Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.820.622 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:23
paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Je vergelijkt nu uren aan trage massa, met een verdamper vol met ijs.
Bij een defrost keldert de watertemperatuur in 1 minuut tijd met ca 20 graden. (zonder tussenkomst van externe verwarming)
Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. De defrost cycle is hetzelfde als koelen met de Quatt. Zoals hier al is aangegeven is de maximale delta tussen de aanvoer en retour die de Quatt haalt zo'n 5 graden. Om 20 graden af te koelen moet het water dus in totaal 4 rondjes door het centrale verwarmingssysteem maken. Met een pompsnelheid van 800 liter per uur zou dat betekenen dat de totale systeeminhoud nog geen 4 liter is, wat vergelijkbaar is met de inhoud van zo'n 0.5 tot 2 meter radiator, afhankelijk van het type.
Als er water van 10 graden terug stroomt om mee te ontdooien, dan gaat dat even duren
Nee, dat duurt (als het goed is) niet langer. Het cv water wordt niet rechtstreeks gebruikt om de condensor te verwarmen, daar zit namelijk geen water maar koelgas in. Defrosten is hetzelfde als koelen op de warmtepomp, kou gaat naar binnen, warmte naar buiten, en dat gaat dus altijd maximaal met het vermogen van de warmtepomp, bij de Quatt zo'n 4.5 tot 5 kw.
en als je pech hebt vriest het hele ding dicht. Daar komt zo'n ondergrens uit voort.
Uiteraard mag het water niet zo koud worden dat er eventueel in de warmtewisselaar in de warmtepomp ijs ontstaat. Wat de precieze grens daarvoor is durf ik niet te zeggen, met een hoge pompsnelheid zal die vermoedelijke enkele graden boven de 0 liggen.

Normaal gesproken draait de pomp van de Quatt op zo'n 800 liter, en ik meen me te herinneren van de rooters onder ons, dat dit zo'n 2/3 van de capaciteit was.

Stel dat 1200 liter per uur het maximum is, en de defrost duurt inderdaad 2 minuten dan zou je een systeeminhoud van 40 liter nodig hebben om al het water tijdens de defrost maar 1x door de Quatt heen te hoeven halen. Als de maximale delta tussen aanvoer en retour 5 graden is bij 800 liter per uur, ligt deze bij 1200 liter per uur op 3.33 graden. Bij een ruime 11 graden binnentemperatuur kan het water dus 2x door de Quatt voordat het onder de 5 graden zakt, en dan heb je nog niet meegenomen dat de cv tussen de 4.9 en 6.45 watt per m2, per graad verschil aan de woning gaat onttrekken.

Dat betekend dat je bij 50m2 aan vloerverwarming al minimaal 1200 watt aan je woning gaat onttrekken als de aanvoer 7 graden is en de woning 11, en bij 5 ligt dat al op 1700 watt.

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ja dat is natuurlijk helemaal niet wat ik schreef / bedoel.
Het is alleen ter onderbouwing waarom je een minimale temperatuur van je CV water nodig hebt om de WP te laten starten.

Als een defrost inzet, en je water uitvoer is bijv 35 graden, dan wordt dat plotseling (en kortstondig) een graad of 20 bijv. Het warme water is dan heel even het medium waar warmte aan onttrokken wordt voor de wp.
Stel je 'warme' water is geen 35, maar 10, en de compressor vraagt er ook nog >10 in een defrost, dan gaat het mis.

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 01-05-2023 20:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 14:53
@onlinaius @paQ

Hoeveel graden de watertemperatuur daalt is zoals jullie zelf ook al zeiden afhankelijk van het volume (Liter) en de warmteopnamecapaciteit in zulk geval (warmte opnemen van vloer/wand/lucht in een zulke situatie.)

De meeste fabrikanten hebben een minimum temperatuur voor de watertemperatuur en ook richtlijnen voor minimale inhoud etc. Onder die temperatuur geven ze een error of (sommige, duurdere, modellen) starten veel rustiger op, proberen de verdamper-temperatuur zo hoog mogelijk te houden (boven 0C) om dit langzaam op te voeren. Andere modellen schakelen (soms) een Backup-heater bij etc...

Sommige aircos verwarmen ook niet als de binnentemperatuur onder de X graden is (volgens mij een ouder model Haier, bij 15C en lage buitentemperatuur?)

Een fabrikant als quatt kan die dingen enkel voor deze prijzen aanbieden indien er geen/weinig onderzoek en aanpassingen aan de installatie worden gedaan (Tijd en werk is geld...).

Veiligstellen van voldoende ontdooi-energie kan middels buffer (vaten/vloeren etc...) Maar indien je daar niet naar (wilt) kijken is een harde grens van 18C wel fijn en veilig en makkelijk... en passend bij het ontwerp "hybride".
(Des te hoger de temperatuur, des te minder volume noodzakelijk).

Natuurlijk kun je stellen dat quatt middels hun "ai"? De minimale grens eenvoudig kan bepalen op basis van de gegevens van de eerste defrost maar wellicht is dat ook iets wat ze in de toekomst willen gaan uitrollen als "full electric" bij een abonnement ofzo? Of wellicht hebben ze er wel helemaal geen interesse in en zeggen ze "je koopt hybride, het werkt"

Bij de opstart van warmtepompsysteem bij ijzige kou (nieuwbouw die helemaal ijskoud is....) Worden er normaliter ook "trucjes" door de installateurs toegepast... Variërend van groepen stapsgewijs openzetten tot het tijdelijk bijschakelen van een elektrisch element, soms het voorverwarmen van een pand op alternatieve wijze...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:29
Even een vraag voor de mensen die al een Quatt hebben. De aanbetaling van 99,- wordt die van het bedrag afgetrokken in de offerte? Zie je dat terug?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:25
okijokii schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:58:
Even een vraag voor de mensen die al een Quatt hebben. De aanbetaling van 99,- wordt die van het bedrag afgetrokken in de offerte? Zie je dat terug?
Jawel

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ZwarteKoffie123 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Ja, maar ik maak me dan juist meer zorgen over de algehele kwaliteit. Wat zijn jullie ervaringen met het vervangen?
Als ik moet uitgaan van de getoonde foto’s lijkt het mn een probleem van de cover te zijn, je ziet een duidelijk verschil tussen de kast en de cover.
Ik zou me mbt de overige onderdelen op basis van de cover geen zorgen maken. Dit onderschrijft echter wel weer het belang om ook dergelijke toestellen bereikbaar te maken mbt tot storingen en onderhoud. Maar dat is weer de keuze tussen looks en verstand, het gaat goed tot het fout gaat, en dan weet je ook of je keuze de juiste geweest is. Maar dat moet iedereen voor zich zelf beslissen, alleen niet achteraf gaan huilen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:34:
Ja dat is natuurlijk helemaal niet wat ik schreef / bedoel.
Het is alleen ter onderbouwing waarom je een minimale temperatuur van je CV water nodig hebt om de WP te laten starten.

Als een defrost inzet, en je water uitvoer is bijv 35 graden, dan wordt dat plotseling (en kortstondig) een graad of 20 bijv. Het warme water is dan heel even het medium waar warmte aan onttrokken wordt voor de wp.
Stel je 'warme' water is geen 35, maar 10, en de compressor vraagt er ook nog >10 in een defrost, dan gaat het mis.
Snap de redenatie van je, echter je moet je afvragen wanneer treed er een defrost op, dat zal niet al tijdens de opstart zijn. De vraag is eerder wanneer ontstaat een defrost in functie van tijd, cv temperatuur van cv water, buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
Koude lucht heeft relatief een lage luchtvochtigheid, dus zal als het echt koud is (onder nul) de kans op een snelle defrost eerder klein zijn, hoe hoger de luchtvochtigheid hoe sneller de warmtewisselaar een opbouw van ijs gaat krijgen en dus een defrost nodig is. Vergeet niet dat er tussen het cv water en de warmtewisselaar nog het koudemiddel als medium er nog tussen zit.
Te veel ijs op de warmtewisselaar verminderd de flow en warmteoverdracht en dus ook weer de warmteoverdracht richting cv-water (energie die er niet inzit kun je ook niet transfereren).
Ben eigenlijk benieuwd wanneer de eerste defrost komt na de start van de Quatt, het mooiste zou zijn als dat in relatie tot de buitentemperatuur en luchtvochtigheid zou kunnen zien.
Ik verwacht eigenlijk dat die 18 gr. Een superveilige temp. is waarbij de kans op een te lage cv watertemperatuur in het monoblok voorkomen gaat worden.
Het zou gewoon handig kunnen zijn als je een aantal sensoren die de quatt heeft via de app zou kunnen uitlezen en stap 2 deze zou kunnen beïnvloeden, eigenlijk zou een goede AI in de cic dit eigenlijk ook moeten kunnen. Ik verwacht overigens dat Quatt een aantal van deze dingen wel kan uitlezen, hoe denken jullie welke mogelijkheden de CiC eigenlijk al heeft maar nu voor ons niet benaderbaar is? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Snap de redenatie van je, echter je moet je afvragen wanneer treed er een defrost op, dat zal niet al tijdens de opstart zijn.
Misschien is het handig als je eerst eens een seizoen een warmtepomp hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 02-05-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Ik heb hier 1.5 winter op een airco verwarmd (ook nog eens met een hoger aantal KW's dan de Quatt), en het klopt wel wat hij zegt: ik heb nog nooit een defrost meegemaakt direct na het opstarten. Dat is ook vrij logisch: bij 2 minuten defrosten per uur is de ruwe kans 1 op de 30. Is de buitentemperatuur tussen uitschakelen in inschakelen boven de 0 geweest dan is de condenser al ontdooit. De meeste ijsvorming heb je iets boven de 0 graden, waarbij er nog wel wat vocht in de lucht zit, maar de condenser al ruim onder de 0 is (in bedrijf). Hier krijg je een natuurlijke defrost op het moment dat de warmtepomp uit gaat.

Onder de 0 zit er weinig water in de lucht, en dan moet het ook nog eens in de warmtepomp, en op de condenser komen. In de praktijk zal dat alleen gebeuren als er heel veel wind staat, en de sneeuw en hagel dus, door het front / de achterkant (achterkant lijkt logischer, daar zit minder bescherming voor) van de warmtepomp slaan.

Als alle seinen op rood staan (vrijstaande unit, sneeuw met veel wind) zal het misschien heeeel af en toe voorkomen dat je direct moet defrosten.

Mocht het echt nodig zijn dan zijn er ook nog wel manieren op te verzinnen:

- Wat voorzichtiger defrosten op lagere capaciteit. Duurt wat langer, maar een verschil tussen 2 en 5 minuten is ook te overzien, zeker als dit enkele keren per stookseizoen nodig is bij het opstarten.

- Gewoon niet direct defrosten. Een condensor vol ijs haalt de COP behoorlijk naar beneden, maar dat wil niet zeggen dat de capaciteit van de warmtepomp direct naar 0 KW gaat. Kwartiertje op half vermogen, met een beroerde COP verwarmen, en daarna 2 minuten volle bak defrosten. Dan is je aanvoer 5 tot 10 graden warmer,wat je veel meer speelruimte geeft. Mocht de aanvoer toch te ver dalen dan kun je altijd nog de capaciteit beperken, maar dan zal je defrost al grotendeels klaar zijn.
Theoretisch zou je er dan nog voor kunnen kiezen de defrost op dat moment af te breken, om weer een half uur te verwarmen.

De laatste optie verhoogt niet perse de COP, maar als het zeer beperkt voorkomt en alleen bij het opstarten niet echt een probleem.

Edit: Wat @BjornHero ook al aangeeft: technisch zijn er qua defrost meer mogelijkheden, de 18 graden is gewoon een heel conservatieve instelling die 'altijd goed' is, en dus lekker makkelijk voor Quatt. Het moet natuurlijk ook werken met een woning van 50 m2, zonder isolatie en enkele geblazen radiatoren met weinig inhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 02-05-2023 10:33 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Als het 'defrost-weer' is, krijg ik vrijwel elke opstart meteen een defrost voor de kiezen. Dat zal heus wel van wp tot wp wat verschillen, maar ik hoor het ook van mijn buurman met een Altherma.
nogmaals: het is zaak dat de wp ook daadwerkelijk start en blijft lopen. 18 Graden is aan de wat veilige kant, maar het werkt gewoon wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:30:
Als het 'defrost-weer' is, krijg ik vrijwel elke opstart meteen een defrost voor de kiezen. Dat zal heus wel van wp tot wp wat verschillen, maar ik hoor het ook van mijn buurman met een Altherma.
nogmaals: het is zaak dat de wp ook daadwerkelijk start en blijft lopen. 18 Graden is aan de wat veilige kant, maar het werkt gewoon wel.
Dat veranderd de zaak inderdaad! Ik heb het hier met de airco nog nooit gezien, maar misschien scheelt het dat deze vrij beschut en direct tegen de gevel aan hangt. Dat geeft dus mogelijk wat minder kans op ijsvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Juist, daarom ook mijn vraag, ik zelf heb daar nu nog geen eigen ervaring mee, maar ik geloof niet dat een warmtepomp vrijwel direct met een defrost gaat starten (bv als deze al een behoorlijke tijd uit staat en dus ook het CV water ruim beneden de 18 gr komt). Start deze op omdat hij weer aan de bak moet zal het CV water nog ruim boven de 18 gr. zitten, dus dan kan een directe defrost omdat je met met een koude verdamper hebt waar magelijk ijsvorming kan ontstaan bij relatieve meer luchtvochtigheid.

Ik lees hier overigens bij diverse post dat een defrost bij de condensor ontstaat, volgens mij is dat onjuist. De frost (dus het ontstaan van een ijslaag) begint aan de achterkant van de warmtepomp waar de lucht word ingezogen (dat is dus de verdamper). De condensor is de warmtewisselaar die zijn warmte door condens aan het CV water afgeeft (daar wil je zeker geen frost hebben lijkt me). Bij een split-unit systeem zit de condensor ook in de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99Q_r2CziR-V4T_2owjFTwaL81Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA6vZL92fiCJX2Y3AWJvqKWZ.jpg?f=fotoalbum_large
De bron is bij een lucht/water warmtepomp natuurlijk de buitenlucht (dus geen pomp aan die kant (is de ventilator) aan de linkerkant) kon zo snel geen ander plaatje vinden. (aan de rechterkant zie je de condensor.)

[ Voor 66% gewijzigd door MacD007 op 02-05-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
OK

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
Ik snap de hele discussie omtrent "wanneer treedt een defrost op" en wat is de minimale watertemperatuur niet zo goed.

Je koopt een product dat in de markt wordt gezet als hybride warmtepomp, voor een (zeer) lage prijs.
(Ik verwacht dan ook geen wonderen... eerder dit soort keuzes...)

Om dat mogelijk te kunnen maken zullen er keuzes worden gemaakt om installatie/ontwerp/aanpassingen zo veel mogelijk te standaardiseren, met zo weinig mogelijk risico.

Of in situatie a-b of c een defrost pas na x minuten bij temp y en luchtvochtigheid z optreedt is voor het ontwerp irrelevant, men ontwerpt voor de worst-case.

Stel, sneeuwstorm, dan lichte dooi gevolgd door een dag ijzige kou.. Warmtepomp staat uit....
maar je buitendeel is wel al helemaal vol met ijs...

Om dat te kunnen verwijderen is er voldoende energie nodig, door de cycle om te draaien kan het buitendeel worden verwarmd en zo kan het ijs worden verwijderd...

Ontdooit de warmtepomp niet, bel je je installateur (normaal)...
Die vertelt je: probeer er eens een paar (15-20..) gieters lauw water overheen te gooien.
Lukt dat nog steeds niet komt hij langs en doet hij het...
In extreme gevallen gebeurt dat, in uitzonderlijke situaties...

Dit kun je makkelijk voorkomen door te stellen "zorg eerst maar voor 18C water, dan begint de wp te werken en ontdooien..."

Inefficiënt, gezien dit ervoor zorgt dat je bij een start met "koud" water nog even je cv nodig hebt, dat zeker, maar wel makkelijk en veilig.

Ik denkdat de marketing-uitingen van quatt erg veel verwachtingen hebben gewekt die ze (nog?) niet waarmaken, dat mensen zelf zaken hebben ingevuld op basis van aannames of deze marketing-uitingen is eerder een probleem van de betreffende personen. (Of het misleiding is laat ik in het midden, dat mogen andere mensen bepalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-07 13:47
MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Juist, daarom ook mijn vraag, ik zelf heb daar nu nog geen eigen ervaring mee, maar ik geloof niet dat een warmtepomp vrijwel direct met een defrost gaat starten.
Ik kan ook geen enkele technische onderbouwing verzinnen waarom dat nodig zou zijn. Wel dat hij eerst het cv water begint rond te pompen en opstart als de warmtepomp een minimale temperatuur heeft (waarbij 18 graden belachelijk hoog is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Ik snap het ook niet denk ik, als je geen nachtverlaging onder de 20 graden doe blijft het toch altijd boven de 18 graden? Probleem opgelost……

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:19
Ron6 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:09:
[...]
(waarbij 18 graden belachelijk hoog is).
zie verschillende posts van @BjornHero voor een doordachte redenatie betreffende dit punt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Bennobang schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:15:
Ik snap het ook niet denk ik, als je geen nachtverlaging onder de 20 graden doe blijft het toch altijd boven de 18 graden? Probleem opgelost……
20 graden binnen temperatuur & 18 graden leidingwater zijn 2 verschillende dingen. Ligt onder andere aan thermische massa die de leidingen omringt (vvw vs. radiatoren) + hoe het leidingwerk tussen CV & Quatt is geroute (veel binnen of buiten thermische schil).
5 meter heen & terug door een leidinggoot aan de gevel kan temperatuur van (stilstaand) water in leiding aardig doen dalen.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
BjornHero schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:06:
Je koopt een product dat in de markt wordt gezet als hybride warmtepomp, voor een (zeer) lage prijs.
(Ik verwacht dan ook geen wonderen... eerder dit soort keuzes...)

Dit kun je makkelijk voorkomen door te stellen "zorg eerst maar voor 18C water, dan begint de wp te werken en ontdooien..."

Ik denkdat de marketing-uitingen van quatt erg veel verwachtingen hebben gewekt die ze (nog?) niet waarmaken, dat mensen zelf zaken hebben ingevuld op basis van aannames of deze marketing-uitingen is eerder een probleem van de betreffende personen. (Of het misleiding is laat ik in het midden, dat mogen andere mensen bepalen).
Ik geloof niet dat er echt iets mis is met de marketing in dit geval. Quatt is vrij duidelijk in de markt gezet als een "hybride WP, met in de toekomst mogelijkheid tot upgrade naar all-electric".
maar tweakers zou tweakers niet zijn als men dit zelf sneller voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ron6 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Ik kan ook geen enkele technische onderbouwing verzinnen waarom dat nodig zou zijn. Wel dat hij eerst het cv water begint rond te pompen en opstart als de warmtepomp een minimale temperatuur heeft (waarbij 18 graden belachelijk hoog is).
Het gaat er ook helemaal niet om dat ie met een defrost begint.... In bepaalde gevallen en bij bepaalde omstandigheden is dat een effect dat optreedt.

In het geval van Quatt kan ik me zomaar voorstellen dat dit de volgorde is:
1 gebruiker draait aan thermostaat
2 CIC krijgt melding van vraag, maar krijgt van de sensor van Quatt terug dat het water 16,8 graden is (ik zeg maar wat)
3 klik... CV ketel gaat stoken en blijft water pompen
4 HEY! water is 18,3, Quatt ga maar aan!
5 Quatt compressor start
6 ja ik loop! CV ketel mag uit

resultaat: geen defrost direct na starten, wel wat gas verbruikt. lees: nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:27

SBL

MacD007 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:13:
[...]
Even een vraag, wat bedoel jij met -3dB? Overigens meet je geluid voor een dergelijke situatie altijd op 1,5. Dat is namelijk de genormde plaats van je oor. Dus ook bij een meting op de eerste verdieping is dat + 1,5m.
Dat je met nachtverlaging/silent modus van bijvoorbeeld 55dB naar 52dB gaat.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:23:
[...]
Dat zou heel erg dom zijn van Quatt, het ErP Label is namelijk een EU verplichting, zonder mag het product niet op de (EU) markt, overigens de geluidswaarde op de ErP label (energielabel) is overigens geen 55 dB, maar zal lager zijn, daar zijn namelijk weer andere eisen aan verbonden dan de geluidswaarde in NL die voor plaatsing geld, deze is namelijk op vol vermogen ( deze is dus de 55 dB).
[...]
Even vraag? Waarom heb jij 45 gr. nodig?
[...]
Die 1050 m3 is wel behoorlijk veel, ik hoop voor je, maar met alleen een p1 meter gegevens kun je geen goede warmtebalans / warmteverliesberekening doen, daar is wel iets meer voor nodig.
In het technisch rapport dat ik snel kreeg staat geen geluidswaarde, dus vraag over gesteld.
In de begeleidende mail staat 54dB maar niet waar dat gemeten is.
Er is wel een hele bladzij aan gewijd, maar "minimaal 3m" en "ongeveer 3m" en "silent mode" tot dichtstbijzijnde te openen raam, daar schiet ik juridisch weinig mee op.

Ik heb 45graden nodig om mijn huis met radiatoren warm te houden in de winter, zo leert de ervaring.

Ik heb veel meer info over mijn situatie/verbruik dan Quatt. En zij maken een warmteverliesberekening, dan mag ik dat ook 8)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:14
Het was natuurlijk niet koud, maar toch een lekker warm huis voor 9 cent gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DeT7DnNslMwnLjYUekmiJjrdFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z4FDEzGJjMSRj5qPDLScPbal.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:59:
[...]

In het technisch rapport dat ik snel kreeg staat geen geluidswaarde, dus vraag over gesteld.
In de begeleidende mail staat 54dB maar niet waar dat gemeten is.
Er is wel een hele bladzij aan gewijd, maar "minimaal 3m" en "ongeveer 3m" en "silent mode" tot dichtstbijzijnde te openen raam, daar schiet ik juridisch weinig mee op.
Je moet kijken naar het geluidsvermogen (op vol/nacht modus);
Op de Quatt site onder de FAQ staat bij "Hoeveel geluid maakt de Quatt Hybrid?" de juiste waardes namelijk 55 dB (en voor de nacht modus is dat 52 dB).

Je zult dus zelf het mbv de overheid Tool (excel) kunnen berekenen. Dat is echt per situatie verschillend, je kunt dus niet zeggen dat je met x m wel aan de eisen kunt voldoen (bij 10m zou ik dat zelfs zonder berekening met een Quatt 4,5kW durven te zeggen), dat is dus ook steeds richting de buren, of hun huis nu 2m of 100m van de erfgrens staat maakt helaas wettelijk niets uit, de grenswaarden van 45/40 dB worden steeds aan de erfgrens gemeten/berekend. En ja, woon je in een rijtjeshuis, dan (kunnen) tellen de ramen bv op de eerste verdieping ook mee.

Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel. (pm)
Ik heb 45graden nodig om mijn huis met radiatoren warm te houden in de winter, zo leert de ervaring.
dat is je ervaring met een CV, een warmtepomp werkt anders, het zou dus zo maar kunnen, zeker met hulp van de bekende ventilators op de radiatoren, dat je met 35 gaat redden, beetje afhankelijk van je type radiatoren natuurlijk.
Ik heb veel meer info over mijn situatie/verbruik dan Quatt. En zij maken een warmteverliesberekening, dan mag ik dat ook 8)
Tuurlijk mag je dat, alleen even met je gasverbruik toveren, krijg je wel maar een heel globaal idee.
Je kunt wel iets met je gasverbruik, maar dan heb je ook nog de buitentemperatuur, gasverbruik binnen een bepaalde tijd en een vaste temperatuur in je huis, dus wel wat meer dan alleen naar je gasverbruik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:28:
[...]
Je moet kijken naar het geluidsvermogen (op vol/nacht modus);
Op de Quatt site onder de FAQ staat bij "Hoeveel geluid maakt de Quatt Hybrid?" de juiste waardes namelijk 55 dB (en voor de nacht modus is dat 52 dB).

Je zult dus zelf het mbv de overheid Tool (excel) kunnen berekenen.
[...]
dat is je ervaring met een CV, een warmtepomp werkt anders, het zou dus zo maar kunnen, zeker met hulp van de bekende ventilators op de radiatoren, dat je met 35 gaat redden, beetje afhankelijk van je type radiatoren natuurlijk.
[...]
Tuurlijk mag je dat, alleen even met je gasverbruik toveren, krijg je wel maar een heel globaal idee.
Je kunt wel iets met je gasverbruik, maar dan heb je ook nog de buitentemperatuur, gasverbruik binnen een bepaalde tijd en een vaste temperatuur in je huis, dus wel wat meer dan alleen naar je gasverbruik kijken.
Quatt website meldt inderdaad 55 dB(A) max geluidsvermogen (vs Elga Ace 61), Quatt email 1mei23 meldt 54 dB(A) Quatt geluidsvermogen (vs Elga Ace 53). Dan ben ik de appels en peren wel wat kwijt en maak ik me zorgen als ze het niet op durven schrijven in technisch rapport/contract.

Radiatoren zijn her en der voorzien van Speedcomforts, ook bij test met CV. Een warmtepomp werkt/moduleert wel anders dan een CV, maar mijn radiator blijft hetzelfde en mijn nachtverlaging was al minimaal bij test deze winter. Volgens mij dus best goed vergelijkbaar.

Naar meer dan alleen gasverbruik kijken doe ik dus wel, maar Quatt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Quatt website meldt inderdaad 55 dB(A) max geluidsvermogen (vs Elga Ace 61), Quatt email 1mei23 meldt 54 dB(A) Quatt geluidsvermogen (vs Elga Ace 53). Dan ben ik de appels en peren wel wat kwijt en maak ik me zorgen als ze het niet op durven schrijven in technisch rapport/contract.

Radiatoren zijn her en der voorzien van Speedcomforts, ook bij test met CV. Een warmtepomp werkt/moduleert wel anders dan een CV, maar mijn radiator blijft hetzelfde en mijn nachtverlaging was al minimaal bij test deze winter. Volgens mij dus best goed vergelijkbaar.

Naar meer dan alleen gasverbruik kijken doe ik dus wel, maar Quatt niet.
De 54 dB was de oudere waarde, de nieuwe waarde is de 55 dB/52 dB, ik zou daar gewoon van uitgaan. Ga ook niet uit van de geluidswaarde die op een ErP (Energie) label staat, deze waarde word namelijk anders berekend. Overigens worden deze geluidsvermogenniveau's niet direct gemeten maar vanuit een behoorlijk complexe meetmethode berekend. Dat is dus wel wat anders dan met je IPhone even een paar seconden gaan meten (overigens zijn gsm's een heel slechte meetinstrument, meer dan een zeer grove meetwaarde zul daar niet mee berijken, voor echte metingen heb je klasse 1 (kosten meer dan een Quatt) nodig. Daarom zijn metingen ook zo duur (vanaf circa 1.500 - 3.000). Dus gezien de kosten wil je zo veel mogelijk een meting vermijden, daarom ook de berekentool van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Na het installatiegesprek vorige week hebben we gisteren de offertes en rapporten voor onze beoogde Quatts ontvangen.

Voor de zonneboiler-bezitters: bij de aan de CV-installatie gekoppelde zonneboiler (die doet dus naast tapwater verwarmen ook meehelpen aan de CV) wordt gezegd dat de omslagklep (dat rode blokje) verwijderd moet worden, zodat het water uit de ZB niet meer naar de retourkant van de CV kan lopen. De ZB is daarna dan dus alleen nog voor het tapwater aan het werk.

De vraag die ik nu aan Quatt heb gesteld is, of het voldoende is om de klep in een vaste positie te zetten, of dat deze geheel moet worden verwijderd, inclusief de bijbehorende leidingen. Want dat is wel even een klusje. Overigens zijn de meningen verdeeld over de vraag of dit überhaupt nodig is; de ZB zou de WP ook nog een beetje mee kunnen helpen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGR0WmQFXB0E0WInVwsvpaxOYcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn5bgbUfpizPd1ve7oye6xIO.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:28:
[...]
Je zult dus zelf het mbv de overheid Tool (excel) kunnen berekenen.
Tool heb ik ingevuld, dank voor het aanbod.
En voor nu maar even een screenshot gemaakt van de website als "bewijs" van 55 dB(A) maximaal geluidsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 22:17

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
krel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:33:
met veel interesse houd ik dit onderwerp in de gaten daar ik op de wachtlijst sta voor een 8kW.

Tot mijn verbazing kreeg ik twee weken geleden de uitnodiging voor een videogesprek om de installatie van mijn Quatt te bespreken. Helaas kwam ik van een koude kermis thuis want er werd mij letterlijk gezegd door de Quatt-adviseur dat hij ook niet wist waarom het installatiegesprek gepland stond omdat de 8kW voorlopig nog niet leverbaar is en dat ik eerder aan einde jaar/2024 moet denken..

Dus, voor de hoopvollen onder ons, de 8kW laat helaas nog even op zich wachten.
Wat is jouw ordernummer dan? Ik vind eind van het jaar wel lang wachten...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Wat is jouw ordernummer dan? Ik vind eind van het jaar wel lang wachten...
Of nog langer.
Dan heb je intussen al 2 winters gemist, en met die extra kosten...... naja vul de rest zelf maar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cella schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:27:
Na het installatiegesprek vorige week hebben we gisteren de offertes en rapporten voor onze beoogde Quatts ontvangen.

Voor de zonneboiler-bezitters: bij de aan de CV-installatie gekoppelde zonneboiler (die doet dus naast tapwater verwarmen ook meehelpen aan de CV) wordt gezegd dat de omslagklep (dat rode blokje) verwijderd moet worden, zodat het water uit de ZB niet meer naar de retourkant van de CV kan lopen. De ZB is daarna dan dus alleen nog voor het tapwater aan het werk.
Wat is daar de technische achtergrond van? Zijn ze bang voor te hoge temperaturen op de retour?
Zou dan een thermosstatische klep (eigenlijk die je ook bij vloerverwarming ziet) niet kunnen zorgen dat bij een te hoge temperatuur de toevoer vanuit de ZB tijdelijk word gestaakt, of is dat een verkeerde insteek.
overigens zou een P&I wel handig zijn om je installatie te kunnen begrijpen, vergeet niet dat bij Quatt alles wat niet standaard is ze in princiepe niet kennen en lusten, met gevolg dat ze het zo veel mogelijk willen uitsluiten. succes en hou ons op de hoogte.
De vraag die ik nu aan Quatt heb gesteld is, of het voldoende is om de klep in een vaste positie te zetten, of dat deze geheel moet worden verwijderd, inclusief de bijbehorende leidingen. Want dat is wel even een klusje. Overigens zijn de meningen verdeeld over de vraag of dit überhaupt nodig is; de ZB zou de WP ook nog een beetje mee kunnen helpen toch?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Wat is daar de technische achtergrond van? Zijn ze bang voor te hoge temperaturen op de retour?
Zou dan een thermosstatische klep (eigenlijk die je ook bij vloerverwarming ziet) niet kunnen zorgen dat bij een te hoge temperatuur de toevoer vanuit de ZB tijdelijk word gestaakt, of is dat een verkeerde insteek.
overigens zou een P&I wel handig zijn om je installatie te kunnen begrijpen, vergeet niet dat bij Quatt alles wat niet standaard is ze in princiepe niet kennen en lusten, met gevolg dat ze het zo veel mogelijk willen uitsluiten. succes en hou ons op de hoogte.

[...]
Technische achtergrond weet ik niet, dat stond er niet bij. Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is, het geheel er tussenuit halen. Mijn CV-kennis is niet dermate dat ik dit zelf zou kunnen aanpassen of oplossen, dus ben ik helaas afhankelijk van de schaars verkrijgbare installateur…

Wat bedoel je met een P&I?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cella schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Technische achtergrond weet ik niet, dat stond er niet bij. Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is, het geheel er tussenuit halen. Mijn CV-kennis is niet dermate dat ik dit zelf zou kunnen aanpassen of oplossen, dus ben ik helaas afhankelijk van de schaars verkrijgbare installateur…

Wat bedoel je met een P&I?
Sorry,
piping and instrumentation diagram, EN ISO 10628, EN 62424
Een piping and instrumentation diagram of process and instrumentation diagram, acroniem P&ID is een technische tekening die schematisch laat zien hoe leidingen en andere onderdelen van een procesinstallatie met elkaar verbonden zijn.

Vaak worden regelkringen ook schematisch weergegeven in de P&ID. Leidingen worden in een P&ID diagram weergegeven met een doorgetrokken lijn, regelkringen met een gestippelde lijn. In de gestippelde lijn is dan ook een verbinding weergegeven met de verschillende instrumenten die gegevens leveren aan de regeling.
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Sorry,
Een piping and instrumentation diagram of process and instrumentation diagram, acroniem P&ID is een technische tekening die schematisch laat zien hoe leidingen en andere onderdelen van een procesinstallatie met elkaar verbonden zijn.

Vaak worden regelkringen ook schematisch weergegeven in de P&ID. Leidingen worden in een P&ID diagram weergegeven met een doorgetrokken lijn, regelkringen met een gestippelde lijn. In de gestippelde lijn is dan ook een verbinding weergegeven met de verschillende instrumenten die gegevens leveren aan de regeling.
O-)
Ah oke. Nee, die heb ik niet, zat ook niet bij het huis toen we het kochten ;( noch bij de ZB toen die geinstalleerd werd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:26
MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Sorry,

O-)
Gestippelde lijn? Welke lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Gestippelde lijn? Welke lijn?
Dat was een uitleg van wiki, leidingen en andere fysieke verbindingen worden met een doorgetrokken lijn aangegeven, maar bv elektrische io verbindingen zoals een koppeling van een sensor naar bv een stuursysteem is dan weer met een stippellijn aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cella schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:59:
[...]

Ah oke. Nee, die heb ik niet, zat ook niet bij het huis toen we het kochten ;( noch bij de ZB toen die geinstalleerd werd…
Snap ik, deze kun je ook makkelijk zelf maken dat kan ook via een eenvoudige schematische weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 11:20
paQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:49:
[...]

Exact. Dus het enige voordeel wat er (mijns inziens) nog is, is dat je kunt profiteren van de early bird prijs om zo eerder op je break even te zijn. Er is anderzijds geen of een te verwaarlozen financieel voordeel van een quatt tov een alternatief in mijn ogen. (met de 'standaard' huidige prijzen)
heb je wel een puike kast ;)
4-6 jaar is een prima tvt. Daarnaast is het een waardevermeerdering voor je huis. Alternatieven zijn voor zover ik weet alleen maar duurder qua WP. Maar iedereen moet zelf zijn afweging maken, alleen kun je niet verwachten dat een commercieel bedrijf voor 5 tientjes een warmtepomp komt leveren incl gratis updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
uh ja... echt de moeite om een 6 maanden oude post uit het vet te halen
Het enige echte te vergelijken product / dienst is een wat krachtigere wp van dewarmte. En die is inderdaad ca 700 euro duurder. En die verschillen zullen steeds kleiner worden.
Het is een kwestie van tijd dat daar nog maandelijkse kosten bij gaan komen om 'features' te unlocken.

edit:
OK vooruit de Castra Aurora II wp. Die was onlangs 2700 incl installatie.
Koelt ook, en schijnt dezelfde als de Quatt te zijn overigens. (Sunrain, wat ook hoogstwaarschijnlijk DeWarmte AO is)

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 03-05-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteKoffie123
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
paQ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:49:
uh ja... echt de moeite om een 6 maanden oude post uit het vet te halen
Het enige echte te vergelijken product / dienst is een wat krachtigere wp van dewarmte. En die is inderdaad ca 700 euro duurder. En die verschillen zullen steeds kleiner worden.
Het is een kwestie van tijd dat daar nog maandelijkse kosten bij gaan komen om 'features' te unlocken.

edit:
OK vooruit de Castra Aurora II wp. Die was onlangs 2700 incl installatie.
Koelt ook, en schijnt dezelfde als de Quatt te zijn overigens. (Sunrain, wat ook hoogstwaarschijnlijk DeWarmte AO is)
Even op de Castra site gekeken, en gebeld. Ze bieden 6 / 10 en 14KW aan. Alles leverbaar uit voorraad, en binnen een maand geïnstalleerd beweren ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Cella schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:27:

[Afbeelding]
Ik heb ook een zonneboiler op deze manier aangesloten. Ik heb alleen de 3wegklep de kabel van losgekoppeld zodat er geen boiler naar de wp gaat. Ik zat er aan te denken een proceswatermenger tussen te zetten maar ik weet niet wat voor invloed op de flow dat heeft: https://www.econo.nl/ther...nger-38-65-graden-celcius
Of twee parallel naast elkaar zetten? Ik ben maar een hobbyist misschien dat iemand daar wat meer van weet. Dan is de temperatuur iig niet meer dan 38 graden als het goed is

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
ZwarteKoffie123 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Even op de Castra site gekeken, en gebeld. Ze bieden 6 / 10 en 14KW aan. Alles leverbaar uit voorraad, en binnen een maand geïnstalleerd beweren ze.
Specs van Castra Aurora II 6kW zijn nagenoeg 1 op 1 hetzelfde als DeWarmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het is allemaal '1 pot nat' alleen de interfacing / aansturing is waar de bedrijven onderling in zullen verschillen.
Ook Adlar zal willen verdienen aan een contractje of app. (of functionaliteit)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 03-05-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 16:13
Bij Adlar kun je via de app wel de stookcurve aanpassen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:28:
Bij Adlar kun je via de app wel de stookcurve aanpassen begrijp ik.
en evengoed "AI" :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 16:13
Haha Ja. Als ik het woord Ai ergens in een niet-wetenschappelijke setting lees, negeer ik gewoon wat er achteraan komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:25
Misschien interessant i.p.v. de Lyric.
https://www.installatie.n...hermostaat-van-honeywell/

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
olafmol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Haha Ja. Als ik het woord Ai ergens in een niet-wetenschappelijke setting lees, negeer ik gewoon wat er achteraan komt ;)
Daar ben ik helaas bij Quatt ook wel een beetje 'ingetrapt'. Misschien dat het over een jaar anders zit, maar op dit moment is het eerder 'net zo dom, zo niet dommer dan de rest'.

Kennelijk is er niet veel interesse om een slimmere warmtepomp te ontwikkelen, en ik begrijp niet helemaal waarom niet. Even afgezien van wat er met 'AI' bedoeld wordt, zou het mij niet verbazen als er met slimme aansturing meer te winnen valt dan met een 10.000 euro duurdere warmtepomp.

Dit zie je ook terug in de COP cijfers, de Quatt zit aardig in lijn met warmtepompen die een heel stuk duurder zijn.

Op het gebied van koeltechniek lijkt de ontwikkeling dan ook niet keihard meer te gaan, dus het lijkt mij niet onlogisch dat de volgende stap in efficientie meer in software zit dan in hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-07 18:27
Zo bestelling gedaan en installatie checklist ingevuld bij DeWarmte. Kijken of dat minder gedoe oplevert en of zij wel buiten de gebruikelijke paden willen lopen.

Quatt laat echt zwaar steken vallen door niet te reageren op mails en geen installaties te willen doen behalve de standaard: door de gevel en plafond methode (en niet door een dakgoot, als je zelf een doorvoer laat maken). Als ze voor het tekenen van een andere offerte nog reageren of van gedachten veranderen, krijgen ze nog een kans.

Ook een adviesgesprek aangevraagd bij Adlar voor de Aurora II.

Beide bedrijven lijken met vergelijkbare monoblocken te werken.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-07 13:12
Ik heb de quatt geannuleerd, geven aan dat ik van honeywell evohome zone regeling moet afstappen, en dat is een no-go voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
golfgti5 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:12:
Ik heb de quatt geannuleerd, geven aan dat ik van honeywell evohome zone regeling moet afstappen, en dat is een no-go voor mij
Lekker doorgassen.

Was niet nodig. Maar als je niet wilt luisteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-07 13:12
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:19:
[...]

Lekker doorgassen.

Was niet nodig. Maar als je niet wilt luisteren. :)
Kan wel zijn maar zij geven net aan in een mail dat zone regeling niet gaat werken met een quatt, neem aan dat zij het weten toch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-07 18:17
harrr schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:08:
Zo bestelling gedaan en installatie checklist ingevuld bij DeWarmte. Kijken of dat minder gedoe oplevert en of zij wel buiten de gebruikelijke paden willen lopen.

Quatt laat echt zwaar steken vallen door niet te reageren op mails en geen installaties te willen doen behalve de standaard: door de gevel en plafond methode (en niet door een dakgoot, als je zelf een doorvoer laat maken). Als ze voor het tekenen van een andere offerte nog reageren of van gedachten veranderen, krijgen ze nog een kans.

Ook een adviesgesprek aangevraagd bij Adlar voor de Aurora II.

Beide bedrijven lijken met vergelijkbare monoblocken te werken.
Ik heb al een datum staan bij DeWarmte. September. Niet omdat ze niet eerder kunnen (had binnen een paar weken gekund), maar ik had zelf zoiets.. heb de pomp in de zomer niet nodig en dat gaat dan wel qua periode van mijn garantie af. Tevens zijn ze dan alweer een paar installaties verder en kan ik de reviews een beetje bekijken.

Zeer te spreken over hun communicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Kan wel zijn maar zij geven net aan in een mail dat zone regeling niet gaat werken met een quatt, neem aan dat zij het weten toch
Ik denk dat zoneregeling nooit gaat werken met een WP. Een WP kan enkel de temperatuur efficient op peil houden. Niet even een paar graden binnen een uur opwarmen in een ruimte. Daar zijn ze gewoon niet op ontworpen. Waterzijdig inregelen is dan een optie en dan is het overal even warm op elk moment van de dag.

Je knijpt dan bijv. je vloerverwarming en zet het bij radiatoren vol op. De thermostaat zet je het beste neer op de koudste plek. Mocht het ergens toch nog te warm worden, dan ga je nog meer knijpen in de doorvoer van het warme water op die plek (meestal de vloerverwarming).

[ Voor 19% gewijzigd door harrr op 03-05-2023 16:37 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteKoffie123
Begrijp dat ze bij Adlar niet moeilijk doen over exotische situaties, zo heb ik hier een zoneregeling en is geen probleem. Ze geven aan dat ze dan een groter buffer installeren (120 liter ipv de standaard 20 liter). Ook regelen ze de ketel op de WP en vice versa om maximaal rendement te halen. Heb een gratis adviesgesprek aan huis gevraagd, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
ZwarteKoffie123 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:45:
Begrijp dat ze bij Adlar niet moeilijk doen over exotische situaties, zo heb ik hier een zoneregeling en is geen probleem. Ze geven aan dat ze dan een groter buffer installeren (120 liter ipv de standaard 20 liter). Ook regelen ze de ketel op de WP en vice versa om maximaal rendement te halen. Heb een gratis adviesgesprek aan huis gevraagd, ben benieuwd :)
Kan je bij de Aurora II niet direct gasloos? Dacht zoiets te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteKoffie123
Is full electric ready, dus een boilervat kan er op geplaatst worden. Geven aan dat legionella stookcyclus etc wel voorbereid is, dus wachten op hun eigen vat. Ligt wel aan je situatie (isolatiewaarden etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Kan je bij de Aurora II niet direct gasloos? Dacht zoiets te lezen.
Kijk uit met die warmtepomp, wat ik uit hun site kan lezen, lees ik vooral veel warmte lucht, heel veel warme lucht.
Ze hebben een mooie FAQ, met heel mooie vragen, de antwoorden staan er helaas niet bij. Ook mis ik gedegen technische specs van hun product, ook daar zijn ze nogal vaag over (Top secret mogelijk?) Het verhaal over hun bijna niet te horen warmtepomp is ook een duidelijk punt van zorg, het ontbreekt van gedegen specs (bv geluidsvermogen ??, niet kunnen vinden) maar een overmaat aan marketing prietpraat, helaas nog een stuk erger dan bij Quatt of DeWarmte.
Ik kan niet zeggen dat het slecht product is, ook daarvoor ontbreekt gewoon de juiste informatie, maar het tegendeel kan ik nu ook helaas niet zeggen, ook daar ontbreekt het van de broodnodige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZwarteKoffie123 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:45:
Voor deze warmtepomp is een apart forum hier op tweakers. mogelijk dat je daar je bevindingen kunt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:36:
[...]

Kijk uit met die warmtepomp, wat ik uit hun site kan lezen, lees ik vooral veel warmte lucht, heel veel warme lucht.
Ze hebben een mooie FAQ, met heel mooie vragen, de antwoorden staan er helaas niet bij. Ook mis ik gedegen technische specs van hun product, ook daar zijn ze nogal vaag over (Top secret mogelijk?) Het verhaal over hun bijna niet te horen warmtepomp is ook een duidelijk punt van zorg, het ontbreekt van gedegen specs (bv geluidsvermogen ??, niet kunnen vinden) maar een overmaat aan marketing prietpraat, helaas nog een stuk erger dan bij Quatt of DeWarmte.
Ik kan niet zeggen dat het slecht product is, ook daarvoor ontbreekt gewoon de juiste informatie, maar het tegendeel kan ik nu ook helaas niet zeggen, ook daar ontbreekt het van de broodnodige info.
Inderdaad. Vrij prijzig ook. Alleen al het feit dat ze R32 als "milieuvriendelijk" bestempelen.
Daar kon je 5 jaar geleden misschien mee wegkomen, maar daarvoor zul je nu toch echt met een R290 moeten komen.

Geluidsspecificatie worden overigens wel benoemd:
WHISPER QUIET
Thanks to patented technology, only 22 dB at 5 metres
:+ :+ :+ :+

@harrr het is hem al vele malen uitgelegd. :)

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-05-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Is dit nou een goede goedkope hybride warmtepomp om serieus te nemen?
Is het een monobloc? Gezien ik geen grote binnenunit zie.
Enig nieuws of dit icm Tado werkend te krijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Inderdaad. Vrij prijzig ook. Alleen al het feit dat ze R32 als "milieuvriendelijk" bestempelen.
Daar kon je 5 jaar geleden misschien mee wegkomen, maar daarvoor zul je nu toch echt met een R290 moeten komen.

Geluidsspecificatie worden overigens wel benoemd:

[...]

:+ :+ :+ :+

@harrr het is hem al vele malen uitgelegd. :)
Heel leuk die waarde, alleen heb je daar dus geen drol aan, "only 22 dB at 5 metres" ik weet er ook nog zo eentje "en maar 10 dB at 15m", wat ze moeten publiceren zijn hun geluidsvermogen (op vollast/nachtstand) alle andere waarden zijn leuk voor een borrelpraat, maar wettelijk kun je er helemaal niets mee.
Dat met R32 was mij dus opgevallen, niet echt juist meer dus. Maar laten we het aub hier over de Quatt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Badname2 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:26:
Is dit nou een goede goedkope hybride warmtepomp om serieus te nemen?
Is het een monobloc? Gezien ik geen grote binnenunit zie.
Enig nieuws of dit icm Tado werkend te krijgen is?
even een vraag ? bedoel je nu de Quatt, want dat is de warmtepomp die we hier bespreken, die andere heeft een eigen forum hier bij tweakers, ik denk dat je daar beter je vraag kunt stellen als je die bedoeld. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Heel leuk die waarde, alleen heb je daar dus geen drol aan, "only 22 dB at 5 metres"
5 meter piepschuim? ;)

Klinkt wel vrij laag, als ik de waarde in het rekenmodel invoer (plaatsing boven onze aanbouw, tegen de muur van het huis) zou het neerkomen op een geluidsvermogen van 50 dB. Bijna te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
onlinaius schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:57:
[...]

5 meter piepschuim? ;)

Klinkt wel vrij laag, als ik de waarde in het rekenmodel invoer (plaatsing boven onze aanbouw, tegen de muur van het huis) zou het neerkomen op een geluidsvermogen van 50 dB. Bijna te mooi om waar te zijn.
Ga er maar van uit dat ze dat hebben berekend op basis van een vrije veld opstelling, zonder reflecterende oppervlakken (muur) in de buurt.
En in silent mode?
Dan kom je al snel rond de 55db(a) geluidsvermogen uit...

In silent mode halen de meeste warmtepompen die ik plaats met 2 vingers in de neus ongeveer 50 db(A) geluidsvermogen... En dan persen ze er ook een stuk meer vermogen uit nog :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 22:10
@marijnflipse is wel weer tijd voor een e-mail update naar alle klanten toch?

- Hoeveel installaties er zijn gedaan tot nu toe
- hoe zit het nou echt met de 8kW’s?
- Wanneer silent mode in de app?

Het zou jullie sieren als dit opgepakt gaat worden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlockvrij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06 22:22
GijsZePa schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Ik heb al een datum staan bij DeWarmte. September. Niet omdat ze niet eerder kunnen (had binnen een paar weken gekund), maar ik had zelf zoiets.. heb de pomp in de zomer niet nodig en dat gaat dan wel qua periode van mijn garantie af. Tevens zijn ze dan alweer een paar installaties verder en kan ik de reviews een beetje bekijken.

Zeer te spreken over hun communicatie.
wat ik dan wel frapant vind is dat deWarmte binnen 4 weken kan plaatsen, maar zelf aangeeft pas een 100 units te hebben geplaatst, Quatt daarentegen zou nu al op een 1.000 installaties moeten zitten. exacte cijfers weten we niet. maar de opgedane kennis, ervaring en schaalgrootte lijkt mij dan in het voordeel van de Quatt.
Ik vraag mij dan ook af welke van de 2 het op termijn gaat overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Is het waar dat monobloc warmtepompen bij <5 graden het al erg moeilijk krijgen en je liever gas gebruikt?

Kan je de quatt instellen met je kosten zodat ie zelf op cv ketel overschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:44
hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:24:
Inmiddels hangt de Quatt warmtepomp bij mij een aantal weken, dus tijd voor verslag van de installatie en de eerste gebruikservaringen!

Pre-installatie

Voorbereidingen gingen allemaal van een leien dakje, ik had zonder enige verwachtingen een tijd geleden geregistreerd (factuur nummer 51x), en toen ik ineens bericht kreeg van Quatt dat er dingen gepland konden worden was alles razendsnel rond, ik denk dat er geen maand tussen dat bericht en daadwerkelijke plaatsing zat. Video-intake verliep soepel en er werd goed met me mee gedacht over wat een handige plaats zou zijn voor de Quatt.

Installatie

Er kwamen 2 beleefde (Nederlandse) heren de installatie doen, ondanks dat ik had aangegeven dat Engels ook geen probleem was. De plaatsing is op de eerste verdieping aan de zijkant van mijn woning gedaan met een liftje die het gevaarte omhoog duwde terwijl ze zelf op de ladder stonden. Liever zij dan ik :P . Aan de binnenzijde van de woning was al kanaal voor ventilatie aanwezig, waar de leidingen naast geplaatst zijn. Ik moet alleen zelf nog even een afwerking eromheen maken, want helaas was de oude afwerking van de ventilatiebuis net te krap dus die had ik van tevoren verwijderd.

De Installatie ging niet helemaal soepel, ze waren een stuk langer dan verwacht bezig met het boren van het gat door de gevel en door 1 verdieping heen (CV staat op zolder, direct boven waar de Quatt nu is gemonteerd). Toen alles eindelijk gemonteerd was, waren er problemen met de CiC, die wilde geen OpenTherm praten, ondanks dat mijn Thermostaat (rooted Toon 2) dit wel met de cv deed zonder CiC ertussen. Blijkbaar had ik een maandagmorgen modelletje gekregen, want ze hebben uiteindelijk de Quatt in niet-werkende toestand achtergelaten om een week later terug te komen met een andere CiC die wel meteen werkte. Qua service dus uiteindelijk gewoon tevreden!

Gebruik

De eerste weken viel me op dat de Quatt relatief weinig aanstond en de CV de bulk van het werk deed, maar ik heb het vermoeden dat dit kwam door de aanvoertemperatuur van de CV: Bij relatief grote warmtevraag in de ochtend springt de CV aan, deze had een aanvoertemperatuur van 60 graden, en dan wil de Quatt niet meer meewerken, want die werkt maar tot 55 graden, dus de hele ochtendverwarming werd gewoon op de CV gedaan.

Het aanpassen van de keteltemperatuur naar 54 graden zorgde ervoor dat de Quatt ineens wél wilde meewerken, en dus ook vaak samen met de CV aan gaat, maar de CV gaat nu gewoon uit na ~0.2m³, en daarna pakt de Quatt het netjes over. Het verschil tussen nacht en dag temperatuur verkleinen heeft hierbij ook geholpen denk ik.

Ik heb de afgelopen week per dag gemiddeld ~2m³ gas verbruikt (inclusief koken en warm water, was vorig jaar ~8-10m³ per dag) en ~20kWh aan elektra (totaal, dit was voor de warmtepomp installatie ~5-10) voor een hoekwoning van ~130m² uit 1977, mag ik volgens mij best tevreden mee zijn!

Vragen?

Als er iemand nog vragen/opmerkingen heeft over mijn situatie, vraag maar raak! :)

[Afbeelding]
Hoe is de afvoer bij jou geregeld? Ik kreeg net de opmerking dat ik aan moet sluiten op een regenpijp, naar binnen boren "doen ze niet meer". Vraag mij af waarom niet.
ReneQ691 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:54:
Afvoer naar binnen geboord en daar op een afvoer aangesloten 👍

[Afbeelding]
Dit is echt super, dus ik refereerde in mijn intakegesprek hieraan zojuist. Maar wordt niet meer gedaan, hoe zijn jouw ervaringen met de afvoer - gaat dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Badname2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:20:
Is het waar dat monobloc warmtepompen bij <5 graden het al erg moeilijk krijgen en je liever gas gebruikt?

Nee, niet perse. Moderne warmtepompen doen het over het algemeen prima bij temperaturen onder de 0. Als het ruim onder de 0 komt beginnen sommige warmtepompen het moeilijker te krijgen, maar dit is niet perse inherent aan monoblock warmtepompen, dit gaat ook gewoon op voor split units. Mogelijk dat deze net iets minder verlies hebben in de buitenleidingen, maar dit verlies is sowieso al aardig verwaarloosbaar.

Bij de Quatt kun je inderdaad prijzen instellen van gas en elektriciteit om op basis daarvan te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Badname2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:20:

Welkom in de wondere wereld van warmtepompen :)
Voor je eerste vraag: tenzij je domme dingen doet is de warmtepomp tot (ver) onder nul goedkoper dan gas. Mono of split maakt daarin niet uit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Het antwoord op je tweede vraag kan je wel in dit topic vinden met bijvoorbeeld zoektermen 'tarief instellen' of 'gasprijs instellen' e.d. Volgens mij is het antwoord 'ja'.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:22:
[...]
Moderne warmtepompen doen het over het algemeen prima bij temperaturen onder de 0.
Volgens mij is het efficient genoeg draaien van een warmtepomp (bijvoorbeeld boven COP2,5) wel afhankelijk van de watertemperatuur die je nodig hebt. Zie verticale lijnen in de grafiek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBNeU3JRtoVVHmIox930TielLJ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dk14vFXF442Q9iVfTAa6OPaS.png?f=user_large
(geen Quatt grafiek; andere warmtepomp)

Zijn jullie het met me eens dat je bij een watertemperatuur van 45 graden (groen) in Nederland qua draaiuren nog weinig verliest? (hoe vaak is het buiten kouder dan -9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SBL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Volgens mij is het efficient genoeg draaien van een warmtepomp (bijvoorbeeld boven COP2,5) wel afhankelijk van de watertemperatuur die je nodig hebt. Zie verticale lijnen in de grafiek.[Afbeelding]
(geen Quatt grafiek; andere warmtepomp)

Zijn jullie het met me eens dat je bij een watertemperatuur van 45 graden (groen) in Nederland qua draaiuren nog weinig verliest? (hoe vaak is het buiten kouder dan -9).
Zal toch ook wel van de prestaties van de wp afhangen.
De een presteert nu een maal beter dan de andere onder dezelfde omstandigheden.

Volgens mij had @BjornHero klanten met een LG en een Wolf, buren van elkaar, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Volgens mij had @BjornHero klanten met een LG en een Wolf, buren van elkaar, toch?
Zit 1 huis tussen maargoed, zelfde type woning.
Bijna identieke ligging, identiek afgiftesysteem.
Er zit ook een prijsverschil tussen ter waarde van (meerdere) quatts (na subsidie)...

Ja, er zit efficientie-verschil tussen.
Duidelijk merkbaar ook, zeker bij koude(re) temperaturen en een hoge luchtvochtigheid..
Er zijn immers (veel) minder defrosts nodig wanneer de lamellen verder uit elkaar staan en de regeling ervoor zorgt dat hij na een defrost zo lang mogelijk draait (eventueel met een lagere deltaT over de verdamper) voordat de volgende defrost komt...

Veelal komen die verschillen niet zo duidelijk naar voren in genormeerde tests (waarop de cop-cijfertjes baseren).

Maar in ons klimaat zie je het verschil wel degelijk..
Zowel in het koeltechnische systeem hebben bepaalde merken (en dan vaak ook nog slechts een bepaald aantal types!!). voordelen alsook in het regeltechnische deel is er (veel) winst te halen, sommige, veelal kleinere (Europese) fabrikanten, doen dit net wat lekkerder, maar daar hangt ook een prijskaartje aan (made in Europe + service etc. Kost gewoon een berg geld vandaag de dag ..)

Maar als je focust op goedkopere, Chinese, (Aziatische?), warmtepompen zie je inderdaad weinig verschillen in de cop's, logisch ook want ze hebben allemaal een (relatief) klein buitendeel met gelijksoortige opbouw, gelijksoortige compressoren, gelijke koudemiddelen, focus op wereldmarkt ipv lokale markt etc..
(In vergelijking tot bijv. Wolf CHA, lambda EU-L, nibe S2125, Ochsner etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Goed punt, en dank voor de aanvulling @BjornHero.

Quatt specificeert op de website 2 punten van hun W35 lijn en dan pakt het met A-7W35=COP2,8 wel een stuk slechter uit dan in de grafiek die ik hierboven gebruikte.
Van de groene lijn specificeren ze 1 waarde. Bij een normale daling bij koudere temperaturen (grotere delta), vrees ik dat bij A0W45 = COP2,5 ik onder 0graden qua rendement de CV al bij wil schakelen bij de Quatt.

En dat ik dus wel degelijk draaiuren verlies door 45graden ipv 35graden te gebruiken.
Dan wil ik eigenlijk toch 2 Quatts achter elkaar die efficient 2 x 3 graden delta kunnen maken, ipv met moeite 1 x 4 graden.
Maar de Quatt adviseur rekent doodleuk met een SCOP van 4,9 en de wereld aan draaiuren en ziet het probleem niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
SBL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Quatt specificeert op de website 2 punten van hun W35 lijn en dan pakt het met A-7W35=COP2,8 wel een stuk slechter uit dan in de grafiek die ik hierboven gebruikte.
Van de groene lijn specificeren ze 1 waarde. Bij een normale daling bij koudere temperaturen (grotere delta), vrees ik dat bij A0W45 = COP2,5 ik onder 0graden qua rendement de CV al bij wil schakelen bij de Quatt.

En dat ik dus wel degelijk draaiuren verlies door 45graden ipv 35graden te gebruiken.
Dan wil ik eigenlijk toch 2 Quatts achter elkaar die efficient 2 x 3 graden delta kunnen maken, ipv met moeite 1 x 4 graden.
Maar de Quatt adviseur rekent doodleuk met een SCOP van 4,9 en de wereld aan draaiuren en ziet het probleem niet. :?
Een scop van 4,9!?! Die haal je met een zulke warmtepomp enkel indien die NIET hoeft te werken onder zware omstandigheden (denk, 2c en kouder, hoge luchtvochtigheid...).

Typisch voor een hybride toepassing dus(met bij voorkeur lage temp. verwarming) :).

Ik vraag me wel af waarom het perse "2 quatts in serie moeten zijn" de regeling wordt onnodig complex/duur en ze bieden het (momenteel) niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

BjornHero schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:03:
[...]
Een scop van 4,9!?! Die haal je met een zulke warmtepomp enkel indien die NIET hoeft te werken onder zware omstandigheden (denk, 2c en kouder, hoge luchtvochtigheid...).
Precies, EN lage temp verwarming die ik niet heb.
Maar tegelijk zegt hij 70-80% van mijn gasvraag voor verwarming te kunnen vervangen (belangrijk voor mij).
Dus geen realistische berekening van Quatt en nu zelf maar aan het rekenen.
BjornHero schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:03:
[...]
Ik vraag me wel af waarom het perse "2 quatts in serie moeten zijn" de regeling wordt onnodig complex/duur en ze bieden het (momenteel) niet aan?
Duur zou voor mij meevallen door 2x subsidie. Nog een jaar wachten zou jammer zijn inderdaad. Maar wel duizenden euro's goedkoper dan de weinige offertes die ik heb gekregen. 90% van installateurs stuurt niet eens een offerte maar zegt gewoon dat ze geen tijd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Bij mij is de Quatt 2 weken geleden geinstalleerd. De wifi modus van de cic in de app stond toen nog op lichtgrijs, en was niet aan te klikken. Vanochtend in een keer wel, en nu heb de ik cic wia wifi kunnen connecten. Kachel even aangezet om de verbinding te testen en het werkt prima. Scheelt weer een draadje:) Wellicht ook iets voor anderen om naar te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Fvhagen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:06:
Bij mij is de Quatt 2 weken geleden geinstalleerd. De wifi modus van de cic in de app stond toen nog op lichtgrijs, en was niet aan te klikken. Vanochtend in een keer wel, en nu heb de ik cic wia wifi kunnen connecten. Kachel even aangezet om de verbinding te testen en het werkt prima. Scheelt weer een draadje:) Wellicht ook iets voor anderen om naar te kijken?
Bedankt voor de tip! Hier werkt de wifi nu ook. Eindelijk van die extender af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeefi8ULgXdyLlwXrFXR6jE2kq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtDeVV9jEYeKjYYdGr7sToGO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:26
NIB0R schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Bedankt voor de tip! Hier werkt de wifi nu ook. Eindelijk van die extender af.

[Afbeelding]
Dat had ik initieel ook, het punt is dat ie na verloop van tijd de connectie verliest, ik meende dat het inmiddels opgelost was. Dus houd het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Ik denk niet dat 2 x 3 efficienter is dan 1 x 4. De vraag is wat de temperatuur in de praktijk gaat worden, 45 is al aardig hoog voor een warmtepomp die 16 uur per dag draait.

Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe het qua afgifte zit, en qua ketel instellingen, maar ik heb een vermoeden dat je ketel bij een temperatuur van 45 graden niet de hele dag staat te draaien, wat betekend dat de temperatuur theoretisch nog wat omlaag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 20:58
Recent mijn installatiegesprek met Quatt gehad. Heel prettig gesprek met ruimte voor alle vragen en mijn ideeën qua plaatsing.
Hoofdpunten voor mij:
  • Ze vragen bij mijn nog maar om twee vrije stopcontacten: één voor CIC en één voor de Quatt. Dat was bewust, omdat Wifi zeker werkt tegen de tijd dat de mijne geïnstalleerd wordt. Bovenstaande berichten wijzen erop dat het nu al werkt (voor de nieuwere CIC's wellicht)
  • Inkoppeling van de Quatt leidingen moet nabij de CV ketel. Bij mij is het splitsingspunt van de CV leidingen naar de diverse plekken in het huis pas in de kruipruimte. Dit zou mij veel leidinglengte en een boring schelen. Desondanks koppelen ze alleen in bij de CV ketel. De exacte redenen wist de werkvoorbereider niet, maar wel dat dit al vaak gevraagd is, maar ze niet doen. Eén reden was dat de flowmeter direct bij de ketel geïnstalleerd moet worden. Ondanks mijn aanbod dat ik voor de flowmeter-kabel een installatiebuis van ketel naar de CIC-locatie in de meterkast kan trekken, kon hij er niet in meegaan.
  • Doorlooptijd tussen ondertekening offerte en installatiedatum is nu circa 10 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:08:
[...]
Ik denk niet dat 2 x 3 efficienter is dan 1 x 4.
Kun je dat uitleggen?
onlinaius schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:08:
De vraag is wat de temperatuur in de praktijk gaat worden, 45 is al aardig hoog voor een warmtepomp die 16 uur per dag draait.
Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe het qua afgifte zit, en qua ketel instellingen, maar ik heb een vermoeden dat je ketel bij een temperatuur van 45 graden niet de hele dag staat te draaien, wat betekend dat de temperatuur theoretisch nog wat omlaag kan.
Ik heb toch een koude week in begin maart (gemiddeld 14 graaddagen/dag) dat de CV dagelijks meer dan ~20uur draaide (bijna geen nachtverlaging), waarvan meer dan 8uur boven 5kWth. En er waren deze winter zeker 26dagen daarmee vergelijkbaar (toen had ik nog geen P1 meter).
In die 26 dagen * 10m3/dag =260m3 hoopte ik dat de warmtepomp ook kon bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Kun je dat uitleggen?
De efficientie van een warmtepomp hangt naast de buitentemperatuur (waar je natuurlijk nagenoeg geen invloed op hebt, behalve een klein beetje met plaatsing) af van het verschil tussen het water wat in de Quatt komt en er uit gaat (kleiner verschil is hogere efficientie) en de temperatuur van het water dat de Quatt in gaat (lagere temperatuur naar binnen is hogere efficientie).

Neem even aan dat het water op 25 graden de Quatt in komt. 1 unit zou dit naar 29 verwarmen.

Of 2 units efficienter is hangt dan af van de manier van aansluiten.

Als Quatt beide units achter elkaar plaatst verwarmt nummer 1 het water tot 28, en nummer 2 tot 31. Nummer 1 zal dan iets efficienter werken, maar nummer 2 een stuk minder efficient omdat het water wat naar binnen gaat al 28 graden is.

Zou je de leiding splitsen naar 2 leidingen dan veranderd dit het verhaal, beide verwarmen het water dan van 25 naar 28 graden.

Ik heb echter het vermoeden dat Quatt dit niet gaat doen omwille van 2 redenen. Kosten en complexiteit.

Een splitsing in de leidingen is weer een extra stuk wat geplaatst moet worden.

Complexiteit lijkt me echter een groter probleem: om beide units de helft van de warmtevraag op zich te laten nemen moet de flowrate fors omhoog wat een scala aan mogelijke problemen geeft:

- de diameter van je leidingen is veel kritieker dan bij een lagere pompsnelheid met een hogere delta.
- meer kans op leiding suizen, zeker als er ergens een bottleneck zit.
- meer belasting (slijtage?) van de pompen.

Quatt lijkt het toch vooral simpel en standaard te willen houden, dus ik denk niet dat ze zich hier aan gaan branden.
SBL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:44:
Ik heb toch een koude week in begin maart (gemiddeld 14 graaddagen/dag) dat de CV dagelijks meer dan ~20uur draaide (bijna geen nachtverlaging), waarvan meer dan 8uur boven 5kWth. En er waren deze winter zeker 26dagen daarmee vergelijkbaar (toen had ik nog geen P1 meter).
In die 26 dagen * 10m3/dag =260m3 hoopte ik dat de warmtepomp ook kon bijdragen.
Dat klinkt inderdaad wel als een situatie waarbij 2 Quatts geen gek idee zijn. Ik denk dat je er qua efficientie niets mee wint, maar als je ooit gasloos wilt heb je de capaciteit toch nodig, tenzij je nog plannen hebt op het gebied van isoleren / plaatsen van airco's / andere vormen van verwarming.

Als je efficientiewinst wilt zou ik eerder kijken of je de afgifte kunt verbeteren (radiator ventilatoren?) dan naar een extra Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Frisian1206 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:38:
  • Ze vragen bij mijn nog maar om twee vrije stopcontacten: één voor CIC en één voor de Quatt. Dat was bewust, omdat Wifi zeker werkt tegen de tijd dat de mijne geïnstalleerd wordt. Bovenstaande berichten wijzen erop dat het nu al werkt (voor de nieuwere CIC's wellicht)
De ketelmodule van de Lyric (als je die gebruikt) moet toch ook aan 230V? Dat zou dan een derde stopcontact betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:04:
[...]
Neem even aan dat het water op 25 graden de Quatt in komt. 1 unit zou dit naar 29 verwarmen.

Als Quatt beide units achter elkaar plaatst verwarmt nummer 1 het water tot 28, en nummer 2 tot 31. Nummer 1 zal dan iets efficienter werken, maar nummer 2 een stuk minder efficient omdat het water wat naar binnen gaat al 28 graden is.
Parallel lijkt me uitgesloten vanwege dubbele flowrate, die je ook al noemt.

Ik denk dat het verlies van de serieschakeling meevalt. Bij afgiftetemp van 10 graden hoger daalt je gemiddelde COP met ruim 1. Op 4 graden hogere temperatuur opereren lijkt me qua COP dan te overzien.
En als ik toch naar 45 graden toe moet, maakt het niet uit of pomp1 of pomp2 dat verlies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 11:54
Zojuist mijn installatiedatum door gekregen :) Wanneer krijg je doorgaans info over de levering van alle spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
N3OREJ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:15:
Zojuist mijn installatiedatum door gekregen :) Wanneer krijg je doorgaans info over de levering van alle spullen?
Een dag voor levering wat weer een paar dagen voor installatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-07 21:20
N3OREJ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:15:
Ik kreeg dinsdag bericht dat vandaag bezorging was. Volgende week donderdag installatie 🥰🥰🥰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Frisian1206 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:38:
Recent mijn installatiegesprek met Quatt gehad. Heel prettig gesprek met ruimte voor alle vragen en mijn ideeën qua plaatsing.
Hoofdpunten voor mij:
  • Inkoppeling van de Quatt leidingen moet nabij de CV ketel. Bij mij is het splitsingspunt van de CV leidingen naar de diverse plekken in het huis pas in de kruipruimte. Dit zou mij veel leidinglengte en een boring schelen. Desondanks koppelen ze alleen in bij de CV ketel. De exacte redenen wist de werkvoorbereider niet, maar wel dat dit al vaak gevraagd is, maar ze niet doen. Eén reden was dat de flowmeter direct bij de ketel geïnstalleerd moet worden. Ondanks mijn aanbod dat ik voor de flowmeter-kabel een installatiebuis van ketel naar de CIC-locatie in de meterkast kan trekken, kon hij er niet in meegaan.
  • Doorlooptijd tussen ondertekening offerte en installatiedatum is nu circa 10 weken.
Grappig, mijn werkvoorbereider gaf aan: 4 stopcontacten.
1) cv
2) quatt
3) cic
4) thermostaat

Met die 4 heb ik een probleem, want het is een isense, op batterijen ;) kreeg ik niet uit zn hoofd.

Ja ik weet, quatt is 10A dus niet op stopcontact maar met werkschakelaar naast de quatt. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-07 21:52
Heinemancp schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:50:
[...]

1) cv
2) quatt
3) cic
4) thermostaat

Met die 4 heb ik een probleem, want het is een isense, op batterijen ;) kreeg ik niet uit zn hoofd.

Ja ik weet, quatt is 10A dus niet op stopcontact maar met werkschakelaar naast de quatt. Komt goed.
Hoe bedoel je dat over de thermostaat? Daar heb je idd geen stopcontact voor nodig met de iSense. Als die werkvoorbereider dat niet weet heeft hij niet veel kennis.

Wel moeten er batterijen in de iSense. Hiervoor hoefde dat niet, kreeg de iSense de voeding over de OpenTherm vanuit de cv ketel. De cic ondersteunt dat niet, dus wel batterijen nodig voor de achtergrond verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Frisian1206 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:38:. Desondanks koppelen ze alleen in bij de CV ketel. De exacte redenen wist de werkvoorbereider niet, maar wel dat dit al vaak gevraagd is, maar ze niet doen. Eén reden was dat de flowmeter direct bij de ketel geïnstalleerd moet worden.
Ik vraag me altijd af wat het kennis niveau van de werkvoorbereider is, of dat ze echt begrijpen wat je nu vraagt.

"Dit is al vaak gevraagd", zal eerder de vraag geweest zijn met halverwege ergens inkoppelen. Jouw situatie met 1e vertakking pas in kruipruimte zal heus niet zo vaak voorkomen.
En die flowmeter kan dan ook op dezelfde plek komen, dus hoeft echt niet direct onder de ketel... De flow in je kruipruimte is echt hetzelfde hoor :)
Het is eerder dat het niet standaard is en dat willen ze denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[b]Frisian1206 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:38:
De inkoppeling van de Quatt zit in de retour leiding naar de CV ketel. Zolang er geen aftakking naar afgifte meer zit, zou je op elk punt in de retour kunnen inkoppelen, ook in jouw kruipruimte. Vervolgens kunnen ze uitstekend de bypass & flowmeter aan direct onder de CV ketel plaatsen, kwestie van stukje staal eruit en paar stukjes nieuwe leiding erin persen.
Weet niet of die werkvoorbereider ooit een installatie gezien heeft 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dit is meer in de categorie dat ziggo je shit niet oplost als de kabel naar je modem langer is dan 3m.
"wat zegt u? hij staat niet in de meterkast? ooooeeeeeeeee"
:|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
Heinemancp schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:50:
[...]

1) cv
2) quatt
3) cic
4) thermostaat

Ik snap dat gedoe met die werkschakelaar niet goed. Max 2200 W, dat is bijna onze strijkijzer. Die zit ook niet op een werkschakelaar. Net als een koffiezetapparaat dat vaak zo’n 1800W is. De Quatt zit bij mij dus sinds begin maart met een gewone stekker in een stopcontact op een vrijwel lege groep. Slechts een paar lampjes erbij, die vrijwel nooit en zeker niet tegelijk branden. Geen enkel probleem.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
pietjm schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Ik snap dat gedoe met die werkschakelaar niet goed. Max 2200 W, dat is bijna onze strijkijzer. Die zit ook niet op een werkschakelaar. Net als een koffiezetapparaat dat vaak zo’n 1800W is. De Quatt zit bij mij dus sinds begin maart met een gewone stekker in een stopcontact op een vrijwel lege groep. Slechts een paar lampjes erbij, die vrijwel nooit en zeker niet tegelijk branden. Geen enkel probleem.
Er is ook geen probleem en dat kan ook prima. Het is meer als je de nen norm leest dat het officieel zou moeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:03:
[...]

om het even heel simpel te zeggen, die werkschakelaar heeft niets, maar dan ook helemaal niets met het vermogen van je Quatt en andere verbruikers die op dezelfde groep zitten te maken.

De werkschakelaar is een VEILIGHEID TOESTEL om de veiligheid tijdens wzh aan de warmtepomp (namelijk de spanningsvrijheid) ten aller tijde te garanderen, en is één van de mogelijkheden die in de NEN 1010 beschreven staat, in de industrie is dat DE manier om een toestel zeker spanningsvrij te maken en te houden.
Er zijn ook andere manieren, echter zijn die minder veilig. bv het stopkontact er uit trekken, er kan dus iemand die ook weer terug plaatsen? Die werkschakelaar heeft de monteur altijd in zicht en kan deze zelfs met een slot zekeren.
Wat jij bedoeld is de vraag of je de Quatt een eigen groep moet geven, met de nieuwe NEN 1010 moet je dat bij het max. vermogen van de Quatt dus niet, echter indien mogelijk heeft het wel zijn voordelen.
Overigens bepaal je de vermogensgrens nooit met de opmerking, ze zullen wel nooit alle tegelijkertijd aan gezet worden, je bepaald altijd het vermogen op een groep als waren alle toestellen en lichtpunten ed aangesloten op max. vermogen. Als dat niet gedaan word wil niet zeggen dat dit de juiste manier is.
O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heinemancp
ohw nee, die hele uiteenzetting wilde ik dus voorkomen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Heinemancp schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:06:
ohw nee, die hele uiteenzetting wilde ik dus voorkomen...
Die al meerdere keren voorbij is gekomen🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:32:
[...]

Overigens bepaal je de vermogensgrens nooit met de opmerking, ze zullen wel nooit alle tegelijkertijd aan gezet worden, je bepaald altijd het vermogen op een groep als waren alle toestellen en lichtpunten ed aangesloten op max. vermogen. Als dat niet gedaan word wil niet zeggen dat dit de juiste manier is.
O-)
Klopt natuurlijk. Was geen handige opmerking.

Pagina: 1 ... 87 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.