BLUF: ik denk na over het samenvoegen van 2 CV-installaties in ons huis, waarna de overblijvende CV-ketel tezamen met een hybride warmtepomp het werk moet doen. Het ene woondeel van het huis is echter minder goed geïsoleerd dan het andere. Wat is dan de beste locatie voor de thermostaat: de beste of de minder goed geïsoleerde ruimte?
Toelichting. Ons uitdagende woon- en klushuis heeft 3 gescheiden CV-systemen met elk een CV-ketel:
Mijn vraag is nu: wat is dan de juiste plek voor de thermostaat: de woonkeuken die wat minder goed (maar zeker niet slecht) geïsoleerd is of de woonkamer die uitstekend geïsoleerd is. Wat ik nl wil voorkomen is, dat de woonkamer met zijn lage temperatuur convectoren lekker warm wordt, maar dat daardoor de woonkeuken niet voldoende warm kan worden (want lage temperatuur CV-water).
Mijn gevoel zegt dan dat ik de thermostaat beter in de woonkeuken kan plaatsen; de convectoren in de woonkamer hebben allemaal een thermostaatknop, dus die gaan wel dicht als het daar te warm wordt. Of ga ik hier volledig de mist mee in?
Toelichting. Ons uitdagende woon- en klushuis heeft 3 gescheiden CV-systemen met elk een CV-ketel:
- systeem 1: verwarmt een eet-/woonkamer, open keuken en een slaapkamer met convectoren
- systeem 2: verwarmt een andere woonkamer, kantoor, slaapkamer, badkamer en 3 toiletten met convectoren + een slaapkamer, een badkamer en 2 halletjes met radiatoren -> thermostaat in woonkamer
- systeem 3: verwarmt een woonkeuken door een convector en radiatoren + 2 slaapkamers en badkamer met radiatoren -> thermostaat in woonkeuken
Mijn vraag is nu: wat is dan de juiste plek voor de thermostaat: de woonkeuken die wat minder goed (maar zeker niet slecht) geïsoleerd is of de woonkamer die uitstekend geïsoleerd is. Wat ik nl wil voorkomen is, dat de woonkamer met zijn lage temperatuur convectoren lekker warm wordt, maar dat daardoor de woonkeuken niet voldoende warm kan worden (want lage temperatuur CV-water).
Mijn gevoel zegt dan dat ik de thermostaat beter in de woonkeuken kan plaatsen; de convectoren in de woonkamer hebben allemaal een thermostaatknop, dus die gaan wel dicht als het daar te warm wordt. Of ga ik hier volledig de mist mee in?
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W