Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van 2 CV-ketels naar 1 hybride WP: locatie thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
BLUF: ik denk na over het samenvoegen van 2 CV-installaties in ons huis, waarna de overblijvende CV-ketel tezamen met een hybride warmtepomp het werk moet doen. Het ene woondeel van het huis is echter minder goed geïsoleerd dan het andere. Wat is dan de beste locatie voor de thermostaat: de beste of de minder goed geïsoleerde ruimte?

Toelichting. Ons uitdagende woon- en klushuis heeft 3 gescheiden CV-systemen met elk een CV-ketel:
  • systeem 1: verwarmt een eet-/woonkamer, open keuken en een slaapkamer met convectoren
  • systeem 2: verwarmt een andere woonkamer, kantoor, slaapkamer, badkamer en 3 toiletten met convectoren + een slaapkamer, een badkamer en 2 halletjes met radiatoren -> thermostaat in woonkamer
  • systeem 3: verwarmt een woonkeuken door een convector en radiatoren + 2 slaapkamers en badkamer met radiatoren -> thermostaat in woonkeuken
Systeem 2 en 3 zou ik graag willen (laten) koppelen, zodat de CV-ketel van systeem 2 er uit kan en systeem 3 met een hybride WP (we staan op de lijst bij Quatt x 2) en de bestaande CV-ketel (of indien nodig een krachtiger exemplaar) de gehele verwarming (en SWW voor keuken en 2 of 3 badkamers) voor z'n rekening kan nemen. Systeem 1 is vrij compact en mag blijven zoals-ie is.

Mijn vraag is nu: wat is dan de juiste plek voor de thermostaat: de woonkeuken die wat minder goed (maar zeker niet slecht) geïsoleerd is of de woonkamer die uitstekend geïsoleerd is. Wat ik nl wil voorkomen is, dat de woonkamer met zijn lage temperatuur convectoren lekker warm wordt, maar dat daardoor de woonkeuken niet voldoende warm kan worden (want lage temperatuur CV-water).

Mijn gevoel zegt dan dat ik de thermostaat beter in de woonkeuken kan plaatsen; de convectoren in de woonkamer hebben allemaal een thermostaatknop, dus die gaan wel dicht als het daar te warm wordt. Of ga ik hier volledig de mist mee in? :?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Alle reacties

• Cella
Overigens: als de twee niet gekoppeld kunnen worden, is het idee om beide ketels te voorzien van een hybride wp. Echter, een wp voor het verwarmen van alleen een woonkeuken (want slaapkamers worden sporadisch verwarmd en de betreffende badkamer hooguit ‘s ochtends een uurtje) is eigenlijk ook wel wat too much, of niet…?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:54
heb je wat vierkante meters van de ruimtes? want dit klinkt als een heel bijzonder huis en is daarom moeilijk zo ff in te schatten.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als je nu drie zones hebt die, voor goede redenen, gescheiden zijn; wellicht bekijken of je in de keuken niet weg kunt komen met een electrisch kacheltje of verwarmen met airco? (in feite ook een warmtepomp).

Tenzij je plannen het toelaten die drie systemen te saneren, maar met verschillende isolatiewaarden/standaarden zul je het niet simpel op één temperatuur krijgen lijkt me.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Zou je dit niet met bijvoorbeeld een Tado systeem kunnen op lossen? Als een kamer gaan koud is, vraagt de thermostaat kraan aan de regelaar die aan de ketel hangt in warm water. Zo kan iedere ruimte ook elk moment warm gemaakt worden.

• Cella
Fr33z schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:36:
heb je wat vierkante meters van de ruimtes? want dit klinkt als een heel bijzonder huis en is daarom moeilijk zo ff in te schatten.
Snap ik, om echt een goede afweging te maken heb je nog veel meer gegevens nodig. Maar het gaat me nu even om de vraag of het wijs is om de twee systemen te koppelen. Hier komen ze van de grootste ruimtes:
  • systeem 1: eet-/woonkamer + open keuken 75 m2, slaapkamer 11 m2
  • systeem 2: woonkamer 70 m2, kantoor 17 m2, slaapkamer 20 m2, badkamer 12 m2, slaapkamer 17 m2, badkamer 11 m2
  • systeem 3: woonkeuken 46 m2, slaapkamer 13 m2, slaapkamer 13 m2, badkamer 7 m2
Een bijzonder huis is het inderdaad, dat is de charme ;)

• Cella
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:34:
Als je nu drie zones hebt die, voor goede redenen, gescheiden zijn; wellicht bekijken of je in de keuken niet weg kunt komen met een electrisch kacheltje of verwarmen met airco? (in feite ook een warmtepomp).
...
De keuken heeft een airco (kwam er pas later achter dat je daar ook mee kunt verwarmen), maar die is niet toereikend om de hele ruimte lekker te krijgen (zit ook nog een wasruimte bij). Bovendien hebben we in die woonkeuken net anderhalf jaar geleden twee nieuwe radiatoren laten plaatsen...

• Cella
ErnstvV schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:00:
Zou je dit niet met bijvoorbeeld een Tado systeem kunnen op lossen? Als een kamer gaan koud is, vraagt de thermostaat kraan aan de regelaar die aan de ketel hangt in warm water. Zo kan iedere ruimte ook elk moment warm gemaakt worden.
Daar zat ik ook aan te denken, zoneregeling. Maar werkt dat wel met een (hybride) warmtepomp?

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ja, waarom niet? Misschien is een buffervat dan wel een goed idee zodat de warmtepomp zijn warmte kan blijven afgeven als alle kranen ineens dicht gaan. Er zijn warmtepompen die gewoon OpenTherm ondersteunen dus gewoon aangestuurd kunnen worden door een Tado.
Pagina: 1