Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.805.434 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Leveringsvoorwaarden MOETEN in Nederland in het Nederlands zijn en op aanvraag in het Fries omdat dat onze tweede rijkstaal is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:27
Ik heb mijn 99 euro teruggevraagd. Op zich vond ik het de gok wel waard, maar vanwege slechte lt infra in huis besloten om met airco te gaan verwarmen. Hoe lang duurde de teruggave bij anderen en is een mail voldoende? Is nu ruim een week bij mij.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:45
Die plaatjes laten allemaal een WP aan de gevel zien. Wie dat van plan is wens ik veel succes, daar zal je vast heel gelukkig van worden ja.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
krizzziz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:43:
[...]

13 juli en het zijn 6 tweakers geworden :). Ik zuig alles op wat ik hier voorbij zie komen om mijn vragen de 13e te gaan stellen.
Dat doe ik ook.
Mocht je specifieke vragen hebben die redelijk zijn mag je mij altijd een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-04 20:02
ID-College schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:49:
Die plaatjes laten allemaal een WP aan de gevel zien. Wie dat van plan is wens ik veel succes, daar zal je vast heel gelukkig van worden ja.. :+
Wat bedoel je precies? Wij willen hem juist zo aan de zijgevel hangen. De blinde montage is ook mooier dan de standaard L-beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

mrdop schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Wat bedoel je precies? Wij willen hem juist zo aan de zijgevel hangen. De blinde montage is ook mooier dan de standaard L-beugels.
Wie zegt dat dat ding blind gemonteerd wordt? Nooit afgaan op een fotosjop plaatje.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-04 20:02
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:45:
[...]

Wie zegt dat dat ding blind gemonteerd wordt? Nooit afgaan op een fotosjop plaatje.
Ook weer waar. Goede vraag voor de tweakers die langsgaan: hoe wordt hij gemonteerd? Op L-beugels, of blind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
mrdop schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Dit soort plaatjes zijn vooral sales plaatjes of renders, dat zie je bij elk product zowat..

De gevel is wel de laatste plek waar je een WP zou willen, en met een 1 Google zoekopdracht weet je waarom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is niet per definitie een slecht idee (niet eerste keus); met een zware muur, de juiste veren en overlengte met aansluiten kan het goed werken

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2022 20:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-04 21:01
ID-College schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Dit soort plaatjes zijn vooral sales plaatjes of renders, dat zie je bij elk product zowat..

De gevel is wel de laatste plek waar je een WP zou willen, en met een 1 Google zoekopdracht weet je waarom ;)
Nee sorry, met 1 zoekopdracht weet ik niet waarom:

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik lees wat opties: geluid, geluidsreflectie, ontsierend, last voor de buren?

Wij hebben hier een airco op de aanbouw staan, en die hoor ik bij hogere load toch ook wel wat doordreunen, hoe is dat in vergelijking met een warmtepomp aan de gevel?

De 2e airco hangt bij het terras (ook niet prettig) aan beugels aan de muur. Persoonlijk had ik deze qua geluid liever los op het terras zien staan, maar daar schijnen ook weer regels over te zijn (waarom is mij een raadsel).

Misschien verstandig om iets minder cryptisch te zijn, en de bezoekende tweakers een concrete vraag mee te geven?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-04 20:27

Redwood

The Truth Is In Here

Een warmtepomp aan de muur hoef geen enkel probleem te zijn. Paar weken terug een 9kw monobloc panasonic bij een klant aan de muur van de garage gehangen. Op maximaal vermogen hoor je hem binnen, maar niet meer dan de cv ketel voor die tijd.

Houten huis? Dan beter niet.

Sowieso niet aan de muur van de slaapkamer.

Wat betreft plat dak. Ik heb een 2.5kw buitenunit van de airco op het platte dak van de slaapkamer. Op maximaal vermogen hoor je die, maar je zou nooit maximaal moeten draaien op een slaapkamer. Tijdens een hete zomer draait deze 24/7. Qua energieverbruik dan gelijk aan een paar keer per dag op maximaal, maar het comfort ligt wel hoger.

Een 2.5/5kw buitenunit van de airco of een warmtepomp zijn overwegend vergelijkbaar.
Maar ook daar zou ik de warmtepomp niet op het platte dak van de woonkamer of slaapkamer zetten.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
onlinaius schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 00:46:
[...]

Nee sorry, met 1 zoekopdracht weet ik niet waarom:

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik lees wat opties: geluid, geluidsreflectie, ontsierend, last voor de buren?

Wij hebben hier een airco op de aanbouw staan, en die hoor ik bij hogere load toch ook wel wat doordreunen, hoe is dat in vergelijking met een warmtepomp aan de gevel?

De 2e airco hangt bij het terras (ook niet prettig) aan beugels aan de muur. Persoonlijk had ik deze qua geluid liever los op het terras zien staan, maar daar schijnen ook weer regels over te zijn (waarom is mij een raadsel).

Misschien verstandig om iets minder cryptisch te zijn, en de bezoekende tweakers een concrete vraag mee te geven?
Een airco werkt dan ook iets anders dan een WP. Een WP resoneert gewoon veel meer. De fan draait harder, de compressor is vaak zwaarder (want unit is groter) en daarom resoneert het een stuk meer (en maakt het meer lawaai). Dat ga je geheid horen in huis, zeker in de koude maanden. Het kan je woonplezier aardig verderven als je continue dat ding hoort (ze worden bij nieuwbouw niet voor niets zo ver mogelijk van de woning geplaatst).

Die van ons is overigens 2 maanden geleden verplaatst vanwege die reden.. niet doen is mijn advies.
Redwood schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:28:
Een warmtepomp aan de muur hoef geen enkel probleem te zijn. Paar weken terug een 9kw monobloc panasonic bij een klant aan de muur van de garage gehangen. Op maximaal vermogen hoor je hem binnen, maar niet meer dan de cv ketel voor die tijd.

Houten huis? Dan beter niet.

Sowieso niet aan de muur van de slaapkamer.

Wat betreft plat dak. Ik heb een 2.5kw buitenunit van de airco op het platte dak van de slaapkamer. Op maximaal vermogen hoor je die, maar je zou nooit maximaal moeten draaien op een slaapkamer. Tijdens een hete zomer draait deze 24/7. Qua energieverbruik dan gelijk aan een paar keer per dag op maximaal, maar het comfort ligt wel hoger.

Een 2.5/5kw buitenunit van de airco of een warmtepomp zijn overwegend vergelijkbaar.
Maar ook daar zou ik de warmtepomp niet op het platte dak van de woonkamer of slaapkamer zetten.
Paar weken geleden was de temperatuur en luchtvochtigheid wel even anders dan een gemiddelde winter in NL ;) die vergelijking is wel mank natuurlijk want ik hoor onze nu ook niet (zelfs niet met SWW maken, maar dat wordt einde van het jaar heel anders als de temperatuur daalt). Als je hem dus nu al hoort, ga je hem dan zeker horen..!

De slaapkamer sowieso niet idd, maar bij een tussenwoning zijn alle gevels vaak slaapkamer. De woonkamer wil je hem ook niet, want dan zit je er naast.. dan blijft er bij een gemiddelde tussenwoning niet veel meer over :)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 11-06-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:41
Domme vraag misschien, maar waarom dan niet aan de gevel bij een slaapkamer? Idd een tussenwoning heeft enkel slaapkamers aan de gevel.

De wp draait toch overdag/savonds om het huis warm te stoken, dus waarom is bij de slaapkamer dan niet handig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

40 dB aan de erfgrens zal leidend zijn.
Als je je niet beperkt tot de goedkoopste montagemethode, komt dat vaak neer op grondmontage bij het fietsenschuurtje en dan ben je al minstens €500 kwijt aan grondleiding (maar het dubbele is ook niet raar), daar zou ik bij Quatt niet op rekenen.
Ook is condensafvoer een aandachtspunt, maar dat merk je pas bij meer dan vijf graden vorst ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

ID-College schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Paar weken geleden was de temperatuur en luchtvochtigheid wel even anders dan een gemiddelde winter in NL ;) die vergelijking is wel mank natuurlijk want ik hoor onze nu ook niet (zelfs niet met SWW maken, maar dat wordt einde van het jaar heel anders als de temperatuur daalt). Als je hem dus nu al hoort, ga je hem dan zeker horen..!
Om diverse redenen zet je de machine na installatie altijd op maximaal. :) Toen dus ook. Compressor en fan op 100%. Niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

HBO88 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:30:
Domme vraag misschien, maar waarom dan niet aan de gevel bij een slaapkamer? Idd een tussenwoning heeft enkel slaapkamers aan de gevel.

De wp draait toch overdag/savonds om het huis warm te stoken, dus waarom is bij de slaapkamer dan niet handig??
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
Je warmtepomp draait het allerliefst 24/7. Het is in de meeste gevallen rendabeler om continu te stoken. Voordeel is dan ook dat hij de hele dag rustig draait. Zelfs op laag vermogen komt er een vervelende brom/zoem uit de compressor. Zo'n typisch geluid wat je ook bij de airco's hoort. Dat kan nogal vervelend zijn 's nachts als je niet goed tegen bijgeluiden kan.

In een woonwijk staat deze het beste op je dak of een stuk in de tuin,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Redwood schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
Je warmtepomp draait het allerliefst 24/7. Het is in de meeste gevallen rendabeler om continu te stoken. Voordeel is dan ook dat hij de hele dag rustig draait. Zelfs op laag vermogen komt er een vervelende brom/zoem uit de compressor. Zo'n typisch geluid wat je ook bij de airco's hoort. Dat kan nogal vervelend zijn 's nachts als je niet goed tegen bijgeluiden kan.

In een woonwijk staat deze het beste op je dak of een stuk in de tuin,
Nou moet ik zeggen dat je de fan binnen nog nieteens echt hoort.. vooral de trillingen van de compressor rilden hier echt door in de gevel. Op een bepaalde frequentie leek het net of er een helikopter boven je huis hing.. echt niet grappig iig.. zou het nooit meer doen iig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
ID-College schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Nou moet ik zeggen dat je de fan binnen nog nieteens echt hoort.. vooral de trillingen van de compressor rilden hier echt door in de gevel. Op een bepaalde frequentie leek het net of er een helikopter boven je huis hing.. echt niet grappig iig.. zou het nooit meer doen iig :)
Maar dat is resonantie. Dat is toch op te lossen door de juiste trildempers eronder te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En bij sommige merken kan je ook compressortoerentallen blacklisten.
Je kan niet zomaar een enkele slechte ervaring projecteren op het hele principe.

Nou wil ik natuurlijk wel namen en types horen van helikopterwarmtepompen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Proton_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:35:
Je kan niet zomaar een enkele slechte ervaring projecteren op het hele principe.

Je leest het hier veel meer.. er is niet voor niets een heel topic over en er zijn er zat die hem van daken en gevels halen zoals je kan lezen :)

Heb een Loria hier staan! Maargoed, beetje off topic dit. Ik zou t niet doen maar be my guest als je denkt dat het wel een goed idee is :)

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 12-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:18

twain4me

Proton_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:35:

Mijn mooie chineese L/L wp De qlima SC 5232 met name in verwarmingsmode ik had hem aan de steens gevel hangen omdat dan de werkzaamheden die ik nog moest doen (vocht scherm aanbrengen bij de fundering) makkelijker zouden gaan. ik heb hem heel erg snel gewoon op 2 U elementen van beton gezet. blacklisten is er volgens mij niet bij en dempers hielpen beperkt, ik zou zeer selectief zijn met wat men aan de muur hangt en mijn eerste keus is het nooit.
ik vermoed dat Quatt van plan is om de wp door het frame aan de muur te zetten, of gebruik te maken vaan een ophang beugel gelijk aan die van een gemiddelde omvormer. ik verwacht eigenlijk dat dempers lastig te plaatsen zullen zijn. maar dat zijn vermoedens op basis van hun renders, dus veel waarde heeft het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 12-06-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

twain4me schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:16:
[...]
mijn eerste keus is het nooit.
Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:03:
Het is niet per definitie een slecht idee (niet eerste keus)
We zijn het eens hoor :) maar dingen als het blacklisten in software en het ontwerpen van een trillingsvrije ophanging zijn plausibele dingen die een startup zou kunnen doen, op dit punt in de ontwikkeling af moet zijn en die een bezoekende Tweaker eenvoudig kan bevestigen.
Dus voor de bezoekers:
Hoe ziet de ophanging er uit?
Rubbers worden harder bij kou, verouderen en zijn dus inferieur aan metalen veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
mrdop schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Ook weer waar. Goede vraag voor de tweakers die langsgaan: hoe wordt hij gemonteerd? Op L-beugels, of blind?
Je hebt nogal wat vragen. Waarom ben je zelf niet gegaan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Proton_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:23:
[...]

[...]

We zijn het eens hoor :) maar dingen als het blacklisten in software en het ontwerpen van een trillingsvrije ophanging zijn plausibele dingen die een startup zou kunnen doen, op dit punt in de ontwikkeling af moet zijn en die een bezoekende Tweaker eenvoudig kan bevestigen.
Dus voor de bezoekers:
Hoe ziet de ophanging er uit?
Rubbers worden harder bij kou, verouderen en zijn dus inferieur aan metalen veren.
Voor 1600 (inclusief montage)? Wat denk je zelf? Het rammelt toch aan alle kanten, dat kan toch nooit.. Dat moet wel chinese rommel zijn door studenten geinstalleerd lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02
Dit is het bedrag na aftrek van de subsidie. Hij kost op de site € 4149,- dan is het iets realistischer. En ga er maar vanuit dat er materiaalkosten bij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
medu80 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:38:
Dit is het bedrag na aftrek van de subsidie. Hij kost op de site € 4149,- dan is het iets realistischer. En ga er maar vanuit dat er materiaalkosten bij komen.
Materiaalkosten incl. . Staat ook duidelijk op de site. Ik vermoed dat de mensen die de pre-order hebben geplaatst dat deze een soort van ambassador functie zullen krijgen.
Men zegt genoeg geld te hebben opgehaald, er is meer dan genoeg geld te verdienen met (hybride) warmtepompen. Dus investeerders willen er inspringen, niet alleen hier, maar heel Europa.

Dus eerst er op toe leggen en dan daarna doorpakken. Zo werkt tegenwoordig heel veel.
Alleen als voorbeeld kan je de bezorgdiensten nemen. Daar zijn miljarden ingepompt. En dat is niet echt noodzakelijk, en dit wel.

Maar dan nog, afwachten tot half juli wat de indrukken van de tweakers zijn. En daarna de installatie van de 1e 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Laatst online: 25-04 09:03
medu80 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:38:
En dit is nu wel hetgene dat ik niet snap:

4KW: Totaalbedrag inclusief installatie & subsidie:€1,599 (excl. subsidie:€4,149)
8KW: Totaalbedrag inclusief installatie & subsidie:€2,199 (excl. subsidie:€7,299)

Dus 2550 resp 5100 euro subsidie?

Hier hebben ze het over 1950 tot 3000 voor een lucht/water WP
https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/

Dan moet quatt wel op de ISDE Wp lijst komen te staan.

Ik heb het hele topic niet doorgenomen, dus wellicht mis ik wat. Maar die subsidie snap ik niet. Iemand wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 12:59
b4gg3r1 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:46:
[...]

En dit is nu wel hetgene dat ik niet snap:

4KW: Totaalbedrag inclusief installatie & subsidie:€1,599 (excl. subsidie:€4,149)
8KW: Totaalbedrag inclusief installatie & subsidie:€2,199 (excl. subsidie:€7,299)

Dus 2550 resp 5100 euro subsidie?

Hier hebben ze het over 1950 tot 3000 voor een lucht/water WP
https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/

Dan moet quatt wel op de ISDE Wp lijst komen te staan.

Ik heb het hele topic niet doorgenomen, dus wellicht mis ik wat. Maar die subsidie snap ik niet. Iemand wel?
2550 is voor 1 warmtepomp, 5100 is voor 2 warmtepompen.
Voor 1 warmtepomp gaat de subsidie omhoog per kW vermogen. Maar je krijgt (voorlopig) veel meer subside door 8kW op te wekken met 2 warmtepompen van 4kW dan door dat te doen met 1 warmtepomp van 8kW... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 14-06-2022 16:13 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 12:59
ID-College schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:54:
[...]

Voor 1600 (inclusief montage)? Wat denk je zelf? Het rammelt toch aan alle kanten, dat kan toch nooit.. Dat moet wel chinese rommel zijn door studenten geinstalleerd lijkt mij..
Mijn hybride warmtepomp (Elga Ace 4kW) kostte vorig jaar 4149 euro (toeval?) bruto - toen nog met 800 euro minder subside - zou nu met subsidie 1750 euro zijn geweest. Kan dus prima uit - warmtepompen hoeven echt niet zo duur te zijn - een 4kW airco heb je ook al vanaf 1000 euro incl. installatie. De buitenunits worden al massaal geproduceerd (voor airco's). Die van de Elga is bijvoorbeeld een Toshiba RAV-GM401 - gewoon een prima merk - schat 300-400 euro inkoopprijs (die worden trouwens geproduceerd in Thailand). De binnenunits lucht/water zijn niet echt massaproductie, maar daar zit alleen een warmtewisselaar, een pomp, eventueel een open verdeler en wat electronica in. Ik verwacht dat je over een jaar of 5-10 voor 2000 euro een hybride geinstalleerd kan hebben. Dan hoeft er ook geen subsidie meer op trouwens.
Als je niet te veel verschillende modellen bouwt, (liefst maar 1), dan kun je de productiekosten laag houden. Ik moet zeggen dat ik er wel in geloof - en goed dat er een nieuwe speler komt die de producenten met gevestigde belangen probeert uit te dagen.
En qua installatie heeft een bedrijf als Heattransformers ook de bestaande installateurs uitgedaagd door mensen op te leiden in de installatie van 1 model warmtepomp. Die zijn nu ook in korte tijd marktleider in de installatie van warmtepompen geworden.

Zo'n kleine warmtepomp op basis van een airco heeft gewoon erg veel (kosten) voordelen:
1. Je maakt gebruik van de bestaande massa-productie van airco-buitenunits (ca. 100 miljoen (!) units elk jaar worden nu wereldwijd geplaatst. Je hebt ook niet de allerbeste nodig - degelijkheid is belangrijker dan efficientie.
2. Minder luchtverplaatsing nodig, en daardoor minder geluidproductie -> kan zonder bijzondere geluidsmaatregelen eigenlijk overal geplaatst worden
3. Hanteerbaar en installeerbaar door 1 persoon (misschien met wat hulp bij het begeleiden van de koelmiddelleiding) binnen 1 dag.
4. Minder vermogen, daardoor geen aanpassing nodig aan de elektra -> kan gewoon met een stekker in het stopcontact.
5. Geen SWW -> dus kleine binnenunit die overal in de buurt van de bestaande ketel geplaatst kan worden.
6. Geen of klein buffervat nodig

Als referentie: de Elga Ace is zeker niet de beste warmtepomp die er is - het vermogen zakt bijvoorbeeld vrij hard in onder de 4 graden buiten. Desondanks afgelopen winter 98% van de verwarming met de warmtepomp gedaan (met een sCOP van 4,36 - 1059 m3 gas vervangen). Met de huidige tarieven heb je zo'n kleine warmtepomp binnen 2 jaar weer terugverdiend - niet voor niets dat ze binnenkort verplicht worden.. :P

En goed dat ze ook naar het design kijken - ik heb er bij de Elga Ace een airco-cover omheen gezet - op zich prima - maar je beperkt toch de luchtstroming wat, met een iets lager rendement als gevolg. Als ze die kastjes nou wat aantrekkelijker maken is dat niet meer nodig.

De Elga Ace kan je op veel verschillende manieren instellen - ideaal voor nerds, maar ik heb er toch wel wat tijd inzitten om de instellingen aan te passen zodat de warmtepomp (volgens mij) optimaal functioneert. Die tijd heeft een installateur niet, en de meeste mensen hebben de kennis niet om dit goed te doen - een software-oplossing die dit voor je regelt kan er voor zorgen dat de warmtepomp overal optimaal draait. Maar ach, met een paar basis-instellingen haal je toch ook wel 95% van het maximum. Het gaat er vooral om dat er een goede stooklijn wordt ingesteld - die kan je bepalen door tegelijk buiten- en binnentemperatuur te meten + de geleverde warmte - simpel modelletje wat update aan de hand van metingen is prima. Nice to haves: gebruik maken van het weerbericht om warmtevraag in de toekomst te voorspellen (hangt vooral af van hoeveelheid wind (meer warmte nodig) en zonneschijn (minder warmte nodig), en ook temperatuurverwachting om de warmtepomp vooral te laten draaien als het buiten warmer is, aanpassing aan ritme bewoners etc. Is allemaal wel te programmeren, maar erg afhankelijk van huis(houden), dus je hebt iets van een lerend systeem nodig.

[ Voor 70% gewijzigd door JBtL op 15-06-2022 11:57 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

<knip>Offtopic

[ Voor 122% gewijzigd door Septillion op 17-06-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1311658

🙈

[ Voor 238% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

🙈

[ Voor 198% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:05
@marijnflipse ik zit nu ook de website te bekijken voor meer informatie maar ik moet verplicht mijn naam, email en telefoonnummer doorgeven voordat ik de brochure kan downloaden. helaas haak ik dan af.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 12:48
makooy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:36:
@marijnflipse ik zit nu ook de website te bekijken voor meer informatie maar ik moet verplicht mijn naam, email en telefoonnummer doorgeven voordat ik de brochure kan downloaden. helaas haak ik dan af.
gewoon een paar tekens invullen, downloaden kan daarna. Of een 'temp email' aanmaken. Maar van de brochure wordt je niet veel wijzer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JBtL schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:29:
[...].
Zo'n kleine warmtepomp op basis van een airco heeft gewoon erg veel (kosten) voordelen:
1. Je maakt gebruik van de bestaande massa-productie van airco-buitenunits (ca. 100 miljoen (!) units elk jaar worden nu wereldwijd geplaatst. Je hebt ook niet de allerbeste nodig - degelijkheid is belangrijker dan efficientie.
Het hangt samen. Een buitenunit die als warmtepomp gebouwd is, heeft bijvoorbeeld een grotere lamelafstand zodat hij minder vaak en makkelijker defrost.
2. Minder luchtverplaatsing nodig, en daardoor minder geluidproductie -> kan zonder bijzondere geluidsmaatregelen eigenlijk overal geplaatst worden
Nadeel: kleinere fan draait harder -> meer herrie
Ook dunner plaatstaal is niet handig in dat opzicht.
3. Hanteerbaar en installeerbaar door 1 persoon (misschien met wat hulp bij het begeleiden van de koelmiddelleiding) binnen 1 dag.
koelmiddelleiding->f-gas->personeelstekort. Dat schaalt niet.
Quatt heeft dat m.i. goed.
4. Minder vermogen, daardoor geen aanpassing nodig aan de elektra -> kan gewoon met een stekker in het stopcontact.
5. Geen SWW -> dus kleine binnenunit die overal in de buurt van de bestaande ketel geplaatst kan worden.
Quatt heeft dat goed door: helemaal geen binnenunit :)
6. Geen of klein buffervat nodig
De 12 kW grote broer van mijn warmtepomp heeft 45 liter nodig, dat is 40 m² vloerverwarming of 3 kamerbrede T33 radiatoren.
De 5 kW variant werkt met 15 liter, als de unit achterin de tuin staat zit dat al in de grondleiding.
Buffervaten zijn overrated ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

<knip> Commentaar op moderatie hoort niet op het forum. DM staat open :)

[ Voor 85% gewijzigd door Septillion op 17-06-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<knip> Commentaar op moderatie hoort inderdaad niet in het topic

[ Voor 60% gewijzigd door Septillion op 17-06-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Proton_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:50:
De 12 kW grote broer van mijn warmtepomp heeft 45 liter nodig, dat is 40 m² vloerverwarming of 3 kamerbrede T33 radiatoren.
De 5 kW variant werkt met 15 liter, als de unit achterin de tuin staat zit dat al in de grondleiding.
Buffervaten zijn overrated ;)
Ja opzich mee eens. Alleen moet hij wel de liters per minuut kwijt kunnen. Anders kan hij alsnog zijn vermogen niet kwijt en zou je nog een buffervat nodig hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:16
En zelfs daar helpt een buffervat maar heel minimaal. Stel dat je een buffervat van 100 liter hebt, en een flow in je systeem van 15 liter per minuut. Als je afgiftesysteem het vermogen niet kwijt kan geeft het buffervat je een whopping 6~7 minuten extra voordat de warmtepomp uitgaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 15:43
@marijnflipse of een andere deskundige op het gebied van dit type monoblock, kan je in de zomer hiermee ook je vloerverwarming mee koelen of kan het koelen alleen maar via een extra binnenunit die een normale split airco ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Xqlusive schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:18:
En zelfs daar helpt een buffervat maar heel minimaal. Stel dat je een buffervat van 100 liter hebt, en een flow in je systeem van 15 liter per minuut. Als je afgiftesysteem het vermogen niet kwijt kan geeft het buffervat je een whopping 6~7 minuten extra voordat de warmtepomp uitgaat....
Nou ja, als je wel 10 liter per minuut kwijt kan maar geen 15 liter per minuut geeft het je wel 20 minuten tot pendelen ontstaat, best aardig.

Maar ja het is beperkt inderdaad. Het is nog altijd beter om ervoor te zorgen dat hij gewoon zijn flow kwijt kan. Daar ben ik het mee eens.
Soms betekent dat de thermostaische mixer uit de vloerverwarming vedeler halen, maar dat heeft alleen zin als je ook alleen een warmtepomp hebt en niet nog een cv ketel ernaast. (Vanwege te hoge aanvoer temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

🙈

[ Voor 194% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

🙈

[ Voor 200% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

🙈

[ Voor 195% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
ruudonline schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:40:
[...]

gewoon een paar tekens invullen, downloaden kan daarna. Of een 'temp email' aanmaken. Maar van de brochure wordt je niet veel wijzer.
Tsja, ze hebben ook nog niks wat echt deelbaar is dat lijkt me evident. Ik zie niks in dit topic of op hun site dat er op wijst dat dit een serieus iets kan worden, maar wel grappig dat er al 30 pagina's op GoT over volstaan. Mensen willen toch graag geloven in een soort sprookje.

De allergoedkoopste monoblocks die er nu zijn zijn die van Panasonic, die kon je een jaar geleden nog kopen voor rond de 2500 - 3000 euro voor een 5kW versie. Reken sowieso 1500 euro aan installatie, voorbereiding, verkoop, marge en service. Dan kom je misschien in de buurt van wat Quatt beloofd maar er zijn sinds de aankondiging alleen maar meer vraagtekens gekomen ipv antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

🙈

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
Fr33z schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Tsja, ze hebben ook nog niks wat echt deelbaar is dat lijkt me evident. Ik zie niks in dit topic of op hun site dat er op wijst dat dit een serieus iets kan worden, maar wel grappig dat er al 30 pagina's op GoT over volstaan. Mensen willen toch graag geloven in een soort sprookje.

De allergoedkoopste monoblocks die er nu zijn zijn die van Panasonic, die kon je een jaar geleden nog kopen voor rond de 2500 - 3000 euro voor een 5kW versie. Reken sowieso 1500 euro aan installatie, voorbereiding, verkoop, marge en service. Dan kom je misschien in de buurt van wat Quatt beloofd maar er zijn sinds de aankondiging alleen maar meer vraagtekens gekomen ipv antwoorden.
Ik vind juist dat er steeds meer info beschikbaar komt. Ze hebben nu een Q&A die af en toe wordt uitgebreid, en Martijn heeft een aantal keer een aantal vragen beantwoord. Daarnaast gaan een aantal Tweakers op 13 juli kijken en live vragen stellen. Iedereen heeft al een intake kunnen doen. Ze hebben al meer dan €1mln investering opgehaald. Ze hebben het aantal kW verhoogt, en zijn dus duidelijk bezig met de ontwikkeling en ISDE aanvraag.

Ze zijn in hun update mail ook transparant over het team, deels met een mooie trackrecord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVokPicgz91qTyZ2NNeF8E-jFSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/do7SGmcHCfvFfRTJEfTnSMHq.png?f=fotoalbum_large

Met recent ook een nieuwe “over ons”-pagina: https://www.quatt.io/about-us

Ik zie juist heel veel aanknopingspunten dat het wel serieus iets kan worden, zeker met de groeiende vraag naar hybride. In plaats van “mensen willen toch graag geloven in een soort sprookje” zou ik zeggen “mensen willen toch graag doemdenken”.

Maar zoals eerder gezegd, zal snel genoeg duidelijk worden of ze in Q4 kunnen gaan voldoen aan hun beloftes. Dan zullen we het weten. Tot die tijd natuurlijk goed om vragen te blijven stellen, maar ik begrijp dat ze ook erg druk zijn om het een en ander op tijd af te maken en te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

🙈

[ Voor 207% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• medu80
@Anoniem: 1311658 Ik snap eigenlijk niet waar je mee bezig bent. Je doet zelf niet mee, maar blijft maar klagen over gebrek aan informatie. Daarnaast vraag je, wie Quatt heeft als grote installateur. Weet je, onder de streep gaat het je niks aan waar en met wie zij het doen. Foto's met mensen achter een laptop is niet goed. Je vraagt om aanvraag documenten, wat moet je er toch mee? Zoals eerder gezegd, laat toch rusten. Ga een hobby zoeken. Dit gaat om Quatt ervaringen en voorzover ik kan zien:

A: Doe je niet mee.
B: Ben je onrust aan het stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
medu80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:02:
@Anoniem: 1311658 Ik snap eigenlijk niet waar je mee bezig bent. Je doet zelf niet mee, maar blijft maar klagen over gebrek aan informatie. Daarnaast vraag je, wie Quatt heeft als grote installateur. Weet je, onder de streep gaat het je niks aan waar en met wie zij het doen. Foto's met mensen achter een laptop is niet goed. Je vraagt om aanvraag documenten, wat moet je er toch mee? Zoals eerder gezegd, laat toch rusten. Ga een hobby zoeken. Dit gaat om Quatt ervaringen en voorzover ik kan zien:

A: Doe je niet mee.
B: Ben je onrust aan het stoken.
Ja ok, maar voorlopig is er dus weinig en zijn de "ervaringen" dus beperkt tot een website en wat emails. Ze hebben een lijstje mooie namen, das best leuk. Ik hoop dat het wat wordt maar ik steek er zelf geen geld of hoop in. Wie weet is het over 6 maanden zo dat het ze echt gelukt is een warmtepomp te produceren met een fancy app enzo. Ik ga rond kerst wel weer in dit topic kijken.

Mocht je echt wat willen dan zou ik mensen aanraden dit niet als hoofdroute te bewandelen want de kans dat je tussen nu en 12 maanden echt een apparaat in huis krijgt lijkt me verwaarloosbaar. Gelukkig is er bij Remeha ook een levertijd van #Pinksteren-Pasen-tegelijkertijd dus misschien maakt het ook allemaal niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
Zouden ze wellicht weinig marge op de installatie/het product pakken, en dat vervolgens het addertje onder het gras een As A Service abbo is m.b.t. alle A.I. gerelateerde buzzwords in deze startup? Die over the air updates moeten toch ergens van betaald worden, lijkt me geen lifetime gratis ‘gunst’ van Quatt.

Kan er echter zo snel niet iets over terugvinden in de interviews met de oprichters. Iemand die hier al iets over heeft gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

🙈

[ Voor 111% gewijzigd door Anoniem: 1311658 op 27-07-2022 08:35 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04 04:56
Anoniem: 1311658 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:38:
[...]

Aha, dus je hebt liever geen vragen, dan mag je mijn posts ook overslaan hoor.
Wat is en waaruit bestaat de onrust, voorlopig mag je best ongerust zijn, dat wel...
Ik heb kinderen die ook nog iets moeten, maar of dat Quatt wordt is de vraag, eerst antwoorden.
Ik denk dat je hier prima vragen kunt stellen maar je posts hebben allemaal een nare, cynische ondertoon.
Als je die achterwege zou kunnen laten dan blijft dit topic ook gezellig.

Net als velen hier hoop ik dat Quatt een goede oplossing gaat zijn maar natuurlijk is dat voor een deel nog hoop aangezien er nog geen harde bewijzen zijn.

Louzy#2475

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:36
Anoniem: 1311658 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:38:
[...]

Sorry, Ik probeer alleen relevante vragen te stellen maar mijn posts overslaan is misschien een optie.
Wat is en waaruit bestaat de onrust, ongerustheid kan ik wel begrijpen.
Ik heb kinderen die ook nog iets moeten, maar of dat Quatt wordt is de vraag, eerst antwoorden.
Ik denk niet dat je antwoorden gaat krijgen op deze manier. Al je post hebben een ondertoon van negativiteit en dat je enkel probeert deze partij te "ontmaskeren" als oplichters. Iets zegt me dat als je die antwoorden krijgt dat je dan enkel weer verder gaat zoeken naar andere dingen om ze mee aan te vallen. Het is prima om kritische vragen te stellen, het is prima om bij een start up bedenkingen te hebben over de haalbaarheid maar de manier hoe sommige hier bezig zijn tegen de mensen van deze start up is niet netjes. Je moet ze wel een kans geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
Mirved schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Ik denk niet dat je antwoorden gaat krijgen op deze manier. Al je post hebben een ondertoon van negativiteit en dat je enkel probeert deze partij te "ontmaskeren" als oplichters. Iets zegt me dat als je die antwoorden krijgt dat je dan enkel weer verder gaat zoeken naar andere dingen om ze mee aan te vallen. Het is prima om kritische vragen te stellen, het is prima om bij een start up bedenkingen te hebben over de haalbaarheid maar de manier hoe sommige hier bezig zijn tegen de mensen van deze start up is niet netjes. Je moet ze wel een kans geven.
Eens...

@Anoniem: 1311658, ik zie ook dat je (als enige) een 1 ster review hebt geplaats bij Quatt op Google Reviews. Het is natuurlijk je goed recht, maar ik vind het iets meer dan "alleen relevante vragen stellen"...

Anyway, on topic. Ik ben benieuwd wanneer ze de eerste pilot installaties gaan doen. Kan me voorstellen dat ze toch gaan starten met een groepje voorlopers van 10/20 personen ofzo. Zeker iets om over drie weken te vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:31
"Ik stel alleen maar vragen" is een vaak misbruikte verdediging door mensen die geen interesse hebben in antwoorden. Vaak gevolgd door een verontwaardigd "je mag ook nergens meer kritisch op zijn, sheeple".

Persoonlijk heb ik ook nog mijn bedenkingen, zowel bij hybride in plaats van all-electric als bij de capaciteit van deze startup om te leveren wat wordt beloofd, maar het is wel een leuk initiatief. Fijn dat er hier genoeg mensen zijn die de gok durven te nemen, ik hoop dat de ervaringen positief uitpakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Zeker, ik wacht gewoon rustig af. Ik wil vooral info hoe e.e.a. geinstalleerd wordt en hoe de afwerking is.
Ik denk dat ik zelf wel wat trillingsdempers en materiaal koop als de installatie komt.
(heb destijds ook via een collectief zonnepanelen laten plaatsen, maar dat is vooral zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijke installatie. Dat zal hier ook zo zijn, dus wil wel beetje voorbereid zijn dat het wel naar mijn tevredenheid geplaatst wordt.)
Als het zover is zal ik zeker een uitgebreide review/fotos plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 00:02
Ik ben zelf kritisch en ik moet nog zien of alles waar gemaakt word. Maar voor die 99 euro inschrijf voor een start-up wat op papier een redelijk innovatief produkt lijkt, wil ik die "gok" wel wagen en zien hoe dit uitspeelt.

Het is niet alsof ik volledig stuk ga lopen als ik die 99 euro kwijt ben om wat voor reden dan ook.

Daarintegen hoop ik dat Quatt een mooi produkt neerzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekwillem
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
Hoorde van een vriend dat die al mail had gehad om een digitale installatie-check te doen?
Het is vreemd dat ik deze mail niet gehad heb aangezien ik voor hem besteld hebt. Bestel datum 11/03/2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:57
freekwillem schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:45:
Hoorde van een vriend dat die al mail had gehad om een digitale installatie-check te doen?
Het is vreemd dat ik deze mail niet gehad heb aangezien ik voor hem besteld hebt. Bestel datum 11/03/2022.
Waarschijnlijk in je spam box gekomen? Daar zat hij bij mij in elk geval.
Je kan hem hier gewoon invullen:
https://installationcheck.quatt.io/#intro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:51

spacy

+++

Dat is ook juist wat ik wel het geloofwaardige vind aan wat Quatt wil proberen te doen.
De prijs van zo'n hybride monoblock unit zou lager moeten kunnen zijn in de markt dan het nu is. Natuurlijk er speelt een hoge vraag met beperkt aanbod. Maar wanneer je dit vergelijkt met de werking en componenten in een hr gas ketel of electrische cv ketel? Dan snap ik niet waarom een relatief eenvoudige hybride warmtepomp tot wel 4x duurder is. Bestaat dat gedeelte 'warmtepomp' uit zulke dure componenten? Is het de all-weather behuizing omdat het buiten hangt ? Afgezien van de zoektocht naar hogere efficientie is de techniek die hier achter zit al net zo oud als de eerste koelkast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
spacy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:31:
Dat is ook juist wat ik wel het geloofwaardige vind aan wat Quatt wil proberen te doen.
De prijs van zo'n hybride monoblock unit zou lager moeten kunnen zijn in de markt dan het nu is. Natuurlijk er speelt een hoge vraag met beperkt aanbod. Maar wanneer je dit vergelijkt met de werking en componenten in een hr gas ketel of electrische cv ketel? Dan snap ik niet waarom een relatief eenvoudige hybride warmtepomp tot wel 4x duurder is. Bestaat dat gedeelte 'warmtepomp' uit zulke dure componenten? Is het de all-weather behuizing omdat het buiten hangt ? Afgezien van de zoektocht naar hogere efficientie is de techniek die hier achter zit al net zo oud als de eerste koelkast...
Helemaal mee eens. Logische prijs voor een L/W warmtepomp is L/L (airco) + wat leidingwerk, aansluitingen, filters en eventuele aanpassingen aan de (vloerverwarming)verdeler + enkele uren extra arbeidsloon om het aan te sluiten.

Als je kijkt naar een uitontwikkeld product als een cv ketel (of ook al grotendeels de L/L / airco), kan ik mij niet voorstellen dat de evenwichtsprijs voor L/W warmtepompen meer dan 1000 euro boven een airco met vergelijkbaar aantal KW's gaat uitkomen.

Die prijs is nu ook nog niet voor Quatt bereikbaar omdat die lucht ook bij veel van de (aansluitings)onderdelen nog in het systeem zit, maar Quatt is niet perse 'te goedkoop om waar te zijn', het gaat slechts naar een wat redelijker prijs toe, en als je de prijs voor subsidie neemt zit je nog steeds fors boven de evenwichtsprijs.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb de scan gedaan en nooit meer wat vernomen. Geldt dat voor iedereen?

Ik vind het ook best wel storend dat het enige kanaal met communicatie hier op tweakers is. Geen enkele vraag per mail wordt beantwoord. Dat geeft te denken voor als je onverhoopt met problemen komt te zitten. Een beetje customer support is toch niet teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
classiccar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:22:

Ik vind het ook best wel storend dat het enige kanaal met communicatie hier op tweakers is. Geen enkele vraag per mail wordt beantwoord. Dat geeft te denken voor als je onverhoopt met problemen komt te zitten. Een beetje customer support is toch niet teveel gevraagd?
De uitleg is al gegeven. Iedereen is ongeduldig, begrijpelijk. Maar toch, wees geduldig. over 2 weken mogen 6 man er heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
classiccar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:22:

hier hetzelfde. Opzich niet verwonderlijk als ze meer dan 2500 scans moeten verwerken en daarnaast als iedereen ook nog mailt of belt met vragen. Ik praat het niet goed, maar zo'n klein bedrijf met zoveel aanvragen / vragen kost heel veel tijd. Begrijpelijk dat het zo stil is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Customer support is voor klanten. Die hebben ze nog niet, alleen wat mensen die graag willen gokken. Waaronder ik. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
HereIsTom schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:46:
Een hybride warmtepomp klinkt als een leuke tussenstap, maar als je iets van plan bent kun je beter gelijk een goede stap maken.
....
Dan kun je beter gelijk in een goede warmtepomp investeren, is dat (financieel, bouwkundig) niet mogelijk kun je kiezen voor een Airco warmtepomp (Lucht/Lucht), hebben wij nu ook.
...Deze geeft een besparing op gas van 95%, alleen nog gas voor warm water, dat is de volgende stap.
even een algemene opmerking; voor een all electric warmtepomp heb je gezien je de ondersteuning van een CV niet meer hebt een veel duurdere warmtepomp nodig die ook bij zeer lage temperaturen, ook onder -5C nog kan werken, de huidige hybride pompen hebben een omschakelpunt die ergens tussen +5C en -2C (hele goede gaan zelfs nog iets lager(zijn ook duurder))ligt, sommige kunnen gezamenlijk werken, sommige schakelen geheel uit en zal de verwarming geheel via de CV lopen. Grofweg zal een all-electric installatie ergens tussen 10K en 15K liggen. dus een heel stuk duurder en heb je ook een veel langere terugverdientijd ook met de huidige gasprijzen. tegen over een hybride versie.

bouwkundig zijn de meeste huizen van voor 1990 niet of onvoldoende geschikt voor een all-electric gewoon omdat hun thermische bouwkundige verliezen veel te hoog zijn. Huizen van voor 1980 zijn dat nog een heel stuk minder, je zult dus eerst moeten investeren in hele goede isolatie (Tripel Glas, dikke dak (vaak dus dak er af en geheel nieuw isoleren (+15 tot 25K) en vloerisolatie (als dat kan) en hele goede spouwmuur isolatie (de meeste huizen hebben hiervoor eigenlijk een te kleine spouw (Spouw> dan 10cm om een zeer hoge isolatiewaarde te kunnen krijgen) dus vaak niet voldoende, zul je dus met voorzetisolatie aan de buitenmuur moeten oplossen, kan en mag vaak niet door de welstand omdat het aangezicht van het huis hierdoor sterk verandert en dat wil de welstand vaak niet, die lui hebben sowieso geen verstand van energie en hebben in het algemeen een dikke plaat voor hun kop (ander verhaal). deze maatregelen verdubbelen de kosten van de all-electric minimaal en kom je al heel snel rond tussen de 30K en 50K uit. Voor dat je dat allemaal terugverdient hebt ben je waarschijnlijk al weer verhuist.

een lucht-lucht warmte pomp voor het hele huis heb je minimaal 1 of 2 multi-split units van circa >6 kW nodig kostenpunt van een goed merk circa 7K tot 9 K per installatie excl. installatie. ook zijn de stroomkosten een stuk hoger, dat zul je dus met een PV installatie moeten opvangen, helaas helpt je daarbij de nieuwe salderingsregeling niet echt, weinig zon in die tijden waar je het het meest nodig hebt (voor de verwarming, daar is het stroomverbuik namelijk duidelijk hoger dan bij koelen). hou daar dus rekening mee, je warmtepomp cq airco draaid ooknog op het moment dat er geen saldering meer is.

stroomverbruik van een all-electric is heel duur, dus je hebt hiervoor een behoorlijke PV installatie nodig, zeker als je ook nog electrisch wilt gaan rijden. zie ook mijn opmerking bij de lucht-lucht warmtepomp (airco).

het benodigde gas voor warmwaterbereiding zal meer dan de gestelde 5% zijn, een beetje afhankelijk van aantal personen (gezin van 4 personen) zit al snel op 10% a 15%, een beetje afhankelijk welk type ketel je hebt, bij een gasboiler word het zeker 15% en meer.

al met al denk ik dat voor een heleboel huizen een hybride warmtepomp een veel betere investering is, verschillende hybride pompen kunnen overigens aangevuld worden om all-electric te gaan, echter je blijft daarbij tegen het probleem van een niet optimale isolatie aanlopen en dus ga je het met een warmtepomp alleen niet warm krijgen, is overigens ook een optie, gewoon een max. temperatuur van 15 graden aanhouden, daarmee kun je ook je gasverbruik drastisch omlaag brengen, dus gewoon twee truien aandoen. O-)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MacD007 Het is vast goed bedoeld, maar er klopt werkelijk niets van wat je zegt.
De enige reden dat all-electric duurder is, is de SWW oplossing en risicomarge die bij hybride ontbreekt.
Pv en isolatie zijn geen voorwaarde voor all-electric, voorbeelden genoeg.
Een warmtepomp met 2x zoveel vermogen is maar ~40% duurder.
En het belangrijkste punt, afgifte, heb je volledig gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:39:
@MacD007 Het is vast goed bedoeld, maar er klopt werkelijk niets van wat je zegt.
De enige reden dat all-electric duurder is, is de SWW oplossing en risicomarge die bij hybride ontbreekt.
Pv en isolatie zijn geen voorwaarde voor all-electric, voorbeelden genoeg.
Een warmtepomp met 2x zoveel vermogen is maar ~40% duurder.
En het belangrijkste punt, afgifte, heb je volledig gemist.
als jij dat vind heb ik daar geen probleem mee, echter omdat we hier op een forum zitten waar mensen informatie op zoeken om een goede afweging te kunnen nemen moet ik je hier wel duidelijk tegenspreken.

de reden omdat een all-electric duurder is is niet uitsluitend omdat hij meer vermogen moet hebben, maar ook juist omdat hij ook voor het SWW verantwoordelijk word, dus hiervoor is gewoon een duidelijk duurdere installatie voor nodig die ook nog duidelijk meer stroom benodigd. Warmtepompen draaien op het hoogste rendement als het verschil tussen de temperatuur van de bron van de warmtepomp en de aanvoertemperatuur naar de cv-installatie klein is (bron eigen huis), dus bij lage buitentemperaturen hebben warmtepompen een duidelijk lage rendement, om dus de zelfde warmte te kunnen leveren, als dat al kan verbruiken ze dus meer. 1+1 is dus hier geen 2 maar als het echt slecht uitpakt 11.

Een PV installatie is inderdaad geen technische voorwaarde, heb ik ook nooit beweerd, echter economisch heb je deze wel nodig om de stroomkosten enigszins in bedwang te houden, het probleem is dat de nieuwe salderingsregeling daar eigenlijk ook niet echt helpt. Zonder PV zal echt rekensommetje echt nog slechter voor een all-electric uitzien, mn daar deze warmtepomp 24/24 zal gaan werken (het is goedkoper om een bepaalde temperatuur te houden dan van een lagere temp. weer te moeten opwerken, dit wordt ook nog beperkt door gebruik van een lage temp. verwarming (circa 35C), convectie warmte gaat hier een duidelijk lagere rol in spelen, dit tegenover een normale CV die met duidelijk een hoger aandeel van convectie warmte.

De thermische eigenschap van je huis is eigenlijk het meest belangrijkste (eigenlijk bij elke verwarming) punt bij een warmtepomp, juist omdat deze bijna altijd met lage temperatuur verwarming (radiatoren of/en vloerverwarming) werkt is bij een slechte of matige isolatie het warmteverlies gewoon te hoog voor een warmtepomp, daardoor moet je dus nog een hogere capaciteit en dus duurder in aanschaf en verbruik kiezen omdat weer op te lossen, gelukkig zijn daar alle deskundigen het over eens, een warmtepomp heeft pas zin als je je woning zo goed mogelijk hebt geïsoleerd. hoe kouder het buiten is (hogere delta tussen buiten en gewenste binnen temperatuur) hoe hoger je verlies is.
Hier een uitspraak van de vereniging eigen huis mbt warmtepomp. "Over het algemeen geldt dat een huis voor een warmtepomp goed geïsoleerd moet zijn."

ik ben nog nooit goede voorbeelden tegen gekomen met een kombinatie slechte isolatie en een warmtepomp, hooguit dat de gebruiker eigenlijk niet echt blij was met het effect van zijn warmtepomp (woning koud, vrouw boos) en hoge stroomrekening.

Ik zeg niet dat all-electric niet kan, als alles klopt is het een prima oplossing, echter voor het gros van de Nederlandse huizen is het geen optimale oplossing gezien de hoge investeringen. Als je het geld hebt en je kunt het missen is het mogelijk een goede oplossing. Voor diegene die het met minder moet doen is een hybride pomp ook een prima oplossing, zeker voor mensen die bv pas een nieuwe CV ketel hebben aangeschaft is het een prima opstap naar de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Edit: was een reactie op @Proton_

Ja er is dus wel sprake van een meerprijs maar die valt vaak (gedeeltelijk) weg tegen de kosten van een nieuwe cv-ketel (en het onderhoud daarvan + aansluiting kosten).
Het is vaak nog wat extra indekken wat tot meerprijs leidt. En zoals gezegd de SWW oplossing met vooral installatie kosten daarvan.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 25-06-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:21:
Ja er is dus wel sprake van een meerprijs maar die valt vaak (gedeeltelijk) weg tegen de kosten van een nieuwe cv-ketel (en het onderhoud daarvan + aansluiting kosten).
Het is vaak nog wat extra indekken wat tot meerprijs leidt. En zoals gezegd de SWW oplossing met vooral installatie kosten daarvan.
de prijzen die ik heb gezien voor een all-electric tegen over een hybride oplossing hebben helaas een ander beeld, voor de meerprijs kan ik bijna een een heel rijtje huizen van een nieuwe cv voorzien. een all-electric kost al snel rond de 10K. je moet hier ook geen appels met peren vergelijken, dus ook de benodigde meer capaciteit me opnemen, en die kan behoorlijk groot zijn. plus je warmtepomp moet ook in staat zijn je huis te verwarmen als het buiten -10C is, veel warmtepompen kunnen dat niet en schakelen dan over op een pure electrische verwarming, word je energieleverancier heel blij van, jij waarschijnlijk een stuk minder. maar dat is eigenlijk hier een beetje off-topic. ik ben wel erg benieuwd naar deze nieuwe ontwikkeling, voor een prijs van rond de 1.600 euro incl. subs. is dit een optie voor heel wat huizen. Ik zou wel een bypas in je leidingwerk laten installeren (is heel eenvoudig je hebt maar 4 afsluiters en wat leiding werk nodig), zou de warmtepomp het geheel afweten tijdens de winter kun je gemakkelijk weer volledig terug naar je CV. Met een all-electric pomp heb je een probleem, als deze uitvalt heb je niets (dat is een voordeel van een hybride wat heel veel mensen vergeten).

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 25-06-2022 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@MacD007 Voorbeeld van mijn ouders. Rijtjeshuis uit 1985 waar verder niks aan is gedaan behalve een serre plaatsen wat niet echt een verbetering is.
Mijn vader heeft daar zelf een 7kW monoblock neergezet en in bedrijf laten stellen door iemand anders (bekende op dit forum). Dit had hij gedaan nadat hij bij ons de 5kW zag geplaatst worden in een huis uit 2014 met triple glas en vloerverwarming.

Bij ons draaide de 5kW (van hetzelfde merk) amper en meestal op laagste stand.
Bij mijn ouders draait de 7kW op een veel hogere aanvoertemperatuur (geen LTV) en maakt ook duidelijk veel meer draaiuren. Maar het werkt goed.
Er moesten alleen wat ventilatoren op de convectorput geplaatst worden, dit ivm koudeval van al het serre glas.

Isoleren zal altijd besparen en lonen. Echter moet je dat net als PV los van elkaar zien.
Het gaat om dezelfde energievraag die je nu anders kan oplossen. Het afgiftesysteem bepaald of het echt efficiënter en/of goedkoper draait.

Soms is het amper de moeite waard bij een huis als je niks aan het huis veranderd en alleen een warmtepomp plaatst. Dat verbeter met LTV.
Echter inmiddels is het niet langer de 1 op 3 kostem verhouding die we jaren hebben gehad tussen stroom en gas. Dus is de business case beter geworden.

En isoleren en PV zijn nog steeds een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MacD007 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:28:
[...]

de prijzen die ik heb gezien voor een all-electric tegen over een hybride oplossing hebben helaas een ander beeld, voor de meerprijs kan ik bijna een een heel rijtje huizen van een nieuwe cv voorzien. een all-electric kost al snel rond de 10K.
10K zit je inderdaad zo aan voor een reguliere all electric oplossing, maar daar gaan dan nog subsidies vanaf.
Daarbij heb je soms ook nog lokale subsidies, waarbij je het soms netto voor wellicht 5K kan realiseren. Ligt nogal aan situatie. En dan is er nog de ontwikkeling om huizen met een lage energievraag goedkoper eraf te krijgen (recente rijtjeshuizen)
je moet hier ook geen appels met peren vergelijken, dus ook de benodigde meer capaciteit me opnemen, en die kan behoorlijk groot zijn. plus je warmtepomp moet ook in staat zijn je huis te verwarmen als het buiten -10C is, veel warmtepompen kunnen dat niet en schakelen dan over op een pure electrische verwarming, word je energieleverancier heel blij van, jij waarschijnlijk een stuk minder.
Dat is niet waar. De gemiddelde serieuze warmtepomp werkt prima bij -10, zei het wat minder efficiënt.
In Scandinavië werken ze zelfs tot -30. Hier meestal tot -15 of -20.
Van die elektrische noodhulp verwarming moet je het meestal niet hebben want die is vaak minder krachtig dan het gespecificeerde vermogen van de warmtepomp.
maar dat is eigenlijk hier een beetje off-topic. ik ben wel erg benieuwd naar deze nieuwe ontwikkeling, voor een prijs van rond de 1.600 euro incl. subs. is dit een optie voor heel wat huizen. Ik zou wel een bypas in je leidingwerk laten installeren (is heel eenvoudig je hebt maar 4 afsluiters en wat leiding werk nodig), zou de warmtepomp het geheel afweten tijdens de winter kun je gemakkelijk weer volledig terug naar je CV.
Dat zou ik niet doen want dan vriest je buitenopgestelde warmtepomp kapot. Oplossingen zoals de Quatt zijn monobloc, en zit er meestal water in de leidingen. (glycol is een optie tegen het vriezen)
Met een all-electric pomp heb je een probleem, als deze uitvalt heb je niets (dat is een voordeel van een hybride wat heel veel mensen vergeten).
Natuurlijk vergeten mensen dat niet, dat is juist waarom ze hybride kiezen. Vaak bang om in de kou te zitten. Andere helft is het (korte termijn) kosten plaatje.

Ik sprak nog een andere fabrikant, die doen ook hybride maar al met een serieuzere installatie. Met het idee dat je dan later nog verder kan isoleren etc. Maar hun grotere duurdere oplossing zorgt er vaak voor dat er helemaal geen gas meer voor verwarming gebruikt wordt, en dan durven de bewoners wel van het gas af na een winter te hebben meegemaakt. (dan wordt er nog een SWW oplossing bij aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:34:
@MacD007 Voorbeeld van mijn ouders. Rijtjeshuis uit 1985 waar verder niks aan is gedaan behalve een serre plaatsen wat niet echt een verbetering is.
Mijn vader heeft daar zelf een 7kW monoblock neergezet en in bedrijf laten stellen door iemand anders (bekende op dit forum). Dit had hij gedaan nadat hij bij ons de 5kW zag geplaatst worden in een huis uit 2014 met triple glas en vloerverwarming.

Bij ons draaide de 5kW (van hetzelfde merk) amper en meestal op laagste stand.
Bij mijn ouders draait de 7kW op een veel hogere aanvoertemperatuur (geen LTV) en maakt ook duidelijk veel meer draaiuren. Maar het werkt goed.
Er moesten alleen wat ventilatoren op de convectorput geplaatst worden, dit ivm koudeval van al het serre glas.

Isoleren zal altijd besparen en lonen. Echter moet je dat net als PV los van elkaar zien.
Het gaat om dezelfde energievraag die je nu anders kan oplossen. Het afgiftesysteem bepaald of het echt efficiënter en/of goedkoper draait.

Soms is het amper de moeite waard bij een huis als je niks aan het huis veranderd en alleen een warmtepomp plaatst. Dat verbeter met LTV.
Echter inmiddels is het niet langer de 1 op 3 kostem verhouding die we jaren hebben gehad tussen stroom en gas. Dus is de business case beter geworden.

En isoleren en PV zijn nog steeds een goed idee.
het afgiftesysteem is hier natuurllijk ook van belang, een LTV is eigenlijk een must voor een ell-lectric en een duidelijk voordeel voor een hybride, heb je die niet zijn er hybrides die het ook prima doen op een afgifte van rond de 50C, bestaande HTV radiatoren kun je door ventilatoren wel weer iets verbeteren echter de de afgiftecapaciteit waar deze op berekend zijn (daar ga ik maar even van uit, omdat de grote van de radiatoren tijdens de bouw/platsing vooraf berekend zijn) ga je dus niet halen, dus dit betekend dat je de verwarming hoger en of langer aan moet hebben staan. (beide betekend dat de kosten omhoog gaan), iets wat je eigenlijk niet wil.

even een klein uitstapje in de natuurkunde:
warmteoverdrachtscoëfficiënt (symbool h, uitgedrukt in W/m²K) is een maat voor de warmteoverdracht bij convectie.
berekening van de warmtestroom in Watt (convectie) Q = h*A*deltaT waarbij A het oppervlak van de overdracht is (in M2) en delta T (het verschil in Temperatuur in Kelvin.) Bij een LTV is de deltaT dus lager en daardoor als de rest het zelfde blijft is de warmteoverdracht dus ook kleiner.

een voorbeel van de h is in de volgende tabel te zien.
Overzicht warmteoverdrachtscoëfficiënten in verschillende situaties volgens TNO en de Gasunie:

sitiuatie v m/s ± h W/(m²K)
net boven een radiator 0,5 8,5 .
binnenkant van een buitenmuur bij koud weer 0,25 6
buitenkant van die buitenmuur 4 24

dit laat ook zien dat je buitenmuur dus relatief (bij koud weer) veel meer W verliest (die dus uit het huis komt), dit laat ook zien dat spouwmuur isolatie hier dus een groot efect kan hebben omdat deze als warmteschild tussen de relatieve koude buitenmuur en de binnenmuur kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
reactie op

10K .... 5K ...

heb helaas nog geen warmtepomp gezien met voldoende capaciteit waar ik incl. subs. minder dan 8 tot 10 K incl. installatie door een bedrijf moet gaan neertellen. zeker als ik voor de betere merken ga die ook nog bij -10 of later nog werken.

" ..Dat is niet waar. De gemiddelde serieuze warmtepomp werkt prima bij -10, zei het wat minder efficiënt.
In Scandinavië werken ze zelfs tot -30. Hier meestal tot -15 of -20.
Van die elektrische noodhulp verwarming moet je het meestal niet hebben want die is vaak minder krachtig dan het gespecificeerde vermogen van de warmtepomp"

ja die heb je maar daar betaal je ook duidelijk meer voor, dan ben je zeker bovern de 10K incl. subs. en installatie kwijt. het merk nibe is daar een mooi voorbeeld van, duur maar ook prima geschikt voor ook lage temperaturen. prijs circa 16.000 euro, subsidie 3000 euro en installatie 2000 euro (circa) = 15.000 euro.
voor een grotere capaciteit kom je makelijk op circa 3000 tot 5000 euro meer.

zelf installeren is overigens ivm de subsidie niet toegestaan

".. Dat zou ik niet doen want dan vriest je buitenopgestelde warmtepomp kapot. Oplossingen zoals de Quatt zijn monobloc, en zit er meestal water in de leidingen. (glycol is een optie tegen het vriezen)"

voor buitenunits heb je gelijk, bij een storing zou ik overigens de waterleidingen (monoblok) wel aftappen, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn, net als je buitenwaterleiding ook in de winter afsluit en aftapt.
dus het kan wel, ik had gewoon niet alles vermeld, echter je opmerking is helemaal in orde.bedankt

".. Ik sprak nog een andere fabrikant, .."

Kan ik me ook in vinden, ik zou wel willen dat we dit soort start-ups wat meer kans zouden willen geven, laat ze maar bewijzen wat ze kunnen. Veel mensen vinden warmtepompen maar een raar ding, hoewel ze vaak vergeten dat ze al jaren er eentje in de keuken hebben staan, heel veel mensen weten dat niet, ook als je verteld dat warmtepompen helemaal niet nieuws zijn, ze zijn er al ruim 40 jaar, is veelal niet bekend.
Men heeft gewoon vertrouwen er in nodig, het beste is wat je zelf meemaakt, een hybride kan hierbij juist helpen, er zijn ondertussen voldoende typen waar je later ook all-electric kunt gaan door gewoon de installatie uit te breiden. Echter bij de goedkopere modelen kan dat vaak weer niet. Deze nieuwe Quatt zou dit volgens de spects wel kunnen, dus dat is een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@MacD007 Als je het over 10K hebt dan ligt het erg aan hoeveel vermogen natuurlijk. Laten we zeggen 12K dan lukt al een stuk meer huizen. Maar sommige hebben meer nodig.
En er zijn legio bedrijven die veel duurdere offertes neerleggen.
De verschillen zijn soms zo groot dat subsidieverlies met zelf doen zelfs al interessant kan zijn, maar in de praktijk kun je nog iemand langs laten komen voor in bedrijfsstelling en krijg je ook de subsidie.

Anyway, je hoeft echt geen Nibe te hebben. Je moet gewoon kijken naar een Panasonic Monoblock warmtepomp. Dat zie ik een beetje als de standaard waarbij je moet beargumenteren dat het beter kan en daarom voor een andere oplossing kan. Bijvoorbeeld een Viessmann is een beter product, stiller en mooier etc. Maar dus ook weer duurder.
Een Panasonic werkt ook gewoon tot -20 en is helemaal niet zo duur. Zelfs niet in 12kW is het nog te overzien, vooral vergeleken met de andere offertes.
En ja ook de Panasonic werkt beter (en stiller!) bij lage temperatuur verwarming, maar hij kan ook hoge temperatuur maken.

Als ons doel is om een grote reductie in gasverbruik te halen en Quatt weet met hun formule straks veel gasverbruik te minderen voor netto 1600 euro per huis, is dat mooi. Dat kan ook een Vincent zijn (andere oplossing).

Echter zijn er genoeg huizen die op lange termijn beter af zijn met de hogere investering voor all-electric.
Mensen met al een serieus laag gas verbruik (bijvoorbeeld 600m3 o.i.d.) kunnen ook naar andere oplossingen kijken waardoor ze direct all-electric gaan.
De m3 prijzen zijn hoog en vastrecht is ook al 170 per jaar. Als je huis dan ook nog in een gemeente staat met lokale subsidie en indien nodig SvN lening is het helemaal simpel.

Iedereen moet de rekensom even maken. Echter, er zitten gigantische verschillen in de offertes.

Hoe dan ook. Een hybride plaatsen met als pad naar all-electric is sowieso mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
zoals door anderen is aangegeven mis ik gewoon uitgebreide technische specs. ondertussen zouden deze wel bekend moeten zijn.
wat is bv het omschakelpunt en kan dat ook geleidelijk zodat je een combinatiebedrijf tussen warmtepomp en CV hebt.
ook vind het geluidsaspect nog aan de hoge kant, hoewel er ook genoeg warmtepompen zijn met nog hogere geluidsemissies. Echter met de nieuwe geluidsnormen zal dat meer en meer een probleem geven mbt de installatie van de buitenunit. Andere producenten laten zien dat geluidsarme buitenunits kunnen.
met welke thermostaten kan gewerkt worden, openterm en aan/uit word genoemd, zijn er nog andere? zoals Nefit EMS en Vaillant eBUS, KM BUS.

Hoe kan hij een SWW systeem aansturen cq met een zonnecollertor systeem werken?

en ik denk dat er nog genoeg vragen zijn, het zou QUATT sieren om zo snel mogelijk antwoord op die vragen te geven of in ieder geval aan te geven of iets wel, niet of mogelijk in een latere uitbreiding mogelijk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:48:
@MacD007
...
Anyway, je hoeft echt geen Nibe te hebben. Je moet gewoon kijken naar een Panasonic Monoblock warmtepomp. Dat zie ik een beetje als de standaard waarbij je moet beargumenteren dat het beter kan en daarom voor een andere oplossing kan. ....
Een Panasonic werkt ook gewoon tot -20 en is helemaal niet zo duur. Zelfs niet in 12kW is het nog te overzien, vooral vergeleken met de andere offertes.
En ja ook de Panasonic werkt beter (en stiller!) bij lage temperatuur verwarming, maar hij kan ook hoge temperatuur maken.
oke, zal ik zeker naar gaan kijken. bedankt voor de tip.
Als ons doel is om een grote reductie in gasverbruik te halen en Quatt weet met hun formule straks veel gasverbruik te minderen voor netto 1600 euro per huis, is dat mooi. Dat kan ook een Vincent zijn (andere oplossing).
Ja, ben ik het volledig mee eens, dat is een van de reden dat ik met dergelijke nieuwe ontwikkelingen zo blij van word.
Echter zijn er genoeg huizen die op lange termijn beter af zijn met de hogere investering voor all-electric.
...
Ik ben bang dat heel veel mensen gewoon niet het geld hebben, ook niet als ze het kunnen lenen tegen zeer goedkope rentes, dat word gewoon door de politiek vergeten, en vaak zou je eigenlijk eerst je huis gereed moeten maken voor een warmtepomp, dus isoleren, dat gaat ook al snel in de duizenden euro kosten, dat komt er dan nog bovenop.

wat ik nog steeds vreemd vind dat bij bepaalde isolatiemaatregelen, zoals de dakisolatie deze niet zelf door de eigennaar uitgevoerd kan worden, hierdoor kan dit veelgoedkoper uitgevoerd worden en zal dit dus onder de streep sneller uitgevoerd worden
.

Iedereen moet de rekensom even maken. Echter, er zitten gigantische verschillen in de offertes.
Vergeet niet dat een hoop mensen maar een offerte aanvragen, ze vinden het gewoon lastig, dan kijken ze op internet naar de prijzen (veelal zonder installatie) en schrikken dus van de offerte.
wat ook nog een rol speelt is dat een mogelijke installatie pas volgend jaar mogelijk is, veel vinden dat te lang en stellen het uit (en van uitstel komt afstel). :(
Hoe dan ook. Een hybride plaatsen met als pad naar all-electric is sowieso mooi.
ja, mijn idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
DaLass schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:29:
@marijnflipse jullie adverteren op de site met de prijs inclusief installatie en subsidie. Kan ik hieruit opmaken dat als ik met jullie in zee ga, dat jullie die subsidie dus regelen en mijn rekening alleen wordt aangesproken voor die €1599,-, uitgaande van de 4KW versie zonder bijzondere installatie wensen?
Blijf maar lekker dromen, ik denk niet dat zij de subsidie voor je doen, kun je eigenlijk gemakkelijk zelf, afhankelijk welk subsidiebedrag er dadelijk voor staat, zelf zeggen ze 3799 ex subsidie dus de subsidie zou dus 2.200 euro moeten zijn.

Zelf zit ik ook aan te denken, voor die 100 euro wil ik wel het risico ingaan. een 4 KW incl. installatie heb ik nog geen hybride warmtepomp gevonden. De Reeha Elga Ace is de eerst volgende, alleen is rendement rond uit slecht (circa 55%, bron consumentenbond test).

ook de optie koelen en later naar all-electric gaan staat mij wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
vanadium schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:21:
@marijnflipse of een andere deskundige op het gebied van dit type monoblock, kan je in de zomer hiermee ook je vloerverwarming mee koelen of kan het koelen alleen maar via een extra binnenunit die een normale split airco ook heeft?
in het algemeen kun je met elke warmtepomp ook koelen, het koeleffect is dan weer afhankelijk van je overdrachtinstallatie, bv radiatoren hebben relatief niet zon geweldig koeleffect, vloerverwarming daarintegen gaat al een stuk beter, verwacht echter geen koeling zoals je van een airco (splitunit) kunt verwachten.

Quatt geeft aan dat zij een extra binnenunit (soort airco) aanbieden waarmee beter gekoeld gaat worden. Hou wel rekening dat hier geen koelmiddel zoals R32 gebruikt word maar gewoon je CV water (daar ga ik van uit, anders zou je in de buitenunit ook nog een apart koelsysteem nodig hebben, gezien de prijs is dit op het eerste niet echt waarschijnlijk, maar wel mogelijk, zou de buitenunit waarschijnlijk ook groter maken.), het koelvermogen van water is tegenover echte koelmiddelen natuurlijk een stuk minder.
Quatt zou hier best wat meer technische info zoals een functieschema (tekening) kunnen leveren. Nu is het gewoon gissen, en mogelijk dus verkeerd gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
furian88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:02:
ik ga deze ook zeker even volgen.
in mijn situatie zouden ze in elk geval met een Intergas cv moeten samenwerken wat mij geen issue lijkt.
De Tado daar in tegen lees ik zou nog wel een probleem zijn.

Wellicht dat ik maar niet de voorloper moet zijn om dit te testen (zie vrouw slaat me de hersens in als het straks een keer koud is en het wordt maar niet warm :D )
waarom Tado niet, deze kan nu juist met best veel systemen overweg. zie deze link. Afbeeldingslocatie: https://cdn.brandfolder.io/607DGEMS/at/q6s7q3khpk3whjjvxw9rw2b/Smart_Thermostat_-_Compatibility_Guide_-_NL_-_V21.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MacD007 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:25:
De Reeha Elga Ace is de eerst volgende, alleen is rendement rond uit slecht (circa 55%, bron consumentenbond test).
Wat bedoel je met 55% in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:34:
[...]
in het algemeen kun je met elke warmtepomp ook koelen, het koeleffect is dan weer afhankelijk van je overdrachtinstallatie, bv radiatoren hebben relatief niet zon geweldig koeleffect, vloerverwarming daarintegen gaat al een stuk beter, verwacht echter geen koeling zoals je van een airco (splitunit) kunt verwachten.
Verwacht hier inderdaad geen wonderen van. Ga uit van een lekker koele vloer + enkele graden temperatuurverschil, de rest is mooi meegenomen.

Houd er verder rekening mee dat je beter niet onder het dauwpunt kunt gaan zitten. Dan loop je namelijk het risico op allerlei narigheid zoals roest (radiatoren en leidingen) en schimmelvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
!null schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Wat bedoel je met 55% in deze?
Ik vermoed dat er bespaard gas wordt bedoeld.

De consumentenbond doet een inschatting van de gasbesparing zodra er een warmtepomp wordt geinstalleerd. De Elga komt hier vrij slecht uit omdat deze bij vrij hoge temperaturen al overschakelt naar de cv ketel.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp

Nu heb ik in dit topic wel begrepen dat dit overschakelpunt niet vast staat, en door de installateur kan worden aangepast (dus waarom de consumentenbond de schakeltemperaturen noemt is me niet helemaal duidelijk).

Wel zie je ook in de specificaties van de Elga staan dat deze weinig vermogen kan opnemen, en bij lagere temperaturen met bijbehorende lage COP dus slechts een beperkt aantal kw's aan warmte kan leveren. Ik vermoed dat het hoge aangegeven schakelpunt daarmee te maken heeft.

Als Quatt inderdaad voor 'slimmere' software gaat kan dit schakelpunt wat variabeler bepaald worden (hoop ik), want een Elga in een niet al te grote en goed geisoleerde woning, hoeft volgens mij niet al bij 4.4 graden naar de cv ketel te schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 27-06-2022 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-04 11:34
furian88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:02:
in mijn situatie zouden ze in elk geval met een Intergas cv moeten samenwerken wat mij geen issue lijkt.
De Tado daar in tegen lees ik zou nog wel een probleem zijn.
@MacD007: Zie ook aanvulling mbt Tado-regeling op Quatt-website:
https://support.quatt.io/...-quatt-aansluiten-op-tado

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bobr16
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-01 22:31
Toevallig via mijn broertje over dit bedrijf gehoord, hij was opzoek naar een warmtepomp en volgt dit bedrijf.
Uit nieuwsgierigheid ook even de website bekeken. Het blijkt dat Marijn en Bas Flipse hierachter zitten.

Natuurlijk kan ik niet oordelen over deze startup maar wil hierbij mijn zeer naargeestige ervaring met deze twee personen wel delen en iedereen waarschuwen voor dit soort praktijken.

In 2018/19 heb ik geïnvesteerd in Etergo, een veelbelovende e-scooter startup. Alles zag er zeer gelikt en betrouwbaar uit. Tot ik in 2020 een mailtje ontving, ze hadden wat tegenwind en de waarde van de aandelen was van de ene op de andere dag 99% gedaald. Daarnaast besloten ze ook nog eens dat ik mijn aandelen niet kon vasthouden, er was geen keuze, ze verkochten alles voor een paar centen en maakte een paar tientjes over naar mijn bank. Op emails geen reactie. Ik heb mij niet eerder zo opgelicht gevoeld. Natuurlijk ook een beetje mijn eigen schuld, al dacht ik dat deze twee broers betrouwbaar waren door alle podium in de media die ze hadden en positieve artikelen. Gelukkig weet ik nu beter en zou hier persoonlijk om deze reden ook nooit aan beginnen. Maar wens dat alle mooie beloften uitkomen natuurlijk voor iedereen die hier wat in ziet, maar ik geloof er helemaal niets van na dit:

===========
Dear Bob,
We refer to the email sent to you on Tuesday, May 26th 2020, about the sale of all shares in the capital of Etergo B.V. (the Company) to Ola Electric Mobility B.V. (OLA) in which we announced that we would contact each individual investor soon for the distribution of the proceeds received from the transaction. This letter sets out the procedure pursuant to which the STAK will pay out the proceeds in relation to the depositary receipts held by you.
We very much regret that it was not possible to obtain a higher purchase price. Unfortunately, selling the shares in the Company last week to OLA was the only remaining alternative to deal with the Company's immediate cash shortfall. The Company was facing imminent bankruptcy (which would most likely have resulted in no consideration to equity holders). Now a purchase price of EUR 0.0179986 can be distributed per share.
For you personally, this means the following:

Information for payout of the proceeds to your account
(please check carefully for accuracy and completeness)
Name ----
Email --

IBAN* ********
Bank Account Number*
BIC / SWIFT*
Amount of depositary receipts 921
Price per share €0.0179986
Total Pay Out €16.58
===============

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RalphAM
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-10-2023
onlinaius schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Ik vermoed dat er bespaard gas wordt bedoeld.

De consumentenbond doet een inschatting van de gasbesparing zodra er een warmtepomp wordt geinstalleerd. De Elga komt hier vrij slecht uit omdat deze bij vrij hoge temperaturen al overschakelt naar de cv ketel.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp

Nu heb ik in dit topic wel begrepen dat dit overschakelpunt niet vast staat, en door de installateur kan worden aangepast (dus waarom de consumentenbond de schakeltemperaturen noemt is me niet helemaal duidelijk).

Wel zie je ook in de specificaties van de Elga staan dat deze weinig vermogen kan opnemen, en bij lagere temperaturen met bijbehorende lage COP dus slechts een beperkt aantal kw's aan warmte kan leveren. Ik vermoed dat het hoge aangegeven schakelpunt daarmee te maken heeft.

Als Quatt inderdaad voor 'slimmere' software gaat kan dit schakelpunt wat variabeler bepaald worden (hoop ik), want een Elga in een niet al te grote en goed geisoleerde woning, hoeft volgens mij niet al bij 4.4 graden naar de cv ketel te schakelen.
Ik heb sinds november een 4kW elga bij mij thuis hangen (matig geïsoleerd jaren 30 huis, alleen radiatoren (weliswaar met overcapaciteit vanwege het isoleren). Afgelopen winter zorgde voor voor 70% reductie op mijn gasverbruik van origineel 1500m3/jaar, extra elektriciteit was ongeveer 2500 kWh, SCOP van 4 (over een jaar gemiddeld genomen 1kW elektriciteit erin, 4kW warmte eruit). Ik ken het onderzoek van de consumentenbond niet dus daar kan ik niet over oordelen. Ik ga wel meedoen met demo project hybride https://www.demoprojecthybride.nl/ zodat de installatie "officieel" doorgemeten en bijgehouden wordt. Disclaimer: de installatie hangt nog niet een compleet jaar en afgelopen winter was laf. Dus de getallen zullen aan de positieve kant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
RalphAM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb sinds november een 4kW elga bij mij thuis hangen (matig geïsoleerd jaren 30 huis, alleen radiatoren (weliswaar met overcapaciteit vanwege het isoleren). Afgelopen winter zorgde voor voor 70% reductie op mijn gasverbruik van origineel 1500m3/jaar, extra elektriciteit was ongeveer 2500 kWh, SCOP van 4 (over een jaar gemiddeld genomen 1kW elektriciteit erin, 4kW warmte eruit). Ik ken het onderzoek van de consumentenbond niet dus daar kan ik niet over oordelen. Ik ga wel meedoen met demo project hybride https://www.demoprojecthybride.nl/ zodat de installatie "officieel" doorgemeten en bijgehouden wordt. Disclaimer: de installatie hangt nog niet een compleet jaar en afgelopen winter was laf. Dus de getallen zullen aan de positieve kant zijn.
Dat zijn hele mooie resultaten! _/-\o_
Komt ook in de buurt van het rapport wat ik eerder linkte van installatie.nl, in een notendop: ~2/3 besparing op gas waar ~2.1 kWh per bespaarde m3 gas word gebruikt.

Bij jou was dit als ik het zo uitreken op: 1500 * 0.7 = 1050m3 gas / 2500 kWh = ~2,4 kWh per bespaarde m3 gas.

https://www.installatie.n...ge-installatiemonitor.pdf

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RalphAM
Shandar04 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Dat zijn hele mooie resultaten! _/-\o_
Komt ook in de buurt van het rapport wat ik eerder linkte van installatie.nl, in een notendop: ~2/3 besparing op gas waar ~2.1 kWh per bespaarde m3 gas word gebruikt.

Bij jou was dit als ik het zo uitreken op: 1500 * 0.7 = 1050m3 gas / 2500 kWh = ~2,4 kWh per bespaarde m3 gas.

https://www.installatie.n...ge-installatiemonitor.pdf
Mooi rapport inderdaad, ik kende het al maar hopelijk wekt dit voor de mensen die (hybride) warmtepompen overwegen voor het vertrouwen.
Dat de hybride zo goed bij ons uitpakt was wel een echte bonus idd! :)

Overigens een kleine kanttekening vanuit mijn werk als warmteregisseur (het ondersteunen van bewoners bij de warmtetransitie): laten we nou niet allemaal voor de individuele lucht-water warmtepompen gaan (all-electric) want dan hebben we straks met ons elektriciteitsnet een giga-probleem. Maar tot de tijd dat we, in de gebieden waar het kan, een collectieve warmteoplossing hebben is een hybride warmtepomp een mooie manier om veel gas te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:19
[quote]bobr16 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:07:
Toevallig via mijn broertje over dit bedrijf gehoord, hij was opzoek naar een warmtepomp en volgt dit bedrijf.
Uit nieuwsgierigheid ook even de website bekeken. Het blijkt dat Marijn en Bas Flipse hierachter zitten.

Natuurlijk kan ik niet oordelen over deze startup maar wil hierbij mijn zeer naargeestige ervaring met deze twee personen wel delen en iedereen waarschuwen voor dit soort praktijken.

Klinkt niet goed. :-(

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RalphAM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Mooi rapport inderdaad, ik kende het al maar hopelijk wekt dit voor de mensen die (hybride) warmtepompen overwegen voor het vertrouwen.
Dat de hybride zo goed bij ons uitpakt was wel een echte bonus idd! :)

Overigens een kleine kanttekening vanuit mijn werk als warmteregisseur (het ondersteunen van bewoners bij de warmtetransitie): laten we nou niet allemaal voor de individuele lucht-water warmtepompen gaan (all-electric) want dan hebben we straks met ons elektriciteitsnet een giga-probleem. Maar tot de tijd dat we, in de gebieden waar het kan, een collectieve warmteoplossing hebben is een hybride warmtepomp een mooie manier om veel gas te besparen.
Met slecht ingeregelde misschien die de halve winter op COP1 draaien. De netbeheerders hebben zeker wat te doen, maar om dat nu als reden aan te dragen voor halfbakken oplossingen?
Zeker collectieve warmtenetten, haha... Is daar uberhaubt 1 voorbeeld van dat dat goed werkt?

Je zou zeggen dat als het je werk is dat er iets meer visie zou zijn....

Hybride is leuk voor installateurs en Shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
*knip*

Tijd voor een nieuwe bril. Ofwel,ergens overheen gelezen.

[ Voor 94% gewijzigd door Corona op 27-06-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RalphAM als je gewoon met beta 1 rekent kan het net het al een stuk beter aan. 0,8 of zelfs 0,4 zijn niet meer kosteneffectief en, wat je aangeeft, erg belastend voor het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
Proton_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:44:
@RalphAM als je gewoon met beta 1 rekent kan het net het al een stuk beter aan. 0,8 of zelfs 0,4 zijn niet meer kosteneffectief en, wat je aangeeft, erg belastend voor het netwerk.
Ik weet te weinig van de redundantie in het elektriciteitsnetwerk, dus dat laat ik graag over aan de experts. Neemt niet weg dat ik het graag volg en de discussies over smart grid en het verkleinen van de marges wel interessant vind.
bbbrumbrum schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Met slecht ingeregelde misschien die de halve winter op COP1 draaien. De netbeheerders hebben zeker wat te doen, maar om dat nu als reden aan te dragen voor halfbakken oplossingen?
Zeker collectieve warmtenetten, haha... Is daar uberhaubt 1 voorbeeld van dat dat goed werkt?

Je zou zeggen dat als het je werk is dat er iets meer visie zou zijn....

Hybride is leuk voor installateurs en Shell.
Bedankt voor je reactie. Niet zo goed leesbaar, maar toch goed om even op in te gaan. In Nederland zijn er warmtenetten. Veelal een duur alternatief voor de warmte tov gas of warmtepompen. Dit komt meestal door de dure infrastructuur (hoge temperatuur netten) icm de commerciële partij die het uitbuit.
Kijk je naar Denemarken daar zijn alle gebruikers van warmtenetten tegelijk eigenaar (via een coöperatie). Kosten zijn kost+ model, dus in de ontvangen warmte zit nergens winst verstopt. Zowel waar de warmte vandaan komt (de bron) als ook de kostenopbouw zijn 100% transparant.
De hiervoor beschreven warmtenetten zijn groot en worden vaak ontwikkeld onder de aanname dat een bepaald percentage mee moet doen. Dat gaat gepaard met verleiden en sociale druk om aan een project mee te doen. Als alternatief hiervoor heb je lokale micronetten (bijvoorbeeld met je straat), veel kleiner, makkelijker op te zetten en toe te spitsen op de huizen (hoge/midden/lage temperatuur, al dan niet seizoensopslag etc). Dit soort kleinere netten bestaan al, zowel commercieel als coöperatief. Op dit moment is er in Haarlem een wijk in ontwikkeling (met jaren 30&50 woningen) die met een coöperatief warmtenet van het gas af gaat.

Dus samenvattend: als het kan in kernen/wijken/dorpen/steden een warmtenet waarin opwek en restwarmte een rol spelen voor duurzame warmte. Voor buitengebieden of de mensen die liever alles zelf regelen: een warmtepomp is ook prima (bij voorkeur een PVT systeem vanwege het hoge seizoensrendement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
RalphAM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:09:
[...]
Ik zou eerlijk gezegd niet snel aan een warmtenet gaan. Teveel horrorverhalen, en amper tot geen besparing ten opzichte van een cv ketel, en je zit ook nog eens bij een klantonvriendelijke monopolist.

Er zit ook een raar principe achter: je zou hetzelfde moeten betalen als een vergelijkbaar huishouden met een gasketel.

Hierbij gaan ze uit van een 'jan modaal' die een dure cv ketel heeft, maar die raar genoeg weer vrij inefficient is, met een duur onderhoudscontract, maar dan raar genoeg wel weer vrij vaak vervangen moet worden.

Daarnaast heb ik teveel ellende gezien met foutieve of raar geplaatste meters.

Individueel lijkt me nu juist wel de oplossing. Ook in veel nieuwbouw zie je dit, met grondwarmtepompen, die op zeer hoge efficientie draaien en in de zomer gratis koelen.

L/W warmtepompen kunnen echter ook goed bijdragen. Ook hier zit nog ontwikkeling in, met nieuwe, betere milieuvriendelijkere koelgassen, stillere buitenunits en hogere efficienties.

Ja, dat geeft een extra belasting aan het elektriciteitsnet, maar daar moet sowieso fors in geinvesteerd worden, warmtepomp of niet.

Bij de opkomst van elektrisch rijden en steeds meer zonnepanelen op daken vallen die warmtepompen al behoorlijk weg. Een 7 KW warmtepomp gebruikt op de koudste dagen zo'n 3.5 kw aan elektriciteit. Dat is stevig, maar weer niet zo heel schokkend als je bedenkt dat iemand met een 7KW warmtepomp ook al snel 20 panelen op het dak heeft liggen, met piekvermogens die al snel richting de 6000 watt gaan, en het valt helemaal in het niet bij de elektrische auto die op 11KW kan opladen.

Voor mij is de individuele warmtepomp juist wel de oplossing, in combinatie met slimmere oplossingen om elektriciteitsverbruik over de dag te spreiden, eventueel in combinatie met uurlijks wisselende tarieven om gebruik op de juiste momenten aan te moedigen.

Ik hoop dat Quatt dit soort oplossingen in de toekomst in hun software gaat verwerken. Op dit moment is er helaas nog niet veel incentive om op de juiste momenten elektriciteit te verbruiken, maar met het loslaten van het salderen, en eventueel uurlijks variabele tarieven kan het net al voor een aardig stukje automatisch gestabiliseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
@onlinaius Ik geloof dat we allebei tegelijk een verwoed verhaal aan het tikken waren ;) Wat je beschrijft herken ik en is de typische houding van Nederlanders tov warmtenetten. Lees mijn post eens en neem het mee. Wat betreft de rest van de post, je hebt denk ik niet ongelijk, maar als je weet dat de netbeheerders (voor zover ik weet) rekenen op een continu verbruik per huis van ongeveer 2kW dan weet je dat het niet haalbaar is voor iedereen om warmtepompen te gaan doen. We hebben gewoon warmteopslagen nodig om koude periodes door te komen (tevens óók een prima manier om energie op te slaan). Zoals ik schreef: we zullen allebei de opties nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
bobr16 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:07:

In 2018/19 heb ik geïnvesteerd in Etergo, een veelbelovende e-scooter startup. Alles zag er zeer gelikt en betrouwbaar uit. Tot ik in 2020 een mailtje ontving, ze hadden wat tegenwind en de waarde van de aandelen was van de ene op de andere dag 99% gedaald. Daarnaast besloten ze ook nog eens dat ik mijn aandelen niet kon vasthouden, er was geen keuze, ze verkochten alles voor een paar centen en maakte een paar tientjes over naar mijn bank. Op emails geen reactie. Ik heb mij niet eerder zo opgelicht gevoeld. Natuurlijk ook een beetje mijn eigen schuld, al dacht ik dat deze twee broers betrouwbaar waren door alle podium in de media die ze hadden en positieve artikelen. Gelukkig weet ik nu beter en zou hier persoonlijk om deze reden ook nooit aan beginnen. Maar wens dat alle mooie beloften uitkomen natuurlijk voor iedereen die hier wat in ziet, maar ik geloof er helemaal niets van na dit:

===========
Dear Bob,
We refer to the email sent to you on Tuesday, May 26th 2020, about the sale of all shares in the capital of Etergo B.V. (the Company) to Ola Electric Mobility B.V. (OLA) in which we announced that we would contact each individual investor soon for the distribution of the proceeds received from the transaction. This letter sets out the procedure pursuant to which the STAK will pay out the proceeds in relation to the depositary receipts held by you.
We very much regret that it was not possible to obtain a higher purchase price. Unfortunately, selling the shares in the Company last week to OLA was the only remaining alternative to deal with the Company's immediate cash shortfall. The Company was facing imminent bankruptcy (which would most likely have resulted in no consideration to equity holders). Now a purchase price of EUR 0.0179986 can be distributed per share.
For you personally, this means the following:

Information for payout of the proceeds to your account
(please check carefully for accuracy and completeness)
Name ----
Email --

IBAN* ********
Bank Account Number*
BIC / SWIFT*
Amount of depositary receipts 921
Price per share €0.0179986
Total Pay Out €16.58
===============
Beetje vreemd, als je aandelen hebt in je eigen bezit kunnen anderen deze niet zo maar verkopen, dus denk ik dat dit iets anders in elkaar steekt.
Zij kunnen een voorstel doen voor overname van de aandelen, maar daar blijft het dan ook bij, je kunt meedoen of niet, doe je niet mee kan de waarde van de aandelen naar nul gaan, ook omdat ze dan onverkoopbaar zijn.
is wel een vervelende zaak, maar dat is wel een risico, niet alleen met startups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Ik las iets van een Stak dus ik vermoed certificaten zonder stemrecht en verplicht verkopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04 23:52
Kun je een Quatt warmtepomp ook combineren met een buffervat? Zodat je deze kan verwarmen wanneer de tarieven laag zijn (bijv 's nachts) en/of je eigen productie hebt, wat dan als tijdelijke warmte-opslag dient, en je in de ochtend kunt gebruiken. Dit zou deels automatisch kunnen gebeuren door de software. Klinkt beter betaalbaar als klooien met accu's.

[ Voor 9% gewijzigd door r0bert op 28-06-2022 22:18 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.