twain4me schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:36:
[...]
biased, daar hebben we ook nederlandse woorden voor, zoals vooringenomen en partijdig. De makkelijkste manier om je eigen gelijk te halen is om je gesprekspartner uit te maken voor dom of corrupt/partijdig. ik geloof er dan ook weinig van dat het je spijt.
Partijdig dekt volgens mij de lading niet, want dat zou impliceren dat je een belang hebt bij het plaatsen van (full electric) warmtepompen, en ik zie dat niet perse terug in je berichten.
[...]
unieke situatie waar als je die airco's hebt geplaats vanwegen de verwarming een stap hebt gemaakt die een L/W nogal duur maakt. en dat is exact het probleem van hybride het maakt de laatste stapjes nogal groot,hoog en/of duur.
De airco's zijn geplaatst door de vorige bewoner, voor zover ik weet om te koelen, maar voor verwarmen zijn ze ook zeer effectief. Ik begrijp niet helemaal waarom hybride de laatste stap groot / hoog / duur zou maken: nu 6 - 10000 neerleggen voor volledig elektrisch, of nu 1600 voor een Quatt, 2000 voor een airco, en later nog eens 2 - 4000 voor een warmtepompboiler, dat laatste lijkt me toch een veel kleinere stap? En ja, in de (zeer twijfelachtige situatie) dat het gas weer terug gaat onder de 80 cent per kuub zou ik tzt kunnen beslissen die laatste stap niet te maken, voor dat kleine beetje SWW (of om voor een normale boiler te gaan), maar ik zie niet in waarom hybride de laatste stap duur zou maken.
Wel moet ik zeggen dat ik er hierbij vanuit ga dat het omzetten naar full electric in de toekomst op een nette manier afgehandeld kan worden, door Quatt of door een ander bedrijf dat is de grote 'mits' in dit verhaal.
In het ergste geval is de Quatt weggegooid geld, maar zelfs dat lijkt me niet het einde van de wereld, want het zou me sterk verbazen als full electrics in de toekomst niet meer in prijs gaan zakken dan het aankoopbedrag van de Quatt, dus ook in dat geval is nu voor hybride gaan winst.
Dat is inderdaad het upgradepad wat ik voor ogen heb. Ik ben ook zeker niet tegen full electric, maar ik vind het per direct full electric gaan in de meeste gevallen niet de juiste oplossing, gewoonweg omdat een upgrade pad van hybride (Quatt?) + warmtepompboiler + aanvullende verwarming (airco / pelletkachel / anders), goedkoper en flexibeler is, en ook nog eens meer waar voor je geld.
Voor mij maakt dat de vraag: wil je nu 10.000 neerleggen om gelijk volledig elektrisch te gaan, of wil je daar 2 - 5000 op besparen, en dan heb je ook nog eens een fijne airco of gezellige pelletkachel er bij. Die keuze is denk ik voor veel mensen snel gemaakt. Full electric is dan naar mijn idee alleen interessant als je zelf kunt installeren, en dus voor een duizendje of 4 aan materialen klaar bent.
Isoleren is bijna altijd een goed idee, daar kun je weinig tegen hebben. Ik zie dat overigens niet zo heel veel gebeuren: de meeste mensen die voor hybride gaan hebben al een aardig isolatieniveau bereikt. Een hybride nemen en niet isoleren zal mogelijk af en toe voorkomen in panden waar isolatie zeer kostbaar is, bijv in panden zonder spouwmuur.
Uiteindelijk doet het isolatieniveau er niet eens zo heel erg toe, of je nu 1500 kuub gas vervangt met 1 warmtepomp, 3000 kuub met 2 warmtepompen of 4500 kuub met 3 warmtepompen, het rekensommetje blijft hetzelfde.
Kun je echter een warmtepomp minder aanschaffen door een redelijk bedrag aan isolatie toe te passen dan zal dat vaak een goed idee zijn.
Dat begrijp ik dan weer niet helemaal. Als jij een 8KW warmtepomp kunt vervangen met een 4KW pomp + airco, en ook nog eens geld kunt besparen EN ook nog eens een 'echte' airco er bij hebt lijkt me dat toch optimaal?
Ik denk dat dat 'te klein' wel meevalt. Onze woning is een 1965 twee onder 1 kap van 133 M2 met redelijk isolatie. Verliest duidelijk meer warmte via de uitbouw, die een stuk meer contact heeft met de buitenlucht dan het 'originele' huis.
In de warmteverliesberekening komt het er op neer dat deze woning tot ongeveer 0 graden af kan met 4KW als de binnentemperatuur 20 graden is.
In Nederland hebben we gemiddeld 6 ijsdagen per jaar (waarbij het de hele dag onder de 0 blijft).
Ik vermoed dat de gemiddelde tweaker redelijk 'goed' woont, maar de realiteit is ook dat onze woning als je naar het gemiddelde van Nederland kijkt al aan de grote kant is. Veel voorkomend is ergens tussen de 85 en de 120 M2. Snel googlen leverde op "Het gemiddelde nieuwbouw rijtjeshuis is met 128 vierkante meter woonoppervlakte groter dan ooit,"
Een rijtjeswoning of 2 onder 1 kap van 115 m2 of minder met een vergelijkbare staat van isolatie als onze woning zal aan die 4KW echt bijna altijd genoeg hebben.
[...]
maar hij had hem ook in de markt kunnen zetten als normale wp die
ook hybride gebruikt kan worden (wat eigenlijk ook het product is) En persoonlijk had ik dat liever gezien, gewoon een mening, en ik hoop dat dat ik die hier gewoon mag vermelden zonder biased te worden genoemd.

Mee eens. Ik had ook graag de optie al gezien om full electric te gaan, maar hier heeft Quatt (ook wel weer begrijpelijk) nog wat tijd voor nodig. Ik hoop ook van harte dat het ze lukt om binnen nu en enkele jaren het volledige elektrische product op de markt te zetten.
Ik begrijp je mening (en zie er niet echt vooringenomenheid in), maar als ik moet kiezen tussen nu dit hybride product, of nog enkele jaren wachten tot Quatt het volledige product ontwikkeld heeft (als dit ze al lukt) vind ik de stap om nu voor hybrides te gaan niet al te raar.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.