Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.832.787 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
onlinaius schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Maar hoeveel 'extra ietsen' gaan ze nog meer achter een paywall stoppen? Ik heb deels gereserveerd vanwege 'onze warmtepomp is slimmer dan de rest'. Ik heb daar behoefte aan, aangezien ik veel van de huidige warmtepompen behoorlijk 'dom' vind (ja, ik heb het over jou, Elga, met je overschakeltemperatuur van 4 graden, ongeacht het type huis). Nu ik echter het Quatt Care abbo genoemd zie worden, vraag ik me wel af of de 'kale' warmtepomp daadwerkelijk slimmer wordt, of dat dit alleen het geval is met het genoemde abbo.

Het is nog speculatie, maar het opeens noemen van een abonnement is een slecht teken, want die zetten ze echt niet op voor 1 'kleine' functie.

[...]

Maar hoeveel 'extra ietsen' gaan ze nog meer achter een paywall stoppen? Ik heb deels gereserveerd vanwege 'onze warmtepomp is slimmer dan de rest'. Ik heb daar behoefte aan, aangezien ik veel van de huidige warmtepompen behoorlijk 'dom' vind (ja, ik heb het over jou, Elga, met je overschakeltemperatuur van 4 graden, ongeacht het type huis). Nu ik echter het Quatt Care abbo genoemd zie worden, vraag ik me wel af of de warmtepomp daadwerkelijk slimmer wordt, of dat dit alleen het geval is met het genoemde abbo.

Het is nog speculatie, maar het opeens noemen van een abonnement is een slecht teken, want die zetten ze echt niet op voor 1 'kleine' functie.

Installatie, 2022. Waar lees je 2023? De eerste 1000 nog steeds 2022.

De door Quatt gestuurde email:

[Afbeelding]

Lees de faq daar. Er staat genoeg. En over die compressor, je zegt lijkt. Is het dan ineens waar of is het je voorgevoel. Blijkbaar geloof he niet de mensen die daar zijn geweest.

Ook op basis van de email van Quatt:

[Afbeelding]

De power bij -7 is geen goed teken. Dit betekend dat oftewel de COP onder de 0 van Quatt beroerd is (en dat lijkt me niet, mede aangezien Marijn hier al heeft aangegeven dat de COP vergelijkbaar zal zijn met andere R32 warmtepompen), oftewel dat het compressorvermogen vrij laag is, als je uitgaat van 'de markt' waarschijnlijk ergens tussen de 1050 en 1300 watt:

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u3pYw-81CD-WfECrpbGURYRs5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKZt5rRwsvBdPJmrhw7Rbjrk.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de faq,screenshot van 1 minuut geleden.

Ik heb ook de pre-order gedaan. Ik wacht op de ervaringen van de 1e paar geïnstalleerde units en hun gebruikers. Ik kan wel blijven gissen, wat jij dus doet. Ja, ik begrijp je. Nee, ik begrijp niet dat je geen geduld kan opbrengen.
Ja, de informatievoorziening zou veel beter moeten zijn. Alleen, hoe?
Vertel jij eens hoe je dat zou doen als je een startup bent, een paar man personeel hebt, je zoekt inversteerders, je moet een product ontwikkelen, je moet verkopen, en dat met hoeveel mensen daar? 10?

Zeg jij maar hoe ze het moeten doen volgens jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03:47
Waarom zou een warmtepomp eigenlijk midden in de nacht moeten draaien? Je hebt dan toch geen warmte vraag?
Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:24:
Als mensen hier reageren, dan moet wel het hele verhaal verteld worden.

Ik citeer:

Het geluidsvermogen is 54 dB. Dit is het geluidsvermogen gemeten op 1 m afstand van de warmtepomp. Dit is een zeer gangbare geluidsproductie in vergelijking met soortgelijke warmtepompen. 54 dB is vergelijkbaar met het geluid wat een koelkast produceert. Wettelijk is bepaald dat op de erfgrens het geluidsvolume niet meer dan 40 dB mag zijn.
overdag max. 45 dB en avond/nacht max 40 dB. Vergeet aub niet dat 6 dB meer een verdubbeling van het geluid geeft, dus een verschil tussen 54 db (voor de 4kW) en 57 dB (voor de 8 kW) tov de nachtwaarde van 40 dB is behoorlijk veel, dat kun je of door afstand verminderen of door demping (omkasting, die heb ik voor deze WP nog niet gezien en zal er waarschijnlijk ook niet zo snel komen, er zijn geen universele omkastingen). De afstand tot aan je buren is normaal gezien vast, dus het enige waar je me kunt spelen is de ophanglocatie van de warmtepomp, en die wil je eigenlijk redelijk dicht bij je CV installatie. Dus best een redelijk complex verhaal.
Met de Quatt app, kun je het maximale geluidsniveau aanpassen op de tijden dat jij dat wilt. Zo kun je zelf aftasten wat voor jou (en evt. je buren) het beste klinkt!
Hat vervelende is dat jij als eigennaar wel je aan de wettelijke verplichtingen (bv bouwbesluit) moet houden, en nee helaas mag je dus zelf niet bepalen met welk vermogen je de geluidsmeting/berekening mag doen, dat is namelijk vastgelegd in de regeling, namelijk bij voll vermogen, er is hierbij één uitzondering, er mag gebruik gemaakt worden van een speciale "nachtstand" die door de fabrikant is bepaald, met deze "nachtstand"mag je dus gaan rekenen, heb je die "nachtstand" dus niet moet je ook voor de avond/nacht de "voll vermogen" stand (geluid) nemen en daarmee gaan rekenen. Als de "nachtstand" dus niet standaard er op zit, maar allen via een abo zit, mag dat dus niet, want als je de abo niet meer hebt heb je dus ook die "nachtstand"niet meer.

Ik kan idereen maar advieseren maak voor dat je een bestelling doet deze geluidsberekening, je voorkomt later mogelijke problemen met de gemeente als er plotseling buren gaan klagen. heb je geen buren dan heb je mazzel en kun je het achterwege laten, zou je ook een straalmotor als WP kunnen installeren. :)
Voor deze feature is een Quatt Care abonnement nodig.

Ofwel, ze voldoen aan de eisen, maar wil je je buren tegemoet komen, dan kan dat. Het is geen verplichting en maakt zoals ik het lees niets uit voor de werking.
het probleem in dit geval is dat niet de fabrikant aan de eisen moet voldoen, tenminste niet direct, maar de huiseigenaar. zij moeten allen de juiste gegevens aanleveren, zie hiervoor mijn eerdere posts, dat doen ze op dit moment nog niet, oa. het tonaal geluid waarde van de warmtepomp kan ik tot op heden nog niet zien, deze heb je echter wel nodig. ook wat nu de juiste waarde voor het geluid is is niet geheel duidelijk, wat wettelijk is bepaals heb je de geluidsdruk bij het maximale vermogen nodig. (conform de geluidseisen die per 1 april 2021 gelden)
Wederom een storm in een glas water.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 31-07-2022 19:10 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:51:
de ervaringen van de 1e paar geïnstalleerde units en hun gebruikers. Ik kan wel blijven gissen, wat jij dus doet. Ja, ik begrijp je. Nee, ik begrijp niet dat je geen geduld kan opbrengen.
Vertel jij eens hoe je dat zou doen als je een startup bent, een paar man personeel hebt, je zoekt inversteerders, je moet een product ontwikkelen, je moet verkopen, en dat met hoeveel mensen daar? 10?

Tja, als je alles op startup wil blijven schuiven, dan hadden ze geen bedrijf moeten beginnen, maar een hobby vereniging.

Nu ze ook al met een abbonement komen, zonder dat er nog één product is uitgeleverd moeten toch wel de belletjes gaan rinkelen ergens: de gecommuniceerde "lokprijs" kan absoluut niet uit, en moet worden gecompenseerd met doorlopende kosten voor de klanten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
MacD007 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:49:
[...]

overdag max. 45 dB en avond/nacht max 40 dB. Vergeet aub niet dat 6 dB meer een verdubbeling van het geluid geeft, dus een verschil tussen 54 db (voor de 4kW) en 57 dB (voor de 8 kW) tov de nachtwaarde van 40 dB is behoorlijk veel, dat kun je of door afstand verminderen of door demping (omkasting, die heb ik voor deze WP nog niet gezien en zal er waarschijnlijk ook niet zo snel komen, er zijn geen universele omkastingen). De afstand tot aan je buren is normaal gezien vast, dus het enige waar je me kunt spelen is de ophanglocatie van de warmtepomp, en die wil je eigenlijk redelijk dicht bij je CV installatie. Dus best een redelijk complex verhaal.

[...]

Hat vervelende is dat jij als eigennaar wel je aan de wettelijke verplichtingen (bv bouwbesluit) moet houden, en nee helaas mag je dus zelf niet bepalen met welk vermogen je de geluidsmeting/berekening mag doen, dat is namelijk vastgelegd in de regeling, namelijk bij voll vermogen, er is hierbij één uitzondering, er mag gebruik gemaakt worden van een speciale "nachtstand" die door de fabrikant is bepaald, met deze "nachtstand"mag je dus gaan rekenen, heb je die "nachtstand" dus niet moet je ook voor de avond/nacht de "voll vermogen" stand (geluid) nemen en daarmee gaan rekenen. Als de "nachtstand" dus niet standaard er op zit, maar allen via een abo zit, mag dat dus niet, want als je de abo niet meer hebt heb je dus ook die "nachtstand"niet meer.

Ik kan idereen maar advieseren maak voor dat je een bestelling doet deze geluidsberekening, je voorkomt later mogelijke problemen met de gemeente als er plotseling buren gaan klagen. heb je geen buren dan heb je mazzel en kun je het achterwege laten, zou je ook een straalmotor als WP kunnen installeren. :)

[...]
Ik denk dat je hier echt toch een fout maakt.

Lees dit maar eens, ik citeer:

Welke geluidseisen worden gesteld aan warmtepompen?
7 september 2021
Geluid is in Nederland een ‘hot topic’ in de discussie over warmtepompen. Sommige mensen maken zich zorgen over mogelijke geluidsoverlast veroorzaakt door de buitenunits van warmtepompen. Hoe voorkomen we dat we elkaar ’s nachts wakker houden, als straks mogelijk ‘de hele buurt’ overschakelt op een warmtepomp? Welke regels moeten we afspreken om te zorgen dat dit geluid binnen de perken blijft?

Nieuwe geluidsregels voor warmtepompen per 1 april 2021
Onze overheid is van mening dat hier regelgeving ontbrak, en heeft daarom op dit punt een aanpassing van het bouwbesluit doorgevoerd. Sinds 1 april 2021 worden nieuwe eisen gesteld aan het maximale geluid dat de buren mogen ervaren van een warmtepomp op jouw terrein. Die nieuwe regels hebben invloed op de locaties en condities waaronder je een warmtepomp kunt plaatsen in je tuin, op het dak of aan de gevel.

Bovenop regels voor geluidsvermogen uit 2012, nu ook regels voor geluidsdruk
Wetgeving om het geluid van warmtepompen te begrenzen bestaat al sinds 2012 en is dus niet helemaal nieuw. Maar de oude regels dekten niet de hele lading. Om dat goed uit te leggen moeten we onderscheid maken tussen twee begrippen: geluidsvermogen en geluidsdruk.

Wat is geluidsvermogen?
Geluidsvermogen is een eigenschap van de warmtepomp en wordt direct naast de warmtepomp gemeten. Het geluidsvermogen voor warmtepompen is al sinds 2012 begrensd in EU-regelgeving (Ecodesign Requirements). Warmtepompen tot 6kW mogen in de EU een maximaal geluidsvermogen hebben van 65 dB(A), voor grotere warmtepompen tot 12kW is dat maximaal 70 dB(A). Het geluidsvermogen van iedere warmtepomp wordt sinds 2015 vermeld op het verplichte CE-label.

Wat is geluidsdruk?
De nieuwe wetgeving per 2021 gaat niet over geluidsvermogen, maar over geluidsdruk. Geluidsdruk is een afgeleide van het geluidsvermogen, maar neemt de afstand van de ontvanger (het oor) tot de warmtepomp mee. De geluidsdruk, ofwel het ervaren geluid, is op 1 meter afstand van de warmtepomp groter dan op 5 meter. Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).

Welke regels worden vastgelegd in de nieuwe wetgeving?
Wat de buren mogen ervaren van jouw warmtepomp
Geluidsdruk is een zinvolle toevoeging aan de huidige regels, omdat de zorgen over geluidsoverlast vooral gaan over ‘de warmtepomp van de buren’. Als die warmtepomp op de erfgrens, onder jouw slaapkamerraam staat, dan voldeed die al sinds 2012 aan de toen geldende regels voor geluidsvermogen. Toch is de kans groot dat die plaatsing tot overlast leidt. Door grenzen te stellen aan de geluidsdruk, wordt nu ook geregeld hoeveel geluid de buren mogen ervaren van een warmtepomp op jouw terrein. Wat worden die grenzen?

Overdag maximaal 45db(A) geluidsdruk op de erfgrens
Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.

Waar mag ik een warmtepomp plaatsen binnen de nieuwe geluidsregels?
Puur theoretisch zou een warmtepomp van 6kW met een wettelijk toegestaan geluidsvermogen van 65 dB(A) per 2021 voldoen aan de nieuwe regels voor geluidsdruk als hij op minimaal 5 meter van de erfgrens wordt opgesteld. In theorie is de geluidsdruk op de erfgrens dan namelijk 44dB(A).

Rest van het artikel:

https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Jeroenneman schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Tja, als je alles op startup wil blijven schuiven, dan hadden ze geen bedrijf moeten beginnen, maar een hobby vereniging.

Nu ze ook al met een abbonement komen, zonder dat er nog één product is uitgeleverd moeten toch wel de belletjes gaan rinkelen ergens: de gecommuniceerde "lokprijs" kan absoluut niet uit, en moet worden gecompenseerd met doorlopende kosten voor de klanten.
Ik schuif niets af. Er zijn er hier teveel met vragen die al beantwoord zijn en teveel mensen zonder geduld. Daarbij, ze verwachten dat ze GELIJK geholpen worden. Dat kan je verwachten van een Bol.com, maar een startup zou enige credits moeten hebben. Ik typte niet voor niets de vraag "vertel HOE ze het dan maar moeten doen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-10 17:43
[...]

Hopen dus dat de FAQ klopt, en de mail niet. Dan hoop ik ook gelijk maar dat de specificaties in de mail niet kloppen, en dat het abonnement ook niet aan de orde is.
[...]

Dan ga je er vanuit dat je significant veel tijd kwijt bent met het beantwoorden van wat vragen. Dat zou ook niet mijn insteek zijn, en vragen via de mail zou ik sowieso niet direct beantwoorden.

Het lijkt me echter niet teveel gevraagd om wekelijks een uurtje te steken in de vragen uit het forum verwerken in de FAQ op de site

Mocht het teveel werk zijn om ze zelf uit het topic te halen: bij deze het aanbod aan @marijnflipse / Quatt: ik wil best helpen door alle op dit forum gestelde vragen in 1 post te verzamelen / hier een google doc mee aan te maken, en de ondertussen beantwoorde vragen af te vinken. Als hier interesse in is hoor ik het graag.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:04:
[...]

Ik schuif niets af. Er zijn er hier teveel met vragen die al beantwoord zijn
En we zijn hier niet te beroerd om anderen te wijzen op vragen die al beantwoorden zijn, ik heb dat zelf ook al enkele keren gedaan. Er zijn echter ook genoeg vragen nog onbeantwoord (en bij deze nogmaals dus het aanbod aan @marijnflipse : ik wil de beantwoorde en onbeantwoorde vragen best voor jullie verzamelen, mits jullie hier uiteraard wat mee gaan doen).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:39:
Waarom zou een warmtepomp eigenlijk midden in de nacht moeten draaien? Je hebt dan toch geen warmte vraag?
Of mis ik iets?
Een warmtepomp heeft een vermogen wat een stuk beperkter is dan dat van een 'standaard' cv ketel. Het huis s nachts laten afkoelen en in de morgen weer opwarmen is dus net iets minder haalbaar dan met een cv ketel.

Daarnaast draaien veel warmtepompen het meest efficient als ze langere tijd op laag vermogen door kunnen pruttelen ipv full power.

Sommigen geven daarom aan dat je een huis met warmtepomp altijd op temperatuur moet houden voor de hoogste efficientie.

Mijn intuitie hierin is dat bij huizen die niet super goed geisoleerd zijn s nachts de pomp een poosje uitzetten best efficient kan zijn, maar als je de cv ketel drie kwartier voor opstaan aan zou zetten moet je met een 4.5KW warmtepomp eerder denken aan 3 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:02:
[...]

7 september 2021
Geluid is in Nederland een ‘hot topic’ in de discussie over warmtepompen. Sommige mensen maken zich zorgen over mogelijke geluidsoverlast veroorzaakt door de buitenunits van warmtepompen. Hoe voorkomen we dat we elkaar ’s nachts wakker houden, als straks mogelijk ‘de hele buurt’ overschakelt op een warmtepomp? Welke regels moeten we afspreken om te zorgen dat dit geluid binnen de perken blijft?

Onze overheid is van mening dat hier regelgeving ontbrak, en heeft daarom op dit punt een aanpassing van het bouwbesluit doorgevoerd. Sinds 1 april 2021 worden nieuwe eisen gesteld aan het maximale geluid dat de buren mogen ervaren van een warmtepomp op jouw terrein. Die nieuwe regels hebben invloed op de locaties en condities waaronder je een warmtepomp kunt plaatsen in je tuin, op het dak of aan de gevel.

Wetgeving om het geluid van warmtepompen te begrenzen bestaat al sinds 2012 en is dus niet helemaal nieuw. Maar de oude regels dekten niet de hele lading. Om dat goed uit te leggen moeten we onderscheid maken tussen twee begrippen: geluidsvermogen en geluidsdruk.

Wat is geluidsvermogen?
Geluidsvermogen is een eigenschap van de warmtepomp en wordt direct naast de warmtepomp gemeten. Het geluidsvermogen voor warmtepompen is al sinds 2012 begrensd in EU-regelgeving (Ecodesign Requirements). Warmtepompen tot 6kW mogen in de EU een maximaal geluidsvermogen hebben van 65 dB(A), voor grotere warmtepompen tot 12kW is dat maximaal 70 dB(A). Het geluidsvermogen van iedere warmtepomp wordt sinds 2015 vermeld op het verplichte CE-label.

Wat is geluidsdruk?
De nieuwe wetgeving per 2021 gaat niet over geluidsvermogen, maar over geluidsdruk. Geluidsdruk is een afgeleide van het geluidsvermogen, maar neemt de afstand van de ontvanger (het oor) tot de warmtepomp mee. De geluidsdruk, ofwel het ervaren geluid, is op 1 meter afstand van de warmtepomp groter dan op 5 meter. Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).

Geluidsdruk is een zinvolle toevoeging aan de huidige regels, omdat de zorgen over geluidsoverlast vooral gaan over ‘de warmtepomp van de buren’. Als die warmtepomp op de erfgrens, onder jouw slaapkamerraam staat, dan voldeed die al sinds 2012 aan de toen geldende regels voor geluidsvermogen. Toch is de kans groot dat die plaatsing tot overlast leidt. Door grenzen te stellen aan de geluidsdruk, wordt nu ook geregeld hoeveel geluid de buren mogen ervaren van een warmtepomp op jouw terrein. Wat worden die grenzen?

Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.

Puur theoretisch zou een warmtepomp van 6kW met een wettelijk toegestaan geluidsvermogen van 65 dB(A) per 2021 voldoen aan de nieuwe regels voor geluidsdruk als hij op minimaal 5 meter van de erfgrens wordt opgesteld. In theorie is de geluidsdruk op de erfgrens dan namelijk 44dB(A).

Rest van het artikel:

https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/
Ik weet niet welke idioot deze berekening heeft gemaakt. Heb mijn hele leven in de geluidsbranche gewerkt maar heb de regel: verdubbeling van de afstand geeft 3 db vermindering nog nooit anders meegemaakt.

Een WP die 60db doet op 1 meter is 57db op 2 meter, op 5 meter 54 db en op 10 meter 51 db. Kan het rijtje nog even aanvullen: 20 meter 48 db, 40 meter 45 db.

Overigens is een vermindering van 6 db een halvering van het geluidsniveau.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:02:
[...]

7 september 2021

Wat is geluidsvermogen?
heb jij al een CE label van Quatt gezien, ik nog niet, dat zou nu dus wel moeten komen, anders mogen ze het namelijk niet verkopen, als je het heel scherp stelt overtreden ze nu al de wet, en zou de toezichthouder eigenlijk al moeten optreden.
Wat is geluidsdruk?
de geluidsdruk van de Quatt WP is dus 54 dB volgens hun laatste info, voor de 4 kW dan, voor de 8 kW word dat dus 57 dB (54dB+54dB=57dB), dat vermelden ze echter niet. Door de afstand kun je de waarde aan de erfgrens dus verlagen, wat echter roet in het eten kan gooien zijn de reflecties (halve bol cq kwart bol reflecties) die dus weer voor een verhoging kunnen zorgen. een opstelling in de vrije ruimte zal in de praktijk vrijwel nooit plaats vinden, je hebt dus bijna altijd met de reflecties te maken. Dat is ook in het rekenmodel verwerkt.
Je hoeft het rekenmodel niet te gebruiken, een gecertificeerde geluidsmeting is prima, als je weet wat deze meting kost, zul je waarschijnlijk schrikken, ik ken prijzen die boven een warmtepomp uit stijgen, ik verwacht niet snel dat je dat gaat doen, er is hierbij nog een ander probleem, wat ga je doen als de waarde boven de toegestaane norm uit komen, installatie stilllegen?

helaas is dit voorbeeld te eenvoudig gesteld, was het maar zo gemakkelijk. In hoevere is hier rekening gehouden met oa. reflecties, hoogte van plaatsing ed. helaas is de berekening dus een heel stuk lastiger, ik kan dat uit eigen ervaring zeggen. Voor mensen met onvoldoende kennis mbt geluidsmetingen is het best lastig en kunnen makkelijk fouten worden gemaakt.

Ik zie niet waar nu mijn zo genaamde fouten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ds23man schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Ik weet niet welke idioot deze berekening heeft gemaakt. Heb mijn hele leven in de geluidsbranche gewerkt maar heb de regel: verdubbeling van de afstand geeft 3 db vermindering nog nooit anders meegemaakt.
hier is de juiste formule (puntbron): bron: Wikipedia: Geluidsvoortplanting
de geluidsintensiteit (I) neemt af met het kwadraat van de afstand (D).
I = Io / D2

Het geluidsniveau zal dan afnemen met 6 dB voor elke verdubbeling van de afstand.
Een WP die 60db doet op 1 meter is 57db op 2 meter, op 5 meter 54 db en op 10 meter 51 db. Kan het rijtje nog even aanvullen: 20 meter 48 db, 40 meter 45 db.
Dus bij jou voorbeeld WP van 60 dB op 1m afstand zal op 2 meter de waarde op 54 dB zijn,
Juist en dus geen -3 db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:18:
[...]

Een warmtepomp heeft een vermogen wat een stuk beperkter is dan dat van een 'standaard' cv ketel. Het huis s nachts laten afkoelen en in de morgen weer opwarmen is dus net iets minder haalbaar dan met een cv ketel.

Daarnaast draaien veel warmtepompen het meest efficient als ze langere tijd op laag vermogen door kunnen pruttelen ipv full power.

Sommigen geven daarom aan dat je een huis met warmtepomp altijd op temperatuur moet houden voor de hoogste efficientie.

Mijn intuitie hierin is dat bij huizen die niet super goed geisoleerd zijn s nachts de pomp een poosje uitzetten best efficient kan zijn, maar als je de cv ketel drie kwartier voor opstaan aan zou zetten moet je met een 4.5KW warmtepomp eerder denken aan 3 uur.
helemaal juist, eigenlijk zou je pas aan een WP moeten denken als je de isolatie zo goed al mogelijk op orde hebt, anders krijg je bij koude dagen het probleem dat het huis net zo veel warmte verliest (of meer) dan de warmtepomp in staat is in het huis te leveren. het effect wordt dus een steeds kouder huis, het is dus belangrijk om de delta tussen warmteverlies en warmteopwekking zo groot mogelijk te maken. Een goede isolatie kan daar bijdragen. deze delta is bij een CV veel hoger.
[/quote]
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]

Ik heb ook de pre-order gedaan. Ik wacht op de ervaringen van de 1e paar geïnstalleerde units en hun gebruikers. Ik kan wel blijven gissen, wat jij dus doet. Ja, ik begrijp je. Nee, ik begrijp niet dat je geen geduld kan opbrengen.

Informatievoorziening is net zo een belangrijk aspect bij het ontwikkelen en in de markt zetten dan de vele andere aspecten. ja dat kost tijd, doe je het fout of onvoldoende loop je kans dat je beoogde klanten je of niet vinden en je product niet kiezen door en ontbreken van key-info's van dat product, voor een warmtepomp zijn dat nu een keer een aantal gegevens om deze te kunnen vergelijken met de andere aanbieders, en helaas zie ik hier quatt op dit moment nog duidelijk te kort in schieten, echter het is nog niet te laat, echter veel tijd hebben ze niet meer. dus is het gewoon de juiste prioriteiten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
ds23man schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Nevermind

[ Voor 3% gewijzigd door Corona op 31-07-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
MacD007 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:37:
[...]

heb jij al een CE label van Quatt gezien, ik nog niet, dat zou nu dus wel moeten komen, anders mogen ze het namelijk niet verkopen, als je het heel scherp stelt overtreden ze nu al de wet, en zou de toezichthouder eigenlijk al moeten optreden.

[...]

de geluidsdruk van de Quatt WP is dus 54 dB volgens hun laatste info, voor de 4 kW dan, voor de 8 kW word dat dus 57 dB (54dB+54dB=57dB), dat vermelden ze echter niet. Door de afstand kun je de waarde aan de erfgrens dus verlagen, wat echter roet in het eten kan gooien zijn de reflecties (halve bol cq kwart bol reflecties) die dus weer voor een verhoging kunnen zorgen. een opstelling in de vrije ruimte zal in de praktijk vrijwel nooit plaats vinden, je hebt dus bijna altijd met de reflecties te maken. Dat is ook in het rekenmodel verwerkt.
Je hoeft het rekenmodel niet te gebruiken, een gecertificeerde geluidsmeting is prima, als je weet wat deze meting kost, zul je waarschijnlijk schrikken, ik ken prijzen die boven een warmtepomp uit stijgen, ik verwacht niet snel dat je dat gaat doen, er is hierbij nog een ander probleem, wat ga je doen als de waarde boven de toegestaane norm uit komen, installatie stilllegen?

[...]

helaas is dit voorbeeld te eenvoudig gesteld, was het maar zo gemakkelijk. In hoevere is hier rekening gehouden met oa. reflecties, hoogte van plaatsing ed. helaas is de berekening dus een heel stuk lastiger, ik kan dat uit eigen ervaring zeggen. Voor mensen met onvoldoende kennis mbt geluidsmetingen is het best lastig en kunnen makkelijk fouten worden gemaakt.

Ik zie niet waar nu mijn zo genaamde fouten zijn.

[...]
Na nog wat zoekwerk kwam ik hier op uit:

De Nederlandse Stichting Geluidshinder heeft metingen gedaan aan lucht/water warmtepompen tot 6 kW en van 6 tot 12 kW:

De gemiddelde waarde tot 6 kW:

Op 2 meter 48 tot 51 dB(A)
Op 5 meter 41 tot 44 dB(A)
Op 10 meter 34 tot 37 dB(A)
Op 15 meter: 30 tot 33 dB(A)
Bij toestellen van 6 tot 12 kW is het volgende gemiddelde vastgesteld:

Op 2 meter: 53 tot 56 dB(A)
Op 5 meter 46 tot 49 dB(A)
Op 10 meter 39 tot 42 dB(A)
Op 15 meter 35 tot 38 dB(A)

Bron: https://warmtepomp-weetje...eluid-en-geluidsoverlast/

Hier kan je berekenen op frequentie wat de geluisd is, alleen, op welke frequentie draait de warmtepomp?
https://warmtepomp-panel.nl/geluid_rekenen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

FutureCow

(C) FutureCow

Waar wordt de CV ketel nog meer voor gebruikt behalve extra vermogen? Wordt ook de pomp van de CV ketel gebruikt voor het rondpompen als alleen de WP aan staat? Of is dit ook allemaal aanwezig in de WP unit?
Met andere woorden, kun je met een kleiner geïsoleerd huis die genoeg heeft aan 4KW verwarming al overstappen op all electric(als bijv. een WPB de warmwater voorziening doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FutureCow schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:26:
Waar wordt de CV ketel nog meer voor gebruikt behalve extra vermogen? Wordt ook de pomp van de CV ketel gebruikt voor het rondpompen als alleen de WP aan staat? Of is dit ook allemaal aanwezig in de WP unit?
Met andere woorden, kun je met een kleiner geïsoleerd huis die genoeg heeft aan 4KW verwarming al overstappen op all electric(als bijv. een WPB de warmwater voorziening doet)
in een hybride configuratie met een WP en een CV zal de CV in hoofdzaak voor je SWW gebruikt worden, zolang de warmtepomp het verwarmingsdeel alleen aan kan zal de CV in deze fase dus niets doen (behalve de reeds genoemde SWW), heeft je WP onvoldoende capaciteit om je huis te verwarmen zal de CV bijspringen cq de functie verwarmen overnemen.
heb je zoals je noemd reeds een WPB die in de SWW kan voorzien heb je op dat moment inderdaad geen CV ketel meer nodig, ik denk alleen dat een WP van een 4kW in een hele strenge winter met temperaturen van beneden de -5 over de dag/nacht dit niet meer in je verwarming kan voorzien (zelfs in een goed geisoleerd huis). daar zul je dus een back voor moeten hebben. Dat kan dus een hoge capaciteit WP zijn (bv de 8 kW) of een andere soort verwarming of heater (bv electrisch) voor de CV installatie (of een open haard of dergelijke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Corona schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Na nog wat zoekwerk kwam ik hier op uit:

De Nederlandse Stichting Geluidshinder heeft metingen gedaan aan lucht/water warmtepompen tot 6 kW en van 6 tot 12 kW:

De gemiddelde waarde tot 6 kW:

Op 2 meter 48 tot 51 dB(A)
Op 5 meter 41 tot 44 dB(A)
Op 10 meter 34 tot 37 dB(A)
Op 15 meter: 30 tot 33 dB(A)
Bij toestellen van 6 tot 12 kW is het volgende gemiddelde vastgesteld:

Op 2 meter: 53 tot 56 dB(A)
Op 5 meter 46 tot 49 dB(A)
Op 10 meter 39 tot 42 dB(A)
Op 15 meter 35 tot 38 dB(A)

Bron: https://warmtepomp-weetje...eluid-en-geluidsoverlast/
Leuke waardes waar je enige richt-waarden hebt echter voor een onderbouwing dat je aan de gestelde geluidsnormen vanuit het bouwbesluit voldoet heb je er totaal niets aan. Daarvoor heb je conform de regeling maar twee mogelijkheden.
1) je laat het meten, na de installatie dus, dat zal dus door een deskundige moeten gebeuren met behoorlijk dure meetapparatuur, dus niet met je iPhone en een geluidsmeetapp.
2) het berekend het via de rekentool van de overheid.
helaas, meer keuzes heb je gewoon niet.

nu even praktisch, als je in een twee onder een kap woning woont is je afstand van je zijgevel tot aan de erfgrens ergens tussen de 3 a 4 meter, met de hier boven genoemde cijfers kom je dus uit op een geluidsdruk van circa 48-44 dB, daarmee ga je dus de norm van de nacht 40 dB overstijgen, dus een NO GO situatie dus.
Hier kan je berekenen op frequentie wat de geluisd is, alleen, op welke frequentie draait de warmtepomp?
https://warmtepomp-panel.nl/geluid_rekenen.html
ik was niet van plan op de stoel van de producent te gaan zitten, net zo goed dat Quatt voor de juiste CE certificering moet zorgen liggen deze informatieplicht ook bij de leverancier/producent. Daar betaal ik hun tenslote ook voor,
[/quote]
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:58:
[...]

in een hybride configuratie met een WP en een CV zal de CV in hoofdzaak voor je SWW gebruikt worden, zolang de warmtepomp het verwarmingsdeel alleen aan kan zal de CV in deze fase dus niets doen (behalve de reeds genoemde SWW), heeft je WP onvoldoende capaciteit om je huis te verwarmen zal de CV bijspringen cq de functie verwarmen overnemen.
Sorry dat ik weer kom party-poopen, maar wat je hier beschrijft is hoe het zou moeten zijn.

In de praktijk zijn de warmtepompen op dit moment behoorlijk dom. Hierbij wordt er puur gekeken naar de buitentemperatuur. Onder die ingestelde buitentemperatuur? Dan neemt de cv het over.

Met een beetje mazzel heeft de installateur de boel op de juiste manier ingesteld, en is dat overschakelpunt inderdaad het punt waarop de warmtepomp het niet meer warm houd, maar als je pech hebt staan de instellingen gewoon nog op fabrieksinstellingen en wordt jouw woning uit 2015 hetzelfde behandeld als de woning verderop in de straat uit 1910.

De hoop is dat Quatt hier slimmer op gaat inspelen, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen (en mogelijk alleen achter een abonnementsstructuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:16:
[...]

Sorry dat ik weer kom party-poopen, maar wat je hier beschrijft is hoe het zou moeten zijn.
geen enkel probleem, we proberen juist medetweakers die met de materie worstelen te informeren, ik weet gelukkig ook niet alles en leer elke dag er nog bij.. Belangrijk is dat je ook moet open staan voor een andere approach.
In de praktijk zijn de warmtepompen op dit moment behoorlijk dom. Hierbij wordt er puur gekeken naar de buitentemperatuur. Onder die ingestelde buitentemperatuur? Dan neemt de cv het over.

Met een beetje mazzel heeft de installateur de boel op de juiste manier ingesteld, en is dat overschakelpunt inderdaad het punt waarop de warmtepomp het niet meer warm houd, maar als je pech hebt staan de instellingen gewoon nog op fabrieksinstellingen en wordt jouw woning uit 2015 hetzelfde behandeld als de woning verderop in de straat uit 1910.
Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt, ik zelf was juist door de uitvoerige regelingen van de Valliant aroTHERM monobloc zeer onder de indruk, zeer stil (nachtmodus van 32 dB, redelijk eenvoudig uit te breiden en te integreren met bv een WPB, zonnepanelen ed. alleen aan de prijzige kant.
De hoop is dat Quatt hier slimmer op gaat inspelen, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen (en mogelijk alleen achter een abonnementsstructuur).
[/quote]
ik hoop dat slechts een plus regeling cq plus functies in een dergelijk abo gaan vallen, zou dit voor de hele functies van de WP gelden ben ik bang dat Quatt hier de verkeerde keuze gaat maken en ben ik bang dat ze dan ook niet gaan halen, de nederlandse markt is hier niet rijp voor.
Tot nu toe hebben ze dit ook slechts in een zin in een van de FAQ gezet, kan dus ook net zo goed gewoon een fout zijn. In de overige informatie kan ik dat in ieder geval niets teruglezen. Ik ga er nu maar van uit dat dit er niet komt.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
MacD007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:28:
[...]

geen enkel probleem, we proberen juist medetweakers die met de materie worstelen te informeren, ik weet gelukkig ook niet alles en leer elke dag er nog bij.. Belangrijk is dat je ook moet open staan voor een andere approach.

[...]

Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt, ik zelf was juist door de uitvoerige regelingen van de Valliant aroTHERM monobloc zeer onder de indruk, zeer stil (nachtmodus van 32 dB, redelijk eenvoudig uit te breiden en te integreren met bv een WPB, zonnepanelen ed. alleen aan de prijzige kant.

[...]
[/quote]
ik hoop dat slechts een plus regeling cq plus functies in een dergelijk abo gaan vallen, zou dit voor de hele functies van de WP gelden ben ik bang dat Quatt hier de verkeerde keuze gaat maken en ben ik bang dat ze dan ook niet gaan halen, de nederlandse markt is hier niet rijp voor.
Tot nu toe hebben ze dit ook slechts in een zin in een van de FAQ gezet, kan dus ook net zo goed gewoon een fout zijn. In de overige informatie kan ik dat in ieder geval niets teruglezen. Ik ga er nu maar van uit dat dit er niet komt.
[quote]
En dan zie ik de specificaties van de Vaillant en wat nu belangrijk is de geluidsdruk. Het aantal dB blijkt hoger te zijn dan de Quatt. Als Merijn Flipse dat nou eens kon aantonen, dan is er weer wat ontkracht (of niet).

Qua vermogen vergelijkbaar met Quatt :
Vermogen verwarming A7/W35 ∆T 5 K kW 4,4
COP A7/W35 ∆T 5 K 4,53
Geluidvermogen A7/W35 EN 12102 dB(A) 58
Geluidvermogen A7/W55 EN 12102 dB(A) 58
Maximaal geluidsvermogen dB(A) 58
Tonaliteit dag en nachtbedrijf dB(A) 3
Geluidsdruk (Q2 op 5 meter afstand) dB(A) 36

Ja, dit zijn de gegevens van de fabrikant. Elke situatie is anders. Dan nog, voordeel van de twijfel geven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
En de vraag is hoe veel zo'n abbo gaat kosten. Als het meer dan 10 euro per maand gaat kosten haak ik wel af. Ik woon in een rijtjeshuis dus ook als ik de WP in het midden plaats heb ik net 3 meter tot de erfgrens. Dus die nacht modus is een must voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
HBO88 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:42:
En de vraag is hoe veel zo'n abbo gaat kosten. Als het meer dan 10 euro per maand gaat kosten haak ik wel af. Ik woon in een rijtjeshuis dus ook als ik de WP in het midden plaats heb ik net 3 meter tot de erfgrens. Dus die nacht modus is een must voor mij
Maar alles is nu gebaseerd op aannames....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Corona dat zijn specs van de bejaarde / 3 serie, pak de Arotherm Plus /6 serie maar voor een betere vergelijking. De VWL55/6 bijvoorbeeld komt op 51 dB geluidsvermogen bij A7W35, COP 4.8 en heeft geen tonaliteit. Hij is natuurlijk ook fysiek groter dan Quatt en levert nog ruim 5 kW bij -7.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Proton_ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:45:
@Corona dat zijn specs van de bejaarde / 3 serie, pak de Arotherm Plus /6 serie maar voor een betere vergelijking. De VWL55/6 bijvoorbeeld komt op 51 dB geluidsvermogen bij A7W35, COP 4.8 en heeft geen tonaliteit. Hij is natuurlijk ook fysiek groter dan Quatt en levert nog ruim 5 kW bij -7.
Dit komt gewoon van de Vaillant site. Niet ergens anders vandaan. Dat Vaillant de site niet heeft geupdate, daar kan ik niets aan doen.
Dit is de enige info, direct van de fabrikant.
https://www.vaillant.nl/c...sB1EALw_wcB#specification

Overigens, je vergelijkt appels met peren. Een monobloc (Quatt) vs een split warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 16:39
De 54dB uit de Quatt FAQ is ook nog eens gemeten op 1 meter afstand. Dit is niet de waarde die voor de berekeningstool van de overheid gebruikt kan worden, aangezien het daar om geluidsvermogenniveau bij de bron gaat, dat zal dus nog hoger liggen. Door het (schijnbaar) ontbreken van een vastgelegde "nachtmodus" moet dus ook nog eens permanent aan de limiet van 40dB op de erfgrens worden voldaan.

Ik weet niet in wat voor villa's jullie allemaal wonen maar voor mijn redelijk gemiddelde rijtjeshuis van ~5m breed is het dan toch volstrekt onmogelijk om in de buurt van deze norm te kunnen komen. Dat geldt overigens niet alleen voor de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10-2024
is er al verder iets gebeurd met de warmtepomp. ik heb geen zin om quatt gelijk mijn mailadres te geven als ik wat wil downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freekwillem
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
thys schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:00:
De 54dB uit de Quatt FAQ is ook nog eens gemeten op 1 meter afstand. Dit is niet de waarde die voor de berekeningstool van de overheid gebruikt kan worden, aangezien het daar om geluidsvermogenniveau bij de bron gaat, dat zal dus nog hoger liggen. Door het (schijnbaar) ontbreken van een vastgelegde "nachtmodus" moet dus ook nog eens permanent aan de limiet van 40dB op de erfgrens worden voldaan.

Ik weet niet in wat voor villa's jullie allemaal wonen maar voor mijn redelijk gemiddelde rijtjeshuis van ~5m breed is het dan toch volstrekt onmogelijk om in de buurt van deze norm te kunnen komen. Dat geldt overigens niet alleen voor de Quatt.
Ja hier zit ik ook mee. Weet niet wat de mogelijkheden zijn om hier nog iets aan te doen.
Wellicht met de software. Zou me ook voor kunnen stellen dat 2 warmtepompen die allebei een beetje doen gunstiger zouden zijn wat betreft geluid dan 1 die volle gas moet draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Corona schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
Overigens, je vergelijkt appels met peren. Een monobloc (Quatt) vs een split warmtepomp.
Je vergist je, de /6 serie bestaat ook uit monoblocks.
https://www.vaillant.nl/c...-66368.html#specification (NB de vermogens/COP staat daar bij -7°C opgegeven, voor A7W35 moet je in de installatiehandleiding kijken).

Geluidvermogen A7/W35 EN 12102 dB(A) 51
Geluidvermogen fluisterbedrijf (60%) A-7/W35 EN 12102 dB(A) 46

Als Quatt het niet beter deed dan een tien jaar oud R410a model (3 serie) zou ik me zorgen maken, maar dat is gelukkig niet zo ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Corona schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Dit komt gewoon van de Vaillant site. Niet ergens anders vandaan. Dat Vaillant de site niet heeft geupdate, daar kan ik niets aan doen.
Dit is de enige info, direct van de fabrikant.
https://www.vaillant.nl/c...sB1EALw_wcB#specification

Wat ik bedoelde, het staat er ook, is de monoblok van valliant. Dus gewoon monoblok met monoblok vergelijken.neem de Arotherm Plus /6 als vergelijk met de Quatt, als naar de volledige specs kijk kun je zien welke informatie we van de Quatt nog missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
freekwillem schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Ja hier zit ik ook mee. Weet niet wat de mogelijkheden zijn om hier nog iets aan te doen.
Wellicht met de software. Zou me ook voor kunnen stellen dat 2 warmtepompen die allebei een beetje doen gunstiger zouden zijn wat betreft geluid dan 1 die volle gas moet draaien.
Helaas los je daarmee je probleem niet op, omdat je voor die berekening helaas het volle vermogen moet nemen, en de vaste nachtstand, welke dat is heeft Quatt echter nog niet gepubliceerd. Ook de waarde aan de bron, dus niet met 1 m afstand missen we nog. Ik vermoed dat dit gewoon onkunde is, geluid is toch wat anders dan installatietechniek. Zie ook mijn eerdere posts over dit thema. Overigens met twee geluidsbronnen, die gelijk zijn hebben gezamenlijk een hogere waarde. 54 dB + 54 dB word dus 57 dB

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 01-08-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barnie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10-2024
vanaf vandaag kan je je registreren op de nieuwsbrief. bij quatt.

[ Voor 9% gewijzigd door barnie op 01-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
thys schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:00:

Bedankt, en ja bij een rijtjeshuis zal de installatie van een WP zowieso een probleem worden ivm de geluidswaarden die een dergelijk toestel maakt. Ook de foto’s van huisjes met aan de voorkant een warmtepomp maakt dat ook niet makkelijker, bij veel gemeentes is de voorkant van je huis sowieso off-limit, blijft dus de achterkant als enige optie over, toepassen van een geluidskast is vaak de enige optie, laat nu juist Quatt er geen te hebben, tenminste ben er nog geen tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Helaas los je daarmee je probleem niet op, omdat je voor die berekening helaas het volle vermogen moet nemen, en de vaste nachtstand, welke dat is heeft Quatt echter nog niet gepubliceerd. Ook de waarde aan de bron, dus niet met 1 m afstand missen we nog. Ik vermoed dat dit gewoon onkunde is, geluid is toch wat anders dan installatietechniek. Zie ook mijn eerdere posts over dit thema. Overigens met twee geluidsbronnen, die een gelijk zijn hebben gezamenlijk een hogere waarde. 54 dB + 54 dB word dus 57 dB
Of ze hebben de volledige specificaties nog niet gepubliceerd omdat ze nog aan het testen zijn.

Ik begrijp dat je graag duidelijkheid wil hebben. Dat wil ik ook graag maar ik ben bang dat het gewoon afwachten is. Alle cijfers vooraf gepubliceerd waren waarschijnlijk gebaseerd op data vanuit China (met alle optimistische kanttekeningen van dien).

Er draait nu 1 unit in beta, zijn nog geen units uitgeleverd. Ik verwacht dat pas vlak voordat de offertes (aanbetaling) installatie de deur uitgaan de specificaties definitief zijn.

Dan kan je ook meer zeggen over het geluid en de andere specificaties zoals het compressor vermogen.

Heb dat zelf liever dan dat ze nu de specificaties aanpassen en vervolgens straks nogmaals wijzigen.

Vervelend die onzekerheid? Ja. Ergens wellicht logisch, ook ja.

Gezien de prijs van de unit verwacht ik zelf overigens geen wonderen. Want veel betere specificaties dan een concurrent tegen een (veel) lagere prijs is natuurlijk ook een beetje wensdenken.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Proton_ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Je vergist je, de /6 serie bestaat ook uit monoblocks.
https://www.vaillant.nl/c...-66368.html#specification (NB de vermogens/COP staat daar bij -7°C opgegeven, voor A7W35 moet je in de installatiehandleiding kijken).

Geluidvermogen A7/W35 EN 12102 dB(A) 51
Geluidvermogen fluisterbedrijf (60%) A-7/W35 EN 12102 dB(A) 46

Als Quatt het niet beter deed dan een tien jaar oud R410a model (3 serie) zou ik me zorgen maken, maar dat is gelukkig niet zo ;)
Excuus, je hebt gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Of ze hebben de volledige specificaties nog niet gepubliceerd omdat ze nog aan het testen zijn.

Ik begrijp dat je graag duidelijkheid wil hebben. Dat wil ik ook graag maar ik ben bang dat het gewoon afwachten is. Alle cijfers vooraf gepubliceerd waren waarschijnlijk gebaseerd op data vanuit China (met alle optimistische kanttekeningen van dien).

Er draait nu 1 unit in beta, zijn nog geen units uitgeleverd. Ik verwacht dat pas vlak voordat de offertes (aanbetaling) installatie de deur uitgaan de specificaties definitief zijn.

Dan kan je ook meer zeggen over het geluid en de andere specificaties zoals het compressor vermogen.

Heb dat zelf liever dan dat ze nu de specificaties aanpassen en vervolgens straks nogmaals wijzigen.

Vervelend die onzekerheid? Ja. Ergens wellicht logisch, ook ja.

Gezien de prijs van de unit verwacht ik zelf overigens geen wonderen. Want veel betere specificaties dan een concurrent tegen een (veel) lagere prijs is natuurlijk ook een beetje wensdenken.
Je hebt hier wel een punt, maar ik zou dat dan ook gewoon communiceren. Gezien de lange transporttijden zouden deze gegevens eigenlijk wel al beschikbaar moeten zijn, ik vermoed dat de eerste lichting ( container ) al onderweg zijn. Dus het enige wat we kunnen is nog even afwachten, ik hoop dat de eerste lui die hem geïnstalleerd krijgen nu geen paniekaanval krijgen, wel betaald, maar geen sluitende techn. Specs. Lijkt dan wel een beetje op zo’n ibood box, waar je ook niet weet wat je krijgt, gelukkig is het hybride, dus echt koud zul je het niet krijgen. Ik heb nog hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hspenkelink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-07 16:16
MacD007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Bedankt, en ja bij een rijtjeshuis zal de installatie van een WP zowieso een probleem worden ivm de geluidswaarden die een dergelijk toestel maakt. Ook de foto’s van huisjes met aan de voorkant een warmtepomp maakt dat ook niet makkelijker, bij veel gemeentes is de voorkant van je huis sowieso off-limit, blijft dus de achterkant als enige optie over, toepassen van een geluidskast is vaak de enige optie, laat nu juist Quatt er geen te hebben, tenminste ben er nog geen tegengekomen.
Dat is interessant dat je dat zegt, ik ben nergens op de site van Quatt iets tegengekomen hierover...! Kan voor veel mensen best een obstakel zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Tja, hier ook een rijtjeshuis van 6 meter breed, unit komt ongeveer in midden te hangen dus maar 2,5m op de erfgrens.
Vind wel spannend hoeveel geluid hij snachts maakt in stille modus.
Aan de andere kant, iedereen moet straks aan een warmtepomp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-10 17:18
HBO88 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:02:
Tja, hier ook een rijtjeshuis van 6 meter breed, unit komt ongeveer in midden te hangen dus maar 2,5m op de erfgrens.
Hier het zelfde, maar dan in het midden van de woning op de dakkapel.

De challenge welke Quatt aangaat is de miljoen warmtepompen over de lange termijn. Dit gaan ze nooit halen als mensen in de middenklasse / rijwoning geen apparaat mogen installeren ivm bouwbesluit en geluidsnorm. Dus het is vast acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 03:15

twain4me

ik hoop voor die mensen dat ze hem niet allemaal aan de muur hangen. ;) veder heb je namelijk weinig last van die dingen. al die enge getallen zijn bij vollast waar de meeste wp's amper aan komen, zeker als je geen warm waterboiler gaat opstoken. trilling door de muur zijn veel vervelender (en kunnen verassend ver nog overlast veroorzaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
twain4me schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

ik hoop voor die mensen dat ze hem niet allemaal aan de muur hangen. ;) veder heb je namelijk weinig last van die dingen. al die enge getallen zijn bij vollast waar de meeste wp's amper aan komen, zeker als je geen warm waterboiler gaat opstoken. trilling door de muur zijn veel vervelender (en kunnen verassend ver nog overlast veroorzaken)
Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik kan hem hier op het dak van de garage zetten (2 onder 1 kapper met geschakelde garages) maar ik wil niet dat de buurman er last van heeft die zijn garage deels bij het huis heeft getrokken. Dus wellicht dan aan onze muur hangen (1 hoog) op dezelfde locatie op dak van garage zodat een monteur er nog wel makkelijk bij kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53
Yurie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik kan hem hier op het dak van de garage zetten (2 onder 1 kapper met geschakelde garages) maar ik wil niet dat de buurman er last van heeft die zijn garage deels bij het huis heeft getrokken. Dus wellicht dan aan onze muur hangen (1 hoog) op dezelfde locatie op dak van garage zodat een monteur er nog wel makkelijk bij kan...
Warmtepomp op een (houten) dak zetten is mijn inziens echt geen goed idee. Voor jezelf niet en voor je buren niet. Er zijn genoeg topics over te vinden. Uiteraard zijn er uitzonderingen waar het wel goed gaat, maar in veel gevallen ga je toch last krijgen van de trillingen die worden doorgegeven.

Hier bij mij thuis hangt een unit aan de muur van een dakopbouw (houten constructie). De unit is buiten op vol vermogen echt alleen te horen als je er naast gaat hangen (58db volgens de specs, volgens mij moet het echt veel minder zijn, anders kon ik het wel beter horen). Binnen hoor je het echter echt goed. Ik kan er wel mee leven en ik ben blij dat mijn buurman het in elk geval niet hoort. Maar als ik het over zou doen zou hij in elk geval aan een stenen muur of op de grond komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Eerste keus is voor mij in de tuin, tweede keus is aan een zware muur en pas de derde keus is op een dak boven een verblijfsruimte. dak boven een garage zou in dat geval dus "beter" zijn in mijn beleving, maar door de gekoppelde krakter maakt het het idd wat anders, dan liever aan de muur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
twain4me schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Dat vraag ik me af... De Remeha elga is 53db. Kijk ik bij de specs dan staat daar een sterretje bij: "Gemeten bij 30% deellast A7/W35."
Dus die 53 is niet eens bij vollast??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 16:39
ZveenT schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Dit gaan ze nooit halen als mensen in de middenklasse / rijwoning geen apparaat mogen installeren ivm bouwbesluit en geluidsnorm. Dus het is vast acceptabel.
Het valt mij juist op dat installateurs zich hier eigenlijk (veel te) weinig druk om maken. Ik moet de eerste nog tegenkomen die uit zichzelf geluidsberekeningen maakt zonder dat hier expliciet door de klant om gevraagd wordt. Uiteindelijk ben je als eigenaar straks wel gewoon verantwoordelijk voor wat er hangt en als je een zeurbuur of -gemeente hebt dan kun je mooi gaan bewijzen dat het geheel aan de geluidsnormen voldoet.

Dat maakt het zo lastig helaas.

Maar zoals al vaker aangehaald in dit topic, hopelijk komen de definitieve specs vanuit Quatt beschikbaar voordat er met installaties begonnen wordt. Op dit moment is het nog een beetje koffiedik kijken door het gebrek aan details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HBO88 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Dat vraag ik me af... De Remeha elga is 53db. Kijk ik bij de specs dan staat daar een sterretje bij: "Gemeten bij 30% deellast A7/W35."
Dus die 53 is niet eens bij vollast??
Ah, my bad, dat zou heel goed kunnen ik leef met name in de panasonic wereld daar staat de vollast prominent in de spec's er staat ook een deellast maar geen sterretje erbij dus ik heb geen idee wat ze er eigenlijk mee bedoelen. (nooit de moeite genomen om het uit te zoeken :+
Ik blijf het ook een bijzonder fenomeen vinden, de pana's hebben vrij slechte geluids specs.. maar iedereen die hem thuis heeft is van mening dat ze stil zijn :/ sommige tweakers hebben hem pal tegen de erfgrens aanstaan. ik kan je verzekeren dat ook in mijn tuin het ding nagenoeg niet te horen is, eigenlijk alleen de SWW run hoor je wel een stukje beter (dus die doe ik niet op buitenzit momenten) de op papier veel betere (maar kleinere) L/L wp maakt hier echt veel meer herrie ik denk omdat er een kleinere fan in zit en daarom harder moet draaien om dezelfde warmte over de warmtewisselaar te blazen. uiteindelijk is het grootste deel van de geluidsoverlast de fan is mijn ervaring. gezien de quatt klein is zal hij ook een kleine fan hebben, ik ben benieuwd :)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 01-08-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ben bang dat je dan de geluidsnormen niet gaat halen, heb jij al een berekening uitgevoerd? Zou ik wel even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
twain4me schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Eerste keus is voor mij in de tuin, tweede keus is aan een zware muur en pas de derde keus is op een dak boven een verblijfsruimte. dak boven een garage zou in dat geval dus "beter" zijn in mijn beleving, maar door de gekoppelde krakter maakt het het idd wat anders, dan liever aan de muur denk ik.
Ik zou gewoon voor deze situaties een berekening doen. Weet je direct welke mbt het geluid de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
twain4me schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Maar staat hij dan nog wel dicht genoeg op je CV installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MacD007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Ik zou gewoon voor deze situaties een berekening doen. Weet je direct welke mbt het geluid de beste optie is.
geluid is goed te berekenen als we het over een geluids werendewand ofzo hebben, in het geval van trilling is het een ramp om te voorspellen. zeker wat er bij de buren gebeurd. gelukkig kan je bepaalde frequenties blokken bij veel merken. dus als je de basis goed opbouwd (massa- veer - massa) zal het uiteindelijk altijd goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
thys schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Het valt mij juist op dat installateurs zich hier eigenlijk (veel te) weinig druk om maken. Ik moet de eerste nog tegenkomen die uit zichzelf geluidsberekeningen maakt zonder dat hier expliciet door de klant om gevraagd wordt. Uiteindelijk ben je als eigenaar straks wel gewoon verantwoordelijk voor wat er hangt en als je een zeurbuur of -gemeente hebt dan kun je mooi gaan bewijzen dat het geheel aan de geluidsnormen voldoet.
Heel makkelijk, dat is niet de verantwoordelijkheid van de installateur, hij zou je er wel op moeten wijzen, maar het aantonen dat jouw installatie voldoet is echt je eigen verantwoordelijkheid. Wat ik zo vreemd vind dat ze dat ook niet gekoppeld hebben aan de subsidie, een gemiste kans. Als je echt pech hebt kan je gemeente je verplichten om hem weer af te breken.
Dat maakt het zo lastig helaas.

Maar zoals al vaker aangehaald in dit topic, hopelijk komen de definitieve specs vanuit Quatt beschikbaar voordat er met installaties begonnen wordt. Op dit moment is het nog een beetje koffiedik kijken door het gebrek aan details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Yurie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Maar staat hij dan nog wel dicht genoeg op je CV installatie?
ik zie geen reden anders dan de kostprijs van leidingen/kabels en graafwerk om hem dichtbij de cv te zetten.
Uiteraard even extreme situaties daar gelaten dan kunnen de verliezen wellicht tehoog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
twain4me schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

geluid is goed te berekenen als we het over een geluids werendewand ofzo hebben, in het geval van trilling is het een ramp om te voorspellen. zeker wat er bij de buren gebeurd. gelukkig kan je bepaalde frequenties blokken bij veel merken. dus als je de basis goed opbouwd (massa- veer - massa) zal het uiteindelijk altijd goed komen.
De norm die hiervoor geld houd hier eigenlijk geen rekening mee, het gaat hier puur om de dB die bij de erfgrens aankomt, zelfs als je kunt aantonen dat bij de woning van de buren, omdat deze nog 10m verder staat, bij de woning onder de 40 dB aan komt, zo snel je boven de 40 dB op de erfgrens zit kun je een probleem hebben. Dus het beste vooraf met de buren er over praten en het berekenen ( met de rekentool) mbt de ophanging heb je helemaal gelijk, een betere ophanging zal hier best veel maken, vooral voor je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
twain4me schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

ik zie geen reden anders dan de kostprijs van leidingen/kabels en graafwerk om hem dichtbij de cv te zetten.
Uiteraard even extreme situaties daar gelaten dan kunnen de verliezen wellicht tehoog oplopen.
Daar heb je helemaal gelijk, de optimale opstelling versus optimaal geluid, soms werkt dat dus niet echt samen, een geluidskast kost vaak echter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Ben bang dat je dan de geluidsnormen niet gaat halen, heb jij al een berekening uitgevoerd? Zou ik wel even doen.
Hoe bereken ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
via deze link kom je site om het excel bestandje (of open office) te downloaden, neem dan ook de handleiding mee.
voor dat je begint eerst de handleiding goed doorlezen zodat je de juiste keuze van je situatie van berekening maakt, kies je verkeerd dan krijg je al heel snel verkeerde uitkomsten.
dan de juiste afmetingen bepalen, ik zou ze wel even gaan meten, een halve meter zou best eens het verschil tussen goed en fout kunnen betekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6YJdPYT_u3hOBVgdik0BaCX2_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LrRinYZ3ptZaLMRQCY9OIMtw.jpg?f=user_large
de verschillende situaties die je kunt kiezen, staat je situatie er niet tussen kies dan de meest soortgelijke situatie.

Link: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

kom je er niet uit hoor ik het wel.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 01-08-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
[...]

Ik heb een vrijstaand huis, met een goed meter tussen ons en de buurman naast ons en naar achteren tot erfgrens een goede 12 meter. Opzij straling, bestaat dat?

Ik heb ook 2 opties.
Mijn situatie is zowieso al heel bijzonder. 2 cv ketels en een pelletkachel.
1 cv ketel voor woongedeelte, waar de pelletkachel voor de warmtevoorziening en ketel puur douche/2e badkamer en backup is en de andere voor de voormalig garage cq nu keuken, privebiscoop eneen logeerkamer. Muur waar de warmtepomp moet komen 3 steens dik en dan nog een voorzet gipswand. Wp kan daar aan opgehangen worden of op de uitbouw. Liefst heb ik m aan de muur daar ik niet verwacht dat 3 steens dik veel trillingen zal doorgeven met de dempers.

[ Voor 3% gewijzigd door Corona op 01-08-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Corona schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Ik heb een vrijstaand huis, met een goed meter tussen ons en de buurman naast ons en naar achteren tot erfgrens een goede 12 meter. Opzij straling, bestaat dat?
ja, geluid (ga maar even uit van een puntbron) breid zich uit in een bol.

als je in de nabeiheid (circa 2,5m) een vloer of muur hebt gaat dit openvlak zich als een reflectie gedragen en zal het geluid dus versterken.

het eerste zal niet voorkomen, omdat je de warmtepomp ergens aan moet monteren, dus plaats je hem op de vloer heb je al met een halve bol te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gvb786bU2y2OgvDP7vXbjpCTyyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hp2JJesOEUB93VNNe0513RsV.jpg?f=user_large

Zet je hem op het dak dan zul al snel met een kwart bol te maken krijgen, een muur van je huis en de vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxOWswJ5RF0TOIs4iinhSX2Ve8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wd6zlPJ51SgQOp7qDEt8Uzag.jpg?f=user_large

bron tekeningen:Handleiding rekentool ‘WPAC-geluid V2020_0’ (overheid.nl)
Ik heb ook 2 opties.
ik ga er van uit dat het het wel weet dat je de warmtepomp maar aan een van deze 2 CV installaties kunt hangen. Ik zou die nemen met het grootste gasverbruik, daar ligt ook je meeste winst. Alleen snapt ik niet waarom jij een WP wilt, voor de eene CV (die je bijna uitsluitend voor de SWW gebruikt kun je een WP eigenlijk niet gebruiken (in ieder geval de Quatt niet) of hij moet als vervanging voor de pelletkachel dienen en voor de andere zou ik geen wp gebruiken omdat je die ruimte waarschijnlijk niet contiue verwarmt. voor je bios zou ik IR panelen nemen.
1 cv ketel voor woongedeelte, waar de pelletkachel voor de warmtevoorziening en ketel puur douche/2e badkamer en backup is en de andere voor de voormalig garage cq nu keuken, privebiscoop eneen logeerkamer. Muur waar de warmtepomp moet komen 3 steens dik en dan nog een voorzet gipswand. Wp kan daar aan opgehangen worden of op de uitbouw. Liefst heb ik m aan de muur daar ik niet verwacht dat 3 steens dik veel trillingen zal doorgeven met de dempers.
trillingen zijn in de berekening niet direct meegenomen, dat je goede trillingdemping toepast is voornamelijk jin je eigen voordeel omdat je zeer waarschijnlijk ook daar zelf het meeste last van hebt. Dit kan hooguit een probleem worden als je dezelfde muur met je buren deelt. in jou geval met een 3 steens muur verwacht ik daar in eerste instantie niet zo veel problemen, een dak heeft daar vaak meer problemen me omdat deze als een klankkast fungeert (vaak ook hol met weinig massa.).
Belangrijker is hoe het geluid naar je buren uitstraalt, direct of via reflectie. dat kun je met de rekentool wel berekenen. Uit je beschrijving is dat lastig te beoordelen, die meter tussen jou en je buren is wel een dingetje, belangrijk is hier de afstand van je wp tot je buren erfgrens. Een kort schema zou dir verduidelijken, echter gaan we nu wel erg of-topic, niet dat we daar commentaar op krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door MacD007 op 01-08-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Corona schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
MacD007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

ja, geluid (ga maar even uit van een puntbron) breid zich uit in een bol.

als je in de nabeiheid (circa 2,5m) een vloer of muur hebt gaat dit openvlak zich als een reflectie gedragen en zal het geluid dus versterken.

het eerste zal niet voorkomen, omdat je de warmtepomp ergens aan moet monteren, dus plaats je hem op de vloer heb je al met een halve bol te maken.

[Afbeelding]

Zet je hem op het dak dan zul al snel met een kwart bol te maken krijgen, een muur van je huis en de vloer.
[Afbeelding]

bron tekeningen:Handleiding rekentool ‘WPAC-geluid V2020_0’ (overheid.nl)

[...]

ik ga er van uit dat het het wel weet dat je de warmtepomp maar aan een van deze 2 CV installaties kunt hangen. Ik zou die nemen met het grootste gasverbruik, daar ligt ook je meeste winst. Alleen snapt ik niet waarom jij een WP wilt, voor de eene CV (die je bijna uitsluitend voor de SWW gebruikt kun je een WP eigenlijk niet gebruiken (in ieder geval de Quatt niet)of hij moet als vervanging voor de pelletkachel dienen en voor de andere zou ik geen armtepomp gebruiken omdat je die ruimte waarschijnlijk niet contiue verwarmt. voor je bios zou ik IR panelen nemen.

[...]
Omdat het voor ons best een hele ,maar dan ook echt hele grote investering zou betekenen om alles opnieuw te laten doen.
Daarbij, de grootste gasverbruiker is dus de kleine cv ketel waar de wp aan komt. Volledig gasloos is onbetaalbaar voor onze situatie op dit moment.
Deze cv ketel is verbonden aan de vloerverwarming en 2 ruimtes.
En daar wij 28 zonnepanelen hebben met totaal 8700wp verdeeld over oost-west (24 stuks) en 4 nieuwe op zuid icm de wp zouden wij als het meezit rond 300m3 of misschien wel 200m3 gas uit kunnen komen. Dat hangt van de winter af.

Om dat laatste beetje gas op 0 te krijgen moeten we onze aanvankelijke investering in het huis nog eens verhogen met een zeg 15k en de investeringen (hr++glas en kunstof kozijnen) nieuwe goed geïsoleerde voordeur, spouwmuurisolatie en renovatie van een buitenmuur, dan zitten we op totaal 60 a 65k.
Deze wp is voorlopig het laatste.
Toen we er kwamen wonen was het gasverbruik 2350m3, nu 930m3.

Oh, and last but not least, partner wilde een open haard ,ik niet, dus beste van 2 werelden op dat moment. De WAF factor is ook belangrijk he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Corona schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:40:
[...]

Omdat het voor ons best een hele ,maar dan ook echt hele grote investering zou betekenen om alles opnieuw te laten doen.
Daarbij, de grootste gasverbruiker is dus de kleine cv ketel waar de wp aan komt. Volledig gasloos is onbetaalbaar voor onze situatie op dit moment.
Deze cv ketel is verbonden aan de vloerverwarming en 2 ruimtes.
En daar wij 28 zonnepanelen hebben met totaal 8700wp verdeeld over oost-west (24 stuks) en 4 nieuwe op zuid icm de wp zouden wij als het meezit rond 300m3 of misschien wel 200m3 gas uit kunnen komen. Dat hangt van de winter af.

Om dat laatste beetje gas op 0 te krijgen moeten we onze aanvankelijke investering in het huis nog eens verhogen met een zeg 15k en de investeringen (hr++glas en kunstof kozijnen) nieuwe goed geïsoleerde voordeur, spouwmuurisolatie en renovatie van een buitenmuur, dan zitten we op totaal 60 a 65k.
Deze wp is voorlopig het laatste.
Toen we er kwamen wonen was het gasverbruik 2350m3, nu 930m3.

Oh, and last but not least, partner wilde een open haard ,ik niet, dus beste van 2 werelden op dat moment. De WAF factor is ook belangrijk he....
Oké, duidelijk. Vaak is helemaal gasloos veel te duur, ik krijg binnenkort hr++ glas in mijn bestaande kozijnen en ook alleen in de woonkamer voor, achter is het al hr en hr++, is dat ook geen oplossing voor jou.
Ik zou toch maar eens de berekening doen, overigens is de WAF de meest bepalende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
MacD007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Oké, duidelijk. Vaak is helemaal gasloos veel te duur, ik krijg binnenkort hr++ glas in mijn bestaande kozijnen en ook alleen in de woonkamer voor, achter is het al hr en hr++, is dat ook geen oplossing voor jou.
Ik zou toch maar eens de berekening doen, overigens is de WAF de meest bepalende factor.
We gaan teveel offtopic. Maar dat is allemaal al gedaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-10 15:57
Hi all! Dank weer voor alle jullie goede input & feedback!

Wij lezen geregeld door dit topic heen en het is inderdaad tijd om alle vragen weer te verzamelen en te beantwoorden in onze FAQ -> dit gaan we doen.

Note dat bij productontwikkeling, er tot aan launch nog wijzigingen kunnen plaatsvinden en daarbij dus vragen die je nog niet of niet volledig kan beantwoorden. Desondanks doen we ons best om zoveel mogelijk duidelijkheid te verschaffen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

marijnflipse schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:23:

Wij lezen geregeld door dit topic heen en het is inderdaad tijd om alle vragen weer te verzamelen en te beantwoorden in onze FAQ -> dit gaan we doen.

Note dat bij productontwikkeling, er tot aan launch nog wijzigingen kunnen plaatsvinden en daarbij dus vragen die je nog niet of niet volledig kan beantwoorden. Desondanks doen we ons best om zoveel mogelijk duidelijkheid te verschaffen :)
Fijn, ik ben vooral benieuwd of je iets meer kan vertellen over de technische specificaties al zijn ze maar voorlopig. Ik verwacht dat nu de unit er hangt jullie daar meer zicht op hebben.

Paar vragen:
- Wat zijn de vermogens bij lage buiten temperaturen?
- Wat doet de geluidsdruk?
- Hoe zit het met de leiding (10 meter vs 8 meter)?
- Hoe zien jullie het onderhoud?
- Hoe zit het met het abonnement wat vermeld staat?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona

- Integratie met Tado komt, hoe met Residio (Honeywell) Evohome?
- Geluisdruk
- stopt wp onder 4 graden Celsius, net als Remeha Elga?
- Waarom een abonnement? Zo ja, voor wat? Alleen voor geluid in de nacht of komen er nog meer opties?
- Alles in de cloud? Want teveel bedrijven stoppen met ondersteuning na x aantal jaar.
- komen er bijvoorbeeld extra accessoires als een extra geluiddempende kast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007

Beste Marijn, goed om te horen, soms lijken onze commentaren en vragen een negatief beeld op te roepen, maar in ver uit de meeste gevallen zijn deze vooral opbouwend en goedbedoeld richting Quatt te zijn. Ik denk dat ik uit veler naam kan spreken dat ons uiteindelijk gezamenlijk doel is om Quatt tot een succesvolle startup te maken en een mooie plaats te krijgen tussen de gevestigde orde. Ook hier mijn aanbod, als ik iets kan doen om jullie te ondersteunen laat het mij weten.

Hier alvast enige vragen die ik heb:
- modus van samenwerking in de dual modus warmtepomp en CV ketel ( kunnen deze gelijktijdig werken ?)
- juiste geluidsdruk waarde voor de rekentool van de overheid mbt geluid warmtepomp dit voor zowel voor de 4 kW als 8 kW incl. tonale waarde
- ce energielabel
- elektrisch vermogen van de compressor
- juiste maat van de 8 kW unit ( minimale en maximale afstand van de beide 4 kW modules in de 8 kW tandembedrijf, komt er eventueel een grotere buitenkast zodat deze beide modules als 1 buitenunit kunnen worden gezien ( eventueel als addon met een geringe meerprijs ) dit is vooral belangrijk voor mensen die reeds een split unit hebben, je komt hier dan heel snel in vergunningsplichtig terecht ( 600 euro en meer )
- alleen cloud of ook lokaal ondersteuning met een eigen hub ( addon ) die je zelfs of automatisch van updates kunt voorzien.
- setpoints van omschakelpunten van solitair wp, wp+CV en CV ( zonder wp ) bedrijf

En zorg aub dat jullie bereikbaar zijn, open bv een info@quatt.io of maak een een optie om een bericht in jullie bot te kunnen invoegen, het maakt het jullie alleen makkelijker, imagebuilding is hier het grote toverwoord.

[ Voor 36% gewijzigd door MacD007 op 02-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
RobertowNL schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:44:
[...]
- Wat zijn de vermogens bij lage buiten temperaturen?
(Groten)deels beantwoord in de hier eerder aangehaalde email van Quatt: 3.7KW bij A-7/W35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Corona schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
- stopt wp onder 4 graden Celsius, net als Remeha Elga?
Niet aannemelijk, aangezien Quatt al een vermogen bij A-7/W35 heeft bekend gemaakt. Bedrijven die niet uitgaan van deze temperaturen publiceren / onderzoeken deze cijfers over het algemeen niet. Zie bijv. Remeha, die geen performance onder de 0 graden in de documentatie ziet staan, en ATAG (Energion M Hybrid), die normaal gesproken tot -7 doorwerkt, en hier dan ook specificaties van vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

onlinaius schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

(Groten)deels beantwoord in de hier eerder aangehaalde email van Quatt: 3.7KW bij A-7/W35
Dat klopt wellicht, maar dus ook bij nog lagere of iets hogere temperaturen zowel buiten als afgifte.

En zonder het constante vermogen weet je nog niet wat voor cop hij bij die temperaturen nog haalt.

Een mooi grafiekje van de afgifte temperatuur en de cop zou geweldig zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 12:35
En nog steeds de vragen mbt:
- hoe hangt de Quatt a/d muur, blind of op L-beugels?
- hoe wordt demping/ontkoppeling geregeld?
- hoever kan de Quatt v/a de CV komen te staan?
- kan de Quatt ook op een ander deel van de installatie worden aangesloten (i/h geval van CV op zolder en Quatt beneden op de stand cv-leidingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 18:40
Wie kan mij vertellen waarom de specs die quatt opgeeft niet kloppen of onwaarschijnlijk lijken. Tenminste dat is wat ik uit alle berichten lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

medu80 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:14:
Wie kan mij vertellen waarom de specs die quatt opgeeft niet kloppen of onwaarschijnlijk lijken. Tenminste dat is wat ik uit alle berichten lees.
Hmz, dat lees ik er niet in.

De cijfers zijn gewoon nog niet geheel compleet en voorlopig. Nu er een unit in Amsterdam hangt kunnen ze waarschijnlijk de exacte cijfers gaan geven.

Meer informatie laat je natuurlijk een betere afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Die cijfers kunnen ze zelf niet meten/bepalen, daar heb je zoiets als dit voor nodig:

https://www.kiwa.com/nl/n...sverklaring-warmtepompen/

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 10:06
Op deze vraag kan ik niks terug vinden op het forum:

- hoe groot is de binnenunit? Mijn ruimte is best beperkt namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freekwillem
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
multynoob schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:27:

Welke binnen unit?
De koeling komt nu nog niet... die heeft een binnen unit de rest is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius

Zie ook: https://support.quatt.io/...en-niet-gemonteerd-worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:14:
Ik heb me vrij uitgebreid bezig gehouden met de specs, en het vergelijken hiervan met concurrenten. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de specs niet kloppen.

Uit wat ik op kan maken uit het verwarmingsvermogen bij een buitentemperatuur van -7 lijkt het erop dat de compressor een niet al te hoog elektrisch vermogen heeft. Verder zie ik eerlijk gezegd geen opvallende dingen in de specificaties, voor zover deze bekend zijn.

Mogelijk is er hier en daar wat onduidelijkheid ontstaan omdat in de loop van de tijd bepaalde specificaties zijn geupdate / verduidelijkt, maar in sommige gevallen is de oude informatie niet (goed) aangepast of was / is het niet duidelijk wat oude en wat nieuwe informatie is.

Een voorbeeld hiervan is het vermogen 4KW (oorspronkelijk), 4.5 KW (later), 5.1KW (volgens de email bij 7 graden buitentemperatuur).

Ik ga op dit moment uit van de specificaties zoals vermeld in de email, en hierin zie ik geen getallen staan waaraan ik reden heb om te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Het is een monoblock dus geen binnenuit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88

Dat noemen ze de commander in chief. Exacte afmetingen heb ik niet, was wel een foto ervan. Ongeveer zo groot als een thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HBO88 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:42:
[...]

Dat noemen ze de commander in chief. Exacte afmetingen heb ik niet, was wel een foto ervan. Ongeveer zo groot als een thermostaat
Een thermostaat, en al helemaal de SW die erop draait, is iets anders dan een binnenunit.
Die is er, zoals hierboven als aangegeven , niet bij een monoblock wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Dit is een monoblok, dus geen binnenunit, de Quatt heeft alleen een klein doosje “ de commander “ een stuureenheid dus die het zaakje tussen de CV en de warmtepomp regelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HBO88
De FAQ is vandaag bijgewerkt, de specs staan daar nu als:

4kW

Warmtepomptype: Lucht-water Monoblock
Controller: AI controller voor optimale prestaties
Vermogen A7 / W35: 4.5 kW
Koelvermogen A35 / W7: 3.2 kW
Vermogen A-7 / W35: 3.6 kW
COP A-7 / W35: 2.8
Vermogen A7 / W45: 4 kW
COP A7 / W45: 3.4
Compressor type: Inverter
COP A7 / W35: 4.9
Temperatuurbereik: 18 - 55 ℃
Koeling: in ontwikkeling
Connectiviteit: Over-The-Air updates via 4G / Wifi
Koudemiddel: R32
Geluidsvermogen: 54 DB

8kW

Vermogen A7 / W35: 9 kW
Koelvermogen A35 / W7: 6.4 kW
Vermogen A-7 / W35: 7.2 kW
Vermogen A7 / W45: 8 kW

Is de COP van A7W45 gunstig of niet? Het vermogen is maar 0,5 kW lager maar de COP daalt flink .
Ik zal met mijn radiatoren eerder uitkomen op die 45 graden dan met 35 namelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:10:
De FAQ is vandaag bijgewerkt, de specs staan daar nu als:

4kW

Vermogen A7 / W35: 4.5 kW
Was dit niet eerder iets hoger, boven de 5, zo gaan jullie de beoogde 2700 euro subsidie niet halen. Stond dat in jullie mail niet anders? Graag even controleren.
Koelvermogen A35 / W7: 3.2 kW
Vermogen A-7 / W35: 3.6 kW
Vermogen A7 / W45: 4 kW
Krijgt de comander in chief zijn eigen 4G verbinding, wie betaald de kosten voor dit abo of is dit een optie en kan het ook standaard met alleen WiFi?

8kW

Vermogen A7 / W35: 9 kW
Koelvermogen A35 / W7: 6.4 kW
Vermogen A-7 / W35: 7.2 kW
Vermogen A7 / W45: 8 kW
Gewoon jammer, dit klopt gewoon niet, 2 units met elk 54 dB gaat gewoon 57 dB opleveren, dat is gewoon heel eenvoudige log. optellen. Heren, ik had beter verwacht. Het juiste staat immers al op dit forum, graag nog even wijzigen aub. Dit doet jullie geloofwaardigheid geen goed.
Is de COP van A7W45 gunstig of niet? Het vermogen is maar 0,5 kW lager maar de COP daalt flink .
Ik zal met mijn radiatoren eerder uitkomen op die 45 graden dan met 35 namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrevdw
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-12-2023
Weet iemand of je de QUATT weergestuurd met een stooklijn kan instellen? Zodat ik mijn airco’s de laatste naverwarming/bijstelling kan laten doen.
Ik heb hem al gepreorderd en ben erg benieuwd. Mijn Remeha Tzera Ace heb ik al weergestuurd met een stooklijn ingesteld en dag bevalt goed.

@martijnflipse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:19:
[...]

Was dit niet eerder iets hoger, boven de 5, zo gaan jullie de beoogde 2700 euro subsidie niet halen. Stond dat in jullie mail niet anders? Graag even controleren.

[...]
Je hebt helemaal gelijk, zie het nu pas.
In de mail stond bij specs power A7W35 5,2 kW. En A-7W35 3,7kW.
Dat wijkt dus af van wat op de FAQ staat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 15:16
Ook het antwoord op de vraag "heb ik 4 of 8 Kw nodig?" is veranderd.

Er stond bij 2-onder-1 kap in combinatie met isolatie matig eerder 4kW-8kW, nu staat er 8 kW.

Het lijkt erop dat de specificaties en voorwaarden constant wijzigen. Vorige week is er een vrij uitgebreide mail verstuurd, maar deze lijkt alweer compleet achterhaald omdat de FAQ nu andere gegevens toont en omdat er nu ineens ook over een abonnement gesproken wordt.

Is er al meer duidelijk omtrent de actieve koeling? Afgaande op de mail zou er de keuze zijn tussen installatie Q4 2022 zonder koeling of zomer 2023 met koeling, maar via de support werd aangegeven dat er gekeken werd naar de optie om deze later toe te voegen.

Ik vrees dat wanneer ik een werkvoorbereider aan de lijn krijg toch een hele boel vragen moet gaan stellen voordat er een definitieve bestelling of aanbetaling kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:20
@Pbure97
Tja, voor toegang tot de RVO subsidielijst zullen er best wel wat dingen duidelijk op papier moeten staan. Dus even wachten lijkt me zo.. Installatie vooruit betalen zonder zekerheid op subsidie lijkt me überhaupt niet verstandig; de prijs na subsidie is feitelijk waar Quatt het echt van moet hebben..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
Onderstaand een lijstje met wat vermogens en cop getallen van Quatt en enkele concurrenten, zodat het wat makkelijker is om prestaties te vergelijken. Oranje cijfers zijn berekend / geschat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dHFYeDTehdOK0Jrm156OFeD894=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EM42LIZDQYPQJhnntArbVOXm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 03-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
onlinaius schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:
Onderstaand een lijstje met wat vermogens en cop getallen van Quatt en enkele concurrenten, zodat het wat makkelijker is om prestaties te vergelijken. Oranje cijfers zijn berekend / geschat.

[Afbeelding]
Als ik dat ze bekijk is het bij lange na niet zo slecht als dat sommige denken.

Laatst in de remeha elga ace fb groep was er iemand die afgelopen (niet koude) winter alleen maar op zijn Remeha heeft gedraaid. Zijn de verwachtingen niet te hoog of de vergelijking met all electric? Immers, dat is appels met peren vergelijken.
Daarbij, de winters in Nederland zijn echt niet meer zo extreem. Het gaat er toch om dat je minderbgas gaat verbruiken? Al is het 60%, dan is dat voor veel huishoudens met huidige gasprijs al snel €1200,- of meer.
Ja, zonnepanelen zijn wel een must als je je maandbedrag lager wil hebben. 0 op de meter is voor velen echt nog een brug te ver financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:

[Afbeelding]
Leuke vergelijking, ik mis wel de valliant monoblok, zou je deze er nog bij willen zetten. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:16
Corona schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:18:
[...]
Ja, zonnepanelen zijn wel een must als je je maandbedrag lager wil hebben. 0 op de meter is voor velen echt nog een brug te ver financieel.
Niet persé, de terugverdientijd word wel een stuk langer maar als je zeg 2,5 kWh per m3 gas verbruikt (in het eerder door mij gelinkte artikel van mij was dit 2,1 kWh / bespaarde m3 gas) is het met de huidige energieprijs a 60 cent en gasprijs van 3 euro toch 1,50 betalen i.p.v. 3 euro.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Leuke vergelijking, ik mis wel de valliant monoblok, zou je deze er nog bij willen zetten. Bedankt
Ik heb er een vaillant bijgezet. Ik had deze in eerste instantie er niet tussen gezet omdat Vaillant nogal spaarzaam is met cijfers verstrekken. Ik heb dan ook bij verschillende leveranciers moeten rondkijken, dus de cijfers van Vaillant hebben een wat grotere kans op fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Shandar04 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Niet persé, de terugverdientijd word wel een stuk langer maar als je zeg 2,5 kWh per m3 gas verbruikt (in het eerder door mij gelinkte artikel van mij was dit 2,1 kWh / bespaarde m3 gas) is het met de huidige energieprijs a 60 cent en gasprijs van 3 euro toch 1,50 betalen i.p.v. 3 euro.
Het is niet alleen dit he, het is ook het isoleren van dak, muren, vloer, ramen. Het is niet of/of maar en/en.
Wij zijn alleen al aan de verbouwing en nwe kunststof kozijnen en voordeur,en muurisolatie (dak en vloer was al gedaan) 25k kwijt. En daarna nog 10k aan zonnepanelen. Dit zojn weliswaar goede investeringen maar niet iedereen heeft zomaar even 50k op de plank liggen.

Ergens hier in dit topic is een pdf over wat hybride kan betekenen voor veel mensen, maar men associeert dat met nog veel meer (op dit moment onbetaalbare) oplossingen en gevolgen die nodig zijn.
Als heel Nederland hybride gaat en dan 60% minder gas verbuikt dan scheelt dat al heel veel. De rest komt vanzelf! Daarom vind ook deze startup zo goed, ok, de "ambassadeur" aanbieding voor de mensen is gestopt, prijzen zijn omhoog gegaan na ons, maar dan nog. Goed initiatief. Nu waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@onlinaius je moet de /6 hebben, niet de 3.

Dan zit je voor de 35/6 op 5.5 kW bij A7W35 en 3.6 kW bij A-7W35.
screenshots uit installatiehandleiding

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 03-08-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Als ik dat ze bekijk is het bij lange na niet zo slecht als dat sommige denken.
Yes en no. Houd er wel rekening mee dat ik om dit lijstje te maken me gebaseerd heb op een test van hybride warmtepompen in de consumentengids. Hier zitten ook al wat oudere modellen bij. Voor een 2022 warmtepomp vind ik de A-7 prestaties toch wel een beetje aan de lage kant. Misschien had ik het moeten verwachten bij een budgetlijn, maar ik had toch op wat meer gehoopt.
[...]
Laatst in de remeha elga ace fb groep was er iemand die afgelopen (niet koude) winter alleen maar op zijn Remeha heeft gedraaid.
Dat kan ook heel goed. In een 2022 huis met Rd waardes van 6 of hoger zul je (tenzij het een heel groot huis is), zelden meer dan 2KW aan warmte nodig hebben. Ik heb hier onze woning uit '65 ooit volledig doorgerekend (133m2, spouwmuurisolatie, zoldervloerisolatie, matige bodemisolatie), en bij een binnentemp van 20 en een buitentemp van 5 is er 3271 watt aan verwarmingsvermogen nodig.

Vervang ik echter de waardes door die van tripel glas, en de muren voor Rd 6 muren, dan zou ik nog 1107 watt verwarmingsvermogen nodig hebben. Zelfs bij -8 buiten levert dat nog maar 1802 watt benodigd verwarmingsvermogen op.
[...]
Zijn de verwachtingen niet te hoog of de vergelijking met all electric? Immers, dat is appels met peren vergelijken.
Is dat appels met peren vergelijken? Het zou me niet verbazen als een merk voor hun 7KW all electric en 7KW hybride gewoon dezelfde buitenunit neerzet. Buitenunits zijn helemaal niet zo duur (kijk maar naar de prijzen waarvoor je ze los kunt kopen, zelfs in een overspannen markt), en het is nog maar de vraag of een beetje geld besparen door te knijpen op je onderdelen (met bijbehorende lagere klanttevredenheid), opweegt tegen de kostenbesparen van standaarddisering en grootschalig produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:11:
@onlinaius je moet de /6 hebben, niet de 3.

Dan zit je voor de 35/6 op 5.5 kW bij A7W35 en 3.6 kW bij A-7W35.
[Afbeelding]
Dank, ik ga m toevoegen! Overigens verbaast het me wel dat nieuwer niet altijd efficienter lijkt te zijn. De genoemde ATAG is ook uit het assortiment, en de vervanger heeft een lagere COP bij -7.

Stevig elektrisch vermogen trouwens! Daar zul je het ook onder de -10 niet snel koud mee krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 03-08-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Dank, ik ga m toevoegen! Overigens verbaast het me wel dat nieuwer niet altijd efficienter lijkt te zijn. De genoemde ATAG is ook uit het assortiment, en de vervanger heeft een lagere COP bij -7.
Ander koelmiddel bij de oudere versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Ander koelmiddel bij de oudere versies?
Ja, dat vermoeden heb ik ook, maar dat is bij ATAG moeilijk te vinden. De aangegeven (oude) variant gebruikt R410A, dus het zou kunnen dat de nieuwe R32 gebruikt.

Wat me overigens wel laat afvragen: hoeveel milieuwinst heb je nog, als je een koelmiddel met een hoger broeikaspotentieel vervangt voor een lager broeikaspotentieel, maar daarmee de efficientie van de warmtepomp naar beneden haalt? Maar dat is een vraag voor een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Ja, dat vermoeden heb ik ook, maar dat is bij ATAG moeilijk te vinden. De aangegeven (oude) variant gebruikt R410A, dus het zou kunnen dat de nieuwe R32 gebruikt.

Wat me overigens wel laat afvragen: hoeveel milieuwinst heb je nog, als je een koelmiddel met een hoger broeikaspotentieel vervangt voor een lager broeikaspotentieel, maar daarmee de efficientie van de warmtepomp naar beneden haalt? Maar dat is een vraag voor een ander topic ;)
Dat heeft met eu regelgeving te maken, oudere koudemiddelen worden cq zijn al verboden (2020 cq 2030) bepaalde koudemiddelen mogen zelfs niet meer gebruikt worden, dit betekend dat je het koudemiddelen moet vervangen, als dat al gaat of je moet de installatie uit bedrijf nemen. R410a en zijn opvolger R32 vallen daar echter niet onder.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 03-08-2022 15:04 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.