Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.827.883 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekorque
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-08 22:26
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Beetje flauwe reactie op iemand die zich terecht zorgen maakt over de haalbaarheid van de installaties en levering van de apparaten. Er wordt een voorbeeld gegeven dat zeer reëel is, zeker geldt een personeelstekort voor technische beroepen. Het is dan ook uiterst dubieus dat Quatt verklaart op schema te lopen terwijl dit tekort speelt. Tevens is het nog de vraag of de levering van de apparatuur volgens dat zelfde schema gaat lukken terwijl andere leveranciers behoorlijk lange wachttijden kennen.
Je snapt dat ik voor de optie Noorderzon ga zolang er geen enkel bewijs is van het tegendeel.
Ik heb Marijn Flipse een persoonlijk bericht gestuurd om meer info te geven over de haalbaarheid.
Nu maar hopen dat Quatt op enigerlei wijze toch bereid is te reageren op dit forum.....
Snel, voordat de moderator weer *knip* doet:
Je punt is gemaakt. We zijn hier allemaal in staat om risico's af te wegen en maken dan een andere keuze dan jij. Werk je soms voor een concurrent? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
Weet iemand wat dit ding is dat eronder gemonteerd zit?

Afbeeldingslocatie: https://hs-25848718.f.hubspotemail-eu1.net/hub/25848718/hubfs/Quatt_20220714_367%20(1)%20(1).jpg?upscale=true&width=1160&upscale=true&name=Quatt_20220714_367%20(1)%20(1).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:09
r0bert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:13:

[Afbeelding]
Lijkt op een expansievat of iets, ziet er trouwens heel klein uit. Was nog even naar de afmetingen opzoek maar kan ze niet meer vinden....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
r0bert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:13:

[Afbeelding]
Het ziet er uit als een opslag cq buffervat. Ik vermoed dat die er op zit om dat ding werkend te laten zien. Want als ie draait moet hij wel zijn warmte kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Corona schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Het ziet er uit als een opslag cq buffervat. Ik vermoed dat die er op zit om dat ding werkend te laten zien. Want als ie draait moet hij wel zijn warmte kwijt.
Dit was precies mijn vraag toen ik er was. Dat is idd een buffervat om het werkend te laten zien.

Aan de achterkant van dat ding op de foto zit trouwens het koel systeem dat op de WP aangesloten kan worden. Zag er goed uit. Leek op een radiator maar dan met een digitaal display om de temp te regelen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdfheemskerk
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 22:06
Staat Quatt inmiddels als op de lijst van RVO voor ISDE, voor 100 euro wil ik de gok denk ik wel wagen.

Het laatste bericht in dit topic is inmiddels al best een paar maanden geleden, zijn er al mensen die inmiddels meer hebben gehoord of mogelijk zelfs al een plaatsingdatum hebben ontvangen?

Dit zou nog wat meer vertrouwen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 16:34
Corona schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Correct. Dit was de reden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZveenT
bvdfheemskerk schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:45:
Staat Quatt inmiddels als op de lijst van RVO voor ISDE, voor 100 euro wil ik de gok denk ik wel wagen.

Het laatste bericht in dit topic is inmiddels al best een paar maanden geleden, zijn er al mensen die inmiddels meer hebben gehoord of mogelijk zelfs al een plaatsingdatum hebben ontvangen?

Dit zou nog wat meer vertrouwen geven.
Even lezen wat er de afgelopen dagen gepost is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdfheemskerk
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 22:06
ZveenT schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Even lezen wat er de afgelopen dagen gepost is?
Wauw, moest even opnieuw op 'laatste' drukken.

Hoop gepost al sinds de laatste keer dat ik hier keek. Oude pagina gecached denk.

Ziet er goed uit denk ik. Koeling vind ik nog niet zo belangrijk. Ga mij maar even aanmelden denk.

Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:31
Weet iemand (of heeft iemand ter plaatste gevraagd) op welke wijze de Quatt aan de muur wordt bevestigd, en met welke dempers etc? De beugel op de foto lijkt standaard en is denk ik (hoop ik 😀) niet de definitieve manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
mrdop schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:23:
[...]

Weet iemand (of heeft iemand ter plaatste gevraagd) op welke wijze de Quatt aan de muur wordt bevestigd, en met welke dempers etc? De beugel op de foto lijkt standaard en is denk ik (hoop ik 😀) niet de definitieve manier.
Trillingsdempers voor wand en dak beugels / bevestiging werd er gezegd. Type geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, dit soort opmerkingen mag je gewoon achterwege laten.

[ Voor 66% gewijzigd door Outerspace op 26-07-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 16:14
ZveenT schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:48:
[...]

dak beugels / bevestiging werd er gezegd. Type geen idee.
Is montage op een schuin dak helemaal niet mogelijk of enkel in de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bert
Valt me nu pas op dat in het opleverschema de bestelnummers 2001 t/m 2999 ontbreken 🙈 oeps, komen er dus nog even 999 bij tussen 🥹😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-PRJ65RYhQ24rmo9wkLA3uOjTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DljfWPO6hoBqR9YH4tDv4oXs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
HBO88 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Is montage op een schuin dak helemaal niet mogelijk of enkel in de toekomst?
Volgens mij ging daar niks voor komen. Er waren wel doorvoeren voor schuin dak en wand, maar geen beugels voor op een schuin dak meen ik mij te herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 26-07-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekwillem
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
r0bert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Ik vraag me af of ik het nou moet lezen. Als je kiest om installatie nu plaats te laten vinden, de koeling vervalt. Of ze deze dan alsnog komen installeren zodra deze beschikbaar komt...
Daar zou ik ook benieuwd naar zijn.
met de huidige gas prijzen heb ik liever warmptepomp zo snel mogelijk.
Maar mij lijkt de koeling optie ook mooi, zeker voor de geringe meerprijs dat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:19
"Uiterlijk 2 dagen voor de installatiedatum moet het resterende bedrag voldaan zijn zodat de installatie op de geplande datum kan worden uitgevoerd."

Dat betekent dus dat je als klant het volledige bedrag 2 dagen voor installatie moet voorschieten? Ik ben hier bij bepaalde keukenmerken ook al eens tegenaan gelopen en ik snap dit eigenlijk niet.

De airco man doet al z'n werk met een aanbetaling van 50%, de glaszetter ook, de dakdekker ook.
Dat gaat stuk voor stuk om bedragen van 2 tot 5x de waarde van een Quatt-installatie en dat is de normaalste zaak van de wereld en geen enkel probleem voor deze bedrijven.

Ik vind het onbegrijpelijk dat je als consument, zonder dat er een vinger is opgetild, het volledige bedrag van duizenden euro's moet overmaken. Ik snap dat er kosten in rekening worden gebracht, vandaar een voorschot maar als er onvrede over de wijze van installatie is, heb je geen enkele stok achter de deur? Of ben ik dan te negatief?

[ Voor 5% gewijzigd door PVPaneel op 27-07-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nee. Voor de kozijnen betaal ik ook maar 30% vooraf. De dakkapel en zonnepanelen was zonder voorschot. Ik heb precies hetzelfde gevoel bij deze voorwaarde, erg 1 richting op en zet je als consument in de kou. Als de installatie dan niet doorgaat of tegen een probleem aanloopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 21:05
PVPaneel schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:10:
"Uiterlijk 2 dagen voor de installatiedatum moet het resterende bedrag voldaan zijn zodat de installatie op de geplande datum kan worden uitgevoerd."

Dat betekent dus dat je als klant het volledige bedrag 2 dagen voor installatie moet voorschieten? Ik ben hier bij bepaalde keukenmerken ook al eens tegenaan gelopen en ik snap dit eigenlijk niet.

De airco man doet al z'n werk met een aanbetaling van 50%,
de glaszetter ook,
de dakdekker ook. Dat gaat om bedragen van 2 tot 5x de waarde van een Quatt-installatie en is geen enkel probleem voor deze bedrijven.

Ik vind het onbegrijpelijk dat je als consument, zonder dat er een vinger is opgetild, het volledige bedrag van duizenden euro's moet overmaken. Ik snap dat er kosten in rekening worden gebracht, vandaar een voorschot maar als er onvrede over de wijze van installatie is, heb je geen enkele stok achter de deur? Of ben ik dan te negatief?
Kunt altijd nog de koopovereenkomst ontbinden nadat je het bedrijf de ruimte hebt gegeven om het probleem te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
PVPaneel schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:10:

De airco man doet al z'n werk met een aanbetaling van 50%,
de glaszetter ook,
de dakdekker ook. Dat gaat om bedragen van 2 tot 5x de waarde van een Quatt-installatie en is geen enkel probleem voor deze bedrijven.

Terechte opmerking(en). Maar je ziet en hoort dit steeds meer, zeker bij aannemers. Sterker, het komt heel vaak in het nieuws dat men met de noorderzon vertrokken is na betaling.
Je ziet en leest en weet dat men tegenwoordig geen voorraad meer heeft, en dat alles geleverd wordt na betaling. Veel bedrijven hebben te weinig spek op de botten om dat voor te schieten.
Het is inderdaad de omgekeerde wereld.

Nu verwacht ik niet dat men de fles op zal gaan met dit maar je weet het nooit.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Co_2J
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-07 19:29
Ik begrijp de terughoudendheid... dat ervaar ik zelf ook...

Maar als ik een goed voorbeeld mag noemen waarbij een Amsterdamse start up (2016) een demo versie in 2017 op de markt hebben gebracht ... dan is "Loqed"...
niks met warmtepomp o.i.d. te maken... maar wel met een start up die een ambitie heeft om een goed product in de markt te zetten als alternatief voor de gevestigde orde...

Als dit een zelfde ambitieuze prof uitkomst heeft .. dan heb ik er wel vertrouwen in... Ik blijf het met grote interesse volgen in ieder geval !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
Ik hoop dat we de aanbetaling met creditcard kunnen voldoen. Moet kleine moeite zijn voor Quatt en levert wel zekerheid voor ons. Zou daar best de transactiekosten (2% extra) voor willen dragen, indien nodig.

Voel me niet heel comfortabel om €1500 aan te betalen voordat ik een installatiedatum heb, en dat zonder verzekering…

Verder stond er nu in de mail dat je vanaf 8m leiding moet bijbetalen. Dacht dat dit eerst 10m was? Niet zo netjes als ze dit zomaar hebben aangepast. Wel weer netjes dat de netto prijs gewoon gelijk blijft, ondanks alle inflatie.

Vraagje voor de experts hier: het vermogen is flink toegenomen ten opzichte van de eerste specs. Volgens mij vooral om meer subsidie te pakken? Daardoor houden ze de prijs natuurlijk laag. Maar ik herinner me dat eerder werd gezegd dat een te hoog vermogen slecht is, omdat je WP dan gaat pendelen tussen aan en uit, en je levensduur dan flink achteruit gaat. Hoe kijken jullie naar dit nieuwe vermogen? Is de een puntje van zorg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Lynxathon Pendelen heeft te maken met het spanningsveld tussen warmtevraag en minimaal vermogen van de warmtepomp. Is er minder vraag dan de warmtepomp minimaal kan leveren dan schakelt deze tijdelijk uit. Dat het maximaal vermogen van de Quatt omhoog is gegaan maakt daarvoor niet uit.
Je wilt je warmtepomp zo lang mogelijk laten draaien, liefst niet op maximaal vermogen...dan pruttelt ie zuinig voort, is het idee.

[Edit]: Wel grappig trouwens, dat je de hogere subisidie als mogelijke factor noemt, dat was ook mijn eerste ingeving O-)

[ Voor 12% gewijzigd door PVPaneel op 27-07-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-09 11:14
r0bert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:23:
[...]

De keuze voor koeling is inderdaad van de website verwijderd. Deze was eerder wel aanwezig.

Ik vraag me af of ik het nou moet lezen. Als je kiest om installatie nu plaats te laten vinden, de koeling vervalt. Of ze deze dan alsnog komen installeren zodra deze beschikbaar komt...
Dit vroeg ik mij ook af en heb ik dan ook gevraagd aan Quatt. Ik kreeg zojuist de volgende reactie:

"Beste ****,

Vooralsnog houden we de optie met of zonder koeling aan. We zijn nog wel aan het oriënteren of de koeling later als toevoeging mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Quatt Support

Ricardo from Quatt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Misschien niet helemaal voor dit topic, maar nooit geschoten is altijd mis. Ik zag dat ze de installatie doen tot 8 meter leidingen, nu heb ik er niet heel veel verstand van, maar ik neem aan dat dat de leiding is van het monobloc naar de CV?

Als dit het geval is kan mijn monobloc namelijk naast de voordeur (is mijn erf, maar veranderd misschien iets het aanzicht) en dan kan er een leiding naar boven toe naast de regenpijp (CV is boven bij mij, ongeveer 6 meter).

Iemand enig idee of dat zo werkt? Hij kan ook eventueel op het dak direct boven de CV, maar ik ben bang voor schaduw vorming voor mijn zonnepanelen en de Quatt staat dan boven een slaapkamer, dus liever beneden. Iemand enig idee en of hier normaliter bij de welstand een vergunning voor aangevraagd dient te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@GoT.Typhoon Dat lees je volgens mij niet goed. Tot 8m zit in het standaard installatie pakket. Daar buiten zou het om 10% meerkosten gaan, maar het is niet gezegd dat langer niet kan. Wel meer verlies bij lange leidinglengtes.

Plaatsing aan de voorzijde is (bijna altijd) vergunningswerk, dus even bij het omgevingsloket checken. Daarnaast heb je je te houden aan de geluidsnormen, max 45 db op de erfgrens van een perceel met woonbestemming overdag en 40 db 's nachts. Het gaan dan om vol vermogen, dus leuke gadgets met geluidsreductie door vermogensinperking mag je vergeten. [Edit: Ik doel dan niet op geluidsreducerende omkasting, want dat mag zeker, maar om software-matige gadgets. Het gaat altijd om geluid op vol vermogen)
In zijn huidige 52 db zou wat je nu omschrijft wss. niet mogen bij je voordeur (als het een rijtjeshuis is)

[ Voor 9% gewijzigd door PVPaneel op 27-07-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
PVPaneel schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:03:
@GoT.Typhoon Dat lees je volgens mij niet goed. Tot 8m zit in het standaard installatie pakket. Daar buiten zou het om 10% meerkosten gaan, maar het is niet gezegd dat langer niet kan. Wel meer verlies bij lange leidinglengtes.

Plaatsing aan de voorzijde is (bijna altijd) vergunningswerk, dus even bij het omgevingsloket checken. Daarnaast heb je je te houden aan de geluidsnormen, max 45 db op de erfgrens van een perceel met woonbestemming overdag en 40 db 's nachts. Het gaan dan om vol vermogen, dus leuke gadgets met geluidsreductie door vermogensinperking mag je vergeten. [Edit: Ik doel dan niet op geluidsreducerende omkasting, want dat mag zeker, maar om software-matige gadgets. Het gaat altijd om geluid op vol vermogen)
In zijn huidige 52 db zou wat je nu omschrijft wss. niet mogen bij je voordeur (als het een rijtjeshuis is)
Ik bedoelde inderdaad 8 meter in de prijs inbegrepen. :) Ja ik ga dan even bij het loket opvragen inderdaad, de warmtepomp komt naast een trafokastje te staan (die maakt van zichzelf al meer lawaai dag en nacht) dus ik vermoed dat ze er niet heel moeilijk over gaan doen.

Het gaat om een hoekwoning maar ik denk dat beide hoeken dan als voorgevel worden gezien. Maar waar het mij ook omgaat, is dat het inderdaad om 1 leiding gaat die naar de CV moet en dan is het klaar? Of is er mogelijk nog meer werk nodig? Anders klinkt het niet als een heel moeilijk proces (het betreft een woning uit 2002).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:31
GoT.Typhoon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Maar waar het mij ook omgaat, is dat het inderdaad om 1 leiding gaat die naar de CV moet en dan is het klaar? Of is er mogelijk nog meer werk nodig? Anders klinkt het niet als een heel moeilijk proces (het betreft een woning uit 2002).
Volgens mij is het 1 cv leiding heen en 1 cv leiding terug (plus nog de simpele signaal kabel voor de controller naar de cv ketel) dus 2 leidingen.

Weet iemand trouwens hoe dik die 2 leidingen worden? 28mm? Of nog dikker? (Ze moeten bij mij door een koof naar boven en ik ben benieuwd of ik voldoende ruimte heb…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
PVPaneel schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:03:

ik zou hier de rekentool van rijksoverheid voor gaan gebruiken, e.e.a. is een beetje afhankelijk van de afstand WP tot aan je erfgrens (naar de buren), bij rijtjeshuizen is dat vaak een probleem.
Link Rekentool: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
lees ook de handleiding hiervoor.
mbt de opstelling, kijk wat je gemeente heeft bepaald, mn kleinere gemeentes hebben hier nog geen eisen gesteld, bij grotere gemeentes zie je dat ze redelijk streng zijn, in mijn gemeente zijn ze redelijk streng, zie tekening hieronder, om je een idee te geven, in jou Ggemeente kan het echter weer heel anders zijn, dus informeren.
Installatie op of nabij de grond van een woning mag vaak wel mits men aan de voorwaarden voldoet (bv max. 1 meter hoog en niet groter dan 2m2 oppervlakte, de WP mag dan wel niet aan de gevel gemonteerd zijn maar moet los van de gevel op de grond staan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1zPtZ5SKZkTafwPRAvloonUa6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zQr09DVX4nQXcuaA4wO7avk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 27-07-2022 16:04 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Ik bedoelde inderdaad 8 meter in de prijs inbegrepen. :) Ja ik ga dan even bij het loket opvragen inderdaad, de warmtepomp komt naast een trafokastje te staan (die maakt van zichzelf al meer lawaai dag en nacht) dus ik vermoed dat ze er niet heel moeilijk over gaan doen.

Het gaat om een hoekwoning maar ik denk dat beide hoeken dan als voorgevel worden gezien. Maar waar het mij ook omgaat, is dat het inderdaad om 1 leiding gaat die naar de CV moet en dan is het klaar? Of is er mogelijk nog meer werk nodig? Anders klinkt het niet als een heel moeilijk proces (het betreft een woning uit 2002).
Je hebt 2 CV leidingen (toevoer en retour) die ook nog goed geisoleerd zijn, de isolatie moet ook door de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
MacD007 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:07:
[...]

Je hebt 2 CV leidingen (toevoer en retour) die ook nog goed geisoleerd zijn, de isolatie moet ook door de muur.
Goed om te weten, zit door de muur bij de prijs inbegrepen? (door de muur of door het dak is niet veel verschil lijkt me?). Nogmaals, ik ben mij aan het oriënteren, dus er niet heel veel verstand van. Het is koopwoning die ik moet verduurzamen ivm de hoge prijzen van alles (gas en elektriciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Goed om te weten, zit door de muur bij de prijs inbegrepen? (door de muur of door het dak is niet veel verschil lijkt me?). Nogmaals, ik ben mij aan het oriënteren, dus er niet heel veel verstand van. Het is koopwoning die ik moet verduurzamen ivm de hoge prijzen van alles (gas en elektriciteit).
hangt een beetje van je muur af, voor beton, zo lijkt het, moet je mogelijk een opslag betalen, voor een normale bakstenen muur denk ik niet. de aansluiting aan je bestaande CV leidingwerk zal vermoedelijk in de buurt van je CV moeten gebeuren (ivm de "hoofdleiding" dus voor je vertakkingen in de woning.

om je een klein schematisch voorbeeld te geven hier een aardig plaatje. (let op, dit is dus een voorbeeld, bij jou zal het waarschijnlijk ook iets anders uitzien. (CV met warmtepomp en radiatoren/vloerverwarming). De temperaturen die je ziet zijn hier voor vloerverwarming, voor radiatoren zul je hogere temperaturen, afhankelijk van de bestaande radiatoren, nodig hebben. Je kunt kijken of je met een temperatuur van ca 45-50 C (ketel op deze waarde instellen) met jou radiatoren het warm kunt gaan krijgen, je kunt de radiatoren helpen met z.g.n. radiatorenventilatoren die je aan de onderkant monteert. Heb je echt oude dikwandige radiatoren zul je dat waarschijnlijk niet halen en heb je LT Radiatoren nodig. bron: warmtepomp-weetjes.nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL4bQQ4X-WLydnQ5htIJtDSZ8iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59M7q9duNWXeL6qL0TG7UMM6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 27-07-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
MacD007 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:04:
[...]

hangt een beetje van je muur af, voor beton, zo lijkt het, moet je mogelijk een opslag betalen, voor een normale bakstenen muur denk ik niet. de aansluiting aan je bestaande CV leidingwerk zal vermoedelijk in de buurt van je CV moeten gebeuren (ivm de "hoofdleiding" dus voor je vertakkingen in de woning.

om je een klein schematisch voorbeeld te geven hier een aardig plaatje. (let op, dit is dus een voorbeeld, bij jou zal het waarschijnlijk ook iets anders uitzien. (CV met warmtepomp en radiatoren/vloerverwarming). De temperaturen die je ziet zijn hier voor vloerverwarming, voor radiatoren zul je hogere temperaturen, afhankelijk van de bestaande radiatoren, nodig hebben. Je kunt kijken of je met een temperatuur van ca 45-50 C (ketel op deze waarde instellen) met jou radiatoren het warm kunt gaan krijgen, je kunt de radiatoren helpen met z.g.n. radiatorenventilatoren die je aan de onderkant monteert. Heb je echt oude dikwandige radiatoren zul je dat waarschijnlijk niet halen en heb je LT Radiatoren nodig. bron: warmtepomp-weetjes.nl
[Afbeelding]
Dat geeft inderdaad een goed beeld! Weet niet of Quatt naar het totaal kijkt, maar zou echt nog even moeten speuren of dat na mijn CV ketel inderdaad zo in elkaar steekt, het werkt in ieder geval, dus het zou in grote lijnen wel overeen komen. Ga dat binnenkort maar eens even in kaart brengen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
Lynxathon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:17:

Voel me niet heel comfortabel om €1500 aan te betalen voordat ik een installatiedatum heb, en dat zonder verzekering…
Dan maak je nog een denkfoutje, het is geen 1500 aanbetalen maar 4300 euro. Je moet eerst volledige bedrag betalen en dan de subsidie gaan aanvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
HBO88 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Dan maak je nog een denkfoutje, het is geen 1500 aanbetalen maar 4300 euro. Je moet eerst volledige bedrag betalen en dan de subsidie gaan aanvragen...
Ik vind 60% veel subsidie, overal op internet zie ik dat het van 20% naar 30% is gegaan ofzo, geen idee hoe ze aan 60% komen, maar goeie deal I guess? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Je ontvangt slechts 30% op de pomp zelf.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
ds23man schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:06:
Je ontvangt slechts 30% op de pomp zelf.
Waar komt die andere 30% dan vandaan? De installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

GoT.Typhoon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Waar komt die andere 30% dan vandaan? De installatie?
Je krijgt slechts 30% op de pomp zelf, de installatie en bijkomende kosten staan daar gewoon buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
ds23man schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Je krijgt slechts 30% op de pomp zelf, de installatie en bijkomende kosten staan daar gewoon buiten.
Volgens de website moet ik 7599 euro betalen en met subsidies eraf komt het op netto 2199 euro uit. Dus hoe bedoel je de installatie staat er buiten? Volgens de website is dit alles inclusief, dus met installatie erbij. Als je met erbuiten bedoeld, dat het aparte componenten zijn in de aanschaf, dan snap ik wat je bedoeld. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door GoT.Typhoon op 27-07-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekorque
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-08 22:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mh7Iqz7ZWc_wrbzv96BaEqBIVDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yVJc5v474fBdjIX5IrVDuLm.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zal vast als off-topic worden bestempeld maar de anti-quatt brigade is hardnekkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
knip, gewoon niet op reageren

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 29-07-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
lekorque schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:35:
[Afbeelding]
Dit zal vast als off-topic worden bestempeld maar de anti-quatt brigade is hardnekkig.
Beetje fatsoenlijke creditcard dekt dit gelukkig gewoon, dus lijkt mij de slechtste fraude ooit. :) Of er zijn gewoon teveel derpies die nog met IDeal betalen bij online aankopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
lekorque schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:35:
[Afbeelding]
Het is goed bedoelt denk ik. Maar de tijd zal het sowieso leren.

Tesla was ooit ook helemaal niks en zou het niet overleven.. En tal van andere bedrijven idem.

Met een beetje positiviteit en optimisme kan je soms verder komen. En soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
cptingreenfield schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Dit vroeg ik mij ook af en heb ik dan ook gevraagd aan Quatt. Ik kreeg zojuist de volgende reactie:

"Beste ****,

Vooralsnog houden we de optie met of zonder koeling aan. We zijn nog wel aan het oriënteren of de koeling later als toevoeging mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Quatt Support

Ricardo from Quatt"
Dit is jammer! Na het lezen van de e-mail had ik het idee dat je altijd de koeling kan toevoegen. Was echt DE reden dat ik serieus Quatt overweg.

En als je nu kiest voor installatie en je kan de koeling niet toevoegen (“we zijn aan het orienteren of dit later toegevoegd kan worden’)

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:25
Lynxathon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:17:
Verder stond er nu in de mail dat je vanaf 8m leiding moet bijbetalen. Dacht dat dit eerst 10m was? Niet zo netjes als ze dit zomaar hebben aangepast. Wel weer netjes dat de netto prijs gewoon gelijk blijft, ondanks alle inflatie.

Vraagje voor de experts hier: het vermogen is flink toegenomen ten opzichte van de eerste specs. Volgens mij vooral om meer subsidie te pakken? Daardoor houden ze de prijs natuurlijk laag. Maar ik herinner me dat eerder werd gezegd dat een te hoog vermogen slecht is, omdat je WP dan gaat pendelen tussen aan en uit, en je levensduur dan flink achteruit gaat. Hoe kijken jullie naar dit nieuwe vermogen? Is de een puntje van zorg?
Dit was eerder inderdaad 10 meter, volgens mij is de subsidie voor een (Hybride WP) tussen de 1-10 KW altijd hetzelfde gebleven en is dit niet veranderd; de prijs - subsidie is ook gelijk gebleven tussen nu en de tijd dat ik hem pre-orderde (<400).

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 29-07-2022 11:27 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacD007
knip, gewoon niet doen

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 29-07-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
even een vraag, mogelijk dat ik het niet echt begrijp.
via de chat (bot) krijg ik deze informatie, helaas kunnen we dat nog steeds niet controleren omdat er nog geen nieuwe subsidielijst op de RVO site staat. Het subsidiebedrag is overigens verhoogd naar 2.700€ voor de 4 kW unit. Hebben dat blijkbaar nog niet overal aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhU-7Z1goE2Z3W_u6NeUFErHp-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zNQdUNXIsDAJylZOpTowVcOz.jpg?f=user_large

hier heb ik twee vragen:
1) betekend dit dat er ook twee buitenunits bij een 8 kW geplaatst gaan worden ? Dit heeft nogal vergaande consequenties voor bv de plaatsingsvoorschriften, in mijn gemeente ben je sowieso vergunning plichtig bij meer dan 2 buitenunits, bv als je al een airco split-unit hebt. (hoge meerkosten van circa 600 euro). los van het nieuwe geluidsniveau (word dus 55 dB(A)) bij een 8 kW unit(s) bij een geluidsdruk van 52 dB(A) per unit. De afmetingen kloppen dan ook niet meer op de site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp_DY0pQGc9WqCMcI55ViVZ-N6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH5k4ae9KtXNBIKPZ9OR5bYM.jpg?f=fotoalbum_large
2) kun je voor 2 warmtepompen subsidie krijgen ? want het zijn dan eigenlijk 2 units of word dit nog steeds als 1 installatie gezien? en mag je dan zo eenvoudig de subsidie verdubbelen ?

nog een aanvulling op de inhoud van de mail van Quatt die pas geleden verstuurt was:
en deels ook op hun site te vinden is.

Als de RVO de Quatt heeft bevestigt en het subsidiebedrag heeft bepaald (2.700€, ik mis overigens hier de 8 kW versie) zullen zij toch ook al het meldnummer(s) gekregen hebben, waarom word dit niet gecommuniceerd. Maakt het geheel alleen maar meer transparant en geeft ook meer vertrouwen, vertrouwen is bij een startup immens belangrijk.
m.b.t. tot de prijsverhoging, ik lees het mogelijk ook verkeerd, betekend dit dat alle pre-order klanten die vóór 1 september 2022 een pre-order plaatsen nog de oude prijzen gehanteerd krijgen of is dat niet meer zo en krijgen zij met de nieuwe prijzen te maken?

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 28-07-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zo te zien is het een cascade van 2 units. Je krijgt per warmtepomp subsidie, bij een cascade van 3 units dus 3 x subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ds23man schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:50:
Zo te zien is het een cascade van 2 units. Je krijgt per warmtepomp subsidie, bij een cascade van 3 units dus 3 x subsidie.
weet jij waar dat staat, namelijk bij RVO en bij Milieu Central zie ik deze rekenmethode dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Elke unit wordt als zelfstandig apparaat gezien. Ben hier nu 3 warmtepompen op drie aparte systemen aan het installeren, dus 3 x subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ds23man schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:57:
Elke unit wordt als zelfstandig apparaat gezien. Ben hier nu 3 warmtepompen op drie aparte systemen aan het installeren, dus 3 x subsidie.
Ja, bij drie aparte systemen kan ik dat nog begrijpen, maar hier worden 2 warmtepompen op één systeem geinstallerd. het zou dus gewoon heel verveld zijn als de overheid dan zegt, nee je krijgt maar op één system de subsiedie. Daarom mijn vraag waar staat dat in de wet en regelgeving vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Toch krijg je op elk apparaat subsidie. Ook al plaats ik 10 warmtepompen in 1 systeem. Maar je probleem is meer dat je gewoon 2 buitenunits krijgt bij een 8kW setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 16:28
Gisteravond de reservering gedaan voor 4KW versie. Kreeg gelijk een email voor foto's als schouwing. Betalen kon via creditkaart. Weet iemand of dit ook voor de resteren bedragen zo gaat? Zo ja dan voelt het een stuk veiliger om alles vooraf te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:30
ds23man schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:19:
Maar je probleem is meer dat je gewoon 2 buitenunits krijgt bij een 8kW setup.
Dit is afhankelijk van je initiële bestelling c.q. installatie.
Gelijk 1 unit van 8kW of eerst beginnen met 4kW en later een extra unit erbij is dus 2 buitenunits.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

snapo6 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Gelijk 1 unit van 8kW of eerst beginnen met 4kW en later een extra unit erbij is dus 2 buitenunits.
Dat klopt niet, om voor 2x subsidie in aanmerking te komen moet je toch echt twee seperate units hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jortjr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
Is bekend of quatt bij installatie als extra optie iets aan geluiddemping kan aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
happy killer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:25:
Gisteravond de reservering gedaan voor 4KW versie. Kreeg gelijk een email voor foto's als schouwing. Betalen kon via creditkaart. Weet iemand of dit ook voor de resteren bedragen zo gaat? Zo ja dan voelt het een stuk veiliger om alles vooraf te betalen.
Dat is goed nieuws, ook dat je met een creditcard kunt betalen is goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

blijkbaar is de 8 kW variant dus eigenlijk 2 4 kW units, of deze verschillen tov een "normale" 4kW unit zou Quatt even moeten zeggen, ook of je deze later naar een 8 kW zou kunnen uitbreiden. In het begin was daar wel sprake van, nu eerst hybride en later door een tweede naar full-electric cq groter vermogen hybride. Enige informatie hierover zou welkkom zijn, mn daar hun eigen infor's mbt de specs ook niet klopt cq dingen missen.
ook een eventuele uitbreiding naar een cool veriant zou best welkom zijn, dit zou mij over de streep trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 28-07-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

nee, het probleem waar hij op doelde is dat je bij een 8 kW versie dus 2 monoblocks krijgt (=buitenunits), bij diverse gemeentes moet je als je meer dan 2 buitenunits hebt een vergunning aanvragen, en die zijn zeer kostbaar (alleen de aanvraag) los van de verdere eisen die dan door de gemeente worden gesteld. daar word je dus niet echt blij van. dit speelt als je al een split-unit airco hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 17:43
MacD007 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:32:
[...]

nee, het probleem waar hij op doelde is dat je bij een 8 kW versie dus 2 monoblocks krijgt (=buitenunits), bij diverse gemeentes moet je als je meer dan 2 buitenunits hebt een vergunning aanvragen, en die zijn zeer kostbaar (alleen de aanvraag) los van de verdere eisen die dan door de gemeente worden gesteld. daar word je dus niet echt blij van. dit speelt als je al een split-unit airco hebt.
Die situatie kan je afvangen door het binnenwerk van 2 4 Kw units in 1 behuizing te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
D-dark schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Die situatie kan je afvangen door het binnenwerk van 2 4 Kw units in 1 behuizing te plaatsen.
In Europa moeten de warmtepompen zijn voorzien van CE-label, daardoor dat lijkt me het bovengenoemde geen optie, de behuizing is een integraal deel van het toestel en zal daardoor zijn CE certificatie verliezen en daardoor mag deze niet meer in bedrijf worden gesteld, los daarvan zijn in het bouwbesluit ook eisen opgenomen die dit zeer lastig zeg maar onmogelijk maken. Los daarvan verlies je waarschijnlijk ook je verzekering omdat je een niet goedgekeurd toestel in bedrijf hebt, als wat gebeurt, brand bv, het ontbreken van de juiste behuizing valt dan redelijk snel op.Dus gewoon geen optie. Voor dingen, mn technische apparatuur en toestelen waar een CE regeling geld, en dat zijn er in Europa best veel, mag je geen wijzigingen aanbrengen of je moet het CE proces dan zelf optuigen, uit eigen ervaring met CE kan ik zeggen dat ga je niet zo maar doen, en zeker niet voor één toestel.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 28-07-2022 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moast
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-08-2023
Ik lees veel reacties over koeling met Quatt maar dat is geen goed idee. Niet met een Quatt, maar ook niet met een ander merk. Zeker in combinatie met vloerverwarming als afgiftesysteem kun je hier niet goed mee koelen.

Ik kan met een paar punten uitleggen waarom je er niet teveel van moet verwachten.
1. Je kunt geen echt lage temperaturen gebruiken. Want kom je onder de dauwtemperatuur dan krijg je condens op je vloer (in het geval van vloerverwarming). Je moet dus temperaturen boven de dauwtemperatuur gebruiken, denk aan rond de 20 graden in de zomer om boven de dauwtemperatuur te blijven. Met zo’n klein temperatuurverschil kun je nauwelijks effectief koelen.
2. Je krijgt geen natuurlijke luchtbeweging op gang. Je krijgt hooguit een koudere luchtlaag boven de vloer. Je moet al actief lucht gaan bewegen om die koude lucht te verplaatsen. Actief lucht verplaatsen is ook weer energie (lees warmte) in je woning pompen.
3. Misschien nog wel het belangrijkste: een echte airco verlaagt de luchttemperatuur én ontvochtigt de lucht. In een airco unit is de temperatuur zo laag dat je wel condens op het afgifte systeem krijgt en daarmee wordt de luchtvochtigheid verlaagd.
Met een vloerverwarming als koelsysteem kan dat ontvochtigen niet.
Al zou je de temperatuur iets verlagen, dan krijg je juist een hogere relatieve vochtigheid en dat voelt helemaal niet koeler aan. Eerder benauwd.

Kortom: verwacht niet teveel van koeling op een vloersysteem. Het kan de temperatuur iets omlaag brengen waarschijnlijk, maar of het daarmee prettiger wordt is maar de vraag.

Maar eigenlijk zou Quatt deze info moeten geven als installateur en kennisdrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:21

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat valt redelijk mee hoor. Als je het dauwpunt weet dan kun je daarop sturen.
Nu bv is mijn dauwpunt thuis 13,3 graad.
Als je gaat koelen moet de vloertemperatuur daar niet onder komen, maar je kunt kouder de vloer in. Met een koelingsdelta van 4 kun je dus 11,4 de vloer in en 15,4 de vloer uit zonder dat deze condenseert. Als de leudingen diep genoeg liggen kan dat.

Betreft de luchtstroom heb ik dat ook al ervaren maar als je een gewone ventilator neemt dan kun je die over de vloer laten blazen.

Voordeel is dat koelen via de vloer veel zuiniger is dan condenserend koelen.

Wij kunnen met de vloer bijna 80% van de tijd gebruiken, alleen als het langer warm is loopt het vochtgehalte op en dan moet je of condenserend koelen of flink ventileren.

Er zijn meters die het dauwpunt aangeven. Zelf gebruik ik de testo saveris.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:33

RobertowNL

For your gear!

@Moast volgensmij ging het koelen dan ook niet via de vloer maar met een fan coil unit die los aan de Quatt gehangen wordt. Je kan zover ik weet dan ook niet je gehele huis koelen maar 1 ruimte.

Natuurlijk zou het ook via de vloer kunnen, maar dat was niet direct de bedoeling met de Quatt.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moast
martijn v o schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:08:
Dat valt redelijk mee hoor. Als je het dauwpunt weet dan kun je daarop sturen.
Nu bv is mijn dauwpunt thuis 13,3 graad.
Als je gaat koelen moet de vloertemperatuur daar niet onder komen, maar je kunt kouder de vloer in. Met een koelingsdelta van 4 kun je dus 11,4 de vloer in en 15,4 de vloer uit zonder dat deze condenseert. Als de leudingen diep genoeg liggen kan dat.

Betreft de luchtstroom heb ik dat ook al ervaren maar als je een gewone ventilator neemt dan kun je die over de vloer laten blazen.

Voordeel is dat koelen via de vloer veel zuiniger is dan condenserend koelen.

Wij kunnen met de vloer bijna 80% van de tijd gebruiken, alleen als het langer warm is loopt het vochtgehalte op en dan moet je of condenserend koelen of flink ventileren.

Er zijn meters die het dauwpunt aangeven. Zelf gebruik ik de testo saveris.
Ja nu is de dauwtemperatuur laag omdat het buiten ook niet warm is. Maar bij 30 graden buiten is het dauwpunt zo rond de 20 graden.
En dan moet je dus zelf gaan lopen kloten met dauwpuntstemperatuurinstellingen.
Wil je het foolproof installeren dan moet je een veilige marge aanhouden en dat betekent dus een nog kleinere temperatuurdelta.

En wat ik aangeef, de relatieve luchtvochtigheid neemt dan toe. Het is geen lekkere koelte.
En ja het is iets energiezuiniger maar het geeft ook maar een beperkte comfortverhoging.

Ik wilde vooral de verwachtingen temperen van koelen op de vloer. Voor mensen van een koude kermis thuis komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moast
RobertowNL schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:15:
@Moast volgensmij ging het koelen dan ook niet via de vloer maar met een fan coil unit die los aan de Quatt gehangen wordt. Je kan zover ik weet dan ook niet je gehele huis koelen maar 1 ruimte.

Natuurlijk zou het ook via de vloer kunnen, maar dat was niet direct de bedoeling met de Quatt.
Wat is dan het voordeel? Je hebt dan nog een extra binnenunit nodig met extra leidingwerk. Vanuit de warmtelevering wil je zo dicht mogelijk bij de CV zitten en koeling wil je meestal in de woonkamer/slaapkamer hebben en daar staat je CV niet.
Voor mijn gevoel ben je dan je besparing al weer kwijt aan extra lange leidingen + hak en breekwerk naar de koelunit.

Misschien dat ik wat negatief overkom, maar het wordt wel wat rooskleurig geschetst allemaal.
Ik was actief in de energieadvies wereld en les 1 in advies: beloof geen gouden bergen want dan kan het alleen maar tegenvallen. En ik zie vooral klatergoud tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@martijn v o Maar laat die resterende 20% nou de momenten zijn dat mensen echt koeling willen. Met condensatie canwege de hoge luchtvochtigheid.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Moast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Wat is dan het voordeel? Je hebt dan nog een extra binnenunit nodig met extra leidingwerk. Vanuit de warmtelevering wil je zo dicht mogelijk bij de CV zitten en koeling wil je meestal in de woonkamer/slaapkamer hebben en daar staat je CV niet.
Voor mijn gevoel ben je dan je besparing al weer kwijt aan extra lange leidingen + hak en breekwerk naar de koelunit.
zo ver mijn informatie gaat is de huidige info vanuit quatt mbt de cool versie redelijk beperkt, de koeling en ook verwarming kan dan via een aparte fancoil unit (die ongeveer zo uitziet als een binnenunit van een airco, wat ook logisch is omdat de functie en de cool functie ook redelijk gelijk aan een airco, koel functie natuurlijk nu via het CV water.)
ja, je krijgt dan natuurlijk wel wat extra breekwerk, heb je bij een airco ook. ik hoop dat ze de cool functie ook achteraf nog kunnen toevoegen.
Misschien dat ik wat negatief overkom, maar het wordt wel wat rooskleurig geschetst allemaal.
Ik was actief in de energieadvies wereld en les 1 in advies: beloof geen gouden bergen want dan kan het alleen maar tegenvallen. En ik zie vooral klatergoud tot nu toe.
het zijn startups,om van de grond te komen zul je moeten opvallen tussen de gevestigde orde, dus even afwachten wat het gaat geven, ze beloven veel maar om dat nu klatergoud te noemen vind ik iets te ver gaan. Vergeet niet dat warmtepompen in de huidige markt als cash cow worden gebruikt, en warmtepompen is nu niet bepaald Rocket Science meer, ook al wordt het soms wel zo in de markt gepresenteerd. Dus nog even afwachten, mijn steun hebben ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat heeft het afgiftesysteem met de WP te maken??

Vloerkoeling is zeker wel chill, je moet er alleen geen airco praktijken van verwachten.
Maar dat doet geloof ik ook niemand, het is de defacto standaard in nieuwbouw met WP’s en denk dat iedereen blij is met wat het doet. Wil je meer? Fancoils of een airco erbij installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekwillem
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
Moast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Had juist de 8KW met coolunit genomen, het ging immers om een all-in prijs.
Dat ze daar voor moeten hakken is daarmee niet echt mijn probleem.

Dus vindt zelf ook nu wel jammer dat ik nu moet kiezen tussen snelle levertijd of de mogelijkheid voor koelen.
Liefst zou ik zien dat ik wel snel geleverd krijg en later de koeloptie wordt toegevoegd.

Zou het zelfs nog snappen als ik daarvoor beperkt moet bijbetalen omdat ze dan 2x moeten komen ipv 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
bbbrumbrum schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:45:
Wat heeft het afgiftesysteem met de WP te maken??

Vloerkoeling is zeker wel chill, je moet er alleen geen airco praktijken van verwachten.
Maar dat doet geloof ik ook niemand, het is de defacto standaard in nieuwbouw met WP’s en denk dat iedereen blij is met wat het doet. Wil je meer? Fancoils of een airco erbij installeren.
Hmmmm. Ik weet het niet, sommige warmtepompen zeggen wel degelijk een airco te kunnen evenaren, zolang je maar de radiatoren vervangd naar bijvoorbeeld deze: https://www.warmteservice...nvector-1114W-/p/30053250

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als iemand dat wel heeft, hoor ik het heel graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier ervaring.
Zowel met de vloerkoeling als ook met condenserend koelen. Ik heb daarvoor 4 fancoil units op het leidingwerk aangesloten met klepjes op de fancoils als ook op de vloerkoeling.
Ik kan daarmee overschakelen van hoog temperatuur koeling op de vloer naar laag temperatuurkoeling via de fancoils. Nog niet automatisch bediend wel met slimmer stekkers, als ik wil omschakelen moet ik dat op de app aanklikken en dan de machine temperatuur instellen.
Het is een leuke aanvulling (en kost ook nog wel wat, fancoilunits (4), slangen, klepjes met motoren, trafo 24V bekabeling, riool, en montage), maar we gebruiken het niet heel vaak, meestal staat de vloerkoeling aan.

Vermogen met de vloer op minimumstand (2,5 kW koelen) varieert met buitentemperatuur 20 graden 450 Watt tot 35 graden 650 Watt, dit kunnen we wel uren volhouden. Temperatuur gaat dan ook heel geleidelijk naar beneden. Als het buiten warm is zonder koeling wordt het binnen 25 graden, met vloerkoeling krijgen we het naar 22 graden. Enige nadeel is koude voeten.

Vermogen met fancoils op maximumstand (6 kW koelen) 1500 Watt, dat houden we ook maar twee uur vol dan wordt het te koud. Nadeel veel luchtverplaatsing en omdat hij alleen de lucht koelt is het bij het uitzetten a gauw weer warm doordat de muren en dergelijke de lucht vrijwel direct weer opwarmen. Voordeel is dat je kunt ontvochtigen.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 29-07-2022 16:21 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
martijn v o schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:20:
Hier ervaring.
Zowel met de vloerkoeling als ook met condenserend koelen. Ik heb daarvoor 4 fancoil units op het leidingwerk aangesloten met klepjes op de fancoils als ook op de vloerkoeling.
Ik kan daarmee overschakelen van hoog temperatuur koeling op de vloer naar laag temperatuurkoeling via de fancoils. Nog niet automatisch bediend wel met slimmer stekkers, als ik wil omschakelen moet ik dat op de app aanklikken en dan de machine temperatuur instellen.
Het is een leuke aanvulling (en kost ook nog wel wat, fancoilunits (4), slangen, klepjes met motoren, trafo 24V bekabeling, riool, en montage), maar we gebruiken het niet heel vaak, meestal staat de vloerkoeling aan.

Vermogen met de vloer op minimumstand (2,5 kW koelen) varieert met buitentemperatuur 20 graden 450 Watt tot 35 graden 650 Watt, dit kunnen we wel uren volhouden. Temperatuur gaat dan ook heel geleidelijk naar beneden. Als het buiten warm is zonder koeling wordt het binnen 25 graden, met vloerkoeling krijgen we het naar 22 graden. Enige nadeel is koude voeten.

Vermogen met fancoils op maximumstand (6 kW koelen) 1500 Watt, dat houden we ook maar twee uur vol dan wordt het te koud. Nadeel veel luchtverplaatsing en omdat hij alleen de lucht koelt is het bij het uitzetten a gauw weer warm doordat de muren en dergelijke de lucht vrijwel direct weer opwarmen. Voordeel is dat je kunt ontvochtigen.
Dat is cool! Bedoel je met fancoils dan van die ventilo-convectoren? Want dan klinkt het niet eens als heel veel werk, klusje van even de oude radiatoren vervangen voor ventilo convectoren. In de woonkamer heb ik vloerverwarming dus daar hoef ik dan als het goed is niks aan te doen.

Voor mij leken de kosten mee te vallen, al heb ik geen idee wat u bedoeld met de klepjes, motoren en trafo 24V bekabeling (ik denk dat dit is om de ventilo-convectoren van stroom te voorzien?).

En hoe heeft u het geregeld met het dauwpunt instellen zodat er geen condensatie in de leidingen plaatsvind? Zou dat het liefst fool-proof automatisch doen, of kijkt u gewoon naar de temperatuur buiten en houdt u daarvoor een soort vuistregel aan? Snap ook het extra leidingen verhaal niet helemaal, de leidingen lagen er immers toch al voor normale radiatoren? Als het inderdaad over ventilo-convectoren gaat is daar zover ik weet geen extra leidingwerk voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door GoT.Typhoon op 29-07-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja ventilatorenconvectoren. In mijn geval vaillant.
Ik heb de units bekabeld op 230 volt en die kan ik met een slimme stekker aandoen.

Idem voor de waterklepjes. Ik heb genomen danfoss abqm ivm drukgecompenseerd en daarop een 24 volt motor op. Voor de fancoils normally closed en voor de vloerverwarming normally open. Als ik dan wil koelen met de vloerverwarming doe ik niets aan het circuit gewoon de machine op 14 graden zetten.
Wil ik koelen met de fancoils dan druk ik op het knopje op mijn telefoon die schakelt op 230 de trafo en die zet de kleppen om.

Extra kosten 4 faincoil units uit italie met transport 1500 euro. Kleppen motoren electra en slimme stekkers 500 euro. Leidingisolatie armaflex met lijm 500 euro. Flexibele aansluitslangen 200 euro. Wat riool voor de condens met op een unit een pompje 250 euro. en 4 dagen monteren. Dus dat is niet effe goedkoop maar wel mijn hele huis gekoeld en een ontzettende waf factor van hier tot tokio.

Voor het dauwpunt heb ik een testo saveris op wifi en die vertelt mij het dauwpunt. Dat hoef ik allleen in de gaten te houden als ik vloerkoeling gebruik.

[ Voor 21% gewijzigd door martijn v o op 29-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
Idem voor de waterklepjes. Ik heb genomen danfoss abqm ivm drukgecompenseerd en daarop een 24 volt motor op
Als ik het goed begrijp, heeft u op deze slimme manier eigenlijk verschillende groepen gemaakt om het huis te koelen, ik moet dat bij mijzelf even nog uitzoeken of die groepen er reeds zijn (want dan is het volgens mij niet nodig), maar als die groepen inderdaad nog gesplitst moeten worden kan dit een oplossing ervoor zijn (want daar dient het toch voor neem ik aan?).
Extra kosten 4 faincoil units uit italie met transport 1500 euro
Dat is niet duur, ik zie ze hier namelijk per apparaat voor 1000-1200 euro gaan, heeft u misschien een linkje waar u deze heeft besteld?
Voor het dauwpunt heb ik een testo saveris op wifi en die vertelt mij het dauwpunt. Dat hoef ik allleen in de gaten te houden als ik vloerkoeling gebruik.
Dat is cool, dus je heb dust ook ergens een systeem dat je de vloerkoeling kan bypassen en enkel met de ventiliatie-convectoren kan koelen? Super vet systeem hoor! Ik zou zelf ook graag zoiets willen, maar denk dat ik qua kosten misschien enkel met vloerverwarming koeling begin.

Ik had zelf gehoopt dat het ventiliatie-convector erin, ouderwetse radiator eruit kinda iets was, maar dat lijkt toch complexer. Misschien moet ik er toen naar iemand naar laten kijken, maar ik ga dat nog even laten bezinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

https://www.tavolla.com/v...-025-wn-fancoil-a-parete/

ze zijn zoals alles wel duurder geworden, ik heb je 1,5 jaar geleden besteld.
Dit is het nieuwere type dezelfde unit maar met een ander (mooier) front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:06
En zelfs met een fancoil kan het mogelijk (ik ben geen ervaringsdeskundige op dit gebied) nog wel wat moeilijker liggen dan verwacht. Als de fancoil helemaal aan het einde van het cv circuit zit heb je (mogelijk?) alsnog kans op condensvorming aan het begin van het circuit (waar het water koud is), terwijl je bij de fancoil (met het opgewarmde water) niet of nauwelijks condens uit de lucht haalt.

Ik neem aan dat ze bij Quatt geen secundair leidingsysteem gaan leggen, puur voor de fancoil.

Ik vermoed dat dit lang niet bij iedereen een probleem zal worden, maar denk er wel even over na voordat je de locatie van de fancoil bepaald.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
onlinaius schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:34:
En zelfs met een fancoil kan het mogelijk (ik ben geen ervaringsdeskundige op dit gebied) nog wel wat moeilijker liggen dan verwacht. Als de fancoil helemaal aan het einde van het cv circuit zit heb je (mogelijk?) alsnog kans op condensvorming aan het begin van het circuit (waar het water koud is), terwijl je bij de fancoil (met het opgewarmde water) niet of nauwelijks condens uit de lucht haalt.

Ik neem aan dat ze bij Quatt geen secundair leidingsysteem gaan leggen, puur voor de fancoil.

Ik vermoed dat dit lang niet bij iedereen een probleem zal worden, maar denk er wel even over na voordat je de locatie van de fancoil bepaald.
Nog genoeg uit te zoeken dan, denk echt dat ik er adviseur misschien bij moet halen, ik zat zelf te denken om al mijn radiatoren te vervangen met deze: https://www.tavolla.com/v...damento-e-raffrescamento/

Lijkt mij een prima oplossing en klinkt ook wat minder intensief (de leiding zit bij mij immers ter hoogte van de radiator en niet ter hoogte van plafond zoals met die andere). Ik vraag mij alleen af of het gewoon swappen is en klaar of dat er nog veel meer bij komt kijken, zou toch mooi zijn als Quatt hierin ook adviseert, maar dat zal dan wel weer niet... (voor 7600 euro zou ik het wel verwachten overigens, bij zonnepanelen gaat het ook richting die prijs en die geven ook gewoon advies).

[ Voor 4% gewijzigd door GoT.Typhoon op 30-07-2022 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
GoT.Typhoon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:11:
[...]
Ik vraag mij alleen af of het gewoon swappen is en klaar of dat er nog veel meer bij komt kijken.
Zou best een goede optie kunnen zijn voor verwarmen, als je hierdoor kunt verwarmen met een lagere aanvoertemperatuur.

Wat koelen betreft ligt het iets lastiger. Fancoils (laten we even stellen dat dat van die airco achtige dingen zijn die je bij het plafond monteert hebben (voor zover ik weet altijd) een condensdoorvoer. Dit kan heel simpel zijn: een klein pijpje wat je door de muur boort en het condensvocht naar buiten laat druppen.

De aangehaalde radiatoren hebben dat vermoedelijk niet, en daarmee moet je dus het dauwpunt in de gaten houden om te voorkomen dat je een grote plas water onder de radiator krijgt.

En ook als je vlak bij dat dauwpunt zit, en de radiatoren een beetje 'zweten', loop je nog het risico dat dat na verloop van tijd roest gaat opleveren, omdat ze (vermoedelijk) niet gemaakt zijn om regelmatig nat te worden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
uitspraak Quatt: Het subsidiebedrag is verhoogd naar 2.700€ voor de 4 kW unit.

helaas door het ontbreken van verdere informatie (aangepaste ISDE Lijst, de huidige is van 27.06.2022) en ook nog geen bekende meldcode en het ontbreken van de energie efficïency klasse (bv A++) blijkt een controle van het beoogde subsidiebedrag lastig.

Als je de Quatt warmtepomp via het rekentool van de RVO gaat toetsen en de energie efficïency klasse op A++ (of beter) gaat stellen krijg ik met de aangegeven vermogen door quatt echter niet de gewenste uitkomst (subsidiebedrag van 2700€), deze blijkt pas bij een vermogen van 5 kW te bereiken, echter die 5 kW klopt dan weer niet met de huidige technische gegevens.

link RVO rekentool: https://infographics.rvo.nl/isde-rekentool/
hier de uitkomsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhHhQ1JqY446xygv4DwHPd-XgzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/449ppHCNGeCCIpkXOffYnPIe.jpg?f=user_large
4,9 KW vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo6tF7g2XImJSbMKTK4WSRefD8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KZ4nP8wDPE1kP3J4OaraYGac.jpg?f=user_large
5kW vermogen

Het zou Quatt/ @marijnflipse hier wel sieren om hier de bij hun bekende gegevens openbaar te maken, dit zijn gewoon gegevens die een beoogde consument van Quatt mag verlangen om een juiste afweging te maken. Zich verschuilen achter een startup gaat mij in deze fase gewoon te ver, ze moeten nu deze informatie gewoon aan hun beoogde klanten geven, zeker ze nu ook al overgaan zijn op plaatsing en dus ook betalingen eisen. Mensen worden dus verrast door hogere kosten, vooral omdat ze eerst het volledige bedrag moeten betalen en moeten hopen dat ze via de subsidie dit later een deel terugkrijgen.

Ik verwacht dat Quatt hier zijn verantwoordelijkheid neemt en de juiste informatie verstrekt, ook door de mij reeds eerder geposte afwijkingen tussen de 4 en 8 kW units, de op hun site gepubliceerde gegevens kloppen gewoon niet. ik verwacht dan ook dat dit soort dingen gewoon kloppen cq asap worden aangepast, zo lastig is dat echt niet. Foutieve informatie is gewoon schadelijk, ik ga er ook gewoon van uit dat Quatt hier meeleest en verwacht dan ook een gepaste actie van Quatt.
Helaas kan ik op dit moment alleen tot de conclusie komen dat de informatie mbt de subsidie van Quatt onjuist is en deze (volgens de RVO rekentool) op 2550 € ligt, dat is dus 150€ lager bij een 4 kW installatie en 300€ bij een 8 kW.

overigens vind ik het niet meer van deze tijd dat je Quatt niet kunt kontacteren, geen e-mail, geen vraag via hun chat functie kunt stellen, niet kunt bellen. ik zou ik ieder geval één manier waar je hun kunt kontacteren zonder een pre-order te plaatsen wensen. marketing technisch is dit echt een misser.
Bovengenoemde zaken zijn voor mij aanleiding om nog maar even te wachten met een pre-order, ik zou sowieso moeten wachten tot ergens in Q2-Q3 2023, ik kan me ook best indenken dit dit bij anderen ook een rol speelt.

[ Voor 29% gewijzigd door MacD007 op 30-07-2022 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Er zijn wat FAQ's aangepast op de Quatt pagina.

Opvallend is:

- De specificaties van de Quatt zijn verwijderd (of zijn verplaatst).

- Men spreekt over een 'Quatt Care' abonnement.

https://support.quatt.io/...e-geluidsniveau-van-quatt

Er lijkt dus toch een of andere abonnementsstructuur te komen (shit!)

Vraag aan Quatt / @marijnflipse: welke functies komen er nog meer achter een paywall te zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 30-07-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:09:
Er zijn wat FAQ's aangepast op de Quatt pagina.

Opvallend is:

- De specificaties van de Quatt zijn verwijderd (of zijn verplaatst).
vreemd, ik kan ze gewoon nog zien, ook na het verversen van de pagina. maar blijkbaar werkt de huidige pagina niet meer goed, bij elke optie die je kunt aanklicken opend de oorspronkelijke pagina opnieuw. blijbaar ze ze met iets bezig, maar kan het nu niet zien.
mij is overigens nu opgevallen dat het model zonder cooling functie nu solid heet, geen idee of dat al erder zo was.
- Men spreekt over een 'Quatt Care' abonnement.

https://support.quatt.io/...e-geluidsniveau-van-quatt

Er lijkt dus toch een of andere abonnementsstructuur te komen (shit!)

hier de bewuste tekst:
Met de Quatt app, kun je het maximale geluidsniveau aanpassen op de tijden dat jij dat wilt. Zo kun je zelf aftasten wat voor jou (en evt. je buren) het beste klinkt!
ook hier weer, verschillende informatie op verschillende plekken, welke is juist (hier : geluidsvermogen is 54 dB; bij de specs staat er Geluidsdruk 52 DB, welke waarde word nu bedoeld die als basis voor de rekentool geluid voor Warmtepompen noodzakelijk is. bij de 8 kW units gaat deze waarde dus naar 57 dB. ! Dat is best veel, zeker gezien de concurentie.

hier een uittreksel van de toelichting van deze rekentool van de overheid:
Het toelaatbare geluidvermogenniveau, de tonaaltoeslag K1 en de eventuele geluidreductie door
de omkasting Domkasting voor een specifieke berekende situatie, voor zowel de dag- als de
avond+nachtperiode moet nadrukkelijk gecommuniceerd
worden met de leverancier. Het geluid in
de gerealiseerde situatie kan dan ook overeenkomen met het geluid volgens de berekende
situatie. Het is daarbij uiteraard ook van belang dat de installatievoorschriften van de
leverancier/fabrikant goed worden opgevolgd.

hieruit blijkt dat een leverancier gehouden is om deze informatie te verstrekken. het juist toepassen van deze rekentool is zoals ik dat zie een fundamenteel deel van de plaatsing, waar dus de instalateur en Quatt een belangrijk deel in hebben en de klant hier ook dienen te advieseren. blijkbaar is dat bij Quatt nog niet helemaal begrepen of hebben ze dat gemist.
Voor deze feature is een Quatt Care abonnement nodig.
blijkbaar is voor de app (of bepaalde functies daarvan) dus een abonnement nodig, zit dit apponement bij de prijs inbegrepen, zo ja voor hoelang (je zou verwachten min. voor de eerste 2 jaar), zo niet, welke functies krijg je dan extra en wat gaat het kosten en wat krijg je er dan voor terug?

hier ook de vraag, kun je de basisinstellingen ook met een normale thermostaat (bv open therm) gebruiken?
Vraag aan Quatt / @marijnflipse: welke functies komen er nog meer achter een paywall te zitten?

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 30-07-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Dat quatt care abbo is wel een konijn uit de hoge hoed.
Het geluidsniveau regelen (en dus vermogen bepalen) kan dus niet met een gratis app. Lijkt mij juist iets wat je wel als basis zou willen kunnen regelen.
Ben benieuwd wat er nog meer niet mogelijk is zonder dat je ervoor betaalt..
Straks ga je nog betalen voor die hele AI sturing..
Iets anders wat ik me nu bedenk, stel dat ze failliet oid gaan, dan ben je waarschijnlijk die functies ook ineens kwijt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
HBO88 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:55:
Straks ga je nog betalen voor die hele AI sturing..
Dat is natuurlijk evident. Jammer dat ze dit ineens doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
GoT.Typhoon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Overigens bij het bezoek niks over een abbo gehoord. De Ai hoort bij het product.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
GoT.Typhoon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Dat is het niet. En wordt ook nergens zo genoemd. Ik heb een product besteld waarmee geadverteerd wordt dat het product over deze functie beschikt en hier wordt vervolgens een prijs aan gekoppeld. Ik heb dit gehele product besteld. De AI-sturing is hierbij duidelijk inclusief. Zo niet, dan zou het pure misleiding zijn, dat geloof ik niet.

Alsof je een auto verkoopt die 300 km/u kan dankzij zijn krachtige motor en vervolgens de auto zonder motor leveren 🥹🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthezz Brick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-12-2023
Kan de quatt nu standaard koelen via de vloerverwarming of alleen via de aparte unit die in de zomer komt? Dat is mij nu niet helemaal duidelijk.

Dacht dat koelen via de vloer standaard is bij iedere warmtepomp?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:41
r0bert schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Dat is het niet. En wordt ook nergens zo genoemd. Ik heb een product besteld waarmee geadverteerd wordt dat het product over deze functie beschikt en hier wordt vervolgens een prijs aan gekoppeld. Ik heb dit gehele product besteld. De AI-sturing is hierbij duidelijk inclusief. Zo niet, dan zou het pure misleiding zijn, dat geloof ik niet.

Alsof je een auto verkoopt die 300 km/u kan dankzij zijn krachtige motor en vervolgens de auto zonder motor leveren 🥹🤪
Zou het niet zo zijn dat de ai een bepaalde software versie heeft welke op abbo basis geüpdate wordt/ verrijkt wordt met functies? Dan zou het ook zonder de Quatt cloud werken.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
krizzziz schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Overigens bij het bezoek niks over een abbo gehoord. De Ai hoort bij het product.
Dit inderdaad. Niks over gezegt.

Dit moet voor iets aanvullends zijn - of een service abo voor onderhoud misschien. Aangezien je dit bij je regulier cv ketel ook kan aanvinken - of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZveenT schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Dit inderdaad. Niks over gezegt.

Dit moet voor iets aanvullends zijn - of een service abo voor onderhoud misschien. Aangezien je dit bij je regulier cv ketel ook kan aanvinken - of niet.
[/quote]
hier de tekst, met dank aan #onlinaius : [i]Met de Quatt app, kun je het maximale geluidsniveau aanpassen op de tijden dat jij dat wilt. Zo kun je zelf aftasten wat voor jou (en evt. je buren) het beste klinkt!

opmerking: leuk dat het er staat, met de geldende wet en regelgeving, oa het bouwbesluit, heeft dit niets te maken, er kan een nacht stand opzitten (hoeft niet), maar dat is één stand (voor de nacht) met minder lawaai om aan de geluidsnormen van 40 dB te kunnen komen, en ja dat is natuurlijk afhankleijk van je eigen huis en de locatie tov je buren van de unit. heb je die nachtstand standaard dus niet dan moet je met de 54 dB dus ook die 40 dB eis gaan halen, dit zal voor de nodige problemen en zelfs onmogelijkheden zorgen. Ik zou als Quatt met als doel zo veel mogelijk WP te verkopen dit niet doen, want hiermee heb je een behoorlijke beperking van je klanten.Lijkt me niet zo slim.

Voor deze feature is een Quatt Care abonnement nodig.[/i]

Vooral dat laatste vind ik dus vreemd en duid dus niet op een service abo of onderhouds abo, vind dit een vreemde wending krijgen.
Je ziet dit overigens ook al bij autofabrikanten, ook daat werken ze meer en meer met abo voor bepaalde functies, mn BMW en Tesla zijn daar flink mee bezig, maar ook andere merken.
Zolang je daar open en erlijk over bent en zo ver mogelijk de klant ook een keuze laat, of ineens betalen of dit via een abo is dat nog oke, echter dit in een Q&A verstopen en in je overige informatie het er niet over te hebben vind ik onjuist en dan heb ik me nog heel vriendelijk uitgedrukt.
Het kan natuurlijk ook een fout zijn, ik zie sowieso behoorlijk veel fouten op hun website.
Ik snap dat ze het heel druk hebben maar hun informatievoorziening moet gewoon kloppen en ik verwacht ook dat ze dat zorgvuldig doen.
Los van andere problemen moeten ze wel zorgen dat ze dat asap in orde maken, hier schrikken ze potentiele klanten me af, dat lijkt me niet de bedoeling. Een welgemeende tip, zorg dat jullie communicatie op orde komt anders zou dat wel eens jullie waterloo kunnen worden.
[quote]

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 31-07-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• machinist74
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-07 10:55
Heb via de site een bericht achtergelaten met de vraag wat dat "Quatt care" precies inhoudt.
Ben nou niet zo gecharmeerd van het feit dat je evt een abo moet af gaan sluiten om bepaalde features te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
Als mensen hier reageren, dan moet wel het hele verhaal verteld worden.

Ik citeer:

Het geluidsvermogen is 54 dB. Dit is het geluidsvermogen gemeten op 1 m afstand van de warmtepomp. Dit is een zeer gangbare geluidsproductie in vergelijking met soortgelijke warmtepompen. 54 dB is vergelijkbaar met het geluid wat een koelkast produceert. Wettelijk is bepaald dat op de erfgrens het geluidsvolume niet meer dan 40 dB mag zijn.

Met de Quatt app, kun je het maximale geluidsniveau aanpassen op de tijden dat jij dat wilt. Zo kun je zelf aftasten wat voor jou (en evt. je buren) het beste klinkt!

Voor deze feature is een Quatt Care abonnement nodig.

Ofwel, ze voldoen aan de eisen, maar wil je je buren tegemoet komen, dan kan dat. Het is geen verplichting en maakt zoals ik het lees niets uit voor de werking.

Wederom een storm in een glas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Nou heb ik volgens mij ergens gelezen dat bijv. De Remeha elga ace ook geen nachtinstelling heeft.

Maar ik zat al even te googlen, weet iemand hoe ver je van de erfgrens moet zitten om die 54db naar 40 krijgt? Voor 14 db verzwakking heb je best een aantal meter lucht nodig dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Nog een post en dit vind ik wel jammer daar ik een evohome gebruiker ben,

ik citeer:

Een Quatt warmtepomp communiceert altijd met de thermostaat, dus ook met een Tado. Daardoor weet de warmtepomp altijd wat de binnentemperatuur is. Je bent nu gewend om je verwarmingsschema’s in de Tado-app in te voeren, maar als je volledig gebruik wilt maken van de AI functies van de Quatt warmtepomp, zal dit in de Quatt-app moeten gebeuren.

Quatt’s Commander-in-Chief AI controller is namelijk de sturende entiteit in het gehele verwarmingssysteem en je kan geen “twee kapiteins op één schip” hebben. Wel zullen we in de toekomst een zogeheten ‘API’-integratie bouwen met Tado, waardoor je je verwarmingsschema’s ook via Tado kan invoeren. Ze zullen dan automatisch gecommuniceerd worden met de Commander-in-Chief.

@marijnflipse ,hoe zit het met integratie met Residio (Honeywell) Evohome?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:24:
Wederom een storm in een glas water.
Het spijt me, maar ik vind dit niet bepaald een storm in een glas water. Ik wil Quatt het voordeel van de twijfel geven, maar ik wil wel graag alle informatie voordat ik een verdere aanbetaling doe.

Als er nog meer functionaliteit achter een paywall komt te zitten (en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk, aangezien het me niet logisch lijkt dat ze 'Quatt care' puur opzetten voor stille modus, en hier verder niets mee doen), ga ik mijn reservering toch heroverwegen.

De laatste weken is het vooral negatief nieuws van Quatt: installatie in 2023 ipv 2022 zoals eerder aangegeven, een compressor die een beperkt vermogen lijkt te hebben, gezien het verwarmingsvermogen bij -7 en nu functionaliteit achter een paywall. Gecombineerd met een matige informatievoorziening vanuit Quatt, ben ik nu ondertussen wel toe aan wat goed nieuws, want hoewel ik best een fan was van het Quatt concept, heeft de laatste week me wel een beetje aan het twijfelen gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
onlinaius schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Het spijt me, maar ik vind dit niet bepaald een storm in een glas water. Ik wil Quatt het voordeel van de twijfel geven, maar ik wil wel graag alle informatie voordat ik een verdere aanbetaling doe.

Als er nog meer functionaliteit achter een paywall komt te zitten (en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk, aangezien het me niet logisch lijkt dat ze 'Quatt care' puur opzetten voor stille modus, en hier verder niets mee doen), ga ik mijn reservering toch heroverwegen.

De laatste weken is het vooral negatief nieuws van Quatt: installatie in 2023 ipv 2022 zoals eerder aangegeven, een compressor die een beperkt vermogen lijkt te hebben, gezien het verwarmingsvermogen bij -7 en nu functionaliteit achter een paywall. Gecombineerd met een matige informatievoorziening vanuit Quatt, ben ik nu ondertussen wel toe aan wat goed nieuws, want hoewel ik best een fan was van het Quatt concept, heeft de laatste week me wel een beetje aan het twijfelen gebracht.
Die functionaliteit waar je het over hebt, dat is een extra iets. Heb je het nodig? Nee, het is een optie. Net als bij een auto. Wil dat zeggen dat de werking minder is? Ook niet.
Installatie, 2022. Waar lees je 2023? De eerste 1000 nog steeds 2022.

Lees de faq daar. Er staat genoeg. En over die compressor, je zegt lijkt. Is het dan ineens waar of is het je voorgevoel. Blijkbaar geloof he niet de mensen die daar zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:07:
[...]

Die functionaliteit waar je het over hebt, dat is een extra iets. Heb je het nodig? Nee, het is een optie. Net als bij een auto. Wil dat zeggen dat de werking minder is? Ook niet.
Maar hoeveel 'extra ietsen' gaan ze nog meer achter een paywall stoppen? Ik heb deels gereserveerd vanwege 'onze warmtepomp is slimmer dan de rest'. Ik heb daar behoefte aan, aangezien ik veel van de huidige warmtepompen behoorlijk 'dom' vind (ja, ik heb het over jou, Elga, met je overschakeltemperatuur van 4 graden, ongeacht het type huis). Nu ik echter het Quatt Care abbo genoemd zie worden, vraag ik me wel af of de 'kale' warmtepomp daadwerkelijk slimmer wordt, of dat dit alleen het geval is met het genoemde abbo.

Het is nog speculatie, maar het opeens noemen van een abonnement is een slecht teken, want die zetten ze echt niet op voor 1 'kleine' functie.
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:07:
[...]

Maar hoeveel 'extra ietsen' gaan ze nog meer achter een paywall stoppen? Ik heb deels gereserveerd vanwege 'onze warmtepomp is slimmer dan de rest'. Ik heb daar behoefte aan, aangezien ik veel van de huidige warmtepompen behoorlijk 'dom' vind (ja, ik heb het over jou, Elga, met je overschakeltemperatuur van 4 graden, ongeacht het type huis). Nu ik echter het Quatt Care abbo genoemd zie worden, vraag ik me wel af of de warmtepomp daadwerkelijk slimmer wordt, of dat dit alleen het geval is met het genoemde abbo.

Het is nog speculatie, maar het opeens noemen van een abonnement is een slecht teken, want die zetten ze echt niet op voor 1 'kleine' functie.

Installatie, 2022. Waar lees je 2023? De eerste 1000 nog steeds 2022.

De door Quatt gestuurde email:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7mSBbO8IA8gI0E2P9KNBD7GdQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EnTlFgzC2CAKIwaIl92E0R1v.jpg?f=user_large

Lees de faq daar. Er staat genoeg. En over die compressor, je zegt lijkt. Is het dan ineens waar of is het je voorgevoel. Blijkbaar geloof he niet de mensen die daar zijn geweest.

Ook op basis van de email van Quatt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SDj1wJ8M1bYrOvkRHOx3kLTKU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6kyUJiwY80zEbqlSAaFStFyT.jpg?f=user_large

De power bij -7 is geen goed teken. Dit betekend dat oftewel de COP onder de 0 van Quatt beroerd is (en dat lijkt me niet, mede aangezien Marijn hier al heeft aangegeven dat de COP vergelijkbaar zal zijn met andere R32 warmtepompen), oftewel dat het compressorvermogen vrij laag is, als je uitgaat van 'de markt' waarschijnlijk ergens tussen de 1050 en 1300 watt:
onlinaius schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Op basis van de vandaag gepubliceerde cijfers krijg ik het vermoeden dat het vermogen lager ligt.

Capaciteit 5200 Watt / COP 4.9 (bij 7 graden buitentemperatuur) = 1061. Hier zou echter een andere beperking op kunnen zitten.

De -7 temperatuur lijkt wel te suggereren dat er geen 1600 watt beschikbaar is (mogelijk als piek, maar niet constante last), want dan zou de COP uitkomen op 3700 / 1600 = 2.31 bij -7, en dan zouden ze fors onder de markt presteren.

De ATAG Energion M Hybrid heeft een -7/35°C COP van 3.27.

Als je dit cijfer zou gebruiken krijg je 3700 / 3.27 = 1131

Ik vind het compressor vermogen daarmee wel een tikje teleurstellend eerlijk gezegd, er zijn zat warmtepompen die bij -7 nog wel de volledige capaciteit halen.

[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 31-07-2022 16:00 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.