Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.827.876 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 09:18
De meeste creditcard maatschappijen hebben een aflevergarantie. Hiervoor ben je dan gewoon gedekt. maar afhankelijk van je eigen kaart natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Frankvbr schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Een beetje sceptische gevoelens is heel goed om te hebben als het gaat om startups.

Dus zonde conclusies ben ik ook wel benieuwd naar aanleiding van het bezoek:
Welke info is gekregen o.b.v. verhalen en wat zijn de feiten?

Gaan ze zichzelf aansluiten bij een Garantiefonds bijvoorbeeld?
Is er IP op de geproduceerde software en komt dit ergens onder escrow?
Zonder naam te noemen, ligt er een contract met een gerenommeerde partij voor de installaties of hebben ze alleen iets verteld?

Die 100 euro is niet zo spannend. Wel het voorschieten straks van het bedrag + de garantie in geval van faillissement.

Lees je in bij Theranos verhaal en je krijgt al beeld van waar risico's liggen en welke vragen/feiten je op tafel moet krijgen.
ben het met je eens dat je wel je gezond verstand moet gebruiken en van een beetje sceptische vragen is geloof nog niemand gestoven, echter om hier het "Theranos verhaal"erbij te halen is een beetje te ver gezocht, ja ik ken het, nee heeft volgens mij niets met quatt te maken, behalve dat het een start up is. Theranos beloofte iets wat er totaal nog niet was in de wereld, bij warmtepompen kan ik dat geloof ik niet zeggen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11
Wat maakt die software updates nu uit. Of het nu 5 of 15 jaar is. Als het maar werkt. Hoeveel updates heb je nu op je cv ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moast
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-08-2023
Frankvbr schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Niet goed kennis ervan, dus ter check: werkt dit altijd zo simpel?
De 9kwh is het maximale vermogen bij een cop van 4,6? En dus 1,95kwh aan verbruik. Als de COP daalt, daalt het maximale vermogen maar in geen enkele situatie neemt het elektrische verbruik toe?
Eigenlijk wel. Warmtepompen zijn niet bijster ingewikkeld. Ze zijn er al extreem lang alleen noemen we het dan een koelkast of airco.

Ja het elektrisch vermogen staat vrijwel altijd vast. Dat is het maximale vermogen wat de compressor vraagt. Als het buiten kouder is vraagt de compressor nog steeds even veel vermogen maar levert deze minder warmte. De COP daalt dan maar dat heeft geen effect op het elektrisch vermogen.
Het kan afwijken als er elektrisch wordt ‘bijgestookt’, dat is dan vergelijkbaar met een straalkacheltje (met een COP van 1).
Maar ik ga er vanuit dat dit er niet op zit omdat het een hybride systeem is.

En basic elektrotechniek: vermogen is in Watt, verbruik in kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 19:36
MacD007 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:32:
[...]

ben het met je eens dat je wel je gezond verstand moet gebruiken en van een beetje sceptische vragen is geloof nog niemand gestoven, echter om hier het "Theranos verhaal"erbij te halen is een beetje te ver gezocht, ja ik ken het, nee heeft volgens mij niets met quatt te maken, behalve dat het een start up is. Theranos beloofte iets wat er totaal nog niet was in de wereld, bij warmtepompen kan ik dat geloof ik niet zeggen.
De essentie van het verhaal van Theranos is dat je nooit alleen van verhalen uit moet gaan, maar van bewijzen. Dus los dat Theranos extreem is, uiteindelijke reden waarom het zo fout ging is, is omdat mensen uitgingen van verhalen/beloftes van elkaar.

Stel een paar Tweakers gaan erheen. Geloven op hun blauwe ogen de presentatie daar en vervolgens nemen wij die conclusies weer over en zo gaat het verder, dan zit je in een vergelijkbare situatie, ook al is het risico qua product belofte veel lager.
Dus nee, je moet de organisatie niet vergelijken met Theranos, maar wel leren van de fouten van hun investeerders. Daar lijkt mij niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 19:36
Moast schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:52:
[...]

Eigenlijk wel. Warmtepompen zijn niet bijster ingewikkeld. Ze zijn er al extreem lang alleen noemen we het dan een koelkast of airco.

Ja het elektrisch vermogen staat vrijwel altijd vast. Dat is het maximale vermogen wat de compressor vraagt. Als het buiten kouder is vraagt de compressor nog steeds even veel vermogen maar levert deze minder warmte. De COP daalt dan maar dat heeft geen effect op het elektrisch vermogen.
Het kan afwijken als er elektrisch wordt ‘bijgestookt’, dat is dan vergelijkbaar met een straalkacheltje (met een COP van 1).
Maar ik ga er vanuit dat dit er niet op zit omdat het een hybride systeem is.

En basic elektrotechniek: vermogen is in Watt, verbruik in kWh.
Ok duidelijk.
Ja kw en kWh is mij duidelijk. Gewoon even niet op gelet in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Moast schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Ja ik snap het advies, maar echt noodzakelijk is het niet. 8kw is volgens specs 9 kW thermisch met een COP van 4,6. Bij elkaar is het dan 1,95 kW elektrisch wat je de groep maximaal belast.
Dan houd je nog 1,7 kW over op die groep. Eigenlijk past dat op elke groep behalve die van de keuken en/of wasmachine.
Cop bij A-10/W45 (optimistisch hybride) zal ca 2.4 zijn.
Bij 9 kW thermisch is dat 3.75 kW, teveel voor 16A, dus of de 9 kW klopt niet, of er zijn twee groepen nodig, of de 9 kW wordt alleen op 35 graden gehaald.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Bij 9 kW thermisch is dat 3.75 kW, teveel voor 16A, dus of de 9 kW klopt niet, of er zijn twee groepen nodig, of de 9 kW wordt alleen op 35 graden gehaald.
In theorie klopt dat, met 230V en 16A krijg je 3,68 kW, dus die 3,75 kW zit er net boven, een beetje afhankelijk van het vermogen van de compressor zou het net kunnen, dan zouden de twee ook net alle twee op vol vermogen moeten draaien wil het mis gaan. in dit geval zou je eventueel een Zekering van 20A kunnen gebruiken, omdat je bij deze toepassing toch al een apparte groep moet installeren, een beetje afhankelijk van je hoofdzekering. Met een 20A krijg je met gemak de twee units aangesloten. (4,6 kW).
bv deze (combinatie van aarlek met zekering - aardlekautomaat).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du96gWJf5OAGy9g9NuSSgPuiV3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvpamyaQ1MRzK0zfwkAn2DCy.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 16-07-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Laten we het gezellig houden :)

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 17-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 17-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik snap dat sommig tweakers nog erg voorzichtig zijn vanwege onduidelijkheden over de installatie.
Dit is, ook voor mij, nog iets waar ik veel over denk.

Weetje, de eerste installaties starten dit jaar. Deze installaties zijn eerder dan dat ik mijn installatie moet betalen. Ik wacht die installaties wel af en hoe dat gaat. Dan heb ik ook wat meer zekerheid.

Snap eigenlijk ook wel dat Quatt zich niet uitspreekt hier over. Stel je de concurrentie eens voor op dit gebied op dit moment met alle gevolgen van dien.

Voor alle andere opmerkingen dat er gedacht werd dat er na het bezoek meer (technische) duidelijkheid zou komen snap ik. Maar ik zeg op dit moment denk 50% van wat ik weet. Het is gewoon aan Quatt om daar meer duidelijkheid over te geven. Feit is dat ze nog maar 1.5 jaar geleden zijn gestart. Dit heeft zijn voordelen maar zeker ook zijn nadelen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wat is het elektrisch vermogen of tot welke omstandigheden blijft het max aantal kw's gegarandeerd. (eigenlijk dezelfde vraag in een ander jasje). Ik zal mijn reservering er niet om laten vallen als ik die informatie niet heb, maar hoor dat wel graag voordat ik de verdere aanbetaling doe. Ik kom niet graag met een 'Elga' te zitten met bijbehorend beperkt (elektrisch) vermogen, daarmee wordt full elektric een stuk lastiger dan met een (4KW) warmtepomp met 1500 tot 2000 watt elektrisch vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 16-07-2022 10:54 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@onlinaius Wat bedoel je met:

Ik kom niet graag met een 'Elga' te zitten met bijbehorend beperkt (elektrisch) vermogen

Ik volg het warmtepomp topic niet, maar ik meende dat men wel enthousiast was over de Elga.

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 17-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:19
@Proton_ Maar dan vul je toch eigenlijk zonder onderbouwing in dat de Quatt het bij -10 nog zelf zou moeten doen; we hebben het nog steeds over de hybride versie toch? Of hebben we al specs?
Dus misschien kan het prima op 1 groep van 16A, maar idd dan niet dat vermogen bij -10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@PVPaneel mijn punt was vooral dat het sommetje van Moast in "Ervaringen met Quatt?" niet kan kloppen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
@marijnflipse gaf eerder op dit forum in ieder geval aan “ 8kW zijn 2x4kW units (voor betere efficiency curve). Units zijn zo gedesigned dat ze samen op 1 fase groep kunnen.”

Wat betreft de temp zei hij: “Tot welke buitentemperatuur we 55 gr kunnen leveren: We zijn nog aan het testen, maar iig tot (veel) lager dan de genoemde 4gr”

Misschien hebben de bezoekers nog wat nieuwe inzichten die ze kunnen delen 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Lynxathon prima, ik geef alleen maar aan dat het niet allemaal tegelijk gaat kunnen.

Samen op een groep met 55 graden kan prima, maar niet met 8 (of 9) kW bij -10 buiten. Reken op hooguit 6 kW bij die omstandigheden.

Als je 9 kW bij -10°C wil met 16 A uit het stopcontact, dan komt er hooguit 35 graden uit, waarschijnlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:14
krizzziz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:16:
Ik snap dat sommig tweakers nog erg voorzichtig zijn vanwege onduidelijkheden over de installatie.
Dit is, ook voor mij, nog iets waar ik veel over denk.

Weetje, de eerste installaties starten dit jaar. Deze installaties zijn eerder dan dat ik mijn installatie moet betalen. Ik wacht die installaties wel af en hoe dat gaat. Dan heb ik ook wat meer zekerheid.

Snap eigenlijk ook wel dat Quatt zich niet uitspreekt hier over. Stel je de concurrentie eens voor op dit gebied op dit moment met alle gevolgen van dien.

Voor alle andere opmerkingen dat er gedacht werd dat er na het bezoek meer (technische) duidelijkheid zou komen snap ik. Maar ik zeg op dit moment denk 50% van wat ik weet. Het is gewoon aan Quatt om daar meer duidelijkheid over te geven. Feit is dat ze nog maar 1.5 jaar geleden zijn gestart. Dit heeft zijn voordelen maar zeker ook zijn nadelen.
Ik zal een van de eerdere installaties zijn, dus ik wil voor installatie graag weten wat en hoe ze komen installeren. Dat de warmtepomp werkt geloof ik nu wel, zit nu meer hoe netjes wordt het geïnstalleerd.

Ik denk dat ik zelf voor de zekerheid wat kabelgootjes, installatie buis en toebehoren koop, dan ben ik voorbereid.
Had namelijk met zonnepanelen via collectief hetzelfde, gewoon snel en makkelijk installatie maar het was niet heel mooi afgewerkt. Dat wil ik hier voorkomen. Je hebt tenslotte toch zo'n apparaat aan de gevel hangen en leidingen naar de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lynxathon schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:49:
@marijnflipse gaf eerder op dit forum in ieder geval aan “ 8kW zijn 2x4kW units (voor betere efficiency curve). Units zijn zo gedesigned dat ze samen op 1 fase groep kunnen.”

Wat betreft de temp zei hij: “Tot welke buitentemperatuur we 55 gr kunnen leveren: We zijn nog aan het testen, maar iig tot (veel) lager dan de genoemde 4gr”

Misschien hebben de bezoekers nog wat nieuwe inzichten die ze kunnen delen 😇
gezien dat beide net over de grens zitten zou dit best eens kunnen, ook voorzie ik dat dan het vermogen dan op bv 95% word gezet, dan kan dit prima op een groep van 16A, ik zou toch eerder naar een 20A groep gaan, zeker als je toch hiervoor een apparte groep moet bijplaatsen, is sowieso een aanrader.

Waar ik zelf naar benieuwd ben is of deze in dual mode, wartmepomp en CV gezamelijk, mn bij deze lagere buitentemperaturen kan werken, dan zou de warmtepomp in ieder geval kunnen bijdragen to een lager gasverbruik. ik heb nog niets hierover gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Ik zal een van de eerdere installaties zijn, dus ik wil voor installatie graag weten wat en hoe ze komen installeren. Dat de warmtepomp werkt geloof ik nu wel, zit nu meer hoe netjes wordt het geïnstalleerd.

Ik denk dat ik zelf voor de zekerheid wat kabelgootjes, installatie buis en toebehoren koop, dan ben ik voorbereid.
Had namelijk met zonnepanelen via collectief hetzelfde, gewoon snel en makkelijk installatie maar het was niet heel mooi afgewerkt. Dat wil ik hier voorkomen. Je hebt tenslotte toch zo'n apparaat aan de gevel hangen en leidingen naar de zolder.
gebruiken ze hier niet de zelfde gootjes die je ook bij airco's ziet ? overigens is het veel beter om buitenleidingen zo kort mogelijk te houden en deze binnenshuis te verleggen, dit ivm met het warmteverlies wat je gaat krijgen, je isolatie zal altijd beperkt zijn ivm de beperkte ruimte in de goot. Het is een monoblok, dus door de leidingen gaat je CV water, die warmte wil je graag binnenhouden, denk ik.

Heel veel succes en hou ons svp op de hoogte van het proces, ik denk dat we allemaal heel benieuwd zijn hoe het verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:07:
[...]

gebruiken ze hier niet de zelfde gootjes die je ook bij airco's ziet ? overigens is het veel beter om buitenleidingen zo kort mogelijk te houden en deze binnenshuis te verleggen, dit ivm met het warmteverlies wat je gaat krijgen, je isolatie zal altijd beperkt zijn ivm de beperkte ruimte in de goot. Het is een monoblok, dus door de leidingen gaat je CV water, die warmte wil je graag binnenhouden, denk ik.

Heel veel succes en hou ons svp op de hoogte van het proces, ik denk dat we allemaal heel benieuwd zijn hoe het verloopt.
Vandaar mijn eerdere vraag of het gewoon ergens tussen de CV leidingen geplaatst kan worden, of dat de aansluiting perse bij de CV moet zitten.
Anders kan ik bij de warmtepomp direct door de muur en direct op CV leiding aansluiten, of de leidingen moeten buitenom naar zolder waar CV staat. Scheelt zo 8 meter.
Ik hou tzt iedereen wel op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 17-07-2022 11:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Modbreak:De pijnpunten uit het verleden zijn nu wel vaak genoeg ter sprake gekomen. Ook dat dit een start-up is met alle risico's die bij investeren horen. Doe daar mee wat je wilt doen maar hier gaan we nu toch echt terug naar een discussie rond Quatt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:10
HBO88 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Vandaar mijn eerdere vraag of het gewoon ergens tussen de CV leidingen geplaatst kan worden, of dat de aansluiting perse bij de CV moet zitten.
Anders kan ik bij de warmtepomp direct door de muur en direct op CV leiding aansluiten, of de leidingen moeten buitenom naar zolder waar CV staat. Scheelt zo 8 meter.
Ik hou tzt iedereen wel op de hoogte
Bij het gebruik van een hybride warmtepomp in combinatie met een CV-ketel worden de apparaten standaard parallel aangesloten. Het is hierbij belangrijk
dat de hydraulische leidingen samenkomen voordat een onderverdeling naar het warmteafgiftesysteem wordt gemaakt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Is er wel verteld en mag gedeeld worden wanneer de mensen van de eerste installaties meer info/planning krijgen? Het blijft lang stil namelijk met een update over het proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:34
HBO88 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:25:
Is er wel verteld en mag gedeeld worden wanneer de mensen van de eerste installaties meer info/planning krijgen? Het blijft lang stil namelijk met een update over het proces
Geen data of weeknummers genoemd. Behalve dat het q4 gaat zijn zoals eerder benoemt.

Ik heb mij de dag na bezoek overigens ook aangemeld. Nr 3000+ :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

<knip>

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 19-07-2022 22:07 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
Als er iemand een plekje voor in de rij heeft (<1000), die hij/zij niet meer wil... Ik wil graag voordringen, dus DM 😇

Maar serieus, iets meer leveringszekerheid wil iedereen natuurlijk graag hebben, maar is niet reëel om te vragen in de huidige markt. Om van Quatt een wonder te verwachten is niet eerlijk. Laten we hopen dat ze snel met de eerste paar units beginnen, al zijn het er maar 100, dan kunnen die ervaringen zo vroeg mogelijk meegewogen worden in de verder uitvoering en training

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Volgens mij is de planning qua installatie 400 stuks dit jaar (Q4) en ligt alles volgens Quatt daarvoor op schema. Bij de eerste (test) installaties zal duidelijk worden of dit gehaald kan worden of dat er issues zijn.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

🙈

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

🙈

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
medu80 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:03:
@onlinaius Wat bedoel je met:

Ik kom niet graag met een 'Elga' te zitten met bijbehorend beperkt (elektrisch) vermogen

Ik volg het warmtepomp topic niet, maar ik meende dat men wel enthousiast was over de Elga.
Zie onderstaande quote:
onlinaius schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:16:
De efficientie lijkt bij alle (moderne) warmtepompen aardig hetzelfde af te lopen: bij L-7/W35 zo'n 2.3 tot 3.5.

Het 'probleem' bij de Elga Ace lijkt erin te zitten dat de compressor niet op een al te hoog wattage kan draaien.

https://www.warmteservice...zNGQzYzA1NzBkMmEzNzcyMWI2

Volgens de datasheet is het totale opgenomen elektrische vermogen van de 4 KW Ace maar 920 watt.

Haal je hier een COP van 2.5 overheen dan zit je op maar 2300 watt verwarmingsvermogen, en dat zit je met all electric opeens wel met het probleem dat je warmtepomp juist op de koudste dagen de minste warmte levert.

Bij Quatt lijkt dit iets rooskleuriger (hoewel dit grotendeels nog speculatie is). Ze vragen bij de installatiecheck of er nog andere grootverbruikers op de cv ketel groep zitten, wat suggereert dat het maximale vermogen hoog genoeg ligt dat dit met een andere grootverbruiker problemen kan opleveren.

Edit: even vergeleken met de ATAG Energion 4KW Hybrid:

https://www.atagverwarmin...n-m-hybrid-all-4-3069720/

Deze heeft een COP van 3.3 en een nominaal vermogen van 1472 watt met tijdelijke pieken tot 2070 watt.

3.3 x 1472 = 4857, wat betekend dat de ATAG nog (ruim?) onder de -7 het maximale verwarmingsvermogen van 4KW haalt.

Bij 45 of zelfs 55 graden dalen de COP waardes nog verder, dus dan wordt het verschil in totale verwarmingspotentieel tussen de Elga en units die meer stroom in warmte (zoals de ATAG, maar dus mogelijk ook de Quatt) kunnen omzetten nog groter.

Dat speelt dus zeker ook mee voor de Quatt: wat wordt het maximale opgenomen vermogen, want dat zal medebepalend zijn voor de vraag hoe realistisch full electric met Quatt gaat worden.
Aanvullend zou ik aanraden daarbij ook na te denken over een eventueel toekomstig upgradepad. Mijn plan (als Quatt niet met een eigen oplossing komt) is een warmtepompboiler bijplaatsen, en met de (al bestaande) airco's als backup voor de koude dagen in de toekomst full elektric te gaan. Met een Elga wordt dat lastiger, gezien het beperkte thermisch vermogen bij lagere temperaturen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

🙈

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
krizzziz schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:45:
Volgens mij is de planning qua installatie 400 stuks dit jaar (Q4) en ligt alles volgens Quatt daarvoor op schema. Bij de eerste (test) installaties zal duidelijk worden of dit gehaald kan worden of dat er issues zijn.
Is dat gewijzigd? Oorspronkelijk was het plan (dacht ik?) om de eerste 1000 in Q4 te plaatsen. Als ik het me goed herinner begonnen ze na de eerste duizend aanmeldingen 2023 te noemen als installatiejaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
graag ontopic over quatt

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 20-07-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:41
onlinaius schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:48:
[...]

Is dat gewijzigd? Oorspronkelijk was het plan (dacht ik?) om de eerste 1000 in Q4 te plaatsen. Als ik het me goed herinner begonnen ze na de eerste duizend aanmeldingen 2023 te noemen als installatiejaar.
Zo staat het nog steeds in de FAQ, ik zit net boven de 500 dus hoop natuurlijk dit jaar een Quatt op het dak te zien staan

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HB1958
  • Laatst online: 03-06 08:49
Waar kan je zien hoe hoog 😊 of laag ☹️ je in de rij van aanmeldingen staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ben bang dat Quatt aan cherrypicking gaat doen met de makkelijkste installaties eerst.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
HB1958 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:24:
Waar kan je zien hoe hoog 😊 of laag ☹️ je in de rij van aanmeldingen staat?
Bestelnummer is je plaats in de wachtrij (even aangenomen dat ze deze volgorde daadwerkelijk aan gaan houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:26:
Ben bang dat Quatt aan cherrypicking gaat doen met de makkelijkste installaties eerst.
Waarom denk je dat? Gebaseerd op een gevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ZveenT schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Waarom denk je dat? Gebaseerd op een gevoel?
Als ik een startup zou zijn zou ik precies hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
even voor uitspoelen naar eind 2022 wanneer er hopelijk een Quatt geplaatst gaat worden... En er vanuitgaande dat Quatt op de ISDE lijst is gekomen.

Stel de Quatt wordt bij mij in december geplaatst. Ik betaal de ruim €4000,- aan Quatt. Vervolgens vraag ik de ISDE subsidie aan voor de geplaatste warmtepomp. Omdat het laat in 2022 is, is het potje van de ISDE op.

mag je in dit geval in januari 2023 weer de nieuwe ISDE pot aanspreken over een apparaat wat in 2022 geïnstalleerd is? Dit vraag ik omdat het er op lijkt dat de ruim 200 miljoen subsidie in de ISDE pot vrij krap is voor dit jaar. Het zou misschien net uit kunnen, maar ik wil even het worst-case scenario bekijken waarbij de 2022 pot op is, maar de pomp dus wel geïnstalleerd is in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:21

martijn v o

Certified by Enphase.

Zo was het de vorige jaren wel, maar niets zo veranderlijk als Den Haag.
Hij is nu half leeg, en door leveringsproblemen zou ik verwachten dat ie dit jaar niet leeg gaat.
Maar anders laat je hem 2 januari monteren dan is er weer een nieuwe pot.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je mag een jaar na dato nog de subsidie aanvragen, mocht de pot dit jaar leeg zijn dan sta je volgend jaar in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
Valt mij op dat op de website een prijsvergelijking gemaakt wordt met een hybride en een full electric pomp, terwijl dit in de basis vaak gewoon dezelfde pomp is. In hun kostenplaatje overigens een groot verschil

Ook hebben ze het steeds over all-electric ready, maar volgens mij is dit puur afhankelijk van de benodigde capaciteit.

Ook wordt er vaak gezegd dat de CV zelden bij zal springen, maar slechts 1x wordt een woord gerept over het feit dat de CV al het tapwater voor z'n rekening zal moeten nemen. (Vooral in de FAQ).

Ook wordt er met geen woord gerept over een sww vat, alleen de extra "module". Lijkt me sterk dat de warmtepomp direct in de sww behoefte gaat voorzien.

Ik weet niet of verder iemand dit als gelezen heeft? Wel goed om mee te wegen.
De all-electric module zal over ongeveer twee jaar geïntroduceerd worden.
https://support.quatt.io/...erstappen-op-all-electric

[ Voor 5% gewijzigd door r0bert op 24-07-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ds23man schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:54:
Je mag een jaar na dato nog de subsidie aanvragen, mocht de pot dit jaar leeg zijn dan sta je volgend jaar in de rij.
thanks! wilde het even zeker weten. Hopelijk binnenkort meer info. Ik zit zelf bij de eerste 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
dikkiedik schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:32:
[...]
Ik zit zelf bij de eerste 300
Het is idd niet gezegd dat de eerste 100 aanmeldingen deze winter geïnstalleerd worden. Gaat over installaties. Dus iemand met aanmelding nummer 3000 kan ook bij de eerste 100 installaties zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Vandaar mijn opmerking qua cherrypicking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
HBO88 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Het is idd niet gezegd dat de eerste 100 aanmeldingen deze winter geïnstalleerd worden. Gaat over installaties. Dus iemand met aanmelding nummer 3000 kan ook bij de eerste 100 installaties zitten toch?
Voor zo ver ik begreep is dat wat jij zegt niet zo. Overal las je dat de eerste 1000 pre-orders voorrang hadden. Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat ze dan van boven af aan beginnen. Daarom ben je ook early adaptor.

Natuurlijk is dit ook een aanname, net als de jouwe. Dat er vertragingen zullen zijn en komen, daar ga ik wel van uit. Ik zit ook bij de 1e 300....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
HBO88 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Tot bestelnummer 1000 heeft 'men' als installatiejaar 2022 meegekregen. Daarna werd er vermeld dat er in 2023 geinstalleerd gaat worden. Binnen die belofte kunnen ze uiteraard wel binnen de eerste 1000 wat schuiven. Mij lijkt het ook niet onlogisch dat je eerst 500 makkelijke installaties doet, voordat je de moeilijkere gaat doen, maar schuiven tussen 2022 en 2023 lijkt me minder logisch, aangezien dat kwaad bloed zet bij de klanten. Mede omdat je dan het geklier krijgt met subsidies (waarvoor 1 maatregel niet voldoende is). Als mijn installatie wordt verschoven naar 2023 moet ik nog dubbel glas gaan vervangen voor beter (HR++) glas om aan de 2 maatregelen te komen, iets wat normaal gesproken eigenlijk niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Corona schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Voor zo ver ik begreep is dat wat jij zegt niet zo. Overal las je dat de eerste 1000 pre-orders voorrang hadden.
Helaas, ik moet sneller typen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Subsidie op een warmtepomp is niet afhankelijk van een tweede besparingsmaatregel. Quatch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
@marijnflipse heeft eerder op dezelfde vraag al aangegeven gewoon van laag naar hoog reserveringsnummer te installeren, en niet te gaan cherrypicken:
marijnflipse schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:45:

We lopen verder gewoon op planning, hebben een team van 10+ mensen (voornamelijk ervaren engineers uit de warmtepomp industrie en daarbuiten) die dag & nacht werken, loopt de aanvraag voor de RVO subsidielijst en zullen we in Q4 pre-orders van laag naar hoog gaan installeren door ervaren monteurs die door ons getraind zijn (geen banketbakkers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Lynxathon schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:07:
@marijnflipse heeft eerder op dezelfde vraag al aangegeven gewoon van laag naar hoog reserveringsnummer te installeren, en niet te gaan cherrypicken:

[...]
Dat is leuk bedacht maar de realiteit is gewoon anders. Installaties die meer "engineering" nodig hebben lopen gewoon vertraging op om te voorkomen dat andere installaties ook vertraging oplopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Corona
ds23man schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:17:
[...]

Dat is leuk bedacht maar de realiteit is gewoon anders. Installaties die meer "engineering" nodig hebben lopen gewoon vertraging op om te voorkomen dat andere installaties ook vertraging oplopen.
Wat is dat toch met mensen tegenwoordig die HUN onderbuikgevoel als daadwerkelijke waarheid verkondigen.
Er is nog niets geïnstalleerd, er is aangegeven dat het niet zo is, en toch dit soort opmerkingen.

Dit hele topic vervuild door mensen met dit soort op dit moment uit de duim gezogen posts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0bert
Laten we dan nu maar weer ontopic gaan en het gaan hebben over feiten en vragen, ipv roddelen en gissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
r0bert schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:48:
Valt mij op dat op de website een prijsvergelijking gemaakt wordt met een hybride en een full electric pomp, terwijl dit in de basis vaak gewoon dezelfde pomp is. In hun kostenplaatje overigens een groot verschil

Ook hebben ze het steeds over all-electric ready, maar volgens mij is dit puur afhankelijk van de benodigde capaciteit.
kan zijn, is echter vaak niet zo, de all-electric heeben veelal een veel grotere capaciteit en kunnen vaak tot een veel lagere temperatuur blijven werken. Dat is ook de reden dat deze warmtepompen een heel stuk duurder uitvallen, een hybride pomp kan bv maar 70% van de warmtevraag afdekken met een realtief goedkope installatie, om de volgende 30% te kunnen afdekken is in veruit de meeste gevallen gewoon duurdere onderdelen/installatie nodig. Wat quatt wil gaan doen is redelijk uniek om met 2 warmtepompen dit te kunnen, mijn vermoeden is dat juist de noodzakelijke technische wijzigingen nogal complex en lastig zijn dus meer onderzoek en tijd nodig hebben. Dat is denk ik ook de reden om pas over 2 jaar met deze oplossing te komen (planning).
Ook wordt er vaak gezegd dat de CV zelden bij zal springen, maar slechts 1x wordt een woord gerept over het feit dat de CV al het tapwater voor z'n rekening zal moeten nemen. (Vooral in de FAQ).
Voor mensen die zich redelijk in de materie hebben ingelezen is dit duidelijk, voor leken zou ik zelf niet in een dergelijke startup instappen juist omdat je nog heel veel door de regels door moet kunnen lezen en niet alles wat geschreven staat ook direct voor waar aan te nemen.

Het aantal keren dat een CV moet bijspringen is zowel afhankelijk van de benodigde capaciteit van je Woning en de buitentemperatuur, wat het omschakelpunt is waar de warmtepomp in hybride stand werkt en het omschakelpunt waar de warmtepomp geheel uit schakeld en de CV het alleen moet gaan doen.

Aspect tapwater (SWW) is inherent aan een hybride wormtepomp en geld eigenlijk voor elk model of fabrikant. bij somige kun je er een ad-on bijplaatsen voor het SWW.
Ook wordt er met geen woord gerept over een sww vat, alleen de extra "module". Lijkt me sterk dat de warmtepomp direct in de sww behoefte gaat voorzien.
dat is juist, daar is een warmtepomp (hybride) ook in eerste niet voor, of het kan en zinvol is is van een heleboel factoren afhankelijk, bv als de warmtepomp mbt de capaciteit zal zijn handen vol heeft om het huis op temperatuur te krijgen/houden zal er dus weinig tot geen energie overblijven om ook nog het tapwater te verwarmen, de energie kan maar een keer gebruikt worden.
Ik weet niet of verder iemand dit als gelezen heeft? Wel goed om mee te wegen.

[...]

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2022 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Corona schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:41:
[...]

Wat is dat toch met mensen tegenwoordig die HUN onderbuikgevoel als daadwerkelijke waarheid verkondigen.
Er is nog niets geïnstalleerd, er is aangegeven dat het niet zo is, en toch dit soort opmerkingen.

Dit hele topic vervuild door mensen met dit soort op dit moment uit de duim gezogen posts.
Dit is gewoon de realiteit in de installatiebranche. En daar niet alleen trouwens. Mijn vriendin is tandarts. Voor een klein gaatje wat in korte tijd gedaan kan worden kan je volgende week terecht. De gevallen waarbij wat meer werktijd nodig is om bijvoorbeeld een uitgebreide bijkomende knobbelopbouw te doen kan het zo maar eens zijn dat er pas over 4 weken voldoende ruimte in de agenda is. Ook al kwamen beide patienten na elkaar op controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ja, maar vergelijk je nu de installatiebranche met een tandarts? Ik had laatst een stopcontact nodig voor mijn tuinhuis, kon ik nergens vinden, heb daarom maar geen bruinbrood gekocht? Laten we gewoon afwachten wat Quatt gaat doen, misschien vertrekken ze met de Noorderzon en anders hebben sommige van ons een warmtepomp. Wie weet, het is toch koffiedik kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:59:
[...]
kan zijn, is echter vaak niet zo, de all-electric heeben veelal een veel grotere capaciteit en kunnen vaak tot een veel lagere temperatuur blijven werken.
[...]
En zelfs dat is (voor zover ik heb begrepen) al een simplificatie. Als ik het goed begrepen heb werken ook de hybride varianten over het algemeen gewoon bij lagere temperaturen (ze maken ook gebruik van dezelfde koelmiddelen, met dezelfde eigenschappen), maar bij een aantal modellen zit het probleem in het (te) lage elektrische vermogen.

Eerder aangehaald voorbeeldje is de Elga met nog geen 1000 watt elektrisch vermogen. Daarmee zit je snel in de penarie als de temperatuur daalt naar -10 en de COP (amper? Remeha publiceert geen cijfers bij lage temperaturen omdat de CV ketel het dan normaal overneemt) 2 is.

Mijn hoop is dan ook dat de Quatt een fatsoenlijk elektrisch vermogen heeft, bij voorkeur boven de 1500 watt. Als het onder de 1300 watt blijkt te zitten zou ik overwegen mijn reservering te annuleren.

@marijnflipse is het een optie wat meer specificaties op de Quatt FAQ pagina te posten? (hier mag uiteraard ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
MacD007 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:59:
[...]
. Wat quatt wil gaan doen is redelijk uniek om met 2 warmtepompen dit te kunnen, mijn vermoeden is dat juist de noodzakelijke technische wijzigingen nogal complex en lastig zijn dus meer onderzoek en tijd nodig hebben. Dat is denk ik ook de reden om pas over 2 jaar met deze oplossing te komen (planning).
[...]
Volgens mij valt dat reuze mee en kun je de meeste l/w wp schakelen. En zeker l/w naar w/w.

Punt is dat ze het hebben het over een unit bijplaatsen, maar dan ben je volgens mij nog niet klaar voor full electric. Want zonder water kun je niet in sww voorzien (of wil je dat on the fly verwarmen en de drinkwaterleiding er ook op aansluiten?).
Aspect tapwater (SWW) is inherent aan een hybride wormtepomp en geld eigenlijk voor elk model of fabrikant. bij somige kun je er een ad-on bijplaatsen voor het SWW.
Die addon is denk ik backup heater wat je bedoelt? Want hoe kun je een 120 liter bad vullen met warmwater zonder vat? Volgens mij is dit een must, ook bij de quatt (voor full electric)?
dat is juist, daar is een warmtepomp (hybride) ook in eerste niet voor, of het kan en zinvol is is van een heleboel factoren afhankelijk, bv als de warmtepomp mbt de capaciteit zal zijn handen vol heeft om het huis op temperatuur te krijgen/houden zal er dus weinig tot geen energie overblijven om ook nog het tapwater te verwarmen, de energie kan maar een keer gebruikt worden.
Idd, dat is waar het full electric wordt. De capaciteit gebruiken om ook het vat op te warmen (via w/w). En dat is waar mijn bedenking ligt.

Ik bedoel het niet als kwade opzet, maar zometeen heeft iedereen een prachtige quatt (begin 2023 🤪) met het het idee daarna over te kunnen naar full electric. Maar dan blijkt dat je nog een dikke extra heater module of zelfs extra unit bij moet plaatsen en een warmtepompvat moet kopen... Dat wordt best prijzig en ook iets minder simpel dan "even een unit aan de muur". It's all in the game, maar het komt natuurlijk wel heel goed uit dat hier geen woord over gerept wordt 😇

Voor de rest gewoon een gaaf project, maar er zitten nog wat potentiële addertjes onder het gras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
r0bert schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:09:
[...]

Volgens mij valt dat reuze mee en kun je de meeste l/w wp schakelen. En zeker l/w naar w/w.

Punt is dat ze het hebben het over een unit bijplaatsen, maar dan ben je volgens mij nog niet klaar voor full electric. Want zonder water kun je niet in sww voorzien (of wil je dat on the fly verwarmen en de drinkwaterleiding er ook op aansluiten?).
ik vermoed (vermoeden omdat van quatt op dit moment verdere techn. info ontbreekt) de tweede unit juist voor de extra elektrisch vermogen zorgt (dat is ook wat ik met capaciteit bedoelde). Voor SWW zal er een add-on unit in welke vorm dan ook geplaatst moeten worden om in SWW te kunnen voorzien, aansluiten aan het drinkwater zonder speciale hygiene voorzieningen lijkt me niet de juiste weg.
[...]

Die addon is denk ik backup heater wat je bedoelt? Want hoe kun je een 120 liter bad vullen met warmwater zonder vat? Volgens mij is dit een must, ook bij de quatt (voor full electric)?
Ik bedoelde te zeggen dat deze add-on zoals hier boven beschreven voor het SWW zorgt, of dat nu via een elektrische boiler cq doorstroomheater gebeurt of er een echt buffervat met hygiene spiraal komt (300l buffervat zal al snel rond de 1000 euro kosten) of ze gebruiken de overcapaciteit van de tweede unit juist om hier hogere temperaturen te genereren en dat via een klein buffervat/hygienespriaal in SVV te kunnen voorzien eventueel met een electrische backup heater zoals jij voorstelde (keuzes genoeg), mijn verwachting is wel het het die richting opgaat, met de eerste unit kunnen ze 70-80% van de CV warmtevraag aan, dus die tweede unit hoeft alleen de resterende 30-20% voor de CV bijspringen (met een hogere CV water temperatuur) in de lagere buitentemperaturen, vermoedelijk dus nog rest capaciteit over voor SWW
[...]

Idd, dat is waar het full electric wordt. De capaciteit gebruiken om ook het vat op te warmen (via w/w).
Ja, zie mijn opmerkingen hierboven, maar mogelijk dat ze nog een andere technische oplossing bedacht hebben waar wij nu zo snel niet op komen, we missen hier gewoon nog informatie, wat ook in de verwachting ligt omdat ze dat deel nog aan het ontwikkelen zijn, concept is waarschnijlijk al klaar, de technische uitvoering zijn ze waarschijnlijk nog mee bezig.
En dat is waar mijn bedenking ligt.

Ik bedoel het niet als kwade opzet, maar zometeen heeft iedereen een prachtige quatt (begin 2023 🤪) met het het idee daarna over te kunnen naar full electric. Maar dan blijkt dat je nog een dikke extra heater module of zelfs extra unit bij moet plaatsen en een warmtepompvat moet kopen...
als je full-electric wilt gaan zul je sowieso nog iets moeten doen, dat zie je ook bij andere merken zoals valiant waar je ook via een soort bouwkasten systeem deze naar een full-electric kunt brengen, overigens ook een heel mooi systeem, mn de monoblok van hun, extreem stil overigens.
Dat wordt best prijzig en ook iets minder simpel dan "even een unit aan de muur". It's all in the game, maar het komt natuurlijk wel heel goed uit dat hier geen woord over gerept wordt
Me eens, maar iedereen die zich met deze materie een beetje inleest weet dat de volgende stap duurder gaat worden, ik heb nog steeds mijn twijfel of all-electric voor elk huis de meest goede oplossing is.
😇

Voor de rest gewoon een gaaf project, maar er zitten nog wat potentiële addertjes onder het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
onlinaius schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:55:
[...]

En zelfs dat is (voor zover ik heb begrepen) al een simplificatie. Als ik het goed begrepen heb werken ook de hybride varianten over het algemeen gewoon bij lagere temperaturen (ze maken ook gebruik van dezelfde koelmiddelen, met dezelfde eigenschappen), maar bij een aantal modellen zit het probleem in het (te) lage elektrische vermogen.

Eerder aangehaald voorbeeldje is de Elga met nog geen 1000 watt elektrisch vermogen. Daarmee zit je snel in de penarie als de temperatuur daalt naar -10 en de COP (amper? Remeha publiceert geen cijfers bij lage temperaturen omdat de CV ketel het dan normaal overneemt) 2 is.

Mijn hoop is dan ook dat de Quatt een fatsoenlijk elektrisch vermogen heeft, bij voorkeur boven de 1500 watt. Als het onder de 1300 watt blijkt te zitten zou ik overwegen mijn reservering te annuleren.

@marijnflipse is het een optie wat meer specificaties op de Quatt FAQ pagina te posten? (hier mag uiteraard ook).
Rond de 1600watt is er verteld dacht ik.
Wat dat precies zegt of doet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

🙈

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
ZveenT schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Elektrisch vermogen x COP is totale verwarmingscapaciteit. 1600 watt zou betekenen dat de Quatt tot een COP van 2.81 de volledige capaciteit behaald (want 1600 x 2.81 = 4500 watt).

Ga je uit van de COP waardes uit onderstaande plaatje (die naar mijn idee wat aan de optimistische kant zijn) dan haalt de Quatt uitgaande van 1600 watt elektrisch vermogen bij een watertemperatuur van 35 graden ook bij een buitentemperatuur van -12.5 nog de volledige 4.5 KW, en bij 43 graden ook nog net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixadU4wxSFyaBNKmMt1ceWUtDks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMQuv6GQEXmJa2vAPY1XwAJ3.png?f=fotoalbum_large

bron:
https://www.researchgate....and-supply_fig2_320762600

Zou je echter uitgaan van 1300 watt dan moet de COP boven de 3.46 liggen voor de volledige capaciteit, wat bij L-12.5/W35 al niet meer lukt, laat staan bij hogere watertemperaturen.

Bij hybride maakt dit net wat minder uit: wordt de verwarmingscapaciteit te laag dan schakel je gewoon over op de cv ketel. Wil je in de toekomst full elektric dan wordt het een ander verhaal: als je bij -12 er een keer een straalkacheltje bij moet zetten is dat niet zo'n probleem, want dat komt zelden voor, als dat bij -3 al het geval is, zit je iedere winter met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ik zit bij de eerste 300 én heb een hele makkelijke 2 onder 1 kap installatie. Dus als ze gaan cherrypicken zal ik alleen maar eerder aan de beurt zijn denk ik.

geen enkel probleem met bereikbaarheid en installatie kan zowel aan de gevel als op de garage. geen geluidsproblemen met de buren en heb een redelijk moderne ketel en thermostaat (2018).

we gaan het allemaal zien komende maanden. Ik ben redelijk positief in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
dikkiedik schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:01:
ik zit bij de eerste 300 én heb een hele makkelijke 2 onder 1 kap installatie. Dus als ze gaan cherrypicken zal ik alleen maar eerder aan de beurt zijn denk ik.

geen enkel probleem met bereikbaarheid en installatie kan zowel aan de gevel als op de garage. geen geluidsproblemen met de buren en heb een redelijk moderne ketel en thermostaat (2018).

we gaan het allemaal zien komende maanden. Ik ben redelijk positief in elk geval.
leuk al die verhalen met wishful thinking .
Zolang er geen duidelijke uitspraak van quatt is ga er maar van uit dat jullie op volgorde worden geholpen, hooguit daar waar er technische problemen zijn en dus de warmtepomp in feite niet geinstallerd kan worden zullen mogelijk later aan de beurt komen.

gewoon nog even afwachten tot er meer duidelijke berichten van Quatt zelf komen, wij kunnen hier op het forum van alles roepen maar helaas zitten wij niet aan het stuur.
Ik wacht bewunst nog even tot ik meer duidelijke antwoorden krijg, de installatie zal dan wel ergens in 2023 gebeuren, het zij zo. Mijn interesse gaat dan ook uit naar de cool variant en daar mis ik nog wat informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Elektrisch vermogen x COP is totale verwarmingscapaciteit. 1600 watt zou betekenen dat de Quatt tot een COP van 2.81 de volledige capaciteit behaald (want 1600 x 2.81 = 4500 watt).

Ga je uit van de COP waardes uit onderstaande plaatje (die naar mijn idee wat aan de optimistische kant zijn) dan haalt de Quatt uitgaande van 1600 watt elektrisch vermogen bij een watertemperatuur van 35 graden ook bij een buitentemperatuur van -12.5 nog de volledige 4.5 KW, en bij 43 graden ook nog net.

[Afbeelding]

bron:
https://www.researchgate....and-supply_fig2_320762600

Zou je echter uitgaan van 1300 watt dan moet de COP boven de 3.46 liggen voor de volledige capaciteit, wat bij L-12.5/W35 al niet meer lukt, laat staan bij hogere watertemperaturen.

Bij hybride maakt dit net wat minder uit: wordt de verwarmingscapaciteit te laag dan schakel je gewoon over op de cv ketel. Wil je in de toekomst full elektric dan wordt het een ander verhaal: als je bij -12 er een keer een straalkacheltje bij moet zetten is dat niet zo'n probleem, want dat komt zelden voor, als dat bij -3 al het geval is, zit je iedere winter met de gebakken peren.
mooie uitleg, ben benieuwd waarmee Quatt dadelijk mee komt, een COP tussen 4,5 en 5 zou een prima deal zijn, zeker als je dit ook nog met een hogere CV water temperatuur (ergens tussen de 60-50 C) bij rond de -5 Graden zou kunnen halen, voor lagere temperaturen mag dan de CV bijspringen cq overnemen. Overigens is mij nog steeds niet duidelijk welk omschakelpunt bij Quatt word gebruikt (dwz bij welke temperatuur kun je een hybride bedrijf (dus gelijke WP+CV) en bij welke temperatuur gaat de WP uit en moet het de CV geheel overnemen. Wie weet hier meer van. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:31:
[...]

mooie uitleg, ben benieuwd waarmee Quatt dadelijk mee komt, een COP tussen 4,5 en 5 zou een prima deal zijn
Ik moet eerlijk zeggen dat de COP me iets minder interesseert. De R32 warmtepompen liggen allemaal aardig bij elkaar in de buurt qua COP en die kleine verschilletjes vind ik wat minder interessant dan genoeg vermogen zodat in de toekomst full elektric mogelijk / makkelijker is.
[...]
zeker als je dit ook nog met een hogere CV water temperatuur (ergens tussen de 60-50 C) bij rond de -5 Graden zou kunnen halen
Een COP van 4.5 tot 5 bij L-5/W50? Dat is voor zover ik weet dan gelijk revolutionair. Ik vergelijk altijd graag met de Atag Energion M Hybrid 4KW omdat deze standaard ook staat afgesteld om door te werken bij lagere buitentemperaturen (wat betekend dat hier ook gegevens over bekend zijn, in tegenstelling tot bijv Remeha). De genoemde ATAG heeft een -7/35°C COP van 3.27, maar dat zal vrij fors afnemen als je naar een hogere watertemperatuur gaat. Ik schat in dat je bij L-5/W50 blij mag zijn als de COP niet onder de 2.8 zakt. Zie ook de tabel in mijn voorgaande post (en die is naar mijn idee al iets aan de optimistische kant).
[...]
Overigens is mij nog steeds niet duidelijk welk omschakelpunt bij Quatt word gebruikt (dwz bij welke temperatuur kun je een hybride bedrijf (dus gelijke WP+CV) en bij welke temperatuur gaat de WP uit en moet het de CV geheel overnemen. Wie weet hier meer van. Alvast bedankt.
Eerder in dit draadje is mij verteld dat de installateur (bij andere warmtepompen) zelf dit schakelpunt kan instellen. Ik hoop persoonlijk dat Quatt dit wat slimmer doet en het punt dynamisch bepaald in hun 'slimmer dan de concurrentie' software.
Het schakelpunt zal ook afhangen van de woning en de geinstalleerde capaciteit (4 of 8KW), de ene woning heeft nu eenmaal meer verwarming nodig dan de andere, en zal dus ook sneller niet meer af kunnen met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:09
Heb mij ook even georiënteerd op de markt en ga ook een pre-order plaatsen, maar ik zat te kijken naar de levensduur... 15 jaar volgens hunzelf, maar dan nog vervelender, maar 2 jaar garantie vanuit Quatt... En dan gaat ie dan kapot en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Overigens ook grappig om te zien, ik zie veel mensen al helemaal gek worden om wanneer het apparaat wordt geinstalleerd... Maar misschien moeten ze het eerst eens laten zien? Als in een echte functionerende warmtepomop en geen render... x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 01:27:
Heb mij ook even georiënteerd op de markt en ga ook een pre-order plaatsen, maar ik zat te kijken naar de levensduur... 15 jaar volgens hunzelf, maar dan nog vervelender, maar 2 jaar garantie vanuit Quatt... En dan gaat ie dan kapot en dan?
Het is een gewone monoblock warmtepomp. Iedere CV/airco monteur kan daar onderhoud aan plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 01:43:
Overigens ook grappig om te zien, ik zie veel mensen al helemaal gek worden om wanneer het apparaat wordt geinstalleerd... Maar misschien moeten ze het eerst eens laten zien? Als in een echte functionerende warmtepomop en geen render... x)
Er zijn paar weken terug een aantal Tweakers langsgeweest op hun kantoor, daar stond er een te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
In browser weergeven
Quatt_green_logo@3x
Beste Jan,

Bedankt voor het wachten op jouw Quatt Hybrid. We hebben enorm veel bereikt de afgelopen maanden en vallen graag meteen met de deur in huis!

Alle belangrijke productieonderdelen zijn besteld en lijken op tijd geleverd te gaan worden voor de eerste installaties in oktober.
curved line_longer
Quatt Hybrid gepresenteerd! (incl. specs & foto’s)

Na een intensieve periode van productontwikkeling, testen en finetunen van het design, presenteerden we twee weken geleden met trots de eerste Quatt Hybrid aan onze investeerders en een aantal leden van het technologieforum Tweakers. Ze waren erg onder de indruk.

De onthulde Quatt Hybrid is op enkele visuele details na exact gelijk aan het model dat vanaf oktober bij de eerste klanten geïnstalleerd zal worden.

De Quatt Hybrid en jouw cv-ketel worden aangestuurd door een AI controller. Ook die hebben wij, samen met de Quatt App onthuld. De AI controller noemen wij “Commander in Chief”.

Quatt Commander in Chief
Commander in Chief

Quatt_App_mockup
Quatt App

Quatt_20220714_253 (1)
Quatt_20220714_215 (1)
Quatt_20220714_027 (1)
Quatt_20220714_328 (1)
Onze investeerders en de aanwezige leden van Tweakers waren erg enthousiast over de onthulling van de Quatt Hybrid, Commander in Chief en Quatt App. De presentaties werden gegeven met een draaiende Quatt in de achtergrond🤫.

Betere specificaties dan initieel ontwerp
Vanaf de oprichting van Quatt hebben we een product willen maken dat tot de beste warmtepompen op de markt behoort. In onze begindagen bestond het team ook enkel uit engineers met in totaal meer dan 30 jaar warmtepomp-ervaring. Door hier maandenlang onze exclusieve aandacht op te richten, heeft ons engineering team de eerder vermelde specificaties, en daarmee vele benchmarks, overtroffen:

Quatt_table

Koeling volgende zomer beschikbaar
Om de ambitieuze timelines te halen die wij onszelf hebben opgelegd, hebben we besloten om de ontwikkeling van de binnenunit voor koeling uit te stellen tot zomer 2023.

Heb je een Quatt Hybrid besteld inclusief koeling? Dan heb je de keuze om ofwel nu jouw Hybrid te laten installeren zonder koeling, ofwel de gehele installatie in zomer 2023 te laten doen.

curved line_longer
RVO: "Quatt binnen enkele weken op subsidielijst"

Een aantal maanden geleden dienden wij het verzoek in bij RVO om Quatt Hybrid op de subsidielijst te zetten. Inmiddels hebben wij van RVO de bevestiging dat de Quatt Hybrid in aanmerking komt voor maar liefst €2700 subsidie, en daarmee op de aankomende subsidielijst zal staan.

Dit verhoogde subsidiebedrag is te danken aan de hogere efficiëntie & vermogen.

Netto prijs blijft gelijk voor huidige pre-order klanten
Omdat tegelijkertijd, ook voor ons, de grondstof-, energie- en transportkosten blijven stijgen, hebben wij besloten de netto prijs voor huidige pre-order klanten op €1599 te houden en de prijs excl. subsidie naar €4299 te brengen. Daarmee profiteer je van betere performance tegen dezelfde lage prijs.

Prijzen gaan omhoog voor nieuwe klanten vanaf 1 sept 2022
(Dus niet voor huidige pre-order klanten)

Om ervoor te zorgen dat wij ook volgend jaar kwaliteit kunnen blijven leveren verhogen wij de prijs voor mensen die na 1 september 2022 pre-orderen:

4kW: €2399 incl. subsidie en basis installatie (€5099 excl. subsidie)

8kW: €3199 incl. subsidie en basis installatie (€8599 excl. subsidie)

curved line_longer
Eerste installaties binnenkort ingepland

Werkvoorbereidingen begonnen
Sinds 2 weken zijn Jaleel & Jermaine, onze werkvoorbereiders, dagelijks bezig om alle details van de huizen van onze klanten te doorgronden en te bepalen of en hoe de Quatt Hybrid geïnstalleerd kan worden.

Binnen enkele weken ontvangen de eerste klanten hun werkvoorbereidingsrapport incl. offerte om de bestelling definitief te maken.

Jermaine_Quatt_Profile
Jermaine: een ervaren installateur, en weet dus precies hoe je het best een Quatt Hybrid kan installeren

Jaleel_Quatt_Profile
Jaleel: MSc afgestudeerd architect met een passie voor duurzaamheid; ontwerpt nu Quatt installaties

Wat kun je verwachten?
Nadat je de installatie-check hebt voltooid, is het proces als volgt:

Een van onze werkvoorbereiders begint met het analyseren van jouw foto’s, satellietbeelden en overige aangeleverde informatie. Op basis hiervan maken we een haalbaarheidsinschatting en een besparingsberekening voor jouw huis.
Zodra dit klaar is, plannen we een telefoongesprek. Hierin spreek je het installatieplan door met de werkvoorbereider. Eventueel passen we het plan aan.
Als we telefonisch akkoord zijn, sturen we je de definitieve offerte. Als je akkoord bent, vragen we je om een aanbetaling van €1500 (4 kW) of €2100 (8 kW).*
Zodra de offerte akkoord is, tekenen we jouw installatie exact uit voor de installatiemonteur.
De installatie wordt ingepland. Wij laten je weten wanneer we langskomen
Uiterlijk 2 dagen voor de installatiedatum moet het resterende bedrag voldaan zijn zodat de installatie op de geplande datum kan worden uitgevoerd.
Installatie vindt plaats. Wij zijn pas tevreden, als u dat ook bent. 👍

*Deze aanbetaling is noodzakelijk omdat wij de volledige voorfinanciering voor de warmtepomp, installatiematerialen en installatiekosten moeten doen. Overigens geldt uiteraard dat wanneer installatie om wat voor reden dan ook niet blijkt te lukken, de volledige aanbetalingen vanzelfsprekend worden gerestitueerd. Zie ook FAQ onderaan deze mail.

Quatt_table2
Let op: waarom bovenstaande nog onzeker is
Weliswaar is bovenstaande een reële inschatting met de informatie die we nu hebben, niettemin zijn we een startup en ondernemen we in ingewikkelde tijden op het gebied van supply chain en beschikbaarheid van grondstoffen en halffabricaten. Er kan op dat gebied dus nog altijd iets gebeuren waardoor deze planning wordt verschoven.

Wij starten dus in Q4 2022 met installeren. Hoewel wij klanten zo snel mogelijk van een Quatt Hybrid willen voorzien, geven wij de prioriteit aan kwaliteit. Als we we merken dat we door wat voor reden dan ook die kwaliteit niet kunnen waarborgen, zullen we mogelijk een deel van de installaties opschuiven naar Q1 2023.

Meerprijs voor complexe installaties
In ca. 10% van de gevallen zien wij dat de installatiekosten significant hoger zijn dan bij de normale installaties. In dit soort gevallen waarbij de installatie buiten de standaard valt, zullen wij een meerprijs rekenen om er kostentechnisch uit te kunnen komen.

Of een meerprijs geoffreerd wordt, hangt af van o.a.:

Leiding & gootlengte (v.a. 8 meter)
Aantal muur- & dakdoorvoeren en het type materiaal (bijv. beton)
Gevel/dak-montage (waarbij een steiger/hoogwerker moet worden gebruikt)
Additionele elektra-groep benodigd
Ook wanneer wij meerprijzen moeten rekenen, zal het totaalbedrag (nagenoeg) altijd significant lager zijn dan bij concurrenten.

curved line_longer
FAQ

Waarom vragen jullie een aanbetaling?
Deze aanbetaling is noodzakelijk omdat wij de volledige voorfinanciering voor de warmtepomp, installatiematerialen en installatiekosten moeten doen. Als je een warmtepomp bij een installateur besteld, wordt de voorfinanciering verzorgd door de installateur en/of de groothandel, maar dan betaal je ook marge voor zowel de installateur als de groothandel en kom je vaak uit op een totaal bedrag van >€3.000 incl. subsidie (zie tabel hierboven).

Wij willen de energietransitie versnellen door geweldige warmtepompen te leveren tegen eerlijke (lage) prijzen, zie ook bovenstaand overzicht. Om dit mogelijk te maken, zijn wij genoodzaakt met aanbetalingen te werken.

Overigens geldt dat wanneer installatie om wat voor reden dan ook niet blijkt te lukken, de volledige aanbetalingen vanzelfsprekend worden gerestitueerd.

Wat als ik niet tevreden ben met de installatie?
Om onze visie waarheid te maken, moeten wij hoge kwaliteit producten en installaties leveren. Doen wij dat niet, dan hebben wij geen bestaansrecht.

Je kunt er dus vanuit gaan dat wij er alles aan doen om jou straks blij te maken met de installatie. Mocht het nodig zijn, blijven wij terugkomen totdat jij ons vraagt waar je die 5-star review kan plaatsen ;-)

Ik heb de installatie check al ingevuld, maar ik kreeg nog een mail dat ik die niet had ingevuld. Hoe zit dit?
Excuus hiervoor! We hadden te maken met een technische fout. We hebben dit nu opgelost en het zou niet meer moeten gebeuren.

Heb ik zelf iets te zeggen over de montage van de Quatt Hybrid?
Zeker weten! Je spreekt de installatie door met de werkvoorbereider en uiteindelijk bepaal jij waar hij komt. Uiteraard zal de werkvoorbereider meedenken om een manier te vinden zodat de installatie zo goed mogelijk presteert, kosten en ingrepen aan de woning zo laag mogelijk zijn en het geheel aan de wettelijke en bouwtechnische eisen voldoet.

Als ik een offerte krijg, hoe lang is deze dan geldig?
De offerte die je ontvangt zal 14 dagen geldig zijn. Binnen die termijn kun je de offerte accorderen d.m.v. een aanbetaling of vragen om aanpassingen mocht er iets niet goed zijn gegaan. Binnen deze 14 dagen houden wij een installatie-slot voor jou vast. Na het verlopen kun je een nieuwe offerte opvragen, maar dan zal jouw slot zeer waarschijnlijk vergeven zijn.

Meer vragen?
Check ons Help Center en/of stel je vraag via de chat.

P.S. Morgen begint onze Lead Customer Support :-) Dus voortaan kunnen we beter/sneller reageren op de binnenkomende vragen. Desondanks geldt nog steeds; specifieke vragen over jouw woning worden doorgesproken tijdens de werkvoorbereiding!

Met vriendelijke groet,

Quatt team

Facebook
LinkedIn
Home FAQ Privacy Policy

Quatt B.V., Kon. Wilhelminaplein 1, Amsterdam, Noord-Holland, 1062HG, Nederland

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 09:37 . Reden: Quote van gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Dit gingen we niet meer doen

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Wjq3-uJ4p6wCfPJWy0KOAaSG-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iv4smdINaXsvKxPt5mHWvTl5.jpg?f=fotoalbum_large

De Cop waarden van Quatt vs Remeha en Daikin. Staan in de mail die iedere pre-order klant heeft gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0bert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
<knip> Offtopic

[ Voor 106% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

<knip> Offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 09:38 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Yeah! Mail ontvangen van Quatt: eerste 400 installaties in Q4! Met een uitgebreide toelichting op proces en kosten. Zit zelf in de 500 dus het wordt Q1 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lekorque
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-08 22:26
<knip> Offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lekorque
Maeve schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:32:
Yeah! Mail ontvangen van Quatt: eerste 400 installaties in Q4! Met een uitgebreide toelichting op proces en kosten. Zit zelf in de 500 dus het wordt Q1 2023.
Yes, hier ook ontvangen. Ik ben blijkbaar # 155 (wist niet dat ik er zo vroeg bij was) dus als het verhaal klopt zou ik dit jaar nog aan de beurt zijn. Wel even wachten tot ze op de ISDE lijst staan.

Foto's en eerste impressies komen hier zodra ik ze heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Uitstekend nieuws! Maar dat is dan wel zonder koeling dus als ik het goed begrijp? Dat is de 8kwh versie en die is dus uitgesteld tot de zomer 2023. Vond persoonlijk het prijsverschil te weinig (want blijkbaar zit er op de 8kWh versie relatief meer subsidie) om de 4kWh zonder koeling te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekorque
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:42:
Uitstekend nieuws! Maar dat is dan wel zonder koeling dus als ik het goed begrijp? Dat is de 8kwh versie en die is dus uitgesteld tot de zomer 2023. Vond persoonlijk het prijsverschil te weinig (want blijkbaar zit er op de 8kWh versie relatief meer subsidie) om de 4kWh zonder koeling te overwegen.
Ik heb mezelf ingeschreven voor de 8kW versie, maar dan zonder koeling (groot huis, matige isolatie). Waar kan ik terugvinden dat die versie nog niet wordt geinstalleerd? Ik lees alleen dat de koeloptie nog niet wordt geimplementeerd. Hoe dan ook, hopelijk wil het vlotten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
ds23man schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:47:
Subsidie op een warmtepomp is niet afhankelijk van een tweede besparingsmaatregel. Quatch...
Kan iemand me uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Want online lees ik wel dat je een isolatiemaatregel kan combineren met een warmtepomp / zonnecollector / andere isolatiemaatregel om subsidie op de isolatiemaatregel te krijgen (en laat ik nu net in het voorjaar van dit jaar de spouw hebben laten isoleren).

Die spouwmuurisolatie kan ik dus niets meer mee (aangezien ik helaas met nummer 454 naar volgend jaar verschoven zal worden), maar over de Quatt krijg ik dus wel gewoon subsidie, ook als er in 2023 niets extra's meer bij komt aan duurzaamheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
lekorque schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Ik heb mezelf ingeschreven voor de 8kW versie, maar dan zonder koeling (groot huis, matige isolatie). Waar kan ik terugvinden dat die versie nog niet wordt geinstalleerd? Ik lees alleen dat de koeloptie nog niet wordt geimplementeerd. Hoe dan ook, hopelijk wil het vlotten :)
Ik zit er naast denk ik, ik was in de veronderstelling dat de 8kWh versie altijd met koeling was, vind de website ook een beetje verwarrend wat dat betreft..

Edit:
Of klopt het nou wel? Heb nog even gekeken en op de website zijn maar 2 keuzes, eentje voor 4kWh en eentje voor 8... Heel vreemd, weet toch bijna zeker dat ik een weekje geleden nog met of zonder koeling kon selecteren, of ben ik hier gewoon echt niet goed aan het kijken?

[ Voor 19% gewijzigd door GoT.Typhoon op 26-07-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
ZveenT schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Op basis van de vandaag gepubliceerde cijfers krijg ik het vermoeden dat het vermogen lager ligt.

Capaciteit 5200 Watt / COP 4.9 (bij 7 graden buitentemperatuur) = 1061. Hier zou echter een andere beperking op kunnen zitten.

De -7 temperatuur lijkt wel te suggereren dat er geen 1600 watt beschikbaar is (mogelijk als piek, maar niet constante last), want dan zou de COP uitkomen op 3700 / 1600 = 2.31 bij -7, en dan zouden ze fors onder de markt presteren.

De ATAG Energion M Hybrid heeft een -7/35°C COP van 3.27.

Als je dit cijfer zou gebruiken krijg je 3700 / 3.27 = 1131

Ik vind het compressor vermogen daarmee wel een tikje teleurstellend eerlijk gezegd, er zijn zat warmtepompen die bij -7 nog wel de volledige capaciteit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekorque
onlinaius schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Kan iemand me uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Want online lees ik wel dat je een isolatiemaatregel kan combineren met een warmtepomp / zonnecollector / andere isolatiemaatregel om subsidie op de isolatiemaatregel te krijgen (en laat ik nu net in het voorjaar van dit jaar de spouw hebben laten isoleren).

Die spouwmuurisolatie kan ik dus niets meer mee (aangezien ik helaas met nummer 454 naar volgend jaar verschoven zal worden), maar over de Quatt krijg ik dus wel gewoon subsidie, ook als er in 2023 niets extra's meer bij komt aan duurzaamheid?
Hoe ik het lees is: voor een warmtepomp kun je los subsidie aanvragen. Maar combineer je het met een isolatiemaatregel dan krijg je op die maatregel ook subsidie.
check https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onlinaius schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Om voor subsidie op isolatie in aanmerking te komen moet je twee maatregelen nemen. Bijv dakisolatie + dubbel glas of dak+ warmtepomp. Maar bij een warmtepomp alleen hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@ds23man Je mag ook voor 1 isolatiemaatregel gaan maar dan krijg je maar 15% subsidie!
https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2022

https://www.milieucentraa...n/subsidie-voor-isolatie/
Voor 1 maatregel is de subsidie lager: tot 15 procent van de kosten.

[ Voor 64% gewijzigd door route99 op 26-07-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Wordt de Quatt onderhand geleverd aan consumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
GoT.Typhoon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Ik zit er naast denk ik, ik was in de veronderstelling dat de 8kWh versie altijd met koeling was, vind de website ook een beetje verwarrend wat dat betreft..

Edit:
Of klopt het nou wel? Heb nog even gekeken en op de website zijn maar 2 keuzes, eentje voor 4kWh en eentje voor 8... Heel vreemd, weet toch bijna zeker dat ik een weekje geleden nog met of zonder koeling kon selecteren, of ben ik hier gewoon echt niet goed aan het kijken?
De keuze voor koeling is inderdaad van de website verwijderd. Deze was eerder wel aanwezig.

Ik vraag me af of ik het nou moet lezen. Als je kiest om installatie nu plaats te laten vinden, de koeling vervalt. Of ze deze dan alsnog komen installeren zodra deze beschikbaar komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:10
RobertV70 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:22:
Wordt de Quatt onderhand geleverd aan consumenten?
Een paar posts naar boven staat het antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Timmy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Een paar posts naar boven staat het antwoord ;)
8)7 Excuus, maar goed ze gaan dus geleverd worden, nu nog zien dan geloven. Lees al dat er opeens geen koeling meer op zit, wat toch vreemd is aangezien deze optie altijd gegeven werd, of lees ik dat ook verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
RobertV70 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:32:
[...]

8)7 Excuus, maar goed ze gaan dus geleverd worden, nu nog zien dan geloven. Lees al dat er opeens geen koeling meer op zit, wat toch vreemd is aangezien deze optie altijd gegeven werd, of lees ik dat ook verkeerd.
Ook dat wordt in de mail van Quatt uitgelegd: het koelgedeelte moet nog iets verder ontwikkeld worden. De klanten die met koeling hebben gekocht krijgen de keuze om alvast te installeren zonder koeling, of in 2023 direct volledig met koeling te installeren.

Ik zou de mail van Quatt even doorlezen, scheelt wat dubbele vragen ;)

Edit: wel apart inderdaad dat je op dit moment niet met koeling kunt bestellen. Mogelijk moeten ze wat wijzigen op hun website. Voordat ze de 3000+ bestellingen hebben doorgewerkt zul je toch op zn minst al in zomer 2023 zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 26-07-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
onlinaius schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:34:
[...]

Ook dat wordt in de mail van Quatt uitgelegd: het koelgedeelte moet nog iets verder ontwikkeld worden. De klanten die met koeling hebben gekocht krijgen de keuze om alvast te installeren zonder koeling, of in 2023 direct volledig met koeling te installeren.

Ik zou de mail van Quatt even doorlezen, scheelt wat dubbele vragen ;)
Ja snap ik, maar ik heb verder geen vragen meer, dank voor je toelichting. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 23:33

RobertowNL

For your gear!

Weg, eerst topic lezen dan posten

[ Voor 138% gewijzigd door RobertowNL op 26-07-2022 10:38 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
En terug ontopic

On-topic. Ik ga mijn installatie naar zomer 2023 tillen gezien ik belang heb bij de binnen koeler. Leek me wel handig. Één buiten-unit voor twee doeleinden.

[ Voor 76% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 10:28 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.