WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik denk dat de reden daarvoor "ze zijn nu eenmaal Quatt' ismklcln schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:48:
[...]
Ooh dit zou wel mooi nieuws zijn dus ben benieuwd wanneer ze weer eens een update of nieuws sturen.
Maar waarom geven ze het zelf niet via een update of hier op forum ofzo?
Ik heb me zelf ook al tientallen keren verbaast waarom informatie niet gedeeld wordt, mogelijk om geen valse verwachtingen te wekken, maar 'we zijn op dit moment aan het testen met SWW door de Quatt icm een boilervat van Remeha. We beloven nog niets, maar de tests zijn tot nu toe veelbelovend", lijkt me een prima update zonder al teveel beloftes.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
EDIT: niet meer nodig, met de spoedlijn gebeld, binnen een uur een reactie en aangegeven wat ik kon doen en dat werkt
[ Voor 34% gewijzigd door partyondude op 18-04-2023 22:25 ]
Alle drie de aansluitingen zitten op een eigen alamat. Van weekend zal ik kijken of ik ip44 stopcontacten kan halen.MacD007 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:40:
[...]
nee maar, maar daar had ik de vorige keer al op bespaart, wat denk je wat zo'n dure alamat wel niet kost, nee gewoon op een bestaande groep met een stopcontact (ten slotte die was er, dus lekker gratis) gebruikt.
Perfect, was ook niet op jou bedoeld, sorry als dat zo opgevat was. Goede actie. Ook slim om deze op aparte alamat’s te zetten.marcelth72 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:41:
[...]
Alle drie de aansluitingen zitten op een eigen alamat. Van weekend zal ik kijken of ik ip44 stopcontacten kan halen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Onlangs mijn intake videocall gehad. Prima gesprek. Voorbereidend op dit gesprek had ik wel al die vragenlijst gekregen mbt de EVOHOME.
.
Mijn situatie is als volgt:
Ik beschik over de EVOHOME zonneverwarming color (een van de eerste generaties) met een losse wifi adapter, twee BDR91 aan/uit stuurunits, waarvan 1 naast de Remeha Calenta 40C CV en de ander naast mijn vloerverwarmingsverdeler die aangestuurd wordt door een Honeywell VC8015.
De vloerverwarming op de gehele begane grond is 1 zone. 4 andere zones (kamers) worden middels HR92 thermostaatknoppen aangestuurd (1ste etage en zolder)
Om de QUATT succesvol met de EVOHOME te laten samenwerken worden er een aantal eisen gesteld, waaronder aansturing middels opentherm (OT). Inmiddels beschik ik over twee R8810 OT units en ik dacht BDR91 units dus snel te vervangen door deze OT units.
Nu lees ik dat de vloerverwarmingsverdeler die wordt gestuurd door de VC8015 niet OT aangestuurd kan worden, maar alleen met de BDR91 (aan/uit).
Is er een tip waarmee ik de vloerverwarming wel OT kan aansturen (anders dan de dure zoneregeling met thermische motoren, die ik een overkill vind, omdat het slechts 1 zone is).
Ik lees hier en daar dat het ook mogelijk is met een extra HR92 op de verdeler, waarvan deze dan in aan/uit stand moet worden gezet? Ik ben geen expert op dit vlak, maar ik wil wel zekerheid hebben dat dit gaat werken of hoe ik dit werkend kan krijgen.
De quatt warmtepomp gaat lange runs maken en dan moet je systeem "open staan" om de flow aan te kunnen. Je vloerverwarming is daarbij het beste "reservoir" (buffer). Ik zou dus zowieso je Honeywell VC8015 bij de vloerverwarmingsverdeler permanent openzetten en niet meer laten aansturen door de Evohome.sderegt66 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:36:
Goedendag,
Onlangs mijn intake videocall gehad. Prima gesprek. Voorbereidend op dit gesprek had ik wel al die vragenlijst gekregen mbt de EVOHOME.
.
Mijn situatie is als volgt:
Ik beschik over de EVOHOME zonneverwarming color (een van de eerste generaties) met een losse wifi adapter, twee BDR91 aan/uit stuurunits, waarvan 1 naast de Remeha Calenta 40C CV en de ander naast mijn vloerverwarmingsverdeler die aangestuurd wordt door een Honeywell VC8015.
De vloerverwarming op de gehele begane grond is 1 zone. 4 andere zones (kamers) worden middels HR92 thermostaatknoppen aangestuurd (1ste etage en zolder)
Om de QUATT succesvol met de EVOHOME te laten samenwerken worden er een aantal eisen gesteld, waaronder aansturing middels opentherm (OT). Inmiddels beschik ik over twee R8810 OT units en ik dacht BDR91 units dus snel te vervangen door deze OT units.
Nu lees ik dat de vloerverwarmingsverdeler die wordt gestuurd door de VC8015 niet OT aangestuurd kan worden, maar alleen met de BDR91 (aan/uit).
Is er een tip waarmee ik de vloerverwarming wel OT kan aansturen (anders dan de dure zoneregeling met thermische motoren, die ik een overkill vind, omdat het slechts 1 zone is).
Ik lees hier en daar dat het ook mogelijk is met een extra HR92 op de verdeler, waarvan deze dan in aan/uit stand moet worden gezet? Ik ben geen expert op dit vlak, maar ik wil wel zekerheid hebben dat dit gaat werken of hoe ik dit werkend kan krijgen.
Dan zou je nog wel de andere zones kunnen regelen met de HR92 thermostaatknoppen, maar je kan je wel afvragen of je voor elke warmtevraag in deze zones je Quatt apart wil laten aanzetten/uitzetten.
Ik heb precies dezelfde configuratie als jij met Evohome en zoneregeling, ik heb de Quatt gereserveerd en heb hier ook over nagedacht als volgt:
- Ik ga een aparte thermostaat gebruiken in de woonkamer (Lyric T6 bijvoorbeeld) die OT communiceert met de CiC van Quatt; Deze bepaalt dus de warmtevraag.
- De zoneregelingklep Honeywell VC8015 bij de vloerverwarming gaat uit (permanent open, stekker eruit), dus altijd flow door de vloerverwarming mogelijk.
- Ik plan het Evohome systeem te gebruiken voor naregeling van de overige ruimtes dmv HR92 thermostaatknoppen, maar de Evohome stuurt niet meer de CV ketel of CiC/Quatt aan. Eigenlijk gewoon slimme thermostaatknoppen in de overige zones die je op afstand kunt regelen.
- Ik ga ervanuit dat de Quatt voldoende lange runs maakt dat in geval van een warmte vraag in de overige zones die ruimte vanzelf wel op temperatuur komt.
Volgens mij is dit de oplossing om optimaal gebruik te maken van je Quatt warmtepomp, je vloerverwarming en evohome zoneregeling.
Hi Sky_walker,sky_walker schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:22:
[...]
De quatt warmtepomp gaat lange runs maken en dan moet je systeem "open staan" om de flow aan te kunnen. Je vloerverwarming is daarbij het beste "reservoir" (buffer). Ik zou dus zowieso je Honeywell VC8015 bij de vloerverwarmingsverdeler permanent openzetten en niet meer laten aansturen door de Evohome.
Dan zou je nog wel de andere zones kunnen regelen met de HR92 thermostaatknoppen, maar je kan je wel afvragen of je voor elke warmtevraag in deze zones je Quatt apart wil laten aanzetten/uitzetten.
Ik heb precies dezelfde configuratie als jij met Evohome en zoneregeling, ik heb de Quatt gereserveerd en heb hier ook over nagedacht als volgt:
- Ik ga een aparte thermostaat gebruiken in de woonkamer (Lyric T6 bijvoorbeeld) die OT communiceert met de CiC van Quatt; Deze bepaalt dus de warmtevraag.
- De zoneregelingklep Honeywell VC8015 bij de vloerverwarming gaat uit (permanent open, stekker eruit), dus altijd flow door de vloerverwarming mogelijk.
- Ik plan het Evohome systeem te gebruiken voor naregeling van de overige ruimtes dmv HR92 thermostaatknoppen, maar de Evohome stuurt niet meer de CV ketel of CiC/Quatt aan. Eigenlijk gewoon slimme thermostaatknoppen in de overige zones die je op afstand kunt regelen.
- Ik ga ervanuit dat de Quatt voldoende lange runs maakt dat in geval van een warmte vraag in de overige zones die ruimte vanzelf wel op temperatuur komt.
Volgens mij is dit de oplossing om optimaal gebruik te maken van je Quatt warmtepomp, je vloerverwarming en evohome zoneregeling.
Dank voor je reactie.
Als ik je goed begrijp ga je de Evohome dus alleen gebruiken voor de radiatoren met de HR92 knoppen en een separate nieuwe thermostaat in de woonkamer voor de vloerverwarming.
Moet dan de BDR91 naast de ketel die het signaal ontvangt van de EVOHOME wel nog vervangen worden door de R8810 (lijkt me wel) en die dus naast de vloerverwarmingsverdeler kan dan ook weg.
Aan deze oplossing had ik nog niet gedacht. Heb jij nog verder gekeken naar evt. een HR92 op de vw die je dan in de stand aan/uit kan zetten en die dus wel door de R8810 aangestuurd kan worden?
Aangezien ons lage huidige gasverbruik gaan we maar verder kijken in de toekomst of we beter niet direct kunnen overstappen op full electric.
Je kan (vele) andere warmtepomp topics erop nalezen en naregeling op je vloerverwarming is eigenlijk een no go. Dit omdat je vloer de beste warmtebuffer is die je kan wensen (zoals ook vermeld door @sky_walker ). Naregeling op je vloerverwarming zal het gebruik van je warmtepomp alleen maar nadelig beinvloeden (meer start/stops & minder lange runs --> hogere aanvoertemperatuur --> lagere efficiency/COP --> hoger elektra verbruik)sderegt66 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:01:
[...]
Hi Sky_walker,
Dank voor je reactie.
Als ik je goed begrijp ga je de Evohome dus alleen gebruiken voor de radiatoren met de HR92 knoppen en een separate nieuwe thermostaat in de woonkamer voor de vloerverwarming.
Moet dan de BDR91 naast de ketel die het signaal ontvangt van de EVOHOME wel nog vervangen worden door de R8810 (lijkt me wel) en die dus naast de vloerverwarmingsverdeler kan dan ook weg.
Aan deze oplossing had ik nog niet gedacht. Heb jij nog verder gekeken naar evt. een HR92 op de vw die je dan in de stand aan/uit kan zetten en die dus wel door de R8810 aangestuurd kan worden?
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Dat is correct, enkel Evohome voor naregelen radiatoren met de HR92 knoppen. De Evohome hoeft niet meer verbonden te zijn met de BD91 of R8810 denk ik, en als dat wel nog moet dan in geen geval de BD91 of R8810 koppelen aan de Ketel of CiC.sderegt66 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:01:
[...]
Hi Sky_walker,
Dank voor je reactie.
De vloerverwarming gewoon open laten staan, anders krijg je echt problemen met de lange aantijd van de warmtepomp. geen zoneregeling op de vv toepassen.
Vervelend, kan je mij nog even informeren waar dit terug te lezen is? Heeft dit te maken met oudere intergas ketels? Ik heb een HR30/36 uit 2010, heeft die dezelfde 2 weg klep? Ik ga dat ook eens even uitzoeken, want dan hoef ik niet te gaan zitten wachten tot ik ooit een installatiegesprek krijg en dan alsnog nee te horen krijg.happy killer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:04:
Zojuist mijn reservering geannuleerd. Zoals eerder gelezen kunnen ze niet overweg met mijn Intergas 2 zone klep. Daarnaast heb ik helaas geen tijd gehad om de pre-installatie checks te doen. Het opnieuw aanvragen van deze check werkt niet via hun link. Meerdere keren geprobeerd.
Aangezien ons lage huidige gasverbruik gaan we maar verder kijken in de toekomst of we beter niet direct kunnen overstappen op full electric.
In deze post:sky_walker schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:04:
[...]
Vervelend, kan je mij nog even informeren waar dit terug te lezen is? Heeft dit te maken met oudere intergas ketels? Ik heb een HR30/36 uit 2010, heeft die dezelfde 2 weg klep? Ik ga dat ook eens even uitzoeken, want dan hoef ik niet te gaan zitten wachten tot ik ooit een installatiegesprek krijg en dan alsnog nee te horen krijg.
Quatt trekt de stekker uit een combinatie Intergas met 2 zones en ieder een thermostaat en een zoneklep
:strip_exif()/f/image/iTQmkTtc7VUvBNDQRSRKgtvP.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijzonder, ik heb scherm niet gezien bij mijn aanbetaling of tijdens online installatie check??happy killer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:06:
[...]
In deze post:
Quatt trekt de stekker uit een combinatie Intergas met 2 zones en ieder een thermostaat en een zoneklep[Afbeelding]
Ik heb overigens geen 2 zone systeem met mijn Intergas HR 30/36. Was even in de war met feit dat Intergas ketels een interne 2 weg klep hebben ipv meeste andere ketels die een 3 weg klep hebben. Dat moet geen probleem zijn lijkt me.
"In tegenstelling tot andere cv ketels hebben de cv ketels van Intergas geen 3-wegklep, deze maakt de schakeling naar warm water of naar verwarming. Door het dubbele circuit in de wisselaar hebben de Intergas cv ketels geen drieweg klep nodig, aangezien de meeste cv ketel storingen veroorzaakt worden door deze driewegklep biedt dit een groot voordeel"
[ Voor 33% gewijzigd door sky_walker op 19-04-2023 11:10 ]
voor intergas ketels monteert Quatt een extra drukverschilklep direct na de CV-aanvoer-zijde van de ketel, om te zorgen dat er geen CV water door de ketel gaat op het moment van warm water vraag.sky_walker schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:08:
[...]
Bijzonder, ik heb scherm niet gezien bij mijn aanbetaling of tijdens online installatie check??
Ik heb overigens geen 2 zone systeem met mijn Intergas HR 30/36. Was even in de war met feit dat Intergas ketels een interne 2 weg klep hebben ipv meeste andere ketels die een 3 weg klep hebben. Dat moet geen probleem zijn lijkt me.
"In tegenstelling tot andere cv ketels hebben de cv ketels van Intergas geen 3-wegklep, deze maakt de schakeling naar warm water of naar verwarming. Door het dubbele circuit in de wisselaar hebben de Intergas cv ketels geen drieweg klep nodig, aangezien de meeste cv ketel storingen veroorzaakt worden door deze driewegklep biedt dit een groot voordeel"
dit scherm is inderdaad later pas gekomen
Ook is hun pomp max 8kw met een enkele unit, kunnen ze leveren binnen 4 weken, en zijn ze prima telefonisch te bereiken...
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik zou bij elke partij alle “verwachtingen” en “testen” en plannen met een flinke korrel zout nemen. Ga ervan uit dat je koopt wat ze NU hebben. Best grote kans dat de toekomstplannen puur toekomstmuziek blijven.geerttttt schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:46:
Ik moet wel zeggen dat ik telkens meer neig naar deWarmte ten opzichte van de Quatt. Ik sprak ze vanmorgen even aan de telefoon, zij doen wel aan koeling via de WP en testen dit momenteel. Ze verwachten dit binnenkort softwarematig uit te rollen zodat het deze zomer te gebruiken is voor de klanten.
Ook is hun pomp max 8kw met een enkele unit, kunnen ze leveren binnen 4 weken, en zijn ze prima telefonisch te bereiken...
Nou ja hun plannen klinken vrij vergevorderd. En Quatt zegt gewoon: "gaan we niet meer doen"olafmol schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:49:
[...]
Ik zou bij elke partij alle “verwachtingen” en “testen” en plannen met een flinke korrel zout nemen. Ga ervan uit dat je koopt wat ze NU hebben. Best grote kans dat de toekomstplannen puur toekomstmuziek blijven.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Succes er mee, die 8 kW is puur een marketing ding, bij RVO hebben ze met veel moeite een subsidie gekregen van 2.850 euro, was eerst 2.700 euro ( gelijk aan de Quatt)geerttttt schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:46:
Ik moet wel zeggen dat ik telkens meer neig naar deWarmte ten opzichte van de Quatt. Ik sprak ze vanmorgen even aan de telefoon, zij doen wel aan koeling via de WP en testen dit momenteel. Ze verwachten dit binnenkort softwarematig uit te rollen zodat het deze zomer te gebruiken is voor de klanten.
Kijk maar zelf welk vermogen daarvoor staat, in elk geval geen 8 kW.
Geluidswaarden zeggen ze zelf 50 dB echter met de verkeerde waarde, dus daar heb je ook niets aan, ze zeggen al bijna een half jaar dat het kiwa rapport er komt. ???
Dat ding is een heel stuk groter dan de Quatt ( heeft voor- en nadelen) prijs ten opzichte van de oorspronkelijke prijs van de Quatt is bijna dubbel zo groot, de 8 kW Quatt was nog steeds een stuk goedkoper.
Ik dacht erst zelf ook dat de warmte ondanks de hogere prijs een betere keuze zou zijn, op dit moment denk ik dat niet meer, vermoedelijk zou in mijn situatie ik de deWamte niet kunnen plaatsen. Maar dat is bij elke situatie weer anders.
Overigens heb ik nu geen haast meer, stookseizoen is pas weer in oktober.
En Elga Ace is 4KW en heeft maar 2400,- subsidie (3kW ingeschaald), de 6kW €2700,- (als 5kW ingeschaald).MacD007 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:11:
[...]
Succes er mee, die 8 kW is puur een marketing ding, bij RVO hebben ze met veel moeite een subsidie gekregen van 2.850 euro, was eerst 2.700 euro ( gelijk aan de Quatt)
De subsidie van de Warmte is in eerste instantie verkeerd ingeschaald door het RVO, dit was voor meer units het geval. Dus om ze dat (in je eerdere post) voor de voeten te gooien is ook flauw. Je weet ook prima/soepel hoe dat met de Quatt is gegaan met de subsidie destijds. Dat probleem is meer RVO dan de leveranciers ben ik bang.
Dat stekt mij wel een beetje in het idee wat ik had met betrekking tot de Quatt en een losse WBP, die heb je met een extra spiraal erin, waardoor de Quatt de WPB zou kunnen ondersteunen of juist andersom.onlinaius schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:07:
Recent is er iemand van Quatt bij mij langs geweest voor het verhelpen van een klein lekje. Netjes geregeld, niets dan lof.
Lekker wat bijgekletst. Omdat ik aangaf dat de ketel al uit stond, en dat alles op de Quatt gebeurde begon hij over SWW, en dat de proeven daarmee boven verwachting goed verlopen.
Ik twijfelde even of ik deze informatie mag doorgeven, maar hij gaf zelf aan dat Quatt nergens geheimzinnig over doet (nav mijn opmerking dat men hier erg nieuwsgierig is wie de fabrikant van de Quatt was), dus op basis daarvan dacht ik dat dit posten niet zo'n probleem zou zijn.![]()
Mogelijk nieuwe informatie: (pin me er niet op vast als het veranderd / ik iets verkeerd heb begrepen).
- Quatt wil SWW gaan doen op de Quatt zelf, dus geen aparte WPB
- Het boilervat is van Remeha.
- Voor SWW is niet perse een 2e Quatt buitenunit vereist.
- De buitenunit is niet in elkaar gezet op basis van een standaard template waar Quatt alleen de vinkjes moest zetten, deze is door Quatt zelf ontwikkeld. (argument hierbij was ook: als het standaard spul was, was doorontwikkelen van FE en SWW wel wat sneller gegaan).
Hoop dat daar richting volgend jaar dan toch wat duidelijkheid in komt, dan kan ik wellicht de afweging maken zelf een SWW oplossing maken
[ Voor 52% gewijzigd door RobertowNL op 19-04-2023 13:22 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Wat een vraag, ik denk wat ik heb of niet heb hier niet van belang is, overigens ben ik bezig met Quatt.medu80 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:18:
@MacD007 Begrijp ik hieruit dat jij geen Quatt bezit....
Quatt komt bij mij vrijdag 5 mei de wp plaatsen. Ook ik heb een Intergas met twee zones maar tijdens de intake werd verteld dat deze voor de installatie verwijderd moet worden. Dit wordt eind volgende week gedaan door mijn installateur, dit was absoluut geen probleem volgens hen.happy killer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:06:
[...]
Quatt trekt de stekker uit een combinatie Intergas met 2 zones en ieder een thermostaat en een zoneklep }:
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't
"In je aanvraag zagen we dat je convectoren gebruikt om je huis te verwarmen. Dit kan in combinatie met een warmtepomp het comfort in je huis verminderen. Convectoren verwarmen je huis vaak met een hoge temperatuur en de maximale uitgaande temperatuur van de Quatt is 55 graden."
Nu lees ik in dit topic dat convectoren juist wel geschikt zijn icm een warmtepomp. Helaas is het stookseizoen net voorbij, ik heb niet kunnen testen met de Intergas ketel op 55 graden.
:strip_exif()/f/image/A0LgKvBmoUT8sLbHDtjSLEGh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MyFRYIvG3d3GBCKiu3saIzz9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PFsYd15zqujHT2L3j3qU0ZAL.jpg?f=fotoalbum_large)
De woonkamer en kantoor (op begane grond) zijn voorzien van de convectoren op deze foto's. De andere ruimtes (entree, twee slaapkamers, badkamer) hebben "gewone" radiatoren.
Wat is nu wijsheid? Wel of niet verder met Quatt? Wachten tot ik heb kunnen testen met 55 graden?
Of annuleren en op zoek naar een HT-warmtepomp (die zijn wel erg duur...).
Of zelfs helemaal geen warmtepomp, omdat ons gasverbruik best okee is?
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
Convectoren hebben juist minder hoge aanvoertemperaturen nodig om hetzelfde vermogen als een klassieke radiator te kunnen genereren. Het zou dus juist beter moeten werken met een warmtepomp. Tenzij deze convectoren iets heel geks doen. Welk merk en type zijn het?avoid schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:45:
Ik heb me vorig jaar ingeschreven voor een Quatt systeem en heb deze week de eerste mailtjes van ze ontvangen ivm inventarisatie. Ons huis (vrijstaand, houtskeletbouw) is gebouwd in 2014, erg goed geïsoleerd. Jaarlijks gasverbruik (2-persoons huishouden) is zo'n 950 m3. Verwarmen doen me wet een Intergas Kompakt HRE ketel. De warmte-afgifte vindt plaats via convectors en radiatoren. Watertemp voor CV-water staat momenteel op 75 graden. Quatt zegt in hun mailtje:
"In je aanvraag zagen we dat je convectoren gebruikt om je huis te verwarmen. Dit kan in combinatie met een warmtepomp het comfort in je huis verminderen. Convectoren verwarmen je huis vaak met een hoge temperatuur en de maximale uitgaande temperatuur van de Quatt is 55 graden."
Nu lees ik in dit topic dat convectoren juist wel geschikt zijn icm een warmtepomp. Helaas is het stookseizoen net voorbij, ik heb niet kunnen testen met de Intergas ketel op 55 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De woonkamer en kantoor (op begane grond) zijn voorzien van de convectoren op deze foto's. De andere ruimtes (entree, twee slaapkamers, badkamer) hebben "gewone" radiatoren.
Wat is nu wijsheid? Wel of niet verder met Quatt? Wachten tot ik heb kunnen testen met 55 graden?
De convectoren in de vloer zijn: Jaga Mini Canal. 210 cm (kantoor, type B42) en 230cm (woonkamer, type B34) lang. De wandconvector in de woonkamer is de Jaga Tempo.olafmol schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:47:
[...]
Convectoren hebben juist minder hoge aanvoertemperaturen nodig om hetzelfde vermogen als een klassieke radiator te kunnen genereren. Het zou dus juist beter moeten werken met een warmtepomp. Tenzij deze convectoren iets heel geks doen. Welk merk en type zijn het?
Maar hoe zit 't dan met de ruimtes waar geen convectors maar radiatoren hangen?
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
De vloerconvectoren hebben inderdaad een hogere temperatuur nodig, je kan dit oplossen met b.v. speedcomfort maar volgens mij past dat niet onder dit type. Dan moet je ze vervangen door Jaga Mini canel hybrid.avoid schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:53:
[...]
De convectoren in de vloer zijn: Jaga Mini Canal. 210 cm (kantoor, type B42) en 230cm (woonkamer, type B34) lang. De wandconvector in de woonkamer is de Jaga Tempo.
Maar hoe zit 't dan met de ruimtes waar geen convectors maar radiatoren hangen?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Geen flauw idee welk merk mijn convector is, maar 2,5 jaar geleden een nieuwe CV ketel laten hangen (met de kennis van nu doet dat zeer), en die werkt al 2,5 jaar op 45 graden, zonder problemen.avoid schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:45:
Ik heb me vorig jaar ingeschreven voor een Quatt systeem en heb deze week de eerste mailtjes van ze ontvangen ivm inventarisatie. Ons huis (vrijstaand, houtskeletbouw) is gebouwd in 2014, erg goed geïsoleerd. Jaarlijks gasverbruik (2-persoons huishouden) is zo'n 950 m3. Verwarmen doen me wet een Intergas Kompakt HRE ketel. De warmte-afgifte vindt plaats via convectors en radiatoren. Watertemp voor CV-water staat momenteel op 75 graden. Quatt zegt in hun mailtje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen ik om een offerte voor een WP vroeg, vertelde die club me doodleuk dat mijn convector niet onder de 55 graden werkt. 'dat heeft je collega 2,5 geleden zelf zo ingesteld' . . .
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Als er genoeg ruimte is, zou (bv) een speedcomfort wel moeten kunnen bij een vloerconvector:Gerardwaz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:04:
[...]
De vloerconvectoren hebben inderdaad een hogere temperatuur nodig, je kan dit oplossen met b.v. speedcomfort maar volgens mij past dat niet onder dit type. Dan moet je ze vervangen door Jaga Mini canel hybrid.
YouTube: SpeedComfort Convector
De staande convector zou volgens de fabrikant ook wel op lage temperaturen moeten werken: "Deze radiator/convector maakt gebruik van de LOW H2O technologie en is daardoor ook zeer geschikt voor lage cv watertemperaturen" (bron: https://www.radiatorendis...oren/jaga/jaga-tempo-wand)
Ventilatoren op je radiatoren/convectoren is altijd wel aan te raden om wat meer vermogen eruit te halen bij lagere aanvoer temperaturen. Naast speedcomfort heb je ook Heatfan, daarmee kun je iets meer instellen qua sensor, vanaf welke temperatuur de fans aanslaan. https://heatfan.eu/sensor/
Vergeet ook zeker niet de Heatbooster, gemaakt door een tweaker en heeft een eigen forum.olafmol schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:13:
[...]
Als er genoeg ruimte is, zou (bv) een speedcomfort wel moeten kunnen bij een vloerconvector:
YouTube: SpeedComfort Convector
De staande convector zou volgens de fabrikant ook wel op lage temperaturen moeten werken: "Deze radiator/convector maakt gebruik van de LOW H2O technologie en is daardoor ook zeer geschikt voor lage cv watertemperaturen" (bron: https://www.radiatorendis...oren/jaga/jaga-tempo-wand)
Ventilatoren op je radiatoren/convectoren is altijd wel aan te raden om wat meer vermogen eruit te halen bij lagere aanvoer temperaturen. Naast speedcomfort heb je ook Heatfan, daarmee kun je iets meer instellen qua sensor, vanaf welke temperatuur de fans aanslaan. https://heatfan.eu/sensor/
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Ik heb deze ook en werkt fantastisch, plus dat je veel flexibeler bent om het te installeren.
Fans op je radiatoren/convectoren is zeker handig om te doen. Ik heb "gewone" radiatoren, zonder fans krijg ik de woonkamer niet op temperatuur met de Quatt. Met de fans erop wel, dus het verschil is aanzienlijk.avoid schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel cm ruimte zit er tussen de bovenkant van de vloerconvector en het rooster?
Je kunt zoals genoemd kant en klare oplossingen kopen met fans, of zelf samenstellen met behulp van mijn link in het vorige bericht. Technisch hoef je niet (echt) te zijn, het is meer zelf de fans kopen en met kabeltjes aansluiten. Het voordeel daarvan is dat je dus mogelijk een fan kunt kopen die op die vloerconvector kan liggen
Het kan ook nog simpeler, ik ben fans gekocht met een PWM ingang, NTC aan een Arduino achtige controller en PWM uitgang naar de fans. Ik moet de fans alleen nog een keer in een nette behuizing maken. Werkt ook prima, zelfs zo goed dat de TADO thermostaat het nog steeds niet snapt…HBO88 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:27:
[...]
Vergeet ook zeker niet de Heatbooster, gemaakt door een tweaker en heeft een eigen forum.
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Ik heb deze ook en werkt fantastisch, plus dat je veel flexibeler bent om het te installeren.
Ook dat is natuurlijk een mogelijkheid, echter als je kijkt met welke technische informatie (deWarmte en Quatt kunnen zich overigens daarbij een hand geven) men aan ons (de consument, die mogelijk iets bij hun wil kopen) ter beschikking stelt zou het aan de andere kant niet verwondelijk zijn als men met dergelijke sumiere gegevens bij de RVO aanklopt er dan iets anders uitkomt dan wat eigenlijk de bedoeling is. Het RVO toest namelijk uitsluitend op documentatie, dus als daar fouten in zitten, krijg je van zelf ook foutive uitkomsten.RobertowNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:19:
[...]
En Elga Ace is 4KW en heeft maar 2400,- subsidie (3kW ingeschaald), de 6kW €2700,- (als 5kW ingeschaald).
De subsidie van de Warmte is in eerste instantie verkeerd ingeschaald door het RVO, dit was voor meer units het geval. Dus om ze dat (in je eerdere post) voor de voeten te gooien is ook flauw. Je weet ook prima/soepel hoe dat met de Quatt is gegaan met de subsidie destijds. Dat probleem is meer RVO dan de leveranciers ben ik bang.
Aangezien we daar niet bij zijn geweest en de beide firma's ook niet echt scheutig zijn met technische gegevens die iets verder gaan dan de meest basis gegevens is het dus gissen.
jouw giswerk is daarbij net zo goed of slecht als die van mij. Echter de claim van 8 kW kun je met de beste wil (uitgaand van de beschikbare info) niet voor waar aannemen.
zie oa: Bij een vermogen van 8,3 kW en A++ zou er een subsidiebedrag van €3.150 staan.
zelf staat op hun site:
bij (A7/W35):
Getest vermogen = 6.4 kW*
COP = 5.3*
sCOP = 4.9**
en bij (A7/W55):
Getest vermogen = 6.0 kW*
COP = 3.0*
sCOP = 3.4**
*Volgens EN14511
**Volgens EN14825
verder staat er: Modulatie bereik Vermogen = 2 tot 8 kW, wat ze hiermee bedoelen is voor tenminste mij een raadsel (het minimale warmteafgifte van DeWarmte zou dus op 2 kW uitkomen, wat mij reedelijk veel lijkt, volgens mij scoort de Quatt hier lager mee (lager is beter)
Uitgaand van de beide vermogensopgave zou ik zeggen dat de warmte een vermogen van 6,4 kW heeft. (Quatt geeft bij het Vermogen A7 / W35: 4.5 kW aan, dus heeft deWarmte hier wel een voordeel van bijna 2 kW, beetje afhankelijk van je benodigd vermogen kan dat dus wel een mooie argument zijn waarom men voor DeWarmte gaat kiezen, weet wel dat de investering ook een heel stuk meer deWarmte kost netto 3.400€, de Quatt 4kW is ruim 50% goedkoper).
Dat is dus een rekensom die iedereen voor zich zelf moet maken en er zijn natuurlijk ook nog andere aspecten die een rol kunnen spelen.
Geinstallerde units (op basis van wat hier op het forum te vinden was) Quatt circa 500 stuks, DeWarmte circa 100 stuks.
het blijft lastig, voor mij heeft de Quatt echter op dit moment heel duidelijk de voorkeur (maar dat is dus op basis van mijn situatie en wensen), kan dus bij iemand anders weer anders zijn.
[...]
Dat stekt mij wel een beetje in het idee wat ik had met betrekking tot de Quatt en een losse WBP, die heb je met een extra spiraal erin, waardoor de Quatt de WPB zou kunnen ondersteunen of juist andersom.
Hoop dat daar richting volgend jaar dan toch wat duidelijkheid in komt, dan kan ik wellicht de afweging maken zelf een SWW oplossing makenof die van Quatt kopen.
Voor die mensen die het nog niet hebben gezien, er is hier op Tweakers ook een apart forum voor DeWamte Warmtepomp.
@geerttttt wat hier gezegd wordt klopt wel, de 8 kW blijkt tot dusver nergens uit..MacD007 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:58:
[...]
Echter de claim van 8 kW kun je met de beste wil (uitgaand van de beschikbare info) niet voor waar aannemen.
zie oa: Bij een vermogen van 8,3 kW en A++ zou er een subsidiebedrag van €3.150 staan.
zelf staat op hun site:
bij (A7/W35):
Getest vermogen = 6.4 kW*
Daarnaast vind ik het opvallend dat de enige waarden die DeWarmte opgeeft bij A7 zijn (buitentemperatuur+7 graden Celsius), en er is nergens iets te vinden over temperatuur bij -7 garden Celsius..

Ofwel niemand heeft een idee van het verval in vermogen wanneer buitentemperatuur onder de 7 graden komt (elke WP gaat omlaag in zn vermogen, hoeveel exact is de vraag). Conclusie die wel te trekken is, is dat bij een lage temperatuur rond/onder vriespunt DeWarmte ook geen 8 kW gaat leveren.
De condities waaronder DeWarmte wel 8 kW kan leveren zijn dus in nevelen gehuld, wellicht bij +16 graden? (Lijkt me alleen nodig met stoken met alle ramen en deuren open?)
Bovenstaande redenen waren voor mij juist redenen om preorder bij DeWarmte te cancellen & voor Quatt te gaan
Lijkt erop dat DeWarmte net al Quatt nog het een en ander kan leren in de afdeling communicatie..
Losse WPB: daar gaat mijn voorkeur ook lichtelijk naar uit. Vooral omdat ik mij door een ervaren installateur heb laten vertellen dat het nadeel van SWW op een buitenunit is dat die lekkere stille zomeravond wordt verstoord door een buitenunit die 55 graden staat te maken.[b]RobertowNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:19:
Dat stekt mij wel een beetje in het idee wat ik had met betrekking tot de Quatt en een losse WBP, die heb je met een extra spiraal erin, waardoor de Quatt de WPB zou kunnen ondersteunen of juist andersom.
Hoop dat daar richting volgend jaar dan toch wat duidelijkheid in komt, dan kan ik wellicht de afweging maken zelf een SWW oplossing makenof die van Quatt kopen.
Op zich lijkt me dit tamelijk makkelijk te voorkomen: gewoon tijden instellen dat er SWW mag worden opgewarmd. Persoonlijk zou ik dan zeggen, tussen 13:00 en 16:00. Bijkomend voordeel is dat dit ook nog eens het warmste deel van de dag is, met de goedkoopste energie (bij dynamisch contract).
Ondersteuning van de Quatt op de WPB lijkt me wat lastiger liggen: het water in de WPB is onnodig warm, vaak minimaal 55 graden, wat voor je centrale verwarming weer overkill is en onnodig inefficient.
Er is wel een zekere gelaagdheid in je WPB. Als je een goede hebt kan het water onderin 35 graden zijn, terwijl het bovenin 55 graden is. Dan moet je echter nog steeds die 35 graden er onderin krijgen. Dat kan met een warmtespiraal (mits het WPB element bovenin zit), maar dan heb je dus niet echt een ondersteuning van de Quatt, maar meer een buffervat.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
[...]
Dat is correct, enkel Evohome voor naregelen radiatoren met de HR92 knoppen. De Evohome hoeft niet meer verbonden te zijn met de BD91 of R8810 denk ik, en als dat wel nog moet dan in geen geval de BD91 of R8810 koppelen aan de Ketel of CiC.
Hi,
Of ik begrijp het evosysteem niet helemaal, maar er moet toch in ieder geval dan de R8810 geplaatst worden om de ketel aan te laten gaan als de HR92 een warmtevraag afgeeft? Dat de VW altijd dan openstaat en de ketel gestuurd wordt door de 'nieuwe' thermostaat begrijp ik.
Geeft de HR92 een signaal aan de EVOHOME en die schakelt de ketel aan middels de R8810 of schakelt de HR92 direct de ketel aan met de R8810... lastige materie...
Ik vroeg me af of de flow van het systeem voldoende was (omdat ik zat te twijfelen of ik aanpassingen in de VVW verdeler beneden moest doen, omdat er onder andere de oude thermostatische kraan en voetventiel nog in zitten). Quatt heeft deze uitgelezen en de flow zat over die dag iets boven de 800 liter per uur (beetje moeiljk zien uit de grafiek, maar ik schat ergens tussen de 820 en de 840 per uur).
Volgens de Quatt medewerkers zagen ze 800 liter als de minimaal benodigde flow waarbij het systeem lekker werkt. Aangezien dat gehaald werd gaven ze aan de thermostatische kraan te laten zitten, als extra veiligheidsmaatregel.
Verder gaven ze aan dat de pomp in de Quatt nog een stuk meer aan kan dan de 800 liter per minuut.
Nu vroeg ik mij sterk af: van alle personen hier met root toegang kan ik me flow waardes herinneren die ook rond de 800 zaten. Bij @medu80 zie ik dat de pomp op 65% draait, ook (toevallig?) ergens rond de 800 liter.
Heeft iemand al waardes als 800 inderdaad 65% is zou de pomp tot een ruime 1200 liter per uur moeten kunnen. Heeft iemand dergelijke waardes al eens voorbij zien komen?
Hier ook rond de 820l/h (met Quatt pomp op 45%).Timmy schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:09:
Idem hier. De maximale flow ligt altijd rond de 820 liter.
Wel heb ik nog een issue met onze Atag ketel, wanneer die aangaat schiet de gecombineerde flow naar 1.150 l/h (Quatt pomp moduleert daarna dan snel terug naar 5% en zit alles weer op 820 l/h). Probleem is alleen dat als de ketel dan weer uitgaat de totale flow onder de 400 l/h klapt waardoor de Quatt stopt (soms, zeker niet altijd). Daarna begint dat weer opnieuw en de Quatt en ketel pendelen daardoor. Op een gegeven moment (soms nooit, soms na 5 min., soms na 30 min. houdt het op en slaat de Quatt niet meer uit).
Quatt is hier nog mee bezig (ticket staat open) het advies was de maximale pompsnelheid van de Atag lager te zetten. Die stond op 79% en nu op 61%. Helaas kan die niet lager. Als iemand dit herkent cq nog een tip voor heeft, dan hoor ik dat graag! 👍
[ Voor 6% gewijzigd door mrdop op 19-04-2023 22:15 ]
Gelukkig!medu80 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:09:
Dat heb ik niet. Minimale en maximale pompsnelheid op 61%. Zijn twee aparte opties in het menu.
Ja, pomp min en pomp max staan bij mij ook op 61%.
Appels met appels vergelijken.MacD007 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:58:
[...]
weet wel dat de investering ook een heel stuk meer deWarmte kost netto 3.400€, de Quatt 4kW is ruim 50% goedkoper).
Dat is dus een rekensom die iedereen voor zich zelf moet maken en er zijn natuurlijk ook nog andere aspecten die een rol kunnen spelen.
Geinstallerde units (op basis van wat hier op het forum te vinden was) Quatt circa 500 stuks, DeWarmte circa 100 stuks.
het blijft lastig, voor mij heeft de Quatt echter op dit moment heel duidelijk de voorkeur (maar dat is dus op basis van mijn situatie en wensen), kan dus bij iemand anders weer anders zijn.
[...]
Als je over 2 weken een Quatt koopt kost ie 2699 na subsidie en installatie, die van DeWarmte 3400. Dat is een verschil van 700 voor (1.5kW?) meer capaciteit schijnbaar, en je hebt hem binnen 4 weken hangen. En een koelfunctie voor 750 extra, die Quatt tot nader orde uit/afstelt
Quatt heeft de eerste twee prijsverhogingen er dan ook al op zitten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als ik in deze tijd een warmtepomp bestel die binnen 4 weken hangt krijg ik daar toch een raar gevoel van.paQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:51:
[...]
Appels met appels vergelijken.
Als je over 2 weken een Quatt koopt kost ie 2699 na subsidie en installatie, die van DeWarmte 3400. Dat is een verschil van 700 voor (1.5kW?) meer capaciteit schijnbaar, en je hebt hem binnen 4 weken hangen. En een koelfunctie voor 750 extra, die Quatt tot nader orde uit/afstelt
Quatt heeft de eerste twee prijsverhogingen er dan ook al op zitten.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Misschien even testen met maximaal temperatuur ketel of vermogen. Bij mij start hij op 30 graden keteltemperatuur.mrdop schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:19:
[...]
Gelukkig!
Ja, pomp min en pomp max staan bij mij ook op 61%.
[ Voor 8% gewijzigd door Gerardwaz op 19-04-2023 23:09 ]
Daarin worden de Kiwa Geluidswaarden eindelijk gepresenteerd:
De geluidsvermogenniveau van de DeWamte 6kW (ja, dat staat er nu echt bij, blijkbaar spreken ze nu van 6 kW vermogen) is 57,6 dB op vol vermogen (6 kW) en de nachtstand met 4 kW vermogen is het 54,9 dB.
De Quatt geluidsvermogenniveau's zijn 55 dB en in de nachtstand 52 dB.
Eerste conclusie Quatt is stiller echter met iets minder vermogen.
m.n. voor woningen die relatief weinig ruimte mbt hun buren hebben is natuurlijke elke dB meer er eentje te veel.
Voor Woningen die juist dat hoger vermogen nodig hebben hebben vaak ook iets meer afstand tot hun buren en zou dus ook de DeWarmte een optie kunnen zijn.
Dus nu is eindelijk ook op het geluidsaspect een bruikbaar specificatie beschikbaar.
Ik zal de verdere info van deze mail in de loop van morgen in de betreffende topic aanpassen. Kijk dus morgen ook eens op het forum van DeWarmteAO als je er meer over wilt weten.
even nog een reactie op een eerder comentaar mbt de prijs, het commentaar is helemaal juist als je nu pas moet bestellen. Ik ben echter op mijn eigen situatie ingegaan.
Dat is gek. Zou juist een bemoedigend gevoel moeten geven. Maanden lang wachten, prijsverhogingen, en overburen die eerder worden geholpen terwijl later binnen komen lopen, een koelfunctie die de nek om wordt gedraaid, dat geeft dan geen raar gevoel?Gerardwaz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:57:
[...]
Als ik in deze tijd een warmtepomp bestel die binnen 4 weken hangt krijg ik daar toch een raar gevoel van.
Ik had mijn wp ook binnen 2 weken staan. (Nee geen Dewarmte)
Er is niets geks aan. Als de voorraad er is en de monteur is beschikbaar, dan is het zo gepiept.
Ik ben ook een happy camper met losse WPB.onlinaius schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:15:
[...]
Losse WPB: daar gaat mijn voorkeur ook lichtelijk naar uit. Vooral omdat ik mij door een ervaren installateur heb laten vertellen dat het nadeel van SWW op een buitenunit is dat die lekkere stille zomeravond wordt verstoord door een buitenunit die 55 graden staat te maken.
Op zich lijkt me dit tamelijk makkelijk te voorkomen: gewoon tijden instellen dat er SWW mag worden opgewarmd. Persoonlijk zou ik dan zeggen, tussen 13:00 en 16:00. Bijkomend voordeel is dat dit ook nog eens het warmste deel van de dag is, met de goedkoopste energie (bij dynamisch contract).
Ondersteuning van de Quatt op de WPB lijkt me wat lastiger liggen: het water in de WPB is onnodig warm, vaak minimaal 55 graden, wat voor je centrale verwarming weer overkill is en onnodig inefficient.
Er is wel een zekere gelaagdheid in je WPB. Als je een goede hebt kan het water onderin 35 graden zijn, terwijl het bovenin 55 graden is. Dan moet je echter nog steeds die 35 graden er onderin krijgen. Dat kan met een warmtespiraal (mits het WPB element bovenin zit), maar dan heb je dus niet echt een ondersteuning van de Quatt, maar meer een buffervat.
Het geeft veel flexibiliteit in elk geval.
Als er 3 zijn gaan douchen en er wordt nog extra water getapt, dan zie ik dat ie in de winter ook 4-5 uur bezig is soms. Nu zal dat met een lichtelijk grotere wp dan wel wat sneller gaan, maar ik zit er niet op te wachten dat ik dan 3 uur geen warm CV water heb omdat er SWW wordt gemaakt.
Fair enough, in hybride setup heb je dan nog je CV ketel.
Ik ben dan toch meer van set and forget. Ik wil daar helemaal niet bezig (hoeven) zijn wanneer ik wel of geen en hoe warm dan SWW moet maken.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-04-2023 23:59 ]
Ja, langere nadraaitijd zou denk ik zeker kunnen helpen, enige is dat ik daar geen instelling voor heb. Mijn i36EC heeft een vaste nadraaitijd van 1 minuut (of kijk ik niet goed?).medu80 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:50:
Misschien de nadraaitijd van je ketel op 5 minuten en 50% zetten. Dan kan de Quatt weer optoeren.
Wat bedoel je met 50%, de “pomp min” kan bij mij niet lager dan 61%.
Kan ik zeker proberen! Mijn keteltemperatuur staat op 55gr. Bedoel je dat die dan naar maximaal (80gr) of juist lager (30gr) gezet moet worden?Gerardwaz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:06:
[...]
Misschien even testen met maximaal temperatuur ketel of vermogen. Bij mij start hij op 30 graden keteltemperatuur.
Hmm, ik zie dat jij de I36EC hebt en niet de ECZ. Ik kan de nadraaitijd en bijbehorende pompsnelheid instellen. Tevens zag ik gister dat ik minimaal op 50% en maximaal op 61% heb staan. Nadraaitijd op 5 minuten, maar die laatste kun jij niet instellen.mrdop schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:27:
[...]
Ja, langere nadraaitijd zou denk ik zeker kunnen helpen, enige is dat ik daar geen instelling voor heb. Mijn i36EC heeft een vaste nadraaitijd van 1 minuut (of kijk ik niet goed?).
Wat bedoel je met 50%, de “pomp min” kan bij mij niet lager dan 61%.
Je zou nog kunnen spelen met maximale ketel, volgens mij is de P03, zet deze eens op 5 of 10%. Ik heb deze ook vrij laag staan, anders gaat de CV telkens uit. Nu is deze waarde zo laag dat Quatt en de CV samen, een uur nodig hebben om de 50 graden te bereiken. Heb ik deze op 70% waar ie normaliter op staat. Dan stookt de ketel als een malle twee hele minuten en valt dan in de anti-pendelstand.
Probeer het wat met een lagere temperatuur b.v. 40 graden.mrdop schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:30:
[...]
Kan ik zeker proberen! Mijn keteltemperatuur staat op 55gr. Bedoel je dat die dan naar maximaal (80gr) of juist lager (30gr) gezet moet worden?
Vraag is dat ze uiteraard niet zonder reden een aparte leiding voor VVW in de kelder hebben getrokken en als ik dat omzet of dat dan tot grote problemen gaat leiden cq of de VVW in de kelder nog goed blijft functioneren. Of dat het niet uitmaakt omdat met de Quatt er toch een continue flow is.
Hoe lang duurde het voor jullie om een offerte of terugkoppeling te krijgen op vragen na een Quatt installatiegesprek? Ik wacht anderhalve week op een reactie.
Ach jah. Misschien ben ik wat ongeduldig i.v.m. de prijsverhoging per 1 mei 2023..
Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/
in 2 dagen een offerte, en daarna nog een dik maandje tot werkelijke plaatsing. As we speak wordt de Quatt geplaatst door 2 kundige Slowaakse heren. Fijn om vanochtend even meegenomen te worden in hun plannen, zodat de verwachtingen helder zijn.harrr schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:08:
Inmiddels heb ik de prijsopgave om een kabeldoorvoer voor Quatt te laten in de dakgoot binnen. Das allemaal mogelijk. Nu nog de offerte van Quatt krijgen (of uberhaupt een reactie).
Hoe lang duurde het voor jullie om een offerte of terugkoppeling te krijgen op vragen na een Quatt installatiegesprek? Ik wacht anderhalve week op een reactie.
Ach jah. Misschien ben ik wat ongeduldig i.v.m. de prijsverhoging per 1 mei 2023..
Ik meen me te herinneren dat de Quatt 8KW op 57 dB ligt? Dat is dan ook nog een optie voor de grotere / slechter geisoleerde woningen, mits je voldoende afstand naar je buren hebt.MacD007 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:36:
Heb vandaag een mailtje van DeWarmte gekregen: Eindelijk ook een positief geluid
Daarin worden de Kiwa Geluidswaarden eindelijk gepresenteerd:
De geluidsvermogenniveau van de DeWamte 6kW (ja, dat staat er nu echt bij, blijkbaar spreken ze nu van 6 kW vermogen) is 57,6 dB op vol vermogen (6 kW) en de nachtstand met 4 kW vermogen is het 54,9 dB.
De Quatt geluidsvermogenniveau's zijn 55 dB en in de nachtstand 52 dB.
Eerste conclusie Quatt is stiller echter met iets minder vermogen.
m.n. voor woningen die relatief weinig ruimte mbt hun buren hebben is natuurlijke elke dB meer er eentje te veel.
Voor Woningen die juist dat hoger vermogen nodig hebben hebben vaak ook iets meer afstand tot hun buren en zou dus ook de DeWarmte een optie kunnen zijn.
Ik moet zeggen dat ik ook binnen de geluidsnormen minder geluid wel prettig vind. Veel mensen hebben de warmtepomp toch wel in de buurt van een raam.
Daarnaast geeft het ook wat flexibiliteit. Ook als je wel afstand tot de buren kunt nemen (57.6 dB had hier denk ik ook nog wel gekund), geeft een lagere geluidwaarde meer vrijheid om de warmtepomp te plaatsen waar je deze wilt.
Dat is voor mij (samen met prijsverschil) ook 1 van de 2 grootste redenen waarom ik voor de Quatt ben gegaan, ipv een aantrekkelijk geprijsde (9KW) LG, de Quatt kon binnen de geluidsnormen op de garage gezet worden (garage ligt tegen de erfgrens), bij de LG was ik afhankelijk of de buren niet klagen (en bij elke nieuwe buur zou dat ook weer stress opleveren of deze er niet moeilijk over zou gaan doen).
Het ging dan ook om dezelfde ervaren installateur
Maar dat betekend mogelijk dat je WPB direct weer wordt gevuld? Want persoonlijk zou ik er denk ik toch voor kiezen om dat bijv tussen 13:00 en 16:00 te doen op het moment dat de buitentemperatuur het hoogst is, en de zonnepanelen het meest opwekken.paQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:56:
[...]
dat ik dan 3 uur geen warm CV water heb omdat er SWW wordt gemaakt.
Dat speelt iets minder als je alleen koude lucht naar buiten afvoert, en de aanvoer van binnen haalt (zowel aan als afvoer naar buiten zou mijn voorkeur hebben), maar ook dan speelt het nog iets mee, aangezien de lucht in je huis op dat moment vervangen wordt met lucht van buiten.
Zelfs met ventilatiesysteem trek je s nachts koudere lucht naar binnen dan overdag.
[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 20-04-2023 14:41 ]
Op hun site staat 58db, weet niet wat dat in real life scheelt met 57db. Vind het ook lastig inschatten hoe dit zich gaat gedragen omdat het natuurlijk twee units zijn.onlinaius schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:02:
[...]
Ik meen me te herinneren dat de Quatt 8KW op 57 dB ligt?
Ik heb alleen radiatoren (allergaartje van T33, T10, T20 & T21) en het draait hier prima. Beste manier om zelf de proberen is je ketel temperatuur verlagen naar 45 graden en vervolgens je huidige nachtverlaging(?) van '15>20' beperken tot maximaal 1.5 graden, dus (18.5->20).rob2011 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:55:
Ik volg dit topic nu al een tijdje, Ik zie veel vvw configuraties maar zijn er ook installaties die alleen maar traditionele radiators hebben, niet van die antieke, Ik heb nu T22 platen moet ik deze vervangen door lage temperatuur platen ( vervanging zal wel beter zijn en sneller warmer worden ?) heb de keten nu op 65 graden staat en het duurt best lang voor 15>20 graden, huidig gas verbruik in de afgelopen 2 weken is tussen 1,5-1,9 m3 gas per dag. CV only SSW komt uit de WPB. Met wat solar overshot lijkt het een goede overstap. Maar zoek wat meer info over de warmte icm de T22 of vervangen door lage temp of een warmte pomp nemen met hoge temp duurder maar geen radiator vervanging. naast dat de ketel op zolder staat en de Quatt in de tuin zal moeten staat. 6-8 meter omhoog, zie ik wel als issue en aan de muur hangen is mogelijk maar service is dan onmogelijk, er er zit dan een puist op de voorgevel ;-) hoor graag jullie ideeën Thx
Lage temperatuur radiatoren (jaga bijvoorbeeld) bieden bij een warmtepomp niet een groot voordeel, omdat je het aantal liters in je systeem verkleind, en een WP houdt van meer liters CV water (beter voor defrosts etc.). Voldoende aantal & grootte T22 zou in principe moeten kunnen werken als je bovengenoemde test OK is. Anders zou je een T22 beter kunnen vervangen door T33 radiatoren (vergroot je systeem inhoud en vele male goedkoper dan een Jaga)
Let wel dat als je SWW al uit een WPB komt, je wellicht beter kan kijken naar all electric oplossing. Anders ga je je gas aansluiting met bijkomend vastrecht-kosten a +/- 200 eur/jaar instand houden voor de paar 'opstart' liters die een Quatt nodig heeft. (en eventuele gaskookplaat vervangen door inductie)
[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 20-04-2023 13:25 ]
Niet helemaal mee eens: de temperatuur die de Quatt maakt is een van de meest bepalende factoren voor de COP. Hoge flow, lage temperatuur. Ik sta er zelf dus anders in dan jij en zou wel degelijk kijken of ik de temperatuur kan verlagen.Toby-Wan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:21:
Lage temperatuur radiatoren (jaga bijvoorbeeld) bieden bij een warmtepomp niet een groot voordeel, omdat je het aantal liters in je systeem verkleind, en een WP houdt van meer liters CV water (beter voor defrosts etc.).
Met het defrost gedeelte zit ik dan weer wat minder omdat het om er relatief weinig warmte nodig is voor een defrost. Stel dat die defrost 5 minuten duurt (naar ik begrijp van velen hier is dat al vrij ruim genomen), dan kan de warmtepomp dus (laten we 5KW aanhouden voor Quatt), 5000 / 12 = maximaal 416 watt aan de woning onttrekken. 1 liter water, 1 graad afkoelen / verwarmen kost 1.16 Wh aan thermische energie.
Als je begint met water rond de 30 graden en 5 is je minimum heb je zo'n 17 liter water in het systeem nodig.
Daarbij heb ik echter de meeste factoren wel vrij negatief ingeschat. Ik begrijp dat de defrosts volgens velen hier zo'n 2 minuten duurt. Ga je uit van 3 (zal in de realiteit incl omschakelen waarschijnlijk nog wat korter echt warmtepompen zijn), dan heb je nog maar 249 Wh aan warmte nodig. Daarnaast koel je het water nooit tot 5 graden af, omdat er ook nog veel warmte in de radiatoren zelf, de leidingen en de woning zit.
Wat echter wel een klein probleempje kan zijn is de aanvoer temperatuur van de Quatt, aangezien deze niet onder de (nog steeds vrij onlogische) grens van 18 graden mag komen.
Qua efficientie zou ik dan denk ik eerder kiezen voor lage temperatuur radiatoren / radiatoren met fans, en als de systeeminhoud echt te klein wordt een buffervaatje er bij.
Je vastrecht wordt wat lager met een verbruik onder de 500 kuub. Overigens zou je met de Quatt ook volledig elektrisch kunnen gaan. Dan zet je een doorstroomverwarmer op het cv contact van de Quatt, aan / uit geschakeld.Toby-Wan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:21:
Let wel dat als je SWW al uit een WPB komt, je wellicht beter kan kijken naar all electric oplossing. Anders ga je je gas aansluiting met bijkomend vastrecht-kosten a +/- 200 eur/jaar instand houden voor de paar 'opstart' liters die een Quatt nodig heeft. (en eventuele gaskookplaat vervangen door inductie)
Hierdoor hoeft de aanvoer niet door de cv ketel heen te stromen. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft om te voorkomen dat de pomp in de cv ketel (teveel) weerstand geeft als deze uit staat, en mogelijk heeft het er ook mee te maken dat sommige ketels in storing zullen slaan als er water doorheen blijft stromen zonder dat de pomp draait.Frisian1206 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:27:
En waarom deze direct onder de ketel gemonteerd wordt?
[Afbeelding]
Ik heb een vermoeden dat bij sommige cv ketels de bypass niet nodig hoeft te zijn, maar ik denk dat ze deze gewoon monteren omdat ze dan geen rekening hoeven te houden met het gedrag van de cv ketel.
Dat kun je gewoon zelf bepalen en instellen. Maar zoals gezegd wil ik helemaal niet afhankelijk zijn van tijdstippen. Ik wil gewoon dat er warm water uit de kraan komt als ik de warmwater kraan open zet.onlinaius schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:09:
[...]
Het ging dan ook om dezelfde ervaren installateurMaar op dat punt heeft hij mij inderdaad wel weten te overtuigen ja.
[...]
Maar dat betekend mogelijk dat je WPB direct weer wordt gevuld? Want persoonlijk zou ik er denk ik toch voor kiezen om dat bijv tussen 13:00 en 16:00 te doen op het moment dat de buitentemperatuur het hoogst is, en de zonnepanelen het meest opwekken.
Dat speelt iets minder als je alleen koude lucht naar buiten afvoert, en de aanvoer van binnen haalt (zowel aan als afvoer naar buiten zou mijn voorkeur hebben), maar ook dan speelt het nog iets mee, aangezien de lucht in je huis op dat moment vervangen wordt met lucht van buiten.
Zelfs met ventilatiesysteem trek je s nachts koudere lucht naar binnen dan overdag.
Uiteindelijk heb ik mijn WPB op de "AI" (
Verder kun je ook nog wat zaken automatiseren als je dat wilt. En dat gebeurt dus ook wel.
Als de stroom goedkoop is bijv, dan gaat de WPB sowieso tot 62 graden opwarmen. Kan middels een droog contact en een slimme stekker.
Daar kun je ook zonnestroom voor in de plaats zetten uiteraard, of buiten temperatuur.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 20-04-2023 14:55 ]
Wat ik alleen duidelijk probeerde te maken is om een extra keer na te denken voordat bestaande radiatoren vervangen worden door (bijvoorbeeld) jaga's, met de bijbehorende flinke extra kosten.onlinaius schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:32:
[...]
Niet helemaal mee eens: de temperatuur die de Quatt maakt is een van de meest bepalende factoren voor de COP. Hoge flow, lage temperatuur. Ik sta er zelf dus anders in dan jij en zou wel degelijk kijken of ik de temperatuur kan verlagen.
Met het defrost gedeelte zit ik dan weer wat minder omdat het om er relatief weinig warmte nodig is voor een defrost. Stel dat die defrost 5 minuten duurt (naar ik begrijp van velen hier is dat al vrij ruim genomen), dan kan de warmtepomp dus (laten we 5KW aanhouden voor Quatt), 5000 / 12 = maximaal 416 watt aan de woning onttrekken. 1 liter water, 1 graad afkoelen / verwarmen kost 1.16 Wh aan thermische energie.
Als je begint met water rond de 30 graden en 5 is je minimum heb je zo'n 17 liter water in het systeem nodig.
Qua efficientie zou ik dan denk ik eerder kiezen voor lage temperatuur radiatoren / radiatoren met fans, en als de systeeminhoud echt te klein wordt een buffervaatje er bij.
allereerst zou je zelf moeten testen met hoe lage watertemperatuur je toe kan zodat het comfortabel blijft in huis, en waarschijnlijk hierbij een minder forse nachtverlaging toepassen. De post waar ik op reageerde had zelfs nog een nachtverlaging van 5(!) graden, dat gaat geen enkele warmtepomp trekken.
Daarnaast zijn fans op radiatoren altijd een goed idee, zeker bij T22's.
Ik heb zelf in dit topic aangegeven dat een lagere temperatuur zeer wenselijk is, maar uit andere warmtepomp topics is de consensus dat grotere radiatoren (=meer waterinhoud & meer afgifte oppervlakte) meer wenselijk is ten opzichte van (bijvoorbeeld) Jaga's (=minder waterinhoud & meer afgifte oppervlakte). Het doel is hetzelfde (lagere aanvoertemperatuur door meer afgifte oppervlakte), alleen de manier waarop is anders.
Je noemt zelf nog een buffervat, is het dan niet beter om die extra waterinhoud in de radiatoren (T33's) te hebben?
kosten van aantal jaga's + buffervat zal zeker meer zijn dan aantal T33 met eenzelfde afgiftevermogen
Gedurfd, naast een trampoline
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Heeft iemand dit al voor elkaar / geinstalleerd, of is dit alleen nog 'in principe zou dit moeten werken'?onlinaius schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:32:
Overigens zou je met de Quatt ook volledig elektrisch kunnen gaan. Dan zet je een doorstroomverwarmer op het cv contact van de Quatt, aan / uit geschakeld.
we weten allemaal dat Quatt het niet op deze manier zal installeren, want te speciaal..

Overgestapt op DeWarmte AO. Wel wat duurder, maar gewoon zonder problemen de warmtepomp op het dak komen zetten. Weliswaar tegen meerprijs, maar dat had ik Quatt ook al voorgesteld. Buurman laat er meteen ook eentje neerzetten.Fvhagen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:59:
[...]
In principe zou dat niet mogen, en zou de installatie omhoog gehesen moeten worden of middels verhuisliftje.
Rolsteiger wordt hem sowieso niet. Zou dan eerder stalen vaste steiger zijn met bijbehorende kosten.
Edit: toevallig staat dit toevallig in de krant: https://nos.nl/l/2468552
Gemiste kans voor Quatt, maar die hebben het blijkbaar al druk genoeg.
Enige waar ik me nog een beetje zorgen om maak is of de radiatoren in de woonkamer genoeg warmte af kunnen geven. Tijdens de winter op lage temperatuur gestookt, zonder nachtverlaging ging dat prima. En anders hang ik in plaats van de grote T21 een iets grotere T33 in de woonkamer, dan zal het wel goed gaan.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Lijkt dat je zelf al goede oplossingen hebt. Je kan verder ook nog radiator ventilators gebruiken.s020506 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:12:
Op dit moment wordt de quatt bij mij geinstalleerd (#44xx). Gaat allemaal soepel, ze zijn bezig met vullen op het moment.
Enige waar ik me nog een beetje zorgen om maak is of de radiatoren in de woonkamer genoeg warmte af kunnen geven. Tijdens de winter op lage temperatuur gestookt, zonder nachtverlaging ging dat prima. En anders hang ik in plaats van de grote T21 een iets grotere T33 in de woonkamer, dan zal het wel goed gaan.
Die hangen er al onder. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken.Toby-Wan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:15:
[...]
Lijkt dat je zelf al goede oplossingen hebt. Je kan verder ook nog radiator ventilators gebruiken.
Mee eens, ik zou dan ook eerder kijken of de bestaande radiatoren met fans uitgevoerd kunnen worden.Toby-Wan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:00:
[...]
Wat ik alleen duidelijk probeerde te maken is om een extra keer na te denken voordat bestaande radiatoren vervangen worden door (bijvoorbeeld) jaga's, met de bijbehorende flinke extra kosten.
Niet elke situatie is gelijk. Ik heb de nachtverlaging terug gebracht naar zo'n 2 graden, omdat ik anders onder de 18 kom, en dan slaat de Quatt niet meer aan zonder ondersteuning van de cv ketel (die uit staat).[b]ldegroot89 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:00:
De post waar ik op reageerde had zelfs nog een nachtverlaging van 5(!) graden, dat gaat geen enkele warmtepomp trekken.
Hiervoor verwarmde ik bijna alles op de (5KW) airco, en daarbij was een nachtverlaging van 5 graden niet echt een probleem. Airco sloeg rond 6:30 aan, en als het een beetje koud was geweest was 15 graden in de aanbouw waar deze hangt dan niet ongebruikelijk. Als rond 8:00 het nog onder de 18.5 was ging de airco extra hard werken, zodat ik rond 8:30 - 9:00 aan het werk kon met een minimale temperatuur van 18.5.
Dat zou met de Quatt nu alleen maar makkelijker worden omdat er meer capaciteit is, naast alleen de airco.
Of het efficienter is om door te werken of s nachts te stoppen en af te koelen hangt van teveel factoren af om daar zonder heel uitgebreide berekeningen een zinnig woord over te zeggen.
Hangt af in hoeverre het verlies op het buffervat op een nuttige plek warmte oplevert, en van hoeveel koeler de aanvoer van de jaga's kan zijn ten opzichte van de huidige radiatoren. Veel mensen hebben geen goed beeld wat een verschil in aanvoertemperatuur doet met de efficientie.[b]ldegroot89 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:00:
Je noemt zelf nog een buffervat, is het dan niet beter om die extra waterinhoud in de radiatoren (T33's) te hebben?
kosten van aantal jaga's + buffervat zal zeker meer zijn dan aantal T33 met eenzelfde afgiftevermogen
Als jij kijkt bij de Quatt:
COP A7 / W45: 3.4
COP A7 / W35: 4.9
Dat betekend een COP verlies van 0.15 per graad dat de aanvoer temperatuur stijgt.
Even aangenomen dat het lineair is, en dat het verschil tussen de Jaga setup, en de setup met de oude radiatoren de Ta van 33 naar 38 laat stijgen betekend dit dat je van COP 5.2 naar COP 4.45 gaat, waardoor je bijna 15% meer elektriciteit verbruikt.
Je scepsis met betrekking tot direct vervangen deel ik overigens wel, ik zou eerst eens kijken wat de oude radiatoren doen icm Quatt en eventueel eens kijken wat er gebeurd met de Ta als je een paar normale ventilatoren door de grootste radiatoren laat blazen.
Aangezien je al op lage temperatuur stookte (was dat 35 graden?) en al met ventilatoren werkt zie ik niet echt problemen ontstaan. Heb je een mogelijkheid om te zien wat de temperatuur is die uit de Quatt komt / de radiatoren in gaat?s020506 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:38:
[...]
Die hangen er al onder. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken.
Vandaag heb ik het intakegesprek gehad en in het technisch rapport staat het volgende:
De Quatt Hybrid kan standaard worden ingesteld op een “stille modus” waarmee
continue dan wel gedurende de tijdsperiode tussen 19.00 - 07.00 uur het
geluidsniveau en daarmee het vermogen wordt gereduceerd. Vanaf volgend jaar is het
mogelijk met de Quatt App het geluidsniveau elk moment op verschillende niveaus aan
te passen*.
*Voor deze functionaliteitis het Quatt Care abonnement vereist. De kosten hiervan bedragen ca. €5-€10/maand, en bevat ook onderhoud, service
en andere voordelen. Dit abonnement wordt momenteel verder uitgewerkt en zal over tijd uitgebreid worden.. U wordt hierover nader door ons geïnformeerd.
Dit vind ik toch wel een naar bericht. Er zijn veel features die nog niet geïmplementeerd zijn, maar ik vraag me nu wel af of dat straks niet achter een paywall komt. Heeft iemand hier al een keer contact over gehad? Dit zou voor mij wel een punt zijn om maar even te wachten met de installatie.
Het zou me niets verbazen.kiliankappert schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:03:
Even een andere vraag en ik weet zo niet of dat op de vorige pagina's al naar voren is gekomen.
Vandaag heb ik het intakegesprek gehad en in het technisch rapport staat het volgende:
geluidsniveau en daarmee het vermogen wordt gereduceerd. Vanaf volgend jaar is het
mogelijk met de Quatt App het geluidsniveau elk moment op verschillende niveaus aan
te passen*.
*Voor deze functionaliteitis het Quatt Care abonnement vereist. De kosten hiervan bedragen ca. €5-€10/maand, en bevat ook onderhoud, service
en andere voordelen. Dit abonnement wordt momenteel verder uitgewerkt en zal over tijd uitgebreid worden.. U wordt hierover nader door ons geïnformeerd.
Dit vind ik toch wel een naar bericht. Er zijn veel features die nog niet geïmplementeerd zijn, maar ik vraag me nu wel af of dat straks niet achter een paywall komt. Heeft iemand hier al een keer contact over gehad? Dit zou voor mij wel een punt zijn om maar even te wachten met de installatie.
Vraag me wel af wat er aan 'onderhoud' gedaan wordt of kan worden voor 5-10 euro per maand.
Lekt er iets? nee... even met luchtcompressor langs de verdamper... doei.
voor onderhoud moet je wel thuis zijn als je geen werkschakelaar hebt
Gatsie. Dit is toch wel iets dat mij laat twijfelen of ik de Quatt nog wil. Ik vind het aanpassen van geluid/vermogen (indien dat kan) toch wel een functie die je standaard moet aanbieden en niet als betaalde extra waar je maandelijks aan vast zit. Zeker omdat er al beloofde extra's zomaar geskipt zijn (zoals koelen) en de prijs sinds inschrijving verhoogd is.kiliankappert schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:03:
Even een andere vraag en ik weet zo niet of dat op de vorige pagina's al naar voren is gekomen.
te passen*.
Hmm hier nog niks, toch jammer. Vooral omdat ik zelf al heb aangeboden het probleem met de goot doorvoer op te lossen.Fvhagen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:12:
[...]
in 2 dagen een offerte, en daarna nog een dik maandje tot werkelijke plaatsing. As we speak wordt de Quatt geplaatst door 2 kundige Slowaakse heren. Fijn om vanochtend even meegenomen te worden in hun plannen, zodat de verwachtingen helder zijn.
Nu ben ik bezig met subsidie via Quatt, en wordt gevraagd om de aankoopdatum. Ik vermoed dat ze dus ook om een factuur vragen, maar ik kan me niet heugen dat ik een factuur heb gezien met de gehele betaling. Iemand bekend?
Volgens mij staan die er in als je verder gaat met de aanvraag.Fvhagen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:44:
Vandaag installatie gehad, en ben erg tevreden. Ondanks wat hogere buitentemperatuur, verwarmt het erg goed.
Nu ben ik bezig met subsidie via Quatt, en wordt gevraagd om de aankoopdatum. Ik vermoed dat ze dus ook om een factuur vragen, maar ik kan me niet heugen dat ik een factuur heb gezien met de gehele betaling. Iemand bekend?
En welke datum vul je bij aankoopdatum dan in? Datum van aanbetaling 99€ of wanneer je de volledige factuur hebt betaald?Gerardwaz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:49:
[...]
Volgens mij staan die er in als je verder gaat met de aanvraag.
Ik heb de datum van plaatsing ingevuld en verderop stond een andere datum. Maakt verder niets uit, gewoon invullen komt vanzelf goed.Fvhagen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:54:
[...]
En welke datum vul je bij aankoopdatum dan in? Datum van aanbetaling 99€ of wanneer je de volledige factuur hebt betaald?
Pas sinds installatie nachtverlaging tot 16c toe. Opstarten smorgens op 17,5 en dan per half uur 0,5 graad er bij. Ketel blijft dan uit. Gaat prima. Heb sturen op prijs uit staan.onlinaius schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:36:
[...]
Mee eens, ik zou dan ook eerder kijken of de bestaande radiatoren met fans uitgevoerd kunnen worden.
[...]
Niet elke situatie is gelijk. Ik heb de nachtverlaging terug gebracht naar zo'n 2 graden, omdat ik anders onder de 18 kom, en dan slaat de Quatt niet meer aan zonder ondersteuning van de cv ketel (die uit staat).
Hiervoor verwarmde ik bijna alles op de (5KW) airco, en daarbij was een nachtverlaging van 5 graden niet echt een probleem. Airco sloeg rond 6:30 aan, en als het een beetje koud was geweest was 15 graden in de aanbouw waar deze hangt dan niet ongebruikelijk. Als rond 8:00 het nog onder de 18.5 was ging de airco extra hard werken, zodat ik rond 8:30 - 9:00 aan het werk kon met een minimale temperatuur van 18.5.
Dat zou met de Quatt nu alleen maar makkelijker worden omdat er meer capaciteit is, naast alleen de airco.
Of het efficienter is om door te werken of s nachts te stoppen en af te koelen hangt van teveel factoren af om daar zonder heel uitgebreide berekeningen een zinnig woord over te zeggen.
[...]
Hangt af in hoeverre het verlies op het buffervat op een nuttige plek warmte oplevert, en van hoeveel koeler de aanvoer van de jaga's kan zijn ten opzichte van de huidige radiatoren. Veel mensen hebben geen goed beeld wat een verschil in aanvoertemperatuur doet met de efficientie.
Als jij kijkt bij de Quatt:
COP A7 / W45: 3.4
COP A7 / W35: 4.9
Dat betekend een COP verlies van 0.15 per graad dat de aanvoer temperatuur stijgt.
Even aangenomen dat het lineair is, en dat het verschil tussen de Jaga setup, en de setup met de oude radiatoren de Ta van 33 naar 38 laat stijgen betekend dit dat je van COP 5.2 naar COP 4.45 gaat, waardoor je bijna 15% meer elektriciteit verbruikt.
Je scepsis met betrekking tot direct vervangen deel ik overigens wel, ik zou eerst eens kijken wat de oude radiatoren doen icm Quatt en eventueel eens kijken wat er gebeurd met de Ta als je een paar normale ventilatoren door de grootste radiatoren laat blazen.
Die functie komt er ook standaard in. Maar je kunt dan enkel kiezen tussen geen stille modus of stille modus tussen 19:00 en 07:00.harrr schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:42:
[...]
Gatsie. Dit is toch wel iets dat mij laat twijfelen of ik de Quatt nog wil. Ik vind het aanpassen van geluid/vermogen (indien dat kan) toch wel een functie die je standaard moet aanbieden en niet als betaalde extra waar je maandelijks aan vast zit. Zeker omdat er al beloofde extra's zomaar geskipt zijn (zoals koelen) en de prijs sinds inschrijving verhoogd is.
Wat ze als betaalde extra willen aanbieden is dat je zelf de tijden van de stille modus kunt kiezen en ook het vermogen van de stille modus.
Mijn ketel kan niet lager dan 40 graden. Maar ik deed ook aan nachtverlaging, dus vooral in de ochtend stookte de cv langer, de rest van de dag aan-uit gedrag op koudere dagen. Nu gaat er 33 graden de radiator in, maar het is dan ook niet echt koud.onlinaius schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:39:
[...]
Aangezien je al op lage temperatuur stookte (was dat 35 graden?) en al met ventilatoren werkt zie ik niet echt problemen ontstaan. Heb je een mogelijkheid om te zien wat de temperatuur is die uit de Quatt komt / de radiatoren in gaat?
Kzal eens kijken of ik alles in HA kan krijgen, kan ik wat meer aflezen over vermogens enzo.
Even een vraag welk type heb jij? Ik heb ook een ATAG.mrdop schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:46:
[...]
Hier ook rond de 820l/h (met Quatt pomp op 45%).
Wel heb ik nog een issue met onze Atag ketel, wanneer die aangaat schiet de gecombineerde flow naar 1.150 l/h (Quatt pomp moduleert daarna dan snel terug naar 5% en zit alles weer op 820 l/h). Probleem is alleen dat als de ketel dan weer uitgaat de totale flow onder de 400 l/h klapt waardoor de Quatt stopt (soms, zeker niet altijd). Daarna begint dat weer opnieuw en de Quatt en ketel pendelen daardoor. Op een gegeven moment (soms nooit, soms na 5 min., soms na 30 min. houdt het op en slaat de Quatt niet meer uit).
Quatt is hier nog mee bezig (ticket staat open) het advies was de maximale pompsnelheid van de Atag lager te zetten. Die stond op 79% en nu op 61%. Helaas kan die niet lager. Als iemand dit herkent cq nog een tip voor heeft, dan hoor ik dat graag! 👍
Dat heeft ie al aangegeven.
Als ik het goed begrijp zal die prijsverhoging van 1 mei ook voor jou gelden (en voor mij ook), gezien onze beide installaties nog geen offerte zullen ontvangen voor 1 mei.Haay schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:34:
Deze week ook de sprong gewaagd en mij voor een Quatt warmtepomp aangemeld.Inschrijving van €99 betaald en de installatie check op mijn telefoon doorlopen. Zal nog wel een tijdje duren voordat ik voor installatie aan de beurt kom, maar ik heb geen bloedspoed. In ieder geval nog mooi op tijd aangemeld vóór de prijsverhoging van 1 mei.
Correct me if I'm wrong.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb mij vorige week aangemeld en de inschrijving betaald, online installatiecheck gedaan, de Quatt lijkt mij een prachtige oplossing voor verwarming van mijn vrijstaande woning, gebruik maar 900 m3 gas nu met mix van aantal Jaga Tempo en wat T21, T22 radiatoren, op Taanvoer =40 graden. Ik neem aan dat de prijsverhoging niet geldt voor mij, want inschrijving voor 1 mei. Het lijkt mij sterk dat de datum van de offerte dan geldt voor de prijs, staat dat in de voorwaarden? Hoe kan Quatt dan adverteren met de lage prijs tot 1 mei als de hele procedure t/m offerte al een paar maanden kan duren?
Ik twijfel na de ingevulde installatiecheck wel sterk over de locatie van de plaatsing van de warmtepomp. Heeft iemand hier ervaring met een vergelijkbare situatie?
1. De CV ketel staat op de 2e verdieping (vrijstaande woning met plat dak) en de kortste weg naar buiten is direct naast de CV ketel, de blinde zijmuur op noord. Dat heb ik dan ook bij de online installatiecheck aangegeven. Maar ik realiseer mij nu dat dit niet zo handig is.
Voordelen:
- waarschijnlijk maar 1 a 2 meter leiding nodig
- wandcontactdoos beschikbaar
- weinig slepen met zware warmtepomp
- de warmtepomp komt dan op ruim 6 meter hoogte te hangen
- dus extra installatiekosten met een hoogwerker (iemand ervaring mee?)
- je kunt er niet eenvoudig bij voor onderhoud/aanpassingen/reparaties, extra kosten en tijd
- is op noord nadelig, meer bevriezing?
- steekt uit de woning
- op 6 meter van blinde zijmuur van de buren, 3 meter van de erfgrens (geluidsproductie), maar ik denk dat dit net kan met 55 dB, bovendien 6 meter hoog
2. Direct boven de CV ketel op plat dak van de 2e verdieping, dan is er zo'n 3 meter leiding nodig. Dit is dus wel op 9 meter hoogte. Er ligt PV maar er is nog wel voldoende ruimte aan de noord kant ervan boven de CV ketel. Voor onderhoud/aanpassingen/reparatie kun je er eenvoudiger bij, platte dak is via ladder bereikbaar vanaf dak terras een verdieping lager. Maar:
- hoe komt de warmtepomp daar?
- ook hoogwerker nodig, nu naar 9 meter hoogte, of:
- via binnendoor 2 trappen op met de warmtepomp, dan op 2e verdieping door een raam van 1x1m naar dakterras op de gelijke verdieping als de CV ketel, en dan vanaf het dakterras een verdieping hoger zien te krijgen het platte dak op. De unit weegt 60 kg, dat is dus wel wat lastiger dan de zonnepanelen die op die manier op het plat dak geplaatst zijn. Ik zie wel een mogelijkheid de warmtepomp zelf van tevoren met 2 man naar het plat dak te brengen (op een manier niet conform arbo wetgeving
), geen idee of Quatt daarmee akkoord gaat.
- dak houten balken ipv beton, dus iets meer trillingsgeluid mogelijk
Dit is wel aan de andere kant van de verdieping.
Voordeel is de bereikbaarheid na de montage voor onderhoud, je stapt door het raam dakterras op, en plaatsing aan zuidkant.
Nadelen:
- voor montage nog steeds hoogwerker nodig naar 6 meter, of:
- via binnendoor 2 trappen op met de warmtepomp, dan op 2e verdieping door een raam van 1x1m naar dakterras. Maar dat kan ik met 2 man zelf voor ze doen.
- nu is het probleem voornamelijk de lengte en het verloop van de leidingen, wel voornamelijk binnen van noord naar zuid, maar toch al gauw 9 meter, bovenlangs een binnendeur
- plaatsing op dakterras zal wat meer geluidsoverlast voor mijzelf geven, maar ik kom er nooit en ramen vrijwel nooit open
Dank alvast!
Op de dag van plaatsing stond om 08:30 een kraanmachinist met grote kraan klaar, binnen een kwartier stond de Quatt op het dak. De rest van de installatiewerkzaamheden op het dak (ondermeer doorvoer door dak naar CV) werden via een ladder gedaan.
De Quatt staat zo'n twee weken nu en heeft door de temperatuur in april nog niet heel hard moeten draaien, maar qua geluid/trillingen op het houten dak tot nu toe geen enkele klacht.
Uit de mailing die ik van Quatt ontving lijkt het mij toch wel duidelijk gesteld dat als je vóór 1 mei een Quatt bestelling doet en dus de procedure start, je in aanmerking komt voor de 'oude' prijs:Tanuki schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 06:27:
Als ik het goed begrijp zal die prijsverhoging van 1 mei ook voor jou gelden (en voor mij ook), gezien onze beide installaties nog geen offerte zullen ontvangen voor 1 mei.(Ik heb 4 januari dit jaar de 99 euro besteld en pas een paar weken geleden de installatie check gedaan.)
Correct me if I'm wrong.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gfME7roEGVzewR1e1dV34syS.png?f=user_large)
Vandaag kwamen we er na meten achter dat de Quatt zal te veel geluid zal veroorzaken op de erfgrens. Hij kan niet verder dan 1,75m van de erfgrens staan. Ruimte elders is er niet.
En helaas is de verhouding met de buren al niet zoals we zouden wensen. We moeten daar dus iets mee, ik wil zeker aan de wettelijke eisen voldoen. En gezien ons kleine perceel is het voor zowel ons als de buren ook gewoon fijn.
Ik zelf vond deze van Reduced, waar hij net zou passen in een S uitvoering (geen CM over): https://www.reducd.nl/products/vrijstaand-model
Een afname van gemiddeld 14dB geeft echter geen garantie op een afname die genoeg is voor de erfgrens (40 dB max).
[ Voor 20% gewijzigd door harrr op 21-04-2023 11:51 ]
voor zo'n bedrag kan je beter een stillere warmtepomp kopen.harrr schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:19:
Zijn er al mensen die een goede geluidswerende omkasting voor de Quatt hebben gevonden?
Vandaag kwamen we er na meten achter dat de Quatt zal te veel geluid zal veroorzaken op de erfgrens. Hij kan niet verder dan 1,75m van de erfgrens staan. Ruimte elders is er niet.
En helaas is de verhouding met de buren al niet zoals we zouden wensen. We moeten daar dus iets mee, ik wil zeker aan de wettelijke eisen voldoen. En gezien ons kleine perceel is het voor zowel ons als de buren ook gewoon fijn.
Ik zelf vond deze van Reduced, waar hij net zou passen in een S uitvoering (geen CM over): https://www.reducd.nl/products/vrijstaand-model
Een afname van gemiddeld 14dB geeft echter geen garantie op een afname die genoeg is voor de erfgrens (40 dB max).
Hoe zou hij komen te staan? Aan een beugel aan de muur, of los op de grond?harrr schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:19:
Zijn er al mensen die een goede geluidswerende omkasting voor de Quatt hebben gevonden?
Ik vond een Bosch Nefit 7400i. Maar dan ben ik al 6500 kwijt zonder de installatie. Dan is Quatt + behuizing toch echt voordeliger.Heinemancp schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:59:
[...]
voor zo'n bedrag kan je beter een stillere warmtepomp kopen.
[ Voor 28% gewijzigd door harrr op 21-04-2023 12:30 ]
Dit topic is gesloten.