Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. De defrost cycle is hetzelfde als koelen met de Quatt. Zoals hier al is aangegeven is de maximale delta tussen de aanvoer en retour die de Quatt haalt zo'n 5 graden. Om 20 graden af te koelen moet het water dus in totaal 4 rondjes door het centrale verwarmingssysteem maken. Met een pompsnelheid van 800 liter per uur zou dat betekenen dat de totale systeeminhoud nog geen 4 liter is, wat vergelijkbaar is met de inhoud van zo'n 0.5 tot 2 meter radiator, afhankelijk van het type.paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Je vergelijkt nu uren aan trage massa, met een verdamper vol met ijs.
Bij een defrost keldert de watertemperatuur in 1 minuut tijd met ca 20 graden. (zonder tussenkomst van externe verwarming)
Nee, dat duurt (als het goed is) niet langer. Het cv water wordt niet rechtstreeks gebruikt om de condensor te verwarmen, daar zit namelijk geen water maar koelgas in. Defrosten is hetzelfde als koelen op de warmtepomp, kou gaat naar binnen, warmte naar buiten, en dat gaat dus altijd maximaal met het vermogen van de warmtepomp, bij de Quatt zo'n 4.5 tot 5 kw.paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:42:
Als er water van 10 graden terug stroomt om mee te ontdooien, dan gaat dat even duren
Uiteraard mag het water niet zo koud worden dat er eventueel in de warmtewisselaar in de warmtepomp ijs ontstaat. Wat de precieze grens daarvoor is durf ik niet te zeggen, met een hoge pompsnelheid zal die vermoedelijke enkele graden boven de 0 liggen.paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:42:
en als je pech hebt vriest het hele ding dicht. Daar komt zo'n ondergrens uit voort.
Normaal gesproken draait de pomp van de Quatt op zo'n 800 liter, en ik meen me te herinneren van de rooters onder ons, dat dit zo'n 2/3 van de capaciteit was.
Stel dat 1200 liter per uur het maximum is, en de defrost duurt inderdaad 2 minuten dan zou je een systeeminhoud van 40 liter nodig hebben om al het water tijdens de defrost maar 1x door de Quatt heen te hoeven halen. Als de maximale delta tussen aanvoer en retour 5 graden is bij 800 liter per uur, ligt deze bij 1200 liter per uur op 3.33 graden. Bij een ruime 11 graden binnentemperatuur kan het water dus 2x door de Quatt voordat het onder de 5 graden zakt, en dan heb je nog niet meegenomen dat de cv tussen de 4.9 en 6.45 watt per m2, per graad verschil aan de woning gaat onttrekken.
Dat betekend dat je bij 50m2 aan vloerverwarming al minimaal 1200 watt aan je woning gaat onttrekken als de aanvoer 7 graden is en de woning 11, en bij 5 ligt dat al op 1700 watt.
https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.