golfgti5 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:55:
[...]
Ik wil perse met 2 zones werken, heb echt 20 jaar lopen ergeren aan mijn vloerverwarming beneden, als die de ingestelde temperatuur had behaalt(thermostaat hangt in de woonkamer) ging de verwarming uit en bleef een uur of 4/5 uit waardoor het systeem dus niet liep en het boven koud was.
Nu een jaar of 3 Honeywell Evohome en dat bleek de oplossing, kunnen nu per kamer verwarmen, wil dat heel graag behouden, toch een stukje comfor
De afgifte beneden is dus hoger dan boven (niet onlogisch, dat hebben de meeste mensen).
Je wilt dus graag je zones behouden, maar wel icm Quatt. Quatt gaat dit (voorlopig) niet aanbieden, dus dan zul je zelf wat moeten regelen.
Per kamer verwarmen gaat niet lukken, Quatt kan nooit genoeg flow halen door 1 kamer, tenzij je die vol met radiatoren hangt.
Zo ver ik het zie heb je dus een aantal opties:
- Een basale zoneverwarming met 2 zones moet te doen zijn. De thermostaat hang je dan boven, en je zorgt dat de zone op de bovenverdieping voldoende flow heeft en voldoende afgiftecapaciteit. De temperatuur beneden regel je met een afsluitklep of met slimme thermostaatknoppen.
- Je verhoogt de afgiftecapaciteit boven met radiatorfans. (mits je daar radiatoren hebt).
- Ook nog het overwegen waard: hoe warm is je woonkamer nu? Kun je de gewenste temperatuur boven wel halen door de woonkamer 1 graad extra op te warmen bijv? Dat zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan de extra complexiteit en inefficientie van het werken met (2) zones.
- Kun je met slimme regelknoppen de flow beneden wat afknijpen op de radiatoren / vvw verdeler?
- Werk voor het comfort op de bovenverdieping met 1 of meerdere infraroodpaneeltjes die alleen worden ingeschakeld als je boven bent, al dan niet icm een van de 2 opties hier direct boven.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.