Maar de vraag is hoevaak je alleen slaapkamers warm wilt hebben, maar niet de woonruimte?golfgti5 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:06:
[...]
Maar als er beneden geen warmte word gevraagd kan je de slaapkamers wel op die manier open zetten als het daar koud is, maar word het nooit warm helaas
je ziet het nou wel heel somber in allemaalMacD007 schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:50:
[...]
Dat ding maakt binnen evenveel lawaai (55 dB) dan de Quatt buiten, wat een uitvinding.
Je hebt dan waarschijnlijk geen probleem met de buren, maar alleen met je eigen medebewooners.
Hoewel, weet iemand of die 55 dB geluidsvermogen gemeten is aan de uitblaas van de warmtepomp die dus wel naar buiten gaat? of hoeden ze zich daar still over, ik verwacht overigens dat de uitlaat niet echt stil is.
Als die 55 dB echter de geluidsvermogen is bij de uitblaas heb je eigenlijk twee problemen.
1) nog steeds het probleem met de 45/40 dB richting je buren
2) het lawaai binnen je huis die als je pech hebt ook nog naar de buren binnen door word gegeven.

Een warmtepomp boiler met de unit op de ketel is niet hee veel anders. En dat valt allemaal reuze mee.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Niet helemaal vergelijkbaar. Ik klik er even snel 2 open (ter info: een Ariston en een Ferroli) en zie geluidswaarden van 52 dB en 50 dB. Dat is toch de helft van het geluid voor de Ferroli en zo'n 30% van het geluid voor de Ferroli ten opzichte van 55 dB.paQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
[...]
je ziet het nou wel heel somber in allemaal
Een warmtepomp boiler met de unit op de ketel is niet hee veel anders. En dat valt allemaal reuze mee.
Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat het helemaal niet kan. Bij een warmtepomp in huis is goede geluidsisolatie een stuk makkelijker dan buiten. Omkisting met geluidsdempende matten, en een goede trildempende bevestingen en je kunt die 55 dB behoorlijk naar beneden krijgen. Of montage in garage, kelder of kruipruimte om herrie in huis te voorkomen. Opties genoeg.
Vrienden van me hebben een nieuwbouwhuis met bodemwarmte warmtepomp. Staat boven op de zolderverdieping in een apart hok, en ik moet zeggen dat je die nauwelijks hoort buiten dat hok.
[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 24-04-2023 14:40 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik heb deze: https://atlanticclimate.n...9QM6gqIPbsNxoCGzEQAvD_BwE
Staat in de kelder, ik hoor het ding compleet niet, behalve uiteraard in de kelder.
papier is 1, praktijk is 2
Het is om aan te geven dat het wel echt doemdenken is als je bang bent dat je buren die Vincent zouden horen
Zoals @X21r ook al een paar keer aangeeft; elke blokkade van geluid kan er zomaar voor zorgen dat je (ruim) binnen normen blijft.
Begrijp ook niet zo goed waarom er tot op de komma wordt gerekend en beredeneerd om iets er door heen te krijgen als er Quatt op staat, maar als er ergens 56 of 59 staat in een specslijstje en het geen Quatt heet het bij voorbaat al gediskwalificeerd en soms finaal afgebrand wordt
Elga, itho, AO deWarmte
Staat in de kelder, ik hoor het ding compleet niet, behalve uiteraard in de kelder.
papier is 1, praktijk is 2
Het is om aan te geven dat het wel echt doemdenken is als je bang bent dat je buren die Vincent zouden horen

Zoals @X21r ook al een paar keer aangeeft; elke blokkade van geluid kan er zomaar voor zorgen dat je (ruim) binnen normen blijft.
Begrijp ook niet zo goed waarom er tot op de komma wordt gerekend en beredeneerd om iets er door heen te krijgen als er Quatt op staat, maar als er ergens 56 of 59 staat in een specslijstje en het geen Quatt heet het bij voorbaat al gediskwalificeerd en soms finaal afgebrand wordt
Elga, itho, AO deWarmte
Ja ik snap ook niet helemaal op welk cliënteel ze mikkends23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:20:
[...]
Met als gevolg dat dat ding bijna niet draait in een hybride opstelling op basis van de energieprijzen. Het oude omslagpunt lag in het verleden ergens op 2,6. Met de laatste aanpassingen qua energiebelasting zal dat nu ongeveer 2,3 zijn.
D'r zal wel een markt zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-04-2023 15:07 ]
Duidelijk!sky_walker schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:09:
[...]
Dat is een correcte constatering. Als de warmtepomp lange runs draait om de woonkamer op temperatuur te houden verwacht ik dat de slaapkamers wel mee verwarmen zodra die "opengaan". Het zal niet zo direct werken als je Evohome nu icm de CV, helaas.
Moet deze klep voor de vloerverwarming er dan ook tussenuit, of uitgeschakeld worden?
:strip_exif()/f/image/rT4KtlMmgrdeZ68buOZ6kCUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, huizen die niet meer op gas mogen draaien, en zodanig dicht op elkaar staan dat er met de huidige wetgeving en geluidsproductie geen buitendeel mogelijk is. Denk ik dan.paQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:07:
[...]
Ja ik snap ook niet helemaal op welk cliënteel ze mikken
D'r zal wel een markt zijn.
NB die atlantic van jou doet een geluidsdruk op 1meter van 48dB (bij een max geluidsvermogen van 59dB). Bij de meeste kleinere huizen staat de CV ketel ed boven in de buurt van slaapkamers. Dat zou denk ik ook de logische plek zijn voor zo'n warmtepomp boiler. 48dB zou ongeveer gelijk staan aan een auto die langsrijdt of een niet-zo-stille vaatwasser die aan het werk is. Volgens mij is dat prima te doen in een ruimte waar je niet continue aanwezig bent, en waar je met een slaapkamerdeur het geluid buiten kunt houden.
Die Itho Vincent zegt in de specs een geluidsdruk op 1m van 54dB (bij een max geluidsvermogen van 55dB) wat alweer een stuk hoger is. Vreemd vind ik daarbij wel dat het verschil tussen vermogen en druk op 1m zo verschillend is tussen de atlantic en de Vincent. Maar dat zal wel de isolerende schil zijn?
in de praktijk bekijken denk ik danolafmol schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:17:
[...]
Ja, huizen die niet meer op gas mogen draaien, en zodanig dicht op elkaar staan dat er met de huidige wetgeving en geluidsproductie geen buitendeel mogelijk is. Denk ik dan.
NB die atlantic van jou doet een geluidsdruk op 1meter van 48dB (bij een max geluidsvermogen van 59dB). Bij de meeste kleinere huizen staat de CV ketel ed boven in de buurt van slaapkamers. Dat zou denk ik ook de logische plek zijn voor zo'n warmtepomp boiler. 48dB zou ongeveer gelijk staan aan een auto die langsrijdt of een niet-zo-stille vaatwasser die aan het werk is. Volgens mij is dat prima te doen in een ruimte waar je niet continue aanwezig bent, en waar je met een slaapkamerdeur het geluid buiten kunt houden.
Die Itho Vincent zegt in de specs een geluidsdruk op 1m van 54dB (bij een max geluidsvermogen van 55dB) wat alweer een stuk hoger is. Vreemd vind ik daarbij wel dat het verschil tussen vermogen en druk op 1m zo verschillend is tussen de atlantic en de Vincent. Maar dat zal wel de isolerende schil zijn?
Op een WPB zit ook alleen maar een plastic kap, en verder helemaal niks. Daaronder zit meteen het compressortje.
Die meetmethoden (en diens uitkomsten) zijn vaag, en voor leken ondoorgrondelijk.
Bij zwembad warmtepompen is het helemaal vaag. Daar krijg je waarden van ver onder de 50 dB terwijl het ding irritant veel geluid staat te maken soms

36-45 dB op 1 m terwijl je zonder moeite 49 dB meet en nieteens op vol vermogen.
Om terug te vallen op de Quatt. Zijn er al mensen die het geluid van de Quatt op afstand van 1m, 2m ed. hebben gemeten op een muur, losstaand en met een achter en zijmuur?paQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:01:
[...]
in de praktijk bekijken denk ik dan
Op een WPB zit ook alleen maar een plastic kap, en verder helemaal niks. Daaronder zit meteen het compressortje.
Die meetmethoden (en diens uitkomsten) zijn vaag, en voor leken ondoorgrondelijk.
Bij zwembad warmtepompen is het helemaal vaag. Daar krijg je waarden van ver onder de 50 dB terwijl het ding irritant veel geluid staat te maken soms![]()
36-45 dB op 1 m terwijl je zonder moeite 49 dB meet en nieteens op vol vermogen.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Interessante info hier, leerzaam.
Zit nog in de orientatie fase, Quatt lijkt een mooite optie.
2 vragen waarvan ik antwoord niet kon vinden.
1. mag de Quatt in een kelder staan, uiteraard leidingen buiten
2. klopt het een Quatt ca 2.300 kw per jaar verbuikt? (dan moet ik zonnepanelen bijleggen).
2. klopt het een Quatt ca 2.300 kw per jaar verbuikt? (dan moet ik zonnepanelen bijleggen).
Dat kan alleen als je een even grote toe- als afvoer aan de quatt maakt die een dergelijk luchtdebiet kan verstouwen.johan47 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:20:
Interessante info hier, leerzaam.
En oh ja... dat moet je dan ook nog even isoleren.
Technisch mogelijk, praktisch gezien tegen onmogelijk aan.
Eigenlijk, ik baseer me op de feiten, dat zijn facts niet op basis van buikgevoel. 55 dB is 55 dB en dat is best een hoge waarde. Zeker als deze binnen een paar meter nog maar 45/40 mag zijn.paQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
[...]
De vraag is waar is deze waarde gemeten, ik verwacht overigens dat dit aan de buitenkant is. Maw heb je dus de zelfde problemen bij de opstelling dan de Quatt, ik denk overigens dat je bij die warmtepomp meer uitdagingen hebt om een geschikte plaats te vinden omdat je dus ook rekening moet houden met de beschikbare ruimte binnen.
Ik weet niet hoe dit zich verhoudt met WPB.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 24-04-2023 17:08 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ahum groot verschil... WP of WPBpaQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
[...]
3600W of 120W opgenomen vermogen.
3500m2 of 300 m2 aan lucht verplaatsen.
Zal ik een geheimpje vertellen.olafmol schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:34:
[...]
Bedoel je die Itho Vincent? In hun specs kan ik alleen dit vinden:
COP bij A7/W33: 3,7
COP op basis van 144m3/h ventilatieretourlucht bijmenging en buitenlucht van 7 oC.
In de afzuig lucht van je woning zit zeer veel vocht.
Dat betekend dat de condensor zeer snel dicht vries.. defros mania.
Nu door de condensor niet zo koudt te laten worden kan je dit voorkomen.
Maar betekend dat je onder bv 3 graden buiten lucht je Vincent NIET cq zeer beperkt kan gebruiken.
Zijn er nog spec ?? behalve die zeer slechte COP .
Oja bij Vincent .. niet ademen niet douche niet koken.
Misschien hier over quatt praten ipv Vincent?😉
Over quatt gesproken, ik ben benieuwd hoe de pilot gaat met de 8kw units... Iemand hier waar het geplaatst is?
En ik vraag me af, heb je dan nog steeds dezelfde 2 buizen die naar binnen gaan? Heen en retour? Of krijg je er dan 4?
En ik vraag me af, heb je dan nog steeds dezelfde 2 buizen die naar binnen gaan? Heen en retour? Of krijg je er dan 4?
Oost west, 127.0.0.1 best!
@golfgti5
Waar moeten we beginnen.
In het oude systeem mocht je per kamer de boel regelen.
Bij een Wp zorg je eigenlijk er voor dat overal een minimale aangename temperatuur is.( je kan niet even snel bij stoken)
Nu met een WP bv de Quat heeft een hoge water flow nodig ( er moet veel water stromen).
Bij komend geval bij de quat, de CIC kan maar een kamer bedienen.
Nu bij warmte vraag van 1 kamer waarbij een (1) radiator open staat...is er te weining flow.
Goed technisch kan je je dat enigsinds opvangen met een bypass.
Maar ja. ingewikkeld.
Nu al we als een AI programma eens gaan na denken... feiten
De CIC kan maar een kamer doen.
Dan kijken we naar de slaapkamers.
Wat zijn de gebruikelijke tijden dat er (extra) verwarmt moet worden( boven de 19°).
Daar zouden we best wel eens uit kunnen komen op het volgende scenario.
-Sochtends om 7:00 ALLES aan tot 20° stoppen om 9:00 terug naar 19°.
-Savonds na het eten gaan ze naar de slaapkamer om te studeren.
Dus moet daar voor de Wp al aan gezet worden.
De woon kamer moet ook langzaam op temperatuur komen. Want als we tv kijken produceren we zelf geen warmte..dus moet de temperatuur omhoog.
In de weekenden zou je nog tijden kunnen aan passen.
Dus als we alle radiatoren open laten staan.
Dan zou het te warm worden in de slaapkamers of in de woon kamer.
Dus al ik nu om 18:00 begin met 21° zijn de slaapkamers / studeer kamers op temperatuur.
Dus schakel per tijd de temp omhoog en omlaag.
De slaap kamers krijgen dan een minimale redenlijk aangenaame temperatuur.
Zet je booster ventilatoren onder je slaapkamer radiatoren,dan kunnen ze het zelf zo warm maken als ze willen.( om 18:00 dus aan zetten).
@AI chatbotx21r.
Waar moeten we beginnen.
In het oude systeem mocht je per kamer de boel regelen.
Bij een Wp zorg je eigenlijk er voor dat overal een minimale aangename temperatuur is.( je kan niet even snel bij stoken)
Nu met een WP bv de Quat heeft een hoge water flow nodig ( er moet veel water stromen).
Bij komend geval bij de quat, de CIC kan maar een kamer bedienen.
Nu bij warmte vraag van 1 kamer waarbij een (1) radiator open staat...is er te weining flow.
Goed technisch kan je je dat enigsinds opvangen met een bypass.
Maar ja. ingewikkeld.
Nu al we als een AI programma eens gaan na denken... feiten
De CIC kan maar een kamer doen.
Dan kijken we naar de slaapkamers.
Wat zijn de gebruikelijke tijden dat er (extra) verwarmt moet worden( boven de 19°).
Daar zouden we best wel eens uit kunnen komen op het volgende scenario.
-Sochtends om 7:00 ALLES aan tot 20° stoppen om 9:00 terug naar 19°.
-Savonds na het eten gaan ze naar de slaapkamer om te studeren.
Dus moet daar voor de Wp al aan gezet worden.
De woon kamer moet ook langzaam op temperatuur komen. Want als we tv kijken produceren we zelf geen warmte..dus moet de temperatuur omhoog.
In de weekenden zou je nog tijden kunnen aan passen.
Dus als we alle radiatoren open laten staan.
Dan zou het te warm worden in de slaapkamers of in de woon kamer.
Dus al ik nu om 18:00 begin met 21° zijn de slaapkamers / studeer kamers op temperatuur.
Dus schakel per tijd de temp omhoog en omlaag.
De slaap kamers krijgen dan een minimale redenlijk aangenaame temperatuur.
Zet je booster ventilatoren onder je slaapkamer radiatoren,dan kunnen ze het zelf zo warm maken als ze willen.( om 18:00 dus aan zetten).
@AI chatbotx21r.
Op facebook op de Quatt gebruikers ervaringen staan ze al, met foto’s, gewoon 2 x de 4kw naast elkaargeerttttt schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:20:
Over quatt gesproken, ik ben benieuwd hoe de pilot gaat met de 8kw units... Iemand hier waar het geplaatst is?
Ik vrees dat de 8 kW in ijskast is gezet, je kunt hem in ieder geval nu niet meer bestellen. Waarom dat mogelijk de reden is is hier al diverse keren voorbij gekomen. Echter zolang Quatt hier iets over kwijt wil is het puur gissen.geerttttt schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:20:
Dus afwachten of we witte of zwarte rook van Quatt over de 8 kW horen. Je zou als je de 8 kW nodig hebt naar de Warmte AO pomp kunnen gaan kijken. Oh nee die blijkt ondertussen ook een dieet sessie gehad te hebben, heeft nu ook nog maar 6,4 kW.
Het dakje onder de zonnepanelen ..is dat van jou ??.harrr schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:37:
[Afbeelding]
Hier een foto van de situatie. Het rechterhuis op de foto zijn ons. De buren in kwestie hebben een hoekhuis. Na de overkapping houdt het op. Het idee is om de Quatt op de aanbouw te zetten in het midden van ons dakje maar zo ver mogelijk van de erfgrens. Er is dan 1,75 over.
Een warmtepomp aan de gevel van de aanbouw is nog een optie, maar het probleem hiervan is dat de pomp voorbij zal zijn bij de buren aan de andere kant. En mijn vrouw wil hem daar niet hebben gezien we al een kleine tuin hebben. De Quatt aan de voorzijde zal een heleboel breekwerk binnen veroorzaken (door de douche heen) en die is net nieuw, dus ook geen optie voor ons.
Dan wp er onder zetten en op plek van de rode lijn het dak open zagen en WP er onder.
:strip_exif()/f/image/3k0lsjkp56a6C1rwZugVKDyp.jpg?f=fotoalbum_large)
Lucht word aan de bovenkant ingezogen en uitgeblazen in je tuin.dit geeft GEEN verlies. in COP.
De WP hangt hoog tegen het dak aan dus geen last van WAF hoop ik.
Je zou zelf een gat onder je panelen kunnen maken waardoor je de lucht dus afzuigt.
Wel kast er om heen zodat aan zuig lucht wel van boven komt.
En 50 cm diep ..ivm sneeuw wat er in kan vallen.
Twee voordelen.
-Niet zichtbaar.
-Zeer behoorlijk ( gigantische)geluid reductie naar de buren.
AhumX21r schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:46:
[...]
Ahum groot verschil... WP of WPB
3600W of 120W opgenomen vermogen.
3500m2 of 300 m2 aan lucht verplaatsen.
we hadden het over geluid toch? 55dB of 55dB
en dan wordt er 0 dBA opgegeven buiten
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 24-04-2023 19:29 ]
Hmm hieronder is onze buiten zitplek. Daar staat een bank een bbq ed. Ik had eronder ook al bedacht maar dit is voor de vrouw een no-go. Ook is de muur waaraan het afdak zit van de buren. Als ik hem daar aan hang hebben zij het geluid binnen.X21r schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:59:
[...]
Het dakje onder de zonnepanelen ..is dat van jou ??.
Dan wp er onder zetten en op plek van de rode lijn het dak open zagen en WP er onder.
[Afbeelding]
Lucht word aan de bovenkant ingezogen en uitgeblazen in je tuin.dit geeft GEEN verlies. in COP.
De WP hangt hoog tegen het dak aan dus geen last van WAF hoop ik.
Je zou zelf een gat onder je panelen kunnen maken waardoor je de lucht dus afzuigt.
Wel kast er om heen zodat aan zuig lucht wel van boven komt.
En 50 cm diep ..ivm sneeuw wat er in kan vallen.
Twee voordelen.
-Niet zichtbaar.
-Zeer behoorlijk ( gigantische)geluid reductie naar de buren.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Kan iemand mij vertellen op welke (buiten) temperatuur de Quatt schakelt (naar gas) ?
Ik kan dat echt nergens vinden .
Mijn dank alvast.
Mijn dank alvast.
[/quote]X21r schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:15:
[...]
Volgens mij wel in laagbouw. tov maaiveld.
Zie ook onderstaande screen copy met de situatie op dak aanbouw.
En ook dichtbij zijnde raam buren..welke het dichtst bij is.
[Afbeelding]
Ik ken dit, let wel bij welk van het berekenmodel dit staat, voor die situatie heb je gelijk, echter dat geld niet bij alle modellen. Bij de situatie van harr is het probleem waarschijnlijk eerder op de 1 etage ( raam buren ) dus daar zul je dus hoger dan de bg moeten kijken. Elke situatie is weer anders. Dus ook de referentiepunt waar naar moet gaan kijken, soms zijn dat er zelf meer, de tool geeft daar 3 extra referentiepunten voor.
Het blijft een rekenmodel, in sommige situaties bied deze helaas geen juiste weergave en zul je dus toch moeten meten.
[quote]
Geen specifieke buitentemperatuur. Normaal gesproken schakelt de Quatt op een combinatie van de prijzen die je betaald voor gas en elektriciteit icm de COP, die grotendeels bepaald wordt door de buitentemperatuur.moogholland schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:45:
Kan iemand mij vertellen op welke (buiten) temperatuur de Quatt schakelt (naar gas) ?
Mijn dank alvast.
Verder zal ook het benodigde vermogen nog wat meespelen, maar hoe dit precies afgewogen wordt weet ik niet helemaal.
Maar er is dus niet echt een specifieke buitentemperatuur te geven. Zo lang de Quatt voldoende vermogen kan leveren, en verwarmen met de Quatt goedkoper is dan op de cv zal de Quatt alle warmtebehoefte oppakken.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
MacD007 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:47:
[...]
[/quote]
Ik ken dit, let wel bij welk van het berekenmodel dit staat, voor die situatie heb je gelijk, echter dat geld niet bij alle modellen. Bij de situatie van harr is het probleem waarschijnlijk eerder op de 1 etage ( raam buren ) dus daar zul je dus hoger dan de bg moeten kijken. Elke situatie is weer anders. Dus ook de referentiepunt waar naar moet gaan kijken, soms zijn dat er zelf meer, de tool geeft daar 3 extra referentiepunten voor.
Het blijft een rekenmodel, in sommige situaties bied deze helaas geen juiste weergave en zul je dus toch moeten meten.
[quote]
:strip_exif()/f/image/1bRv4IF7rJoQSJFvkV2lX0OL.jpg?f=fotoalbum_large)
G3 of G4 uit mijn hoofd.. de achtertuin.
Maar de originele regel was/is .
Op de erfgrens in de tuin op 1,5m hoogte dan wel op het eerste beste raam/ deur van de buren wat open kan..
Vandaar dat je ook extra referentiepunten in de software kan zetten...
Als je dus het meetpunt in de tuin van de buur van harr je meet punt heb uit gerekend..ergens ver weg in de tuin.. lol daar slaapt niemand..
Dat raam.. dat zei ik al dat het dichts bij met de hoogste geluids waarde.
Dus zo ver mogenlijk van dat raam af.
Dan wel gedempt.
Dank voor je heldere uitleg @sky_walker . Inderdaad anders denken. Ik zou zo'n signaal ook wel vanuit QUATT verwachten. Het feit dat ze EVOHOME ondersteunen suggereert dat ook een zoneregeling tot de mogelijkheden behoort. Iedereen die een EVOHOME heeft, heeft deze destijds aangeschaft vanwege de zoneregeling. Dat concept is prima, alleen i.c.m. een WP minder gewenst. Alle zones, en dus een groot gedeelte van je hele huis meeverwarmen, is blijkbaar efficienter dan warmtebehoefte per kamer regelen. Blijft apart....sky_walker schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:59:
[...]
dat kan wel maar dan gaat het concept van de warmtepomp mis, namelijk weinig aan/uit schakelingen en zo lang mogelijke runs maken op laag vermogen. Als je de slaapkamers ook de WP aan/uit laat schakelen, dan krijg je vanuit allerlei verschillende ruimtes los van elkaar warmtevraag. Wordt afgeraden bij een WP. Eigenlijk moet je de hele zoneregeling vergeten met een WP. Anders denken. Je kan wel je Evohome houden om (op afstand) de temperatuurinstelling van de slaapkamers te regelen met de thermostaatkranen. Verder zou ik niet gaan.
Heel simpel, klep opensturen met bdr91 kastje en zodra de klep helemaal openstaat de stekker uit de Honeywell klep. Dan blijftie gewoon openstaan.golfgti5 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:17:
[...]
Duidelijk!
Moet deze klep voor de vloerverwarming er dan ook tussenuit, of uitgeschakeld worden?
[Afbeelding]
Yep .sderegt66 schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:14:
[...]
Alle zones, en dus een groot gedeelte van je hele huis meeverwarmen, is blijkbaar efficienter dan warmtebehoefte per kamer regelen. Blijft apart....
Denk er om een cv ketel kan 30kW in een radiator stoppen.
Een Wp kan 4kW in een hele installatie stoppen...maar in een radiator word het maar 300 a 500 W..( als hij al functioneert
) omdat er te weining flow is ..als belangrijkste reden .( en low temp).
Als de aanvoer temperatuur laag is is de WP het efficiënt.
Vermogen is temperatuur x tijd.
Je WP kan 50° maken.. maar is dan zeer inefficiënt.. lage COP.
Vandaar ook liefts geen zone verdeling.
Het kan wel...maar bij CIC nog niet makkelijk.
Je moet namenlijk ook aan de meest belangrijke voorwaarden voldoen..FLOW is hoog.
Dus eigenlijk meer warmte nodig ,dan afgifte verhogen ( dmv ventilators..etc of dom gezegt, een klep boven je radiator.. open en het word warmer. terug naar de romeinse tijd.. lol ).
Dit zijn toch van die inveerkleppen?sky_walker schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:29:
[...]
Heel simpel, klep opensturen met bdr91 kastje en zodra de klep helemaal openstaat de stekker uit de Honeywell klep. Dan blijftie gewoon openstaan.
Dat wil zeggen als je het grijze kastje eraf haalt, veert hij uit en is hij toch open?
Beetje net als bij een radiatorknop.
Tenminste, ik kwam ze ergens tegen en heb voor nu even de grijze units eraf gehaald. En ik zag een veer alsof het een radiatorknop of vloerverwarming groep is.
Wellicht is dat niet voldoende en moeten ze er helemaal tussen uit. Dan moet ik dat nog even doen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Idd, zone regeling is een must in onze woning.sderegt66 schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:14:
[...]
Dank voor je heldere uitleg @sky_walker . Inderdaad anders denken. Ik zou zo'n signaal ook wel vanuit QUATT verwachten. Het feit dat ze EVOHOME ondersteunen suggereert dat ook een zoneregeling tot de mogelijkheden behoort. Iedereen die een EVOHOME heeft, heeft deze destijds aangeschaft vanwege de zoneregeling. Dat concept is prima, alleen i.c.m. een WP minder gewenst. Alle zones, en dus een groot gedeelte van je hele huis meeverwarmen, is blijkbaar efficienter dan warmtebehoefte per kamer regelen. Blijft apart....
Beneden hebben wij vloerverwarming en als daar de ingestelde temperatuur is bereikt slaat de thermostaat de eerste 5 uur niet meer aan met als gevolg dat het boven afkoelt, juist dan is zone regeling perfect.
Ik ga mij nu toch afvragen of ik wel door moet gaan met de quatt, ik voorzie een probleem waar ik jaren lang last van heb gehad, tot ik evohome aanschafte
wanneer je zone regeling echt als must beschouwd, dan gaat een Quatt niet je oplossing zijn. als je dan echt een WP wilt zal je naar andere installateurs/merken moeten uitwijken die warmtepompen aan buffervaten koppelen en dan met extra pompen de verschillende zones kunnen bedienen.golfgti5 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 05:08:
[...]
Idd, zone regeling is een must in onze woning.
Beneden hebben wij vloerverwarming en als daar de ingestelde temperatuur is bereikt slaat de thermostaat de eerste 5 uur niet meer aan met als gevolg dat het boven afkoelt, juist dan is zone regeling perfect.
Ik ga mij nu toch afvragen of ik wel door moet gaan met de quatt, ik voorzie een probleem waar ik jaren lang last van heb gehad, tot ik evohome aanschafte
Let wel dat hier ook een ander prijskaartje aan hangt, en dat ook voor andere warmtepompen geldt dat ze altijd hun minimale vermogen kwijt moeten wat wellicht niet kan wanneer er teveel (evohome)groepen dicht zitten (wat vervolgens weer leidt tot een pendelfestijn met extra start-stops, slijtage & hoger elektraverbruik tot gevolg).
Het lijkt erop dat je systeem helemaal geoptimaliseerd is op een CV ketel, en helaas is een warmtepomp niet een 'drop-in' vervanging van een CV ketel..
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Vorige week heb ik de offerte goedgekeurd en een aanbetaling gedaan.
Hoe lang is normaal gesproken de wacht tijd voor het maken van de montage afspraak ?
Hoe lang is normaal gesproken de wacht tijd voor het maken van de montage afspraak ?
Volgens de Quatter die ik net heb gesproken (installatiegesprek) ongeveer 2 maandendjneo-nl schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:22:
Vorige week heb ik de offerte goedgekeurd en een aanbetaling gedaan.
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
Alvast bedankt voor deze.
Ik heb begrepen dat hoe lager de temperatuur dat de warmtepomp omschakelt naar gas, hoe beter en efficiënter de warmtepomp is.
Goedkoop versus duur...consumentenbond rapport.
Uiteraard betekend dat ook dat je gebruikskosten lager zijn.
Ik heb wel een specifiek probleem. Ik heb weinig stroom. Ik heb maar 20 Ampère 1 fase aansluiting en daar moet het hele huis op draaien. Gelukkig wel een energie label A en 2x vloerverwarming verder geen radiatoren.
Iemand ervaring met zo weinig stroom ?
Ik heb begrepen dat hoe lager de temperatuur dat de warmtepomp omschakelt naar gas, hoe beter en efficiënter de warmtepomp is.
Ik heb wel een specifiek probleem. Ik heb weinig stroom. Ik heb maar 20 Ampère 1 fase aansluiting en daar moet het hele huis op draaien. Gelukkig wel een energie label A en 2x vloerverwarming verder geen radiatoren.
De Quatt zal als hij lekker bezig is daar ca 7A van willen hebben schat ik zo in?
Je moet even kijken hoeveel je verbruikt bij koud weer. Dan kun je een prima inschatting maken of je dat trekt.
Je moet even kijken hoeveel je verbruikt bij koud weer. Dan kun je een prima inschatting maken of je dat trekt.
[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 25-04-2023 10:50 ]
Bedankt paQ, met 6 Amp verbruik kan ik prima leven :-)
Lees net wat over zones en problemen... Ik heb 2 verdiepingen met vloer verwarming. een kelder 58 mtr daar is nu een zelfde temp als op de begane grond 19,5 graden. mooi zou zijn als de begane grond naar 20,5 zou kunnen maar lees ik goed dat juist dat voor problemen kan zorgen ?
Lees net wat over zones en problemen... Ik heb 2 verdiepingen met vloer verwarming. een kelder 58 mtr daar is nu een zelfde temp als op de begane grond 19,5 graden. mooi zou zijn als de begane grond naar 20,5 zou kunnen maar lees ik goed dat juist dat voor problemen kan zorgen ?
Eigenlijk is dit de verkeerde vraag, je aansluit stroom is gebaseerd op jou elektrische installatie in huis.moogholland schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:45:
Aan deze aansluitwaarde heb ik het vermoeden dat je in een oud huis woord met mogelijk ook nog een oude groepenkast met stoppen. Klopt dat.
De Quatt zal circa 50% van je huidige capaciteit nodig hebben, ik verwacht eigenlijk dat je andere verbruikers dan te kort gaan komen en dus je hoofdzekering er uit zal gaan vliegen.
Maak eens een foto van je groepenkast met de zekeringscapaciteiten er bij.
Dan kunnen we hier ook wat meer nuttige info geven.
Paq, je moet in dit soort dingen altijd uitgaan wat deze Max. kan gaan trekken, gem. kun je wel gelijk hebben, maar Max. Gaat dat dus echt circa 10A, dat is 50% van zijn totale capaciteit. De hoofdzekering gaat dat dus niet trekken, maar is natuurlijk ook afhankelijk van de rest van de installatie.paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:46:
De Quatt zal als hij lekker bezig is daar ca 7A van willen hebben schat ik zo in?
Vaak valt het wel mee, en kortstondig kun je ook wel meer dan 20A gebruiken.moogholland schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:45:
Echter, je hebt waarschijnlijk recht op 1x 35A (afaik kosteloos) of 3x25A (betaald) als je dat aanvraagt bij de netbeheerder. Bel deze dus eens om te inventariseren wat er nu ligt, wat er mogelijk is (zullen ze je voor moeten doorverbinden), en om upgrade in gang te zetten (verwijzen ze je evt voor door naar mijnaansluitingen.nl).
Een piek kan je normaliter echt wel tijdelijk over.MacD007 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:21:
[...]
Paq, je moet in dit soort dingen altijd uitgaan wat deze Max. kan gaan trekken, gem. kun je wel gelijk hebben, maar Max. Gaat dat dus echt circa 10A, dat is 50% van zijn totale capaciteit. De hoofdzekering gaat dat dus niet trekken, maar is natuurlijk ook afhankelijk van de rest van de installatie.
En als die piek 10A is, wil dat niet zeggen dat "dus" zijn hoofdzekering eruit knalt zonder dat je maar enig inzicht hebt in hoeveel de rest van het huis op dat moment trekt.
edit: What he says ^^
:strip_exif()/f/image/lLJsg8AcugkoZZ8GzBE4vLtT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo’n 3 weken geleden is bij mij de Quatt (#32xx) geïnstalleerd door 2 vriendelijke Slowaakse mannen. Waarvan er met 1 prima in het Engels te communiceren was.
in totaal zijn ze zo’n 4 uur bezig geweest om alles aan te sluiten. Ik denk dat dit een relatief eenvoudige installatie was. Ze deden ook wel eens 2 installaties op 1 dag vertelden maar dat werd ze ’s avonds wel wat laat (21:00 uur) vertelden ze. Bij de levering zat nog een kabelgoot. deze is niet gebruikt maar mocht ik wel houden. Kabelgoot was ook niet nodig want de dak doorvoer komt in de kast bij de CV uit. Ik had de Lyric mocule provisorisch even opgehangen en dat hebben ze op een nette plek opgehangen. Kabels keurig in een gootje. En een leuke bonus voor mij. Ze hebben de lekkende schoorsteen van de CV ook even dichtgesmeerd. De Quatt staat halverwege het dak om voldoende afstand tot de gevel van de buren te houden.
:strip_exif()/f/image/3iADQinAQXAnJTzPYpPgYIcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4KNM01vtG9WrPR1rjB86HYSX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/StIFsE5SPlm1AjYjDj8uqmxH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog bezig om een goede modus te verzinnen voor de nachtverlaging. Maar het stookseizoen is natuurlijk zo goed als voorbij. Op dit moment lijkt het verstandig om deze wel toe te passen en met kleine stapjes gedurende de dag deze omhoog te zetten. Met deze buitentemperaturen draait de warmtepomp steeds rond de 300W á 400W tussendoor gaat hij steeds uit. Hoogste gemeten vermogen is 1700W. Op dat moment vroeg ik een paar graden meer.
Het gasverbruik voor het opstarten van de warmtepomp is niet geheel stabiel. Soms heeft de warmtepomp het wel nodig en soms niet. Maar het is nooit meer dan 0.1m3 per dag excl. Sww. Ik ben wel benieuwd waarom de warmtepomp dit kennelijk nodig heeft.
Ik verwarm mijn huis door middel van radiatoren de badkamer deels met vloerverwarming rechtstreeks aangesloten.
Ik heb ooit radiatorfans gekocht maar deze gelijk weer teruggestuurd omdat ik het geluid irritant vond. Het geluidsniveau van de Quatt vind ik niet hinderlijk. Wat betreft resonantie op het houten platte dak. De koelkast maakt meer lawaai en die hoor je al nauwelijks.
De App zelf kan je niet veel mee. Alleen tarieven invoeren daarmee kan je kiezen of de verwarming het meest economisch draait of het meest op de op de Quatt zelf. Op dit moment kan je alleen zien of deze draait of niet. Schijnt nog wel te komen na een update.
Op dit moment is het niet mogelijk de CIC met WIFI te verbinden. Ze hebben daarom een TPlink extender geplaatst. Daar kwamen ze op de dag zelf mee gelukkig hadden ze die bij zicht. Ik hoop in de toekomst dat de TP Link kastjes er weer tussenuit kunnen om het standby verbruik naar beneden te krijgen.
Standby verbruik:
Oude situatie:
5W CV Remeha Tzerra plus met Etwist thermostaat
Nieuwe Situatie
3W CV Remeha Tzerra plus
5W Warmtepomp (14W bij kou)
5W CIC
2W TP link zender
2W TP link ontvanger
1W Lyric T6 Thermostaat
/f/image/5QLQHykMAiX3wbaQUo842rDm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/N0XJxo8RS39RyJVJBYlxBO4J.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UIUrjHSFzI4LCc0nIL0uecEa.png?f=fotoalbum_large)
Kijk eerst eens naar de technische specs van Quatt, heb ik hier in het forum nog even opgezocht . De unit trekt max 10A (2300W).moogholland schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:52:
Bedankt paQ, met 6 Amp verbruik kan ik prima leven :-)
De Quatt kan niet goed met 2 zones of meer omgaan.
Ik vind persoonlijk dat dat pakket ingetapete leidingen + kabels die lekker over je (loeihete) dakleer kunnen schuren not done.
[ Voor 69% gewijzigd door paQ op 25-04-2023 11:45 ]
De Quatt en je cv op een groep gezet, is heel handig, als je daar dus een storing hebt die niet direct te verhelpen is ( in de winter ) ga je het koud krijgen.Gjannema schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
Zo’n 3 weken geleden is bij mij de Quatt (#32xx) geïnstalleerd door 2 vriendelijke Slowaakse mannen. Waarvan er met 1 prima in het Engels te communiceren was.
in totaal zijn ze zo’n 4 uur bezig geweest om alles aan te sluiten. Ik denk dat dit een relatief eenvoudige installatie was. Ze deden ook wel eens 2 installaties op 1 dag vertelden maar dat werd ze ’s avonds wel wat laat (21:00 uur) vertelden ze. Bij de levering zat nog een kabelgoot. deze is niet gebruikt maar mocht ik wel houden. Kabelgoot was ook niet nodig want de dak doorvoer komt in de kast bij de CV uit. Ik had de Lyric mocule provisorisch even opgehangen en dat hebben ze op een nette plek opgehangen. Kabels keurig in een gootje. En een leuke bonus voor mij. Ze hebben de lekkende schoorsteen van de CV ook even dichtgesmeerd. De Quatt staat halverwege het dak om voldoende afstand tot de gevel van de buren te houden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben nog bezig om een goede modus te verzinnen voor de nachtverlaging. Maar het stookseizoen is natuurlijk zo goed als voorbij. Op dit moment lijkt het verstandig om deze wel toe te passen en met kleine stapjes gedurende de dag deze omhoog te zetten. Met deze buitentemperaturen draait de warmtepomp steeds rond de 300W á 400W tussendoor gaat hij steeds uit. Hoogste gemeten vermogen is 1700W. Op dat moment vroeg ik een paar graden meer.
Het gasverbruik voor het opstarten van de warmtepomp is niet geheel stabiel. Soms heeft de warmtepomp het wel nodig en soms niet. Maar het is nooit meer dan 0.1m3 per dag excl. Sww. Ik ben wel benieuwd waarom de warmtepomp dit kennelijk nodig heeft.
Ik verwarm mijn huis door middel van radiatoren de badkamer deels met vloerverwarming rechtstreeks aangesloten.
Ik heb ooit radiatorfans gekocht maar deze gelijk weer teruggestuurd omdat ik het geluid irritant vond. Het geluidsniveau van de Quatt vind ik niet hinderlijk. Wat betreft resonantie op het houten platte dak. De koelkast maakt meer lawaai en die hoor je al nauwelijks.
De App zelf kan je niet veel mee. Alleen tarieven invoeren daarmee kan je kiezen of de verwarming het meest economisch draait of het meest op de op de Quatt zelf. Op dit moment kan je alleen zien of deze draait of niet. Schijnt nog wel te komen na een update.
Op dit moment is het niet mogelijk de CIC met WIFI te verbinden. Ze hebben daarom een TPlink extender geplaatst. Daar kwamen ze op de dag zelf mee gelukkig hadden ze die bij zicht. Ik hoop in de toekomst dat de TP Link kastjes er weer tussenuit kunnen om het standby verbruik naar beneden te krijgen.
Standby verbruik:
Oude situatie:
5W CV Remeha Tzerra plus met Etwist thermostaat
Nieuwe Situatie
3W CV Remeha Tzerra plus
5W Warmtepomp (14W bij kou)
5W CIC
2W TP link zender
2W TP link ontvanger
1W Lyric T6 Thermostaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens net ook wat paq al heeft aangegeven, met deze installatie van de leidingen ga je vroeg of laat problemen krijgen. Deze dienen los van het dakleer en het beste met extra isolatie in een goot (deze is er ook in het zwart) gelegd te worden.
Wat is je afstand tot je buren?
Iemand ervaring met een Quatt + Intergas + Plugwise Adam HA?
Zojuist een gesprek gehad met een technisch adviseur van Quatt en deze gaf aan dat de huidige thermostaat niet "compatible" is. We hebben een redelijk simpele setup, 120 vierkante meter vloerverwarming (LTV) alleen beneden, geen zones.
Volgens de support pagina van Plugwise kan de Adam wel overweg met Hybride systemen maar moet het wel wat getuned worden. Zal het "rendement" van een Quatt omlaag gaan als er geen Honeywell thermostaat word gebruikt?
Zojuist een gesprek gehad met een technisch adviseur van Quatt en deze gaf aan dat de huidige thermostaat niet "compatible" is. We hebben een redelijk simpele setup, 120 vierkante meter vloerverwarming (LTV) alleen beneden, geen zones.
Volgens de support pagina van Plugwise kan de Adam wel overweg met Hybride systemen maar moet het wel wat getuned worden. Zal het "rendement" van een Quatt omlaag gaan als er geen Honeywell thermostaat word gebruikt?
Wat je hier op het forum kunt lezen lijkt dat zo te zijn. Zeker als het out of the box is.Pikkemans schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:03:
Iemand ervaring met een Quatt + Intergas + Plugwise Adam HA?
Bedankt voor de reacties.
Mijn huis staat op een recreatie terrein..42 huizen ...omdat het vroeger nog met caravans, en kleine huisjes opgezet was is er een beperkt stroomnet aangelegd. het beheer valt onder the VVE, we betalen erg weinig direct aan het VVE deze heeft een groot afnemers contract welke erg gunstig is. Oorspronkelijk was er maar 16 Amp dit is later hoger afgezekert omdat er capaciteit in het leidingwerk zat.
Er is al een tijd sprake van het updaten van het leiding werk maar het is erg duur en velen op het park kunnen dat niet trekken. aangezien het een democratisch geheel is gaat een voorstel nooit door de vergadering komen.
Alternatief zou zijn batterij pakket , zonnepanelen, electrische auto met terugleveren (2024 ??). Om piek belasting op te vangen.
Gas kunnen we dus niet missen..helaas. Zo en zo zijn de meeste huizen uit de 80/90 tigger jaren en zijn niet genoeg geisoleerd ..dus zelfs hybride is maar de vraag of dat kan.
Mijn huis is het nieuwst 2005 en een buitenbeentje..Panelen komen en zo en zo maar terug leveren gaat mij niet niets opleveren behalve dat mijn huidige verbruik zolang als het duurd gecompenseerd wordt.
Waarschijnlijk een beetje veel info voor dit blog maar voor mij is het wel een dinggetje zoals jullie begrijpen.
Mijn huis staat op een recreatie terrein..42 huizen ...omdat het vroeger nog met caravans, en kleine huisjes opgezet was is er een beperkt stroomnet aangelegd. het beheer valt onder the VVE, we betalen erg weinig direct aan het VVE deze heeft een groot afnemers contract welke erg gunstig is. Oorspronkelijk was er maar 16 Amp dit is later hoger afgezekert omdat er capaciteit in het leidingwerk zat.
Er is al een tijd sprake van het updaten van het leiding werk maar het is erg duur en velen op het park kunnen dat niet trekken. aangezien het een democratisch geheel is gaat een voorstel nooit door de vergadering komen.
Alternatief zou zijn batterij pakket , zonnepanelen, electrische auto met terugleveren (2024 ??). Om piek belasting op te vangen.
Gas kunnen we dus niet missen..helaas. Zo en zo zijn de meeste huizen uit de 80/90 tigger jaren en zijn niet genoeg geisoleerd ..dus zelfs hybride is maar de vraag of dat kan.
Mijn huis is het nieuwst 2005 en een buitenbeentje..Panelen komen en zo en zo maar terug leveren gaat mij niet niets opleveren behalve dat mijn huidige verbruik zolang als het duurd gecompenseerd wordt.
Waarschijnlijk een beetje veel info voor dit blog maar voor mij is het wel een dinggetje zoals jullie begrijpen.
met deze achtergrond info kan ik dit beter plaatsen, maar toch zou een foto van je groepenkast net wat meer info geven. Het punt is dat de quatt normaal gesproken zoals ook door anderen word aangegeven rond de 6 A zal trekken, echter kan de unit dus meer (max. circa 10 A, het probleem zit er in dat Quatt nogal weinig info geeft.moogholland schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:52:
Bedankt voor de reacties.
Dus het advies is om via een aparte groep je stroom dus te beperken, het probleem wat je hebt is dat installatieautomaten alleen in een 6A en de volgende stap is dan alweer 10A.
De vraag is hier dus hoeveel groepen heb je nu en wat zijn de verbruikers, als daar nog lucht zit heb je geluk. De zonnepanelen gaan je hier niet redden, omdat als je de warmtepomp nodig hebt deze niet veel zullen brengen, idem accu's (die zijn mn bedoeld om in de avonduren en nacht het vermogen te leveren die je de overdag hebt opgewekt) (10 kWh accu opslag kost (nu even geen DIY) ergens tussen 6.000 - 10.000 euro), de vraag is of je dat ooit terug kunt verdienen.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 25-04-2023 13:26 ]
Kijkt een Quatt dan ook naar dynamische tarieven of hard gegeven?onlinaius schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:48:
[...]
Geen specifieke buitentemperatuur. Normaal gesproken schakelt de Quatt op een combinatie van de prijzen die je betaald voor gas en elektriciteit icm de COP, die grotendeels bepaald wordt door de buitentemperatuur.
Verder zal ook het benodigde vermogen nog wat meespelen, maar hoe dit precies afgewogen wordt weet ik niet helemaal.
Maar er is dus niet echt een specifieke buitentemperatuur te geven. Zo lang de Quatt voldoende vermogen kan leveren, en verwarmen met de Quatt goedkoper is dan op de cv zal de Quatt alle warmtebehoefte oppakken.
Als je een storing hebt die niet direct te verhelpen is in de winter, dan zit het of in de ketel, of in de warmtepomp, die beide te verhelpen zijn door de stekker eruit te trekken. En je kunt ook nog altijd een verlengsnoer leggen totdat je elektramonteur (of jij zelf) het oplost. Dus het koud krijgen is een beetje kort door de bocht.MacD007 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:55:
[...]
De Quatt en je cv op een groep gezet, is heel handig, als je daar dus een storing hebt die niet direct te verhelpen is ( in de winter ) ga je het koud krijgen.
Quatt en ketel kunnen prima op 1 groep, trekken samen niet te veel stroom en lijkt mij een logische combinatie.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Paar rubber tegeldragers eronder en links en rechts wat bakstenen leggen tegen heen en weer waaien en dat probleem is ook uit de wereld.paQ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:45:
[...]
Ik vind persoonlijk dat dat pakket ingetapete leidingen + kabels die lekker over je (loeihete) dakleer kunnen schuren not done.
Op dit moment kan ik in de App alleen Enkel en Dubbel tarief invoeren.0xygen500 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:13:
[...]
Kijkt een Quatt dan ook naar dynamische tarieven of hard gegeven?
Inderdaad. Ik ben er niet zo bang voor. CV/Warmtepomp is met elkaar 1 vrije 16A groep. gaat prima zo. De laatste keer dat ik een elektrische storing had die niet in een kwartier op te lossen was kan ik me niet herinneren als het überhaupt al eens gebeurd is.geerttttt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:43:
[...]
Als je een storing hebt die niet direct te verhelpen is in de winter, dan zit het of in de ketel, of in de warmtepomp, die beide te verhelpen zijn door de stekker eruit te trekken. En je kunt ook nog altijd een verlengsnoer leggen totdat je elektramonteur (of jij zelf) het oplost. Dus het koud krijgen is een beetje kort door de bocht.
Quatt en ketel kunnen prima op 1 groep, trekken samen niet te veel stroom en lijkt mij een logische combinatie.
Ik kijk liever niet in problemen. Leidingwerk op het platte dak had netter gekund. Ik ken aircoleidingen die al minstens 20 jaar zo op een dak liggen die er nog prima bij liggen. Het zou best kunnen dat ik binnenkort eens ga kijken of ik het stukje goot dat over is kan gebruiken om dat netter te maken. Het dakbedekking is overigens aan vervanging toe. Vervelende is dat het een gezamenlijk dak met de buren is. daarbij zijn de buren niet het probleem. Zij huren het van de woningbouw en die zijn niet zo happig op een gezamenlijke aanpak voor (groot) onderhoud weet ik uit ervaring.MacD007 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:55:
[...]
De Quatt en je cv op een groep gezet, is heel handig, als je daar dus een storing hebt die niet direct te verhelpen is ( in de winter ) ga je het koud krijgen.
Overigens net ook wat paq al heeft aangegeven, met deze installatie van de leidingen ga je vroeg of laat problemen krijgen. Deze dienen los van het dakleer en het beste met extra isolatie in een goot (deze is er ook in het zwart) gelegd te worden.
Wat is je afstand tot je buren?
De WP staat op dit moment zo'n 4 meter van de gevel. Mocht het een probleem blijken te worden in de toekomst kan ik hem altijd nog verplaatsen. Qua aansluiten van een monoblock is het allemaal niet zo spannend.
Ik twijfel nog of ik de fase waarop mijn warmtepomp en de fase van de zonnepanelen gelijk ga trekken. In de meter wordt dit namelijk recht getrokken.
Ik een 3x25A aansluiting.
Deze geef je als harde cijfers in, inderdaad. Wel kun je deze gegevens zelf zo vaak als je wilt aanpassen, maar dynamische tarieven meenemen kan de Quatt niet.0xygen500 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:13:
[...]
Kijkt een Quatt dan ook naar dynamische tarieven of hard gegeven?
Ik moet zeggen dat ik de Quatt monteurs ook erg netjes vond. Ook bij mij hebben ze extra werk gedaan, wat ze in principe niet hadden hoeven doen (vervangen van een lekkend vulkraantje en een overrloopventiel).
Wat betreft de leidingen los op het dak: dat herken ik wel, hoewel het bij mij maar om een metertje gaat. Zelf vind ik dit ook niet zo'n goed idee, dus ik ga ze nog in een beugel hangen.
Ik ben bang dat op de lang termijn de isolatiebuizen lek raken, waardoor er water in het isolatiemateriaal trekt. Dat doet de isolatiewaardes van de buizen geen goed.
Ik zou toch eens kijken of er een manier is om ze (liefst uiteraard zonder in het dak te hoeven boren) verhoogt vast te maken.
CV en warmtepomp op dezelfde groep zou ik niet mee zitten. Zoals hierboven al aangeven is dat eenvoudig tijdelijk op te lossen met een verlengkabel naar de cv ketel en cic.
[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 25-04-2023 15:45 ]
Geert, ik heb ook niet beweert dat het technisch niet kan, daar ben ik zelf ook niet bang voor, echter je bent wel erg optimitisch met je fouten opsporen. Ik weet ook dat het anders kan lopen.geerttttt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:43:
[...]
Als je een storing hebt die niet direct te verhelpen is in de winter, dan zit het of in de ketel, of in de warmtepomp, die beide te verhelpen zijn door de stekker eruit te trekken. En je kunt ook nog altijd een verlengsnoer leggen totdat je elektramonteur (of jij zelf) het oplost. Dus het koud krijgen is een beetje kort door de bocht.
Ik geef alleen aan dat het mogelijk niet zo verstandig is met het punt van bedrijfszekerheid en dat je als je beide van elkaar scheid je een bepaalde redundantie krijgt.
Dat is net als verzekeringen, ze kosten geld, brengen normaal niets op tot het mis gaat, dan ben je blij dat je ze hebt.
dat is hier dus net zo.
wat dacht je van een combinatie van rubberen tegel en daar bovenop een straattegel waar een beugel bevestigd is waar je de goot op kunt ophangen (dit om de circa 50cm doen), beugel niet te hoog zodat deze zo weinig mogelijk wind vangt. die rubberen tegel dient als bescherming voor het dak.onlinaius schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:44:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de Quatt monteurs ook erg netjes vond. Ook bij mij hebben ze extra werk gedaan, wat ze in principe niet hadden hoeven doen (vervangen van een lekkend vulkraantje en een overrloopventiel).
Wat betreft de leidingen los op het dak: dat herken ik wel, hoewel het bij mij maar om een metertje gaat. Zelf vind ik dit ook niet zo'n goed idee, dus ik ga ze nog in een beugel hangen.
Ik ben bang dat op de lang termijn de isolatiebuizen lek raken, waardoor er water in het isolatiemateriaal trekt. Dat doet de isolatiewaardes van de buizen geen goed.
Ik zou toch eens kijken of er een manier is om ze (liefst uiteraard zonder in het dak te hoeven boren) verhoogt vast te maken.
CV en warmtepomp op dezelfde groep zou ik niet mee zitten. Zoals hierboven al aangeven is dat eenvoudig tijdelijk op te lossen met een verlengkabel naar de cv ketel en cic.
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Ik zou sowieso iets er onder leggen wat water snel afvoert, zodat als er kleine lekjes in het isolatiemateriaal ontstaan dit zich niet volzuigt met water. Misschien dus geen rubber tegels, maar iets wat net wat opener is qua materiaal.Gramser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:25:
[...]
Paar rubber tegeldragers eronder en links en rechts wat bakstenen leggen tegen heen en weer waaien en dat probleem is ook uit de wereld.
Dan nog makkelijker: koop een rubberen deurmat met van die grote gaten erin, snij ‘m in repen, bind de leidingen daaraan vast en verzwaar die repen met bakstenen naast de leiding. Als je de repen breed genoeg maakt lukt dat makkelijk.
Ook een idee. Mogelijk is de rubberen tegel zelfs een beetje overkill, ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van daken die beschadigen doordat er tegels op liggen. Ik zou denk ik zelf gaan voor een opsluitband, op rubberen tegeldragers (net wat goedkoper dan een volledige tegel, en je hoeft bij leidingen geen trillingen te dempen zoals met de warmtepomp zelf) met een plug er in, waar een beugel op vast zit.MacD007 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:48:
[...]
wat dacht je van een combinatie van rubberen tegel en daar bovenop een straattegel waar een beugel bevestigd is waar je de goot op kunt ophangen (dit om de circa 50cm doen), beugel niet te hoog zodat deze zo weinig mogelijk wind vangt. die rubberen tegel dient als bescherming voor het dak.
Bedankt voor de tips. Tussen de buien door het stukje goot wat er nog lag maar op gezet. lengte precies goed. En 2 betonblokjes had ik nog liggen.onlinaius schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:55:
[...]
Ook een idee. Mogelijk is de rubberen tegel zelfs een beetje overkill, ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van daken die beschadigen doordat er tegels op liggen. Ik zou denk ik zelf gaan voor een opsluitband, op rubberen tegeldragers (net wat goedkoper dan een volledige tegel, en je hoeft bij leidingen geen trillingen te dempen zoals met de warmtepomp zelf) met een plug er in, waar een beugel op vast zit.
Nu de eerste storm afwachten anders fixeren we de boel nog even.
:strip_exif()/f/image/oLCsbdGCe32ZZUr3HB2qBYI0.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes hoor! 👍🏼Gjannema schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:21:
[...]
Bedankt voor de tips. Tussen de buien door het stukje goot wat er nog lag maar op gezet. lengte precies goed. En 2 betonblokjes had ik nog liggen.
[Afbeelding]
Top gedaan, zo netjes had ik het in mijn fantasie nog niet voor me gezien!Gjannema schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:21:
[...]
Bedankt voor de tips. Tussen de buien door het stukje goot wat er nog lag maar op gezet. lengte precies goed. En 2 betonblokjes had ik nog liggen.
[Afbeelding]
Bedankt voor je reacties tot nu toe MacD007...heel fijn.
Ik heb een groepen kast met 6 automatische zekeringen van 16 Amp.
1 van die groepen gaat naar de CV..daar zou je warmte pomp bij kunnen.
1 groep is voor de keuken, 2 stuks voor de verlichting en sommige stopcontacten door het huis over de verdiepingen. 1 voor een zeer grote wirlpool in de badkamer...deze gebruiken wij niet is ontkoppelt.
De laatste groep is naar buiten in de grond naar onze open veranda met kamertje waarin een US koelvrieskast en een aparte groepenkastje met 2 automatische zekeringen voor de zonnepanelen die op het dak van het varanda kunnen komen.
Kan zijn dat ik even geen reactie kan geven. ben 2 dagen onderweg.
Ik heb een groepen kast met 6 automatische zekeringen van 16 Amp.
1 van die groepen gaat naar de CV..daar zou je warmte pomp bij kunnen.
1 groep is voor de keuken, 2 stuks voor de verlichting en sommige stopcontacten door het huis over de verdiepingen. 1 voor een zeer grote wirlpool in de badkamer...deze gebruiken wij niet is ontkoppelt.
De laatste groep is naar buiten in de grond naar onze open veranda met kamertje waarin een US koelvrieskast en een aparte groepenkastje met 2 automatische zekeringen voor de zonnepanelen die op het dak van het varanda kunnen komen.
Kan zijn dat ik even geen reactie kan geven. ben 2 dagen onderweg.
Hier hebben ze eergister de Quatt thuis geïnstalleerd. Deze staat bij de voordeur en de CV staat op zolder aan de achterkant, een hele route. Ze zijn van half 09:00 tot 18:00 vrijwel non-stop met zijn 2en bezig geweest "Don't you need a break? - No, no time". Heb nog niet eerder "klussers" letterlijk de trap op en af zien rennen en snelwandelend het huis door, respect (daarna hadden ze nog service dienst). Uiterst beleefd en netjes alles opgeruimd.
De Quatt zelf doet het inmiddels. De installatie ging vlekkeloos en de afwerking is prima. Er zijn 1 of 2 lastige punten, daar is het iets minder strak, maar dat was bijv omdat er bestaande leidingen lopen door het huis, dan kan daar geen koof langs. Ze hebben (uiteindelijk) wel mijn Google Nest vervangen voor een T6, van de monteur hoefde het niet echt maar technische dienst heeft het toch doorgezet. Mis mijn Nest thermostaat wel, maar hopelijk kan die later weer terug. Ook hadden ze de warmtepomp eerst aangesloten op dezelfde groep als de CV en wasmachine. Dat hebben ze later toch verandert naar een aparte groep.
De app van Quatt kun je nog relatief weinig mee helaas. Hopelijk is deze aan het eind van de zomer verder uitgebreid.
Al met al super geregeld. Ik had na installatie 2 vragen, ingestuurd om 23:00. Volgende ochtend werd ik om 10:00 gebeld dat ze 15:30 op de stoep zouden staan... En zo gebeurde het. Wauw!
Ben benieuwd naar het rendement. In de app is dit nog niet zichtbaar, dat is jammer, dus maar even over wat langere tijd aankijken. Geslaagd avontuur tot dusver
De Quatt zelf doet het inmiddels. De installatie ging vlekkeloos en de afwerking is prima. Er zijn 1 of 2 lastige punten, daar is het iets minder strak, maar dat was bijv omdat er bestaande leidingen lopen door het huis, dan kan daar geen koof langs. Ze hebben (uiteindelijk) wel mijn Google Nest vervangen voor een T6, van de monteur hoefde het niet echt maar technische dienst heeft het toch doorgezet. Mis mijn Nest thermostaat wel, maar hopelijk kan die later weer terug. Ook hadden ze de warmtepomp eerst aangesloten op dezelfde groep als de CV en wasmachine. Dat hebben ze later toch verandert naar een aparte groep.
De app van Quatt kun je nog relatief weinig mee helaas. Hopelijk is deze aan het eind van de zomer verder uitgebreid.
Al met al super geregeld. Ik had na installatie 2 vragen, ingestuurd om 23:00. Volgende ochtend werd ik om 10:00 gebeld dat ze 15:30 op de stoep zouden staan... En zo gebeurde het. Wauw!
Ben benieuwd naar het rendement. In de app is dit nog niet zichtbaar, dat is jammer, dus maar even over wat langere tijd aankijken. Geslaagd avontuur tot dusver
Hier is de Quatt gisteren geinstalleerd (#35xx). Ik denk dat ik vroeg aan de beurt was omdat mijn installatie makkelijk is. Zoals al eerder in dit topic naar voren kwam (En ook te lezen is in de reviews op google): 2 enorm aardige doelgerichte monteurs, waarvan 1 in het Engels alles netjes bespreekt, waar je met moeite 1 bak koffie aan slijt. Ze waren er van 8.30 tot 15.30.
Er komen nogal wat kabels/leidingen bij, maar dat hebben ze voor zover het gaat netjes met tie-rips en zelfs een kabelgootje wat orde in aangebracht. Omdat ik aangaf dat er een netwerkaansluiting aan de andere kant van een muur (30cm dik) zat hebben ze daar een gat in geboord, de kabel afgewerkt met een kabelgoot en zelfs een beschadiging in het stucwerk nog even dichtgesmeerd. De Powerline-adapters lieten ze achter want daar had ik voor betaald
Vooralsnog is de service een beetje on-Nederlands, op een positieve manier dus.
Zodra ik mijn handtekening had gezet op de telefoon van de monteur had ik meteen mail voor de subsidie-aanvraag. Ook dat ging makkelijk inclusief dezelfde avond nog bevestiging dat de aanvraag was ingediend bij RVO.
Daarna kijken hoe de zaak draait:
We hebben nieuwe vloerverwarming in een huis uit '89.
Ik heb nog geen mogelijkheid om rechtstreeks het Quatt stroomverbruik te meten dus doe nattevingerwerk met de P1 meter:
Toen de nieuwe Lyric om warmte ging vragen is de Quatt gaat draaien op +- 400w. In de nacht was het tegen het vriespunt en ik zie dat de de Quatt de hele nacht heeft gedraaid. Het verbruik liep steeds iets verder op naar +- 1500w. De CV ketel is vervolgens tussen 4 en 7 bijgesprongen met welgeteld 1m3 gas waarbij de Quatt is blijven draaien. Extra stroomverbruik: +- 10kwh
Met een dergelijke nacht verbruikten we normaalgesproken 4 á 5m3 gas dus ik denk dat we 3-4m3 gas hebben bespaard met 10kwh.
De aanvoertemperatuur was in de ochtend mooi 31 graden (op scherm ketel), ging met 27 graden de vloerverwarming in en met 23 er weer uit. Ik denk dat dat de optimale situatie al redelijk benadert. Het voelt hier iets warmer dan voorheen met dezelfde temperatuurinstelling dus ik vermoed dat de Lyric niet in de pas loopt met de oude (Nefit) thermostaat.
De unit is verder best stil. We hebben ook een Daikin airco waar je de compressor duidelijk meer hoort.
Als alles blijft werken (Geen reden om anders aan te nemen) denk ik dat dit snel terugverdiend is.
Er komen nogal wat kabels/leidingen bij, maar dat hebben ze voor zover het gaat netjes met tie-rips en zelfs een kabelgootje wat orde in aangebracht. Omdat ik aangaf dat er een netwerkaansluiting aan de andere kant van een muur (30cm dik) zat hebben ze daar een gat in geboord, de kabel afgewerkt met een kabelgoot en zelfs een beschadiging in het stucwerk nog even dichtgesmeerd. De Powerline-adapters lieten ze achter want daar had ik voor betaald
Zodra ik mijn handtekening had gezet op de telefoon van de monteur had ik meteen mail voor de subsidie-aanvraag. Ook dat ging makkelijk inclusief dezelfde avond nog bevestiging dat de aanvraag was ingediend bij RVO.
Ik heb nog geen mogelijkheid om rechtstreeks het Quatt stroomverbruik te meten dus doe nattevingerwerk met de P1 meter:
Toen de nieuwe Lyric om warmte ging vragen is de Quatt gaat draaien op +- 400w. In de nacht was het tegen het vriespunt en ik zie dat de de Quatt de hele nacht heeft gedraaid. Het verbruik liep steeds iets verder op naar +- 1500w. De CV ketel is vervolgens tussen 4 en 7 bijgesprongen met welgeteld 1m3 gas waarbij de Quatt is blijven draaien. Extra stroomverbruik: +- 10kwh
Met een dergelijke nacht verbruikten we normaalgesproken 4 á 5m3 gas dus ik denk dat we 3-4m3 gas hebben bespaard met 10kwh.
De aanvoertemperatuur was in de ochtend mooi 31 graden (op scherm ketel), ging met 27 graden de vloerverwarming in en met 23 er weer uit. Ik denk dat dat de optimale situatie al redelijk benadert. Het voelt hier iets warmer dan voorheen met dezelfde temperatuurinstelling dus ik vermoed dat de Lyric niet in de pas loopt met de oude (Nefit) thermostaat.
De unit is verder best stil. We hebben ook een Daikin airco waar je de compressor duidelijk meer hoort.
Als alles blijft werken (Geen reden om anders aan te nemen) denk ik dat dit snel terugverdiend is.
A.s. maandag wordt de Quatt geïnstalleerd. Ik heb aangegeven dat ik een extra groep heb laten leggen bij de CV, wat wenselijk was. Nu is mij alleen niet duidelijk of dit afgemonteerd moet worden in de vorm van een stopcontact en reageert de werkvoorbereider met wie ik contact had bij Quatt ook niet meer.
Nu ligt er alleen een losse kabel bij de CV en wil dit graag voorbereid hebben, voordat de monteurs komen
Nu ligt er alleen een losse kabel bij de CV en wil dit graag voorbereid hebben, voordat de monteurs komen
Mij werd gevraagd 3 stopcontacten aan te leggen. Ik denk niet dat zij dat doen. Zullen ze ook niet bij zich hebben.funkiej schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:39:
A.s. maandag wordt de Quatt geïnstalleerd. Ik heb aangegeven dat ik een extra groep heb laten leggen bij de CV, wat wenselijk was. Nu is mij alleen niet duidelijk of dit afgemonteerd moet worden in de vorm van een stopcontact en reageert de werkvoorbereider met wie ik contact had bij Quatt ook niet meer.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Moet wel afgemonteerd worden, Quatt direct op de kabel naar meterkast is onwenselijk.funkiej schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:39:
dus afmonteren met of een stopcontact of een werkschakelaar (wat je eigen voorkeur is)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Beste Tweakers,
Ik heb discussie met Quatt over onze Intergas ketel (HR Eco 36) welke voorzien is van een tweewegklep, LTV met pomploze verdeler en convectoren. Wij moeten de tweewegklep verwijderen om 1 LT zone te creëren, dat is geen probleem. Als thermische beveiliging hebben we een pompschakelaar op de CV voorgesteld, zoals eerder geadviseerd door een mede-tweaker. Echter, de technisch adviseur stelt dat we onze verdeler moeten vervangen door een verdeler met pomp. Hij geeft aan:
De basis van het probleem zit hem in het feit dat de Quatt een hybride systeem is, die verbonden wordt aan een gas gestookt, hoog temperatuur, systeem. Door dit uitgangspunt vertrouwen wij erop dat het systeem waarop wij aansluiten geschikt is om eventuele hoge temperaturen geproduceerd door de ketel, met alle benodigde beveiligingen. De Quatt hybride is niet in staat om deze beveiliging voor zijn rekening te nemen. Wij kunnen op dit moment dus alleen icm hoog temperatuur systemen werken.
In uw geval zit het risico in het feit dat de vloerverwarming te warm kan worden doordat er een niet-mengende verdeler zit. in de huidige situatie wordt dit beveiligd door het LT/HT systeem van de intergas ketel. Als dit wordt weggehaald en tot 1 zone wordt samengevoegd, zonder veiligheden terug te bouwen is er een serieus kans op schade.
Een mengende verdeler met een pomp en een thermostatische beveiliging is een standaard oplossing voor deze situatie.
Een pompschakelaar tussen de voeding van de ketel zetten is iets wat wij niet als goede oplossing zien. Een ketel hard aan/uit schakelen is niet een goed voor de ketel. Daarnaast kan dit conflicteren met de werking van de Quatt, die gaat er immers van uit dat hij altijd is verbonden met een werkende ketel.
In het geval van het aan/uit zetten van een intergas ketel komt er nog eens bij dat er een kans bestaat dat na aanzetten van de ketel de tapwaterfunctie via het parametermenu weer aangezet moet worden.
Is dit een reëel risico wat hier geschetst wordt? M.i. als de CV temperatuur ingesteld staat op maximaal 50 graden, dan is er alleen het risico dat bij een CV reset een hogere temperatuur waarde ingesteld staat, wat in de praktijk toch niet vaak zou voorkomen? Ik las op de FB pagina overigens ook gebruikers waar Quatt installateurs notabene een te hoge CV temperatuur (70 graden) instellen, dat zou bij een LTV met pomploze dan mogelijk wel schade kunnen veroorzaken, vandaar de optie van een pompschakelaar op de CV.
Alvast bedankt voor jullie reacties en advies!
Ik heb discussie met Quatt over onze Intergas ketel (HR Eco 36) welke voorzien is van een tweewegklep, LTV met pomploze verdeler en convectoren. Wij moeten de tweewegklep verwijderen om 1 LT zone te creëren, dat is geen probleem. Als thermische beveiliging hebben we een pompschakelaar op de CV voorgesteld, zoals eerder geadviseerd door een mede-tweaker. Echter, de technisch adviseur stelt dat we onze verdeler moeten vervangen door een verdeler met pomp. Hij geeft aan:
De basis van het probleem zit hem in het feit dat de Quatt een hybride systeem is, die verbonden wordt aan een gas gestookt, hoog temperatuur, systeem. Door dit uitgangspunt vertrouwen wij erop dat het systeem waarop wij aansluiten geschikt is om eventuele hoge temperaturen geproduceerd door de ketel, met alle benodigde beveiligingen. De Quatt hybride is niet in staat om deze beveiliging voor zijn rekening te nemen. Wij kunnen op dit moment dus alleen icm hoog temperatuur systemen werken.
In uw geval zit het risico in het feit dat de vloerverwarming te warm kan worden doordat er een niet-mengende verdeler zit. in de huidige situatie wordt dit beveiligd door het LT/HT systeem van de intergas ketel. Als dit wordt weggehaald en tot 1 zone wordt samengevoegd, zonder veiligheden terug te bouwen is er een serieus kans op schade.
Een mengende verdeler met een pomp en een thermostatische beveiliging is een standaard oplossing voor deze situatie.
Een pompschakelaar tussen de voeding van de ketel zetten is iets wat wij niet als goede oplossing zien. Een ketel hard aan/uit schakelen is niet een goed voor de ketel. Daarnaast kan dit conflicteren met de werking van de Quatt, die gaat er immers van uit dat hij altijd is verbonden met een werkende ketel.
In het geval van het aan/uit zetten van een intergas ketel komt er nog eens bij dat er een kans bestaat dat na aanzetten van de ketel de tapwaterfunctie via het parametermenu weer aangezet moet worden.
Is dit een reëel risico wat hier geschetst wordt? M.i. als de CV temperatuur ingesteld staat op maximaal 50 graden, dan is er alleen het risico dat bij een CV reset een hogere temperatuur waarde ingesteld staat, wat in de praktijk toch niet vaak zou voorkomen? Ik las op de FB pagina overigens ook gebruikers waar Quatt installateurs notabene een te hoge CV temperatuur (70 graden) instellen, dat zou bij een LTV met pomploze dan mogelijk wel schade kunnen veroorzaken, vandaar de optie van een pompschakelaar op de CV.
Vreemd om te horen, volgende week vrijdag komen ze bij mij de Quatt plaatsen, ik heb de Intergas Kombi Kompact HReco 30 ketel. De enige wat wij besproken hadden is om er voor te zorgen dat de 3 weg klep te verwijderen en inderdaad een zone aan te maken. Dit gebeurt aankomende vrijdag door mijn installateur. Deze vertelde mij gewoon de instellingen te kunnen wijzigen op de ketel zodat deze nooit hoger stookt dan nodig.Soeperkoe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:47:
Beste Tweakers,
Zie hieronder een screenshot van de offerte/technisch rapport.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VkTOh0eLAqRuvxZk3jXCzgJ6.png?f=user_large)
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't
Ik heb een Intergas ketel (model mij even onbekend) en al een Quatt die geinstalleerd is.
Maar daar is niks verwijderd hoor! En alles werkt.
Maar daar is niks verwijderd hoor! En alles werkt.
ehhhh..HOI
Wanneer je de CV zo afstelt dat de Ta van de CV niet hoger wordt dan 40- 45 graden is er niks aan de hand, en werkt de WP veel efficiënter. Zo doe ik het al jaren.Soeperkoe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:47:
Beste Tweakers,
Een mengverdeler bij een WP wil je niet.
Helder, en jij hebt ook een verdeler zonder pomp op je vloerverwarming? En Quatt heeft niks gezegd over thermische beveiliging?Trumpske schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:17:
[...]
Vreemd om te horen, volgende week vrijdag komen ze bij mij de Quatt plaatsen, ik heb de Intergas Kombi Kompact HReco 30 ketel. De enige wat wij besproken hadden is om er voor te zorgen dat de 3 weg klep te verwijderen en inderdaad een zone aan te maken. Dit gebeurt aankomende vrijdag door mijn installateur. Deze vertelde mij gewoon de instellingen te kunnen wijzigen op de ketel zodat deze nooit hoger stookt dan nodig.
Zie hieronder een screenshot van de offerte/technisch rapport.
[Afbeelding]
Wij hebben onze CV aanvoertemperatuur ook al op maximaal 50 graden staan, van de vloerverwarming zou ik dat moeten checken in het menu. Maar na verwijdering tweewegklep zou het sowieso niet hoger dan 50 graden zijn.
Verder, ik zie in je rapport ook bypass: ons is ook gevraagd om een bypass te plaatsen voor als de Quatt de warmtevraag niet aankan, maar daarvan heb ik ook liever dat Quatt dit doet (meerprijs is ca. € 100 dus te overzien) ipv onze onderhoudsmonteur (wat Quatt voorstelt). Juist om dit soort discussies te voorkomen wat wel/niet noodzakelijk is.
@Soeperkoe Sterker nog: ik heb in 2018 mijn mengverdeler op dringend advies van het Lucht / Water topic laten vervangen door een gesloten verdeler en ben daar heel blij mee. Wanneer de WP een Ta van 30 maakt gaat er 30 graden de vloer in, anders bij een mengverdeler zou dat 23 of 24 graden zijn en krijg je de vloer niet warm.Soeperkoe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:48:
[...]
Helder, en jij hebt ook een verdeler zonder pomp op je vloerverwarming? En Quatt heeft niks gezegd over thermische beveiliging?
Ook de thermostaat heb ik verwijderd, die belemmert sterk de flow die zo belangrijk is bij een WP.
( Zoals je begrijpt heb ik geen Quatt).
De WP kan dus met een veel lagere Ta verwarmen en dat is efficiënter.
Maar vzv ik begrijp kun je bij Quatt nog niks instellen wat betreft Ta of stooklijn, erg jammer.
Je moet dus wel je CV goed instellen, maar dat is niet zo moeilijk. Er staan allerlei video's op YouTube o.a. van John Visser : eerst vermogen CV terug schroeven.
Met een hybride WP kan bijna het hele jaar het huis verwarmen zonder CV, ik schat dat ik 15 dagen per jaar nog de CV nodig heb.
En een pompschakelaar bij vloerverwarming begrenst alleen de minimale watertemperatuur, niet de maximale.
deze specifieke video gaat in deze situatie niet op, omdat je voor je vloer echt de aanvoertemperatuur moet begrenzen.CJG schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:39:
[...]
Je moet dus wel je CV goed instellen, maar dat is niet zo moeilijk. Er staan allerlei video's op YouTube o.a. van John Visser : eerst vermogen CV terug schroeven.
betreffende gasverbruik & defrosts, zie onderstaande post in het L/W topic over een Elga. Dan werkt de Quatt toch een stuk lekkerder
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75162822
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75162822
Je kunt de max Ta instellen via het menu van de CV, en deze dus ook instellen op 40-45 graden.Toby-Wan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:52:
[...]
deze specifieke video gaat in deze situatie niet op, omdat je voor je vloer echt de aanvoertemperatuur moet begrenzen.
ja klopt, maar de in de video gerefereerd in je post, zegt john visser juist dat je max Ta niet moet aanpassen, maar het vermogen omlaag moet schroeven. dus probeer alleen te zeggen dat je juist net de naar de verkeerde video refereertCJG schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:09:
[...]
Je kunt de max Ta instellen via het menu van de CV, en deze dus ook instellen op 40-45 graden.
Dat schrijf ik toch : door het vermogen te verlagen gaat de max Ta omlaag, eventueel daarna nog finetunen door de max watertemperatuur te verlagen.Toby-Wan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:33:
[...]
ja klopt, maar de in de video gerefereerd in je post, zegt john visser juist dat je max Ta niet moet aanpassen, maar het vermogen omlaag moet schroeven. dus probeer alleen te zeggen dat je juist net de naar de verkeerde video refereert
Ketel Klets heeft daar ook een video over.
Nee, ik heb een pomp op de vloerverwarming. Daar zit een thermische beveiliging voor, een soort radiatorknop met temperatuur erop.Soeperkoe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:48:
[...]
Helder, en jij hebt ook een verdeler zonder pomp op je vloerverwarming? En Quatt heeft niks gezegd over thermische beveiliging?
Wij hebben onze CV aanvoertemperatuur ook al op maximaal 50 graden staan, van de vloerverwarming zou ik dat moeten checken in het menu. Maar na verwijdering tweewegklep zou het sowieso niet hoger dan 50 graden zijn.
Verder, ik zie in je rapport ook bypass: ons is ook gevraagd om een bypass te plaatsen voor als de Quatt de warmtevraag niet aankan, maar daarvan heb ik ook liever dat Quatt dit doet (meerprijs is ca. € 100 dus te overzien) ipv onze onderhoudsmonteur (wat Quatt voorstelt). Juist om dit soort discussies te voorkomen wat wel/niet noodzakelijk is.
Ik heb al reeds een bypass geïnstalleerd maar deze is/was voor de HT. Als ik straks een zone heb dan zit er dus op het geheel al een bypass, vandaar dat ik deze dus niet meer nodig heb.
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't
Het verlagen van vermogen heeft niets te maken met max Ta.CJG schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:38:
[...]
Dat schrijf ik toch : door het vermogen te verlagen gaat de max Ta omlaag, eventueel daarna nog finetunen door de max watertemperatuur te verlagen.
Ketel Klets heeft daar ook een video over.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Probeer maar eens uit.Gerardwaz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:57:
[...]
Het verlagen van vermogen heeft niets te maken met max Ta.
Het zal meestal een combinatie zijn van verlagen van max vermogen en max watertemperatuur.
Ik zou dan wel heel goed in de gaten houden dat er niet een keer een monteur of huisgenoot (of stroomstoring) een factory reset doet op de ketel, of de aanvoer temp toch weer aanpast omhoog. Je wilt niet je hele vvw aan gort hebben doordat er 70 graden ingaat.
Je kunt het volgens mij op de Intergas xtreme wel instellen dat de aanvoer temp niet hoger dan X graden kan worden ingesteld, maar denk dat bij een factory reset of monteurs aanpassing dit wel weer teruggebracht wordt naar default (lees hoog).
Je kunt het volgens mij op de Intergas xtreme wel instellen dat de aanvoer temp niet hoger dan X graden kan worden ingesteld, maar denk dat bij een factory reset of monteurs aanpassing dit wel weer teruggebracht wordt naar default (lees hoog).
Nog sneller omdat je de lyric een halve graad lager lijkt te kunnen instellenslacksoff schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:07:
Hier is de Quatt gisteren geinstalleerd (#35xx). Ik denk dat ik vroeg aan de beurt was omdat mijn installatie makkelijk is. Zoals al eerder in dit topic naar voren kwam (En ook te lezen is in de reviews op google): 2 enorm aardige doelgerichte monteurs, waarvan 1 in het Engels alles netjes bespreekt, waar je met moeite 1 bak koffie aan slijt. Ze waren er van 8.30 tot 15.30.
Er komen nogal wat kabels/leidingen bij, maar dat hebben ze voor zover het gaat netjes met tie-rips en zelfs een kabelgootje wat orde in aangebracht. Omdat ik aangaf dat er een netwerkaansluiting aan de andere kant van een muur (30cm dik) zat hebben ze daar een gat in geboord, de kabel afgewerkt met een kabelgoot en zelfs een beschadiging in het stucwerk nog even dichtgesmeerd. De Powerline-adapters lieten ze achter want daar had ik voor betaald![]()
Veel ketels hebben een contact voor aan/uit verwarming, Nefit onder andere. Je kan dan met een aanlegthermostaat een beveiliging inbouwen.olafmol schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:59:
Ik zou dan wel heel goed in de gaten houden dat er niet een keer een monteur of huisgenoot (of stroomstoring) een factory reset doet op de ketel, of de aanvoer temp toch weer aanpast omhoog. Je wilt niet je hele vvw aan gort hebben doordat er 70 graden ingaat.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dat zegt toch niks over de ingestelde max aanvoertemperatuur op de CV ketel zelf? Als ik die op bv 75 graden instel op de CV ketel, dan gaat ie dat daadwerkelijk opwarmen tot die temperatuur als er warmte wordt gevraagd.ds23man schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:41:
[...]
Veel ketels hebben een contact voor aan/uit verwarming, Nefit onder andere. Je kan dan met een aanlegthermostaat een beveiliging inbouwen.
Als beveiliging. Aanlegthermostaat op afgaande leiding van de ketel en instellen op 50 graden. De ketel schakelt dan gewoon uit boven de 50 graden. De Vaillant monoblokken hebben zelfs daar een contact voor!olafmol schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:14:
[...]
Dat zegt toch niks over de ingestelde max aanvoertemperatuur op de CV ketel zelf? Als ik die op bv 75 graden instel op de CV ketel, dan gaat ie dat daadwerkelijk opwarmen tot die temperatuur als er warmte wordt gevraagd.
ah ok, ik snap het. Weer wat geleerd. Vraag me alleen of hoe dat combineert met de Quatt CiC die de aan/uit aansluiting van de CV ketel gebruikt om met de CV te communiceren. Kan zo'n aanlegthermostaat dezelfde verbinding tegelijkertijd gebruiken? Ik zie ook dat bv een Intergas xtreme daar een speciale sensor aansluiting voor heeft: https://www.klusidee.nl/F...-4-in-handleiding.124046/ds23man schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:22:
[...]
Als beveiliging. Aanlegthermostaat op afgaande leiding van de ketel en instellen op 50 graden. De ketel schakelt dan gewoon uit boven de 50 graden. De Vaillant monoblokken hebben zelfs daar een contact voor!
tnx!
[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 26-04-2023 15:49 ]
Is een ultieme eindbeveiliging, geen regeling. In een CV ketel zit tegenwoordig ook sensor op de uitlaatgassentemperatuur van de rookgasafvoer.olafmol schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:47:
[...]
ah ok, ik snap het. Weer wat geleerd. Vraag me alleen of hoe dat combineert met de Quatt CiC die de aan/uit aansluiting van de CV ketel gebruikt om met de CV te communiceren. Kan zo'n aanlegthermostaat dezelfde verbinding tegelijkertijd gebruiken? Ik zie ook dat bv een Intergas xtreme daar een speciale sensor aansluiting voor heeft: https://www.klusidee.nl/F...-4-in-handleiding.124046/
tnx!
Bij een Quatt lijkt dat minder belangrijk, aangezien de flow begrenst lijkt te worden rond de 800 liter per uur. Dit wordt bij mij gehaald, dus heeft het verwijderen van de thermostaatknop niet echt nut meer. Het voordeel als je deze kunt laten zitten is dat je deze kunt gebruiken om de aanvoer dicht te knijpen als de temperatuur te hoog wordt. Dan slaat je warmtepomp in storing, maar dat is beter dan een kapotte vloer als de cv ketel onverhoed een keer 70 graden water het systeem in pompt.CJG schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:39:
Ook de thermostaat heb ik verwijderd, die belemmert sterk de flow die zo belangrijk is bij een WP.
( Zoals je begrijpt heb ik geen Quatt).
Je hebt pompschakelaars die ook uit kunnen gaan bij een maximale temperatuur. Zet je deze direct op je cv ketel dan kun je dus (ruwweg) meten wat de temperatuur uit de ketel is. Ik had die schakelaar toch nog liggen, dus heb de cv ketel hierop geschakeld, als extra beveiliging.CJG schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:39:
En een pompschakelaar bij vloerverwarming begrenst alleen de minimale watertemperatuur, niet de maximale.
Op zich is dit niet helemaal Quatt gerelateerd maar: je hebt een VV systeem met open verdeler gevoed door een warmtepomp. Daar hangt ook vaak een boiler aan. Door een hangende 3 weg klep zou je zo 55-65 graden je vloer in kunnen pompen tijdens een legionella run. Het is dan wel prettig dat een maximaal thermostaat ingrijpt. Dit kan ook gebeuren met een CV ketel die begrenst is op de Ta. Of het een doorstroomtoestel of met boiler is maakt niet uit.
hoera voor gescheiden systeem in een intergasds23man schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:10:
Op zich is dit niet helemaal Quatt gerelateerd maar: je hebt een VV systeem met open verdeler gevoed door een warmtepomp. Daar hangt ook vaak een boiler aan. Door een hangende 3 weg klep zou je zo 55-65 graden je vloer in kunnen pompen tijdens een legionella run. Het is dan wel prettig dat een maximaal thermostaat ingrijpt. Dit kan ook gebeuren met een CV ketel die begrenst is op de Ta. Of het een doorstroomtoestel of met boiler is maakt niet uit.
Herkennen jullie dit: ik heb zelf een oplossing bedacht voor de leidingen van de Quatt. Ik wil deze op een aanbouw zetten en de leidingen i.p.v. door de gevel en het plafond van de eerste verdieping, door de goot laten gaan en dan door het dak. Op onze zolder zit namelijk de CV. De doorgang door de goot heb ik aangeboden zelf te laten maken door een loodgieter.
MAAR Quatt wil persee door de gevel, wat voor ons breekwerk betekend op de eerste verdieping. En achter deze gevel zit een hele brede muur, met aan de ene kant radiator leidingen van boven tot onder (kan dus geen gat) en aan de andere kant meerdere leidingen gefreesd voor elektra en UTP. Dus hier kun je eigenlijk ook niet veilig door de gevel.
Overigens is de communicatie een beetje matig. Heb meerdere keren moeten vragen om een reactie. En er wordt enkel aangegeven dat ze niet door de goot willen, niet waarom ze het niet willen.
MAAR Quatt wil persee door de gevel, wat voor ons breekwerk betekend op de eerste verdieping. En achter deze gevel zit een hele brede muur, met aan de ene kant radiator leidingen van boven tot onder (kan dus geen gat) en aan de andere kant meerdere leidingen gefreesd voor elektra en UTP. Dus hier kun je eigenlijk ook niet veilig door de gevel.
Overigens is de communicatie een beetje matig. Heb meerdere keren moeten vragen om een reactie. En er wordt enkel aangegeven dat ze niet door de goot willen, niet waarom ze het niet willen.
[ Voor 13% gewijzigd door harrr op 26-04-2023 17:30 ]
Waarom moet je van Quatt die tweewegklep verwijderen? Wij hadden denk ik eenzelfde installatie, met een 2 'zones' en een 2 wegklep in de aanvoer van de vloerverwarming. Voor zover ik de installatie begreep was die klep niet alleen om de vloerverwarming zone uit te zetten als de radiatoren zone wel vraag had en de vv zone geen vraag, maar ook tegelijkertijd de thermische beveiliging. Ik zou denken dat de Quatt prima gewoon in de retour naar de Intergas kan, met behoud van die '2 zones'... (Bij ons was in de radiatoren zone nooit warmtevraag als die niet ook in de vloerverwarming zone was, en max ta op 42, dus ik denk dat de klep überhaupt nooit dicht is geweest).Soeperkoe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:47:
Beste Tweakers,
Ik heb discussie met Quatt over onze Intergas ketel (HR Eco 36) welke voorzien is van een tweewegklep, LTV met pomploze verdeler en convectoren. Wij moeten de tweewegklep verwijderen om 1 LT zone te creëren, dat is geen probleem. ...
Ik wil perse met 2 zones werken, heb echt 20 jaar lopen ergeren aan mijn vloerverwarming beneden, als die de ingestelde temperatuur had behaalt(thermostaat hangt in de woonkamer) ging de verwarming uit en bleef een uur of 4/5 uit waardoor het systeem dus niet liep en het boven koud was.jurjen_g schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:06:
[...]
Waarom moet je van Quatt die tweewegklep verwijderen? Wij hadden denk ik eenzelfde installatie, met een 2 'zones' en een 2 wegklep in de aanvoer van de vloerverwarming. Voor zover ik de installatie begreep was die klep niet alleen om de vloerverwarming zone uit te zetten als de radiatoren zone wel vraag had en de vv zone geen vraag, maar ook tegelijkertijd de thermische beveiliging. Ik zou denken dat de Quatt prima gewoon in de retour naar de Intergas kan, met behoud van die '2 zones'... (Bij ons was in de radiatoren zone nooit warmtevraag als die niet ook in de vloerverwarming zone was, en max ta op 42, dus ik denk dat de klep überhaupt nooit dicht is geweest).
Nu een jaar of 3 Honeywell Evohome en dat bleek de oplossing, kunnen nu per kamer verwarmen, wil dat heel graag behouden, toch een stukje comfor
Quatt sluit Intergas ketels met HT/LT zones en twee/driewegklep nu uit in hun intake (zie eerdere berichten daarover). Als je dit zelf laat aanpassen (dus verwijderen HT/LT zone door verwijderen tweewegklep) dan willen ze alsnog installeren. De huidige tweewegklep vormt nu inderdaad de thermische beveiliging, en het verwijderen vraagt dus om een andere oplossing. Quatt stelt voor om onze pomploze vloerverwarmingsverdeler te vervangen door eentje met pomp en mengverdeler. Daar zit dan de thermische beveiliging. Echter, ik vind het zonde en onnodig om die te vervangen, als een pompschakelaar op de CV met check op maximum temperatuur ook volstaat (en inderdaad op de CV al een maximum temperatuur ingesteld lager dan 50 graden). Misschien niet de meest standaard oplossing, maar daarom ook mijn vraag of het risico wat de technisch adviseur schetst nu werkelijk zo groot is. Als ik de reacties zo lees, valt dat reuze mee. Dank daarvoor!jurjen_g schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:06:
[...]
Waarom moet je van Quatt die tweewegklep verwijderen? Wij hadden denk ik eenzelfde installatie, met een 2 'zones' en een 2 wegklep in de aanvoer van de vloerverwarming. Voor zover ik de installatie begreep was die klep niet alleen om de vloerverwarming zone uit te zetten als de radiatoren zone wel vraag had en de vv zone geen vraag, maar ook tegelijkertijd de thermische beveiliging. Ik zou denken dat de Quatt prima gewoon in de retour naar de Intergas kan, met behoud van die '2 zones'... (Bij ons was in de radiatoren zone nooit warmtevraag als die niet ook in de vloerverwarming zone was, en max ta op 42, dus ik denk dat de klep überhaupt nooit dicht is geweest).
Die 2-weg klep waar over steeds gesproken word, is dat dit ding?Soeperkoe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:57:
[...]
Quatt sluit Intergas ketels met HT/LT zones en twee/driewegklep nu uit in hun intake (zie eerdere berichten daarover). Als je dit zelf laat aanpassen (dus verwijderen HT/LT zone door verwijderen tweewegklep) dan willen ze alsnog installeren. De huidige tweewegklep vormt nu inderdaad de thermische beveiliging, en het verwijderen vraagt dus om een andere oplossing. Quatt stelt voor om onze pomploze vloerverwarmingsverdeler te vervangen door eentje met pomp en mengverdeler. Daar zit dan de thermische beveiliging. Echter, ik vind het zonde en onnodig om die te vervangen, als een pompschakelaar op de CV met check op maximum temperatuur ook volstaat (en inderdaad op de CV al een maximum temperatuur ingesteld lager dan 50 graden). Misschien niet de meest standaard oplossing, maar daarom ook mijn vraag of het risico wat de technisch adviseur schetst nu werkelijk zo groot is. Als ik de reacties zo lees, valt dat reuze mee. Dank daarvoor!
:strip_exif()/f/image/rT4KtlMmgrdeZ68buOZ6kCUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Allen, vraagje: heren installateurs gaven aan dat kleine nachtverlaging niet noodzakelijk is. Kan prima paar graden verschil inzitten. Nu heb ik afgelopen nacht (00.00 -07.00) 18 graden aangehouden, startend op 17,5 graad. Volgens mij heeft het gevroren en de Quatt heeft 4kw verbruikt. Betreft redelijk geisoleerd huis met 160 m2 woonoppervlakte, waarvan 1/2 verwarmd wordt. Nu ben ik benieuwd wat wijsheid is, iemand tips? Of gewoon volgende keer bij deze temperatuur de kachel naar 16 zetten en dan de volgende ochtend kijken wat ie gaat doen.
Dit topic is gesloten.