Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.223 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Fvhagen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:03:
[...]

Die al meerdere keren voorbij is gekomen🤪
Klopt, maar niet iedereen die terugleest. Helaas moet je veiligheid steeds opnieuw benoemen, mensen blijken dat namelijk te vergeten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:04
DennisDCT schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:40:
[...]

Ik kreeg dinsdag bericht dat vandaag bezorging was. Volgende week donderdag installatie 🥰🥰🥰
Thnx! Zit in de levering nog enige flexibiliteit, of is het ‘regel maar’ dat je thuis bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MacD007 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Klopt, maar niet iedereen die terugleest. Helaas moet je veiligheid steeds opnieuw benoemen, mensen blijken dat namelijk te vergeten.
En het gaat niet eens om spanningsloos werken, bepaalde dingen kan je alleen doen als de stroom erop staat.

Het gaat primair om de mechanische veiligheid: werkzaamheden waar ongelukken kunnen ontstaan door draaiende delen. De werkschakelaar is puur bedoeld voor ongewenste inschakeling in die situaties.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:18
N3OREJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:22:
[...]
Thnx! Zit in de levering nog enige flexibiliteit, of is het ‘regel maar’ dat je thuis bent?
Ligt aan de planning van de bezorger. Ik kreeg op dag voor levering om 15.00 te horen "we komen morgen leveren ergens tussen 08.00 & 17.00, als dit niet uitkomt geeft dit uiterlijk om 14.00 aan" 7(8)7

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-09 11:14
Toby-Wan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Ligt aan de planning van de bezorger. Ik kreeg op dag voor levering om 15.00 te horen "we komen morgen leveren ergens tussen 08.00 & 17.00, als dit niet uitkomt geeft dit uiterlijk om 14.00 aan" 7(8)7
Dit dus. Ik had alsnog gevraagd of ze een dag later konden komen want op zo'n korte termijn kon ik niet regelen dat ik thuis was. Dat kon niet en ze hebben hem gewoon voor de deur neer gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
Levering gaat inderdaad niet erg netjes. Puur een dag opgekregen, zonder specifiekere tijd. Ik zou een telefoontje krijgen voordat de bezorger langs kwam, maar dit heb ik nooit gekregen.

Ik vond het niet heel erg omdat ik toch thuis was, maar netjes is anders.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
cptingreenfield schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Dit dus. Ik had alsnog gevraagd of ze een dag later konden komen want op zo'n korte termijn kon ik niet regelen dat ik thuis was. Dat kon niet en ze hebben hem gewoon voor de deur neer gezet.
Ja, die bui zag ik al hangen en daar had ik dus geen zit in, dus had onderstaand gestuurd naar zowel Quatt & bezorg-bedrijf, en ze wisten niet hoe snel ze in actie moesten komen om het toch te verzetten (volgens mij had Quatt de bezorger flink op de vingers getikt).
Gewoon duidelijk maken dat je niet verantwoordelijk bent als er iets gejat wordt, mocht het zomaar op je stoep achtergelaten worden.

"
Dear Quatt,
I hope the Quatt will be delivered before the installation date, however I'm having issues with the delivery company (Vos Logistics). They intend to deliver tomorrow morning when I'm not home, which I have informed them about.
I am not going to be liable or responsible for anything they may leave on my property without me watching over it.
Thought to inform you.
Kind regards
"

[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 05-05-2023 11:33 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Hier inmiddels ook een afspraak voor een call met Quatt (6xxx) nadat ik de installatie-check nog maar eens opnieuw heb ingevuld met een betere en makkelijkere locatie, dus hoe makkelijkere de installatie hoe eerdere je aan de beurt bent schijnbaar. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelth72
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 19:11
Ik kreeg een week voor de installatie datum bericht op welk datum de spullen geleverd zou worden. Op de betreffende kon ik niet en hierop heb ik per mail gereageerd en binnen het uur kreeg ik een ander leverdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 14:11
Installatie datum gekregen, was eerst 18 Mei, nu 2 Juni. gevraagd om te verplaatsen omdat ik niet thuis ben

Wel nog contact met de werk voorbereider over de lokatie van de pomp op het balkon.

Moet nog wel de werkschakelaar ophangen en de aardlek automaat plaatsen

[ Voor 16% gewijzigd door djneo-nl op 05-05-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
Heinemancp schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Hoe is de afvoer bij jou geregeld? Ik kreeg net de opmerking dat ik aan moet sluiten op een regenpijp, naar binnen boren "doen ze niet meer". Vraag mij af waarom niet.

[...]

Dit is echt super, dus ik refereerde in mijn intakegesprek hieraan zojuist. Maar wordt niet meer gedaan, hoe zijn jouw ervaringen met de afvoer - gaat dat goed?
Dit gaat dan specifiek over de afvoer denk ik? Misschien zijn ze bang voor lekkage langs de leiding o.i.d. In mijn geval is het simpelweg niet aangesloten en druppelt het naar beneden op het pad :P Ze zeiden wel "Hier wil je waarschijnlijk nog wel iets van een afvoer voor aanleggen" Maar tot nu toe is het eigenlijk geen issue, de beloofde "ijsbaan" blijft uit omdat het pad dat er onder ligt uitstekend afwatert. Ik wacht nog een wintertje af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:35:
[...]

En het gaat niet eens om spanningsloos werken, bepaalde dingen kan je alleen doen als de stroom erop staat.

Het gaat primair om de mechanische veiligheid: werkzaamheden waar ongelukken kunnen ontstaan door draaiende delen. De werkschakelaar is puur bedoeld voor ongewenste inschakeling in die situaties.
helemaal mee eens, zeg ik dan wat anders?

Wil je overigens aan spanningsvoerende delen gaan werken terwijl de spanning er nog opstaat word wel verwacht dat je over de nodige qualificaties beschikt, dus geen werk meer voor leken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nog even een vraag gesteld over de 8kw versie van Quatt:
Beste ...,

De 8kW bestaat zeker nog. We beginnen deze maand met de installties bij klanten! In onze volgende nieuwsbrief die binnen 2 weken uitkomt zal daar meer informatie over in staan.
Met vriendelijke groet,

Quatt Support

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:35:
Nog even een vraag gesteld over de 8kw versie van Quatt:

[...]
volgens mij is een wonder geschied, dus bepaalde mensen hier waren weer eens de weg kwijt met hun mening, mooi voor die mensen die zitten te wachten op een 8 kW unit(s).
Dus maar even hun nieuwsbrief afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 13:01
Zo, dat gaat toch een stuk sneller dan verwacht: ergens in januari ingeschreven voor een Quatt 4kW, 3 mei intakegesprek gehad en 27 installatie. Had ik niet gedacht. Offertenummer 646x, Noord Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 20:08
Toch wel even een vraag over het aspect waterzijdig inregelen van een cv systeem waar net een Quatt Hybrid aan aangekoppeld is.

Mijn situatie:
Geschakelde woning bouwjaar 1999.
1 convectorput van 1.2m lang, de rest 9 radiatoren met Herz radiator onderblokken. Ik heb 8 jaar geleden al alles zelf waterzijdig ingeregeld, wat ook wel echt nodig ffs 🤔. Verder Vaillant Ecotec plus cw4 en sinds donderdag er een Quatt Hybrid bij.

Hoe zit het nou met het waterzijdig inregelen van een cv systeem waar een hybride warmtepomp bij gekomen is? Wat voor delta T moet ik nu op de radiatoren gaan toepassen? Ik kan daar niks over vinden namelijk maar dit is toch wel een essentieel punt. Mij lijkt dat de radiatoren nu teveel geknepen worden omdat ze nog ingesteld staan op een delta T van 15-20 graden voor een hr cv-ketel. Dan is het niet heel gek om te denken dat ik het ga verlagen naar 5 graden bij 40 graden aanvoer temperatuur als de Quatt draait of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 16:54
N3OREJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:22:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQcYg6BvoLKiAGovKXrx5qrYTwk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6Xa7edFAENvvJ95yVFjRw63V.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo21R8y-N4rxkRiKrn5viE7sIDU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Kmv6lXjUDZA7y7aX0ZK9SsAD.png?f=fotoalbum_tile

Edit: je bedoelde levering. Excuus. Dit is installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
BLRacing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 05:48:
Toch wel even een vraag over het aspect waterzijdig inregelen van een cv systeem waar net een Quatt Hybrid aan aangekoppeld is.

Mijn situatie:
1 convectorput van 1.2m lang, de rest 9 radiatoren met Herz radiator onderblokken. Ik heb 8 jaar geleden al alles zelf waterzijdig ingeregeld, wat ook wel echt nodig ffs 🤔. Verder Vaillant Ecotec plus cw4 en sinds donderdag er een Quatt Hybrid bij.

Hoe zit het nou met het waterzijdig inregelen van een cv systeem waar een hybride warmtepomp bij gekomen is? Wat voor delta T moet ik nu op de radiatoren gaan toepassen? Ik kan daar niks over vinden namelijk maar dit is toch wel een essentieel punt. Mij lijkt dat de radiatoren nu teveel geknepen worden omdat ze nog ingesteld staan op een delta T van 15-20 graden voor een hr cv-ketel. Dan is het niet heel gek om te denken dat ik het ga verlagen naar 5 graden bij 40 graden aanvoer temperatuur als de Quatt draait of heb ik het mis?
Je moet nu inderdaad een delta van 5 graden op radiatoren aanhouden, dus waarschijnlijk zijn radiatoren nu teveel geknepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 08:07
NIB0R schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Bedankt voor de tip! Hier werkt de wifi nu ook. Eindelijk van die extender af.

[Afbeelding]
Even nieuwsgierig, werkt de wifi nog steeds?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:47
okijokii schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Even nieuwsgierig, werkt de wifi nog steeds?
Ja. Ik moet eerlijk zijn dat ik hem met dit weer niet in de gaten hou. Dus of die af en toe is weg gevallen weet ik niet. Maar as we speak is hij nog steeds bereikbaar via de WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42

Mijn situatie:

Is dat waterzijdig inregelen makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Even op youtube intypen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28
Iemand die zijn Quat hier gebruikt ivm dynamische prijzen? Zo ja, hoe stuur je dit dan aan?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JobM.
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:35
Inmiddels is bij ons de warmtepomp zo'n twee weken geleden geplaatst. Zeer tevreden. Een aantal punten die interessant kunnen zijn:

- Installatie werd gedaan door twee kundige Slowaakse mannen. Het zou een simpele installatie moeten zijn, maar uiteindelijk duurde deze een uur of 10. Helaas ontbrak bij levering schijnbaar de afvoerpijp en ook werd er tijdens de installatie elektra geraakt dat bij ons in het plafond zat. Uiteindelijk is de pijp op installatiedag nog nageleverd en is er ook op de dag zelf (zaterdag) een electrien langsgekomen om de elektra te fixen. Goed om te checken dus of je alle spullen bij levering hebt ontvangen.
- De Quatt werd bij ons de trap opgetild om vervolgens via het dakterras met een liftje op een plat dak te krijgen. Dat ging goed.
- Bij ons staat de Quatt op een plat dak van gewapend beton (Bouwjaar 2012). Je hoort de Quatt niet. Geen lawaai, geen trillingen, helemaal niets. Zelfs als je er naast staat en hij draait op half vermogen (1200 watt) hoor ik hem nauwelijks. Het geluid valt me dus alleszins mee.
- Gelukkig draait hij wel en worden de radiatoren en vloerverwarming warm.

De Quatt was de eerste dagen wel wat zoekende naar de temperatuur. De eerste dag werden de radiatoren nauwelijks warm, de tweede dag juist te warm (ik had de thermostaat een halve graad hoger gezet). Tip voor Quatt: het zou mooi zijn als je de watertemperatuur zou kunnen inzien en deze ook kunt instellen. In de app kun je nu helemaal niets, behalve checken of de pomp aanstaat.

Al met al wat stroeve start, maar uiteindelijk netjes en goed verholpen. Zeer tevreden over de pomp en de uiteindelijke installatie! Benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de app. Ook zou ik interesse hebben om er een module bij te plaatsen voor warm water, maar dat zal toekomstmuziek zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg5UoPx9qiSQvoXch33zudrR7aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFYuJXpo7ID72ekuUwWPY8cx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxumUvybNPrL3NJRC0IB4HP0gQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ni9eKdpFmOLYctl2Ft3BE5B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrcqnKAjcclwnGx_fJE7loGCKFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lzs9spfqiXZV0eZnF9FgnKgI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JobM. op 07-05-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
krizzziz schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:30:
Iemand die zijn Quat hier gebruikt ivm dynamische prijzen? Zo ja, hoe stuur je dit dan aan?
Dit kan nog niet. Ik heb gewoon een gemiddelde prijs ingevuld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 22:03
krizzziz schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:30:
Wat zou je hier uiteindelijk mee willen en hoe gaat dit dan in de praktijk eruit zien? Je vernikkelt van de kou omdat ergens in de middag het goedkoper is? Of omdat het toch goedkoper is, maakt de Quatt de kamer 4 graden warmer, dat je met 25 graden in de woonkamer zit. Ik snap het niet helemaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 21:10

Mijn situatie:

Ik heb zelf ook een hybride warmtepomp, radiatoren en een convectorput. Op de begane grond heb ik overal fan's geinstalleerd die ervoor zorgen dat het uitgaande water 5-8C lager in temperatuur is dan ingaand. Als de delta T (in-uit) halveert moet de flow verdubbelen om dezelfde warmte in het vertrek te krijgen. Dus fan's installeren en als je het dan niet warm krijgt waterflow verhogen (ik heb ca 15 liter/minuut en krijg 7KW het huis in) en als dat niet helpt grotere radiatoren (ik heb al mijn radiatoren op de begane vloer vervangen uiteindelijk). Radiatorput heb ik verticale platen ingezet om de koude en warme lucht te scheiden, ventilatoren liggen op de radiator. Zie ook mijn post over gebruik van een Shelly Uni voor regelen van de ventilatoren met 2 temperatuur sensoren voor Tin en Tuit, gebruik zelf ook ESP32+Domoticz maar is een ingewikkelder systeem. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
medu80 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:45:
Wat zou je hier uiteindelijk mee willen en hoe gaat dit dan in de praktijk eruit zien? Je vernikkelt van de kou omdat ergens in de middag het goedkoper is? Of omdat het toch goedkoper is, maakt de Quatt de kamer 4 graden warmer, dat je met 25 graden in de woonkamer zit. Ik snap het niet helemaal...
Dit zou de AI helemaal zelf uit moeten rekenen 8).

Je stelt een range in, waarbinnen de temperatuur moet vallen. Een vloerverwarming is erg traag, dus het maakt voor de kamertemperatuur niet zo heel veel uit of het water in de vloer 25 of 35 graden is, dat is dan je buffer.

Als de stroom goedkoper is (binnen een etmaal), of als de buitencondities goed zijn (bij hogere temperatuur is de COP hoger); of combinatie van beide: dan draait Quatt op hoger vermogen.
Soms is een nachtverlaging wel interessant, soms niet, die Quatt "AI" zou daar op kunnen sturen.

Beide data zijn in principe bekend (dynamische uurtarief en weersvoorspelling), dus het kan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
HBO88 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Dit kan nog niet. Ik heb gewoon een gemiddelde prijs ingevuld
Nee, ik snap dat dit niet kan. In de app is deze functionaliteit nog niet.
Maar ik doel meer op het feit of er iemand is dit dit zelf geknutseld heeft?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
medu80 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Zie de reactie van Jake hieronder, een uur verschil in tijd kan een paar eurocent opleveren. Als de Quatt hierop anders kan reageren qua opwarm tijd dan is dit interessant. Het is in ieder geval een feature die bij andere WP’s wel aanwezig is.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@JobM. Ik zie de foto van je CV ketel, PVC aanvoer met tape om de afdichtingen.... weet niet wie dat erin gebeund heeft, maar is onveilig, heeft nog nooit aan de eisen voldaan. Raar dat het bedrijf op die sticker daar nooit over is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobM.
_JGC_ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:00:
@JobM. Ik zie de foto van je CV ketel, PVC aanvoer met tape om de afdichtingen.... weet niet wie dat erin gebeund heeft, maar is onveilig, heeft nog nooit aan de eisen voldaan. Raar dat het bedrijf op die sticker daar nooit over is gevallen.
Thanks JGC! Is dit onveilig ja? Het zit er al een jaar of 10 sinds de ketel is geinstalleerd door de vorige bewoners. Jaarlijks wordt de ketel gecontroleerd (is door verschillende bedrijven gebeurd). Er is inderdaad nooit iets over gezegd.

Beetje off topic, maar is dit echt onveilig? En wat zou de juiste aansluiting moeten zijn dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:53
JobM. schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Thanks JGC! Is dit onveilig ja? Het zit er al een jaar of 10 sinds de ketel is geinstalleerd door de vorige bewoners. Jaarlijks wordt de ketel gecontroleerd (is door verschillende bedrijven gebeurd). Er is inderdaad nooit iets over gezegd.

Beetje off topic, maar is dit echt onveilig? En wat zou de juiste aansluiting moeten zijn dan?
Hier mag eigenlijk geen pvc voor gebruikt worden. Idealiter wil je hier een pp buis (hetzelfde als de afvoer) gebruiken welke in elkaar schuift.
Aangezien dit de aanvoer is van lucht lijkt het mij persoonlijk niet echt onveilig en zal het gewoon goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JobM. schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Die aanvoer moet je vervangen door PP. Mag Safe-PP zoals de witte zijn, maar zwart mag ook. Verder zou de boel gebeugeld moeten worden. Mooiste is als je 45 graden bochten gebruikt zoals de afvoer nu ook loopt.

Bij de eerstvolgende beurt zal een monteur je rookgasafvoer afkeuren als je die PVC laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 18:38
Hi,

Ik heb maandenlang dit topic met veel interesse gevolgd, echter door omstandigheden de laatste tijd niet meer dus vergeef me als mijn vragen al voorbij zijn gekomen...

Ik heb mijn videogesprek gehad en daarin viel me op dat Quatt aangeeft dat ze verplicht zijn om 90 graden aan te houden voor het leidingwerk.
Ik heb reeds wat airco's geplaatst op hetzelfde dak waar de Quatt gaat komen en de leidingen van 1 daarvan gaat met c.a. 45 graden over mijn dak omhoog richting ketel.
Quatt geeft dus aan dat dat niet gaat/mag. Gezien ik niet de enige zal zijn met een dergelijke situatie vraag ik me af of meer tweakers met dit issue geconfronteerd zijn, en hoe dit opgelost is.

In mijn geval zal de pomp op een heel andere plek moeten en nu moeten er allerlei betonboringen, = meerprijs, plaatsvinden, hier baal ik stevig van.

Daarnaast staat al enige tijd op de website van Quatt:
Op dit moment kunnen sommige slimme thermostaten (zoals die van Tado of bijvoorbeeld Bosch/Nefit) nog niet goed genoeg een hybride warmtepomp aansturen. De meeste andere slimme thermostaten, zoals de Honeywell Lyric T6(R), werken wél goed samen met een hybride warmtepomp. Ook voor de Google Nest is een mogelijke oplossing gevonden.

Ik heb zelf een Nest en daar ik bekend was met bovenstande even besproken hoe het zit met die ''mogelijke oplossing''.

Kennelijk werkt het wel met die Nest maar krijg ik te kampen met 50% verlies t.o.v. de Lyric T6 die me nu geadviseerd is.
Klopt dit?

Ik hoor het graag even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
ScooBY_DoO schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:35:
Kennelijk werkt het wel met die Nest maar krijg ik te kampen met 50% verlies t.o.v. de Lyric T6 die me nu geadviseerd is.
Klopt dit?

Ik hoor het graag even.
Waar komt die 50% verlies vandaan? Want dat lijkt me persoonlijk wel heel veel.

Zelfs als de Nest alleen maar aan-uit draait zonder enige vorm van modulatie lijkt 50% efficientieverlies me nog behoorlijk hoog, als de Quatt icm de Nest wel gewoon moduleert lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 18:38
onlinaius schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Waar komt die 50% verlies vandaan? Want dat lijkt me persoonlijk wel heel veel.

Zelfs als de Nest alleen maar aan-uit draait zonder enige vorm van modulatie lijkt 50% efficientieverlies me nog behoorlijk hoog, als de Quatt icm de Nest wel gewoon moduleert lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.
Ik wacht het rapport even af van ze maar hij was hier vrij resoluut in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:26
Heeft iemand zich al aangemeld bij Tado i.v.m. het geschikt maken voor Tado in combinatie met quatt/ warmtepomp?
En volgende vraag; wat moet je daarvoor doen als je in bezit bent van Tado?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:00:
Ik vind het ontbreken van een trekontlasting aan de 230v kabel naar het kastje naast de ketel ook wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 20:43
Toby-Wan schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Je moet nu inderdaad een delta van 5 graden op radiatoren aanhouden, dus waarschijnlijk zijn radiatoren nu teveel geknepen
Bij een bepaalde CV pomp setting de voetventielen zo afstellen dat de retour overal gelijk is.

Ik zie niet in waarom de voetventielen van @BLRacing nu verkeerd staan. Leidingweerstand en voetventielweersrand is gelijk gebleven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Laatst online: 11:31
berrieberrie schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:03:
Heeft iemand zich al aangemeld bij Tado i.v.m. het geschikt maken voor Tado in combinatie met quatt/ warmtepomp?
En volgende vraag; wat moet je daarvoor doen als je in bezit bent van Tado?
Ik had al contact met ze en dat heeft geleid tot aanpassing van de instelling. Of ze naar aanleiding van de oproep hier nog verdere wijzigingen willen gaan uitvoeren weer ik niet.

Ik heb in ieder geval mijn Tado al weer een een paar weken met Quatt gekoppeld, vooralsnog gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:26
Timmy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:00:
[...]

Ik had al contact met ze en dat heeft geleid tot aanpassing van de instelling. Of ze naar aanleiding van de oproep hier nog verdere wijzigingen willen gaan uitvoeren weer ik niet.

Ik heb in ieder geval mijn Tado al weer een een paar weken met Quatt gekoppeld, vooralsnog gaat dat prima.
Dank voor je bericht, nog een vraag hierover; die instelling is door jezelf of door Tado uitgevoerd?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Laatst online: 11:31
berrieberrie schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:05:
Dank voor je bericht, nog een vraag hierover; die instelling is door jezelf of door Tado uitgevoerd?
Tado, zelf kan je zo goed als niets aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JobM.
ErnstvV schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Ik vind het ontbreken van een trekontlasting aan de 230v kabel naar het kastje naast de ketel ook wel bijzonder.
Oh, je bedoelt die 230v kabel rechts naar het kastje van de Lyric neem ik aan? Dat heb ik zelf gekunsteld, maar kan inderdaad wat veiliger nu je het zegt :Y . Thanks 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:11
Ik heb al gezocht in dit topic, maar niet kunnen vinden: weet iemand wat het minimale modulerend vermogen is van de Quatt? Dit i.v.m. pendelen bij weinig warmtevraag.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
harrr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:39:
Ik heb al gezocht in dit topic, maar niet kunnen vinden: weet iemand wat het minimale modulerend vermogen is van de Quatt? Dit i.v.m. pendelen bij weinig warmtevraag.
staat mij iets bij van 2400W thermisch (30Hz)
Je moet ook wel heel ver terug kunnen moduleren wil je daar onder komen verwacht ik.
Mijn 7kW wp kan tot 10Hz, en 2070W is het laagste wat ik tot nu toe heb gezien.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 07-05-2023 20:51 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
paQ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Je moet ook wel heel ver terug kunnen moduleren wil je daar onder komen verwacht ik.
Dat zou betekenen dat de pomp bij warmtevraag altijd minimaal op 60% van zijn vermogen moet draaien. Lijkt me wel veel.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIB0R
paQ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Kan je dat wel uitdrukken in thermisch vermogen? Dat is toch geheel afhankelijk van de buiten en binnen temperaturen?

@harrr 30hz is het minimum, dat trekt 350watt uit het stopcontact. Qua thermisch vermogen is dat afhankelijk van je COP. Ik heb afgelopen week de quatt aangehad en toen had hij bij 350watt (30hz) een COP van 6,0. Dus ongeveer 2000Watt thermisch. Maar dit is met een lagere COP (in de winter bijv.) natuurlijk veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
harrr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:31:
[...]
Dat zou betekenen dat de pomp bij warmtevraag altijd minimaal op 60% van zijn vermogen moet draaien. Lijkt me wel veel.
edit: wat @NIB0R zegt
Dit betekent uiteraard ook dat je maximale vermogen hoger zal zijn, dus die "60%" is klopt dan niet meer.
zowel minimaal als maximaal vermogen is afhankelijk van de buitentemperatuur, de gespecifeerde waarden van Quatt zijn ook bij gespecificeerde buiten- & watertemperaturen (bijvoorbeeld A7W35, of A-7W35)

[ Voor 82% gewijzigd door Toby-Wan op 08-05-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Meer mensen die opnieuw problemen hebben met de wifi?

Na de update duurde het een paar weken, en toen kon ik de wifi instellen. Ik heb de TP-Link toen los gehaald en dat is een weekje goed gegaan, waarna de CiC opeens de verbinding verloor.

Op dit moment krijg ik alleen verbinding via de kabel (van de TP-Link) en de CiC ziet geen enkel wifi netwerk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
NIB0R schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Kan je dat wel uitdrukken in thermisch vermogen? Dat is toch geheel afhankelijk van de buiten en binnen temperaturen?

@harrr 30hz is het minimum, dat trekt 350watt uit het stopcontact. Qua thermisch vermogen is dat afhankelijk van je COP. Ik heb afgelopen week de quatt aangehad en toen had hij bij 350watt (30hz) een COP van 6,0. Dus ongeveer 2000Watt thermisch. Maar dit is met een lagere COP (in de winter bijv.) natuurlijk veel minder.
OK 2000 dan.
Het ging over het terugmoduleren.
Dat is belangrijk als je weinig tot geen vraag hebt, maar wel wil draaien. Dat heeft bij COP 2,9 weinig zin om te weten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Ook 2000W dus. Goed om te weten, want das hetzelfde als bij Pomp AO van de warmte en de Adler Aurora II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
onlinaius schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:02:

Na de update duurde het een paar weken, en toen kon ik de wifi instellen. Ik heb de TP-Link toen los gehaald en dat is een weekje goed gegaan, waarna de CiC opeens de verbinding verloor.

Op dit moment krijg ik alleen verbinding via de kabel (van de TP-Link) en de CiC ziet geen enkel wifi netwerk meer.
Ik zie hier nu ook dat de quatt de verbinding kwijt is.
Erg vreemd. Zal ik thuis ben, de powerline weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:35

Bij mij werkt het nog.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Dat zegt hij volgens mij niet. Het antwoord dat hij geeft is: 350 W elektrisch. Vergelijk dat maar met de specs van anderen, dan ben je verschillen in gegokte COP kwijt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SBL schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Dat zegt hij volgens mij niet. Het antwoord dat hij geeft is: 350 W elektrisch. Vergelijk dat maar met de specs van anderen, dan ben je verschillen in gegokte COP kwijt.
Again, ik ga even uit van 'warme' omstandigheden wanneer je zo laag mogelijk wilt kunnen draaien.
Als je COP dan bijv 6 is (wat zeer aannemelijk is) dan kom je (op dat moment) niet onder de 2000 thermisch. Dat is dan wat het is.
Het is verder ook niet zo belangrijk of het 1938W of 2204W is. Zo groot zijn die verschillen op die dagen niet, en zal sowieso per huis(houden) wat verschillen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 18:32
Dit wordt zojuist ergens anders geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_TN9x8jKA_F9YhTC7Q0NDsUVwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8DVOe4CY3CH97sk67Jj9Sfb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIB0R
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Again, ik ga even uit van 'warme' omstandigheden wanneer je zo laag mogelijk wilt kunnen draaien.
Als je COP dan bijv 6 is (wat zeer aannemelijk is) dan kom je (op dat moment) niet onder de 2000 thermisch. Dat is dan wat het is.
Het is verder ook niet zo belangrijk of het 1938W of 2204W is. Zo groot zijn die verschillen op die dagen niet, en zal sowieso per huis(houden) wat verschillen.
Ik snap waar je vandaan komt. En qua buiten temperatuur ben ik het met je eens. Maar de COP is bij eenzelfde buitentemperatuur toch echt wel verschillend per huishouden afhankelijk van je Ta. Ik houd mijn huis warm met 25 graden de vloerverwarming in. Vandaar de COP=6. Heb je radiatoren en je hebt 45 graden nodig ga je nooit in de buurt komen van die 6 op dezelfde buitentemperatuur. Waarschijnlijk 4. Dan is het volgens jouw berekening opeens nog maar 1400watt (350x4). Verschil tussen 1400 en 2100 vind ik wel aanzienlijk. Daarom ben ik het nog steeds oneens dat je op thermisch vermogen van een warmtepomp een minimum terug moduleer grens mag hanteren.

Die COP 4 is een schatting en niet op metingen van mijzelf berust. Volgens mij ben je 10% tot 20% rendement kwijt per 10 graden (Ta) water verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Eens. Het was meer als houvastje.
Het zal geen 750W worden was meer mijn insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
theorganiser schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:35:

[Afbeelding]
9 kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:14:
[...]
dit soort verschillen zijn alleen van belang wanneer ja alle radiatoren en/of vvw wilt naregelen.. O-)

WP gaat pendelen als je alleen een badkamer radiator hebt die altijd open staan (of andere kleine radiator)

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 08-05-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39

Hier heb ik een prima verbinding via Wifi. Sinds van de week dat ik de stekker eruit gehaald heb, is de verbinding (volgens mij) nog niet weggevallen. Althans: ik heb de boel niet opnieuw hoeven verbinden middels de utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:45

[Afbeelding]
Waar? 9kw? Voor een dubbele Quatt dan denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

RobertowNL

For your gear!

mrdop schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Waar? 9kw? Voor een dubbele Quatt dan denk ik?
Volgens de bron, Facebook Quatt groep voor een enkele unit.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Well wij hebben 19 mei een zoomcall over een quatt bij ons hoekhuis aan de buitenmuur. Deze zomer komen ook zonnepanelen van zonneplan en kunstif kz met hr++. Lets gooo :)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88

[Afbeelding]
@MacD007 eindelijk, het energielabel. Maar ik twijfel erg of dit wel klopt. gezien ook het vermogen en de 52dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

HBO88 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:31:
[...]
@MacD007 eindelijk, het energielabel. Maar ik twijfel erg of dit wel klopt. gezien ook het vermogen en de 52dB.
Is hetzelfde energielabel dat ik dit weekend kreeg van Quatt naar aanleiding van vragen over mijn technisch rapport (enkele Quatt). Maar uitleg kreeg ik er niet bij en kan ik zelf ook niet geven.
2+kWe * hoge COP =9kWth??? = haalbaar in zomer als de Quatt een fabriekshal gaat verwarmen???

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 08-05-2023 13:41 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:45
Toml83 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Ik zie hier nu ook dat de quatt de verbinding kwijt is.
Erg vreemd. Zal ik thuis ben, de powerline weer aansluiten.
Het probleem was volgens mij ook niet dat er geen wifi mogelijk was, maar dat ie de verbinding regelmatig verloor en dan niet meer terugkwam. Lijkt dus nog hetzelfde issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
olafmol schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Het probleem was volgens mij ook niet dat er geen wifi mogelijk was, maar dat ie de verbinding regelmatig verloor en dan niet meer terugkwam. Lijkt dus nog hetzelfde issue...
Tot voor kort was wifi niet mogelijk, tot enkele weken geleden de firmware van de CiC kennelijk is geupdate, en toen kon ik de wifi wel instellen.

Dat heeft ongeveer een week gewerkt, waarna ik de verbinding met de CiC verloor, en nu krijg ik helemaal geen verbinding meer, en ik krijg ook geen enkel wifi netwerk te zien als ik scan naar beschikbare netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
onlinaius schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Tot voor kort was wifi niet mogelijk, tot enkele weken geleden de firmware van de CiC kennelijk is geupdate, en toen kon ik de wifi wel instellen.

Dat heeft ongeveer een week gewerkt, waarna ik de verbinding met de CiC verloor, en nu krijg ik helemaal geen verbinding meer, en ik krijg ook geen enkel wifi netwerk te zien als ik scan naar beschikbare netwerken.
Oh, je kunt het niet thuis ook niet meer vinden. Ik dacht dat ik geen netwerk kon vinden, omdat ik nu op kantoor ben.
Gelukkig is het binnen warm zat dat ik nu geen verwarming nodig heb.
Zet bij thuiskomst de powerline er weer op en wacht wel tot de wifi volledig functioneert.

[ Voor 6% gewijzigd door Toml83 op 08-05-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:34
simlockvrij schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 01:15:
[...]

wat ik dan wel frapant vind is dat deWarmte binnen 4 weken kan plaatsen, maar zelf aangeeft pas een 100 units te hebben geplaatst, Quatt daarentegen zou nu al op een 1.000 installaties moeten zitten. exacte cijfers weten we niet. maar de opgedane kennis, ervaring en schaalgrootte lijkt mij dan in het voordeel van de Quatt.
Ik vraag mij dan ook af welke van de 2 het op termijn gaat overleven.
Tja .. ik was ook helemaal klaar voor Quatt, maar ze willen bij mij het dak niet op. Aangezien ik toch voor as winter een warmtepomp wil hebben heb ik voor DeWarmte gekozen. De toekomst zal uitwijzen of dat een slimme keuze was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 08:07
GijsZePa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Tja .. ik was ook helemaal klaar voor Quatt, maar ze willen bij mij het dak niet op. Aangezien ik toch voor as winter een warmtepomp wil hebben heb ik voor DeWarmte gekozen. De toekomst zal uitwijzen of dat een slimme keuze was..
DeWarmte had daar geen problemen mee? Hoe hoog moeten ze bij jou? Plat dak?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:31:
[...]

het vermogen lijkt wel dat het voor de 9 kW is bedoeld, mbt het geluid, gezien de waarde voor de stille modus (nacht modus) zou dit wel een kunnen (het probleem met de ErP label is dat de fabrikant zelf het vermogen mag kiezen, dus zie je dat bij vrijwel elke warmtepomp (ook bij de A merken) dat daar vlink aan word gesleuteld.
Deze waarde mag je in Nederland echter niet gebruiken voor de plaatsingseisen mbt het geluid (de bekende 45/40 dB op de erfgrens).
Ben wel blij dat ze het eindelijk hebben, het niet hebben van deze verplichte label kan tot een verbod op de markt leiden (ze zullen wel eerst een schriftelijke waarschuwing krijgen, wie weet dat dit dus nu al gebeurt is). Dit is helaas terug te voeren door een stuk onkunde van deze (best wel gecompliceerde wet en regelgeving uit de EU), heb er zelf jarenlang mee te maken gehad, ik zag toen dat in het algemeen heel veel onkunde en misvattingen hierover bestonden, zelfs ook bij juristen die je heel veel ziet bij dit soort trajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GijsZePa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Ja, maar ze weten ook wel hun prijs daarvoor, dus het is niet standaard. Ik zou zelf altijd uitkijken bij een installatieplek waar je lastig bij kunt komen, op het moment dat er iets mis mee is heb je de poppen aan het dansen.
Ja ik weet, hoe vaak gebeurt dat (kans is mogelijk niet al te groot, maar Quatt is zo nieuw dat daar eigenlijk nog geen betrouwbare info over bestaat, dus moet je het vergelijken met andere (monobloks zijn er eigenlijk ook nog niet zo lang) dus de kans dat je appels met peren gaat vergelijken is redelijk groot.
Wat ketelklets ook altijd zegt: "wat draait, heeft onderhoud nodig, anders gaat het stuk", uit jarenlange technische ervaring kan ik dat onderschrijven. Het is een keuze die je dus nu moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jsA3tTXgLYmP1q1kDuQoz_bb6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhthWwLuqxq4qMMhUv5w3OYU.jpg?f=fotoalbum_large
Quart heeft er blijkbaar nu 1000 geïnstalleerd.

En voor de 4kw zitten ze nu in ordernummer 6000+ . Dus of er zijn nog heel veel mensen aan het wachten op een 8kw, of er zijn erg veel afhakingen.

Desondanks knap dat ze er al 1000 geplaatst hebben.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
geerttttt schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 05:52:
[Afbeelding]
Quart heeft er blijkbaar nu 1000 geïnstalleerd.

En voor de 4kw zitten ze nu in ordernummer 6000+ . Dus of er zijn nog heel veel mensen aan het wachten op een 8kw, of er zijn erg veel afhakingen.

Desondanks knap dat ze er al 1000 geplaatst hebben.
Volgens mij Cherry picken ze, gebaseerd op soort installatie, locatie en beschikbaarheid monteurs. Die ordernummers zeggen volgens mij dus niet zoveel momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:46:
[...]

Volgens mij Cherry picken ze, gebaseerd op soort installatie, locatie en beschikbaarheid monteurs. Die ordernummers zeggen volgens mij dus niet zoveel momenteel.
Aan de andere kant, als dat getal klopt, vind ik het toch een behoorlijke prestatie gezien de tijd, geen idee hoe dat bij andere bv de Elga zit? Weet iemand hoeveel warmtepompen er dit jaar in Nederland geïnstalleerd zijn? In iedergeval is dit een felicitatie waard richting Quatt. *O* :)F

Edit: wat gevonden in 2022 circa 23.000 - 25.000 stuks, dus als je dat op 2022 projecteert kom je op een marktaandeel van circa 4%, niet slecht voor een startup. https://warmte-pompen.nl/...tot%2073.000%20in%202022.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
olafmol schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:46:
[...]

Die claim kunnen we toch simpel in deze groep ont/be-krachten? Wie staat er nog op de wachtlijst voor een 4kw model met een ordernummer <6000?

Mijn 4kw is 2 weken geleden geplaatst (order4xxx)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
NIB0R schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Die claim kunnen we toch simpel in deze groep ont/be-krachten? Wie staat er nog op de wachtlijst voor een 4kw model met een ordernummer <6000?

Mijn 4kw is 2 weken geleden geplaatst (order4xxx)
Als iedereen even de Google spreadsheet uit de TS update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:04
Nog iets wat ik mij afvraag: Binnenkort wordt de Quatt bij mij geïnstalleerd. Is er een manier om nu alvast te testen hoeveel geluid/trillingen hij straks bij kouder weer gaat produceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
N3OREJ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:50:
Nog iets wat ik mij afvraag: Binnenkort wordt de Quatt bij mij geïnstalleerd. Is er een manier om nu alvast te testen hoeveel geluid/trillingen hij straks bij kouder weer gaat produceren?
Simpel antwoord: nee dit is niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
N3OREJ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:50:
Ja en nee,
geluid kun je berekenen via de tool van de overheid, echter zijn dat geluidswaarden op vol vermogen (of de nacht modus), hoe je dat persoonlijk gaat ondervinden is weer een hele andere zaak. Je zult waarschijnlijk de warmtepomp ook niet altijd op vol vermogen hebben lopen.

Heb je al een airco die volgens de spec’s een vergelijkbaar geluid maakt heb je mogelijk een houvast.
Trillingen is weer een ander ding, deze worden veelal ook door de ondergrond meebepaald, zijn ook weer afhankelijk van het vermogen. Oa je ondergrond kan mooi als klankkast fungeren (daar zit je dus niet op te wachten) of hij slokt deze bijna of kompleet zelf op (dat wil je dus)
De keuze waar het gaat opstellen bepaald dus ook je lawaai en trillingen, door een slimme keuze te maken kun je dat dus beïnvloeden.

Een advies, maak in ieder geval de berekening via de tool, dan weet je tenminste of je aan de wettelijke eisen (geluid) voldoet, zeker handig als later de buurvrouw gaat klagen over het lawaai.

Voorbeeld een houten constructie (garage) kan met de garage zelf een prachtige klankkast geven, als deze door de constructie dan dit ook nog aan het huis kan worden doorgeven heb je feest. Een dergelijke klankkast kan ook nog behoorlijk versterken, dus zowel trillingen als geluid.
Zaak is dus de trillingen aan de bron direct aan te pakken door massa toe te voegen (zware tegels) in combinatie met absobsie ( de bekende bigfoots ) matjes en rubberen tegels en trildempers, vaak blijkt vooral een combinatie van deze het beste te werken. ;w

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2023 11:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NIB0R
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCUGWN0w-HyZPeer3Eo2y3Fhj58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D85vHxcPTLmRVLIW66Mmr8rr.jpg?f=fotoalbum_large

Een COP van 8,2. Wilde ik gewoon even melden. Omdat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NIB0R schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:48:
[Afbeelding]

Het zou mooi zijn als je dergelijke cijfers ook in de winter zou hebben, dan had je de quatt binnen 1 jaar terug verdient.
Even een vraag ( ik zit zelf nog te wachten op een quatt ) hoe heb je bovenstaande info uit de app van quatt gekregen, gaat dat alleen als je de root?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:58
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Voorbeeld een houten constructie (garage) kan met de garage zelf een prachtige klankkast geven, als deze door de constructie dan dit ook nog aan het huis kan worden doorgeven heb je feest. Een dergelijke klankkast kan ook nog behoorlijk versterken, dus zowel trillingen als geluid.
Mijn stenen garage met uitbouw waar een houten dak op zit, zit aan het huis vast. De Quatt staat boven op dat houten dak en in huis hoor ik helemaal niets. In de garage zelf wel iets, maar who cares.

Het is dus geheel afhankelijk van de totale constructie en dus kan je er op afstand eigenlijk niets van zeggen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Mijn stenen garage met uitbouw waar een houten dak op zit, zit aan het huis vast. De Quatt staat boven op dat houten dak en in huis hoor ik helemaal niets. In de garage zelf wel iets, maar who cares.

Het is dus geheel afhankelijk van de totale constructie en dus kan je er op afstand eigenlijk niets van zeggen.
Helemaal met je eens, ik zei dacht ik ook niets anders ( gaf alleen aan waar mogelijke problemen kunnen ontstaan. In jou geval heb je dus in de garage wel geluid/trillingen maar is door de type constructie je garage ontkoppeld richting woonhuis.dat is mooi, maar ik ken ook andere situaties waar dat helaas niet zo was. Er zijn helaas zo veel factoren die daar een rol in kunnen spelen dat je dat eigenlijk alléén proefondervindelijk kunt bepalen. Echter als ik de keuze tussen een stenen muur en een houten dak zou hebben weet ik wel waar mijn eerste keuze naar uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
[Afbeelding]

Yep, hier ook al 800% gehaald. In feb/maart ook net boven de 200% gezien natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Het zou mooi zijn als je dergelijke cijfers ook in de winter zou hebben, dan had je de quatt binnen 1 jaar terug verdient.
Even een vraag ( ik zit zelf nog te wachten op een quatt ) hoe heb je bovenstaande info uit de app van quatt gekregen, gaat dat alleen als je de root?
Ja geroot en dan kan je in Home Assistent bovenstaande parameters zien, waaronder “quatt power”, het afgegeven warmtevermogen.

COP is dan een berekende waarde met “quatt power” en de energieafname van een smart stopcontact (waar de Quatt op zit).

Persoonlijk upload ik de “quatt power” waarde dagelijks naar mindergas.nl (met instelling warmtepomp natuurlijk), en zo kan ik ook de SCOP bijhouden (door deze totalen af te zetten tegen de totale energie van het smart stopcontact).

[ Voor 4% gewijzigd door mrdop op 09-05-2023 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]
En hij moduleert dus niet alleen terug naar 350We, maar zelfs naar 300We!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[Afbeelding]

Pompt ie nu water rond met 25C? Is er uberhaupt warmtevraag vanaf je thermostaat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
mrdop schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Persoonlijk upload ik de “quatt power” waarde dagelijks naar mindergas.nl (met instelling warmtepomp natuurlijk), en zo kan ik ook de SCOP bijhouden (door deze totalen af te zetten tegen de totale energie van het smart stopcontact).
Hoe bereken je de SCOP? Of is dat ook gewoon totaal warmte / totaal elektra? Of neem je de graaddagen nog in acht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
olafmol schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Pompt ie nu water rond met 25C? Is er uberhaupt warmtevraag vanaf je thermostaat dan?
Zeker. Met 13 graden buiten koelt het huis langzaam af. Met af en toe 25graden de vloerverwarming in blijft het huis op 20,5 graden. Afgelopen 2 weken (zolang heb ik de quatt al :P) varieerde de Ta tussen de 25 en 32 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
NIB0R schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Hoe bereken je de SCOP? Of is dat ook gewoon totaal warmte / totaal elektra? Of neem je de graaddagen nog in acht?
Ja, SCOP is COP over een periode (S van seasonal). Ik doe alle geleverde warmte in een maand gedeeld op de afgenomen energie in een maand. Nu dus nog ff per maand. En dan na een jaar heb ik de “echte” SCOP over een jaar.

Met de graaddagen erbij zou ik dan het volgende jaar af kunnen zetten tegen dit jaar en zien of het een vergelijkbare SCOP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[Afbeelding]

Een tip uit een ander topic: meet die aanvoer- en retourtemperatuur bij draaiende pomp en gestopte compressor, bijvoorbeeld met een ontluchtprogramma in de cv ketel.
Onder die omstandigheden hebben beide thermometers immers dezelfde temperatuur.
Ervan uitgaande dat de thermische vermogensmeting op basis van die sensoren is, is de afwijking die je dan ziet een indicatie voor de nauwkeurigheid van het weergeven thermische vermogen.
Bij Vaillant zien we dat de ene warmtepomp beter meet dan de andere.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NIB0R schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:53:
[...]

De SCOP van een warmtepomp is de totale door de warmtepomp afgegeven warmte aan de woning over een heel jaar gedeeld door de totale door de warmtepomp verbruikte stroom over een heel jaar. SCOP hangt niet alleen af van de warmtepomp maar ook van het buitenklimaat en van de stooklijn.

dus word de SCOP (jaar) dus ook beinvloed door de buitentemperatuur en de isolatiewaarde (verlies van energie, omdat dat verlies weer extra opgevuld moet worden door de warmtepomp (=opgenomen vermogen stijgt met een hoger verlies) en de mate van stoken (=stooklijn). Stook je dus rustig op zonder al te hoge temperatuurschomeningen heb je uiteindelijk minder energie nodig, maar boet je mogelijk wel wat comfort in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
[Afbeelding]

Ik ben jaloers op je, althans dat je je QUATT in HA hebt gekregen. Ik kwam niet verder met rooten!
Zonder in detail te treden, heb je tips hiervoor?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Ja geroot en dan kan je in Home Assistent bovenstaande parameters zien, waaronder “quatt power”, het afgegeven warmtevermogen.

COP is dan een berekende waarde met “quatt power” en de energieafname van een smart stopcontact (waar de Quatt op zit).

dank je, toch maar eens op zoek naar een android toestel, maakt de versie nog uit? kan dit bv ook met een reletief oud toestel (geen ervaring met android, zit al jaren op dat andere gezonde fruit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:29:
[...]

dank je, toch maar eens op zoek naar een android toestel, maakt de versie nog uit? kan dit bv ook met een reletief oud toestel (geen ervaring met android, zit al jaren op dat andere gezonde fruit)
Ah blackberry😇😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Ik had nog een heeeeele oude Galaxy S4 liggen. Eerst Quatt app installeren en zorgen dat die contact maakt met de Quatt cloud. En dan Kingo one-click root werkte bij mij perfect.

Ik denk zelfs hoe ouder hoe beter, vanwege de mindere beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:34
okijokii schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:13:
[...]

DeWarmte had daar geen problemen mee? Hoe hoog moeten ze bij jou? Plat dak?
2e verdieping. Dus zo'n 9 meter.
Pagina: 1 ... 88 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.