Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
In mijn Technical Report staat dit:Gerardwaz schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:33:
[...]
Het gasverbruik is precies in de koude uurtjes en daarna gaat alles uit. Ik denk dat Quatt het warmteverlies te hoog heeft ingesteld. Op je offerte staat daar een getal voor b.v. 8. Je moet ze even bellen en dat naar beneden laten zetten.
Warmteverlies huis (schatting bij -10℃): 6 kW
Maximum buitentemperatuur voor verwarming (schatting): 15 °C
Als ik het dus goed begrijp gebruikt de CiC deze waarden voor het regelen van warmtepomp en ketel?
Ik heb nu geregeld dat de ketel erbij springt terwijl dat geen zin heeft met pendelgedrag als gevolg.
Hoe kan ik het best contact opnemen met Quatt? Ik lees hier dat je kunt bellen, maar ook dat je een ticket kunt maken? Kan iemand me vertellen hoe je een ticket maakt?
Wat betekent dit überhaupt?kroam schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:44:
[...]
Maximum buitentemperatuur voor verwarming (schatting): 15 °C
Laat je keuze voor een wp dan gewoon niet afhangen van een dynamisch contractMickel moen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:26:
Oh,
Mijn ding is mij breed oriënteren en kennis opdoen, voordat ik een warmtepomp laat plaatsen.
Dat is meer dan het volgen van mensen die vastzitten in het eigen gelijk.
Dat maakt je keuze een stuk eenvoudiger.
5 cent per kWh verschil... waar hebben we het over (bij een warmtepomp)
En ja ik ben me bewust dat het ook wel eens 11 cent verschil is, en in uitzonderlijke gevallen 40.
Maar als dit nou het opgenomen vermogen is van een willekeurige dag vorige week:
/f/image/IU5IV1uXuE9qfJvtUMmLiYOf.png?f=fotoalbum_large)
Het is me echt niet duidelijk wat nou je verwachtingspatroon is dat er gaat gebeuren
Wil je op de 'goedkope' momenten de wp harder laten draaien, zodat je op de duurdere momenten minder kan verbruiken?
als ja: hoe groot denk je dat het verschil wordt over die uurtjes? En: denk je niet dat je dat verminderde opgenomen vermogen op een kouder moment van de dag later niet alsnog moet compenseren?
Komt nog bij: de temperatuurschommeling in je woning door jouw ingrijpen.
gisteren, zachte dag:
/f/image/pUBYZ4zoxX6qQs3Pp1CB6lD1.png?f=fotoalbum_large)
Zo rond 13:00 echt warm in huis... 21.8... de wp slaat af, want het begon ook onprettig te worden. Dan moet ik 'wachten' op afkoeling wil de wp weer aanspringen. En dat gebeurt in een piekmoment!
Ik had ook door kunnen stoken tot 17:00. Was het wellicht 22.5 geworden, en dan was het verbruik in het beste geval aangesloten en het gat opgeschoven dat zich samenvoegt tot later op de avond. Als, dan had ik in het beste geval misschien '1 kWh lang' 5 cent minder verbruikt. Maar ook 2 uurtjes oncomfortabel warm gehad, en daarna waarschijnlijk een uur oncomfortabel koel.
Ik heb het getest: voor mij werkt het niet
Kan het zijn dat het voor een ander wel zou kunnen werken: wellicht
Ik denk wel dat je je verwachtingspatroon moet bijstellen, alhoewel me nog steeds niet duidelijk is wat je verwachting is, als het niet om het kostenaspect gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 14-11-2023 09:01 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
ik snap best dat dynamische tarieven interessant zijn, maar ik denk dat dit vooral geldt voor apparatuur die (a) in korte tijd veel stroom vragen en (b) waarvan je goed kan bepalen wanneer je die aan/uit zet. Dus: draai vaatwasser/wasmachine/droger wanneer stroom goedkoop is, laad je auto op wanneer stroom goedkoop is, dát is waar de besparingen zijn & dus voordeel van dynamisch contract ligt.Mickel moen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:26:
Oh,
Beetje rare reactie, maar prima, jouw ding.
Mijn ding is mij breed oriënteren en kennis opdoen, voordat ik een warmtepomp laat plaatsen.
Door de manier waarop een warmtepomp je huis warm houdt (lange runs, minimaal vermogen), is het 'per definitie' al minder interessant, omdat (a) een warmtepomp lange tijd no min mogelijk stroom vraagt en (b) je een warmtepomp zijn gang moet laten gaan ipv extra aan/uit schakeling forceren.
Ik neem aan dat je, bij wijze van spreke ./ extreem voorbeeld, je ook niet het standby verbruik van je tv & randapparatuur gaat schakelen op je dynamische tarieven (net als een WP: staat lang aan met zo laag mogelijk vermogen).
Ik begrijp dat je je wilt verdiepen en goed wil orienteren op een warmtepomp, maar dan wil ik voorstellen dat je je vragen stelt in de meer algemene WP topics op tweakers ipv dit specifieke Quatt topic.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik denk dat de sensor erg dicht op de verdamper geplaatst is. Wel jammer want hier wordt ook de stooklijn en Ta op gebaseerd. Wellicht met een schuimplaatje erachter te verbeteren?slacksoff schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:47:
[...]
Kleine aanvulling: Temperatuur en COP gemeten door de Quatt:
[Afbeelding]
'trekt' de Quatt bij jullie ook de temperatuur naar beneden wanneer die aan staat? Hij blaast hier in de vrije lucht dus ik denk niet dat hij zijn eigen koude lucht weer naar binnen trekt.
Het defrosten zelf zal op de koudemiddeltemperaturen gebaseerd zijn, dus daar maakt het niet voor uit.
Een andere verklaring: als de verdamper een beetje dichtvriest verandert de luchtstroom mogelijk ook (leuke test met een draadje wol op een stok, foto Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" ).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat de ervaring zegt, dat het niet zo veel uit maakt, zou best kunnen. Daar ga ik heus wel in mee. Maar is toch situatie afhankelijk.
De vraag is ook niet, of je voor een dynamisch contract gaat kiezen omdat je een warmtepomp hebt. De vraag is, kun je er wat mee, als je om een geheel anderen reden voor een dynamisch contract gekozen hebt.
Dat mijn keuze voor een warmtepomp afhangt van een dynamisch contract is pertinent niet waar.
Ik heb nu nog een driejarig vast contract wat in december 2024 afloopt.
Stel, dat ik volgend jaar een Quatt laat installeren. Dan kan het best zijn, dat ik i.v.m. De zonnepanelen en saldering tot de conclusie kom, dat voor mij een vast contract voor stroom het gunstigst is. Maar misschien neem ik dan voor gas wel een dynamisch contract. Immers het aandeel tapwater is dan in relatie met verwarming nogal toegenomen. Tapwater neem je in de goedkope maanden evenveel af als in de dure, op vakanties na. Dat is dan weer geheel afhankelijk van wat de tarieven in een jaar doen.
Wie op zeker wil spelen, neemt vast. Wie het wel eens uit wil proberen, neemt de gok.
[ Voor 21% gewijzigd door Mickel moen op 14-11-2023 09:34 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Zo lang het de daadwerkelijke temperatuur is, is er weinig aan de hand. Want zo gaat de WP ook minder hard draaien als de zon vol op de sensor staat namelijk.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat de sensor erg dicht op de verdamper geplaatst is. Wel jammer want hier wordt ook de stooklijn en Ta op gebaseerd. Wellicht met een schuimplaatje erachter te verbeteren?
Het defrosten zelf zal op de koudemiddeltemperaturen gebaseerd zijn, dus daar maakt het niet voor uit.
Een andere verklaring: als de verdamper een beetje dichtvriest verandert de luchtstroom mogelijk ook (leuke test met een draadje wol op een stok, foto Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" ).
Als hij koude lucht circuleert dan duikt de sensor onder de daadwerkelijke luchttemperatuur en dan zou ik wel ingrijpen. WP iets draaien is vaak al voldoende.
Het is wel te controleren als je een online sensor vindt waaraan je kunt staven. Of zelf op een beschutte plek een eigen sensor buiten ophangen.
/f/image/yYJP6AtAwPG8Qgx0AgaMthyt.png?f=fotoalbum_large)
Blauw is de wp sensor, paars de online sensor.
Blauw moet gewoon niet 1 graad of meer onder paars komen, dan weet ik dat ik geen koude lucht sta te recirculeren.
Waar blauw onder paars duikt in het meest rechter kwart van de grafiek, daar is het verschil 0,38 graden. Dat durf ik wel te verwaarlozen.
Waar blauw fors boven paars zit, is het wellicht straling van de gevel (nacht) of zon overdag.
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 14-11-2023 09:28 ]
Mijn reactie was meer dat het nu af en toe lijkt op 'wie heeft de langste'. En ik zeg niet dat een COP niet belangrijk is of dat je niet moet streven naar een zo hoog mogelijke COP.onlinaius schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:13:
[...]
Dat ben ik slechts gedeeltelijk met je eens. "Oeeh, ik heb een COP van 4.8 terwijl iemand anders hier een COP van 5 heeft, is dat fout?" is misschien wat overdreven, maar "Ik heb vloerverwarming en een COP van 3, terwijl ik op dezelfde dag anderen zie met een COP boven de 5, gaat er ergens wat mis?" lijkt me niet een geval van 'heeft geen zin'.
Goh, hoeveel m2 vloerverwarming heb jij dan? Wat is je temperatuur, wat zie je als de Quatt een aantal uur draait qua cijfers in de Json feed? Helemaal niet onredelijk om te vergelijken om te kijken of je het systeem kunt troubleshooten / wat optimaliseren.
Maar als je gaat vergelijken moet je wel weten of bv de buitentemperatuur gelijk is bij de Quatt, of de watertemperatuur gelijk is en of het afgiftesysteem gelijk is. Dus als er appels met appels worden vergeleken is dat prima. Maar dat ontbreekt er af en toe aan, vandaar mijn opmerking: kijk niet te veel naar anderen maar kijk wat je zelf kunt verbeteren. En dat je daarbij vergelijkbare systemen als referentie neemt is natuurlijk prima. En dat is ook wat jij in je toevoeging doet dus 👍.
Maar soms lijkt het een wedstrijdje ver pissen en ik wilde toch even het belang daarvan verminderen.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Daar is iets aan de hand. De COP grafiek laat ook dips zien, maar omdat de Ta en modulatie waarschijnlijk ook oploopt door de gemeten lagere buitentemperatuur durf ik nog niet te zeggen of er inderdaad recirculatie is of dat het een meetfout is door sensorplaatsing, bijvoorbeeld doordat ijsgroei op de verdamper de sensor bereikt. Dan meet hij immers niet meer de buitenlucht maar de verdampertemperatuur.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wel knap, zit dat rond de 300W? bij mij is het minimum altijd rond de 400W.paQ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:59:
[...]
Maar als dit nou het opgenomen vermogen is van een willekeurige dag vorige week:
[Afbeelding]
Daarom moet je het proberen vast te stellen, maar op zich is het geen raar iets. In alle situaties zal de temperatuur kloppen, maar bij rijp of ijs gaat de wp wel 'verkeerd' werken.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:43:
@paQ Uiteraard, in jouw grafiek is er niets aan de hand. Denk jij dat dat de temperatuur die het huis ervaart dezelfde sprongen van +2°C naar -2°C ervaart als in de grafiek waar ik op reageer?
Daar is iets aan de hand. De COP grafiek laat ook dips zien, maar omdat de Ta en modulatie waarschijnlijk ook oploopt door de gemeten lagere buitentemperatuur durf ik nog niet te zeggen of er inderdaad recirculatie is of dat het een meetfout is door sensorplaatsing, bijvoorbeeld doordat ijsgroei op de verdamper de sensor bereikt. Dan meet hij immers niet meer de buitenlucht maar de verdampertemperatuur.
De grafiek met de defrosts lijkt wel ijs te meten idd.
Deze echter zon, en/of eigen koude lucht: HBO88 in "Ervaringen met Quatt?"
Ik trok ook koude lucht aan eerst. Ik heb de warmtepomp een tikkeltje gedraaid tov de gevel en nu is de grafiek zoals ik die net postte.
Als de Quatt in kwestie in de zon staat, is het op zich geen raar beeld. Als de wp uit staat warmt alles wat op, meet een hogere temperatuur; zodra de lucht begint te stromen wordt het de daadwerkelijke temperatuur.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 14-11-2023 10:02 ]
heb vorige week zelfs 283 gehaaldHBO88 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:43:
[...]
Wel knap, zit dat rond de 300W? bij mij is het minimum altijd rond de 400W.
maar deze wp gaat terug tot 10Hz (en zelfs dan ben ik soms wat overgedimensioneerd volgens mij)
Zo is een irritante bijwerking van deze wp die idiote start elke keer. Dat willen ze in Korea schijnbaar zo. Flink gas naar de doel temp, en dan keihard moduleren.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 14-11-2023 09:52 ]
onlinaius schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:13:
[...]
"Ik heb vloerverwarming en een COP van 3, terwijl ik op dezelfde dag anderen zie met een COP boven de 5, gaat er ergens wat mis?" lijkt me niet een geval van 'heeft geen zin'.
Na die COP van 2.7 van gisternacht heb ik wat dingen aangepast. Doel: meer gebruik maken van dagtemperatuur zodat de Quatt op de koudste momenten minder hoeft te doen (gisteren dus 12 defrosts en lage COP). Dit zonder in te leveren op comfort. wie weet heeft iemand er wat aan:
- eerst een deel van de luchtroosters dicht want we zaten nog iets teveel in de doorwaaistand
- thermostaat tussen 1500 en 20.00 van 19.5 naar 20 => Quatt ging mooi aan het werk met COP 6.5
- om 20.00 weer naar 19.5 waar de T6 blijkbaar van vond dat de Quatt nog wel door kon op 400w
- om 24.00 terug naar 19.0 => Quatt uit
- 06.00 naar 19.5 => Quatt gaat weer bezig op 400-600w. Dit ga ik iets vervroegen want kreeg meteen klachten over een koude badkamer. (vvw+radiator)
Op https://weerstatistieken.nl/ is mooi vergelijkingsmateriaal te vinden. Bij het terugzoeken van een vergelijkbare dag in 2022 ging er 9m3 aan gas doorheen. Dat is gisteren vervangen door zo'n 20kwh voor 71.3kwh aan warmte (COP uiteindelijk 3.6). Eigenlijk al best mooi in ons relatief onzuinige huis.
Wij verstookten in 2022 1800m3 door gedateerde isolatie/veel glas/vrijstaand. Toch werd een enkele Quatt aangeraden (7kw verlies bij -10 en 16 graden grens in het technisch rapport). Hopelijk met tweaks nog wat efficienter heb en dan heb ik er wel vertrouwen in. En anders hebben wij ook nog een Flam haard wat niet uniek is in dit topic
Hmm interessant, Ik heb net gemeten, en de Quatt staat maar 12cm van de gevel en de slangen lopen er ook nog achterlangs. Aan de uitblaaskant zijn wel meerdere meters vrij. Hij heeft bijna de hele dag gedraaid, maar de temperatuurschommelingen doen zich alleen voor bij hoge belasting (tot 8.30)paQ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:48:
[...]
Ik trok ook koude lucht aan eerst. Ik heb de warmtepomp een tikkeltje gedraaid tov de gevel en nu is de grafiek zoals ik die net postte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q1vyJpZpUKF4kTLfwyXqR6eZ.jpg?f=user_large)
Paars: temperatuurmeter airco aan de andere kant van het huis. Er was geen zon te bekennen dus daar heeft het niet mee te maken in mijn situatie
Ik ga niet teveel tegelijk veranderen, maar een volgende stap lijkt me iets met de afstand/hoek t.o.v. de muur. Ik denk dan eerder aan te weinig ruimte om lucht aan te zuigen dan het recyclen van koude lucht.
[ Voor 4% gewijzigd door slacksoff op 14-11-2023 10:54 ]
Niet op de koudemiddelen gebaseerd, ze worden allemaal koud. Zo koud dat ze onder het vriespunt komen en dan gaat de (vochtige) buitenlucht bevriezen die tegen de radiator wordt gezogen. En dat ijs moet worden verwijderd door defrosten.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat de sensor erg dicht op de verdamper geplaatst is. Wel jammer want hier wordt ook de stooklijn en Ta op gebaseerd. Wellicht met een schuimplaatje erachter te verbeteren?
De sensor dicht tegen de radiator??? Het zou helpen als iemand mooie fotoś van de binnenkant zou zetten in dit topic, weten we beter waar we het over hebben!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik zou zeggen, bewijs het ongelijk van al die mensen die zo vastzitten in hun gelijk.Mickel moen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:26:
Oh,
Beetje rare reactie, maar prima, jouw ding.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
@slacksoff12 cm lijkt me wat weinig inderdaad, vergelijkbare andere warmtepompen willen 20 of zelfs 30 cm, zie ook Proton_ in "Ervaringen met Quatt?"
Heel snel terugkoelen door regen (heb ik as we speak) heeft ook effect.slacksoff schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:52:
[...]
Hmm interessant, Ik heb net gemeten, en de Quatt staat maar 12cm van de gevel en de slangen lopen er ook nog achterlangs. Aan de uitblaaskant zijn wel meerdere meters vrij. Hij heeft bijna de hele dag gedraaid, maar de temperatuurschommelingen doen zich alleen voor bij hoge belasting (tot 8.30)
[Afbeelding]
Paars: temperatuurmeter airco aan de andere kant van het huis. Er was geen zon te bekennen dus daar heeft het niet mee te maken in mijn situatie
Ik ga niet teveel tegelijk veranderen, maar een volgende stap lijkt me iets met de afstand/hoek t.o.v. de muur. Ik denk dan eerder aan te weinig ruimte om lucht aan te zuigen dan het recyclen van koude lucht.
Wat @Proton_ al aangaf; het is wel waarop de wp mede bepaalt hoe hard hij moet gaan werken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/aYWfdXU84tBPcut4S1ki00bs.png?f=user_large)
Maar goed, je hebt niet elke situatie in de hand he. Als het in grote lijnen gewoon goed werkt, niet te lang over nadenken
Zou wel even kijken of je sensor idd niet onder het ijs zit 10 min voor een defrost.
Allemaal heel leuk maar je gaat helaas volledig aan het feit voorbij dat een warmtepomp nu een keer niet heel goed is in een aan/uit modus.Mickel moen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:53:
[...]
Ik kom even terug op dynamische tarieven.
Ik kwam deze site tegen: https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/
Deze site geeft de actuele prijzen inclusief belastingen en heffingen. Exclusief de opslag energieleverancier.
Bijgaand de grafiekjes van vandaag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar op aansluitend.
Energieleverancier Tibber beweert, dat ik op hun beurt de Tado thermostaat weer kunnen aansturen op basis van de dynamische tarieven.
https://tibber.com/nl/slimme-bediening/warmteregeling
Los van het feit als je zelf zonnepanelen hebt met voldoende overcapaciteit voor bv je warmtepomp, je met een dynamisch contract helaas dus dan je voordeel mbt saldering kwijt bent.
Mensen zonder zonnepanelen kunnen met een dynamisch contract mogelijk wel een voordeel hebben, in mijn situatie zie ik dat helaas niet.
ik heb jou grafiek even voor de grap vergeleken met mijn verbruik (incl warmtepomp, het overige verbruik dus ook gewoon meegenomen (geen vaatwasser, wasmachine ed) en kom helaas tot de conclusie dat voor mij een dynamisch contract dus heel duur zou worden, een stuk duurder dan wat ik nu betaal in ieder geval.
Waar veel mensen ook aan voorbij gaan, stel dat 50% van de mensen die nu een vast cq variabel contract zouden hebben naar een dynamisch contract zouden gaan, dat veroorzaakt een dermate verstoring van de markt (vergeet niet dat de huidige dynamische markt slechts een super klein marktaandeel heeft, dat dit een behoorlijke stijging van de dynamische prijzen tot gevolg zal hebben en daarmee ook direct het grote voordeel weg is.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 14-11-2023 12:51 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Mijn Quatt zit ook wel vaker rond de 300W, vandaag zelf nog iets daaronder. (voor even dan).HBO88 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:43:
[...]
Wel knap, zit dat rond de 300W? bij mij is het minimum altijd rond de 400W.
:strip_exif()/f/image/M8K2tnO99YbP5i0De0m9yHwp.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zag dit overigens wel vaker dat deze best laag kon. (de thermostaat stond op dat moment op de nachtverlaging van 18ºC, je ziet ook mooi de twee stappen omhoog later op de dag. (steeds met 0,5ºC omhoog)
gisteren (dag) een COP van 7,3 gehaald, vandaag (tot nu) toe staat de teller op 7,2. ik spap ook dat deze super mooie waarden mede veroorzaakt worden door het realatieve warme weer buiten, effect van de regen valt me overigens behoorlijk mee, ik had verwacht dat deze een groter effect zouden hebben (lagere COP).
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 14-11-2023 13:07 ]
even een vraag, over welke sensor hebben we het ? de Quatt temperatuur sensor (buitenlucht temperatuur) zit zo ver ik weet aan de bovenkant/achterkant van de Quatt.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:17:
[...]
hier een foto van de buitenlucht temperatuur sensor van de Quatt. (foto van @pietpuk18)
vraagje, mede door de opmerking van @paQ, zou je niet beter een klein afdakje boven de sensor moeten plaatsen zodat deze bv niet door ijs/sneeuw "ingepakt" kan worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zyAbFGOQ178B22gYFdB4S6Xg.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 14-11-2023 13:28 ]
Hoe pas je de CV watertemperatuur aan? Is dat gewoon via de thermostaat nog? Gezien de CiC ertussen zit kan ik me voorstellen dat dit niet werkt. De CV ketel is via OT aangesloten.MacD007 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:06:
[...]
tip: zet je CV op een lagere CV-watertemp., staat als je pech hebt nu op 80-90ºC, je kunt deze zonder meer terugzetten naar 45ºC, mogelijk zelfs nog naar iets meer.
daarmee ga je dus duidelijk minder gas verbruiken. overigens vind ik die 0,2 m³ gas nog steeds erg veel, want hij hoeft eigenlijk alleen maar je CV-water inhoud (van je leidingen) op de 18ºC te brengen, mijn eigen verbruik (incl. vv) hiervoor lag tussen 0,03 en 0,07m³ per opstart (slechts de eerste na een lage stop per dag).
overigens is het hier bekend en ook vaker gepost dat de Quatt niet zelf kan opstarten als de aanvoer CV-water temp onder de 18ºC is gekomen. waarom dit is weten we ook niet, heeft dus met de instellingen en regelingen bin de Quatt te maken, kun je zelf ook niet beinvloeden.
In Json feed kun je extract je huidig temperatuur van deze dingen aflezen.
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 14-11-2023 13:48 ]
Nee, dat doe je veelal direct bij je CV-ketel, dat is dus per merk weer verschillend, kijk anders gewoon in de handleiding van jouw Cv-ketel.Karsten88 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:
[...]
Hoe pas je de CV watertemperatuur aan? Is dat gewoon via de thermostaat nog? Gezien de CiC ertussen zit kan ik me voorstellen dat dit niet werkt. De CV ketel is via OT aangesloten.
Let wel op, vrijwel altijd (bij een combi ketel dan) heb je een instelling voor het CV-water temperatuur en je hebt een andere instelling voor je warm water (SWW), deze laatste moet je op 60º (laten) staan, dit is ivm legionella bestrijding, die wil je echt niet in je huis. (legionella zit helaas gewoon in ons leidingwater, in koud water kan dat ook geen kwaad, echter bij een temperatuur boven de 25-30º gaat dat beestje vlink groeien en dat wil je niet inademen, wordt je heel ziek van (kan zelfs dodelijk zijn). boven de 55-60ºC gaan ze dood, daarom warm water op 60ºC.
Het flam symbool van de T6 gaat ook aan als je Quatt aan het werk is, de T6 ziet helaas niet of je Quatt (warmtepomp) of je CV of beide aan het werk zijn.bite schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:42:
Op de ketel zelf. Hier om te proberen op 35 gezet en temperatuur op de t6 3 graden omhoog (toen leveringskosten voor stroom 0 waren) De Quatt ging volop aan het werk, leverde 6kW en status gaf aan dat de CV aan stond maar niet brandde wat die dus ook niet deed (intergas, status temperatuur bereikt).
Eerder geen thermostaatkraan en vond ik die hoge temperaturen ivm kinderen niet ideaal; net als radiatoren van 80 graden.
Soms op vakantie van die douche kranen waarbij het mengen met een hendel is. Dan per ongeluk er aan stoten en koud of vervelender heet water over me heen krijgen..
[ Voor 26% gewijzigd door bite op 14-11-2023 14:07 ]
Zou handig zijn als de thermostaat dat aangaf.MacD007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:00:
[...]
Het flam symbool van de T6 gaat ook aan als je Quatt aan het werk is, de T6 ziet helaas niet of je Quatt (warmtepomp) of je CV of beide aan het werk zijn.
Je ziet het in de JSON feed en had op de ketel gecontroleerd wat die aangaf/deed.
niet mee eens, door dat in je leidingen, zeker als deze ook nog mooi goed geisoleerd zijn (goed voor het milieu, minder goed voor je gezondheid als je SWW te laag staat ingesteld), dan mogelijk besmet kunnen worden met legionella, door een hoge SWW temperatuur te handhaven vermeid je dit.bite schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:00:
Bij een doorstromer toch niet zo'n probleem meen ik. Je houd het water immers niet warm, tenzij met comfort stand misschien.
Eerder geen thermostaatkraan en vond ik die hoge temperaturen ivm kinderen niet ideaal; net als radiatoren van 80 graden.
overigens is mn bij een doorstroom je effect van een lagere instelling voor je SWW redelijk verwaarloosbaar, ik zou daar voor je gezondheid, geen risico voor nemen.
helemaal mee eens, maar vergeet niet dat een T6, zoals zo veel thermostaten eigenlijk bedoeld zijn voor CV installaties en niet direct voor warmtepompen, mogelijk dat Honeywell hier nog aanpassingen voor gaat doen, ik vrees alleen dat hier een nieuwe OT protokol voor gemaakt zou moeten worden.bite schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:03:
[...]
Zou handig zijn als de thermostaat dat aangaf.
Je ziet het in de JSON feed en had op de ketel gecontroleerd wat die aangaf/deed.
Er is onlangs een nieuwe uitgekomen die zou moeten werken denk ik.MacD007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:11:
[...]
helemaal mee eens, maar vergeet niet dat een T6, zoals zo veel thermostaten eigenlijk bedoeld zijn voor CV installaties en niet direct voor warmtepompen, mogelijk dat Honeywell hier nog aanpassingen voor gaat doen, ik vrees alleen dat hier een nieuwe OT protokol voor gemaakt zou moeten worden.
https://www.resideo.com/nl/nl/oplossingen/comfort/DT4/
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
In de praktijk werkt het gewoon niet zo omdat je temp leidend is.
Wat ik wel zou willen per direct dat de Quatt het voordeel kan calculeren op het "Inzicht" tabblad wat ik bespaard heb (kWh vs m3) op basis van een dynamisch energiecontract. En niet alleen op basis van enkel/dubbel-tarief.
Dat zou moeten kunnen.
ehhhh..HOI
Ik betwijfel of dat het probleem is, ik zie de drop in temperatuur namelijk niet als de Quatt aangaat in mijn statistieken. Ik zie wel een drop in temperatuur als de Quatt uit gaat. Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat de verdamper nog wel koud is, maar de ventilator is gestopt waardoor de lucht vlak bij de Quatt kort wat afkoelt.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat de sensor erg dicht op de verdamper geplaatst is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Staat al op de site van Quatt als compatible thermostaat. Wel de DT4M dan ivm OpenTherm. Toch raden ze nog steeds de T6 aan. De DT4M is ook veel goedkoper en eigenlijk willen ze een domme thermostaat. Misschien dat ik het ga uitproberen.Gerardwaz schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:20:
[...]
Er is onlangs een nieuwe uitgekomen die zou moeten werken denk ik.
https://www.resideo.com/nl/nl/oplossingen/comfort/DT4/
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik ben ook aan het overwegen om een warmtepomp aan te sluiten op de bg met vloerverwarming en een Jaga, maar als ik hier zo jullie KWh verbruik zie dan twijfel ik wel enorm.
Nu verwarm ik met een Daikin 3,5 KWh mijn gehele bg van 55 m2
Weet niet over welke periode je dit verbruik hebt, maar ik verwarm sinds vannacht 00.00u met 4,3 kwh mijn hele huis a 160 m2. Van 00.00-06.30u op 18,5 graden en rest van de dag op 19,5 graden.Bohaak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:01:
Goedemiddag,
Ik ben ook aan het overwegen om een warmtepomp aan te sluiten op de bg met vloerverwarming en een Jaga, maar als ik hier zo jullie KWh verbruik zie dan twijfel ik wel enorm.
Op koudere dagen uiteraard hoger verbruik.
Ik vind hier toch wel wat van. Je bedoelt het vast niet zo, en zo benoem je ook zelf: prima als er appels met appels vergeleken worden. Maar het lijkt op wie heeft de langste op wie kan het verste pissen…Flesym schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:26:
[...]
Mijn reactie was meer dat het nu af en toe lijkt op 'wie heeft de langste'. En ik zeg niet dat een COP niet belangrijk is of dat je niet moet streven naar een zo hoog mogelijke COP.
Maar als je gaat vergelijken moet je wel weten of bv de buitentemperatuur gelijk is bij de Quatt, of de watertemperatuur gelijk is en of het afgiftesysteem gelijk is. Dus als er appels met appels worden vergeleken is dat prima. Maar dat ontbreekt er af en toe aan, vandaar mijn opmerking: kijk niet te veel naar anderen maar kijk wat je zelf kunt verbeteren. En dat je daarbij vergelijkbare systemen als referentie neemt is natuurlijk prima. En dat is ook wat jij in je toevoeging doet dus 👍.
Maar soms lijkt het een wedstrijdje ver pissen en ik wilde toch even het belang daarvan verminderen.
Je hebt toch nooit de zelfde setup? Je hebt toch allemaal verschillende lengte? De een pist toch verder dan de andere? Ik ga erin mee dat het geen wedstrijdje is. Maar ik heb er heel veel aan dat mensen delen hoe het een bepaalde dag is verlopen. Als ik hogere cops zie en ik verbruik allemaal gas terwijl meerdere mensen dat niet hebben, ga ik op onderzoek uit. Ik kom dan vervolgens op de vervolg vragen; hoe is mijn setup vergeleken met diegene die ik op forum zie. Dat zou dan een vraag kunnen zijn. Welke helpend zijn voor elkaar. Ik vind dat zelf heel leerzaam en zou graag dienend willen zijn daarin
Een reactie als jou, komt voor mij demotiverend over of drempelverhogend voor mensen. Je bedoelt het vast heel anders, maar wil toch even uitspreken dat mensen zich niet geremd voelen in het delen van hoe ver ze pissen. Competitie/concurrentie heeft veel goeds gebracht in de wereld
Wat verwacht jij dan van een warmtepomp, overigens alleen aansluiten aan een vv en één jaga, dat zou best eens (veel) te klein afgiftesysteem te zijn (beetje naturrlijk hoe groot je vv is), mogelijk dat de warmtepomp niet eens zijn warmte kwijt kan.Bohaak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:01:
Goedemiddag,
overigens is de soort comfort van een airco weer heel anders dan bij een warmtepomp. (minder geluid en ook minder last van luchtstroming)
Waarom zou ik iets moeten bewijzen?okijokii schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:44:
[...]
Ik zou zeggen, bewijs het ongelijk van al die mensen die zo vastzitten in hun gelijk.
Ik heb, voor zover ik weet, nergens iets beweerd, wat al niet duidelijk was. Waar mogelijk heb ik steeds de bronnen genoemd.
Om precies te zijn, heb ik ook geen positieve of negatieve mening over een dynamisch contract.
Het enige wat ik constateer, is dat als je een dynamisch contract hebt, om wat voor reden dan ook, dat het interessant is om uit te zoeken of je ook kunt spelen met temperatuur en tijden, rekening houden met de uurprijzen. Ik constateer ook, dat er pieken en dalen in die uurprijzen zitten en dat dat meestal in dezelfde periodes op een dag zit.
Het is bijzonder, dat het noemen van de combinatie warmtepomp/dynamisch contract hier bij sommigen werkt als een rode lap op een stier. Werkelijk, zeer verbazingwekkend.
Tot slot. Als iemand hier beweert, dat er een theepot om de aarde draait, hoef ik niet te bewijzen, dat het niet zo is.
Gelukkig zijn er ook genoeg forumleden die inhoudelijk reageren.
Dat jij van mening bent, dat een dynamisch contract in jouw situatie geen voordelen oplevert is natuurlijk helemaal ok. Wellicht kom ik in december volgend jaar ook wel tot die conclusie.MacD007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:31:
[...]
Allemaal heel leuk maar je gaat helaas volledig aan het feit voorbij dat een warmtepomp nu een keer niet heel goed is in een aan/uit modus.
Los van het feit als je zelf zonnepanelen hebt met voldoende overcapaciteit voor bv je warmtepomp, je met een dynamisch contract helaas dus dan je voordeel mbt saldering kwijt bent.
Mensen zonder zonnepanelen kunnen met een dynamisch contract mogelijk wel een voordeel hebben, in mijn situatie zie ik dat helaas niet.
ik heb jou grafiek even voor de grap vergeleken met mijn verbruik (incl warmtepomp, het overige verbruik dus ook gewoon meegenomen (geen vaatwasser, wasmachine ed) en kom helaas tot de conclusie dat voor mij een dynamisch contract dus heel duur zou worden, een stuk duurder dan wat ik nu betaal in ieder geval.
Waar veel mensen ook aan voorbij gaan, stel dat 50% van de mensen die nu een vast cq variabel contract zouden hebben naar een dynamisch contract zouden gaan, dat veroorzaakt een dermate verstoring van de markt (vergeet niet dat de huidige dynamische markt slechts een super klein marktaandeel heeft, dat dit een behoorlijke stijging van de dynamische prijzen tot gevolg zal hebben en daarmee ook direct het grote voordeel weg is.
Het laatste begrijp ik niet. Waarom zal, als veel meer mensen een dynamisch contract nemen, dat de markt verstoren?
Er zijn teveel variabelen om het zo te stellen. Ik heb 120 m2 vv vrijstaand buitengebied Noordholland gisteren 24 uur verwarmd met de Quatt verbruik 5,6KWh inclusief CIC. Kan ik ook zeggen best veel verbruik jou Daikin maar dat kan ik niet weten natuurlijk. Misschien is jou huis zo lek als een mandje en de mijne nietBohaak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:01:
Goedemiddag,

[ Voor 3% gewijzigd door Bennobang op 14-11-2023 17:06 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Bedankt voor de reactie en ik snap je. Mijn aanleiding was dat ik het demotiverend vind regelmatig te lezen 'wat is jouw COP laag' zonder dat de situatie in ogenschouw wordt genomen. Dus beogen we hetzelfde maar drukken we ons verschillend uit: leer van anderen en verbeter jezelf 👍. En ook mee eens, niemand moet zich geremd voelen maar moet wel letten op appels met appels.DennisDCT schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:12:
[...]
Ik vind hier toch wel wat van. Je bedoelt het vast niet zo, en zo benoem je ook zelf: prima als er appels met appels vergeleken worden. Maar het lijkt op wie heeft de langste op wie kan het verste pissen…
Je hebt toch nooit de zelfde setup? Je hebt toch allemaal verschillende lengte? De een pist toch verder dan de andere? Ik ga erin mee dat het geen wedstrijdje is. Maar ik heb er heel veel aan dat mensen delen hoe het een bepaalde dag is verlopen. Als ik hogere cops zie en ik verbruik allemaal gas terwijl meerdere mensen dat niet hebben, ga ik op onderzoek uit. Ik kom dan vervolgens op de vervolg vragen; hoe is mijn setup vergeleken met diegene die ik op forum zie. Dat zou dan een vraag kunnen zijn. Welke helpend zijn voor elkaar. Ik vind dat zelf heel leerzaam en zou graag dienend willen zijn daarin
Een reactie als jou, komt voor mij demotiverend over of drempelverhogend voor mensen. Je bedoelt het vast heel anders, maar wil toch even uitspreken dat mensen zich niet geremd voelen in het delen van hoe ver ze pissen. Competitie/concurrentie heeft veel goeds gebracht in de wereld
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik neem aan dat ie bedoelt dat hoe meer mensen overstappen op een dynamisch contract, hoe meer de stroomvraag en dus tarief nivelleert.Mickel moen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:45:
[...]
Het laatste begrijp ik niet. Waarom zal, als veel meer mensen een dynamisch contract nemen, dat de markt verstoren?
De grote negatieve tarieven in het weekend in de zomer en zonnig winderig voorjaar zijn leuk, maar dan staat je warmtepomp toch niet aan.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 14-11-2023 17:35 ]
kijk eens waarop deze "lage" prijzen op gebasserd zijn, het kan omdat een zeer klein deel is van het totaal, als een dynamisch contract echter de standaard gaat worden, zullen daar ook heel andere prijzen uit komen. wacht maar eens af, ik heb één ding geleerd van de energiereuzen, als ze iets doen is het alleen maar om nog meer winst te genereren en niets anders, al dat green washing zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden.Mickel moen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:45:
[...]
Dat jij van mening bent, dat een dynamisch contract in jouw situatie geen voordelen oplevert is natuurlijk helemaal ok. Wellicht kom ik in december volgend jaar ook wel tot die conclusie.
overigens is het geen mening, maar keiharde feiten waarop ik mij baseer, echter ik kan natuurlijk alleen voor mij zelf spreken, dus als jij gelukkig wordt van je dynamisch contract dan is dat natuurlijk prima.
echter mij niet gezien.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 14-11-2023 18:48 ]
mbt dynamische tarieven. Dus wat is dan beter?
Die hoge tarieven voor vaste contracten maar accepteren?
Mijn 5 jarig contract verliep in de periode van stijgingen en de marketing was toen van 'dit is ons aanbod, accepteer het snel want de tarieven stijgen'. Vervolgens leerde ik over day-ahead met de daling die was ingezet terwijl afkopen van mijn contract ook net niet gunstig leek en de winter al was geweest. Verder ging er het nodige aan compensatie naar de leverancier wegens energieplafond.
Ook lees ik topics over waar het salderen niet goed gaat (helemaal geen zin in dat gezeik) of andere van tweakers die er dik aan hebben verdient.
Verder zie ik nu hogere tarieven of een korting die je niet krijgt wegens teruglevering.
Als ik toch moet gokken, dan beter op een manier die in ieder geval het idee geeft iets te kunnen doen.
Oktober betaalde ik 0,26/kWh voor 370kWh
Nu wel zonnepanelen en weet alleen van de offerte wat die zouden opbrengen. Opnieuw een soort educated guess en maar zien hoe het uitkomt. Daarbij geen zin om veel te betalen voor wat ik tekort kom want dat is wellicht het geval.
Om die zelfe reden nu een Quatt; iets kunnen doen om energielasten te verlagen en minder afhankelijk van gas. De vrijwel constante verwarming vind ik wel prettig. Radiatoren inregelen is nog beetje trail and error en evt booster installeren of vervangen.
Ja klopt bij mij ook, de hw stekker is goed geijkt dus ga daar maar van uit. Wat dat doet voor de cop weet ik niet.Fvhagen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:24:
Zit toch nog eens te kijken naar de verbruiken. Ik heb een HW stekker. Als ik het verbruik van de Quatt app vergelijk met HW stekker, dan zit daar een verschil van 10% in. Dat vind ik best veel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Afhankelijk of de kwh afgifte wel accuraat is, zou het betekenen dat mijn cop richting 5 gaat. Immers: kwh verbruik is dus lager dan in de quatt app weergegeven staat.Gerardwaz schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:31:
[...]
Ja klopt bij mij ook, de hw stekker is goed geijkt dus ga daar maar van uit. Wat dat doet voor de cop weet ik niet.
Stekkers zijn niet geijkt, daarvoor heb je MID meters van HW voor in de groepenkast voor nodig. Deze zijn namelijk wel geijkt.Gerardwaz schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:31:
[...]
Ja klopt bij mij ook, de hw stekker is goed geijkt dus ga daar maar van uit. Wat dat doet voor de cop weet ik niet.
We weten helaas niet hoe Quatt dat meet? Ik heb in het verleden ook al een overzicht over de afwijkingen gepost, meten met een stekker kan echter ook een verkeerde uitkomst geven, deze zijn namelijk niet geijkt, daarvoor heb je een MID kWh meter nodig.Fvhagen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:24:
Zit toch nog eens te kijken naar de verbruiken. Ik heb een HW stekker. Als ik het verbruik van de Quatt app vergelijk met HW stekker, dan zit daar een verschil van 10% in. Dat vind ik best veel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
54,48kWh, geijkte meter: 57,2kWh
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik heb een andere theorie: het is niet de belasting maar het zijn defrosts, en om nog specifieker te zijn: de fan die uit gaat. Ik zie namelijk vergelijkbare drops in temperatuur als de warmtepomp uit gaat. Op het moment dat de wamtepomp in defrost modus gaat wordt de fan gestopt. Hierdoor wordt geen 'verse' lucht aangezogen, waardoor de temperatuursensor (die inderdaad redelijk dicht bij de verdamper zit) tijdelijk afkoelt.slacksoff schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:52:
[...]
Hmm interessant, Ik heb net gemeten, en de Quatt staat maar 12cm van de gevel en de slangen lopen er ook nog achterlangs. Aan de uitblaaskant zijn wel meerdere meters vrij. Hij heeft bijna de hele dag gedraaid, maar de temperatuurschommelingen doen zich alleen voor bij hoge belasting (tot 8.30)
Overigens zou het ook icm met een bepaalde mate van recirulatie kunnen zijn, omdat op high power (wat volgens jou in de nacht / ochtend het geval zou zijn geweest) de temperatuur wat onder de temperatuur van de airco ligt, terwijl de temperaturen de rest van de dag aardig gelijk liggen.
Theorie nummer 3 (jaja, ik blijf bezig): het defrostwater onder de Quatt zorgt er voor dat de temperatuur rond de Quatt net wat lager ligt dan de temperatuur bij de airco (even aangenomen dat het defrostwater deels onder de Quatt kan blijven liggen).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Elke Energy Socket wordt individueel geijkt voor uiterst precieze metingen (±99,5%)MacD007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:56:
[...]
Stekkers zijn niet geijkt, daarvoor heb je MID meters van HW voor in de groepenkast voor nodig. Deze zijn namelijk wel geijkt.
Zou ik niet van uitgaan.Fvhagen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:34:
[...]
Afhankelijk of de kwh afgifte wel accuraat is, zou het betekenen dat mijn cop richting 5 gaat. Immers: kwh verbruik is dus lager dan in de quatt app weergegeven staat.
KIJK! Eindelijk iemand om appels met appels mee te vergelijken (of om wedstrijdje ver plassen mee te doenDennisDCT schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:05:
[...]
Ik heb voor mij een ideale instelling te pakken. Ik heb stapjes van 0,5 om te voorkomen dat de cic besluit gas bij te gaan stoken. En zoals mede-tweaker eerder mooi uitlegde; overdag hogere cop dan in de nacht. + mijn vloer is nu hele dag lekker warm.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Jaren 60 hoekwoning met schuimbeton en vv over gehele benedenverdieping. Enige dat ik nog moet vervangen zijn de voorgevels. Deze hebben nu oude kozijnen, maar wel met hr glas.
Ik ben juist afgestapt van nachtverlaging sinds we de Quatt hebben. De thermostaat (T6R) staat nu permanent op 21 graden. Het water wordt nooit echt warmer dan 30 graden, wat zeker ten goede komt aan de COP. (over de maand november nu op 5.5).
Zoals je ziet hieronder heb ik inderdaad geen controle over wanneer de vloer warm wordt. Dat is de 13e vooral in de nacht geweest
:strip_exif()/f/image/I4vGjQRuk1QvVWPUHHkFWkXH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/35hlTdZIJ1FHxMgc3Higy8Jk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gGbH6LpTcUii9EHQZJDyNRc2.jpg?f=fotoalbum_large)
hier is wat ik de eerste qua afwijking Quatt versus MID kWh meter (van HW) heb gezien.
afwijking van 0% tot bijna 10% en alles wat daar tussenin zat. De Quatt had eigenlijk altijd weiniger aangegeven dan de MID meter. Ik verwacht dat in de Quatt geen MID gecertificeerde meter is ingebouwd.
[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 14-11-2023 20:42 ]
Volgens HW stekker: 9,5, volgens Quatt 8,99.Fvhagen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Expres net na 22 uur gekeken want app wordt ieder vol uur geüpdate.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Zo, bijzonder.MacD007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:46:
[...]
kijk eens waarop deze "lage" prijzen op gebasserd zijn, het kan omdat een zeer klein deel is van het totaal, als een dynamisch contract echter de standaard gaat worden, zullen daar ook heel andere prijzen uit komen. wacht maar eens af, ik heb één ding geleerd van de energiereuzen, als ze iets doen is het alleen maar om nog meer winst te genereren en niets anders, al dat green washing zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden.
overigens is het geen mening, maar keiharde feiten waarop ik mij baseer, echter ik kan natuurlijk alleen voor mij zelf spreken, dus als jij gelukkig wordt van je dynamisch contract dan is dat natuurlijk prima.
echter mij niet gezien.
Ten eerste heb ik geen dynamisch contract, zoals al eerder vermeld. Ik kan er dus ook lastig gelukkig van worden.
“Energiereuzen” “green washing” “harde feiten” . Stevige retoriek hoor! Als jij daar gelukkig van wordt? Jij je ding. Succes met de reuzen.
Maar laten we de borreltafel verlaten en weer on-topic gaan.
Het is een simpel feit, dat je en een warmtepomp en een dynamisch contract kunt hebben. Ik heb geen van beide, dus volg dit topic verder met genoegen en verbazing.
Het zijn ook defrosts, maar niet door een fan die uit staat. Die fan is 2 x 30 sec ofzo uit. De grafiek toont lange dalen van ca 15-20 min.onlinaius schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:09:
[...]
Ik heb een andere theorie: het is niet de belasting maar het zijn defrosts, en om nog specifieker te zijn: de fan die uit gaat. Ik zie namelijk vergelijkbare drops in temperatuur als de warmtepomp uit gaat. Op het moment dat de wamtepomp in defrost modus gaat wordt de fan gestopt. Hierdoor wordt geen 'verse' lucht aangezogen, waardoor de temperatuursensor (die inderdaad redelijk dicht bij de verdamper zit) tijdelijk afkoelt.
Ziet er uit als een dichtvriezende sensor.
Dit weekend nieuwe “kans” om het in de gaten te houden.
Hier nog een foto van de vermoedelijke temperatuursensor aan de achterkant (bovenaan) van mijn Quatt:paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:25:
[...]
Het zijn ook defrosts, maar niet door een fan die uit staat. Die fan is 2 x 30 sec ofzo uit. De grafiek toont lange dalen van ca 15-20 min.
:strip_exif()/f/image/nma93rZPFrrOFvO8jfq6usGm.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt mij redelijk 'open' en wellicht dus gevoelig voor bevriezing
\_Specs_/
Dat is de afwijking van je stekker, neem dat maar aan.Fvhagen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:24:
][/URL]
Ik heb de quatt achter een gecertificeerde (MID) Modbus meter hangen en de metingen van Quatt en de Modbus meter komen nagenoeg overeen.
Je kan ook niet verwachten dat een opzetstekkertje van 50 euro, productiekosten 6 a 7 euro echt nauwkeurig is.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Sja, gebruikelijke plek, maar als het zich weer voordoet, of wanneer je ziet dat heel die sensor onder het ijs zit, zou ik zeggen draai hem 90 graden naar beneden.ZiegoM schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:33:
[...]
Hier nog een foto van de vermoedelijke temperatuursensor aan de achterkant (bovenaan) van mijn Quatt:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-11-2023 08:03 ]
Als het aanvoerwater niet onder het retourwater komt is er ook geen negatief.onlinaius schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:14:
Ik heb nu sinds een paar dagen Homeassistant draaien. Klopt het dat de Quatt (nog?) geen negatieve verwarming doorgeeft bij defrosts?
Bij een defrost zal dat vrij zeker wel het geval zijn, en wordt er energie onttrokken uit je CV systeem.
Show us some data
Is het zo dat bij een defrost cycle altijd de CV wordt ingeschakeld? Ik heb mijn CV nog op de "summer" stand staan (geen CV bedrijf) en tot nu toe gaat dat prima.paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:06:
[...]
Als het aanvoerwater niet onder het retourwater komt is er ook geen negatief.
Bij een defrost zal dat vrij zeker wel het geval zijn, en wordt er energie onttrokken uit je CV systeem.
Show us some data
geen ideecranb schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:24:
[...]
Is het zo dat bij een defrost cycle altijd de CV wordt ingeschakeld? Ik heb mijn CV nog op de "summer" stand staan (geen CV bedrijf) en tot nu toe gaat dat prima.
wellicht na een defrost om sneller weer op temp te komen?
Uit de mailing van Quatt van vandaag inzake het uitschakelen van je CV-bedrijf:cranb schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:24:
[...]
Is het zo dat bij een defrost cycle altijd de CV wordt ingeschakeld? Ik heb mijn CV nog op de "summer" stand staan (geen CV bedrijf) en tot nu toe gaat dat prima.
Gebruikerstip: zet je cv-ketel niet uit
Je mag je cv-ketel (of de cv-modus ervan) niet uitschakelen. Ook niet als je hiermee gas wil besparen. Doe je dit wel, dan veroorzaak je hiermee mogelijk comfortproblemen (het wordt niet meer warm genoeg) of schade aan je verwarmingssysteem.
Als het water in je verwarmingssysteem kouder is dan 18°C, gaat je cv-ketel aan het werk om het water op te warmen. Is de watertemperatuur hoger dan 18°C? Dan neemt Quatt Hybrid het weer over, eventueel ondersteund door de cv-ketel. Dit is zo geregeld omdat er daardoor altijd voldoende warmte in het systeem aanwezig is voor een eventuele ontdooicyclus van de warmtepomp. Staat je cv-ketel uit? Dan loop je het risico dat het verwarmingssysteem leegloopt. Niet doen dus.
:strip_exif()/f/image/v3J6YSzuNixuaCSAos5OxhKE.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het een poos goed gedaan te hebben is een aantal weken geleden, tegelijk met anderen hier op het forum, mijn tab "insights" opgehouden met werken. Als suggestie wordt gegeven dat de CiC geen internetverbinding zou hebben (heeft ie wel) of de firmware niet up to date zou zijn (versie 2.6.2). De app zelf is 1.7.0 (build 4) op iOS.
Ik heb een melding gemaakt bij Quatt, krijg echter een nietszeggend "jammer, want beta" antwoord.
Is er iemand met dezelfde ervaring, en nog beter: iemand die het wel weer aan de praat heeft gekregen?
Vast dank!
Mijn eigen ervaringen, zie mijn tabel eerdere post hierover (gisteren) ook een gecertificeerde MID kWh meter / aparte groep waar de Quatt direct ( dus geen WCD ) op is aangesloten, zelfs de CIC zit op een andere groep.rvdgaag schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:39:
[...]
Dat is de afwijking van je stekker, neem dat maar aan.
Ik heb de quatt achter een gecertificeerde (MID) Modbus meter hangen en de metingen van Quatt en de Modbus meter komen nagenoeg overeen.
Je kan ook niet verwachten dat een opzetstekkertje van 50 euro, productiekosten 6 a 7 euro echt nauwkeurig is.
Daar zag ik afwijkingen tussen 0% en 9% en zo beetje alles wat daar tussen zit. Dat was week 1, ik zal eens kijken hoe de afwijkingen nu zijn.
Android of IOS ?TRS-3 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:50:
[Afbeelding]
Na het een poos goed gedaan te hebben is een aantal weken geleden, tegelijk met anderen hier op het forum, mijn tab "insights" opgehouden met werken. Als suggestie wordt gegeven dat de CiC geen internetverbinding zou hebben (heeft ie wel) of de firmware niet up to date zou zijn (versie 2.6.2). De app zelf is 1.7.0 (build 4) op iOS.
Ik heb een melding gemaakt bij Quatt, krijg echter een nietszeggend "jammer, want beta" antwoord.
Is er iemand met dezelfde ervaring, en nog beter: iemand die het wel weer aan de praat heeft gekregen?
Vast dank!
Bij mij werkt het gewoon, heb jij de CIC bekabeld of via WiFi verbonden?
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 15-11-2023 11:03 ]
De app is zoals ik schreef 1.7.0 (build 4) op iOS. En ik heb de CiC bekabeld aangesloten. Als je in de app klikt op testen van de verbinding met de CiC geeft ie ook gewoon aan dat het werkt.MacD007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:02:
[...]
Android of IOS ?
Bij mij werkt het gewoon, heb jij de CIC bekabeld of via WiFi verbonden?
"Insights" deed het bij mij ook een poosje, maar stopte net als bij een aantal anderen op dit forum ineens na een update van de app.
De kans op leegloop ontstaat omdat er in de Quatt een anti-freeze klep is ingebouwd, beneden een bepaalde cv-watertemperatuur gaat deze open en zal (een deel, beetje afhankelijk van de hoogte van de Quatt versus je verwarmingssysteem) leeglopen. Er was in het verleden ook een foto van die klep hier op het forum te zien.jer_bo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:18:
[...]
Uit de mailing van Quatt van vandaag inzake het uitschakelen van je CV-bedrijf:
Gebruikerstip: zet je cv-ketel niet uit
Je mag je cv-ketel (of de cv-modus ervan) niet uitschakelen. Ook niet als je hiermee gas wil besparen. Doe je dit wel, dan veroorzaak je hiermee mogelijk comfortproblemen (het wordt niet meer warm genoeg) of schade aan je verwarmingssysteem.
Als het water in je verwarmingssysteem kouder is dan 18°C, gaat je cv-ketel aan het werk om het water op te warmen. Is de watertemperatuur hoger dan 18°C? Dan neemt Quatt Hybrid het weer over, eventueel ondersteund door de cv-ketel. Dit is zo geregeld omdat er daardoor altijd voldoende warmte in het systeem aanwezig is voor een eventuele ontdooicyclus van de warmtepomp. Staat je cv-ketel uit? Dan loop je het risico dat het verwarmingssysteem leegloopt. Niet doen dus.
Deze opmerking van eerder deze week triggerde mij om ook te kijken naar de vloerverwarming, waarvoor dankMacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:22:
Ik verwacht dat je afgiftesysteem niet optimaal is
Onze vloerverwarming is geleverd toen we alleen nog maar een CV-ketel hadden. De verdeler mengt (maximaal) retourwater bij zodat (50-60c) CV water naar een vloerverwarming-temperatuur gebracht wordt.
Wat ik zag was dat de Quatt (bijvoorbeeld) water van 30c aan het maken was, maar dat er maar 27c de vloer in ging, wat er met 25 weer uit kwam. Gelukkig is het een moderne verdeler dus er zit een stelknop voor het bijmengen op. Deze kan ook helemaal dicht zodat er niks wordt bijgemengd.
Al heb ik de ketel op max. 40c ingesteld en heeft de verdeler meerdere temperatuurbeveiligingen voelt dat nog niet veilig (Vooral met die ondoorgrondelijke T6) dus ik laat nog een klein deel bijmengen. Dat zorgt ook voor minder ruis in de leidingen.
Resultaat wanneer de Quatt bezig is:
Voor: Vloer had een delta van +- 2 graden
Na: Vloer heeft een delta van +- 4 graden met iets lagere doorstroomsnelheid. Van de aangeleverde 30c gaat er nu 28-29 de vloer in.
Leuk om weer meer te weten hoe dat soort dingen werken. Wanneer ik uitgetweaked ben hoop ik er ook jaren niet meer aan te komen.
Volgens mij als je ooit, al is het maar even, de verbinding met de CIC weg was, loop je kans dat je insights kwijt bent, ik verwacht dat dit nog een bug is waar ze nog geen oplossing gevonden hebben,dit zou wel eens met missing data te maken kunnen hebben.TRS-3 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:06:
[...]
De app is zoals ik schreef 1.7.0 (build 4) op iOS. En ik heb de CiC bekabeld aangesloten. Als je in de app klikt op testen van de verbinding met de CiC geeft ie ook gewoon aan dat het werkt.
"Insights" deed het bij mij ook een poosje, maar stopte net als bij een aantal anderen op dit forum ineens na een update van de app.
Oef, dat zou wat zijn... De CiC heeft inderdaad in die periode wel een keer zonder elektriciteit gestaan vanwege een aanpassing aan de meterkast. Ik hoop dat ze daar dan wel iets op gaan verzinnen! Dank.MacD007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:15:
[...]
Volgens mij als je ooit, al is het maar even, de verbinding met de CIC weg was, loop je kans dat je insights kwijt bent, ik verwacht dat dit nog een bug is waar ze nog geen oplossing gevonden hebben,dit zou wel eens met missing data te maken kunnen hebben.
Ik had het begin november. Op 2 november lag de verbinding van de CiC er een tijdje uit, en nadat deze hersteld was, was ik mijn inzichten ook kwijt (precies hetzelfde als @TRS-3 ). Na een paar dagen quatt erover gemailed en hetzelfde nietszeggende antwoord gekregen. En 2 dagen later ging (zonder een speciale actie van mij) de insights toch weer werken. Dus ik denk dat quatt periodiek de missende data toch weer ophaalt, en dan de insight weer werkend maakt.. Ik heb bij anderen hier hetzelfde gelezen, ik verwacht dus dat @TRS-3 met een paar dagen geduld zijn insights weer terugkrijgt.MacD007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:15:
[...]
Volgens mij als je ooit, al is het maar even, de verbinding met de CIC weg was, loop je kans dat je insights kwijt bent, ik verwacht dat dit nog een bug is waar ze nog geen oplossing gevonden hebben,dit zou wel eens met missing data te maken kunnen hebben.
Ik overweeg overigens wel om toch een raspberry pi met HA te plaatsen om zelf de data vast te leggen, want ik vind het inzicht in het gebruik en functioneren noodzakelijk voor het goed werken en inregelen.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Voor HA hebben we sinds kort een aparte forum Quatt en HA opgezet, leuk als je daar ook eens naar kunt kijken.WouterB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:22:
[...]
Ik had het begin november. Op 2 november lag de verbinding van de CiC er een tijdje uit, en nadat deze hersteld was, was ik mijn inzichten ook kwijt (precies hetzelfde als @TRS-3 ). Na een paar dagen quatt erover gemailed en hetzelfde nietszeggende antwoord gekregen. En 2 dagen later ging (zonder een speciale actie van mij) de insights toch weer werken. Dus ik denk dat quatt periodiek de missende data toch weer ophaalt, en dan de insight weer werkend maakt.. Ik heb bij anderen hier hetzelfde gelezen, ik verwacht dus dat @TRS-3 met een paar dagen geduld zijn insights weer terugkrijgt.
Ik overweeg overigens wel om toch een raspberry pi met HA te plaatsen om zelf de data vast te leggen, want ik vind het inzicht in het gebruik en functioneren noodzakelijk voor het goed werken en inregelen.
Wat ook een optie is, vooral nu met black friday (kijk maar naar pepper) is een mini pc met een Intel N95 of N100 chip, deze zijn ook zeer energiezuinig (6-8W) verbruik en zijn een heel stuk krachtiger met een ssd kosten (100-150) euro met 8 en zelfs 16 GB ram en tot 0,5 TB SSD.
Met geen insight geeft Quatt in zijn laatste mail aan “ Zo'n 90% van de gebruikers kunnen deze gegevens nu zien in de app. Voor de rest volgt dit inzicht de komende weken. “ dus ze zijn er mee bezig
Tip: HowTo Home Assistant met de onofficiële Quatt integratie van Marco BoersWouterB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:22:
[...]
Maar mijn insights gaan niet verder terug dan half september, terwijl ik de Quatt nu precies een jaar heb hangen. Ik lees van anderen dat ze wel de historische data kunnen zien.WouterB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:22:
[...]
Ik had het begin november. Op 2 november lag de verbinding van de CiC er een tijdje uit, en nadat deze hersteld was, was ik mijn inzichten ook kwijt (precies hetzelfde als @TRS-3 ). Na een paar dagen quatt erover gemailed en hetzelfde nietszeggende antwoord gekregen. En 2 dagen later ging (zonder een speciale actie van mij) de insights toch weer werken. Dus ik denk dat quatt periodiek de missende data toch weer ophaalt, en dan de insight weer werkend maakt.. Ik heb bij anderen hier hetzelfde gelezen, ik verwacht dus dat @TRS-3 met een paar dagen geduld zijn insights weer terugkrijgt.
Gewoon nog even wachten tot het beschikbaar komt?
Bij mij ook vanaf half september, volgens mij is dit bij iedereen zo.HBO88 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:00:
[...]
Maar mijn insights gaan niet verder terug dan half september, terwijl ik de Quatt nu precies een jaar heb hangen. Ik lees van anderen dat ze wel de historische data kunnen zien.
Gewoon nog even wachten tot het beschikbaar komt?
Nee hoor, hier plaatsing in februari en alle insights vanaf die datum zichtbaar.RVE_NL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:06:
[...]
Bij mij ook vanaf half september, volgens mij is dit bij iedereen zo.
Er zit niets in de Quatt zelf, in je leiding net na de aansluiting op de Quatt zit zo'n klepje om tegen vorst te beschermen.MacD007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:09:
[...]
De kans op leegloop ontstaat omdat er in de Quatt een anti-freeze klep is ingebouwd, beneden een bepaalde cv-watertemperatuur gaat deze open en zal (een deel, beetje afhankelijk van de hoogte van de Quatt versus je verwarmingssysteem) leeglopen. Er was in het verleden ook een foto van die klep hier op het forum te zien.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
hoe werkt dit? Snap (leek hier) niet helemaal hoe bijmengen slecht is, of wat je behaald als je dit helemaal dicht doet? Ik gok dat ik dezelfde situatie heb (VVW later bijgekomen met bestaande CV die later ook nog eens vervangen is).slacksoff schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:14:
[...]
Deze opmerking van eerder deze week triggerde mij om ook te kijken naar de vloerverwarming, waarvoor dank. Hoezo afgifte niet goed als er zo veel vloerverwarming is. Toverwoord: bijmengen
Onze vloerverwarming is geleverd toen we alleen nog maar een CV-ketel hadden. De verdeler mengt (maximaal) retourwater bij zodat (50-60c) CV water naar een vloerverwarming-temperatuur gebracht wordt.
Wat ik zag was dat de Quatt (bijvoorbeeld) water van 30c aan het maken was, maar dat er maar 27c de vloer in ging, wat er met 25 weer uit kwam. Gelukkig is het een moderne verdeler dus er zit een stelknop voor het bijmengen op. Deze kan ook helemaal dicht zodat er niks wordt bijgemengd.
Al heb ik de ketel op max. 40c ingesteld en heeft de verdeler meerdere temperatuurbeveiligingen voelt dat nog niet veilig (Vooral met die ondoorgrondelijke T6) dus ik laat nog een klein deel bijmengen. Dat zorgt ook voor minder ruis in de leidingen.
Na: Vloer heeft een delta van +- 4 graden met iets lagere doorstroomsnelheid. Van de aangeleverde 30c gaat er nu 28-29 de vloer in.
Leuk om weer meer te weten hoe dat soort dingen werken. Wanneer ik uitgetweaked ben hoop ik er ook jaren niet meer aan te komen.
Update: Ik heb net even gekeken ik kan dit ook bijstellen zo te zien bij de Robot standaard pro, zie onder ook met wat uitleg
ps. helemaal eens, leer veel nieuwe dingen hier
/f/image/TnDiESf63XuvHqb7P2jUq8V1.png?f=fotoalbum_large)
Dat bedoelde ik ook, of het er echt in zit cq tegen de kast aan zit maakt denk ik ook niet zoveel uit, waar het om gaat dat hier dus de buitenlucht een grote rol in speeld, in json feed kun je ook mooi zien dat het cv water behoorlijk de buitenlucht aan gaat nemen als deze een aantal uren heeft stil gestaan. Hou hier bv ook rekening mee met het instellen van een nachtverlaging, zet je die te laag in loop je de kans dat bij zeer koude temperaturen buiten deze klep wordt geactiveerd.rvdgaag schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:32:
[...]
Er zit niets in de Quatt zelf, in je leiding net na de aansluiting op de Quatt zit zo'n klepje om tegen vorst te beschermen.
Of je deze weer zelf kunt resetten is maar de vraag.
Bijmengen is bedoeld voor als je met een hoge temperatuur de toevoer binnenkomt, bij een warmtepomp is dat dus niet meer het geval en is dat bijmengen wat je in dit geval gewoon energie kost niet nodig en zelfs nadelig.KVS138 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:46:
[...]
hoe werkt dit? Snap (leek hier) niet helemaal hoe bijmengen slecht is, of wat je behaald als je dit helemaal dicht doet? Ik gok dat ik dezelfde situatie heb (VVW later bijgekomen met bestaande CV die later ook nog eens vervangen is).
Bij dit soort systemen moet je echter wel een veiligheid inbouwen dat als de warmte van de cv komt deze dus wel vaak een veel hogere temperatuur heeft, dus bv de cv zelf de cv watertemperatuur gaan maximeren op bv 40 gr.
Update: Ik heb net even gekeken ik kan dit ook bijstellen zo te zien bij de Robot standaard pro, zie onder ook met wat uitleg
[Afbeelding]
thx mac, dus CV moet ik ook even bijstellen van 50 naar 40 eigenlijk als ik dit zo lees. Ook als die een kwart slag open is zoals geadviseerd?
ps. toch wel jammer dat dit niet bij de installatie gedaan wordt terwijl ze dit waarschijnlijk wel weten...
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
ehhhh..HOI
ik heb helaas geen inregelventiel voor hoeveelheid bijmengen. Nog een iets oudere traditionele mengpomp met enkel vermogen regeling.KVS138 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:46:
[...]
hoe werkt dit? Snap (leek hier) niet helemaal hoe bijmengen slecht is, of wat je behaald als je dit helemaal dicht doet? Ik gok dat ik dezelfde situatie heb (VVW later bijgekomen met bestaande CV die later ook nog eens vervangen is).
[Afbeelding]
hierdoor gaat inderdaad met een aanvoer van 29C ongeveer 25C de vloer in. Deze verdeler moet ik eigenlijk gaan vervangen voor een hybride oplossing met inderdaad bijmengen vanaf een bepaalde tempearutuur. hier zijn speciale verdelers voor tegenwoordig.
Tot die tijd ben ik benieuwd of er mensen zijn die wat licht kunnen werpen op de vermogen van de vloerverwarming pomp en hoe deze het geheel beinvloed. Ik heb de pomp nu op een veel lager vermogen gezet.
Let wel dat als het straks gaat vriezen dat de Quatt hogere aanvoer temperaturen gaat aanleveren op de boel warm te krijgen, hij gaat volgens mij tot 45 a 50 graden.dikkiedik schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:40:
[...]
ik heb helaas geen inregelventiel voor hoeveelheid bijmengen. Nog een iets oudere traditionele mengpomp met enkel vermogen regeling.
hierdoor gaat inderdaad met een aanvoer van 29C ongeveer 25C de vloer in. Deze verdeler moet ik eigenlijk gaan vervangen voor een hybride oplossing met inderdaad bijmengen vanaf een bepaalde tempearutuur. hier zijn speciale verdelers voor tegenwoordig.
Tot die tijd ben ik benieuwd of er mensen zijn die wat licht kunnen werpen op de vermogen van de vloerverwarming pomp en hoe deze het geheel beinvloed. Ik heb de pomp nu op een veel lager vermogen gezet.
Een inregelventiel kan je ook los kopen, even aan de zijkant van de verdeler kijken of daar een blinddop zit.dikkiedik schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:40:
[...]
ik heb helaas geen inregelventiel voor hoeveelheid bijmengen. Nog een iets oudere traditionele mengpomp met enkel vermogen regeling.
Dat ik een LTV verdeler heb realiseerde ik me zondag, 3 dagen na installatie en met een "koude" vloer, ook pas.slacksoff schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:14:
[...]
Deze opmerking van eerder deze week triggerde mij om ook te kijken naar de vloerverwarming, waarvoor dank. Hoezo afgifte niet goed als er zo veel vloerverwarming is. Toverwoord: bijmengen
Grootste uitdaging was het vinden van de juiste maat inbus 🙃
Ik heb het probleem wat ik in datzelfde bericht meldde, het oncontroleerbaar inschakelen van stille modus wat niet uit te schakelen is (waardoor ketel vaak bij gaat springen), gemeld bij Quatt.
Loop ik tegen wat anders aan: ik heb toegang tot ticketsysteem.
Nadat ik een antwoord heb ontvangen (via mail) kan ik niet meer inloggen om antwoord te geven en krijg een 403: https://connect.quatt.io/_hcms/mem/denied...
Bij een eerder ticket liep ik daar ook al tegenaan: heel onhandig.
Hoop dat ook dat permanent wordt opgelost....
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dat zal niet gebeuren en staat wat mij betreft los van je nachtverlaging.MacD007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:48:
[...]
Dat bedoelde ik ook, of het er echt in zit cq tegen de kast aan zit maakt denk ik ook niet zoveel uit, waar het om gaat dat hier dus de buitenlucht een grote rol in speeld, in json feed kun je ook mooi zien dat het cv water behoorlijk de buitenlucht aan gaat nemen als deze een aantal uren heeft stil gestaan. Hou hier bv ook rekening mee met het instellen van een nachtverlaging, zet je die te laag in loop je de kans dat bij zeer koude temperaturen buiten deze klep wordt geactiveerd.
Of je deze weer zelf kunt resetten is maar de vraag.
De Quatt meet de uitgaande watertemperatuur, als die te laag wordt gaat eerst de pomp draaien. Mocht de water temperatuur dan toch nog dalen zal de quatt gewoon aan gaan, ongeacht of je thermostaat warmte vraagt.
Die klep is een laatste beveiliging voor als je quatt spanningsloos of defect is en het vriest buiten.
Sowieso gaat als het goed is onder bijv +5 graden Celsius elk uur ofzo even rondpompen als de wp uit staat.HBO88 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:17:
[...]
Dat zal niet gebeuren en staat wat mij betreft los van je nachtverlaging.
De Quatt meet de uitgaande watertemperatuur, als die te laag wordt gaat eerst de pomp draaien. Mocht de water temperatuur dan toch nog dalen zal de quatt gewoon aan gaan, ongeacht of je thermostaat warmte vraagt.
Die klep is een laatste beveiliging voor als je quatt spanningsloos of defect is en het vriest buiten.
Je moet het wel heel bont hebben gemaakt dan als het water binnen een uur bevriest als het van 18 moet komen.
Maar ook daarmee zijn de 3 graden drops in temperatuur die slacksoff in de grafiek laat zien niet te verklaren. Als ik de drop zie icm de temperatuur voor en nadat de temperatuur drops plaatsvinden is de 'hoge' temperatuur de buitentemperatuur, en de drop is 'vreemd laag'.paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:25:
[...]
Het zijn ook defrosts, maar niet door een fan die uit staat. Die fan is 2 x 30 sec ofzo uit. De grafiek toont lange dalen van ca 15-20 min.
Naar mijn idee kan een dichtvriezende sensor dit niet verklaren want:
- Waarom vriest een sensor dicht bij een buitentemperatuur van 2 graden? Het zou kunnen dat het ijs zich opbouwt op de verdamper, en de sensor omkapselt. Ik ben zojuist even het dak op geweest om te kijken of dit mogelijk zou kunnen zijn, en ik zie het niet gebeuren: er zit ruim een centimeter achter de sensor en de sensor zit niet aan de kant van de verdamper, maar wordt hiervan afgeschermt door het plaatje waarop deze bevestigd zit. Het ijs zou dus vanaf de verdamper meerdere centimeters moeten aangroeien om de sensor te omkapselen, niet logisch, want dan zou de Quatt niet alleen veel te laat zijn met defrosten, maar al nagenoeg niets meer doen omdat er geen verse lucht meer doorheen kan.
:strip_exif()/f/image/Cf392gSLeu9wZUtSeFEvzkc2.jpg?f=fotoalbum_large)
- Het verklaart niet waarom ik regelmatig (niet altijd, maar wel regelmatig) een plotseling zakkende buitentemperatuur zie als de Quatt uit gaat. Naar mijn idee kan dit alleen maar worden verklaart door een koude verdamper die kou afgeeft aan de sensor, terwijl er geen (ok veel minder) verse lucht wordt aangevoerd. Dat is geen defrost, maar ik zie hetzelfde patroon bij mij als de Quatt uitgaat vergeleken met de grafiek van slacksoff.
Hangt een beetje af van de situatie, ik denk dat in 'normale' gevallen er niet snel problemen zullen ontstaan, er ontstaat geen centimeters aan ijs op de verdamper, dan is er al lang een defrost geweest. Ik ben wel benieuwd of er problemen gaan ontstaan als sneeuwt / ijzelt. Ik kan me voorstellen dat de sensor dan wel dicht kan vriezen. Ik weet niet of deze dicht genoeg bij de verdamper zit om bij een defrost mee te ontdooien. Ik snap niet helemaal waarom Quatt de sensor niet iets beschutter heeft geplaatst. Ik hoop dat er ze er over na hebben gedacht, misschien zit er een klein weerstandje in om te verwarmen tijdens een defrost?ZiegoM schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:33:
[...]
Hier nog een foto van de vermoedelijke temperatuursensor aan de achterkant (bovenaan) van mijn Quatt:
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.