@marijnflipse Ik heb nog geen mail ontvangen van Quatt (502]?? Hoe kan dat?
[ Voor 26% gewijzigd door Maeve op 14-05-2022 09:01 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 26% gewijzigd door Maeve op 14-05-2022 09:01 ]
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Komt dat niet gewoon op de begane en door een schacht naar boven, zit je wel snel aan de 10 meter...?Yurie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:37:
Voor wat betreft de locatie van de buiten unit, mijn CV hangt op zolder tegen een zijwand van 2 onder 1 kap (zoals bij veel mensen de CV op zolder hangt denk ik?). Zou de buiten unit dan ook het beste aan de buitenmuur bevestigd moeten worden op de zolderverdieping? Dan is de afstand unit-cv nog geen meter maar lijkt me zo'n vreemde plaats (en moeilijk bij te komen) in plaats van bijvoorbeeld op dak van de garage. Maar in dat geval lopen er weer leidingen langs de buitenmuur van de 2e naar de 1e denk ik?
Nou ja, ik las in de inventarisatie dat de unit zo dicht mogelijk bij de CV moet zitten...KVS138 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:50:
[...]
Komt dat niet gewoon op de begane en door een schacht naar boven, zit je wel snel aan de 10 meter...?
(of zou dit direct warmte kunnen leveren aan de vloerverwarming unit die beneden zit ?)
Ja, dat was voor mij ook een puntje waar ik nog advies over wil van Quatt. Kan het ook een metertje of 6 verderop (mooiere plek), en wat doet 6 meter extra warmwaterleiding met de efficientie?Yurie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
[...]
Nou ja, ik las in de inventarisatie dat de unit zo dicht mogelijk bij de CV moet zitten...
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Hier ook zelfde overwegingen maar dat zal dan tijdens de bespreking meegenomen moeten worden.Yurie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:37:
Voor wat betreft de locatie van de buiten unit, mijn CV hangt op zolder tegen een zijwand van 2 onder 1 kap (zoals bij veel mensen de CV op zolder hangt denk ik?). Zou de buiten unit dan ook het beste aan de buitenmuur bevestigd moeten worden op de zolderverdieping? Dan is de afstand unit-cv nog geen meter maar lijkt me zo'n vreemde plaats (en moeilijk bij te komen) in plaats van bijvoorbeeld op dak van de garage. Maar in dat geval lopen er weer leidingen langs de buitenmuur van de 2e naar de 1e denk ik?
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Dat las ik inderdaad ook. Maar vervolgens moest je ook aangeven wat de verwachte leidingafstand ongeveer zal bedragen.Yurie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
[...]
Nou ja, ik las in de inventarisatie dat de unit zo dicht mogelijk bij de CV moet zitten...
Ik zelf zou verwachten dat als de leidingen binnen lopen een langere afstand niet heel veel zal uitmaken, wel iets maar de verloren warmte etc is wel binnen.cptingreenfield schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:09:
[...]
Dat las ik inderdaad ook. Maar vervolgens moest je ook aangeven wat de verwachte leidingafstand ongeveer zal bedragen.
0-10 meter
10-20 meter
20-30 meter
etc..
Dat doet dan weer vermoeden dat ook grotere afstanden geen probleem zouden zijn.
Overigens had ik altijd begrepen dat het niet direct uitmaakt of een warmtepomp zo dicht mogelijk bij je CV komt te hangen. Zolang hij maar op het CV netwerk aangesloten wordt. Als je vloerverwarmingverdeler bijvoorbeeld beneden zit hoeven volgens mij niet alle leidingen naar de CV die op zolder hangt. Maar mogelijk heb ik dat verkeerd begrepen.
Kan iemand dit bevestigen? Dat zou het veel makkelijker maken als dat zo is. Warmtepomp op de aanbouw, direct door de muur naar de slaapkamer waar de cv leidingen langslopen. Dan zou de afstand bij mij 1 meter zijncptingreenfield schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:09:
[...]
Overigens had ik altijd begrepen dat het niet direct uitmaakt of een warmtepomp zo dicht mogelijk bij je CV komt te hangen. Zolang hij maar op het CV netwerk aangesloten wordt. Als je vloerverwarmingverdeler bijvoorbeeld beneden zit hoeven volgens mij niet alle leidingen naar de CV die op zolder hangt. Maar mogelijk heb ik dat verkeerd begrepen.
Je kunt op internet verschillende schema's vinden.HBO88 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:33:
[...]
Kan iemand dit bevestigen? Dat zou het veel makkelijker maken als dat zo is. Warmtepomp op de aanbouw, direct door de muur naar de slaapkamer waar de cv leidingen langslopen. Dan zou de afstand bij mij 1 meter zijn
[ Voor 13% gewijzigd door burgerfreerk op 18-05-2022 10:32 ]
Bij de digitale schouw is wel gevraagd voor vloerverwarming welke ik ook heb aangeven maar heb hiervoor geen foto moeten meesturen. Dus alleen het vinkje vloerverwarming meer niet.spacy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Je kunt op internet verschillende schema's vinden.
Vanuit Quatt was al bevestigd dat ze werken met een open verdeler.
Dus hoe je cv installatie er uit komt te zien is dan nog afhankelijk van de verschillende vormen van afgifte.
Heb je alleen radiatoren? dan komt die aansluiting met openverdeler tussen cv/expansievat en de radiatoren.
Heb je zowel radiatoren als vloerverwarming dan ligt de situatie opeens anders, maar daarvoor is dus ook die digitale schouw.
Al iemand enig idee hoe dat zit met die aanvullende vooruitbetaling?PVPaneel schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:34:
Heeft iemand inmiddels duidelijkheid of er inderdaad sprake is van een aanvullende aanbetaling, naast de 99 euro? En indien het geval, hoe hoog?
Ja, dit is al iemand gelukt meen ik mij te herinneren. Voor meer details: is ergens te vinden in dit draadje.TiSaE schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:46:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben of iemand al geprobeerd heeft zijn 99 euro terug te halen, en dan vooral of het gelukt is?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja ik kan bevestigen dat ik netjes mijn geld teruggestort heb gekregen.onlinaius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:37:
[...]
Ja, dit is al iemand gelukt meen ik mij te herinneren. Voor meer details: is ergens te vinden in dit draadje.
[ Voor 30% gewijzigd door onlinaius op 19-05-2022 01:32 ]
Waarom is dit bij een splitunit ingewikkeld? Denk dat alle LLWP's daar anders over denken....onlinaius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:46:
@marijnflipse Bij een grondwarmtepomp is het mogelijk om in de zomer passief te koelen, puur op de koelte uit de aarde.
Nu is dit uiteraard bij een splitunit vrij ingewikkeld, maar mogelijk is dit bij een monoblock wat eenvoudiger?
Vannacht zal het hier afkoelen tot een graad of 18 - 19. Als we onze woning op 20 graden weten te krijgen gedurende de nacht kan het overdag buiten 30 graden zijn zonder dat de airco aan hoeft.
Zou het toegevoegde waarde hebben om in de zomer s nachts de Quatt te kunnen draaien zonder de compressor om het huis sneller en verder af te koelen?
Zo niet, komt er een procedure in de slimme regeling van de Quatt om in de zomer s nachts te koelen met de compressor, vanwege de hogere efficientie bij lagere buitentemperaturen?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb een laag nummer maar geen extra info gekregen. Heb deze week de vragenlijst met foto's ingevuld en nu nog afwachten.roberto77 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:11:
Ik heb een aantal weken geleden een pre-order geplaatst en de €99 aanbetaald. Wat mij verbaast is dat de informatie die ik krijg en die op de website staan erg summier blijven. Ik merk dat ik mij hierover verbaas. In deze fase moet je toch vooral de klant zoveel mogelijk informeren om zo de voordeel van de twijfel geven. Het blijft een start-up met risico's. Ik vraag me ook af hoe het zit met de subsidie van 2023? Wanneer wordt dit bekend? Als dit fors omlaag gaat weet ik niet of ik hier mee doorga. Ben benieuwd wat de ervaringen zijn met degene met een laag inschrijfnr.
In de lucht-warmtewisselaar zit koudemiddel. Om daarmee het water in het CV-systeem te koelen moet er een koudemiddelpomp lopen.onlinaius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:46:
Vannacht zal het hier afkoelen tot een graad of 18 - 19. Als we onze woning op 20 graden weten te krijgen gedurende de nacht kan het overdag buiten 30 graden zijn zonder dat de airco aan hoeft.
Zou het toegevoegde waarde hebben om in de zomer s nachts de Quatt te kunnen draaien zonder de compressor om het huis sneller en verder af te koelen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gevonden door enig zoeken via de website: vragen/uitleg/info's kun je vinden via"Belangrijk: Bereid je Quatt installatie voor" - Hierbij jouw uitnodiging voor de Installatie Check.
De Installatie Check is de volgende stap naar een geïnstalleerde Quatt warmtepomp. Wij checken hiermee of jouw huis geschikt is. Als dat zo is, gebruiken we de aangeleverde informatie om de installatie voor te bereiden.
[QUATT] Vraag & Antwoord
Wanneer wordt mijn warmtepomp geïnstalleerd?
De installatie van de eerste 1.000 units staat gepland in Q4 2022. Bestellingen die na 11 April 2022 zijn binnengekomen, worden in Q1 2023 geïnstalleerd. De exacte datum dat jouw Quatt geïnstalleerd wordt, is afhankelijk van jouw plek in de wachtrij.
Wij doen er alles aan om zoveel mogelijk warmtepompen te installeren voordat ‘t echt koud wordt. Zodra er een installatie moment ingepland kan worden neemt Quatt contact met je op.
[ Voor 19% gewijzigd door HenkRood op 23-05-2022 10:45 ]
Omdat het cv water al door een monoblock loopt hoef je alleen de warmte die daarin zit nog af te geven aan de lucht. Bij een split unit komt hier een extra stap tussenin, waarbij je de warmte moet afgeven aan het koelmiddel.bbbrumbrum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:32:
[...]
Waarom is dit bij een splitunit ingewikkeld? Denk dat alle LLWP's daar anders over denken....
Omdat passief koelen veel zuiniger is dan actief koelen, mits er uiteraard enig noemenswaardig temperatuurverschil is.bbbrumbrum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:32:
[...]
Waarom zou je willen koelen zonder compressor?
Hmm, dus hetzelfde probleem als bij split units. De grondwarmtepompen zullen dan vermoed ik een extra warmtewisselaar hebben om passief te kunnen koelen.Proton_ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:19:
[...]
In de lucht-warmtewisselaar zit koudemiddel. Om daarmee het water in het CV-systeem te koelen moet er een koudemiddelpomp lopen.
De compressor is de koudemiddelpomp.
Als Tlucht en Tafgifte dicht bij elkaar liggen of omgekeerd zijn, is een COP van 10+ niet raar.
Helemaal eens, ik heb precies dezelfde vragen!!HBO88 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:38:
Ik ben vooral benieuwd naar meer (installatie)info, wat voor besturingskastje komt erbij, formaat etc.
Het werkt met een open verdeler, maar hoe zit dat dan precies?
Kun je de warmtepomp gewoon parallel ergens op je CV leiding zetten en dan bij de CV die open verdeler of zeg ik nu iets geks?
Als de quatt aan de gevel wordt gemonteerd, welke beugel en trillingsdempers worden dan geplaatst etc.
Je bent gewoon eerder of later aan de beurt. Zolang je geen stook seizoenen mist maakt dat idd niet uit. Van de eerste wp,s is gezegt dat ze dit jaar nog geplaatst worden. dan ben je dus in het voordeel ten opzichte van wachten. Al moet ik nog zien dat er iets noemenswaardigs geplaatst gaat worden dit jaar. vergis je niet wat je in q4 verstookt. het loopt immers ook tot 31 decmedu80 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:35:
Is het nu zo dat als je een pre-order doet dat het dan goedkoper is als dat je even de kat uit de boom kijkt. Anders zie ik geen voordeel in de pre-order. Of je de warmtepomp nu in q1 2023 of q4 2023 ontvangt. In de zomer zul je deze nauwelijks gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-05-2022 14:24 ]
Dit is natuurlijk speculeren, maar ik kan me voorstellen dat met de huidige prijsstijgingen die in bijna elke sector gaande zijn de prijs van deze producten ook zomaar met 20% kunnen stijgen; zeker gezien de toenemende vraag.medu80 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:35:
Is het nu zo dat als je een pre-order doet dat het dan goedkoper is als dat je even de kat uit de boom kijkt. Anders zie ik geen voordeel in de pre-order. Of je de warmtepomp nu in q1 2023 of q4 2023 ontvangt. In de zomer zul je deze nauwelijks gebruiken.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Ik denk dat je je vergist in dat vermogen. Wij hebben 2 ketels. 1 voor het woongedeelte, andere voor verbouwde garage. Daar zit vloerverwarming in. Vorige eigenaar had dat zo gemaakt.ZveenT schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:05:
Waar baseren jullie de keuze 4kw of 8kw op?
Is 8kw bij een rijwoning sowieso overkill? Of draait de boel dan minder belast? Of kan je dat niet zo zien?
Ik zou het vervelend vinden als een 4kw constant staat te loeien..
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 24-05-2022 07:58 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Omdat ik het comfort van de (nieuwe)vloerverwarming niet kwijt wil, en niet dat gesuis van zo'n achterlijk lelijk ding midden in de woonkamer wil horen/zien.!null schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:58:
@Robke15 Met vloerverwarming koelen is zeer beperkt. En je hebt ook geen condensafvoer
Waarom kijk je überhaupt naar hybride als je weet dat 4kW het makkelijk gaat trekken?
Je kunt ook een airco installeren als koelen een belangrijk ding is, en daar dan ook efficient mee verwarmen. Alleen dan heb je gen vloerverwarming functie.
Je bedoelt zo eentje die ik heb hangen en waar ik mijn huis mee warm houdt?Robke15 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:48:
[...]
Omdat ik het comfort van de (nieuwe)vloerverwarming niet kwijt wil, en niet dat gesuis van zo'n achterlijk lelijk ding midden in de woonkamer wil horen/zien.
Wat is je gasverbruik nu?En bovendien, als ik met de Quatt pomp uiteindelijk volledig gasloos kan gaan, gaat mijn voorkeur voornamelijk voor die hybride uit, prijstechnisch al helemaal.
Condens afvoer is niet het doel, het naar beneden halen van luchtvochtigheid (samen met enkele graden koeling) is wat het comfortabel maakt in de ruimte. En een fancoil (iedere airco, of straks dat ding van Quatt) kan pas echt condens afvoeren door juist onder het dauwpunt te gaan zitten. En dat maakt het comfortabel.Maar oke, dus vloerkoeling heb je dus geen biet aan zeg jij. Ik heb daar te weinig verstand van, maar condens afvoer in de vorm van mechanische ventilatie?
In mijn ogen, als de vloer een aantal graden onder de buitentemperatuur blijft, boven het dauwpunt, lijkt mij dat het huis toch wel iets koeler word.(lees ik ook in andere topics)
En als het echt niks is, word het ook niet gebruikt. Dan ga ik boven wel afkoelen, daar hangt wel een airco
Ja klopt, zo'n ding heb ik boven ook hangen, vind het geen gezicht voor in mijn woonkamer, daar heb ik niet lang over getwijfeld.!null schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Je bedoelt zo eentje die ik heb hangen en waar ik mijn huis mee warm houdt?
En ook echt goed kan koelen?![]()
[...]
Wat is je gasverbruik nu?
Je denkt dat die 4kW het meeste/alles wel aan kan, waarom dan niet gewoon een 5/6/7kW warmtepomp neerzetten en er klaar mee zijn?
Prijs is vooral gunstig vanwege subsidie, wat een airco niet krijgt.
[...]
Condens afvoer is niet het doel, het naar beneden halen van luchtvochtigheid (samen met enkele graden koeling) is wat het comfortabel maakt in de ruimte. En een fancoil (iedere airco, of straks dat ding van Quatt) kan pas echt condens afvoeren door juist onder het dauwpunt te gaan zitten. En dat maakt het comfortabel.
De vloer iets afkoelen helpt wel wat, maar het blijft benauwd (luchtvochtigheid blijft hoog) en je koelt beneden, terwijl de lucht boven in de ruimte warm blijft.
Ik zeg niet dat het niet helpt, tuurlijk helpt het iets, maar het is niet vergelijkbaar met airco.
Ik had het in ons vorig huis en heb het wel eens aangezet, en was teleurgesteld.
Wellicht helpt het beter alle 3 verdiepingen gekoeld worden met vloerverwarming maar dat heb jij ook niet.
Lucht/water warmtepomp is toch het type wat quatt verkoopt?!null schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:02:
@Robke15
Met 800m3 en al vloerverwarming, zet gewoon een lucht/water warmtepomp neer (5kW of 7kW) en sluit je gas af. Waarom wil je gas überhaupt nog blijven houden? Zal uiteindelijk duurder zijn.
Los je warmwater ook op middels die warmtepomp, of losse warmtepompboiler of elektrische boiler als warm water verbruik laag ligt.
Die techniek is gewoon beschikbaar en gaat je van het gas af helpen en sowieso goedkoper uitvallen op lange termijn.
Quatt wordt vast een heel mooi product maar je moet er op wachten en het is niet de logische keuze voor jou.
[ Voor 13% gewijzigd door Robke15 op 25-05-2022 08:51 ]
[ Voor 8% gewijzigd door HenkRood op 30-05-2022 10:03 . Reden: aanvulling ]
Onze woning is in 65 gebouwd, 2 kapper in een dorp.HenkRood schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:00:
@!null / @Robke15
Ik verwonder mij altijd als ik het lage gasverbruik van sommigen lees! Het moeten dan wel héél goed geïsoleerde moderne woningen zijn tussen volledige bebouwing.
Mijn situatie: Ik woon heel erg buiten! Het (vrijstaande) huisje is gebouwd in 1979, heeft (beperkte) spouwmuurisolatie, dubbel glas in woonkamer geen vloerisolatie, wel een droge kelder hgt 170cm met betonvloer. Op de verdieping zijn de (3) ramen voorzien van dubbel glas. De hele (lange) dakkapel is wel voorzien van extra isolatie en HR++, evenals de slaapkamer op BG (lek dubbel glas vervangen door HR++). Het energielabel is D. Aanvullende isolatie is héél duur (en gezien onze leeftijd niet meer logisch).
(Gasverbruik 02-2021 – 02-2022 : 2377 m3 – electra: 3530 kWh)
Gezien het bovenstaande, reken ik erop dat 8 Kw nodig zal zijn.
Ik begrijp niet waarom je dan niet vloerisolatie laat uitvoeren aan de onderzijde vanaf de kruipruimte. Daarmee win je comfort en de terugverdientijd is zeer kort. Spouwmuurisolatie en vloerisolatie kunnen partijen uitvoeren binnen 1 dag voor schappelijke prijzen. Dit betaalt zich terug in comfort, maar ook financieel binnen enkele jaren. Plus dat je daardoor wellicht voldoende hebt aan een minder grote warmtepomp installatie.HenkRood schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:00:
@!null / @Robke15
Ik verwonder mij altijd als ik het lage gasverbruik van sommigen lees! Het moeten dan wel héél goed geïsoleerde moderne woningen zijn tussen volledige bebouwing.
Mijn situatie: Ik woon heel erg buiten! Het (vrijstaande) huisje is gebouwd in 1979 (gekocht dec.2000), heeft (beperkte) spouwmuurisolatie, dubbel glas in woonkamer geen vloerisolatie, wel een droge kelder hgt 170cm met betonvloer. Op de verdieping zijn de (3) ramen voorzien van dubbel glas. De hele (lange) dakkapel is wel voorzien van extra isolatie en HR++, evenals de slaapkamer op BG (lek dubbel glas vervangen door HR++). Het energielabel is D. Aanvullende isolatie is héél duur (en gezien onze leeftijd niet meer logisch).
(Gasverbruik 02-2021 – 02-2022 : 2377 m3 – electra: 3530 kWh; verwarming dag 18-19gr / avond 19-20gr afhankelijk van windrichting; nacht 15gr; vorstbeveiliging werkt bij buitentemperatuur nabij 0gr.)
Gezien het bovenstaande, reken ik erop dat 8 Kw nodig zal zijn(?).
Ik denk dat je nog goede maatregelen kunt nemen zonder al te veel geld erin te steken, zoals Onno aangeeft.HenkRood schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:24:
@Robke15
Als ik dat lees, hadden we dat toen in 2000 ook moeten doen (isoleren). was nog niet zo in beeld.
Het huis was immers wel geïsoleerd(?!)
[ Voor 0% gewijzigd door HenkRood op 25-05-2022 13:00 . Reden: 10 = 100 !! ]
mag ik vragen hoe je dat dan uitrekent?D-dark schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:36:
@HenkRood
Gezien je gasverbruik kom je uit op een 12kW warmtepomp.
Dat zouden dan 3 Quatt modules zijn.
Na Hr++ en betere dakisolatie zou je misschien met 8 kW afkunnen.
[ Voor 93% gewijzigd door PVPaneel op 25-05-2022 15:20 ]
De eerste generatie dubbelglas heeft een isolatiewaarde van ongeveer 2,5 a 2,8HenkRood schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:11:
@HBo88 / @D-dark
Ja, daar ben ook benieuwd naar. Vooral de terugverdientijd/waardevermeerdering. Het verschil tussen dubbel glas en HR++ is niet zó groot; ook extra spouwmuurisolatie alléén, is ook niet een groot verschil, afgezien van de vochtproblemen die kunnen optreden bij vol schuimen van de spouw (als dat mogelijk is ivm de oude "isolatie"), waarbij dan ook impregneren van het buitenspouwblad noodzakelijk is.
PS: Het gasverbruik is in deze omgeving niet ongebruikelijk; het is in het (verre) oosten over het algemeen kouder. Het verschil met onze voorlaatste woonplaats (Dedemsvaart) waar ik nog regelmatig kom, is al plm 3 gr. ! Zoon/schoondochter in Dedemsvaart wonen in een vrijstaande bungalow met vloerverwarming. Het huis bij de bouw in 1980 door de eerste eigenaar met een vooruitziende blik al voorzien van een extra pakket spouwisolatie en dakisolatie. Gasverbruik 1.800m3. mijn vorige huis bouwjaar 1992, ook in Dedemsvaart, gem. 2.400 m3. Zou het gas hier minder warmte geven? (Grapje)
Da's (óók) nog even een puntje; het grootste kozijn vertoont aan de binnenzijde een begin van nog lichte houtrot. Bij een investering in nieuw HR++ glas moet die natuurlijk worden vervangen. Als je daaraan wil beginnen, zou het nóg mooier zijn aan die zijde een serre aan te bouwen. Dat had(!) ik 20 jaar geleden moeten doenZijn de kozijnen nog goed dan is upgraden naar Hr++ goed mogelijk.
Die *8 snap ik, maar wat is dan die 1650?PVPaneel schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:19:
@HBO88 (2377 * 8)/ 1650 = 11,5 kW, evt.omhoog afronden voor incl. sww gebruik (zoeken op koevlaasformule)
[ Voor 88% gewijzigd door PVPaneel op 25-05-2022 17:40 ]
Let wel, de 11,5 kW zou dan bij -10 ook nog moeten geleverd (wel of niet relevant naar gelang je locatie in NL)Proton_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:06:
Uit de startpost van "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[...]
De 1650 is het proefondervindelijke aantal vollast-draaiuren in Nederland. De 8 kWh uit een m³ is ook een ervaringsgetal (ketels zijn meestal niet maximaal zuinig afgesteld).
[ Voor 21% gewijzigd door PVPaneel op 25-05-2022 17:38 ]
Wat kan je daar dan precies mee zien/doen? (Ik heb dat gasverbruik gelogd en beschikbaar).PVPaneel schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:34:
@HBO88
[...]
Wat mij persoonlijk meer heeft geholpen is het uitlezen van mijn gasverbruik per uur op de koudste dagen van het jaar.
[ Voor 44% gewijzigd door PVPaneel op 25-05-2022 21:53 ]
Ik heb het niet helemaal uit zijn verhaal kunnen halen, maar mogelijk is het huis niet volledig onderkeldert?Onno ! schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:23:
[...]
Ik begrijp niet waarom je dan niet vloerisolatie laat uitvoeren aan de onderzijde vanaf de kruipruimte. Daarmee win je comfort en de terugverdientijd is zeer kort.
Laat mij dan toch even de advocaat van @Proton_ spelen: wat is de vorm van afgifte bij @HenkRood?D-dark schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:36:
@HenkRood
Gezien je gasverbruik kom je uit op een 12kW warmtepomp.
Dat zouden dan 3 Quatt modules zijn.
Na Hr++ en betere dakisolatie zou je misschien met 8 kW afkunnen.
Die 1650 is het aantal graaddagen.
Die 12 kW is voor full electric. Afgifte laat ik even buiten beschouwing.onlinaius schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:24:
[...]
Laat mij dan toch even de advocaat van @Proton_ spelen: wat is de vorm van afgifte bij @HenkRood?
Want 1 Quatt kun je misschien nog wel op een enigszins redelijke temperatuur via radiatoren kwijt, maar bij 2 of zelfs 3 Quatts betwijfel ik toch of je de warmte aan de lucht kwijt kan, tenzij je met afgiftetemperaturen wil gaan werken die verre van efficient zijn. Waardoor je besparing tegen gaat vallen.
Daar zijn mogelijk wel oplossingen voor, (fancoils, radiatorventilatoren, extra radiatoren,etc), maar de vraag is wel of je dat wil. Als je al een ruime hoeveelheid vloerverwarming oppervlak hebt wordt het een ander verhaal, maar zelfs dan zou ik van te voren wel goed kijken op wat voor afgiftetemperatuur je genoeg warmte kunt afgeven aan de lucht.
zie quote;De kurkdroge kelder onder het hele huis heeft een vrijwel constante temperatuur plm 18gr. (dus vloerisolatie nodig?)
[ Voor 17% gewijzigd door HenkRood op 26-05-2022 00:12 . Reden: aanvulling ]
Misschien is een airco dan de "oplossing", stroom is nu stukke goedkoper dan gas, icm zonnepanelen een goede investering.HenkRood schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:36:
@Onno ! @Robke15
Kiertjes / gaatjes zijn al wel afgedicht; al was het alleen al om de muizen buiten te houden!
Ook zijn de zgn knieschotten op de verdieping voorzien van isolatie. Het vreemde is dat in 2001 dit huis minder energie verbruikte dan ons vorige huis (bouwjaar 1992, 2/1 kap, in woonwijk; beide nog werkzaam).
Vandaar toen geen extra maatregelen genomen. Vorig huis mechanische ventilatie/dit huis natuurlijke ventilatie middels uitzetraam/bovenlicht/ventilatie roosters (slaapkamer) 's winters gesloten.
De kurkdroge kelder onder het hele huis heeft een vrijwel constante temperatuur plm 18gr. (dus vloerisolatie?) Alle verwarmingsbuizen lopen hierdoor en zijn geïsoleerd.
Als de zon schijnt is het in de kamer al gauw behaaglijk (19-20gr) zonder verwarming.
Zoals Onno aangeeft kan verbeteren van de spouwmuurisolatie én vervangen van het dubbelglas door HR++ én verbeteren van de dakisolatie (nu glaswoldekens op vliering en schuine kap) een gunstiger gasverbruik geven.
We zijn beide 75+; dat gaan we dus niet meer doen! In een woonwijk wonen, willen we ook niet meer!
Als ex-Amsterdammers voelen we ons hemeltje-rijk in het buitengebied van Schuinesloot op een perceel van 2450m2 en met maar 3 buren op 100m afstand, tegenover een bos en nabij Drentse bossen!
Dus vandaar mijn belangstelling voor de QUATT ! (aangevuld met zonnepanelen om het compleet te maken)
Dat klopt niet. Die 1650 is het aantal 'vollast' uren dat de warmtepomp moet maken per jaar. Dat is een rekeneenheid die ook wordt gebruikt voor windmolens en PV installaties.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ergens veranderd de rekensom ook weer niet zo heel veel. Je moet nog steeds het verschil tussen full-electric en hybride terugverdienen met je vastrecht + eventuele efficientiewinst op je warm water (maar hier verwacht ik niet veel van, aangezien warm water op een warmtepomp minder efficient is dan verwarmen, en de salmonellaruns halen het grootste deel van de winst er wel uit).PVPaneel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:21:
@Halm1 met 500 m3 ga jij geen hybride hangen; je grootste besparing zit dan immers in het laten vervallen van je vastrecht gas. En quatt gaat nu niet all electric. Er staat netjes op de website dat ze over 2 jaar een oplossing willen hebben voor de all electric versie, dat is luchtfietserij momenteel.
Dat is voor volledig electrisch 17 kW aan benodigd vermogen.KlaasN schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:30:
Ik heb een grote (750 kuub) vrijstaande jaren zestig woning, waarin ik al allerlei isolatiemaatregelen heb genomen, maar nog steeds een gasverbruik van 3500 m3 (was voorheen 4500 m3)
Wat zouden 2 Quatt's mij dan aan besparing kunnen opleveren en wat kost dat dan aan extra stroom
Met zo weinig gasverbruik is het zonde om voor een hybride te gaan, dan kun je beter meteen kijken om helemaal van het gas af te gaan.Halm1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:04:
Kunt iemand mijn vertellen hoe het gaat werken voor alle electrische quatt pomp en wanneer is het rendabel.
We wonen in een tussenwoning we verbruiken niet veel gas 500 en de woonkamer wordt bij verwarmt door infrarood panelen
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Met zo'n laag gasverbruik (ken het probleem) is de grootste besparing volledig van het gas af gaan.Halm1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:04:
Kunt iemand mijn vertellen hoe het gaat werken voor alle electrische quatt pomp en wanneer is het rendabel.
We wonen in een tussenwoning we verbruiken niet veel gas 500 en de woonkamer wordt bij verwarmt door infrarood panelen
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!
Omdat een andere instalaltie/ander merk een erg lastige zoektocht is ?Redwood schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:08:
Ik probeer het te begrijpen, maar mij ontgaat het waarom ik een Quatt zou willen.
[ Voor 4% gewijzigd door spacy op 30-05-2022 14:16 . Reden: een aanname op basis van website toch voor zekerheid nagevraagd ]
Momenteel zal dat lastig zijn. Dit jaar in ieder geval, maar dat geldt ook voor Quatt.spacy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:53:
[...]
Omdat een andere instalaltie/ander merk een erg lastige zoektocht is ?
Blijft lekker vaag dus allemaal en je hebt geen flauw idee of het zo werkt wat ze beloven.PVPaneel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:50:
Gisteravond antwoord gehad op mijn vraag van 18 mei:
De aanbetaling zal een klein bedrag zijn. Het is in de bouw vaak gebruikelijk dat je 50% aanbetaald bij bestelling, maar dat gaan wij zeker niet vragen. Wij komen er nog op terug wat die aanbetaling precies zal zijn.
Er is dus inderdaad een aanvullende aanbetaling nodig naast de 99 euro om de Quatt op z'n plek te krijgen
Ik verwacht van Quatt ook nog wel iets meer info. Er staat nu alleen een 7/35 COP op de site, maar iets meer info zou fijn zijn.obed112 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 00:38:
Pas alsjeblieft op met een bedrijf als dit. Je kunt niet zomaar een brochure downloaden maar bent verplicht gegevens achter te laten. Geen scop of sfeer waarde, alleen maar beloftes. Wat gebeurd er met jou gegevens??
Wanneer iets te mooi is om waar te zijn??
Een goed bedrijf met goede bedoelingen is open en transparant!!
Koop lekker een daikin of een goed ander merk met ervaring.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Welke andere warmtepomen? Allé andere warmtepompen? Hoe?Nog vóór 2030 willen broers Bas (33) en Marijn (28) Flipse uit Amsterdam met hun bedrijf Quatt een miljoen(!) hybride warmtepompen installeren in Nederlandse huizen. Niet zomaar een warmtepomp, maar eentje die dankzij een artificial intelligence algoritme 20 procent kostenbesparender is dan andere pompen.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Heb je daar wat meer informatie over? Ik zie heel veel (hybride) warmtepompen die gewoon 'oerdom' onder een bepaalde temperatuur (soms zelfs al 3 graden!), volledig overschakelen op de cv ketel.Redwood schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:49:
Ik mis ook echt aan alle kanten wat inhoud.
Mijn Panasonic warmtepomp bepaald op basis van buitentemperatuur en gewenste binnen temperatuur icm een ingestelde stooklijn de meest zuinige werking.
Ik heb een full electric maar hij zou de ketel onder een ingestelde temp in kunnen schakelen of op basis van een delta-t. Veel meer heb je niet nodig.onlinaius schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:57:
[...]
Heb je daar wat meer informatie over? Ik zie heel veel (hybride) warmtepompen die gewoon 'oerdom' onder een bepaalde temperatuur (soms zelfs al 3 graden!), volledig overschakelen op de cv ketel.
Terwijl een beetje moderne warmtepomp vrij efficient zou moeten zijn tot ruim onder de 0.
Met full electric heb je natuurlijk niet te maken met het overschakelen naar de cv ketel. Als ik het goed begrijp zijn de hybrides genoemd in het artikel van de consumentenbond echter alleen geregeld op (naar mijn idee veel te hoge) buitentemperaturen.Redwood schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:40:
[...]
Ik heb een full electric maar hij zou de ketel onder een ingestelde temp in kunnen schakelen of op basis van een delta-t. Veel meer heb je niet nodig.
[ Voor 20% gewijzigd door Redwood op 31-05-2022 18:20 ]
Duidelijk, bedankt voor de uitleg! Ik had (als ik het consumentenbond artikel zo lees), inderdaad het idee dat die overschakeltemperaturen hard-coded waren. Raar dat als je ze zelf aan kunt passen ze vermeld staan in die test.Redwood schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:09:
@onlinaius ik heb geen idee wat de consumentenbond heeft getest.
Als voorbeeld heb ik vorig jaar een hele rits Remeha Elga’s geïnstalleerd. Standaard slaat de ketel bij 0 graden aan. Deze zet ik op -4 of anders na overleg met de klant of op basis van de situatie.
Maar van mij mag het huis s morgens om 8:00 best wel een graad of 18 zijn, als de zon die dag toch stevig gaat schijnen en er dus gratis verwarming aan zit te komen. Buitentemperaturen stijgen wat gedurende de dag, met een hogere cop ten gevolg, dus ketel uitlaten / warmtepomp minder draaien s nachts en wat extra overdag zou dan wel eens efficienter kunnen zijn? In dat soort overwegingen spelen een hoop factoren mee, windsnelheid, zonuren, zonintensiteit, buitentemperatuur, mogelijk zelfs luchtvochtigheid, kunnen allemaal invloed hebben op de cop, en op hoeveel verwarming er nodig is.Redwood schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:09:
@onlinaius
Echter gaan de meeste punten in de meeste gevallen niet op. Met een warmtepomp is je huis in de meeste gevallen niet koud om 08:00. Het mooiste is een continuafgifte op een lagere temp. Wil je bij -10 helemaal op de warmtepomp kunnen draaien zit je in de meeste gevallen vast aan een LT.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq