Goedemorgen Allemaal,
Heeft even geduurd om door alle 300+ pagina's heen te bladeren, toch wel heel nuttig om de ervaringen hier te lezen.
Heb al tijd interesse in hybride WP, moet nu echt maar keer de stap wagen, en zeker voordat Quatt de prijs weer gaat verhogen per 1 mei 2023.
Momenteel nog steeds interessante prijs, vergelijken met andere hybride WP, Elga Ace 4Kw komt denk ik meest in de buurt, die kost alsnog ca EUR 5500-6000 incl standaard installatie, en EUR 2400 subsidie, dus netto EUR 3100-3600. Lijkt erop dat Quatt de prijs meer naar dat niveau toebrengt met de aangekondigde prijsverhoging.
2/1 kap uit 2008 met vloerverwarming beneden (50m2) en radiatoren boven, gasverbruik ca 1500m3 per jaar in warmwater. Intergas HR36 CV ketel.
Ik heb momenteel Honeywell Evohome zoneregeling met inlaatventiel op vloerverwarmingsverdeler en slimme thermostaatknoppen op de radiatoren. systeem werkt perfect met CV, aan/uit regeling.
Ik begrijp dat dit mogelijk met de Quatt niet meer optimaal werkt, een slimme zoneregeling.
Als ik het goed begrijp draait de Quatt het liefst continu (of lange tijd) op een laag vermogen, en houdt hiermee de vloerverwarming op constante lage temperatuur.
Ik denk aan de volgende setup:
- bestaande vloerverwarmingsverdeler met pomp nog houden. wellicht tzt pomp ertusenuit.
- zoneregeling inlaatventieel vloerverwarming loskoppelen, altijd open stand.
- evohome thermostaat woonkamer vervangen door Lyric T6 zoals aanbevolen met OT regeling naar CiC
- evohome zone regeling voor de slaapkamers boven behouden voor thermostaatkranen, ECHTER GEEN koppeling meer met Cv ketel/warmtepomp. Dus de zoneregeling boven enkel nog gebruiken om kamers volgens schema thermostaat kranen open te laten staan of niet. Dan kan ik vanaf mijn telefoon app het schema aanpassen indien nodig. En indien de kids thuis zijn kunnen ze een slinger geven aan de Honeywell draaiknop bij hun radiator en wordt warm water ingelaten indien Quatt draait ?
Is mijn aanname juist dat de Quatt grootste deel van de tijd zal draaien, water rondpompt via de VV (die altijd openstaat), en indien er warmtevraag is in 1 van de slaapkamers zal deze vanzelf op temperatuur komen omdat de QUatt op laag vermogen continue draait?
Met vriendelijke groet
Skywalker.
[
Voor 5% gewijzigd door
sky_walker op 08-04-2023 11:41
]