Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.832.837 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
Corona schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Het is niet alleen dit he, het is ook het isoleren van dak, muren, vloer, ramen. Het is niet of/of maar en/en.
Wij zijn alleen al aan de verbouwing en nwe kunststof kozijnen en voordeur,en muurisolatie (dak en vloer was al gedaan) 25k kwijt. En daarna nog 10k aan zonnepanelen. Dit zojn weliswaar goede investeringen maar niet iedereen heeft zomaar even 50k op de plank liggen.

Ergens hier in dit topic is een pdf over wat hybride kan betekenen voor veel mensen, maar men associeert dat met nog veel meer (op dit moment onbetaalbare) oplossingen en gevolgen die nodig zijn.
Als heel Nederland hybride gaat en dan 60% minder gas verbuikt dan scheelt dat al heel veel. De rest komt vanzelf! Daarom vind ook deze startup zo goed, ok, de "ambassadeur" aanbieding voor de mensen is gestopt, prijzen zijn omhoog gegaan na ons, maar dan nog. Goed initiatief. Nu waarmaken.
Het is redelijk offtopic, maar toch wil ik benadrukken dat als je nu grote investeringen doet die je over langere termijn denkt terug te verdienen, je onzekere factoren als salderen, duurdere electra, goedkoper gas en bijv alternatieve/nieuwe technieken mee moet wegen. In een markt met veel beweging is het lastig ver vooruit te kijken en is het misschien beter om eerst op de fundamentele zaken te richten als isolatie.

Zonnepanelen is leuk, maar als teruglevertarief minimaal is, en salderen sterk beperkt, verdien je het alleen terug door eigen verbruik. En gas bespaar je alleen als je de electra om zet in verwarming, die je vooral in de zonarme periodes nodig hebt.

Het lijkt heel aantrekkelijk om blind te gaan op wat anderen doen "en geld te besparen/verdienen", maar niet iedereen heeft hetzelfde belang. De subsidies zijn leuk, maar door de prijsverhogingen (ook als gevolg van de subsidie) komt het vooral uit op een extra bonus voor de installateur.

Ik vind 50K een bak geld voor een energierekening die tot vorig jaar misschien eens 1500 euro per jaar was... (los van comfort en waardevermeerdering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
r0bert schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Het is redelijk offtopic, maar toch wil ik benadrukken dat als je nu grote investeringen doet die je over langere termijn denkt terug te verdienen, je onzekere factoren als salderen, duurdere electra, goedkoper gas en bijv alternatieve/nieuwe technieken mee moet wegen. In een markt met veel beweging is het lastig ver vooruit te kijken en is het misschien beter om eerst op de fundamentele zaken te richten als isolatie.

Zonnepanelen is leuk, maar als teruglevertarief minimaal is, en salderen sterk beperkt, verdien je het alleen terug door eigen verbruik. En gas bespaar je alleen als je de electra om zet in verwarming, die je vooral in de zonarme periodes nodig hebt.

Het lijkt heel aantrekkelijk om blind te gaan op wat anderen doen "en geld te besparen/verdienen", maar niet iedereen heeft hetzelfde belang. De subsidies zijn leuk, maar door de prijsverhogingen (ook als gevolg van de subsidie) komt het vooral uit op een extra bonus voor de installateur.

Ik vind 50K een bak geld voor een energierekening die tot vorig jaar misschien eens 1500 euro per jaar was... (los van comfort en waardevermeerdering)
Soms moet er wat aan een huis gebeuren om het je thuis te maken he. Het resultaat is wel dat de waarde van het huis nu verdubbeld is, mede ook door de gekte op de markt.
Daarbij, als het goed is ga ik hier weg tussen 6 planken..
Neemt niet weg, het is altijd een dingetje om iets te doen voor het klimaat. En juist dit lage bedrag van de warmtepomp is een unique sellingpoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
Corona schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:20:
[...]

En juist dit lage bedrag van de warmtepomp is een unique sellingpoint.
Lage bedrag? Weet niet waar je het mee vergelijkt, maar een l/w warmtepomp is veel duurder in vergelijking met een HRe ketel, l/l wp/airco, electrische boiler etc. De subsidie is allang verrekend door de installateur en handel.

Daarbij kent de WP hoge installatie kosten en vereist het hoge isolatiewaarde, vloerverwarming, zonnepanelen, aanpassing leidingwerk etc.

Het is alles behalve goedkoop. Als de gasprijs weer zou normaliseren en je kijkt weer tegen een tvt van 12 jaar+ aan, alleen voor WP, is het dan nog steeds goedkoop?

Ik wil niet het gebruik van WP afraden, maar mensen lijken het verdwijnen van salderen te negeren, terwijl dit best eens sneller zou kunnen verdwijnen als iedereen lief is, en dan heb je een installatie die niet meer rendabel is en je geen kant op kan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corona
r0bert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:04:
[...]

Lage bedrag? Weet niet waar je het mee vergelijkt, maar een l/w warmtepomp is veel duurder in vergelijking met een HRe ketel, l/l wp/airco, electrische boiler etc. De subsidie is allang verrekend door de installateur en handel.

Daarbij kent de WP hoge installatie kosten en vereist het hoge isolatiewaarde, vloerverwarming, zonnepanelen, aanpassing leidingwerk etc.

Het is alles behalve goedkoop. Als de gasprijs weer zou normaliseren en je kijkt weer tegen een tvt van 12 jaar+ aan, alleen voor WP, is het dan nog steeds goedkoop?

Ik wil niet het gebruik van WP afraden, maar mensen lijken het verdwijnen van salderen te negeren, terwijl dit best eens sneller zou kunnen verdwijnen als iedereen lief is, en dan heb je een installatie die niet meer rendabel is en je geen kant op kan...
Veel duurder? Deze warmtepomp is netto €1599 nu, wordt wel duurder. Dat is niet heel veel duurder dan een split airco, een CV ketel of HRe (1 kw in is 1 kw uit ).
Een multi split airco, net zo duur.
Gas CV ketel, ja, iets goedkoper. Onderhoud? Ik vermoed zomaar veel hoger.
Installatie kosten bij deze warmtepomp, inclusief, tot een bepaalde grens.
Als je dan iets roept, verdiep je dan in deze startup.

Het verdwijnen van salderen hoeft geen probleem op te leveren. Als Den Haag maar wel vast blijft houden aan het feit dat jouw geleverde KW die 80% blijft van een afgenomen KW. Dat kan je ondervangen door meer panelen (indien mogelijk) neer te leggen..
Gas, ik geloof niet dat deze ooit weer zal dalen naar €0,81 per m3. Dus de warmtepomp heeft meer de toekomst dan dat jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Corona schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:18:
[...]

Veel duurder? Deze warmtepomp is netto €1599 nu, wordt wel duurder. Dat is niet heel veel duurder dan een split airco, een CV ketel of HRe (1 kw in is 1 kw uit ).
Een multi split airco, net zo duur.
Gas CV ketel, ja, iets goedkoper. Onderhoud? Ik vermoed zomaar veel hoger.
Installatie kosten bij deze warmtepomp, inclusief, tot een bepaalde grens.
Als je dan iets roept, verdiep je dan in deze startup.

Het verdwijnen van salderen hoeft geen probleem op te leveren. Als Den Haag maar wel vast blijft houden aan het feit dat jouw geleverde KW die 80% blijft van een afgenomen KW. Dat kan je ondervangen door meer panelen (indien mogelijk) neer te leggen..
Gas, ik geloof niet dat deze ooit weer zal dalen naar €0,81 per m3. Dus de warmtepomp heeft meer de toekomst dan dat jij denkt.
@r0bert heeft wel een punt hoor. De aanschaf van een wp lijkt van ons weg te lopen. Ze worden almaar duurder, en een subsidie krijg je alleen als je torenhoge installatiekosten aftikt. Die verdampt direct.
Als salderen afgebouwd wordt, blijf je zitten met een enorm a-synchrone vraag/aanbod voor je elektra wp verbruik.
Niemand weet waar hij nu goed aan doet. Mensen die 2 jaar geleden compleet op wp zijn overgestapt lachen zich momenteel een bult in hun broek. Mijn buurman heeft 2 jaar geleden 20k geïnvesteerd in panelen en wp, en 'verdient' nu elk jaar 2400 euro aan salderen. vs 1800 euro aan kosten ervoor. Dat is een verschil van 4200 per jaar!
Dus ook de opmerking over de investeringskosten is terecht. Niet iedereen kan het zo even doen, of heeft het geld er voor. (Als je al mogelijkheden hebt in je woning)

Echter!
Voor mij persoonlijk is momenteel 11k investering om 1100 m3 gas te besparen (gasloos) gewoon een no go.
Wellicht dat ik toch ook maar even 100 euro aan Quatt doneer en voor de 'niet zo efficiënte' tussenoplossing ga.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 14:34

iop

Een vraagje over aansluiten.

Mijn CV ketel hangt onder mijn dak op zolder. vanuit daar lopen twee CV leidingen naar beneden naar de kelder/kruipruimte (aldaar via verdeler richting radiatoren)

Ik heb aanbouwplannen en wil de Quatt eventueel op het dak of aan de muur boven dat dak zetten of hangen.

Nu kan ik wel wat leidingwerk klaarleggen maar ben ik in dubio over wat kan.

Moet het echt in de buurt van de CV uitkomen of kan het ook richting de kelder op? Dat zou enorm veel werk en rotzooi schelen. Deze leiding ligt er in feite al bijna omdat er een doorbraak komt waar nu een grote radiator hangt. In de nieuwe en in de oude ruimte komt vloerverwarming.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
iop schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:57:
Een vraagje over aansluiten.

Mijn CV ketel hangt onder mijn dak op zolder. vanuit daar lopen twee CV leidingen naar beneden naar de kelder/kruipruimte (aldaar via verdeler richting radiatoren)
even een tip, hou je wel rekening met de bereikbaarheid van de unit, wel zo handig als je onderhoud of aan het verhelpen van een storing moet doen. zijn deze CV leiding overigens geisoleerd?
wat is de opvoerhoogte tussen zolder en de kelder? helaas ontbreken hier nog de nodige informatie van Quatt.
Ik heb aanbouwplannen en wil de Quatt eventueel op het dak of aan de muur boven dat dak zetten of hangen.
Is het een plat dak (nieuwe aanbouw?) met toegang? zover de huidige informatie betreft gaat Quatt de unit niet op een schuin dak plaatsen. zie hiervoor de FAQ.
Hoe is de ligging m.n. mbt de buren, dit ivm de mogelijke geluidsoverlast, afstand tot de buren enz.
Nu kan ik wel wat leidingwerk klaarleggen maar ben ik in dubio over wat kan.

Moet het echt in de buurt van de CV uitkomen of kan het ook richting de kelder op? Dat zou enorm veel werk en rotzooi schelen. Deze leiding ligt er in feite al bijna omdat er een doorbraak komt waar nu een grote radiator hangt. In de nieuwe en in de oude ruimte komt vloerverwarming.
zou deze vraag aan quatt stellen, alleen zij kunnen je op dit moment eenig zinnig antwoord geven omdat de eisen aan de plaatsing nog onbekend zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

@r0bert heeft wel een punt hoor. De aanschaf van een wp lijkt van ons weg te lopen. Ze worden almaar duurder, en een subsidie krijg je alleen als je torenhoge installatiekosten aftikt. Die verdampt direct.
Als salderen afgebouwd wordt, blijf je zitten met een enorm a-synchrone vraag/aanbod voor je elektra wp verbruik.
Niemand weet waar hij nu goed aan doet. Mensen die 2 jaar geleden compleet op wp zijn overgestapt lachen zich momenteel een bult in hun broek. Mijn buurman heeft 2 jaar geleden 20k geïnvesteerd in panelen en wp, en 'verdient' nu elk jaar 2400 euro aan salderen. vs 1800 euro aan kosten ervoor. Dat is een verschil van 4200 per jaar!
Dus ook de opmerking over de investeringskosten is terecht. Niet iedereen kan het zo even doen, of heeft het geld er voor. (Als je al mogelijkheden hebt in je woning)

Echter!
Voor mij persoonlijk is momenteel 11k investering om 1100 m3 gas te besparen (gasloos) gewoon een no go.
Wellicht dat ik toch ook maar even 100 euro aan Quatt doneer en voor de 'niet zo efficiënte' tussenoplossing ga.
Wij hebben nu aan panelen,isolatie en deze warmtepomp straks 13k geïnvesteerd. Zou ik dat niet doen, dan zouden wij nu per maand aan een maandbedrag zitten van rond €575 en misschien wel meer. Nu is het €134.
We zaten op 2350m3 en om en nabij 4500KWh in het 1e jaar. Dat is nu met huidig contract €4700 en €2200 afgerond. Dat is €6900 per jaar.
Nu 930m3 en leveren stroom terug. Afgelopen jaar netto €50 per maand.
Ja, met zuinig aan doen zouden we er best wel wat van af kunnen halen, dan zou het €500 per maand zijn. En dat zijn ook bedragen die je nu overal leest.
Ik bespaar dus per jaar NU €4200 en is alles met 4!! jaar terugverdiend (met huidige prijzen).
Ik ben uitgegaan van 6 a 7 jaar. Alles eerder is mooi meegenomen.

Edit, met die 13k investering zit quatt al bij, dus die 930m3 is niet juist, dat zal hopelijk 2 a 300m3 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Corona schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Wij hebben nu aan panelen,isolatie en deze warmtepomp straks 13k geïnvesteerd. Zou ik dat niet doen, dan zouden wij nu per maand aan een maandbedrag zitten van rond €575 en misschien wel meer. Nu is het €134.
We zaten op 2350m3 en om en nabij 4500KWh in het 1e jaar. Dat is nu met huidig contract €4700 en €2200 afgerond. Dat is €6900 per jaar.
Nu 930m3 en leveren stroom terug. Afgelopen jaar netto €50 per maand.
Ja, met zuinig aan doen zouden we er best wel wat van af kunnen halen, dan zou het €500 per maand zijn. En dat zijn ook bedragen die je nu overal leest.
Ik bespaar dus per jaar NU €4200 en is alles met 4!! jaar terugverdiend (met huidige prijzen).
Ik ben uitgegaan van 6 a 7 jaar. Alles eerder is mooi meegenomen.

Edit, met die 13k investering zit quatt al bij, dus die 930m3 is niet juist, dat zal hopelijk 2 a 300m3 worden.
Niet elk huis is hetzelfde. (+ kantoor/bedrijf)

Ik heb
1100 m3 gas
ca 12 mW elektra
teruglevering na extra PV, naar schatting 10~10,5 mW

Alles zoveel mogelijk gerenoveerd, alles bij elkaar ca 50k aan isolatie en verduurzaming en zonnepanelen.
Ik zou nu rond de 10k kwijt zijn om van het gas af te kunnen, maar dan komt er wel nog iets van 3 mW bij aan verbruik. (Dat zijn dus die 11k waar ik op doelde. Niet aan isolerende maatregelen)

Ik heb ca 500 m3 gas aan tapwater. Ik HOOP dus met een Quatt eventueel 600 m3 te kunnen besparen.
Dat is 900 euro per jaar, maar dan moet het verbruik elektra er nog bij. Geen idee... 2 mW? 600 euro. Besparing 300 euro/jr.
Dat is op mijn huidige tarieven. Gaan die omhoog a.s. Sept (geen idee nog van) dan kom ik bijv aan
1140 minder aan gas, en 800 elektra meer verbruik. Besparing 340 euro. Het zit allemaal in de marge eerlijk gezegd.
Mat 2100 aan quatt ben ik nog steeds 7 jaar aan het betalen. (toegegeven, iets sneller dan volledig van het gas)

m.a.w. jouw huidige besparing zit in de genomen maatregelen nog los van een (hybride)wp.
De gasprijs is de boosdoener. Dat halveren klinkt super aantrekkelijk, maar er komt ook verbruik voor terug.

mijn dak is pas afgelopen maart geïsoleerd. Ik ben vooral benieuwd wat mijn elektraverbruik dus wordt komende winter.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Echter!
het is eigenlijk heel simpel, of je gaat nu geld uitgeven (ja, ik weet je moet het ook maar hebben) of je gaat de komende jaren veel geld uitgeven. ik denk nog steeds dat het een ilussie is als je denkt dat over twee jaar de prijs van energie weer op de oude stand van rond 2018 zal zitten.
Los hoelang de oorlog nog gaat duren, de verstandhouding met rusland, en vooral door rusland zijn dermate verstord dat rusland voorlopig geen gas, olie en kolen meer gaat leveren. Over 2 jaar zijn ook de nieuwe opties en gasvelden operationeel.deze kosten moeten eerst weer terugverdient worden, even raden wie dat gaat betalen, ja dus wij.

Deze rekening zal iedereen voor zich zelf moeten maken, en belangrijk niet voor iedereen is een WP het middel (je hebt eigenlijk ook een goed geisoleerd huis en leifst zonnepanelen nodig om de stroomrekening enzigsins in toom te houden.).

De post van corona laat prima zien dat je in 4 a 5 jaar een behoorlijke investering terug gaat verdienen en daarna is het gewoon dik verdienen (vergeet niet wat je niet hoeft te betalen, betaal je ook geen belasting over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

De post van corona laat prima zien dat je in 4 a 5 jaar een behoorlijke investering terug gaat verdienen en daarna is het gewoon dik verdienen (vergeet niet wat je niet hoeft te betalen, betaal je ook geen belasting over).
Ja... op isolerende maatregelen.
Die terugverdientijd is heel kort. (zeker als subsidietechnisch sommige dingen bijna kostenneutraal kunnen)

M.a.w. de bronnen om mijn gas onder de 1100 m3 te krijgen zijn uitgeput, anders dan geen gas meer gebruiken / op een andere wijze cv te stoken. (of gewoon op comfort inleveren, minder vaak bad vol enz) Dat is waar het mij om gaat, en wat ik ook uit @r0bert zijn post proef. Immers, het heeft pas zin een dergelijke stap te nemen als je al het andere mogelijke al hebt gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:23
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
Inderdaad, iedereen zijn situatie is anders. Mijn gasprijs gaat komende maand van 0,76 naar 2,70, ik vebruik 1200m2 gas waarvan ik hoop door Quatt (mits op tijd, ik zit bij de 1e 400) ongeveer 60% te besparen.
Zo bespaar ik 720m3 gas, a 1944 euro. Ik heb 1800 kWh aan overcapaciteit aan PV waar ik op het moment 11 cent voor terug krijg per kWh = ~200 euro. Ik verdien de Quatt als het meezit dus in 1 jaar terug.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Shandar04 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Inderdaad, iedereen zijn situatie is anders. Mijn gasprijs gaat komende maand van 0,76 naar 2,70, ik vebruik 1200m2 gas waarvan ik hoop door Quatt (mits op tijd, ik zit bij de 1e 400) ongeveer 60% te besparen.
Zo bespaar ik 720m3 gas, a 1944 euro. Ik heb 1800 kWh aan overcapaciteit aan PV waar ik op het moment 11 cent voor terug krijg per kWh = ~200 euro. Ik verdien de Quatt als het meezit dus in 1 jaar terug.
€2,70? Je had de afgelopen maanden beter even in dit topic mee kunnen lezen dan! (kan nog steeds maar de beste deal is sinds vandaag een stuk minder geworden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Niet elk huis is hetzelfde. (+ kantoor/bedrijf)

Ik heb
1100 m3 gas
ca 12 mW elektra
teruglevering na extra PV, naar schatting 10~10,5 mW

Alles zoveel mogelijk gerenoveerd, alles bij elkaar ca 50k aan isolatie en verduurzaming en zonnepanelen.
Ik zou nu rond de 10k kwijt zijn om van het gas af te kunnen, maar dan komt er wel nog iets van 3 mW bij aan verbruik. (Dat zijn dus die 11k waar ik op doelde. Niet aan isolerende maatregelen)

Ik heb ca 500 m3 gas aan tapwater.
kun je ook even vertellen hoe je gezin er uit ziet, ik zelf heb met 2 personen gemiddeld tussen de 130-150m2 Gas voor SWW per jaar. Dat is dus een hoop minder. heb je geen opties om daar iets op te besparen?
Ik HOOP dus met een Quatt eventueel 600 m3 te kunnen besparen.
Gaat je met een Quatt niet lukken, denk eerder aan tussen de 60%-80% van deze 600m2. is het nog steeds een hybride, ook de 8 kW versie.
Dat is 900 euro per jaar
Gasprijs nu ligt bij rond de 3 euro en verwachting is dat deze nog gaat stijgen, in Duitsland denken ze al aan tussen de 4,5 tot 6 euro. als je nog een oud contract hebt loopt dat ergens af en kom je vroeg of laat ook in deze hoge prijzen terecht, ik zou dus in ieder geval met 3 euro per m3 rekenen.
, maar dan moet het verbruik elektra er nog bij. Geen idee... 2 mW? 600 euro.
Kun je redelijk makkelijk uit rekenen met de COP ; 70% met de hoge COP (5,1), 15% met de middel COP en 15% met de lage COP waarde. (zul je ergens tussen de 3,5 en 4,5 uitkomen), laten we zeggen 4, dus voor elke 4 kWh gas energie heb je 1 kWh stroom nodig. (1 m3 gas = 9,769 kWh)
Besparing 300 euro/jr.
Dat is op mijn huidige tarieven. Gaan die omhoog a.s.
als je huidig contract september afloopt maak je borst maar nat, gas zal dan ergens tussen 3 euro en 4,5 euro per m3 liggen, stroom gaat dus dan ook omhoog.
Sept (geen idee nog van) dan kom ik bijv aan
1140 minder aan gas, en 800 elektra meer verbruik. Besparing 340 euro. Het zit allemaal in de marge eerlijk gezegd.
ben bang dat je berekeningen nu niet kloppen, deze zijn zeer pessimistsch en volgens mij maak je door een verkeerde basis de verkeerde afwegingen, ik zou het geheel nog een opnieuw berekenen.
Mat 2100 aan quatt ben ik nog steeds 7 jaar aan het betalen. (toegegeven, iets sneller dan volledig van het gas)

m.a.w. jouw huidige besparing zit in de genomen maatregelen nog los van een (hybride)wp.
De gasprijs is de boosdoener. Dat halveren klinkt super aantrekkelijk, maar er komt ook verbruik voor terug.

mijn dak is pas afgelopen maart geïsoleerd.
hoe is de staat van je spouw? nieuw huis zul je daar geen probleem hebben, heb je echter al een wat ouder huis en geen spouwmuurisolatie, zou ik daar eens naar kijken, je krijgt daar ook nog behoorlijke subsidie voor, zeker in combinatie met een WP.
Ik ben vooral benieuwd wat mijn elektraverbruik dus wordt komende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@MacD007 Zoals ik schreef heb ik al het mogelijke reeds uitgevoerd. Believe me.
En ik zit sinds feb aan een variabel tarief. Gas ging van 80 naar 1.62, nu naar 1,44.
Ik verwacht (!) vanaf volgende maand 1,95.

En die 1100m3 gas, sja, het is een groot oud vrijstaand huis. Ergens vind ik 1100 nog best wel meevallen ;)
Ik had iig niet willen weten wat ik kwijt was als ik niet alle maatregelen had genomen die we hebben genomen.

Dingen komen uit de lengte of uit de breedte.
@Shandar04 moet het zometeen doen (of rekent iig) met een stijging van 2 euro per m3. Ja, dan gaat het terug'verdienen' inderdaad heel erg snel. Voor het overige deel gas blijf je daarna alleen nog steeds enorm veel betalen, en betaal je per maand nog steeds (behoorlijk) meer dan dat je nu doet. De investering in een hybridepomp is dus hooguit een middel om minder veel kwijt te zijn per maand.

Hoe dan ook, GEEN gas is gewoon de beste uitweg, maar ook wel de kostbaarste. En daar zit gewoon de kink. Voor de tweakers die het allemaal zelf prima snappen hoe en wat ze exact moeten doen, en alles zelf kunnen, is dat echt het best. Ik ben daar zelf (nog) niet, dus ben vooralsnog afhankelijk van andere partijen die het voor me gaan fixen.

2100 is veel eenvoudiger te investeren dan 10000~11000. Laatstegenoemde zet echter veel meer zoden aan de dijk, ondanks dat (again in mijn geval) de terugverdientijd min of meer gelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

als je huidig contract september afloopt maak je borst maar nat, gas zal dan ergens tussen 3 euro en 4,5 euro per m3 liggen, stroom gaat dus dan ook omhoog.
Welnee.
En dan noem je mijn berekening pessimistisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:29:
@MacD007 Zoals ik schreef heb ik al het mogelijke reeds uitgevoerd. Believe me.
En ik zit sinds feb aan een variabel tarief. Gas ging van 80 naar 1.62, nu naar 1,44.
Ik verwacht (!) vanaf volgende maand 1,95.
dat zijn nog best zeer lage prijzen, de prijzen die ik laatst gezien heb komen eerder rond de 3 euro en diverse nog ruim daarboven per m3 uit, dus daarmee ben je eigenlijk spekkoper.
En die 1100m3 gas, sja, het is een groot oud vrijstaand huis. Ergens vind ik 1100 nog best wel meevallen ;)
Ik had iig niet willen weten wat ik kwijt was als ik niet alle maatregelen had genomen die we hebben genomen.
voor een groot vrijstaand huis is die 1100 m3 echt extreem laag, zal dus wel aan de vele maatregelen zitten die je al genomen hebt, kon ik uit je post echter niet zien, prima toch.

Ik zou die berekening mbt tot je gasbespraring toch maar eens opnieuw doen, ik denk namelijk dat je daar toch een denkfout hebt gemaakt.
Dingen komen uit de lengte of uit de breedte.
@Shandar04 moet het zometeen doen (of rekent iig) met een stijging van 2 euro per m3. Ja, dan gaat het terug'verdienen' inderdaad heel erg snel. Voor het overige deel gas blijf je daarna alleen nog steeds enorm veel betalen, en betaal je per maand nog steeds (behoorlijk) meer dan dat je nu doet.

Hoe dan ook, GEEN gas is gewoon de beste uitweg, maar ook wel de kostbaarste. En daar zit gewoon de kink. Voor de tweakers die het allemaal zelf prima snappen hoe en wat ze exact moeten doen, en alles zelf kunnen, is dat echt het best. Ik ben daar zelf (nog) niet, dus ben vooralsnog afhankelijk van andere partijen die het voor me gaan fixen.

2100 is veel eenvoudiger te investeren dan 10000~11000. Laatstegenoemde zet echter veel meer zoden aan de dijk, ondanks dat (again in mijn geval) de terugverdientijd min of meer gelijk is.
Ik denk dat je de 2100 euro veel eerder terugverdient hebt dan een een investering van 10 K, vergeet niet dat je volgende stap hooguit 20-30% van je bespraring extra uit maakt, de terugverdientijd is derhalve ook duidelijk langer, je gaat echt daardoor ploseling niet echt veel meer verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Welnee.
En dan noem je mijn berekening pessimistisch ;)
ja, mbt je mogelijk terugverdienmodel cq tijd, ik denk namelijk dat deze voor jou duidelijk beter zullen zijn. met de lagere gasprijs die je nu hebt (contractduur ? 1 jaar?) zal het iets langer duren, maar ik vrees dat je snel genoeg aan die hoge gasprijs moet geloven (helaas, zou het ook anders willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:42:
[...]
dat zijn nog best zeer lage prijzen, de prijzen die ik laatst gezien heb komen eerder rond de 3 euro en diverse nog ruim daarboven per m3 uit, dus daarmee ben je eigenlijk spekkoper.

[...]

voor een groot vrijstaand huis is die 1100 m3 echt extreem laag, zal dus wel aan de vele maatregelen zitten die je al genomen hebt, kon ik uit je post echter niet zien, prima toch.

Ik zou die berekening mbt tot je gasbespraring toch maar eens opnieuw doen, ik denk namelijk dat je daar toch een denkfout hebt gemaakt.

[...]

Ik denk dat je de 2100 euro veel eerder terugverdient hebt dan een een investering van 10 K, vergeet niet dat je volgende stap hooguit 20-30% van je bespraring extra uit maakt, de terugverdientijd is derhalve ook duidelijk langer, je gaat echt daardoor ploseling veel meer verdienen.
Verdienen en minder uitgeven zijn toch echt twee verschillende dingen.
Er is al een zeer uitgebreide offerte voor me samen gesteld voor volledig van het gas af, en welke besparingen daarmee gemaakt kunnen worden. Afhankelijk van de dan geldende tarieven kun je er een berekening op los laten.
Aangezien je iets moet vergelijken, en OK laten dan zeggen dat de besparing gas bij een Quatt niet 60% is, maar 50%, dan maakt dat de terug'verdien' tijd alleen maar langer.

Schieten de tarieven nog veel verder omhoog, dan wordt de terugverdientijd idd korter, maar betaal je daarna nog steeds meer dan voorheen ("ondanks" je hybridewp)
Een standalone systeem dat je A kunt betalen en B kunt voorzien van stroom (deels afhankelijk van saldering) blijft echt wel de betere / beste oplossing. Maar vergt een grote zak extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:45:
[...]

ja, mbt je mogelijk terugverdienmodel cq tijd, ik denk namelijk dat deze voor jou duidelijk beter zullen zijn. met de lagere gasprijs die je nu hebt (contractduur ? 1 jaar?) zal het iets langer duren, maar ik vrees dat je snel genoeg aan die hoge gasprijs moet geloven (helaas, zou het ook anders willen).
nee ik ben al variabel (sinds feb)
Zodoende dat ik denk dat ik ergens net op de 1.90 zal uitkomen. (ik heb nog geen bericht gehad)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
crispo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

€2,70? Je had de afgelopen maanden beter even in dit topic mee kunnen lezen dan! (kan nog steeds maar de beste deal is sinds vandaag een stuk minder geworden)
Helaas niet gedaan, en de deal van vandaag is niet zo aantrekkelijk meer; 2,46 is lager dan 2,70 maar dan zit je wel voor 3 jaar vast. Ook al krijg je de jaren daarop nog korting zou ik goed moeten nadenken of het een goede deal is.

Aan de andere kant, als ik nu bij andere leveranciers kijk zie ik al tarieven van 83 cent voor stroom en 4 euro voor gas langskomen ;(

Ah well, terug on topic naar Quatt. Energieprijzen is weer een hele ander topic :)

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-10 21:02
crispo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

En je stroom voor 50 cent verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
mathijshooi schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

En je stroom voor 50 cent verkopen.
Heren, hou het aub ontopic, dwz graag met Quatt warmtepompen te maken hebben, alvast bedankt. ik weet hoe lastig dat soms is, maar dit gaat wel erg een andere kant op. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 13:31
Eens met 1 van de laatste opmerkingen. Graag ontopic naar de Quatt.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:29:
[

Geluk bij een ongeluk: Als je nu een panasonic (of ander merk) besteld heb je een aantal maanden om je in te lezen en te oefenen >:) hybrid is en blijft een eind oplossing voor een zeer klein deel van de woningen. woningen waar met een beetje moeite ruimte is voor een boilervat en wat gedaan kan worden aan de afgifte zijn zo klar te maken voor echt gasloos. (ik verbaas mij dan ook over het aantal mensen hier met vloerverwarming en intresse in quatt. Probleem is wel het schrijven met de de vork door instalateurs en tegelijk onkunde van diezelfde instalateurs. dus ik snap het wel dat men geintereseerd is in quatt, maar echt begrijpen doe ik het tegelijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 04-08-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

dus ik snap het wel dat men geintereseerd is in quatt, maar echt begrijpen doe ik het tegelijk niet.
Het relatief lage totaalbedrag is hetgeen het aantrekkelijk maakt. Of iig lijkt te maken.
Ik ben een dergelijk laag totaalbedrag zoals bij quatt nog nergens tegengekomen.

Hoe dan ook. Heb betaald en het formulier doorlopen. Ben benieuwd waar men mee terugkomt en dan beslis ik op basis daarvan wel hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-10 17:43
Probleem is wel het schrijven met de de vork door instalateurs en tegelijk onkunde van diezelfde instalateurs. dus ik snap het wel dat men geintereseerd is in quatt, maar echt begrijpen doe ik het tegelijk niet.
Het spijt me, maar ik vind toch echt (ook in eerdere berichten) dat je te biased bent naar full electric.

Situatieschets:

Vloerverwarming op de volledige benedenverdieping, 2 split unit airco's op de boven en benedenverdieping. Redelijk geisoleerd huis (voor een huis uit 65).

Ja, full electric zou moeten kunnen. Hiervoor ben ik echter minimaal 6000 euro kwijt (NA subsidie, en dan schat ik het nog laag in).

Wat ik ook kan doen:

Quatt voor 1599, met de airco's als backup voor de koude dagen.
Over 1 of 2 winters laat ik een warmtepompboiler installeren en ga ik van het gas af. Warmtepompboiler zal na subsidie zo'n 2500 worden. Mocht Quatt een eigen oplossing aan gaan bieden dan is dat ook een alternatief.
Dit kost me dus zo'n 4000 euro + 1 extra onderhoudsbeurtje van de cv ketel + 2 jaar gasaansluiting + zo'n 10 kuub gas per maand (SWW) - bespaarde elektriciteitskosten. Afgerond dus zo'n 4500 euro.

Hiermee bespaar ik dus minimaal 1500 euro, EN ik kan de investeringen over een wat langere tijd uitsmeren, EN ik kan even rustig testen hoe het allemaal werkt met een warmtepomp zonder enig risico, EN ik heb straks een ruimere keuze (hoe groot moet het boilervat zijn, waar wil ik het hebben, etc), EN mocht ik de komende jaren verhuisplannen krijgen dan heb ik nog niet de volledige investering gedaan en heeft de koper een meerwaarde omdat hij / zij de keuze heeft om een gasaansluiting te houden (bijvoorbeeld omdat hij / zij graag een gashaard heeft), EN ik heb een hogere flexibiliteit omdat als 1 van de apparaten kapot gaat ik niet direct warmte en SWW kwijt ben.

Eerlijk gezegd begrijp ik hierbij full electric juist wat minder. Voor dezelfde prijs laat je een kleine (hybride) warmtepomp plaatsen, een warmtepompboiler en een airco, waardoor je meer flexibiliteit hebt, en in de zomer ook nog eens een stuk betere koeling. Ik zou dat veel eerder aanraden dan je vastleggen op 1 apparaat wat alle taken moet gaan uitvoeren met alle kosten en risico's van dien. Mocht je geen airco willen dan kan ook een (moderne) pelletkachel een goede optie zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Geluk bij een ongeluk: Als je nu een panasonic (of ander merk) besteld heb je een aantal maanden om je in te lezen en te oefenen >:) hybrid is en blijft een eind oplossing voor een zeer klein deel van de woningen. woningen waar met een beetje moeite ruimte is voor een boilervat en wat gedaan kan worden aan de afgifte zijn zo klar te maken voor echt gasloos. (ik verbaas mij dan ook over het aantal mensen hier met vloerverwarming en intresse in quatt. Probleem is wel het schrijven met de de vork door instalateurs en tegelijk onkunde van diezelfde instalateurs. dus ik snap het wel dat men geintereseerd is in quatt, maar echt begrijpen doe ik het tegelijk niet.
nog even reageren op deze zin van #paQ:
Hoe dan ook, GEEN gas is gewoon de beste uitweg, maar ook wel de kostbaarste. En daar zit gewoon de kink.

dat is weer een mooi voorbeeld hoe iedereen het woordje "beste" interpreteerd,
word daar de best mogelijke technische oplossing voor bedoeld?
of
word daar de best mogelijke toepaasing mee bedoeld en bij welke toepassing is dat dan?
of
id het beste qua techniek en betaalbaar mee bedoeld?
m.b.t. de uitspraak denk ik dat dit niet juist is, ook omdat geen gas eigenlijk op alleen op het kostenargument word bepaald en juist daar gaat het dus mis, het is een complexe mix tussen technische haalbaarheid, eisen en wensen op comfort, besparing aan de eene kant en investering aan de andere kant.
Mijn mening is dat als je met bovenstaande aspecten rekening houd kom voor heel wat huizen in Nederland tot de conclusie dat een hybide toepassing een goede mix tussen technische haalbaarheid, voldoende comfort en een redelijke terugverdientijd van het geinvesteerde bedrag.
Met name oudere huizen van voor 1980 zullen de nodige kosten moeten maken om volledig electrisch te gaan, de vraag is dan best verdien je dat wel ooit terug?

Quatt bied volgens mij een prima oplossing, ook voor mensen die geen onbeperkt bugdet hebben en kun je een aardige reductie van je energiekosten berijken, echter maak nniet de fout om te denken dat je met een warmtepomp weer terug naar je oude energiekosten gaat komen, dat zal de kommende tijd en ben bang nooit meer de oude prijs van energie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Met name oudere huizen van voor 1980 zullen de nodige kosten moeten maken om volledig electrisch te gaan, de vraag is dan best verdien je dat wel ooit terug?
Helemaal eens met je verhaal.

De kosten voor isolatie van een pre 1980 woning vallen vaak ook nog wel wat mee. Hier een woning uit 65, afgelopen voorjaar de spouw laten doen voor 1800. Zolderverdieping en vloer waren al geisoleerd, maar voor zo'n 1000 euro heb je 150 m2 12cm dik glaswol, ruim voldoende voor de meeste woningen.

Ja, het is geen klein bedrag, maar het is ook weer niet buitensporig veel geld. Je bent pas echt het bokje als je muur geen spouw heeft, dan wordt het al snel een veel duurder geintje, maar dan heb je het over het algemeen over woningen van voor de oorlog. Als je nog enkel glas hebt kijk je ook tegen een aardige kostenpost aan.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 04-08-2022 20:13 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Het spijt me, maar ik vind toch echt (ook in eerdere berichten) dat je te biased bent naar full electric.

Situatieschets:

Vloerverwarming op de volledige benedenverdieping, 2 split unit airco's op de boven en benedenverdieping. Redelijk geisoleerd huis (voor een huis uit 65).
bij redelijke geisoleerd huis verlies je dus nog redelijk veel warmte door je muren en ruiten, vloer en dak. Heb je zelf al een warmteverliesberekening of transmissieberekening gedaan?
Ja, full electric zou moeten kunnen. Hiervoor ben ik echter minimaal 6000 euro kwijt (en dan schat ik het nog laag in).
Lijkt me aan de laage kant, maar daar zou de bovengenoemde warmteverliesberekening meer informatie kunnen geven of het voldoende is of dat je nog iets zou moeten doen, los van het SWW deel. Als je daarmee een full-electic warmtepomp bedoelt ga je het sowieso niet redden met dit budget, denk daarbij eerder aan 10 K+.
Wat ik ook kan doen:

op zich een prima idee, zij het niet dat waarschijnlijk je airco's waarschijnlijk ook bij de lagere temperaturen (bv A-7) vaak een hele slechte COP hebben. alternatief zou je voor die dagen dan eerder bv een open haard (als je die hebt en of IR panelen gebruiken.
Over 1 of 2 winters laat ik een warmtepompboiler installeren en ga ik van het gas af. Warmtepompboiler zal na subsidie zo'n 2500 worden. Mocht Quatt een eigen oplossing aan gaan bieden dan is dat ook een alternatief.
prima, damee los je dus je probleem met de SWW op.
Dit kost me dus zo'n 4000 euro + 1 extra onderhoudsbeurtje van de cv ketel + 2 jaar gasaansluiting + zo'n 10 kuub gas per maand (SWW) - bespaarde elektriciteitskosten. Afgerond dus zo'n 4500 euro.
10 m3 / maand voor SWW is behoorlijk laag, denk hierbij ergens tussen 15 en 20 m3 / maand beetje afhankelijk van je gezinssamenstelling en SWW verbruik.
Hiermee bespaar ik dus minimaal 1500 euro,
niet alleen, maar kun je ook ervaring opdoen hoe je huis op een warmtepomp reageerd, beetje afhankelijk van de groote van je huis zou ik mogelijk zelf voor een 8 kW gaan kiezen, zeker met deze prijs van 600 euro meer, mogelijk zou je zelf de overcapaciteit voor een SWW boiler kunnen gebruiken. . een nadeel, ga je last krijgen met vergunningen bij meer dan 2 buitenunits (veel gemeentes willen dat dus niet vergunningvrij.
EN ik kan de investeringen over een wat langere tijd uitsmeren, EN ik kan even rustig testen hoe het allemaal werkt met een warmtepomp zonder enig risico, EN ik heb straks een ruimere keuze (hoe groot moet het boilervat zijn, waar wil ik het hebben, etc), EN mocht ik de komende jaren verhuisplannen krijgen dan heb ik nog niet de volledige investering gedaan en heeft de koper een meerwaarde omdat hij / zij de keuze heeft om een gasaansluiting te houden (bijvoorbeeld omdat hij / zij graag een gashaard heeft), EN ik heb een hogere flexibiliteit omdat als 1 van de apparaten kapot gaat ik niet direct warmte en SWW kwijt ben.
dus eerst hybride en later mogelijk all-electric. lijkt me een goed idee.
Eerlijk gezegd begrijp ik hierbij full electric juist wat minder. Voor dezelfde prijs laat je een kleine (hybride) warmtepomp plaatsen, een warmtepompboiler en een airco, waardoor je meer flexibiliteit hebt, en in de zomer ook nog eens een stuk betere koeling. Ik zou dat veel eerder aanraden dan je vastleggen op 1 apparaat wat alle taken moet gaan uitvoeren met alle kosten en risico's van dien. Mocht je geen airco willen dan kan ook een (moderne) palletkachel een goede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Laatst online: 10-10 14:34

iop

MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

even een tip, hou je wel rekening met de bereikbaarheid van de unit, wel zo handig als je onderhoud of aan het verhelpen van een storing moet doen. zijn deze CV leiding overigens geisoleerd?
wat is de opvoerhoogte tussen zolder en de kelder? helaas ontbreken hier nog de nodige informatie van Quatt.
De unit komt op een kleine uitbouw, één verdieping op plat dak aan het huidige huis. Leidingen die liggen zijn idd geisoleerd. van uiterst laag in de kelder tot CV op zolder ~7,5 m
[...]
zou deze vraag aan quatt stellen, alleen zij kunnen je op dit moment eenig zinnig antwoord geven omdat de eisen aan de plaatsing nog onbekend zijn.
Die reageren niet op verstuurde mails.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

bij redelijke geisoleerd huis verlies je dus nog redelijk veel warmte door je muren en ruiten, vloer en dak. Heb je zelf al een warmteverliesberekening of transmissieberekening gedaan?
Ja, gedaan! Best leuk om een keer te doen, veel werk maar daarna heb je ook een stuk beter inzicht waar je de warmte van de woning verliest. Als ik de berekening goed heb gedaan zou 4KW tot een graad of 0 voldoende moeten zijn. Dit lijkt me ook niet heel onwaarschijnlijk, aangezien ik de vorige winter het goed heb kunnen redden op een 5KW airco (en de cv ketel ging alleen dagelijks nog even aan om de vloer op een normale temperatuur te krijgen).
[...]

Lijkt me aan de laage kant, maar daar zou de bovengenoemde warmteverliesberekening meer informatie kunnen geven of het voldoende is of dat je nog iets zou moeten doen, los van het SWW deel. Als je daarmee een full-electic warmtepomp bedoelt ga je het sowieso niet redden met dit budget, denk daarbij eerder aan 10 K+.
Dat is inderdaad een realistischere inschatting, ik wil echter de full electric afficionado's het voordeel van de twijfel geven. (en nee, ik ga de boel niet zelf installeren).
op zich een prima idee, zij het niet dat waarschijnlijk je airco's waarschijnlijk ook bij de lagere temperaturen (bv A-7) vaak een hele slechte COP hebben. alternatief zou je voor die dagen dan eerder bv een open haard (als je die hebt en of IR panelen gebruiken.
Dat valt me eerlijk gezegd nog best mee. Als ik de documentatie van de (2017) airco er bij pak kom ik het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMWIktL2MNekaF0lNAvjgKwl77M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sCU0fTwyliPP79cHyLscVMYJ.jpg?f=user_large

COP van 2.55 haal ik daar uit. SCOP van het systeem zou 4.6 moeten zijn. Niet veel slechter dan de Quatt dus. Full power gebruikt het systeem zo'n 1400 watt, en ik vermoed dat ik alles daar op had kunnen redden als ik de airco ook s nachts had laten doordraaien.
een nadeel, ga je last krijgen met vergunningen bij meer dan 2 buitenunits (veel gemeentes willen dat dus niet vergunningvrij.
Ja, dat gaat wel een dingetje worden, ze zitten bij ons aardig uit het zicht, maar met de Quatt zitten we inderdaad al aan 2 buitenunits aan de achtermuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

nog even reageren op deze zin van #paQ:
Hoe dan ook, GEEN gas is gewoon de beste uitweg, maar ook wel de kostbaarste. En daar zit gewoon de kink.

dat is weer een mooi voorbeeld hoe iedereen het woordje "beste" interpreteerd,
word daar de best mogelijke technische oplossing voor bedoeld?
of
word daar de best mogelijke toepaasing mee bedoeld en bij welke toepassing is dat dan?
of
id het beste qua techniek en betaalbaar mee bedoeld?
Alle 3 niet.
Wat ik er mee bedoel is dat je zonder gas beter af bent in de zin van dat je er 0 afhankelijk van bent. Dan hoef je je ook nooit zorgen te maken om tarieven en contracten.

Ik neem even mijn buurman daarbij als voorbeeld. Houdt en geld over elke maand en heeft geen gas(tarieven).

Dus “beste” in de zin van geen gas is beter dan 50% minder gas waar je tegen die tijd 3 x zoveel voor betaalt.

Reken dat maar eens door over 10 en 15 jaar.
Hybride vs full electric. Na het omslagpunt gaat het best hard dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:23
Na dit topic een tijdje gevolgd te hebben, heb ik nu ook mijn pre-order geplaatst voor een Quatt 4kw. Ben benieuwd of ze oplevering in 2023 gaan halen, we gaan het zien (of juist niet)!

Gaat om een aardig geïsoleerd jaren '30 huis. Ik hoop ergens tussen de 25 en 50% minder gas te gaan verbruiken met Quatt 4kw. Daarnaast hoop ik dat plaatsing op de dakkapel mogelijk is.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Alle 3 niet.
Wat ik er mee bedoel is dat je zonder gas beter af bent in de zin van dat je er 0 afhankelijk van bent. Dan hoef je je ook nooit zorgen te maken om tarieven en contracten.

Ik neem even mijn buurman daarbij als voorbeeld. Houdt en geld over elke maand en heeft geen gas(tarieven).

Dus “beste” in de zin van geen gas is beter dan 50% minder gas waar je tegen die tijd 3 x zoveel voor betaalt.

Reken dat maar eens door over 10 en 15 jaar.
Hybride vs full electric. Na het omslagpunt gaat het best hard dan.
Dus het toch om de kosten bij nul gas en niet om andere redenen. Is voor ook oké als reden, dat moet iedereen voor zich zelf uit maken, maar als je onder de streep 50k moet uitgeven om gasloos te worden gaat het lang duren voor dat je het terugverdient hebt. Terugverdientijd van meer dan 10-15 jaar zijn voor mij gewoon niet interessant omdat je gewoon te veel onzekere factoren hebt meespelen. Alles onder de 10 jaar is redelijk goed te beoordelen, hoewel daar ook al voldoende onbekende factoren in meespelen. Ik zie het voordeel bij Quatt, als ze het kunnen waarmaken, dat het in stapjes gaat zonder dat eerdere investeringen weer teniet gedaan worden. Uiteindelijk kan het mogelijk gasloos, vergeet waterstof niet, dat zou over 10 jaar best eens de grote vervanger van ons huidige gas kunnen worden, met als voordeel dat de hele infrastructuur er al ligt, er zijn maar relatief kleine aanpassingen nodig, en met groene waterstof kan de prijs weer heel anders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
iop schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

De unit komt op een kleine uitbouw, één verdieping op plat dak aan het huidige huis. Leidingen die liggen zijn idd geisoleerd. van uiterst laag in de kelder tot CV op zolder ~7,5 m
[...]

[...]

Die reageren niet op verstuurde mails.
Ja, heb ik hun al eerder verteld dat hun gebrekkige communicatie wel een dingetje is wat klanten kan afschrikken, maar helaas tot op heden zie ik daar nog geen verandering in, behalve de toezegging dat ze er iets aan gaan doen. Ben benieuwd of en ze het willen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:58
Beste Tweakers, ik volg dit topic al een tijdje en heb een Quatt gepre-orderd (ben nummer 2234). Nu ik de laatste berichten lees, begin ik toch een beetje te twijfelen over wat een juiste beslissing is. Zouden jullie eens kunnen meedenken?
Ik woon in een twee-onder-een-kap van 1991 met de normale spouwmuurisolatie van toen (van die platen en 1 cm lucht ertussen. Dit jaar de ramen beneden vervangen voor HR++. We hebben 13 zonnepanelen en een CV ketel van 2 jaar oud (Intergas Xtreme 36). We hebben vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer.
Op onze slaapkamers hebben we wel radiatoren, maar die staan nooit aan. Wel hebben we op 2 slaapkamers airco die we af en toe aanzetten wanneer het te warm is om te kunnen slapen.
We hebben wel een beetje geld om te investeren (8000 tot 10.000). Wat zou een verstandige keuze kunnen zijn?
Zelf ben ik niet technisch, dus ik zal alles moeten laten doen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:42:
Beste Tweakers, ik volg dit topic al een tijdje en heb een Quatt gepre-orderd (ben nummer 2234). Nu ik de laatste berichten lees, begin ik toch een beetje te twijfelen over wat een juiste beslissing is. Zouden jullie eens kunnen meedenken?
Ik woon in een twee-onder-een-kap van 1991 met de normale spouwmuurisolatie van toen (van die platen en 1 cm lucht ertussen. Dit jaar de ramen beneden vervangen voor HR++. We hebben 13 zonnepanelen en een CV ketel van 2 jaar oud (Intergas Xtreme 36). We hebben vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer.
Op onze slaapkamers hebben we wel radiatoren, maar die staan nooit aan. Wel hebben we op 2 slaapkamers airco die we af en toe aanzetten wanneer het te warm is om te kunnen slapen.
We hebben wel een beetje geld om te investeren (8000 tot 10.000). Wat zou een verstandige keuze kunnen zijn?
Bouwjaar 1991, dus minimaal een redelijke tot goede isolatie denk ik, heb je wel dak en vloerisolatie?
Zou je dat nog niet hebben zou mn de vloerisolatie een interessante maatregel zijn, in combinatie met de reeds uitgevoerde hr++ glas (je hebt wel minimaal 8 m2 glas nodig) zou je zelfs nog subsidie aan kunnen vragen.
Als de woning niet al te groot is zou de 4 kW versie van Quatt een prima aanvulling zijn, je zou zelfs kunnen denken aan de 8kW versie voor 600 euro meer, het enige wat je dan nog moet doen is voor een WPboiler te zorgen, dat zou je ook iets later kunnen doen, zeker als je nu al direct voor de 8 kW kiest waardoor je de CV eigenlijk alleen nog tijdens echt zeer koude periodes als backup gebruikt en voor het SWW (warm water , dat kan dus dan later met de WPBoiler mogelijk in combinatie met de bestaande WP dan helemaal van het gas) technisch is dat niet zo moeilijk en je moet dat ivm de subsidie toch laten uitvoeren ( bij Quatt sowieso ) als anderen een ander of beter idee hebben, geef het aub ook door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Ja, heb ik hun al eerder verteld dat hun gebrekkige communicatie wel een dingetje is wat klanten kan afschrikken, maar helaas tot op heden zie ik daar nog geen verandering in, behalve de toezegging dat ze er iets aan gaan doen. Ben benieuwd of en ze het willen waarmaken.
Om eerlijk te zijn ben ik er voor dat ze voorlopig geen individuele vragen beantwoorden. Zo lang er nog algemene vragen zijn die voor een breder publiek interessant zijn zie ik liever dat ze deze beantwoorden via hun FAQ dan dat ze nu hun tijd besteden aan vragen beantwoorden over (vrij specifieke) individuele situaties.

Wel zouden ze deze vraag wat algemener kunnen proberen te beantwoorden: wat is er mogelijk qua leidingen en plaatsing van de Quatt, en hoe bereken je het verlies van verdere plaatsing.

Hiermee kan een afweging gemaakt worden tussen een 'betere' plaats voor de Quatt en een hogere efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Bouwjaar 1991, dus minimaal een redelijke tot goede isolatie denk ik, heb je wel dak en vloerisolatie?
Zou je dat nog niet hebben zou mn de vloerisolatie een interessante maatregel zijn, in combinatie met de reeds uitgevoerde hr++ glas (je hebt wel minimaal 8 m2 glas nodig) zou je zelfs nog subsidie aan kunnen vragen.
Als de woning niet al te groot is zou de 4 kW versie van Quatt een prima aanvulling zijn, je zou zelfs kunnen denken aan de 8kW versie voor 600 euro meer, het enige wat je dan nog moet doen is voor een WPboiler te zorgen, dat zou je ook iets later kunnen doen, zeker als je nu al direct voor de 8 kW kiest waardoor je de CV eigenlijk alleen nog tijdens echt zeer koude periodes als backup gebruikt en voor het SWW (warm water , dat kan dus dan later met de WPBoiler mogelijk in combinatie met de bestaande WP dan helemaal van het gas) technisch is dat niet zo moeilijk en je moet dat ivm de subsidie toch laten uitvoeren ( bij Quatt sowieso ) als anderen een ander of beter idee hebben, geef het aub ook door.
Dankjewel voor je reactie! Dakisolatie is prima, de vloerisolatie zou nog wel wat beter kunnen (zit van dat 20 cm dikke piepschuim onder). De subsidie kan ik niet aanvragen ivm huis in aardbevingsgebied, waardoor er al subsidie op zit.
Ik zal me eens gaan verdiepen in een WPboiler

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:42:
Wat is je gasverbruik? Op basis daarvan kunnen sommigen hier wat beter inschatten of er een 4 of 8 KW variant nodig is.

Denk verder na over je upgradepad, kun je met een 4KW Quatt tzt je warmtebehoefte dekken?

Als je een beetje op het randje zit is het ook nog het overwegen waard om op de benedenverdieping (in de toekomst) een airco te plaatsen. Dat geeft wat meer flexibiliteit en ook nog wat extra comfort in de zomer.

Gaat 4KW echter bij lange na niet lukken dan zou je de 8KW overwegen.

Houd er verder ook nog rekening mee dat je met 2 airco's mogelijk in de problemen komt met een te hoog aantal buitenunits.
Ik heb met dank aan dit topic meegekregen dat sommige gemeentes moeilijk doen over meer dan 2 buitenunits. (ik moet wel zeggen dat het soms verrekte lastig is om er achter te komen wat de regels van de gemeente daar over zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
onlinaius schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Wat is je gasverbruik? Op basis daarvan kunnen sommigen hier wat beter inschatten of er een 4 of 8 KW variant nodig is.

Denk verder na over je upgradepad, kun je met een 4KW Quatt tzt je warmtebehoefte dekken?

Als je een beetje op het randje zit is het ook nog het overwegen waard om op de benedenverdieping (in de toekomst) een airco te plaatsen. Dat geeft wat meer flexibiliteit en ook nog wat extra comfort in de zomer.

Gaat 4KW echter bij lange na niet lukken dan zou je de 8KW overwegen.

Houd er verder ook nog rekening mee dat je met 2 airco's mogelijk in de problemen komt met een te hoog aantal buitenunits.
Ik heb met dank aan dit topic meegekregen dat sommige gemeentes moeilijk doen over meer dan 2 buitenunits. (ik moet wel zeggen dat het soms verrekte lastig is om er achter te komen wat de regels van de gemeente daar over zijn).
Gasverbruik was 1700 m3, maar nadat de oorlog is begonnen, zijn we hard gaan minderen en veel bewuster met gas om gegaan. Minder lang douchen en de verwarming 2 graden lager (en nu al maanden helemaal uit). Samen met ons nieuwe glas ben ik wel heel benieuwd waar we op uit komen. Ik heb (nog) geen slimme meter. Dat wil bewust zo lang mogelijk rekken, omdat met het stoppen van het salderen, een terug draaiende meter wel interessant is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

@okijokii Voordat de afbouw van de saldering begint komt de netbeheerder echt langs om een slimme meter op te hangen. Als je die weigert krijg je een stevige boete. Dus wees slim, laat hem nu al neer hangen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
ds23man schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:59:
@okijokii Voordat de afbouw van de saldering begint komt de netbeheerder echt langs om een slimme meter op te hangen. Als je die weigert krijg je een stevige boete. Dus wees slim, laat hem nu al neer hangen.
Ik wacht het af, ik ga er niet om vragen ;). Ik heb al eens een brief gehad (jaar of 4 geleden), of het goed was (dus geen verplichting) dat er een slimme meter geplaatst zou worden. Als ik daar nog geen behoefte aan had, kon ik een nummer bellen. Dat heb ik toen gedaan, met de reden dat de oude het nog erg goed deed. Daarna werd het stil op de lijn. Ik vind het prima. Het einde van het salderen is al een aantal jaren uitgesteld. Wanneer ze het salderen blijven uitstellen zal ik er een keer aan moeten geloven en is mijn vreugde voor niets geweest. We zullen zien 😉 Het enige nadeel dat ik momenteel zie, is dat ik niet mijn actuele verbruik zie. Maar ik ben niet anders gewend.

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 05-08-2022 14:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

onlinaius schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

biased, daar hebben we ook nederlandse woorden voor, zoals vooringenomen en partijdig. De makkelijkste manier om je eigen gelijk te halen is om je gesprekspartner uit te maken voor dom of corrupt/partijdig. ik geloof er dan ook weinig van dat het je spijt.
Situatieschets:

Ja, full electric zou moeten kunnen. Hiervoor ben ik echter minimaal 6000 euro kwijt (NA subsidie, en dan schat ik het nog laag in).
unieke situatie waar als je die airco's hebt geplaats vanwegen de verwarming een stap hebt gemaakt die een L/W nogal duur maakt. en dat is exact het probleem van hybride het maakt de laatste stapjes nogal groot,hoog en/of duur.
Wat ik ook kan doen:

En wat is er dan nog hybride dan? dat is toch gewoon full electric, je weet wel dat waar ik biased over ben. ;) Ik noem het liever een voorkeur, een voorkeur die nieteens zo gek is aangezien dat de oplossing is. gasloos moet anno 2022 het uitgangspunt zijn. hybride maakt de transitie niet makkelijker alleen maar moeilijker (laatste stapjes worden duur) en het steld het belangrijkste uit namelijk energieverbruik verminderen. (ofwel isoleren.) Als jij airco's hebt is je warmte vraag al voor een groot deel afgedekt, dat je zoekt naar ene kleine wp is dan opzich niet raar, maar dat wil niet zeggen dat we als samenleving zitten te wachten op een berg wp's die in basis te klein zijn om een huis te verwarmen.
Opzich zijn er goede ontwikkelingen hier te lezen, zo is de quatt iets gegroeid qua capasiteit, en dat zal gelukkig voor veel huizen dat te kleine oplossen. 4kw is het gewoon net niet.een 2e koppelen is een leuk boekhoudig truukje (2x subsidie) maar eigenlijk moeten we dat niet willen. Het uitgangspunt dat het een hybride is wat mij betreft het grootste probleem. grappig is dat @marijnflipse zelf heeft aangegeven dat FE het uitgangspunt moet zijn, waarom je met dat uitgangspunt in 2022 een wp ontwerpt die teklein is voor het grootste deel van de huizen en hem in de markt zet als hybride snap ik gewoon niet. we hebben meer eerlijkheid in de markt nodig. Dus niet de illusie dat hybride of een instalatie van 20K noodzakelijk is. Met een iets grotere wp en wat fancoils kan @marijnflipse het halve land gasloos maken. Uiteindelijk snap ik hem wel, het is de markt die het wil horen, dus zo krijg je klanten. maar hij had hem ook in de markt kunnen zetten als normale wp die ook hybride gebruikt kan worden (wat eigenlijk ook het product is) En persoonlijk had ik dat liever gezien, gewoon een mening, en ik hoop dat dat ik die hier gewoon mag vermelden zonder biased te worden genoemd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
twain4me schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

biased, daar hebben we ook nederlandse woorden voor, zoals vooringenomen en partijdig. De makkelijkste manier om je eigen gelijk te halen is om je gesprekspartner uit te maken voor dom of corrupt/partijdig. ik geloof er dan ook weinig van dat het je spijt.
Partijdig dekt volgens mij de lading niet, want dat zou impliceren dat je een belang hebt bij het plaatsen van (full electric) warmtepompen, en ik zie dat niet perse terug in je berichten.
[...]

unieke situatie waar als je die airco's hebt geplaats vanwegen de verwarming een stap hebt gemaakt die een L/W nogal duur maakt. en dat is exact het probleem van hybride het maakt de laatste stapjes nogal groot,hoog en/of duur.
De airco's zijn geplaatst door de vorige bewoner, voor zover ik weet om te koelen, maar voor verwarmen zijn ze ook zeer effectief. Ik begrijp niet helemaal waarom hybride de laatste stap groot / hoog / duur zou maken: nu 6 - 10000 neerleggen voor volledig elektrisch, of nu 1600 voor een Quatt, 2000 voor een airco, en later nog eens 2 - 4000 voor een warmtepompboiler, dat laatste lijkt me toch een veel kleinere stap? En ja, in de (zeer twijfelachtige situatie) dat het gas weer terug gaat onder de 80 cent per kuub zou ik tzt kunnen beslissen die laatste stap niet te maken, voor dat kleine beetje SWW (of om voor een normale boiler te gaan), maar ik zie niet in waarom hybride de laatste stap duur zou maken.

Wel moet ik zeggen dat ik er hierbij vanuit ga dat het omzetten naar full electric in de toekomst op een nette manier afgehandeld kan worden, door Quatt of door een ander bedrijf dat is de grote 'mits' in dit verhaal.

In het ergste geval is de Quatt weggegooid geld, maar zelfs dat lijkt me niet het einde van de wereld, want het zou me sterk verbazen als full electrics in de toekomst niet meer in prijs gaan zakken dan het aankoopbedrag van de Quatt, dus ook in dat geval is nu voor hybride gaan winst.
[...]
En wat is er dan nog hybride dan? dat is toch gewoon full electric, je weet wel dat waar ik biased over ben. ;)
Dat is inderdaad het upgradepad wat ik voor ogen heb. Ik ben ook zeker niet tegen full electric, maar ik vind het per direct full electric gaan in de meeste gevallen niet de juiste oplossing, gewoonweg omdat een upgrade pad van hybride (Quatt?) + warmtepompboiler + aanvullende verwarming (airco / pelletkachel / anders), goedkoper en flexibeler is, en ook nog eens meer waar voor je geld.

Voor mij maakt dat de vraag: wil je nu 10.000 neerleggen om gelijk volledig elektrisch te gaan, of wil je daar 2 - 5000 op besparen, en dan heb je ook nog eens een fijne airco of gezellige pelletkachel er bij. Die keuze is denk ik voor veel mensen snel gemaakt. Full electric is dan naar mijn idee alleen interessant als je zelf kunt installeren, en dus voor een duizendje of 4 aan materialen klaar bent.
[...]
hybride maakt de transitie niet makkelijker alleen maar moeilijker (laatste stapjes worden duur) en het steld het belangrijkste uit namelijk energieverbruik verminderen. (ofwel isoleren.)
Isoleren is bijna altijd een goed idee, daar kun je weinig tegen hebben. Ik zie dat overigens niet zo heel veel gebeuren: de meeste mensen die voor hybride gaan hebben al een aardig isolatieniveau bereikt. Een hybride nemen en niet isoleren zal mogelijk af en toe voorkomen in panden waar isolatie zeer kostbaar is, bijv in panden zonder spouwmuur.
Uiteindelijk doet het isolatieniveau er niet eens zo heel erg toe, of je nu 1500 kuub gas vervangt met 1 warmtepomp, 3000 kuub met 2 warmtepompen of 4500 kuub met 3 warmtepompen, het rekensommetje blijft hetzelfde.
Kun je echter een warmtepomp minder aanschaffen door een redelijk bedrag aan isolatie toe te passen dan zal dat vaak een goed idee zijn.
[...]
maar dat wil niet zeggen dat we als samenleving zitten te wachten op een berg wp's die in basis te klein zijn om een huis te verwarmen.
Dat begrijp ik dan weer niet helemaal. Als jij een 8KW warmtepomp kunt vervangen met een 4KW pomp + airco, en ook nog eens geld kunt besparen EN ook nog eens een 'echte' airco er bij hebt lijkt me dat toch optimaal?
[...]
waarom je met dat uitgangspunt in 2022 een wp ontwerpt die teklein is voor het grootste deel van de huizen en hem in de markt zet als hybride snap ik gewoon niet. ;)
Ik denk dat dat 'te klein' wel meevalt. Onze woning is een 1965 twee onder 1 kap van 133 M2 met redelijk isolatie. Verliest duidelijk meer warmte via de uitbouw, die een stuk meer contact heeft met de buitenlucht dan het 'originele' huis.
In de warmteverliesberekening komt het er op neer dat deze woning tot ongeveer 0 graden af kan met 4KW als de binnentemperatuur 20 graden is.
In Nederland hebben we gemiddeld 6 ijsdagen per jaar (waarbij het de hele dag onder de 0 blijft).

Ik vermoed dat de gemiddelde tweaker redelijk 'goed' woont, maar de realiteit is ook dat onze woning als je naar het gemiddelde van Nederland kijkt al aan de grote kant is. Veel voorkomend is ergens tussen de 85 en de 120 M2. Snel googlen leverde op "Het gemiddelde nieuwbouw rijtjeshuis is met 128 vierkante meter woonoppervlakte groter dan ooit,"

Een rijtjeswoning of 2 onder 1 kap van 115 m2 of minder met een vergelijkbare staat van isolatie als onze woning zal aan die 4KW echt bijna altijd genoeg hebben.
[...]
maar hij had hem ook in de markt kunnen zetten als normale wp die ook hybride gebruikt kan worden (wat eigenlijk ook het product is) En persoonlijk had ik dat liever gezien, gewoon een mening, en ik hoop dat dat ik die hier gewoon mag vermelden zonder biased te worden genoemd. ;)
Mee eens. Ik had ook graag de optie al gezien om full electric te gaan, maar hier heeft Quatt (ook wel weer begrijpelijk) nog wat tijd voor nodig. Ik hoop ook van harte dat het ze lukt om binnen nu en enkele jaren het volledige elektrische product op de markt te zetten.
Ik begrijp je mening (en zie er niet echt vooringenomenheid in), maar als ik moet kiezen tussen nu dit hybride product, of nog enkele jaren wachten tot Quatt het volledige product ontwikkeld heeft (als dit ze al lukt) vind ik de stap om nu voor hybrides te gaan niet al te raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo allemaal, ik heb vorige week een pre-order gedaan. Volgde al een aantal maanden de ontwikkeling van Quatt en blijf het een interessante en veelbelovende startup vinden. Vind het spannend, maar ook leuk en heb er ook vertrouwen in dat Quatt een mooi en betaalbaar product wordt.

Een vraag aan de kenners hier op dit forum: ik ga ws voor de 8KW variant omdat onze vloerverwarming onrendabel is (ingefreesd, leidingen aan de oppervlakte, parketvloer zwevend gelegd met een ondervloer die geschikt is voor vloerverwarming).
Nu denk ik hier op dit forum te lezen dat een expansievat in dit geval aan te raden is in het geval dat de Quatt onvoldoende zijn warmte kwijt kan. Maar is het dan niet slim om een warmtepompboiler bij te plaatsen om daarmee direct die boiler te verwarmen. En is een warmtepompoiler meer dan alleen een geisoleerd water vat. Ik lees nl op internet dat een warmtepompboiler eigenlijk een lucht-waterpomp is in combinatie met een boiler. Eigenlijk snap ik dus niet wat op dit forum wordt geschreven over een Quatt in combinatie met een warmtepompboiler als een warmtepompboiler dus al een lucht-waterpomp is…? Wie kan uitleggen hoe dit werkt en wat dan ook nog is het nut/noodzaak is van een expansievat….

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hyperfox schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:15:
Hallo allemaal, ik heb vorige week een pre-order gedaan. Volgde al een aantal maanden de ontwikkeling van Quatt en blijf het een interessante en veelbelovende startup vinden. Vind het spannend, maar ook leuk en heb er ook vertrouwen in dat Quatt een mooi en betaalbaar product wordt.

Een vraag aan de kenners hier op dit forum: ik ga ws voor de 8KW variant omdat onze vloerverwarming onrendabel is (ingefreesd, leidingen aan de oppervlakte, parketvloer zwevend gelegd met een ondervloer die geschikt is voor vloerverwarming).
Nu denk ik hier op dit forum te lezen dat een expansievat in dit geval aan te raden is in het geval dat de Quatt onvoldoende zijn warmte kwijt kan. Maar is het dan niet slim om een warmtepompboiler bij te plaatsen om daarmee direct die boiler te verwarmen. En is een warmtepompoiler meer dan alleen een geisoleerd water vat. Ik lees nl op internet dat een warmtepompboiler eigenlijk een lucht-waterpomp is in combinatie met een boiler. Eigenlijk snap ik dus niet wat op dit forum wordt geschreven over een Quatt in combinatie met een warmtepompboiler als een warmtepompboiler dus al een lucht-waterpomp is…? Wie kan uitleggen hoe dit werkt en wat dan ook nog is het nut/noodzaak is van een expansievat….

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Heb je al wat topicstarts van relevante topics gelezen? Dit zijn wel de basics.

Je haalt 3 dingen door elkaar.

Expansie = opvangen thermische "groei" van het water. Dit heeft je CV ketel ook. Bij sommige monoblocs is dit geintegreerd in de unit, geen idee of dit bij Quatt ook zo is. Maar is een relatief goedkoop ding (max EUR100).

Buffervat = opvangen "overtollig" vermogen WP als je VVW inhoud te klein is, om te zorgen dat de WP niet teveel pendelt. Hoeveel meter slang van welke diameter heb je liggen?

WPB: dit is een L/W warmtepompje op een boilervat (dus alleen voor SWW, deze heeft dus geen functie voor het warmhouden van je huis, net zoals de Quatt geen bijdrage levert aan SWW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Heb je al wat topicstarts van relevante topics gelezen? Dit zijn wel de basics.

Je haalt 3 dingen door elkaar.

Expansie = opvangen thermische "groei" van het water. Dit heeft je CV ketel ook. Bij sommige monoblocs is dit geintegreerd in de unit, geen idee of dit bij Quatt ook zo is. Maar is een relatief goedkoop ding (max EUR100).

Buffervat = opvangen "overtollig" vermogen WP als je VVW inhoud te klein is, om te zorgen dat de WP niet teveel pendelt. Hoeveel meter slang van welke diameter heb je liggen?

WPB: dit is een L/W warmtepompje op een boilervat (dus alleen voor SWW, deze heeft dus geen functie voor het warmhouden van je huis, net zoals de Quatt geen bijdrage levert aan SWW).
Bedankt voor je uitleg. Ik zal me dus nog even moeten verdiepen in de basics.
Blijkbaar deze topicstarts gemist. Al heb ik die 49 voorgaande pagina’s toch grotendeels wel gelezen. _/-\o_

toch is het me niet duidelijk waarom een buffervat dan niet kan dienen als warmtepompboiler. Het buffervat vangt overtollig warm water op die de pomp niet kwijt kan, waarom zou dat dan niet kunnen dienen als input voor het verwarmen van je SWW….

Mijn vloerverwarming heeft 16 mm buis, maar hoeveel meter weet ik niet. Oppervlakte is 60m2 met een hart op hart afstand van ongeveer 10-12 cm. Dus totaal zo’n dikke 500 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hyperfox schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik zal me dus nog even moeten verdiepen in de basics.
Blijkbaar deze topicstarts gemist. Al heb ik die 49 voorgaande pagina’s toch grotendeels wel gelezen. _/-\o_

toch is het me niet duidelijk waarom een buffervat dan niet kan dienen als warmtepompboiler. Het buffervat vangt overtollig warm water op die de pomp niet kwijt kan, waarom zou dat dan niet kunnen dienen als input voor het verwarmen van je SWW….

Mijn vloerverwarming heeft 16 mm buis, maar hoeveel meter weet ik niet. Oppervlakte is 60m2 met een hart op hart afstand van ongeveer 10-12 cm. Dus totaal zo’n dikke 500 meter?
Als je "overtollige" warmte hebt is doorgaans je wp te groot of je afgifte veel te klein. ;) overtollig bestaat ook eigenlijk niet, de pomp kan immers ook gewoon uit.
Daarnaast is het buffervat beperkt warm. Ideaal is de watertemp zo laag mogelijk voor het cv circuit en lekker warm voor het warm water circuit. De 2 mixen werkt dus maar zeer beperkt, wat wel kan is het buffervat met een spiraal gebruiken als voorverwarming voor een ander verwarmings systeem zoals bv een doorstroom verwarmer (denk aan zowel de winter als de zomer situatie) maar dit is wel allemaal wp 101 en niet zozeer quatt specifiek (sterker nog we hebben nog geen idee van de aansluit en eventueel tweakmogelijkheden van quatt. (sensoren, kleppen, pompen etc) dus we weten niet eens of hij op een "normale"manier (met driewegklep) aan te sluiten is op een boilervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Dus het toch om de kosten bij nul gas en niet om andere redenen. Is voor ook oké als reden, dat moet iedereen voor zich zelf uit maken, maar als je onder de streep 50k moet uitgeven om gasloos te worden gaat het lang duren voor dat je het terugverdient hebt. Terugverdientijd van meer dan 10-15 jaar zijn voor mij gewoon niet interessant omdat je gewoon te veel onzekere factoren hebt meespelen.
Mijn opmerkingen vloeien voort uit "binnen 1 jaar terugverdiend!"
In sommige gevallen wellicht ja, maar vanaf jaar 2 betaal je nog steeds meer dan dat je tot nu toe betaalde. En zelfs: hoe korter je Quatt terugverdientijd, hoe meer je daarna aan gaskosten blijft houden. Die hele korte terugverdientijd vloeit immers voort uit de nieuwe VEEL hogere tarieven die men moet gaan betalen.
Zou je (zoals oa @twain4me aanhaalt) meteen van het gas af gaan, dan betaal je 0,0 aan gas. Nu niet, volgend jaar niet, en ook over 10 jaar niet.

Een rekenvoorbeeld geven heeft totaal geen zin, omdat het bij iedereen compleet anders uitpakt, en omdat niemand weet wat gas kost over 3 of 9 jaar.
Maar als ik na een quatt nog steeds 600x2,40 = 1440 +250 / jr aan gas afreken, is dat in mijn geval nog steeds wat ik min of meer nu ook betaal. In de eerste 2 jaar lijkt dat dan een goede stap desondanks, maar ik blijf daarna maar gewoon doorbetalen. Ik doe dan dus nu een investering van 2100 euro, alleen maar om niets te laten veranderen. Zou ik nu geen 2100 maar 10000 uitgeven, dan is het directe gevolg dat ik geen gas meer afreken.
Het grote verschil is dus dat je na de terugverdientijd van je hybride wp nog steeds blijft doorbetalen, en na de terugverdientijd van je full electric niet. Je raakt dus na een x aantal jaar een omslagpunt voor hybride vs full electric. Die drempel is alleen vrij hoog, en bij Quatt best wel laag.

Maar goed, niemand heeft een glazen bol die laat zien hoe dit hoofdstuk "de prijs van gas" afloopt. Of zoals je idd aanhaalt, wellicht waterstof. En laten we hopen voor heel veel mensen eerder dan pas over 10 jaar. Je weet altijd pas achteraf of je er goed aan hebt gedaan.
Zo klinkt vooralsnog mijn elektrische vloerverwarming op de slaapkamers en badkamer achteraf (huidige energiecrisis) nog niet zo slecht, omdat ik dat verbruik zelf opwek en kan salderen. Gas kan ik niet zelf opwekken. (zo te zien ga ik stroomverbruik-technisch, neutraal uitkomen en wellicht wat overhouden)

Aangaande die 50k investeringen die ik heb gedaan, dat ligt in een renovatie van een huis. Dat is ook comfort, achterstallig onderhoud, verbouwen, andere indeling, enz enz. niet omdat ik van het gas wil(de) proberen af te komen. En hoe je het ook wendt of keert, als je niet eerst dergelijke investeringen hebt gedaan (kosten verschillen enorm per huis), dan heeft een warmtepomp nooit zin, en is een quatt hybridepomp hooguit een druppel op een gloeiende plaat. (maar dat zullen ze je ongetwijfeld wel duidelijk maken voor aankoop)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 06-08-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:22:
[...]
En hoe je het ook wendt of keert, als je niet eerst dergelijke investeringen hebt gedaan (kosten verschillen enorm per huis), dan heeft een warmtepomp nooit zin, en is een quatt hybridepomp hooguit een druppel op een gloeiende plaat. (maar dat zullen ze je ongetwijfeld wel duidelijk maken voor aankoop)
Ja en nee.

Ja: als je toch van plan bent om te verbouwen zou ik dat zeker doen voordat je de warmtepomp aanschaft. Zeker vloerverwarming (en daarmee waarschijnlijk de mogelijkheid om op 35 graden te verwarmen), scheelt aardig in rendement en heeft dus de voorkeur.

Nee: In principe maakt de staat van de woning niet echt uit voor een warmtepomp. Je hebt een bepaalde hoeveelheid verwarming nodig, die je op een of andere manier moet zien af te dekken.
En of je dat nu doet met een 4KW unit die 1500 kuub gas bespaart, met twee 4 KW units die 3000 kuub gas besparen of met tien 4KW units die 15000 kuub gas besparen, de besparing blijft hetzelfde per unit.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar wat je in principe aangeeft is dat je in een oude slecht geisoleerde monumentale woning geen warmtepomp kunt toepassen, en dat is meer afhankelijk van de manier van afgifte dan van de isolatie. Als jij genoeg warmte op een relatief lage temperatuur in een slecht geisoleerd pand kan afgeven kan dat prima met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

In sommige gevallen wellicht ja, maar vanaf jaar 2 betaal je nog steeds meer dan dat je tot nu toe betaalde. En zelfs: hoe korter je Quatt terugverdientijd, hoe meer je daarna aan gaskosten blijft houden. Die hele korte terugverdientijd vloeit immers voort uit de nieuwe VEEL hogere tarieven die men moet gaan betalen.
Zou je (zoals oa @twain4me aanhaalt) meteen van het gas af gaan, dan betaal je 0,0 aan gas. Nu niet, volgend jaar niet, en ook over 10 jaar niet.

Een rekenvoorbeeld geven heeft totaal geen zin, omdat het bij iedereen compleet anders uitpakt, en omdat niemand weet wat gas kost over 3 of 9 jaar.
Maar als ik na een quatt nog steeds 600x2,40 = 1440 +250 / jr aan gas afreken, is dat in mijn geval nog steeds wat ik min of meer nu ook betaal. In de eerste 2 jaar lijkt dat dan een goede stap desondanks, maar ik blijf daarna maar gewoon doorbetalen. Ik doe dan dus nu een investering van 2100 euro, alleen maar om niets te laten veranderen. Zou ik nu geen 2100 maar 10000 uitgeven, dan is het directe gevolg dat ik geen gas meer afreken.
Het grote verschil is dus dat je na de terugverdientijd van je hybride wp nog steeds blijft doorbetalen, en na de terugverdientijd van je full electric niet. Je raakt dus na een x aantal jaar een omslagpunt voor hybride vs full electric. Die drempel is alleen vrij hoog, en bij Quatt best wel laag.

Maar goed, niemand heeft een glazen bol die laat zien hoe dit hoofdstuk "de prijs van gas" afloopt. Of zoals je idd aanhaalt, wellicht waterstof. En laten we hopen voor heel veel mensen eerder dan pas over 10 jaar. Je weet altijd pas achteraf of je er goed aan hebt gedaan.
Zo klinkt vooralsnog mijn elektrische vloerverwarming op de slaapkamers en badkamer achteraf (huidige energiecrisis) nog niet zo slecht, omdat ik dat verbruik zelf opwek en kan salderen. Gas kan ik niet zelf opwekken. (zo te zien ga ik stroomverbruik-technisch, neutraal uitkomen en wellicht wat overhouden)

Aangaande die 50k investeringen die ik heb gedaan, dat ligt in een renovatie van een huis. Dat is ook comfort, achterstallig onderhoud, verbouwen, andere indeling, enz enz. niet omdat ik van het gas wil(de) proberen af te komen. En hoe je het ook wendt of keert, als je niet eerst dergelijke investeringen hebt gedaan (kosten verschillen enorm per huis), dan heeft een warmtepomp nooit zin, en is een quatt hybridepomp hooguit een druppel op een gloeiende plaat. (maar dat zullen ze je ongetwijfeld wel duidelijk maken voor aankoop)
als je het zo ziet heb je een punt.
echter bekijk ik het eerder met 3 opties;
a) niets doen, met gevolg redelijk hoge kosten maar ook geen investeringen
b) een hybride warmtepomp, met gevolg dat ik circa 50 a 60 %, mogelijk zelfs meer bij een 8 KW gasverbruik kan reduceren met een nu lage investering van 2100 euro met een lage ROI (in tijd), maar nog deels afhankelijk van een hoge gasprijs voor de toekomst en de mogelijkheid om in de toekomst in een tweede ronde naar volledig gasloos te kunnen gaan (quatt adon wpb of iets dergelijks waar ik het SWW mee oplos. de enkele dagen waar zelfs dat onvoldoende is kan ik makelijk zelf via de open haard oplossen.
c) nu al full-electric met zeer hoge investeringen en een hoge ROI (in tijd)

in mijn huidige situatie ga ik voor optie b) deze bied mij tov optie a) al een behoorlijke besparing versus de benodigde investeringen (je moet namelijk ook de kosten van deze investeringen meenemen, niet alleen de rente) en kan ik nu al (medio 2023) gebruik maken van de besparingen van een quatt WP, voor een full-electric WP weet ik niet wat de leversituatie in 2023 zal zijn, als je het nieuws ed bekijkt vorspelt dat niet veel goeds, maar dat kan medio Q2/Q3 2023 ok weer alles anders zijn.
c) nu all

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkeytail75
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-12-2022
Super interessant topic! Ik sta zelf ook wat langer op de wachtlijst bij Quatt (nr 497).

Mijn situatie:
- Vrijstaand huis uit 1941, ca. 180 m2.
- Gemoderniseerd en goed geisoleerd (vloer, spouw, dak)
- Verwarming middels vloerverwarming (benedenverdieping) aangevuld met houtkachel in de winter voor comfort.
- Verbruik ca. 4100 kWh en ca. 1700 m3 gas
- Gasverbruik is ca. 80% verwarming, 20% tapwater
- PV met 24 panelen

Mijn vraag: ik twijfel tussen de 4kw en 8kw. Heeft iemand tips of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
monkeytail75 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:15:
Super interessant topic! Ik sta zelf ook wat langer op de wachtlijst bij Quatt (nr 497).

Mijn situatie:
- Vrijstaand huis uit 1941, ca. 180 m2.
- Gemoderniseerd en goed geisoleerd (vloer, spouw, dak)
- Verwarming middels vloerverwarming (benedenverdieping) aangevuld met houtkachel in de winter voor comfort.
- Verbruik ca. 4100 kWh en ca. 1700 m3 gas
- Gasverbruik is ca. 80% verwarming, 20% tapwater
- PV met 24 panelen

Mijn vraag: ik twijfel tussen de 4kw en 8kw. Heeft iemand tips of advies?
even uit de losse pols zou ik bij deze cijfers meer naar de 8 kW gaan kijken, je gegevens lijken een beetje op mijn eigen situatie en ik zit ook steeds meer naar de 8 kW te kijken, zeker gezien de huidige redelijk geringe meerprijs.de 4 kW zou mogelijk ook passen, echter verwacht ik wel dat deze dan wel op zijn max zit, een beetje lucht naar boven vind ik wel belangrijk.
vind je SWW verbruik van 20% wel aan de hoge kant, ik zelf zit op circa 8% SWW aandeel. (nu circa 12 m3/maand) .
Ik hoop dat Quatt de komende twee jaar ook met een optie voor SWW en de Cool optie komt, met de 8 kW heb je dan al de benodigde capaciteit en voor nu ook voldoende vermogen op een hogere watertemperatuur , voor jou natuurlijk niet nodig ivm je vloerverwarming, het enige waar je op moet letten is de mogelijke locatie van je twee units omdat deze meer geluid maken (2*54 dB = 57 dB) dus is een voldoende afstand tot de buren wel een noodzaak. even via de rekentool dit berekenen, zie in mijn eerdere post de link.

Je PV heeft in iedergeval een mooie capaciteit (welke panelen Wp?) je zult nu wel ruim in je teruglevering zitten, dus dat is mooi om je meerverbruik van de Quatt WP op te vangen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 07-08-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkeytail75
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-12-2022
MacD007 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

even uit de losse pols zou ik bij deze cijfers meer naar de 8 kW gaan kijken, je gegevens lijken een beetje op mijn eigen situatie en ik zit ook steeds meer naar de 8 kW te kijken, zeker gezien de huidige redelijk geringe meerprijs.de 4 kW zou mogelijk ook passen, echter verwacht ik wel dat deze dan wel op zijn max zit, een beetje lucht naar boven vind ik wel belangrijk.
vind je SWW verbruik van 20% wel aan de hoge kant, ik zelf zit op circa 8% SWW aandeel. (nu circa 12 m2/maand) .
Ik hoop dat Quatt de komende twee jaar ook met een optie voor SWW en de Cool optie komt, met de 8 kW heb je dan al de benodigde capaciteit en voor nu ook voldoende vermogen op een hogere watertemperatuur , voor jou natuurlijk niet nodig ivm je vloerverwarming, het enige waar je op moet letten is de mogelijke locatie van je twee units omdat deze meer geluid maken (2*54 dB = 57 dB) dus is een voldoende afstand tot de buren wel een noodzaak. even via de rekentool dit berekenen, zie in mijn eerdere post de link.

Je PV heeft in iedergeval een mooie capaciteit (welke panelen Wp?) je zult nu wel ruim in je teruglevering zitten, dus dat is mooi om je meerverbruik van de Quatt WP op te vangen.
Thx. Ja, helemaal eens. Vooral het relatief kleine prijsverschil maakt het interessant. Best kans trouwens dat m'n SWW verbruik inderdaad wat lager ligt, heb het niet nagerekend.

PV bestaat uit:
12x325Wp (2018, op plat dak met oost/west ligging, niet ideaal)
12x390Wp (jul 2022, uitbreiding inderdaad met het idee om verbruik hybride WP op te vangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwooninneede
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-08-2022
<knip> Zie topic warning

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 06-08-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

als je het zo ziet heb je een punt.
echter bekijk ik het eerder met 3 opties;
a) niets doen, met gevolg redelijk hoge kosten maar ook geen investeringen
b) een hybride warmtepomp, met gevolg dat ik circa 50 a 60 %, mogelijk zelfs meer bij een 8 KW gasverbruik kan reduceren met een nu lage investering van 2100 euro met een lage ROI (in tijd), maar nog deels afhankelijk van een hoge gasprijs voor de toekomst en de mogelijkheid om in de toekomst in een tweede ronde naar volledig gasloos te kunnen gaan (quatt adon wpb of iets dergelijks waar ik het SWW mee oplos. de enkele dagen waar zelfs dat onvoldoende is kan ik makelijk zelf via de open haard oplossen.
c) nu al full-electric met zeer hoge investeringen en een hoge ROI (in tijd)

in mijn huidige situatie ga ik voor optie b) deze bied mij tov optie a) al een behoorlijke besparing versus de benodigde investeringen (je moet namelijk ook de kosten van deze investeringen meenemen, niet alleen de rente) en kan ik nu al (medio 2023) gebruik maken van de besparingen van een quatt WP, voor een full-electric WP weet ik niet wat de leversituatie in 2023 zal zijn, als je het nieuws ed bekijkt vorspelt dat niet veel goeds, maar dat kan medio Q2/Q3 2023 ok weer alles anders zijn.
c) nu all
Waarom zou je zo weinig gas besparen? Met de 8kW kun je de ketel gewoon uitzetten voor ruimteverwarming. WPB erbij en je bent full-electric. Snap niet waarom je langer dan nodig je gas zou willen behouden.

En de prijzen valt allemaal nog te bezien he, Quatt zou dan de enige zijn die kan leveren, en ook nog eens veel goedkoper.... Tsja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:12
<knip> Geen mod spelen graag, daarvoor topic report aanmaken

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 06-08-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Waarom zou je zo weinig gas besparen? Met de 8kW kun je de ketel gewoon uitzetten voor ruimteverwarming. WPB erbij en je bent full-electric. Snap niet waarom je langer dan nodig je gas zou willen behouden.
mijn berekening is aan de voorzichte kant, ik hoop uiteindelijk wel op circa 80%, is ook een beetje afhankelijk wat voor een winter we krijgen, de WP zal zeker in het najaar en voorjaar en de grootste deel van de winter de warmte voor 100% kunnen afdekken, de CV is eigenlijk alleen als het buiten erg koud word en de Quatt het dan niet meer voldoende warmte kan produceren bijspringen, vergeet niet dat ik geen LT radiatoren heb en maar deels een vloerverwarming heb.
En de prijzen valt allemaal nog te bezien he, Quatt zou dan de enige zijn die kan leveren, en ook nog eens veel goedkoper.... Tsja...
gewoon even wachten, ja het blijft een gok, maar dat bedrag ben ik ook na 4 maanden staatsloterij kwijt, dus is op dit moment te overzien, voor dat ik aan de beurt ben met de installatie zijn er al heel veel voor me gegaan en zijn ook meer gegevens beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
<knip> Zie topic warning

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 06-08-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
monkeytail75 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Thx. Ja, helemaal eens. Vooral het relatief kleine prijsverschil maakt het interessant. Best kans trouwens dat m'n SWW verbruik inderdaad wat lager ligt, heb het niet nagerekend.

PV bestaat uit:
12x325Wp (2018, op plat dak met oost/west ligging, niet ideaal)
12x390Wp (jul 2022, uitbreiding inderdaad met het idee om verbruik hybride WP op te vangen)
je voordeel met deze oost/west ligging is dat je over de hele dag opbrengst hebt, dus ook redelijk vroeg en laat, bij de Quatt WP is dat best handig, zeker met deze panels.

Ik zal zelf ook de panelen moeten uitbreiden (ook meer oost-west ligging, Ga ik pas volgend jaar doen, dan hoef ik geen BTW meer te betalen, en direct 24 of 26 panelen a rond de 400+ er op leggen. met deze energieprijzen heb ik die in minder dan 4 jaar terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
marijnflipse schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:52:
...

Mocht je persoonlijk advies willen, mail ons dan: info@quatt.io
even een oud bericht van #marijnflipse nog even herhalen, had deze ook nog niet gezien, waarschijnlijk eroverheen gelezen. namelijk op het einde staat hun info mail adres, geen idee of dit nog actueel is, vermoed echter van wel, gewoon jammer dat dit ook niet op hun site staat.

info@quatt.io

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
voor die mensen die nog een aparte groep nodig hebben voor de Quatt WP (zou ik zo ver mogelijk eigenlijk altijd doen) maar slechts één open ruimte in hun DIN-Rail Stoppenkast hebben hier een voorbeeld van een aardlekautomaat die slechts één module breed is (ter info : Een aardlekautomaat is een kombinatie van een Installatieautomaat (automatische zekering) en een aardlekschakelaar, deze zijn normaal 3 modules breed), vaak heb je deze ruimte niet meer in je stoppenkast.

Overigens zou ik ook aan Quatt aangeven dat je bij de WP buiten een Werkschakelaar wilt hebben, bij de 8 kW zou je dus 2 moeten plaatsen, per WP unit één. Voordeel is namelijk dat je veilig kunt werken en niet eerst naar de stoppenkast moet gaan om de WP spanningsvrij te krijgen (bv bij onderhoud).

EMAT aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epN4IDw_xK0mf1FqLeY--z2uwnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aFYeNAAPVButBc3cUy3sJaT4.webp?f=fotoalbum_large
bron:www.elektramat.nl

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 07-08-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
[...]

Ergens in dit topic staat een pdf met een onderzoek naar hybride warmtepompen. Heb je die gelezen? Daar staat heel veel info in. En hybride kan heel goed werken. Staat duidelijk omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:59:
voor die mensen die nog een aparte groep nodig hebben voor de Quatt WP (zou ik zo ver mogelijk eigenlijk altijd doen) maar slechts één open ruimte in hun DIN-Rail Stoppenkast hebben hier een voorbeeld van een aardlekautomaat die slechts één module breed is (ter info : Een aardlekautomaat is een kombinatie van een Installatieautomaat (automatische zekering) en een aardlekschakelaar, deze zijn normaal 3 modules breed), vaak heb je deze ruimte niet meer in je stoppenkast.

Overigens zou ik ook aan Quatt aangeven dat je bij de WP buiten een Werkschakelaar wilt hebben, bij de 8 kW zou je dus 2 moeten plaatsen, per WP unit één. Voordeel is namelijk dat je veilig kunt werken en niet eerst naar de stoppenkast moet gaan om de WP spanningsvrij te krijgen (bv bij onderhoud).

EMAT aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA

[Afbeelding]
bron:www.elektramat.nl
Er is een technische reden dat 1DIN alamats niet wenselijk zijn, maar kan de naam van de persoon die dit al vaker hier heeft aangekaart zo niet voor de geest halen.

Edit: even een wilde gok: @Xander was jij dat toevallig?

Edit2: en die werkschakelaar is geloof ik gewoon verplicht. Heb m zelf ook niet ivm vandalisme.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Er is een technische reden dat 1DIN alamats niet wenselijk zijn, maar kan de naam van de persoon die dit al vaker hier heeft aangekaart zo niet voor de geest halen.
Als je de ruimte hebt zou ik ook gaan kiezen voor een 3 module alamat, maar als je die ruimte nu gewoon niet hebt, is dit wel een optie. Deze dingen voldoen nog steeds aan de geldende normen, het is dus niet zo dat deze onveilig zijn.
Alternatief kun je ook een kleine uitbreiding plaatsen (daar heb je veelal ruimte voor 5 of 6 dinmodules, maar dat kost ook weer meer.

Edit2: en die werkschakelaar is geloof ik gewoon verplicht. Heb m zelf ook niet ivm vandalisme.
Zo ver mijn kennis is is deze alleen verplicht indien er op de groep ook andere gebruikers zitten, overigens heb je werkschakelaars die met een slot afgesloten kunnen worden. vaak worden deze echter niet geplaatst ivm vandalisme, zoals je al zegt, of dat juist is kun je vraagtekens bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:53
bbbrumbrum schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb inderdaad ooit begrepen dat je deze niet mag gebruiken omdat ze niet spanningsonafhankelijk zijn. Verder geen verstand van. Voor mij zou het een uitkomst zijn gezien de enorm beperkte ruimte in mijn meterkast.
Dus als iemand dit kan tegenspreken hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
cptingreenfield schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb inderdaad ooit begrepen dat je deze niet mag gebruiken omdat ze niet spanningsonafhankelijk zijn. Verder geen verstand van. Voor mij zou het een uitkomst zijn gezien de enorm beperkte ruimte in mijn meterkast.
Dus als iemand dit kan tegenspreken hoor ik dat graag :)
Volgens dit artikel is dat dus niet zo, het heeft wel zijn duidelijke voordelen. Siemens lijkt overigens deze 1 din breed wel te maken.

Hier is de link naar het bewuste artikel, helaas moet je wel registeren. https://www.installatiejo...rs-wel-of-niet-toegestaan

In kort is is zo lang je niet je gehele installatie gaat vervangen of bij nieuwbouw deze gewoon toegestaan en voldoen ook de huidige wetgeving op basis van het rechtens verkregen niveau. In de huidige leidende wetgeving; bouwbesluit is de juiste norm nog steeds de nen 1010:2015 incl. C2:2016. In deze norm zijn deze spanningsafhankelijke alamat gewoon toegestaan.
De norm 1010:2020 die hier aanvullende eisen stelt is nog niet opgenomen in het bouwbesluit, zal vermoedelijk eerst begin 2023 gebeuren en is dan ook alleen van toepassing voor de nieuwbouw en gehele vervanging van een installatie, kleine aanpassingen zoals het bijplaatsen van een alamat vallen daarbuiten.

Dus je mag in een bestaande installatie deze gewoon gebruiken, als je echter ruimte hebt zijn de onafhankelijke types wel een pre, helaas kosten deze ook een stuk meer

[ Voor 65% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Ik twijfel zelf nog over de 4 of 8 kW versie, mijn situatie:

Tussenwoning 1970 met plat dak
165m2 / 438m3
Volledig HR+ glas (2005)
Spouwmuur isolatie EPS HR++ parels
Bodemisolatie EPS HR++ Parels
Dakisolatie onbekend, 2003 vervangen.

1e en 2e verdieping volledig vloerverwarming op garage na, garage word middels een radiator sporadisch verwarmd.
3 slaapkamers voorzien van (geschikt voor laagtemperatuur verwarming) 1 jaar oude radiatoren.
Hiervan worden overdag en 's avonds meestal 1 ruimte verwarmd.

Gasverbruik 1200m3 waarvan ~90% verwarming.
~1600 kWh overcapaciteit op PV installatie.

De 8 kW lijkt verleidelijk omdat de meerprijs relatief laag is, zouden jullie de 4 of 8 kW aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 08:06
MacD007 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:55:
Hier is de link naar het bewuste artikel, helaas moet je wel registeren. https://www.installatiejo...rs-wel-of-niet-toegestaan

In kort is is zo lang je niet je gele installatie gaat vervangen of bij nieuwbouw deze gewoon toegestaan en voldoen ook de huidige wetgeving op basis van het rechtens verkregen niveau. In de huidige leidende wetgeving; bouwbesluit is de juiste norm nog steeds de nen 1010:2015 incl. C2:2016. In deze norm zijn deze spanningsafhankelijke alamat gewoon toegestaan.
Ehm, nee.

Uit jouw artikel:
Volgens de op dit moment van toepassing zijnde editie van NEN 1010, NEN 1010:2015+C2:2016, mogen voor aanvullende bescherming ook, de ter discussie staande, spanningsafhankelijke aardschakelaars worden toegepast. Dit is toegelaten als voor de foutbescherming door automatische uitschakeling van de voeding een toestel voor overstroombeveiliging (bijvoorbeeld een installatieautomaat) wordt toegepast dat bij een fout tijdig uitschakelt.
Volgens de huidige van kracht zijnde normen mag een spanningsafhankelijke aardlekautomaat worden toegepast, wanneer deze alleen wordt toegepast voor aanvullende bescherming. Maar deze mag dus niet worden toegepast wanneer deze nodig is voor de foutbescherming. Zoals duidelijk beschreven in dat artikel.

Misschien lees je er even over heen dat dit onderscheid zo ongeveer in iedere regel van dat artikel wordt gemaakt, bijvoorbeeld:
Dit betekent dat ook in de toekomst, bij het gedeeltelijk vernieuwen of veranderen of het vergroten van deze installaties spanningsafhankelijke 30 mA aardlekschakelaars voor aanvullende bescherming nog steeds mogen worden toegepast.
Dat is dus omdat ze niet voor foutbescherming mogen worden ingezet!!!

In veel TT-stelsels mogen ze dus simpelweg niet worden toegepast, omdat daar vaak ook een toestel voor aardlekbeveiliging nodig is voor de foutbescherming.

Zie ook NEN1010:
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.
Fun fact: Als je geen aardlekschakelaar nodig hebt voor foutbescherming, omdat je bijvoorbeeld een TN-stelsel hebt of een TT-stelsel met goede aardelektrode, hoef je de warmtepomp helemaal niet achter een aardlekbeveiliging aan te sluiten. Alleen een installatieautomaat voldoet dan (of de installatiehandleiding van de Quatt moet aardlekbeveiliging voorschrijven?). Je kunt volgens de norm dus alleen een spanningsafhankelijke aardlekautomaat toepassen in situaties waarin je überhaupt geen aardlekautomaat hoeft toe te passen. Lekker nuttig product. :+
De norm 1010:2020 die hier aanvullende eisen stelt is nog niet opgenomen in het bouwbesluit, zal vermoedelijk eerst begin 2023 gebeuren en is dan ook alleen van toepassing voor de nieuwbouw en gehele vervanging van een installatie, kleine aanpassingen zoals het bijplaatsen van een alamat vallen daarbuiten.
Aanvullende eisen? NEN1010:2020 verbiedt die spanningsafhankelijke gevallen gewoon geheel. ;)
MacD007 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:55:
Siemens lijkt overigens deze 1 din breed wel te maken.
Siemens maakt inderdaad een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat van 1 module breed. Dus er is helemaal geen goede reden om die spanningsafhankelijke gevallen toe te passen, zelfs bij ruimtegebrek is er een prima alternatief.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Shandar04 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:32:
Ik twijfel zelf nog over de 4 of 8 kW versie, mijn situatie:

Tussenwoning 1970 met plat dak
165m2 / 438m3
Volledig HR+ glas (2005)
Spouwmuur isolatie EPS HR++ parels
Bodemisolatie EPS HR++ Parels
Dakisolatie onbekend, 2003 vervangen.

1e en 2e verdieping volledig vloerverwarming op garage na, garage word middels een radiator sporadisch verwarmd.
3 slaapkamers voorzien van (geschikt voor laagtemperatuur verwarming) 1 jaar oude radiatoren.
Hiervan worden overdag en 's avonds meestal 1 ruimte verwarmd.

Gasverbruik 1200m3 waarvan ~90% verwarming.
~1600 kWh overcapaciteit op PV installatie.

De 8 kW lijkt verleidelijk omdat de meerprijs relatief laag is, zouden jullie de 4 of 8 kW aanraden?
8kW, WPB en gaskraan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hierbij een link om zelf een warmteverliesberekening te doen (excel) , deze is niet door mij gemaakt maar uiteraard dank aan de maker van de Excel sheet. gevonden op het internet.
mooi om zelf te kijken of je een 4kW of 8 KW versie van de Quatt nodig hebt.
https://view.officeapps.l...r.xls&wdOrigin=BROWSELINK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Laatst online: 10-10 23:53
Xander schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Siemens maakt inderdaad een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat van 1 module breed. Dus er is helemaal geen goede reden om die spanningsafhankelijke gevallen toe te passen, zelfs bij ruimtegebrek is er een prima alternatief.
Dus als ik het goed begrijp is deze wel veilig en toegestaan om te gebruiken?
https://www.sandervunderi...tSaqaY2GD0AhoCF_sQAvD_BwE

Scheelt mij weer een hoop breekwerk namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
cptingreenfield schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is deze wel veilig en toegestaan om te gebruiken?
https://www.sandervunderi...tSaqaY2GD0AhoCF_sQAvD_BwE

Scheelt mij weer een hoop breekwerk namelijk.
Klopt. Die 5SV1 lijn is spanningsonafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Xander schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Ehm, nee.

Uit jouw artikel:

[...]

Volgens de huidige van kracht zijnde normen mag een spanningsafhankelijke aardlekautomaat worden toegepast, wanneer deze alleen wordt toegepast voor aanvullende bescherming. Maar deze mag dus niet worden toegepast wanneer deze nodig is voor de foutbescherming. Zoals duidelijk beschreven in dat artikel.

Misschien lees je er even over heen dat dit onderscheid zo ongeveer in iedere regel van dat artikel wordt gemaakt, bijvoorbeeld:

[...]

Dat is dus omdat ze niet voor foutbescherming mogen worden ingezet!!!

In veel TT-stelsels mogen ze dus simpelweg niet worden toegepast, omdat daar vaak ook een toestel voor aardlekbeveiliging nodig is voor de foutbescherming.

Zie ook NEN1010:

[...]

Fun fact: Als je geen aardlekschakelaar nodig hebt voor foutbescherming, omdat je bijvoorbeeld een TN-stelsel hebt of een TT-stelsel met goede aardelektrode, hoef je de warmtepomp helemaal niet achter een aardlekbeveiliging aan te sluiten. Alleen een installatieautomaat voldoet dan (of de installatiehandleiding van de Quatt moet aardlekbeveiliging voorschrijven?). Je kunt volgens de norm dus alleen een spanningsafhankelijke aardlekautomaat toepassen in situaties waarin je überhaupt geen aardlekautomaat hoeft toe te passen. Lekker nuttig product. :+

[...]

Aanvullende eisen? NEN1010:2020 verbiedt die spanningsafhankelijke gevallen gewoon geheel. ;)
Ja en Nee, daar waar je de NEN 1010:2020 moet toepassen, op dit moment is dat dus niet zo, conform het bouwbesluit id op dit moment nog de NEN 1010:2015 van toepassing en daar word dit "verbod" dus niet gemaakt en zijn deze gewoon toepassbar. Waarschijnlijk zal begin 2023 (als ze het halen) het bouwbesluit aangepast worden en de NEN 1010:2020 van toepassing worden verklaart, echter dat is nog steeds alleen voor nieuwbouw en gehele vervanging van toepassing, voor bestaande installaties geld nog steeds de norm op het moment dat de installatie voor de eerste keer in gebruik genomen is, dat kan dus zelfs nog een oudere norm NEN 1010 zijn dan de huidige versie uit 2015. Maar er is wel een mooi alternatief, dus mensen die deze reeds geinstalleerd hebben zijn niet verplicht om deze nu aan te passen, voor een nieuwe zou ik ook de siemens variant nemen.
[...]

daar ben ik het met je eens, in de vorige commentaar staat een geschikte versie, de prijs is ook nog best in orde, voor een stukje veiligheid mag deze beperkte meerprijs best, heb je ook direct siemens kwaliteit. mooi gevonden.
[/quote]
[quote]

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MacD007 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Ja en Nee, daar waar je de NEN 1010:2020 moet toepassen, op dit moment is dat dus niet zo, conform het bouwbesluit id op dit moment nog de NEN 1010:2015 van toepassing en daar word dit "verbod" dus niet gemaakt en zijn deze gewoon toepassbar.
Nee dus, want NEN1010:2015 verbied het dus om deze toe te passen voor foutbescherming. Dit staat letterlijk in het artikel wat je zelf linkt.

Eerdere normen (iig NEN1010:2007) ook al.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 08-08-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Xander schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Nee dus, want NEN1010:2015 verbied het dus om deze toe te passen voor foutbescherming. Dit staat letterlijk in het artikel wat je zelf linkt.

Eerdere normen (iig NEN1010:2007) ook al.
het word wel een beetje off-topic hier, het toverwoord hier is "äanvullende bescherming", dan mag het wel, maar voor de toepassing hier voor Quatt is er een goede oplossing door die 1Din Siemens Alamat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
MacD007 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

het toverwoord hier is "äanvullende bescherming", dan mag het wel
Ja, maar aanvullende bescherming is dus niet nodig voor een vast aangesloten toestel zoals de Quatt.

Foutbescherming is echter wel nodig (voor alle delen van iedere installatie) en je hebt een goede kans dat je daar in een TT-stelsel een aardlekschakelaar voor nodig hebt. Dan mag het dus geen spanningsafhankelijke zijn.

Volgens mij weet je het verschil tussen foutbescherming en aanvullende bescherming niet, dan moet je ook niet proberen dergelijke artikelen toe te lichten. Je zaait daarmee alleen verwarring.
het word wel een beetje off-topic hier,
Ik begin de discussie niet, ik reageer alleen op een onjuiste stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Xander schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Ja, maar aanvullende bescherming is dus niet nodig voor een vast aangesloten toestel zoals de Quatt.

Foutbescherming is echter wel nodig (voor alle delen van iedere installatie) en je hebt een goede kans dat je daar in een TT-stelsel een aardlekschakelaar voor nodig hebt. Dan mag het dus geen spanningsafhankelijke zijn.

Volgens mij weet je het verschil tussen foutbescherming en aanvullende bescherming niet, dan moet je ook niet proberen dergelijke artikelen toe te lichten. Je zaait daarmee alleen verwarring.

[...]

Ik begin de discussie niet, ik reageer alleen op een onjuiste stelling.
het blijft wel off-topic, het maakt niet uit of er een discussie wordt start of daarop reageerd, maar dat ter zijde, een ractie kan net zo goed off-topic zijn.
helaas voor jou weet ik het verschil wel, maar dit hier is niet de plaats. Je hebt je punt gemaakt, en er is voor Quatt users een goede en vooral een veilige oplossing gevonden, daar gaat het hier om. Dus daar wil ik het graag bij laten, en bedankt voor je inbreng. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Ik zou gezien het gasverbruik en de beschrijving van de woning 4KW zeggen.

Mocht je toevallig al een airco / pelletkachel hebben die je als backup kunt gebruiken zou ik het bij 4KW houden, maar mocht dit niet het geval zijn dan is 8KW het overwegen waard, want het prijsverschil is ook weer niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
onlinaius schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Mocht je toevallig al een airco / pelletkachel hebben die je als backup kunt gebruiken zou ik het bij 4KW houden, maar mocht dit niet het geval zijn dan is 8KW het overwegen waard, want het prijsverschil is ook weer niet zo heel groot.
Ik verwarm enkel via een 1 jaar oude gasketel en wil geen pellet kachel of andere vorm van houtstokerij.
Eerder heb ik via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening berekend dat mijn maximale benodigde vermogen (bij 100% gebouw verwarmen) met -10 10 kW is, dat doet mij denken dat een 8 kW Quatt de beste keuze is.

Is er naast de meerprijs een andere reden om niet voor een 8 kW model te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:59
Shandar04 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Nou, het zijn 2 van die buitenunits, dus daar moet je wel de ruimte voor hebben. Ook is er voor sommige gemeenten een vergunning nodig als je meer dan 2 buitenunits wilt plaatsen (stel je hebt al een airco hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Ik verwarm enkel via een 1 jaar oude gasketel en wil geen pellet kachel of andere vorm van houtstokerij.
Eerder heb ik via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening berekend dat mijn maximale benodigde vermogen (bij 100% gebouw verwarmen) met -10 10 kW is, dat doet mij denken dat een 8 kW Quatt de beste keuze is.
Gevoelsmatig komt een warmtebehoefte van 10KW bij -10 voor mij niet helemaal overeen met een gasverbruik van 'slechts' 1200 kuub. Maar misschien zit mijn intuitie daar fout. Zijn er anderen die het aantal kuubs icm de warmtebehoefte onlogisch vinden, of ligt het aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
onlinaius schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Hoe kom je daar bij?

Volgens Koevlaas zou het iets meer dan 6kW zijn.

Liefst zou ik zeggen all-electric 8kW incl SWW maar we weten niet of Quatt dat ondersteunt.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-08-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

als je geen andere buitenunit hebt en je gemeente bij meer dan 2 buitenunits een vergunning wil, dan spreekt daar niets tegen, hou wel even rekening dat deze 2 units meer geluid maken ipv 54 dB word dat 57, dus even rekening houden tijdens het bepalen van de locatie, je mag max. 40 dB op de erfgrens hebben met de buren.

Als je berekening klopt dan zal je huidige ketel n nog alleen voor de SWW gaan werken en mogelijk als backup als het echt houd gaat worden. ik denk dat je daarmee rond de 150 m3 gaat komen. mooi toch.

een voordeel met 8 kW is dat je dus nog reserve hebt, dus ook als het echt koud word heb je dan meer vermogen, mogelijk zelfs later om de SWW er mee te kunnen verwarmen. komt mogelijk nog van Quatt.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
bbbrumbrum schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Hoe kom je daar bij?

Volgens Koevlaas zou het iets meer dan 6kW zijn.

Liefst zou ik zeggen all-electric 8kW incl SWW maar we weten niet of Quatt dat ondersteunt.
Nee inderdaad, ik zat waarschijnlijk wat aan de lage kant.

Hier verwarmen we deels op de vloerverwarming (om de kou van de vloer te krijgen) en deels op de airco. Airco gaf afgelopen (milde) winter zo'n 150 - 185 kwh per maand aan verbruik. Stel dat dat met een stevige winter 230 wordt, dan zou dat neerkomen op een equivalent van zo'n 520 kuub gas. We gebruiken nog zo'n 600 kuub per jaar op de cv ketel, maakt 1120 kuub (of equivalent hieraan).

Mijn warmteverliesberekening gaf aan dat we de tot 0 graden met 4KW kunnen, en dat de warmtebehoefte bij -10 zo'n 5.5kw zou zijn.

Dan klinkt de benodigde 6KW niet heel raar.

Je zou boven de 4KW nog kunnen afdekken met een airco. Qua geld gaat dat je niet lukken voor het verschil tussen de 4 en 8KW Quatt, maar het levert ook comfort in de zomer op, en je hebt een backup mocht er ooit wat misgaan met de Quatt / het cv systeem.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MacD007
ik zag vandaag dat de FAQ weer zijn aangepast, ook zie ik opmerkingen vanuit dit forum ook verwerkt. TOP, goed om te zien dat men bij Quatt ook dit forum serieus neemt en ook luistert. Dit doet me goed en stemt me vooral hoopvol. Quatt, ga vooral zo door. van mij in ieder geval voor nu een dikke plus. Bedankt.

• Corona
Ik heb net een bericht gestuurd naar Quatt ivm de updates in de faq.
Men had het over Tado, maar ook over Evohome. En daar lees ik niets over terug.
Mijn vloerverwarming word aangestuurd door een klep met een aan/uit schakelaar door Evohome, net als 2 radiatoren.

Dit heb ik gevraagd, antwoord laat ik hier ook achter als ik m heb.

In de faq hebben jullie het over Tado. In het verleden op Tweakers werd ook vermeld dat Honeywell (Residio) Evohome ook zou worden ondersteund. Daar zie ik (nog) niets over terug. Evohome is namelijk ook geschikt voor een warmtepomp. Moet ik evohome alleen gaan gebruiken voor vloerverwarming klep en de radiatorkranen? Want anders werkt mijn vloerverwarming niet meer. Dus graag zou ik wat meer info willen hebben hierover. Keuze is voor jullie app en AI of Evohome ivm de 2 kapiteins zoals jullie het verwoorden niet zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Ik heb (zojuist) een 4kW gereserveerd (moet genoeg zijn voor 2011 tussenwoning), maar toen zag ik dit:

https://www.quatt.io/checkout-page
*Prijzen gaan omhoog voor nieuwe pre-orders vanaf 1 september 2022
(4kW +€800 / 8kW +€1,000)
Hetgeen natuurlijk een substantiële verhoging is (van effectief 50% voor de 4 kW, vanuit het perspectief van de gebruiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:59
Jake schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:09:
Ik heb (zojuist) een 4kW gereserveerd (moet genoeg zijn voor 2011 tussenwoning), maar toen zag ik dit:

https://www.quatt.io/checkout-page

[...]

Hetgeen natuurlijk een substantiële verhoging is (van effectief 50% voor de 4 kW, vanuit het perspectief van de gebruiker).
Dat klopt. Je zit nu dus nog goed gelukkig. Alhoewel ik de 1600 euro all in bijna niet kon geloven, een ochtend een monteur laten komen om te installeren ben je zo 400 euro kwijt. Snap nog steeds niet hoe ze zo goedkoop kunnen zijn. Of hebben de grote merken zo veel marge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
HBO88 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Dat klopt. Je zit nu dus nog goed gelukkig. Alhoewel ik de 1600 euro all in bijna niet kon geloven, een ochtend een monteur laten komen om te installeren ben je zo 400 euro kwijt. Snap nog steeds niet hoe ze zo goedkoop kunnen zijn. Of hebben de grote merken zo veel marge?
Het is eigenlijk 1600 + 2700 euro omdat het getoonde bedrag inclusief subsidie is.. Maar de 2700 moet je na plaatsing zelf zien terug te krijgen. Hopelijk zit er dan nog iets in het potje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Er is volgens RVO.nl nog steeds geen meldcode door RVO afgegeven, pas als de meldcode op de website van RVO.nl wordt, bestaat er recht op de ISDE subsidie.
Het risico van wel of geen ISDE subsidie ligt bij de koper.

[ Voor 16% gewijzigd door Peeters1 op 12-08-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:49

RobertowNL

For your gear!

Er is ook nog geen product geleverd, in een komende update staat hij op de lijst. Geduld dus.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 11:23
Weet iemand hoe belangrijk de lengte van de leidingen is? Woon in een hoekhuis en de CV hangt tegen de gedeelde binnenmuur aan. Idealiter zou een warmtepomp aan mijn zijgevel komen, daar waar mijn airco buitenunit ook hangt. Dit geeft de minste overlast qua lawaai voor iedereen. Maar dat betekent een afstand van de breedte van het huis + (eventueel) lager plaatsen van de Quatt unit. Al snel een meter of 10 aan leiding schat ik in.

Nu is het wel zo dat aan de zijgevel kant van het huis ook diverse buizen van de CV lopen. Als de plek van invoeren van de warmte niet uitmaakt zou dit aanzienlijk kunnen schelen in de lengte.

Ook heb ik geen lage temperatuur verwarming, heb 2 standaard radiatoren in de woonkamer en een eengroeps vloerverwarming. Binnen nu en 10 jaar verwacht ik wel dat dit gaat veranderen, maar werkt iets als de Quatt ook in een dergelijke situatie?

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 12-08-2022 12:08 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
HBO88 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:26:
Uitgaande van 2700,- subsidie is 1600,- een budget van € 4.300,- (incl. BTW). Volgens mij valt dit onder 21% (al weet ik dat voor de arbeid niet eens zeker), maar dat is dan € 3.550,-

Aangezien een 8 kW 'gewoon' 2 stuks van 4 kW is, zal het prijsverschil van € 3.300,- (incl. BTW; voor subsidie) of € 2.700,- ex BTW. Dus denk ik dat de montage eerder richting de € 800,- (ex BTW) gaat.

Voor die ca. € 2.700,- zal de unit wel te maken zijn, maar bij de huidige prijzen zal er waarschijnlijk geen winst gemaakt worden, maar worden de eerste orders gebruikt om een klantenbasis te maken, zelf ervaring op te doen. Vervolgens kan je ook al die klanten een koeling en all-electric module gaan verkopen (en evt. wat extra diensten via de app).
CarstenHouw schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:45:
Het is eigenlijk 1600 + 2700 euro omdat het getoonde bedrag inclusief subsidie is.. Maar de 2700 moet je na plaatsing zelf zien terug te krijgen. Hopelijk zit er dan nog iets in het potje :)
Het is toch nog niet te verwachten dat die pot leeg raakt? Zoals ik het begrijp zou er dit jaar nog genoeg zijn (voor de te verwachtten aanvragen) en wordt e.e.a. volgend jaar weer opnieuw gevuld (dus zeker bij nu bestellen lijkt het risico dat de pot leeg is niet zo groot). Of heeft er iemand actuele cijfers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 12:35
Drardollan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:04:

Nu is het wel zo dat aan de zijgevel kant van het huis ook diverse buizen van de CV lopen. Als de plek van invoeren van de warmte niet uitmaakt zou dit aanzienlijk kunnen schelen in de lengte.
Precies mijn vraag! Helaas nog steeds niet duidelijk wat wel/niet kan qua plaatsing verder weg van de ketel (maar dicht op bestande (stand)leidingen)….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jake schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:28:

Het is toch nog niet te verwachten dat die pot leeg raakt? Zoals ik het begrijp zou er dit jaar nog genoeg zijn (voor de te verwachtten aanvragen) en wordt e.e.a. volgend jaar weer opnieuw gevuld (dus zeker bij nu bestellen lijkt het risico dat de pot leeg is niet zo groot). Of heeft er iemand actuele cijfers?
https://www.rvo.nl/subsid...dget#stand-van-zaken-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Drardollan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:04:
Weet iemand hoe belangrijk de lengte van de leidingen is?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar! De keuze is hier om direct tegen de cv ketel aan te monteren aan de buitenmuur, met nog geen meter leiding.

Het alternatief is een mooiere plek, die ook voor de buren op een prettigere locatie zit, maar dan met een meter of 6 aan leiding. Ik neig naar deze laatste variant.

Iemand enig idee hoeveel verschil in efficientie je dan ongeveer aan moet denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

onlinaius schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Daar ben ik ook erg benieuwd naar! De keuze is hier om direct tegen de cv ketel aan te monteren aan de buitenmuur, met nog geen meter leiding.

Het alternatief is een mooiere plek, die ook voor de buren op een prettigere locatie zit, maar dan met een meter of 6 aan leiding. Ik neig naar deze laatste variant.

Iemand enig idee hoeveel verschil in efficientie je dan ongeveer aan moet denken?
hangt af van de isolatie en de aanvoer temp.
Pagina: 1 ... 13 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.