Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:07:
[...]
Die functionaliteit waar je het over hebt, dat is een extra iets. Heb je het nodig? Nee, het is een optie. Net als bij een auto. Wil dat zeggen dat de werking minder is? Ook niet.
Maar hoeveel 'extra ietsen' gaan ze nog meer achter een paywall stoppen? Ik heb deels gereserveerd vanwege 'onze warmtepomp is slimmer dan de rest'. Ik heb daar behoefte aan, aangezien ik veel van de huidige warmtepompen behoorlijk 'dom' vind (ja, ik heb het over jou, Elga, met je overschakeltemperatuur van 4 graden, ongeacht het type huis). Nu ik echter het Quatt Care abbo genoemd zie worden, vraag ik me wel af of de 'kale' warmtepomp daadwerkelijk slimmer wordt, of dat dit alleen het geval is met het genoemde abbo.
Het is nog speculatie, maar het opeens noemen van een abonnement is een slecht teken, want die zetten ze echt niet op voor 1 'kleine' functie.
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:07:
[...]
Die functionaliteit waar je het over hebt, dat is een extra iets. Heb je het nodig? Nee, het is een optie. Net als bij een auto. Wil dat zeggen dat de werking minder is? Ook niet.
Maar hoeveel 'extra ietsen' gaan ze nog meer achter een paywall stoppen? Ik heb deels gereserveerd vanwege 'onze warmtepomp is slimmer dan de rest'. Ik heb daar behoefte aan, aangezien ik veel van de huidige warmtepompen behoorlijk 'dom' vind (ja, ik heb het over jou, Elga, met je overschakeltemperatuur van 4 graden, ongeacht het type huis). Nu ik echter het Quatt Care abbo genoemd zie worden, vraag ik me wel af of de warmtepomp daadwerkelijk slimmer wordt, of dat dit alleen het geval is met het genoemde abbo.
Het is nog speculatie, maar het opeens noemen van een abonnement is een slecht teken, want die zetten ze echt niet op voor 1 'kleine' functie.
Installatie, 2022. Waar lees je 2023? De eerste 1000 nog steeds 2022.
De door Quatt gestuurde email:
Lees de faq daar. Er staat genoeg. En over die compressor, je zegt lijkt. Is het dan ineens waar of is het je voorgevoel. Blijkbaar geloof he niet de mensen die daar zijn geweest.
Ook op basis van de email van Quatt:
De power bij -7 is geen goed teken. Dit betekend dat oftewel de COP onder de 0 van Quatt beroerd is (en dat lijkt me niet, mede aangezien Marijn hier al heeft aangegeven dat de COP vergelijkbaar zal zijn met andere R32 warmtepompen), oftewel dat het compressorvermogen vrij laag is, als je uitgaat van 'de markt' waarschijnlijk ergens tussen de 1050 en 1300 watt:
onlinaius schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:03:
[...]
Op basis van de vandaag gepubliceerde cijfers krijg ik het vermoeden dat het vermogen lager ligt.
Capaciteit 5200 Watt / COP 4.9 (bij 7 graden buitentemperatuur) = 1061. Hier zou echter een andere beperking op kunnen zitten.
De -7 temperatuur lijkt wel te suggereren dat er geen 1600 watt beschikbaar is (mogelijk als piek, maar niet constante last), want dan zou de COP uitkomen op 3700 / 1600 = 2.31 bij -7, en dan zouden ze fors onder de markt presteren.
De ATAG Energion M Hybrid heeft een -7/35°C COP van 3.27.
Als je dit cijfer zou gebruiken krijg je 3700 / 3.27 = 1131
Ik vind het compressor vermogen daarmee wel een tikje teleurstellend eerlijk gezegd, er zijn zat warmtepompen die bij -7 nog wel de volledige capaciteit halen.
[
Voor 13% gewijzigd door
onlinaius op 31-07-2022 16:00
]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.