2onder1kap en prima geïsoleerd. Gasverbruik 2022 was 1050kuub. Maar hoe lang duurt het voordat je de offerte binnen krijgt. Gaat daar meerdere weken overheen?
Hi allemaal, ik ben ook eindelijk aan de beurt maar moet nog wat werk zelf doen. Namelijk een gat graven voor leidingdoorvoer onder de fundering door. De quatt komt namelijk in mijn mini voortuin te staan welke volledig uit kozijn met glas bestaan en aan de zijkant water.
Nu vroeg ik mij af of jullie tips hebben om dit te doen, zelf dacht ik aan 11cm pvc met 45graden bochten de kruipruimte in waarna zij via de koof naar zolder kunnen richting de CV. Maar metname ook de vraag waar zet ik het het beste neer in de mini voortuin waar ook nog eens een heg voorstaat, ook met oog op onderhoud aan het kozijn...
Qua maten:
-ruimte tussen kozijnen (paal naar paal) 88 cm
-stenen paadje is 75 cm breed
- van kozijn naar basis van de struik is 85 cm (heb dus wat snoeimogelijkheid)
zie hieronder ook wat sfeerfoto's
alvast dank!!!
Nu vroeg ik mij af of jullie tips hebben om dit te doen, zelf dacht ik aan 11cm pvc met 45graden bochten de kruipruimte in waarna zij via de koof naar zolder kunnen richting de CV. Maar metname ook de vraag waar zet ik het het beste neer in de mini voortuin waar ook nog eens een heg voorstaat, ook met oog op onderhoud aan het kozijn...
Qua maten:

alvast dank!!!
Met de Koevlaas methode zou je op een ruime 5 KW komen. Of je voor 1 of 2 gaat hangt ook een beetje af van toekomstplannen en (eventuele) andere vormen van verwarming.ffchecken schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:53:
Inmiddels het intakegesprek gehad met quatt.
Ben je van plan puur hybride te blijven draaien dan is 1 Quatt prima. Heb je al andere verwarming (airco of pelletkachel) dan is 1 Quatt ook voldoende.
Stel echter dat je van plan bent om tzt FE te gaan met de Quatt, en er zijn geen andere vormen van verwarming, dan zou ik de 8KW denk ik sterker overwegen. Met 1 Quatt zit je al aardig op het randje en kom je op de koude dagen al iets tekort vermoed ik. Op zich is dat niet erg, als je op die incidentele dag dat het eens echt koud is een straalkachel moet gebruiken kan dat best efficienter zijn dan een 2e Quatt plaatsen, die bijna nooit echt nodig is. Als je echter ook nog tapwater moet gaan verwarmen heb ik het vermoeden dat je te vaak tekort gaat komen.
Offerte kwam bij mij enkele dagen nadat ik mijn akkoord had gegeven, wat betreft plaatsing. Later nog een aanpassing gedaan en toen kwam de offerte in iets meer dan een week. Plaatsing daarna was amper 4 weken later.
[Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 17-05-2023 10:12]
Is de heg van jou? want dit laat wel heel weinig (uitblaas-)ruimte. helaas ook geen ruimte op Quatt dwars te zetten.KVS138 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:04:
Hi allemaal, ik ben ook eindelijk aan de beurt maar moet nog wat werk zelf doen. Namelijk een gat graven voor leidingdoorvoer onder de fundering door. De quatt komt namelijk in mijn mini voortuin te staan welke volledig uit kozijn met glas bestaan en aan de zijkant water.
Qua maten:
alvast dank!!!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
weet je zeker dat je helemaal onder de fundering door moet? Ik had 20 cm boven de fundering waarbij ik door de muur (baksteen-spouw-betonnen binnenmuur) heen kon recht de kruipruimte in (huis 1995).
11 cm PVC zou moeten werken in elk geval voor rechte buis, maar hou enige bochten nog demontabel, zal wel gedoe zijn om leidingwerk daardoorheen te krijgen. ik had binnenshuis een 90 graden bocht van 125 mm spirobuis en dat ging net aan.
Dankjewel, yes de heg is van mij dus zou ook helemaal weg kunnen (maar dat wil ik liever niet natuurlijk!) Overdwars is mogelijk maar dan richt ik het op de buren en dat is ook weer zo... (de overkant is vrij namelijk).ldegroot89 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Is de heg van jou? want dit laat wel heel weinig (uitblaas-)ruimte. helaas ook geen ruimte op Quatt dwars te zetten.
weet je zeker dat je helemaal onder de fundering door moet? Ik had 20 cm boven de fundering waarbij ik door de muur (baksteen-spouw-betonnen binnenmuur) heen kon recht de kruipruimte in (huis 1995).
11 cm PVC zou moeten werken in elk geval voor rechte buis, maar hou enige bochten nog demontabel, zal wel gedoe zijn om leidingwerk daardoorheen te krijgen. ik had binnenshuis een 90 graden bocht van 125 mm spirobuis en dat ging net aan.
goed punt mbt de buizen, wellicht is een maatje groter een beter idee. Ik ben nog niet in de kruipkelder geweest om te kijken maar dat zou wel schelen anders moet ik ongeveer 80 cm diep
Kans is aanwezig dat die heg het sowieso niet overleeft recht voor de uitblaas.
Gisteren ook mijn intake gesprek gehad en was zeer tevreden over het geprek. Mijn aanvraag was voor 8kW en ook bij mij werd gesteld dat de 4kW voldoende zou moeten zijn. Ons gasverbruik was de afgelopen jaren net iets meer dan 2000m3 en in 2022 door aanschaf vloerverwarming en door de thermostaat naar beneden te doen van 21 naar 19 graden gedaald naar 1663m3. Dit zal komend jaar nog iets minder worden, omdat we de 1e helft van 2022 nog geen vloerverwarming hadden, de thermostaat nog hoger stond en we dit jaar van oud HR+ naar nieuwe HR++ glas gaan. Maar dan nog lijkt me 4kW te weinig toch? Koevlaas geeft met 1500m3 een benodigde warmtepomp van 7,27kW
Nog gevraagd hoe de 8kW versie de last verdeeld en volgens de medewerker zou de last wel evenredig verdeeld worden en niet dat eerst 1 pomp max gaat en dan pas de andere aangaat.
Nog gevraagd hoe de 8kW versie de last verdeeld en volgens de medewerker zou de last wel evenredig verdeeld worden en niet dat eerst 1 pomp max gaat en dan pas de andere aangaat.
4KW lijkt me inderdaad te weinig, tenzij je sowieso nog plannen hebt om airco capaciteit bij te plaatsen in de toekomst (en bijverwarmen op een airco prima vindt). Ik zou voor de 8KW gaan, ook met oog op de toekomst, om eventueel ooit FE te kunnen gaan.redcap schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:49:
Gisteren ook mijn intake gesprek gehad en was zeer tevreden over het geprek. Mijn aanvraag was voor 8kW en ook bij mij werd gesteld dat de 4kW voldoende zou moeten zijn. Ons gasverbruik was de afgelopen jaren net iets meer dan 2000m3 en in 2022 door aanschaf vloerverwarming en door de thermostaat naar beneden te doen van 21 naar 19 graden gedaald naar 1663m3. Dit zal komend jaar nog iets minder worden, omdat we de 1e helft van 2022 nog geen vloerverwarming hadden, de thermostaat nog hoger stond en we dit jaar van oud HR+ naar nieuwe HR++ glas gaan. Maar dan nog lijkt me 4kW te weinig toch? Koevlaas geeft met 1500m3 een benodigde warmtepomp van 7,27kW
dat is wel goed om te horenredcap schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:49:

Goedemorgen,
Ik heb mijn Quatt gereserveerd eind april net voor de prijsverhoging, ik heb inmiddels online de vragen beantwoord en fotos/video's geupload. Wacht nu op vervolgstap (intake gesprek).
Wanneer hebben jullie het volg/bestelnummer ontvangen xxxx? Ik zie dit vaak voorbij komen maar ik kan me niet herinneren dat ik dit al ontvangen heb van Quatt.
Grt skywalker
Ik heb mijn Quatt gereserveerd eind april net voor de prijsverhoging, ik heb inmiddels online de vragen beantwoord en fotos/video's geupload. Wacht nu op vervolgstap (intake gesprek).
Wanneer hebben jullie het volg/bestelnummer ontvangen xxxx? Ik zie dit vaak voorbij komen maar ik kan me niet herinneren dat ik dit al ontvangen heb van Quatt.
Grt skywalker
Als je niet in een kasteel woont, een beetje fatsoenlijk isoleert en de boel continue op temperatuur houdt kan 4kW best wel voldoende zijn. Je moet je idd wel afvragen of je dan ook niet een wp boiler voor sww wilt toevoegen om daar geen afhankelijkheden te creeeren.onlinaius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:20:
[...]
4KW lijkt me inderdaad te weinig, tenzij je sowieso nog plannen hebt om airco capaciteit bij te plaatsen in de toekomst (en bijverwarmen op een airco prima vindt). Ik zou voor de 8KW gaan, ook met oog op de toekomst, om eventueel ooit FE te kunnen gaan.
Zelf ben ik van plan tzt nog wel een WPB toe te voegen. Zit ik alleen nog wel met een elektrische bijverwarmer die toegevoegd moet worden aan CV circuit. Zou toch leuk zijn als quatt een beetje opschiet met die bouwsteen, maar dat zie ik niet 123 gebeuren.
Hallo Onlinaius, dank voor de uitgebreide reactie. Wilde oorspronkelijk voor de 6kW Elga gaan. Maar de quatt produceert op papier minder geluid en ziet er voor de buren mooier uit. Verbruik in 2021 was wel een stuk hoger 1450kuub. Daarom is de oorspronkelijk aanvraag ook 8kW geweest. Er zitten nu nog radiatoren in de woning en die gaan er op de begane grond uit en worden vervangende door vloerverwarming. Dit werkt hopelijk ook verlagend in de gasverbruik. Voor zover ik begreep ligt de ontwikkeling om tapwater te kunnen verwarmen op een laag pitje bij quatt. En de mogelijkheid om te koelen ligt vrijwel stil en zou ook niet later toegevoegd kunnen worden. Dus ja het liefst FE in de toekomst maar dan zal ik tapwater denk ik laten lopen via de zonneboiler. Deze kan, met een aangepast ander vat, ook met een elektrisch spiraal verwarmd worden. Dan zou ik 200 liter tapwater hebben. Zou mooi zijn als de quatt tapwater kan verwarmen maar vraag me af of dat op korte termijn toegevoegd gaat worden. Gesprek is nu een week geleden. Wacht dus nog een week voordat ik er een mail achteraan stuur.
zoals ik het zie heb je dan 2 opties, of heg behouden (wel flink snoeien) & Quatt zo dicht mogelijk op kozijn (niet makkelijk kunnen schilderen). of heg vervangen (bijvoorbeeld schutting met lamellen onder 45 graden) en dus meer ruimte creeren voor Quatt & eventueel schilderwerk.KVS138 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Dankjewel, yes de heg is van mij dus zou ook helemaal weg kunnen (maar dat wil ik liever niet natuurlijk!) Overdwars is mogelijk maar dan richt ik het op de buren en dat is ook weer zo... (de overkant is vrij namelijk).
goed punt mbt de buizen, wellicht is een maatje groter een beter idee. Ik ben nog niet in de kruipkelder geweest om te kijken maar dat zou wel schelen anders moet ik ongeveer 80 cm diep
tapwater met quatt is nog toekomstmuziek dus verwacht daar geen zekerheid over, maar zit wel in de pijplijn op langere termijn.ffchecken schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:56:
Hallo Onlinaius, dank voor de uitgebreide reactie. Wilde oorspronkelijk voor de 6kW Elga gaan. Maar de quatt produceert op papier minder geluid en ziet er voor de buren mooier uit. Verbruik in 2021 was wel een stuk hoger 1450kuub. Daarom is de oorspronkelijk aanvraag ook 8kW geweest. Er zitten nu nog radiatoren in de woning en die gaan er op de begane grond uit en worden vervangende door vloerverwarming. Dit werkt hopelijk ook verlagend in de gasverbruik. Voor zover ik begreep ligt de ontwikkeling om tapwater te kunnen verwarmen op een laag pitje bij quatt. En de mogelijkheid om te koelen ligt vrijwel stil en zou ook niet later toegevoegd kunnen worden. Dus ja het liefst FE in de toekomst maar dan zal ik tapwater denk ik laten lopen via de zonneboiler. Deze kan, met een aangepast ander vat, ook met een elektrisch spiraal verwarmd worden. Dan zou ik 200 liter tapwater hebben. Zou mooi zijn als de quatt tapwater kan verwarmen maar vraag me af of dat op korte termijn toegevoegd gaat worden. Gesprek is nu een week geleden. Wacht dus nog een week voordat ik er een mail achteraan stuur.
Tapwater met een Elga is er niet en gaat er ook niet komen (tenzij je zelf zeer zwaar wil gaan lopen 'tweaken'/DIY)
Ik verwacht dat de heg behoorlijk in de weg staat, je hebt ook nog min 15 cm nodig aan de achterkant voor de toevoer, met de heg loop je ook nog kans op recirculatie (dat wil je echt niet, je COP gaat dan behoorlijk achteruit) en een bevroren heg (nog meer kans op recirculatie en de heg zal het zelf ook niet echt leuk vinden)
Rechts naast je huis is blijkbaar water?, dus geen woonbestemming? is dat juist? (hoe breed is deze waterpartij?) als dat zo is heb je in ieder geval geen zorg voor de eisen van het geluid van de warmtepomp.
Dankjewel, yes de heg is van mij dus zou ook helemaal weg kunnen (maar dat wil ik liever niet natuurlijk!) Overdwars is mogelijk maar dan richt ik het op de buren en dat is ook weer zo... (de overkant is vrij namelijk).
[Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2023 17:03]
Wat dacht je van de combinatie 4 kW Quatt met een separate WPB die op jou verbruik is toegesneden ?ldegroot89 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:01:
[...]
tapwater met quatt is nog toekomstmuziek dus verwacht daar geen zekerheid over, maar zit wel in de pijplijn op langere termijn.
Tapwater met een Elga is er niet en gaat er ook niet komen (tenzij je zelf zeer zwaar wil gaan lopen 'tweaken'/DIY)
Of als je nog de Quatt met de echt oude prijs (ik dacht rond de 2500 euro) zou de 8 kW mogelijk een optie zijn, hou wel rekening dat deze dus meer geluid maakt 58 dB ipv 55 dB. En je moet er de plaats voor hebben.
Bijzondere keuze om ze in serie te zetten, dit zorgt dat je moet kiezen tussen hetzij een dubbel debiet of dubbele dT.thoomie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:36:
Dat eerste betekent veel weerstand, want de warmtewisselaar in elke Quatt is op half vermogen berekend. Dat tweede betekent een lagere COP.
Waarschijnlijk het laatste omdat de markt retrofit is met suboptimaal leidingwerk.
Bovendien is het onmogelijk ze beide gelijk te belasten want de laatste heeft altijd hogere druk. Draaiuren zijn dus daarmee geen goede basis voor loadbalancing.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Kun je de stelling “Dat eerste betekent veel weerstand, want de warmtewisselaar in elke Quatt is op half vermogen berekend. Dat tweede betekent een lagere COP.”Proton_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Bijzondere keuze om ze in serie te zetten, dit zorgt dat je moet kiezen tussen hetzij een dubbel debiet of dubbele dT.
Dat eerste betekent veel weerstand, want de warmtewisselaar in elke Quatt is op half vermogen berekend. Dat tweede betekent een lagere COP.
Waarschijnlijk het laatste omdat de markt retrofit is met suboptimaal leidingwerk.
Bovendien is het onmogelijk ze beide gelijk te belasten want de laatste heeft altijd hogere druk. Draaiuren zijn dus daarmee geen goede basis voor loadbalancing.
Wat meer verduidelijken?
M’n het aspect van “ op half vermogen “ want dat zou namelijk betekenen dat er van de aangegeven 8 kW niet veel zou overblijven tov een enkele Quatt.
Zover ik het weet krijg je bij in serie geschakeld pompen (dezelfde types) je een drukverhoging maar geen debit verhoging.
[Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2023 16:08]
Vandaag een gesprek gehad met een onafhankelijke warmtepomp adviseur. Die gaf aan dat het onverantwoord is om een warmtepomp als de Amber of DeWarmte van meer dan 100KG tegen de gevel aan te plaatsen. En dat het ook niet verantwoord is om hem op ons platte dak te plaatsen vanwege resonantie geluid van het dak dat de constructie deelt met de buren.
Hij gaf aan: een Quatt of een lichte split unit is een goede optie aan de gevel. Hij vond de Quatt ook zeker een goed product, maar het bedrijf en de manier hoe ze werken niet.
Dat beaam ik. Want ik krijg al weken op geen enkele vraag nog een reactie van Quatt. Mijn adviseur lijkt gewoon van de aardbodem verdwenen. Andere mensen van Quatt geven aan: je adviseur kijkt ernaar als die er weer is, wat mij het idee geeft dat er iemand een langere tijd ziek is. Kan natuurlijk, en erg vervelend voor die persoon, maar ondertussen krijg ik geen contact met andere mensen van Quatt. Dat vind ik wel kwalijk.
Iemand een idee of er een algemeen mail adres is waar ik kans heb op een reactie?
Hij gaf aan: een Quatt of een lichte split unit is een goede optie aan de gevel. Hij vond de Quatt ook zeker een goed product, maar het bedrijf en de manier hoe ze werken niet.
Dat beaam ik. Want ik krijg al weken op geen enkele vraag nog een reactie van Quatt. Mijn adviseur lijkt gewoon van de aardbodem verdwenen. Andere mensen van Quatt geven aan: je adviseur kijkt ernaar als die er weer is, wat mij het idee geeft dat er iemand een langere tijd ziek is. Kan natuurlijk, en erg vervelend voor die persoon, maar ondertussen krijg ik geen contact met andere mensen van Quatt. Dat vind ik wel kwalijk.
Iemand een idee of er een algemeen mail adres is waar ik kans heb op een reactie?
@MacD007
De warmtewisselaar en pomp van een enkele quatt is gedimensioneerd op 4 kW, neem bijvoorbeeld de data van medu80 in "Ervaringen met Quatt?" met 800 liter per uur, dT van 5 en pomp op 35%.
Voor een gelijke COP moet je dezelfde dT op 8 kW dus met 1600 liter/uur doen.
Hydraulische weerstand gaat met het kwadraat van het debiet, dus de pomp moet 4x zo hard. Dat gaat niet lukken, zeker niet ook nog door een CV ketel heen met de DN20 ribbelbuis.
Andere ribbelbuis is natuurlijk een optie, maar waarschijnlijk ondersteunt het bestaande leidingwerk ook geen 1600 liter/uur (ook stromingsgeluid etc), zeker niet bij inkoppeling ter hoogte van de cv ketel (tip uit het L/W topic bij retrofit: koppel ergens in waar het debiet meteen gesplitst kan worden.)
Maar een dT van 10 (dus 8 kW@800l/h) in plaats van 5 betekent een Ta van 5 graden hoger en zal dus maar iets van 5-10% minder zuinig zijn, dat is te overzien.
De warmtewisselaar en pomp van een enkele quatt is gedimensioneerd op 4 kW, neem bijvoorbeeld de data van medu80 in "Ervaringen met Quatt?" met 800 liter per uur, dT van 5 en pomp op 35%.
Hydraulische weerstand gaat met het kwadraat van het debiet, dus de pomp moet 4x zo hard. Dat gaat niet lukken, zeker niet ook nog door een CV ketel heen met de DN20 ribbelbuis.
Andere ribbelbuis is natuurlijk een optie, maar waarschijnlijk ondersteunt het bestaande leidingwerk ook geen 1600 liter/uur (ook stromingsgeluid etc), zeker niet bij inkoppeling ter hoogte van de cv ketel (tip uit het L/W topic bij retrofit: koppel ergens in waar het debiet meteen gesplitst kan worden.)
Maar een dT van 10 (dus 8 kW@800l/h) in plaats van 5 betekent een Ta van 5 graden hoger en zal dus maar iets van 5-10% minder zuinig zijn, dat is te overzien.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Bij mij halve dag. Was aan de telefoon ook al gemeld.ffchecken schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:53:
Maar hoe lang duurt het voordat je de offerte binnen krijgt. Gaat daar meerdere weken overheen?
Zie factuurnummer van de aanbetaling 99€.sky_walker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:27:
bedankt voor de uitleg, maar zo ver mijn kennis reikt ga je dus bij een seriele schakeling van 2 dezelfde pompen, dat is wat Quatt hier dus ook doet, juist geen debit (flow) verhoging krijgen (wel druk) dus dat zou betekenden dat het eerste stuk wat je schreef dus niet van toepassing zou zijn en je dus met een 2*dT(van elk 5), samen dus 10. voor de tweede trap zou je dus iets aan COP kunnen inleveren. Is dat een juiste redenering?Proton_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:26:
@MacD007

@MacD007 Exact. Eigenlijk, voor het doel van Quatt, is in serie dus een logische keus. Mijn reflex om een efficiënte oplossing te engineeren moet ik even loslaten 
Nu alleen nog de keuze voor R32 laten inzinken (R290 lijkt me doelmatiger voor het gebruik van Quatt)...

Nu alleen nog de keuze voor R32 laten inzinken (R290 lijkt me doelmatiger voor het gebruik van Quatt)...
R32 heeft een iets hogere efficentie dan R290, milieu technische heeft R290 (propaan) echter een duidelijk voordeel.Proton_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:27:
@MacD007 Exact. Eigenlijk, voor het doel van Quatt, is in serie dus een logische keus. Mijn reflex om een efficiënte oplossing te engineeren moet ik even loslaten
Wil je bij de Quatt R32 door R290 willen vervangen zal dat of tot een verlaging van het vermogen voeren en de prijs zal ook omhoog moeten. Je electrische besturing zal mogelijk in een ATEX behuizing moeten komen. (dat is niet bepaald goedkoop), R290 valt in princiepe onder ATEX 95, buitenopgestelde installaties (met relatief kleine hoeveelheden koudemiddel) zouden in zonesoort klasse 2 vallen, veiligheidsafstand is dan 1m.
Wat echter veel mensen vergeten heeft R290 echter een aantal technische problemen, bv rondom de warmtepomp mogen zich geen electrische installaties, openingen voor ventilatie en andere zaken bevinden. Dus bv de warmtepomp naast een bestaande airco te zetten kan dan dus niet, idem er mogen binnen 1m (veiligheidsafstand) dus ook geen openslaande ramen en deuren staan. Deze nadelen worden zelden duidelijk vermeld Bij de nieuwe Amber zie je deze info gelukkig wel, dit zal echter in veel gevallen een plaatsing bemoeilijken, de ene kant de eisen van het geluid en de andere kant de veiligheidseisen door R290. Denk dat hier een gemiddelde consument het niet meer snapt.

[Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2023 16:49]
Tja, dat is een andere discussie denk ik.
R32 is op dit punt in ieder geval geen slechte keus.
R32 is op dit punt in ieder geval geen slechte keus.
Aha dank, dat is dan factuurnummer? QUATT7220. dus duurt nog even

you never know, blijkbaar heeft je nummer minder waarde dan je soort installatie, is deze recht toe recht aan, heb je een behoorlijke kans om snel aan de beurt te komen.sky_walker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:25:
[...]
Aha dank, dat is dan factuurnummer? QUATT7220. dus duurt nog even
Is het echter lastiger of heb je speciale wensen of aspecten, dan kom je achteraan te staan.

Klopt, ik heb 7600 (29 april) en had 11 mei video call en 12 mei al de offerte liggen. Inderdaad recht toe recht aan. Ik kreeg te horen dat na akkoord op offerte doorlooptijd binnen 2 maanden is.MacD007 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:45:
[...]
you never know, blijkbaar heeft je nummer minder waarde dan je soort installatie, is deze recht toe recht aan, heb je een behoorlijke kans om snel aan de beurt te komen.
Is het echter lastiger of heb je speciale wensen of aspecten, dan kom je achteraan te staan.
Ik heb een vraag. Ik heb nu de Quatt al een tijdje hangen en heb subsidie gekregen.
Maar we hebben nu een leuke andere woning gezien
Wat nu als we gaan verhuizen en ik bestel opnieuw een Quatt, krijg ik dan weer de 2700 euro subsidie?
Maar we hebben nu een leuke andere woning gezien

Je kan hem ook meeverhuizen.HBO88 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:43:
Ik heb een vraag. Ik heb nu de Quatt al een tijdje hangen en heb subsidie gekregen.
Maar we hebben nu een leuke andere woning gezienWat nu als we gaan verhuizen en ik bestel opnieuw een Quatt, krijg ik dan weer de 2700 euro subsidie?
Dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor de installatie garantie. Tevens draagt de Quatt bij aan een hogere verkoopwaarde van de woning.
Om antwoord te geven op de vraag, ja je kunt in de nieuwe woning weer €2.700 subsidie krijgen. Net als dat je 2x €2.700 krijgt bij een 8 KW unit (effectief 2 Quatts).
Let op de subsidie geld niet bij nieuwbouw woningen.
[Voor 5% gewijzigd door RVE_NL op 17-05-2023 22:11]
Eigenlijk hoort een warmtepomp net als de CV bij het huis, je zult dus bij het koopkontract de warmtepomp buiten de koop moeten beschrijven, eigenlijk zal de waardestijging met warmtepomp hoger zijn dan de dagwaarde van de pomp (plus zul je kosten moeten maken om de installatie ongedaan te maken en in je nieuwe huis een nieuwe installatie moeten laten uitvoeren, ik weet niet of Quatt dat nu gaat doen, gaat in ieder geval geld kosten.
let even op niet alleen bij nieuwbouw maar ook voor woningen die na een bepaalde tijd:RVE_NL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:10:
[...]
Dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor de installatie garantie. Tevens draagt de Quatt bij aan een hogere verkoopwaarde van de woning.
Om antwoord te geven op de vraag, ja je kunt in de nieuwe woning weer €2.700 subsidie krijgen. Net als dat je 2x €2.700 krijgt bij een 8 KW unit (effectief 2 Quatts).
Let op de subsidie geld niet bij nieuwbouw woningen.
U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u kunt aantonen dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.
bron: https://www.rvo.nl/subsid...armtepomp#meer-informatie
Dubbele post daarom verwijderd, sorry 

[Voor 110% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2023 23:38]
Toevallig adviseur Jacob? Hier begin maart de call gehad, nog geen stap verder. Reactietijd is telkens een week of drie, in iedere mail wordt een nieuwe vraag gesteld. Op 28 april gehoord dat Jacob langere tijd afwezig is en een andere adviseur het overneemt die zsm de offerte opstelt. Tot op heden niks ontvangen, wel 9 mei na een herinnering nogmaals de belofte dat de offerte zsm komt.harrr schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:55:
Nee geen Jacob. Maar ik kan me voorstellen dat als er meerdere adviseurs wegvallen, er een hoop druk op anderen komt te liggen.Tomz88 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:56:
[...]
Toevallig adviseur Jacob? Hier begin maart de call gehad, nog geen stap verder. Reactietijd is telkens een week of drie, in iedere mail wordt een nieuwe vraag gesteld. Op 28 april gehoord dat Jacob langere tijd afwezig is en een andere adviseur het overneemt die zsm de offerte opstelt. Tot op heden niks ontvangen, wel 9 mei na een herinnering nogmaals de belofte dat de offerte zsm komt.
Suggestie voor mensen met reeds een installatie ervaring van Quatt WP om dit te posten op trustpilot? Quatt heeft slechts 1 review daar voor zover ik kan zien en is niet zo'n beste ....
https://nl.trustpilot.com/review/www.quatt.io
mn de post van Maaike is niet echt een goede reclame, maar een beetje bekend verhaal aan het worden, zo snel het een beetje moeilijk lijkt krijgen ze watervrees. Af en toe een beetje out of the box denken en doen is zo verkeerd niet, daar zit ook een behoorlijk leerpotenieel in.sky_walker schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:41:
Suggestie voor mensen met reeds een installatie ervaring van Quatt WP om dit te posten op trustpilot? Quatt heeft slechts 1 review daar voor zover ik kan zien en is niet zo'n beste ....
Als ze slim zijn, zorgen ze dat dit bij hun gewoon goed komt, een mooi bloemetje voor vrouwlief en een mooie fles wijn.
Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar als de jongens van de installatie zeggen dat het wel kan, moet je daar ook gewoon op vertrouwen. Ik vrees dat de kennis van de online adviseurs soms denk ik te laag is voor dit werk. dus @marijnflipse als je mee leest, hier ligt een mooie taak voor jou klaar.

[Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 18-05-2023 18:10]
Is daar iets over te lezen (of zoek opdracht suggesties)? Bij welke afstand overleeft zoiets wel, iemand enig idee?paQ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:34:
Kans is aanwezig dat die heg het sowieso niet overleeft recht voor de uitblaas.
Als ik zoek op warmtepomp / plaatsing / heg gaat het alleen over geluid/overlast en buren. In theorie zou deze bij ons tussen de garage en de erfafscheiding (klein paadje voor vuilcontainers met daaraan sluitend met een hoge heg en daarachter de straat van de gemeente) kunnen, alleen snap ik dat als een warmtepomp die heg bevriest het niet goed afloopt.
Maar ik kan niet zo snel vinden hoe ver een heg van een warmtepomp moet zodat ie het wel overleefd.
Een heg heeft rekenkundig eigenlijk geen demping, in de praktijk doet het wel iets. Wil je echte demping moet het redelijk masief zijn (bv een stenen muur (die wel hoog genoeg moet zijn)).Saus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Is daar iets over te lezen (of zoek opdracht suggesties)? Bij welke afstand overleeft zoiets wel, iemand enig idee?
Als ik zoek op warmtepomp / plaatsing / heg gaat het alleen over geluid/overlast en buren. In theorie zou deze bij ons tussen de garage en de erfafscheiding (klein paadje voor vuilcontainers met daaraan sluitend met een hoge heg en daarachter de straat van de gemeente) kunnen, alleen snap ik dat als een warmtepomp die heg bevriest het niet goed afloopt.
Maar ik kan niet zo snel vinden hoe ver een heg van een warmtepomp moet zodat ie het wel overleefd.
Voor jou is belangrijk om uit te zoeken of dat paadje een woonfunctie in het bestemmingsplan heeft, wat ik zo lees waarschijnlijk niet. Voor die plaats (richting) zijn de geluidseisen dus niet van toepassing, deze gelden uitsluitend richting een woonbestemming (je buren bv). Ik verwacht echter dat dit wel enkele meters ver gaat. Mn in de periode waar de plant nog niet in winterslaap zit en er dus nog een sapstroom loopt (herfst/lente) en dan de plant wel een behoorlijke koude te verduren krijgt zal het zeker mis gaan.
Ik wil dit ook, en dan de dynamische elektriciteit en gas prijzen automatisch aanpassen. Is er al een manier om acces token te verkrijgen zonder gerootte Android? Met een emulator? Onze Quatt is vandaag geïnstalleerd.Slurpgeit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:38:
[...]
Mochten mensen ook settings willen aanpassen via HA, dit is wat ik gedaan heb. Wederom waarschijnlijk niet volgens best practices but it's not stupid if it works.
Eerst aan de configuration.yaml van hierboven toegoegen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - name: Quatt CiC value_template: ok json_attributes_path: $.result.cics[0] json_attributes: - id - electricityPrice - dayElectricityPrice - nightElectricityPrice - gasPrice - silentMode
Vervolgens een rest command toevoegen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 rest_command: quatt_update_settings: url: "https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me/cic/{{ state_attr('sensor.quatt_cic', 'id') }}" method: put headers: Content-Type: application/json Authorization: "Bearer {{ state_attr('sensor.quatt_login', 'access_token') }}" payload: "{{ payload | tojson }}"
Voor de input velden voeg je het volgende toe:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 input_select: # Quatt quatt_silent_mode: name: Quatt Silent Mode options: - "always" - "night" - "never" icon: mdi:music-off input_number: # Quatt quatt_electricity_price: name: Quatt Electricity Price min: -10 max: 10 step: 0.01 mode: box icon: mdi:currency-eur quatt_gas_price: name: Quatt Gas Price min: -10 max: 10 step: 0.01 mode: box icon: mdi:currency-eur
Als laatste de volgende automation aanmaken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 alias: Quatt Settings description: "Automation to handle Quatt setting changes" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.quatt_cic attribute: silentMode id: remote_silent_mode_change - platform: state entity_id: - input_select.quatt_silent_mode id: local_silent_mode_change - platform: state entity_id: - sensor.quatt_cic attribute: electricityPrice id: remote_electricity_price_change - platform: state entity_id: - sensor.quatt_cic attribute: gasPrice id: remote_gas_price_change - platform: state entity_id: - input_number.quatt_electricity_price id: local_electricity_price_change - platform: state entity_id: - input_number.quatt_gas_price id: local_gas_price_change condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: remote_silent_mode_change - condition: state entity_id: sensor.quatt_cic attribute: silentMode state: - always - never - night sequence: - service: input_select.select_option data: option: "{{ trigger.to_state.attributes.silentMode }}" target: entity_id: input_select.quatt_silent_mode - conditions: - condition: trigger id: local_silent_mode_change - condition: template value_template: >- {{ trigger.to_state != state_attr('sensor.quatt_cic', 'silentMode') }} sequence: - service: rest_command.quatt_update_settings data: payload: silentMode: "{{ trigger.to_state.state }}" - service: homeassistant.update_entity data: {} target: entity_id: sensor.quatt_cic - conditions: - condition: trigger id: remote_electricity_price_change sequence: - service: input_number.set_value data: value: "{{ trigger.to_state.attributes.electricityPrice }}" target: entity_id: input_number.quatt_electricity_price - conditions: - condition: trigger id: remote_gas_price_change sequence: - service: input_number.set_value data: value: "{{ trigger.to_state.attributes.gasPrice }}" target: entity_id: input_number.quatt_gas_price - conditions: - condition: trigger id: local_electricity_price_change - condition: template value_template: >- {{ trigger.to_state != state_attr('sensor.quatt_cic', 'electricityPrice') }} sequence: - service: rest_command.quatt_update_settings data: payload: electricityPrice: "{{ trigger.to_state.state }}" - service: homeassistant.update_entity data: {} target: entity_id: sensor.quatt_cic - conditions: - condition: trigger id: local_gas_price_change - condition: template value_template: >- {{ trigger.to_state != state_attr('sensor.quatt_cic', 'gasPrice') }} sequence: - service: rest_command.quatt_update_settings data: payload: gasPrice: "{{ trigger.to_state.state }}" - service: homeassistant.update_entity data: {} target: entity_id: sensor.quatt_cic mode: single
Als je nu de velden voor prijzen en night mode toevoegt aan een dashboard zou het allemaal moeten werken.
Thanks, ja t paadje is gewoon van onszelf, de heg ook. Daarachter een strook gras (2 meter) dan een openbare weg, grasstrook, voortuin en dan de buren. Vandaar dat ik denk dat t een ideale plek is want t geeft niemand overlast van geluid.MacD007 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:06:
[...]
Mn in de periode waar de plant nog niet in winterslaap zit en er dus nog een sapstroom loopt (herfst/lente) en dan de plant wel een behoorlijke koude te verduren krijgt zal het zeker mis gaan.
Echter als t mn heg bevriest moet ik ff kijken hoe en wat. Vandaar dat ik benieuwd was of er ergens iets te lezen was. T zal ook afhangen van t type plant, maargoed. Misschien had iemand een idee.
4KW kan ook voor veel mensen genoeg zijn, maar op basis van 1663 kuub verbruik kom je met de Koevlaas methode al op ruim 8KW uit. Ik zal de eerste zijn om te onderkennen dat je warmtepompen (mits je niet alitjd 21 graden wilt aan kunnen houden, maar ook af en toe genoegen neemt met 18.5 en / of je nog vormen van backup verwarming hebt, al is dit maar een straalkacheltje) soms wat krapper kunt nemen dan wat de Koevlaas methode aangeeft, maar een ruime 8 KW aan warmtebehoefte proberen af te dekken met een 4.5 KW warmtepomp vind ik toch net wat te optimistisch.olafmol schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Als je niet in een kasteel woont, een beetje fatsoenlijk isoleert en de boel continue op temperatuur houdt kan 4kW best wel voldoende zijn. Je moet je idd wel afvragen of je dan ook niet een wp boiler voor sww wilt toevoegen om daar geen afhankelijkheden te creeeren.
Alles tot 50cm vanaf de kast zal het moeilijk gaan krijgen. Na 50cm heeft het aardig wat ruimte om te verwaaien. Maar binnen 50cm zal de kast het ook moeilijker krijgen, dus dit moet je niet willen.Saus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Is daar iets over te lezen (of zoek opdracht suggesties)? Bij welke afstand overleeft zoiets wel, iemand enig idee?
Ruimte om aan de sluiten is ook al snel 20cm, dus een smal pad waar net je container over heen gaat...
Iets belangrijker dan het tapwater is denk ik of er een mogelijkheid is om de warmtepomp standalone te kunnen draaien. Bij Quatt zou dit ook met wat doe-het-zelven wel moeten kunnen, zo lang de 18+ graden aanvoertemperatuur gehaald wordt lijkt de Quatt het (in ieder geval tot nu toe) ook standalone te doen.ldegroot89 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:01:
[...]
tapwater met quatt is nog toekomstmuziek dus verwacht daar geen zekerheid over, maar zit wel in de pijplijn op langere termijn.
Hoe dit met de Elga zit weet ik niet zeker.
SWW is eigenlijk altijd wel te regelen, en voor de meesten zal dit neerkomen op een WPB (wel even aangenomen dat je hier ruimte voor hebt uiteraard).
Lees even toevallig mee hier maar mijn L/L unit (verwarm ik mee) staat op 1,5 meter al 3 jaar schuin tegen de hedra aan te blazen al 3 jaar. Geen probleem met dat onkruid.Saus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Als ik onderstaande site mag geloven reken je met de Koevlaas methode incl SWW.thoomie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:36:
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule
Daar zal dan al een correctie in zitten (?). Je zou zelf nog wat kunnen corrigeren als je het idee hebt dat je / jullie veel meer SWW gebruiken dan gemiddeld, maar als ik het goed begrijp is het voor Koevlaas niet de bedoeling dat je Kuubs - SWW kuubs neemt.
Quatt maakt echter een bypass op de aanvoer en de retour van de ketel dus het water hoeft niet / niet al het water hoeft door de cv ketel heen.Proton_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:26:
@MacD007
De grote makke van de Koevlaas is dat er geen pubercorrectie inzit...onlinaius schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:28:
[...]
Als ik onderstaande site mag geloven reken je met de Koevlaas methode incl SWW.
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule
Daar zal dan al een correctie in zitten (?). Je zou zelf nog wat kunnen corrigeren als je het idee hebt dat je / jullie veel meer SWW gebruiken dan gemiddeld, maar als ik het goed begrijp is het voor Koevlaas niet de bedoeling dat je Kuubs - SWW kuubs neemt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Daar heb ik ook eerlijk gezegd wel een beetje mijn twijfels bij. Als je kijkt naar GWP heeft R290 duidelijk de voorkeur (hoewel er nog wel betere koelmiddelen zoals bijv Co2 als het om GWP gaat).MacD007 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:34:
[...]
R32 heeft een iets hogere efficentie dan R290, milieu technische heeft R290 (propaan) echter een duidelijk voordeel.
Hierbij wordt echter niet meegewogen wat het effect is van een lagere / hogere efficientie.
Het zou mij niet verbazen dat 3kg R32 dat over 10 jaar weg lekt (ik noem maar wat getallen) qua milieuschade minder slecht is dan een warmtepomp die 10 jaar lang op een 5% lagere efficientie draait.
Ik noem maar willekeurige getallen, maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat bepaalde koelmiddelen milieuvriendelijk worden genoemd, puur door een lagere GWP, zonder daarbij efficientie mee te nemen. Zelfs als het elektriciteitsnet 100% groen is, maakt de efficientie nog steeds een klein beetje uit. 20 windmolens plaatsen is tenslotte slechter voor het millieu dan 19 windmolens plaatsen.
[Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 18-05-2023 19:54]