Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.652 views

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
iemand hier zelf de subsidie aangevraagd? Bij het aanmaken van een "verplicht profiel" blijft het telkens hangen op de BIC code. Het is een selectieveld waar niks staat en niet zelf kan worden ingevuld.

Zijn hier mensen tegen aan gelopen? Anders moet ik tot maandag/dinsdag wachten tot de helpdesk daar open is.

-----------------------------------------------------------
nu geeft de RVO een foutmelding.
Waarschijnlijk ligt het daar plat ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door Toml83 op 08-04-2023 11:10 ]

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-01 22:57
Goedemorgen Allemaal,

Heeft even geduurd om door alle 300+ pagina's heen te bladeren, toch wel heel nuttig om de ervaringen hier te lezen.

Heb al tijd interesse in hybride WP, moet nu echt maar keer de stap wagen, en zeker voordat Quatt de prijs weer gaat verhogen per 1 mei 2023.

Momenteel nog steeds interessante prijs, vergelijken met andere hybride WP, Elga Ace 4Kw komt denk ik meest in de buurt, die kost alsnog ca EUR 5500-6000 incl standaard installatie, en EUR 2400 subsidie, dus netto EUR 3100-3600. Lijkt erop dat Quatt de prijs meer naar dat niveau toebrengt met de aangekondigde prijsverhoging.

2/1 kap uit 2008 met vloerverwarming beneden (50m2) en radiatoren boven, gasverbruik ca 1500m3 per jaar in warmwater. Intergas HR36 CV ketel.

Ik heb momenteel Honeywell Evohome zoneregeling met inlaatventiel op vloerverwarmingsverdeler en slimme thermostaatknoppen op de radiatoren. systeem werkt perfect met CV, aan/uit regeling.

Ik begrijp dat dit mogelijk met de Quatt niet meer optimaal werkt, een slimme zoneregeling.

Als ik het goed begrijp draait de Quatt het liefst continu (of lange tijd) op een laag vermogen, en houdt hiermee de vloerverwarming op constante lage temperatuur.

Ik denk aan de volgende setup:
- bestaande vloerverwarmingsverdeler met pomp nog houden. wellicht tzt pomp ertusenuit.
- zoneregeling inlaatventieel vloerverwarming loskoppelen, altijd open stand.
- evohome thermostaat woonkamer vervangen door Lyric T6 zoals aanbevolen met OT regeling naar CiC
- evohome zone regeling voor de slaapkamers boven behouden voor thermostaatkranen, ECHTER GEEN koppeling meer met Cv ketel/warmtepomp. Dus de zoneregeling boven enkel nog gebruiken om kamers volgens schema thermostaat kranen open te laten staan of niet. Dan kan ik vanaf mijn telefoon app het schema aanpassen indien nodig. En indien de kids thuis zijn kunnen ze een slinger geven aan de Honeywell draaiknop bij hun radiator en wordt warm water ingelaten indien Quatt draait ?

Is mijn aanname juist dat de Quatt grootste deel van de tijd zal draaien, water rondpompt via de VV (die altijd openstaat), en indien er warmtevraag is in 1 van de slaapkamers zal deze vanzelf op temperatuur komen omdat de QUatt op laag vermogen continue draait?

Met vriendelijke groet
Skywalker.

[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 08-04-2023 11:41 ]

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Toby-Wan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:49:
wanneer je andere warmtepomp topics erop naslaat kom je eigenlijk op de volgende 'vuistregels' wat betreft vloerverwarming:
- beste pomp is geen pomp (laat de warmtepomp maar pompen)
- beste menging is geen menging (laat de warmtepomp maar direct zijn aanvoertemperatuur de vloer in stoppen)

wanneer je beide kan oplossen, snijdt het mes aan twee kanten:
1) de warmtepomp kan op een lagere aanvoertemperatuur maken, want wordt niet meer gemengd met koude retour uit de vloer. dus hogere COP, minder kwijt aan elektra
2) geen pomp, wederom minder kwijt aan elektra

sommige verdelers zijn makkelijk om in te stellen of om te bouwen, andere minder.
In dat geval ga ik waarschijnlijk toch wel een kostenpost hebben om de verdeler VVW aan te passen...

Ik heb nu (zeer waarschijnlijk) net zoiets als deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/compact-standaard-stalen-verdeler-7-groeps/picture/fw550h367ecfFFFFFF00/5881/Standaard+Stalen+Verdeler.png
Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/compact-standaard-stalen-verdeler-7-groeps/picture/fw550h367ecfFFFFFF00/5883/Standaard+Stalen+Verdeler.png

Met een schema als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarmingstore.nl/file-manager/picture/rw535h400/4QIOnk9GmyoD27BA/Principeschema+HT-verdeler.png

Ik ga er dan even vanuit dat bovenstaande hetzelfde is als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swx6wDrvAo_ud2vQA3yxsOBoAiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgD3NlyeA3EzVU2cszveRP4Y.jpg?f=fotoalbum_large.

Deze situatie zal altijd bijmenging geven van retour in de aanvoer. Het grootste probleem lijkt mij echter: daar is natuurlijk nul-komma-nul overlengte om ook maar iets aan te passen. Aanpassen kán natuurlijk altijd, het wordt alleen een beetje te duur dan. Met een totaal gasverbruik van minder dan 900 kuub (periode 8-2-22 tot 8-2-23), is dat natuurlijk geen businesscase...

Aan de andere kant:
Afgelopen winter heeft dit (met CV) probleemloos gedraaid op 35°C aanvoer temperatuur. Het is dan wel sloom, maar het werkte gewoon goed (genoeg). In principe zou dit met een (t.o.v. de cv-ketel) hogere flow van een WP beter moeten werken zelfs.
De huidige situatie is dat de VVW-pomp voorzien is van een pompschakelaar, zodat deze dus uitgaat als er geen water van boven de 25°C meer wordt aangevoerd.

Er zijn dan (als ik het goed begrijp) een aantal risico's:
  • De aanvoer flow is te hoog, waardoor de VVW-pomp het niet aan kan (en er dus warm water direct richting de retour gaat). Dit zou je m.i. op kunnen lossen door de termostatische kraan juist wel te gebruiken, al killt dat je flow wellicht.
  • De hoge VVW pomp zorgt ervoor dat het water in de vloer zijn warmte niet kwijt kan (want het stroomt te snel); dit is vooral een 'probleem' als het water lager dan 35°C wordt. Dit probleem heb je óók als je op alleen de Quatt-pomp draait, toch?
  • De hogere VVW pomp zorgt juist dat de woonkamer te snel op temperatuur komt, waardoor er onvoldoende tijd is om de overige vertrekken op temperatuur te krijgen, waar gewonen radiatoren zitten.
  • De VVW pomp is juist hoger dan de Quatt pomp; hierdoor zal de VVW zelf recirculeren, wat zonde van de (VVW)pomp-energie is. Mij lijkt dit het meest waarschijnlijke.
Als ik het goed begrijp is de flow van de Quatt "800" (waarschijnlijk liter per uur). Ik moet het nog checken, maar mijn huidige pomp zou dat ook moeten halen (er staat helaas geen flow op het type-plaatje, een vergelijkbare zou 1 m³/h doen, met opvoerhoogte 4,8 meter*). Wanneer de flow van de Quatt en de VVW matchen, dan is het alleen maar zonde van de draaiende pomp (al kan je je afvragen hoeveel energie dat écht kost: als de Quatt pomp alles zelf moet doen, heeft die meer weerstand en dus meer stroom).

(*) De huidige (VVW)pomp is een Grundfos UPS015-55 BP. Ik weet het niet zeker, maar van een "UPS 15-50 N" kan ik wel specs vinden en die haalt nog 1 m³/h bij 1,9m opvoerhoogte op pompstand 1 (en op stand 3, zonder opvoerhoogte, haalt deze >3 m³/h). Geen idee hoe vergelijkbaar het is (dat ga ik zeker nog wel proberen uit te zoeken).

Het is ook logisch dat een pomp voor een vloerverwarming die bedoeld is voor CV een (veel) hogere flow heeft dan de aanvoer: de aanvoer kan met ruim boven de 55°C gebeuren, dus er moet juist retourwater (van de VVW) worden bijgemengd. In dat geval moet de pomp van de VVW bij de Quatt juist naar de laagste stand.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Farhang schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:15:
Ik heb eindelijk mijn technisch gesprek gehad na 9 maanden op wachtlijst, helaas net na de prijsverhoging.

Nu zit ik in de clinch met installatie mogelijkheden. er zijn 3 opties

1) installatie op dakkapel 2e verdieping wat op zolder staat direct boven de CV ketel
2) installatie op balkon op 1e verdieping, voor kinderslaapkamer
3) installatie zijgevel t.h.v. 2e verdieping (een hoekhuis)

Optie 1) heeft voordeel dat het direct boven CV ketel staat, muurdoorboring eenvoudig, geen slaapkamer voor geluidsoverlast. Nadeel is dat voor de steiger op balkon 3 meter nodig is, maar 2,75m beschikbaar.
Optie 2) eenvoudige installatie, echter moeten ze leiding door plafond kinderkamer, en dan door muur kinderkamer naar buiten toe boren. En staat direct achter kinderkamer (op balkon). Vind dit lelijk (net alles gestuct), en maak me zorgen over geluidsoverlast en zelfs warmteisolatie door verbinding met buiten.
Optie 3) zelfde voordelen als optie 1 qua geluid, maar ook daar geven ze aan 3meter bij 2 meter voor steiger nodig te hebben. Terwijl 3 meter breedte kan maar paadje 1meter diep is.

Uiteraard kiest Quatt voor op 2), makkelijke installatie voor hen.

Voor mij is dat echt geen optie met geluidsoverlast en opening richting buitenmuur in de kinderkamer.

Naar mijn idee zou optie 1 moeten kunnen aangezien er ook gewoon steigers zijn van 2 en 2,5 meter. En optie 3 zelfs mogelijk omdat steiger standaard diepte maat van 0,75meter heeft (1 meter beschikbaar).

Maar persoon van installatie gesprek is heel stellig, het wordt optie 2 of niet.

Ik denk er zelfs aan zelf een partij in te huren om steiger van 2,5m te bouwen voor hun installatie. Maar gevoel dat ze dat ook weigeren.

Benieuwd hoe anderen hierover denken en/of ervaringen mee hebben met Quatt installatie.

Foto’s van mijn huis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
kijk eens even verder dan je neus lang is, op een gegeven moment zul je onderhoud aan dat ding nodig hebben, hoe ga je dat dan doen?
optie 2 lijkt me dus ook uit dat oogpunt, los van de eisen en extra kosten die je gaat krijgen bij de andere opties de meest logische.
even een andere vraag, heb je voor alle 3 locaties ook een geluidsberekening gedaan, want ook daar zul je zien dat optie 1 en 3 mogelijk al vanwege het geluid niet zou kunnen (even een dikke duim benadering, gezien de geluidswaarden van de quatt en de afstanden die ik zie.)
optie 1 zal ook nog een behoorlijk probleem worden met resonaties, dus ook daar zul je extra maatregelen moeten nemen en of je daarmee komt kan ik zo niet zeggen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Samsam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb er op het forum al diverse keren wat over gelezen, maar vraag me af of er inmiddels ook een oplossing is:
Config is intergas extreme 36, met lyric t6 en quatt.
Het valt me op de de ketel zelfs als er lange tijd geen warmtevraag is (nachtverlaging) regelmatig heel kort inschakelt. De afvoer direct onder de ketel is ook warm, en er wordt steeds een heel klein beetje gas gebruikt.
Voor de installatie was dat 0 en ik vind het een beetje bizar dat het ook gebeurt als er urenlang geen warmtevraag is.
Iemand ervaring mee?

• MacD007
Ron6 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:50:
[...]

Bij mij een identieke situatie. Heb bericht gekregen dat ik een nieuw installatie gesprek krijg. Wil daarin ook voorstellen om een ontluchting op het hoogste punt te maken. Ben benieuwd wat ze zeggen...
Als het goed is heb je die bij een radiator (de die het hoogste bij jou hangt) al, of anders is deze vrij eenvoudig te plaatsen.
Maar wat jij waarschijnlijk bedoeld is een ontluchter om pompschade (caviatie) te verminderen/vermijden. Die kun je het beste in de retourleiding richting Quatt plaatsen, het beste ook een vuilfilter (heb je ook in combinatie). Hiermee bescherm je de Quatt pomp mee.
Als je vloerverwarming hebt zal deze zelf ook al op de verdeler een automatische ontluchter hebben.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:35
Samsam schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:50:
Ik heb er op het forum al diverse keren wat over gelezen, maar vraag me af of er inmiddels ook een oplossing is:
Het valt me op de de ketel zelfs als er lange tijd geen warmtevraag is (nachtverlaging) regelmatig heel kort inschakelt. De afvoer direct onder de ketel is ook warm, en er wordt steeds een heel klein beetje gas gebruikt.
Voor de installatie was dat 0 en ik vind het een beetje bizar dat het ook gebeurt als er urenlang geen warmtevraag is.
Iemand ervaring mee?
Waar staat de tapcomfortfunctie op?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• wardtmar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-04-2023
RS83 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:56:
[...]

Ik heb een buffervat staan van 500 liter deze word verwarmd door een houtkachel. En word gebruikt als voorverwarming voor de CV. Er zit ook een hygiëne spiraal in voor SWW. En een elektrische spiraal die aangaat als ik meer dan 3.5Kw terug lever.
Ik heb bijna dezelfde situatie, temperatuur van vat 850l (midden) zou naar 50 graden moeten. Zit nu aan een propaanWP te denken (weheat Blackbird??) Die dan vooral overdag moet draaien

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hebben mensen vanuit de gesprekken met Quatt al wat meer gehoord over de full electric optie?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Samsam
Gerardwaz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:28:
[...]

Waar staat de tapcomfortfunctie op?
Heb ik op de ketel handmatig of off gezet.

• Gerardwaz
Samsam schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:24:
[...]

Heb ik op de ketel handmatig of off gezet.
Zit er een drukverschilregelaar onder de ketel in de aanvoer?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
Tanuki schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:11:
Hebben mensen vanuit de gesprekken met Quatt al wat meer gehoord over de full electric optie?
NEE

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:31
Samsam schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:50:
Iemand ervaring mee?
Heb ik ook gehad. Zelfde configuratie. Eco stand was de boosdoener. Staat nu op uit. En de drukverschilregelaar onder de ketel is iets aangepast i.o.m. Quatt. Staat nu op 0,3. Ik heb nu niet meer dat er steeds gas wordt gebruikt.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• RS83
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
wardtmar schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb bijna dezelfde situatie, temperatuur van vat 850l (midden) zou naar 50 graden moeten. Zit nu aan een propaanWP te denken (weheat Blackbird??) Die dan vooral overdag moet draaien
Waarom zit je hier aan te denken ? Werkt deze situatie niet icm met een Quatt ?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-01 22:10

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Farhang schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:15:

Maar persoon van installatie gesprek is heel stellig, het wordt optie 2 of niet.
Ik zeg ook optie 2

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Samsam
Introductie pas over een paar jaar volgens de faq

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:56
@onlinaius -
koevlaas2 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:37:
[...]

Je verdeler hangt op zijn kop.
Of hij hangt in de kelder, onder de vloerverwarming? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door HenkRood op 10-04-2023 15:12 ]

• koevlaas2
HenkRood schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:10:
@onlinaius -

[...]

Of hij hangt in de kelder, onder de vloerverwarming? >:)
Zelfs dan zou ie gewoon rechtop kunnen.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:25
koevlaas2 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:37:
[...]

Je verdeler hangt op zijn kop.
Om eerlijk te zijn heb ik werkelijk geen idee of de positionering invloed heeft. De retour zit als ik het me goed herinner (ben niet thuis) onderaan. Wat is de consequentie van de orientering van de verdeler? Zit idd in de kelder.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Gerardwaz
onlinaius schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:31:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik werkelijk geen idee of de positionering invloed heeft. De retour zit als ik het me goed herinner (ben niet thuis) onderaan. Wat is de consequentie van de orientering van de verdeler? Zit idd in de kelder.
Op zich kan het geen kwaad alleen ontluchten is wat lastig.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Er is ook iemand die een 8kw pilot klant is en morgen de installatie krijgt, lees ik. Mooi dat dat nu ook begint..

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Tanuki
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:23:
Er is ook iemand die een 8kw pilot klant is en morgen de installatie krijgt, lees ik. Mooi dat dat nu ook begint..
Had ik inderdaad ook gezien. Initieel was zijn bericht gepost op 1 april, maar daarna nog een bericht, dus het zal wel serieus zijn. Ben benieuwd!

Ik heb vanochtend de installatie check eindelijk gedaan... Had ik op zich al eerder kunnen doen. Ik was (en ben) erg skeptisch. Maar goed, we zullen de offerte zien en ik ben benieuwd wat het kan doen. In het slechtste geval heb ik een goed werkende, mooie en stille hybride warmtepomp waar de full electric optie niet meer van komt. In het beste geval is de full electric optie prachtig qua werking en qua prijs en heb ik een mooie deal. :)

De installatie zal nog wel wat vragen / discussie oproepen.

* De CV-ketel hangt op zolder, de Quatt zou of in de achtertuin (achter de berging) moeten komen (+- 30 meter aan leiding) of op het plat dak (dat er nog niet is) (+- 10 meter aan leiding) - In geval van achter de berging zou dat betekenen dat er flink wat overlengte voorzien moet worden en geïsoleerd moet worden, in geval van op het plat dak moet er wat minder overlengte worden voorzien
* Qua plaatsing op het platte dak zal er wellicht iets gaan spelen met geluid / trillingen, zeker omdat er ook nog een 12kw airco unit naast zou moeten staan (of beide gaan naar de tuin op de grond achter de berging)
* Er zullen nog wat gaatjes geboord moeten worden
* Er is op dit moment OpenTherm en een zone verwarming module op de vloerverwarming verdeler, Quatt lijkt daar niet zo'n fan van te zijn

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• MacD007
Tanuki schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:20:
[...]

Had ik inderdaad ook gezien. Initieel was zijn bericht gepost op 1 april, maar daarna nog een bericht, dus het zal wel serieus zijn. Ben benieuwd!

Ik heb vanochtend de installatie check eindelijk gedaan... Had ik op zich al eerder kunnen doen. Ik was (en ben) erg skeptisch. Maar goed, we zullen de offerte zien en ik ben benieuwd wat het kan doen. In het slechtste geval heb ik een goed werkende, mooie en stille hybride warmtepomp waar de full electric optie niet meer van komt. In het beste geval is de full electric optie prachtig qua werking en qua prijs en heb ik een mooie deal. :)

De installatie zal nog wel wat vragen / discussie oproepen.

* De CV-ketel hangt op zolder, de Quatt zou of in de achtertuin (achter de berging) moeten komen (+- 30 meter aan leiding) of op het plat dak (dat er nog niet is) (+- 10 meter aan leiding) - In geval van achter de berging zou dat betekenen dat er flink wat overlengte voorzien moet worden en geïsoleerd moet worden, in geval van op het plat dak moet er wat minder overlengte worden voorzien
* Qua plaatsing op het platte dak zal er wellicht iets gaan spelen met geluid / trillingen, zeker omdat er ook nog een 12kw airco unit naast zou moeten staan (of beide gaan naar de tuin op de grond achter de berging)
* Er zullen nog wat gaatjes geboord moeten worden
* Er is op dit moment OpenTherm en een zone verwarming module op de vloerverwarming verdeler, Quatt lijkt daar niet zo'n fan van te zijn
Even een vraag, heb jij gecheckt of in jou gemeente 3 buitenunits vergunningvrij geplaatst mogen worden, want dat is niet in alle gemeenten zo. Dat zijn plaatsingsvoorschriften die dus niets met geluid te maken hebben. Overigens zou een 12 kW airco (ivm de vermoedelijke afmeting) wel zwz vergunningsplichtig (omgevingsvergunning) kunnen zijn. Veelal zijn dat bakbeesten.
Overigens zou geluid hier ook een issue kunnen zijn, zeker met 3 units, als het niet voor de buren is zeker ook voor je zelf. Als je echter vrij zonder buren woont is dat natuurlijk geen probleem.

Ik vraag me allen af waarom je zo graag FE wilt met een hybride WP? Kun je dan niet beter naar een ander merk gaan kijken? Ik weet deze zijn een stuk duurder. Wat je op dit moment van Quatt hoort is de FE versie op dit moment geen prioriteit, dus reken maar eens op min 2 jaar, als deze überhaupt in de huidige versie komt, kan ook zo maar een nieuw type gaan worden.

Mbt je plaatsing, waarom nu niet met een beugel achter de achtermuur en wat extra lengte 8) van de leidingen zodat je later deze op je nieuwe aanbouw kunt zetten, wat daar echter de meerwaarde van is ? Zou ik eerder doen dan die 30m in de tuin (volgens mij doet Quatt deze lengte ook niet, maar ik kan me vergissen.)

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 11-04-2023 07:03 ]

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:01
Vrijdag het gesprek met Quatt gehad, Advies was 4kW.

Kan gewoon mooi op een hoekje van het balkon, direct achter de cv nog eens.

Tado moet er wel uit, wel een lijstje ontvangen welke geschikt zijn.
- Honeywell Lyric T6R
- Honeywell Lyric T4 (wired version only)
- Quby/Toon version 1
- Remeha Celcia 20
- Remeha iSense wired (version 19 or higher)
- Remeha QSense
- Honeywell Chronotherm Vision or Touch Modulation (versions without batteries)
- Bosch TF30

De T6R is volgens mij de enigste optie voor mij, omdat die draadloos is.

• MacD007
djneo-nl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:57:

- Honeywell Lyric T6R
- Quby/Toon version 1
- Remeha Celcia 20
- Remeha QSense
- Bosch TF30

Hou er wel rekening mee dat ook deze direct aan een stroomkabel moet.

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:04
Mag ik vragen of je inmiddels de offerte ook binnen hebt? Ik heb een bedrag van € 5399,- erop staan, dus netto € 200,- duurder dan de bedoeling was. Beetje vreemd, en nog altijd geen reactie vanuit Quatt…
djneo-nl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:57:

- Honeywell Lyric T6R
- Quby/Toon version 1
- Remeha Celcia 20
- Remeha QSense
- Bosch TF30

• Tanuki
  • Niet online
N3OREJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:01:
Mag ik vragen of je inmiddels de offerte ook binnen hebt? Ik heb een bedrag van € 5399,- erop staan, dus netto € 200,- duurder dan de bedoeling was. Beetje vreemd, en nog altijd geen reactie vanuit Quatt…

[...]
Ook hier natuurlijk de overweging: ga je een kwalitatief goede warmtepomp voor een nette prijs laten schieten omdat de prijs 2% minder net is geworden? :)

• N3OREJ
  • Laatst online: 06:04
Ik snap wat je bedoelt, maar gek is het wel dat ik twee weken geleden hoor dat ik een prijs van 2499,- krijg, en nu krijg ik zonder verdere mededeling een offerte die tóch € 200,- hoger ligt. Dat is toch raar?
Tanuki schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:14:
[...]

Ook hier natuurlijk de overweging: ga je een kwalitatief goede warmtepomp voor een nette prijs laten schieten omdat de prijs 2% minder net is geworden? :)

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 16:36
Ik heb 2 weken geleden de offerte geaccepteerd en aanbetaald, maar daarna niets meer vernomen.
Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen voordat er contact werd opgenomen om de installatie afspraak te maken?

• djneo-nl
N3OREJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:01:

[...]
Nog niet, Wel poosje terug de email dat er 100 euro op de originele prijs kwam
MacD007 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:01:
[...]

Hou er wel rekening mee dat ook deze direct aan een stroomkabel moet.
Dat is geen probleem, Stroom is makkelijker te regelen dan een lage spannings kabel ergens uit de muur te laten komen

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 12:03
RVE_NL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:50:
Ik heb 2 weken geleden de offerte geaccepteerd en aanbetaald, maar daarna niets meer vernomen.
Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen voordat er contact werd opgenomen om de installatie afspraak te maken?
Bij mij was dat binnen een week. Maar wel nadat ik snel na betalen er even achteraan gemaild had (ben ongeduldig van nature ;) )

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-01 18:01
Ik lees al even mee sinds het begin, mij trok het uiterlijk van de unit en het startup idee in combinatie met de lage kosten van 1600 euro,
opgegeven eind aug 2022 van het weekend geïnstalleerd bij ons thuis.(zonder de prijsverhogingen)

Bestelnummer 4100 reeks

Een tip die ik wil meegeven , er was een kosten post opgenomen van 280 euro voor gebruik van een rol steiger , in de offerte.

Na een mailtje dat ze het met een lange ladder alles hadden uitgevoerd,werd het bedrag netjes direct een credit aangemaakt voor een terugboeking.

Perfecte service en ook nog is achteraf geld toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZJaRpUgF6f3slHQ3rrj94bWsts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gLw7WkyhuwUBM1YcRiHj9zn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaYN_QbkbPuPmoyE_0D39vIV8bs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E44FfxSvWzkStJfhfdWgnh93.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEBNyC5suaQ277tDqzYKQ6ZoLQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayGcV1QwDDDyVPlw0HQaUtaj.jpg?f=fotoalbum_tile

• djneo-nl
Hoe is de Quatt aangesloten kwa elektriciteit, ik wil een AC Werkschakelaar bij de CV plaatsen op een eigen groep.

Maar las op de FAQ dat een enkele Quatt in het stopcontact gaat, heb liever gelijk op de werkschakelaars en geen stopcontact met een hoge load

• blackmaze
djneo-nl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:44:
Hoe is de Quatt aangesloten kwa elektriciteit, ik wil een AC Werkschakelaar bij de CV plaatsen op een eigen groep.

Maar las op de FAQ dat een enkele Quatt in het stopcontact gaat, heb liever gelijk op de werkschakelaars en geen stopcontact met een hoge load
Ik heb een werkschakelaar binnen nabij de ketel geplaatst, die apart is bemeterd met een homewizzard kWh meter.

De monteurs verteld in het Engels dat de werkschakelaar de voeding was en werd meteen meegenomen in het aansluiten.

(De quatt buitendeel pakt bij geen vraag standaard 5watt)
(Let niet op de kabels,moet het nog netjes maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czc2kOTi-vCISnWaeWJ97uGrlzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BjQsFtaHMeuFVfC2mtgacch.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvZ1ZJ8fwv0qNkbj3XVdzREHUT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA2wbOaVvLzZFgXbkOZ2EtVr.jpg?f=fotoalbum_large

• RalfvanW
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12-2024
Beste Quatt eigenaren en andere geïnteresseerden

Ik zit met een technische uitdaging waarbij mijn kennis op het vlak van cv installaties niet goed genoeg is.
Ik heb vandaag een installatiegesprek gehad met Quatt waarbij ter sprake kwam dat de zoneklep in mijn huidige systeem eruit moet. Hiervan was ik al op de hoogte en is voor mij geen probleem.

De zoneklep wordt gestuurd door 2 thermostaten:
1 in de woonkamer voor de vloerverwarming
1 op de 1e verdieping voor de radiatoren op de 1e verdieping en zolder

Voor de vloerverwarming heb ik een open verdeler (zonder pomp) die via de zoneklep op de ketel zit aangesloten. Op de toevoer naar de verdeler zit een sensor(?) die de temperatuur meet en de ketel uit zet wanneer de temperatuur te hoog wordt.

Nu lees ik op verschillende sites dat een open verdeler vaak de voorkeur heeft in combinatie met een warmtepomp.
Tijdens het installatiegesprek kwam naar voren dat wanneer de zoneklep wordt verwijderd een gesloten (meng)verdeler geplaatst moet worden omdat Quatt een temperatuur tot 55 graden kan leveren, dit is te hoog om direct naar mijn vloerverwarming te sturen. Hierbij wist de medewerker van Quatt ook niet met zekerheid te zeggen of dit een geschikte oplossing zou zijn en werd geadviseerd om een installateur te raadplegen.
Vandaag heb ik ook gelijk een installateur gebeld maar hij wist mij weer te vertellen dat een open verdeler juist geschikt is in combinatie met een warmtepomp en anders de maximum temperatuur van de warmtepomp lager moest worden ingesteld.

Zoals ik aan het begin heb aangegeven is mijn kennis van cv systemen erg beperkt en zit ik tussen 2 partijen in die verschillende dingen zeggen. Ik heb op dit onderwerp hier gezocht maar kon geen vergelijkbare situaties vinden.

Is hier iemand die hier verstand van heeft en mij zou kunnen adviseren wat ik kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isFdZmgGLifAhuJWHBTaLjP0KKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xT9RfCk35g3FfCjkJpAH5hF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJKxZbKbrJ-5SZ-cMneqQBjZGu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zSeRCVBH52G1P9Wi4hMDSYm.jpg?f=fotoalbum_large

• MacD007
blackmaze schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:30:
Ik lees al even mee sinds het begin, mij trok het uiterlijk van de unit en het startup idee in combinatie met de lage kosten van 1600 euro,
opgegeven eind aug 2022 van het weekend geïnstalleerd bij ons thuis.(zonder de prijsverhogingen)

Bestelnummer 4100 reeks

Een tip die ik wil meegeven , er was een kosten post opgenomen van 280 euro voor gebruik van een rol steiger , in de offerte.

Na een mailtje dat ze het met een lange ladder alles hadden uitgevoerd,werd het bedrag netjes direct een credit aangemaakt voor een terugboeking.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er piekfijn uit, chapeau *O* heel mooi gemaakt. verdient een dikke plus.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Vandaag even gesproken met Quatt:
Er zijn momenteel al 2 8kw installaties uitgevoerd (pilots)

Koeling (ook passieve) lijkt niet mogelijk, nu en in de toekomst ook mogelijk niet...

Oost west, 127.0.0.1 best!

• onlinaius
Puur wat betreft die 55 graden door de warmtepomp: ik zou me daar geen zorgen over maken als je afgifte in orde is. Even aangenomen dat je vloerverwarming hebt van minimaal zo'n 35 m2 / wat minder m2 + een aantal radiatoren is je huis echt al oncomfortabel warm voordat het water in de vvw 55 graden bereikt.

Om even een inschatting te maken: ik heb een sterk vermoeden dat niemend hier met vloerverwarming ooit een temperatuur boven de 45 graden gezien heeft op de verdeler (educated guess).

De cv is een ander verhaal, je kunt deze limiteren tot een bepaalde temperatuur, maar mocht deze ooit resetten dan geeft dat wel een risico. Ik heb dit zelf ondervangen door een pompschakelaar op de elektriciteitsaansluiting van de cv ketel te plaatsen, die de stroom afsluit van de ketel op het moment dat de leidingen boven de 48 graden komen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• MacD007
RalfvanW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:06:

Ik zit met een technische uitdaging waarbij mijn kennis op het vlak van cv installaties niet goed genoeg is.
Ik heb vandaag een installatiegesprek gehad met Quatt waarbij ter sprake kwam dat de zoneklep in mijn huidige systeem eruit moet. Hiervan was ik al op de hoogte en is voor mij geen probleem.

Voor de vloerverwarming heb ik een open verdeler (zonder pomp) die via de zoneklep op de ketel zit aangesloten. Op de toevoer naar de verdeler zit een sensor(?) die de temperatuur meet en de ketel uit zet wanneer de temperatuur te hoog wordt.

Nu lees ik op verschillende sites dat een open verdeler vaak de voorkeur heeft in combinatie met een warmtepomp.
Tijdens het installatiegesprek kwam naar voren dat wanneer de zoneklep wordt verwijderd een gesloten (meng)verdeler geplaatst moet worden omdat Quatt een temperatuur tot 55 graden kan leveren, dit is te hoog om direct naar mijn vloerverwarming te sturen. Hierbij wist de medewerker van Quatt ook niet met zekerheid te zeggen of dit een geschikte oplossing zou zijn en werd geadviseerd om een installateur te raadplegen.
Vandaag heb ik ook gelijk een installateur gebeld maar hij wist mij weer te vertellen dat een open verdeler juist geschikt is in combinatie met een warmtepomp en anders de maximum temperatuur van de warmtepomp lager moest worden ingesteld.

Zoals ik aan het begin heb aangegeven is mijn kennis van cv systemen erg beperkt en zit ik tussen 2 partijen in die verschillende dingen zeggen. Ik heb op dit onderwerp hier gezocht maar kon geen vergelijkbare situaties vinden.

Is hier iemand die hier verstand van heeft en mij zou kunnen adviseren wat ik kan doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas kan ik met je vraag niet verder helpen (heb zelf een gesloten verdeler voor de VV) maar mij is wel iets anders op je foto opgevallen.
Gezien je stopcontact wel erg dicht bij de CV (aan de onderkant, in de directe buurt van watervoerende leidingen, zou je als zone 2 kunnen zien (voor natte ruimten), dus minimaal IP44, als deze circa 50cm hoger had gehangen zou je het als zone 3 kunnen beschouwen) zou ik je wel adviseren om daar een spatwaterdicht stopkontact (IP44) te plaatsen (en de open installatieopeningen af te sluiten (er kan bij een lekkage immers water in de leidingen komen en daar kortsluiting veroorzaken). Kijk dan ook even naar het open stopkontact achter het schoenenrek (zit daar overigens spanning op?) (of afkoppelen of ook daar een stopkontact IP44 plaatsen. De kabel met de platte eurostekker (2-p) zou ik overigens dan zo hoog mogelijk, in ieder geval ruim boven den onderkant van de CV plaatsen, omdat deze niet in IP44 te krijgen is (combinatie van stekker en stopkontact).

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 11-04-2023 20:40 ]

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
blackmaze schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:30:

Bestelnummer 4100 reeks

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi hoor! Hoeveel meter leiding heb jij?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Gerardwaz
RalfvanW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor een hybride warmtepomp wordt een gesloten verdeler geadviseerd en een open verdeler alleen bij volledig elektrisch. Maar in de praktijk zal je die 55 graden met een hybride niet zo snel halen. De ketel blijft wel een ding waar je op moet letten maar als iedereen daar vanaf blijft komt dat ook wel goed. Als je plavuizen hebt is 55 graden de vloer in ook geen ramp.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
geerttttt schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:22:

Koeling (ook passieve) lijkt niet mogelijk, nu en in de toekomst ook mogelijk niet...
Wat is passieve koeling bij een L/W?

Je koelt in principe altijd actief met de compressor.

En buiten wat Chinese zwembadwarmtepompen kan nagenoeg elke WP koelen.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
geerttttt schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:22:

Dan is dat mooi een bullshit verhaal geweest destijds. Ik heb nog gevraagd, kan ie ook de vloer koelen?Jazeker dat kan wel, maar u kunt niet meer de koel-unit achteraf plaatsen, maar dat ie koud water kan maken voor in de vloer is zeker mogelijk. :(

In de toekomst vermoedelijk wel, op de site maken ze er melding van. " Koeling: in ontwikkeling "

[ Voor 8% gewijzigd door medu80 op 11-04-2023 21:00 ]

• blackmaze
okijokii schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:37:
[...]

Mooi hoor! Hoeveel meter leiding heb jij?
11 meter totaal , gaat achter de zolder opslag naast de bestaande cv leidingen naar de cv ketel van muur tot cv circa 5 a 6 meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-Yd8FvVO7R7sMPKQG7oxodP70U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EN5mNyBUn69zkmHOWjrye9Xx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8I6jXIaTwIL81eRxJ4_JgNInG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2NBQfiJy4pUUv6wtTBfzJVg.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
blackmaze schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:11:
[...]

11 meter totaal , gaat achter de zolder opslag naast de bestaande cv leidingen naar de cv ketel van muur tot cv circa 5 a 6 meter
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel netjes!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:55

Hier zat ie ook aan werkschakelaar buiten naast de Quatt. Had het idee dat de installateurs het wel makkelijk vonden ipv het gepruts van kabel door kruipruimte

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• RalfvanW
onlinaius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:24:
[...]

Puur wat betreft die 55 graden door de warmtepomp: ik zou me daar geen zorgen over maken als je afgifte in orde is. Even aangenomen dat je vloerverwarming hebt van minimaal zo'n 35 m2 / wat minder m2 + een aantal radiatoren is je huis echt al oncomfortabel warm voordat het water in de vvw 55 graden bereikt.

Om even een inschatting te maken: ik heb een sterk vermoeden dat niemend hier met vloerverwarming ooit een temperatuur boven de 45 graden gezien heeft op de verdeler (educated guess).

De cv is een ander verhaal, je kunt deze limiteren tot een bepaalde temperatuur, maar mocht deze ooit resetten dan geeft dat wel een risico. Ik heb dit zelf ondervangen door een pompschakelaar op de elektriciteitsaansluiting van de cv ketel te plaatsen, die de stroom afsluit van de ketel op het moment dat de leidingen boven de 48 graden komen.
Bedankt voor je reactie,
Ik denk overigens dat er al een soort pomp schakelaar op de leiding zit op de aanvoer van de verdeler. Deze zit alleen wel direct aangesloten op de ketel.
Ik vermoed dit overigens, ik weet niet zeker of dit hetzelfde functioneert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTQRZCpq_YIWdkNxsBdTaSkzc0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jCVIvVn3Bv1EQUJnJNttZlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn naast het verwijderen van de zoneklep nog aanpassingen nodig om mijn systeem gereed te maken Quatt?
Moet/kan ik de aanvoer van de verdeler nog beveiligen tegen te hoge temperaturen?

• MacD007

Heel verstandig, het enige is dat je dus zelf moet regelen, ik bedoel dan:
- eigen groep b16 moet voldoende zijn, ik zou zelf een alamat nemen welke spanningsonafhankelijk dient te zijn ( eis nen 1010 )
- kabel van groepenkast naar de werkschakelaar buiten
- werkschakelaar

Quatt kan dan hun kabel in de werkschakelaar aansluiten. De reden zal zijn dat hun voor het elektrotechnische deel geen gekwalificeerde mensen hebben.

• djneo-nl
Moet de werk schakelaar buiten ?

De quatt komt op het balkon te staan, aan de andere kant waar je cv hangt, dus mijn leidingen en kabels worden minder dan 1 meter waarschijnlijk

• MacD007
djneo-nl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:17:
Moet de werk schakelaar buiten ?

De quatt komt op het balkon te staan, aan de andere kant waar je cv hangt, dus mijn leidingen en kabels worden minder dan 1 meter waarschijnlijk
Ja, deze is een veiligheidsschakelaar die in het zicht van de buitenunit moet zijn, anders heeft deze namelijk geen zin. Is bedoeld als aan de warmtepomp gewerkt gaat worden dat niet iemand ongezien de spanning er weer op kan zetten (daarom dus ook in zicht van de unit).
conform NEN1010 zijn er nog wel andere opties mogelijk, maar dit is toch wel de beste die je kunt doen. Kosten voor de werkschakelaar circa 20 euro. Dus dat is niet het geld.
Ik heb in het verleden ook een alamat (dat is dus een combinatie tussen een installatie automaat en een aardlekschakelaar) die maar 1 Din (18 mm) breed is (van Siemens) gepost, kosten circa 40 euro.

Ps: mijn airco die ook op het balcon staat heeft dus ook een werkschakelaar er naast. De Quatt krijgt deze ook. Allebij overigens een eigen groep via een alamat.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 11-04-2023 23:25 ]

• Gerardwaz
RalfvanW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:17:
[...]

Bedankt voor je reactie,
Ik denk overigens dat er al een soort pomp schakelaar op de leiding zit op de aanvoer van de verdeler. Deze zit alleen wel direct aangesloten op de ketel.

[Afbeelding]

Zijn naast het verwijderen van de zoneklep nog aanpassingen nodig om mijn systeem gereed te maken Quatt?
Moet/kan ik de aanvoer van de verdeler nog beveiligen tegen te hoge temperaturen?
Je kan de verdeler beveiligen maar dan krijg je geen warmte terwijl er wel warmtevraag is en dan zit je in de kou.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 15:33
Installatie was 14 maart, vandaag 12 april staat de subsidie op mijn rekening. Keurig, kan niet anders zeggen.

ehhhh..HOI

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 19:20
RalfvanW schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:17:
[...]

Bedankt voor je reactie,

[Afbeelding]

Dat is een actieve keerklep op je Intergas cv.
Ik heb deze ook, zodra ze cv begint te stoken gaat deze open en vise versa.
Voor Quatt moet deze er tussenweg.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• RalfvanW
f.welvering schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:49:
[...]

Dat is een actieve keerklep op je Intergas cv.
Ik heb deze ook, zodra ze cv begint te stoken gaat deze open en vise versa.
Voor Quatt moet deze er tussenweg.
Ah duidelijk, heb je toevallig ook een zelfde soort verdeler? Ik ben erg benieuwd hoe mijn huidige systeem moet worden aangepast om het geschikt te maken voor een Quatt.

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-01 20:32
RalfvanW schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:19:
[...]
Ah duidelijk, heb je toevallig ook een zelfde soort verdeler? Ik ben erg benieuwd hoe mijn huidige systeem moet worden aangepast om het geschikt te maken voor een Quatt.
Ik heb hetzelfde "probleem". Heb mijn installateur gevraagd deze te verwijderen. Volgens hen geen probleem en kan gewoon verwijderd worden.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

• RalfvanW
Trumpske schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:25:
[...]

Ik heb hetzelfde "probleem". Heb mijn installateur gevraagd deze te verwijderen. Volgens hen geen probleem en kan gewoon verwijderd worden.
Dat had ik in eerste instantie ook aangegeven bij Quatt waarna ze zeiden dat de aanvoer van Quatt van 55 graden een probleem zou zijn voor mijn verdeler/vloerverwarming. :?

• Toby-Wan
RalfvanW schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:36:
[...]
Dat had ik in eerste instantie ook aangegeven bij Quatt waarna ze zeiden dat de aanvoer van Quatt van 55 graden een probleem zou zijn voor mijn verdeler/vloerverwarming. :?
volgens mij zegt dit meer over het kennisniveau van deze persoon bij Quatt. de quatt maakt niet zomaar ineens 55 graden water als hij met een lagere temperatuur toe kan (tot 10 graden buiten houdt de Quatt mijn huis met radiatoren warm met <33 graden aanvoertemperatuur).

en hoewel ik zelf geen vloerverwarming heb, is er volgens mij nog nooit iemand geweest die 55 graden water in zijn/haar vloer nodig heeft gehad om de kamer op temperatuur te houden. Als de temperatuur niet nodig is, zal de Quatt hem niet maken.

in alle andere warmtepomp topic is de consensus dat verdelers zonder pomp het beste zijn voor warmtepompen.

Overigens wat betreft spraakverwariing..
in andere WP-topics is doorgaans 'gesloten verdeler' = 'verdeler zonder pomp', en 'open verdeler' = 'verdeler met pomp & menging' (want een open verbinding tussen retour & aanvoer op de verdeler)

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-01 16:06
Ik volg dit topic al enige tijd en heb afgelopen week een video gesprek gehad en de offerte ontvangen. Ik sta op het punt om de aanbetaling te doen, maar vind het toch een beetje spannend om 2499 euro over te maken aan een bedrijf die ik alleen online gesproken heb.

Ik kan me herrineren dat ik verschillende mensen heb zien zeggen dat je met creditcard kunt betalen. Maar als ik de betaallink open kan ik alleen met iDeal betalen. Is dat verandert?

Hoe verifieer ik dat het geld echt naar quatt gaat?

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:36
dzuijlek schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:12:
Ik volg dit topic al enige tijd en heb afgelopen week een video gesprek gehad en de offerte ontvangen. Ik sta op het punt om de aanbetaling te doen, maar vind het toch een beetje spannend om 2499 euro over te maken aan een bedrijf die ik alleen online gesproken heb.

Ik kan me herrineren dat ik verschillende mensen heb zien zeggen dat je met creditcard kunt betalen. Maar als ik de betaallink open kan ik alleen met iDeal betalen. Is dat verandert?

Creditcard optie hebben ze weggehaald.
Ik snap je terughoudendheid, maar ondertussen hebben ze al iets van 400 units geplaatst. Ook is na betaling de installatie meestal vrij snel, anders ook direct na betaling een mail uitsturen voor de installatie datum.
Dus het zit echt wel goed.

• Dutchrayvc
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-01 13:53
Bij mij is de Quatt vorige week naar volle tevredenheid geïnstalleerd. Betaling staat (volgens mijn bankafschrift) op naam van Quatt B.V..

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-01 16:06
HBO88 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:15:
[...]

Creditcard optie hebben ze weggehaald.
Ik snap je terughoudendheid, maar ondertussen hebben ze al iets van 400 units geplaatst. Ook is na betaling de installatie meestal vrij snel, anders ook direct na betaling een mail uitsturen voor de installatie datum.
Dus het zit echt wel goed.
Bedankt, ik denk dat je gelijk hebt.

• RalfvanW
Toby-Wan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:52:
[...]

volgens mij zegt dit meer over het kennisniveau van deze persoon bij Quatt. de quatt maakt niet zomaar ineens 55 graden water als hij met een lagere temperatuur toe kan (tot 10 graden buiten houdt de Quatt mijn huis met radiatoren warm met <33 graden aanvoertemperatuur).

en hoewel ik zelf geen vloerverwarming heb, is er volgens mij nog nooit iemand geweest die 55 graden water in zijn/haar vloer nodig heeft gehad om de kamer op temperatuur te houden. Als de temperatuur niet nodig is, zal de Quatt hem niet maken.

in alle andere warmtepomp topic is de consensus dat verdelers zonder pomp het beste zijn voor warmtepompen.

in andere WP-topics is doorgaans 'gesloten verdeler' = 'verdeler zonder pomp', en 'open verdeler' = 'verdeler met pomp & menging' (want een open verbinding tussen retour & aanvoer op de verdeler)
Bedankt voor de toelichting, ik zag inderdaad al verschillende beschrijvingen over de type verdelers.
Ik heb het bij Quatt neergelegd om bij hun intern te bespreken, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met een dergelijk systeem.

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06-2025
Zojuist heb ik Quatt aan de lijn gehad, er waren wat vragen over mijn aanvraag. Eigenlijk heb ik twee aanvragen lopen (sinds mei '22, 1x 4 kW en 1x 8 kW), want we hebben hier meerdere CV-ketels en bijbehorende afgiftesystemen (zie een eerder topicje daarover).

De vragen gingen over het afgiftesysteem: ik gebruik grotendeels wandconvectoren (die uitgerust worden met fans) en Quatt gaf aan dat convectoren icm een warmtepomp het comfort in huis verlagen, omdat ze hoge temperatuur water nodig hebben. Huh :? Convectoren (met home made Heatbooster fans) zijn toch juist heel geschikt voor LTV?

Verder kwam de opmerking dat je per woonadres slechts voor 1 warmtepomp subsidie kan krijgen, wij willen er graag 2, het liefst beide met subsidie :). Wat ik zo gauw kan vinden, klopt dat niet, je kunt best subsidie krijgen voor meerdere warmtepompen. Mogelijk dat ze dan wel gelijktijdig geïnstalleerd moeten worden? Weet iemand dat?

Binnenkort een videogesprek, ik moet eerst nog wat extra beeldmateriaal aanleveren. Bovendien zijn we bezig de mogelijkheid te onderzoeken om van 2 CV-systemen er 1 te maken, daar komt volgende week (eindelijk!) een installateur voor. Dus daar moet sowieso even op gewacht worden.

We hebben overigens 3 Nest-thermostaten in huis, daar werd verder niet over gerept.

Blijkbaar worden de wat complexere situaties nu ook aangepakt. Voordeel bij ons is wel dat in beide gevallen de Quatt op muurdikte van de CV-ketel kan staan.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Cella schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:22:
Zojuist heb ik Quatt aan de lijn gehad, er waren wat vragen over mijn aanvraag. Eigenlijk heb ik twee aanvragen lopen (sinds mei '22, 1x 4 kW en 1x 8 kW), want we hebben hier meerdere CV-ketels en bijbehorende afgiftesystemen (zie een eerder topicje daarover).

De vragen gingen over het afgiftesysteem: ik gebruik grotendeels wandconvectoren (die uitgerust worden met fans) en Quatt gaf aan dat convectoren icm een warmtepomp het comfort in huis verlagen, omdat ze hoge temperatuur water nodig hebben. Huh :? Convectoren (met home made Heatbooster fans) zijn toch juist heel geschikt voor LTV?

Verder kwam de opmerking dat je per woonadres slechts voor 1 warmtepomp subsidie kan krijgen, wij willen er graag 2, het liefst beide met subsidie :). Wat ik zo gauw kan vinden, klopt dat niet, je kunt best subsidie krijgen voor meerdere warmtepompen. Mogelijk dat ze dan wel gelijktijdig geïnstalleerd moeten worden? Weet iemand dat?

Binnenkort een videogesprek, ik moet eerst nog wat extra beeldmateriaal aanleveren. Bovendien zijn we bezig de mogelijkheid te onderzoeken om van 2 CV-systemen er 1 te maken, daar komt volgende week (eindelijk!) een installateur voor. Dus daar moet sowieso even op gewacht worden.

We hebben overigens 3 Nest-thermostaten in huis, daar werd verder niet over gerept.

Blijkbaar worden de wat complexere situaties nu ook aangepakt. Voordeel bij ons is overigens wel dat in beide gevallen de Quatt op muurdikte van de CV-ketel kan staan.
Vreemd. Convectoren zijn uitermate geschikt voor lage temperaturen. Werd nog eens bevestigd door de monteurs toen ze dbij mij de Quatt kwamen installeren.

Ook staat op https://simpelsubsidie.nl...ers+subsidie+aanvragen%3F dat je voor meerdere warmtepompen subsidie aan mag vragen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35
jroz2001 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:27:
[...]

Vreemd. Convectoren zijn uitermate geschikt voor lage temperaturen. Werd nog eens bevestigd door de monteurs toen ze dbij mij de Quatt kwamen installeren.

Ook staat op https://simpelsubsidie.nl...ers+subsidie+aanvragen%3F dat je voor meerdere warmtepompen subsidie aan mag vragen.
Precies. Ik heb het vermoeden dat de mensen die de online "intakes" doen veel minder technische en diepgaande kennis hebben (over het algemeen) en meer in de happy flow zitten. Wel iets om scherp op te zijn.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 19:20
RalfvanW schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:19:
[...]

Nee ik heb een ander soort verdeler.
De klep kan er in princiepe gewoon tussenuit, echter zou je deze ook op de retour net onder de CV kunnen plaatsen denk ik. Wordt de CV dan bijgeschakeld door de Quatt gaat de klep open.
Dan hoeft men ook niet een nieuwe klep onder de cv te zetten om de flow richting de Intergas te stoppen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Cella
jroz2001 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:27:
[...]

olafmol schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:38:
[...]

Precies. Ik heb het vermoeden dat de mensen die de online "intakes" doen veel minder technische en diepgaande kennis hebben (over het algemeen) en meer in de happy flow zitten. Wel iets om scherp op te zijn.
Ik kreeg zojuist van Quatt een rectificatie per mail: subsidie voor meerdere WP'n is inderdaad wel mogelijk. Huiswerk gedaan!

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

• olafmol
Cella schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:01:
[...]

[...]

Ik kreeg zojuist van Quatt een rectificatie per mail: subsidie voor meerdere WP'n is inderdaad wel mogelijk. Huiswerk gedaan!
Ik zou alle "afspraken" cq beloftes van het telefoongesprek even zwart op wit per mail terugkoppelen naar Quatt en ter validatie om bevestiging vragen. Dit kun je dan weer aan je contract hangen.

• MacD007
dzuijlek schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:12:

Even op de site kijken naar de bankverbinding. Als het goed is krijg je via iDeal ook de naam van de rekening te zien. CC is er helaas niet meer.

• MacD007
Cella schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:22:

Blijkbaar worden de wat complexere situaties nu ook aangepakt. Voordeel bij ons is wel dat in beide gevallen de Quatt op muurdikte van de CV-ketel kan staan.
Het aantal is niet van belang, ze maken daar overigens zelf met hun 8 kW gebruik van deze worden namelijk als 2 WP beschouwd en krijg je ook 2 * 2.700 euro subsidie op het zelfde adres op.

• KVS138
  • Laatst online: 06-01 10:40
[b]Cella in "Ervaringen met Quatt?"

ik heb ook net mijn gesprek gehad met quatt, was een fijn gesprek. Wel wat gedoe over leidingen en boren maargoed. Wat betreft Nest. Het kan vertelt Quatt, maar het kost je zn 50% efficiëntie en dit is dan ook de 'oplossing' waarnaar ze verwijzen op de site.

klinkt relatief hoog, 50%, maar wellicht had ik het moeten interpreteren als 50% meer gasverbruik dan de lyric in zelfde omstandigheden voor verwarmen.

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58
Ron6 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:50:
[...]

Bij mij een identieke situatie. Heb bericht gekregen dat ik een nieuw installatie gesprek krijg. Wil daarin ook voorstellen om een ontluchting op het hoogste punt te maken. Ben benieuwd wat ze zeggen...
Ben ook benieuwd, ze waren vrij stellig dat het niet kon. Technisch adviseur had overlegd met de installateur.
Had nog met een bevriende loodgieter erover. Hij gaf aan dat bubbeltjes er lastig uit te halen zijn, en moeilijk te voorkomen als je een installatie vult. Hij raadde idd ook aan een lucht ventiel te plaatsen op het hoogste punt. Dit kon volgens Quatt niet. Dus ik denk dat zo spirotech ontluchter op de retour niet zal werken omdat de gasbelletjes op het hoogste punt blijven.

Zit er nu aan te denken om de Quatt aan de muur te hangen op 1e verdieping ipv platdak (zoals eerder aangegeven houten constructie, geen bouwtekeningen om belasting te berekenen).

Quatt blijft er bij dat je meer resonantie hebt met muurbevestiging? Ze geven geen argumenten hiervoor waardoor ik het niet echt vertrouw. Heb het topic aardig doorgelezen @HBO88 @onlinaius en mogelijk andere kunnen jullie bevestigen dat muurophanging inderdaad de beste optie is? Zit er dan aan te denken om de Phonex wandpluggen, soft dempers (M8) en trilmaatjes tussen muur en beugel te plaatsen (zou 20mm matjes passen?)

Alvast dank.

• Cella
KVS138 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:11:
[...]

ik heb ook net mijn gesprek gehad met quatt, was een fijn gesprek. Wel wat gedoe over leidingen en boren maargoed. Wat betreft Nest. Het kan vertelt Quatt, maar het kost je zn 50% efficiëntie en dit is dan ook de 'oplossing' waarnaar ze verwijzen op de site.

klinkt relatief hoog, 50%, maar wellicht had ik het moeten interpreteren als 50% meer gasverbruik dan de lyric in zelfde omstandigheden voor verwarmen.
Tsja, je kunt de Nest altijd nog vervangen door een Lyric oid. Dat is uiteindelijk gewoon een rekensommetje ;)

• onlinaius
olafmol schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:38:
[...]

Dat idee had ik inderdaad ook bij mijn gesprek. Plaatsen op bigfoots op een houten dak geeft minder resonanties dan aan een stenen buitenmuur hangen (volgens de Quatt medewerker). Daarbij kreeg ik toch het idee dat hij er wat minder verstand van had dan je mag hopen.

• onlinaius
Gamepc schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:14:
Quatt blijft er bij dat je meer resonantie hebt met muurbevestiging? Ze geven geen argumenten hiervoor waardoor ik het niet echt vertrouw. Heb het topic aardig doorgelezen @HBO88 @onlinaius en mogelijk andere kunnen jullie bevestigen dat muurophanging inderdaad de beste optie is? Zit er dan aan te denken om de Phonex wandpluggen, soft dempers (M8) en trilmaatjes tussen muur en beugel te plaatsen (zou 20mm matjes passen?)

Alvast dank.
Grappig, bij mij dus ook, maar verder zegt eigenlijk elke installateur / deskundige op dit gebied dat muurbevestiging over het algemeen een beter idee is. Ik ben uiteindelijk voor bigfoots op het dak gegaan, maar dan wel op de garage, en niet op de aanbouw (direct boven mijn werkplek).

Hoewel de Quatt vrij stil is (buiten) zou ik echt niet vrolijk worden als deze boven mijn hoofd zou staan, want in de garage hoor ik (ondanks 2 cm rubber tegels + 4 opsluitbanden van 18 kilo + rubberen bigfoots) toch nog wel wat geluid, alsof er een auto in de verte stationair staat te draaien. Wel merk ik dat het vrij lokaal is, als ik 1.5 meter verder loop is het geluid al bijna weg, maar als ik had gekozen voor plaatsing op het dak van de aanbouw had ik nu wel gebaald denk ik (hoewel je nooit helemaal weet wat het resultaat is, wat ik in de garage hoor hoeft natuurlijk niet perse exact hetzelfde te klinken in de aanbouw).

Mijn advies zou zijn: gewoon volhouden naar Quatt dat je de warmtepomp aan de muur wilt hebben (even aangenomen dat je niet met wat meer buitenleiding naar een betere plek zoals de garage of zelfs vrijstaand op de begane grond komt).

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58
onlinaius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:40:
[...]

Grappig, bij mij dus ook, maar verder zegt eigenlijk elke installateur / deskundige op dit gebied dat muurbevestiging over het algemeen een beter idee is. Ik ben uiteindelijk voor bigfoots op het dak gegaan, maar dan wel op de garage, en niet op de aanbouw (direct boven mijn werkplek).

Hoewel de Quatt vrij stil is (buiten) zou ik echt niet vrolijk worden als deze boven mijn hoofd zou staan, want in de garage hoor ik (ondanks 2 cm rubber tegels + 4 opsluitbanden van 18 kilo + rubberen bigfoots) toch nog wel wat geluid, alsof er een auto in de verte stationair staat te draaien. Wel merk ik dat het vrij lokaal is, als ik 1.5 meter verder loop is het geluid al bijna weg, maar als ik had gekozen voor plaatsing op het dak van de aanbouw had ik nu wel gebaald denk ik (hoewel je nooit helemaal weet wat het resultaat is, wat ik in de garage hoor hoeft natuurlijk niet perse exact hetzelfde te klinken in de aanbouw).

Mijn advies zou zijn: gewoon volhouden naar Quatt dat je de warmtepomp aan de muur wilt hebben (even aangenomen dat je niet met wat meer buitenleiding naar een betere plek zoals de garage of zelfs vrijstaand op de begane grond komt).
Dank, dan ga ik voor deze aanpak. Bizar dat het geluid zo doordringt ondanks al die verzwaringen. Ben hier ook wel huiverig voor zeker omdat ik een oud huis heb.

Op de grond plaatsen helaas niet mogelijk i.v.m. leidingen die omhoog en weer omlaag gaan waardoor je ophoping van gasbelletjes kan krijgen.

Heb gevraagd om de offerte met muurophanging blijft nu wel al een tijdje stil..

• eouder
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-02-2025
Net vandaag de installatie gehad. Heb niet het idee dat de unit wat doet. Bij testen was het de cv ketel die warmte gaf volgens mij. Staat nu op 450w te draaien maar beide slangen blijven even warm/koud, zelfs op de unit zelf.

Quatt heeft al de verlies waarde verhoogd, maar dit heeft niets geholpen.

Monteurs hadden haast vanmorgen want ze hadden nog een klus. Eigenlijk dus geen uitleg gehad wat nu te doen. In de App kun je helemaal niets uitlezen, alleen maar zien wat er draait.

Wat nu te doen? Unit (WP) maar uitzetten voor een reset? En maar hopen dat hij wat meer gaat doen na opstarten.

• Gerardwaz
eouder schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:53:
Net vandaag de installatie gehad. Heb niet het idee dat de unit wat doet. Bij testen was het de cv ketel die warmte gaf volgens mij. Staat nu op 450w te draaien maar beide slangen blijven even warm/koud, zelfs op de unit zelf.

Quatt heeft al de verlies waarde verhoogd, maar dit heeft niets geholpen.

Monteurs hadden haast vanmorgen want ze hadden nog een klus. Eigenlijk dus geen uitleg gehad wat nu te doen. In de App kun je helemaal niets uitlezen, alleen maar zien wat er draait.

Wat nu te doen? Unit (WP) maar uitzetten voor een reset? En maar hopen dat hij wat meer gaat doen na opstarten.
Het is nu vrij warm buiten en op 450 watt geeft het niet echt veel warmte maar wel genoeg waarschijnlijk. Zet de thermostaat wat hoger en kijk wat hij dan doet.

• eouder
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-02-2025
Thermostaat *even een paar graden hoger gezet en verbruik gaat naar 1000W. Temp van water is nu ongeveer 24 graden geworden op de vloerverwarmings meter. We zullen het maar even door de nacht heen laten lopen en kijken wat de temp morgenvroeg is in de huiskamer. Nu staat de zon er nog vol op.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:10
Lijkt me heel normaal hoor. Bij mij draait hij met deze temperaturen in de ochtend 2-3 uurtjes op 300-400W om vervolgens de rest van de dag uit te gaan omdat de temperatuur gelijk blijft door de zon.

• olafmol
Gamepc schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:51:
[...]

Dank, dan ga ik voor deze aanpak. Bizar dat het geluid zo doordringt ondanks al die verzwaringen. Ben hier ook wel huiverig voor zeker omdat ik een oud huis heb.

Op de grond plaatsen helaas niet mogelijk i.v.m. leidingen die omhoog en weer omlaag gaan waardoor je ophoping van gasbelletjes kan krijgen.

Heb gevraagd om de offerte met muurophanging blijft nu wel al een tijdje stil..
Het gaat niet zozeer om verzwaringen, maar een houten constructie kan zowel de trillingen makkelijk(er) overnemen door het materiaal, en werkt als een klank-kast, die bepaalde frequenties versterkt. Bepaalde frequenties van de compressor zullen daardoor ook meer opvallen dan andere (nb ik zie daarom nog steeds een erg interessante feature in het "skippen" van bepaalde frequenties als deze resonanties creëren).

Aan een muur hangen heeft, na losstaand natuurlijk, daarom de voorkeur, omdat dat veel minder zal meetrillen dan hout, en ook niet zo snel als klankkast zal fungeren.

• Gerardwaz
eouder schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:25:
Thermostaat *even een paar graden hoger gezet en verbruik gaat naar 1000W. Temp van water is nu ongeveer 24 graden geworden op de vloerverwarmings meter. We zullen het maar even door de nacht heen laten lopen en kijken wat de temp morgenvroeg is in de huiskamer. Nu staat de zon er nog vol op.
Dan is er warmtevraag en werk het.

• Han61
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste Tweakers,

Gisteren een berichtje van Quatt gehad over mijn aanvoer- en retourleiding bij mijn CV.
Zoals op de foto te zien is mijn aanvoerleiding (uiterst links) kunststof en mijn retourleiding (uiterst rechts) koper.
De afstand tussen onderzijde cv-ketel en houten vloer is 32 cm.
Quatt geeft aan 40 cm nodig te hebben om de Quatt leidingen aan te sluiten.

Ik heb twee vragen:
- denken jullie dat het mogelijk is om de leidingen op lengte te brengen door bijvoorbeeld een extra bocht? Of hebben jullie een ander idee?
- kan ik het eerste gedeelte van de kunststof leiding laten wijzigen in koper en via een knelkoppeling verder met de bestaande kunststof leiding?

Alvast hartelijk dank voor jullie suggesties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPeIdYCg5uee_iCt2uyeox2W3cY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r6RGMsOOtdAysUVZBh8iCnmW.jpg?f=user_large

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Kan je extra ruimte creeren door een stuk houten vloer onder de ketel weg te halen?
Het lijkt dat de vloer verhoogd ligt.

Het is mogelijk om vanaf de ketel eerst koper te doen en dan weer te knellen op de kunstof buis

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 15:33
-

[ Voor 100% gewijzigd door krizzziz op 13-04-2023 11:29 ]

ehhhh..HOI

• RalfvanW
Toby-Wan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:52:
[...]

Zojuist weer bericht gehad van Quatt.
Volgende punten gooien roet in het eten:
1- Na het verwijderen van de zoneklep zou de ketel heet water naar de verdeler kunnen sturen na een storing o.i.d. wanneer de cv temperatuur gereset is.
2- Hij blijft terugkomen op de aanvoer temperatuur van 55 graden wat ook te heet is voor de vloerverwarming.

Nu heb ik begrepen dat die 55 graden in de praktijk nauwelijks zou voorkomen.
Het valt me op dat diegene alleen maar weet te vertellen wat niet werkt maar niet kan vertellen wat wel gaat werken. En dat ik anders maar geen warmtepomp moet nemen.

Ik heb er zelf niet genoeg verstand van om zelf een oplossing te bedenken. Uiteraard ben ik bereid om mijn systeem aan te laten passen als ik maar weet hoe.

• Gerardwaz
RalfvanW schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:25:
[...]

Zojuist weer bericht gehad van Quatt.
Volgende punten gooien roet in het eten:
1- Na het verwijderen van de zoneklep zou de ketel heet water naar de verdeler kunnen sturen na een storing o.i.d. wanneer de cv temperatuur gereset is.
2- Hij blijft terugkomen op de aanvoer temperatuur van 55 graden wat ook te heet is voor de vloerverwarming.

Nu heb ik begrepen dat die 55 graden in de praktijk nauwelijks zou voorkomen.
Het valt me op dat diegene alleen maar weet te vertellen wat niet werkt maar niet kan vertellen wat wel gaat werken. En dat ik anders maar geen warmtepomp moet nemen.

Ik heb er zelf niet genoeg verstand van om zelf een oplossing te bedenken. Uiteraard ben ik bereid om mijn systeem aan te laten passen als ik maar weet hoe.
Ik denk dat je het best een gesloten verdeler kan nemen en dan hydrolisch actief aansluiten. Ben je in ieder geval safe wat hoge temperaturen betreft.

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-12-2025
onlinaius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:40:
[...]

[...]
Goed om te weten. Ben wel benieuwd wat voor dak die garage van jou heeft.

Zelf leek mij de meest logische plek het dak van onze woonkamer omdat dat dik beton is. Onze garage heeft een houten dak en die palen staan in verbinding met de muur van de woonkamer.

• MacD007
kwetterpletter schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:12:
[...]

Goed om te weten. Ben wel benieuwd wat voor dak die garage van jou heeft.

Zelf leek mij de meest logische plek het dak van onze woonkamer omdat dat dik beton is. Onze garage heeft een houten dak en die palen staan in verbinding met de muur van de woonkamer.
Waar het om gaat is mn de bouwconstructie van een aanbouw cq garage. Veelal zijn deze van een houtconstructie, hierdoor krijg je een heele mooie klankkast (zeg maar grote box), als daar trillingen aan worden toegevoegd kan het zijn dat deze versterkt worden. wil je dus niet.

Bij een dakconstructie van beton is deze kans een heel stuk minder, betekend niet dat je dan niets hoeft te doen, elke reductie van geluid en trillingen die je kunnen toepassen heeft op het einde resulataat in rust in he huis.
Dus bij beton kun je overwegen met een goede bigfoot en trillingsdempers en trillingsmatjes cq rubberen tegels (of beide, omdat deze vaak op andere frequenties werken) deze op het dak te plaatsen.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 07:43
onlinaius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:35:
[...]

Dat idee had ik inderdaad ook bij mijn gesprek. Plaatsen op bigfoots op een houten dak geeft minder resonanties dan aan een stenen buitenmuur hangen (volgens de Quatt medewerker). Daarbij kreeg ik toch het idee dat hij er wat minder verstand van had dan je mag hopen.
Ik had ook een gesprek deze week. Enthousiaste en vriendelijke adviseur, kan niks anders zeggen. Ook tegen mij werd verteld dat op het houten dak beter was dan tegen de gevel. Het verbaasde me ook, maar tegen de gevel was voor ons sowieso al geen optie, door het vele raamoppervlak komt de Quatt dan bij een slaapkamerraam en dat is ook niet wenselijk.

Het wordt nog even spannend hoe de kabels gaan lopen, want Quatt zou het liefst door de muur heen gaan op de eerste verdieping en wij willen liever door de zinken goot (we hebben net verbouwd en willen niet weer boren in plafonds en muren op de eerste verdieping). Het plan is op de goot een pijpje omhoog laten solderen i.p.v. naar beneden zodat water eromheen kan met een nieuwe afwatering (pijp naar beneden) ernaast voor genoeg doorstroming. Door de pijp omhoog (diameter 10 cm) wil ik dan de bekabeling laten gaan en vervolgens door het dak naar de zolder, waar direct de CV staat. Quatt is nog in overleg met hun deskundigen of zij dit kunnen en willen doen of dat ik zelf eerst een loodgieter moet laten komen die dit voor ons doet (ben benieuwd).

Quatt verzocht verder om maarliefst 3 stopcontacten op een vrije groep. Dit leg ik zelf aan. Nu vraag ik me ook af of ze een werkschakelaar plaatsen en zo ja waar. Lijkt me raar dat de werkschakelaar op een stopcontact wordt aangesloten, dan leg ik liever een kabel voor ze van de centraaldoos naar buiten en dan hier een werkschakelaar op de muur (vind ik netter dan een stekker met hoge load erop die een kind (of mijn vrouw voor het stofzuigen) er uit kan trekken.

Wat is jullie ervaring hiermee? Want ik ben het vergeten te vragen....

En extra vraag: wat kan een Quatt maximaal verbruiken? Is dat 2000W of meer? Dit omdat er in de toekomst ook nog een boiler komt vlak bij de CV en die heeft ook behoorlijk wat nodig (2000W). Ik weet dat aanbevolen wordt om die op een aparte groep te plaatsen, maar gezien de bekabeling voor de Quatt er al ligt en 4mm2 is, kan ik hem prima afzekeren op een B20 en zou er voor de Quatt en boiler samen 4600W beschikbaar zijn. Wellicht haal ik dat en scheelt me dat een kabel trekken (want krijg er geen 2 door de goot).

[ Voor 14% gewijzigd door harrr op 13-04-2023 14:56 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-01 16:23

SBL

harrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:37:
[...]
Quatt verzocht verder om maarliefst 3 stopcontacten op een vrije groep. Dit leg ik zelf aan. Nu vraag ik me ook af of ze een werkschakelaar plaatsen en zo ja waar. Lijkt me raar dat de werkschakelaar op een stopcontact wordt aangesloten, dan leg ik liever een kabel voor ze van de centraaldoos naar buiten en dan hier een werkschakelaar op de muur (vind ik netter dan een stekker met hoge load erop die een kind (of mijn vrouw voor het stofzuigen) er uit kan trekken.
Quatt legt geen werkschakelaar aan. Maar ze kunnen er wel op aansluiten als jij het aanlegt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:37
harrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:37:
[...]

Ik had ook een gesprek deze week. Enthousiaste en vriendelijke adviseur, kan niks anders zeggen. Ook tegen mij werd verteld dat op het houten dak beter was dan tegen de gevel. Het verbaasde me ook, maar tegen de gevel was voor ons sowieso al geen optie, door het vele raamoppervlak komt de Quatt dan bij een slaapkamerraam en dat is ook niet wenselijk.

Het wordt nog even spannend hoe de kabels gaan lopen, want Quatt zou het liefst door de muur heen gaan op de eerste verdieping en wij willen liever door de zinken goot (we hebben net verbouwd en willen niet weer boren in plafonds en muren op de eerste verdieping). Het plan is op de goot een pijpje omhoog laten solderen i.p.v. naar beneden zodat water eromheen kan met een nieuwe afwatering (pijp naar beneden) ernaast voor genoeg doorstroming. Door de pijp omhoog (diameter 10 cm) wil ik dan de bekabeling laten gaan en vervolgens door het dak naar de zolder, waar direct de CV staat. Quatt is nog in overleg met hun deskundigen of zij dit kunnen en willen doen of dat ik zelf eerst een loodgieter moet laten komen die dit voor ons doet (ben benieuwd).

En extra vraag: wat kan een Quatt maximaal verbruiken? Is dat 2000W of meer? Dit omdat er in de toekomst ook nog een boiler komt vlak bij de CV en die heeft ook behoorlijk wat nodig (2000W). Ik weet dat aanbevolen wordt om die op een aparte groep te plaatsen, maar gezien de bekabeling voor de Quatt er al ligt en 4mm2 is, kan ik hem prima afzekeren op een B20 en zou er voor de Quatt en boiler samen 4600W beschikbaar zijn. Wellicht haal ik dat en scheelt me dat een kabel trekken (want krijg er geen 2 door de goot).
Mijn gemeten maximum voor 1 Quatt is tot nu toe (v/a 17/2) 1.898 Watt.

• djneo-nl
Offerte binnen , 5199. (zonder de subsidie ). dus 100 euro meer dan originele prijs

Gelukkig vrij simpel voor hun, Alleen moet ik zelf nog even aan de bak
  1. Tado er uit
  2. T6R er in
  3. Kabel trekken
  4. Houten omlijsting van de cv slopen
  5. Meterkast niet slopen
  6. werkschakelaar ophangen
Hopelijk wat tijd voordat ze komen monteren :)
mrdop schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:26:
[...]

Mijn gemeten maximum voor 1 Quatt is tot nu toe (v/a 17/2) 1.898 Watt.
Dat valt nog wel mee, weet (nog niet) hoelang die dat trekt. maar beter geen stekker dan inderdaad.

Ik zag op de meeste foto's hier dat de CiC bekabeld op het netwerk zit, daar hebben we in mijn intake gesprek het niet over gehad, Maar las dat wifi niet werkte, is dat nog steeds zo ?

[ Voor 11% gewijzigd door djneo-nl op 13-04-2023 15:38 ]

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 07:43
Iemand ook een idee hoe groot de afmetingen zijn van de binnen unit?

Mijn CV kast is erg beperkt kwa ruimte en er moet ook nog een boiler in, dus ik wil tegen de zijkant een houten plaat monteren van de kast met stopcontacten en werkschakelaar waarop alles van de Quatt kan worden gemonteerd. Maar hoe veel ruimte is er nodig? De Lyrics T6 heb ik al en het regelkastje hiervan is dus al gemonteerd.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Toby-Wan
harrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:38:

Mijn CV kast is erg beperkt kwa ruimte en er moet ook nog een boiler in, dus ik wil tegen de zijkant een houten plaat monteren van de kast met stopcontacten en werkschakelaar waarop alles van de Quatt kan worden gemonteerd. Maar hoe veel ruimte is er nodig? De Lyrics T6 heb ik al en het regelkastje hiervan is dus al gemonteerd.
Zeg formaat van een router. Als je terugziet op afbeeldingen zijn er genoeg fotos te vinden

• djneo-nl
Yup, als ik de foto's in deze post zie, valt dat wel mee https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75027902

Grootste is denk ik de aanpassingen op de leidingen ?

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-12-2025
De CiC is 17,5 bij 17,5 bij 4 cm

• onlinaius

Boiler als in direct volledig elektrisch met Quatt en boiler?

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:37
djneo-nl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:33:
Offerte binnen , 5199. (zonder de subsidie ). dus 100 euro meer dan originele prijs

Gelukkig vrij simpel voor hun, Alleen moet ik zelf nog even aan de bak
  1. Tado er uit
  2. T6R er in
  3. Kabel trekken
  4. Houten omlijsting van de cv slopen
  5. Meterkast niet slopen
  6. werkschakelaar ophangen
Hopelijk wat tijd voordat ze komen monteren :)

[...]

Dat valt nog wel mee, weet (nog niet) hoelang die dat trekt. maar beter geen stekker dan inderdaad.

Ik zag op de meeste foto's hier dat de CiC bekabeld op het netwerk zit, daar hebben we in mijn intake gesprek het niet over gehad, Maar las dat wifi niet werkte, is dat nog steeds zo ?
De Quatt is sowieso “rated” op 8A, dus dat komt mooi overeen (1.840 Watt). En “minimum breaker size” staat op 10A (2.300 Watt). Beide gegevens cfrm sticker op de Quatt.
Pagina: 1 ... 80 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.