Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.199 views

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• tado
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

tado

Bedrijfsaccount tado
tado is op zoek naar Quatt bezetters die ook een tado thermostaat hebben. We zijn samen met Quatt aan het kijken hoe we de OpenTherm communicatie tussen Quatt en tado kunnen verbeteren.

Stuur mij een bericht met uw tado IBxxxx serienummer en het email van uw tado account als u in staat bent om te helpen.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
golfgti5 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:55:
[...]

Ik wil perse met 2 zones werken, heb echt 20 jaar lopen ergeren aan mijn vloerverwarming beneden, als die de ingestelde temperatuur had behaalt(thermostaat hangt in de woonkamer) ging de verwarming uit en bleef een uur of 4/5 uit waardoor het systeem dus niet liep en het boven koud was.
Nu een jaar of 3 Honeywell Evohome en dat bleek de oplossing, kunnen nu per kamer verwarmen, wil dat heel graag behouden, toch een stukje comfor
De afgifte beneden is dus hoger dan boven (niet onlogisch, dat hebben de meeste mensen).

Je wilt dus graag je zones behouden, maar wel icm Quatt. Quatt gaat dit (voorlopig) niet aanbieden, dus dan zul je zelf wat moeten regelen.

Per kamer verwarmen gaat niet lukken, Quatt kan nooit genoeg flow halen door 1 kamer, tenzij je die vol met radiatoren hangt.

Zo ver ik het zie heb je dus een aantal opties:

- Een basale zoneverwarming met 2 zones moet te doen zijn. De thermostaat hang je dan boven, en je zorgt dat de zone op de bovenverdieping voldoende flow heeft en voldoende afgiftecapaciteit. De temperatuur beneden regel je met een afsluitklep of met slimme thermostaatknoppen.

- Je verhoogt de afgiftecapaciteit boven met radiatorfans. (mits je daar radiatoren hebt).

- Ook nog het overwegen waard: hoe warm is je woonkamer nu? Kun je de gewenste temperatuur boven wel halen door de woonkamer 1 graad extra op te warmen bijv? Dat zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan de extra complexiteit en inefficientie van het werken met (2) zones.

- Kun je met slimme regelknoppen de flow beneden wat afknijpen op de radiatoren / vvw verdeler?

- Werk voor het comfort op de bovenverdieping met 1 of meerdere infraroodpaneeltjes die alleen worden ingeschakeld als je boven bent, al dan niet icm een van de 2 opties hier direct boven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Fvhagen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:16:
Allen, vraagje: heren installateurs gaven aan dat kleine nachtverlaging niet noodzakelijk is. Kan prima paar graden verschil inzitten. Nu heb ik afgelopen nacht (00.00 -07.00) 18 graden aangehouden, startend op 17,5 graad. Volgens mij heeft het gevroren en de Quatt heeft 4kw verbruikt. Betreft redelijk geisoleerd huis met 160 m2 woonoppervlakte, waarvan 1/2 verwarmd wordt. Nu ben ik benieuwd wat wijsheid is, iemand tips? Of gewoon volgende keer bij deze temperatuur de kachel naar 16 zetten en dan de volgende ochtend kijken wat ie gaat doen.
Gewoon proberen. Ik denk dat het in veel gevallen ook prima kan, tenzij je de cv ketel wilt afkoppelen, dan start de Quatt niet meer onder de 18 graden (basaal).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
pietjm schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:35:
[...]

Ik wil er toch wel even op doorgaan. Hoewel de Quatt bij mij ook prima draait, heb ik wel de indruk dat de Lyric voor onnodig veel kWh's zorgt. Het is bij mij soms 1,5 graad warmer in de kamer dan de Lyric aangeeft en als die de Quatt laat stoppen met draaien, schiet de gemeten temperatuur soms gelijk 1 a 1,5 graad omhoog. Zo ook als de temperatuur in de kamer weer daalt.

Nu ben ik met Resideo al een tijdje via mail in gesprek met ze en zojuist kreeg ik het volgende antwoord:

De huidige T6 FW is niet ontworpen om warmtepompen te besturen. Dit is een toekomstige verbetering waar we aan werken. We weten nog niet wanneer die beschikbaar zal zijn.

Terwijl snelheidverwarmingscyclus en minimale inschakelduur kunnen worden aangepast voor boilers, kunnen we niet de CR 1 en OT 10 bieden die warmtepompen nodig hebben.

In dit geval wordt T6 niet in de juiste configuratie gebruikt op basis van de verstrekte informatie.

De oplossing is om T6 te vervangen door Evohome, dat de juiste regelopties voor warmtepompen heeft.

Oftewel: de Lyric T6 is ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp en ik moet voor de Evohome gaan. Ik heb dit antwoord inmiddels ook aan Quatt gestuurd en wacht nu op antwoord. Dat zal ik t.z.t. ook posten hier.

Maar het blijft een vreemd antwoord omdat op hun site staat dat de Lyric wel met warmtepompen kan werken.
Inmiddels zowel met Quatt als met Resideo hierover contact gehad.

Quatt heeft ook contact gehad met Resideo en daar zeiden ze dat ze dachten dat ik een andere warmtepomp had. Volstrekte onzin van Resideo want ik had Quatt genoemd. Ook mijn contacten met Resideo lopen niet soepel. Ze lijken geen antwoord op mijn vragen te willen geven en draaien er steeds omheen.

Met Quatt wel goed contact. Zij gebruiken de T6 als domme thermostaat en doen niets meer dan alles uitlezen. De T6 meet de temperatuur in tienden van graden en dat ziet de CiC ook, dus niet wat de display aangeeft. Op mijn display stond gisteren 19,5 graden toen zij belden, een andere temperatuurmeter gaf een kamertemperatuur aan van 20,1 graden en de CiC kreeg van de T6 19,8 graden door. De CiC leest alleen, geeft geen info terug of zo.

Feit blijft dat de Quatt dus blijft werken als de temperatuur in werkelijkheid als hoger is dan de ingestelde temperatuur (die staat op 19,5 graden). De T6 vraagt om warmte. Op zich logisch om pendelen te voorkomen. Maar snap alleen niet waarom op de display die 19,5 blijft staan. Dat laatste vergeet ik dan maar, maar volgens Quatt was de watertemperatuur wel hoger dan die zou moeten zijn. Dus werkt de Quatt harder dan hij eigenlijk zou moeten doen, wat weer meer kWh's kost. Daar komen ze nog op terug.

Tot slot: nog steeds zeer happy met de Quatt. Nauwelijk gasgebruik (Quatt zag wel dat er 's ochtends ongeveer 5 minuten de ketel werd gebruikt, maar het is ook erg koud dan) en stroomverbruik valt mij nu ook mee. Verdien zeker per dag geld terug.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ik zag vandaag een site die een Honeywell Home Lyric T6 wifi smart slimme bedrade wandthermostaat (wit, maar ook in zwart) voor 140,66 (incl. verzending) voorbij komen, voor diegene die een nieuwe zoeken is dat een mogelijkheid, dit was eigenlijk de laagste prijs die ik tegenkwam, de goedkoopste was altijd rond 175-180 euro en meer.
ik ken deze webwinkel zelf niet dus daar kan ik helaas geen oordeel over geven. Is wel lid van thuiswinkel waarborg.

https://www.installatieva...3M4AclEAYYASABEgIHV_D_BwE

Op marktplaats zie ik ze soms ook voor die prijs, nu heb je dan wel een nieuwe met garantie, gem. prijs op marktplaats vaak ook rond de 100 euro of iets meer.

Update: staat ook nu op pepper.
Update 2: staat alweer op een normale prijs van circa 175 euro (prijsfout ?)

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 28-04-2023 12:40 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Hier hebben we inmiddels het installatiegesprek gehad voor 2 Quatts (aan 2 CV-ketels). Het is nu wachten op de offertes. Een van de CV-ketels werkt samen met een zonneboiler (heatpipes), er moest nog wel even nader worden gekeken naar de driewegklep tussen CV-ketel en zonneboiler, maar dat zou geen probleem opleveren.

Wat ik me afvraag: zijn er al Quatt-installaties gedaan waarbij een zonneboiler ook een rol speelt?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:44:
[...]

Geert, ik heb ook niet beweert dat het technisch niet kan, daar ben ik zelf ook niet bang voor, echter je bent wel erg optimitisch met je fouten opsporen. Ik weet ook dat het anders kan lopen.
Ik geef alleen aan dat het mogelijk niet zo verstandig is met het punt van bedrijfszekerheid en dat je als je beide van elkaar scheid je een bepaalde redundantie krijgt.
Dat is net als verzekeringen, ze kosten geld, brengen normaal niets op tot het mis gaat, dan ben je blij dat je ze hebt.
dat is hier dus net zo.
Kan zijn, maar je kunt het niet laten om alles vanuit het negatieve te bekijken. Het is namelijk ook niet de slechtste keus. Ik had het een groter bezwaar gevonden als hij het zou combineren met zijn vrieskast.

Als je langs een huis loopt waar iemand zijn kozijnen schildert op een lange trap kun je hem waarschuwen dat er gevaar is op vallen, maar je kunt ook eens zeggen dat het schilderwerk mooi eruit ziet.

[ Voor 6% gewijzigd door geerttttt op 27-04-2023 19:15 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:13:
[...]

Kan zijn, maar je kunt het niet laten om alles vanuit het negatieve te bekijken. Het is namelijk ook niet de slechtste keus. Ik had het een groter bezwaar gevonden als hij het zou combineren met zijn vrieskast.

Als je langs een huis loopt waar iemand zijn kozijnen schildert op een lange trap kun je hem waarschuwen dat er gevaar is op vallen, maar je kunt ook eens zeggen dat het schilderwerk mooi eruit ziet.
Op het laatste, als je aangeeft dat het er mooi uitziet is de man natuurlijk blij, als je aangeeft dat hij mogelijk zijn ladder iets beter en dus veiliger kan plaatsen, zal hij als op het einde mogelijk ook blij zijn omdat hij niet van de trap is gevallen. Beetje afhankelijk hoe hij het zelf ziet.

Tuurlijk is het makkelijk en eenvoudig om maar weg te zien en niets te zeggen, de makkelijke weg dus.
Als je echter op iets wijst zijn er dus altijd weer lui die het negatief en onjuist zien. Dat is pas negatief.

Mijn stelling klopt en zoals ik al zij de keuze is aan iedereen zelf, maar je kunt je keuze pas goed nemen als je alle alternatieven hebt kunnen beoordelen.
Waarom denk je dat de de industrie juist deze werkwijze gebruikt om de bedrijfsprocessen te beveiligen.
Bv je hebt rookmelders op batterijen en je rookmelders die op 230V werken, de laatste zijn dus beter.

Maar laten we daarover gewoon stoppen. Het is off topic en ondertussen zijn de verschillende ideeën daarover duidelijk, iedereen mag zijn eigen keuzes maken. Elke keuze is net zo goed of slecht zolang je deze maar bewust hebt genomen.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 27-04-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
Cella schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:46:
Hier hebben we inmiddels het installatiegesprek gehad voor 2 Quatts (aan 2 CV-ketels). Het is nu wachten op de offertes. Een van de CV-ketels werkt samen met een zonneboiler (heatpipes), er moest nog wel even nader worden gekeken naar de driewegklep tussen CV-ketel en zonneboiler, maar dat zou geen probleem opleveren.

Wat ik me afvraag: zijn er al Quatt-installaties gedaan waarbij een zonneboiler ook een rol speelt?
Daar ben ik ook benieuwd naar!
Goed te horen dat er een installatie icm een zonneboiler aankomt. Heb zelf ook een zonneboiler en ben benieuwd hoe dat gaat en of ze dat doen...
Ik ben nummer 51xx dus wacht nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 10:15
Ik denk erover om een Quatt aan te schaffen. Zijn er al ervaringen met levertijd/wachtrij? De info op de site is wat gedateerd en levert geen huidige stand van zaken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
edegroot1973 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:14:
Ik denk erover om een Quatt aan te schaffen. Zijn er al ervaringen met levertijd/wachtrij? De info op de site is wat gedateerd en levert geen huidige stand van zaken.

Alvast bedankt!
Lees het forum anders even door;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
edegroot1973 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:14:

Alvast bedankt!
over levertijden/wachtrij kunnen we hier helaas weinig zeggen, de wegen die Quatt soms neemt zijn soms ondoorgrondelijk. Het lijkt wel uit te maken of het een recht toe recht aan installatie is (mogelijk sneller aan de beurt) of dat het een lastiger installatie gaat worden ( voorbeelden hier volop, helaas doorlezen zul je echt zelf moeten doen).
Denk er aan als je nog de huidige prijs wilt hebben moet je vóór 1 Mei een reservering van 99 euro doen, anders betaal je 200 euro meer. Dus wel even snel handelen dus.
Die 99 euro krijg je overigens wel terug als je toch besluit om geen Quatt te nemen of Quatt aangeeft dat het niet mogelijk is. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10
Zo, hier is ook de Quatt geïnstalleerd. Jammer dat het niet meer koud wordt. Heb ook gelijk de informatie in Home Assistant weten te krijgen. Super bedankt @Slurpgeit @medu80 @noebas .

Ik zie nu dat hij veel op 30hz draait. Dit is volgens mij het minimum. Wat is de max in hz dat jullie voorbij hebben zien komen? Dezelfde vraag heb ik eigenlijk ook over het vermogen uit het stopcontact. Hij schakelt om de 2 à 3uur tussen uit en 350W. Klopt het dat 350w (elektriciteit), het laagste is wat de Quatt kan terug moduleren? Met dit weer is dat toch nog een goeie 2,2Kw warmte. De COP berekening (Warmte vermogen/elektriciteit vermogen) zegt vandaag 6,5 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT1980
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-08-2023
Ik zou in principe snel aan de beurt zijn voor installatie. Alleen nu hoor ik van Quatt dat hij niet goed samenwerkt met zones bediening voor vloerverwarming. Ik heb boven radiatoren en beneden iets van 5 zones waarbij ik eigenlijk alleen de woonkamer altijd aan heb staan? Ik zou dan eind mei horen of ze definitief niet werken met zones en dat er niks geïnstalleerd word.

Hebben meer mensen dit probleem? Is er een oplossing? Ik zou in principe ook ok vinden als alleen de woonkamer werkt op een WP. En heb ik echt zon bijzondere situatie? De meeste mensen met vloerverwarming hebben geen zone regelingen aan de wand?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
JT1980 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:22:
Ik zou in principe snel aan de beurt zijn voor installatie. Alleen nu hoor ik van Quatt dat hij niet goed samenwerkt met zones bediening voor vloerverwarming. Ik heb boven radiatoren en beneden iets van 5 zones waarbij ik eigenlijk alleen de woonkamer altijd aan heb staan? Ik zou dan eind mei horen of ze definitief niet werken met zones en dat er niks geïnstalleerd word.

Hebben meer mensen dit probleem? Is er een oplossing? Ik zou in principe ook ok vinden als alleen de woonkamer werkt op een WP. En heb ik echt zon bijzondere situatie? De meeste mensen met vloerverwarming hebben geen zone regelingen aan de wand?

Ik hoor het graag!
Ik heb vloerverwarming beneden en 3 slaapkamers + badkamer boven welke op zone regeling draaien van Honeywell Evohome, voor ons een must, heb voorheen jarenlang getobt om het boven warm te krijgen, als de temperatuur beneden bereikt was sloeg de thermostaat in de woonkamer uit waardoor het boven af koelde, nu met Evohome zoneregeling was dat opgelost.
Ik lees helaas regelmatig dat warmtepompen vaak niet met zone regeling om kunnen gaan, met name Quatt lijkt er niet mee te kunnen omgaan lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
golfgti5 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:06:
[...]

Ik heb vloerverwarming beneden en 3 slaapkamers + badkamer boven welke op zone regeling draaien van Honeywell Evohome, voor ons een must, heb voorheen jarenlang getobt om het boven warm te krijgen, als de temperatuur beneden bereikt was sloeg de thermostaat in de woonkamer uit waardoor het boven af koelde, nu met Evohome zoneregeling was dat opgelost.
Ik lees helaas regelmatig dat warmtepompen vaak niet met zone regeling om kunnen gaan, met name Quatt lijkt er niet mee te kunnen omgaan lees ik.
Toch gek, gezien de zone verwarming (in geval van vloerverwarming) er puur voor zorgt dat de kraantjes open / dicht worden gedraaid als het ware. Als dan 1 kraantje dicht staat en de rest staat open, is her dan zo erg?
Of wil Quatt een gigantisch aantal meters leiding vullen met warm water om goede werking te garanderen?

Bij een vriend van mij is, in zijn net opgeleverd nieuwbouwhuis, ook een warmtepomp aanwezig. Mèt zone regeling, Itho Daalderop / spider / ... Hoe het ook heet. Het is dus niet alsof het onmogelijk is? Bij hem draaien de kraantjes dus ook gewoon dicht naar gelang warmtevraag van de ruimtes. Werkt heel mooi en ook volstrekt logisch: waarom zou ik overdag de slaapkamer moeten verwarmen als deze geen warmtebehoefte heeft en waarom zou ik s nachts in een slaapkamer van 20+ graden moeten slapen, als ik nu slapen met 17 graden gewend ben?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Tanuki schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:23:
[...]

Toch gek, gezien de zone verwarming (in geval van vloerverwarming) er puur voor zorgt dat de kraantjes open / dicht worden gedraaid als het ware. Als dan 1 kraantje dicht staat en de rest staat open, is her dan zo erg?
Of wil Quatt een gigantisch aantal meters leiding vullen met warm water om goede werking te garanderen?

Bij een vriend van mij is, in zijn net opgeleverd nieuwbouwhuis, ook een warmtepomp aanwezig. Mèt zone regeling, Itho Daalderop / spider / ... Hoe het ook heet. Het is dus niet alsof het onmogelijk is? Bij hem draaien de kraantjes dus ook gewoon dicht naar gelang warmtevraag van de ruimtes. Werkt heel mooi en ook volstrekt logisch: waarom zou ik overdag de slaapkamer moeten verwarmen als deze geen warmtebehoefte heeft en waarom zou ik s nachts in een slaapkamer van 20+ graden moeten slapen, als ik nu slapen met 17 graden gewend ben?
Volledig mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Tanuki schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:23:
[...]
Als dan 1 kraantje dicht staat en de rest staat open, is her dan zo erg?
Nee dat is niet vast erg, maar het omgekeerde kan ook en dat is een ander verhaal. @golfgti5 beschrijft (als ik goed begrijp) dat om een kinderkamer warm te krijgen, andere groepen (vvw) dicht gaan.
Dus dit is niet 1 kraantje dicht, rest open..

Er moet voor een WP ten alle tijden genoeg afgifte open staan dat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan, want dus inhoudt dat er een deel van je afgifte niet achter een na/-zoneregeling kan en mag zitten. Buiten deze minimale afgifte (doorgaans radiatoren/vvw in woonkamer) kan je best naregeling hebben op individuele radiatoren. Maar je kan niet je vvw in woonkamer dicht zetten en proberen de volledige flow van een WP naar een enkele kamer sturen

[ Voor 34% gewijzigd door Toby-Wan op 28-04-2023 23:13 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton de Waal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-11-2024
NIB0R schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:28:
Zo, hier is ook de Quatt geïnstalleerd. Jammer dat het niet meer koud wordt. Heb ook gelijk de informatie in Home Assistant weten te krijgen. Super bedankt @Slurpgeit @medu80 @noebas .

Ik zie nu dat hij veel op 30hz draait. Dit is volgens mij het minimum. Wat is de max in hz dat jullie voorbij hebben zien komen? Dezelfde vraag heb ik eigenlijk ook over het vermogen uit het stopcontact. Hij schakelt om de 2 à 3uur tussen uit en 350W. Klopt het dat 350w (elektriciteit), het laagste is wat de Quatt kan terug moduleren? Met dit weer is dat toch nog een goeie 2,2Kw warmte. De COP berekening (Warmte vermogen/elektriciteit vermogen) zegt vandaag 6,5 :).
Hoe kan ik hz uitlezen? Dank voor je reactie 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:06:
[...]

Nee dat is niet vast erg, maar het omgekeerde kan ook en dat is een ander verhaal. @golfgti5 beschrijft (als ik goed begrijp) dat om een kinderkamer warm te krijgen, andere groepen (vvw) dicht gaan.
Dus dit is niet 1 kraantje dicht, rest open..

Er moet voor een WP ten alle tijden genoeg afgifte open staan dat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan, want dus inhoudt dat er een deel van je afgifte niet achter een na/-zoneregeling kan en mag zitten. Buiten deze minimale afgifte (doorgaans radiatoren/vvw in woonkamer) kan je best naregeling hebben op individuele radiatoren. Maar je kan niet je vvw in woonkamer dicht zetten en proberen de volledige flow van een WP naar een enkele kamer sturen
Klopt, zo werkt het nu bij ons, beneden vloer verwarming ingesteld op 20 graden, is die bereikt dat schakelt die uit.
Boven heeft elke ruimte een Evohome radiator knop, per kamer kan de temperatuur geregeld worden, dus kinderkamer op bijvoorbeeld 17 graden.
In de gang hebben wij een radiator zonder zone knop erop, deze staat altijd open, hier kan het systeem zijn warmte dus kwijt, dat is goed toch of bedoel je dat niet?

Als de vloer op temperatuur is houd deze de warmte een aantal uur vast waardoor het systeem niet meer aan zou gaan en dus boven koud word, vandaar deze keuze voor Honeywell Evohome zone regeling, met name in de koude nachten is het lekker als het systeem gewoon aan kan gaan boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:49:
[...]

In de gang hebben wij een radiator zonder zone knop erop, deze staat altijd open, hier kan het systeem zijn warmte dus kwijt, dat is goed toch of bedoel je dat niet?
Ik weet niet exact de laagste modulatie grens van de Quatt, maar bij een aanvoer van 35 graden zal dat alsnog een heel erg forse radiator moeten zijn.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:51:
[...]

Ik weet niet exact de laagste modulatie grens van de Quatt, maar bij een aanvoer van 35 graden zal dat alsnog een heel erg forse radiator moeten zijn.
Zo groot is de radiator in de gang niet, maar moet nu ook altijd open staan en werkt al een jaar of 4 zo zonder storing, een WP zal denk minder warmte geven als onze huidige cv ketel, zou toch goed moeten gaan dan toch?
En anders heb ik in de werkplaats 2 vrij grote radiatoren hangen die ik nog kan open zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:32:
[...]

Zo groot is de radiator in de gang niet, maar moet nu ook altijd open staan en werkt al een jaar of 4 zo zonder storing, een WP zal denk minder warmte geven als onze huidige cv ketel, zou toch goed moeten gaan dan toch?
En anders heb ik in de werkplaats 2 vrij grote radiatoren hangen die ik nog kan open zetten
Je haalt een CV en warmtepomp echt teveel door elkaar. Een CV heeft (het liefst) grote deltaT van ongeveer 20 graden, een warmtepomp een kleine delta T van max. 5 graden. Om eenzelfde hoeveelheid warmte te leveren, pompt de WP 4x zoveel water rond en dat gaat niet door 1 radiator.
Dat het met CV werkt is geen enkele garantie dat het met WP ook het geval is

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 29-04-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:48:
[...]

Je haalt een CV en warmtepomp echt teveel door elkaar. Een CV heeft (het liefst) grote deltaT van ongeveer 20 graden, een warmtepomp een kleine delta T van max. 5 graden. Om eenzelfde hoeveelheid warmte te leveren, pompt de WP 4x zoveel water rond en dat gaat niet door 1 radiator.
Dat het met CV werkt is geen enkele garantie dat het met WP ook het geval is
Thanks, en dat klopt, ik heb er totaal geen verstand van, vandaar dat ik hier ben, zulke antwoorden als die van jou zijn heel hulpzaam👍🏻.

Mijn probleem is gewoon; als de thermostaat van de vloerverwarming beneden zijn ingestelde temperatuur heeft behaalt slaat de verwarming af, hoe krijg ik het dan boven warm als er beneden geen vraag is?
Dit zou toch gewoon technisch mogelijk moeten zijn met een WP (en zone regeling)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:11:
[...]

Thanks, en dat klopt, ik heb er totaal geen verstand van, vandaar dat ik hier ben, zulke antwoorden als die van jou zijn heel hulpzaam👍🏻.

Mijn probleem is gewoon; als de thermostaat van de vloerverwarming beneden zijn ingestelde temperatuur heeft behaalt slaat de verwarming af, hoe krijg ik het dan boven warm als er beneden geen vraag is?
Dit zou toch gewoon technisch mogelijk moeten zijn met een WP (en zone regeling)?
Ik ben ook geen expert, maar volgens mij is je verwarming dan niet juist ingeregeld. (Ofwel waterzijdig inregelen)
Je beneden verdieping zou dan standaard meer geknepen moeten worden, zodat er meer warmte boven komt. Dat kan gewoon bij het vloerverwarmings verdeel punt. Die kraantjes bewegen nu automatisch naar gelang van de warmtevraag per zone, dat word dan een eenmalige vaste stand.
Dan is dat hele zone systeem overbodig/buiten gebruik want word je gehele huis altijd gelijktijdig warm.

(Maar ik ben geen expert, dit moet iemand met verstand maar even bevestigen/corrigeren)

[ Voor 14% gewijzigd door RVE_NL op 29-04-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10
Ton de Waal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:19:
[...]

Hoe kan ik hz uitlezen? Dank voor je reactie 😀
Dit kan als je Home Assistant hebt en een geroot android device. Zie de post van Slurpgeit. Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
RVE_NL schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:27:
[...]

Ik ben ook geen expert, maar volgens mij is je verwarming dan niet juist ingeregeld. (Ofwel waterzijdig inregelen)
Je beneden verdieping zou dan standaard meer geknepen moeten worden, zodat er meer warmte boven komt. Dat kan gewoon bij het vloerverwarmings verdeel punt. Die kraantjes bewegen nu automatisch naar gelang van de warmtevraag per zone, dat word dan een eenmalige vaste stand.
Dan is dat hele zone systeem overbodig/buiten gebruik want word je gehele huis altijd gelijktijdig warm.

(Maar ik ben geen expert, dit moet iemand met verstand maar even bevestigen/corrigeren)
En hoe werkt het dan als in de nacht de vloerverwarming beneden uit staat en ik boven 16 graden vraag en je maar 1 zone hebt? Dan gaat het denk echt niet warm worden boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:31:
[...]

En hoe werkt het dan als in de nacht de vloerverwarming beneden uit staat en ik boven 16 graden vraag en je maar 1 zone hebt? Dan gaat het denk echt niet warm worden boven.
Je laat de verwarming 24/7 aan. Wellicht een kleine nachtverlaging, maar meeste mensen hier houden gewoon zelfde temp aan.

Als je huis daadwerkelijk zover afkoelt 's nachts dan zou ik ook eens naar je isolatie gaan kijken!

En met een gewenste temperatuur van 16gr gaat het idd niet lekker warm worden boven... :+

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-04-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
bbbrumbrum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:40:
[...]

Je laat de verwarming 24/7 aan. Wellicht een kleine nachtverlaging, maar meeste mensen hier houden gewoon zelfde temp aan.

Als je huis daadwerkelijk zover afkoelt 's nachts dan zou ik ook eens naar je isolatie gaan kijken!

En met een gewenste temperatuur van 16gr gaat het idd niet lekker warm worden boven... :+
Klopt wat je zegt, isolatie zit hier wel goed, is meer als de vloer beneden zijn temperatuir bereikt heeft de cv ketel de eerste 4-5 uur niet meer aanslaat, de vloer blijft warm maar boven koelt het toch wel af dan, zeker met koude nachten

Beneden altijd op 20, boven op 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:31:
[...]

Dat is net het hele idee, je huis krijgt 1 temperatuur ipv iedere kamer een individuele temperatuur. Dus als het beneden 16 graden is, is het boven ook 16 graden.

Wil je het boven warmer dan 16 graden? Dan moet de thermostaat omhoog naar bijv. 18 graden, met als gevolg dat het zowel boven als onder 18 graden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:42:
[...]

Klopt wat je zegt, isolatie zit hier wel goed, is meer als de vloer beneden zijn temperatuir bereikt heeft de cv ketel de eerste 4-5 uur niet meer aanslaat, de vloer blijft warm maar boven koelt het toch wel af dan, zeker met koude nachten

Dat betekend dus dat de retour temperatuur van de radiatoren in verhouding tot de vloerverwarming beneden niet goed afgesteld staat. (Indien dat niet voldoende gecompenseerd kan worden met waterzijdig in regelen, is de isolatie boven niet afdoende)

Beetje cheap ass workaround is misschien, de Lyric T6 thermostaat welke veelal door Quatt wordt aanbevolen bestaat ook in een draadloze variant. Als je de thermostaat op de bovenverdieping zet, dan blijft de warmtepomp gewoon door verwarmen.

[ Voor 25% gewijzigd door RVE_NL op 29-04-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
RVE_NL schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:58:
[...]

Dat betekend dus dat de retour temperatuur van de radiatoren in verhouding tot de vloerverwarming beneden niet goed afgesteld staat. (Indien dat niet voldoende gecompenseerd kan worden met waterzijdig in regelen, is de isolatie boven niet afdoende)

Beetje cheap ass workaround is misschien, de Lyric T6 thermostaat welke veelal door Quatt wordt aanbevolen bestaat ook in een draadloze variant. Als je de thermostaat op de bovenverdieping zet, dan blijft de warmtepomp gewoon door verwarmen.
Is het ook zo dat de Quatt veel langer blijft lopen in verhouding met onze traditionele cv ketel?
Dus de cv ketel loopt bijvoorbeeld 3 uur om het beneden op 20 graden te krijgen, maar de quatt doet daat veel langer over, waardoor het boven ook langer de gevraagde temperatuur blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:16:
[...]

Is het ook zo dat de Quatt veel langer blijft lopen in verhouding met onze traditionele cv ketel?
Dus de cv ketel loopt bijvoorbeeld 3 uur om het beneden op 20 graden te krijgen, maar de quatt doet daat veel langer over, waardoor het boven ook langer de gevraagde temperatuur blijft?
Idealiter stopt hij niet.
Dus hij hoeft het niet in "3u" 20gr te "krijgen". Hij compenseert gewoon continu het warmteverlies van het huis.
Daarvoor moet je overigens wel je stooklijn goed afstellen, en dat kan (je zelf) met Quatt nog niet.

Maar het is nu al heel vaak herhaald. Gewoon fatsoenljik waterzijdig inregelen en die evohome op marktplaats.

En IMHO zit je isolatie nog niet goed als het beneden 20gr is en je bovenverdieping dan afkoelt naar <16gr.
Maargoed, snap dat het in veel bestaande huizen lastig en/of duur is om fatsoenljik te isoleren, als het al mogelijk is.

@RVE_NLHele huis 1 temperatuur is wel typisch iets voor echt goede isolatie en WTW.
Hier ook nieuwbouw RC6 rondom met triple glas & WTW, voorlopig alleen BG VVW maar dan is het bij koude nachten boven toch wel 1-2gr koeler.
Voor 16gr moet ik een aantal ramen open zetten.

Wat je aandraagt over thermostaat boven en die "zone" als leidend te nemen is wel een goeie.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-04-2023 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
golfgti5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:42:
[...]

Je zou het boven misschien met airco's kunnen verwarmen? Is in de zomer ook lekker koel :9

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
bbbrumbrum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:48:
[...]

Idealiter stopt hij niet.
Dus hij hoeft het niet in "3u" 20gr te "krijgen". Hij compenseert gewoon continu het warmteverlies van het huis.
Daarvoor moet je overigens wel je stooklijn goed afstellen, en dat kan (je zelf) met Quatt nog niet.

Maar het is nu al heel vaak herhaald. Gewoon fatsoenljik waterzijdig inregelen en die evohome op marktplaats.

En IMHO zit je isolatie nog niet goed als het beneden 20gr is en je bovenverdieping dan afkoelt naar <16gr.
Maargoed, snap dat het in veel bestaande huizen lastig en/of duur is om fatsoenljik te isoleren, als het al mogelijk is.

@RVE_NLHele huis 1 temperatuur is wel typisch iets voor echt goede isolatie en WTW.
Hier ook nieuwbouw RC6 rondom met triple glas & WTW, voorlopig alleen BG VVW maar dan is het bij koude nachten boven toch wel 1-2gr koeler.
Voor 16gr moet ik een aantal ramen open zetten.

Wat je aandraagt over thermostaat boven en die "zone" als leidend te nemen is wel een goeie.
Wat ik zou kunnen doen, zag ik ook hier, is de Evohome loskoppelen van de ketel en deze gebruiken voor de aansturing van de knoppen boven, dus via de evohome de slaapkamers op 16 graden zetten en het enige wat de evohomw dan doet is de radiatorknoppen open zetten, geen aansturing naar de ketel dus, daar zet ik dan maar een T6 op.

Kost het niet heel veel stroom dan als de quatt er langet over doet?

Bedankt voor de reactie’s, het word mij steeds meer duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Wie heeft een goed idee voor de leiding van de warmtepomp in combinatie met een hoog verticaal raam? De CV zit rechtsboven op de 2e verdieping aan de voorkant van het huis, de warmtepomp wil ik wegens defrosts boven het schuurtje hebben hangen aan de muur. Op het dak zelf neerzetten was niet handig omdat hij dan te schuin staat.
Nu kan ik de leidingen eerst via binnen voorbij het raam laten oversteken, maar dat is niet mooi in het trapgat. Eerst naar boven brengen (zodat deze met het plafond mee oversteekt bij het raam) was niet handig ivm luchtbellen in het systeem. Zijn er nog oplossingen te bedenken die mooier/praktischer zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGL7REGWBcHMyDPLSNHk530wfY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlOmX4ltz0jOlQWHLcbzuA0T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 07:04
Na 24 dagen bevestiging subsidie goedgekeurd. Binnen een week uitbetaling. Snel!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Kixpo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:21:
Wie heeft een goed idee voor de leiding van de warmtepomp in combinatie met een hoog verticaal raam? De CV zit rechtsboven op de 2e verdieping aan de voorkant van het huis, de warmtepomp wil ik wegens defrosts boven het schuurtje hebben hangen aan de muur. Op het dak zelf neerzetten was niet handig omdat hij dan te schuin staat.
Nu kan ik de leidingen eerst via binnen voorbij het raam laten oversteken, maar dat is niet mooi in het trapgat. Eerst naar boven brengen (zodat deze met het plafond mee oversteekt bij het raam) was niet handig ivm luchtbellen in het systeem. Zijn er nog oplossingen te bedenken die mooier/praktischer zijn?

[Afbeelding]
Ik zou hem onder de derde ruit, daar waar het kozijn wat dikker is laten lopen en dan aan de andere kant weer omhoog.
Je zou ook voor de muur een zwarte en bij de raam een witte goot kunnen gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWo9VlMxrok36zExe8kjNfIb9hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bMO2VHCAvHuCgvyt3w40aUY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 30-04-2023 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Levensteken voor de 8kW versie.

Vandaag een mailtje van Quatt gekregen waar ook de 8kW versie als een beschikbare optie word aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuWBGXVaV8pT_laxVh47kUWtrtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PiAV7W4i8mJvUvMM4t32gLaW.jpg?f=user_large

ook in de FAQ zie je dat nog steeds terug (oa bij de prijsoverzicht: Wat kost een Quatt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM_iVTqpSFA03Cwrcz0YPcqpKuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7LWO1TuEHURhCNKD0I4IGvtz.jpg?f=user_large

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Laatst online: 22:49
Ik heb ook nog hoop op de 8kW, nr 2**, maar het gaat allemaal niet echt vlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
Hallo allen,

Ik zit al tijdje dit topic te volgen en de prijsverhoging vanaf morgen zit ik toch wel te denken om mij in te schrijven.

Ik heb alleen nog een "zorg", mijn cv ketel zit in een ruimte in het midden van het huis dus betekent dat het leidingwerk naar de buitenunit door een slaapkamer moet.

Heeft iemand hier ervaring mee qua geluid? Hoe wordt dit ervaren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
Salvogs schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:20:
Hallo allen,

Ik zit al tijdje dit topic te volgen en de prijsverhoging vanaf morgen zit ik toch wel te denken om mij in te schrijven.

Ik heb alleen nog een "zorg", mijn cv ketel zit in een ruimte in het midden van het huis dus betekent dat het leidingwerk naar de buitenunit door een slaapkamer moet.

Alvast bedankt!
Je hebt niet echt last van geluid van de leidingen. Sommige horen wat water stromen door de leidingen maar heeft ook te maken als je bijvoorbeeld veel radiatoren dicht hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Salvogs schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:20:
Hallo allen,

Alvast bedankt!
Wat @HBO88 zegt.
Verder zou je zelf nog een wat nettere koof kunnen knutselen met extra isolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
@HBO88
Dankjewel voor de vlotte reactie! Dan valt het inderdaad wel mee.

@Toby-Wan
Ja dat is ook nog een goeie optie als het toch als vervelend wordt ervaren. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:35
Hebben meer mensen er last van dat Quatt vrijwel geen leiding buitenshuis wil laten lopen en dat de adviseur die je installatiegesprek heeft geleid slecht of niet terug communiceert?

Ik wil de Quatt leidingen buiten langs naar de CV laten lopen. Situatie: plat dak, gevel naar boven, door de goot (doorgang kan ik zelf verzorgen) en dan het dak door waar direct de CV staat (7 meter totaal). Quatt wil niet door de goot en geeft geen reden waarom ze het niet doen/willen.

Een reactie komt er niet op de vraag waarom niet. Ik moet om reactie te krijgen een collega van de adviseur vragen of een collega terug wil mailen.om überhaupt een reactie te krijgen.

Jammer, wil graag een Quatt, maar lijkt erop dat je hier ook weer in de wacht komt als je situatie niet standaard is.

Terwijl ik wel genoeg mensen zie op dit forum waar de leidingen ook buitenom mogen. Dus isolatie leek me niet een grote issue.

Wellicht kan iemand anders me hier een ander nadeel noemen behalve isolatie, waarom de Quatt leidingen beter niet door een goot heen kunnen?

Voor de duidelijkheid: er zou in een zinken goot een zinken pijpje omhoog in de goot komen, zodat de leidingen vrij van water er doorheen kunnen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:30:
Hebben meer mensen er last van dat Quatt vrijwel geen leiding buitenshuis wil laten lopen en dat de adviseur die je installatiegesprek heeft geleid slecht of niet terug communiceert?

Ik wil de Quatt leidingen buiten langs naar de CV laten lopen. Situatie: plat dak, gevel naar boven, door de goot (doorgang kan ik zelf verzorgen) en dan het dak door waar direct de CV staat (7 meter totaal). Quatt wil niet door de goot en geeft geen reden waarom ze het niet doen/willen.

Een reactie komt er niet op de vraag waarom niet. Ik moet om reactie te krijgen een collega van de adviseur vragen of een collega terug wil mailen.om überhaupt een reactie te krijgen.

Jammer, wil graag een Quatt, maar lijkt erop dat je hier ook weer in de wacht komt als je situatie niet standaard is.

Terwijl ik wel genoeg mensen zie op dit forum waar de leidingen ook buitenom mogen. Dus isolatie leek me niet een grote issue.

Wellicht kan iemand anders me hier een ander nadeel noemen behalve isolatie, waarom de Quatt leidingen beter niet door een goot heen kunnen?

Voor de duidelijkheid: er zou in een zinken goot een zinken pijpje omhoog in de goot komen, zodat de leidingen vrij van water er doorheen kunnen.
Laat anders door de loodgieter of die dat voor je gaat maken (of als je het zelf maakt) een tekening maken waardoor ze kunnen zien dat de afmetingen kloppen voor hun leiding (de voorbeelden zijn al diverse keren voorbij gekomen incl. maten). Ik denk dat zij gewoon koudwater vrees hebben en iets wat ze niet direct snappen zeggen ze gewoon nee tegen, dat is voor hun makelijker dan lastige vragen waar ze zelf geen antwoord weten. Een tekening kan daarbij helpen. Tip maak de buis waar de leidingen door de goot gaan iets hoger dan de zijkant van de goot, weet je zeker dat er nooit water via de leidingen kan gaan lopen, ook zou ik de overgang ook met biumenplakband/rubberenplakband waterdicht sealen.
nog een foto van de leiding gevonden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNPk8qHrrXHghh-KLgufsztVh0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lqMmbxvfGkZdphdy8rBDd5mZ.webp?f=user_large
kijk ook hier na: kun je exact de maten zien: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74083630

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 30-04-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:35
MacD007 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:49:
[...]

Laat anders door de loodgieter of die dat voor je gaat maken (of als je het zelf maakt) een tekening maken waardoor ze kunnen zien dat de afmetingen kloppen voor hun leiding (de voorbeelden zijn al diverse keren voorbij gekomen incl. maten). Ik denk dat zij gewoon koudwater vrees hebben en iets wat ze niet direct snappen zeggen ze gewoon nee tegen, dat is voor hun makelijker dan lastige vragen waar ze zelf geen antwoord weten. Een tekening kan daarbij helpen. Tip maak de buis waar de leidingen door de goot gaan iets hoger dan de zijkant van de goot, weet je zeker dat er nooit water via de leidingen kan gaan lopen, ook zou ik de overgang ook met biumenplakband/rubberenplakband waterdicht sealen.
nog een foto van de leiding gevonden: [Afbeelding]
Das idd. het idee, een iets hoger pijpje. Ik zal eens een tekening maken zodat ze het snappen. Want ik denk dat ze idd bomen op de weg zien, terwijl een monteur het waarschijnlijk nog nooit zo simpel heeft gehad.

De doorvoer zou ik gewoon laten maken door een specialist op dat gebied een loodgieter die zinkwerken doet. Die maakt de boel ook waterdicht door het te solderen op de goot.

[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 30-04-2023 18:58 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:30
Kan de quatt ook standalone worden gebruikt?
In ons huis gebruiken we eigenlijk alleen nog de gasketel voor de vloerverwarming.

Tapwater en douche doen we al via een warmtepomp boiler.

Als deze quatt ook gewoon en alleen warm water kan produceren voor de vloerverwarming dan kunnen we direct van het gas af. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
Kan iemand dit rare gas verbruik verklaren? Er is overigens niemand thuis, dus snap niet waar de vraag vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leTV_xqAHHuSnL0eRxcWN1t1XR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edtZY3IVNQ6GouH9ZgjRBZe6.jpg?f=fotoalbum_large
Gister 0.01 m3 en dag er voor 0.02 m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Gupje360 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:51:
Kan iemand dit rare gas verbruik verklaren? Er is overigens niemand thuis, dus snap niet waar de vraag vandaan komt.

[Afbeelding]
Gister 0.01 m3 en dag er voor 0.02 m3
Comfortfunctie tapwater.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
procyon schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:44:
Kan de quatt ook standalone worden gebruikt?
In ons huis gebruiken we eigenlijk alleen nog de gasketel voor de vloerverwarming.

Tapwater en douche doen we al via een warmtepomp boiler.

Als deze quatt ook gewoon en alleen warm water kan produceren voor de vloerverwarming dan kunnen we direct van het gas af. d:)b
Nee.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dank voor je reactie maar "Nee" want?
Op hun eigen website staat dit :
All electric-ready
Met een warmtepomp gebruik je nog steeds een beetje gas, bijvoorbeeld voor je tapwater. Eigenlijk willen we natuurlijk helemaal geen gas meer gebruiken, maar voor de meeste mensen in Nederland is het nog niet mogelijk om volledig gasloos te leven. De Quatt Hybrid is dan een goede oplossing.

Quatt is bezig met de ontwikkeling van een all-electric module, die we binnen een paar jaar zullen introduceren. Als jij er klaar voor bent, bestel je deze module. We voegen ‘m toe aan je Quatt Hybrid en samen vormen ze één systeem om je woning en je tapwater mee te verwarmen.
In onze situatie zal de quatt geen tapwater hoeven maken, dat doet een warmtepomp boiler al. Alleen de vloerverwarming van warm water voorzien moet toch te doen zijn door de quatt?

Of is de quatt gewoon 100% afhankelijk van een ouderwetse gasboiler voor de aansturing oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
Kan ik daar wat aan doen of is dat nou eenmaal zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Gupje360 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:23:
[...]

Kan ik daar wat aan doen of is dat nou eenmaal zo?
De comfortfunctie (als deze aanstaat) uitzetten op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:40

RobertowNL

For your gear!

procyon schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:21:
[...]

[...]

In onze situatie zal de quatt geen tapwater hoeven maken, dat doet een warmtepomp boiler al. Alleen de vloerverwarming van warm water voorzien moet toch te doen zijn door de quatt?

Of is de quatt gewoon 100% afhankelijk van een ouderwetse gasboiker voor de aansturing oid?
Voornaamste probleem zit hem vooralsnog in de watertemperatuur die minimaal 18 graden dient te zijn voordat de Quatt begint te werken.
Als je aanvoer ooit onder de 18 komt dan heb je een 'probleem'.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
RobertowNL schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:23:
[...]

Voornaamste probleem zit hem vooralsnog in de watertemperatuur die minimaal 18 graden dient te zijn voordat de Quatt begint te werken.
Aah, duidelijk. Dank voor je reactie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Alleen de vloerverwarming van warm water voorzien moet toch te doen zijn door de quatt?
Klopt.
Of is de quatt gewoon 100% afhankelijk van een ouderwetse gasboiler voor de aansturing oid?
Nee.

En nu de wat uitgebreidere versie: Quatt heeft niet perse een cv ketel nodig, maar volledig zonder vergt wel wat aanpassingen aan het systeem.

De limitatie zit in een rare instelling in de Quatt waarbij deze weigert te verwarmen als het water van de aanvoer onder de 18 graden komt (16 volgens sommigen, maar bij mij lijkt het toch 18 te zijn, als ik de nachtverlaging naar 17.5 zet gaat de Quatt in de ochtend regelmatig niet meer aan).

Je kunt het waarschijnlijk wel zonder cv doen, maar je zult een backup moeten hebben die het water in de leidingen even naar 18 graden kan brengen zodat de Quatt geen dienst weigert.

Daar zijn wel opties voor te verzinnen (doorstroomverwarmer op het aan-uit contact, of een geisoleerd buffervaatje in de retour, vlak voor de Quatt), maar Quatt biedt dit voorlopig niet aan.

Edit: alleen dat buffervaatje zou ik ook niet aandurven. Als dat ooit afkoelt kun je een vuurtje onder het vat gaan stoken om het weer warm te krijgen. Een buffervat met backup hittespiraal (als dit bestaat), zou misschien wel kunnen. Wat ook nog het overwegen waard is, is (als je wpb dit heeft) met een driewegklep het cv water door de warmtespiraal van de wpb te loodsen. Sommige wpb's hebben dit om bijv een zonneboiler aan te kunnen sluiten. Ik zou het niet permanent doen, daar verlies je performance op.

De doorstroomverwarmer lijkt mij eigenlijk nog de meest eenvoudige, en ook makkelijkst te automatiseren optie.

[ Voor 20% gewijzigd door onlinaius op 30-04-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
RobertowNL schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:23:
[...]

Jep, dit dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
procyon schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:24:
[...]

Aah, duidelijk. Dank voor je reactie ;)
Tja, nog niemand heeft het geprobeerd, maar dit 'probleem' is op te lossen met een doorstroom verwarmer. De kleinste zou al meer dan voldoende moeten zijn. Het water hoeft maar die 18 graden te bereiken.
Zo'n apparaat heb je al voor ~150 euro.

Nogmaals, dit is nog niet getest. Maar ook de reden waarom het water minimaal 18 graden moet zijn is nog steeds onduidelijk, technisch is dat nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
HBO88 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:29:
[...]

Tja, nog niemand heeft het geprobeerd, maar dit 'probleem' is op te lossen met een doorstroom verwarmer. De kleinste zou al meer dan voldoende moeten zijn. Het water hoeft maar die 18 graden te bereiken.
Zo'n apparaat heb je al voor ~150 euro.

Nogmaals, dit is nog niet getest. Maar ook de reden waarom het water minimaal 18 graden moet zijn is nog steeds onduidelijk, technisch is dat nergens voor nodig.
Kwam overigens in grote L/W WP topic tegen dat een Panasonic op deze temperatuur om dezelfde reden zijn elektrische backup element aanzet. Welke een Quatt dus niet heeft, maar wel een CV ketel.. maar lijkt dus een fenomeen welke niet alleen bij een Quatt opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
onlinaius schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:28:

De limitatie zit in een rare instelling in de Quatt waarbij deze weigert te verwarmen als het water van de aanvoer onder de 18 graden komt (16 volgens sommigen, maar bij mij lijkt het toch 18 te zijn, als ik de nachtverlaging naar 17.5 zet gaat de Quatt in de ochtend regelmatig niet meer aan).

Je kunt het waarschijnlijk wel zonder cv doen, maar je zult een backup moeten hebben die het water in de leidingen even naar 18 graden kan brengen zodat de Quatt geen dienst weigert.

Daar zijn wel opties voor te verzinnen (doorstroomverwarmer op het aan-uit contact, of een geisoleerd buffervaatje in de retour, vlak voor de Quatt), maar Quatt biedt dit voorlopig niet aan.

Edit: alleen dat buffervaatje zou ik ook niet aandurven. Als dat ooit afkoelt kun je een vuurtje onder het vat gaan stoken om het weer warm te krijgen. Een buffervat met backup hittespiraal (als dit bestaat), zou misschien wel kunnen. Wat ook nog het overwegen waard is, is (als je wpb dit heeft) met een driewegklep het cv water door de warmtespiraal van de wpb te loodsen. Sommige wpb's hebben dit om bijv een zonneboiler aan te kunnen sluiten. Ik zou het niet permanent doen, daar verlies je performance op.

De doorstroomverwarmer lijkt mij eigenlijk nog de meest eenvoudige, en ook makkelijkst te automatiseren optie.
Duidelijk!
Zat even te denken aan die water temperatuur, als ik de quatt aanstuur op de watertemp in de vloerverwarming kan ik deze instelling toch vastzetten op bijvoorbeeld een 365/24 instelling van ten minste 20 graden? Het huis zal dan nooit koud worden en nooit te warm. We kunnen eventueel bijverwarmen met airco's en een koutkachel.

We hebben nu ook geen thermostaat in huis, ik stel momenteel de temp in op de regelunit van de vloerverwarming en zodra deze eronder komt slaat de pomp, en daarmee de gasketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[...]

Sorry, was al uitvoerig aangeven. O-)

[ Voor 34% gewijzigd door MacD007 op 30-04-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjannema
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:46
onlinaius schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:23:
[...]

De comfortfunctie (als deze aanstaat) uitzetten op de ketel.
Ik heb een Remeha Tzerra Plus daarop heb je alleen 2 wieltjes waarop je temperatuur cv en sww kunt instellen. Met de Etwist Thermostaat kon je tapwater op Ecostand zetten. Nu met de Lyric T6 zie ik dat niet in de instellingen van deze thermostaat.

De Etwist is verwijderd toen deze in ecomodus stond. Ik neem aan dat deze instelling daarmee behouden blijft. Ik zou niet weten hoe ik het anders kan uitzetten.

Ondanks dat er al een paar dagen geen warmtevraag is zie ik wel piekjes in het gasverbruik van 0.001m3 gas in de Homewizard App.
Ik heb er dus nog niet echt een verklaring voor. Ik kan alleen niet controleren of dit vorig jaar anders was omdat ik toen mijn P1 poort nog niet uitlas met Homewizard. Totaal niet meer dan 0.1m3 gas per dag volgens Homewizard op de dagen dat er geen warm water is verbruikt. Waarschijnlijk minder. Ik hoop dat Homewizard naar 2 of 3 cijfers achter de komma gaat om nog beter inzicht te krijgen.

Waarom de Quatt niet stand Alone wil draaien en een minimumtemperatuur van 18'C? vraagt voordat hij aanslaat is mij ook een raadsel.

Jammer dat het met nog niet gelukt is om de Quatt via de API te benaderen. (heb geen androidtoestel)

Ik hoop dat er snel een update komt van de APP en/of CIC waarmee er iets meer controle of inzicht komt in de keuzes die de "AI" van Quatt maakt. Op de site van Quatt is deze tekst/belofte inmiddels iets minder spannend gemaakt
"De AI-software berekent op basis van je energietarieven op welke momenten de Quatt Hybrid het alleen af kan, en wanneer je cv-ketel bijspringt of het overneemt. Zo bespaar je wel tot 80% gas."

Ik kan de originele tekst even niet terugvinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Gjannema op 30-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Gjannema schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:37:
[...]

Ik heb een Remeha Tzerra Plus daarop heb je alleen 2 wieltjes waarop je temperatuur cv en sww kunt instellen. Met de Etwist Thermostaat kon je tapwater op Ecostand zetten. Nu met de Lyric T6 zie ik dat niet in de instellingen van deze thermostaat.

De Etwist is verwijderd toen deze in ecomodus stond. Ik neem aan dat deze instelling daarmee behouden blijft. Ik zou niet weten hoe ik het anders kan uitzetten.

Ondanks dat er al een paar dagen geen warmtevraag is zie ik wel piekjes in het gasverbruik van 0.001m3 gas in de Homewizard App.
Ik heb er dus nog niet echt een verklaring voor. Ik kan alleen niet controleren of dit vorig jaar anders was omdat ik toen mijn P1 poort nog niet uitlas met Homewizard. Totaal niet meer dan 0.1m3 gas per dag volgens Homewizard op de dagen dat er geen warm water is verbruikt. Waarschijnlijk minder. Ik hoop dat Homewizard naar 2 of 3 cijfers achter de komma gaat om nog beter inzicht te krijgen.

Waarom de Quatt niet stand Alone wil draaien en een minimumtemperatuur van 18'C? vraagt voordat hij aanslaat is mij ook een raadsel.

Jammer dat het met nog niet gelukt is om de Quatt via de API te benaderen. (heb geen androidtoestel)

Ik hoop dat er snel een update komt van de APP en/of CIC waarmee er iets meer controle of inzicht komt in de keuzes die de "AI" van Quatt maakt. Op de site van Quatt is deze tekst/belofte inmiddels iets minder spannend gemaakt
"De AI-software berekent op basis van je energietarieven op welke momenten de Quatt Hybrid het alleen af kan, en wanneer je cv-ketel bijspringt of het overneemt. Zo bespaar je wel tot 80% gas."

Dat is inderdaad een dingetje, op die ketel kan je de comfortfunctie alleen uitzetten met de etwist. Of daar een andere oplossing voor is zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zetta4
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-08 21:42
Kan de quatt hierop ook geplaatst worden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_-y3AUUDwVS5w170YOKTcz_E0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1xHmas9n4GQp8OoI2SykDhB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 07:11
Zetta4 schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:36:
Kan de quatt hierop ook geplaatst worden [Afbeelding]
Kan technisch uiteraard wel, maar dit ondersteunen ze nu niet bij Quatt. Tijdens mijn gesprek met de Quatt adviseur exact deze opzet besproken, was absoluut geen mogelijkheid voor vanuit Quat, ze ondersteunen dit niet.

[ Voor 3% gewijzigd door krizzziz op 30-04-2023 23:56 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
[...]

Hoe technisch ben je? Anders gewoon even de oude thermostaat aansluiten op de ketel en de instelling aanpassen. 5 min werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 22:50
Laatst een installatie datum gekregen van 18 Mei, helaas ben ik dat weekend er niet, dus andere datums voor moeten stellen

Ook van het weekend het voorgestelde plek doorgemeten op het balkon en de voorgestelde plaats past niet, hopelijk kan dat nog aangepast worden om hem op de andere kant van het balkon te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
procyon schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:57:
[...]

Duidelijk!
Zat even te denken aan die water temperatuur, als ik de quatt aanstuur op de watertemp in de vloerverwarming kan ik deze instelling toch vastzetten op bijvoorbeeld een 365/24 instelling van ten minste 20 graden? Het huis zal dan nooit koud worden en nooit te warm. We kunnen eventueel bijverwarmen met airco's en een koutkachel.

We hebben nu ook geen thermostaat in huis, ik stel momenteel de temp in op de regelunit van de vloerverwarming en zodra deze eronder komt slaat de pomp, en daarmee de gasketel aan.
Dat is een optie, maar ik zou het niet aandurven, zonder een actieve vorm van backup, om dezelfde reden dat ik alleen met een buffer werken ook niet aan zou durven. Als er wat mis gaat (kan van alles zijn: systeem een paar uur uit voor onderhoud, al dan niet icm vers koud water in het systeem, boel gaat in storing en daar kom je pas na een paar uur achter, thermostaat reset / verliest verbinding en geeft een aantal uur geen warmtevraag, etc) krijg je je verwarming niet meer opgestart, en dan kun je pas echt noodgrepen gaan toepassen om die aanvoer weer boven de 18 te krijgen.

De enige 2 opties die overblijven die ik zou kunnen verzinnen is wat extra kranen voor een (al dan niet handmatige) tijdelijke omleiding door de wpb of een doorstroomverwarmer (en die laatste optie lijkt me eenvoudiger).

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 01-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Zetta4 schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:36:
Kan de quatt hierop ook geplaatst worden [Afbeelding]
Wil je dat echt ? , kijk eens naar je dakbevestiging een Quatt weegt circa 60 kg + windbelasting tijdens een storm. Ik verwacht en een lekkend dak omdat een aantal dakpannen kapot zijn en je quatt ligt onder in de tuin.

Kun je ook niet vergelijken met zonnepanelen, en als bij die de wind er echt onder gaat komen en ze zijn niet goed bevestigd dan gaan ook die. het internet staat vol met voorbeelden er van.

word direct op je dakpannen gemonteerd, ik zou dat persoonlijk al niet willen, als je dan ook nog naar de instellmogelijkheden van de dakhelling kijkt moet je maar afwachten of de gaatjes voor jou dak op de juiste plek zitten. Los van de gaatjes door je dakpannen, hoe wil je die ooit lekdicht krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PUhhphIStoShNSQJIHzxZEPRXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiUasdVgAebkX7p2dayEz45F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Dat is een optie, maar ik zou het niet aandurven, zonder een actieve vorm van backup, om dezelfde reden dat ik alleen met een buffer werken ook niet aan zou durven. Als er wat mis gaat (kan van alles zijn: systeem een paar uur uit voor onderhoud, al dan niet icm vers koud water in het systeem, boel gaat in storing en daar kom je pas na een paar uur achter, thermostaat reset / verliest verbinding en geeft een aantal uur geen warmtevraag, etc) krijg je je verwarming niet meer opgestart, en dan kun je pas echt noodgrepen gaan toepassen om die aanvoer weer boven de 18 te krijgen.

De enige 2 opties die overblijven die ik zou kunnen verzinnen is wat extra kranen voor een (al dan niet handmatige) tijdelijke omleiding door de wpb of een doorstroomverwarmer (en die laatste optie lijkt me eenvoudiger).
je hebt helemaal gelijk, ik ben echter bang dat Quatt dat gewoon niet wil, als ik al zie waar ze al met hun installatie al niet aan willen, ben ik bang dat een doorstroomverwarmer voor hun een brug te ver is, ondangs dat het eigenlijk niets anders is als een CV (functie dan) en waarschijnlijker ook nog een stuk berijfszeker is, kans op storing bij dat ding is zeer klein. Zou dat ook als een prima oplossing zien voor die mensen waar de Quatt eigenlijk qua vermogen het huis voor de 100% zou kunnen afdekken.
Hij zou dat gewoon bij Quatt moeten voorleggen mogelijk dat ze toch wel meelezen en inzien dat dit best een slim idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
En zo maak je je langzaam afhankelijk van 1 partij die je settings en mogelijkheden bepaalt.
Quatt heeft gekozen voor die 18 graden als veilige startwaarde om nooit gezeik te krijgen met een wp die niet start bij bepaalde koude temperaturen. Daarbij: er zit immers gas aan (Hybride) dus het zal vrijwel nooit falen.
Geen idee wat de Quatt terug verwacht aan signaal van de CV ketel als de temp < 18 is.
Met 16 zou hij ook moeten kunnen starten, en wellicht met 15 ook nog wel. Eea zal afhankelijk zijn van RLV en buitentemperatuur. Als als je CV water is afgekoeld en je huis is 14 (bijv) en het is buiten recept voor defrost dan kan hij zonder bijverwarming zomaar in een cyclus van defrosts komen die niet voldoende ontdooit kunnen worden. Dat is met elke LW WP zo.
Een klein doorstroomverwarmertje zou dit best moeten kunnen opvangen, maar nogmaals: geen idee wat de Quatt aan terugkoppeling verwacht. Maar zou ook prima "hybride" kunnen zijn natuurlijk.
Beneden een bepaalde buitentemp zal de Quatt pomp naar ik begreep continu draaien. En er zal wellicht ook een voorloop zijn bij het inschakelen. Dergelijke parameters kun je normaliter zelf instellen. Dus met welke interval, of hoe lang.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
[...]

Ik heb letterlijk precies hetzelfde (zelfde CV), sinds wisseling thermostaat naar T6 voor de Quatt geen mogelijkheid om de comfortfunctie van CV uit te schakelen. Dus als iemand weet hoe dit met T6 of handmatig Tzerra Plus moet, laat het dan alsjeblieft even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
RVE_NL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Ik heb letterlijk precies hetzelfde (zelfde CV), sinds wisseling thermostaat naar T6 voor de Quatt geen mogelijkheid om de comfortfunctie van CV uit te schakelen. Dus als iemand weet hoe dit met T6 of handmatig Tzerra Plus moet, laat het dan alsjeblieft even weten :)
Kijk even de laatste paar berichten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
Gerardwaz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Kijk even de laatste paar berichten terug.
Ja de oude thermostaat, maar die heb ik helaas niet meer :(. Dus ik hoopte op een T6 instelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik denk ook niet dat Quatt dit voorlopig gaat aanbieden. Op dat punt sta je voorlopig op jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:36:
Met 16 zou hij ook moeten kunnen starten, en wellicht met 15 ook nog wel.
Ik heb het vermoeden dat met genoeg thermische massa (vloerverwarming) zelfs 10 graden nog wel zou moeten kunnen, een paar graden temperatuur verschil op (al snel) 1000 kilogram beton en tegels is een behoorlijke hoeveelheid energie, en een defrost heeft (eerder uitgerekend), maximaal 0.4Kwh aan thermische energie nodig, waarschijnlijk zelfs fors minder als je uitgaat van 2 minuten defrosten, wat een aantal Quatt gebruikers aangeven.
paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:36:
Geen idee wat de Quatt terug verwacht aan signaal van de CV ketel als de temp < 18 is.
Via een aan / uit schakeling kan (voor zover ik weet) weinig informatie uitgewisseld worden. Het zal dan ook niet veel meer zijn dan 'staat aan'. Ik heb zelfs het vermoeden dat het nog simpeler is, en dat Quatt alleen kijkt naar de temperatuur, zonder te controleren of de cv ketel daadwerkelijk aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
MacD007 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Wil je dat echt ? , kijk eens naar je dakbevestiging een Quatt weegt circa 60 kg + windbelasting tijdens een storm. Ik verwacht en een lekkend dak omdat een aantal dakpannen kapot zijn en je quatt ligt onder in de tuin.

Kun je ook niet vergelijken met zonnepanelen, en als bij die de wind er echt onder gaat komen en ze zijn niet goed bevestigd dan gaan ook die. het internet staat vol met voorbeelden er van.

word direct op je dakpannen gemonteerd, ik zou dat persoonlijk al niet willen, als je dan ook nog naar de instellmogelijkheden van de dakhelling kijkt moet je maar afwachten of de gaatjes voor jou dak op de juiste plek zitten. Los van de gaatjes door je dakpannen, hoe wil je die ooit lekdicht krijgen?
[Afbeelding]
Onzin. Die stellage rust op je dakbeschot en zweeft een centimeter boven je dakpannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:40
RVE_NL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Ja de oude thermostaat, maar die heb ik helaas niet meer :(. Dus ik hoopte op een T6 instelling ;)
Ook voor @Gjannema. Ik heb in het installateursmenu van mijn Honeywell Touch Modulation een instelling 'tapwater slapen'. Hiermee kan ik instellen dat het tapwater koud mag blijven tijdens de 'slapen'-fase van het klokprogramma. Scheelt in ieder geval een deel van het etmaal. Wellicht heeft de Lyric T6 deze instelling ook, ik kan zo snel geen digitale T6-handleiding vinden waar alle mogelijke installateurs-parameters in staan. Het installateursmenu benader je door 5 seconden de knop met de drie streepjes in te drukken. Deze knop staat midden onderaan het touchscreen op het hoofdscherm van de T6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:05
RVE_NL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:49:
[...]

https://geaskb.nl/wp-cont...4c-28c-39c-parameters.pdf
De parameters kunnen gewijzigd worden met de Recom
service software, een daarvoor geschikte regelaar of een
servicetool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Ik heb het vermoeden dat met genoeg thermische massa (vloerverwarming) zelfs 10 graden nog wel zou moeten kunnen, een paar graden temperatuur verschil op (al snel) 1000 kilogram beton en tegels is een behoorlijke hoeveelheid energie, en een defrost heeft (eerder uitgerekend), maximaal 0.4Kwh aan thermische energie nodig, waarschijnlijk zelfs fors minder als je uitgaat van 2 minuten defrosten, wat een aantal Quatt gebruikers aangeven.
Je vergelijkt nu uren aan trage massa, met een verdamper vol met ijs.
Bij een defrost keldert de watertemperatuur in 1 minuut tijd met ca 20 graden. (zonder tussenkomst van externe verwarming)
Als er water van 10 graden terug stroomt om mee te ontdooien, dan gaat dat even duren, en als je pech hebt vriest het hele ding dicht. Daar komt zo'n ondergrens uit voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteKoffie123
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
Beste allemaal,

Ben behoorlijk geïnteresseerd in de Quatt. Lijkt mij de perfecte oplossing voor onze situatie. Echter zie ik links en rechts ook wat verontrustende berichtgeving voornamelijk over de kwaliteit van de behuizing. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0Gp8lvHO3f31htUhvueFODh88g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aySb4nfvyLml85B6e77mpiXF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgSo6Xc3wLJ2NkKVMKcFxFmt2EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lof4NCOT7D0XUtWLvzmGBtj1.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

ZwarteKoffie123 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:50:
Beste allemaal,

Ben behoorlijk geïnteresseerd in de Quatt. Lijkt mij de perfecte oplossing voor onze situatie. Echter zie ik links en rechts ook wat verontrustende berichtgeving voornamelijk over de kwaliteit van de behuizing. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:+
Ja de kwaliteit van de verf op de front cover is matig. Ben benieuwd hoe het er over een jaar uitziet.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
zo dan :X
en dat is na maximaal 6 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:57:
zo dan :X
en dat is na maximaal 6 maanden
Verf hecht op die front cover gewoon niet hellemaal goed. Bij de Warmte is het met hun eigen cover niet beter.

Als ik zo lees dan vervangen beide bedrijven het gewoon. Dus ik zie niet direct het probleem als ze het netjes oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteKoffie123
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
RobertowNL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Verf hecht op die front cover gewoon niet hellemaal goed. Bij de Warmte is het met hun eigen cover niet beter.

Als ik zo lees dan vervangen beide bedrijven het gewoon. Dus ik zie niet direct het probleem als ze het netjes oplossen.
Ja, maar ik maak me dan juist meer zorgen over de algehele kwaliteit. Wat zijn jullie ervaringen met het vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RobertowNL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Nee goed, maar dat houdt in dat er ook weer de nodige ladders /steigers weet ik veel wat mee moeten om covers te vervangen bij mensen. Hopelijk is het al een wat oudere issue, en is er daarna (wel) goede primer gebruikt. Als dat x 400 moet, dan doet het toch zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Nee goed, maar dat houdt in dat er ook weer de nodige ladders /steigers weet ik veel wat mee moeten om covers te vervangen bij mensen. Hopelijk is het al een wat oudere issue, en is er daarna (wel) goede primer gebruikt. Als dat x 400 moet, dan doet het toch zeer.
Dat hoop ik ook voor ze!
ZwarteKoffie123 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Ja, maar ik maak me dan juist meer zorgen over de algehele kwaliteit. Wat zijn jullie ervaringen met het vervangen?
Verder nog geen schade, maar hij staat pas 3 maand natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door RobertowNL op 01-05-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Had binnen 48 uur na melding een nieuw voorfront.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
[...]

Ik heb het vermoeden dat Quatt het frontje zelf produceert en de CiC ook (danwel via een ander bedrijf) maar dat de rest van de warmtepomp gewoon redelijk kant en klaar uit china komt. Dus de bouwkwaliteit van de warmtepomp en het frontje hebben qua productieproces weinig tot niks met elkaar te maken denk ik.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zetta4
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-08 21:42
Mag de quatt ook op de regenslagzijde hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Ter info:
Vandaag intake afspraak gehad, in 't Engels. Rapport uiterlijk morgen. (nr 62xx)
Quatt medewerker was overtuigd dat 4kW 75% van mijn CV verbruik (1400m3 excl SWW) kon vervangen en dat 8kW dat % niet zou verhogen. (ik verwachtte 60% met 1 en 80% met 2). Qua thermisch verlies komt hij op 6kW bij -10 en ik obv P1meter op 6kW bij 0.
Qua elektra-aansluiting werd alleen gevraagd of er geen andere zware gebruikers op de groep zaten (nee).

Ik had meer vragen dan hij ;-) Deel waren controlevragen van dingen die ik hier al had gelezen.
Mijn blankmetalen leidingen waren prima.
Geluid: Vraag naar energielabel werd ontweken; 55dB staat wel hard in rapport dat hij op gaat sturen. Nachtmodus -3dB zal snel beschikbaar zijn. "3m tot raam van buren moet voldoende zijn" (daar geloof ik niets van, ik vul zelf model in en zorg voor 8m)
Onderhoudscontract gaat beschikbaar komen wanneer garantietermijnen af beginnen te lopen.
COP cijfers komen in rapport obv radiatoren 55graden. Bij mij is 45graden genoeg; daar had hij geen cijfers van. Hij snapte wel dat het daar niet slechter van werd, maar bleef ook ontkennen dat de COP daar beter van zou worden.
Ik heb nog naar Tcutoff van 18gr gevraagd en dat die van mij wel naar 16gr mocht. Hier wist hij niets over, ging navragen en opschrijven.
Bij vraag naar matige inzicht in app (ik wil everbruik en warmtelevering zien) gaf hij aan dat dit er snel aankwam. Wat het waard is..
Verwachte installatiedatum kon hij niets over zeggen. Ze plannen 3 weken vooruit, maar eerst moeten we nog een paar andere stappen doen: rapport, handtekening, (aan)betaling.

Vraag voor Tweakers:
1 Quatt is voor mij dus aan de kleine kant. Dat betekent dat hij veel kan draaien en veel gas kan besparen (omdat ik 45gr nodig heb, zal de COP niet fantastisch zijn). Is er iemand die al een Quatt heeft die bij extrapoleren denkt op jaarbasis wel 1050m3 gas te verminderen hiermee?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krel
  • Laatst online: 19-09 19:36
met veel interesse houd ik dit onderwerp in de gaten daar ik op de wachtlijst sta voor een 8kW.

Tot mijn verbazing kreeg ik twee weken geleden de uitnodiging voor een videogesprek om de installatie van mijn Quatt te bespreken. Helaas kwam ik van een koude kermis thuis want er werd mij letterlijk gezegd door de Quatt-adviseur dat hij ook niet wist waarom het installatiegesprek gepland stond omdat de 8kW voorlopig nog niet leverbaar is en dat ik eerder aan einde jaar/2024 moet denken..

Dus, voor de hoopvollen onder ons, de 8kW laat helaas nog even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
SBL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:27:
Geluid: Vraag naar energielabel werd ontweken; 55dB staat wel hard in rapport dat hij op gaat sturen. Nachtmodus -3dB zal snel beschikbaar zijn. "3m tot raam van buren moet voldoende zijn" (daar geloof ik niets van, ik vul zelf model in en zorg voor 8m)
Grappig, mij werd vanmorgen bij het introgesprek 45dB (overdag) en 40dB (snachts), en minimaal 1.5 meter tot het eerste raam van de buren dat open kan. Ik heb maar ja geknikt want had niet heel veel tijd voor dat gesprek, en al mijn vragen waren wel netjes beantwoord. Schijn alle antwoorden ook netjes zwart op wit terug te krijgen.

Tevens lijken er dan veel afzeggingen te zijn als ze nu al aan jou en mij toe zijn (6000+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Paul_Heineman10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:50:
[...]
Grappig, mij werd vanmorgen bij het introgesprek 45dB (overdag) en 40dB (snachts), en minimaal 1.5 meter tot het eerste raam van de buren dat open kan.
Jouw dB zijn de waardes die je (maximaal) moet halen op de erfgrens op 1,5m hoogte. Die van mij met 55dB (-3dB) zouden de LwA-waardes van het apparaat moeten zijn, die je in kunt vullen in het overheidsmodel voor omgevingsgeluid. En dan moet je kijken of het met elkaar matcht.
De 1,5m afstand tot een raam die ze bij jou noemden is wel echt weinig. De werkelijk benodigde afstand is afhankelijk van oppervlakten waartegen het geluid weerkaatst. Met bodem+1wand is toch gauw 3m nodig in mijn versie van het model..

[ Voor 0% gewijzigd door SBL op 01-05-2023 19:11 . Reden: paar woorden vergeten ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Onzin. Die stellage rust op je dakbeschot en zweeft een centimeter boven je dakpannen.
Ja, dat zou je ook verwachten, echter als je op de site van de fabrikant kijkt, kijk ook maar op de specs lijkt dat het gewoon op het dak rust. Foto daarvan zat bij mijn commentaar. Ik hoop maar dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Paul_Heineman10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Grappig, mij werd vanmorgen bij het introgesprek 45dB (overdag) en 40dB (snachts), en minimaal 1.5 meter tot het eerste raam van de buren dat open kan. Ik heb maar ja geknikt want had niet heel veel tijd voor dat gesprek, en al mijn vragen waren wel netjes beantwoord. Schijn alle antwoorden ook netjes zwart op wit terug te krijgen.

Tevens lijken er dan veel afzeggingen te zijn als ze nu al aan jou en mij toe zijn (6000+)
Zolang er niets ( bv een muurtje van voldoende breedte en hoogte ) tussen je quatt en dat raam zit ( op welke hoogte is overigens het raam) ga je dat echt niet behalen. Heb je de moeite genomen om de berekening via de overheid tool zelf te doen, zou ik wel doen. Heb je hulp nodig laat het dan maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gjannema
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:46
Frisian1206 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Ook voor @Gjannema. Ik heb in het installateursmenu van mijn Honeywell Touch Modulation een instelling 'tapwater slapen'. Hiermee kan ik instellen dat het tapwater koud mag blijven tijdens de 'slapen'-fase van het klokprogramma. Scheelt in ieder geval een deel van het etmaal. Wellicht heeft de Lyric T6 deze instelling ook, ik kan zo snel geen digitale T6-handleiding vinden waar alle mogelijke installateurs-parameters in staan. Het installateursmenu benader je door 5 seconden de knop met de drie streepjes in te drukken. Deze knop staat midden onderaan het touchscreen op het hoofdscherm van de T6.
Bij wijze van test:
Met de Etwist er weer aan staat de comfortstand gewoon uit. (Niet via CIC) dus deze instelling wordt niet door de ketel onthouden. Nu weer met de t6. en daarbij dank voor de tip van het installateursmenu.

Nu met de installateursmodus in de t6 staat er een kopje "warmwater tijdens slapen" deze heb ik nu uit gezet.
Ik ben benieuwd naar het gedrag van de ketel. Wat mij betreft mag de comfortstand altijd uit.

Als ik de info zo lees kan ik de software van Remeha op de laptop draaien om de Remeha Tzerra plus instellingen te kunnen wijzigen. Ik geloof dat ik op het werk wel ergens een RJ10> USB kabel heb liggen.

Dus dat is de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Jouw dB zijn de waardes die je (maximaal) moet halen op de erfgrens op 1,5m hoogte. Die van mij met 55dB (-3dB) zouden de LwA-waardes van het apparaat moeten zijn, die je in kunt vullen in het overheidsmodel voor omgevingsgeluid. En dan moet je kijken of het met elkaar matcht.
De 1,5m afstand tot een raam die ze bij jou noemden is wel echt weinig. De werkelijk benodigde afstand is afhankelijk van oppervlakten waartegen het geluid weerkaatst. Met bodem+1wand is toch gauw 3m nodig in mijn versie van het model..
Even een vraag, wat bedoel jij met -3dB? Overigens meet je geluid voor een dergelijke situatie altijd op 1,5. Dat is namelijk de genormde plaats van je oor. Dus ook bij een meting op de eerste verdieping is dat + 1,5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:27:
Ter info:
Vandaag intake afspraak gehad, in 't Engels. Rapport uiterlijk morgen. (nr 62xx)
Quatt medewerker was overtuigd dat 4kW 75% van mijn CV verbruik (1400m3 excl SWW) kon vervangen en dat 8kW dat % niet zou verhogen. (ik verwachtte 60% met 1 en 80% met 2). Qua thermisch verlies komt hij op 6kW bij -10 en ik obv P1meter op 6kW bij 0.
Qua elektra-aansluiting werd alleen gevraagd of er geen andere zware gebruikers op de groep zaten (nee).

Ik had meer vragen dan hij ;-) Deel waren controlevragen van dingen die ik hier al had gelezen.
Mijn blankmetalen leidingen waren prima.
Geluid: Vraag naar energielabel werd ontweken;
Dat zou heel erg dom zijn van Quatt, het ErP Label is namelijk een EU verplichting, zonder mag het product niet op de (EU) markt, overigens de geluidswaarde op de ErP label (energielabel) is overigens geen 55 dB, maar zal lager zijn, daar zijn namelijk weer andere eisen aan verbonden dan de geluidswaarde in NL die voor plaatsing geld, deze is namelijk op vol vermogen ( deze is dus de 55 dB).
55dB staat wel hard in rapport dat hij op gaat sturen. Nachtmodus -3dB zal snel beschikbaar zijn. "3m tot raam van buren moet voldoende zijn" (daar geloof ik niets van, ik vul zelf model in en zorg voor 8m)
Onderhoudscontract gaat beschikbaar komen wanneer garantietermijnen af beginnen te lopen.
COP cijfers komen in rapport obv radiatoren 55graden. Bij mij is 45graden genoeg; daar had hij geen cijfers van. Hij snapte wel dat het daar niet slechter van werd, maar bleef ook ontkennen dat de COP daar beter van zou worden.
Ik heb nog naar Tcutoff van 18gr gevraagd en dat die van mij wel naar 16gr mocht. Hier wist hij niets over, ging navragen en opschrijven.
Bij vraag naar matige inzicht in app (ik wil everbruik en warmtelevering zien) gaf hij aan dat dit er snel aankwam. Wat het waard is..
Verwachte installatiedatum kon hij niets over zeggen. Ze plannen 3 weken vooruit, maar eerst moeten we nog een paar andere stappen doen: rapport, handtekening, (aan)betaling.

Vraag voor Tweakers:
1 Quatt is voor mij dus aan de kleine kant. Dat betekent dat hij veel kan draaien en veel gas kan besparen (omdat ik 45gr nodig heb, zal de COP niet fantastisch zijn).
Even vraag? Waarom heb jij 45 gr. nodig?
Is er iemand die al een Quatt heeft die bij extrapoleren denkt op jaarbasis wel 1050m3 gas te verminderen hiermee?
Die 1050 m3 is wel behoorlijk veel, ik hoop voor je, maar met alleen een p1 meter gegevens kun je geen goede warmtebalans / warmteverliesberekening doen, daar is wel iets meer voor nodig.

Pagina: 1 ... 86 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.