Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.297 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
paQ schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:04:
[...]

of het betekent dat zoveel personeel, tesla's, all-in leveringen tegen een te laag bedrag, niet mogelijk blijken
Ja, dat dus ook, dan zal Quatt helaas geen lang leven hebben. Maar het is allemaal gissen, net zo goed hebben we het helemaal fout omdat we dus niet alle feiten kennen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
DennisDCT schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:26:
Wat een negativiteit. Tegenwoordig is het toch meer norm dan apart dat er de eerste jaren alleen maar versnelt wordt.. groei, groei, geen winst maar door investeren en afentoe flink in het rood staan. Kijk hellofresh. Dat heeft jaren bizarrr rood gelopen.

Quatt moet investeren in een goed betrouwbaar plan en alle andere startups opslokken en markleider proberen te worden.
Volgas naar het doel!
Hellofresh heeft een shitload aan kapitaal achter zich staan. Als ik het goed heb komt het gros van de centen bij zalando vandaan.

De Quatt startup lijkt een beetje op een Amerikaans model startup. Enorme plannen, groot denken (1 miljoen quatts in 7 jaar :') ) en van daaruit zien hoever ze komen. Er wordt dus ook met geld gesmeten in de hoop dat fake it till you make it slaagt :+. En als het mislukt? meh... jammer dan ... was toch niet mijn geld.

Is niet perse negatief hoor ;) Wel risicovol m.i.

Staat wel tegenover om nu door te kunnen ze dus 1.5-2 miljoen hebben opgehaald met obligatieleningen van 2 jaar. Daarover moeten ze dus wel +8% aan terugbetalen over 8 kwartalen.

edit: I stand corrected over HelloFresh:
Grootaandeelhouder was Rocket Internet, dat ook aan de basis heeft gestaan van Zalando. In 2019 verkocht Rocket Internet in twee grote transacties al zijn aandelen in HelloFresh. HelloFresh heeft sinds 2017 een notering aan de aandelenbeurs van Frankfurt.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 16-04-2023 20:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:12
Ongelofelijk wat een negativiteit. Eerst commentaar of het product ooit geleverd werd, toen de grote vraagtekens bij juist toepassen van de geluidsnorm, daarna de ontbrekende handleiding, vervolgens de onveilige situatie door geen werkschakelaar.

Nu er steeds meer verhalen van goed geleverde en werkende Quatt installaties verschijnen komt een verhaal dat misschien de financiële continuïteit in gevaar is omdat men obligaties uitgeeft?

Het is wel een beetje voorbarig om zulke conclusies te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JobM.
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:35
Ik maak me er nu weinig zorgen om de continuïteit van Quatt. Het lijkt me goed dat ze nu de focus leggen op het hoofdproduct, namelijk de warmtepomp. Uitbreiden naar koeling of all-electric zal tijd nodig hebben.

Ze hebben nu meer dan 7000 pre-orders, dat is toch een behoorlijk potentieel. Als de helft écht klant wordt (misschien meer) dan heb je het toch over een omzet van €17.5mln (gemiddeld 5000€ per klant). Ze hebben recent veel nieuw personeel aangetrokken (en zoeken personeel), dus dat geeft ook aan dat ze groeiende zijn. Zolang klanten tevreden zijn over de geleverde warmtepompen en er voldoende nieuwe geïnteresseerden zijn, geeft dit zeker potentie om een verder door te groeien naar volwaardige onderneming.

Elk nieuw bedrijf moet eerst kunnen groeien om uit te kunnen bloeien. De markt voor warmtepompen wordt alleen maar groter, dus dat stemt gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
JobM. schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:45:
Ik maak me er nu weinig zorgen om de continuïteit van Quatt. Het lijkt me goed dat ze nu de focus leggen op het hoofdproduct, namelijk de warmtepomp. Uitbreiden naar koeling of all-electric zal tijd nodig hebben.

Ze hebben nu meer dan 7000 pre-orders, dat is toch een behoorlijk potentieel. Als de helft écht klant wordt (misschien meer) dan heb je het toch over een omzet van €17.5mln (gemiddeld 5000€ per klant). Ze hebben recent veel nieuw personeel aangetrokken (en zoeken personeel), dus dat geeft ook aan dat ze groeiende zijn. Zolang klanten tevreden zijn over de geleverde warmtepompen en er voldoende nieuwe geïnteresseerden zijn, geeft dit zeker potentie om een verder door te groeien naar volwaardige onderneming.

Elk nieuw bedrijf moet eerst kunnen groeien om uit te kunnen bloeien. De markt voor warmtepompen wordt alleen maar groter, dus dat stemt gunstig.
In het memorandum stellen ze dat tot nu toe 90% van de pre-orders lijdt tot een succesvolle installatie. Dat is echt wel veel. Dat zijn er momenteel zo rond de 500 en ze schrijven dat ze ttv het memorandum 5990 pre-orders hadden. Als ze dat percentage vast kunnen houden dan kun je die 500 vermenigvuldigen met 10 dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeVries
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
DennisDCT schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:26:
Wat een negativiteit. Tegenwoordig is het toch meer norm dan apart dat er de eerste jaren alleen maar versnelt wordt.. groei, groei, geen winst maar door investeren en afentoe flink in het rood staan. Kijk hellofresh. Dat heeft jaren bizarrr rood gelopen.

Quatt moet investeren in een goed betrouwbaar plan en alle andere startups opslokken en markleider proberen te worden.
Volgas naar het doel!
Positiviteit, negativiteit, volgens mij gaat het daar niet om. Dat is een gedachtegang die bij jou past als mens. Hier gaat het om realiteit en ik hoop net als jij dat het goed uitpakt, maar de signalen zijn momenteel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:29

RobertowNL

For your gear!

PeterdeVries schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:18:
[...]

Positiviteit, negativiteit, volgens mij gaat het daar niet om. Dat is een gedachtegang die bij jou past als mens. Hier gaat het om realiteit en ik hoop net als jij dat het goed uitpakt, maar de signalen zijn momenteel anders.
Ook wel wat kort door de bocht, het is gewoon een manier van financiering aantrekken die allerlei reden kan hebben.

Ook een fastned heeft erg lang van uitgifte naar uitgifte geleeft (ook met dergelijke hoge rente percentages, navenant het risico).
Ze hebben afgelopen najaar nog geld gehad van financiers.
Wellicht hebben deze met het wijzigende financiële tij wel aangegeven niet meer te willen storten en halen ze nu zo (alvast) nieuw geld op.
Maar goed het kan ook dat de cash burn nog te groot is (omdat de installatiesnelheid niet hoog genoeg is, marges tegenvallen).
Of de groei doelen moeten nog hoger, waar meer cash voor nodig is.
Of er wil een financier van zijn aandelen af en de andere partijen kopen ze met deze obligaties terug.

Zoveel mogelijkheden waar we geen inzicht in hebben. Hoort natuurlijk wel een beetje bij het ondernemerschap. En als scaleup denk ik dat die 8% een 'prima' rentepercentage is. Zou het zelf niet voor minder aan ze uitlenen.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertowNL op 16-04-2023 22:29 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeVries
RobertowNL schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:27:
[...]

Ook wel wat kort door de bocht, het is gewoon een manier van financiering aantrekken die allerlei reden kan hebben.

Ook een fastned heeft erg lang van uitgifte naar uitgifte geleeft (ook met dergelijke hoge rente percentages, navenant het risico).
Ze hebben afgelopen najaar nog geld gehad van financiers.
Wellicht hebben deze met het wijzigende financiële tij wel aangegeven niet meer te willen storten en halen ze nu zo (alvast) nieuw geld op.
Maar goed het kan ook dat de cash burn nog te groot is (omdat de installatiesnelheid niet hoog genoeg is, marges tegenvallen).
Of de groei doelen moeten nog hoger, waar meer cash voor nodig is.
Of er wil een financier van zijn aandelen af en de andere partijen kopen ze met deze obligaties terug.

Zoveel mogelijkheden waar we geen inzicht in hebben. Hoort natuurlijk wel een beetje bij het ondernemerschap. En als scaleup denk ik dat die 8% een 'prima' rentepercentage is. Zou het zelf niet voor minder aan ze uitlenen.
Het grote voordeel is dat de warmtepomp momenteel een hip product is. Prijs - kwaliteit kan Quatt zeker op winnen, alleen is de prijs iets waar de laatste tijd ook 33% bovenop is gekomen. Wanneer ze niet meer (voldoende) concurrerend zijn, of andere spelers in de markt ook op prijs gaan concurreren, kan het hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:36
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:58:
[...]

Alternatief betekend dat er minder WP verkocht gaan worden en iedereen veel langer op zijn WP moet wachten, dat wil dus ook niemand en ook minder snelle service. Ik weet ook niet waar de juiste mix is, maar je hebt wel een punt van aandacht.
Waarom zoveel mensen op financiën? 2 goede mensen moeten zo iets ook wel kunnen draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:27
Is er vandaag gratis azijn uitgedeeld?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeVries
Gerardwaz schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:07:
Is er vandaag gratis azijn uitgedeeld?
Waarom is dit azijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:00:
[...]

Waarom zoveel mensen op financiën? 2 goede mensen moeten zo iets ook wel kunnen draaien.
Daar zit ook HR (veel ZZP's bij vermoed ik) en ook inkoop, als je dan gaat tellen, 3 man Fin. - 2 HR - 2 Inkoop (zit dus ook logistiek ed vermoed ik bij) kom je al aan dat getal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MacD007
Heren en Dames en wat nog zo los loopt, laten we het aub gezellig houden, laten we vooral objetief blijven en met levensmiddelen gooien lost ook niets op. Laten we aub vooral nu niet oververhit reageren. We weten vooral een heleboel niet, nog zijn we hier op dit forum in staat de financien van Quatt te kunnen beoordelen. De technische kant is al lastig genoeg en als we iedereen hier gelukkig zouden maken wat de Quatt WP niet allemaal zou kunnen cq moeten kunnen zag dat ding waarschijnlijk heel anders uit <+:) o<:) }:O.

Het is prima als mensen hier hun meningen of ideen posten, daar is dit forum ook voor, maar laten we nu niet op de stoel van een CEO/directie van Quatt gaan zitten.
Als mensen dit nieuws reden vinden om niet met Quatt in zee te gaan is dat hun goed recht, anders om overigens ook, maar bedenk dat wij maar mogelijk 0,01% zien wat zich werkelijk in de financiele wereld afspeelt, als je maar 1% zou weten zou je waarschijnlijk niet op dit forum zitten maar met een fris biertje op een jacht in de Bahama's ronddoberen. 8)7 O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 16-04-2023 23:48 . Reden: Adon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:20:
[...]

Heren en Dames en wat nog zo los loopt, laten we het aub gezellig houden, laten we vooral objetief blijven en met levensmiddelen gooien lost ook niets op. Laten we aub vooral nu niet oververhit reageren. We weten vooral een heleboel niet, nog zijn we hier op dit forum in staat de financien van Quatt te kunnen beoordelen.
Het is prima als mensen hier hun meningen of ideen posten, daar is dit forum ook voor, maar laten we nu niet op de stoel van een CEO/directie van Quatt gaan zitten.
Als mensen dit nieuws reden vinden om niet met Quatt in zee te gaan is dat hun goed recht, anders om overigens ook, maar bedenk dat wij maar mogelijk 0,01% zien wat zich werkelijk in de financiele wereld afspeelt, als je maar 1% zou weten zou je waarschijnlijk niet op dit forum zitten maar met een fris biertje op een jacht in de Bahama's ronddoberen. 8)7 O-)
(y)

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeVries
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:20:
[...]

Heren en Dames en wat nog zo los loopt, laten we het aub gezellig houden, laten we vooral objetief blijven en met levensmiddelen gooien lost ook niets op. Laten we aub vooral nu niet oververhit reageren. We weten vooral een heleboel niet, nog zijn we hier op dit forum in staat de financien van Quatt te kunnen beoordelen. De technische kant is al lastig genoeg en als we iedereen hier gelukkig zouden maken wat de Quatt WP niet allemaal zou kunnen cq moeten kunnen zag dat ding waarschijnlijk heel anders uit <+:) o<:) }:O.

Als mensen dit nieuws reden vinden om niet met Quatt in zee te gaan is dat hun goed recht, anders om overigens ook, maar bedenk dat wij maar mogelijk 0,01% zien wat zich werkelijk in de financiele wereld afspeelt, als je maar 1% zou weten zou je waarschijnlijk niet op dit forum zitten maar met een fris biertje op een jacht in de Bahama's ronddobberen. 8)7 O-)
Klopt hoor, helemaal met je eens. Het spannende voor de consument is precies dit wat je beschrijft. We weten vooral heel veel niet. Maar omdat de offerte vooraf betaalt moet worden is juist dat best spannend. En dan komt Etergo wel even weer door mijn gedachten. Heeft niks met azijn of negatief denken te maken, gewoon spannend om met deze signalen zo'n groot bedrag vooraf over te maken.
Het zou mij heel veel vertrouwen geven wanneer ze dat gaan veranderen naar betaling na plaatsing. Ik hoef niet naar de Bahama's, maar een stukje zekerheid zou ik wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:54:
[...]

Nee dus, Ta is de omgevingstemperatuur waar condens kan plaatsvinden, dat vind normaal niet in de CV leidingen plaats.
Td is een afgeleide van de Ta en de luchtvochtigheid.
Helaas. Op Tweakers zijn Ta en Tr de aanvoer en retourtemperatuur van de WP.
Dat heb ik niet verzonnen, dat hebben vele Tweakers in legio (LW)WP topics zo bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 22:52
Ta = Temperatuur Aanvoer
Tr = Temperatuur Retour
Td = Temperatuur Dauwpunt, maar deze afkorting heb ik nog niet eerder gehoord.

Maar of je nu wel of niet wil dat ie koelt, IK wil het wel en dat is mij tijdens de intake ook aangegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Na alle negativiteit hier maar even een beetje iets positiefs! 5 mei komen ze bij mij langs voor de installatie!

Zoals eerder aangegeven moet ik wel zelf van te voren de 3-way valve van de Intergas verwijderen. Heb er ook voor gekozen om zelf een gat te boren aangezien Quatt daar € 75,- voor telt..

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Trumpske schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:39:
Na alle negativiteit hier maar even een beetje iets positiefs! 5 mei komen ze bij mij langs voor de installatie!

Zoals eerder aangegeven moet ik wel zelf van te voren de 3-way valve van de Intergas verwijderen. Heb er ook voor gekozen om zelf een gat te boren aangezien Quatt daar € 75,- voor telt..
Hier is afgelopen vrijdag Vos logistics geweest voor het apparaat en toebehoren. A.s. Donderdag wordt de quatt geinstalleerd. Order 11xx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:09
PeterdeVries schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:04:
[...]

Klopt hoor, helemaal met je eens. Het spannende voor de consument is precies dit wat je beschrijft. We weten vooral heel veel niet. Maar omdat de offerte vooraf betaalt moet worden is juist dat best spannend. En dan komt Etergo wel even weer door mijn gedachten. Heeft niks met azijn of negatief denken te maken, gewoon spannend om met deze signalen zo'n groot bedrag vooraf over te maken.
Het zou mij heel veel vertrouwen geven wanneer ze dat gaan veranderen naar betaling na plaatsing. Ik hoef niet naar de Bahama's, maar een stukje zekerheid zou ik wel waarderen.
Laat dit dan het laatste zijn wat er over gezegd is. Over Etergo is in het begin van dit topic al veel te veel gezegd en is toenertijd ook terecht ingegrepen door de moderators. Dit is hoort dan ook niet in "Ervaringen met Quatt", maar "Speculatie over financiele toekomst van Quatt"

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:18:
[...]

Helaas. Op Tweakers zijn Ta en Tr de aanvoer en retourtemperatuur van de WP.
Dat heb ik niet verzonnen, dat hebben vele Tweakers in legio (LW)WP topics zo bepaald.
Ik snap je redenatie, echter bij bepaling van dauwpunt heeft helaas Ta weer een hele andere betekenis, ik heb dat ook niet zelf verzonnen. We zeggen het zelfde maar bedoelen er dus wat anders mee.
Bij dauwpunt heet de omgevingstemperatuur namelijk Ta. (= temp.van de lucht die aangevoerd wordt tegen het condenserend oppervlak) Td= is het dauwpunt van die Ta in combinatie met de RH (relatieve luchtvochtigheid)
Zo zie je als je er over praat blijkt het dus toch geen onzin te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:47:
[...]

Hier is afgelopen vrijdag Vos logistics geweest voor het apparaat en toebehoren. A.s. Donderdag wordt de quatt geinstalleerd. Order 11xx
Gefeliciteerd en je laat ons toch weten hoe het gegaan is. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:26:
Ta = Temperatuur Aanvoer
Tr = Temperatuur Retour
Td = Temperatuur Dauwpunt, maar deze afkorting heb ik nog niet eerder gehoord.

Maar of je nu wel of niet wil dat ie koelt, IK wil het wel en dat is mij tijdens de intake ook aangegeven.
De aanduidingen van Ta kan ( dat komt overigens heel veel voor ) van betekenis verschillen op basis van waarover je het hebt. In de wereld van verwarming wordt Ta zoals je beschrijft gebruikt voor de temp. Van het CV water Aanvoer. Prima
Bij het bepalen van het dauwpunt is het de temp. van de aangevoerde (dus ook een a) lucht tegen een oppervlak ( in de meeste gevallen dus de omgevingstemperatuur. ) die wordt dus ook met Ta aangeduid.
Afkortingen zijn helaas dus niet altijd uniek, zeker in de techniek gebeurt het wel vaker om meer algemene afkortingen te gebruiken, vaak zijn deze ook landen specifiek, ondanks het si stelsel. Daarom is mn in de academische wereld een goed gebruik als gebruikt wordt gemaakt van afkortingen een referentiellijst wordt opgesteld wat men exact met deze afkortingen bedoeld.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 17-04-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
Overigens heb ik van de week 3 homewizard stekkers besteld, waarvan ik er 1 ga gebruiken (is goedkoper, 30 per stuk ipv 34. En tevens geen verzendkosten). Iemand interesse in een stekker? hoef er geen winst op te maken, maar verlies wil ik ook niet :-). 30€ per stuk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:18:
Overigens heb ik van de week 3 homewizard stekkers besteld, waarvan ik er 1 ga gebruiken (is goedkoper, 30 per stuk ipv 34. En tevens geen verzendkosten). Iemand interesse in een stekker? hoef er geen winst op te maken, maar verlies wil ik ook niet :-). 30€ per stuk dus.
Dus je gaat de Quatt aan de stekker zetten. Jammer, ik hoop niet dat je daar later spuit van gaat krijgen. Maar het mag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:02:
[...]

Ik snap je redenatie, echter bij bepaling van dauwpunt heeft helaas Ta weer een hele andere betekenis, ik heb dat ook niet zelf verzonnen. We zeggen het zelfde maar bedoelen er dus wat anders mee.
Bij dauwpunt heet de omgevingstemperatuur namelijk Ta. (= temp.van de lucht die aangevoerd wordt tegen het condenserend oppervlak) Td= is het dauwpunt van die Ta in combinatie met de RH (relatieve luchtvochtigheid)
Zo zie je als je er over praat blijkt het dus toch geen onzin te zijn.
is AT niet Ambient Temperature?
dan kan Ta Temperatuur aanvoer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 21-09 23:05
lol ik ken iemand die in dat "managementteam" zit, wat dat dan ook moge zijn :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:23:
[...]

is AT niet Ambient Temperature?
dan kan Ta Temperatuur aanvoer zijn
In Nederland is het gebruikelijk om de basisaanduiding (wordt grootheid genoemd), in dit geval temperatuur met de letter T als eerste te noemen (SI stelsel). Aanvullende symbolen worden normaal genomen dan met kleine letters aangegeven, bij voorkeur met 1, maar soms gebruikt men er ook 2 of 3 letters voor.
In dit geval bedoelt men in beide gevallen de aanvoer temperatuur echter is het medium dus anders, Soms wordt het medium in kleine letters erbij gezet Ta(cv-water) of Ta(tapwater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:23:
[...]

Dus je gaat de Quatt aan de stekker zetten. Jammer, ik hoop niet dat je daar later spuit van gaat krijgen. Maar het mag. 8)7
Ja het zou met een werkschakelaar op eigen groep kunnen, maar enige wat er nog op de groep zit is de cv. Zijn wel beide verwarmers, dus als de groep uitvalt, dan heb ik even weinig. Maar ja, hoe groot is de kans dat de groep uitvalt?

Mijn koelkast zit ook met een oven op een groep, evenals de wasmachine met de 2e koelkast.

Werkt allemaal prima, en het scheelt me leidingen aanleggen buitenom:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:34:
[...]

Ja het zou met een werkschakelaar op eigen groep kunnen, maar enige wat er nog op de groep zit is de cv. Zijn wel beide verwarmers, dus als de groep uitvalt, dan heb ik even weinig. Maar ja, hoe groot is de kans dat de groep uitvalt?

Mijn koelkast zit ook met een oven op een groep, evenals de wasmachine met de 2e koelkast.

Werkt allemaal prima, en het scheelt me leidingen aanleggen buitenom:)
Ik snap je, alleen dat heb je nu ook toch? Het aspect andere groep Wp versus CV is een andere discussie dan wel of geen stekker versus een werkschakelaar. Uit oogpunt van bedrijfszekerheid en veiligheid ben ik zelf een voorstander van gescheiden groepen en een werkschakelaar buiten, en dus geen stekker.

“Hoe groot is de kans. ....” de kans dat het uitvalt is circa grofweg 1000 keer groter dan dat je huis in brand vliegt en toch heb je denk ik een opstal en brand verzekering. Met de zelfde redenatie zou je je zelf ook een extra groep gunnen. Het is maar een tip.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 17-04-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ID-College schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:27:
[...]

lol ik ken iemand die in dat "managementteam" zit, wat dat dan ook moge zijn :')
Krijg je zeker korting? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 21-09 23:05
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:40:
[...]

Krijg je zeker korting? O-)
Volgens mij is er niet veel marge meer over maar hier ben ik al voorzien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:13
Kijk, hier irriteer ik mij dus aan.

De Lyrics T6 geeft al sinds 8.39 vanmorgen aan dat het 20.5 graden is in de woonkamer (waar deze hangt). En deze temp is stabiel gebleven de rest van de ochtend.
De buitentemp is ook gestegen, en toch staat de Quatt nog te draaien met omgeveer 400watt.
Dan heb ik het idee dat er iets in de T6 niet goed communiceert met de CIC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f-12H4JsnCuJ3l0EgRh0D-2lQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iv2q6FDCeZsEyHl2GAdqZvn9.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
krizzziz schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:28:

De Lyrics T6 geeft al sinds 8.39 vanmorgen aan dat het 20.5 graden is in de woonkamer (waar deze hangt). En deze temp is stabiel gebleven de rest van de ochtend.
De buitentemp is ook gestegen, en toch staat de Quatt nog te draaien met omgeveer 400watt.

[Afbeelding]
Wat gebeurt er als je de T6 op een veel lagere temperatuur instelt? Stopt de Quatt dan met draaien?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:23:
[...]

Ik waardeer jouw bijdrage heel erg en lees ze met belangstelling. Die werkschakelaar is alleen een beetje jouw Heilige Graal aan het worden. Zou me er niet zo druk om maken. Als er service moet worden uitgevoerd is er iemand thuis en de monteur zal vanwege de wijze van installatie altijd de stekker er uit trekken en bij twijfel de groep afschakelen. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:14

[Afbeelding]
Had je als setpoint ook 20,5 ingesteld? De T6 rond namelijk de weergave temperatuur 0,5K naar de gewenste temperatuur af. Dus als jij 20,5 vraagt, en het is eigenlijk maar 20 in de kamer, dan laat de T6 20,5 op de display zien. Maar ondertussen is er vanzelfsprekend nog wel warmtevraag.

Je kunt dit controleren door de ingestelde temperatuur even flink te verhogen, de afronding naar gewenst setpoint vind alleen plaats binnen 0,5k van setpoint.

Vervelend dingetje van de T6 voor de puristen, maar psychologisch denkt het meerendeel van de gebruikers natuurlijk dat het lekker warm is in de kamer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
B-lex schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:52:
[...]

Had je als setpoint ook 20,5 ingesteld? De T6 rond namelijk de weergave temperatuur 0,5K naar de gewenste temperatuur af. Dus als jij 20,5 vraagt, en het is eigenlijk maar 20 in de kamer, dan laat de T6 20,5 op de display zien. Maar ondertussen is er vanzelfsprekend nog wel warmtevraag.

Je kunt dit controleren door de ingestelde temperatuur even flink te verhogen, de afronding naar gewenst setpoint vind alleen plaats binnen 0,5k van setpoint.

Vervelend dingetje van de T6 voor de puristen, maar psychologisch denkt het meerendeel van de gebruikers natuurlijk dat het lekker warm is in de kamer. ;)
Yes, de T6 was ook op 20,5 ingesteld. Al vanaf 6.40 vanmorgen. Ik weiger dan ook te geloven dat vanaf ongeveer 8.30 wanneer de T6 ook 20,5 aangeeft dat ding tot 12.28 die 0,5 graad die jij noemt nog aan het bereiken is. Of zelfs nog niet helemaal bereikt had aangezien de Quatt nog 400w deed om 12.28.

[ Voor 4% gewijzigd door krizzziz op 17-04-2023 13:01 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:14
krizzziz schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:00:
[...]

Yes, de T6 was ook op 20,5 ingesteld. Al vanaf 6.40 vanmorgen. Ik weiger dan ook te geloven dat vanaf ongeveer 8.30 wanneer de T6 ook 20,5 aangeeft dat ding tot 12.28 die 0,5 graad die jij noemt nog aan het bereiken is. Of zelfs nog niet helemaal bereikt had aangezien de Quatt nog 400w deed om 12.28.
Ik weet niet wat de hysterese in de T6 is, maar setpoint (20,5) bereiken staat niet gelijk aan 0% warmtevraag. Daar gaan vaak nog een paar tienden graad boven op eer de vraag die de thermostaat uit stuurt echt 0% is.

Verder kan het ook zo zijn dan Quatt in hun controller vanuit de T6 demand ook nog speelt met timers nadat demand 0% is geworden.

Je kunt natuurlijk even een los temp sensortje naast je T6 hangen, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
voor mensen die hun PV installatie en mogelijk ook de Quatt via een "PV verdeler" willen installeren hier een nuttige informatie:
Beveiliging in groepenkast
De beveiliging in de groepenkast kan hetzelfde blijven namelijk een nominaalstroom van 16 A. Echter met het aansluiten van de omvormer zal er geen selectiviteit aanwezig zijn tussen de afgaande groep van pv-verdeler en de groep in de groepenkast. Deze groep is nu geen eindgroep meer maar een distributiegroep geworden.
De beveiliging in de groepenkast is te vervangen door een beveiliging met een nominale stroom van 20 A. Deze waarde geeft een gedeeltelijke selectiviteit ten opzichte van de groep van de omvormer in de pv-verdeler. Daarnaast zal eveneens gedeeltelijke selectiviteit ontstaan als de netaansluiting uit een 3-fasenaansluiting bestaat met een waarde van 3 x 25 A.
Afhankelijk van de situatie ter plaatse zal de meest praktische en betrouwbare oplossing moeten worden gekozen.
bron: installatiejornaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80

[Afbeelding]
Dat ie ruim boven de 400watt draait betekent: dat je kamertemperatuur net onder 20.5 zit en Quatt met 39Hz draait. Een warmtepomp wil graag lang draaien. Dat houd dus in heeeeeel lang op 400watt of 330watt. De huidige temperatuur en frequentie van de Quatt zorgt ervoor dat je kamer op temperatuur blijft met een lage wateraanvoer temperatuur oftewel de Ta.

De Lyric werkt juist voortreffelijk met de Quatt en doet exact wat een warmtepomp moet doen. Lange runs op een lage temperatuur. Als je de exacte temperatuur meting van de Lyric wil weten, met twee decimalen, moet je een OTGW kopen en de OT berichten uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhY53RNsckafh7XOj1oJct9REe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9vDXxjCLCMETAdbto7RhrNQd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Het kan ook 20,31 graden zijn geweest (en dus nog geen 20,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
[...]

Hij is dus inderdaad aan het bereiken, oftewel handhaven van de huidige temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Notaname schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:34:
[...]

Ik waardeer jouw bijdrage heel erg en lees ze met belangstelling. Die werkschakelaar is alleen een beetje jouw Heilige Graal aan het worden. Zou me er niet zo druk om maken. Als er service moet worden uitgevoerd is er iemand thuis en de monteur zal vanwege de wijze van installatie altijd de stekker er uit trekken en bij twijfel de groep afschakelen. ;-)
ik snap het, een uitspraak van een leek, een werkschakelaar is bij mij echt geen heilige graal zo als jij dat noemd, veiligheid is dat echter wel, en dat al ruim 35 jaar lang. En in die 35 jaar heb ik genoeg ellende gezien die in feite niet nodig waren als men de juiste keuze had gemaakt. Vroeger werd dat ook als een risico van het vak gezien. In de huidige tijd is het blijkbaar, gezien je eigen opmerking dus echter nog steeds nodig om mensen er op te wijzen. Als jij dat een heilige graal noemt is je eigen keuze, niet de mijne.
Overigens is de huiseigenaar ook formeel verantwoordelijk voor de veiligheid voor wzh die in zijn opdracht worden uitgevoerd. Voor rond de 20 euro heb je daar dus een mooie oplossing voor die ook de hele levensduur van de WP prima zijn werk doet (en waarschijnlijk nog langer). maar dat alles vind jij blijkbaar niet echt interessant. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik heb getracht een en ander na te zoeken, het is / wordt me niet duidelijk waarom Quatt niet werkt met een buffervat, of zie ik nu iets over het hoofd?

Bij alle andere merken lees je duidelijk dat het buffervat er bij hoort, om het continue aan/uit op te vangen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Vandaar mijn vraag: wat gebeurt er als je de t6 omlaag draait? Als dan de Quatt wel stopt dan weet je dat de t6 ergens rondom setpoint draait en hoogstwaarschijnlijk nog wel (af en toe) warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ChaserBoZ_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:30:
Ik heb getracht een en ander na te zoeken, het is / wordt me niet duidelijk waarom Quatt niet werkt met een buffervat, of zie ik nu iets over het hoofd?

Bij alle andere merken lees je duidelijk dat het buffervat er bij hoort, om het continue aan/uit op te vangen.
Buffervat is niet nodig als je installatie al voldoende buffer heeft. Meestal het geval met vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
Iedereen bedankt hoor, voor de reacties. Gelukkig zie ik meer het bericht "het klopt wel aardig" vs het bericht "het klopt niet".
olafmol schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:35:
[...]

Vandaar mijn vraag: wat gebeurt er als je de t6 omlaag draait? Als dan de Quatt wel stopt dan weet je dat de t6 ergens rondom setpoint draait en hoogstwaarschijnlijk nog wel (af en toe) warmte vraagt.
Yes, de Quatt stopt langzaam als ik mijn setpoint lager draai.

Ik begrijp van de 0,5 graden verschil. Maar ik vind het gewoon raar dat :

- als ik een setpoint van 20,5 graden heb ingesteld om 6.40
- de T6 aangeeft dat om 8.30 dit bereikt is
- Er misschien 0,5 graden verschil kan zijn om 8.30 vs het ingestelde setpoint
- Dat de temp alleen maar is gestegen buiten vanaf 8.30
- De zon de woonkamer invalt

De T6 vast 20,5 temperatuur in mijn woonkamer aangeeft en er om 12.00 (3,30 min later) de Quatt nog steeds loopt op 400watt.
Dit betekent om maximaal 0,5 graden te verwarmen (afronding T6) de Quatt vanaf >1.000w om 8.30 door moest draaien tot 12.00 uur om die 0,5 graden te bereiken? Ik geloof dat niet.

Maar goed, ik zal stoppen met mijn hysterie om de T6, ben nog steeds erg enthousiast over de QUATT :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 13:05
ChaserBoZ_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:30:

Om iets uitgebreider op het buffervat in te gaan: eigenlijk is een buffervat vooral nodig als er verder iets 'fout' zit.

Als de afgifte bijv aardig op het randje zit kan het zorgen dat de warmtepomp net wat langer door kan draaien, wat onnodige start - stops voorkomt. Het lijkt me echter een beter idee om te kijken of je de afgifte dan wat kunt verhogen, (fans op radiatoren, grotere radiator, extra radiator open), het buffervat is hierbij echt een noodgreep die je eigenlijk wilt voorkomen.

Verder heb ik begrepen dat bepaalde warmtepompen qua gedrag hebben dat ze op vol vermogen aanslaan en daar tijdelijk op blijven lopen voordat ze terug moduleren. Als de warmtepomp dan wat overbemeten is voor het huis kan het zijn dat de temperatuur in het systeem te ver oploopt en dat de pomp zijn warmte niet meer kwijt kan, hier is weinig aan te doen behalve een buffervat plaatsen.

Heeft je warmtepomp netjes het juiste vermogen voor de woning, en is de afgifte in orde dan heeft een buffervat eigenlijk alleen maar nadelen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nou, een buffer zorgt ook voor een rustiger gedrag van je hele systeem. Zo is er meer warm water (want buffer) voor een defrost, en koelt dus ook je gehele systeem minder resoluut of minder ver af, waardoor de herstart ook weer minder fel hoeft te zijn.
Een aandrijving met een beetje vliegwiel zeg maar.

Er zijn ook wp die inderdaad behoorlijk hard starten, en zodra Ta is bereikt pas gaan terugmoduleren. Heus niet op vol vermogen ofzo hoor, maar wel bijv op 35Hz, terwijl het prima had afgekund met 20Hz. Kom je daar net wat afgifte voor tekort, dan is extra inhoud toevoegen een mooie oplossing. Het is verder ook niet dat die warmte 'verloren' gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-04-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 22:41
krizzziz schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:58:
Iedereen bedankt hoor, voor de reacties. Gelukkig zie ik meer het bericht "het klopt wel aardig" vs het bericht "het klopt niet".

[...]

De T6 vast 20,5 temperatuur in mijn woonkamer aangeeft en er om 12.00 (3,30 min later) de Quatt nog steeds loopt op 400watt.
Dit betekent om maximaal 0,5 graden te verwarmen (afronding T6) de Quatt vanaf >1.000w om 8.30 door moest draaien tot 12.00 uur om die 0,5 graden te bereiken? Ik geloof dat niet.

Maar goed, ik zal stoppen met mijn hysterie om de T6, ben nog steeds erg enthousiast over de QUATT :)
Volgens mij speelt ook mee dat de isolatie in je buitenschil een faseverschuiving teweeg brengt. Bij sommige isolatie is dat bijvoorbeeld 10 uur, dus dan komt de kou van de nacht pas 10 uur later (voor een klein deel) door de buitenschil naar binnen toe. Dus de buitentemperatuur die in de vroege ochtend oploopt doet nog niet zo veel. (Los van eventuele zon instraling, dus wel direct effect heeft in de ruimten waar deze naar binnen schijnt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Onno ! schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:49:
[...]

Volgens mij speelt ook mee dat de isolatie in je buitenschil een faseverschuiving teweeg brengt. Bij sommige isolatie is dat bijvoorbeeld 10 uur, dus dan komt de kou van de nacht pas 10 uur later (voor een klein deel) door de buitenschil naar binnen toe. Dus de buitentemperatuur die in de vroege ochtend oploopt doet nog niet zo veel. (Los van eventuele zon instraling, dus wel direct effect heeft in de ruimten waar deze naar binnen schijnt.)
Zolang we niet weten welke gegevens de T6 daadwerkelijk doorgeeft via OT aan de CiC blijft het allemaal gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:00
olafmol schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:36:
[...]

Buffervat is niet nodig als je installatie al voldoende buffer heeft. Meestal het geval met vloerverwarming.
Echter is de teneur op het forum ook wel dat vloerverwarming met slangen met een diameter van minder dan 15 mm een te kleine buffer vormen ten opzichte van 'dikke' (sorry woke people) slangen. Dus icm. een WARP droogbouw oid. schijnt echt nog wel een extra buffer wenselijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Jailhouse schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:58:
[...]

Echter is de teneur op het forum ook wel dat vloerverwarming met slangen met een diameter van minder dan 15 mm een te kleine buffer vormen ten opzichte van 'dikke' (sorry woke people) slangen. Dus icm. een WARP droogbouw oid. schijnt echt nog wel een extra buffer wenselijk te zijn.
Dat soort diameters wordt überhaupt al tricky met warmtepompen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Betreffende buffervat, ik denk dat Quatt dit topic Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic goed heeft doorgelezen, met alle redenen waarom buffervat niet nodig zou zijn.
Denk dat het voor Quatt voor grootste deel neerkomt op kosten, doet al snel +400 euro (+ extra 300eur voor extra pomp in geval van parallel buffer). Dat is toch een aardig percentage bovenop de geadverteerde 2499 euro waar een Quatt nu voor de deur uit gaat.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:49
krizzziz schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:58:

[...]

Ik wil er toch wel even op doorgaan. Hoewel de Quatt bij mij ook prima draait, heb ik wel de indruk dat de Lyric voor onnodig veel kWh's zorgt. Het is bij mij soms 1,5 graad warmer in de kamer dan de Lyric aangeeft en als die de Quatt laat stoppen met draaien, schiet de gemeten temperatuur soms gelijk 1 a 1,5 graad omhoog. Zo ook als de temperatuur in de kamer weer daalt.

Nu ben ik met Resideo al een tijdje via mail in gesprek met ze en zojuist kreeg ik het volgende antwoord:

De huidige T6 FW is niet ontworpen om warmtepompen te besturen. Dit is een toekomstige verbetering waar we aan werken. We weten nog niet wanneer die beschikbaar zal zijn.

Terwijl snelheidverwarmingscyclus en minimale inschakelduur kunnen worden aangepast voor boilers, kunnen we niet de CR 1 en OT 10 bieden die warmtepompen nodig hebben.

In dit geval wordt T6 niet in de juiste configuratie gebruikt op basis van de verstrekte informatie.

De oplossing is om T6 te vervangen door Evohome, dat de juiste regelopties voor warmtepompen heeft.

Oftewel: de Lyric T6 is ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp en ik moet voor de Evohome gaan. Ik heb dit antwoord inmiddels ook aan Quatt gestuurd en wacht nu op antwoord. Dat zal ik t.z.t. ook posten hier.

Maar het blijft een vreemd antwoord omdat op hun site staat dat de Lyric wel met warmtepompen kan werken.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
pietjm schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:35:
[...]

Ik wil er toch wel even op doorgaan. Hoewel de Quatt bij mij ook prima draait, heb ik wel de indruk dat de Lyric voor onnodig veel kWh's zorgt. Het is bij mij soms 1,5 graad warmer in de kamer dan de Lyric aangeeft en als die de Quatt laat stoppen met draaien, schiet de gemeten temperatuur soms gelijk 1 a 1,5 graad omhoog. Zo ook als de temperatuur in de kamer weer daalt.

Nu ben ik met Resideo al een tijdje via mail in gesprek met ze en zojuist kreeg ik het volgende antwoord:

De huidige T6 FW is niet ontworpen om warmtepompen te besturen. Dit is een toekomstige verbetering waar we aan werken. We weten nog niet wanneer die beschikbaar zal zijn.

Terwijl snelheidverwarmingscyclus en minimale inschakelduur kunnen worden aangepast voor boilers, kunnen we niet de CR 1 en OT 10 bieden die warmtepompen nodig hebben.

In dit geval wordt T6 niet in de juiste configuratie gebruikt op basis van de verstrekte informatie.

De oplossing is om T6 te vervangen door Evohome, dat de juiste regelopties voor warmtepompen heeft.

Oftewel: de Lyric T6 is ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp en ik moet voor de Evohome gaan. Ik heb dit antwoord inmiddels ook aan Quatt gestuurd en wacht nu op antwoord. Dat zal ik t.z.t. ook posten hier.

Maar het blijft een vreemd antwoord omdat op hun site staat dat de Lyric wel met warmtepompen kan werken.
Darom zit de CiC er ook tussen, die is wel ontwikkeld om warmtepompen (direct) te besturen. De T6 moet gewoon z'n werk doen als OpenTherm thermostaat, en die OT data naar de CiC doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:35:
[...]

Ben benieuwd waar Quatt mee terugkomt.

Evohome touch sensor thermostaat systeem zou enkel geschikt kunnen (wellicht) zijn na software update naar laatste versie speciaal voor WP systemen en met OT ketelmodule (niet met de aan/uit ketelmodule).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80

Nu doe je een aanname dat de Quatt dit nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:36:

Nu doe je een aanname dat de Quatt dit nodig heeft.
hij doet dat net als jij, voor beiden is het gissen. Wel mooi dat hij die info aan Quatt heeft door gespeelt. d:)b
Zelfs Resideo weet dat van Quatt waarschijnlijk niet (Quatt is hier te klein en te jong voor om daar als gevestige orde mee rekening te houden)
We kunnen hier wel blijven gissen, maar het antwoord zal toch echt van Quatt moeten komen.
Zij zijn de enige die alle in en outs weten welke protocolen en signalen die CIC en Quatt nodig hebben om perfect te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
knipje, dit graag via topicreport.

[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 19-04-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
Overigens heb ik juist het gevoel dat mijn T6 er een halve graad naast zit elke keer. 20 op de t6 is 19,5 op de tado! Ook als Quatt niet meer draait.Weet niet of meer mensen hier last van hebben?

En ik lees hier over werkschakelaar, wat mis ik op dit moment dan. Want ik ben echt een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:12
Gupje360 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:03:
Overigens heb ik juist het gevoel dat mijn T6 er een halve graad naast zit elke keer. 20 op de t6 is 19,5 op de tado! Ook als Quatt niet meer draait.Weet niet of meer mensen hier last van hebben?

En ik lees hier over werkschakelaar, wat mis ik op dit moment dan. Want ik ben echt een leek op dit gebied.
Bij de T6 kun je de temperatuur kalibreren / corrigeren in de instellingen (tot + of - 1,5 graad). Bij mij was de afwijking ook ongeveer een graad.

Die werkschakelaar is enkel voor de veiligheid, als mensen aan de Quatt werken, dat de stroom eraf blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Gupje360 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:03:

De theorie is dat wanneer er storing is aan een apparaat dat buiten staat, degene die er aan moet werken 100% zeker moet kunnen zijn dat er geen stroom meer op het apparaat staat. Door er een soort van hoofdschakelaar tussen te plaatsen (buiten) -de werkschakelaar- kan diegene zich er zelf van verzekeren dat de stroom er daadwerkelijk af is.
Ergo: bij elektrische buiteninstallaties is dat op zich een goed idee, wanneer je er niet bij bent of kan zijn, of wanneer je niet weet op welke groep of stopcontact het apparaat in kwestie zou zitten.

Nu zit de quatt gewoon aan een stekker, vergt ook geen extra dikke kabel verder, omdat hij binnen de gestelde normen blijft. De hier steeds maar terugkerende discussie echter is dat het in wezen wijs is om er een werkschakelaar tussen te plaatsen, maar van de andere kant niet perse nodig. Ook de polariteit is voor de Quatt geen issue, wat in sommige andere gevallen ook nog een (extra) reden kan zijn om er wel een schakelaar tussen te plaatsen.

Het is eigenlijk een beetje wat je zelf vindt. (m.i.) Als je weet "deze stekker is die van de Quatt" dan is er op zich niets aan de hand. Je zal alleen zelf thuis moeten zijn als de stroom er af moet voor onderhoud / reparatie.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 17-04-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:43:
[...]

De theorie is dat wanneer er storing is aan een apparaat dat buiten staat, degene die er aan moet werken 100% zeker moet kunnen zijn dat er geen stroom meer op het apparaat staat. Door er een soort van hoofdschakelaar tussen te plaatsen (buiten) -de werkschakelaar- kan diegene zich er zelf van verzekeren dat de stroom er daadwerkelijk af is.
Ergo: bij elektrische buiteninstallaties is dat op zich een goed idee, wanneer je er niet bij bent of kan zijn, of wanneer je niet weet op welke groep of stopcontact het apparaat in kwestie zou zitten.

Nu zit de quatt gewoon aan een stekker, vergt ook geen extra dikke kabel verder, omdat hij binnen de gestelde normen blijft. De hier steeds maar terugkerende discussie echter is dat het in wezen wijs is om er een werkschakelaar tussen te plaatsen, maar van de andere kant niet perse nodig. Ook de polariteit is voor de Quatt geen issue, wat in sommige andere gevallen ook nog een (extra) reden kan zijn om er wel een schakelaar tussen te plaatsen.

Het is eigenlijk een beetje wat je zelf vindt. (m.i.) Als je weet "deze stekker is die van de Quatt" dan is er op zich niets aan de hand. Je zal alleen zelf thuis moeten zijn als de stroom er af moet voor onderhoud / reparatie.
Een dergelijke werkschakelaar kost je circa 20 euro, voor een veilige situatie is dat echt niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:22:
[...]

Een dergelijke werkschakelaar kost je circa 20 euro, voor een veilige situatie is dat echt niet veel.
Je kunt het er ook nog lelijk uit vinden zien. Of zelf niet de kennis hebben om het te plaatsen. Quatt doet het niet voor je.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:37:
[...]

Je kunt het er ook nog lelijk uit vinden zien. Of zelf niet de kennis hebben om het te plaatsen. Quatt doet het niet voor je.
Tuurlijk, de look boven veiligheid stellen. Lijkt me de juiste keuze …. Of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:44:
[...]

Tuurlijk, de look boven veiligheid stellen. Lijkt me de juiste keuze …. Of juist niet?
Tja een van de speerpunten van de Quatt is zijn look, nietwaar? En hij komt vaak zichtbaar aan de gevel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:44:
[...]

Dat klinkt inderdaad niet als een logische keuze, als je het absoluut stelt, waarbij looks de veiligheid 100% teniet doen.

In de praktijk is dat natuurlijk niet het geval.

"Ik vind een auto met 3 wielen mooier dan met 4, dus ga de snelweg op met een auto met 3 wielen".

Iedereen zal je voor gek verklaren omdat wat jij mooi vind jouzelf en anderen sterk in gevaar brengt.

Gaat het over het bevestigen van een spoiler op je auto (over de looks kun je debatteren, maar er zijn mensen die het leuk vinden hun auto wat te pimpen), dan zal je auto daar niet perse veiliger van worden. Het is een extra onderdeel wat kapot kan gaan, los kan raken op snelheid, en de botsproeven van de auto zijn genomen zonder deze spoiler.

Aan de andere kant is het extra risico te overzien.

Ik kan me goed voorstellen dat je deze keuze ook maakt met een werkschakelaar.

Als je deze op een goed zichtbare plek hebt hangen voegt dat niet perse wat toe aan de looks van de woning. Daarnaast kan het prima zo zijn dat het risico met de juiste voorzorgsmaatregelen te overzien is.

Bij mij kan de meterkast op slot, en er is 1 sleutel van. De deur van de ruimte waar de cv ketel in hangt kan ook op slot, en dan is de stekker niet meer te bereiken.
Verder kan de monteur de stekker nog fysiek afsluiten door er een kastje met een hangslot omheen te doen.

Iedere situatie is verschillend, en in het dagelijks leven maakt iedereen constant keuzes waarbij een klein stukje veiligheid wordt opgeoffert voor tijdswinst, esthetiek of andere praktische overwegingen. Rijd ik 80 op de snelweg, wat net wat veiliger is, of rijd ik 100. Kies ik voor een grote, en dus vaak wat veiligere auto, of hecht ik meer aan milieubelang / geld besparen en rijd ik in een kleinere en onveiligere auto rond, etc, etc etc. Daar is niets raars aan, dat zijn gewoon normale menselijke afwegingen.

Hetzelfde geldt voor Quatt en de manier van installeren. Ja, als je voor 20.000 euro een Nibe laat neerzetten heb je een betere warmtepomp die netter geinstalleerd is, maar je hebt ook 18000 euro extra uitgegeven die je heel anders had kunnen inzetten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:22:
[...]

Het is niet onveilig als je het (in dit geval) niet doet.
Dat is het verschil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Mag ik jullie vriendelijk herinneren aan
Proton_ in "Ervaringen met Quatt?"

Dat scheelt straks weer vegen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 21:07
MacD007 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:10:
[...]

Ja, daar zit wel wat in, had ik ook niet aan gedacht. Buiten wil je denk ook geen ontluchter hebben.
Even gek gedacht, de quatt op beugels hoger tegen de muur plaatsen? Zou dat een idee zijn, ik snap dat je eigenlijk de Quatt op de grond zou willen zetten, maar zou mogelijk wel nog een andere optie zijn. De andere is de reeds genoemde mantelbuis.
Dat is wel een idee, maar wordt niet heel erg mooi denk ik. De oplossing schiet dan het probleem een beetje voorbij. Kan mij moeilijk voorstellen dat het verlies van 3 meter leiding in de grond (vs dezelfde afstand aan de gevel) zo groot is om die oplossing te rechtvaardigen. Wel een goed (out of the box) idee!
HBO88 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:30:
[...]

Er is nog iemand die exact hetzelfde heeft gedaan, heeft ook foto's hier geplaatst. de lengte was nog langer zelfs.
Als je inderdaad een PVC mantelbuis klaarlegt, maar wel met een bochtstuk en een stuk pijp dat dan boven de grond uitkomt zoals @MacD007 aangeeft, is dat geen probleem. dat stuk boven de grond goed afsluiten, dan kan er geen water in die buis komen.
Voor warmteverlies hoef je dan niet bang te zijn, die leidingen 5 meter langs de gevel laten lopen hebben hetzelfde verlies.
Voor de mantelbuis, is onderstaande een goede optie? Quatt meld zelf alleen '110 mm mantelbuis' en verder geen specs. Zelfs geen binnen of buitendiameter, dus hoop dat deze groot genoeg is. En met deze flexibele optie zit ik in ieder geval niet met het probleem dat ik de hoek te strak maak voor de Quatt-leidingen. Zolang de buis waterdicht afgewerkt wordt zal het niet veel uitmaken qua isolatie?

https://witway.nl/kabelbeschermingsbuis-110-mm-per-meter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Sh1fty schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:46:
Voor de mantelbuis, is onderstaande een goede optie? Quatt meld zelf alleen '110 mm mantelbuis' en verder geen specs. Zelfs geen binnen of buitendiameter, dus hoop dat deze groot genoeg is. En met deze flexibele optie zit ik in ieder geval niet met het probleem dat ik de hoek te strak maak voor de Quatt-leidingen. Zolang de buis waterdicht afgewerkt wordt zal het niet veel uitmaken qua isolatie?
In principe heeft Quatt een doorgang van 100mm nodig. de mantelbuis in je link heeft een inwendige diameter van 94mm, dus als ik jouw was zou ik een maat groter kiezen (125 buiten & 100mm binnen diameter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 10:48
Jammer dat er twee Polen komen om alles te installeren als je aangegeven hebt Nederlands sprekend installatiepersoneel te willen hebben.

Zijn ongetwijfeld kundige vakmensen, handig vind ik het niet.

[ Voor 19% gewijzigd door partyondude op 18-04-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
partyondude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:58:
Jammer dat er twee Polen komen om alles te installeren als je aangegeven hebt Nederlands sprekend installatiepersoneel te willen hebben.

Hoe denk je dat Quatt het voor deze prijs allemaal kan doen?

Los daarvan: als je daar expliciete afspraken over hebt gemaakt, en dat zwart op wit hebt, zou ik Quatt direct bellen en het met ze oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
Sh1fty schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:46:
[...]

Dat is wel een idee, maar wordt niet heel erg mooi denk ik. De oplossing schiet dan het probleem een beetje voorbij. Kan mij moeilijk voorstellen dat het verlies van 3 meter leiding in de grond (vs dezelfde afstand aan de gevel) zo groot is om die oplossing te rechtvaardigen. Wel een goed (out of the box) idee!

[...]

zou inderdaad maatje groter nemen. Opzich prima, je kunt de hoek niet te strak maken inderdaad.
Maar rioolbuis zou ook prima zijn.
Wel handig om in de buis een touwtje te leggen, zodat je makkelijk de leidingen van quatt erdoor kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
olafmol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:09:
[...]

Hoe denk je dat Quatt het voor deze prijs allemaal kan doen?

Los daarvan: als je daar expliciete afspraken over hebt gemaakt, en dat zwart op wit hebt, zou ik Quatt direct bellen en het met ze oplossen.
Geen idee. Maar als je in het voortraject de vraag krijgt of je er problemen mee hebt dat er niet-Nederlands sprekende lui langskomen om alles te installeren en ik geef aan dat ik dat niet wil, moet je je daar wel aan houden natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
partyondude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:13:
[...]

Geen idee. Maar als je in het voortraject de vraag krijgt of je er problemen mee hebt dat er niet-Nederlands sprekende lui langskomen om alles te installeren en ik geef aan dat ik dat niet wil, moet je je daar wel aan houden natuurlijk...
Dat ligt er aan hoe dat verder afgesproken is toch? Je kunt zo'n vraag op meerdere manieren interpreteren. Ik lees em als "je gaat niet-Nederlandse monteurs op bezoek krijgen, is dat voor jou een probleem?". Als dan de andere kant zegt van "ja dat is een probleem, ik wil dat niet" zou je op dat moment de samenwerking moeten opzeggen. Ik heb geen idee hoe het gesprek verder verlopen is toen jij dat antwoord gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Je moet voordat de offerte opgestuurd wordt een aantal zaken voorbereiden, regelen en beantwoorden.

Eén daarvan is, heb je er problemen mee als er personeel komt dat Engels, en dus geen Nederlands spreekt. Daar heb ik ja aangevinkt. Dat is geen multi-interpretabele vraag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
partyondude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:20:
Je moet voordat de offerte opgestuurd wordt een aantal zaken voorbereiden, regelen en beantwoorden.

Eén daarvan is, heb je er problemen mee als er personeel komt dat Engels, en dus geen Nederlands spreekt. Daar heb ik ja aangevinkt. Dat is geen multi-interpretabele vraag toch?
Zou het niet kunnen dat deze heren gewoon Nederlands praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
partyondude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:20:

Niet als het een formulier is. Maar dan nog kan ik me voorstellen dat het ergens in de kleine lettertjes als een "best effort" wordt behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Gerardwaz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:24:
[...]

Zou het niet kunnen dat deze heren gewoon Nederlands praten?
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:00
En een compromisje: de Polen worden in jouw bijzijn aan het werk gezet door een nederlands sprekende voorman, en achteraf loop je het na met dezelfde voorman. Niet helemaal volgens je afspraak natuurlijk, maar misschien wel acceptabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• partyondude
Als het werk goed uitgevoerd wordt is het uiteindelijk geen punt. Maar als in de offerte zwart op wit staat dat ik geen Engelstalig personeel wil, dan moet je je daar gewoon aan houden. Ik stuur ook dagelijks offertes en ik weet vrij zeker dat het niet gewaardeerd wordt als ik daar zonder overleg zomaar van af wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 21:07
partyondude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:01:
Als het werk goed uitgevoerd wordt is het uiteindelijk geen punt. Maar als in de offerte zwart op wit staat dat ik geen Engelstalig personeel wil, dan moet je je daar gewoon aan houden. Ik stuur ook dagelijks offertes en ik weet vrij zeker dat het niet gewaardeerd wordt als ik daar zonder overleg zomaar van af wijk.
Tja, eigenlijk heb je gewoon gelijk natuurlijk. Als ze de vraag stellen dan moeten ze daar later niet van afwijken. Maarja, of je er een probleem van gaat/moet maken kun je alleen zelf bepalen. Ik zou ze gewoon lekker een bakje koffie aanbieden en het werk laten doen. Achteraf een mailtje naar Quatt onder het mom van feedback is altijd een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:04
partyondude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:58:

Heb je Quatt gebeld? Wat was de reactie toen je dit aangaf?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• partyondude
Ik heb even gezocht in de offerte naar een telefoonnummer, niet gevonden. Ben verder druk vandaag met twee vrij kleine kleintjes, dus het is wat het is. Zal nadien wel even mailen dat ik dit niet helemaal netjes vind, maar de indruk die ik van deze twee mannen krijg is gewoon goed. Die hebben het duidelijk vaker gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelth72
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 19:11
Afgelopen zondag is bij ons ook de Quatt geinstalleerd. Ondanks dat we ook hadden aangegeven in de aanvraag dat we nederlands sprekende installatie personeel wouden, kwamen er twee mannen uit Slowakije. Belangrijkste vond ik dat de online intake Nederlands was.

De installatie is naar tevredenheid verlopen. Helaas (of juist goed) ontdekte de mannen dat we een lek hadden binnen onze CV ketel. De Quatt medewerkers mogen zelf geen reparatie hieraan verrichten. Gelukkig konden we snel iemand van energiewacht regelen die de lek kon repareren. De betreffende man heeft ook gekeken hoe de installatie van de Quatt is uitgevoerd en had hier de nodige commentaar op dat het niet heel netjes was. Bijvoorbeeld hoe een bocht (zie foto hieronder) in de leiding was gemaakt, dat volgens de richtlijnen niet zou mogen. Anderzijds gaf hij aan dat het niet direct tot problemen zou leiden. Tevens wat hier al vaker aan bod is gekomen het ontbreken van een werkschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnuppsnvEO9_Ya0_HMW7-kDVK2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZfrbtGo7JvuQ7hse6CODhYg.jpg?f=fotoalbum_large

De CIC is nog steeds verplicht om via een netwerkkabel aan te sluiten. We hadden zelf een netwerkkabel klaargelegd en de monteurs hebben deze netjes langs de leidingen van de Quatt van de garage (waar we nog een aansluiting over hadden op een switch) naar de bijkeuken gelegd en deze afgewerkt met een leidinggoot. Hierdoor hebben we de powerline zet over die was meegeleverd.

Opvallend was dat één van de monteurs zei dat er in juni een software update komt, dat koeling toegevoegd wordt aan de Quatt. Afgaande op de berichten op Tweakers nemen we dit niet heel serieus.

Op dit moment hebben we de T6 lyric (via marktplaats gekocht) ingesteld dat van 22:00 t/m 17:00 18 graden is en van 17:00 t/m 22:00 op 20 graden ingesteld. In de herfst zullen we dit na ervaring aanpassen.

Zoals je in onderstaand figuur ziet, maakt de Quatt lange runs wanneer er een warmte vraag is. Dit lijkt dus allemaal keurig te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cynz_zUKXbflzcfCS-PLt8MJbNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBUTJQ8pl9mSHubMHR11xqyW.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor hadden we de Honeywell round modulation. De temperatuur van de T6 lyric komt overeen met de Honeywell round modulation. Wanneer we dit vergelijken met andere binnentemperatuur sensors geeft de thermostaat 1 graden hoger aan. We hebben geen ervaring met andere slimme thermostaten en tot nu toe functioneert de T6 lyric goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17PcAMPuCJwt8PGFtJpIspDn4RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqSQgxYusiNs4NE8TNrDoC6t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
marcelth72 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:46:
Afgelopen zondag is bij ons ook de Quatt geinstalleerd. Ondanks dat we ook hadden aangegeven in de aanvraag dat we nederlands sprekende installatie personeel wouden, kwamen er twee mannen uit Slowakije. Belangrijkste vond ik dat de online intake Nederlands was.

De installatie is naar tevredenheid verlopen. Helaas (of juist goed) ontdekte de mannen dat we een lek hadden binnen onze CV ketel. De Quatt medewerkers mogen zelf geen reparatie hieraan verrichten. Gelukkig konden we snel iemand van energiewacht regelen die de lek kon repareren. De betreffende man heeft ook gekeken hoe de installatie van de Quatt is uitgevoerd en had hier de nodige commentaar op dat het niet heel netjes was. Bijvoorbeeld hoe een bocht (zie foto hieronder) in de leiding was gemaakt, dat volgens de richtlijnen niet zou mogen. Anderzijds gaf hij aan dat het niet direct tot problemen zou leiden. Tevens wat hier al vaker aan bod is gekomen het ontbreken van een werkschakelaar.

[Afbeelding]

De CIC is nog steeds verplicht om via een netwerkkabel aan te sluiten. We hadden zelf een netwerkkabel klaargelegd en de monteurs hebben deze netjes langs de leidingen van de Quatt van de garage (waar we nog een aansluiting over hadden op een switch) naar de bijkeuken gelegd en deze afgewerkt met een leidinggoot. Hierdoor hebben we de powerline zet over die was meegeleverd.

Opvallend was dat één van de monteurs zei dat er in juni een software update komt, dat koeling toegevoegd wordt aan de Quatt. Afgaande op de berichten op Tweakers nemen we dit niet heel serieus.

Op dit moment hebben we de T6 lyric (via marktplaats gekocht) ingesteld dat van 22:00 t/m 17:00 18 graden is en van 17:00 t/m 22:00 op 20 graden ingesteld. In de herfst zullen we dit na ervaring aanpassen.

Zoals je in onderstaand figuur ziet, maakt de Quatt lange runs wanneer er een warmte vraag is. Dit lijkt dus allemaal keurig te werken.

[Afbeelding]

Hiervoor hadden we de Honeywell round modulation. De temperatuur van de T6 lyric komt overeen met de Honeywell round modulation. Wanneer we dit vergelijken met andere binnentemperatuur sensors geeft de thermostaat 1 graden hoger aan. We hebben geen ervaring met andere slimme thermostaten en tot nu toe functioneert de T6 lyric goed.

[Afbeelding]
Dank! Ben ook wel benieuwd naar het gasverbruik (grafiek?) over dezelfde tijdslijn als de stroom consumptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelth72
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 19:11
Dank! Ben ook wel benieuwd naar het gasverbruik (grafiek?) over dezelfde tijdslijn als de stroom consumptie.
Daar ben ik zelf ook benieuwd naar. In januari hebben wij onze meterkast omgezet naar 3 fase en sinds dien kunnen we niet de gasstanden uitlezen. Zelfs niet met een p1 meter. Enexis is al 3 maanden bezig om dit op te lossen. Wel heb ik zelf op de gasmeter gekeken en ik had gisteren een gasverbruik van 0,7 kuub. Ik verwacht dat dit alleen van het douchen is en dat de Quatt het verwarmen zelfstandig heeft gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80

Toevallig heb ik zelf gemailt met Quatt dat het misleidend is, tijdens intake aangeven dat het wel komt, hier op Tweakers lees dat het niet komt en de monteurs aangeven dat het in juni komt.

Antwoord van Quatt is, het komt wel, maar heeft geen prio. Toen ik problemen had met de CiC zeiden de monteurs, in januari kun je zien hoeveel Quatt verbruikt en opwekt in de app, inmiddels is het bijna mei en zoiets simpels als WiFi werkt nog niet eens...laat staan koelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
partyondude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:19:
Ik heb even gezocht in de offerte naar een telefoonnummer, niet gevonden. Ben verder druk vandaag met twee vrij kleine kleintjes, dus het is wat het is. Zal nadien wel even mailen dat ik dit niet helemaal netjes vind, maar de indruk die ik van deze twee mannen krijg is gewoon goed. Die hebben het duidelijk vaker gedaan.
Ze zullen heus wel een wp kunnen installeren.
Verder is alleen kawa en Rozłącznik mocy ( :') ) handig om te weten
Maar handig is het niet als je zelf niet goed thuis bent in Engels of bang bent dat er bepaalde nog te overleggen zaken niet juist overkomen over en weer. Zou je er anders de installatie voor uitstellen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
Recent is er iemand van Quatt bij mij langs geweest voor het verhelpen van een klein lekje. Netjes geregeld, niets dan lof.

Lekker wat bijgekletst. Omdat ik aangaf dat de ketel al uit stond, en dat alles op de Quatt gebeurde begon hij over SWW, en dat de proeven daarmee boven verwachting goed verlopen.

Ik twijfelde even of ik deze informatie mag doorgeven, maar hij gaf zelf aan dat Quatt nergens geheimzinnig over doet (nav mijn opmerking dat men hier erg nieuwsgierig is wie de fabrikant van de Quatt was), dus op basis daarvan dacht ik dat dit posten niet zo'n probleem zou zijn. :9

Mogelijk nieuwe informatie: (pin me er niet op vast als het veranderd / ik iets verkeerd heb begrepen).

- Quatt wil SWW gaan doen op de Quatt zelf, dus geen aparte WPB
- Het boilervat is van Remeha.
- Voor SWW is niet perse een 2e Quatt buitenunit vereist.
- De buitenunit is niet in elkaar gezet op basis van een standaard template waar Quatt alleen de vinkjes moest zetten, deze is door Quatt zelf ontwikkeld. (argument hierbij was ook: als het standaard spul was, was doorontwikkelen van FE en SWW wel wat sneller gegaan).

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 18-04-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• partyondude
paQ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:05:
[...]

Ze zullen heus wel een wp kunnen installeren.
Verder is alleen kawa en przełącznik pracy ( :') ) handig om te weten
Maar handig is het niet als je zelf niet goed thuis bent in Engels of bang bent dat er bepaalde nog te overleggen zaken niet juist overkomen over en weer. Zou je er anders de installatie voor uitstellen?
Nou ja, precies wat jij zegt. Als ik bepaalde vragen heb die niet beantwoord kunnen worden vanwege een taalbarrière, zou ik dat echt vervelend vinden.

Het blijken trouwens twee Slowaken te zijn. Als ik had geweten dat er geen Nederlandssprekende monteurs zouden komen, had ik daar best een paar weken extra voor willen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:07:
Mogelijk nieuwe informatie: (pin me er niet op vast als het veranderd / ik iets verkeerd heb begrepen).

- De buitenunit is niet in elkaar gezet op basis van een standaard template waar Quatt alleen de vinkjes moest zetten, deze is door Quatt zelf ontwikkeld. (argument hierbij was ook: als het standaard spul was, was doorontwikkelen van FE en SWW wel wat sneller gegaan).
Bedankt voor het delen! Op zich goede uitgangspunten, voor zover ik op site van remeha kan vinden zou het een RVS vat zijn, wat (voor mij) een pre zou zijn ten opzichte van een ge-emailleerd staal + anodes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik de leidingen bij jou zo zie haden ze dit inderdaad een heel stuk mooier kunnen doen zonder hier echt meer werk aan te hebben. Beetje slordig.
echter wat me opvalt, het stopcontact waar de Quatt insteekt zit wel erg dicht direct naast je kraan. ik zou in ieder geval hier een IP44 stopcontact plaatsen, idem voor de andere die direct onder je CV installatie zitten. Die meervoudige stopcontact heb je volgens mij daar ook niet nodig, de kabel die daar op aangesloten is lijkt me lang genoeg om naar de bovenliggende stopcontact direct verbonden te worden.
Met de huidige stopcontacten heb je echt een verhoogde kans op kortsluiting.
Onder een CV moet je eigenlijk altijd met water (door lekkage ed) gaan rekenen, daarom word eigenlijk in een dergelijk situatie of de stopkontacten een stuk boven de onderkant van een CV geplaatst of als dat niet mogelijk is worden IP44 stopcontacten gebruikt. het is maar een tip.
overigens ben je niet bang dat je kids bij het springen (springkussen) niet tegen de Quatt aankomen, deze is wel erg dichtbij? Lijkt me zowel voor de kids als ook de Quatt niet echt fijn als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:40:
[...]

Als ik de leidingen bij jou zo zie haden ze dit inderdaad een heel stuk mooier kunnen doen zonder hier echt meer werk aan te hebben. Beetje slordig.
echter wat me opvalt, het stopcontact waar de Quatt insteekt zit wel erg dicht direct naast je kraan. ik zou in ieder geval hier een IP44 stopcontact plaatsen, idem voor de andere die direct onder je CV installatie zitten. Die meervoudige stopcontact heb je volgens mij daar ook niet nodig, de kabel die daar op aangesloten is lijkt me lang genoeg om naar de bovenliggende stopcontact direct verbonden te worden.
Met de huidige stopcontacten heb je echt een verhoogde kans op kortsluiting.
Onder een CV moet je eigenlijk altijd met water (door lekkage ed) gaan rekenen, daarom word eigenlijk in een dergelijk situatie of de stopkontacten een stuk boven de onderkant van een CV geplaatst of als dat niet mogelijk is worden IP44 stopcontacten gebruikt. het is maar een tip.
overigens ben je niet bang dat je kids bij het springen (springkussen) niet tegen de Quatt aankomen, deze is wel erg dichtbij? Lijkt me zowel voor de kids als ook de Quatt niet echt fijn als het mis gaat.
Ach, in het ergste geval krijg je sluiting bij het stopcontact, en zal de automaat eruit klappen. Zal niet zo snel gevaarlijke situaties opleveren voor mensen, mits je installatie automaat gewoon naar behoren werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
geerttttt schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:51:
[...]

Ach, in het ergste geval krijg je sluiting bij het stopcontact, en zal de automaat eruit klappen. Zal niet zo snel gevaarlijke situaties opleveren voor mensen, mits je installatie automaat gewoon naar behoren werkt..
En als de quatt dus op een eigen aardlekautomaat staat, is dat dus het enige wat stopt en blijft de rest doordraaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
doeslief...

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 19-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
doeslief...

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 19-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 23:04
onlinaius schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:07:
Recent is er iemand van Quatt bij mij langs geweest voor het verhelpen van een klein lekje. Netjes geregeld, niets dan lof.

Lekker wat bijgekletst. Omdat ik aangaf dat de ketel al uit stond, en dat alles op de Quatt gebeurde begon hij over SWW, en dat de proeven daarmee boven verwachting goed verlopen.

Ik twijfelde even of ik deze informatie mag doorgeven, maar hij gaf zelf aan dat Quatt nergens geheimzinnig over doet (nav mijn opmerking dat men hier erg nieuwsgierig is wie de fabrikant van de Quatt was), dus op basis daarvan dacht ik dat dit posten niet zo'n probleem zou zijn. :9

Ooh dit zou wel mooi nieuws zijn dus ben benieuwd wanneer ze weer eens een update of nieuws sturen.
Maar waarom geven ze het zelf niet via een update of hier op forum ofzo?
Pagina: 1 ... 82 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.