Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.814.425 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:41
@GrooV Gas besparen? We weten niets over het verwarmde oppervlak, dus of die 2000m3 veel is durf ik niet te zeggen. Daarom de volgende stappen;

1. CV temperatuur van 90 naar 65 (liefst nog lager, maar je zult moeten kijken wat kan in je huis)
2. Nachtverlaging toepassen (tenzij je paleis goed is geïsoleerd).
3. Temperatuur van 23 naar 18 en wat vaker een trui dragen.
4. Radiatorfolie, tochtstrips (kierdichting),
speedcomforts.
5. Waterzijdig inregelen installatie
6. Dakisolatie
7. Gevel isolatie
8. Enkel/dubbel glas vervangen in de ruimtes die je verwarmt
9. Vloerisolatie
10. Afgifte verbeteren (speedcomforts, vvw, ltv)

1 t/m 3 kun je vandaag gratis doen
4 kun je zelf voor een paar euro (folie/tochtstrips) tot een paar honderd euro (speed comforts)
5,6,9 Kun je in principe ook zelf (situatie afhankelijk).
6-9 reduceert je warmtevraag. Na iedere stap, terug naar 1 en kijken of het lager kan.

Doel is om je mooie nieuwe HR ketel in zijn condensatie gebied te laten werken (dan haalt ie meer energie uit het verbrande gas) en je huis warm te krijgen op zo laag mogelijke afgifte temperatuur (en dus ketelvermogen, zodat je ketel minder moeite hoeft te doen).

Mogelijk punt van discussie: heb je dit allemaal al gedaan, leg dan eerst zonnepanelen neer; die salderen nu nog en reduceren dus je totaalverbruik.

Ik zou pas na punt 6-7 aan een hybride denken: 1599 euro besteden aan goede (dak-)isolatie is een veel betere investering en gas tegen stroom wegstrepen werkt het mooist als die stroom minder kost (doordat ie gesaldeerd wordt vanuit eigen opwek)

[Edit 1: Ter aanvulling. Bedenk je goed dat je weliswaar je gasverbruik reduceert maar dat je stroomverbruik omhoog gaat. Je (hybride) warmtepomp werkt efficiënter op lage temperatuur. Als je 1.20 aan gas vervangt door 4 kW aan stroomverbruik (0.30 cent per kW bij een cop van 3) heb je 1599 euro uitgegeven en 0 euro bespaart. Hogere (s)cop (efficiëntie) haal je alleen bij lage stooktemperatuur (35 graden). De waarde van 4.61 die je langs ziet vliegen in de documentatie haal je met geen mogelijkheid als je mooie Quatt op 55 graden staat te stampen.
Als je al goed geïsoleerd hebt is je voordeel dit:

voorbeeldrekensom(theoretisch!)

2000 (gasverbruik) x 9.3 (energie uit 1 kuub gas) = energie nodig om je huis te verwarmen) / cop (efficiëntie) warmtepomp

Dat is het stroomverbruik dat je extra krijgt.
In jouw geval bij cop 4.61:

18600/4.6 = 4035 kW extra stroom.

De besparing is (kosten gas - kosten extra stroomverbruik). Uitgewerkt:

Gas 1.20 euro per m3
Stroom 0.30 per kW

2400 euro gas - 1200 euro elektriciteit = 1200 euro besparing

Dat is als de Quatt 100% gas vervangt (kan ie niet, want douchewater en koken doet ie niet) en tegen de maximale efficiëntie (kan ook niet tenzij je afgifte op 35 graden kan)

[Edit2]: Als je Quatt een cop van 2.5 heeft, omdat ie 55 graden staat te maken voor krap bemeten radiatoren dan kost dat 7500 kW stroom (18600/2.5) en ben je dus 2400 euro aan gas voor 2250 euro aan stroom aan het vervangen...

Als je tot aan 4 nog niets hebt gedaan, begin dan daar ipv rücksichtlos knaken weggooien ;)

[ Voor 35% gewijzigd door PVPaneel op 27-04-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
Jago2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:04:
[...]
Bij deze temperatuur is het vermogen van klassieke radiatoren heel laag en kan je daarmee die 8kw niet kwijt. Je kan het misschien redden als je bijvoorbeeld overal vloerverwarming hebt of (veel) beter isoleert.
Isoleren verdien je inderdaad altijd terug. Als je echter geen vloerverwarming wilt installeren (en ook geen andere radiatoren / radiator fans), zou je ook een airco kunnen overwegen voor een deel van de capaciteit. Net wat meer flexibiliteit dan (alleen) een L/W warmtepomop.

Het hangt ook wel van de situatie af. Als je een paar procent van de dagen niet uitkomt met je warmtebehoefte is een airco een hele goede optie, als deze altijd moet draaien kan ik me voorstellen dat je andere afwegingen maakt, ook omdat een airco toch wel wat meer geluid geeft in de binnenunit dan een L/W warmtepomp.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvL
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-10-2024

GvL

De berekeningen voor een WP zijn m.i redelijk optimistisch.
Als ik een berekening maak, dan kom ik ongeveer uit op het volgende uit.

Uitgangspunten (hybride WP):
SCOP (ongeveer) 3,3 bij 55gr.
Bij een totaal verbruik van 2000M3 gas p/j
Gas verbruik tapwater ca. 500m3.
Kosten energie: kw/u 0,25 en M3 1,00

Berekening:
1500 x 9,75 = 14.625
14.625/3.3 = 4432kw stroomverbruik

Kosten:
4432kw x E 0,25 = E 1108,=
500m3 x E 1.00 = E 500,=
Totaal E 1608,=

Bij alleen gas: 2000m3 x E 1.00,= = E 2000,=
Besparing (2000-1608) E 392,= p/j

Dit is Excl de volgende kosten:
1) Afschrijving (vervangingswaarde) WP
2) Kosten voor reparatie en onderhoud WP
3) Gas verbruik door bijspringen CV ketel (Hybride opstelling)

Persoonlijk wil ik van het gas af en daar gaat de WP zeker een bijdragen aan leveren. Dus voorstander van een WP. Maar of dit financieel interessant is, is nog maar zeer de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@GvL Als je opmerking over mijn berekening ging; klopt helemaal, staat er natuurlijk ook in. Jouw berekening illustreert prima wat ik duidelijk probeerde te maken aan @GrooV; besparen op gas is niet hetzelfde als financieel besparen. Dat laatste doe je beter met verlagen van je verbruik/ verhogen van de efficiëntie van je gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
GvL schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:41:
De berekeningen voor een WP zijn m.i redelijk optimistisch.
Het is inderdaad maar net van welke cijfers je uitgaat. De cijfers waar je van uitgaat zijn naar mijn idee weer wat aan de pessimistische kant.

Gaskosten: aan de lage kant. Velen verwachten dat ook als de onrust in de wereld stopt de gasprijzen niet meer gaan dalen tot 1 euro per kuub.
Elektriciteitskosten, mogelijk ook wat aan de lage kant, maar realistischer na een prijsdaling. Daarnaast zijn deze uiteraard ook deels op te vangen met zonnepanelen.

Verwarmen op 55: vrij hoog, en dus vrij inefficient. Gaat 45 ook niet lukken? Mogelijk is hier in te schakelen, zodat je alleen bij de koudere dagen naar 55 opschakelt?

Maar het hangt er inderdaad een beetje vanaf welke waardes je neemt, hier heb je mijns inziens aardig worst case scenario.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 10:08
Ik krijg het huis (vrijstaand uit 1920) als het koud is niet warm genoeg met een watertemperatuur van 55 graden. En die temperatuur is al niet gunstig voor de quatt.

Muur/vloer/dak isolatie is er al (matige spouwmuur). Vloerverwarming aanleggen zou betekenen dat de mooie houten vloer er uit moet, dat is nu nog geen optie.
Radiator ventilatoren zijn er al op de (grote) radiatoren. Ik kan hier en daar nog wat aan kieren/tocht verbeteren, een radiator extra plaatsen, de verdeling van de radiatoren verbeteren, en via de quatt-airco combinatie komt er volgens mij nog wat extra verwarmingsvermogen bij.

Opgeteld verwacht ik geen winst hoor. Maar wel een bijdrage aan het verminderen van Nederlandse afhankelijkheid van gas, en dat vind ik belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:04
Mijn situatie is als volgt
Vrijstaand huis van 1988
Dubbelglas, wat voor zover bekend niet vervangen is.
Vloerisolatie eps onder het beton, dikte onbekend maar dat was toen zo'n 5-6cm.
Spouw muur isolatie is prima, bijna de hele spouw is gevuld met groene eps
Dakisolatie is redelijk, dakplaten. Dikte niet precies bekend maar zeker niet de dikte van tegenwoordig natuurlijk.

Al met al een behagelijk huis, we hebben geen last van kouval, tocht of iets dergelijks.

We verbruiken nu zo'n 1600m3 gas met een ketel van 12 jaar. Thermostaat staat 's ochtends tot 's avonds op 19-20 graden en 's nachts op 17 maar volgens mij koelt het 's nachts niet zo hard af dat de ketel dan veel bezig is.
We verwarmen alleen begane grond (ca. 60m2)+ badkamer. Met radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming.

Na de zomer gaan we verbouwen en gaan de radiatoren beneden weg, komt er vloerverwarming en wordt de ruimte die verwarmt wordt iets groter (ca. 80m2)
Extra vloerisolatie is niet mogelijk zonder de betonvloer eruit te halen en dat past niet in het budget, ook de kozijnen vervangen niet.

Na de verbouwing ben ik voornemens om een hybride warmtepomp te laten installeren voor het verwarmen van de beneden verdieping middels de vloerverwarming.
De CV ketel zal het tapwater + badkamer en heel soms elders op de bovenverdieping gaan verwarmen.

Een quatt lijkt me hier prima voor geschikt maar ik heb maar beperkte kennis van dit onderwerp dus als iemand hier iets meer over durft te zeggen, of mijn vermoeden bevestigen, zou ik dat zeker waarderen

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
onlinaius schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:54:
[...]

Het is inderdaad maar net van welke cijfers je uitgaat. De cijfers waar je van uitgaat zijn naar mijn idee weer wat aan de pessimistische kant.

Gaskosten: aan de lage kant. Velen verwachten dat ook als de onrust in de wereld stopt de gasprijzen niet meer gaan dalen tot 1 euro per kuub.
Elektriciteitskosten, mogelijk ook wat aan de lage kant, maar realistischer na een prijsdaling. Daarnaast zijn deze uiteraard ook deels op te vangen met zonnepanelen.

Verwarmen op 55: vrij hoog, en dus vrij inefficient. Gaat 45 ook niet lukken? Mogelijk is hier in te schakelen, zodat je alleen bij de koudere dagen naar 55 opschakelt?

Maar het hangt er inderdaad een beetje vanaf welke waardes je neemt, hier heb je mijns inziens aardig worst case scenario.
In mijn Excel blijkt keer op keer bij allerlei aannames dat het nemen van een wp financieel gezien om het even is met gas houden. De IRR over tien jaar is circa 0%.

Dus momenteel is het meer een morele kwestie. En wat ook helpt is dat je dan alleen afhankelijk bent van elektriciteit waaraan je zelf met bijvoorbeeld zonnepanelen of accu's meer aan kan doen dan wanneer je op gas draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
louzy82 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:57:
Mijn situatie is als volgt
Vrijstaand huis van 1988
Dubbelglas, wat voor zover bekend niet vervangen is.
Vloerisolatie eps onder het beton, dikte onbekend maar dat was toen zo'n 5-6cm.
Spouw muur isolatie is prima, bijna de hele spouw is gevuld met groene eps
Dakisolatie is redelijk, dakplaten. Dikte niet precies bekend maar zeker niet de dikte van tegenwoordig natuurlijk.

Al met al een behagelijk huis, we hebben geen last van kouval, tocht of iets dergelijks.

We verbruiken nu zo'n 1600m3 gas met een ketel van 12 jaar. Thermostaat staat 's ochtends tot 's avonds op 19-20 graden en 's nachts op 17 maar volgens mij koelt het 's nachts niet zo hard af dat de ketel dan veel bezig is.
We verwarmen alleen begane grond (ca. 60m2)+ badkamer. Met radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming.

Na de zomer gaan we verbouwen en gaan de radiatoren beneden weg, komt er vloerverwarming en wordt de ruimte die verwarmt wordt iets groter (ca. 80m2)
Extra vloerisolatie is niet mogelijk zonder de betonvloer eruit te halen en dat past niet in het budget, ook de kozijnen vervangen niet.

Na de verbouwing ben ik voornemens om een hybride warmtepomp te laten installeren voor het verwarmen van de beneden verdieping middels de vloerverwarming.
De CV ketel zal het tapwater + badkamer en heel soms elders op de bovenverdieping gaan verwarmen.

Een quatt lijkt me hier prima voor geschikt maar ik heb maar beperkte kennis van dit onderwerp dus als iemand hier iets meer over durft te zeggen, of mijn vermoeden bevestigen, zou ik dat zeker waarderen
Het zou kunnen met een Quatt als ondersteuning.
Maar gezien je huidige gasverbruik en een ketel welke al 12 jaar oud is kom je eerder in de categorie uit voor een volledige warmtepomp. Vooral na aanleg vloerverwarming volgend jaar.

Volgens de koevlaas methode 7,8 Kw, afgerond 8 naar boven.

Met Quatts wordt dat dan 2 modules van 4 Kw en in de toekomst naar full electric maar daar komen ze vermoedelijk na 2 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 18:10
D-dark schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:41:
[...]

Het zou kunnen met een Quatt als ondersteuning.
Maar gezien je huidige gasverbruik en een ketel welke al 12 jaar oud is kom je eerder in de categorie uit voor een volledige warmtepomp. Vooral na aanleg vloerverwarming volgend jaar.

Volgens de koevlaas methode 7,8 Kw, afgerond 8 naar boven.

Met Quatts wordt dat dan 2 modules van 4 Kw en in de toekomst naar full electric maar daar komen ze vermoedelijk na 2 jaar mee.
Ik heb de Quatt ook in de bestelling staan maar als ik dit zo lees weet ik niet of dit zo slim is.

Mijn situatie is (en wellicht wil je mij ook helpen met een berekening?):
Vrijstaande woning uit 2019.
Overal vloerverwarming
195m2.
Verwarming staat alleen beneden aan (zone verwarming per ruimte)
WTW aanwezig in elke ruimte

Verbruik 2022 tot nu toe 400m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daros schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:26:
[...]

Ik heb de Quatt ook in de bestelling staan maar als ik dit zo lees weet ik niet of dit zo slim is.

Mijn situatie is (en wellicht wil je mij ook helpen met een berekening?):
Vrijstaande woning uit 2019.
Overal vloerverwarming
195m2.
Verwarming staat alleen beneden aan (zone verwarming per ruimte)
WTW aanwezig in elke ruimte

Verbruik 2022 tot nu toe 400m3
met een geschikt afgifte systeem zou ik echt nooit kiezen voor een hybride oplossing. wp's en zonneverwarming is dan wel je aandachtspunt, is dat zone systeem master slave of master master?

even heel grof op basis van het bouwbesluit zou je uitkomen op 35*195= 6825 kWh per jr
6825/1634 = 4,4 je hebt dan dus een wp nodig (formeel bij -10) van 4,2 KW zonder tapwater als ik jou was zou ik een eigen topic maken, of verhuizen naar 1 van full electric merk topics.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 28-04-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Heel de hele hybride warmtepomp hype slaat toch nergens op (algemeen niet alleen voor dit ding)

Je hebt nu 2 keuzes:

- je gaat het nu uitzingen met je CV en je slaat de eerste gen gas conversie over.
- je gaat nu compleet elektrisch. Bij slechte uitgangspositie zoals isolatie etc dan verbeter je dat en je kijkt naar zaken zoals verwarmen met airco.

Welk probleem lossen deze hybride pompen op? Je betaald nog steeds gas, je betaald nog steeds vastrecht. Je moet ruimte maken of opofferen voor dat ding.

Dit lost vooral een probleem op voor de installateurs want ze kunnen je nu weer een apparaat verkopen om er over een paar jaar weer een te verkopen.

En ze slurpen gemeenschapsgeld op in de vorm van subsidie.

Gewoon de subsidies afschaffen. Rusland is nu het probleem aan het oplossen. Gas is jarenlang te goedkoop geweest (of stroom te duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 18:10
twain4me schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:50:
[...]

met een geschikt afgifte systeem zou ik echt nooit kiezen voor een hybride oplossing. wp's en zonneverwarming is dan wel je aandachtspunt, is dat zone systeem master slave of master master?

even heel grof op basis van het bouwbesluit zou je uitkomen op 35*195= 6825 kWh per jr
6825/1634 = 4,4 je hebt dan dus een wp nodig (formeel bij -10) van 4,2 KW zonder tapwater als ik jou was zou ik een eigen topic maken, of verhuizen naar 1 van full electric merk topics.
Het is het volgende systeem van WTH
https://www.wth.nl/regeling

de UMR schakelt de CV aan dat er ergens warmte nodig is. Elke vloerverwarming heeft een elektronische radiatorknop die word ingeschakeld als er daar warmte vraag is.

Tevens kan je de UMR inregelen, zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat de badkamer als die warmte vraag heeft dit alleen mag doen als beneden ook warmtevraag is zodat de CV nooit alleen inschakelt voor de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
traders schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:04:
Heel de hele hybride warmtepomp hype slaat toch nergens op (algemeen niet alleen voor dit ding)

Je hebt nu 2 keuzes:

- je gaat het nu uitzingen met je CV en je slaat de eerste gen gas conversie over.
- je gaat nu compleet elektrisch. Bij slechte uitgangspositie zoals isolatie etc dan verbeter je dat en je kijkt naar zaken zoals verwarmen met airco.

Welk probleem lossen deze hybride pompen op? Je betaald nog steeds gas, je betaald nog steeds vastrecht. Je moet ruimte maken of opofferen voor dat ding.

Dit lost vooral een probleem op voor de installateurs want ze kunnen je nu weer een apparaat verkopen om er over een paar jaar weer een te verkopen.

En ze slurpen gemeenschapsgeld op in de vorm van subsidie.

Gewoon de subsidies afschaffen. Rusland is nu het probleem aan het oplossen. Gas is jarenlang te goedkoop geweest (of stroom te duur).
Ben ik het niet mee eens. Er ligt een netwerk van leidingen. Met is bezig met waterstof en waterstofketels. Alles wat we nu doen,ook warmtepompen is nog steeds een tussenstation.

De toekomst,dus 2050 zal uitwijzen wat het slimste was en is. Daarbij vergeet je nog 1 ding. Je gaat er van uit dat iedereen alles zomaar kan betalen. En dat is niet zo. Dan heb ik het nog niet eens over haalbaarheid in dorpen. Nu zie je al dat mensen met zonnepanelen in sommige gebieden problemen hebben. Een full electric is dan ook een probleem.

Laat iedereen zelf bepalen wat ze willen en kunnen. Wil iemand ,die misschien wel bang is voor techniek eerst kijken of het werkt in zijn of haar situatie.

Om echt 0 te hebben moet je (nu) zoveel investeren dat je je af kan vragen of het überhaupt wel slim is.
Zonnepanelen ,warmtepomp ,isolatie, beglazing ,etc.
Wij hebben dus eennhuis uit 1900 enndeze is ingestort met de watersnood. Vorige eigenaar had al veel gedaan. Toch hebben wij nieuwr kozijnen (kunststof),voordeur (kunststof),spouwmuurisolatie, pelletkachel ,zonnepanelen (24,komen er nog 4 bij) een inductiekookplaat en nu ingeschreven voor deze hybride warmtepomp voor 1 van de 2 ketels.

Ja,wij hebben 2 ketels. En dit is onmogelijk aan te pakken zonder een grote verbouwing.
1 ketel is nu alleen als backup voor pelletkachel en douchen/bad. Andere ketel is vloerverwarming en 2 kamers. Ik wou dat ik die op de andere ketel kon zetten..... .
Al met al zitten we nu met alle werkzaamheden op zeg een 40k. Maar ,0 stroom en van 2350 kuub gas naar 900. En dat wil ik naar 2 a 300 krijgen.
Betalen moet je toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
De markt gaat iedereen van het gas af treiteren en de overheid vindt het wel best. Ze doen er nog een schepje bovenop ivm extra belasting gas etc.

Heel de huidige gasinfra moet betaald worden door steeds minder mensen want mensen stoppen ermee, warmtenet of nieuwe wijken gaan all electric. Kortom: vastrecht gaat flink omhoog en zo worden mensen van gas afgetreiterd.

Ook wil de installatiebranche af van gas. Zij willen een verbod want waarom iets voor 1000 euro in een keukenkastje doen als je het ook kunt met een WPB , warmtepomp en andere spullen kunt voor zeg 5-15000?

Verder zijn gasleidingen leuk, maar nieuwe wijken daar wordt dit niet meer aangelegd dus daar kun je er ook geen waterstof doorsturen. Verder neem ik aan dat aardgas naar waterstof een big bang moet zijn en dat is lastig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

Corona schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:46:
[...]
Ben ik het niet mee eens.
Dat klinkt als een mening die je kan bijstellen door wat sommetjes te maken :)
Ik haal uit je betoog drie dingen:
1. Angst voor desinvestering
2. Angst voor netwerk-overbelasting / technische bezwaren tegen opschalen
3. Hoop op een makkelijke waterstof-oplossing

Punt 1. kan een ander niet voor je oplossen (ik weet niet wat je nu voor gas/elektra betaalt en hoe afhankelijk je bent van andermans expertise/skills), maar de variabele kosten van een kW/GJ warmte uit een moderne warmtepomp zijn ongeveer de helft van gas.
De variabele kosten van waterstof zijn natuurkundig minimaal gelijk aan die van gas.
Punt 2. wordt getackeld door de lopende investeringen in het netwerk, zoals dat al honderd jaar gebeurt.
Om een idee te geven: mijn warmtepomp is de hele winter niet boven de 1.5 kW elektrisch uitgekomen. De zonnepanelen doen een veelvoud daarvan. Elke wijk die zonder problemen op elk huis zonnepanelen trekt, kan dus full electric. Voor 2040 is dat dus overal.
Punt 3. hangt op het sprookje van de overschotten. Newsflash: die verplaatsen, desnoods met HVDC, is goedkoper dan 5 GW aan elektrolyser neerzetten die 400 draaiuren per jaar maakt. Het Nederlandse 'overschot' met negatieve prijzen van vorig weekend had €220/MWh opgeleverd in Frankrijk, nog geen 400 km verderop. En dat gaat maar over een paar GW, waar er al 10+ GW HVDC lijnen van 1000 km+ zijn.

@traders de installatiebranche wil hybride, want dat is 2x vangen. Nu een te kleine, te complexe installatie maken en over drie jaar mag je de boel fatsoenlijk all-electric maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Corona schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:46:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Er ligt een netwerk van leidingen. Met is bezig met waterstof en waterstofketels. Alles wat we nu doen,ook warmtepompen is nog steeds een tussenstation.

De toekomst,dus 2050 zal uitwijzen wat het slimste was en is. Daarbij vergeet je nog 1 ding. Je gaat er van uit dat iedereen alles zomaar kan betalen. En dat is niet zo. Dan heb ik het nog niet eens over haalbaarheid in dorpen. Nu zie je al dat mensen met zonnepanelen in sommige gebieden problemen hebben. Een full electric is dan ook een probleem.

Laat iedereen zelf bepalen wat ze willen en kunnen. Wil iemand ,die misschien wel bang is voor techniek eerst kijken of het werkt in zijn of haar situatie.

Om echt 0 te hebben moet je (nu) zoveel investeren dat je je af kan vragen of het überhaupt wel slim is.
Zonnepanelen ,warmtepomp ,isolatie, beglazing ,etc.
Wij hebben dus eennhuis uit 1900 enndeze is ingestort met de watersnood. Vorige eigenaar had al veel gedaan. Toch hebben wij nieuwr kozijnen (kunststof),voordeur (kunststof),spouwmuurisolatie, pelletkachel ,zonnepanelen (24,komen er nog 4 bij) een inductiekookplaat en nu ingeschreven voor deze hybride warmtepomp voor 1 van de 2 ketels.

Ja,wij hebben 2 ketels. En dit is onmogelijk aan te pakken zonder een grote verbouwing.
1 ketel is nu alleen als backup voor pelletkachel en douchen/bad. Andere ketel is vloerverwarming en 2 kamers. Ik wou dat ik die op de andere ketel kon zetten..... .
Al met al zitten we nu met alle werkzaamheden op zeg een 40k. Maar ,0 stroom en van 2350 kuub gas naar 900. En dat wil ik naar 2 a 300 krijgen.
Betalen moet je toch.
Waterstof voor verwarming is te debiel voor woorden. Leuk dat Shell vind dat wij hun moeten subsidiëren ons geld letterlijk af te fakkelen, dat maakt de natuurkundige case helaas niet veel beter.
Buiten talloze technische uitdagingen die nog opgelost moeten (!!) worden, moet je er enkele kWh’s aan electriciteit in steken om 1 kWh warmte in je huis te krijgen, dit terwijl een WP van éen kWh electrisch vele vele kWh’s (3 tot 7) warmte maakt.
Dus hoezo tussenstation?
In vele landen draaien ze al decennia op WP’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 11:59
bbbrumbrum schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:14:
[...]

Waterstof voor verwarming is te debiel voor woorden. Leuk dat Shell vind dat wij hun moeten subsidiëren ons geld letterlijk af te fakkelen, dat maakt de natuurkundige case helaas niet veel beter.
Buiten talloze technische uitdagingen die nog opgelost moeten (!!) worden, moet je er enkele kWh’s aan electriciteit in steken om 1 kWh warmte in je huis te krijgen, dit terwijl een WP van éen kWh electrisch vele vele kWh’s (3 tot 7) warmte maakt.
Dus hoezo tussenstation?
In vele landen draaien ze al decennia op WP’s.
Helemaal mee eens!

Laten we het echter bij het onderwerp Quatt houden, origineel was de vraag of voor 400m3 gas Quatt interessant is. Het antwoord lijkt me van niet en dat de overstap naar full electric een betere keus is.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Proton_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:25:
[...]

Dat klinkt als een mening die je kan bijstellen door wat sommetjes te maken :)
Ik haal uit je betoog drie dingen:
1. Angst voor desinvestering
2. Angst voor netwerk-overbelasting / technische bezwaren tegen opschalen
3. Hoop op een makkelijke waterstof-oplossing

Punt 1. kan een ander niet voor je oplossen (ik weet niet wat je nu voor gas/elektra betaalt en hoe afhankelijk je bent van andermans expertise/skills), maar de variabele kosten van een kW/GJ warmte uit een moderne warmtepomp zijn ongeveer de helft van gas.
De variabele kosten van waterstof zijn natuurkundig minimaal gelijk aan die van gas.
Punt 2. wordt getackeld door de lopende investeringen in het netwerk, zoals dat al honderd jaar gebeurt.
Om een idee te geven: mijn warmtepomp is de hele winter niet boven de 1.5 kW elektrisch uitgekomen. De zonnepanelen doen een veelvoud daarvan. Elke wijk die zonder problemen op elk huis zonnepanelen trekt, kan dus full electric. Voor 2040 is dat dus overal.
Punt 3. hangt op het sprookje van de overschotten. Newsflash: die verplaatsen, desnoods met HVDC, is goedkoper dan 5 GW aan elektrolyser neerzetten die 400 draaiuren per jaar maakt. Het Nederlandse 'overschot' met negatieve prijzen van vorig weekend had €220/MWh opgeleverd in Frankrijk, nog geen 400 km verderop. En dat gaat maar over een paar GW, waar er al 10+ GW HVDC lijnen van 1000 km+ zijn.

@traders de installatiebranche wil hybride, want dat is 2x vangen. Nu een te kleine, te complexe installatie maken en over drie jaar mag je de boel fatsoenlijk all-electric maken.
het gaat niet om een mening. Het gaat om de toekomst. En niemand heeft een glazen bol. Al beweren hier sommige mensen van wel. En diezelfde personen denken ook allemaal te weten wat de buurman moet of gaat doen. Allemaal aannames ,ik zeg niet voor niets 2050 zal uitwijzen hoe en wat. En dan ook weer het commentaar hier wat totaal off topic is. Dit is een quatt topic. En de mensen die hier zitten willen er 1,nemen er 1 of hebben er 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dat lijkt mij sterk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Ok ok,je begrijpt wat ik bedoel. Een pre order dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Corona ok, laten we waterstof en de fundamentele thermodynamische waanzin om dat in de fik te steken hier offtopic houden :)

Quatt doet (nog) geen SWW, prima, daar zijn genoeg andere manieren voor. Warmtepompboiler, doorstroomverwarmer, desnoods gasketel, ...

Een 4 kW unit in hybride laten draaien voor verwarming vind ik zonde van de arbeid: de installateurs hebben het al zo druk, laat ze dan kloppende installaties aanleggen :)

Mensen die een warmtevraag van < 2000 m³/jaar hebben kunnen beter mikken op gasloos met de 8 kW unit. En daar hoort een passend afgiftesysteem bij (note naar @marijnflipse: afgifte-temperatuur en dus -systeem is veel bepalender voor de besparing dan isolatie, en vaak nog goedkoper ook).
Kom je met 8 kW niet uit, dan moet je gewoon een grotere unit, niet hannesen met de boel in balans proberen te krijgen met een gasketel die heel ander debiet en dT wil. Dat levert je alleen een onnodig hoge Ta op en elke graad is 1.5-2% duurder (heeft dat toelichting nodig?).

Met een gasketel erbij zijn mensen bijvoorbeeld ook vaak geneigd hun oude gedrag met nachtverlaging te houden, waardoor wederom de Ta omhoog gaat en de besparing niet zo hoog wordt als hij zou kunnen zijn. De belofte is immers business as usual.

Ik kan inderdaad niet in andermans portemonnee kijken. Ik weet wel dat je voor het geld van een te kleine warmtepomp óók een te kleine inverterairco kan kopen. En die heeft gegarandeerd een goed, passend afgiftesysteem waardoor hij met lage buitentemperatuur niet de 50+ graden water hoeft te maken en dus veel goedkoper in gebruik is bij dezelfde besparing in gas.

Dat zijn de redenen waarom ik denk dat gas-hybride (voor iedereen) een slecht uitgangspunt is.
Ik ben erg benieuwd waarom je de onzekerheid van 2050 meeneemt in je overwegingen nu. Heb je natuurkunde gehad op school?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
Proton_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:34:
@Corona ok, laten we waterstof en de fundamentele thermodynamische waanzin om dat in de fik te steken hier offtopic houden :)

Quatt doet (nog) geen SWW, prima, daar zijn genoeg andere manieren voor. Warmtepompboiler, doorstroomverwarmer, desnoods gasketel, ...

Een 4 kW unit in hybride laten draaien voor verwarming vind ik zonde van de arbeid: de installateurs hebben het al zo druk, laat ze dan kloppende installaties aanleggen :)

Mensen die een warmtevraag van < 2000 m³/jaar hebben kunnen beter mikken op gasloos met de 8 kW unit. En daar hoort een passend afgiftesysteem bij (note naar @marijnflipse: afgifte-temperatuur en dus -systeem is veel bepalender voor de besparing dan isolatie, en vaak nog goedkoper ook).
Kom je met 8 kW niet uit, dan moet je gewoon een grotere unit, niet hannesen met de boel in balans proberen te krijgen met een gasketel die heel ander debiet en dT wil. Dat levert je alleen een onnodig hoge Ta op en elke graad is 1.5-2% duurder (heeft dat toelichting nodig?).

Met een gasketel erbij zijn mensen bijvoorbeeld ook vaak geneigd hun oude gedrag met nachtverlaging te houden, waardoor wederom de Ta omhoog gaat en de besparing niet zo hoog wordt als hij zou kunnen zijn. De belofte is immers business as usual.

Ik kan inderdaad niet in andermans portemonnee kijken. Ik weet wel dat je voor het geld van een te kleine warmtepomp óók een te kleine inverterairco kan kopen. En die heeft gegarandeerd een goed, passend afgiftesysteem waardoor hij met lage buitentemperatuur niet de 50+ graden water hoeft te maken en dus veel goedkoper in gebruik is bij dezelfde besparing in gas.

Dat zijn de redenen waarom ik denk dat gas-hybride (voor iedereen) een slecht uitgangspunt is.
Ik ben erg benieuwd waarom je de onzekerheid van 2050 meeneemt in je overwegingen nu. Heb je natuurkunde gehad op school?
Je laatste alinea. Ik denk. Dat is het probleem. Anderen zeggen dat ook, met hun redenen en hun uitganspunten.

Al die mensen hier die het topic vervuilen en blijkbaar niet willen accepteren dat er mensen zijn die anders denken en dit voor hun als een uitkomst zien. Want dat is het. Mensen bepalen zelf wat ze willen. Je kan er wat van vinden, en je kan er wat van zeggen. Maar elke keer dit verhaal lezen van een paar man die zeggen niet doen, ga voor dit of dat, mijn waarheid is de enige waarheid. Laat gaan.

Advies is leuk, maar doe dat in dat andere topic. Ook hier, Quatt is het topic. Net all electric warmtepomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:34:
Laat mij dan uitleggen waarom ik denk dat een hybride voor velen wel een goede optie kan zijn, aan de hand van onze situatie:

We hebben hier al 2 airco's, 1 voor de bovenverdieping, en 1 voor de benedenverdieping. De airco op de benedenverdieping (4KW) heeft in 95% van de gevallen genoeg capaciteit om het huis warm te houden. Het nadeel is dat we hier een stenen vloer hebben, en deze is steenkoud als de vloerverwarming niet dagelijks een poosje aan gaat.
Deze wordt in de winter 2 maal daags een uurtje gestookt, en dat geeft een verbruik van zo'n 500 kuub gas per jaar. Daarnaast hangt de airco in het werkgedeelte van de woonkamer, en hoor je dus constant het blazende geluid.

Laten we even aannemen dat Quatt 'zo goed' is, dat je straks met een 2e unit de SWW behoefte (en wat backup verwarming) kunt doen, of dat je Quatt zo kunt inregelen dat je in de toekomst de cv ketel er tussenuit kunt halen en vervangen door een warmtepompboiler (wat na subsidie ook voor de prijs van een Quatt zou moeten kunnen).

In dat geval hebben we hier voor een tweede 1600 euro (warmtepompboiler na subsidie), of de prijs van de full elektric module van Quatt het gas de deur uit.

Ik heb nog geen enkele full-elektric gezien die je na subsidie onder de 5000 laat neerzetten, tenzij je het hele systeem zelf kunt bouwen, en voor een laag bedrag in bedrijf kunt laten stellen door een erkend bedrijf.

Wat besparen we met full elektric?
Gasaansluiting, jaarlijks 260 euro.
Zo'n 10 kuub gas per maand voor SWW, ten koste van extra elektriciteit.
2 jaarlijks onderhoud aan de cv ketel, zo'n 80 per jaar.
Dus laten we zeggen zo'n 420 euro.

Dat geeft een terugverdientijd van 4.2 jaar. Op zich wel te doen.

ECHTER:
- De meeste full elektric's zitten hoger dan die 5000 euro, ik heb al regelmatig bij mensen offertes voorbij zien komen van meer dan 10.000 NA subsidie, voor een pomp van 7 of 8 KW.
- Er zijn zat mensen die geen 10000+ kunnen voorschieten om die full elektric te betalen, zelfs als je de subsidie vooraf zou krijgen moet je nog minimaal 5000 er in kunnen steken.
- Qua comfort ga je er eerder op achteruit dan op vooruit, ik heb al verscheidene mensen in een nieuwbouwwoning gehoord die met een aantal douchebeurten achter elkaar de boiler leeg maakten (en kennelijk hebben die dingen niet genoeg capaciteit om puur op het hitte-element genoeg water te maken om door te kunnen douchen).
- Een gasketel is een backup voor als er problemen met de warmtepomp zijn.
- Je schuift met een (goedkope) hybride als de Quatt het beslissingsmoment terug, dat geeft opties. Wil ik een extra Quatt? Een pelletkachel er bij? Een warmtepomp boiler? Zonnecollectoren? Ik heb van de (minimaal) 5000 euro voor de full electric tenslotte nog 3400 over om later beslissingen mee te nemen op basis van wat er zich dan voordoet.

Daarom denk ik ook dat hybride voor heel wat mensen interessant is.

Nog een voorbeeld: een familielid van me heeft recent een hele grote, monumentale woning gekocht.
Deze woning goed isoleren is ontiegelijk duur, vanwege glas in lood, oude, bijzonder gevormde ramen en een geverfde buitenmuur (niet dampdoorlatend), waardoor spouwmuurisolatie pas een optie is na volledig zandstralen van de woning.

Volledig isoleren van de spouw zit er nu niet in, van de ramen mogelijk zelfs nooit.

Het verschil tussen full elektric of 8KW Quatt zal in zijn geval al snel 30.000 euro zijn (prijs voor de warmtepomp en genoeg isolatie), en zie dat maar eens terug te verdienen, zelfs als je het geld hebt liggen.

Een 8KW Quatt zal heel fors op de stookkosten besparen, terwijl hij nog wel de power heeft van een cv ketel om bij te springen op echt koude dagen.

Ik ben er vrij zeker van dat er nog meer scenario's zijn, waarbij hybride (wel uitgaande van de prijzen van Quatt) heel interessant kan zijn, waar full electric veel lastiger ligt (economisch, qua comfort of qua verwarmingscapaciteit).

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 02-05-2022 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Corona schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:59:
[...]
Advies is leuk, maar doe dat in dat andere topic. Ook hier, Quatt is het topic. Net all electric warmtepomp.
Ondanks dat ik ook denk dat een Quatt weldegelijk voor heel wat mensen een hele goede optie kan zijn (zie ook mijn voorgaande post), zijn voor mij alternatieven als full elektric, warmtepompboiler, zonneboiler en andere systemen ook zeker een onderdeel van de overweging of Quatt wel of niet een goed idee is, wat de topic starter, denk ik, toch ook wel deels bedoelde met zijn vraag.

Ik ben het wel met je eens dat het wat meer situatie afhankelijk is dan sommigen hier aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Corona Quatt lijkt me superinteressant (voor anderen, ik ben al voorzien), omdat hij inderdaad de SWW weglaat - dat maakt een volledige warmtepompoplossing volgens de standaardschema's ruimtevretend, duur en complex.
Daar nog even gas voor gebruiken snap ik helemaal.

De reden voor mijn posts hier is omdat er beslissingen worden gemaakt op basis van verkeerde verwachtingen.
Zie bijvoorbeeld @onlinaius die gewoon een goed plan voor gasloos heeft met Quatt (monoblock op vloerverwarming = win, die ketel gaat voor verwarming nooit meer aan) en daarnaast een heldere gedachtegang heeft over zijn familielid op hybride op basis van de meest voorkomende misvatting over warmtepompen. Wel info over isolatie, niet over het afgiftesysteem. Terwijl dat gewoon technisch de belangrijkste parameter is als het over besparen gaat. Het Carnotproces is geen mening.
Omdat daar op de site van Quatt ook al niets over te vinden is, waarschijnlijk omdat de doelgroep geen idee heeft, kunnen we dat op het iets technischere Tweakers wel rechttrekken hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:45:
@Corona en daarnaast een heldere gedachtegang heeft over zijn familielid op hybride op basis van de meest voorkomende misvatting over warmtepompen.
Inderdaad niet vermeld. Hele benedenverdieping van het (monumentale) huis krijgt vloerverwarming, duur geintje, maar de vloeren hebben voorrang boven isolatie (voor de komende tijd), omdat later doen betekend dat de hele benedenverdieping weer leeg moet. Afgifteoppervlak is dus prima in orde, maar de hoge warmtebehoefte (door het monumentale enkel glas, met wat simpele voorzetraampjes), zal nog minimaal een paar jaar blijven.

Volledig warmtepomp is dus in ieder geval voorlopig voor hem geen optie, 8kw hybride om fors aan het gasverbruik te snoepen kan nu al wel.

En mocht de isolatie in de toekomst wel op orde gebracht kunnen worden dan is 8KW aan Quatt mogelijk voldoende, al dan niet met een airco als aanvulling voor de koudste dagen.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 28-04-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het gaat hier offtopic, maar mijn punt is inderdaad dat afgifte meer doet dan isolatie, ook met Quatt. En waarom zou je een hoge warmtebehoefte niet met WP kunnen doen :?
offtopic:
Met een cascade van 3x een 12 kW unit aan vloerverwarming kan je met DHZ voor €20k aan spullen voor 8.000 m³ gas vervangen voor 15-16 MWh. Binnen drie winters terugverdiend (met €1,50/m³ en €0,35/kWh), sneller dan isolatie denk ik.
Alleen is er niks te leveren nu en zijn de installateurs druk bezig met onnodig ingewikkelde en dure installaties, dus
go Quatt! ;)
offtopic:
Het kost natuurlijk wel meer ruimte buiten, en er zijn nog wel meer redenen te bedenken waarom je dat niet wil, maar
1. het kan en 2. het is financieel zinvol, als je afgifte in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:38:
Het gaat hier offtopic, maar mijn punt is inderdaad dat afgifte meer doet dan isolatie, ook met Quatt. En waarom zou je een hoge warmtebehoefte niet met WP kunnen doen :?
Ik zeg niet dat het niet kan, maar meer dat even 20.000 extra investering doen heel andere koek is dan 2100 euro (na subsidie) aan Quatt overmaken.

Ik denk ook wel dat dit de komende jaren gaat zakken (een L/W hoeft tenslotte niet heel veel meer te kosten dan een airco, de buitenunit is zelfs exact hetzelfde), bij Quatt is dit aardig on par met een airco, en ik vermoed dat de andere marktprijzen hier in de komende 5 jaar ook wel naar gaan zakken. Meer dan 500 euro verschil tussen een airco en een L/W warmtepomp lijkt me niet realistisch voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:38:
het is financieel zinvol, als je afgifte in orde is.
Dat is dus iets wat ik echt durf te betwijfelen. 8KW aan Quatt (2100) + in de nabije toekomst een warmtepompboiler lijkt me financieel een heel stuk zinvoller, zelfs als je hierdoor af en toe nog wat gas verbruiktL voor 17.900 kun je heel wat gas verstoken, en die boiler en eventueel een extra airco gaat je ook geen 17.900 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Proton_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:45:
@Corona Quatt lijkt me superinteressant (voor anderen, ik ben al voorzien), omdat hij inderdaad de SWW weglaat - dat maakt een volledige warmtepompoplossing volgens de standaardschema's ruimtevretend, duur en complex.
Daar nog even gas voor gebruiken snap ik helemaal.

De reden voor mijn posts hier is omdat er beslissingen worden gemaakt op basis van verkeerde verwachtingen.
Zie bijvoorbeeld @onlinaius die gewoon een goed plan voor gasloos heeft met Quatt (monoblock op vloerverwarming = win, die ketel gaat voor verwarming nooit meer aan) en daarnaast een heldere gedachtegang heeft over zijn familielid op hybride op basis van de meest voorkomende misvatting over warmtepompen. Wel info over isolatie, niet over het afgiftesysteem. Terwijl dat gewoon technisch de belangrijkste parameter is als het over besparen gaat. Het Carnotproces is geen mening.
Omdat daar op de site van Quatt ook al niets over te vinden is, waarschijnlijk omdat de doelgroep geen idee heeft, kunnen we dat op het iets technischere Tweakers wel rechttrekken hoop ik :)
Ik begrijp best je insteek. Maar wat is een beslissing op verkeerde verwachtingen? Dat vind jij. Een ander vind van niet.

Om nog 1x offtopic te gaan. 2050. Dat jaar gaf ik bewust aan. Dan is de transitie rond. Dan pas kunnen we bepalen wat een verkeerde beslissing was. Misschien is de WP ook een verkeerde beslissing. Want zie dit bericht, vers van de pers :

https://www.rtlnieuws.nl/...s-tu-eindhoven-uitvinding

Begrijp je nu dat wij allemaal misschien wel eens de verkeerde verwachtingen en beslissingen kunnen hebben en maken? Ik heb geen glazen bol en jij ook niet.

Ik, in mijn situatie heb gekozen voor deze hybride opstelling. En ik niet alleen, er zijn er nog meer hier. En deze mensen en ikzelf zijn daar voor nu tevreden mee. Dat kan je ook accepteren he.
En niet alleen jij. Maar ook de andere vervuilers van dit topic. Verder waardeer ik je input wel hoor! Daar leer ik van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvDiessen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
Ik heb met veel interesse alle tot op heden 18 pagina's gelezen.
Heb veel goede maar ook veel onzin dingen voorbij zien komen. Veel mensen vragen naar specificaties, en ook veel vragen over de hybride überhaupt.
Als we nu gewoon eerst de wetten van natuurkunde er op los gaan laten. En de gegevens welke reeds bekend zijn. Dan kan Quad net als de Elga je huis met 4kw tot een graad of 7 best redelijk op temperatuur krijgen. Daarna zal de CV ketel echt moeten bij springen!

Door mijn werk en ervaring durf ik nu al aan te geven dat er veel mensen teleurgestelde gaan worden. Sommige zullen het net redden, veel ook niet, mocht het een R32 unit betreffen, (waar we wel vanuit moeten gaan gezien de nieuwe wet en regelgeving)

R407 en R410, wat voor de kleinere unit voorals nog gebruikt wordt wordt versneld uitgefaseerd vanwege de te hoge GWP. Maar bij R32 zal de daadwerkelijke output van de warmtepomp, onder de 0 graden, uitkomen op net 2kw.
Tussen de -7 en -15 zal deze rond de 1.25/1.5 uitkomen als ie dit al haalt.

Als men in cascade gaat werken in een lader stadium dan pas komt de echt stempel op de neus, want 2 van deze units zullen bij temperaturen ruim boven 0 graden de woning op temperatuur krijgen, maar onder 0 zal je toch ergens extra vermogen vandaan moeten halen, en wanneer had je nu ook alweer warmte nodig?

Er wordt nu gesproken over hybride omdat de kleine units niet echt geschikt zijn om SWW te maken, het kan wel,maar de energie consumptie zal er dan niet om liegen. Vandaar dat ze gebruik maken van de hype en laten de cv ketel nog het tapwater maken.

Eerlijkheidshalve vind ik de oplossing van Climer een eerlijkere oplossing. De Airys compact plus heeft een kleine buiten unit en een meegeleverde binnenunit zorgt voor het SWW middels een door zonneenergie gevoede warmtepomp. Wat mij hierbij opviel is dat er vermogens tot 14kw beschikbaar zijn met een investering van rond de 8à10k, en dan moet de subsidie er nog af.

Mensen, ik vind het Quad model, idee en businesscase zeker interessant. Mits de uiteindelijk specificaties ook net zo positief zijn. Dat ze inspringen op de wasse-neus hype is zeker begrijpelijk
Wel hoop ik dat ze niet eind 2023 verzuipen in het oplossen van de klachten omdat het systeem niet voldoet aan de uitgesproken verwachting.

[ Voor 21% gewijzigd door jvDiessen op 30-04-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
jvDiessen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:50:
Als we nu gewoon eerst de wetten van natuurkunde er op los gaan laten. En de gegevens welke reeds bekend zijn. Dan kan Quad net als de Elga je huis met 4kw tot een graad of 7 best redelijk op temperatuur krijgen. Daarna zal de CV ketel echt moeten bij springen!
Kun je dat wat verder uitleggen? Als ik specificaties en (S)COP waardes zie lijken R32 vrij veel op R410 units. Is dit qua maximale capaciteit bij lage temperaturen anders?

Ik ben ook voor overstap naar bijvoorbeeld propaan, of wat nog beter lijkt: isobutaan, maar ik dacht altijd dat R32 een goede tussenstap was, met weinig / geen performancewinst, maar wel een milieuvriendelijker koelmiddel.

Zijn er meer nadelen aan R32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
jvDiessen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:50:
R407 en R410, wat voor de kleinere unit voorals nog gebruikt wordt wordt versneld uitgefaseerd vanwege de te hoge GWP. Maar bij R32 zal de daadwerkelijke output van de warmtepomp, onder de 0 graden, uitkomen op net 2kw.
Tussen de -7 en -15 zal deze rond de 1.25/1.5 uitkomen als ie dit al haalt.
Als ik de R32 en R410 lijnen van Panasonic naast elkaar zet zie ik niet veel verschil tussen R32 en R410

https://www.panasonicproc...0BI-BLOC%20J%20R32_LR.pdf

(Let op: PDF download):
https://www.climamarket.e...achment&id_attachment=136

De R32 lijkt het zelfs nog wat beter te doen, hoewel dat waarschijnlijk (grotendeels) te verklaren is doordat dit een wat nieuwere lijn is.

Daarnaast lijkt het dat vooral zwaardere units een lagere verwarmingscapaciteit krijgen, de 3.2KW R32 variant levert ook bij -7 nog steeds 3.2KW, terwijl de 9KW unit bij -7 amper meer verwarming kan leveren dan de 7KW unit.
Mogelijk is dit omdat het afvoeren van de kou met de ventilator grotendeels de limiterende factor is?

Als de Quatt op de lijn van deze Panasonics komt te zitten lijkt het erop dat je (gebaseerd op 5KW A-7/W35) met lage temperatuurverwarming je op dit punt niet echt zorgen hoeft te maken, Heb je een watertemperatuur van 55 graden nodig dan wordt het een ander verhaal, maar op dat moment is een warmtepomp sowieso al een stuk minder interessant, tenzij je het vooral voor het milieu doet, en je portemonnee je minder uitmaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 30-04-2022 11:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 17:33
Interessant nieuw/recent onderzoek naar hybride warmtepompen:

https://www.installatie.n...ge-installatiemonitor.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Corona schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:22:
[...]
Ik begrijp best je insteek. Maar wat is een beslissing op verkeerde verwachtingen?
De verkeerde verwachting is dat je 'straks' pijnloos met een vergelijkbare 2e unit gasloos kan.
Zolang je bij -10°C buiten meer dan 55 graden nodig hebt kom je dan bedrogen uit.
'maar HT- warmtepompen dan?' Ik heb er zo een en ook daar geldt de carnot-limiet. Heet stoken is duurder dan lauw stoken en dat blijft, dat is geen mening en heeft geen glazen bol nodig. Net als dat je met R32 in dat geval de benodigde afgiftetemperatuur überhaupt niet gaat halen :) Ik heb al eerder een betoog voor R290 gedaan, maar eigenlijk moet de afgifte verbeterd worden, want anders ruil je gas voor te veel stroom.
De rest is inderdaad glazenbolwerk, geen commentaar daar ;) (hoewel dunklefaser in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" )
@mrdop zie ook
Eriklu in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Volgens mij kwamen ze op ca 68% gasbesparing(ex tapwater)? Minder dan Quatt claimt, 80% is wel ambitieus. Merk ook op dat de sCOP van 4.3 lager ligt dan van all-electric mensen (zie Tomexergie monitoring data, dat is ook geen mening). En dan doet de gasketel nog de koude dagen... Na 5 jaar de gasketel vervangen door een 2e (HT?) warmtepomp is dus een bijzonder slecht plan.
Nogmaals: dat heeft weinig met isolatie te maken en veel met afgifte(temperatuur).

Komt het 'futureproof, makkelijk uitbreiden naar all electric' argument niet in jouw overwegingen voor, bijvoorbeeld omdat je van plan bent bij te isoleren zodat de enkele unit voldoende capaciteit heeft of denk je uiteindelijk toch de hele installatie + afgifte te vervangen, dan heb ik niets gezegd :)
Zie je denkfouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:00:
[...]
Merk ook op dat de sCOP van 4.3 lager ligt dan van all-electric mensen (zie Tomexergie monitoring data, dat is ook geen mening).
Dit lijkt logisch gezien vrij onwaarschijnlijk, zijn er andere meetmethoden / omstandigheden gebruikt?

Hybride zou eerder een (kunstmatig) hogere SCOP moeten hebben want:

1. Draait bij veel systemen alleen onder gunstige omstandigheden (de 'beste' hybrides houden er bij zo'n -7 mee op, de 'slechtste' vaak al bij zo'n 3 graden).
2. Kleinere units draaien vaak met net wat hogere SCOP's dan grotere units. Voor hybride kiezen velen voor varianten van 4 - 5 KW, full electric kiest men toch al snel voor 7 - 9 KW.

Ik kan me voorstellen dat er bij full electric systemen sneller voor hoogwaardigere / duurdere producten wordt gekozen, en dat voor langere duur op lager vermogen met een buffervat efficienter werkt dan vaker aan uit, zoals bij een hybride, maar dan nog lijkt het me onwaarschijnlijk dat die 7KW hoogwaardige pomp het over het hele stookseizoen efficienter doet dan een pomp uit een lagere klasse die draait tot 3 graden celcius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@onlinaius valide punten, maar je vergeet de allerbelangrijkste factor in de vergelijking: afgifte.
De all-electric mensen hebben meer aandacht voor afgifte, daarom presteren ze het hele jaar beter.
Als je door vloer- wand- of plafond-verwarming (, fancoils, DBE, ...) af kan met Ta van 30 graden bij -10 verwacht ik ongeveer dezelfde COP bij -10°C als een "drop-in" hybride die 45 graden moet maken bij +5°C. Wederom geen mening, maar gebaseerd op diverse databooks.
Overigens is met de huidige prijzen een COP van 2 al goedkoper dan gas, dus ook daarvoor hoef je een ketel niet te laten hangen :)
Quatt probeert niets nieuws qua techniek (de prijsstelling incl montage is al innovatief genoeg) dus daar gaan we vergelijkbare getallen zien; glazen bol-werk, ik houd me aanbevolen voor correctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Wel een vreemde topic titel ”Ervaringen met Quatt?”
Ervaringen met iets wat nog niet op de markt is. 8)7

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 16:04
Hoezo? Je kan toch ook ervaringen met het bedrijf hebben? Zoals hoe de reserveringen verlopen, welke nieuwe informatie beschikbaar komt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 16:56
Overigens heb ik nog geen mail gehad over installatie, ik wacht rustig af (nr 70 op factuur).

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Ik lees weinig reacties op deze pdf.
De dekkingsgraad van hybride warmtepompen is gemiddeld over een jaar over de verschillende woningtypen 68% • De SCOP van hybride warmtepompen is gemiddeld over een jaar over de verschillende woningtypen 4,3 • Toepassing van een hybride warmtepomp betekent gemiddeld een meerverbruik van 2,1 kWh aan elektriciteit voor iedere m3 aardgas die wordt bespaard • Toepassing van een hybride warmtepomp vermindert de CO₂-uitstoot voor ruimteverwarming met 27%
Dus de SCOP valt niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:24:
@onlinaius valide punten, maar je vergeet de allerbelangrijkste factor in de vergelijking: afgifte.
De all-electric mensen hebben meer aandacht voor afgifte, daarom presteren ze het hele jaar beter.
Bedankt voor de verduidelijking. Het lijkt erop dat de manier van afgifte dus nog meer invloed heeft dan (ongunstigere) buitentemperaturen.

Ik maakte uit je eerdere post op dat hybrides minder efficient zijn dan full electric varianten, maar hieruit kun je vooral concluderen dat hybrides minder efficient gebruikt worden.

Ik vermoed dat full electric binnen hetzelfde gebruiksprofiel een heel klein tikje efficienter zal zijn door het buffervat en omdat hybrides wat vaker in een lagere klasse aangeschaft worden, maar het verschil zal niet al te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 11:59
[quote]Corona schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:53:
[...]
[...]

Interessant onderdeel wat ik lees uit het stuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F271oUnxq46vDwCrdx5Z6o7m_tI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Um7gCJkEXNKS9OGJthBbyZzi.png?f=fotoalbum_large

Vooral die 2,1 kWh per bespaarde m3 gas is heel gunstig, zeker als je panelen hebt.

Ik verbruik zelf ongeveer 1000-1200 m3 gas (waar ik aan isolatie niet veel meer kan winnen) en heb zo'n 1500 kWh aan overcapaciteit aan zonnestroom, dus als en Quatt hybride warmtepomp dit kan realiseren zou top zijn. :9~

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-06 19:46
Shandar04 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:46:
[quote]Corona schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:53:
[...]
[...]

Interessant onderdeel wat ik lees uit het stuk:

[Afbeelding]

Vooral die 2,1 kWh per bespaarde m3 gas is heel gunstig, zeker als je panelen hebt.

Ik verbruik zelf ongeveer 1000-1200 m3 gas (waar ik aan isolatie niet veel meer kan winnen) en heb zo'n 1500 kWh aan overcapaciteit aan zonnestroom, dus als en Quatt hybride warmtepomp dit kan realiseren zou top zijn. :9~
Zolang de terugleververgoeding op stroom heel hoog is, is er niks extra gunstig aan het hebben van eigen panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
mathijshooi schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Zolang de terugleververgoeding op stroom heel hoog is, is er niks extra gunstig aan het hebben van eigen panelen.
Deze begrijp ik even niet. Hoe bedoel je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Corona schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:26:
[...]

Deze begrijp ik even niet. Hoe bedoel je dit?
Wanneer je zonnepanelen hebt is het niet ineens zo dat je stroom goedkoop is omdat je het zelf opwekt. De waarde van je eigen stroom wanneer je meer opwekt dan je verbruikt is het tarief waarvoor je het kan verkopen. Momenteel is dat dus 60 cent per kWh.

Dus het is nu niet per we gunstig om een wp te hebben wanneer je ook zonnepanelen hebt. Hangt van ieders prijs verhouding af. Ik heb nu gas voor 1,30 en stroom dus voor 60 cent. Dan is het dus bij een cop van 2 net om het even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@mathijshooi Het blijven momentopnames.... als jij kon voorspellen hoe het exact over x maanden zou zijn, dan ben je wel spekkoper.....
Uiteindelijk blijven het energieprijzen per kilo Joule (of kWh) (of hun afgeleiden) als basis.
Dus als de situatie zich weer gaat normaliseren, waarvan niemand exact weet wanneer dat zal zijn, dan zullen de energieprijzen per kilo Joule (of kWh) wrs weer in evenwicht komen voor gas en stroom.

Het veiligste beleid lijkt mij dan ook om vooral goed te isoleren, want elke m3 die je tegen een acceptabele prijs weg isoleert hoef je nooit meer te betalen. Dat geeft meer houvast dan het jojoën van de energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 07:10

spacy

+++

mathijshooi schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Wanneer je zonnepanelen hebt is het niet ineens zo dat je stroom goedkoop is omdat je het zelf opwekt. De waarde van je eigen stroom wanneer je meer opwekt dan je verbruikt is het tarief waarvoor je het kan verkopen. Momenteel is dat dus 60 cent per kWh.

Dus het is nu niet per we gunstig om een wp te hebben wanneer je ook zonnepanelen hebt. Hangt van ieders prijs verhouding af. Ik heb nu gas voor 1,30 en stroom dus voor 60 cent. Dan is het dus bij een cop van 2 net om het even.
Hier zit wel een belangrijk verschil tussen veel Nederlanders.
Voor veel is hun energieplaatje inderdaad puur een financiele kwestie, altijd al geweest, of vooral sinds die variabele prijzen ontkomen ze hier niet aan.
Voor anderen is het een manier om bij te dragen aan duurzaamheid en/of vermindering van uitstoot.
Weer anderen willen met die idioot in Rusland het liefst zo snel mogelijk minderen met gasverbruik van hun woning.

Voor ons is de laatste op dit moment de belangrijkste drijfveer, maar hiervoor waren we vooral met duurzaamheid bezig, dat houdt soms wel in dat je kiest voor een energieleverancier die niet persee de goedkoopste is, en dat je ook aanpassingen in je woning doet die bijdragen aan isolatie maar qua terugverdientijd niet altijd even rendabel zijn.

In Quatt zien wij daarom ook een prima mogelijkheid om het gas verbruik, met bovendien een acceptabele terugverdientijd, op korte termijn toch flink terug te kunnen dringen.
Hoeveel dit zal zijn is afwachten, maar zelfs met een zeer pessimistische 50% vermindering, en daarvoor in de plaats dan electriciteit zijn wij in elk geval blij met onze bijdrage.
Wat de terugverieintijd betreft, ja wij hebben ook zonnepanelen, en een lichte overproductie, maar die salderingsregeling zal echt wel verdwijnen, en dan is stroom terugleveren lang niet zo rendabel meer in tegenstelling tot het zelf proberen gelijk nuttig te gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moast
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-08-2023
Misschien even een ander geluid, niet het meest positief, maar ik vind dat het wel gedeeld moet worden. Het is niet als persoonlijke aanval bedoelt mocht dat zo overkomen, maar ik wil vooral achtergronden delen.

Mijn achtergrond is in de energietechniek. Wat nu wordt voorgesteld klinkt als een onrealistisch product wat nog in de kinderschoenen staat, de site is erbarmelijk slecht en laat ook weinig verbetering zien. Ik zie niet in waarom zij iets unieks ontwerpen terwijl een panasonic dat bijvoorbeeld niet zou kunnen. En als het alleen een mooier jasje is van een bestaand product, zeg dat dan ook en wees daar eerlijk over.

Dat beetje chaotische hoort bij een start-up kun je zeggen. Dat klopt, deels. Maar laat dan specs zien in plaats van loze beloften en verschuivende opleverdata. En juist om deze laatste twee dingen gaan mijn alarmbellen af. Marijn was/is samen met een compagnon een E-scooter bedrijf begonnen, Bolt mobility. Veel beloften, korte oplevertijden. En... radiostiltes. Steeds langer.
Na een tijdje werd de naam veranderd naar Etergo. Nieuwe investeringsrondes zijn gedaan, geld opgehaald, mooie beloften, weer verschuivende opleverdata en na het betalen van een aanbetaling radiostile..
en ineens bleek Etergo verkocht aan een andere partij (Ola) en bleven de investeerders achter met bijna niks (>95% verlies) en de mensen die een aanbetaling hebben gedaan hebben ook niets ontvangen. Die zijn hun geld echt kwijt.

Ik vind dat mensen een tweede kans verdienen, maar de patronen lijken zich te herhalen. Ik wil niet negatief doen, maar ik zou niet investeren voor ik een werkend product kan zien en of er meer duidelijkheid is qua specs. Het komt nu over als luchtfietserij.
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn is dat meestal ook zo.

Voor achtergronden van Etergo:
https://www.businessinsid...-appscooter-ola-overname/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
route99 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:00:
@mathijshooi Het blijven momentopnames.... als jij kon voorspellen hoe het exact over x maanden zou zijn, dan ben je wel spekkoper.....
Uiteindelijk blijven het energieprijzen per kilo Joule (of kWh) (of hun afgeleiden) als basis.
Dus als de situatie zich weer gaat normaliseren, waarvan niemand exact weet wanneer dat zal zijn, dan zullen de energieprijzen per kilo Joule (of kWh) wrs weer in evenwicht komen voor gas en stroom.

Het veiligste beleid lijkt mij dan ook om vooral goed te isoleren, want elke m3 die je tegen een acceptabele prijs weg isoleert hoef je nooit meer te betalen. Dat geeft meer houvast dan het jojoën van de energieprijzen.
Klopt, ben ik helemaal met je eens. Het enige wat ik graag de mensen wil mee geven is dat je niet moet denken dat je stroom “gratis” is wanneer je eigen zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@mathijshooi Dat klopt zeker en als de salderingsregeling alsnog afgeschaft gaat worden heb je zonder een betaalbare stroomopslag ook niks meer aan de kWh die je eerder kon salderen. Je moet dan die stroom gebruiken op het moment dat ie gemaakt wordt. Ik ben toch wel wat toch topics tegen gekomen dat men denkt (?) dat het salderen gewoon doorgaat en er voor wel 10k€ aan panelen gelegd wordt. Voor dat bedrag of een significant deel er van kun je heel veel energie via isolatie besparen die je nooit meer hoeft te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
route99 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:17:
@mathijshooi Dat klopt zeker en als de salderingsregeling alsnog afgeschaft gaat worden heb je zonder een betaalbare stroomopslag ook niks meer aan de kWh die je eerder kon salderen. Je moet dan die stroom gebruiken op het moment dat ie gemaakt wordt. Ik ben toch wel wat toch topics tegen gekomen dat men denkt (?) dat het salderen gewoon doorgaat en er voor wel 10k€ aan panelen gelegd wordt. Voor dat bedrag of een significant deel er van kun je heel veel energie via isolatie besparen die je nooit meer hoeft te stoken.
Na salderen heb je niet niks meer aan je overproductie. Die verkoop je dan voor de prijs van het teruglevertarief. Mochten we in de toekomst allemaal aan de uurcontracten zitten dan kan het zelfs zo zijn dat je dus negatieve prijzen hebt en dus moet betalen. Maar dan worden andere oplossingen zoals accu’s weer lucratief.

Time will tell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
mathijshooi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Na salderen heb je niet niks meer aan je overproductie. Die verkoop je dan voor de prijs van het teruglevertarief. Mochten we in de toekomst allemaal aan de uurcontracten zitten dan kan het zelfs zo zijn dat je dus negatieve prijzen hebt en dus moet betalen. Maar dan worden andere oplossingen zoals accu’s weer lucratief.

Time will tell
Het punt van velen hier is -- niet onterecht, wat mij betreft -- dat overproductie nú geen kwaad kan (verdient zichzelf snel terug) en in de toekomst misschien wél nodig is (warmtepomp, elektrische auto).

Daarnaast: overproductie in de zomer volgt vanzelf als je in de winter je vermogen wilt maximaliseren voor je warmtepomp. Dat is júíst interessant als je 's winters je huis niet meer kan verwarmen met de in juli opgewekte energie.

Maar volgens mij gaan we nu een beetje offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Compuchip87 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Het punt van velen hier is -- niet onterecht, wat mij betreft -- dat overproductie nú geen kwaad kan (verdient zichzelf snel terug) en in de toekomst misschien wél nodig is (warmtepomp, elektrische auto).

Daarnaast: overproductie in de zomer volgt vanzelf als je in de winter je vermogen wilt maximaliseren voor je warmtepomp. Dat is júíst interessant als je 's winters je huis niet meer kan verwarmen met de in juli opgewekte energie.

Maar volgens mij gaan we nu een beetje offtopic.
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 20:43
Moast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:47:
Misschien even een ander geluid, niet het meest positief, maar ik vind dat het wel gedeeld moet worden. Het is niet als persoonlijke aanval bedoelt mocht dat zo overkomen, maar ik wil vooral achtergronden delen.

Mijn achtergrond is in de energietechniek. Wat nu wordt voorgesteld klinkt als een onrealistisch product wat nog in de kinderschoenen staat, de site is erbarmelijk slecht en laat ook weinig verbetering zien. Ik zie niet in waarom zij iets unieks ontwerpen terwijl een panasonic dat bijvoorbeeld niet zou kunnen. En als het alleen een mooier jasje is van een bestaand product, zeg dat dan ook en wees daar eerlijk over.

Dat beetje chaotische hoort bij een start-up kun je zeggen. Dat klopt, deels. Maar laat dan specs zien in plaats van loze beloften en verschuivende opleverdata. En juist om deze laatste twee dingen gaan mijn alarmbellen af. Marijn was/is samen met een compagnon een E-scooter bedrijf begonnen, Bolt mobility. Veel beloften, korte oplevertijden. En... radiostiltes. Steeds langer.
Na een tijdje werd de naam veranderd naar Etergo. Nieuwe investeringsrondes zijn gedaan, geld opgehaald, mooie beloften, weer verschuivende opleverdata en na het betalen van een aanbetaling radiostile..
en ineens bleek Etergo verkocht aan een andere partij (Ola) en bleven de investeerders achter met bijna niks (>95% verlies) en de mensen die een aanbetaling hebben gedaan hebben ook niets ontvangen. Die zijn hun geld echt kwijt.

Ik vind dat mensen een tweede kans verdienen, maar de patronen lijken zich te herhalen. Ik wil niet negatief doen, maar ik zou niet investeren voor ik een werkend product kan zien en of er meer duidelijkheid is qua specs. Het komt nu over als luchtfietserij.

Voor achtergronden van Etergo:
https://www.businessinsid...-appscooter-ola-overname/
altijd goed om stil te staan bij risico's met dit soort start ups en bedrijven. Groot verschil tussen Quatt en destijds Etergo is wel dat het ontwikkelen en produceren van een scooter aanzienlijk duurder is. Zeker als je dit op eigen kracht wilt ontwerpen en door ontwikkelen.

wat je aanhaalt in je eerste gedeelte van je post: 'het is een Panasonic in een ander jasje'. En juist daarom denk ik dat dit wel kans heeft van slagen. Groot deel van de ontwikkeling is al gedaan door een andere partij. Ze kopen de units in en fungeren als partij tussen leverancier en installateur. Een echt heel uniek of uitblinkende unit zal het niet worden, maar met de prijs in overweging nemende kom het al snel als interessante keus uit de bus.

Er is waarschijnlijk ook geen reden om voor een Quatt te kiezen boven een andere type warmtepomp. Alleen prijs technisch is de Quatt een stuk interessanter. Of beter gezegd, alle andere partijen zijn door de explosieve vraag en hoge subsidies absurde bedragen gaan vragen voor hun producten.

Worst case scenario ben je de 99 euro kwijt. Die aanbetalingen zijn ook lager dan de Etergo aanbetalingen.

En Quatt zit nu natuurlijk ook heel mooi in een flow van hoge energieprijzen en subsidies op deze producten. Ride the wave, iets wat ze niet met Etargo hebben gehad.

We weten over een aantal maanden of het ze gelukt gaat zijn. Dan komen de eerste units al op wat daken te liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Moast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:47:
Nou ja, eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat Quatt te mooi is om waar te zijn, maar meer dat de concurrentie te 'lelijk' is om waar te zijn.
Niemand heeft me tot nu toe kunnen uitleggen waarom je een 4KW airco zonder subsidie kunt plaatsen vanaf zo'n 1600 euro, maar waarom een afgifte naar water opeens 4600 euro moet kosten.
Schaal is ook niet echt het argument meer, ook L/W warmtepompen zijn niet bepaald meer in de beginnende ontwikkelfase.
dikkiedik schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:55:
[...]
Er is waarschijnlijk ook geen reden om voor een Quatt te kiezen boven een andere type warmtepomp. Alleen prijs technisch is de Quatt een stuk interessanter.
Voor ons is ook de beloofde (ok, dat moeten we uiteraard nog even bezien), slimmere aansturing een factor.
Omdat we samen met de airco voor 99% van de dagen voldoende verwarmingscapaciteit zouden moeten hebben wil ik eigenlijk dat de cv ketel ook voor 99% van de gevallen netjes uit blijft. Als ik bij andere hybride warmtepompen lees dat ze bij absurde temperaturen al overschakelen naar cv ketel (ja, ik kijk naar jou, Remeha Elga Ace, met je 4.4 graden overschakeltemperatuur!), weet ik wel dat ik die echt NIET wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ik snap zeker de voordelen van de Quatt. Maar ik zie dit eerder als nadeel van een Remeha of Atlantic. Het princiepe van een warmtepomp blijft het zelfde bij een Quatt of andere warmtepomp. Het binnenwerk komt van buitenaf en een leuke behuizing er omheen doen ze zelf. Maar de punten die je aanhaalt met afsluit temperaturen zijn natuurlijk heel relevant. Hopelijk komen deze aanzienlijk lager te liggen.

Het ging mij meer om het punt om verschil te duiden tussen Quatt als startup tegenover Etergo. Tussen deze twee startups zitten hele grote verschillen ten aanzien van aanloop kosten. En je kunt heel gunstig concurreren met de (te dure) alternatieven. Dat is in de e-scooter markt een ander verhaal. Laat staan de ontwikkelingskosten om überhaupt een goed werkende en een RDW goed gekeurde e-scooter op de markt te brengen.

Dit gaat ze wel lukken verwacht ik. Ik hoop alleen wel dat de interface niet te veel kinderziektes heeft aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

onlinaius schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:27:
[...]
Nou ja, eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat Quatt te mooi is om waar te zijn, maar meer dat de concurrentie te 'lelijk' is om waar te zijn.
Niemand heeft me tot nu toe kunnen uitleggen waarom je een 4KW airco zonder subsidie kunt plaatsen vanaf zo'n 1600 euro, maar waarom een afgifte naar water opeens 4600 euro moet kosten.
Schaal is ook niet echt het argument meer, ook L/W warmtepompen zijn niet bepaald meer in de beginnende ontwikkelfase.
4 kW is met de huidige gekte nog wel voor €3.5K te krijgen (en daar zit €2550 subsidie op afaik).
Beauty mag je zelf bepalen, ik vind 'm beter dan een Pana.
Daarvoor krijg je (met €150 thermostaat + €200 stuurprint en €200-€1000 leidingwerk) een warmtepomp met condenspanverwarming, werkt samen met elke ketel, van een ervaren Europees merk, één van de stilste op de markt, grote kans op levering dit jaar (geen garanties though ;) ).

Bijvoorbeeld de tracing voor defrosts moet je missen bij de L/L units en dat wil je wel hebben als het echt koud wordt, met de huidige winters kom je wel weg zonder.
Ook doet een L/L unit defrosts met COP1, wat bij mistig weer significant kan worden.
Verder heeft een L/L unit een eenvoudiger afgiftewarmtewisselaar (buis met alu platen), geen waterpomp, minder sensoren nodig en zijn de interne appendages in de maat G1 en groter ook best prijzig. L/L zal dus altijd goedkoper blijven.

Vergelijk een 'echte' lucht/water warmtepomp ook eens met een €1k zwembadwarmtepomp, die ook lucht/water doet.
Er zijn dus wel wat verschillen aan te wijzen, wat de prestatiebelofte van Quatt des te groter maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moast
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-08-2023
dikkiedik schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:55:
[...]

altijd goed om stil te staan bij risico's met dit soort start ups en bedrijven. Groot verschil tussen Quatt en destijds Etergo is wel dat het ontwikkelen en produceren van een scooter aanzienlijk duurder is. Zeker als je dit op eigen kracht wilt ontwerpen en door ontwikkelen.

wat je aanhaalt in je eerste gedeelte van je post: 'het is een Panasonic in een ander jasje'. En juist daarom denk ik dat dit wel kans heeft van slagen. Groot deel van de ontwikkeling is al gedaan door een andere partij. Ze kopen de units in en fungeren als partij tussen leverancier en installateur. Een echt heel uniek of uitblinkende unit zal het niet worden, maar met de prijs in overweging nemende kom het al snel als interessante keus uit de bus.

Er is waarschijnlijk ook geen reden om voor een Quatt te kiezen boven een andere type warmtepomp. Alleen prijs technisch is de Quatt een stuk interessanter. Of beter gezegd, alle andere partijen zijn door de explosieve vraag en hoge subsidies absurde bedragen gaan vragen voor hun producten.

Worst case scenario ben je de 99 euro kwijt. Die aanbetalingen zijn ook lager dan de Etergo aanbetalingen.

En Quatt zit nu natuurlijk ook heel mooi in een flow van hoge energieprijzen en subsidies op deze producten. Ride the wave, iets wat ze niet met Etargo hebben gehad.

We weten over een aantal maanden of het ze gelukt gaat zijn. Dan komen de eerste units al op wat daken te liggen.
Ik help het je hopen. Het kan ook een B-merk of C-merk zijn wat ze in een fancy jasje proppen. Aan de prijs te zien vermoed ik dat laatste, ook omdat er nauwelijks goed vergelijkbare specs worden gedeeld.

Verder hebben ze geen uitvoeringsorganisatie. Monteurs op dit vlak hebben vrijwel allemaal een baan dus hoe ze een blik monteurs open willen trekken is me een raadsel.
En vanaf papier iets bedenken wat goedkoop en goed werkt is 1. Het daadwerkelijk werkend krijgen en dat het draait zoals je verwacht is best lastig. Mijn vroegere baan was energie adviseur in de utiliteit met ook een stuk engineering maar dat valt echt tegen als je vanaf skratch begint.
Ik denk dat er dit kalenderjaar geen 10 werkende quatts te zien zullen zijn.

En ride the wave. Tsja dat zie je ook in de zonnepanelenbusiness, daar zijn ook veel kleine bedrijfjes die rommel verkopen/dozen schuiven. Het is een cowboy markt. Echt verstand van de techniek zit er vaak niet achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Laatst online: 17-06 16:46
Tja om eea in perspectief te zetten: ze willen 1 miljoen (!) Warmtepompen plaatsen voor 2030.
Dat is 125.000 per jaar
Ofwel ruim 400 per dag.... Lijkt mij niet bepaald realistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:56:
[...]

4 kW is met de huidige gekte nog wel voor €3.5K te krijgen (en daar zit €2550 subsidie op afaik).
Beauty mag je zelf bepalen, ik vind 'm beter dan een Pana.
Daarvoor krijg je (met €150 thermostaat + €200 stuurprint en €200-€1000 leidingwerk) een warmtepomp met condenspanverwarming, werkt samen met elke ketel, van een ervaren Europees merk, één van de stilste op de markt, grote kans op levering dit jaar (geen garanties though ;) ).
Ziet er inderdaad interessant uit! Propaan is ook een grote pre, maar inclusief installatie zit je toch al weer ruim over de 5000 gok ik. Als ze iets vergelijkbaars aanbieden in hybride houd ik die zeker in het achterhoofd als het met Quatt niets word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Moast schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Ik help het je hopen. Het kan ook een B-merk of C-merk zijn wat ze in een fancy jasje proppen. Aan de prijs te zien vermoed ik dat laatste, ook omdat er nauwelijks goed vergelijkbare specs worden gedeeld.

Verder hebben ze geen uitvoeringsorganisatie. Monteurs op dit vlak hebben vrijwel allemaal een baan dus hoe ze een blik monteurs open willen trekken is me een raadsel.
En vanaf papier iets bedenken wat goedkoop en goed werkt is 1. Het daadwerkelijk werkend krijgen en dat het draait zoals je verwacht is best lastig. Mijn vroegere baan was energie adviseur in de utiliteit met ook een stuk engineering maar dat valt echt tegen als je vanaf skratch begint.
Ik denk dat er dit kalenderjaar geen 10 werkende quatts te zien zullen zijn.

En ride the wave. Tsja dat zie je ook in de zonnepanelenbusiness, daar zijn ook veel kleine bedrijfjes die rommel verkopen/dozen schuiven. Het is een cowboy markt. Echt verstand van de techniek zit er vaak niet achter.
Ben benieuwd naar wat er onder de motorkap gaat zitten van de Quatt. Echt troep is er volgens mij niet verkrijgbaar op dit moment in de warmtepompen business.

En cowboys kom je bij de warmtepompen ook al tegen. Maar dan betaal je alsnog 3500+ na aftrek van subsidie. Dan ga ik liever voor 1600 euro op mijn bek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 18:47
Ik ben ook van plan deze wp te pre orderen. Maar ik vraag me een ding af, wat is er anders aan deze warmtepomp als andere warmtepompen?

Predictive control, autotune is dit iets wat andere warmtepompen niet hebben?

Wat zijn nou de grootste voordelen van deze Quatt pompen?(op de prijs na)

Of is dat een beetje marketing? Klanten trekken?

[ Voor 8% gewijzigd door Robke15 op 05-05-2022 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Robke15 MPC, gemarket als AI voor buzzword compliance, heb ik nergens anders gezien dus dat kan je als selling point zien (maar verwacht niet te veel, dan valt het niet tegen ;) )
Dat het beloofde bedrag inclusief installatie is, is denk ik het meest onderscheidend.

NB elke warmtepomp kan je met elke ketel hybride laten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
Proton_ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:35:
@Robke15 MPC, gemarket als AI voor buzzword compliance, heb ik nergens anders gezien dus dat kan je als selling point zien (maar verwacht niet te veel, dan valt het niet tegen ;) )
Dat het beloofde bedrag inclusief installatie is, is denk ik het meest onderscheidend.

En -voor ons relevant, voor anderen wellicht niet- dat het geen traditioneel lelijk wit/grijze bak met een zichtbare ventilator er in is, opgehangen met te grote zichtbare lelijke L-beugels, maar een moderne, donkere, strakke design en blind gemonteerde unit is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRC325FOMOdqXYuFWa4ALw1BL8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tqr7lPrx8O7zAYzRBhZjC7FQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Proton_ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:35:

Oke, nou ik ben erg benieuwd en denk dat wij persoonlijk er erg veel van zullen profiteren.

@mrdop
Inderdaad, bij ons komt hij dan in het zicht te staan in de tuin, dus dat is voor ons ook een pluspunt.

Ik zie eind dit jaar wel de eerste recensies en ervaringen voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Foutje

[ Voor 100% gewijzigd door Robke15 op 06-05-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Robke15 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:16:
Ik heb een korte berekening gemaakt, en mijn conclusie is: te mooi om waar te zijn?

800m3 -> 240m3 (70%) €1.08544 per m3
Totaal €260,50
besparing is €607,85

2800kwh -> 4540kwh (COP 4.6 = 1740kwh) ik €0.25 per kwh
Totaal €1135,-
Stroomkosten lopen op met €435,- euro

Die cop 4.6 klopt bij mij denk ik, mijn vloertemp is 35°.

Verschil op jaarbasis €172,85 en dat komt uit op een terugverdientijd van ruim 9 jaar..?
Met zonnepanelen word het de helft minder, maar moet je wel een goede prijs hebben of zelf plaatsen.

Doe ik iets fout of is dit gewoon misleidend die 3-4 jaar terugverdientijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Robke15 hoe kom je van 560 m³ naar 1740 kWh?
2.10 kWh/m³ is beter onderbouwd:
Shandar04 in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Proton_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:42:
@Robke15 hoe kom je van 560 m³ naar 1740 kWh?
2.10 kWh/m³ is beter onderbouwd:
Shandar04 in "Ervaringen met Quatt?"
Ja ik weet niet of ik het goed bereken.
Maar 800m3 is 8000kw.
8000kw / cop4.6 = 1740kwh meer stroom verbruik

&

Ze geven aan 70 tot 80% minder gasverbruik.
70% van 800m3 is 560m3.

Of ben ik nu verkeerd aan het rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 07:38

RobertowNL

For your gear!

560m3 * 9.7 = 5432 KWh
5432 KWh / 4.6 = 1180 KWh

1180 * €0,25 = €295
560 * - 1,08 = —€605

Bespaar je dus 310 euro op jaarbasis.
Maar je hebt een relatief gunstig gastarief, ik zit op 1,25m3 maar er zijn ook genoeg mensen die richting de 2 euro betalen.

Natuurlijk rekent Quatt daarmee.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
RobertowNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:11:
560m3 * 9.7 = 5432 KWh

1180 * €0,25 = €295
560 * - 1,08 = —€605

Maar je hebt een relatief gunstig gastarief, ik zit op 1,25m3 maar er zijn ook genoeg mensen die richting de 2 euro betalen.

Ik was me net aan het verbeteren, ik hield rekening met mijn gasverbuik nu en niet wat de.hybride zou opvangen.
Mijn fout!

Inderdaad, veel geluk gehad met een aardige deurverkoper van greenchoice in December. Kon toen niks meer afsluiten via internet.
Heb het mooi 3 jaar vaststaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Robke15 op 06-05-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
560m3 * 9.7 = 5432 KWh

1180 * €0,25 = €295
560 * - 1,08 = —€605

Klopt, huilen met de pet op. Ik betaal €1,77 :X Enige positieve was de bonus van €385,-. Nu maar hopen dat ze niet failliet gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

560m3 * 9.7 = 5432 KWh

1180 * €0,25 = €295
560 * - 1,08 = —€605

dat is wel een heel erg efficente cv ketel 8 tot 8,5 per m3 gas is normaal voor verwarming en rond de 7,5kWh per m3 voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 07:38

RobertowNL

For your gear!

twain4me schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:19:
[...]

dat is wel een heel erg efficente cv ketel 8 tot 8,5 per m3 gas is normaal voor verwarming en rond de 7,5kWh per m3 voor warm water.
Wordt het plaatje dus nog iets positiever. Compenseert wellicht voor de cop van 4.6 die wellicht ook wat te optimistisch is.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 10:20
RobertowNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Wordt het plaatje dus nog iets positiever. Compenseert wellicht voor de cop van 4.6 die wellicht ook wat te optimistisch is.
er is een kans dat de COP iets te optimistiech is.
door allerlei redenen, maar ergens die kant dat zal hij toch wel gaan.
(draait een systeem hybride dan schakelt hij zich zelf uit als het even een keer niet de juiste omstandigheden er zijn en zo houden ze de cop hoog.
sommige mensen denken dit is tof, maar eigenlijk is dit helemaal niet tof.
vaak is het beter de min punten te nemen en naar een jaar te kijken en niet naar die paar uur dat het minder tof is.
gewoon niet bang zijn en door zetten. ;) )

ik draai zelf met een 1,4kW hybride warmtepomp (die ik niet hybride gebruik).
mijn huidige gebruik is nu 150m3 gas per jaar (100m3 stoken + 50m5 koken) en ik kom af van 600-700m3 per jaar.
zou ik dus een 4kW unit hebben dan kan ik al snel 100% van mijn gas gebruik kunnen dekken.
dus waarom geen 5kW warmtepomp pakken en 100% van het gas afgaan (je laten afsluiten).
als je dat doet dan doe je elk jaar +/-300€ aan vast recht besparen, dus een 3k€ na 10 jaar.
waar je dus ook nog gas mee bespaart. ;)
of anders gezegd: hybride is niet tof, is eerder gestold angstzweet (of leuke verkoop truc), allen speciale gevallen hebben er iets aan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
migjes schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:43:
[...]

(draait een systeem hybride dan schakelt hij zich zelf uit als het even een keer niet de juiste omstandigheden er zijn en zo houden ze de cop hoog.
vaak is het beter de min punten te nemen en naar een jaar te kijken en niet naar die paar uur dat het minder tof is.

mijn huidige gebruik is nu 150m3 gas per jaar (100m3 stoken + 50m5 koken) en ik kom af van 600-700m3 per jaar.
zou ik dus een 4kW unit hebben dan kan ik al snel 100% van mijn gas gebruik kunnen dekken.
dus waarom geen 5kW warmtepomp pakken en 100% van het gas afgaan (je laten afsluiten).
als je dat doet dan doe je elk jaar +/-300€ aan vast recht besparen, dus een 3k€ na 10 jaar.
of anders gezegd: hybride is niet tof, is eerder gestold angstzweet (of leuke verkoop truc), allen speciale gevallen hebben er iets aan. ;)
Totdat je een offerte krijgt waarbij all electric dik 2x zo duur is als hybride en door de hoogte van de offertes de business case ook nog zeer marginaal is.

Ik zit in dubio…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mathijshooi schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Totdat je een offerte krijgt waarbij all electric dik 2x zo duur is als hybride en door de hoogte van de offertes de business case ook nog zeer marginaal is.

Ik zit in dubio…
dat noemen we gewoon verkooptechniek.
1. ell-e extra duur, happen ze dan hebben we mazzel.
2. hybride, hebben we ook de opdracht en maken we nog winst, zeker met de subsidie er bij.
een win-win dus. ;)

maar ga dan voor een optie die all-e niet in de weg staat.
ga elektrisch koken, of neem een warmtepomp boiler.
etc etc...

desnoods blijf je gas gebruiken, verkoop kWh's is nu ook goed mogenlijk.
of als je wil kun je ook met cop 1 een stuk affakkelen, kost geen drol en is tijdelijk wel leuk om te doen.

we zitten nu gewoon in een oorlog die geen oorlog genoemd mag worden :? .
en er is veel paniek, dit maakt prijzen niet beter op dit moment. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mathijshooi schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Ik zit in dubio…
dan zou ik mij afvragen wat het doel is. En ik zou mensen zoeken die echt tevreden zijn met hun hybride oplossing. persoonlijk was mijn doel gasloos en ik ken daarnaast alleen maar hybride gebruikers die spijt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
twain4me schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:13:
[...]

dan zou ik mij afvragen wat het doel is. En ik zou mensen zoeken die echt tevreden zijn met hun hybride oplossing. persoonlijk was mijn doel gasloos en ik ken daarnaast alleen maar hybride gebruikers die spijt hebben.
@migjes ik zal binnenkort een eigen topic starten over mijn situatie. Er wordt nu een 4kw hybride en een 6kw all electric aangeboden. 5k vs 13k kosten na aftrek subsidie. Misschien is idd het laten installeren van een 6kw wp maar in een hybride opstelling wel een goede middenweg. Wel opletten of ik dan niet teveel pendel gedrag krijg. En dan eventueel later maar eens verder kijken. Vrees dat dit kostenverschil gewoon te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 07:24

ErikVers

e-Duurzaam

migjes schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Kleine nuance op dit verhaal;
bij t laatste beetje gas is het vastrecht (veel) minder dan @migjes noemt. Zie hiervoor de tarieven van je netbeheerder (Liander bijvoorbeeld €144,68 in 2022 onder de 500m3/jaar)

Neemt niet weg dat ik altijd voor volledig elektrisch zou gaan voor verwarmen. En dan in overleg met de gebruiker afweeg of je ook tapwater via elektrisch wil gaan doen.

Als je doel is kosten besparen is die business case voor tapwater lastiger dan bij verwarming.

Dit komt vooral door:
De extra investering in boilervat ed.
Stilstand verlies van het opgewarmde water
Het mindere rendement met een warmtepomp op hogere temperaturen.

Maar als je van t gas af wil een prima extra stap.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 08-05-2022 19:41 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ErikVers schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Kleine nuance op dit verhaal;
bij t laatste beetje gas is het vastrecht (veel) minder dan @migjes noemt. Zie hiervoor de tarieven van je netbeheerder (Liander bijvoorbeeld €144,68 in 2022 onder de 500m3/jaar)

Neemt niet weg dat ik altijd voor volledig elektrisch zou gaan voor verwarmen. En dan in overleg met de gebruiker afweeg of je ook tapwater via elektrisch wil gaan doen. Als je doel is kosten besparen is die voor tapwater lastig. Maar als je van t gas af wil een prima extra stap.
jep en nop.
gewoon het verschil tussen vastrecht netbeheerder + vastrecht om een gas leverancier te hebben.
die komt er ook nog bij, en dan ook nog 21% BTW. ;)

(ja ik heb een SJV van <500m3, en ja dat is voor sommige lastig te krijgen als je van hoger af komt.
maar dat is persoonlijk. ;)
<500m3 gebruiken is niet genoeg voor een SJV van <500m3.
dus ja ik betaal ook maar rond de +/-175€ aan de netbeheerder (inc BTW), maar wel 100€ aan de leverancier nu helaas wat toch een +/-275€ maakt, niet voor niks hé dat ik +/- 300€ zeg, want met volle aansluiting is het nog hoger ook, ik maak een gemiddelde als voorbeeld en dan zit je rond de 300€.)

als je het echt heel officieel bekijkt, dan is een kook gas aansluiting (<500m3) bedoeld om alleen mee te koken, maar je mag er ook je tap water mee verwarmen en dan blijf je ook wel onder de 500m3.
er is een grijs gebied, maar officieel een hybride gasketel is niet voldoende, helaas.
maar er is een grote kans dat je er wel mee weg komt. ;)
alleen als je een punt wil maken, dan wel het volle punt maken, lol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 07:24

ErikVers

e-Duurzaam

migjes schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:43:
[...]

jep en nop.
gewoon het verschil tussen vastrecht netbeheerder + vastrecht om een gas leverancier te hebben.
die komt er ook nog bij, en dan ook nog 21% BTW. ;)

(ja ik heb een SJV van <500m3, en ja dat is voor sommige lastig te krijgen als je van hoger af komt.
maar dat is persoonlijk. ;)
<500m3 gebruiken is niet genoeg voor een SJV van <500m3.
dus ja ik betaal ook maar rond de +/-175€ aan de netbeheerder (inc BTW), maar wel 100€ aan de leverancier nu helaas wat toch een +/-275€ maakt, niet voor niks hé dat ik +/- 300€ zeg, want met volle aansluiting is het nog hoger ook, ik maak een gemiddelde als voorbeeld en dan zit je rond de 300€.)

als je het echt heel officieel bekijkt, dan is een kook gas aansluiting (<500m3) bedoeld om alleen mee te koken, maar je mag er ook je tap water mee verwarmen en dan blijf je ook wel onder de 500m3.
er is een grijs gebied, maar officieel een hybride gasketel is niet voldoende, helaas.
maar er is een grote kans dat je er wel mee weg komt. ;)
alleen als je een punt wil maken, dan wel het volle punt maken, lol. ;)
Ok dan voor de lol mijn volledige punt: vastrecht had je het over, en dat is feitelijk het bedrag wat je netbeheerder belast en dat is wat ik noemde van €144,68 en is al incl btw. 🙈😅

Andere kosten die je in je laatste bericht benoemd zijn afhankelijk van je energieleverancier en het afgesloten contract en kunnen variëren van €30 p/jaar tot €100 p/jaar en dan kom je snel richting de €250,- of meer maar krijg je ook jaarlijks weer afsluit provisie/korting extra op.

Nb:
Ik kom in mijn prive situatie met vastrecht incl energie leverancier vaste kosten all in voor gas op minder dan €175 per jaar. Dat is puur omdat ik nog kook op gas. Betreft een contract afgesloten 10-2021

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 08-05-2022 20:51 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yurie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Is er iemand met een factuurnummer onder de 100, of nog beter onder de 50? Ik ben benieuwd of er al mensen een telefoontje hebben gehad...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 16:56
Yurie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:32:
Is er iemand met een factuurnummer onder de 100, of nog beter onder de 50? Ik ben benieuwd of er al mensen een telefoontje hebben gehad...
Ik heb nr. 70, heb nog niks gehoord of gezien.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
ik nummer 68, ook nog niets gezien.
Iemand met nummer in de 10 had wel al een mail gehad met de digitale schouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Biondonl schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:43:
Ik was nummer tien op de invoice en vandaag de 2de mail van quatt gehad en alles ingevuld mij benieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMN
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 23:40

RMN

Tja.... Je moet wat he.

Quatt heeft een interview aan de Telegraaf gegeven; https://www.telegraaf.nl/...eenvoudig-als-een-i-phone

Er staat overigens niks nieuws in het artikel, wat ik nog niet eerder over Quatt had gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Na de digitale vragenlijst en de foto's nog steeds niks gehoord .
We gaan het rustig afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMN
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 23:40

RMN

Tja.... Je moet wat he.

Zojuist de (eerste) digitale Installatie Check ontvangen per e-mail.

[ Voor 13% gewijzigd door RMN op 12-05-2022 13:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-06 12:00
Hi all! Mooi om alle berichten hier te lezen. Zoals sommige al hadden gezien, hebben we de Installatie Check uitgestuurd naar een selectie van de eerste pre-order klanten. Deze selectie was inderdaad kleiner dan de 100 die eerst gepland was.

Vanochtend hebben we het uitgestuurd naar alle pre-order klanten! Dus check je mail om 'm in te vullen. Verwacht nog niet direct reactie van ons, het zijn er nogal wat ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-05 15:56
Ik heb zojuist ook de mail voor digitale schouw gekregen.
Ga hem zo invullen.
Ze hebben het alleen over een vooruitbetaling? Ik neem aan dat ze daar de 99 mee bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
stekman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:53:
Ga hem zo invullen.
Ze hebben het alleen over een vooruitbetaling? Ik neem aan dat ze daar de 99 mee bedoelen.
Ik ook gehad (nr 742). Vond ik ook vreemd. En is de ISDE subsidie al rond? No way dat iemand gaat aanbetalen (meer dan die €99) zonder dat je 100% zeker weet dat je de subsidie gaat krijgen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 15:49
ik ook, #898

edit zie nu post van marijn pas dus niet echt een meerwaarde nu om # te vermelden :)

[ Voor 78% gewijzigd door KVS138 op 12-05-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
stekman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:53:
Ga hem zo invullen.
Ze hebben het over een gedeeltelijke aanbetaling voor het definiteif maken. Ik verwacht niet dat ze daar de 99 euro mee bedoelen, dat was de pre order aanbetaling.

Maar hoe hoog die aanbetaling moet zijn staat er niet bij. ik wil zelf ook uitsluitsel hebben over de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 16:45
@marijnflipse Als je de 8kw versie neemt krijg je dan eigenlijk 2x de 4kw variant dus ook 2x monoblock van 95x33x65?

Op de site zie ik namelijk voor de 4kw variant dat er wordt gerekend met 2550 euro subsidie en voor de 8kw variant met 5100 euro subsidie (2x 2550 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Lasoul Is al beantwoord; ja, dat is het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 16:45
PVPaneel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:29:
@Lasoul Is al beantwoord; ja, dat is het geval
Bedankt, dat had ik dan gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
marijnflipse schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:28:
[...]

8kW zijn 2x4kW units (voor betere efficiency curve). Units zijn zo gedesigned dat ze samen op 1 fase groep kunnen.

[...]
@Lasoul Dit is de quote van Marijn

[ Voor 13% gewijzigd door PVPaneel op 12-05-2022 15:57 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.