Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.827.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
mrdop schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:43:
[...]

Ik had nog een heeeeele oude Galaxy S4 liggen. Eerst Quatt app installeren en zorgen dat die contact maakt met de Quatt cloud. En dan Kingo one-click root werkte bij mij perfect.

Ik denk zelfs hoe ouder hoe beter, vanwege de mindere beveiliging.
Zou er ook een mogelijkheid zijn om dit werkend op een laptop te krijgen dmv emulator en die te rooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
Fvhagen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Zou er ook een mogelijkheid zijn om dit werkend op een laptop te krijgen dmv emulator en die te rooten?
Dit kon inderdaad in november/december, zo heb ik de key verkregen. Inmiddels hebben ze de app aangepast en zit er betere beveiliging op. Je komt op een emulator niet niet meer door SafetyNet check heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 18:38
ScooBY_DoO schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:35:
Hi,

Ik heb maandenlang dit topic met veel interesse gevolgd, echter door omstandigheden de laatste tijd niet meer dus vergeef me als mijn vragen al voorbij zijn gekomen...

Ik heb mijn videogesprek gehad en daarin viel me op dat Quatt aangeeft dat ze verplicht zijn om 90 graden aan te houden voor het leidingwerk.
Ik heb reeds wat airco's geplaatst op hetzelfde dak waar de Quatt gaat komen en de leidingen van 1 daarvan gaat met c.a. 45 graden over mijn dak omhoog richting ketel.
Quatt geeft dus aan dat dat niet gaat/mag. Gezien ik niet de enige zal zijn met een dergelijke situatie vraag ik me af of meer tweakers met dit issue geconfronteerd zijn, en hoe dit opgelost is.

In mijn geval zal de pomp op een heel andere plek moeten en nu moeten er allerlei betonboringen, = meerprijs, plaatsvinden, hier baal ik stevig van.
Heeft iemand hier nog wat inside information over voor me?
TIA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Hier eindelijk ook de Quatt afgelopen vrijdag geïnstalleerd (48xx). Ook hier door twee goede Slowaakse mannen waarvan er eentje Engels spreekt. Ze vertelde mij dat ze die dag een week naar huis gingen dus misschien dat de rest even een weekje moet wachten totdat ze terug zijn voor nieuwe installaties.

Kreeg van te voren een berichtje of ze om 07:00 konden beginnen en heb hier ja op gezegd. Helaas zat het verkeer tegen voor ze en kwamen ze pas rond 08:00 aanzetten. De installatie was vrij simpel en rond 12:30 waren ze weer weg. Ik kon ze wat koffie en een glas water slijten. Ze kwamen er halverwege achter dat de kap van de Quatt er niet bij zat maar deze werd geleverd door VOS en werd er gelijk opgezet.

Helaas heb ik afgelopen zondag een support call moeten maken omdat er wat water uit verschillende knelpunten komt, lijkt erop dat ze niet goed geknepen zijn. Quatt belde gisteren gelijk op en ze komen het zsm oplossen. Ben hier tevreden mee, het is niet dat er een plas op de vloer ligt maar het moet toch opgelost worden.

Voor nu ga ik proberen de Quatt in Domoticz te zetten, kijken of dat werkt.

Zie hieronder wat foto's van de installatie. Enige puntjes die ik heb is dat de draadjes van en naar de CV ketel niet heel netjes zijn maar hier ga ik zelf nog wel een keer aan de slag met een mooi buisje maar voor nu draait het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfzrKM2VISnviQx2T-sUHbaXP58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPCWoyTf4VqEXnTkVoHmVCr7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxH6BgcpF1cBGJ0cN0ms7DbVsds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqycAF19V6RHQBl54FKgR0Qh.jpg?f=fotoalbum_large

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Fvhagen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:13:
[...]

In principe zou dat mogelijk moeten zijn met bluestacks https://www.bluestacks.com/
Maar omdat je dus een en ander moet rooten, maar blijkbaar kan dat dus ook, redelijk eenvoudig via een optie. omdat ik nog op mijn Quatt moet wachten kan ik dat helaas niet verder testen, mogelijk dat anderen dat eens willen proberen. één van de vele links om bluestack te rooten : https://www.microsoft-wat...o%20root%20your%20device.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ScooBY_DoO schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Heeft iemand hier nog wat inside information over voor me?
TIA
Een foto met de gewenste leiding zou denk ik helpen, ik neem aan dat je 45º in het vertikale vlak bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[Afbeelding]
[/quote]

Op de laatste foto staat de daikin wel met zijn eigen werkschakelaar, echter daarnaast de Quaat moet het blijkbaar zonder doen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Een foto met de gewenste leiding zou denk ik helpen, ik neem aan dat je 45º in het vertikale vlak bedoeld.
Vanzelfsprekend, hierbij wat kiekjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb3c6O4I6E-t2e24dZ_wOVkooPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0goVQmdwCpDWY6AQVhwaKur6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECz7Wotrtjn11QEGpaBvUw0QcGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6YsueYN41jpUn4OEUKQSv4L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:37:
Op de laatste foto staat de daikin wel met zijn eigen werkschakelaar, echter daarnaast de Quaat moet het blijkbaar zonder doen? O-)
Quatt installeert inderdaad geen werkschakelaar, dit is al meerdere keren gemeld hier. Misschien dat ik er zelf nog een tussen installeer maar voorlopig is dit voor mij geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Trumpske schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:58:
Hier eindelijk ook de Quatt afgelopen vrijdag geïnstalleerd (48xx). Ook hier door twee goede Slowaakse mannen waarvan er eentje Engels spreekt. Ze vertelde mij dat ze die dag een week naar huis gingen dus misschien dat de rest even een weekje moet wachten totdat ze terug zijn voor nieuwe installaties.

Kreeg van te voren een berichtje of ze om 07:00 konden beginnen en heb hier ja op gezegd. Helaas zat het verkeer tegen voor ze en kwamen ze pas rond 08:00 aanzetten. De installatie was vrij simpel en rond 12:30 waren ze weer weg. Ik kon ze wat koffie en een glas water slijten. Ze kwamen er halverwege achter dat de kap van de Quatt er niet bij zat maar deze werd geleverd door VOS en werd er gelijk opgezet.

Helaas heb ik afgelopen zondag een support call moeten maken omdat er wat water uit verschillende knelpunten komt, lijkt erop dat ze niet goed geknepen zijn. Quatt belde gisteren gelijk op en ze komen het zsm oplossen. Ben hier tevreden mee, het is niet dat er een plas op de vloer ligt maar het moet toch opgelost worden.

Voor nu ga ik proberen de Quatt in Domoticz te zetten, kijken of dat werkt.

Zie hieronder wat foto's van de installatie. Enige puntjes die ik heb is dat de draadjes van en naar de CV ketel niet heel netjes zijn maar hier ga ik zelf nog wel een keer aan de slag met een mooi buisje maar voor nu draait het.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit.... Heb jij zelf voor muurbevestiging gekozen?

Ik heb mijn voorkeur ook voor muurbevestiging gegeven maar Quatt adviseert om het platte dak te gebruiken.
Heb in een aantal berichten hele kekke veerpoten etc voorbij zien komen maar ik betwijfel of ik er niet meer last van ga hebben om hem op de aangrenzende, niet geïsoleerde, garage te plaatsen. Qua geluid dan.
Met de huidige airco's ook weinig tot geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
ScooBY_DoO schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:48:

Ik heb mijn voorkeur ook voor muurbevestiging gegeven maar Quatt adviseert om het platte dak te gebruiken.
Heb in een aantal berichten hele kekke veerpoten etc voorbij zien komen maar ik betwijfel of ik er niet meer last van ga hebben om hem op de aangrenzende, niet geïsoleerde, garage te plaatsen. Qua geluid dan.
Klopt, inderdaad zelf voor de muurbevestiging gekozen. Onder de Quatt en Airco is namelijk de carport, daarachter beging de garage pas. Hierdoor was ik bang voor meer trillingen dan aan de muur. Heb momenteel nog niks gemerkt of gehoord! Maar, hij heeft natuurlijk ook nog niet heel erg hard hoeven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:25:
[...]

In principe zou dat mogelijk moeten zijn met bluestacks https://www.bluestacks.com/
Maar omdat je dus een en ander moet rooten, maar blijkbaar kan dat dus ook, redelijk eenvoudig via een optie. omdat ik nog op mijn Quatt moet wachten kan ik dat helaas niet verder testen, mogelijk dat anderen dat eens willen proberen. één van de vele links om bluestack te rooten : https://www.microsoft-wat...o%20root%20your%20device.
Net even geprobeerd, maar daar loop je tegen dezelfde problemen aan als bij de Android Studio emulator. Lijkt er dus echt op dat je een fysieke telefoon nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Laatst online: 09-05 13:39
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:25:
[...]

Ik ben wat dat betreft een redelijke leek. Bleustacks rooten zal me nog wel lukken, maar daarna informatie uit Quatt vissen wordt wel een uitdaging. Dus als iemand een workaround heeft, houd ik me aanbevolen:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Ik ben wat dat betreft een redelijke leek. Bleustacks rooten zal me nog wel lukken, maar daarna informatie uit Quatt vissen wordt wel een uitdaging. Dus als iemand een workaround heeft, houd ik me aanbevolen:-)
het ook even geinstalleerd, echter ik zelf kom natuurlijk nu niet verder. Quatt app lijkt wel te lopen. alleen hoe verder ...heluuulp .. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iESHR-UmzRpLQtwTG9ceqJyjj_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCAmg83qLe6E6WTKg02thK8Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2023 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _CrookClaw_
MacD007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:29:
[...]

het ook even geinstalleerd, echter ik zelf kom natuurlijk nu niet verder. Quatt app lijkt wel te lopen. alleen hoe verder ...heluuulp .. _/-\o_
[Afbeelding]
Als je hier nu een telefoonnummer intypt dan komt hij niet door de SafetyNet check. Daarvoor is een een fysieke telefoon nodig. Daarna kun je hem rooten en de key ophalen zoals vermeld in 1 van de posts van @Slurpgeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:30
Ze hebben gisteren de 1000e unit geplaatst:
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

[ Voor 3% gewijzigd door jelke1992 op 09-05-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
_CrookClaw_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Als je hier nu een telefoonnummer intypt dan komt hij niet door de SafetyNet check. Daarvoor is een een fysieke telefoon nodig. Daarna kun je hem rooten en de key ophalen zoals vermeld in 1 van de posts van @Slurpgeit.
dank je, is daar een oplossing voor, dat wil zeggen de app eerst op een telefoon installeren, met het zelfde account, en dan weer terug naar bluestacks, werkt dat? 8)7 , heb helaas al lang geen ervaring meer met android, daarom mogelijk deze domme vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:42
[...]

Bij mij gaven ze ook de voorkeur voor dakopstelling. Maar door alle berichten toch voor een muurbevestiging gekozen. Quatt wordt 28 mei geïnstalleerd. Zal dan weinig te doen hebben tot het najaar. Ik zal laten weten hoe de installatie is verlopen en hoe het geluid zich ontwikkeld in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Gamepc schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Bij mij gaven ze ook de voorkeur voor dakopstelling. Maar door alle berichten toch voor een muurbevestiging gekozen. Quatt wordt 28 mei geïnstalleerd. Zal dan weinig te doen hebben tot het najaar. Ik zal laten weten hoe de installatie is verlopen en hoe het geluid zich ontwikkeld in de winter.
Top!

"probleem" voor mij is dat ik aan de airco-zijde volgens quatt niet 45 graden omhoog mag met het leidingwerk maar ik zoek ook daar nog bevestiging van van een van jullie hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:43
geerttttt schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 05:52:
[Afbeelding]
Quart heeft er blijkbaar nu 1000 geïnstalleerd.

En voor de 4kw zitten ze nu in ordernummer 6000+ . Dus of er zijn nog heel veel mensen aan het wachten op een 8kw, of er zijn erg veel afhakingen.

Desondanks knap dat ze er al 1000 geplaatst hebben.
En dan heb je nog die installaties die ze uitstellen omdat ze net niet standaard zijn zoals hier. En zo'n rare vraag had ik niet (leidingen door goot en dak, waar ik zelf de gaten regelen). Dan verbaasd het me niet dat ze bij de 6000 zijn.

Ze zullen wel zo snel mogelijk zo veel mogelijk omzet willen halen (en moeten) en dat kan door eerst alles te installeren wat helemaal standaard is (1 of 2 keer door de muur en bij de CV).

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
MacD007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Wat is daar de technische achtergrond van? Zijn ze bang voor te hoge temperaturen op de retour?
Zou dan een thermosstatische klep (eigenlijk die je ook bij vloerverwarming ziet) niet kunnen zorgen dat bij een te hoge temperatuur de toevoer vanuit de ZB tijdelijk word gestaakt, of is dat een verkeerde insteek.
overigens zou een P&I wel handig zijn om je installatie te kunnen begrijpen, vergeet niet dat bij Quatt alles wat niet standaard is ze in princiepe niet kennen en lusten, met gevolg dat ze het zo veel mogelijk willen uitsluiten. succes en hou ons op de hoogte.

[...]
Inmiddels antwoord van Quatt: de klep mag blijven zitten, mits hij dicht zit en blijft naar de kant van de ZB (en de ZB dus is ontkoppeld van het CV-systeem) en ook elektrisch is ontkoppeld (waardoor hij niet per ongeluk open kan gaan). De ruststand van de klep is dat hij dicht zit aan de kant van de ZB, dus ik denk dat het voldoende is om de elektrische verbinding met de rest van het ZB-systeem te verbreken. Dan kan hij mooi blijven zitten.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Net als bij mij dus. Alleen met het verschil dat ik de zb niet opgenoemd had bij Quatt en dat zelf had gedaan. Ga ik zelf wel mee studderen van de zomer of najaar

[ Voor 11% gewijzigd door Bennobang op 10-05-2023 07:08 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dus je bedoeld het leidingstuk wat onder je dak naar boven gaat lopen? Kun je daar ook niet eerst horizontaal richting CV en daar dan verticaal omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 09:53
NIB0R schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Die claim kunnen we toch simpel in deze groep ont/be-krachten? Wie staat er nog op de wachtlijst voor een 4kw model met een ordernummer <6000?

Mijn 4kw is 2 weken geleden geplaatst (order4xxx)
Oorspronkelijk voor de 8kW, maar tijdens intake was Quatt absoluut zeker dat het met 4 kW zou kunnen. Aangezien ik het wachten zat ben, en nog een jaar vertraging betekent dat ik zoveel geld weggooi toch besloten om voor 4 te gaan (januari). Ik heb vorige week de installatiedatum eind mei doorgekregen. Nummer 27xx op de lijst.

Mijn buurman, die ik had getipt over Quatt, maar zich maanden later had aangemeld met nummer 4xxx heeft de Quatt al klaar staan voor installatie volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 14:01
Mijn installatie (54XX) is ook al binnenkort. Helaas nog met de werk voorbereider bezig waar die specifiek komt te staan, ze willen de leidingen niet over het balkon hebben lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Bennobang schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:07:
Net als bij mij dus. Alleen met het verschil dat ik de zb niet opgenoemd had bij Quatt en dat zelf had gedaan. Ga ik zelf wel mee studderen van de zomer of najaar
Wat ga je dan bekijken? Of de ZB en Quatt elkaar kunnen aanvullen? In theorie zou het CV-retourwater eerst via de ZB kunnen stromen en dan via de Quatt, zo helpt de ZB de Quatt. Maar dan moet de Quatt dus na de afsplitsing van de ZB worden geplaatst.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Dat is heel sterk afhankelijk van de constructie, bij een houten dak heb je wel meer kans op resonantie, maar of deze ook naar binnen het huis straalt is weer sterk afhankelijk van de constructie. Muurbevestiging zeker in combinatie met dempingstegels tussen beugel en muur en dempers (Mn de zachte versie) kan dat een heel stuk verbeteren. Je zou ook je hele batterij aan airco daarmee kunnen uitrusten, kosten circa 10 euro per set van 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Dus je bedoeld het leidingstuk wat onder je dak naar boven gaat lopen? Kun je daar ook niet eerst horizontaal richting CV en daar dan verticaal omhoog?
Ik probeer het te verduidelijken aan de hand van de impressie die Quatt mij gisteren gestuurd heeft;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBWZDKKA2aGSrIfZ3uc-ZaUk854=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMhwdoTyU46BCga1zyY3vnbX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWXw2xSfeAWOL2oU_IaQhnWNmn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PUitTtbm9ccBr47tugfjdWDX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6e1oCmQaWyhk12cgCZPAtIwciM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cAopB7F7Pm8BxSrHrEFRjCaF.png?f=fotoalbum_large

Het zijn PNG's dus let niet op de kwaliteit aub, maar op foto 1 zie je de plaatsing volgens Quatt, dit is aan de achterzijde van het huis en dan plat op het dak.

Op foto 2 zie je waar de leiding verticaal gaat. (Bij beide foto's zie je links die batterij aan airco's)

Op foto 3 willen ze het huis in en dan direct omhoog wat mijns inziens niet handig is omdat ze dan in een kruipruimte achter knieschotten komen.
Dat rode pijltje is wat ik heb aangegeven. Dus voorbij de airco en dan omhoog, dan komen ze achter de ketel uit.

Mijn wens, en dat is adhv deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECz7Wotrtjn11QEGpaBvUw0QcGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6YsueYN41jpUn4OEUKQSv4L.jpg?f=fotoalbum_large

Dus, Quatt aan de muur, er is nog plek voor 2 units aan dezelfde muur als de airco's, dan recht omhoog zoals de blauwe leidinggoot laat zien en dan onder de dakpannen door onder een hoek van c.a. 45 graden omhoog en dan komen ze ook bij de kertel uit.

Quatt zegt dat dit niet mag met hun leidingwerk, dit moet 90 graden.
Degene die deze airco's heeft geplaatst noemt dit enerzijds gemakzuchtig maar heeft niet de kennis in pacht of het dus echt niet mag.

Daarom ben ik reuze benieuwd of alle 1000 gebruikers allemaal 90 graden leidingwerk hebben gekregen, ik kan het me bijna niet voorrstellen eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:32
ScooBY_DoO schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Ik probeer het te verduidelijken aan de hand van de impressie die Quatt mij gisteren gestuurd heeft;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zijn PNG's dus let niet op de kwaliteit aub, maar op foto 1 zie je de plaatsing volgens Quatt, dit is aan de achterzijde van het huis en dan plat op het dak.

Op foto 2 zie je waar de leiding verticaal gaat. (Bij beide foto's zie je links die batterij aan airco's)

Op foto 3 willen ze het huis in en dan direct omhoog wat mijns inziens niet handig is omdat ze dan in een kruipruimte achter knieschotten komen.
Dat rode pijltje is wat ik heb aangegeven. Dus voorbij de airco en dan omhoog, dan komen ze achter de ketel uit.

[Afbeelding]

Dus, Quatt aan de muur, er is nog plek voor 2 units aan dezelfde muur als de airco's, dan recht omhoog zoals de blauwe leidinggoot laat zien en dan onder de dakpannen door onder een hoek van c.a. 45 graden omhoog en dan komen ze ook bij de kertel uit.

Degene die deze airco's heeft geplaatst noemt dit enerzijds gemakzuchtig maar heeft niet de kennis in pacht of het dus echt niet mag.

Daarom ben ik reuze benieuwd of alle 1000 gebruikers allemaal 90 graden leidingwerk hebben gekregen, ik kan het me bijna niet voorrstellen eigenlijk...
Ze gaan momenteel voor eenvoud. Dus als je daar van af wilt wijken is het op dit moment al snel 'nee'. Je kan het over een paar maanden wellicht nog eens proberen zodra ze de makkelijkste installaties achter de rug hebben.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zit er boven de trespa? Zoals je aangeeft kun je dan niet horizontaal (dus boven de vloer van de eerste verdieping (dak) in de kruipruimte horizontaal en dan langs een wand richting CV ? Het voordeel als een deel van de leiding achter het knieschott ligt zie je deze ook niet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Spykie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Ze gaan momenteel voor eenvoud. Dus als je daar van af wilt wijken is het op dit moment al snel 'nee'. Je kan het over een paar maanden wellicht nog eens proberen zodra ze de makkelijkste installaties achter de rug hebben.
Daar ben ik dus ook bang voor, maar ga dan niet zeggen dat iets niet mag. Wij kunnen die leiding prima zelf leggen namelijk.
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Wat zit er boven de trespa? Zoals je aangeeft kun je dan niet horizontaal (dus boven de vloer van de eerste verdieping (dak) in de kruipruimte horizontaal en dan langs een wand richting CV ? Het voordeel als een deel van de leiding achter het knieschott ligt zie je deze ook niet.

[...]
Wat bedoel je met ''boven de trespa''?
DIt zijn boeidelen, van hout, geen trespa maar dat terzijde. Het is onmogelijk om direct horizontaal de woning in te gaan op die hoogte.
Daarom kiezen ze nu ook om eronder een slaapkamer binnen te gaan zoals je op de foto kunt zien. Boven de dakgoot/boeidelen begint gelijk het pannendak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:31
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mij gaan ze ook achter de dakgoot langs, onder de pannen door het dakschot. is ook niet exact 90 graden hoor.
Maar wat bij jou lastig(er) is, is dat er direct zonnepanelen liggen. Je moet namelijk wel wat pannen weghalen om er goed bij te kunnen. En bij jou liggen die zonnepanelen in de weg ben ik bang.

Foto hieronder, het dakraam werd vervangen, dus dat heeft niets met de quatt te maken. die hing toen al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoY7b9h637-3td2bEmK3FBGTXDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npSfkgYVLtQ1tczwvphOjnp1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:44
Spykie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Inderdaad. Ik zit daar ook mee te dubben. Ze willen niet verder vanaf de ketel inlussen op de leidingen en ook niet icm een nieuwe elektrische CV ketel die ik op een alternatieve plek kan plaatsen. Maar hun voorstel qua leidingwerk is voor ons niet acceptabel, want dan hebben we in 2 hoeken van de badkamer een koof met leidingen en worden we onwijs beperkt in de nog uit te werken badkamerrenovatie. En langs de gevel wordt het ook geen knap gezicht. Ze geven de optie om zelf alternatieve routes te verzinnen, maar ze doen duidelijk bij voorkeur nu alleen rechttoe-rechtaan installaties.
Maar als je gaat zitten wachten weet je ook niets over het hoe, wanneer en of je dan nog recht hebt op je korting vanwege vroege inschrijving.
Een alternatieve oplossing die ik nog kan bedenken die aan mijn wensen voldoet is dat ik de CV vanaf de zolder naar de berging verplaats, maar dan is het leidingwerk tussen berging en huis mijn eigen pakkie aan en hoeft de Quatt alleen maar door de muur van de berging heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
HBO88 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Bij mij gaan ze ook achter de dakgoot langs, onder de pannen door het dakschot. is ook niet exact 90 graden hoor.
Maar wat bij jou lastig(er) is, is dat er direct zonnepanelen liggen. Je moet namelijk wel wat pannen weghalen om er goed bij te kunnen. En bij jou liggen die zonnepanelen in de weg ben ik bang.

Foto hieronder, het dakraam werd vervangen, dus dat heeft niets met de quatt te maken. die hing toen al.
[Afbeelding]
Ah, kijk! Daar was ik naar op zoek.
Ik zal ze voorstellen zelf de leidingen te leggen zoals ik het wil, hebben ze daar geen werk aan verder.

Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:56
Cella schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Wat ga je dan bekijken? Of de ZB en Quatt elkaar kunnen aanvullen? In theorie zou het CV-retourwater eerst via de ZB kunnen stromen en dan via de Quatt, zo helpt de ZB de Quatt. Maar dan moet de Quatt dus na de afsplitsing van de ZB worden geplaatst.
Of de zonneboiler en de Quatt parallel aansluiten met een kleine pomp voor de zonneboiler, met niet al teveel stroomsnelheid.

Nadelen:
- alleen mogelijk als je niet al teveel obstructie in de rest van je cv leidingen hebt zitten omdat de flow van de Quatt en de zonneboiler tegelijk door het systeem moeten kunnen.
- stroomverbruik van de pomp
- net iets meer aansluitmateriaal, onder andere 1 wegklep(pen).

Voordelen:
- alleen aanzetten onder bepaalde omstandigheden (bijv met een lichtsensor) zodat je minder verlies hebt in de leidingen naar de zonneboiler.
- minder efficientieverlies van de Quatt omdat de aanvoertemperatuur minder stijgt.
- makkelijker en efficienter om onder bepaalde omstandigheden de zonneboiler al het werk te laten doen.
- minder weerstand voor de pomp bij de zonneboiler als

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Cella schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Volgorde nu is retour vv dan zb daarna Quatt en ketel. Ik wil kijken hoe ik de temperatuur van de zonneboiler met voldoende flow tot max 35 graden kan inzetten. Ik wil namelijk ook de vv inits open verdelers van maken. Zat te denken aan een prceswatermengventiel maar weet niet of ik voldoende flow behoud

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 17:44
De dozen staan er (9-05) plaatsing 17-04 (vlgnr 187*) meterkast is er klaar voor (10-05) (Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KVUCWHov7_TQzpuOqDtlfjFXZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpTfD91ftTcgHoaxnAiDbORv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6LfRr6ODAYG7g0YpOL10yoauGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD0FDSvaKewQzGeGzCz39aGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsftseokXNm9d3aa4JQuGXqTREE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5tibvQo873koC94ZiSryPXF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door HenkRood op 10-05-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Lijkt erop dat jij ook de front cover mist.. Ben beniewd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:19
Trumpske schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:36:
[...]

Lijkt erop dat jij ook de front cover mist.. Ben beniewd!
Bij mij zat front cover al op de Quatt in de doos

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Helaas moet ik ivm de complexiteit en gebrek aan tijd afzien van de optie om schuin over het dak te gaan.

Gezien de getekende optie van Quatt om op een ander stuk dak te plaatsen en dit recht boven mijn woonkamer is nog even de vraag, waar zouden jullie de Quatt ophangen/neerzetten in mijn geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuknKS_Yosz-JI8BYVjPcj8R6Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riFhQVXJxJAVD37ya8Ftw3LQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog een mogelijkheid, links van de airco's. Weet iemand wat de maximale lengte v.h. leidingwerk mag zijn?
Enige wat ik in de faq vind is ''Omdat we de Quatt Hybrid aansluiten op de cv-ketel, moet hij daar zo dicht mogelijk in de buurt geplaatst worden.''

Zou ik hem anders eventueel boven de airco's kunnen hangen? Of krijg ik dan warmeteissues?

Graag jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
Bij mij is de installatie ingepland! Had 3 mei de intake en 1 juni is de installatiedatum. Plaatsing op een plat dak van de 1e verdieping, dakdoorvoer en dan nog 3 gaten, maar die maak ik zelf.

Voor wie de TS up to date houdt; prijs van een steiger is aan inflatie onderhevig en stond voor 280 op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
ScooBY_DoO schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:16:
Helaas moet ik ivm de complexiteit en gebrek aan tijd afzien van de optie om schuin over het dak te gaan.

Gezien de getekende optie van Quatt om op een ander stuk dak te plaatsen en dit recht boven mijn woonkamer is nog even de vraag, waar zouden jullie de Quatt ophangen/neerzetten in mijn geval?

[Afbeelding]

Hierbij nog een mogelijkheid, links van de airco's. Weet iemand wat de maximale lengte v.h. leidingwerk mag zijn?
Enige wat ik in de faq vind is ''Omdat we de Quatt Hybrid aansluiten op de cv-ketel, moet hij daar zo dicht mogelijk in de buurt geplaatst worden.''

Zou ik hem anders eventueel boven de airco's kunnen hangen? Of krijg ik dan warmeteissues?

Graag jullie tips.
wat zit er tegen de muur/wand die we nu niet kunnen zien? (achter de bovenste dakrand zeg maar)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
paQ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:37:
[...]

wat zit er tegen de muur/wand die we nu niet kunnen zien? (achter de bovenste dakrand zeg maar)
Kun je iets concreter zijn alsjeblieft, ik weet niet goed wat je bedoelt. Misschien adhv onderstaande?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb3c6O4I6E-t2e24dZ_wOVkooPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0goVQmdwCpDWY6AQVhwaKur6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ScooBY_DoO schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:43:
[...]

Kun je iets concreter zijn alsjeblieft, ik weet niet goed wat je bedoelt. Misschien adhv onderstaande?

[Afbeelding]
Zeg maar dat muurtje boven je carport / garage (neem ik aan)
Als ik op deze foto over de rand zou kijken. :)
De voorgevel van het dak waar je nu op staat.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 10-05-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
paQ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Zeg maar dat muurtje boven je carport / garage (neem ik aan)
Als ik op deze foto over de rand zou kijken. :)
De voorgevel van het dak waar je nu op staat.
Van voor naar achter is slaapkamer - badkamer - slaapkamer.

Die laatste slaapkamer waar nu de meeste airco's aan hangen wordt weinig gebruikt, vandaar de plaatsing. De ketel staat ongeveer ten hoogte van de 3e airco van voren af gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ScooBY_DoO schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Van voor naar achter is slaapkamer - badkamer - slaapkamer.

Die laatste slaapkamer waar nu de meeste airco's aan hangen wordt weinig gebruikt, vandaar de plaatsing. De ketel staat ongeveer ten hoogte van de 3e airco van voren af gerekend.
ik bedoel deze gevel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEoe671IntldzSbXNLn50WdcStU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlEQxmqEGJyrMD17gI28pdNu.png?f=fotoalbum_large
Is daar een mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
[b]ScooBY_DoO schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:16:

Graag jullie tips.
Dat lijkt me de beste optie, de airco's hangen ook al aan die muur, dus die ervaring heb je. En meestal draaien de airco's (koelen) en de wp (verwarmen) niet tegelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
paQ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:56:
[...]

ik bedoel deze gevel
[Afbeelding]
Is daar een mogelijkheid?
Ah, dat is een dakluifel boven de voordeur.
En ja, zou zowel op het dak kunnen als aan de muur, daarom vroeg ik ook wat de maximale lengte mag zijn want vanaf daar moeten ze eerst een meter of 5 richting de airco's en dan omhoog.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ervaringen met Quatt: onze buren hebben sinds een paar weken zo'n unit hangen. Ik waardeer het wel dat het geen witte koelkast is tegen z'n gevel maar gewoon een hippe doos (hij heeft 'm, ik kijk ertegenaan..)
Geluidsproductie ben ik prima over te spreken, ik kan op m'n erfgrens (5 meter afstand?) horen dat ie aanstaat, maar daar is dan ook alles mee gezegd qua volume.Hij is mooi monotoon op een prettige frequentie, geen sputtertjes, rateltjes of aan/uit/aan/uit ellende.
Keep on trucking met het aanschaffen van deze dingen!

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 10-05-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ScooBY_DoO schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:59:
[...]

En ja, zou zowel op het dak kunnen als aan de muur, daarom vroeg ik ook wat de maximale lengte mag zijn want vanaf daar moeten ze eerst een meter of 5 richting de airco's en dan omhoog.
zou mij een prima plakje lijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Cella schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Dat lijkt me de beste optie, de airco's hangen ook al aan die muur, dus die ervaring heb je. En meestal draaien de airco's (koelen) en de wp (verwarmen) niet tegelijk toch?
Waarschijnlijk niet, ervanuitgaande dat die warmtepomp in de zomer niet continu draait (ik heb daar nog geen ervaring mee).
Maar als ik in de toekomst een boiler van Quatt kan krijgen voor warm water dan draait die warmtepomp wel meem ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ScooBY_DoO schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:02:
[...]

Waarschijnlijk niet, ervanuitgaande dat die warmtepomp in de zomer niet continu draait (ik heb daar nog geen ervaring mee).
Maar als ik in de toekomst een boiler van Quatt kan krijgen voor warm water dan draait die warmtepomp wel meem ik aan...
no one knows :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:10
[...]

Bij mij is het ongeveer 13 meter

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Hier ongeveer 10 meter, er is ooit in dit topic benoemd dat maximale lengte 20m is

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 16:53
dyrc schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:00:
Ervaringen met Quatt: onze buren hebben sinds een paar weken zo'n unit hangen. Ik waardeer het wel dat het geen witte koelkast is tegen z'n gevel maar gewoon een hippe doos (hij heeft 'm, ik kijk ertegenaan..)
Geluidsproductie ben ik prima over te spreken, ik kan op m'n erfgrens (5 meter afstand?) horen dat ie aanstaat, maar daar is dan ook alles mee gezegd qua volume.Hij is mooi monotoon op een prettige frequentie, geen sputtertjes, rateltjes of aan/uit/aan/uit ellende.
Ik denk dat deze tijd niet echt een goede periode is om je mening voor het geluidsniveau te vormen, in de winter zal die een stuk meer geluid maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
jroz2001 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat deze tijd niet echt een goede periode is om je mening voor het geluidsniveau te vormen, in de winter zal die een stuk meer geluid maken..
Precies. Een defrost klikt vast heel anders. Of de thermostaat even naar 30 draaien om de Quatt op vol vermogen te laten draaien, klinkt vast anders (als ie de cv ketel niet aanslingert lol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Dat is heel sterk afhankelijk van de constructie, bij een houten dak heb je wel meer kans op resonantie, maar of deze ook naar binnen het huis straalt is weer sterk afhankelijk van de constructie. Muurbevestiging zeker in combinatie met dempingstegels tussen beugel en muur en dempers (Mn de zachte versie) kan dat een heel stuk verbeteren. Je zou ook je hele batterij aan airco daarmee kunnen uitrusten, kosten circa 10 euro per set van 4.
Heb je een link naar zo'n set dan weet ik even welke dat zijn.

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Precies. Een defrost klikt vast heel anders. Of de thermostaat even naar 30 draaien om de Quatt op vol vermogen te laten draaien, klinkt vast anders (als ie de cv ketel niet aanslingert lol)
De vraag is of je op dit moment sowieso de Quatt op vol vermogen kunt krijgen. Stel even dat vol vermogen 5KW is bij Quatt. Als je echter een COP van 6 hebt (niet ondenkbaar bij deze temperaturen) is dat maar 833 watt. Misschien dat het lukt als je aanvoerstemperatuur fors oploopt (bijv omdat je afgifte aan de lage kant is), maar anders vraag ik me af of je vol vermogen voor elkaar krijgt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
jroz2001 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:18:
[...]

fair enough, maar in deze tijd kom ik nog wel eens in mn tuin en in de winter zal t me weinig schelen :) (zolang t niet binnen te horen is)
ik zal na de eerstvolgende koude periode nog een update hier neergooien (lees: tot over een half jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
dyrc schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:00:
Goed te lezen! Een l/w wp maakt nu eenmaal wat geluid, maar niemand wil het teveel horen. Geluidloze (buiten) oplossingen zijn er ook trouwens, voor hen die de buren niet willen storen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68Dcud-C1OG_v5zc85uCzD8fq0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TlFSocuPuf5ReEafQpQkaAq.jpg?f=fotoalbum_large

Maar eerst maar een Quatt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightningSky
  • Laatst online: 28-11-2024
29 april ingeschreven om de oude prijs mee te pakken en vanochtend reeds intakegesprek gehad. Engelstalige dame die werkvoorbereiding doet. Gaat erg snel en soepel tot nu toe, dat komt denk ik door de makkelijke situatie bij ons thuis. Ik heb nog wel wat vragen die ik bij jullie als collectief geweten wil checken :)

Onze situatie:
- Huis 1997, +- 110m2
- Vloerverwarming begane grond, radiatoren op verdiepingen
- Geen zones, Honeywell Lyric T6
- CV Remeha Avanta 35c, +- 12 jaar oud
- 5 zonnepanelen, 1750 Wp
- Huidig verbruik +- 800 m3 gas en 3000 kWh. Inschatting, we wonen hier pas sinds eind december.

Belangrijkste: locatie van de Quatt. Wij hebben (hadden) 2 opties:

1. Op het balkon aan de voorzijde van ons huis. Het is geen overhangend balkon, huis springt terug op de bovenste verdieping. Hier zou de leiding van balkon omhoog lopen, door de buitenmuur, door een koof langs plafond zolder naar de CV ruimte en daar weer omlaag. Probleem volgens Quatt: als je eenmaal omhoog gaat met leidingen, dan kun je daarna niet meer omlaag. Geen optie dus. (Klopt dit?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbgLRGzXfAs7WD2zIaV4t0P6b5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHQtYnkZmp909o2AxmsvnAI7.jpg?f=fotoalbum_large

2. Boven op het platte dak naast de zonnepanelen. Dan kan er bijna direct omlaag geboord worden naar de CV ketel. Ideaal zou je zeggen. Quatt staat dan wel tegen de erfgrens aan. Werkvoorbereider gaf aan dat enkel de afstand naar dichtsbijzijnde open raam/deur van belang is. Niet afstand tot erfgrens zelf. Klopt dit? Er zou 1,6 meter nodig zijn, dat halen we makkelijk. De afstand tussen zonnepanelen en erfgrens is 85 cm.

Ander punt: welke richting laat je de Quatt z'n lucht uitblazen? Richting zonnepanelen, is dit voldoende afstand? Richting dak buren, moet ik dit willen ivm eventuele toekomstige installaties? Wat als de buren ooit, net zoals wij, zonnepanelen willen leggen?

Quatt kan volgens werkvoorbereider via de trap binnenshuis omhoog getild en via balkondeur zolder naar buiten en dan dak op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpoFmxT6H04Qf5MfMAlgtfND2s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH58lqSEqfTeroSlSLtjlVPz.jpg?f=fotoalbum_large

Bonusfoto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckuOul_xnxg5R_hI1a8089qSfm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HkpU5d3kg5UYhpvjdk3zK60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZw1vJmSFpo8cxakAicohjdoLPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd2da4qXvCoq94szERx6LM1i.jpg?f=fotoalbum_large

Verder gaf de werkvoorbereider aan dat:
1. Aanvoertemperatuur CV op 55 graden moet.
2. Een bypass nodig is bij de vloerverwarming (€100 meerkosten of zelf regelen).

Hoe kijken jullie tegen onze situatie aan? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
LightningSky schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:27:
29 april ingeschreven om de oude prijs mee te pakken en vanochtend reeds intakegesprek gehad. Engelstalige dame die werkvoorbereiding doet. Gaat erg snel en soepel tot nu toe, dat komt denk ik door de makkelijke situatie bij ons thuis. Ik heb nog wel wat vragen die ik bij jullie als collectief geweten wil checken :)

Onze situatie:
- Huis 1997, +- 110m2
- Vloerverwarming begane grond, radiatoren op verdiepingen
- Geen zones, Honeywell Lyric T6
- CV Remeha Avanta 35c, +- 12 jaar oud
- 5 zonnepanelen, 1750 Wp
- Huidig verbruik +- 800 m3 gas en 3000 kWh. Inschatting, we wonen hier pas sinds eind december.

Belangrijkste: locatie van de Quatt. Wij hebben (hadden) 2 opties:

1. Op het balkon aan de voorzijde van ons huis. Het is geen overhangend balkon, huis springt terug op de bovenste verdieping. Hier zou de leiding van balkon omhoog lopen, door de buitenmuur, door een koof langs plafond zolder naar de CV ruimte en daar weer omlaag. Probleem volgens Quatt: als je eenmaal omhoog gaat met leidingen, dan kun je daarna niet meer omlaag. Geen optie dus. (Klopt dit?)
Ja, kans op lucht die zich in het bovenste deel van de leiding gaat verzamelen (ga je niet willen).
Je kunt er wel wat tegen doen, echter visie van Quatt is alleen makkelijk, dus lastige dingen gaan ze uit de weg, Quatt zal dat dus niet doen.
[Afbeelding]

2. Boven op het platte dak naast de zonnepanelen. Dan kan er bijna direct omlaag geboord worden naar de CV ketel. Ideaal zou je zeggen. Quatt staat dan wel tegen de erfgrens aan. Werkvoorbereider gaf aan dat enkel de afstand naar dichtsbijzijnde open raam/deur van belang is. Niet afstand tot erfgrens zelf. Klopt dit? Er zou 1,6 meter nodig zijn, dat halen we makkelijk. De afstand tussen zonnepanelen en erfgrens is 85 cm.
Ja en Nee, primair gaat gekeken worden naar erfgrens, wat ik op de foto zie ga je dat dus niet halen. omdat het op de 1 verdieping is moet je ook naar het raam kijken (van je buren) wat open kan. staat ook in de handleiding.
Als je hulp nodig hebt voor de tool stuur me maar een PM.
Hoe groot is jou woning (breedte bedoel ik)? Plattegrondje (eenvoudige tekening) zou handig zijn, kunnen we hier mogelijk meedenken).
Ander punt: welke richting laat je de Quatt z'n lucht uitblazen? Richting zonnepanelen, is dit voldoende afstand? Richting dak buren, moet ik dit willen ivm eventuele toekomstige installaties? Wat als de buren ooit, net zoals wij, zonnepanelen willen leggen?
De Quatt blaast vanaf de voorkant uit. ivm met het geluid zou ik de Quatt niet richting buren plaatsen (meer kans dat ze klagen over het geluid (bij plaatsing op je balcon). Ik verwacht dat plaatsing op het dak, zeker omdat Quatt dat dus redelijk makelijk wil doen, de voorkeur heeft. ik zou, zonder nu het hele beschikbare oppervlak te kennen (daarom plattegrond) de Quatt in het midden van je dak plaatsen. Rubberen tegels en zware stoeptegels (=massa) en dempers met bigfoots zou moeten kunnen (beetje afhankelijk van de dakconstructie). Quatt dan richting achtertuin (dus niet richting zonnepanelen).
[quote]
Quatt kan volgens werkvoorbereider via de trap binnenshuis omhoog getild en via balkondeur zolder naar buiten en dan dak op.

[Afbeelding]

Bonusfoto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2. Een bypass nodig is bij de vloerverwarming (€100 meerkosten of zelf regelen).

Aanvoertemp. CV zou je zelfs nog iets lager kunnen stellen, minder is beter (bij een warmtepomp).
foto van je vloerverwarmingverdeler zou welkom zijn, kunnen de deskundigen hier aangeven of een bypass noodzakelijk is.
[...]

Hoe kijken jullie tegen onze situatie aan? Alvast dank!

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 11-05-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ScooBY_DoO schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Heb je een link naar zo'n set dan weet ik even welke dat zijn.

Dank.
https://www.airco-webwink...lingsdempers-soft-rubber/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIph4pdBQ3MuDJtRUbtulO8s-cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
Er is 1 ding wat ik nog niet snap, maar de mede-tweakers vast wel 😀.

Dat de leidingen niet eerst omhoog en dan omlaag mogen snap ik (lucht kan op hoogste punt blijven hangen).

Bij ons staat de cv-ketel op zolder. Op de zolderdakkapel staat de Quatt. Hoogste punt van de hele cv installatie is dus nu de Quatt.

Dus evt lucht verzamelt zich in de Quatt. Zit er dan in de Quatt een automatische ontluchter oid?

Is dat standaard bij warmtepompen of zie ik iets over het hoofd? 🤔

NB: Bij het installeren zag ik dat ze op de installatie app “ontluchten” deden, maar dat kunnen we dus zelf niet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightningSky
  • Laatst online: 28-11-2024
MacD007 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Ja, kans op lucht die zich in het bovenste deel van de leiding gaat verzamelen (ga je niet willen).
Je kunt er wel wat tegen doen, echter visie van Quatt is alleen makkelijk, dus lastige dingen gaan ze uit de weg, Quatt zal dat dus niet doen.

[...]

Ja en Nee, primair gaat gekeken worden naar erfgrens, wat ik op de foto zie ga je dat dus niet halen. omdat het op de 1 verdieping is moet je ook naar het raam kijken (van je buren) wat open kan. staat ook in de handleiding.
Als je hulp nodig hebt voor de tool stuur me maar een PM.
Hoe groot is jou woning (breedte bedoel ik)? Plattegrondje (eenvoudige tekening) zou handig zijn, kunnen we hier mogelijk meedenken).

[...]
De Quatt blaast vanaf de voorkant uit. ivm met het geluid zou ik de Quatt niet richting buren plaatsen (meer kans dat ze klagen over het geluid (bij plaatsing op je balcon). Ik verwacht dat plaatsing op het dak, zeker omdat Quatt dat dus redelijk makelijk wil doen, de voorkeur heeft. ik zou, zonder nu het hele beschikbare oppervlak te kennen (daarom plattegrond) de Quatt in het midden van je dak plaatsen. Rubberen tegels en zware stoeptegels (=massa) en dempers met bigfoots zou moeten kunnen (beetje afhankelijk van de dakconstructie). Quatt dan richting achtertuin (dus niet richting zonnepanelen).
[quote]

[Afbeelding]

Bonusfoto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aanvoertemp. CV zou je zelfs nog iets lager kunnen stellen, minder is beter (bij een warmtepomp).
foto van je vloerverwarmingverdeler zou welkom zijn, kunnen de deskundigen hier aangeven of een bypass noodzakelijk is.

[...]
Dank alvast voor je reactie!

Bij deze de originele bouwtekening (incl. uitbouw) en een schets van het bovenaanzicht. Plaatsing op dak heeft inderdaad zowel voorkeur van Quatt als van onszelf. De Quatt midden op het hoogste platte dak zetten gaat niet, zonnepanelen zitten in de weg. Kan dus alleen aan de zijkant, tegen erfgrens aan. Hij kan niet dwars staan zodat de lucht richting de tuin blaast. Er is ongeveer 85 cm ruimte, waar 96cm nodig is. Dus hij moet in de lengte. Lucht richting buren lijkt me niet slim, maar geeft de lucht richting de zonnepanelen problemen? Nu wekken die in de winter niet zoveel op als de Quatt met name aan staat, maar lijkt me alsnog niet heel lekker.

Nu ik er nog eens goed naar kijk zie ik nog een derde optie. Plaatsing balkon, leidingen op vloerniveau door de buitenmuur en door een bestaande koof die op vloerniveau in de CV ruimte uit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk_yzunMH74JqIer090QUIVRHQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gq0CNVQN3e2oPasBjaRrVmg0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2giN79eHH8YuiUrfFSPBAIqkRCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yr6tLoNU5PrQRq5zHAZh7jMx.png?f=fotoalbum_large

Foto vloerverwarming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGvTc1Qx2CYKDubpLSjoHcxs4XY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eThlDcoXAntEqvhApJP0jkIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 18:15
Hoe lang is de voedingskabel van de CiC? Dit voor de plaatsing van een extra stopcontact hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
LightningSky schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:38:
[...]

maar geeft de lucht richting de zonnepanelen problemen? Nu wekken die in de winter niet zoveel op als de Quatt met name aan staat, maar lijkt me alsnog niet heel lekker.
Je moet zorgen dat de luchtstroom niet te veel geblokkeerd wordt, zodat de Quatt zijn lucht goed kwijt kan.
Als je hem dus zet richting de zonnepanelen, en dan zo dat je precies tussen de 2 panelen zit, lijkt me dat je ruimte genoeg hebt.

Op je vraag of de lucht zelf niet nadelig is voor de zonnepanelen, integendeel! Het is koude lucht die van de Quatt komt, en je zonnepanelen gaan hier juist beter van presteren. (het vermogen van de zonnepanelen neemt af bij hogere temperaturen)

Eigenlijk zou je in de zomer de Quatt aan moeten zetten, zodat je panelen gekoeld worden, dan wekken ze iets meer op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

SBL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:19:
[...]
Precies, EN lage temp verwarming die ik niet heb.
Maar tegelijk zegt hij 70-80% van mijn gasvraag voor verwarming te kunnen vervangen (belangrijk voor mij).
Dus geen realistische berekening van Quatt en nu zelf maar aan het rekenen.
Ik ben dus zelf aan het rekenen gegaan omdat ik de SCOP van 5 die Quatt hanteert niet geloof.
Ik verwacht -obv Quatt specs- met mijn benodigde W45graden (als het koud is) een COP van 2,5 bij 0 graden + 0,13 per graad buitentemperatuur, tot max COP 5.
Jaar 2018 gepakt van KNMI met graaddagen die representatief zijn voor afgelopen 10jaar en voor elke dag bekeken hoeveel gasverbruik dat zou zijn en wat de Quatt hiervan zou kunnen vervangen.
De Quatt is wat klein voor mij, dus sowieso CV nodig met 165m3 gas op heel koude dagen (13% van CV verbruik).
Vervolgens is de vraag of ik de Quatt altijd volop wil laten draaien (maximale gasbesparing, nodig om onder 500m3/jaar te komen) of onder bijvoorbeeld COP 2,5 toch de CV aanslinger (betere SCOP).
Mijn verwachte SCOP varieert dan tussen 2,9 en 3,2 (dat geloof ik een stuk beter dan de 5,0 die Quatt gebruikt in technisch rapport), ik bespaar 75-85% van mijn gas (dat ligt wel in lijn met wat Quatt zei) en terugverdientijd van de Quatt 5-9jaar.
Die terugverdientijd samen met klimaatbesparing leidt dit er toe dat ik de offerte accepteer en de Quatt bestel.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Je moet zorgen dat de luchtstroom niet te veel geblokkeerd wordt, zodat de Quatt zijn lucht goed kwijt kan.
Als je hem dus zet richting de zonnepanelen, en dan zo dat je precies tussen de 2 panelen zit, lijkt me dat je ruimte genoeg hebt.

Op je vraag of de lucht zelf niet nadelig is voor de zonnepanelen, integendeel! Het is koude lucht die van de Quatt komt, en je zonnepanelen gaan hier juist beter van presteren. (het vermogen van de zonnepanelen neemt af bij hogere temperaturen)

Eigenlijk zou je in de zomer de Quatt aan moeten zetten, zodat je panelen gekoeld worden, dan wekken ze iets meer op ;)
Maar in de zomer ga je (als dat dan mogelijk is) eerder koelen op de Quatt, dus dan warm je de panelen juist op ;)

Zou misschien kunnen als de Quatt een optie had om alleen te blazen, hoewel het nog maar de vraag is of je het verbruik van de ventilator terug wint. De afname in opbrengst van zonnepanelen door temperatuur is lager dan velen verwachten, bij ons zit deze (als ik het me goed herinner op 0.4% per graad celcius).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Ik ben dus zelf aan het rekenen gegaan omdat ik de SCOP van 5 die Quatt hanteert niet geloof.
Ik verwacht -obv Quatt specs- met mijn benodigde W45graden (als het koud is) een COP van 2,5 bij 0 graden + 0,13 per graad buitentemperatuur, tot max COP 5.
Jaar 2018 gepakt van KNMI met graaddagen die representatief zijn voor afgelopen 10jaar en voor elke dag bekeken hoeveel gasverbruik dat zou zijn en wat de Quatt hiervan zou kunnen vervangen.
De Quatt is wat klein voor mij, dus sowieso CV nodig met 165m3 gas op heel koude dagen (13% van CV verbruik).
Vervolgens is de vraag of ik de Quatt altijd volop wil laten draaien (maximale gasbesparing, nodig om onder 500m3/jaar te komen) of onder bijvoorbeeld COP 2,5 toch de CV aanslinger (betere SCOP).
Mijn verwachte SCOP varieert dan tussen 2,9 en 3,2 (dat geloof ik een stuk beter dan de 5,0 die Quatt gebruikt in technisch rapport), ik bespaar 75-85% van mijn gas (dat ligt wel in lijn met wat Quatt zei) en terugverdientijd van de Quatt 5-9jaar.
Die terugverdientijd samen met klimaatbesparing leidt dit er toe dat ik de offerte accepteer en de Quatt bestel.
Het hangt heel sterk er vanaf hoe laag je de aanvoertemperatuur kunt krijgen. 45 is al best wel aardig hoog. Zelfs als je dit met je cv ketel nu doet komt het er bij de meeste mensen op neer dat de cv ketel dan niet 24/7 45 graden staat te leveren, maar ook een ruim deel van de dag uit staat.

Warmtepompfabrikanten laten over het algemeen het vaakst de COP cijfers zien van 35 graden (A7/W35 zie ik het meest voorbij komen), maar als naar mijn eigen situatie en naar de uitdraaien van de gebruikers met root kijk zie ik ook vaak genoeg temperaturen onder de 30 graden voorbij komen, en dat scheelt weer aardig in de COP.

Een cv ketel verwarmd met een hoger vermogen door tot het water die 45 graden bereikt heeft, of tot de thermostaat aangeeft dat de woning warm genoeg is.

Een warmtepomp verwarmd langere periodes op een lagere capaciteit, en zal daardoor in de praktijk met een lagere temperatuur toe kunnen. Uiteraard scheelt dit per situatie, maar het zou mij niet verbazen als veel mensen op een warmtepomp (al dan niet met hier en daar een radiator ventilator) 10 graden lager kunnen dan op de cv ketel (die bij mij sowieso niet lager dan 35 graden ingesteld kon worden met een minimale capaciteit van een ruime 8KW.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
Deze komen tussen Quatt en muurbeugel? Ik dacht dat ze dat standaard al deden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Laatst online: 29-08 16:54
Vandaag installatie gehad: (order: 55xx)

8:30 kwamen er 2 vriendelijke engels pratende mannen aan. Ze deden samen met mij een check en gingen gelijk aan de gang. Even later kwam de ervaren collega erbij. Ze zijn tot 17 uur bezig geweest. De 2 mannen waren deze week net gestart en het was hun 3e dag en installatie. De 3e man was ze aan her opleiden. Ze hebben dan nog 2 dagen en moeten het dan zelf doen. Ze waren super aardig en er was goed mee te communiceren.

Ik had wat gevulde koeken bij de bakker gehaald, water en cola voor ze klaar gezet. Gevraagd of ze de vuilafscheider(en lucht) wilde mee installeren. Dit was geen probleem voor ze. Erg fijn dat die er ook op zit.

Hier wat foto’s: (hij is verbonden met wifi en dat werkt voor alsnog)
Ik moet nog wat stopcontacten maken aan de zijkant, dus het is nu nog even met een stekkerdoosje. En werkschakelaar ga ik later zelf installeren naast de Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24WJbKUe_sLmxwyuhQ1zySXh9p8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O5w5spKArEsAPiYu4bTHzP4P.png?f=fotoalbum_large

before en hieronder erna. Ze hebben 2 bypassen geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QORr9a4j1Ku1jSdR-NoZp2aj_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMqHXu8L7V15KX7meMfaf7Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esmQgGm-Cko2QIwAplzCHAwUUGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZQqDihs4rduQXKMTiNe0aB0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL2xiukvXi3d-u-hivFK7bs9qe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqpeIm775vlDXoquQCRwXQIh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP5ET4VRGcwE8XRQnGpzKBl4-B4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxxpQD5BZ3MoV7H71TvD9nma.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: te vroeg gejuicht. Ik dacht even temp omhoog om de quatt te horen. Er gebeurd al een uur niks. Geen cv geen quatt 🤣🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

DennisDCT schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:05:

8:30 kwamen er 2 vriendelijke engels pratende mannen aan. Ze deden samen met mij een check en gingen gelijk aan de gang. Even later kwam de ervaren collega erbij. Ze zijn tot 17 uur bezig geweest. De 2 mannen waren deze week net gestart en het was hun 3e dag en installatie. De 3e man was ze aan her opleiden. Ze hebben dan nog 2 dagen en moeten het dan zelf doen. Ze waren super aardig en er was goed mee te communiceren.

Ik had wat gevulde koeken bij de bakker gehaald, water en cola voor ze klaar gezet. Gevraagd of ze de vuilafscheider wilde mee installeren. Dit was geen probleem voor ze. Erg fijn dat die er ook op zit.

Ik moet nog wat stopcontacten maken aan de zijkant, dus het is nu nog even met een stekkerdoosje. En werkschakelaar ga ik later zelf installeren naast de Quatt.

[Afbeelding]

before en hieronder erna. Ze hebben 2 bypassen geplaatst en flink veel veranderd.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
*knip* niet behulpzaam.

Rookgas niet conform de regels aangelegd, is onvoldoende gebeugeld en onvoldoende afschot. VV verdeler met 15mm aangesloten, VV thermostaat voeldraad kapot?

:o :o :o

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 12-05-2023 21:47 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Plannen voor de app (uit offerte):
[Verwacht] Check je dagelijks, wekelijks, maandelijks, & jaarlijks verbruik
[Verwacht] Krijg tips om je warmtepomp beter te gebruiken & kosten verder te verlagen
[Verwacht] Nodig familieleden uit om toegang te krijgen tot jouw huis
Meer mogelijkheden worden over tijd toegevoegd met gratis updates

Maar dus niets over eventuele instellingen die je aan zou kunnen passen (stooklijn) of zelfs maar aan/afvoertemperatuur af kunnen lezen.
Dat zou ik liever hebben dan tips of uitnodigen van familieleden.

Over instellingen aanpassen gesproken; ik heb gevraagd of bij levering van mijn Quatt de minimale wateraanvoertemperatuur van 18 naar 16 kon en aangegeven dat ik wel kon leven met wat nadelen. Antwoord: nee.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-09 14:08
DennisDCT schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:05:

Ik had wat gevulde koeken bij de bakker gehaald, water en cola voor ze klaar gezet. Gevraagd of ze de vuilafscheider wilde mee installeren. Dit was geen probleem voor ze. Erg fijn dat die er ook op zit.

[Afbeelding]

before en hieronder erna. Ze hebben 2 bypassen geplaatst en flink veel veranderd.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Edit: te vroeg gejuicht. Ik dacht even temp omhoog om de quatt te horen. Er gebeurd al een uur niks. Geen cv geen quatt 🤣🥺
Ziet er netjes uit! En slim van die vuilafscheider. Welke heb jij er tussen laten zetten dan? Ze komen hier binnenkort ook installeren. Dan zorg ik dat ik zon ding in huis heb :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:32
Super nuttige reactie. :+
Leg dan ook even uit waarom je dit vind in plaats van dat je iemands situatie te kakken zet met een link drop.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Vertel? Jij bent installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
Bacteria1980 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Ziet er netjes uit! En slim van die vuilafscheider. Welke heb jij er tussen laten zetten dan? Ze komen hier binnenkort ook installeren. Dan zorg ik dat ik zon ding in huis heb :)
Ben ik ook wel benieuwd naar. Is het niet een vuil- en luchtafscheider, of zie ik dat verkeerd!

Overigens gaf Quatt aan dat zo'n ding niet nodig is, het zou meer een marketing ding van een fabrikant zijn om het gebruik er van te promoten op fora zoals dit... Maar baat het niet, dan schaadt het niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDCT
[...]

Ik heb de SpiroCombi MB3 lucht en vuilafscheider. Je hebt 2 versies daarvan (wb pijp maat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Kixpo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Deze komen tussen Quatt en muurbeugel? Ik dacht dat ze dat standaard al deden?
Ja en nee, quatt doet dat niet zelf. O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Cella schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Is het niet een vuil- en luchtafscheider, of zie ik dat verkeerd!

Overigens gaf Quatt aan dat zo'n ding niet nodig is, het zou meer een marketing ding van een fabrikant zijn om het gebruik er van te promoten op fora zoals dit... Maar baat het niet, dan schaadt het niet...
Ligt beetje aan je systeem, heb je veel ijzer (leidingen & radiatoren) dan heb je er meer aan dan wanneer je veel koper en/of meerlagen/vvw-buis, omdat enig zuurstof in het water het ijzer kan laten roesten etc.
Dan heb ik liever die zooi in een vuilafscheider dan door de pomp in de Quatt.
Reactie van Quatt snap ik wel als je een WP zo goedkoop mogelijk de markt in wilt zetten, kost je WP toch weer >200eur meer

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 11-05-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
LightningSky schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Dank alvast voor je reactie!

Bij deze de originele bouwtekening (incl. uitbouw) en een schets van het bovenaanzicht. Plaatsing op dak heeft inderdaad zowel voorkeur van Quatt als van onszelf. De Quatt midden op het hoogste platte dak zetten gaat niet, zonnepanelen zitten in de weg. Kan dus alleen aan de zijkant, tegen erfgrens aan. Hij kan niet dwars staan zodat de lucht richting de tuin blaast. Er is ongeveer 85 cm ruimte, waar 96cm nodig is. Dus hij moet in de lengte. Lucht richting buren lijkt me niet slim, maar geeft de lucht richting de zonnepanelen problemen? Nu wekken die in de winter niet zoveel op als de Quatt met name aan staat, maar lijkt me alsnog niet heel lekker.

Nu ik er nog eens goed naar kijk zie ik nog een derde optie. Plaatsing balkon, leidingen op vloerniveau door de buitenmuur en door een bestaande koof die op vloerniveau in de CV ruimte uit komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto vloerverwarming:

[Afbeelding]
Even een vraag, hoe gebruikt je buren de balcon aan de voorkant (2de verd.) ? Want ik verwacht daar in ieder geval geluidsoverlast zowel als deze boven op het dak als ook op het balcon komt. Al eens met de buurman over de warmtepomp gesproken?
In ieder geval een berekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cella schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Ik zou die troep niet in mijn pomp willen hebben, ijzeroxide is behoorlijk ruw, lijkt wel schuurpapier. Dus is je eigen keuze, Quatt zal het wel niet doen want dat is weer 100 euro duurder en de garantietermijn van 2 jaar ga je ook zonder halen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 11-05-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Eigenlijk heb je twee soorten de een met deels metaal en deels kunststof deel ( bv Caleffi ) en een ander die compleet uit metaal bestaat ( de laatste is helaas een stuk duurder ) bv Spirotech, je hebt ze ook gecombineerd met een ontluchter.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 11-05-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Eigenlijk heb je twee soorten de een met deels metaal en deels kunststof deel ( bv Caleffi ) en een ander die compleet uit metaal bestaat ( de laatste is helaas een stuk duurder ) bv Spirotech, je hebt ze ook gecombineerd met een ontluchter.
Flamco xstream vent-clean is ook een mooie uit metaal, inclusief isolatie omhulsel d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Just my two cents: ik heb deze er tussen laten zetten:

https://benem.nl/caleffi-...ilafscheider-22-knel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[b]DennisDCT schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:05:
Wat geeft de thermostaat aan? Heel toevallig regelmatig verbinding verliezen? (en welke thermostaat heb je?)

Edit: met goed inzoomen zie ik honeywell staan. T6 dus gok ik? Dan zal het probleem daar waarschijnlijk niet in zitten. Heel toevallig de ketel uitgeschakeld, en dus de aanvoertemp mogelijk onder de 18?

[ Voor 26% gewijzigd door onlinaius op 12-05-2023 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Spykie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:52:
[...]

Super nuttige reactie. :+
Leg dan ook even uit waarom je dit vind in plaats van dat je iemands situatie te kakken zet met een link drop.
Rookgas niet conform de regels aangelegd, is niet gebeugeld en hangt door. VV verdeler met 15mm aangesloten, VV thermostaat voeldraad kapot.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Gisteren is de installatie van de Quatt afgerond. Waarschijnlijk ben ik degene met de meeste fouten in/tijdens de installatie, maar daar laat ik me maar even niet over uit.
Gisteren de Quatt voor de eerste even 'aan' gehad, maar er kwam echt een flinke straal water uit apparaat en dat bleef ook doorlopen totdat ik de verwarmingsaanvraag weer uit had gezet. Gisteren kon ik, i.v.m. donker, niet goed zien waar het water vandaan kwam.
Vanmorgen weer geprobeerd, maar toen leek het al minder. Het water komt wel uit de 'afvoer' van het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
henkjansmits123 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:49:
Gisteren is de installatie van de Quatt afgerond. Waarschijnlijk ben ik degene met de meeste fouten in/tijdens de installatie, maar daar laat ik me maar even niet over uit.
Gisteren de Quatt voor de eerste even 'aan' gehad, maar er kwam echt een flinke straal water uit apparaat en dat bleef ook doorlopen totdat ik de verwarmingsaanvraag weer uit had gezet. Gisteren kon ik, i.v.m. donker, niet goed zien waar het water vandaan kwam.
Vanmorgen weer geprobeerd, maar toen leek het al minder. Het water komt wel uit de 'afvoer' van het apparaat.
dat hoort zoizo niet. Kun je eens kijken wat de waterdruk is van je CV systeem? meestal zit bij je CV ketel een manometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
HBO88 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:02:
[...]

dat hoort zoizo niet. Kun je eens kijken wat de waterdruk is van je CV systeem? meestal zit bij je CV ketel een manometer.
Dat heb ik vanmorgen meteen gekeken toen de Quatt mee aan ging, stond gewoon netjes op 2.0. Zal straks nog even een keer controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
henkjansmits123 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Dat heb ik vanmorgen meteen gekeken toen de Quatt mee aan ging, stond gewoon netjes op 2.0. Zal straks nog even een keer controleren.
Het kan haast niet anders dat die dan nu lager is.
Het water moet natuurlijk ergens vandaan komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Het enige water dat van de unit mag komen is defrost water, echter is het daar nu (1) het weer niet voor en (2) dat zou niet langer dan 2-3 minuten mogen duren.
kan je kijken op hoeveel bar je systeem staat, Quatt even laten draaien en checken of er weer water uit blijft komen, check opnieuw systeem druk & vergelijk met vorige waarde.

Nog een vraag, komt het water uit je de unit zelf of uit die 'vorstbeveiligingsklep' die op de onderste aansluiting (retour) zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het kan echt alleen maar CV water zijn wat er uit komt. Het is een gesloten circuit.
Dat er ergens iets lekt is wel duidelijk, en kan me niet voorstellen dat het zich vanzelf wel oplost.

Die vorstbeveiliging is nog wel een tip ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
paQ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:53:
Het kan echt alleen maar CV water zijn wat er uit komt. Het is een gesloten circuit.
Dat er ergens iets lekt is wel duidelijk, en kan me niet voorstellen dat het zich vanzelf wel oplost.

Die vorstbeveiliging is nog wel een tip ja.
Maar, hij zegt dat het water komt als de quatt aan staat. zit die vorstbeveiliging op de retour? anders zou er continu druk op moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Maar, hij zegt dat het water komt als de quatt aan staat.
sja er kan ook in de wp zelf iets stuk zijn natuurlijk. Dat er (meer) water stroomt/lekt als de pomp inschakelt.
Het blijft CV water. Er is geen ander water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 09:10
Misschien is het voor dit forum juist wel interessant? Waren het bijvoorbeeld nieuwe monteurs? Of een lastige installatie?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
Nou het drupt er weer flink uit zodra ik warmte ga vragen, dus ik ga maar even bellen/mailen. Bedankt!
Het is wel al een stuk minder, maar als dit alleen vocht kan/mag zijn van het defrosten, dan klopt er sowieso iets niet. Het komt wel uit het pijpje/afvoer aan de onderkant. Mijn Quatt hangt aan de gevel, dus kan er zelf ook niet bij oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
henkjansmits123 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:43:
Nou het drupt er weer flink uit zodra ik warmte ga vragen, dus ik ga maar even bellen/mailen. Bedankt!
Het is wel al een stuk minder, maar als dit alleen vocht kan/mag zijn van het defrosten, dan klopt er sowieso iets niet. Het komt wel uit het pijpje/afvoer aan de onderkant. Mijn Quatt hangt aan de gevel, dus kan er zelf ook niet bij oid.
Hier kun je de spoedlijn wel voor bellen lijkt me.
Maar wat ik vreemd vind is dat hij tijdens installatie dus niet aangezet is om te kijken of alles werkt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
Heren waren gisteren rond 9 uur in de avond al lang blij dat het apparaat inmiddels reageerde op warmtevraag, het was donker en de monteurs waren daarna meteen weg, dus het was ook niet echt te zien.

edit: zojuist gebeld, aankomende dinsdag staan ze weer op de stoep. Hopelijk wordt het dan opgelost.
Zolang de Quatt niet aan staat, lekt ie ook niet. Ik verwacht dat deze de komende dagen toch niet aan hoeft, dus dan hoef ik er zelf ook geen rekening mee te houden in het weekend.
Ben er afgelopen dinsdag en gisteren al telkens de hele avond aan kwijt geweest (van ca. half 6 tot half 10 en van ca. half 5 tot 9 uur).

[ Voor 54% gewijzigd door henkjansmits123 op 12-05-2023 14:19 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.