Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.827.636 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

louzy82 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:09:
[...]

Voor dezelfde investering?
Tel er gerust 10k bij op denk ik?
Onzin kijk maar eens op het Panasonic warmtepompen topic:

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 03-04-2022 23:00 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[quote]Carboy54 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:26:
[...]

Onzin kijk maar eens op het Panasonic warmtepompen topic op tweakers.

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 03-04-2022 22:59 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 13:13
Rolandkr schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:42:
Ik ben supergeintereseerd,
Ik probeer al diverse malen per mail een vraag te stellen.
Geen enkele reactie,op de site geeft quat aan dat het druk is.
Ik durf eigenlijk die 99 euro niet te gokken.
Maar misschien hier een kansje.
...
Nogmaals quat , uw site is enorm aantrekkelijk,maar geen reactie is ongeloofwaardig.
Hier ook erg geïnteresseerd, maar voorlopig slechte service. De website en de verhalen hier op het forum klinken goed, maar de info is inderdaad erg summier. Ook de extra brochure die je kan downloaden geeft vrij weinig extra info en mail reageren ze niet op. Uiteindelijk heeft de interesse het gewonnen en heb ik zojuist ook een pre-order geplaatst, dan sta ik in ieder geval "in de rij"... we gaan het zien. Klink in mijn oren in ieder geval als een goed product :)
mrdop schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:53:
Bij ons hangt de cv-ketel op zolder en ruimte/optie voor een Quatt (of ander merk) buitendeel hebben we daar niet.

Zou de Quatt met een open verdeler ook bv aangesloten kunnen worden op een van de radiatoren op de begane grond? Daar kan prima de buitenunit dan in de tuin.

Of moet alles altijd in de buurt van de cv-ketel komen te hangen?
Ik zit met precies dezelfde vraag. Hier een zolder met cv-ketel, centrale afzuiging, wasmachine, droger... wordt best proppen allemaal. Buiten/beneden hebben we wel wat ruimte op e.e.a. op te hangen/neer te zetten. Maar hoe kom je inderdaad daar vandaan bij de ketel terecht?

Leuk dat er hier op Tweakers een topic is omtrent Quatt. Ben benieuw wanneer er meer info bekend wordt, voorlopig zit ik nog met voldoende vragen.

Hoe zit dat met ophangen/neerzetten buiten. Kan deze ook hoger aan de muur gehangen worden? Hoe kom je met leidingen bij je bestaande cv-terecht? Kan Quatt eventueel ook op een dakkapel geplaatst worden? Maakt het nog uit of ik 'm in de schaduw hang (achterkant van het huis) of heel de dag vol in de zon (voorkant van het huis)? Neem aan dat als de tijd daar is, iemand/een installateur contact opneemt en/of langskomt om verder te adviseren in de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:09
Carboy54 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:26:
[...]

Onzin kijk maar eens op volgende website:

Warmtepomponline.com
Toevallig je eigen bedrijf. Ik weet vrijwel zeker van wel. Want je hebt ook toevallig aankopen gedaan bij camerasolutions.nl? Toevallig komt je nick overeen met 1954?

Beetje slecht hè. Iemand warmtepomp aansmeren die je zelf verkoopt zonder verdiepen in de situatie van diegene.

[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 03-04-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

medu80 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:20:
[...]

Toevallig je eigen bedrijf. Ik weet vrijwel zeker van wel. Want je hebt ook toevallig aankopen gedaan bij camerasolutions.nl??

Beetje slecht hè. Iemand warmtepomp aansmeren die je zelf verkoopt zonder verdiepen in de situatie van diegene.
Dat klopt dat staat duidelijk in mijn gegevens en maak ik dus geen geheim van maar jouw commentaar is volledig of topic. Ik smeer niks aan geef alleen aan dat een volledig A merk warmtepomp als Panasonic beter geschikt is voor de toekomstige wens naar wellicht full electric. Ook is het een betere keuze voor de combo met vloerverwarming en daarbij geen 10.000 euro hoeft te kosten zoals men beweert. Een hybride zoals voorgesteld is ongeschikt om in een later stadium over te gaan naar full electric wat gezien de marktomstandigheden niet ondenkbaar is. Kijk maar eens bij tweakers bij Panasonic warmtepompen. Duizenden deskundige tweakers onderschrijven deze stelling en het is dus niet alleen mijn stelling. Jouw negatieve commentaar is dus volstrekt ongefundeerd en vaak niet ter zake doende. ( p.s. camerasolutions is inderdaad een onderdeel van mijn bedrijf ook geen geheim dus )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Het is maar dat het duidelijk wordt dat je gelieerd, eigenaar, bent van het bedrijf. De toekomstige wens van wie? Van jouw of van de klant.

Dit topic gaat over de Quatt warmtepomp. Een hybride warmtepomp, als men daarin geïnteresseerd is, vanwege een recente aanschaf van een cv ketel, te weinig financiën om direct naar full electric te gaan of het huis is een jaren dertig woning waar men eerst isolatie wil toepassen. Daar moet je dan respect voor hebben en niet meteen roepen, onzin neem een full electric. Die keus is altijd voor de persoon MET de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

medu80 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:39:
Het is maar dat het duidelijk wordt dat je gelieerd, eigenaar, bent van het bedrijf. De toekomstige wens van wie? Van jouw of van de klant.

Dit topic gaat over de Quatt warmtepomp. Een hybride warmtepomp, als men daarin geïnteresseerd is, vanwege een recente aanschaf van een cv ketel, te weinig financiën om direct naar full electric te gaan of het huis is een jaren dertig woning waar men eerst isolatie wil toepassen. Daar moet je dan respect voor hebben en niet meteen roepen, onzin neem een full electric. Die keus is altijd voor de persoon MET de portemonnee.
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij blijkbaar belangen hebt bij Quatt omdat je niet openstaat voor goede alternatieven. Dit is een info en discussie topic! Waarvan akte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Carboy54 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:34:
[...]
Een hybride zoals voorgesteld is ongeschikt om in een later stadium over te gaan naar full electric wat gezien de marktomstandigheden niet ondenkbaar is.
Waarom ongeschikt? Quatt geeft zelf het upgrade pad al aan: 2e Quatt er bij voor warm water, en eventueel zo koppelen dat er ook extra verwarmingscapaciteit uitgehaald kan worden.

Ik zie dan ook echt niet in waarom die hybride ongeschikt is om over te gaan naar full elektric. We hebben hier twee 4 kw airco's hangen, die we al grotendeels gebruiken voor verwarming. De cv ketel is vooral nog bedoeld om de kou twee maal daags van de stenen vloer af te halen, en voor SWW. Ik kan een hybride er bij hangen, zodat we de cv ketel nagenoeg niet meer hoeven gebruiken om de vloer(verwarming) warm te krijgen. De cv ketel kan dan nog een jaar of 5 - 10 zn restwaarde afschrijven.

Ik zie zo meerdere upgrade paden, die met de prijs van de Quatt niet, of nauwelijks duurder zijn dan in 1x full elektric. Daarnaast kan ik mooi met een hybride gaan uitvinden hoe het gaat met een warmtepomp op het cv circuit, en in hoeverre de 4KW verwarmingscapaciteit genoeg is, en daarnaast hoef ik niet na te denken hoe groot het SWW vat moet zijn om comfortabel te kunnen douchen terwijl mijn partner in bad ligt.
Mogelijke upgrade-paden zonder desinvestering:

Verwarmingscapaciteit van de Quatt en airco's altijd voldoende?

1. Cv ketel er uit, en warmtepompboiler er in, en klaar is bassie.
2. Buffervat in de loop plaatsen, SWW aanvoer door het buffervat halen voordat het een normale boiler in gaat, en cv ketel er uit.
3. Zonneboiler combineren met normale boiler of warmtepompboiler, cv er uit.

Verwarmingscapaciteit van de Quatt en airco's niet altijd voldoende?

4. 2e Quatt er in voor SWW en extra verwarming.
5. Extra airco in de woning en cv ketel er uit.
6. Pelletkachel er bij (ok, niet elektrisch, maar geen desinvestering), en cv ketel er uit.
7. Wat extra isoleren, en kijken of het dan wel voldoende is.

Een buffervat is nog te overwegen, hoewel het met een stenen vloer met aardig warmtecapaciteit mogelijk minder belangrijk is dan in een systeem met minder warmtemassa.

Nadeel: meerdere apparaten in huis, en dus meer onderhoud, en meer points of failure.
Voordelen: units met een lager aantal kw's hebben vaak net wat hoger COP waardes. Hogere flexibiliteit: een airco geeft ook / meer voordelen in de zomer, een (pellet)kachel geeft ook gezelligheid. Niet afhankelijk van 1 apparaat: bij een probleem met de warmtepomp ben je niet direct je volledige verwarmingscapaciteit en warmwatervoorziening kwijt.

Maar dat een hybride geen upgrade paden naar full-electric geeft ben ik het pertinent mee oneens, opties zijn er ruim voldoende, en hangen vaak ook sterk af van je situatie. Deels je financiele situatie, maar ook de mogelijkheden en bestaande systemen in, op en rond je huis. (in ons geval wordt de keuze voor hybride bijv ook behoorlijk beinvloed door de 2 airco's die er al hangen).

Edit: en om het allemaal nog interessanter te maken: je verkoopkansen kunnen ook een reden zijn om de gasaansluiting te laten liggen. Stel dat je binnen 5 - 10 jaar wil verkopen dan zou dat voor sommigen het overwegen waard kunnen zijn. Een koper kan altijd van het gas af, maar zodra de woning van het gas af is, kun je waarschijnlijk ook niet meer terug. En daarmee vervallen er ook wat opties voor de koper, zoals een gashaard, ingebouwde terrasverwarmers, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 04-04-2022 00:03 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Misschien ten overvloede in deze discussie....mijn airco units hebben voldoende capaciteit, alleen verwarmen die de vloer niet. Ik zou natuurlijk de hele vloerverwarming kunnen laten voor wat het is, maar het is een stukje gemak en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
dirkmuis schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:12:
Misschien ten overvloede in deze discussie....mijn airco units hebben voldoende capaciteit, alleen verwarmen die de vloer niet. Ik zou natuurlijk de hele vloerverwarming kunnen laten voor wat het is, maar het is een stukje gemak en comfort.
Hier precies hetzelfde (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@dirkmuis Het gaat erom welk vermogen je nodig hebt. Eventueel bij -10 maar dan kunnen je airco's ook nog mee doen. Dus warmtepomp hoeft niet hele huis warm te houden bij -10. En vloerverwarming is al mooi voor warmtepomp.
Geen idee hoe groot en geïsoleerd je huis is, maar het lijkt me dat je met een laag vermogen warmtepomp uit kan en het dus niet veel duurder hoeft te zijn dan een Quatt. En op lange termijn goedkoper. Dan wellicht nog warmtepompboiler of losse boiler met zelfde warmtepomp doen.
Want zo'n standaard warmtepomp is er voor gemaakt om verwarming en warm watervat te doen. De Quatt uiteindelijk ook wel, en wordt denk ik een handig en mooi product, maar klinkt niet erg logisch voor jou.
Maar het is allemaal erg afhankelijk van je huis.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dirkmuis schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:12:
We draaien hier de cv ketel nog 2x een uurtje per dag omdat die vloer anders zo steenkoud wordt. Airco's hebben genoeg capaciteit (vermoed ik), maar 1 van de 2 hangt wel boven en zou ik dus alleen draaien als het echt heel koud is buiten. De Quatt zal (als het doorgaat) wel de primaire verwarmingsbron worden. Geen geblaas meer van de airco beneden, en een lekker warme vloer. Daarnaast vermoed ik dat de Quatt weer een net wat hogere efficientie gaat hebben dan een airco uit 2017.

[ Voor 30% gewijzigd door onlinaius op 04-04-2022 10:43 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Hier staat hij gewoon altijd op 20 19 anders krijg je slaag van de overheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

onlinaius schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:51:
[...]

Waarom ongeschikt? Quatt geeft zelf het upgrade pad al aan: 2e Quatt er bij voor warm water, en eventueel zo koppelen dat er ook extra verwarmingscapaciteit uitgehaald kan worden.

Ik zie dan ook echt niet in waarom die hybride ongeschikt is om over te gaan naar full elektric. We hebben hier twee 4 kw airco's hangen, die we al grotendeels gebruiken voor verwarming. De cv ketel is vooral nog bedoeld om de kou twee maal daags van de stenen vloer af te halen, en voor SWW. Ik kan een hybride er bij hangen, zodat we de cv ketel nagenoeg niet meer hoeven gebruiken om de vloer(verwarming) warm te krijgen. De cv ketel kan dan nog een jaar of 5 - 10 zn restwaarde afschrijven.

Ik zie zo meerdere upgrade paden, die met de prijs van de Quatt niet, of nauwelijks duurder zijn dan in 1x full elektric. Daarnaast kan ik mooi met een hybride gaan uitvinden hoe het gaat met een warmtepomp op het cv circuit, en in hoeverre de 4KW verwarmingscapaciteit genoeg is, en daarnaast hoef ik niet na te denken hoe groot het SWW vat moet zijn om comfortabel te kunnen douchen terwijl mijn partner in bad ligt.
Mogelijke upgrade-paden zonder desinvestering:

Verwarmingscapaciteit van de Quatt en airco's altijd voldoende?

1. Cv ketel er uit, en warmtepompboiler er in, en klaar is bassie.
2. Buffervat in de loop plaatsen, SWW aanvoer door het buffervat halen voordat het een normale boiler in gaat, en cv ketel er uit.
3. Zonneboiler combineren met normale boiler of warmtepompboiler, cv er uit.

Verwarmingscapaciteit van de Quatt en airco's niet altijd voldoende?

4. 2e Quatt er in voor SWW en extra verwarming.
5. Extra airco in de woning en cv ketel er uit.
6. Pelletkachel er bij (ok, niet elektrisch, maar geen desinvestering), en cv ketel er uit.
7. Wat extra isoleren, en kijken of het dan wel voldoende is.

Een buffervat is nog te overwegen, hoewel het met een stenen vloer met aardig warmtecapaciteit mogelijk minder belangrijk is dan in een systeem met minder warmtemassa.

Nadeel: meerdere apparaten in huis, en dus meer onderhoud, en meer points of failure.
Voordelen: units met een lager aantal kw's hebben vaak net wat hoger COP waardes. Hogere flexibiliteit: een airco geeft ook / meer voordelen in de zomer, een (pellet)kachel geeft ook gezelligheid. Niet afhankelijk van 1 apparaat: bij een probleem met de warmtepomp ben je niet direct je volledige verwarmingscapaciteit en warmwatervoorziening kwijt.

Maar dat een hybride geen upgrade paden naar full-electric geeft ben ik het pertinent mee oneens, opties zijn er ruim voldoende, en hangen vaak ook sterk af van je situatie. Deels je financiele situatie, maar ook de mogelijkheden en bestaande systemen in, op en rond je huis. (in ons geval wordt de keuze voor hybride bijv ook behoorlijk beinvloed door de 2 airco's die er al hangen).

Edit: en om het allemaal nog interessanter te maken: je verkoopkansen kunnen ook een reden zijn om de gasaansluiting te laten liggen. Stel dat je binnen 5 - 10 jaar wil verkopen dan zou dat voor sommigen het overwegen waard kunnen zijn. Een koper kan altijd van het gas af, maar zodra de woning van het gas af is, kun je waarschijnlijk ook niet meer terug. En daarmee vervallen er ook wat opties voor de koper, zoals een gashaard, ingebouwde terrasverwarmers, etc.
Voorlopig is zijn er nog te weinig gegevens beschikbaar van Quatt om dat überhaupt goed te kunnen beoordelen in vergelijking met Panasonic een van de grootste fabrikanten op dit gebied. Ik wil in dit Quatt topic er ook niet verder op ingaan want dan wordt ik beschuldigd van aansmeren door een van de volgers. ( als ik er morgen 100 van Panasonic geleverd zou krijgen zijn ze overmorgen weg ivm oplopende levertijden dus is dat onzin ) Ik wil mijn argumenten voor serieuze gegadigden wel toelichten via de mail of telefonisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Beste @Carboy54

Dit is een topic voor de Quatt niet voor je Panasonics, daar zijn al andere topics voor. Mocht iemand interesse hebben in een ander merk, dan vind hij/zij dat topic vanzelf. Dit is net zoiets als telkens roepen dat een BMW eigenlijk beter is, in een Volkswagen forum. We hebben begrepen dat je die dingen verkoopt, ook dat je vraagtekens hebt bij de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Carboy54 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:07:
[...]

Voorlopig is zijn er nog te weinig gegevens beschikbaar van Quatt om dat überhaupt goed te kunnen beoordelen in vergelijking met Panasonic.
En waar heb je het dan specifiek over? Het upgradepad?

Want daar heb ik Quatt helemaal niet meer voor nodig. Ook al zouden ze de dag na installatie failliet gaan, dan kan ik er nog voor kiezen de cv ketel volledig uit te schakelen en een warmtepompboiler neer te zetten.
Of een van de andere aangedragen oplossingen te implementeren.
Ze zijn niet de enigen die verstand hebben van centrale verwarming lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@onlinaius Hij (@Carboy54) zal doelen op alle performance data zoals normaliter beschikbaar voor lucht/water warmtepompen.

Maar wat jij zegt is nog niet zo makkelijk, want de Quatt zal worden aangestuurd door een vermoedelijk OpenTherm sprekend kastje dat er nog een cv ketel bij verwacht. Dus hoe ga je de Qiatt overtuigen altijd te blijven draaien?

Hoe dan ook, het is heel waardevol als fabrikant al denkt over upgrade pad.
En wat mij betreft sowieso welkom als er meer betaalbare laagvermogens lucht/water warmtepompen op de markt komen, dus zou mooi zijn als de Quatt direct al zelfstandig zou kunnen draaien out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
!null schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:04:
@onlinaius Hij (@Carboy54) zal doelen op alle performance data zoals normaliter beschikbaar voor lucht/water warmtepompen.
Er zijn al wat COP waardes gedeeld. Of die helemaal kloppen is natuurlijk nog niet volledig duidelijk, maar dat Quatt op R32 gaat draaien is een goed teken, dat zijn over het algemeen modernere systemen, en ik acht de aangedragen COP waardes dan ook niet onwaarschijnlijk. Er zijn genoeg 4 KW units die vergelijkbare waardes halen.
!null schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:04:
@onlinaius
Maar wat jij zegt is nog niet zo makkelijk, want de Quatt zal worden aangestuurd door een vermoedelijk OpenTherm sprekend kastje dat er nog een cv ketel bij verwacht. Dus hoe ga je de Qiatt overtuigen altijd te blijven draaien?
Goed punt, goede vraag voor @marijnflipse
Zal Quatt vanaf begin af in al stand alone kunnen draaien? Kun je er voor kiezen om direct een boiler (zonne / warmtepomp / regulier) bij te plaatsen voor SWW en zonder cv ketel te draaien?
Mocht Quatt failliet gaan, kan de eindgebruiker dan in de toekomst nog gasloos gaan zonder desinvestering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

marijnflipse schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:19:
Nice @Dorpjes! Yep, dat werkt over het algemeen goed samen met stadsverwarming.
Willen jullie de verschillende use-cases nog verder gaan uitwerken?

Ik denk dat een groot deel van de stadsverwarming woningen optimaal geschikt is voor een (full-electric) warmtepomp. Stadswarmte vereist namelijk ook een goede basis isolatie.

Ik mis ook nog info over hoe makkelijk je van 1 unit naar 2 units uitbreidt. Van hybride naar full-electric.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:01:
[...]

Willen jullie de verschillende use-cases nog verder gaan uitwerken?

Stadswarmte vereist namelijk ook een goede basis isolatie.

Ik mis ook nog info over hoe makkelijk je van 1 unit naar 2 units uitbreidt. Van hybride naar full-electric.
Huh? Stadswarmtewoningen mogen zelfs slechter dan minimale bouwbesluit geisoleerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Jeroenneman schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:01:
[...]
Voor zover ik het begrijp biedt Quatt voorlopig zelf geen Full-electric aan.
Mede daarom ook mijn vraag aan @marijnflipse van gisteravond: is Full-electric nu al te bereiken door de cv ketel af te koppelen en een warmtepompboiler aan te schaffen?

Zo niet, is dit in de toekomst nog mogelijk, indien nodig ook zonder hulp van (het team van) Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49

ErikVers

e-Duurzaam

wnwiigrtz schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:55:
[...]

Hier ook erg geïnteresseerd, maar voorlopig slechte service. De website en de verhalen hier op het forum klinken goed, maar de info is inderdaad erg summier. Ook de extra brochure die je kan downloaden geeft vrij weinig extra info en mail reageren ze niet op. Uiteindelijk heeft de interesse het gewonnen en heb ik zojuist ook een pre-order geplaatst, dan sta ik in ieder geval "in de rij"... we gaan het zien. Klink in mijn oren in ieder geval als een goed product :)

[...]

Ik zit met precies dezelfde vraag. Hier een zolder met cv-ketel, centrale afzuiging, wasmachine, droger... wordt best proppen allemaal. Buiten/beneden hebben we wel wat ruimte op e.e.a. op te hangen/neer te zetten. Maar hoe kom je inderdaad daar vandaan bij de ketel terecht?

Leuk dat er hier op Tweakers een topic is omtrent Quatt. Ben benieuw wanneer er meer info bekend wordt, voorlopig zit ik nog met voldoende vragen.

Hoe zit dat met ophangen/neerzetten buiten. Kan deze ook hoger aan de muur gehangen worden? Hoe kom je met leidingen bij je bestaande cv-terecht? Kan Quatt eventueel ook op een dakkapel geplaatst worden? Maakt het nog uit of ik 'm in de schaduw hang (achterkant van het huis) of heel de dag vol in de zon (voorkant van het huis)? Neem aan dat als de tijd daar is, iemand/een installateur contact opneemt en/of langskomt om verder te adviseren in de mogelijkheden.
In de meeste gevallen pakt men een “standleiding” en gaat daarop door. Zie het als een simpel twee maal een T-stuk. En komt er indien nodig nog een keerklep in de retour van de cv. Zie op youtube voor voorbeelden met de installatie instructies van de Remeha elga ace. Daar was met de oude unit nog een keerklep nodig. De nieuwe binnenunit werkt met een inwendige open verdeler. Best een mooi systeem en vergelijkbaar wat betreft kosten als de quatt.

Het slimme van @marijnflipse en zijn maten is alleen dat hij voor monoblock ipv split gaat en dat hij zegt wel dit jaar nog wat te kunnen leveren.

Daarnaast smoelt dat ding goed en betalen ze zich bij Quatt krom aan Meta, en daarom praten wij er hier over! 👍😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06 00:36
Fijn dat Marijn hier zo nu en dan reageert. Ik ervaar het zelf wel als vervelend dat je na een pre-order echt helemaal niets meer hoort. Gaat alles nog volgens plan? Is er vertraging opgelopen? Is er in Nederland al een werkende installatie? Iets meer communicatie naar mensen die er al vroeg hun vertrouwen aan gaven zou erg prettig zijn.

Ik zie dat de site nu is aangepast: installatie nieuwe bestellingen: begin 2023

Geldt dit voor alle pre-orders of zal er wel al eerder gestart worden? Ten tijde van mijn pre-order stond er nog vóór de winter van 2022 en ik meen dat er daarvoor ook nog najaar 2022 stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:54
classiccar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:19:
Fijn dat Marijn hier zo nu en dan reageert. Ik ervaar het zelf wel als vervelend dat je na een pre-order echt helemaal niets meer hoort. Gaat alles nog volgens plan? Is er vertraging opgelopen? Is er in Nederland al een werkende installatie? Iets meer communicatie naar mensen die er al vroeg hun vertrouwen aan gaven zou erg prettig zijn.

Ik zie dat de site nu is aangepast: installatie nieuwe bestellingen: begin 2023

Geldt dit voor alle pre-orders of zal er wel al eerder gestart worden? Ten tijde van mijn pre-order stond er nog vóór de winter van 2022 en ik meen dat er daarvoor ook nog najaar 2022 stond
Jemig, als het nu al naar 2023 schuift voorspelt dat niet veel goeds…. Dan mis je het begin v/h stookseizoen, nieuw jaar met ISDE bedragen etc etc

Inderdaad benieuwd wat ze doen met de planning voor reeds ingetekenden…. Enige hoopgevende is dat er staat “installatie nieuwe bestellingen: begin 2023”. Dan zouden de bestaande wellicht nog dit jaar kunnen…

[ Voor 7% gewijzigd door mrdop op 12-04-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:25
mrdop schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:35:
[...]

Jemig, als het nu al naar 2023 schuift voorspelt dat niet veel goeds…. Dan mis je het begin v/h stookseizoen, nieuw jaar met ISDE bedragen etc etc

Inderdaad benieuwd wat ze doen met de planning voor reeds ingetekenden…. Enige hoopgevende is dat er staat “installatie nieuwe bestellingen: begin 2023”. Dan zouden de bestaande wellicht nog dit jaar kunnen…
dat nieuwe jaar met ISDE bedragen hoeft niet verkeerd te zijn. grote kans dat de subsidies alleen maar verhoogd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Normale bestaande producten laten installeren in dit jaar is soms al een uitdaging, ik zou ook uit gaan van volgend jaar voor deze Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:57
mrdop schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:35:
[...]

De eerste duizend bestellingen worden geplaatst in Q4 2022, bestellingen na 11 april Q1 2023. Dat is de planning volgens de site.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinezz82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-06-2022
Moet je bij een hybride WP dan ook je convector radiatoren vervangen? Dat vertelde iemand me zojuist.

Heb namelijk een oud maar inmiddels wel goed geïsoleerd huis. Alleen geen vloerverwarming en ook geen vloerisolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
martinezz82 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:01:
Moet je bij een hybride WP dan ook je convector radiatoren vervangen? Dat vertelde iemand me zojuist.

Heb namelijk een oud maar inmiddels wel goed geïsoleerd huis. Alleen geen vloerverwarming en ook geen vloerisolatie.
Ik kreeg de volgende tip: zet de temperatuur van je cv eens een paar weken op bijv. 45 graden. Als je huis dan nog warm wordt zijn je radiatoren geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
En dan niet alleen in de zomer testen op 45 graden :P
Dat word dan even wachten tot de vrieskou..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
martinezz82 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:01:

Je moet genoeg afgifteoppervlak hebben om de boel te verwarmen, liefst op zo laag mogelijke temperatuur , zodat je het rendement zo hoog mogelijk krijgt.

Des te beter je isolatie, des te minder warmte je af hoeft te geven. Makkelijkste optie is om de cv ketel te limiteren tot 45 graden zoals HBO88 al aangeeft. Je zou ook nog kunnen overwegen het vermogen van de ketel te limiteren tot bijv 4 KW (zoals het vermogen van de Quatt) of het aantal KW's van de warmtepomp die je in gedachten hebt.

Het nadeel is wel dat je het koude seizoen van het jaar (als het goed is) al gehad hebt, en om te kunnen testen bij -5 zul je waarschijnlijk moeten wachten tot komende winter.
De warmtebehoefte van mijn woning berekenen heb ik recent gedaan met de formules van
JBtL schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Warmteverlies = temperatuurverschil x warmtedoorgangscoëfficiënt (U-waarde) x oppervlakte. Dus voor een ruit van 4 m2 ga je van dubbelglas (U-waarde 2.8) naar HR++ glas (U-waarde 1.0). Dan verandert het warmteverlies bij -10 van 30 x 2.8 x 4 = 336 W naar 30 x 1 x 4 = 120 W. (voor andere temperaturen natuurlijk ander temperatuursverschil)
Ik vermoed dat je afgifte van de radiatoren hiermee ook kunt berekenen (ga uit van een hoge U waarde aangezien radiatoren niet bedoeld zijn om te isoleren, maar juist om zoveel mogelijk warmte af te geven). Oppervlakte van de radiatoren berekenen zal wel aardig lastig zijn (tenzij het simpele, platte radiatoren zijn).
Best een hoop werk om je hele woning door te rekenen, maar ook wel interessant om eens te zien waar je nu eigenlijk de meeste warmte verliest.

Mochten je radiatoren niet voldoen dan heb je een aantal opties:

1. Beter isoleren. Vooral handig als je radiatoren net wat tekort komen, maar aangezien je aangeeft dat het huis al goed geisoleerd is ga je het hier waarschijnlijk niet mee redden.
2. Radiator ventilatoren aanschaffen, mits dat kan bij jouw type radiatoren.
3. Extra radiatoren plaatsen of radiatoren vervangen
4. Een fancoil in de verwarmingsloop plaatsen. Mogelijk kan dit ook door Quatt gedaan worden, aangezien dit in principe de 'cool' optie is. Deze kan (lijkt me) ook voor verwarmen gebruikt worden, maar als je dit wilt zou ik aanraden het even aan Marijnflipse te vragen of ze dit gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fihab
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik ben geïnteresseerd en zou graag meer informatie willen ontvangen.
-Wie doet de installatie? Zelf installateur zoeken?
-zo ja, wie en hoe vaak wordt onderhoud uitgevoerd?
- kan de hybride Quatt samen met vloerverwarming?
- kan de hybride Quatt samen met CV ketel van intergas Kompakt HRE (bouwjaar 2013)?
-Hoe weet ik of ik 4Kw of 8Kw nodig heb? Kan dit na aanvraag nog gewijzigd worden?
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 13-09 14:27
Fihab schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:42:
Ik ben geïnteresseerd en zou graag meer informatie willen ontvangen.
-Wie doet de installatie? Zelf installateur zoeken?
-zo ja, wie en hoe vaak wordt onderhoud uitgevoerd?
- kan de hybride Quatt samen met vloerverwarming?
- kan de hybride Quatt samen met CV ketel van intergas Kompakt HRE (bouwjaar 2013)?
-Hoe weet ik of ik 4Kw of 8Kw nodig heb? Kan dit na aanvraag nog gewijzigd worden?
Alvast bedankt
Volgens mij worden al je vragen op hun website beantwoord...

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:31
Ik heb me een poosje terug wel aangemeld bij Quatt, maar meer een algemene vraag wbt hybride.

Wat betekent het als de warmtepomp het huis niet warm genoeg krijgt?
- retourwater is te koud en vermogen warmtepomp te laag om op (lage) temperatuur te krijgen
- met de lage temperatuur wordt het huis niet warm, en de cv maakt het water heter. Ofwel warmtepomp doet dan niks meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Jago2 op 14-04-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
louzy82 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:49:
[...]

Volgens mij worden al je vragen op hun website beantwoord...
Behalve de 4 of 8 KW denk ik. Dat scheelt namelijk teveel per situatie. Normaal kun je dat in de winter proberen door de ketel te limiteren, maar dat kan dus pas komende winter.

Nu kun je weinig anders dan een berekening maken. Je kunt daarbij je hele huis doorrekenen, met de aangehaalde formule in mijn voorgaande bericht, of een schatting maken op basis van de gemiddelde wintertemperatuur, het aantal verbruikte m3 gas en dat doorrekenen op lagere temperaturen.

Voorbeeld:

1400 kuub gas over een stookseizoen van 7 maanden en een gemiddelde buitentemp van 7 graden en een binnentemp van 20 graden.
30 dagen per maand is 6.6 kuub per gemiddelde dag. 1 kuub gas bevat zo'n 9 kwh aan warmte. Neem een ketelefficientie van 90% (iets aan de lage kant) dan kom je op een warmtebehoefte van 53 kwh op een gemiddelde dag, is 13 uur draaien op 4 kw.
Je warmtebehoefte zal in de meeste gevallen echter wat stijgen, omdat je bij een warmtepomp minder makkelijk s nachts de temperatuur (fors) kan verlagen. 4 kw kan echter de gemiddelde dag in dit huis wel aan.

Maak het tempverschil binnen en buiten echter 2x zo groot (-6 buiten dus) en je komt op minimaal 26 uur draaien per dag, en dan is de 4kw dus te klein.

Ik zou echter ook zeker overwegen om er een airco bij te nemen (als je deze nog niet hebt). Hier kun je ook vaak prima op verwarmen, en is prima bruikbaar als extra verwarming als de 4KW warmtepomp het niet bijhoud. Daarnaast heb je aan een airco ook wat meer in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jago2 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:16:
Ik heb me een poosje terug wel aangemeld bij Quatt, maar meer een algemene vraag wbt hybride.

Dat het geleverde vermogenvan de wp of het afgifte systeem niet voldoende is om op wp temp. het warmteverlies van het huis te compenseren. Dus dan is of je raam ingegooid, of het is extreem koud, of je hebt een zeer beroerd afgifte systeem of uiteraard gewoon een te kleine warmtepomp. in de praktijk hoeft een hybride wp doorgaans niet veel geholpen te worden door de cv,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27
Ik heb inmiddels nog een offerte binnengekregen voor een Atlantic Aurea. Bij Quatt sta ik al een enige tijd ingeschreven dus ik vermoed dat ik wel bij de eerste 1000 zit (verwacht Q4 2022).

De Quatt gaat na aftrek van subsidie €1599 kosten. Met het risico dat het 2023 gaat worden met andere subsidie bedragen. Dus dit zou zomaar hoger kunnen worden dan die 1599 die ze nu noemen.

De Atlantic Aurea 5kW is ook een R32 systeem monoblock. Ik gok zomaar dat Quatt misschien zelfs de zelfde unit gebruikt met een leuker aanzicht en een ander systeem erachter. Kosten €3600,- met aftrek van subsidie.

2x zo duur. maar wel de zekerheid dat deze in juli al op het dak staat. Begin van het stook seizoen. Wat is wijsheid? gokje wagen en wachten? 6000 euro (ex subsidie) is een hoop geld voor een veredelde airco unit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dikkiedik schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:08:
6000 euro (ex subsidie) is een hoop geld voor een veredelde airco unit...
Dat verbaast me ook nog steeds: waarom is een L/W warmtepomp zoveel duurder dan een airco?
Zelfde principe, maar een warmtewisselaar ipv een lucht binnenunit.

Wat dat betreft lijkt Quatt ook niet extreem goedkoop, maar de rest vooral behoorlijk prijzig, reden te meer voor mij om aan te nemen dat de prijs voor de Quatt niet onrealistisch is.

Wat betreft je keuze: als Quatt inderdaad eind van dit jaar gaat installeren is het zeker rendabel daar op te wachten. Dat is natuurlijk wel nog steeds een ALS.

Wat voor mij ook behoorlijk meespeelt bij de keuze waarom ik me heb ingeschreven voor een Quatt: de Atlantic Aurea schakelt (volgens de consumentenbond als het om de Atlantic Aurea 5 R32 Hybrid add-on gaat), bij 3.5 graden al over op de cv ketel.
Wij hebben hier echter 2 airco's in huis hangen die als backup kunnen dienen, en mede gezien het rendement van moderne warmtepompen wil ik helemaal niet dat er bij 3.5 graad al geschakeld wordt, maar eerder bij -8.

Als je lang wilt genieten van de efficientie van de warmtepomp zou ik ook eens kijken naar de Atag Energion M Hybrid-all 4, 4kW monoblock, deze schakelt pas uit bij -7.2 (opnieuw volgens consumentenbond).

[ Voor 32% gewijzigd door onlinaius op 14-04-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
dat zijn zeker belangrijke afwegingen. bij 4 graden schakelen klinkt mij ook als heel warm. Maar als ik in de brochure kijk van de Atlantic staat er dit:

Bij temperaturen onder 4°C of warmtevraag boven de 55°C
neemt de gasketel het over, waardoor het comfort wordt
gewaarborgd. Ook zorgt de cv-ketel voor het warm tapwater
zodat u zorgeloos kunt baden en douchen

Oftewel, groot deel van de winter zal je alsnog volledig stoken op de CV. Ik snap niet helemaal waarom je niet de warmtepomp aan kunt forceren en mocht de aanvoer temperatuur te ver terugvallen dat de CV het klein beetje nog verder bij stookt.

Als bij 4 graden de omslag al ligt, dan zullen de besparingen gewoon aanzienlijk minder zijn. Meestal vanaf een graad of 10 hoef ik eigenlijk al niet meer te stoken door de extreem goede isolatie. Dus voor de temperaturen tussen 4 en 10 graden is aanschaffen van een warmtepomp van 3600 euro een grote investering die je moeilijker terugverdient.

Is er al bekent bij welke temperatuur de Quatt uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dikkiedik schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:42:
Is er al bekent bij welke temperatuur de Quatt uitgeschakeld?
Mijn vraag aan Marijn

@marijnflipse

- Is het mogelijk de cv ketel alleen aan te laten springen als het buiten fors koud is? Met een Quatt en 2 airco's zou qua warmtebehoefte 99% van de dagen wel moeten lukken.

Antwoord op 25 maart:

"Yes, dat gebeurt per definitie 8) "

Ik heb ergens wel eens gelezen dat de cutoff temperatuur wordt ingesteld door de monteur, maar waarom ze allemaal dan 'vaste' temperaturen hebben waaronder ze niet meer werken begrijp ik niet.
Misschien is het advies van de fabrikant, maar kun je het ook anders in laten stellen? Wel iets om duidelijk te hebben voor je de aanschaf doet, want een warmtepomp die er onder de 3.5 mee ophoud pakt ook bij mij slechts een beperkt deel van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
zeker voor heel goed geisoleerde huizen met veel radiator oppervlak of vloerverwarming is bij hele lage temperaturen het huis prima te verwarmen met nog lagere aanvoertemperaturen. Zeker als je ook snachts de temperatuur hoog laat staan dus geen piek belastingen meer vraagt.

We hebben al en heel laag gas verbruik van +- 500m³ per jaar. En dat is al inclusief koken en douchen en overig warm water. Dus Om nog een beetje profijt te hebben van een hybride warmtepomp is het voor mij best belangrijk om ook bij lagere temperaturen nog er wat aan te hebben. Anders verdien ik 'm nooit meer terug.

Overigens is mijn doen van een warmtepomp om ook wat comfort winst te behalen. Nu letten we heel erg op ons stook gedrag en laten we deze ook wel eens bewust uit wetende dat we binnen een aantal uren toch weer weg moeten. Dus een permanent warm huis mag mij ook wat kosten.

Zou mooi zijn als bij de Quatt dit instelbaar gaat zijn via de app of thermostaat en niet alleen door een monteur gedaan kan worden. https://gathering.tweaker...insert_message/2112548/13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
twain4me schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:47:
[...]

Dat het geleverde vermogenvan de wp of het afgifte systeem niet voldoende is om op wp temp. het warmteverlies van het huis te compenseren. Dus dan is of je raam ingegooid, of het is extreem koud, of je hebt een zeer beroerd afgifte systeem of uiteraard gewoon een te kleine warmtepomp. in de praktijk hoeft een hybride wp doorgaans niet veel geholpen te worden door de cv,
Dat begrijp ik.
Mijn vraag was vooral bedoeld als; wat houdt het "bijspringen" van de cv in?
1 of het water wordt heter
2 of de wp red zijn gewenste "normale" temperatuur niet (bijv. 35 graden) en de cv brengt het op die temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:39
16 maart een bericht gestuurd naar Quatt met een aantal vragen die me makkelijk te beantwoorden lijken, tot nu toe nog geen reactie gehad.

Het is dan een start-up maar ik begin wel vraagtekens te zetten bij hoe ze toen ze de advertisement campagne begonnen hadden bedacht met vragen om te gaan; als je een speler wil worden op het gebied van dit soort systemen kan je er gif op innemen dat je met vragen bestookt gaat worden.

Als ik binnen 2 weken nog geen reactie heb, zie ik dat als slecht voorteken voor klantenservice en trek ik me terug.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Shandar04 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:53:

Als ik binnen 2 weken nog geen reactie heb, zie ik dat als slecht voorteken voor klantenservice en trek ik me terug.
Misschien is het een beter idee om de vragen hier te stellen zodat iedereen er wat aan heeft en ze bij Quatt hun tijd in ontwikkeling kunnen steken ipv honderden, zo niet duizenden vragen beantwoorden?

Mogelijk kan iemand hier je al helpen, of is je vraag al elders in dit draadje beantwoord.

[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 16-04-2022 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japborst
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-04 20:13
In hoeverre gaat het plaatje van -80% gas / -40% kosten op bij goed geïsoleerd huis + vloerverwarming?

Namelijk, gas verbruik is voornamelijk douche, vloerverwarming staat weinig aan. Daarmee heb je
- Grotendeel van de dag geen gas / warmtepomp nodig => lijkt me dat hij dan automatisch af slaat?
- Een piek belasting wanneer douche / verwarming aan schiet => in hoeverre kan warmtepomp dit direct opvangen?

ps. argument dat bij het hebben van zonnepanelen het goedkoper wordt gaat natuurlijk niet helemaal op. Dit zou alleen zo zijn bij aanschaf van meer panelen (aannemend dat je niet meer opwekt dan verbruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:29
@japborst Een warmtepomp haalt zijn optimale rendement niet bij de productie van sanitair warm water (tenzij het een co2 warmtepomp is). Het hoogste rendement (en dus de grootste besparing) zijn te halen bij het continue op peil houden van de woning middels zeer lage temperaturen.
Die 80% besparen kun je in jouw geval vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Ik neem aan dat die genoemde 80% besparing op gas is het gas deel wat verstookt wordt voor verwarmingsbehoefte. Warm tapwater behoefte wisselt natuurlijk heel sterk per huishouden en douchetijd. wel/geen bad etc. De huidige lucht/water warmtepomp die ze gaan aanbieden doet niets met tapwater.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Shandar04 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:53:
16 maart een bericht gestuurd naar Quatt met een aantal vragen die me makkelijk te beantwoorden lijken, tot nu toe nog geen reactie gehad.

Het is dan een start-up maar ik begin wel vraagtekens te zetten bij hoe ze toen ze de advertisement campagne begonnen hadden bedacht met vragen om te gaan; als je een speler wil worden op het gebied van dit soort systemen kan je er gif op innemen dat je met vragen bestookt gaat worden.

Ik heb een reactie gehad op een mail die ik heb gestuurd. Heb geduld. Je bent niet de enige. Om je het te laten zien ,hier een copy paste van de mail:

Hi *knip*!

Onlangs heb je ons een vraag gesteld over de hybride warmtepomp van Quatt, thanks daarvoor! De afgelopen weken zijn wij overspoeld door meer dan duizend orders, maar ook talloze e-mails en telefoontjes. Dit stemt natuurlijk positief en geeft ons veel vertrouwen. Tegelijkertijd hadden we zo’n snelle groei niet verwacht. Ook is er natuurlijk een duidelijke relatie tussen de grote interesse enerzijds en de oorlog in Oekraïne en het stijgen van de gasprijzen anderzijds.

Wij zijn als jong, snelgroeiend bedrijf (nog) niet ingericht op het verwerken van zoveel vragen. Hierdoor zijn we niet in staat geweest iedereen (tijdig en persoonlijk) te beantwoorden. We vinden dit vervelend en willen daar graag onze excuses voor aanbieden.

Om aan de grote vraag te kunnen voldoen, werken we gefocust toe naar onze marktintroductie om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk mensen te helpen om hun gasverbruik sterk te verminderen

Wij werken momenteel aan een nieuwe FAQ (veelgestelde vragen) pagina om toch zoveel mogelijk vragen te kunnen beantwoorden. Hier proberen we al jullie vragen te verzamelen en te beantwoorden. Zodra die klaar is (over twee weken), sturen we hierover een update.

Woningspecifieke vragen zullen aan bod komen tijdens de digitale schouw die we uitvoeren nadat een pre-order is geplaatst. Hier beginnen we deze maand al mee. Je krijgt een email zodra je aan de beurt bent.

Dank voor je begrip!

Marijn
CEO & Co-founder Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Corona schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:53:
[...]

Ik heb een reactie gehad op een mail die ik heb gestuurd.
Bedankt voor het doorzetten van de reactie.

@marijnflipse Mogelijk is het slim om deze email in licht aangepaste vorm naar alle inschrijvers te sturen? Die tijd ga je terug verdienen aan klantenservice en gecancelde orders.

Een basale indicatie wanneer men de digitale schouw kan verwachten op basis van orderdatum en je geeft heel wat mensen peace of mind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RMN
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:54

RMN

Tja.... Je moet wat he.

Er is recent een FAQ toegevoegd aan de website van Quatt: https://support.quatt.io/nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
Email ontvangen met wat (voor zover ik het hier heb gezien) nieuwe informatie:

We houden de prijs na subsidies op €1599 incl. installatie. Wel is het zo dat de brutoprijs iets hoger zal worden (waarschijnlijk ca. €4149). Dit komt o.a. door stijgende grondstofprijzen, maar ook omdat we een sterkere processor in onze AI-controller hebben verwerkt. Aan de andere kant hebben we het vermogen verhoogd naar 4.5 kW; dit zorgt weer voor een hogere subsidie, waardoor je netto op €1599 uitkomt.

De ‘8 kW’ (technisch gezien 2 x 4.5 kW = 9 kW) zal op de geadverteerde prijs van €2199 blijven (incl. installatie en subsidie). De brutoprijs (zonder subsidie) zal hier ook hoger worden naar ca. €7299.

De komende weken zullen de eerste (ca.) 100 pre-order klanten alvast een uitnodiging ontvangen om als eerste door onze installatie-check heen te lopen. Hierin worden zij gevraagd om informatie over hun huis te delen, zodat wij de haalbaarheid kunnen inschatten en installatie kunnen gaan voorbereiden.

En verder nog wat informatie over pre-orderen, investeren, werken bij Quatt, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
onlinaius schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:15:
Email ontvangen met wat (voor zover ik het hier heb gezien) nieuwe informatie:

En verder nog wat informatie over pre-orderen, investeren, werken bij Quatt, etc
En in deze zelfde e-mail de opmerking dat binnenkort de eerste mensen waarbij installatie van toepassing is een mail toegestuurd kan krijgen.... Ben benieuwd.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoop
  • Laatst online: 26-06-2023
Weet iemand of het factuurnummer van de pre order ook je nummer is op de wachtlijst?

Gr,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Stoop schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:22:
Weet iemand of het factuurnummer van de pre order ook je nummer is op de wachtlijst?

Gr,
Peter
Goeie zeg! Ik heb 27/3 ingetekend en heb factuurnr 782. Welke heb jij? Dan is het wel te bepalen denk ik 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoop
mrdop schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:20:
[...]

Goeie zeg! Ik heb 27/3 ingetekend en heb factuurnr 782. Welke heb jij? Dan is het wel te bepalen denk ik 😀
Ik heb Factuur nummer QUATT1000 en 09/04 betaald. Dan lijkt het erop dat we bij de eerste 1000 zitten. Wellicht vallen er ook nog enkele af en dan verschuiven we wellicht naar voren.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoop op 22-04-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
mrdop schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:20:
[...]

Nummer 454 op 13 maart.

Ik kan er inderdaad ook niets anders in zien dan de plaats in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMN
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:54

RMN

Tja.... Je moet wat he.

Nummer 719 op 23 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Nummer 357 op 11 maart, lijkt erop dat het nummer inderdaad gekoppeld is aan de besteldatum.

Fijn dat ze een FAQ hebben toegevoegd, hierin word ook mijn vraag over Tado systemen beantwoord :)

[ Voor 21% gewijzigd door Shandar04 op 22-04-2022 15:00 ]

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoop
Shandar04 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:59:
Nummer 357 op 11 maart.

Fijn dat ze een FAQ hebben toegevoegd, hierin word ook mijn vraag over Tado systemen beantwoord :)
Ja, dat had ik ook gelezen en vond dat nog moeilijk voor te stellen hoe dat dan gaat met mijn Honeywell Evohome zone regeling in mijn woning. Nu kan ik per kamer warmtevraag instellen en CV aansturen. Kan ik dat straks ook nog wel?

Betreffende de nummers. Als je dat op een rij zet dan kan dat wel kloppen:
11 maart n3 357
13 maart nr 454
23 maart nr 719
27 maart nr 782
09 april nr 1000

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Stoop schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:04:
[...]

Ja, dat had ik ook gelezen en vond dat nog moeilijk voor te stellen hoe dat dan gaat met mijn Honeywell Evohome zone regeling in mijn woning. Nu kan ik per kamer warmtevraag instellen en CV aansturen. Kan ik dat straks ook nog wel?
in de FAQ lees ik:
"Een Quatt warmtepomp communiceert altijd met de thermostaat, dus ook met een Tado. Daardoor weet de warmtepomp altijd wat de binnentemperatuur is. Je bent nu gewend om je verwarmingsschema’s in de Tado-app in te voeren, maar als je volledig gebruik wilt maken van de AI functies van de Quatt warmtepomp, zal dit in de Quatt-app moeten gebeuren.

Quatt’s Commander-in-Chief AI controller is namelijk de sturende entiteit in het gehele verwarmingssysteem en je kan geen “twee kapiteins op één schip” hebben. Wel zullen we in de toekomst een zogeheten ‘API’-integratie bouwen met Tado, waardoor je je verwarmingsschema’s ook via Tado kan invoeren. Ze zullen dan automatisch gecommuniceerd worden met de Commander-in-Chief."

Dit laatste zou betekenen dat je vanuit je Tado dus op een of andere manier de Quatt ook kan aansturen, hoe dat werkt gaan we ondervinden. Zou geweldig zijn als je je Tado/Honeywell systeem kan blijven gebruiken en de Quatt hier automatisch op inspeelt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 13-09 14:27
Ik heb zojuist ook een reservering geplaatst. (invoice nr 1195)

Over een aantal maanden ga ik de hele benedenverdieping verbouwen dus ik hoop voor die tijd contact met ze te krijgen om in ieder geval een aantal zaken te bespreken zodat ik met de verbouwing zorg dat ik goed voorbereid ben voor de installatie van de Quatt volgend jaar.
  • Kan ik vast leidingen in de cementdekvloer leggen vanaf de plek waar ik hem geplaatst wil hebben naar de CV ketel / vloerverwarming? Zo ja, wat voor leidingen en hoeveel?
  • Moet ik nog ergens rekening mee houden met de vloerverwarming? Max 90 meter buis per groep?
  • Verder nog iets?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
24 februari nr 70

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik heb nummer 68, van 24 februari. was er wel snel bij blijkbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
Dan zit je bij de 1e 100! Spannend. Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
HBO88 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:44:
Ik heb nummer 68, van 24 februari. was er wel snel bij blijkbaar :)
Dan zit je bij de 1e 100! Spannend. Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steezywonder
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-06-2024
Ik heb 1147. 20/4 besteld.

Vraagje. Zou het een probleem zijn met de installatie dat de wp een verdieping lager staat? Hij zal bij ons op de uitbouw moeten 1e verdieping en de cv staat op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Steezywonder schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:02:

Vraagje. Zou het een probleem zijn met de installatie dat de wp een verdieping lager staat? Hij zal bij ons op de uitbouw moeten 1e verdieping en de cv staat op zolder.
Heb dezelfde situatie. Hoe dichter bij hoe beter ivm warmteverlies, maar die paar meter maakt niet heel veel uit in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:03

spacy

+++

Hier ook de CV niet op de meest gunstige plaats voor deze combinatie. We hebben een hoekwoning, en de CV zit aan de binnenmuur op de 2e verdieping. Naast deze muur zal ze de open verdeler ook al moeten komen, maar vanaf daar moet een leiding naar de andere kant van de woning 6 meter verderop, en dan bij voorkeur ook nog de warmtepomp een verdieping omlaag zodat ie boven de garage zit, ipv hoog op de zijgevel van de woning. Maar ach, we zullen het wel zien zodra we aan de beurt zijn voor de verdere inventarisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Stoop schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:04:
[...]

Betreffende de nummers. Als je dat op een rij zet dan kan dat wel kloppen:
11 maart n3 357
13 maart nr 454
23 maart nr 719
27 maart nr 782
09 april nr 1000

Ik heb factuur 299 ,10 maart 2022. Dus ik hoop voor het stookseizoen de pomp te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
11-03 - 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
Misschien een domme vraag maar. Betaal je eerst het hele bedrag en krijg je de subsidie terug? Of betaal je alleen het netto bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
gjanus schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:00:
Misschien een domme vraag maar. Betaal je eerst het hele bedrag en krijg je de subsidie terug? Of betaal je alleen het netto bedrag?
De subsidie kan je na installatie en betaling aanvragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik was nummer tien op de invoice en vandaag de 2de mail van quatt gehad en alles ingevuld mij benieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Biondonl schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:43:
Ik was nummer tien op de invoice en vandaag de 2de mail van quatt gehad en alles ingevuld mij benieuwen.
Heb je ook al enige info omtrent Tado of Honeywell Evohome? Of was het puur de digitale schouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-05 15:56
Hallo,

Ik zou graag weten vanaf welk verbruik het interessant is. Ik kreeg van een installatiebedrijf te horen dat ik met een hybride pomp meer electra zou verbruiken dan wat ik aan gas zou besparen.
Wij verbruiken 750 m3 per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door stekman op 23-04-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:02

Tazzios

..

stekman schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:09:
Hallo,

Ik zou graag weten vanaf welk verbruik het interessant is. Ik kreeg van een installatiebedrijf te horen dat ik met een hybride pomp meer electra zou verbruiken dan wat ik aan gas zou besparen.
Onafhankelijk van hoeveel gas je verbruikt is een warmtepomp energie technisch altijd voordeliger.
Hooguit heeft het door de installatie kosten vs de besparing een lange terug verdientijd. Of ze hadden geen zin in jouw als klant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekman
Tazzios schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:15:
[...]

Onafhankelijk van hoeveel gas je verbruikt is een warmtepomp energie technisch altijd voordeliger.
Hooguit heeft het door de installatie kosten vs de besparing een lange terug verdientijd. Of ze hadden geen zin in jouw als klant. :P
Ik had al een beetje het idee van het laatste. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:45
Hallo,

Waarschijnlijk hadden ze een ventilatiewarmtepomp in gedachten. Die worden vaak gebruikt voor hybride systemen.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Corona schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:45:
[...]

Heb je ook al enige info omtrent Tado of Honeywell Evohome? Of was het puur de digitale schouw?
Het was echt een digitale vragenlijst en wat foto's nemen .die heb ik ingestuurd nu de rest afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:19
Hallo,

Als dat op jaarbasis is en je trekt warm water voor douchen / bad eraf dan blijft er laten we zeggen 550 m3 over. De hybride warmtepomp zou dat gemakkelijk bijna 100% kunnen doen. Blijft er misschien 100 a 150 m3 over voor als het echt koud is.

Dat is een te lage besparing om een goede terugverdientijd te hebben tenzij de gasprijzen meerdere jaren zo hoog blijven.

Hybride is meer interessant bij een verbruik boven de 800 maar dan kom je al snel in de situatie dat een full electric en gas opzeggen interessanter wordt. Eigenlijk voor de huizen met een erg slechte isolatie.

Met een verbruik zoals bij jou dan is het enige logische alternatief ook full electric en van het gas af. Maar de besparing op gas is qua kosten te laag om dat voor nu rendabel te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
D-dark schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:50:
[...]

Als dat op jaarbasis is en je trekt warm water voor douchen / bad eraf dan blijft er laten we zeggen 550 m3 over. De hybride warmtepomp zou dat gemakkelijk bijna 100% kunnen doen. Blijft er misschien 100 a 150 m3 over voor als het echt koud is.

Dat is een te lage besparing om een goede terugverdientijd te hebben tenzij de gasprijzen meerdere jaren zo hoog blijven.

Hybride is meer interessant bij een verbruik boven de 800 maar dan kom je al snel in de situatie dat een full electric en gas opzeggen interessanter wordt. Eigenlijk voor de huizen met een erg slechte isolatie.

Met een verbruik zoals bij jou dan is het enige logische alternatief ook full electric en van het gas af. Maar de besparing op gas is qua kosten te laag om dat voor nu rendabel te kunnen doen.
Dus 500 m3 gas besparen per jaar vind jij niet rendabel voor een investering van 1600 euro?
Ik denk niet dat de gasprijs ooit nog onder de euro komt dus volgens mij is het nog steeds rendabel genoeg. Wellicht niet binnen 4 jaar terugverdiend maar toch zeker ruim binnen 10 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekman
Dank voor jullie reacties. Ik heb besloten me in te schrijven. Voor dit bedrag is het wel mogelijk een risico te nemen.
Nu maar hopen dat in 2023 (dan sta ik gepland) de subsidie nog steeds geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
Kwam dit al regelmatig tegen op mijn insta en werd er ook al op gewezen in mijn omgeving. Wij hebben een vrijstaand huis, wel nageisoleerd, maar alsnog een verbruik van 1500 m3 gas (het jaar ervoor 2100, geen idee waarom toen zoveel meer)..

Met de huidige gasprijzen dus toch aan het kijken wat ik kan doen (ik heb nog even, want mn contract stond vast en loopt pas eind dit jaar af). Ik twijfel alleen tussen de 4 en de 8, en misschien vind ik stiekem de optie om te Coolen ook wel fijn.

Wat is het verbruik van zo'n unit per jaar? (is natuurlijk bijna niet in te schatten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
HBO88 schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:52:
[...]

Dus 500 m3 gas besparen per jaar vind jij niet rendabel voor een investering van 1600 euro?
Ik denk niet dat de gasprijs ooit nog onder de euro komt dus volgens mij is het nog steeds rendabel genoeg. Wellicht niet binnen 4 jaar terugverdiend maar toch zeker ruim binnen 10 jaar
En daar heb je het dillema
je hebt een besparing die laten we zeggen binnen 7 jaar break even is.
Heb je een erg jonge cv en moet je nog flink wat aanpassingen doen waarom niet. Dan een prima keuze.

Maar voor de echte besparing moet het laatste restje gas er ook uit zodat je van het vastrecht af bent.
Dat is de enige echte hoge terugverdienbron voor de woningen met een laag tot gemiddeld gasverbruik.

En totdat Quatt met zo'n geïntegreerde oplossing komt is het prematuur om je al op 1 fabrikant vast te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
DarkShadow schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:34:
Kwam dit al regelmatig tegen op mijn insta en werd er ook al op gewezen in mijn omgeving. Wij hebben een vrijstaand huis, wel nageisoleerd, maar alsnog een verbruik van 1500 m3 gas (het jaar ervoor 2100, geen idee waarom toen zoveel meer)..

Met de huidige gasprijzen dus toch aan het kijken wat ik kan doen (ik heb nog even, want mn contract stond vast en loopt pas eind dit jaar af). Ik twijfel alleen tussen de 4 en de 8, en misschien vind ik stiekem de optie om te Coolen ook wel fijn.

Wat is het verbruik van zo'n unit per jaar? (is natuurlijk bijna niet in te schatten).
Is wel aardig te berekenen. Stel van jouw 1500 m3 gas verbruik je 1000 voor verwarming, de rest is voor warm water verbruik.
1m3 is ongeveer gelijk aan 10kWh.

verbruik warmtepomp = energieverbruik woning in kWh / COP.
Dus in jouw voorbeeld : 1000*10 / 4 = 2500 kWh op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:29
@D-dark Dat laatste is inderdaad het punt. Die "all-electric" module staat over een jaar of 2 pas op de teller (Quatt's eigen woorden), maar als ie nooit gerealiseerd wordt, zit je toch weer met iets als een warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Steezywonder schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:02:

Zolang je de aansluiting (2 buizen naar mijn weten) er naar toe kan leiden zou dat geen probleem moeten zijn, Quat meld dat installatie inclusief t/m 10 meter leidingwerk is wellicht dat je iets meer betaald voor een grotere afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
Hallo,

dat hangt sterk af van je gas en stroom tarieven. Wat een hybride warmtepomp vaak zo aantrekkelijk maakt is wanneer je (veel) overcapaciteit hebt van je zonnepanelen. Dus als je zonnepanelen gaat plaatsen en je hebt ruimte voor +- 1500kwh per jaar extra (dus 5-6 panelen). Dan wek je dus je stroom 'gratis' op die je vervolgens verbruikt bij je hybride warmtepomp om het huis groot en deels mee te verwarmen.

Heb je deze optie niet, dan zul je dus de kwh prijs betalen. Als ik nu naar mijn eigen tarieven kijk van +- 25ct/kwh en gasprijs van 1,35 per m³. Dat zijn variabele tarieven.

Als je van die genoemde 750m³ ongeveer 500m³ verbruikt voor verwarmen levert dat ongeveer €675,- per jaar aan verwarmingskosten. Die kun je besparen door hybride warmtepomp + extra zonnepanelen te installeren. Heb je die optie niet dan zul je dus de stroom moeten inkopen tegen +- 25ct/kwh. Dan ga je ongeveer €375,- extra stroom verbruiken. Dus je terugverdien capaciteit per jaar is dan slechts €300,-. Dan verdien je een 4kwh Quatt terug in 5 jaar.

Koop je bij een nieuwe installatie zonnepanelen 5 panelen extra kost dat je 'slechts' +-1200 euro. Met een Quatt er bij zit je op 1600, dus totaal 2800 euro. Maar besparing van €675,- aan gas zie je dat je iets snelle je investering er uit zult halen. En na die terugverdientijd verwarm je 'gratis'. Dus besparingen na je terugverdientijd zijn ook groter.

natuurlijk is de salderingsregeling wel een punt komende tijd. Dat is een risico van het proces.

Wat een nog groter risico is in mijn optiek zijn de gasprijs ontwikkelingen. Als je variabel zit kan de prijs natuurlijk omlaag, maar met de gerekende €1,35 per kuub is de kans dat deze richting de €2,- gaat aanzienlijk groter. En misschien nóg wel hoger. Dus welk risico is groter? een paar duizend euro investeren in verduurzamen en daardoor af van de grote risico van prijs fluctuaties... of die paar duizend euro in je zak houden en komende winter aftikken bij de energieleverancier als de gasprijs door het dak is gegaan.

Maar volgens mij klopt het in elk geval niet helemaal wat je installateur je vertelt heeft. Je kan de hybride wamrtepomp wel degelijk terugverdienen ook met een klein verbruik. Wat wel zo is, als je een 'normale' hybride warmtepomp koopt ben je makkelijk €4000,- kwijt na subsidie. Terugverdientijd is dan erg lang. Bij Quatt ligt dit anders door lage aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 17:35
dikkiedik schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:56:
[...]

dat hangt sterk af van je gas en stroom tarieven. Wat een hybride warmtepomp vaak zo aantrekkelijk maakt is wanneer je (veel) overcapaciteit hebt van je zonnepanelen. Dus als je zonnepanelen gaat plaatsen en je hebt ruimte voor +- 1500kwh per jaar extra (dus 5-6 panelen). Dan wek je dus je stroom 'gratis' op die je vervolgens verbruikt bij je hybride warmtepomp om het huis groot en deels mee te verwarmen.

Heb je deze optie niet, dan zul je dus de kwh prijs betalen. Als ik nu naar mijn eigen tarieven kijk van +- 25ct/kwh en gasprijs van 1,35 per m³. Dat zijn variabele tarieven.

Als je van die genoemde 750m³ ongeveer 500m³ verbruikt voor verwarmen levert dat ongeveer €675,- per jaar aan verwarmingskosten. Die kun je besparen door hybride warmtepomp + extra zonnepanelen te installeren. Heb je die optie niet dan zul je dus de stroom moeten inkopen tegen +- 25ct/kwh. Dan ga je ongeveer €375,- extra stroom verbruiken. Dus je terugverdien capaciteit per jaar is dan slechts €300,-. Dan verdien je een 4kwh Quatt terug in 5 jaar.

Koop je bij een nieuwe installatie zonnepanelen 5 panelen extra kost dat je 'slechts' +-1200 euro. Met een Quatt er bij zit je op 1600, dus totaal 2800 euro. Maar besparing van €675,- aan gas zie je dat je iets snelle je investering er uit zult halen. En na die terugverdientijd verwarm je 'gratis'. Dus besparingen na je terugverdientijd zijn ook groter.

natuurlijk is de salderingsregeling wel een punt komende tijd. Dat is een risico van het proces.

Wat een nog groter risico is in mijn optiek zijn de gasprijs ontwikkelingen. Als je variabel zit kan de prijs natuurlijk omlaag, maar met de gerekende €1,35 per kuub is de kans dat deze richting de €2,- gaat aanzienlijk groter. En misschien nóg wel hoger. Dus welk risico is groter? een paar duizend euro investeren in verduurzamen en daardoor af van de grote risico van prijs fluctuaties... of die paar duizend euro in je zak houden en komende winter aftikken bij de energieleverancier als de gasprijs door het dak is gegaan.

Maar volgens mij klopt het in elk geval niet helemaal wat je installateur je vertelt heeft. Je kan de hybride wamrtepomp wel degelijk terugverdienen ook met een klein verbruik. Wat wel zo is, als je een 'normale' hybride warmtepomp koopt ben je makkelijk €4000,- kwijt na subsidie. Terugverdientijd is dan erg lang. Bij Quatt ligt dit anders door lage aanschafprijs.
Kleine aanvulling, je stroom is nooit gratis bij eigen panelen want je kan het altijd verkopen. (voor de mensen die op uurtarieven zitten kan het anders zijn maar zonder EV en een accu hebben uurtarieven geen zin)

De prijs voor jouw elektriciteit die je zelf opgewekt hebt is dus de hoogte van de terugleververgoeding (tegenwoordig vaak 50 cent+/kWh).

Reken jezelf dus niet rijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
goede aanvulling.

maar waar haal je 50ct/kwh als terugleververgoeding vandaan? Ik kom niet verder dan 7ct/kwh

En als we naar een systeem toegaan waarbij er zoveel panelen in NL liggen, komen er situaties waarbij de economische waarde van stroom negatief is. zoals afgelopen weekend het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
dikkiedik schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:13:
goede aanvulling.

maar waar haal je 50ct/kwh als terugleververgoeding vandaan? Ik kom niet verder dan 7ct/kwh

En als we naar een systeem toegaan waarbij er zoveel panelen in NL liggen, komen er situaties waarbij de economische waarde van stroom negatief is. zoals afgelopen weekend het geval was.
Kijk naar de opening post in het Terugleververgoeding topic, er gaat een wereld voor je open.

En zoals ik zei, als je geen EV en accu hebt (wat tezamen veel geld kost), ben je tegenwoordig echt heel dom bezig om een contract met uurtarieven af te sluiten wanneer je overproductie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ben even gaan kijken in het terugleververgoeding topic. Die 50ct/kwh kan ik zelf niet direct vinden als terugleververgoeding. De meeste noemen bedragen van onder de 10ct/kwh.

En voor mensen die op een variabel contract zitten is het nogsteeds een stuk goedkoper om nu even te blijven zitten. zeker als je ook gas verbruikt.

Nu overstappen naar een hoge TLV kan ook vrij duur komen te staan op het moment dat die TLV aangepast gaat worden. jaar contracten worden nu niet meer uitgegeven dus die kans is zeker aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
dikkiedik schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:48:
ben even gaan kijken in het terugleververgoeding topic. Die 50ct/kwh kan ik zelf niet direct vinden als terugleververgoeding. De meeste noemen bedragen van onder de 10ct/kwh.

En voor mensen die op een variabel contract zitten is het nogsteeds een stuk goedkoper om nu even te blijven zitten. zeker als je ook gas verbruikt.

Nu overstappen naar een hoge TLV kan ook vrij duur komen te staan op het moment dat die TLV aangepast gaat worden. jaar contracten worden nu niet meer uitgegeven dus die kans is zeker aanwezig.
Dit is wel off topic dus het laatste wat ik hierover zeg, wil alleen voorkomen dat men zich in de WP business cases rijk rekenen met "gratis stroom"

Kies maar een mooie uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h_jSxcfCEM7ITM_BAeRQ6gtOKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iFQejVozq5MczGiY9O7gkuDL.png?f=user_large

En voor de mensen die meer produceren op jaarbasis en nog op een variabel of vast contract zitten zijn ze een dief van hun eigen portemonnee.

Je kan gewoon alleen het elektriciteits deel van je contract opzeggen, gas gewoon lekker laten. Bij een looptijd van 1 jaar moet je 50 euro opzegboete betalen, das dus circa 100 kwh bij deze prijzen.

En wat voor risico kan je lopen? Stel je produceert deze zomer 1000kWh meer waarvoor je 50-0.08 = 42 cent/kWh extra kan krijgen = 480 euro. Na de zomer kelderen de prijzen (hypothetisch geval) en de TLV zakken flink dan zijn de normale leveringstarieven ook flink gezakt want deze zijn aan elkaar gekoppeld. Maar goed, het is winter en je komt energie tekort dan moet je misschien weer inkopen. Maar zolang de inkoop tarieven onder die 50 cent dan liggen heb je nog steeds geld verdient.

En daarnaast gaat de BTW op de inkoop ook nog eens naar beneden, je inkoop wordt dus goedkoper terwijl je TLV vergoeding niet veranderd waar daar zit geen BTW op.

Met andere woorden: heb je redelijke overproductie -> stap dan vandaag over! Check de laatste pagina van het TLV topic en je ziet dat er vandaag weer veel mensen zijn overgestapt...

[ Voor 3% gewijzigd door mathijshooi op 25-04-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-08 15:36
HereIsTom schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:46:
Een hybride warmtepomp klinkt als een leuke tussenstap, maar als je iets van plan bent kun je beter gelijk een goede stap maken.
Van de mensen die ik ken met zo’n hybride warmtepomp valt het rendement behoorlijk tegen.
Ze verbruiken iets minder gas, maar wel veel meer stroom.
Dan kun je beter gelijk in een goede warmtepomp investeren, is dat (financieel, bouwkundig) niet mogelijk kun je kiezen voor een Airco warmtepomp (Lucht/Lucht), hebben wij nu ook.
Deze geeft een besparing op gas van 95%, alleen nog gas voor warm water, dat is de volgende stap.
Wij hebben vorig jaar een Daikin Multisplit airco (4,6 kW) laten installeren hebben daarmee voor een belangrijk deel afgelopen winter kunnen verwarmen. Gasverbruik is 2/3 gereduceerd. Doordat je selectief ruimtes verwarmt, worden andere ruimtes in het huis wel kouder dan vroeger. Bijvoorbeeld de was op zolder droogt dan vrijwel niet meer. Met zo'n warmtepomp van Quatt verwacht ik toch een soort warmte-basis te kunnen brengen met circa 45 graden water in de radiatoren. De airco kan dan complementair functioneren om een behaaglijke warmte te krijgen is mijn idee.
Warm water komt nu nog van de Remeha Avanta ketel, maar ik denk in de toekomst aan een oplossing als de Flextherm Eco van Flamco. De CV ketel wordt dan overbodig denk ik.
Maar goed: laten we stap voor stap die transitie gestalte geven.
Ik heb me ingeschreven bij Quatt om al vast de volgende stap te zetten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-08 15:36
Jago2 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:16:

- retourwater is te koud en vermogen warmtepomp te laag om op (lage) temperatuur te krijgen
- met de lage temperatuur wordt het huis niet warm, en de cv maakt het water heter. Ofwel warmtepomp doet dan niks meer.
Alles wat je warmtepomp al aan temperatuur levert, hoeft de CV ketel niet meer te doen. Dat is dus je gasbesparing. De aanvoertemperatuur naar je ketel is dus hoger dan zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
PVPaneel schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:15:
@D-dark Dat laatste is inderdaad het punt. Die "all-electric" module staat over een jaar of 2 pas op de teller (Quatt's eigen woorden), maar als ie nooit gerealiseerd wordt, zit je toch weer met iets als een warmtepompboiler
Klopt. Daar zijn opties voor zoals een warmtepompboiler. Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2
Die worden in de meeste gevallen aan de mechanische ventilatie gekoppeld om warm water te maken en omdat je er ook subsidie voor kan krijgen.

Enige punt wat overblijft is of je Quatt dan genoeg capaciteit heeft om de verwarming full electric te kunnen doen. de Cascade opstelling van 2 keer 4 Kw warmtepompen.

[ Voor 9% gewijzigd door D-dark op 25-04-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
D-dark schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:43:
[...]

Klopt. Daar zijn opties voor zoals een warmtepompboiler. Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2
Die worden in de meeste gevallen aan de mechanische ventilatie gekoppeld om warm water te maken en omdat je er ook subsidie voor kan krijgen.

Enige punt wat overblijft is of je Quatt dan genoeg capaciteit heeft om de verwarming full electric te kunnen doen. de Cascade opstelling van 2 keer 4 Kw warmtepompen.
PVPaneel schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:15:
Ik zie eigenlijk vooral een ander probleem. Een warmtepompboiler is het probleem niet. Die kun je ook aan de buitenlucht koppelen (mits je aanvoer en afvoer voldoende afstand van elkaar kunt plaatsen).
Ook capaciteit is het probleem niet, voor die extra koude dagen is een airco al snel interessant, ook voor de koelte in de zomer.

Ik zie vooral problemen met aansturing. Ik weet niet of het zonder hulp van Quatt te realiseren is om de cv ketel uit de loop te halen. Draait de Quatt dan netjes door, en kun je voor de rest werken met airco's / pelletkachels / zonneboilers / warmtepompboilers of welk systeem ook maar je voorkeur heeft, of slaat de boel direct in storing zodra je de cv ketel verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Interessant product!

Wij verbruiken voor de CV ongeveer 2000m3 gas per jaar dankzij een redelijk slecht geïsoleerd jaren '30 huis (kan ik zien in de Remeha app). In 2017 een nieuwe HR ketel opgehangen waardoor het verbruik al aardig naar beneden ging. Echter zouden we eigenlijk echt willen besparen kwa gas

Volgens mij moet dat met een Quatt wel redelijk snel terug te verdienen zijn. Enig idee hoe ik kan uitrekenen hoeveel meer stroom dit gaat kosten? Zonnepanelen hebben we nog niet, komen eventueel binnen 2 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
GrooV schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:40:
Interessant product!

Wij verbruiken voor de CV ongeveer 2000m3 gas per jaar dankzij een redelijk slecht geïsoleerd jaren '30 huis (kan ik zien in de Remeha app). In 2017 een nieuwe HR ketel opgehangen waardoor het verbruik al aardig naar beneden ging. Echter zouden we eigenlijk echt willen besparen kwa gas

Volgens mij moet dat met een Quatt wel redelijk snel terug te verdienen zijn. Enig idee hoe ik kan uitrekenen hoeveel meer stroom dit gaat kosten? Zonnepanelen hebben we nog niet, komen eventueel binnen 2 jaar
Zie mijn vorige post.
1m3 is ongeveer gelijk aan 10kWh.

verbruik warmtepomp = energieverbruik woning in kWh / COP.

Dus in jouw voorbeeld is het dan ongeveer 2000* 10 / 4 = 5000 kWh op jaarbasis.

Zou ook zeker nadenken om eerst te isoleren, bijv. Spouwmuurisolatie is goedkoop en bespaart al een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
GrooV schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:40:
Interessant product!

Ik gok zomaar dat je 8kw aan warmte van de quatt kwijt moet kunnen. Met een watertemp van 35 of max 45 graden water, want anders is -ie niet efficient.

Bij deze temperatuur is het vermogen van klassieke radiatoren heel laag en kan je daarmee die 8kw niet kwijt. Je kan het misschien redden als je bijvoorbeeld overal vloerverwarming hebt of (veel) beter isoleert.
Pagina: 1 ... 4 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.