Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.207 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
HBO88 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:17:
[...]

Dat zal niet gebeuren en staat wat mij betreft los van je nachtverlaging.
De Quatt meet de uitgaande watertemperatuur, als die te laag wordt gaat eerst de pomp draaien. Mocht de water temperatuur dan toch nog dalen zal de quatt gewoon aan gaan, ongeacht of je thermostaat warmte vraagt.
Die klep is een laatste beveiliging voor als je quatt spanningsloos of defect is en het vriest buiten.
Dat laatste wist ik dus niet, maar is eigenlijk wel logisch. Super.
Maar dan snap ik dus niet de waarschuwing van Quatt niet, die zou dus geheel overbodig zijn.
De Quatt zal dan wel niet tot de 18gr gaan, maar als beveiliging is dat ook helemaal niet nodig, zolang je het cv-water maar boven het vriespunt (zeg boven de 5 gr.) houd is dat eigenlijk al voldoende.

Het wordt tijd dat Quatt nú eindelijk met een goede handleiding komt. Ondertussen hebben ze meer dan voldoende tijd hiervoor gekregen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-08 14:30
slacksoff schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:14:
[...]

Deze opmerking van eerder deze week triggerde mij om ook te kijken naar de vloerverwarming, waarvoor dank :*) . Hoezo afgifte niet goed als er zo veel vloerverwarming is. Toverwoord: bijmengen

Onze vloerverwarming is geleverd toen we alleen nog maar een CV-ketel hadden. De verdeler mengt (maximaal) retourwater bij zodat (50-60c) CV water naar een vloerverwarming-temperatuur gebracht wordt.

Wat ik zag was dat de Quatt (bijvoorbeeld) water van 30c aan het maken was, maar dat er maar 27c de vloer in ging, wat er met 25 weer uit kwam. Gelukkig is het een moderne verdeler dus er zit een stelknop voor het bijmengen op. Deze kan ook helemaal dicht zodat er niks wordt bijgemengd.

Al heb ik de ketel op max. 40c ingesteld en heeft de verdeler meerdere temperatuurbeveiligingen voelt dat nog niet veilig (Vooral met die ondoorgrondelijke T6) dus ik laat nog een klein deel bijmengen. Dat zorgt ook voor minder ruis in de leidingen.

Resultaat wanneer de Quatt bezig is:
Voor: Vloer had een delta van +- 2 graden
Na: Vloer heeft een delta van +- 4 graden met iets lagere doorstroomsnelheid. Van de aangeleverde 30c gaat er nu 28-29 de vloer in.

Leuk om weer meer te weten hoe dat soort dingen werken. Wanneer ik uitgetweaked ben hoop ik er ook jaren niet meer aan te komen.
Wat heb je met je pomp gedaan?
En ik heb leiding/groep een inregel kraantje zitten voor de flow door de leiding, die misschien ook maar verder open zetten om meer flow te maken? Als alleen de vloerverwarming meedraait bij on heb ik maar een flow (volgens de flow sensor) van 640 l/u. Dat lijkt wat laag vergeleken met de cijfers van anderen hier. ±55m2 vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
KVS138 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:04:
[...]
dus CV moet ik ook even bijstellen van 50 naar 40 eigenlijk als ik dit zo lees. Ook als die een kwart slag open is zoals geadviseerd?
Ik heb de CV wel op 40 gezet inderdaad (Stond hij al, maar toch). Als het goed is heb je daarnaast nog een thermostaatknop (aanvoer gaat dicht boven een bepaalde temperatuur) en een temperatuurbeveiliging bij de pomp op de verdeler (stopt bij 55c las ik voor mijn situatie).

Het deels bijmengen (Die slag open) heb ik als extra veiligheid gedaan maar dus ook tegen het geruis. Grappig om dat ook terug te lezen als advies in de handleiding van jouw verdeler.

De pompen hebben ook meerdere standen. Er werd in de handleiding van mijn verdeler verder niet op in gegaan of dat anders moet als hij niet/minder circuleert. Die van de losse pomp geeft ook geen uitsluitsel dus heb hem maar op de fabrieksinstelling laten staan: https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
Hogu schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:39:
[...]

Wat heb je met je pomp gedaan?
En ik heb leiding/groep een inregel kraantje zitten voor de flow door de leiding, die misschien ook maar verder open zetten om meer flow te maken? Als alleen de vloerverwarming meedraait bij on heb ik maar een flow (volgens de flow sensor) van 640 l/u. Dat lijkt wat laag vergeleken met de cijfers van anderen hier. ±55m2 vloerverwarming.
Ah, toevallig, zie mijn comment hierboven.

Voor de kraantjes per groep heb ik deze man wat nagedaan: YouTube: Tips & Trucs #20 Waterzijdig inregelen van een Wth vloerverwarmings...

PS. Dan kom je ook andere adviezen tegen.. Voor degenen zonder regelventiel. Dit zou ik niet durven:
YouTube: Maak van je MENGVERDELER een Lage Temperatuur Vloerverwarming Verdeler! :P :P

[ Voor 13% gewijzigd door slacksoff op 15-11-2023 16:45 . Reden: filmpje regelventiel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:06:
[...]

Als het aanvoerwater niet onder het retourwater komt is er ook geen negatief.
Bij een defrost zal dat vrij zeker wel het geval zijn, en wordt er energie onttrokken uit je CV systeem.
Show us some data B)
Even wat beter naar gekeken. Op 12 november waren er een aantal defrosts. Heatpump HP1 heatPower gaat niet in de negatief, Heatpump HP1 power wel (zo'n - 5 kw, dus aardig vol vermogen in de defrost). Wat het verschil is tussen de 2 durf ik niet te zeggen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
slacksoff schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:14:
Al heb ik de ketel op max. 40c ingesteld en heeft de verdeler meerdere temperatuurbeveiligingen voelt dat nog niet veilig.
Ik ben het met je eens, en daarom heb ik de ketel lager ingesteld (35), EN de thermostaat laten zitten die gaat bijmengen rond 45 graden, EN heb ik de pompschakelaar die vroeger op de verdeler zat nu op de cv ketel geplaatst, en boven de 45 gaat de stroom van de ketel af. Dan gaat de boel waarschijnlijk in storing, maar liever dat, dan barsten in de vloer.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
rvdgaag schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:42:
[...]

Let wel dat als het straks gaat vriezen dat de Quatt hogere aanvoer temperaturen gaat aanleveren op de boel warm te krijgen, hij gaat volgens mij tot 45 a 50 graden.
Dat hangt van je afgifte af. Quatt doet ongeveer 4kW warmte genereren. Als jij met 30 graden retour komt, wordt het water maar maximaal 35 graden. Het is echt niet zo dat je water invoer bij de Quatt 30 graden is en het water wat uit de Quatt komt 45.

Mijn vloerverwarming is de grootste verbruiker, afgelopen winter was retour ongeveer 29 in ingaand 33. Daarmee was en bleef het warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
onlinaius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:18:
[...]

Ik ben het met je eens, en daarom heb ik de ketel lager ingesteld (35), EN de thermostaat laten zitten die gaat bijmengen rond 45 graden, EN heb ik de pompschakelaar die vroeger op de verdeler zat nu op de cv ketel geplaatst, en boven de 45 gaat de stroom van de ketel af. Dan gaat de boel waarschijnlijk in storing, maar liever dat, dan barsten in de vloer.
even dat ik het begrijp, we hebben het hier nog over het mengventiel en deze dichtdoen (-1 slag) dat je nog meer beveiliging nodig hebt dan thermostaatkraan op je vv-unit op 35 of 40 en cv op 40 graden? die pompschakelaar is leuk gevonden btw, maar is het niet dat de quatt wellicht ook al die temperatuur kan maken als het goed koud is?

dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
onlinaius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:30:
[...]

Naar mijn idee kan een dichtvriezende sensor dit niet verklaren want:

- Waarom vriest een sensor dicht bij een buitentemperatuur van 2 graden?
Kijk de volgende keer nog maar eens naar je wp als het mistig is bij 2 graden ;)
Dat is zowat de slechtste omstandigheid die je kunt hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 15-11-2023 17:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:14:
[...]

Even wat beter naar gekeken. Op 12 november waren er een aantal defrosts. Heatpump HP1 heatPower gaat niet in de negatief, Heatpump HP1 power wel (zo'n - 5 kw, dus aardig vol vermogen in de defrost). Wat het verschil is tussen de 2 durf ik niet te zeggen.
Als het COP wordt berekend aan de hand van de 2e, is het niet zo'n probleem.
Wanneer COP alleen op basis van HeatPower wordt berekend, dan is het vals spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mklcln schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:07:
De informatie met betrekking tot regelventiel op vloerverwarming is wel mooie informatie moet dit niet in beginpagina van topic gezet worden.? Of iedergeval alle essentiële verzameling van tweaks :)
jup, goed idee, ik vrees alleen dat dit voor een heleboel VV systemen weer anders is, ik heb zoiets namelijk niet.
heb eigenlijk ook geen algemeen vv systeem forum gevonden hier op tweakers, of ik moet weer eens met mijn ogen dicht gekeken hebben, dus mogelijk dat iemand een link voor een meer algemeen vv forum heeft. alcvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 19:49
OK, wie trekt me over de streep?
Ik denk te kunnen lezen uit de reacties dat de 4 kW Quatt een betrouwbare/goede keuze is. Maar waar ik maar niet achter kom is of het vermogen groot genoeg zal zijn. We hebben 100m2 te verwarmen en het huis is redelijk goed geïsoleerd. Ik kom op ca 55 W/m2@-10C. Voordeel is dat we inmiddels gewend zijn geraakt aan 18,5C kamertemperatuur (het zweet breekt me uit als ik lees dat de meesten op 20-21 C leven) en met die temp stoken we ca. 1000m3 gas/jaar. De afgelopen dagen is de buitentemp redelijk constant en verbruik ik 4 m3 gas (40 kWh) per dag. De CV staat op 50C en dat gaat prima met speedconfort (met 30C clixon).
Dus: hak ik de knoop door of op zoek naar 6kW?

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
KVS138 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:27:
[...]

even dat ik het begrijp, we hebben het hier nog over het mengventiel en deze dichtdoen (-1 slag) dat je nog meer beveiliging nodig hebt dan thermostaatkraan op je vv-unit op 35 of 40 en cv op 40 graden? die pompschakelaar is leuk gevonden btw, maar is het niet dat de quatt wellicht ook al die temperatuur kan maken als het goed koud is?

dank!
Bij mij wordt er niet meer gemengd. Ik kan het mengventiel volledig dichtdraaien. Voor de vvw verdeler zit (bij mij) een thermostatisch ventiel met een thermostatische knop. Deze heb ik op een ruime 45 graden gezet (47 - 48 vermoed ik, over het algemeen wordt aangegeven dat vanaf 50 of 55 graden riskant wordt in je vloerverwarming, ik kan het cijfer even niet meer helemaal herinneren). Dit betekend dat in mijn geval (als ik het goed begrijp) de flow volledig wordt dichtgeknepen als het water boven die 47 a 48 graden komt. De pompschakelaar staat nog net iets hoger (49 of 50 uit mijn hoofd).

Ik houd het in de gaten, maar ik denk niet dat de Quatt (ik heb een enkele unit) ooit boven de 45 graden uit zal komen. Ik heb nu na een lange run op hoog vermogen een keer maximaal 37 gezien. Dit zal vast nog een beetje hoger komen, maar vergeet niet dat afgifte lineair loopt met het verschil tussen de temperatuur in de woonkamer en de temperatuur van de aanvoer. Bij een binnentemperatuur van 21 graden betekend dit een verschil tussen woonkamer en aanvoer van 16 graden bij 37 graden aanvoer. Bij 45 graden aanvoer ligt dit al op 24 graden waardoor je dus al 50% meer afgifte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:27:
[...]

Kijk de volgende keer nog maar eens naar je wp als het mistig is bij 2 graden ;)
Dat is zowat de slechtste omstandigheid die je kunt hebben.
De warmtepomp uiteraard wel, maar de sensor geeft 2 graden aan en zal daarmee niet bevriezen. Misschien dat de achterkant van het plaatje waar de sensor op zit wel onder de 0 komt, daarmee gaat aanvriezen, en daarmee meer kou doorgeeft aan de sensor, dat zou theoretisch natuurlijk nog wel kunnen. Toch maar eens het dak op als het echt goed vriest om te kijken of er ijs op de achterkant zit (en zo ja misschien een klein beetje isolatie aan de achterkant van het plaatje aanbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:20:
[...]

De warmtepomp uiteraard wel, maar de sensor geeft 2 graden aan en zal daarmee niet bevriezen. Misschien dat de achterkant van het plaatje waar de sensor op zit wel onder de 0 komt, daarmee gaat aanvriezen, en daarmee meer kou doorgeeft aan de sensor, dat zou theoretisch natuurlijk nog wel kunnen. Toch maar eens het dak op als het echt goed vriest om te kijken of er ijs op de achterkant zit (en zo ja misschien een klein beetje isolatie aan de achterkant van het plaatje aanbrengen).
Kan ook net verkeerde windrichting zijn waardoor ijs die kant op groeit
Het 'roostertje' om de sensor heen daagt ook wel lekker uit om ijs/rijp vorming op te laten ontstaan.

De temperatuur die gemeten wordt zal heus wel kloppen, alleen meet ie zo te zien ruim 15 min lang niet de luchtstroomtemperatuur, maar iets (2-3 graden) kouders.

Hij zal dan waarschijnlijk steeds wat harder gaan lopen want "kouder!" hetgeen het aanvriezen alleen maar versterkt en een defrost vervroegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Marelli7 Met 6 kW (@-10°C) kan je gasloos, mits je afgifte in orde is. Zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
@MacD007 Zo'n topic starten zou zeker gewaardeerd worden :)

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2023 18:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:23
Marelli7 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:58:
Ik denk te kunnen lezen uit de reacties dat de 4 kW Quatt een betrouwbare/goede keuze is. Maar waar ik maar niet achter kom is of het vermogen groot genoeg zal zijn. We hebben 100m2 te verwarmen en het huis is redelijk goed geïsoleerd. Ik kom op ca 55 W/m2@-10C. Voordeel is dat we inmiddels gewend zijn geraakt aan 18,5C kamertemperatuur (het zweet breekt me uit als ik lees dat de meesten op 20-21 C leven) en met die temp stoken we ca. 1000m3 gas/jaar. De afgelopen dagen is de buitentemp redelijk constant en verbruik ik 4 m3 gas (40 kWh) per dag. De CV staat op 50C en dat gaat prima met speedconfort (met 30C clixon).
4kW ga je het mee redden én je comfort gaat omhoog. Ik heb een 4kW Quatt met een redelijk geïsoleerd jaren 30 hoekhuis van 120m2. Als het over een tijdje echt koud wordt moet 'ie hard aan de bak, maar koud gaan we het niet krijgen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Ik kan mijn oude vvw verdeler van 18 jaar oud helaas niet aanpassen naar LTV zoals anderen hier op het forum. Ik heb nog wel een vraag die iemand misschien kan beantwoorden. De blauwe kranen staan lang niet helemaal open gedraaid. Ik neem aan dat dat ooit tijdens de installatie zo is gedaan. Is het goed om het zo te laten staan? Of kunnen ze volledig open gedraaid worden voor bijvoorbeeld een betere flow?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaSHjJyi0_aGF1qxwQSh5pFPGt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFPdLKd92llzTPyzJxIqjFIg.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
TRS-3 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:20:
[...]

Oef, dat zou wat zijn... De CiC heeft inderdaad in die periode wel een keer zonder elektriciteit gestaan vanwege een aanpassing aan de meterkast. Ik hoop dat ze daar dan wel iets op gaan verzinnen! Dank.
Bij mij ging ivm onderhoud het internet er een paar keer uit afgelopen maandag. Maar daarna nog steeds alle informatie in de app. Zelfs niets gemist lijkt het. Dus dat kan het haast niet zijn.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Kwam onlangs een interessant artikel tegen:

"Een opvallend kenmerk van de Quatt hybride warmtepomp is de ingebouwde IoT-connectiviteit, door een IoT-simkaart van Odido. De simkaart zorgt in de eerste plaats voor een back-up verbinding, zodat de warmtepomp altijd verbonden blijft met internet. Zelfs als de wifi-verbinding even wegvalt. Maar omdat de warmtepomp verbonden is met internet, wordt er ook automatisch handige informatie over de pomp in de Quatt App geladen.".

Bron: https://www.odido.nl/busi...voor-slimme-warmtepompen/

(En grappig genoeg sluit deze aan bij de post hierboven ⬆️: er is blijkbaar een backup)

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 15-11-2023 20:28 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
RVE_NL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:06:
[...]

Bij mij ook vanaf half september, volgens mij is dit bij iedereen zo.
Quatt heeft duidelijk aangegeven dat niet alle data bij iedereen gelijktijdig zichtbaar is. Dus geduld, het komt vanzelf goed. Bij mij duurde het een paar dagen, maar het kan ook wat langer duren.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
onlinaius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:13:
[...]

Bij mij wordt er niet meer gemengd. Ik kan het mengventiel volledig dichtdraaien. Voor de vvw verdeler zit (bij mij) een thermostatisch ventiel met een thermostatische knop. Deze heb ik op een ruime 45 graden gezet (47 - 48 vermoed ik, over het algemeen wordt aangegeven dat vanaf 50 of 55 graden riskant wordt in je vloerverwarming, ik kan het cijfer even niet meer helemaal herinneren). Dit betekend dat in mijn geval (als ik het goed begrijp) de flow volledig wordt dichtgeknepen als het water boven die 47 a 48 graden komt. De pompschakelaar staat nog net iets hoger (49 of 50 uit mijn hoofd).

Ik houd het in de gaten, maar ik denk niet dat de Quatt (ik heb een enkele unit) ooit boven de 45 graden uit zal komen. Ik heb nu na een lange run op hoog vermogen een keer maximaal 37 gezien. Dit zal vast nog een beetje hoger komen, maar vergeet niet dat afgifte lineair loopt met het verschil tussen de temperatuur in de woonkamer en de temperatuur van de aanvoer. Bij een binnentemperatuur van 21 graden betekend dit een verschil tussen woonkamer en aanvoer van 16 graden bij 37 graden aanvoer. Bij 45 graden aanvoer ligt dit al op 24 graden waardoor je dus al 50% meer afgifte hebt.
Dankjewel, wordt al wat duidelijker zo! Als je een thermostaatknop op je vv hebt, inclusief het mengventiel dicht of nagenoeg dicht. Dan zit je safe toch met the thermostaatknop op 40 als “beveiliging “ mocht het cv onverhoop ineens 70 graden gaan pompen in het systeem ofzo gaat dat dus niet de vloer in.

Nogmaals Dankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
okijokii schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:18:
Ik kan mijn oude vvw verdeler van 18 jaar oud helaas niet aanpassen naar LTV zoals anderen hier op het forum. Ik heb nog wel een vraag die iemand misschien kan beantwoorden. De blauwe kranen staan lang niet helemaal open gedraaid. Ik neem aan dat dat ooit tijdens de installatie zo is gedaan. Is het goed om het zo te laten staan? Of kunnen ze volledig open gedraaid worden voor bijvoorbeeld een betere flow?

[Afbeelding]
In de meeste gevallen zijn alle groepen niet even lang en om de vloer dan overal even warm te krijgen moet de flow nageregeld worden. Dat is waarschijnlijk met die kranen gebeurd en dat zou ik niet veranderen. Ik zou gaan nadenken over een ltv verdeler met flowmeters.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:53:
[...]

In de meeste gevallen zijn alle groepen niet even lang en om de vloer dan overal even warm te krijgen moet de flow nageregeld worden. Dat is waarschijnlijk met die kranen gebeurd en dat zou ik niet veranderen. Ik zou gaan nadenken over een ltv verdeler met flowmeters.
Oke, dankjewel!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Zojuist een webinar in mijn gemeente gehad en zag zelfs de Quatt benoemd worden. Wel in een rijtje waarin het geluid van andere warmtepompen wel heel rooskleurig wordt ingeschat ( Daikin -11 dB tov Quatt yeah right.. 7(8)7 )
Hebben duidelijk nog iets te leren in verschil tussen geluidsvermogen en -druk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5GvP5WIkNHeSVd_Xr9c1pfbUkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3pInGcNtlPvfsiXpGHvLt2A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 15-11-2023 21:27 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

[Afbeelding]
Heb je een IR-meter?
Ik heb de mijne (na installatie) eerst allemaal opengedraaid en daarna iedere 2 uur gemeten wat de temperatuur van de retour was. De heetste 2 (ik heb 9) steeds een slagje dichter.gezet tot alle retouren identiek waren qua temperatuur. Daarbij zijn 3 volledig open gebleven. Blijkbaar de langsten. (Edit: Die gedurende dit proces steeds warmer werden)
Ook vloer gecheckt. Verschil over 55m2 is max. 0,3°C. Nu nog steeds.

Dus als bij jou ook alle retouren (en vloer) egaal warm zijn: niks meer aan doen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:22:
[...]

Heb je een IR-meter?
Ik heb de mijne (na installatie) eerst allemaal opengedraaid en daarna iedere 2 uur gemeten wat de temperatuur van de retour was. De heetste 2 (ik heb 9) steeds een slagje dichter.gezet tot alle retouren identiek waren qua temperatuur. Daarbij zijn 3 volledig open gebleven. Blijkbaar de langsten.
Ook vloer gecheckt. Verschil over 55m2 is max. 0,3°C. Nu nog steeds.

Dus als bij jou ook alle retouren (en vloer) egaal warm zijn: niks meer aan doen.
Dat zal ik binnenkort eens proberen. Ik ga op zoek naar een IR meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 22:29
Gerardwaz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:53:
[...]

En daarvoor zitten daar op de juiste manier blinkende inregelknoppen gemonteerd in ELKE sectie.
De blauwe knoppen om open/dicht te draaien, de blinkende om in te regelen.
En de totale flow geschiedt door de inregelknop in de aa/afvoerleiding.

Maar ja, inregelen is onderwep apart bij een wp.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
Gamepc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:31:
[...]

Ik stook 24/7 op 19,5 graden met de T6R.
Het gekke is dat de roomtemperature in de JSON vast lijkt te lopen op 19.20. De eerste sessie van 17-18u kan mogelijk beïnvloed worden door koken en daardoor afslaan. Maar de 2e run later stopt ook naar een uur. Vervolgens hard reset van theromstaat, cv en cic en hij maakt weer een lange sessie.
@gamepc
Wellicht zijn er updates op het probleem van het vastlopen van de "Roomtemperature" op T6, maar dit is de laatste welke ik hierover kan vinden.
Ik verneem hetzelfde probleem en dusdanig dat de WP's saampjes maar door blijven gaan omdat de "Roomtemperature" niet omhoog komt (indien hij lager "bevroren" is dan de gewenste temperatuur). Is dit bij jou opgelost?
Alvast bedankt.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
harv schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:10:
[...]

En daarvoor zitten daar op de juiste manier blinkende inregelknoppen gemonteerd in ELKE sectie.
De blauwe knoppen om open/dicht te draaien, de blinkende om in te regelen.
En de totale flow geschiedt door de inregelknop in de aa/afvoerleiding.

Maar ja, inregelen is onderwep apart bij een wp.
Die blinkende inregelknoppen noemen ze ook wel voetventielen mijnheer de techneut.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Marelli7 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:58:
Ik heb de 4K Quatt, huis is zelfs groter dan dat van jou, een verbruik van rond 900 m3 laatste winter incl SSW, ik zelf stook max 19-19,5 met een nachtverlaging. Quatt doet dat eigenlijk nu nog uit zijn neus, gemiddeld 300-800W. Redelijk oud huis (begin 60) met redelijk geïsoleerd.

Volgens mij dus meer dan voldoende,

Hier de data van de laatste 30 dagen, is pas dit najaar geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZKNKO_MTu2ZG7xdu3aaVYzJ27g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XriQqdDuXFaQWj9v6dUOxwTh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Gerardwaz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:29:
[...]

Die blinkende inregelknoppen noemen ze ook wel voetventielen mijnheer de techneut.
Maar klopt het doel wel misschien??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
HarryInia schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:12:
[...]

@gamepc
Wellicht zijn er updates op het probleem van het vastlopen van de "Roomtemperature" op T6, maar dit is de laatste welke ik hierover kan vinden.
Ik verneem hetzelfde probleem en dusdanig dat de WP's saampjes maar door blijven gaan omdat de "Roomtemperature" niet omhoog komt (indien hij lager "bevroren" is dan de gewenste temperatuur). Is dit bij jou opgelost?
Alvast bedankt.
Hier update 'ie soms uren niet, en soms heel vaak. De piek komt trouwens door de houtkachel, haha..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_tHb9pKXMDxpJyFFvV2COIMBQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qg5nnoE7B114E0MNIpZBp4Lk.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
harv schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:33:
[...]

Maar klopt het doel wel misschien??
Hij geeft aan dat de kranen niet geheel zijn open gedraaid, dus zou het kunnen dat ze op die manier zijn ingeregeld. Ikzelf zou het met de voetventielen doen maar wel de bovenste kranen open draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:29:
[...]

Ik heb de 4K Quatt, huis is zelfs groter dan dat van jou, een verbruik van rond 900 m3 laatste winter incl SSW, ik zelf stook max 19-19,5 met een nachtverlaging. Quatt doet dat eigenlijk nu nog uit zijn neus, gemiddeld 300-800W. Redelijk oud huis (begin 60) met redelijk geïsoleerd.

Volgens mij dus meer dan voldoende,

Hier de data van de laatste 30 dagen, is pas dit najaar geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Jij doet het wel stukken beter dan ik hoor. Moet ik wel zeggen dat mijn thermostaat een graad hoger staat dan bij jou (mijn Quatt in mei geïnstalleerd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/740w1XyCJFMG-QzNm4Kwj7Lv_Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjcYNxgDO4NRRxrNk8mnCoGO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 09:39
HarryInia schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:12:
[...]

@gamepc
Alvast bedankt.
Ik heb via resideo de T6 laten updaten naar:
4.0.3.80. Weet niet of die heeft geholpen maar nadien eigenlijk geen issues meer geconstateerd.

Bij Quatt ook gemeld ze zeggen dit, heb je niet veel aan maar ze kunnen iig wel kijken of alles naar behoren werkt:

bedankt voor je bericht, ik zie inderdaad dat de warmtepomp twee keer aangaat, de reden is dat de kamertemperatuur onder de ingestelde thermostaat temperatuur komt, daardoor gaat de warmtepomp weer verwarmen totdat de thermostaat temperatuur weer is bereikt, dit is normaal, verder zie ik dat uw systeem naar behoren functioneert.

ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 00:06
slacksoff schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:42:
[...]

Ah, toevallig, zie mijn comment hierboven.

Voor de kraantjes per groep heb ik deze man wat nagedaan: YouTube: Tips & Trucs #20 Waterzijdig inregelen van een Wth vloerverwarmings...

PS. Dan kom je ook andere adviezen tegen.. Voor degenen zonder regelventiel. Dit zou ik niet durven:
YouTube: Maak van je MENGVERDELER een Lage Temperatuur Vloerverwarming Verdeler! :P :P
opzich interessant, maar helemaal pomploos durf ik niet aan ivm parket vloer.

ook ben ik wel benieuwd of mijn verdeler vervangen voor een hybride verdeler nou echt veel gaat opleveren. Bij ons wordt het prima warm in huis ook met de mengverdeler, natuurlijk is de vloer niet echt warm want zodra de temp die de vloer ingaat rond de 24/25C zit dan is de doeltemp van 21C in de kamer wel bereikt.

Maar met een mengverdeler gaat er geen vermogen verloren, dus in hoeverre kan ik met een nieuwe verdeler nog echt besparen? COP die ik nu haal is al rond de 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Ik kan mijn oude vvw verdeler van 18 jaar oud helaas niet aanpassen naar LTV zoals anderen hier op het forum.
Dat durf ik te betwijfelen. Aanvoerleiding naar de aanvoerkant, retourleiding vanaf de retourkant. Geen onderlinge verbinding meer. Geen thermostaat, geen retourventiel.

Niet echt een goed plan zolang je nog hybride draait, aangezien de cv ketel bij een per ongelukke reset te heet water de vloer in kan jagen, maar zodra je FE gaat wordt het systeem een stuk simpeler. Meer LTV kun je het waarschijnlijk niet krijgen met de bestaande vloerverwarming, want de lussen in de vloer worden dan eerder de limiterende factor dan de verdeler.

Edit: wat doet je flow volgens de Json? Want als deze al 800 is met alleen de vvw open, zonder radiatoren zou ik het lekker zo laten staan. In principe kan opendraaien van de blauwe kranen geen kwaad, tenzij je specifiek op bepaalde delen extra wil verwarmen (en dus andere delen wat knijpen) EN je flow niet lager wordt dan met alle kranen volledig open.

[ Voor 19% gewijzigd door onlinaius op 15-11-2023 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
Gerardwaz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:45:
[...]

Hij geeft aan dat de kranen niet geheel zijn open gedraaid, dus zou het kunnen dat ze op die manier zijn ingeregeld. Ikzelf zou het met de voetventielen doen maar wel de bovenste kranen open draaien.
Zou kunnen, zou het het ook kunnen dat de inregelkranen WEL zijn ingeregeld en dat iemend aan de verkeerde knoppen heeft gedraaid, de knoppen die dienen om open en dicht te zetten???

En zouden alle mensen precies snappen wat voetventielen zijn?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
harv schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:02:
[...]

Zou kunnen, zou het het ook kunnen dat de inregelkranen WEL zijn ingeregeld en dat iemend aan de verkeerde knoppen heeft gedraaid, de knoppen die dienen om open en dicht te zetten???

Voetventielen wel denk ik, glimmende inregelkranen niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
dikkiedik schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:56:
[...]

opzich interessant, maar helemaal pomploos durf ik niet aan ivm parket vloer.

ook ben ik wel benieuwd of mijn verdeler vervangen voor een hybride verdeler nou echt veel gaat opleveren. Bij ons wordt het prima warm in huis ook met de mengverdeler, natuurlijk is de vloer niet echt warm want zodra de temp die de vloer ingaat rond de 24/25C zit dan is de doeltemp van 21C in de kamer wel bereikt.

Maar met een mengverdeler gaat er geen vermogen verloren, dus in hoeverre kan ik met een nieuwe verdeler nog echt besparen? COP die ik nu haal is al rond de 6.
Als het goed werkt niets meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Gerardwaz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:17:
[...]

Voetventielen wel denk ik, glimmende inregelkranen niet!
Zijn in elk geval meer wat te weten gekomen.
Prima voor onze medetweakers.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Ik ben voorlopig ook nog niet echt onder de indruk van de T6. Temperatuur wordt inderdaad maar sporadisch geüpdate, en laat spikes zien die ik in twijfel trek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0k_dsgkVNbTFvf4GKN3dtrgvOM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zAsx2DKHrWbAwtPav4cpC56V.png?f=fotoalbum_medium

Die laatste spike zorgt ervoor dat de Quatt een kwartiertje uit gaat en dan weer begint te verwarmen. De spikes zijn overigens geen punten maar blijven echt een minuut of 10. De resolutie van het meten zelf lijkt ook gewoon erg laag. De JSON laat weliswaar 6 cijfers achter de komma zien, maar er staat verdacht vaak exact hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au9pNwa51Lpk2UIUfC87_Eb-a44=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2wlm0cNHWVoQtKNvEGtzOxUE.png?f=fotoalbum_medium

Ik draai overigens de laatste firmware, op zowel T6 als cic

[ Voor 33% gewijzigd door Rowwan op 16-11-2023 07:14 ]

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Rowwan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:28:
Ik ben voorlopig ook nog niet echt onder de indruk van de T6. Temperatuur wordt inderdaad maar sporadisch geüpdate, en laat spikes zien die ik in twijfel trek.

[Afbeelding]

Die laatste spike zorgt ervoor dat de Quatt een kwartiertje uit gaat en dan weer begint te verwarmen. De spikes zijn overigens geen punten maar blijven echt een minuut of 10. De resolutie van het meten zelf lijkt ook gewoon erg laag. De JSON laat weliswaar 6 cijfers achter de komma zien, maar er staat verwacht van exact hetzelfde.
[Afbeelding]
Ik had gisteren ook ineens van die rare spikes. Mijn T6 is trouwens vorige week naar de laatste firmware geupdated.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM5yEZZCV9Y-JmopRcxDX7HgExk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsA8LW3JoUqJ0OVWOpQGIlIM.jpg?f=fotoalbum_large

Verschil bij bij is dat de Quatt de spike gelukkig negeert..... Dat kan je zien als ik inzoom op de spike rond 12 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yluy0WOfh1MyQcMkOVDb2zF93XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPAFwxVXbaOiHeDdLRiiDwcm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door verguldebarman op 16-11-2023 07:04 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
verguldebarman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:56:
[...]

Verschil bij bij is dat de Quatt de spike gelukkig negeert..... Dat kan je zien als ik inzoom op de spike rond 12 uur.
Waarschijnlijk om omdat mijn spike hoger is, die komt 0.4 boven setpoint uit. Ik heb hier wel eens gelezen dat de quatt tm 0.3 boven setpoint gewoon doorverwarmt, om pendelen tegen te gaan.

• okijokii
onlinaius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:01:
[...]

Dat durf ik te betwijfelen. Aanvoerleiding naar de aanvoerkant, retourleiding vanaf de retourkant. Geen onderlinge verbinding meer. Geen thermostaat, geen retourventiel.

Niet echt een goed plan zolang je nog hybride draait, aangezien de cv ketel bij een per ongelukke reset te heet water de vloer in kan jagen, maar zodra je FE gaat wordt het systeem een stuk simpeler. Meer LTV kun je het waarschijnlijk niet krijgen met de bestaande vloerverwarming, want de lussen in de vloer worden dan eerder de limiterende factor dan de verdeler.

Edit: wat doet je flow volgens de Json? Want als deze al 800 is met alleen de vvw open, zonder radiatoren zou ik het lekker zo laten staan. In principe kan opendraaien van de blauwe kranen geen kwaad, tenzij je specifiek op bepaalde delen extra wil verwarmen (en dus andere delen wat knijpen) EN je flow niet lager wordt dan met alle kranen volledig open.
De flow is prima, altijd rond de 800

• okijokii
harv schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:02:
[...]

Het is voor mij lastig in te schatten of ze echt zijn ingeregeld. Een man uit Rotterdam heeft ooit bij ons vloerverwarming gelegd. Die heeft vast 'iets' met de ventielen en kranen gedaan 🤷 maar is nooit weer terug gekomen na die dag. Daarna is de vloer erover heen gelegd en moest ik enkele dagen wachten met verwarmen maar wonder boven wonder (?) heb ik al jaren een warme vloer....?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Is dat spontaan gegaan (de T6 dan) of heb je daar wat voor moeten doen?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slacksoff
Vanmorgen was het kouder dan verwacht, snel gemeten (7.45) want de Quatt was weer lage temperaturen/COP aan het meten:

Weer: 3.9c / 96% luchtvochtigheid
muur: 3-4c
grond met condenswater (vochtig, geen plas): 4c
Temperatuursensor Quatt: 1,2c als ik de behuizing meet (geeft zelf 0c aan)
achterkant Quatt op condensor: -6 (!)
bovenkant Quatt: 2c

Hij is nog niet gaan defrosten maar dat zal niet lang duren want de sensor geeft nu -0.6 aan
een plaatje zegt nog meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeErH3X9tKJOMPdWA41j4usYbT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SI9k5rce3A5wXBgwpoYrLVyx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Flesym schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:56:
[...]

Is dat spontaan gegaan (de T6 dan) of heb je daar wat voor moeten doen?
Ik heb nooit iets gedaan, en heb de T6 ik denk een jaar of 4 in bezit. Oftewel de nieuwste firmware is minimaal 4 jaar oud, of het gaat soms ook automatisch.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Rowwan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:06:
[...]

Ik heb nooit iets gedaan, en heb de T6 ik denk een jaar of 4 in bezit. Oftewel de nieuwste firmware is minimaal 4 jaar oud, of het gaat soms ook automatisch.
Ok, ik zit nog op 3.9.11.6 maar lees ook over 4.0.
Daarbij staat bij mij als verwarmingssysteem GAS wat er op duidt dat er ook een andere keuze zou moeten zijn.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• KVS138
Flesym schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:28:
[...]

Daarbij staat bij mij als verwarmingssysteem GAS wat er op duidt dat er ook een andere keuze zou moeten zijn.
Ik zit op 4.03.80 en staat ook gas, en staat ook al rustig 30 min op zelfde temperatuur nu met 6 cijfers achter de komma. Kan niet zijn met de warmte die de vloer ingepompt wordt en 3 mensen in die ruimte 🤷🏻

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]
Ik had gisteren ook ineens van die rare spikes. Mijn T6 is trouwens vorige week naar de laatste firmware geupdated.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die target is toch geen goede indicatie voor wat Quatt doet? Wat in je grafiek staat is de T6 target (thermostat control setpoint), neem ik aan, die door CiC vrij structureel wordt genegeerd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• MacD007
Flesym schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:28:
[...]

Nee, ook met een nieuwe update, die je overigens zelf kunt aanvragen, het mailadres is hier al diverse keren, ook pas weer, langs gekomen, blijf je gas zien.
Dat kun je ook niet in de app verwijderen cq wijzigen.
De laatste versie is 4.0.3.80

• Spykie
Er is inderdaad geen touw aan vast te knopen.

Ik zie in HA op 2 manieren "dezelfde" kamertemperatuur. Enerzijds rechtsreeks via de Resideo integratie en anderzijds via de Quatt (die het weer doorgestuurd krijgt door Resideo).
Temperatuur direct vanaf T6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kE7V2oni2vTYKCND_ZqO9Ahp0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LnbWzgg0VY0QGdltUpMoe1aF.png?f=fotoalbum_large
Temperatuur via Quatt vanaf T6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVHeS8kYa2MV7VUXtneyDoOCnjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hgx7zUYdPYlXXezTB6hgxJRA.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Ondanks dat de T6 niet vaak update is deze wel accuraat. Is vrijwel identiek aan de waarde die TADO doorgeeft die wel regelmatig update. Tevens stuurt de T6 vaker een update via OpenTherm richting CiC als dat je de Cloud dienst benaderd en zelf uitleest. Ik zou me er niet zo heel druk om maken.

• Friezin
  • Niet online
Tja...

Wat moet ik hier nu van vinden?

⤵️

https://www.marktplaats.n...de-warmtepomp-met-korting

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Haha, goed gevonden...

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

• Friezin
  • Niet online
Niet moeilijk via tools Google, "toon laatste 24 uur" 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
Gamepc schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb via resideo de T6 laten updaten naar:
4.0.3.80. Weet niet of die heeft geholpen maar nadien eigenlijk geen issues meer geconstateerd.

Bij Quatt ook gemeld ze zeggen dit, heb je niet veel aan maar ze kunnen iig wel kijken of alles naar behoren werkt:

bedankt voor je bericht, ik zie inderdaad dat de warmtepomp twee keer aangaat, de reden is dat de kamertemperatuur onder de ingestelde thermostaat temperatuur komt, daardoor gaat de warmtepomp weer verwarmen totdat de thermostaat temperatuur weer is bereikt, dit is normaal, verder zie ik dat uw systeem naar behoren functioneert.

ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Ik zit ook op 4.03.80 (is automatisch gegaan of ik had het al sinds installatiedatum 19-10). Quatt heb ik ook aangetikt de reactie naar jou heb je idd weinig houvast aan.
In mijn sitiuatie zoals bv gisteravond waarbij de RT op 19,3 (ST 20) vast blijft zitten, zie ik de flow oplopen naar boven de 40C.) De T6 ontvanger gereset (stekker eruit) en die kwam toen terug op 20,5 RT en de WP's schakelden af. Lijkt mij duidelijk een niet goed functionerende situatie.. Ik ben (nog niet..) geen HA-user dus ik heb nu een timer op 15 min gezet, waarop ik zelf even de ST, RT, flow & WP AAN/UIT in een spreadsheet noteer (of iemand moet een snelle praktische andere oplossing weten). Met een grafiekje kan ik het probleem makkelijker duideler maken. Ook bij de Resideo klantenservice heb ik het aangekaart, maar daar haken ze al snel af op het moment dat het het over JSON hebt. Omdat Quatt mijn leverancier is van de T6 en ook verder belang heeft van een goed functionerende Quatt leg ik het even daar neer.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
okijokii schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:23:
[...]

Het is voor mij lastig in te schatten of ze echt zijn ingeregeld. Een man uit Rotterdam heeft ooit bij ons vloerverwarming gelegd. Die heeft vast 'iets' met de ventielen en kranen gedaan 🤷 maar is nooit weer terug gekomen na die dag. Daarna is de vloer erover heen gelegd en moest ik enkele dagen wachten met verwarmen maar wonder boven wonder (?) heb ik al jaren een warme vloer....?
Dan zijn ze dus waarschijnlijk niet ingeregeld, daarvoor moeten ze warm zijn.
Maar als je geen hoge temperaturen hebt en het is behaaglijk, mooi vanaf blijven!!

• HarryInia
Spykie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:58:
Er is inderdaad geen touw aan vast te knopen.

Ik zie in HA op 2 manieren "dezelfde" kamertemperatuur. Enerzijds rechtsreeks via de Resideo integratie en anderzijds via de Quatt (die het weer doorgestuurd krijgt door Resideo).
Temperatuur direct vanaf T6
[Afbeelding]
Temperatuur via Quatt vanaf T6
[Afbeelding]
Dat is idd ook frapant) Wanneer je nu rechtstreeks naar de bron (T6) kijkt zie ik een wisselende update. Kan ook prima zijn; indien er binnen een bepaalde bandbreedte geen verandering zijn dan laat ik de RT zo staan, Bij mij zie ik dan geen update in die situatie dat het wel nodig is en de WP's maar willen verwarmen terwijl het niet meer hoeft.

• HarryInia
Spykie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:37:
[...]

Hier update 'ie soms uren niet, en soms heel vaak. De piek komt trouwens door de houtkachel, haha..

[Afbeelding]
Hij volgt je OH mooi;-)
De T6 hoeft van mij ook niet continue te updaten als hij het maar wel doet wanneer hij het moet doen en anders dus de WP's door blijven lopen op het moment dat de kamer op temperatuur is (RT>ST).

• SBL

SBL

HarryInia schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:36:
[...]
Ik zit ook op 4.03.80 (is automatisch gegaan of ik had het al sinds installatiedatum 19-10). Quatt heb ik ook aangetikt de reactie naar jou heb je idd weinig houvast aan.
In mijn sitiuatie zoals bv gisteravond waarbij de RT op 19,3 (ST 20) vast blijft zitten, zie ik de flow oplopen naar boven de 40C.) De T6 ontvanger gereset (stekker eruit) en die kwam toen terug op 20,5 RT en de WP's schakelden af. Lijkt mij duidelijk een niet goed functionerende situatie.. Ik ben (nog niet..) geen HA-user dus ik heb nu een timer op 15 min gezet, waarop ik zelf even de ST, RT, flow & WP AAN/UIT in een spreadsheet noteer (of iemand moet een snelle praktische andere oplossing weten). Met een grafiekje kan ik het probleem makkelijker duideler maken. Ook bij de Resideo klantenservice heb ik het aangekaart, maar daar haken ze al snel af op het moment dat het het over JSON hebt. Omdat Quatt mijn leverancier is van de T6 en ook verder belang heeft van een goed functionerende Quatt leg ik het even daar neer.
Ik herken het probleem; heb het bij mij ook gezien (niet zo vaak).
Ik zal mijn excel log (nu 1x per 4 uur) ook eens naar elk kwartier zetten en kijken of ik het weer zie gebeuren.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• onlinaius
okijokii schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:20:
[...]

De flow is prima, altijd rond de 800
Edit:

Wat is het verschil tussen de output van de Quatt, en de temperatuur die wordt weergegeven op de verdeler? Als deze redelijk dicht bij elkaar liggen wordt er sowieso al niet gemengd, en als de 800l/u behaald wordt zonder dat er radiatoren aan staan heb je al nagenoeg een LTV verdeler.

En waar staan je bypass (mits je die hebt) en thermostaat op ingesteld? Je zou eens alle radiatoren dicht kunnen zetten, de thermostatische kraan bij de verdeler iets verder open zetten (mits deze uiteraard nog steeds op een veilige waarde blijft) en dan de bypass langzaam een stukje dicht draaien terwijl je de flow in de gaten houd. Als deze 800 l/u blijft betekend dat dat er oftewel al geen water door de bypass ging, oftewel meer water door de vloerverwarming. Mogelijk zie je dit ook terug doordat de temperatuur op de vvw verdeler dichter naar de output temperatuur van de Quatt gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door onlinaius op 16-11-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Friezin schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:38:
[...]
Niet moeilijk via tools Google, "toon laatste 24 uur" 😉
Ik bedoel van deze Marktplaats user HS. Als die zo elke keer € 50,- krijgt..

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die laatste spike zorgt ervoor dat de Quatt een kwartiertje uit gaat en dan weer begint te verwarmen. De spikes zijn overigens geen punten maar blijven echt een minuut of 10. De resolutie van het meten zelf lijkt ook gewoon erg laag. De JSON laat weliswaar 6 cijfers achter de komma zien, maar er staat verdacht vaak exact hetzelfde.
[Afbeelding]

@Rowwan @verguldebarman ik zie in jullie home assistant grafieken themostaat temperaturen op tiendes staan. Is dit data uit de quatt? Ik heb namelijk nog geen quatt, maar wel alvast de T6 hier opgehangen, als ik die in HA toevoeg zie ik alleen maar temperaturen afgerond op .0 en .5. Krijgt de CIC/Quatt dus specifiekere data uit de thermostaat gestuurd dan dat hij zelf weergeeft?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
clubeddie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:35:
[...]

[...]

Krijgt de CIC/Quatt dus specifiekere data uit de thermostaat gestuurd dan dat hij zelf weergeeft?
Yes.

Bereken je warmteverlies

• MacD007
Trumpske schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:16:
[...]

Dat vraag ik me af of dat zo werkt?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

Trumpske schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:16:
[...]

Je krijgt keuze uit een aantal kortingsbonnen, hier nu 2x een bon van 50€. Je krijgt dus geen "fysiek" geld.
MacD007 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:56:
[...]

Dat vraag ik me af of dat zo werkt?
Niet helemaal dus.

[ Voor 22% gewijzigd door charrel op 16-11-2023 12:01 ]

• HarryInia
SBL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:01:
[...]

Ik zal mijn excel log (nu 1x per 4 uur) ook eens naar elk kwartier zetten en kijken of ik het weer zie gebeuren.
Log jij ook gewoon met de hand of heb je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:01:
[...]

even een vraag, zou jij hier in het kort kunnen uitleggen hoe je deze automatische verbinding tussen json feed en je excel doet, mogelijk dat er een heleboel mensen hier dit ook interessant vinden, mogelijk ook op onze Quatt HA forum zetten.
Alvast bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:07:
[...]
even een vraag, zou jij hier in het kort kunnen uitleggen hoe je deze automatische verbinding tussen json feed en je excel doet, mogelijk dat er een heleboel mensen hier dit ook interessant vinden, mogelijk ook op onze Quatt HA forum zetten.
Alvast bedankt.
Ik heb een Query in excel die de JSONdata ophaalt. (tab Gegevens/knop van het Web)
Ik heb een VBA copy-macro die die Query-kolom kopieert (ook met een knopje, die dat handmatig doet)
En ik heb een ververs-macro die eens in de zoveel tijd checkt: hoe oud de laatste kopie is, Query ververst, kijkt of de Quatt aanstaat (functies Application.ontime, if-then-else) en desgewenst nieuwe kopie maakt. En dan weer een tijdsinterval wacht.
Bijgaand 2 plaatjes, 1 is de tabel die ik dan krijg en de ander 1 van de grafieken die ik er mee maak (vergelijking COP met verwachting van Quatt en van mezelf) (+=datapunt).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evwi_gJj96Kl5KrIeKRFI43kNPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5PWDooBsDIwSU8sccQuEEKk4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL1JFzgVK6MQNE69KD1akVK_JIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t67aZndK7eCuqB04M0TrLjXs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
HarryInia schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:36:
[...]

Kijk eens hier naar, json inlezen in Excel. https://www.youtube.com/watch?v=T_Jp2X9owQk. Misschien dat je dit kunt gebruiken?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
clubeddie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:35:
[...]

[...]

@Rowwan @verguldebarman ik zie in jullie home assistant grafieken themostaat temperaturen op tiendes staan. Is dit data uit de quatt? Ik heb namelijk nog geen quatt, maar wel alvast de T6 hier opgehangen, als ik die in HA toevoeg zie ik alleen maar temperaturen afgerond op .0 en .5. Krijgt de CIC/Quatt dus specifiekere data uit de thermostaat gestuurd dan dat hij zelf weergeeft?
6 cijfers achter de comma zelfs. Maar let op, zoals hierboven weergegeven zit er een groot verschil in de weergegeven temperatuur op de thermostaat (afgerond op .0 en .5) en de uitgelezen temperatuur vanuit de Quatt. De 6 cijfers achter de comma gaat over het laatste.

• HarryInia
SBL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:47:
[...]

Ik heb een Query in excel die de JSONdata ophaalt. (tab Gegevens/knop van het Web)
Ik heb een VBA copy-macro die die Query-kolom kopieert (ook met een knopje, die dat handmatig doet)
En ik heb een ververs-macro die eens in de zoveel tijd checkt: hoe oud de laatste kopie is, Query ververst, kijkt of de Quatt aanstaat (functies Application.ontime, if-then-else) en desgewenst nieuwe kopie maakt. En dan weer een tijdsinterval wacht.
Bijgaand 2 plaatjes, 1 is de tabel die ik dan krijg en de ander 1 van de grafieken die ik er mee maak (vergelijking COP met verwachting van Quatt en van mezelf) (+=datapunt).[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier moet ik even voor gaan zitten;-) Ik leer hier elke dag op dit forum :) Goed te weten dat JOSN een std formaat is wat door excel in te lezen is.

• HarryInia
verguldebarman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:37:
[...]

Kijk eens hier naar, json inlezen in Excel. https://www.youtube.com/watch?v=T_Jp2X9owQk. Misschien dat je dit kunt gebruiken?
Goede hint; bedankt!

• MacD007
SBL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:47:
[...]

Bijgaand 2 plaatjes, 1 is de tabel die ik dan krijg en de ander 1 van de grafieken die ik er mee maak (vergelijking COP met verwachting van Quatt en van mezelf) (+=datapunt).[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er erg mooi uit, zou je deze ook willen delen hier?

• okijokii
onlinaius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:11:
[...]

Wat is het verschil tussen de output van de Quatt, en de temperatuur die wordt weergegeven op de verdeler? Als deze redelijk dicht bij elkaar liggen wordt er sowieso al niet gemengd, en als de 800l/u behaald wordt zonder dat er radiatoren aan staan heb je al nagenoeg een LTV verdeler.

En waar staan je bypass (mits je die hebt) en thermostaat op ingesteld? Je zou eens alle radiatoren dicht kunnen zetten, de thermostatische kraan bij de verdeler iets verder open zetten (mits deze uiteraard nog steeds op een veilige waarde blijft) en dan de bypass langzaam een stukje dicht draaien terwijl je de flow in de gaten houd. Als deze 800 l/u blijft betekend dat dat er oftewel al geen water door de bypass ging, oftewel meer water door de vloerverwarming. Mogelijk zie je dit ook terug doordat de temperatuur op de vvw verdeler dichter naar de output temperatuur van de Quatt gaat.
Er zit toch een behoorlijk verschil tussen de output van Quatt en temperatuur zoals aangegeven op de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkSP-y79tpZP-aFejOoiGJVbNMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rckwRoCsdpSnWEx18EyJxCOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ1GAZ9Ie2lTZFOKaaNCFTlx8UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOFsA3TG3v8H6EhbyXiFQeH1.jpg?f=fotoalbum_large

De bypass staat ingesteld op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GW0RT_DgzoFY15KGZA0FvkLU_2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93wKcJqt0Ivsa0sF7jJvX1gq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik wel zeggen dat ik, sinds ik dat hier gelezen heb en mijn COP echt ver onder de maat was in vergelijking tot de andere gedeelde gedeelde COP's hier, de stille modus op 'altijd aan' heb staan. Het huis komt nog steeds op temperatuur, alleen het verbruik is veel minder en de COP een stuk hoger.
Ik heb alleen wel het idee dat de vloerverwarming minder warm wordt.

• okijokii
Wat ook vreemd is, volgens de app doet ook de cv ketel mee, maar dat gebeurt niet (ik sta daarnaast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hakb_xx1xJvYV4lFhOfE9oHY27A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFOJwF2rO82qZt8ZlMpcmbWn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik hier zei klopt niet.... Ook al merkte ik helemaal niets aan de cv ketel (Intergas Xtreme 36 sloeg niet aan), verbruikte hij toch iets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gppZuPwApdPR3rtQsLvDWZczwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiD5JATMwoYVjqYL21yhEha0.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is gestopt nadat de stille modus uit werd gezet

[ Voor 45% gewijzigd door okijokii op 16-11-2023 17:29 ]

• onlinaius
Ik begrijp steeds minder van het gedrag van de Quatt.

Mijn 'probleem' was dat de Toon die ik hier heb hangen maar 4 instelbare temperaturen heeft, terwijl ik eigenlijk in stapjes van 0.5 zou willen verhogen om te voorkomen dat de Quatt op vol vermogen gaat draaien ipv te moduleren.

Omdat Quatt weinig lijkt te doen met ingestelde programma's heb ik deze maar los gelaten, en Home assistant de controle gegeven, waarbij ik tussen 8:00 en 20:00 de temperatuur in stapjes van 0.5 graad verhoog van 19.5 naar 21 graden, waarbij het volgende stapje pas triggert als de huidige temperatuur minder dan 1 graad lager is (oftewel, pas naar 21 als de temperatuur van de ruimte boven de 20 graden is).

Om 14:00 was de temperatuur 20.5. De thermostaat werd toen door HA verhoogd naar 21, waarna de Quatt 2 uur lang vol vermogen is gaan blazen met een COP onder de 4, en nu sinds 16:30 uit staat.

Ik snap er helemaal niets meer van, ik dacht dat met kleine stapjes verhogen, en niet teveel boven de binnentemperatuur zou betekenen dat de Quatt rustig draait.

Zou het kunnen dat er iets verkeerd staat aan het warmteverlies van de woning? (hoewel ik in het verleden zowel dagen zag dat de Quatt te hard werkt, waarbij de 21 ruim voor 20:00 wordt gehaald, als te zacht, waarbij de 21 nooit wordt gehaald dus dat lijkt niet perse 1 specifieke kant op te gaan).

• okijokii
Nu ik de stille modus heb uitgezet een enorm verbruik van de Quatt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGmieECRBxZW24cMNW8MeBCy4S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUs5aZE865ytMcOrpnBaSKhW.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
onlinaius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:18:
Ik begrijp steeds minder van het gedrag van de Quatt.

Mijn 'probleem' was dat de Toon die ik hier heb hangen maar 4 instelbare temperaturen heeft, terwijl ik eigenlijk in stapjes van 0.5 zou willen verhogen om te voorkomen dat de Quatt op vol vermogen gaat draaien ipv te moduleren.

Omdat Quatt weinig lijkt te doen met ingestelde programma's heb ik deze maar los gelaten, en Home assistant de controle gegeven, waarbij ik tussen 8:00 en 20:00 de temperatuur in stapjes van 0.5 graad verhoog van 19.5 naar 21 graden, waarbij het volgende stapje pas triggert als de huidige temperatuur minder dan 1 graad lager is (oftewel, pas naar 21 als de temperatuur van de ruimte boven de 20 graden is).

Om 14:00 was de temperatuur 20.5. De thermostaat werd toen door HA verhoogd naar 21, waarna de Quatt 2 uur lang vol vermogen is gaan blazen met een COP onder de 4, en nu sinds 16:30 uit staat.

Ik snap er helemaal niets meer van, ik dacht dat met kleine stapjes verhogen, en niet teveel boven de binnentemperatuur zou betekenen dat de Quatt rustig draait.

Zou het kunnen dat er iets verkeerd staat aan het warmteverlies van de woning? (hoewel ik in het verleden zowel dagen zag dat de Quatt te hard werkt, waarbij de 21 ruim voor 20:00 wordt gehaald, als te zacht, waarbij de 21 nooit wordt gehaald dus dat lijkt niet perse 1 specifieke kant op te gaan).
Ik heb het idee dat bij mij hetzelfde gebeurt....

• Spykie
okijokii schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:22:
Nu ik de stille modus heb uitgezet een enorm verbruik van de Quatt:

[Afbeelding]
Hier ook lekker warm water van 44c :9

Bereken je warmteverlies

• onlinaius
okijokii schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:48:
[...]

Er zit toch een behoorlijk verschil tussen de output van Quatt en temperatuur zoals aangegeven op de verdeler:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De bypass staat ingesteld op:

[Afbeelding]

Nu moet ik wel zeggen dat ik, sinds ik dat hier gelezen heb en mijn COP echt ver onder de maat was in vergelijking tot de andere gedeelde gedeelde COP's hier, de stille modus op 'altijd aan' heb staan. Het huis komt nog steeds op temperatuur, alleen het verbruik is veel minder en de COP een stuk hoger.
Ik heb alleen wel het idee dat de vloerverwarming minder warm wordt.
Dat is inderdaad wel een behoorlijk verschil, bij mij zit er max 2 graden verschil tussen output van de Quatt en de temperatuur op de verdeler. Dat suggereert dat er behoorlijk gemengd wordt (zonde van de COP).

Ik zou de bypass eens een beetje dicht draaien en kijken of het verschil in temp tussen de output en de verdeler kleiner wordt. Wel rustig aan, niet in 1x de hele bypass dicht, maar langzaam aan, en in de gaten houden of de flow rate niet naar beneden gaat.

Die mag zelfs wel een beetje zakken, ikzelf zit (vermoedelijk door een te nauw retourventiel op de verdeler / te nauw thermostatisch ventiel voor de verdeler) op 600 l/u, en ik denk eerlijk gezegd dat je beter af zou zijn met 600 l/u waarbij al het water door de vloer gaat, dan met de huidige situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
onlinaius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:31:
[...]

Dat is inderdaad wel een behoorlijk verschil, bij mij zit er max 2 graden verschil tussen output van de Quatt en de temperatuur op de verdeler. Dat suggereert dat er behoorlijk gemengd wordt (zonde van de COP).

Ik zou de bypass eens een beetje dicht draaien en kijken of het verschil in temp tussen de output en de verdeler kleiner wordt. Wel rustig aan, niet in 1x de hele bypass dicht, maar langzaam aan, en in de gaten houden of de flow rate niet naar beneden gaat.

Die mag zelfs wel een beetje zakken, ikzelf zit (vermoedelijk door een te nauw retourventiel op de verdeler / te nauw thermostatisch ventiel voor de verdeler) op 600 l/u, en ik denk eerlijk gezegd dat je beter af zou zijn met 600 l/u waarbij al het water door de vloer gaat, dan met de huidige situatie.
Ik heb de bypass 2 slagen naar rechts gedraaid. Eens kijken wat er gebeurt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP9jpvPcnbobEUCmWduK21oMCPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkbDrLYycBy66plQmfeJZXOM.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
Het wordt zo wel een beetje appels met peren vergelijken ben ik bang. Door het uitzetten van de stille modus gaat de Quatt als een malle...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZro60N378ivT4YpaFO4WniGoA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4qwqx5KqXdpZLsYywprUQo8.jpg?f=fotoalbum_large

• SBL

SBL

verguldebarman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:37:
[...]

De updatefrequentie van zo'n Query kun je instellen (bijvoorbeeld elke 120min) via Gegevens/Query's en verbindingen, rechts klikken op betreffende query, eigenschappen(onderaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

okijokii schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:54:
Wat ook vreemd is, volgens de app doet ook de cv ketel mee, maar dat gebeurt niet (ik sta daarnaast)

[Afbeelding]

Wat ik hier zei klopt niet.... Ook al merkte ik helemaal niets aan de cv ketel (Intergas Xtreme 36 sloeg niet aan), verbruikte hij toch iets:

[Afbeelding]

Dat is gestopt nadat de stille modus uit werd gezet
Heb ik ook een keer gezien in JSON. stille modus, controlmode 3(quatt+CV) maar Quatt deed gewoon al het werk (3,2kW thermisch, met Ta 38graden). JSON meldde ChModeActive=waar, FlameOn=onwaar en water (als dat daar al stroomde) ging 0,3graden kouder CVketel uit dan erin. De CV ketel zelf zei dat ook.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMUd7Ku37wCAqMuHAKvzGNfd0B4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iQxxdlOpsKaoJGdeHPHzBDCv.png?f=fotoalbum_large
Op linked inn gezien. Dat zou mooi zijn voor fe

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

Het is nu 5° buiten, Quatt staat niet aan maar er pompt wel iets rond met 420-450 liter. Normaal ging de pomp volgens mij uit een was er geen flow te meten. Is dat vanwege de temp buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:31
charrel schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:06:
Het is nu 5° buiten, Quatt staat niet aan maar er pompt wel iets rond met 420-450 liter. Normaal ging de pomp volgens mij uit een was er geen flow te meten. Is dat vanwege de temp buiten?
Ja. Bij 5gr gaat de Quatt pomp op 400l/u. Vorstbescherming.

• okijokii
@RVE_NL hoe gaat het met jouw ingestelde 'altijd aan stille modus'?

Ik heb deze nu ook een aantal dagen op de stand 'altijd aan' staan en dat is echt fantastisch voor de COP. Mogelijk dat hij het straks niet meer gaat trekken wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt en dat de cv dan mee gaat doen, maar dat gaan we zien.

Hij verwarmt veel rustiger en veel goedkoper dan wanneer ik deze stand uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:03:
[...]
ziet er erg mooi uit, zou je deze ook willen delen hier?
Bijgaand een link naar de excel-file op Dropbox waarmee ik JSON log. (werkt dat zo?)
https://www.dropbox.com/s...icjmolu8y05v2tb1rmlv&dl=0
Geen garantie en geen handleiding. Ter inspiratie, zullen we maar zeggen.
Vragen stellen mag; maar geen garantie op nuttig antwoord.
Paar tips:
  • Koppeling aan je eigen Query zal wellicht wel even lastig zijn. Ik heb in PowerQuery (daar had ik nog nooit mee gewerkt) de 7 delen van de JSON gegroepeerd (Table.Combine) zodat ik niet 7 Query's hoef te verversen.
  • Verwijzingen in de macro's heb ik absoluut gemaakt, dus verwijzen hard naar de excel-filenaam, zodat macro's die op een bepaalde tijd weer lopen niet op zoeken gaan naar tabs of ranges in de file waar je dan mee bezig bent. File hernoemen mag, maar dan moet je dat ook 30x in de macro doen.
  • Frequentie van verversen is 15minuten. Dit is in de macro aan te passen door de tijd in de Sub wachten() te verlengen. Ook de check bij "If urenTussenCopy2 > 0.2 Then" verhogen naar wat meer uren is een optie
  • Als je (mijn) oude data weggooit pak dan cellen in rij 5 t/m 70. Of klik heel vaak op mijn undo_copy macro

• SBL

SBL

Bennobang schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:02:
[Afbeelding]
Op linked inn gezien. Dat zou mooi zijn voor fe
6kW?! Is dat een ander apparaat dan wat wij hebben? Zou ik wel goed kunnen gebruiken..
Ik heb max 4,85kW gezien tot nog toe, op 10nov (COP 3,1, 814 l/min, deltaT van 5,1graden)

• MacD007
SBL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:47:
[...]

6kW?! Is dat een ander apparaat dan wat wij hebben? Zou ik wel goed kunnen gebruiken..
Ik heb max 4,85kW gezien tot nog toe, op 10nov (COP 3,1, 814 l/min, deltaT van 5,1graden)
volgens de subsidie heeft de Quatt 5 kW, dus mogelijk dat door een software aanpassing naar nog iets bij kan?

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1HOfi4EdY9_-eDzjfBLeqUWTMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bCNyTFRxoB1AeFcGFrWMXCR6.png?f=fotoalbum_large

5 zou wel moeten lukken voor een enkele..

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:10:
[...]

volgens de subsidie heeft de Quatt 5 kW, dus mogelijk dat door een software aanpassing naar nog iets bij kan?
Maar waarschijnlijk is die 6kW niet bij een nuttige buitentemperatuur…

• HansBouchans007
  • Laatst online: 07-12-2023
Spykie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:32:
[...]

Dat is 'm! Op het moment dat je nu een schermafbeelding gemaakt hebt , deed de Quatt eigenlijk niets. Je kunt de pagina in de gaten houden, die ververst zichzelf.

We me opvalt is dat de gevraagde kamertemperatuur 19.5c is, de kamertemperatuur 18.9c is maar de Quatt niets doet. Is toevallig net de gevraagde kamertemperatuur gewijzigd (met de hand of volgens schema)?

Wat me verder opvalt is "limited by COP: True". limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.

Interessant waardes om in de gaten te houden wanneer de Quatt aanstaat zijn flowrate, temperatureWaterIn en temperatureWaterOut
@Spykie Heb het nu een paar dagen gemonitord. Wat mij opvalt is dat de “room temperature” vaak achterblijft en als het ware op een punt blijft hangen. Soms komt het voor dat deze room temperature dan iets stijgt. Maar over het algemeen is het lastig om de room temp. >19 graden te krijgen.

Zie hieronder de outputs;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4Rr2TScwjBYS_msAS2DKn7_Z70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvwXR3t1i2gEfkicNuBIJlpo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE7kejEu6QhUhskbXZfbejLG8Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D778EcIWm6LPfCfJIY3u9cho.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfZBfJSKknEgHNPsYbuONeO7Yas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmfAhi25O2pfBhzFcD0HFtj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmYB32mY7ALI3R3oTYkksYsZrz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mql5R5XCvGmn9A3HNCrJiuwY.jpg?f=fotoalbum_large

• SBL

SBL

HansBouchans007 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:22:
[...]

@Spykie Heb het nu een paar dagen gemonitord. Wat mij opvalt is dat de “room temperature” vaak achterblijft en als het ware op een punt blijft hangen. Soms komt het voor dat deze room temperature dan iets stijgt. Maar over het algemeen is het lastig om de room temp. >19 graden te krijgen.

Zie hieronder de outputs;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, die Quatt is hard aan het werk! 5,8kW. De CV doet niets, dat is alvast winst. Maar waarom staat hij nu zo hard aan en was hij paar uur geleden nog uit? Je vraagt nu 20,5 van de thermostaat, maar wat vroeg je een paar uur geleden?

Pagina: 1 ... 149 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.