Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:45
onlinaius schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:54:
[...]

Boiler als in direct volledig elektrisch met Quatt en boiler?
Beetje off-topic. Maar ik wil de boiler eerst nog samen met de CV schakelen, net als de Quatt samen met de CV. Uiteindelijk in de toekomst de CV weg.

Met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling en overcapaciteit stroom uit onze zonnepanelen wil ik via domotica de boiler inschakelen bij veel teruglevering. De boiler levert dan afhankelijk koud, warm of heet water aan de CV, afhankelijk van hoeveel tijd de boiler heeft opgewarmd, waardoor de CV bij heet water niet zal bijverwarmen en bij koud/warm, water zal verwarmen tot de ingestelde waarde van de CV.

Als er geen zon is, is het op dit moment nog voordeliger te douchen op gas. Dus voorlopig blijft de CV. Het idee is dat ik zo van het gas af kan als gas heel duur wordt. We kunnen dan de CV er tussenuit halen en we zijn van het gas af. Eventueel alleen een "full electric" module erbij nemen van Quatt (als ze die nog gaan ontwikkelen) of een elektrische CV i.p.v. HR-CV op gas als de Quatt niet genoeg vermogen heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 13-04-2023 18:23 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
mrdop schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:06:
[...]

De Quatt is sowieso “rated” op 8A, dus dat komt mooi overeen (1.840 Watt). En “minimum breaker size” staat op 10A (2.300 Watt). Beide gegevens cfrm sticker op de Quatt.
Dus een extra apparaat van 2000W op dezelfde groep zou dus kunnen als ik hier afzeker op 20A in de meterkast. Top!

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
rudyh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:48:
[...]

De CiC is 17,5 bij 17,5 bij 4 cm
Thx voor de afmetingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

djneo-nl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:33:
Ik zag op de meeste foto's hier dat de CiC bekabeld op het netwerk zit, daar hebben we in mijn intake gesprek het niet over gehad, Maar las dat wifi niet werkte, is dat nog steeds zo ?
CiC is in beginsel geschikt voor wifi, maar die haperde nogal, vandaar veel bedrade aansluitingen. TP-link-stroomkabel-wifi werd meegeleverd. Volgens mij was er bij een laatste update een wifi-fix, maar heb nog geen ervaringen gelezen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
harrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:37:
[...]

Ik had ook een gesprek deze week. Enthousiaste en vriendelijke adviseur, kan niks anders zeggen. Ook tegen mij werd verteld dat op het houten dak beter was dan tegen de gevel. Het verbaasde me ook, maar tegen de gevel was voor ons sowieso al geen optie, door het vele raamoppervlak komt de Quatt dan bij een slaapkamerraam en dat is ook niet wenselijk.

Het wordt nog even spannend hoe de kabels gaan lopen, want Quatt zou het liefst door de muur heen gaan op de eerste verdieping en wij willen liever door de zinken goot (we hebben net verbouwd en willen niet weer boren in plafonds en muren op de eerste verdieping). Het plan is op de goot een pijpje omhoog laten solderen i.p.v. naar beneden zodat water eromheen kan met een nieuwe afwatering (pijp naar beneden) ernaast voor genoeg doorstroming. Door de pijp omhoog (diameter 10 cm) wil ik dan de bekabeling laten gaan en vervolgens door het dak naar de zolder, waar direct de CV staat. Quatt is nog in overleg met hun deskundigen of zij dit kunnen en willen doen of dat ik zelf eerst een loodgieter moet laten komen die dit voor ons doet (ben benieuwd).

Quatt verzocht verder om maarliefst 3 stopcontacten op een vrije groep. Dit leg ik zelf aan. Nu vraag ik me ook af of ze een werkschakelaar plaatsen en zo ja waar. Lijkt me raar dat de werkschakelaar op een stopcontact wordt aangesloten, dan leg ik liever een kabel voor ze van de centraaldoos naar buiten en dan hier een werkschakelaar op de muur
Werkschakelaar zul je zelf moeten regelen, doet Quatt helaas niet zelf. De plaats, die zal dus BUITEN direct cq in zicht van de warmtepomp geplaatst moeten worden ( de Quatt kan dan door Quatt direct hierop aangesloten moeten worden ( hier is dus geen stopcontact nodig ), heb je wel een kabel nodig vanuit je groepenkast (advies is om hier ook een eigen alamat voor de WP te plaatsen)
Ik snap alleen niet zo goed waarvoor ze die 3 stopcontact nodig hebben? Hebben ze dat aangegeven? De 2de is natuurlijk voor de CiC die overigens ook van een andere groep (bv die van de cv) komen, gezien deze maar heel weinig stroom nodig heeft zal dat prima kunnen. Voordeel is als de quatt uitvalt kun je in ieder geval nog naar de besturing / app.
(vind ik netter dan een stekker met hoge load erop die een kind (of mijn vrouw voor het stofzuigen) er uit kan trekken.
bv deze redenen, maar ik weet er nog een stuk meer. Maar elke redenen om het zo te doen is een juiste. Prima
Wat is jullie ervaring hiermee? Want ik ben het vergeten te vragen....

En extra vraag: wat kan een Quatt maximaal verbruiken? Is dat 2000W of meer? Dit omdat er in de toekomst ook nog een boiler komt vlak bij de CV en die heeft ook behoorlijk wat nodig (2000W). Ik weet dat aanbevolen wordt om die op een aparte groep te plaatsen, maar gezien de bekabeling voor de Quatt er al ligt en 4mm2 is, kan ik hem prima afzekeren op een B20 en zou er voor de Quatt en boiler samen 4600W beschikbaar zijn. Wellicht haal ik dat en scheelt me dat een kabel trekken (want krijg er geen 2 door de goot).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:21:
[...]

Dus een extra apparaat van 2000W op dezelfde groep zou dus kunnen als ik hier afzeker op 20A in de meterkast. Top!
Waarom zou je niet beide apparaten ieder zijn eigen alamat gunnen? Heeft namelijk ook voordelen, als de een uitvalt door problemen met de spanning heb je de ander nog, zitten beide op een groep van 20A heb je net 1,3 A als reserve, dat is niet echt erg veel. Het zou mogen, of het verstandig is een heel andere vraag. Ze zijn er ook in 1-din breed modules als alamat, dus waar je normaal 1 module ( van 2-din breed is standaard) kwijt kunt.kun je dus ook twee gebruiken, elk ook nog met zijn aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
Hallo allen,
Houdt Quatt nogsteeds zo vast aan de wens om de WP vlakbij de CV aan te koppelen? leidingtechnisch zou het bij ons namelijk veel beter uitkomen als het ~5m verderop aagekoppeld zou worden, dan zou de quatt nogsteeds het eerste zijn dat aan de leiding zit gezien vanaf de CV. Enige verschil is dan dat het stuk tussen de CV en de quatt bestaande verwarmingsleiding is ipv de WP leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Paul_Heineman10 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:39:
Hallo allen,
Houdt Quatt nogsteeds zo vast aan de wens om de WP vlakbij de CV aan te koppelen? leidingtechnisch zou het bij ons namelijk veel beter uitkomen als het ~5m verderop aagekoppeld zou worden, dan zou de quatt nogsteeds het eerste zijn dat aan de leiding zit gezien vanaf de CV. Enige verschil is dan dat het stuk tussen de CV en de quatt bestaande verwarmingsleiding is ipv de WP leiding.
Antwoord op dit moment is een eenduidig JA. In jouw specifieke situatie zou je echter mogelijk geluk kunnen hebben, ik verwacht dat dit ook een beetje afhankelijk van de diameter van je cv leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Paul_Heineman10 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:39:
Hallo allen,
Als ik jou goed begrijp gaat dat niet omdat de aanvoer van de Quatt naar de ketel loopt, je gaat dan als het ware tegen de stroom in. Lopen de leidingen van de ketel alleen die kant op waar je de Quatt wilt hebben dan zou het geen probleem moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerardwaz op 13-04-2023 21:59 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:23
MacD007 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:09:
[...]

Werkschakelaar zul je zelf moeten regelen, doet Quatt helaas niet zelf. De plaats, die zal dus BUITEN direct cq in zicht van de warmtepomp geplaatst moeten worden ( de Quatt kan dan door Quatt direct hierop aangesloten moeten worden ( hier is dus geen stopcontact nodig ), heb je wel een kabel nodig vanuit je groepenkast (advies is om hier ook een eigen alamat voor de WP te plaatsen)
Ik snap alleen niet zo goed waarvoor ze die 3 stopcontact nodig hebben? Hebben ze dat aangegeven? De 2de is natuurlijk voor de CiC die overigens ook van een andere groep (bv die van de cv) komen, gezien deze maar heel weinig stroom nodig heeft zal dat prima kunnen. Voordeel is als de quatt uitvalt kun je in ieder geval nog naar de besturing / app.

[...]
bv deze redenen, maar ik weet er nog een stuk meer. Maar elke redenen om het zo te doen is een juiste. Prima

[...]
3 stopcontacten voor Quatt, CiC en een tp-link.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
MacD007 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:28:
[...]

Antwoord op dit moment is een eenduidig JA. In jouw specifieke situatie zou je echter mogelijk geluk kunnen hebben, ik verwacht dat dit ook een beetje afhankelijk van de diameter van je cv leidingen.
gaan het zien, hoop van wel, zou een hoop gezeur schelen. (ook met het thuisfront door zichtbare leidingen/leidinggoten) liggen nu buizen van 28mm
Gerardwaz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:45:
[...]

Als ik jou goed begrijp gaat dat niet omdat de aanvoer van de Quatt naar de ketel loopt, je gaat dan als het ware tegen de stroom in. Lopen de leidingen van de ketel alleen die kant op waar je de Quatt wilt hebben dan zou het geen probleem moeten zijn.
Er gaat een heen en een retour dus dat is een kwestie van goedom aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
Paul_Heineman10 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:07:
[...]

gaan het zien, hoop van wel, zou een hoop gezeur schelen. (ook met het thuisfront door zichtbare leidingen/leidinggoten) liggen nu buizen van 28mm

[...]

Er gaat een heen en een retour dus dat is een kwestie van goedom aansluiten?
Ik bedoel eigenlijk lopen de leidingen van de cv ketel alleen die kant op of ook nog ergens anders heen?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:04:
[...]

Je kunt een TP link krijgen met ingebouwd stopcontact, dus heb je er maar 2 nodig, de cic gaat namelijk in de TP link. ( als je de juiste TP link gebruikt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:10:
[...]

Ik bedoel eigenlijk lopen de leidingen van de cv ketel alleen die kant op of ook nog ergens anders heen?
Een normale CV leiding heeft eigenlijk altijd een toevoer en een retour. Dus twee leidingen, belangrijk is waar de verdere verdelingen gebeuren, die moeten dus na de koppeling met de Quatt gebeuren, bij de meeste CV installaties vind de eerste verdeling redelijk dicht bij de CV plaats. Veelal een keer richting voorkant huis, achterkant huis en indien aanwezig richting verdeler VV. Daarom ook de eis van Quatt om de koppeling dicht bij de CV te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:24
MacD007 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:43:
[...]

Een normale CV leiding heeft eigenlijk altijd een toevoer en een retour. Dus twee leidingen, belangrijk is waar de verdere verdelingen gebeuren, die moeten dus na de koppeling met de Quatt gebeuren, bij de meeste CV installaties vind de eerste verdeling redelijk dicht bij de CV plaats
Dit vind ik een hele interessante bewering. Je zegt dat de Quatt niet per se direct onder de ketel hoeft in te takken, maar alleen dat dit vóór de vertakking van de CV leidingen naar voorkant en achterkant huis moet gebeuren.
Dat zou zeer gunstig zijn voor mijn situatie. Mijn ketel staat op zolder, maar de leidingen vertakken zich pas in de kruipruimte aan de voorzijde van het huis. (De radiator van de zolderkamer wordt dus verwarmd via leidingen die van de cv ketel op zolder naar de kruipruimte lopen, daarna in de kruipruimte van voorkant naar achterkant huis gaan en dan weer 2 verdiepingen omhoog 8)7 )
De Quatt komt waarschijnlijk op de begane grond aan de achterkant van het huis. Deze nieuwe info zou betekenen dat mijn Quatt leidingen via de goed toegankelijke, 1m diepe kruipruimte kunnen. Dan gaat het leidingwerk van 15 naar 8 meter en vermijd ik 3 meter leiding over de buitenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:28
MacD007 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:34:
[...]

Waarom zou je niet beide apparaten ieder zijn eigen alamat gunnen? Heeft namelijk ook voordelen, als de een uitvalt door problemen met de spanning heb je de ander nog, zitten beide op een groep van 20A heb je net 1,3 A als reserve, dat is niet echt erg veel. Het zou mogen, of het verstandig is een heel andere vraag. Ze zijn er ook in 1-din breed modules als alamat, dus waar je normaal 1 module ( van 2-din breed is standaard) kwijt kunt.kun je dus ook twee gebruiken, elk ook nog met zijn aardlek.
En beide alamats dus op dezelfde kabel?

DAT is nu juist het probleem bij veel mensen. Een extra alamat (laten) plaatsen door een elektricien is relatief eenvoudig, maar als er muren open moeten voor extra kabels / je kabels moet gaan afwerken met koven / ingraven / door spouwmuren heen trekken (aangenomen dat deze niet al vol zitten met spouwmuurisolatie) wordt het al een heel stuk duurder / tijdrovender.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:28
MacD007 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:37:
[...]

Je kunt een TP link krijgen met ingebouwd stopcontact, dus heb je er maar 2 nodig, de cic gaat namelijk in de TP link. ( als je de juiste TP link gebruikt )
In mijn geval namen ze ook een tp-link met stopcontact mee, die ze vervolgens gebruikten voor de stroomkabel van de CiC.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Frisian1206 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:22:
[...]

Dit vind ik een hele interessante bewering. Je zegt dat de Quatt niet per se direct onder de ketel hoeft in te takken, maar alleen dat dit vóór de vertakking van de CV leidingen naar voorkant en achterkant huis moet gebeuren.
Dat zou zeer gunstig zijn voor mijn situatie. Mijn ketel staat op zolder, maar de leidingen vertakken zich pas in de kruipruimte aan de voorzijde van het huis. (De radiator van de zolderkamer wordt dus verwarmd via leidingen die van de cv ketel op zolder naar de kruipruimte lopen, daarna in de kruipruimte van voorkant naar achterkant huis gaan en dan weer 2 verdiepingen omhoog 8)7 )
De Quatt komt waarschijnlijk op de begane grond aan de achterkant van het huis. Deze nieuwe info zou betekenen dat mijn Quatt leidingen via de goed toegankelijke, 1m diepe kruipruimte kunnen. Dan gaat het leidingwerk van 15 naar 8 meter en vermijd ik 3 meter leiding over de buitenmuur.
Nee, niet helemaal. Zo ver ik het kan beoordelen wil Quatt nog steeds de koppeling zo dicht mogelijk bij de ketel doen.
Echter in de beschreven situatie en ook als er geen andere aspecten die van belang zijn zijn vergeten zou het mogelijk technisch mogelijk zijn om de koppeling iets verder te installeren. Ik verwacht echter dat dit in de meeste gevallen niet mogelijk zal zijn omdat er vrijwel in de meeste situaties er een splitsing van de CV leidingen vrijwel direct bij de CV ketel is uitgevoerd.
Een ander aspect is wat ik uit de richting van Quatt kan distilleren is dat zij geen afwijkingen van installaties willen. Ik vermoed dat zij nog onvoldoende kennis hebben hoe hun systeem werkt bij een afwijkende installatie en dat op dit moment gewoon willen vermijden ( kans op extra kosten en problemen waar ze nu liever geen tijd in willen cq kunnen investeren, vanuit hun standpunt kan ik dat wel begrijpen )
Dus onder de streep verwacht ik dat ondanks het technisch mogelijk zou kunnen zijn Quatt dit zeer waarschijnlijk niet zal doen. Om het het zeker te weten zul je het gewoon aan Quatt moeten voorleggen, dit forum kan van alles verzinnen en argumenten bedenken waarom het mogelijk wel zou kunnen echter Quatt bepaalt toch zelf hun spelregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:43:
[...]

Een normale CV leiding heeft eigenlijk altijd een toevoer en een retour. Dus twee leidingen, belangrijk is waar de verdere verdelingen gebeuren, die moeten dus na de koppeling met de Quatt gebeuren, bij de meeste CV installaties vind de eerste verdeling redelijk dicht bij de CV plaats. Veelal een keer richting voorkant huis, achterkant huis en indien aanwezig richting verdeler VV. Daarom ook de eis van Quatt om de koppeling dicht bij de CV te doen.
Dat is precies waar ik op doelde, vandaar mijn vraag of ze nog ergens anders heenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:02:
[...]

In mijn geval namen ze ook een tp-link met stopcontact mee, die ze vervolgens gebruikten voor de stroomkabel van de CiC.
Kijk dat bedoelde ik ook 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:59:
[...]

En beide alamats dus op dezelfde kabel?

DAT is nu juist het probleem bij veel mensen. Een extra alamat (laten) plaatsen door een elektricien is relatief eenvoudig, maar als er muren open moeten voor extra kabels / je kabels moet gaan afwerken met koven / ingraven / door spouwmuren heen trekken (aangenomen dat deze niet al vol zitten met spouwmuurisolatie) wordt het al een heel stuk duurder / tijdrovender.
Nee, natuurlijk niet, dat mag ook niet, je zult dus wel 2 kabels moeten leggen. Kabels leg je ook niet in spouwmuren.
En ja, afhankelijk hoe de kabels lopen heb je extra werk, bedenk wel dat deze dan voor de komende 30-40 jaar daar prima liggen. Veiligheid in je huis is helaas niet altijd gratis, een beetje vooruit denken, bv door een loze leiding aan te leggen wordt vaak vergeten.
Overigens zijn er nu tal van mogelijkheden om kabels ook naderhand mooi en veilig te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
Frisian1206 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:22:
[...]

Een plaatje verduidelijkt het misschien. Ze willen de Quatt direct bij de ketel omdat er een bypass met terugslagklep geplaatst wordt. Dit moet dus voor de vertakkingen van de hoofleidingen, anders werken de radiatoren die ervoor zitten niet meer.

Maar zie onderstaande plaatje. Of je die bypass direct onder de ketel, of in jouw geval 5 meter verder plaatst, maakt technisch dus niets uit. Het enige verschil is de leidinglengte, maar dat heeft technisch geen invloed op de werking van het systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCjmxWfQkZiDoOQ9I9x_Fkx5-VY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/znQwWbMQCIM03lEkl4xm7rfS.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 14-04-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:26:
[...]

Een plaatje verduidelijkt het misschien. Ze willen de Quatt direct bij de ketel omdat er een bypass met terugslagklep geplaatst wordt. Dit moet dus voor de vertakkingen van de hoofleidingen, anders werken de radiatoren die ervoor zitten niet meer.

Maar zie onderstaande plaatje. Of je die bypass direct onder de ketel, of in jouw geval 5 meter verder plaatst, maakt technisch dus niets uit. Het enige verschil is de leidinglengte, maar dat heeft technisch geen invloed op de werking van het systeem.
[Afbeelding]
Dank je wel, je was me net voor, wilde ook dit plaatje plaatsen. Top 👍
Zo als altijd een plaatje verteld meer dan 1000 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
MacD007 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:23:
[...]

Nee, natuurlijk niet, dat mag ook niet, je zult dus wel 2 kabels moeten leggen. Kabels leg je ook niet in spouwmuren.
En ja, afhankelijk hoe de kabels lopen heb je extra werk, bedenk wel dat deze dan voor de komende 30-40 jaar daar prima liggen. Veiligheid in je huis is helaas niet altijd gratis, een beetje vooruit denken, bv door een loze leiding aan te leggen wordt vaak vergeten.
Overigens zijn er nu tal van mogelijkheden om kabels ook naderhand mooi en veilig te leggen.
Dat is idd het probleem. Er ligt een vrije groep en ons hele huis is verbouwd zonder dat er een loze buis is gelegd voor een extra groep. We willen niet meer breken.

Maar: er lig wel nog een extra groep voor de zonnepanelen, zonder aftakkingen (uiteraard). Onder de werkschakelaar van de omvormer zou ik natuurlijk een PV verdeler kunnen plaatsen (net als bij een wasmachine) en zo een groep creëren voor de boiler. Gewoon met 2 alamats, eentje van B16 300mA net als in de meterkast voor de zonnepanelen en een normale B16 met een 30 mA voor de boiler.

De vrije groep groep kan dan gebruikt worden voor de Quatt.

Of zouden jullie af blijven van de PV groep en dan toch de Quatt en boiler samen laten gaan op een B20 groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 14:29
harrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:35:
[...]

Dat is idd het probleem. Er ligt een vrije groep en ons hele huis is verbouwd zonder dat er een loze buis is gelegd voor een extra groep. We willen niet meer breken.

Maar: er lig wel nog een extra groep voor de zonnepanelen, zonder aftakkingen (uiteraard). Onder de werkschakelaar van de omvormer zou ik natuurlijk een PV verdeler kunnen plaatsen (net als bij een wasmachine) en zo een groep creëren voor de boiler. Gewoon met 2 alamats, eentje van B16 300mA net als in de meterkast voor de zonnepanelen en een normale B16 met een 30 mA voor de boiler.

Of zouden jullie af blijven van de PV groep en dan toch de Quatt en boiler samen laten gaan op een B20 groep?
Dat is natuurlijk een prima oplossing. Hier is dat ook zo aangeskloten. Geen idee met welke zekeringen etc, dat heb ik aan de elektriciën overgelaten. Maar gewoon een 20A kabel voor de zonnepanelen met in de berging een PV verdeler met hierin groepen voor de zonnepanelen, de Quatt en een groep voor de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
harrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:19:
[...]

Beetje off-topic. Maar ik wil de boiler eerst nog samen met de CV schakelen, net als de Quatt samen met de CV. Uiteindelijk in de toekomst de CV weg.

Met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling en overcapaciteit stroom uit onze zonnepanelen wil ik via domotica de boiler inschakelen bij veel teruglevering. De boiler levert dan afhankelijk koud, warm of heet water aan de CV, afhankelijk van hoeveel tijd de boiler heeft opgewarmd, waardoor de CV bij heet water niet zal bijverwarmen en bij koud/warm, water zal verwarmen tot de ingestelde waarde van de CV.
Hoe wil je dat technisch doen dan?
Tapwater uit je boiler komt niet in je CV(systeem), en het water in een eventuele coil is binnen 5 tellen koud.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

pietjm schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:04:
[...]
+1 voor ketelmodule van thermostaat, als die er nog niet zit.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:35:
[...]

welke kabeldiameter (ik verwacht eigenlijk lose kabels of heb je YMvK kabel ?) heb je.
Als dat 2,5mm² is kun je dat gebruiken, alleen als je die kabel als onderverdeling wilt gaan gebruiken waar zowel je zonnepanelen als ook je boiler en WP op komen is dat te dun. Dan heb je of 4mm² (tot 32A) of zelfs 6mm² (tot 40A) nodig, ik zelf denk dat laatste (alles bij een kabellengte <50m).
Uit je verhaal lijkt me dat dus ook geen optie.

je onderverdeling zal dus dan bestaan uit :
- hoofdschakelaar (1-fase, in de onderverdeling verplicht)
- Alamat voor PV installatie (denk ik 16A)
- Alamat voor boiler (16A) kan ook 10A, deze zijn vaak duurder
-Alamat voor WP (16A) kan ook 10A, deze zijn vaak duurder

in he hoofdverdeling (groepenkast moet dat geheel dus ook afgezekerd zijn met een goed bemeten zekering (geen alamat). Seleciviteit is volgens de norm niet meer verplicht maar toch goed om daar naar te kijken.

Uiteindelijk is waarschijnlijk een nieuwe kabel voor je boiler de makelijker en denk ook goedkoper oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
cptingreenfield schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:26:
[...]

Dat is natuurlijk een prima oplossing. Hier is dat ook zo aangeskloten. Geen idee met welke zekeringen etc, dat heb ik aan de elektriciën overgelaten. Maar gewoon een 20A kabel voor de zonnepanelen met in de berging een PV verdeler met hierin groepen voor de zonnepanelen, de Quatt en een groep voor de verlichting.
Je vergeet de vermelden de gratis verwarmingslint. een 20A kabel (dus 2,5mm², deze zou eigenlijk min. 4mm² moeten zijn) waar een PV installatie (verwacht min. 16A) en een Quatt (16A) en verlichting, dat is dus meer dan 20A bijelkaar. Nu kun je wel zeggen als de WP aan is heb je geen zon en anders om, dus die PV cq WP zal niet veel doen (dus het zal daardoor wel werken), maar je hebt geen zekerheid.
Overigens mis ik de verplichte hoofdschakelaar voor die onderverdeling (word heel vaak vergeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 14:29
MacD007 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:31:
[...]

Je vergeet de vermelden de gratis verwarmingslint. een 20A kabel (dus 2,5mm², deze zou eigenlijk min. 4mm² moeten zijn) waar een PV installatie (verwacht min. 16A) en een Quatt (16A) en verlichting, dat is dus meer dan 20A bijelkaar. Nu kun je wel zeggen als de WP aan is heb je geen zon en anders om, dus die PV cq WP zal niet veel doen (dus het zal daardoor wel werken), maar je hebt geen zekerheid.
Overigens mis ik de verplichte hoofdschakelaar voor die onderverdeling (word heel vaak vergeten).
Dat zijn een hoop aannames bij elkaar. De kabel is 4mm en dus prima geschikt voor 20A. En Google maar eens naar wat een PV Verdeler is. Alles is netjes en cf. De regels aangesloten door een professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:33:
[...]

Hoe wil je dat technisch doen dan?
Tapwater uit je boiler komt niet in je CV(systeem), en het water in een eventuele coil is binnen 5 tellen koud.
Hij praat over SWW. Dus PV overschot gebruiken om SWW voor te verwarmen, zodat de CV het water alleen nog iets verder hoeft te verwarmen tot de ingestelde tapwater temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:31:
[...]

Wat een nonsens. PV stroom en WP stroom gaan in tegengestelde richting. En alles wordt netjes afgezekerd in de meterkast. Dat is precies waar een PV verdeler voor is uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Onno ! schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:40:
[...]

Hij praat over SWW. Dus PV overschot gebruiken om SWW voor te verwarmen, zodat de CV het water alleen nog iets verder hoeft te verwarmen tot de ingestelde tapwater temperatuur.
oh

naja dat haalde ik niet uit " De boiler levert dan afhankelijk koud, warm of heet water aan de CV, "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Onno ! schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:41:
[...]

Wat een nonsens. PV stroom en WP stroom gaan in tegengestelde richting. En alles wordt netjes afgezekerd in de meterkast. Dat is precies waar een PV verdeler voor is uitgevonden.
wat hij wil is min. 2 verbruikers (groepen) (max. 2 * 16A) en 1 PV (16A) en een groep (verlichting) aansluiten via een VP verdeler. Op zich kun je dat prima doen alleen kom je met deze belasting met een standaard toevoerkabel 2,5 mm² kabel te kort, hoe je dat ook draait. dus helaas geen nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
cptingreenfield schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:35:
[...]

Dat zijn een hoop aannames bij elkaar. De kabel is 4mm en dus prima geschikt voor 20A. En Google maar eens naar wat een PV Verdeler is. Alles is netjes en cf. De regels aangesloten door een professional
Oke, 4mm heb je echter niet vermeld, dus zat ik er niet naast. Overigens weet ik wat een PV verdeler is en prima te horen dat het door een deskundige is aangesloten. Dus die hoofdschakelaar is dus ook gewoon aanwezig (was tenslotte door een deskundige aangesloten)

meer over dit thema vind je ook hier: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 14-04-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
MacD007 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:23:
[...]

wat hij wil is min. 2 verbruikers (groepen) (max. 2 * 16A) en 1 PV (16A) en een groep (verlichting) aansluiten via een VP verdeler. Op zich kun je dat prima doen alleen kom je met deze belasting met een standaard toevoerkabel 2,5 mm² kabel te kort, hoe je dat ook draait. dus helaas geen nonsens.
Bij mij gaat het om een 4mm2 YMVK (gaat buitenom in een PVC buis). Ook prima dus voor onderverdeling. Vroeger werd die voor de zonnepanelen gebruikt. Bij de laatste verbouwing legde de installateur echter binnendoor een nieuwe groep van 2,5mm2 en sloot hier de zonnepanelen op aan. Idee was dat dan de kabel buiten (niet zo mooi) weg kon. Heb hem uiteindelijk laten zitten met het idee van de Quatt en boiler. :)

Mij is echter verteld dat voor een kleine afstand 2,5mm2 ook op 20A afgezekerd mag worden en dus ook kan onderverdelen in 2 x 16A (1 x verbruik en 1 x teruglevering).

[ Voor 9% gewijzigd door harrr op 14-04-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
MacD007 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:23:
[...]

Ik wil 1 gebruikersgroep, 1 pv groep en een hoofdschakelaar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy de Maar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-04-2023
Hey! Ik heb aanstaande donderdag een intakegesprek met Quatt (factuurnummer 58xx). Ik ben op dit moment bezig met een afweging of ik het wel/niet zou doen met mijn huidige energieverbruik: 1250 kWh stroom en 950 M3 gas per jaar.
Mijn vraag is: weten jullie wat zo'n Quatt warmtepomp aan stroom kost per jaar? En dan bedoel ik niet in geld, maar aan kWh? Ik kan dat heel moeilijk terugvinden in de specs en uit de ervaringen die ik heb gelezen.
Wellicht ten overvloede: mijn woning heeft circa 70 m2 woonoppervlakte.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen aan een antwoord _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
harrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:05:
[...]

Precies, dat kan dus prima met een PV verdeler, zo hoort het officieel ook.
In onderstaande plaatje de wasmachine dan vervangen voor jouw boiler ;)
Op deze manier kan er nooit meer dan 16A door de kabel lopen.
Afbeeldingslocatie: https://voltasolar.nl/wp-content/uploads/Omvormer-op-eigen-groep.webp

[ Voor 6% gewijzigd door HBO88 op 14-04-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Jordy de Maar schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:24:
Hey! Ik heb aanstaande donderdag een intakegesprek met Quatt (factuurnummer 58xx). Ik ben op dit moment bezig met een afweging of ik het wel/niet zou doen met mijn huidige energieverbruik: 1250 kWh stroom en 950 M3 gas per jaar.
Mijn vraag is: weten jullie wat zo'n Quatt warmtepomp aan stroom kost per jaar? En dan bedoel ik niet in geld, maar aan kWh? Ik kan dat heel moeilijk terugvinden in de specs en uit de ervaringen die ik heb gelezen.
Daar is natuurlijk lastig iets over te zeggen, ieder huis is anders, ook tot welke temp je verwarmd etc.
Maar toch een poging:
Ik had een vergelijkbaar gasverbruik per jaar. De Quatt draait (ook op de dagen dat het een aantal graden onder 0 was) bij mij volledig zelf. Hierdoor is mijn verbruik gedaald naar zo'n 10-20 m3 per maand, enkel voor douchen.
stroomverbruik van de Quatt:
In januari 360 kWh
februari 225 kWh
maart 206 kWh
april tot nu toe: 40kWh

Dus, ik vind het zeker een besparing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem3210
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-11-2023
Wij hebben een dvs200 (KPN) kastje in de meterkast voor draadloze TV verbinding over het stroom.

Met de installatie van de Quatt is er een tp link stekker geplaatst in de meterkast. Sindsdien doet onze TV verbinding het niet meer. Ik denk dat de tp link stekker de dvs200 stoort. Wat hier aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
willem3210 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:17:
Wij hebben een dvs200 (KPN) kastje in de meterkast voor draadloze TV verbinding over het stroom.

Met de installatie van de Quatt is er een tp link stekker geplaatst in de meterkast. Sindsdien doet onze TV verbinding het niet meer. Ik denk dat de tp link stekker de dvs200 stoort. Wat hier aan te doen?
Ik zou kijken naar een mesh systeem. Cic kan ook op wifi. Deco m5 heb ik hier aangesloten. Zeer over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
willem3210 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:17:

Bij kpn kwam ik dit tegen: Een DVS werkt vaak niet goed in combinatie met zonnepanelen.
Vind ik overigens een erg vreemde opmerking. Eigenlijk is een DVS ook een powerline adapter, zie echter niet of deze met andere merken kan werken, de DVS200 is wel een oude, mogelijk dat je deze nu beter kunt vervangen met een zelfde type die je voor de Quatt gebruikt. Als het goed is heb je dan maar een nodig.
Als dat niet werkt is het enige wat je dan kunt doen is een utp kabel.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 14-04-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:23:
[...]

Ik zou kijken naar een mesh systeem. Cic kan ook op wifi. Deco m5 heb ik hier aangesloten. Zeer over te spreken.
Werkt WiFi nu met de CiC ? Ik dacht dat ze daar nog steeds problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:00:
[...]

Werkt WiFi nu met de CiC ? Ik dacht dat ze daar nog steeds problemen mee hebben.
Ze zijn de software aan het updaten, zodra je deze hebt kan je via de app verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:05:
[...]

sorry, dat had ik dus fout gelezen. (namelijk dat je de Quatt en boiler daaraan wilde aansluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jordy de Maar schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:24:
Heb je de moeite genomen om bij de topic "ik wil een warmtepomp" te gaan kijken, daar kun je prima zien hoeveel een warmtepomp verbruikt, omdat het ook sterk afhankelijk is van je huis (hoeveel energie moet er in om het warm te houden) het huidig gasverbruik kan daar enige houvast aan geven en natuurlijk het weer buiten. Hoe kouder het word hoe lager je COP gaat worden en dus ook hoe hoger je verbruik.
Het is dus niet alleen afhankelijk van alleen je warmtepomp, je vind het dus ook niet op die manier terug. Vergelijk het maar met een auto, als je daar gem. met 90 km/u rijdt is deze een stuk zuiniger dan als je met dezelfde auto gem. 200 km/h doet.
Je kunt dat via deze afgeleide van de koevlaas2 formule bereken : gasverbruik * 8 / 1650 geeft de warmtevraag bij -10°C.
In tabel ziet dat dan zo uit:

https://tweakers.net/i/Vd...TaR6IjV1.jpg?f=user_large

Bron van bovengenoemd forum
Met jou gasverbruik van 950 m3 -/- 200 m3 (sww verbruik) * 0,8 (20% rest verbruik door cv) = 600 m3 = verwacht besparing aan gas.
Geeft circa 1300 kWh (grof berekend) aan verbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 15-04-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Goed om te weten, ik kreeg de bevestiging vandaag van Quatt dat de mogelijkheid tot koeling (ook de standaard koeling door de werking van de pomp om te draaien) wordt niet ontwikkeld! Dat hebben ze blijkbaar besloten. Wellicht die aparte koeloptie wel, later. Maar koeling door je vloerverwarming kan dus niet helaas..

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
@geerttttt nou dat is een flinke domper. Tot nu toe alleen maar afzeggingen van Quatt. Gouden bergen beloven maar als puntje bij paaltje komt. Sorry doen we niet, hebben we vanmorgen bij de koffie maar effe bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:25:
@geerttttt nou dat is een flinke domper. Tot nu toe alleen maar afzeggingen van Quatt. Gouden bergen beloven maar als puntje bij paaltje komt. Sorry doen we niet, hebben we vanmorgen bij de koffie maar effe bedacht.
Mogelijk omdat het in het algemeen met hun systeem niet goed werkend te krijgen is, mogelijk te veel afhankelijk van het huis ( mn de soort en uitvoering vloerverwarming )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
MacD007 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:00:
[...]

Als dat nog het geval is, kan je tijdelijk een utp van de cic in je mesh steken. Heb je hem semi draadloos;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
geerttttt schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:20:
Goed om te weten, ik kreeg de bevestiging vandaag van Quatt dat de mogelijkheid tot koeling (ook de standaard koeling door de werking van de pomp om te draaien) wordt niet ontwikkeld! Dat hebben ze blijkbaar besloten. Wellicht die aparte koeloptie wel, later. Maar koeling door je vloerverwarming kan dus niet helaas..
Best wel apart dat ze het niet gaan doen, bij een defrost wordt immers ook warme aan het systeem onttrokken. Het kan natuurlijk zijn dat de unit zijn warmte niet goed kwijt kan als de buiten temperaturen hoger zijn. Maar als ze het eerst wel aangekondigd hebben en draaien ze het terug zou ik daar ook wel een beetje teleurgesteld in zijn. Maar goed, ik heb geen Quatt en ook niet eentje in bestelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
ErnstvV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:45:
[...]

Best wel apart dat ze het niet gaan doen, bij een defrost wordt immers ook warme aan het systeem onttrokken. Het kan natuurlijk zijn dat de unit zijn warmte niet goed kwijt kan als de buiten temperaturen hoger zijn. Maar als ze het eerst wel aangekondigd hebben en draaien ze het terug zou ik daar ook wel een beetje teleurgesteld in zijn. Maar goed, ik heb geen Quatt en ook niet eentje in bestelling.
Dat hangt er van af natuurlijk. Ik heb de Quatt voor verwarmen. Koeling doe ik door zonwering en nachtventilatie met natuurlijke trek wat prima is voor mij. Ik ben principieel tegen koelen met energie. Ik weet dat het voor iedere situatie verschillend is maar zeker niet per definitie teleurstellend voor iedereen. Wel jammer natuurlijk voor eenieder die er wel rekening mee gehouden heeft natuurlijk. Ik heb wel de Quatt en ben er zeer tevreden over tot nu toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Bennobang op 15-04-2023 08:10 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Als koelen echt belangrijk voor je is, zou ik eerder naar een lucht/lucht warmtepomp kijken. Een airco dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:28:
[...]

Mogelijk omdat het in het algemeen met hun systeem niet goed werkend te krijgen is, mogelijk te veel afhankelijk van het huis ( mn de soort en uitvoering vloerverwarming )
Nee, nagenoeg elke WP kan koelen.
Het lijkt er eerder op dat ze een vinkje zijn vergeten bij het bestelformulier van de Chinese fabriek.
olafmol schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:26:
Als koelen echt belangrijk voor je is, zou ik eerder naar een lucht/lucht warmtepomp kijken. Een airco dus.
Met VVW houdt je de massa koel. Andere strategie. Gaat ook maar om een paar graden, maar scheelt uiteindelijk veel in leefcomfort.

En met L/L heb je een nog lelijker ding aan de gevel hangen, die herrie maakt en blaast (ja, gechargeert), enkel voor die paar weken per jaar dat je moet koelen.
Beter gebruiken wat je al hebt.
Bennobang schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:08:
[...]

Dat hangt er van af natuurlijk. Ik heb de Quatt voor verwarmen. Koeling doe ik door zonwering en nachtventilatie met natuurlijke trek wat prima is voor mij. Ik ben principieel tegen koelen met energie. Ik weet dat het voor iedere situatie verschillend is maar zeker niet per definitie teleurstellend voor iedereen. Wel jammer natuurlijk voor eenieder die er wel rekening mee gehouden heeft natuurlijk. Ik heb wel de Quatt en ben er zeer tevreden over tot nu toe.
Ik weet niet hoe principieel je bent, maar je kunt altijd een W/W installatie overwegen van 30-50k. :+
Die vervolgens alsnog >100W continue kan verbruiken voor de 2 pompen die lopen... Maar verder is koelen daarmee wel 'gratis' >:)
Maar als het prima is OK, sowieso is energie buitenhouden met zonwering idd beter dan het wegkoelen, maar voor veel huizen is dit uitdagend, en vaak ook financieel onrendabel.
ErnstvV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:45:
[...]

Inderdaad. En de dT bij koelen is lager dan hij bij verwarmen kan zijn.

[ Voor 85% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-04-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:27:
[...]

Precies, dat kan dus prima met een PV verdeler, zo hoort het officieel ook.
In onderstaande plaatje de wasmachine dan vervangen voor jouw boiler ;)
Op deze manier kan er nooit meer dan 16A door de kabel lopen.
[Afbeelding]
Helemaal gelijk,wat anders zeg ik dus ook niet, wel een oud plaatje, conform de huidige norm is in de pv verdeler een hoofdschakelaar verplicht, maar dat past er normaal altijd wel in.
Heb wel een vraag waar je geen info over geeft. Hoe groot moet de zekering in je groepenkast zijn voor deze pv verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 06:14:
[...]

Als dat nog het geval is, kan je tijdelijk een utp van de cic in je mesh steken. Heb je hem semi draadloos;)
Ik verwacht dat hij geen mesh heeft, omdat hij gebruikt maakt van een redelijk oud kpn powerline systeem wat blijkbaar niet compatibel is met de huidige standaard voor powersystemen.
In dat geval zou ik gewoon een 3 tp-link Powerline adapter kopen en die voor de tv gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem3210
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-11-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M6mKeSs1zbWyEmZCyJ5-KCxoZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QThJ0KEeJ8IoPw60AQ6OY3F9.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hebben ze bij ons geplaatst bij de meterkast. Als ik zo één bij koop en bij de tv plaats, zal de tv het dan weer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:28:
[...]

Ja, mogelijk, mogelijk, mogelijk. Ik heb tijdens de intake hier specifiek naar gevraagd. Het was in ontwikkeling en DAT zou wel mogelijk wel. Dus niet met de binnen-unit maar het koelen van de vloer. Het staat zelfs in mijn technisch rapport dat ik hier expliciet naar gevraagd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:43:
[...]
Hoe groot moet de zekering in je groepenkast zijn voor deze pv verdeler?
Gewoon 16A. En in de PV verdeler ook 2x 16A.
Uiteraard moet je omvormer dan niet meer dan 3500W terug kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
HBO88 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:32:
[...]

Zo'n automaat kan echt wel enkele uurtjes 4000W terug leveren. Helemaal als het een C is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
willem3210 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]

Deze hebben ze bij ons geplaatst bij de meterkast. Als ik zo één bij koop en bij de tv plaats, zal de tv het dan weer doen?
Het is een AV1000 (dus wel hierop letten want er zijn ook div andere snelheden, ook het beste bij dit merk houden , dus meer dan snel genoeg. (Gigabit Powerline). Je sluit dan je TV via de UTP aan deze powerline aan.
kleine tip, voor iets meer heb je deze ook met ingebouwd wifi punt, dan heb je ook in de kamer een extra wifi punt, zal circa 10 euro meer kosten dan een zonder wifi.
bv: https://www.coolblue.nl/p...-wpa7617-uitbreiding.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:32:
[...]

Leuk en die 16A IA is dus waarschijnlijk afgezekerd met andere groepen op een aardlek (30mA) omdat dit vooraf ook zo was en ze gewoon een PV verdeler er aan hebben geplakt (in de meest ongunstige situatie).
in combinatie met een een PV installatie niet echt optimaal.
Wat je hier dus eigenlijk moet doen is de groep die naar de PV verdeler gaat mag dus niet gekoppeld zijn aan een aardlek (hoeft ook niet omdat de groepen in de PV verdeler hun eigen aardlek (dus hier heb je dus wel een Alamat nodig ipv een IA) heeft.) en je daar qua aardlek ook de keuze tussen een 30mA (voor de verbruiker) en 300mA (voor de PV installatie) kunt maken en rekening houden met de max van de PV installatie.
Een goede installateur weet dit overigens en zal daar dan ook rekening mee houden.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 15-04-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:36:
[...]

Zo'n automaat kan echt wel enkele uurtjes 4000W terug leveren. Helemaal als het een C is.
Ja dat zou kunnen, tot het fout gaat en in het ergste geval je groepenkast beschadigd word en je dus helemaal geen spanning in je huis hebt cq je huis afgebrand is (is overigens nog steeds een van de TOP oorzaken van een woningbrand).
De aangegeven max waardes zijn er niet voor niets, ben benieuwd wat je verzekering je gaat vertellen als je wilt claimen? Vermoedelijk zeggen die dan, bedankt voor uw bijdrage de afgelopen jaren en tot ziens, uitbetalen doen we echter niet omdat uw installatie niet aan de vereisten voldeed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Dat koelen niet mogelijk wordt vind ik eerlijk gezegd echt not done. Ik neem Quatt niet voor het koelen. Maar als je beloofd dat iets erop zit of wordt ontwikkeld, dan mag je daar als consument vanuit gaan. Startup of niet.

En de mensen die tegen koelen met energie zijn, ik snap het punt als je energie zou inkopen. Maar wat denken jullie dan over capaciteit stroom op het net met zonnige dagen? Dan gaan de omvormers stoppen met terug leveren, kun je die zelf opgewekte groene energie toch prima inzetten om je huis te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
EDIT: Was al gezegd.

[ Voor 95% gewijzigd door harrr op 15-04-2023 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:49:
Dat koelen niet mogelijk wordt vind ik eerlijk gezegd echt not done. Ik neem Quatt niet voor het koelen. Maar als je beloofd dat iets erop zit of wordt ontwikkeld, dan mag je daar als consument vanuit gaan. Startup of niet.

En de mensen die tegen koelen met energie zijn, ik snap het punt als je energie zou inkopen. Maar wat denken jullie dan over capaciteit stroom op het net met zonnige dagen? Dan gaan de omvormers stoppen met terug leveren, kun je die zelf opgewekte groene energie toch prima inzetten om je huis te koelen?
Word dat koelend effect via een warmtepomp zonder fancoil niet een beetje overtrokken? Ik kan me indenken dat het in sommige situaties best een effect heeft, alleen in het algemeen, een huis met een aantal standaard radiatoren (met of zonder ventilatoren, die doen het zwz niet omdat de temp niet gehaald word) en vloerverwarming zal het koelend effect minimaal zijn, los van het feit dat je met het dowpunt rekening moet houden (een natte vloer (zwembad O-) ) wil niemand) toch.

in combinatie met een Fancoil is het weer een heel ander verhaal. hoewel ook daar weer andere nadelen aan zitten en weer eisen aan de rest van de installatie worden gesteld.

Zeker bij een start up waar ze zeker in het begin van alles willen (beloven) maar dat eerst maar eens moeten kunnen omzetten naar een echt werkend product.
Ik ben bij Quatt al heel blij dat ze een warmtepomp kunnen produceren die primair in zijn hoofdfunctie VERWARMEN het goed doet en dat alle problemen daar worden opgelost. Mij lijkt dat beter dan dat ze van alles andere proberen maar dat niets echt goed gaat. Laten ze dus zich maar eerst eens concentreren op verwarmen, de rest komt mogelijk dan wel in een of andere vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:00:
[...]

Word dat koelend effect via een warmtepomp zonder fancoil niet een beetje overtrokken? Ik kan me indenken dat het in sommige situaties best een effect heeft, alleen in het algemeen, een huis met een aantal standaard radiatoren (met of zonder ventilatoren, die doen het zwz niet omdat de temp niet gehaald word) en vloerverwarming zal het koelend effect minimaal zijn, los van het feit dat je met het dowpunt rekening moet houden (een natte vloer (zwembad O-) ) wil niemand) toch.

in combinatie met een Fancoil is het weer een heel ander verhaal. hoewel ook daar weer andere nadelen aan zitten en weer eisen aan de rest van de installatie worden gesteld.

Zeker bij een start up waar ze zeker in het begin van alles willen (beloven) maar dat eerst maar eens moeten kunnen omzetten naar een echt werkend product.
Ik ben bij Quatt al heel blij dat ze een warmtepomp kunnen produceren die primair in zijn hoofdfunctie VERWARMEN het goed doet en dat alle problemen daar worden opgelost. Mij lijkt dat beter dan dat ze van alles andere proberen maar dat niets echt goed gaat. Laten ze dus zich maar eerst eens concentreren op verwarmen, de rest komt mogelijk dan wel in een of andere vorm.
Nee. Topkoeling is 100% nuttig!!!

Tuurlijk is een fancoil effectiever, maar daar zitten ook nadelen aan.

Edit: wel enkel met VVW.
Radiatoren gaan niet werken, ook geboost niet want ze kunnen de condens niet handlen.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-04-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:01:
[...]

Radiatoren gaan niet werken, ook geboost niet want ze kunnen de condens niet handlen.
Heb je daar wat meer info over, wat ik daarover kan vinden geeft eerder het idee dat dit heel erg afhanklijk is van je verwarmingsysteem en dan heb je nog het probleem van het dauwpunt, dus bij een te lage temperatuur krijg je vochtvorming, wat je in de meeste gevallen niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MacD007 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:42:
[...]

Heb je daar wat meer info over, wat ik daarover kan vinden geeft eerder het idee dat dit heel erg afhanklijk is van je verwarmingsysteem en dan heb je nog het probleem van het dauwpunt, dus bij een te lage temperatuur krijg je vochtvorming, wat je in de meeste gevallen niet wilt.
Grootste probleem voor Quatt dat ze met allerlei verschillende thermostaten werken. Voor topkoeling heb je echt een vochtigheidssensor nodig in je systeem. Vaillant heeft dat standaard in hun laatste systeemthermostaten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Topkoeling =\ condenserend koelen.
rH sensor is niet nodig bij Ta>18gr, dat is meer om het maximale eruit te kunnen halen, maar vraagt ook meer van de sturing van de WP. Lange na niet alle WP’s ondersteunen een variabele Ta bij koelen.

Ik zou zeggen lees het L/W topic eens van voor tot achter, zo doet bijna iedereen het in NL.

Of de gebruikte thermostaat invloed heeft ligt aan wat Quatt met de info uit de thermostaat doet. Als ze alleen Tset en Tactual uitlezen, kan het wel/niet koelen en met welke Ta door de CiC geregeld/in de app ingesteld worden.

[ Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-04-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
  • Laatst online: 17-07 15:26
Vraagje: ik heb de Honeywell T6 thermostaat aangeschaft om mijn Tado te vervangen als de Quatt wordt geïnstalleerd. Nu dacht ik eraan om hem alvast te plaatsen, maar ik vraag me af of de ketelmodule nog gebruikt gaat worden als de Quatt met de CiC is geïnstalleerd, of dat de CiC de functie van de Honeywell ketelmodule overneemt.

Kan iemand mij dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Lampo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:14:
Vraagje: ik heb de Honeywell T6 thermostaat aangeschaft om mijn Tado te vervangen als de Quatt wordt geïnstalleerd. Nu dacht ik eraan om hem alvast te plaatsen, maar ik vraag me af of de ketelmodule nog gebruikt gaat worden als de Quatt met de CiC is geïnstalleerd, of dat de CiC de functie van de Honeywell ketelmodule overneemt.

Kan iemand mij dat uitleggen?
Ketelmodule blijft. Alvast plaatsen is dus geen probleem.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
  • Laatst online: 17-07 15:26
Top, dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:47
Hoe gaat het met de NEST gebruikers? Iemand al die met de QUATT installatie begon met een Lyric T6 en overgestapt is naar de NEST? Ben benieuwd naar ervaringen!

Blijft die T6 zo een rot ding vinden.

Overigens in de periode 1 april tot en met 15 april is mijn gasverbruik 9,5m3 geweest, Puur en alleen voor SWW, deze was in 2022 48m3 voor SWW en verwarming.
Uiteraard verschil in temp geweest, dus niet helemaal te vergelijken. kWh verbruik van de Quatt totaal is over deze periode ongeveer 70kWh geweest. Dit levert in mijn situatie zo ongeveer een besparing op van €45 in een halve maand. Niet slecht.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
Heeft er iemand al de nieuwe CiC firmware mogen ontvangen? Ik heb niet het idee dat de uitrol supersnel hiervan gaat. Ik kijk elke dag of ik de CiC met wi-fi kan verbinden, scheelt toch weer een Powerline adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATV
  • Laatst online: 05-05-2024

ATV

Hoi, Ik zie op de site van Quatt geen 8 kw pompen meer staan, weet iemand waarom niet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
ATV schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:01:
Hoi, Ik zie op de site van Quatt geen 8 kw pompen meer staan, weet iemand waarom niet ??
Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor men de subsidie loophole van 2 losse units gaat dicht timmeren. Kan me voorstellen dat ze op de vingers zijn getikt vanuit ISDE.

Maar er kan uiteraard ook een andere reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
krizzziz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:04:
Hoe gaat het met de NEST gebruikers? Iemand al die met de QUATT installatie begon met een Lyric T6 en overgestapt is naar de NEST? Ben benieuwd naar ervaringen!

Blijft die T6 zo een rot ding vinden.

Overigens in de periode 1 april tot en met 15 april is mijn gasverbruik 9,5m3 geweest, Puur en alleen voor SWW, deze was in 2022 48m3 voor SWW en verwarming.
Uiteraard verschil in temp geweest, dus niet helemaal te vergelijken. kWh verbruik van de Quatt totaal is over deze periode ongeveer 70kWh geweest. Dit levert in mijn situatie zo ongeveer een besparing op van €45 in een halve maand. Niet slecht.
Ik zou in een halve maand ongeveer 63 m3 gas gebruikt hebben als ik uitga van de verdeling volgens staatscourant (geen slimme meter, dus geen idee van het werkelijk gebruik van vorig jaar). Ik heb 12 m3 gebruikt, dus 51 m3 heb ik bespaard en dat is tegen de plafondprijs zo’n € 74,-. Daar staat 122 kWh a € 0,40 tegenover en dat is bijna € 49,-. Een ‘winst’ dus van € 25,-.

In vind die besparing van € 45,- eigenlijk best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:16:
[...]

Ik zou in een halve maand ongeveer 63 m3 gas gebruikt hebben als ik uitga van de verdeling volgens staatscourant (geen slimme meter, dus geen idee van het werkelijk gebruik van vorig jaar). Ik heb 12 m3 gebruikt, dus 51 m3 heb ik bespaard en dat is tegen de plafondprijs zo’n € 74,-. Daar staat 122 kWh a € 0,40 tegenover en dat is bijna € 49,-. Een ‘winst’ dus van € 25,-.

In vind die besparing van € 45,- eigenlijk best veel.
Een besparing vanuit een bedrag zegt eigenlijk niet veel, als je dat in relatie tot (iets) gaat bekijken blijkt of het een echt effect heeft.
Als je dat dus in euro uitdrukt 45€ versus de investering a 1.600€ is dat nog geen 3%, dus nog altijd beter dan wat je op dit moment bij de bank krijgt. Maar gezien je gasverbruik over het jaar erg afhankelijk is (SWW gebruik even buiten beschouwing gelaten) kun je dat helaas dus niet over het jaar doortrekken. Heb je verbruiksgevens van de vorige jaren wel (voordeel van een slimme meter) zou je door te extrapoleren kun je dus enigzins zien wat de warmtepomp over het hele jaar kan besparen.
De in jou geposte winst van 25€ voor een halve maand komt daar ook best in de buurt.
Ik had eigenlijk wel meer verwacht op basis van de COP en energiewaarde van het aardgas. Je zou eigenlijk ergens rond de 500€ op jaarbasis moeten kunnen uitkomen, de isolatiewaarde van je huis speelt hier natuurlijk ook een grote rol in. Aan de andere kant, wel lopen nu wel tegen het einde van de verwarmingsperiode aan, dus het verbruik cq de besparing is nu ook aan de lage kant.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 16-04-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
B-lex schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:40:
[...]

Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor men de subsidie loophole van 2 losse units gaat dicht timmeren. Kan me voorstellen dat ze op de vingers zijn getikt vanuit ISDE.

in hun FAQ staat de 8kW versier gewoon nog bij, ook bij de spec's vind je de 8 kW nog terug, maar blijkbaar kun je hem op dit moment niet meer bestellen.
Mijn vermoeden is dat ze tijdens de pilots die nu bezig zijn toch onverwacht tegen behoorlijke technische problemen (kan dus ook met CiC te maken kunnen hebben) aangelopen zijn dat ze een verdere backorder stapel niet nog hoger willen laten worden. Dit zou er op kunnen duiden dat voor de mensen die op dit moment nog wachten op hun 8 kW versie op een verdere vertraging.

Eigenlijk had ik hier gewoon wel een mededeling van uit Quatt verwacht. Mogelijk dat mensen die een 8 kW besteld hebben daar dan wel een berichtje hebben ontvangen of deze binnenkort krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
B-lex schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:40:
[...]

Is inderdaad een goede mogelijkheid dat RVO heeft gezegd: dit is (uiteraard?) niet de bedoeling.
Het hele subsidie aanvraag traject staat in wezen ook los van wat Quatt zegt hoe het gaat. Dat is iets tussen aanvrager en RVO. Het risico van maar 1 keer subsidie krijgen van het RVO ligt geheel bij de consument en kan dus zomaar 2700 euro verschil uitmaken.
Merkwaardig is het wel dat het ding plotseling van de site is.
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:21:
[...]

in hun FAQ staat de 8kW versier gewoon nog bij, ook bij de spec's vind je de 8 kW nog terug, maar blijkbaar kun je hem op dit moment niet meer bestellen.
Mijn vermoeden is dat ze tijdens de pilots die nu bezig zijn toch onverwacht tegen behoorlijke technische problemen (kan dus ook met CiC te maken kunnen hebben) aangelopen zijn dat ze een verdere backorder stapel niet nog hoger willen laten worden. Dit zou er op kunnen duiden dat voor de mensen die op dit moment nog wachten op hun 8 kW versie op een verdere vertraging.

Eigenlijk had ik hier gewoon wel een mededeling van uit Quatt verwacht. Mogelijk dat mensen die een 8 kW besteld hebben daar dan wel een berichtje hebben ontvangen of deze binnenkort krijgen.
Quatt heeft zich er nooit eerder van weerhouden om dingen te beloven of over roadmaps te praten die later toch niet zo bleken te zijn. Dat is overigens niet alleen bij Quatt zo hoor. Meer fabrikanten hebben daar een handje van. Allerlei ondersteuning beloven die er nooit is gekomen. Dus het lijkt me sterk als nu in enkele pilots 'plotseling' blijkt dat de cascade opstelling die mensen -naar ik aanneem- verwachten, niet blijkt te functioneren.

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 16-04-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:01:
[...]

Juist, de meeste mensen hebben een combinatie van VV en radiatoren, daar moet je dus weer extra mee aan de slag en je vloer zal wel tegen vocht moeten kunnen, in mijn geval natuursteen op de vloer (met VV) zal het waarschijnlijk spekglad worden door de condens, niet echt mijn ding. plus warmte stijgt, koude doet dat dus niet, dus heb je weer enige vorm van circulatie nodig om de koude onderlaag ook meer naar boven te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:39:
[...]

Is inderdaad een goede mogelijkheid dat RVO heeft gezegd: dit is (uiteraard?) niet de bedoeling.
Het hele subsidie aanvraag traject staat in wezen ook los van wat Quatt zegt hoe het gaat. Dat is iets tussen aanvrager en RVO. Het risico van maar 1 keer subsidie krijgen van het RVO ligt geheel bij de consument en kan dus zomaar 2700 euro verschil uitmaken.
Merkwaardig is het wel dat het ding plotseling van de site is.

[...]

Quatt heeft zich er nooit eerder van weerhouden om dingen te beloven of over roadmaps te praten die later toch niet zo bleken te zijn. Dat is overigens niet alleen bij Quatt zo hoor. Meer fabrikanten hebben daar een handje van. Allerlei ondersteuning beloven die er nooit is gekomen. Dus het lijkt me sterk als nu in enkele pilots 'plotseling' blijkt dat de cascade opstelling die mensen -naar ik aanneem- verwachten, niet blijkt te functioneren.
Hoe zo niet? het zou niet de eerste keer zijn dat wat in theorie (of tijdens een testopstelling) zou moeten werken in de praktijk in een echte situatie blijkbaar niet werkt. De NS kan er komplete boekdelen over schijven. Debacle van de Sprinter en Fyra als mooi voorbeeld.

[ Voor 0% gewijzigd door MacD007 op 16-04-2023 14:05 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Omdat je dan de "full electric uitbreiding" ook op je buik kunt schrijven bij Quatt. Omdat in een brochure dat zo staat omschreven. "Simpel toevoegen".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pYLFY7BCCqaRCuMKqI-b6Lythk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D4dwoJALYCwNQpx97QaUsHJR.png?f=fotoalbum_large
Wat een 8kw voor velen sowieso een full electric installatie zou moeten maken (?)

Maar goed, we kunnen er alleen naar gissen. Ze zijn niet zo scheutig met (pro actief) informeren van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:40:
[...]

Juist, de meeste mensen hebben een combinatie van VV en radiatoren, daar moet je dus weer extra mee aan de slag en je vloer zal wel tegen vocht moeten kunnen, in mijn geval natuursteen op de vloer (met VV) zal het waarschijnlijk spekglad worden door de condens, niet echt mijn ding. plus warmte stijgt, koude doet dat dus niet, dus heb je weer enige vorm van circulatie nodig om de koude onderlaag ook meer naar boven te krijgen.
Lees je wel ooit een reactie? Bij >Ta18 is rH sturing niet relevant, want altijd boven dauwpunt en dus geen condens op vloer.
Radiatoren moet je dichtzetten, dat is logisch.

Je benoemd allemaal irrelevante dingen die weliswaar de efficiëntie omhoog halen maar in basis niet nodig zijn. Het werkt zoals het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-r3dv0bL8bxADK-TdisWjDmUtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQCCNgcv89lPqNKJDhwBRg1s.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wie het interessant vindt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-08 15:36
aezop schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:54:

Ben ook benieuwd hoe het met mijn netatmo thermostaat zal gaan.
Een overbuurman die maanden later bestelde (op mijn aangeven) krijgt deze week al de installatie van de Quatt warmtepomp.
Ik heb bestelnummer 1169 maar heb nog geen contact gehad voor installatie van de Quatt. Ik vraag me af of dit met de Netatmo thermostaat te maken kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:35:
[...]

Lees je wel ooit een reactie? Bij >Ta18 is rH sturing niet relevant, want altijd boven dauwpunt en dus geen condens op vloer.
Radiatoren moet je dichtzetten, dat is logisch.

Je benoemd allemaal irrelevante dingen die weliswaar de efficiëntie omhoog halen maar in basis niet nodig zijn. Het werkt zoals het werkt.
het mag ook gerust wat vriendelijker.
waar jij die wijsheid vandaan haalt geen idee.
Als je op de vloer gaat koelen en die vloer wordt daardoor koud (stel Vloertemp. op 15º bij een luchttemperatuur (Ta) van 28º C en een relatieve Luchtcochtigheid (RH) van 75% krijg je dus een Td=23,2º C, wat bij een vloer temp van 15º C dus tot condensatie leid (koud opervlak onder het dauwpunt, het zelfde als bij een ruit gebeurt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mj_smit schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:37:
[...]

Een overbuurman die maanden later bestelde (op mijn aangeven) krijgt deze week al de installatie van de Quatt warmtepomp.
Ik heb bestelnummer 1169 maar heb nog geen contact gehad voor installatie van de Quatt. Ik vraag me af of dit met de Netatmo thermostaat te maken kan hebben.
Zou zo maar kunnen, advies, stap over naar een T6, mogelijk dat je dan meer gelukt hebt, de wegen bij Quatt zijn ondoorgrondelijk, dus wie weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ATV schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:01:
Heel merkwaardig ja. Het is echt overal verdwenen. Ik kan ook problemen met de RVO als enige reden zien waarom dit er (voor nu) afgehaald is.

Iemand met een 8kw die hier iets over kan zeggen? @marijnflipse zelf misschien?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:27
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:40:
[...]

het mag ook gerust wat vriendelijker.
waar jij die wijsheid vandaan haalt geen idee.
Als je op de vloer gaat koelen en die vloer wordt daardoor koud (stel Vloertemp. op 15º bij een luchttemperatuur (Ta) van 28º C en een relatieve Luchtcochtigheid (RH) van 75% krijg je dus een Td=23,2º C, wat bij een vloer temp van 15º C dus tot condensatie leid (koud opervlak onder het dauwpunt, het zelfde als bij een ruit gebeurt)
Ta is doorgaans aanvoertemperatuur van CV water ipv buitenlucht. Daarnaast wordt er in het vorige bericht vrij duidelijk Ta>18 gr benoemd, dus vloer kan niet kouder dan deze Ta.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeVries
  • Laatst online: 17-04-2023
Wat me een klein beetje beangstigt is de snelle groei qua personeel. Dat alleen al is een kostenpost van minimaal 2.5 miljoen per jaar. Daar moeten heel veel warmtepompen voor verkocht worden. Dan heb ik het nog niet over de Tesla's en andere overhead. Dat een startup na een jaar nog geen winst maakt is wel normaal, maar op deze manier komt er wel veel druk te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:05:
[...]

Ta is doorgaans aanvoertemperatuur van CV water ipv buitenlucht. Daarnaast wordt er in het vorige bericht vrij duidelijk Ta>18 gr benoemd, dus vloer kan niet kouder dan deze Ta.
Nee dus, Ta is de omgevingstemperatuur waar condens kan plaatsvinden, dat vind normaal niet in de CV leidingen plaats.
Td is een afgeleide van de Ta en de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeterdeVries schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:24:
[...]

Wat me een klein beetje beangstigt is de snelle groei qua personeel. Dat alleen al is een kostenpost van minimaal 2.5 miljoen per jaar. Daar moeten heel veel warmtepompen voor verkocht worden. Dan heb ik het nog niet over de Tesla's en andere overhead. Dat een startup na een jaar nog geen winst maakt is wel normaal, maar op deze manier komt er wel veel druk te liggen.
Heb het hele document beetje zitten doornemen.
Hun productmarge zit tussen de 10 en 50% (wat ik nogal een behoorlijke bandbreedte vind) en dat is nog zonder de (overige) overhead, en uiteraard rente van leningen en obligaties. (ze houden 8% voor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bA4B6FocmZwbr13CqtuliWd2x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/meU4ZVwDmU8lxtOXAwi6zE26.png?f=fotoalbum_large

Er staat ook dat er in Maart 28 8kW geïnstalleerd moeten zijn, en elke volgende maand +10% groet tov voorliggende maand. (dat zijn er eind Q2 dus nog steeds slechts 40/mnd)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 16-04-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PeterdeVries schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:24:
[...]

Alternatief betekend dat er minder WP verkocht gaan worden en iedereen veel langer op zijn WP moet wachten, dat wil dus ook niemand en ook minder snelle service. Ik weet ook niet waar de juiste mix is, maar je hebt wel een punt van aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:58:
[...]

Alternatief betekend dat er minder WP verkocht gaan worden en iedereen veel langer op zijn WP moet wachten, dat wil dus ook niemand en ook minder snelle service. Ik weet ook niet waar de juiste mix is, maar je hebt wel een punt van aandacht.
of het betekent dat zoveel personeel, tesla's, all-in leveringen tegen een te laag bedrag, niet mogelijk blijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeVries
paQ schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:04:
[...]

of het betekent dat zoveel personeel, tesla's, all-in leveringen tegen een te laag bedrag, niet mogelijk blijken
Precies.... En dan is de noodgreep obligaties, waardoor er wat ademruimte gecreëerd wordt. Ik volg het forum vanaf het begin, maar begin me wat zorgen te maken over continuïteit van Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeVries
MacD007 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:58:
[...]

Dat is het probleem van de vicieuze cirkel. Er is meer kapitaal nodig, maar geldschieters investeren niet meer. Dan maar obligaties verkopen. Om geld te verdienen moeten er veel warmtepompen geplaatst worden, dus veel personeel nodig wat heel veel geld kost wat er niet is. Personeel gaat op den duur hun salaris opeisen en dan weet je de uitkomst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 15:15
Wat een negativiteit. Tegenwoordig is het toch meer norm dan apart dat er de eerste jaren alleen maar versnelt wordt.. groei, groei, geen winst maar door investeren en afentoe flink in het rood staan. Kijk hellofresh. Dat heeft jaren bizarrr rood gelopen.

Quatt moet investeren in een goed betrouwbaar plan en alle andere startups opslokken en markleider proberen te worden.
Volgas naar het doel!
Pagina: 1 ... 81 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.